Vraag geen verf.vraag Rl POLIN Charme in het hanenkot IKOPEN Kardinaal probleem van de Duitse politiek: Oder-Neisse grens KOERSVERLOOP OP AMSTERDAMSE BEURS Prinses Beatrix in Rome Bergse verkenners schuurden straten schoon, voor 'n heitje Het Duitse Kannenbakkersland Nieuwe ziekteAUTOMOBILITIS er BEVRIJDT U Het pottenbakkersambacht al eeuwenlang erfelijk 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 27 APRIL 1957 8 Onderhandelen nooit geweld Van 22 lol 26 april 1957 St.-Laurcnt bespreekt handel op communistisch China Machines verdringen handwerk Minister spit Ook soldalen Tere motor im spitium" ee ov meis- ider tot geling. t gratis iskosten 2x per sntvangt kje met 132-oo van het e Zuid- dit blad. I d in groot- LE DAGEN cht geregeld kstraat 23 WASPIK. S- Dn ds n. it- Begin mei 1956 antwoordde von Brentano, de Duitse minister van buitenlandse zaken, op een persconferentie in Londen op de vraag of bij de hereniging van Duitsland behalve de Sovjet-zone ook de gebieden achter de Oder en Neisse moesten worden be trokken, dat wel niemand kan verwachten, dat zovele ontheem den en verdrevenen afstand doen van hun aanspraken. Maar dat het allereerst op de vrijmaking van de zeventien miljoen mensen in de Sovjet-zone aankomt. Dat echter de dag' zou komen, waarop men voor de vraag komt te staan hetzij deze zeventien miljoen vrij te krygen dan wel aan een rechtmatige aanspraak vast te hou den, die problematiek" is. Met dit „problematiek" had de minister, naar hy een dag later verklaarde, niet de rechtmatige aanspraak als zodanig, maar de verwezenlijking er van bedoeld. De hereniging zou om te be ginnen het vraagstuk van de be paling der grenzen open la ten en hij achtte het onjuist van te voren deze twee zaken aan el kaar te koppelen. De uitlatingen van de Duitse mi nister verwekten instemming en kri tiek. Tegen hun kernpunt, dat aan de hereniging de voorrang moet wor den gegeven, keerde prof. Carlo Schmid, de vice-president van de bondsdag zich met een contra-these, dat het een vergissing zou zijn aan te nemen, dat de hereniging moge lijk zou zijn zonder voorafgaande op lossing van het vraagstuk der gebie den achter Oder en Neisse. Hij bracht deze mening, die hij uitdrukkelijk zijn persoonlijke en niet de officiële so ciaal-democratische noemde, tot ui ting tijdens een Duits-Franse confe rentie in oktober 1956 in Bad Neuen- ahr en vulde zijn uitspraken twee (Advertentie) FM MIERLÖ es ZOflx\ i.i. Bankier» Anno 1884 EFFECTEN-COUPONS dagen later nog aan door een voor stel voor rechtstreekse Duits-Poolse onderhandelingen. Deze zouden slechts evenwel dan zin hebben, wanneer zij van de be reidheid zouden uitgaan ook van Duit se kant afstand te willen doen. Door dergelijke onderhandelingen moest te gelijkertijd worden bereikt, dat Polen niet meer uitsluitend op de Sowjet- Unie aangewezen zou zijn. Ook de uitspraken van Schmid oogstten in stemming en kritiek. Geen oorlog In het middelpunt van de uiteen zetting in Duitsland over de doelma tigheid van rechtstreekse onderhan delingen met Polen staat echter de vraag of hiervoor het juiste tijdstip al is gekomen. Uiteraard spelen het nationaal-communistische streven en de onzekerheid over de nieuwe koers van de Sowjet-Unie daarbij een rol. Eind oktober 1956 verklaarde kanselier Adenauer, dat niemand in de bondsrepubliek er aan denkt, dat een herenigd Duits land de tussen Polen en Duits land bestaande verschillen met geweld heeft op te