T Zo werd een droom vernietigd 'ieleman Dros 1 GELE RIVIER wordt ingetoomd Vijftien jaar geleden: Raid naar Bruneval Ontmoeting MacMillan- Boelganin? 80 jaar onveranderd de beste Bankroof te Pisa Engelse parachutisten stalen compleet radarstation van Duitse Wehrmacht DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 2 MEI 1957 De L.Z.-129 (Hindenburg)De laatste zeppelin Op 6 mei 1937tragisch einde Brandende fakkel H F HOLLAND FESTIVAL 1957 BLIKGROENTEN Dammen in de Sanmen-engte Fantastisch plan werd groot succes Tienduizenden Nederlanders hebben up die gedenk, waardige middag in 1936, enthousiast roepend en naar de lucht wijzend, op straat gestaan. Hoog boven hen dreef op dat ogenblik statig een reusachtige, zilveren sigaar. Het nas de L.Z..129, beter bekend als de „Hindenburg", die zijn eerste tocht van Europa naar Amerika maakte. Het zou een record-vlucht norden. In tivee-en-zestig uur maakte het luchtschip, dat het grootste ter ivereld was, de over steek. Voor zijn bouwers en voor gezagvoerder Lehmann was de 9e mei, toen de „Hindenburg" op Lakehurst landde, een dag om nooit te vergeten. Enthousiast schreven de kranten over de triomf van Graf Zeppelins gedurfde vinding. I)e „Frankfurter Allgemeine" schreef verrukt„Meer dan ooit is nu bewezen, dat het luchtschip niet alleen een veilig, maar ook een voor iedereen bruikbaar en snel vervoermiddel is. De veiligheid van de „Hindenburg" staat nu boven elke twijfel en de bruikbaarheid van het nog zo omstreden luchtschip, staat door deze record-vlucht voor. goed vast". meters verwijderd, toen een enorme explosie weerklonk. In een oogwenk was de „Hindenburg" veranderd in een zwevende, brandende fakkel. Een kreet van afgrijzen overstemde het geluid van de loeiende vlammenzee. De honderden mensen, die bij de lan- dingsmast stonden te wachten op ver wanten of vrienden, moesten machte loos toezien hoe het schitterende luchtschip, met de hunnen nog aan boord, herschapen werd in een er barmelijke hoop verwrongen metaal. De vuurzee bleek niet te benade ren. Van de 97 personen die er aan boord waren, konden slechts en kelen zich redden en dat was voor namelijk te danken aan het geluk dat zij hadden. Zij konden het verhaal van hun redding niet na vertellen, want de meesten hunner waren vertrouwend op blind ge luk uit het wrak gesprongen. Onder hen was de gezagvoerder, Max Pruss. Hij werd zwaar ge wond. Zijn voorganger, Lehmann, die de „Hindenburg" op zovele suc cesvolle reizen had bestuurd, en die de reis had meegemaakt, kwam Men moet weten, dat 't lucht schip tot dusverre allesbehalve een succes genoemd mocht wor den. Voor 1936 was een twaalf tal van deze zilveren reuzen verongelukt; en dan nog alleen gold het zeppelins die in de burgerluchtvaart werden ge bruikt. In de oorlog van 1914- 1918 gingen er bijv. 57 verloren. De L.Z.-129, die op 5 maart 1936 gereed kwam, beloofde met één slag alle sombere verwachtingen de bo dem in te slaan. Drie jaar was er aan de reus gewerkt. Het scheepsli- chaam mat van boeg tot hek bijna 250 meter. De grootste midellijn was 41 meter en zestien enorme zakken bevatten de 190.000 kubieke meter gas. die nodig waren om het lucht schip drijvende te houden. Veilig heidsventielen zorgden ervoor, dat er met het gas niets kon gebeuren. De dieselmotoren, die de Hinden burg" moesten voortstuwen, waren ondergebracht in vier motorgordels. Zestig ton stookolie kon deze reus meevoeren. Deze brandstof - zee bracht het luchtschip veertiendui zend kilometer van huis, met een snelheid van 125 kilometer per uur. Ja, de L.Z.