Tijdens de repetitie hangt televisie aan een touwtje Algerijnen pleegden in Parijs 182 aanslagen Paablaa P«£fon STUDIO IRENE ONDER HOOGSPANNING In zes weken van embryo naar volwassenheid Mary Dresselhuys bleef in haar tekst steken SNELPONvoegtdegekstedingensamen DERDE BLAD DONDERDAG 2 MEI 1957 55 Leningen van V.S. aan Indonesië Nobelprijswinnaar verontrust over atoombomproeven Arrestaties „Schoonmaak" Goedwillenden Rundveefokdag op 12 juni te Axel Voor een goed begrip van J bijgaande reportage over de S Nederlandse televisie, dient ge- zegd, dat de T.V. beschikt over een vaste staf van medewer- kers, van decorbouwer tot stu- l diochef. Deze, merendeels tech- S nici, maken deel uit van de Nederlandse Televisie Stich- ting en staan weliswaar ten dienste van de onderscheidene T.V.-secties, maar hebben geen enkele zakelijke binding hier- mede. Het bleek ons overigens S dat de samenwerking tussen S N.T.S. en omroepen uitstekend is. Ofschoon de coördinatie in de programma-onderdelen on- derling wel eens wat te wensen overlaat, gaven ingewijden aan het huidige zuilensysteem de I voorkeur boven één alles om- I vattend televisiebestel. Gelijk bekend, neemt het T. V.-journaal een eigen plaats in waarover in een slotartikel. Onder de wollen deken Alle technici, cameramannen, floor manager en de bevolking van de regiekamer staan met elkaar in ver binding via microfoons en koptele foons. Men hoort dus geen enkele aanwijzing, geen enkele opmerking, alleen de artiest doet zijn of haar verhaaltje. Opname. Drie camera's staan pa raat. Uiterst rechts de „dolly", een camera, welke door drie man be diend moet worden. (Advertentie» De koffie werd die donderdagavond koud. Door vrienden in Hilversum waren we uitge nodigd om het resultaat van een dag studio- oogst in de huiskamer op het televisiescherm te bekijken. We kenden nu immers de moeilijkhe den, welke zich tijdens de repetities van dit avond-programma hadden voorgedaan. Na en kele ogenblikken verscheen Corrie Vonk in het kijkvenster, leunend tegen de deurpost van haar woning. Zij verzocht ons met gastheer en gast vrouw vriendelijk te zien en te luisteren naar Wim Kan, die over zijn reis naar Zuid-Afrika geïnterviewd zou worden door de piloot-schrij ver Viruly. Het was een onderhoudend pro gramma-onderdeel, ofschoon we een enkele maal de indruk kregen, dat niet Wim Kan, maar de heer Viruly een tournee door Zuid- Afrika had gemaakt. Het interview was nog niet koud, of de tele foon op het tafeltje naast onze gastvrouw rin kelde. En alsof zij erop had zitten wachten, onf- spon zich een gesprek over het zo juist gepas seerde televisie-praatje. Wim Kan was ontzet tend aardig, Corrie Vonk kwam er niet aan te pas en Viruly kreeg gezouten kritiek, dezelfde wat vrouwelijker gekruid natuurlijk, welke we hierboven gaven. Daarna werd Coba Kelling 40-jarig toneeljubileum geïnterviewd door haar zoon Thom Kelling. „De grap was prima geweest, als Thom het in de familiale sfeer had gehou den, zoon en moeder, opa zus en oma zo en toen kwam tante Klaart je, omdat oom Kees kleine Pietje niet op 't toneel wilde hebben.... „Zo deed Thom Kelling het echter niet. Hij had zich braaf 'n interview-pakje aangemeten en begon met U mag tweemaal raden! „moeder, welke rol hebt u het liefst gespeeld?" Voor onze gastheer was de aardigheid eraf en. hij had gelijk! Het televisiemetier is hard, aan beide kanten van het venster: de zwoegers in de studio en de kijkers in de huiskamer. De camera-mannen hebben hetzelf de draajboek als waarover regisseur en scriptgirl beschikken. Als zij het goede plaatje „geschoten" hebben, krijgen zij dit van de regisseur te horen, tekenen dit „shot" op in hun draaiboek, zodat zij bij de life-uit- zending op de centimeter af weten, waar zij hun camera moeten laten snorren. Dit is zeer enerverend werk, om. -dat herhaaldelijk opnieuw moet wor den „ingereden". Wat speelt zich in de studio's af? Wij willen met veel liefde een royale f