lossen: dat de oplossing alleen door onderhan delingen en bij wederzijds ver trouwen mogelijk is. En vlak na de verkiezingen in 1953 heeft Adenauer al eens gezegd: ,,Het probleem van de Duitse oos telijke gebieden mag nooit aanlei ding worden tot een oorlog tussen Duitsland en Polen'". Doel van de Duitse politiek moet zijn vriend schappelijke betrekkingen met een vrij Polen aan te knopen. De Duit se oostelijke gebieden zouden dan mogelijkerwijze als Duits-Pools con dominium worden bestuurd of onder beheer van de Verenigde Naties wor den geplaatst. Achter Warschau Het kan niet worden ontkend, dat de Duitse deelnemers aan de discus sie over de verhouding tot Polen (praktisch wil dit zeggen over de uiteindelijke grenzen van Duitsland) er naar streven een voor beide par tijen dragelijke oplossing te vinden. Maar met wie spreken zij eigenlijk? Tot dusver heeft nog geen Poolse regering een voorstel tot onderhande lingen gedaan. Integendeel, nog op 7 februari j.l. beschuldigde het mi- nisterie van buitenlandse zaken in Warschau de bondsregering van een „revisionistische houding" en wees in vergelijking daarmede op de „voorbeeldige" uitspraken van Bolz, de minister van buitenlandse zaken van de Sowjet-zone. Aan te nemen, dat men Polen, wanneer men maar van Duitse zijde zou verklaren af stand te willen doen, uit de omsinge ling van Moskou zou kunnen verlos sen, is op zijn minst vervroegd. De huidige politiek van de Poolse rege ring ten aanzien van de grenzen wordt ook gesteund door de Polen in bal lingschap, die van het Poolse grond- verlies in het oosten uitgaan en zich op het standpunt stellen, dat Polen zolang de ondersteuning van Moskou nodig zal hebben als het westen de Oder-Neisselljn niet definitief als grens erkent. Achter Warschau en de stad houders van het Kremlin in de Duitse Sovjet-zone staat de So vjet-Unie. En alleen tussen haar machthebbers en een regering van een herenigd Duitsland kan eens een vredesverdrag, worden gesloten, dat in de geest van het verdrag van Potsdam en in over eenstemming met de Westelijke geallieerden de definitieve rege ling van de grenzen aanpakt. Daarmede is tevens de vraag be antwoord of de hereniging al dan niet de voorrang heeft boven de defini tieve vaststelling der toekomstige grenzen tussen Duitsland en Polen. Het is bekend, dat Polen er naar streeft de bevolking uit de aan de Sovjet-Unie verloren gegane Oos telijke provincies in de nieuwe „Wes telijke provincies" over te brengen. Door het vertrek van tienduizen den Duitsers binnen het kader van de actie tot het bijeenbrengen van gezinnen, is het aantal nog in Po len levende Duitsers tot beneden de honderdduizend gedaald. Hierbij zijn de „autochtonen", d.w.z. die Duit sers, die voor Polen hebben geadop teerd en wier aantal op ongeveer 800.000 wordt geraamd, niet meege rekend. De ervaring heeft echter ge leerd, dat de Poolse regering zowel bij de willekeurige vaststelling van de Order-Neisselijn als door de ver- poolsing der alleen aan haar beheer toevertrouwde Oostelijke gebieden, zich niet stoort aan de bepalingen van het verdrag van Potsdam. Is er een weg Dat een Duitse regering nooit een oplossing zal eisen, die voor de Po len, die zich in de voormalige Duit se gebieden hebben gevestigd onmen selijk is, werd dikwijls verklaard. Zulks wijzen ook de uit deze ge bieden verdreven Duitsers af. Voor een eventuele oplossing van het Oder- Neissevraagstuk of een weg daar heen kunnen