-129 was wel het laat ste woord op luchtvaartgebied. Het luchtschip kon vijftig passagiers mee nemen, het had wandelgangen, re creatiezalen, een rooksalon, juist als op een schip. De eerste reis, van Friedrichsha- ven naar Rio de Janeiro was een zegetocht. Er waren 31 passagiers en daarnaast nog 54 personen, die tot de bemanning behoorden. On der de passagiers was een lucht vaartexpert van de Amerikaanse ii t, i eis it'll ii in t. zyi.li De commandant van de „Hinden- echter om het leven, burg": gezagvoerder Max Pruss. regering:, Commander Peek, die een plan voor een transatlantische luchtschip-dienst uitwerkte. Wel dra", zo schreven de kranten van die dagen, zullen zeppelins, de één na de ander, over de ocea nen vliegen en de grootste afstan den tot een onbetekenend spron getje maken". De catastrofe De „Hindenburg" vloog rustig door en geleidelijk aan begon de we reld, die sinds 1912 praktisch elk jaar was opgcschrik' door berichten over luchtschiprampen, te geloven in die wonderlijke sigaar. Tot op 6 mei 1937, om kwart voor zeven 's avonds, de radio meldde, dat de „Hindenburg" bij de landing op Lakehurst in brand was gevlo gen! Precies een jaar lang had het grootste luchtschip ter wereld be staan. De oorzaak van de ramp, die 35 mensenlevens eiste, werd nooit ge heel opgehelderd. Het luchtschip was met 12 uur vertraging boven Lake hurst verschenen. De landingsmast was nog slechts enkele honderden Het einde De „Hindenburg" was ten onder gegaan, maar met hem tientallen an dere luchtschepen. Verdere vluchten werden verboden. Graf Zeppelins dro men werden mee vernietigd in het vuur, dat de „Hindenburg" verwoest te. Over de oorzaak van de ramp, die tot de grootste in de geschiedenis van de zeppelin behoorde, werd nog lang gesproken. Gezegd werd, dat de gascellen van het luchtschip ge vuld waren met het hoog-brandba- re waterstofgas, inplaats van met helium, dat veiliger is. Maar al spoe dig eiste een andere vorm van lucht vaart de aandacht op. Het schroef- vliegtuig begon de markt te verove ren. Nieuwe rampen, oorlogsgeruch ten, verdrongen de tragedie met de „Hindenburg". En nu, twintig jaar later, spe len onze kinderen met straal- jagertjes van plastic en lopen zij in „ruimtepakken" rond, zo als wij in onze jeugd een zeppe- Het Britse conservatieve blad ..Daily Mail" schrijft, dat de Britse minister president, MacMillan. in het najaar, na de proeven met de Britse water stofbom, te Moskou zal gaan spreken met zijn Russische ambtgenoot, maar schalk Boelganin. Volgens het blad zullen MacMillan en diens minister van buitenlandse zaken, Lloyd, maarschalk Boelganin en de eerste secretaris van de com munistische partij van de Sowjet-Unie Kroestjef, een vredesplan voorleggen, dat door het gehele Gemenebest wordt gesteund. Van officiële zijde kon geen beves tiging van dit bericht worden ver kregen. (Advertentie) DE ROTTERDAMSE SCHOUWBURG dinidag 18 Juni, 8.15 uur HET RESIDENTIE ORKEST VERDI: MESSA Dl REQUIEM. donderdag 20 Juni, 8 uur THE ROYAL BALLET (LONDON) (SADLER'S WELLS BALLET) m.m.v. R'dams Philharm. Orkest. zaterdag 22 juni, 8 uur DE NE0ERLAN0SCHE OPERA STRAWINSKY: THE. RAKE'S PROGRESS. zondag 23 Juni, 8 uur NEDERL. MANIFESTATIE 1957 STICHT. "NEDERL. TONEEL BREDER00MOORTJE. De ,jlindenburg" zwevend boven Friedrichshafen enkele dagen vóór de ramp. T~ l--x -e i 1 In het afgelopen weekeinde is men in communistisch China officieel begonnen met de bouw van een grote dam in de middenloop van de Gele Rivier, in het gebied van de San- men-engte (Noord-Honan Deze dam wordt de grootste van de 46 dammen, waarin een reusachtig project voor regeling van de waterloop van de Gele Rivier voorziet. De Gele Rivier ontspringt in Tibet en loopt met een grote lus binnen Mongolië en China naar de Gele Zee, tegenover Port Arthur. De dam van Sanmen zal 8o0 meter lang en bijna 175 meter hoog worden. Achter de dam zal een stuwmeer ontstaan, cat groter is dan de stuwmeren van de bekende Amerikaanse Boulder- en Grand Coulee-dam bij el kaar. De dam van Sanmen zal meer dan oen miljoen kilowatt aan elektrische energie produceren, oen gebied zo groot als een derde van het landbouwgebied in Enge land bevloeien en een einde ma ken aan de verschrikkelijke over stromingen, die in de loop van de bekende geschiedenis 1.500 