poging wagen om daarop een antwoord te geven. Er staan in Bussum twee studio's, genaamd Vitus en Irene. Om de twee dagen worden deze afwisselend gebruikt. Tijdens ons bezoek werft Vitus afgebroken, d.w.z. de decorbouwers waren doende het decor en de requisieten neer te halen onder leiding van een voorman. Tijdens dit werk werden kapotte stukken weer opgelapt en kregen de vaste panelen een nieuw verfje. Geen enkel decor komt heel „uit de slag" te voor schijn. Honderden kubieke meters hout worden er in de speciale tim merwerkplaats met een verbluffende outillage ten dienste van de N.T.S. tot decors en requisieten verwerkt. Een goede vakman, dat was onze indruk, krijgt bij de N.T.S. een uitstekende kans, omdat hij zich in de duizend en één decors volledig kan uitleven, als hij zich aan de regels van het spel houdt. Jaarlijks worejen circa 4000 kg verf in de tinten van lichtgrijs tot zwart, uitgestreken. Zo'n studio in afbraak biedt een trieste aanblik. Overal liggen stuk ken hout, flarden linnen, welke door da tocht voortdurend heen en weer geslingerd worden. Het is er don ker en koud. De enorme camera's met grijze doeken over de koppen leken, weggedoken langs de wanden, van de vermoeienissen uit te rusten'. Op ditzelfde tijdstip werkte de stu dio Irene onder hoogspanning. Wat zes weken tevoren, via de producers-vergadering, in een em bryonaal stadium was gekomen, werd deze middag onder het felle en soms ondraaglijk hete licht der schijn werpers, plotseling volwassen: „het oog wil ook wat hebben", een caba retprogramma van Wim lbo. Groot h(dm aspel Hoe houdt men al de program ma's van de vijf televisie-secties t.w. K.R.O., A.V.R.O., N.C.R.V., V.A.R.A. en V.P.R.O. uit elkaar Hiervoor heeft de heer J v.d. Kolk chef programma-uitvoering, een „kind kan - de - was - doen"- systeem uitgedokterd. Op zijn bureau hangt tegen een van de wanden een groot rechthoekig zwart bord met honderden gaatjes. Op dit bord staan horizontaal de T.V.-secties en verti caal de onderdelen, welke tot de uit eindelijke uitzending leiden. De heer v.d. Kolk heeft bij die honderden gaatjes evenzovele pennetjes, rood, geel, oranje, blauw, groen. Het sys teem zou men kunnen vergelijken met een zeer groot halma-spel. De ze pennetjes worden op een gegeven moment in het bord gedrukt en cor responderen dan horizontaal met de i..V.-sectie en verticaal met datge ne, waarover die sectie nog het een en ander moet bespreken. Iedereen weet dus, waar iedereen aan toe is. Na de producersbespreking, volgt ?."??.rwerp. decor, requisieten, be- lchtmg en geluid. Voor al deze on derdelen worden speciale „platte gronden gemaakt. Tijdens de repe- IS .technische kant van de zaak voor de regissuer dus afdoen de bekeken. Aan hem de taak de kaarten (lees plattegronden), zoda- a «v, J*11*611', cia' c'e kijkers thuis de handen vol troeven krijgen. Zo eenvoudig als we de ontwikke ling hier schilderen is ze uiter aard niet. In theorie wel. De prak- lijk brengt tal van conflicten, om dat hier vrywel alleen experts, specialisten en dus hevige indivi dualisten aan het werk zijn, maar die tenslotte toch de noodzakelij ke teamgeest opbrengen om de Nederlandse televisie uit haar kin derschoenen te helpen. Dan. repeteert Wim Ibo's cabaret. De verschillende onderdelen spe len in vier hoeken van de studio: Mary Dresselhuijs en Cruijs Voor- bergh met een scène in het Vondel park, Annie Schmidt in een huise lijk tafereeltje, Corrie Brokken met het trio van Cor Lemaire en Wim lbo, die de scènes met praatjes aan elkaar lijmt. De artiesten zitten voor een klein decortje, dat alleen maar sfeer wil oproepen. Voor het overige spelen zij in een grote hitte, terwijl de ca mera-mensen heen en weer rijden, technici ronddartelen en andere druk doende lieden met een niet na der omschreven functie dit moment- supreme vervolmaken, visietoestellen, waarvan er tiental len in de studio te vinden zijn. Vijf exemplaren zijn exclusief bestemd voor de