theoretisch de volgen de stromingen worden onderkend. a. Een oplossing binnen het ka der van de „Verenigde Staten van Europa". Hiervoor hebben ook de verdrevenen zich uitgesproken, hun rechtmatige aanspraken op terug keer echter handhavend, met dien verstande, dat niet alleen de Duit sers en Duitsland offers zouden moe ten brengen. b. Een nieuwe overeenkomst tus sen de grote mogendheden op brede basis over ontwapening en wederzijd se veiligheid, waardoor dan ook het vraagstuk van de hereniging en het vaststellen van de grenzen weer ac tueel zou worden. c. Directe Duits-Poolse verstand houding die weliswaar voor beide partijen, niet in de laatste plaats voor Polen voordelen kan brengen, echter ten aanzien van de grensre geling zolang irreëel zou zijn als zij niet door Moskou wordt goedge keurd of aanvaard. (Advertentie) van reumatiek, spit. ischias, hoofd en zenuwpijnen. Neemt daarvoor Togal, het middel bij uitnemendheid, dat baat, waar andere falen. Togal zuivert de nieren en is onschadelijk voor hart en maag. Bij aopth. en drog. f 0.95, f2.40, f 8,88. Alg. Kunstzijde Unie Van Berkels Patent Van Gelder Zonen Kon. Ned. Hoogovens Ned. Kabelfabriek Philips Unilever Wilton - Feijenoord Kon. Petroleum Holl.-Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomboot Mij. Ned. Scheepvaart Unie Van Ommeren Amsterdam Rubber H.V.A. Ver. Deli Mijen 3',% stafellening 1947 3 Invest, cert. Ned. 3 Ned. 1962-64 x) ex div. Laagste Hoogste Vrijd.26-4 Koersverschil koers koers laatste t.o.v. tijdvak vorige week 188 193 190 3/8 5 1/4 187 187 1/2 187 1 1/2 180 1/4 204 1/2 -80 1/4 24 1/4 x) 299 306 299 —10 279 284 282 2 271 1/2 278 275 7/8 2 3/8 x) 388 1/2 403 3/4 389 3/8 2 7/8 x) 249 255 249 4 179.80 185.10 180.65 1.65 174 1/2 177 176 1 3/4 155 156 1/2 155 1/4 1 1/8 181 1/2 183 1/2 182 1/8 1 1/2 284 1/2 286 1/4 76 1/8 77 1/2 77 1/2 5/8 89 3/4 91 1/2 91 1/2 92 95 1/4 94 1/4 1 1/2 86 7/16 87 9/16 87 1/16 90 13/16 91 3/16 90 31/32 1/8 90 3/8 90 7/8 90 1/2 7/16 Laurent, heeft op een persconferen tie te Ottawa verklaard, dat het wes ten spoedig de beperkingen op de han del met communistisch China zal verlichten. De premier zei deze kwestie op de Bermuda-eilanden te hebben bespro ken met zijn Britse collega, Mac- Millan. (Advertentie) verkenners van de groepen Don ■/nsco erf St. Joris te Bergen op V p'"/ ^en gistermiddag op ort wel op zeer bijzondere wijze tun actie „Heitje voor een kar weitje gevoerd. De vader van een van de verkenners had een tractor en een grote watertank van 1000 r voor deze middag aan de jon gens afgestaan en daarmee trokken :e door de Bernadettestraat, Borg- vlietsedreef, Burg. de Roocklaan, Zuidsingel, de Koning Willemstra- ten enz. En ze schepten water en ze schuurden, dat het een lust was. De huismoeders verschenen stuk voor stuk aan de deuren en voor een heitje werd hun stoep een grondige vrijdagse beurt gegeven. Alles blonk en glom, waar de ver kenners hun werk hadden gedaan. I ~w A** En de enige, die er geen natte voe ten mee opliep was de chauffeur van de tractor. Dat er veel belang stelling was voor dit ongewoon karweitje waarbij de Bergse stra ten drastisch werden schoonge spoeld, is niet te verwonderen. Aal- Smits en hopman Mel ken hielden een oogje in het zeil, dat de verkenners het niet te bont maakten voor dat ene heitje H.K.H. prinses Beatrix, gefotogra feerd op de tribune in het Piazza Di Siena te Rome, waar zij een in ternationaal concours hippique bij woont. De