maal het gebied van de Gele ri vier geteisterd hebben en waar door 26 maal de loop van de ri vier zich wijzigde. De gouverneur van Honan bracht zaterdag tijdens de plech tigheid die aan het begin van de werkzaamheden voorafging in herinnering, dat in 1938, toen de dijken van de Gele Rivier door gestoken werden om een verder oprukken van de Japanners in westelijke richting te verhinde ren, bijna 900.100 mensen ver dronken zijn. De dam die men zaterdag is begonnen te bouwen zal voorts de gehele loop van de rivier tot aan de zee in beide richtingen bevaarbaar maken. Tot op heden was het zo, dat maar enkele schippers het aandurfden om hun schepen door de gevaarlijke stroomversnellingen van de San- men-engte te loodsen en naar de monding van de rivier te varen. De rivier opvaren door de engte was onmogelijk, zodat de schip pers, als zij hun lading afgele verd hadden, hun schepen in Sjantoeng moesten verkopen en over land terugreizen naar Sjansi. Bij de bouw van de dammen assisteren Russische technici. De dammen zullen elektriciteit le veren voor de industrie in Sjan, Taijoean, Lojang, Tsjengtsjou en Kaifeng. Het grote projekt fascineert de gehele bevolking, doch vooral de mensen die op het platteland in de omgevinp van de Gele Ri vier wonen en die in de afgelopen eeuwen, steeds weer vergeefs, ge probeerd hebben de draken die de rivier beheersen met zoen offers te bezweren om rarftpen af te wenden. De „Hindenburg" bij het verlaten van de enorme Zeppelin-rederij. In vergelijking met de mensen op deze foto 'kan men iets vermoeden van de omvang van het gevaarte. lin voor onze verjaardag vroe gen en dan „Lehmann" speel den Is er iets, dat zó duidelijk de enorme ontwikkeling van de luchtvaart schetst als dit laat ste? Twee jongelieden hebben dinsdag in de hoofdstraat van de Italiaanse stad Pisa een bankroof gepleegd, waarlSj zij naar schatting 60.000 gulden heb ben buitgemaakt. De daders liepen de bank binnen, zeiden geld te willen wisselen, trokken hun revolvers, kne velden het personeel, stalen het geld en verlieten het bankgebouw rustig door de hoofdingang. Na een half uur wist een bankbediende zich vrij te maken en de politie te alarmeren. vrijdag 28 Juni, 8 uur HET NEDERLANDS BALLET m.m.v. Utrecht» Stedelijk Orkest zaterdag 29 juni, 8.15 uur STUDIO DES CHAMPS ELYSÉES I0NESC0: LES CHAISES en LA LEQ0N vrijdag 5 juli, 8 uur ►WIENER BURGTHEATER VON HOFMANNSTAHL PER UNBESTECHL1CHE. zondag 7 Juli, 8 uur DE NEDERLANDSCHE OPERA VERDI: 0TELL0. m.m.v. Concertgebouworkest in de Rivièra-Hal zaterdag 15 juni, 8.15 uur R'DAMS PHILHARM. ORKEST. Dirigenti Eduard Flipie. BESTELFORMULIEREN VANAF HEDEN VERKRIJGBAAR BIJ DE SCHOUWBURG. KNIP DIT UIT Vijftien jaar geleden ondernamen Engelse parachutisten een aanval op Bruneval, gelegen in het door de Duitsers bezette Frankrijk, met het doél om de daar opgestelde radarinstallatie van de Duitsers zo mogelijk naar Londen over te brengen. Of schoon niet zo bekend en niet zo groots opgezet als de aanvallen op Dieppe en St. Nazaire, is deze operatie toch ook een voor beeld van grondige voorbereiding en uitstekende samenwerking van de deelnemende troepenonderdelen. Op 1 februari 1942 meldde de Engelse sergeant-vlieger Cox, een expert op radiogebied, zich op het Engelse Ministerie van Luchtvaart, waar hij werd ont vangen door een commodore van de luchtmacht, die hem mede deelde, dat hij kon meedoen aan een speciale opdracht waarvoor hij zich vrijwillig had opgege ven. Wat deze opdracht inhield werd hem niet gezegd, wel kreeg hij te horen dat hij para chutespringen moest leren om dat dit erbij hoorde. In veel kortere tijd dan anders werd hij inderdaad een geoefend parachutist en terwijl de sergeant vlieger Cox bezig was om zich de kunst van het parachutespringen eigen te maken, werd door het Hoofdkwartier van „Combined Ope rations", dat onder bevel stond van de welbekende Lord Louis Mountbat- ten, de operatie Bruneval