vas... Genua's worsteling om havenvergroting De Beneluxgedachte de verdrukking in ms el er 190* §)agMad Pextent Om belangen van het hele grensgebied Termieten beginnen offensief in Italië Zwitsalette Schietpartij in Parijs reumatiek OVER BIJBEL LEZEN Fris boekje Je proeft iedere dag. Ongeval in Belgische mijn 10 DERDE BLAD De Lage Landen zijn bevoorrecht Stichting de Kempen slaat alarm Circusdirec^ps vragen faciliteiten van belasting spit in Uw rug wel eens an- geprobeerd, de stralende wasgoed een net de witheid n ja, toen wist cschuimende witste, het in niet alleen ug op Radion ndat het zo alles! et de „greep" van Ilijking met ander I/. Zelfs de teerste 1 Radion-sop geen I NooitRadion is de wasmachine. wwm ff Jer lage rustbanken en Idiende opdracht, wijn ■en. Bezorgd keek hij T gast, die doodstil en hten ogen bleef liggen. I deze wonderlijke gast xwam hij doen? §1 WOENSDAG 17 APRIL 1957 »Tn de oprichting JJ- veAeugendals beklemmend, hoe de haven verder uit te breiden: van 1880 tot en met 1904 dus in een kwarteeuw was de tonnen- maat'tot meer dan het drievoudige gestegen. De vorige grote uit breiding door Ir. Adolfo Parodi, die de haven een eind in zee vooruitschoof was één enkele keer mogelijk geweest, maar daar mede was hel middel dan ook meteen uitgeput. Aansluiting bij de kust was noodzakelijk. „ord e-evonden met een nieuw havenbekken langs de Een oplossing vinden aan dat reeds geducht versterkte haven- kust, dat a®"'®"mdeg vuurtoren staat. Het nieuwe bekken kreeg de naam bolwerk, waa p tfrna. ,let moest natuurlijk door een evenwijdig aan de1kustCl1onendc strekdam worden besehut. Daartoe werd de Molo Galliera v.rrier naar het westen doorgetrokken. In deze nieuwe haven werden twee veruer I rS uitffebouwd en zo was aan het euvel van de ruimte- nood «eer tegemoetgekomen. Voor hoe lang of hoe kort? Voor langer dan men had durven hopen. Uitwijkmogelijkheden De Eerste Wereldoorlog van 1914 tot 1918 met zijn nasleep kwam tus senbeide. En zo bleef het oude Ge- nuese vraagstuk enige laren op de achtergrond - om zich m de twm- tiger jaren weer met kiacht aan te dienen Genua liep toen steeds meer in op Marseille; in 1925 ging er zes- maal zoveel om als in 1875 en de uit breiding van de haven was daarbij aanmerkelijk achtergebleven. Hoe echter uit te breiden zonder zich al te zeer te keren tegen het regime van de natuur? Van enig natuurlijk bekken, al was het slechts in eerste aanleg, was nergens sprake. Aan de oostzijde van Genua was uitbreiding volslagen onmogelijk. Daar dringt de zee zo op, daar dalen de rotswanden zo steil af, dat in de voorstad Nervi over vier kilometer een weg langs de zee in de rotsen moest worden uit gehakt; voor de toerist belangwek kend, voor de havenbouwer hopeloos. Maar kan die éne plek beslissend zijn voor een kustlijn van niet minder dan 400 km? Waren er geen uit wijkmogelijkheden, nu Genua stuitte op de beperktheden, die het door zijn ligging waren opgelegd? O zeker, de visser op koraal, sar- dijnen en sardellen vindt aan die kust wel een niet ongeschikt lig- plaatsje. Daar is ook wel een enkele wat groter kom b.v. zoals de naam reeds aanduidt het fijne Portofino. En in de Middeleeuwen kon Richard Leeuwenhart zich daar met wat kleine vaartuigjes en bij mooi weer wel inschepen. Maar wat zouden zulke landingsplekken kunnen beteke nen voor de grote en nog steeds gro ter wordende schepen van onze tijd! West van Genua ligt Savona, een fabrieksstad van 70000 inwoners waar ook de scheepsbouw van betekenis is. Maar de haven van kleine omvang is lastig binnen te lopen cn de ver binding met het achterland is er door de heuvels van Montferrata moeilijk mi] nn nJ?nVan Genua ligt La SP<^a met 110.000 inwoners. Om Genua te ontlasten is het tot oorlogs- en ma- rmehaven van Italië gemaakt. De „aai 'f er nauw en bij handelslieden niet zeer in de gunst. Maar als een bijzondere natuurschoonheid vooral bij maanlicht is het door grote dich ters