prinses reikte na afloop van de wedstrijden de prijzen aan de winnaars uit. We hebben nooit geweten dat haantjes levend even charmant zijn als heerlijk in gebraden toe stand. Deze waarheid konden we ontdekken op de speciale hanenfokkerij van hotel „Withof' in Tete- ringen. Daar krioelden vele honderden toekomstige bewoners van de braadpan dooreen, wroetend en pikkend, klapwiekend en piepend. Om in leven te blijven, hetgeen de diertjes ten hoogste drie zorgeloze maanden wordt toegestaan, krijgen ze honderden kilo's voer per week. Een ver nuftig systeem is door de heer Martens uitgedacht om het voer met de grootst denkbare regelmaat te laten toestromen. Met het drinken gaat dat even eens vol-automatisch. Dit neemt toch niet weg. dat zo'n vijftienhonderd kostgangers handen-vol werk met zich meebrengen. ueen moeite ts te groot om te bewerken dat de diertjes licht en ruimte, warmte en „comfort" genoeg hebben om zoals u op dit liefelijke plaatje ziet) tam genoeg te worden dat zij rustig bij u komen. Dat geschiedt natuurlijk, voor een groot deel uit liefde tot het dier (de heer Martens is namelijk behalve een deskundige ook een groot dierenvriend) en voor een ander deel met het oog op de toekomstige kwa liteit van het boutje. Er valt niet veel meer te vertellen. De hierbij af gedrukte foto is welsprekend genoeg: een tafereel dat voor de grote schilder Jan Steen beslist rijk genoeg zou zijn om er een meesterwerk van te ma ken. Een onderneming, Amerikaans van opzet en allure, met een zo door en door vaderlandse gratie en landelijke gemoedelijkheid, zo waren we van mening, verdient beslist een plaatje in ons dagblad. Het kannenbakkersland, met zyn kleine steden en gemeenten verscholen in uitgestrekte dennen- en beukenbossen van het Westerwoud, van welks heuvels men de Rijn en de Moezel bij Coblenz en de Lahn bij Limburg kan zien, is. zoals de naam al zegt, een land, waarin kannen worden „gebak ken". Talloze mensen, die langs de autosnelweg Keulen-Frankfort achteloos voorbijrijden aan de blauwe wegwijzer naar het Kannenbakkersland, weten niet, dat achter deze ouderwetse en ongewone naam de geboortestreek van de Duitse pottenbakkerskunst schuil gaat. Een gebied, dat bovendien veel landschapsschotm te bieden heeft. En zij zouden stellig verbaasd zijn te horen, dat er in Duitsland geen bierpul op tafel komt, de zware maatpullen in het Hof- brauhaus in München inbegrepen, die niet in Kannenbakkersland is ontstaan. Het oude pottenbakkersnandwerk, dat al eeuwenlang van vader op zoon overgaat en vooral tijdens de renais sance en de barok in volle bloei stond en het aardewerk uit het Wes terwoud, de zware geglazuurde grijs blauwe en bruine pullen en kannen, wereldberoemd maakte, wordt van daag de dag weliswaar nog sleclits in enkele gezinnen volgens de oude tradities uitgeoefend. Het is moeilijk stand te houden tegen de druk van de moderne techniek, die tot de in dustriële produktie heeft geleid, tot de moderne serie- en massafabrica- ge. De keramische industrie in dit gebied is dus eveneens van de meest moderne machines en produktie-in- stallaties voorzien en de oude draai schijf waarop de pottenbakker met de hand uit de vochtige klei zijn kroe zen en kannen vormt, wordt in de 150 bedrijven, waarin duizenden mensen werken, nog maar zelden gevonden. En de produkten worden ook vandaag de dag niet meer in ovens met vlam mende beukeblokken gebouwd, maar in reusachtige met stroom en gas