regisseurskamer op de eer ste verdieping. Via een zeer ruim venster kan iedereen in de regisseurskamer al les in de studio waarnemen. De re gisseur vindt men zelden voor dit raam. Hij, Milo Anstadt was het de ze middag, zit met zijn scriptgirl, Hanneke Meijksema, en schakelaar Th. Timmermans achter de tafel met de vijf monitors. Drie van deze mo nitors zijn afgestemd op de in de studio rijdende camera's, genum merd 1, 2 en 3. De regisseur zoekt het beste plaatje uit, geeft zijn wen sen door aan de schakelaar naast hem en het verschijnt dan op de vierde monitor, terwijl de vijfde mo nitor er nog is om bij voorkomende gelegenheden een aantal beelden te mixen. In de regiekamer bevindt zich ook de geluidstafel, zodat het beste beeld en het beste daarbij passende geluid in de huiskamer terecht komt. Dit laatste gebeurt pas 's avonds bij de life-uitzending; tijdens de re petities hangen de monitors aan touwtjes", zoals dat in de T.V.-taal heet. Scène uit de operette ,,De betover de boom". Op dit plaatje ziet men duidelijk de belangrijke functie van een goed decor. Ook de artiesten wordt het wel eens te veel, omdat de hitte en het voortdurende gerepeteer hen nog al parten speelt. Zo moest Kees Brusse, zwaar geschminkt, dikke lange pruik op het hoofd en gestoken in middel eeuwse klederdracht, ettelijke malen onder een dikke wollen deken in het „hemelsbed" kruipen. Hy produceer de bij die gelegenheid enkele zeer markante, doch bepaald onparlemen taire uitdrukkingen, waaraan de mu ren van de studio overigens wel ge wend zyn. Mary Dresselhuijs bleef steeds op een bepaald punt in haar tekst ste ken, wat haar tot de ontboezeming bracht: ,,wat gek, dat ik hier toch nooit verder kan!" Des avonds tijdens de uitzending hebben we op haar gelet. Toen het voor haar zwakke moment naderde, opende zij haar tasje op het bankje in het Vondelpark. We willen er al les onder verwedden, dat zij weer niet verder kon! Het beeld van de repetitie wordt in de correctie-kamer afgewerkt. Hier krijgt het zijn juiste wit-zwart verdeling via elektronische golf-sche- ma's, welke naast de monitor op een soort van radarscherm verschijnen. Tenslotte gaat het beeld naar de hoofdcontrole-kamer. Hier krijgt het een laatste „touch" en verdwijnt het naar de straalzender van Bussum. Lopik doet dan de rest. Prima Hun Nederlands is slecht - maar de IBIS shag die ze maken in 3 smaken... wonderful! Dobbelmann lekker man! In cellofaan verpakt De Verenigde Staten hebben Indonesië gisteren, via de ICA - de „International Cooperation Administration", het Ameri kaanse orgaan voor de buiten landse hulpverlening - een le ning van 15.000.000 dollar ver leend. Zij zegden voorts toe In donesië nog 77.000.000 dollar te zullen lenen voor economische projecten. Indonesië zal de vijftien miljoen dollar-lening in veertig jaar terugbe talen. Het zal vier procent rente be talen, wanneer het in roepia's terug betaalt en drie procent bij betaling in dollars De Verenigde Staten zullen de toe gezegde 77.000.000 dollar verstrekken (Advertentie) uit een tegoed ln Indonesische cou rant ten bedrage van 97.000.000 dol lar, dat ontsond na Indonesische aan kopen van Amerikaanse overtollige landbouwprodukten tot dit bedrag. Indonesië wil de 15.000.000 dollar ge bruiken voor de aanleg van vijfhon derd kilometer straatweg in Sumatra en voor het oprichten van elektrici teitscentrales in meer dan dertig ste den. De toegezegde 77.000.000 dollar zul len voor economische projecten wor den gebruikt. De Amerikaanse scheikundige en nobelprijswinnaar dr. Linus Pauling heeft te Chicago als zijn oordeel uit gesproken, dat de aanstaande Britse waterstofbo-mproeven 1000 gevallen van dodelijke bloedkanker in de we reld tengevolge zullen kunnen heb ben. Indien alle proeven met water stofwapens niet worden verboden, zal de komende generatie 200.000 geeste lijk onvolwaardige kinderen meer krijgen, aldus dr. Pauling. De snelste VELPON (van onze Parijse correspondent) Het