bezongen; een kleine inham in de baai heet zelfs Porto Venere (ha- van m" Venus) geenszins echter van Mercurius, wat op handel en scheepvaart zou wijzen. Kor1t.?,m' waren er goede uitwiilr- mogehjk^den, ze zouden reeds lang z?fn i ♦ge/nededlngers van Genua zijn opgetreden. Aan deze riffenkust kan wat plekken betreft, die tot wer- best vanast"e kun,nen uitgroeien, het ken worden.6 06 1 Natuur gesP™- Moeder Natuur heeft haar gaven bewaard voor het noorden b.v. voor «n„iSe and,en b« dr ree. Wie niet lèr?n V] k W1' ln hct Beheel nipt leren en het bovenstaande zou Nederlandse vertegenwoordigers regeringscolleges kunnen worden aanbevolen om met de zo ruim schoots aanwezige havengelegenheid in Zuidwest wat zuinig om te gaan en geen natuurgaven blindelings te vernietigen. Gedurfd bouwplan Onontkoombaar moest de oplossing worden gevonden aan de westkant Drie duizend meter strekdam zou er gebouwd moeten worden van een ook door zijn diepte en breedte zo uiterst zwaar werk. Waar de dam zou moeten komen, is de zee 15 tot 23 meter diep. Er moesten echter kolen- en olie- en industriehavens ko men en dus is de Diga foranea van de stad. Hoewel de kustlijn ook wat buitendam betekent tot stand daar niets vertoonde van de uitnodi- gekomen. In dat langgerekt nieuwe gendc kromming van een baai of havenbekken werden vijf brede aan inham, nog minder van enig eiland legsteigers gebouwd, die natuurlijk of van een landtong, zodat noch van niet als in de oude haven in een een gesloten noch van een open rede kring liggen, maar elk met de kop gesproken mocht worden, zou daar naar de zee gekeerd. Met het nieuw toch de enige uitweg moeten liggen, gevormde havenbekken, ook nog Het denkbeeld kwam op van een west en oost met een dwarsdam be- lange strekdam evenwijdig aan de schermd, was het grote bouwplan, kust, verder een dwars op de kust dat een gedurfde maar onontkoom- staande havendam rechts en links en dan viel er op de kaart wel een nieuw langgerekt havenbekken te improviseren, dat kwam te liggen langs een voorstad van Genua en waarin zich de naam Bacino di Sam- pierdarena, naar die voorstad, liet schrijven. Maar over zo'n golfbreker van 3000 meter lengte, die dan aan de éne zijde, de havenkant, een ge heel anders uitziende zee moet mo gelijk maken dan aan de naar zee gerichte zijde past het beter zwaar tillend dan lichtzinnig te denken; het is een zaak met hachelijke kanten. Zo'n golfbreker moet zo zwaar van aanleg zijn, dat uitspoeling wordt voorkomen en dat ook bij harde wind de aanval der golven kan worden weerstaan. De bouw moet keihard en ijzersterk zijn. tot in de hoogste graad. Inwendig bestaande uit stort- steen, steenslag, brokken breuksteen van 3 tot 100 kg, moeten voor kruin en buitenhellingen blokken natuur steen van 100 tot meer dan 1000 kg en betonblokken van ettelijke duizen den kilogrammen dienst doen, kort om zulke zware eenheden, dat ver- 111 wacht mag worden, dat het gewicht daarvan de golven zal weerhouden ze op te nemen en zo de golfbreker te vernielen. bare oplossing bracht, voltooid en Genua tot een haven geworden, die in sommige jaren Marseille overtrof. Een vergelijking Na de laatste uitbreiding is er thans een zo goed mogelijk omsloten wa teroppervlak, dus bruikbare haven ruimte van 330 hectare, dat is om enig denkbeeld te geven een recht hoek van 4700 bij 700 meter. Met die 330 ha gaat een lengte van steigers en kaden gepaard van 20353 meter of bijna 62 m per hectare nuttig opper vlak. Om dat havencomplex in stand te houden moest er aan golfbrekers, evenwijdig aan de kust of loodrecht daarop staande, 5450 meter strekdam worden gebouwd of 16,5 meter per ha. RJaar hoe breed moesten al die massieve lichamen van steigers, ka den, golfbrekers zijn om aan het doel te beantwoorden! En dan die eigen lijk ontstellende cijfers van de diepte, die wisselen van 11,5 tot 23 meter. Om de Middeleeuwse haven van Ge nua, voor een klein deel een natuur gave, om te zetten in