verhitte tunnelovens. De produkten worden uit de roterende gipsen vor- Dezer dagen hebben we onze vriend begraven. Doodsoorzaak: automobili- tis. Niet eens rustig en vredig, maar plotseling, onverwachts, zonder nog iemand te kunnen waar schuwen, was hij er tussen uit getrokken. Onze vriend was kampioen-autorijder. Hy reed wekelijks Parijs- Nice in één saaie nacht. Als hij op de hoek siga retten moest halen ging hij met de auto. Om naar de kerk te gaan spande hy de wagen in en als hij niet achter het stuur zat hing hij in een gemakkelijke stoel of zat hij achter zijn bureau. „Deze man heeft zich dood gezeten" zei de dokter. „Ik heb hem vele malen gewaarschuwd. Nooit was hy te bewegen een licha melijke inspanning te leve ren. De Heer neme zijn ziel. De weduwe houdt de auto Bij geen benadering valt uit te maken hoeveel hon derdduizenden mannen op betrekkelijk jeugdige leef tijd het tijdelijke met het eeuwige verwisselen om dat ze geen gebruik maken van hun spieren. Franse geleerden beweren mo menteel dat de automobi- litis gevaarlijker is dan de kanker en jaarlijks min stens evenveel slachtoffers eist. De beroemde mana gerziekte is er een gevolg van. Maagkwalen, hersen bloedingen, algehele ver slapping, hartziekten en tientallen andere narighe den vloeien voort uit de gevreesde automobilitis de ziekte van deze twintigste eeuw. Laat ik u ook het voor beeld vertellen van die Franse minister. (Die al zetelde in vier regeringen) Al maandenlang voelde hij zich dodelijk vermoeid, lusteloos en mat. Vaak had hij last van zijn hart en zijn maag brandde na iedere maaltijd. Hij ging van zijn huisarts naar een specialist, die weer naar een nog duurdere specia list stuurde om vervolgens via vijf andere grote spe cialisten ook nog bij drie professoren te komen. De diagnose werd tenslotte toch nog gesteld door zijn huisarts: automobilitis. Als een kleine jongen had hij opgebiecht al in geen maanden honderd meter te hebben gelopen: „Denkt u werkelijk, dat mijn zittend leven de oor zaak is van al die kwa len?" vroeg hij. „Ik denk het niet, maar ik weet het zeker. Indien u zo doorgaat en van het ene kussen op het andere valt is het over een paar jaar met u gebeurd. U moet wandelen, iedere dag wan delen en minstens twee maal per week een half uur in uw tuintje werken, de grond omspitten, zaaien harken, wieden enz." Deze Franse minister, aanvankelijk ernstig lijden de aan automobilitis en bijna al verloren, heeft de goede raad opgevolgd. In enkele maanden tijd heeft hij zijn buikje verlo ren. Hij heeft weer een ge zonde gelaatskleur gekre gen en kan vier trappen oplopen zonder zijn hart te voelen. Ook de jongere garde kan niet meer lopen. Ook om honderd meter verder een boodschap te doen ne men ze de fiets, de scoo ter of het motorrijwiel en de tijd die ze niet op één dezer zadels zitten bren gen ze door op school- of collegebanken, staande of zittend in werkplaats, fa briek of kantoor, zittend in de trein of metro, of zit tend thuis op een stoel, in de cinema of op een ter rasje. Het oppercomman do van de Franse troepen in Algerië kwam hierdoor voor onaangename verras singen te staan: de troep, die gedeeltelijk te voet door woestijngebieden en bergstreken moest lopen, kon gewoon niet vooruit komen. Jongelui van twin tig en vijfentwintig jaren vielen na tien kilometer uit. Het oppercommando vaardigde toen de harde order uit „lopen leren". De niet in de strijd ver wikkelde troepen moesten voortaan