ontworpen, omdat het ook tot de taken van dit Hoofdkwartier hoorde om acties op kléine schaal en raids naar de vij andelijke kusten te organiseren. Waarom was deze actie nu nood zakelijk en wat was het geval? Bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog verkeerde de radar techniek nog in een beginstadium. Engeland had het belang van de ra dar (radio Detection and Ranging) al lang ingezien en in maart 1938 waren er al vijf radarstations ge reed voor beveiliging van de Theems- monding en langzamerhand kwam er een net van radarstations langs de kust. Deze keten van radar stations speelde een belangrijke rol in de zgn. „Slag om Engeland". Uit eindelijk namen de geallieerden een beslissende voorsprong op radarge- bied door de Engelse uitvinding van een nieuw type magnetron, waarme de de voor radar essentiële zeer kor te radiogolven konden worden opge wekt. Toen de Tweede Wereldoorlog in 1939 uitbrak waren de Duitsers nog lang zover niet in het gebruik van radar als hun tegenstanders, maar spoedig leerden zij de waarde ervan inzien en begonnen zij op grote schaal te experimenteren en op gron dige wijze hun radar te perfectio neren, met het resultaat dat tegen het einde van 1941 een aantal ra darstations aan de westkust van Eu ropa was opgericht die het binnen vliegen van Engelse jagers en bom menwerpers onmiddellijk rapporteer den. Bruneval Aan de hand van zeer betrouwba re inlichtingen kon worden vastge steld, dat een van de modernste Duitse radarstations zich bevond op een gedeelte van de steile rotsach tige kust van Frankrijk dicht bij het dorpje Bruneval, dat op onge veer 12 mijl noordelijk van Le Ha vre ligt. Besloten werd om dit radar station buiten werking te stellen en de installatie zo mogelijk naar Engeland over te brengen, zo dat deze door Engelse experts zou kunnen worden bestudeerd, teneinde op de hoogte te raken van de Duitse vorderingen op ra- dargebied en zo nodig profijt hier van te trekken, dan wel tegen maatregelen te kunnen nemen. De uitvoering van dit besluit zou echter een ingewikkelde operatie noodzakelijk maken, waaraan zowel zee-, land- als luchtstrijdkrachten zouden deelnemen. Toen alle inlichtingen waren ver zameld kwam men tot de volgende fejten: De radarinstallatie stond op een vrij steile rots in een kleine hut die op een afstand van ongeveer 40 me ter westelijk van een alleenstaand huis stond. In dit huis was de wacht voor de radarpost gelegerd. Op on geveer 250 meter oostelijk van dit huis lag een groot gebouw genaamd „La Presbytère", waar de troepen waren ondergebracht die de verde digingswerken in de directe omge ving bemanden. Deze verdedigings werken bestonden uit 15 bunkers en mitrailleuropstellingen, waarvan een gedeelte zeewaarts was gericht en een ander gedeelte de naderingswegen beheerste van een klein strand, dat op ongeveer 450 meter zuidelijk van het radarstation lag aan de voet van de rotsachtige kust. Behalve deze Duitse troepen was in de directe omgeving ook nog een Duits infanterieregiment gestatio neerd, terwijl enige kilometers ver der landinwaarts nog een infanterie- bataljon was gelegerd, dat versterkt was met gevechtswagens. Vanzelf sprekend stond de gehele kuststrook onder controle van Duitse jachtvlieg tuigen, zowel overdag als 's nachts. Het aanvalsplan Na alle voor- en nadelen te heb ben overwogen werd besloten de op stelling van de landzijde te laten aanvallen door parachutisten die door Whitley-bommenwerpers naar de plaats van bestemming zouden wor den vervoerd en na de operatie weer door schepen van de Marine zou den worden afgehaald vanaf het klei ne strand. Voor de weg terug zou den dan landingsvaartuigen worden gebruikt, die door een transportschip tot dicht bij de Franse kust zouden worden gebracht. De landingsvaar tuigen zouden na afloop van de ac tie op eigen kracht terugvaren naar Engeland, terwijl jachtvliegtuigen voor bescherming vanuit de lucht zouden