de grote haven van tegenwoordig is van de werkende en denkende mens het uiterste ge vergd. Is het dan wonder, dat bij de overdenking van al wat daar voor nodig is geweest, er een beeld opkwam van de Lage Landen? Een haven van 330 ha is in de talrijke zeeboezems van Zuidwest met heel wat minder moeite en kosten tot stand te brengen. De zeeboe zems nodigen er als het ware toe uit. Aantal en omvang is er eigenlijk naar vrije verkiezing, ook de veiligheid kan er onbe perkt zijn, daar de keuze zich tot ver binnenwaarts kan uit strekken. Wordt dat echter gewaar deerd Luctor. Op 9 februari 1952 werd door de Benelux-regeringen een Belgisch-Nederlands-Luxemburgse Commissie voor de ruimtelijke ordening ingesteld. Deze commissie kreeg o.m. als opdracht mee aandacht te wijden aan „een betere ontwikkeling van de grensgebieden, waarbij wellicht ook de verkeersverbindin gen van belang zullen blijken". Juist ter behandeling van dit punt werd een speciale sub commissie gevormd, welke over haar werkzaamheden een ver slag en advies heeft ingediend. De nota dezer subcommissie is voor de Stichting voor de Kempen, welke in Turnhout gevestigd is, aanleiding geworden in haar jongste „Nieuwsbrief" een kri tisch geluid te laten horen. (Advertentie) De subcommissie heeft n.l. wel in haar rapport vastgesteld, dat in de betrokken grensgebieden vooral tussen Schelde en Maas aan weers zijden van de grens een zekere homogeniteit in geografisch en de mografisch opzicht te signaleren valt en dat in dit grensgebied als het ware een vacuum valt te be speuren ten aanzien van de el-ders intensieve maatschappelijke ont wikkeling Op de vraag echterof een bijzondere ontwikkeling in de ze streek gewenst en gestimuleerd tijdelijk Sola heeft een grote voorjaars-verrassing voor U. U kunt nu in het bezit komen van schitterend, Sola-tafelgerei, voor een kwart minder dan de normale prijs. Van 17 april t.e.m. 4 mei kunt U uw oude tafelgerei, In elke gewenste hoeveelheid en van welk merk ook bij uw Solo-winkelier inleveren en het vervangen door prachtig, gloednieuw Solo-tofelgerel, mét een korting von 25%. U mag inleveren wat U wilt: messen, vorken, lepels, groot en klein. Zij mogen verroest, beschadigd of verbogen zi|n. Zij mogen van zilver, verzilverd of van ijzer zijn. Alleen aluminium komt niet In aanmerking. Dit is de kans van uw leven om tafel gerei voor uw leven te verkregen, zó voordelig als nog nooit mogeli|k was en nooit meer mogelijk zal zijn. Stel uw Sola-wensen met meer uit. Doe Uzelf niet tekort. Profiteer zoveel mogelijk van dit zeldzame Sola-aanbod! Model 14Ó0, U kunt kiezen uit Sola-Pleet (zwaar verzilverd) en Sola-tf assief ld oor en door vlekvrij) in de hier afgebeelde modellen. SOLAFABRIEK M. J. GERRITSEN N.V. - ZEIST zou moeten wordenwas de com missie geneigd in beginsel een ont kennend antwoord te geven. In zo verre de bevordering van de indus triële ontwikkeling in bepaalde kleinere gebieden van de grens strook nuttig kon zijn, leek dit de commissie vooral een zaak van het betrokken land Kempische ongerustheid De Stichting voor de Kempen, al lesbehalve gerust over de betekenis van het verslag der officiële Bene- lux-commissie voor de ruimtelijke ordening, wendde zich ter nadere in formatie tot de Belgische minister van Openbare Werken, de heer O. Vanaudenhove. Deze heeft geant woord, dat onder het grensgebied tus sen Schelde en Maas door de boven genoemde commissie, wat België be treft, wordt verstaan het gebied tus sen de grens met Nederland en een lijn, die loopt van Zandvliet bij de Schelde over Kapellen, Oostmalle, Kasterlee (bezuiden Turnhout), Mol, Balen, Leopoldsburg, Hechtel, Bree en Kinrooi naar Kessenich bij de Maas. Overigens bevestigde de minis ter, dat de commissie vooropzet, dat er door België en Nederland in begin sel geen gemeenschappelijke bijzon dere ontwikkeling in dit gebied zou moeten worden gestimuleerd. Ontmoedigend achtte de minister dat niet, omdat