dagelijks een mars maken van dertig ki lometer. Wandelen is nu eenmaal het beste middel om het li chaam in conditie te hou den. In de U.S.A. eist de auto mobilist relatief het groot ste aantal slachtoffers en het is de vader van Grace Kelly, die momenteel een verbeten strijd voert om de Amerikaanse jeugd weer lopen te leren. Een nauwkeurig onderzoek heeft uitgewezen, dat er tal van volwassenen zijn, die per week niet meer dan duizend meter lopen. De Amerikaanse jeugd leeft nog uitsluitend op het zitvlak. Ondanks de Olym pische kampioenen blijkt de Amerikaanse jeugd zes maal minder sportief te zijn dan de Oostenrijkse of de Italiaanse jeugd, die veel minder verwend is. De gunstige levens- en huisvestingsomstandighe den, prettige zitkamers, garages bij het huis, uit stekende verbindingen voor de niet - autorijders, voldoende geld voor het bezoek aan cinema enz. doen vrezen, dat de Belgen momenteel de Europese kampioenen zijn van de automobilitis, op de voet gevolgd door de Duitsers, de Nederlanders, de Zwit sers en vervolgens pas de Fransen. Zoek een garage, min stens één kilometer van uw woonhuis. Deze oplos sing is in feite het ei van Columbus en ouders met schoolgaande kinderen doen veel verstandiger om niet vlak naast de school te gaan wonen, Generaal Norstad, een man die bij na geen gelegenheid krijgt om te lopen, enerzijds om dat het protocol het ver biedt. anderzijds omdat hij van de ene conferentie in de andere „zit" nam drie maanden geleden de ra dicale oplossing, ook weer op advies van zijn dokter, om zelf zijn groentetuin tje bij te houden. Hij heeft de prestatie geleverd de vijfhonderd vierkante me ter zelfs om te spitten, te bemesten en te harken. Momenteel is hij aan het zaaien: de doperwten staan al vier centimeter hoog. Hij werkt iedere dag tweemaal een half uur in zijn tuintje en het doet hem ongelooflijk goed. Het is met het mense lijke lichaam als met de motor van een automobiel: moeilijk aan de gang te krijgen na lange stilstand. De menselijke motor staat in een automobiel, waar men gedwongen is tot be wegingsloosheid bijna stil. hetgeen echter nog des te eerder tot moeilijkheden kan leiden, omdat het klei ne motortje van de mens het hart, een buitengewoon fijn uitgebalanceerd me chanisme is. Een zware locomotief werkt slechts met een rendement van hooguit 18%, een benzine motor haalt 23 tot 25%, maar onze spieren hebben een rendement van bijna 30% en als we bijvoor beeld een trap oplopen ha len ze bijna veertig ten honderd. Het hart kan die inspanning wel bijhouden, hoewel het nauwelijks 300 gram weegt. In een etmaal levert 't voldoende kracht op om een blok graniet van 25 ton een meter op te tillen. De menselijke spieren, zelfs die kleine spiertjes in de voetzool kunnen een ge wicht van 200 kg verdra gen, mits ze geoefend zijn. Niet getraind zijn onze spieren maar bar weinig waard. De meeste gewoon terijders zijn bijna spier- loos en hun hart, dat in slaap is gesust tijdens de bewegingloze rijoperatie, kan moeilijk meer een ex tra inspanning verwerken. Deze toestand, gepaard gaande met verslapte spie ren en een hart, dat is inge steld op de bewegingloos heid van het autobesturen noemt men de automobi litis. men gepeld, niet meer met de hand beschilderd, maar bespoten en dan naar de onverzadigbare warenhuizen overal ter wereld gezonden. Bij een oude pottenbakker Maar in het oude, labyrint-ach- tige huis van Wilhelm Gerharz, in Ransbach, pottenbakker