zorgen. Dat men gebruik van parachutis ten maakte was vanzelfsprekend. Want bij een aanval vanuit zee zou het element verrassing volkomen af wezig zijn en zelfs indien de aan vallers erin zouden slagen om de op stelling te veroveren, dan zou de vijand tijd in overvloed hebben om de radarinstallatie te vernietigen, terwijl de aanwezige vijandelijke troepen alle kans zouden hebben om het landingsdetachement zware ver liezen toe te brengen of misschien wel te vernietigen. Tijdens de aan val zou door de Engelse luchtmacht een afleidingsmanoeuvre worden uit gevoerd door een ander pun* van de Franse kust te bomb u-deren met het doel om de Luftwaffe te binden en de transportvliegtuigen een kans te geven om de parachutisten ongehin derd te droppen. Hel weer Een operatie als deze zou echter alleen dan kunnen slagen, indien men rekening zou houden met een aantal belangrijke factoren die op het sla gen van de operatie van grote invloed zouden zijn. Zo zou het weer voor deze actie mooi en niet winderig moe ten zijn om de parachutisten op de juiste plaats te kunnen droppen en teneinde hen later weer te kunnen embarkeren vanaf het strand. De actie zou voorts des nachts moe ten worden uitgevoerd, ook alweer vanwege het verrassingselement en om de verliezen te reduceren tot het kleinst mogelijke aantal. Maanlicht zou echter van veel nut zijn ter ver lichting van het aanvalsterrein. Daar de troepen bovendien alleen met vloed aan boord van de landings vaartuigen konden worden genomen, zouden al deze gunstige factoren moe ten bepalen, wanneer de overval het beste zou kunnen geschieden en dit bleek dan de laatste week van februa ri te zijn. Toen eind januari de ope ratie werd goedgekeurd werden aan de hand van zeer nauwkeurige lucht- verkenningen kaarten op grote schaal en modellen van het aanvalsdoel ver vaardigd, teneinde de deelnemers be kend te maken met alle bijzonder heden van het doel en de omgeving. Een intensieve training volgde, waarbij de samenwerking tot in de perfectie werd opgevoerd en ieder een tenslotte wist wat zijn taak zou zijn. Daar de radarinstallatie in goe de staat naar Engeland moest wor den overgebracht, dienden ook enige wetenschappelijke experts deel uit te maken van de eenheid, zodat deze technici dan ook een opleiding tot parachutist ontvingen. De operatie Omdat het weer niet mede werkte, werd de operatie enkele dagen uitgesteld, maar de weers verwachting voor de nacht van 27 op 28 februari was zeer gunstig en „Operatie Bruneval" kon be ginnen. Toen de schemering van 27 febru ari aanbrak, vertrok de marine-een heid onder het bevel van Kapt. Lui tenant ter Zee Cook. Deze eenheid bestond uit het transportschip „Prin ce Albert" (met aan boord de lan dingsvaartuigen) enige escortevaar tuigen van de 14e flottielje en twee torpedojagers. Aan boord van de schepen bevond zich nog een deta chement van 32 soldaten, die de in scheping van de parachutisten na de operatie moesten dekken. Zonder vij and te ontmoeten werden de lan dingsvaartuigen op de vastgestelde plaats aan hun lot overgelaten en begonnen op eigen gelegenheid hun weg naar de vijandelijke kust. De Whitley-vliegtuigen met de pa- racutisten aan boord onder het com mando van Majoor Frost vertrokken veel later en ondervonden evenmin tegenstand van Duitse vliegtuigen die door de afleidingsmanoeuvre van de Engelse vliegtuigen elders wer den bezig gehouden, alleen werd enig vuur ontvangen van vijandelijke bat terijen luchtafweergeschut. Tegen middernacht arriveerde men boven het aanvalsdoel en werden de parachutisten in een maanheldere nacht gedropped op een afstand van ongeveer 550 meter van het doel op grond, die door een laag sneeuw was bedekt. Aanvullende bewapening kwam in containers naar beneden en bin nen de kortst mogelijke tijd was eenieder bewapend met messen hand granaten. stenguns en pistolen od weg naar het doel. stelling nemen tussen het alleen staande huis