toch, zoals ook de commissie zegt, beide landen afzon derlijk de gewenste maatregelen kun nen nemen. Dit antwoord van minister Vanau denhove heeft de Stichting voor de Kempen volstrekt niet bevredigd en haar ongerustheid integendeel nog doen toenemen. Gemeen schappelijke maatregelen noodzakelijk Dit is ook volkomen begrijpelijk, omdat de gedragslijn van de Bene lux-commissie juist een belemmering moet zijn voor de verbetering van de infrastructuur in het grensgebied welk voor de verdere ontwikkeling van deze streek noodzakelijk is en alleen door Nederlands-Belgische sa menwerking deugdelijk kan tot stand komen. De Stichting voor de Kempen noemt meteen al zes concrete voor. beelden van gewenste verbeteringen, die Nederland cn België samen moe ten aanbrengen: 1. een kanaal van ongeveer 20 km ter hoogte van Tilburg en Turnhout, dat een verbinding zou tot stand brengen tussen het Nederlandse en het Belgische kanalennet, welke over meer dan 100 km zonder verbindin (de ..stop van Lozen" draagt zijn naam met ere naast elkaar lopen dit betreft het zgn. Postelkanaal; 2. intensiever gebruik en moderni sering van de spoorlijn Antwerpen Mol Roermond Miinchen-Glad bach en herstel van het personenver voer op die lijn; 3. herstel van de spoorverbinding tussen het Belgische en het Neder landse spoorwegnet op de lijn Tilburg Turnhout; 4. modernisering van de weg Eer- sel-Retie en openstelling van die weg als douanepost; 5. modernisering, voor zover nodig, van de verkeersweg naar Roermond vanaf de autostrada door de Kempen over Geel, Mol, Lommei en Neer- pelt; 6. de aanleg van de autostrada Oelegem Turnhout Eindhoven Oberhausen, „waarvoor Nederland maar geen voet wil verzetten." Dit laatste is niet geheel juist. Op het Nederlandse departement van Waterstaat zijn sinds lang voorberei dingen getroffen voor de plannen van deze weg, al mocht men hierbij ook meer voortvarendheid wensen. In de Belgische Kempen zelf heeft men de laatste tijd meer de klemtoon gelegd op de grote autostrada van Antwer pen naar Luik. de zgn. Boudewijnweg. waarvan de twee laatstgenoemde we gen op de verlanglijst van de Stich ting belangrijke uitvalswegen naar Nederland en Duitsland moeten wor den. Gezien de tegenstand, die men in Brussel moest overwinnen bij het streven om de aanleg van de Boude wijnweg langs het Albertkanaal te verkrijgen, is het leggen van het accent op deze hoofdweg begrijpelijk, maar daar bij raakten de uitvalswe gen naar Nederland noodwendig tij delijk op het achterplan. Ook onze zaak De Stichting voor de Kempen heeft intussen goed gedaan opnieuw de aandacht te vestigen op de verschil lende werken in het grensgebied, waarvoor zij sinds lang ijvert en die als basis of katalysator moeten die nen voor de industriële ontwikkeling, welke daar evenals ten onzent door de bevolkingsgroei noodzakelijk is. Zij concludeert terecht: ..de Noorder kempen moet opengesteld worden voor de nijverheid door een reeks openbare werken en overheidsmaat regelen, waarvan vele door Neder land en België tesamen moeten ge realiseerd worden". Vanuit Noordbrabant. Nederlands Limburg en vooral ook vanuit Z. Vlaanderen gezien, dat de Stichting als te ver buiten haar werkterrein gelegen, niet vernoemt, bestaat voor de ontwikkeling van de Nederlandse grensstreek evenzeer de behoefte aan Nederlands-Belgische samenwerking vooral op verkeersgebied. Wanneer die samenwerking er niet komt, zou den deze grenslanden, die geografisch en demografisch tot een welvarend centrum van Benelux kunnen uit groeien, nog lang een achtergebleven gebied blijven. Uit het verslag der Benelux-com missie blijkt, dat tegen de gewenste en noodzakelijke ontwikkeling van het grensgebied ambtelijke weer standen bestaan. Het is nu de taak van de naast betrokken instanties aan weerszijden van de grens deze weerstand te overwinnen. Laat men daarvoor de handen in elkaar slaan Geheel in de geest van het Benelux congres te Knokke dat in 1954 de stelling