van over de zeventig draait ook van daag nog de schijf. De enige con cessie aan de moderne tijd is, dat zij elektrisch wordt aange dreven. Maar zijn produkten worden als voorheen met de hand gevormd, be schilderd en versierd en in de oude kameroven gebakken, welks dertig flakkerende vlammen grillige scha duwen werpen in de halfdonkere ka mer. Bij ons bezoek was de oude mees ter net bezig zijn oven te zouten, dat wil zeggen zout op de gloed te strooien, waardoor het aardewerk de water- en luchtdichte glazuur krijgt. Daarbij ontstaan dikke rookwolken, die walmend over het dak en door de straten van het kleine stadje trekken. De dochter van deze pottenbakker, Franziska Gerharz is beeldhouwster en oogstte onlangs veel succes op een tentoonstelling in Frankfort van haar zout-geglazuurde plastieken, die zij in vaders oven bakt. De jonge kunstena res maakt deel uit van een groep „jonge vormgevers", die zich tot taak stellen het inheemse materiaal, de jarenlang verwaarloosde klei. weer in ere te herstellen. De produkten uit het bedrijf van haar vader laten zien hoe goed zij haar ambacht verstaat. Welvarend Ransbach met zijn 25 keramische bedrijven is naast de hoofdstad van het kannenbakkersland, Höhr-Grenz- hausen en de gemeenten Siershahn, Mogendorf, Baumbach, Hilgert Hil- scheid, een van de meest belangrijke centra der aardewerkindustrie. Het heeft 3500 inwoners en in de industrie werken 2500 mensen, waarvan er on geveer 1500 uit de vele dorpjes in het Westerwoud komen. Ransbach is, evenals de andere gemeenten van het kannenbak kersland, zeer welvarend. Het heeft het grootste aantal televisie toestellen in de Bondsrepubliek: tien procent van de huishoudin gen hebben televisie. Op 14 inwo ners komt een personenauto. Het Westduitse gemiddelde is 1 op 24 inwoners. De arbeiders, die uit de omgeving naar de aardewerk-industrie komen, zijn bijna zonder uitzondering gemo toriseerd. Een van de oudste en thans meest moderne bedrijven is het bedrijf van Johann Ueberlacker in Ransbach, waar 350 mensen werken en dat zijn produkten naar alle delen van de we reld exporteert. In een filiaal in Siershahn bestaat 50 procent van het personeel uit ontheemden uit Bunzlau in Silezië, die hier een nieuw bestaan vonden en weer het bekende vuur vaste Bunzlauer serviesgoed vervaar digden. Klei voor de deur In het Kannenbakkersland leven on geveer 150 bedrijven van de inheem se grondstof, de klei, die in rijke hoe veelheden uit de kleigroeven wordt opgedolven en zonder veel transport kosten met vrachtwagens naar de be drijven wordt gebracht. Natuurlijk worden uit deze klei al lang niet meer alleen kannen en pullen, pijpen, serviesgoed en vazen vervaardigd, maar industriële massa-produkten, tegels, stenen en mozaïektegels, iso latoren voor de elektro-industrie, zuurbestendige kommen voor de che mische industrie, sanitair aardewerk, buizen e.d. Ongeveer 50 procent van de gehele produktie wordt uitgevoerd. In Höhr-Grenzhausen is de hogere vakschool voor keramiek gevestigd, de enige in de Bondsrepubliek, waar een jongere generatie voor de ver schillende takken van deze industrie wordt opgeleid, vooral modelleurs, die een sleutelpositie innemen. Van hen hangt de vormgeving af en deze beslist tenslotte over de afzet. Daar bij is het van weinig belang of de klei door de pottenbakkershand op de draaischijf haar vorm krijgt dan wel door gipsen modellen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9