heeft op de Parijze- naars een uitstekende indruk gemaakt, dat de politie ten slotte heeft besloten de „cas- bah" van de hoofdstad onderhanden te nemen en wekelijks uit te kammen. Iedereen weet, dat vanuit deze „medina" dagelijks overvallen geschieden. Vanaf 1 januari jl. hebben de in deze wijk wonende Algerijnen 180 overvallen gepleegd, waarbij 39 doden en 88 gewonden waren te betreuren. Ten dele heeft deze misdadige actie der Parijse Alge rijnen een politiek doel: financiële hulp verlenen aan de bevrijdings oorlog in Noord-Afrika, ten dele echter is ze zuiver berekend op persoonlijk gewin. De Parijse casbah ligt in het noorden van de stad. niet ver van de Noordstatie het Gare du Nord en vlak bij de beroemde Sacré Coeur. In grove lijnen wordt ze omlijnd door de Boulevard de la Chapelle, de Boulevard Berbès, de rue Stephenson en de rue Dou- deauville. Toeristen kunnen er be ter we.g blijven. Het komt nog al eens voor, dat 2e een tik op "het hoofd krijgen en wakker worden zonder beurs of papieren. Velen reeds hebben hun nieuwsgierigheid duur moeten betalen. Niet minder dan achthonderd gendarmen ble ken in de prille zaterdagmorgen de bekendste straten van deze wijk te hebben afgezet. Huis voor huis gingen ze de aldaar vertoe vende Algerijnen controleren met als gevolg, dat honderdendertig personen konden worden gegre pen. ten dele gezocht wegens mis daden. ten dele omdat hun papie ren niet in orde waren. Enige re volvers en wat geweren werden in beslag genomen alsmede een vijf tigtal messen, kennelijk ongeschikt om brood te snijden of een appeltje te schillen De Algerijnen verblijven hier gro tendeels in de 12derangs logemen ten, waar ze vaak met 8 personen één éénpersoons kamer betrekken. Al deze hotelletjes in deze wijk ongeveer honderd werden zater dag door de gendarmerie omsin geld. Parijs hee nogft nog andere cas- bahs, onder andere bij de Place d'Italie en in de buurt van de Forte de la Vdllette, Forte de la Chapelle. Deze en alle andere cen tra waar de Parijse Algerijnen ple gen te wonen staan met ingang van heden onder voortdurende, scherpe politiebewaking. Onopval lend mengen speurders in burger zich tussen het publiek in de bistrots; nauwlettend worden be paalde Medina-typen voortdurend geschaduwd. Regelmatig moet iedere wijk een grote schoonmaak ondergaan. Operaties, zoals zater dag werden uitgevoerd zullen voortaan wekelijks, misschien zelfs meerdere malen per week worden herhaald. Parijs telt ook tiendui zenden goedwillende Algerijnen, personen, die een handel drijven of werkzaam zijn in fabrieken of kantoren. Deze grote groep, die vrijwel voortdurend onder de ter reur stond van de misdadige ele menten is uiterst verheugd over de actie van de politie. Totnogtoe werden ze onder bedreiging ver plicht te offeren voor de strijd in Noord-Afrika, een strijd, welke hen in het geheel niet bekoort. Indien ze weigeren hun tol te be talen, die vaak ook i.i de zakken van de Parijs» terroristen bleef kleven, moesten ze het ergste vre zen Naar verluidt hebben verte genwoordigers van deze groep de politie verzocht minstens we kelijks een schoonmaak te houden. Alleen door het regelmatig uit kammen van de Parijse casbahs zou men op de duur de „home- terreur" kunnen meester worden, (Advertentie) 'ttofef Ter gelegenheid van de tentoon stelling „Axel 57" wordt, op 12 juni, een fokdag voor rundvee ge houden, welke door de Vereniging tot Verbetering van het rundvee in Zeeland, afdeling oost Zeeuwsch- Vlaanderen, wordt georganiseerd. De afdeling beoogt hiermee tevens pro paganda te maken voor haar doel en men wil pogen het ledental op te voe ren tot het streefgetal van 200. In het gebied van de afdeling wor den ongeveer 20.000 dieren gehouden, een aantal dat een totaal-inschrjjving van tweehonderd exemplaren wet tigt. Het ligt in de bedoeling, indien deze fokdag slaagt, er een jaarlijkse gebeurtenis van te maken.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 5