van de voorzitter der Ka rner van Koophandel voor noord Limburg, de heer Custers uit Vcnlo toejuichte: de verkeersverbindingen tussen Nederland en België dienen te worden verzorgd alsof zy één en hetzelfde land betreffen. Deze resolutie van een Benelux- congres is jammerlijk te schande ge maakt. Paastijd - Verlovingstijd Gezelligzo'n receptie 1 De jongelui en de gasten genieten ervan óók van de sigaret waarvan iedereen zegt: KINGS CROSS De termieten, die zo menig Afrikaans gebied onveilig ma ken, gaan nu hun ondermij- ningswerk overbrengen naar hoger gelegen gewesten, en wel in zuidelijk Europa. Ze hebben een eerste offensief ingezet in wat men de laars van Italië noemt, en wel met voor hun horden zulk succes dat iedere Italiaanse stad zich reeds be dreigd voelt en maatregelen neemt om het gevaar te be strijden. De eerste aanvallen van de diertjes werden ondernomen in het gebied van Toskane. Zij opereerden in de magni fieke gebouwen van het palazzo Bo- boli te Florence, nabij het palazzo Pitti met zijn onschatbare kunstver zamelingen. Reeds werd een gebouw, dat zich tegenover het gekende Museum be vindt, zodanig door de insecten on dermijnd, dat het onbewoonbaar is geworden. En, ironie van het toeval, een twee de termietenleger drong door tot in het gebouw, waar de Italiaanse in sectendeskundigen geregeld bijeenko men. Het is helaas niet bij de hoofdstad van Toskane gebleven', uit alle pro vincies wordt schade door termieten gemeld. Vooral te Rome. Eer wie alle eer toekomt: Het eerste ongewenste ter- mietenbezoek was voor het Quirinaal, waar zij in massa opdaagden in de wachtkamer van Staatspresident Gronchi. Ook hier is de strijd tegen het insect door een aantal bedienden, onder leiding van een deskundige, aangevat. Zij die dachten dat Venetië, dat ge heel op het water gebouwd is, van de insectenplaag vrij zou blijven, hadden het mis: Hoe ongelooflijk het ook schijnt, de termieten zijn ook daar waargeno men in de ondergrondse muren van de stadsgebouwen. Het is dus niet genoeg dat Venetië's grondvesten door het water onder- (Adverteotie) In de Aulniats-mijn van de „Char bonnages de Roton Farciennes" te Charleroi is een kooi, die in de lucht- schacht afdaalde, op verdieping 123 bekneld geraakt. Daar de machinist zich niet onmiddellijk rekenschap van het ongeval gaf, viel een deel van de kabel op de kooi, die onder het gewicht plotseling verscheidene meters omlaagschoot. In de kooi bevonden zich twaalf mannen. De schok was betrekkelijk hevig. Een mijnwerker werd dodelijk gewond, een andere liep een dijbreuk op. De tien andere mijnwerkers kwa men er heelhuids af. Bestrijd UW PIJNEN met: Bij een aanval met automatische geweren door groepen Noordafrika nen op twee Parijse cafés voor Noordafrikanen, zijn twee personen om het leven gekomen en twaalf ge wond. mijnd worden en steenkanker zijn monumenten aantast, nu ook dit nog! Men bedenke dat, naar Dr. Cafti ver klaarde, minstens vijftig miljard lire besteed moeten worden aan de eerste consolidatie-, herstellings- en zelfs herbouwingswerken, alleen tengevol ge van de schade door deze water ondermijning en steenziekte veroor zaakt. Daar komen dan nog bij de nieuwe kosten welke de bestrijding der ter- mietcnplaag met zich meebrengt. Weliswaar zijn de witte mieren nog niet tot een groots opgezette aanval op de lagunenstad zelf overgegaan, doch hun ondermijnende werking werd reeds vastgesteld, en wel in het paleis der Filmbiënnale. Op ongeveer een half uur afstand van Venetië is de toestand reeds ho peloos. De inwoners van het dorp Oriago werden hun huizen uitgedre ven door de gevreesde insecten; reeds zijn ettelijke woningen gedeel telijk ingestort. Een interpellatie werd in de Kamer ingediend. De vrees die een groot deel der Italiaanse bevolking aan grijpt is wel begrijpelijk. Meer nog wanneer men bedenkt dat de insecten in de Verenigde Staten, waar zij een gunstig ontwikkelingsterrein hebben gevonden, jaarlijks