en het grote gebouw „La Presbytère" teneinde een mo gelijke tegenaanval van de Duitsers te kunnen afslaan. Binnen tien mi nuten waren de objecten omsingeld. In het alleenstaande huis werd slechts één Duitser aangetroffen, die on schadelijk werd gemaakt. Bij de ra darpost werden 5 van de 6 Duitsers die stellingen bemanden met hand granaten gedood en de 6e Duitser werd gevangen genomen. Inmiddels was het Duitse garnizoen in „La Presbytère" door al het la waai gealarmeerd en spoedig lag het gehele terrein onder zwaar machine geweervuur waardoor een man in het alleenstaande huis werd gewond. Ma joor Frost trok daarbij zijn mensen terug tot rond de radarinstallatie, waar sergeant-vlieger Cox met zijn helpers bezig waren om de radarin- stallatie te demonteren. Het Duitse vuur nam in hevigheid toe waardoor nog enige manschap pen werden gewond en in de verte kon men de lichten van drie voer tuigen zien die kennelijk met ver sterkingen op weg waren om de in dringers te verjagen. Toen de technici met hun werk ge reed waren werd de van te voren af gesproken terugtocht ondernomen naar het strand. Majoor Frost wist, dat hij op weg daarheen een Duitse mitrailleurstelling moest passeren, die naar hij vermoedde, niet bemand was. Maar het tegendeel bleek ech ter waar te zijn en door het afge geven vuur werden opnieuw enige manschappen gewond. Toen bleek pas, dat de groepen die belast waren met de zuivering van het strand nog niet waren aan gekomen, want tengevolge van het luchtafweergeschut waren twee vlieg tuigen iets van hun koers afgedwaald waardoor de parachutisten op een afstand van circa 4 km. van het verzamelpunt waren uitgeworpen en alle moeite hadden om dwars door de vijandelijke opstellingen hun weg naar hun eenheid terug te vinden. Maar juist op dit kritieke tijdstip arriveerden de ontbrekende groepen van de landzijde en vielen de ver raste Duitsers met succes in de rug aan en stelden met handgranaten een kazemat buiten werking waardoor de weg naar het strand vrij lag. Maar ook op het strand moest nog wor den gevochten en werden nog een aantal Duitsers gevangen genomen die daar enige posten bezet hielden. De terugtocht In drie groepen De aanvallers hadden zich in drie groepen verdeeld. De eerste groep onder Majoor Frost zou het alleenstaande huis aanval len waar zich Duits verbindingsper soneel van de radarinstallatie be vond en bewakingspersoneel. De tweede groep zou de radarpost over meesteren en de derde groep zou Toen werd onmiddellijk contact op genomen met de landingsvaartuigen, die dicht onder de kust het vuren hadden gezien en al langzaam wa ren opgestoomd. De landingsvaartuigen hadden vrij kort voordat het vuren was begonnen nog een benauwd mo ment gehad, toen twee vijande lijke topedojagers en een aantal Duitse E boten hen op een af stand van nog geen mijl waren gepasseerd maar gelukkig zonder hen op te merken. Ware dit het geval geweest dan zou de operatie totaal zijn mislukt. Op het moment van inschepen werd nog hevig vuur ontvangen van de Duitse kustbatlerijen, maar dit vuur werd door personeel van de begeleidende -^arinevaartuigen tot zwijgen gebracht. Beschermd door escortevaartuigen werd de terugreis naar Engeland ondernomen en zonder verdere ge beurtenissen werd Engeland bereikt, terwijl Spitfires vanaf het aanbre ken van de dag voor bescherming vanuit de lucht zorgden. Het doel van de actie was dus vol ledig bereikt en de kostbare radar installatie werd geheel intact over gebracht. De verliezen bedroegen aan Engel se zijde een dode, zeven gewonden en zeven vermisten die het strand niet hadden weten te bereiken. Zo eindigde de raid naar Bruneval met een volledig succes, wat niet alleen te danken was aan de moed van de deelnemende troepen, maar ook aan een zorgvuldige voorbereiding en aan de uitstekende samenwerking van marine, luchtmacht en landmacht. H.J. WOLF.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9