voor 120 miljoen dollar of zes miljard francs schade aanrichten! Enige cireusdirecties hebben een telegram gezonden aan de konin gin en de ministers van Sociale Zaken, Financiën en O. K. en W., waarin verzocht wordt in navol ging van Engeland de omzetbe lasting voor circussen af te schaf fen, en de gemeenten te adviseren de vermakelijkheidsbelasting voor circussen af te schaffen „daar de kosten voor transporten en voede ring der dieren toch al enorm hoog zijn. In het telegram wordt voorts geattendeerd op „de zeer ongeluk kige regeringspolitiek ten opzichte van de circusbedrijven, waardoor reeds vele failliet zijn gegaan en andere zwaar bedreigd worden in hun voortbestaan." (Advertentie) helpen direct „De Stem in meer dan 55.000 ge zinnen, elke dag". Prachtig.. Aan genomen, dat in elk gezin door vier personen de Stem gelezen wordt, dan heeft de Stem elke dag veel meer dan 200.000 lezers. Met weemoed stel ik de vraag: hoeveel van deze Stern- abonnees zouden de Bijbel lezen? Zou den het er veel zijn? Ik weet het niet, mijn ervaring reikt niet ver. Wanneer ik alleen op mijn vermoe den af ga vanzelfsprekend is dit onwetenschappelijk, niet waar, KAS- KI? dan is mijn mening niet erg optimistisch: ik vermoed, dat er be trekkelijk weinig Stemlezers ook Bij bellezers zijn. Niet dat zulks aan de Stem ligt. maar men speurt er zo weinig van, men hoort er zo weinig over. Erger nog. men hoort beslist zeer rare opmerkingen, wanneer men de Bijbel op het woord gooit. Als mijn vermoeden dus juist is, en eerlijk gezegd twijfel ik daar niet aan, dan staan we voor een ernstige achterstand. Goddank, er zijn tekenen van een heilzame kentering (ofschoon, naar mijn „vermoeden", meer in het noor den dan in het zuiden). „Langzaam, aldus Gabriël Smit, winnen Katholieken men kan he laas nog niet zeggen; dé Katholie ken weer een persoonlijke verhou ding lot de H. Schrift. Op vele plaat sen komt men in kringen samen en leest men de Bijbel, voorzichtig be gint men in sommige gezinnen met geregelde Bijbellezing". Aan degenen van de Stemlezers die met mij de gesignaleerde achter stand een gemis vinden, een ernstig tekort, zij een pas verschenen, fris boekje aanbevolen. Het is getiteld: „Dichtbij U is het Woord" en het werd uitgegeven bij Paul Brand te Bussum. Het boekje dankt zijn ont staan aan een Bijbelclub, die iede re veertien dagen destijds ten huize van Anton v. Duinkerken in de Lo- mansstraat te Amsterdam samen kwam, om zich te verdiepen in de H. Schrift. Die vier schrijvers spre ken de hoop uit, „dat het geluk van de ontdekking zo sterk in het boek leeft, dat de lezer er in delen kan en zelf tot eigen ontdekking wordt aangespoord." De weg naar de H. Schrift is niet altijd gemakkelijk, de schrijvers wil len ons behulpzaam zijn, door getui genis af te leggen van hetgeen zij op deze weg ontdekten. Gabriël Smit opent met een arti kel over „de katholiek en de H.S. Verleden, heden, theorie en prak tijk". Gert Helmer schrijft een stu die over „woord en beeld in de H.S." Kap. Brouwer, de beschermheer van de club en van menig andere Bij belclub, deelt ons van zijn rijke er varing mede en geeft waardevolle tips voor de praktijk van het Bij bellezen. Michel van der Plas be schouwt de betekenis van de „H. Schrift voor ons". Het tweede deel van het boek is een korte bespreking van de boeken van Oud en Nieuw Testament door kap. Brouwer (De S. houde mij te goede als ik zeg „kapelaan", mis schien is hij intussen al tot de hiër archie der pastoors opgestegen). Het hele werkje is uitstekend ge schreven: gezien de betekenis van de schrijvers lijkt deze opmerking haast banaal. Ik wil er maar mee zeggen, dat het lezen op zich al een genot is. En de inhoud is rijk en voor ieder bevattelijk. Moge het veel goed doen. Als de boekhandelaren het een goede plaats geven in hun etalage, kan het een best-seller worden. Het boekje ver dient het. J.H.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 9