Nieuwe land- en waterwegen voor west-Brabant 0 Dros Hoogste Eifeltoppen door stuwdammen verbonden TEGEN OVERSTROMING EN DROOGTE Grootste waterreservoir van West-Europa BLIKGROENTEN Reeds 80 jaar Uw dagelijkse hulp! Aantal schapen in Australië stijgt Een „meester"lijke advocaat WYNAND FOCKINK ADVOCAAT DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 17 APRIL 1957 9 CidMsro AMSTEW>Af1 lUTUCHT TILBURG LOOSENDAAl mm OP 'zoom-i ANTWERPEN BRUSSEL pro RNhout] ANTWERP EN pru55el iCORfJ ELI MUNSTER IKIEINHAU O^BERMAUBACH Staubecken iweifali WAIHEI'- ><URTGEN NIÖEGGEN GERMETER Dreilögerbach- JL. Talsperre Kali-/ Perre ICHMIDT. /^Kur t Talsperre^ WOFFElSf^JI BACHOVysJ HEIMBACH BEIGIEN jKREIS^MONSCHAUl 'EINRUHR Burg 0 Vogelsongr I1MGENBROICH VsSf ERKEN$RUHR J 1KR€IS SCHUIOEN J? MONSCHAU' Perlenbach-Tolsp. ikÓHÖFEN «DREIBORN SCHLEIDEN //schHneseiffen WAHlERSCHIltf ffeilENTHAl londesgrenx* Kfeisgrenx» JVtrUnl NU EEN BESLISSING over het Moerdijkkanaal niet meer behoeft te wor den afgewacht om de nood zakelijke werken in west- Brabant te kunnen aanvan gen, kan ook worden begon nen met de aanleg en de verbetering van de vaar wegen, waaraan dit gewest het meest behoefte heeft. OP KAART I ziet men aangeduid: 1de haven van Bergen op Zoom, die toegankelijk wordt gemaakt voor grote binnenvaartschepen; (j Hierop aansluitend wordt een kanaal gegra ven, dat Bergen op Zoom zal verbinden met de Steen- bergsche Vliet ten noorden van Roosendaal en van daaraf verder met de Mark bij Standdaarbuiten. Het tracé van dit kanaal komt overeen met een ge deelte van het tracé van 't Moerdijkkanaal volgens het concept-Van Cauwelaert- Steenberghe. Voor de Bra bantse behoeften is het echter niet nodig, dat het de afmetingen krijgt van het ontworpen Moerdijk kanaal. Het zal nochtans schepen tot 1350 ton door gang moeten kunnen bie den. 3 In de gedachtengang van de Commissaris der Koningin, prof. dr. de Quay, zou in de derde plaats de verbreding van het Mark kanaal van Terheijden tot Oosterhout en de verrui ming van de Donge aan de orde dienen te komen. VANAF BERGEN OP ZOOM tot Geertruidenberg ontstaat dan een uitsteken de aaneensluitende vaarweg ter beschikking van west- Brabant: het Mark-Vliet- kanaal tot Standdaarbuiten, de Mark van Standdaarbui ten tot Terheijden, het Markkanaal van Terheijden tot Oosterhout en tenslotte de Oosterhoutse haven en de verbrede Donge. Van deze laatste verbinding kan ook Tilburg profiteren via het Wilhelminakanaal, dat te zijner tijd over zijn gehele lengte dient ver breed. HAVENS: TOFGANKEt'JK VOOR SCHEREN TOT 600 Een SCHEEPVAARTWEGEN s BEVAARBAAR VOOR SCHEPEN TOT Boete» 1000 - t. "eo tm ..urn 2eoe leeo 15eo 2eeo uoe#> TUBURG V (Advertentie) Op kaart II zijn schema tisch de nieuwe landwegen aangegeven, welke ter ver dere ontsluiting van West- Brabant in uitvoering kunnen worden genomen, nu het wachten op de be slissing over het Moerdijk kanaal geen verdere belem mering vormt voor het aan pakken van de voor dit gewest noodzakelijke wer ken. VAN NOORD TOT ZUID komen er drie belangrijke verkeersaders, die het ge bied boven de rivieren met de streek Antwerpen ver binden: I de weg van Gorcum via Oosterhout en Breda naar Antwerpen; hiervoor is de brug by Gorcum in uitvoering. Zuidelijk van Breda is voor een latere pe riode een nieuwe parallel weg naar Antwerpen ooste lijk van Rijsbergen voor zien; de weg van Rotterdam via Moerdijk en Roosen daal naar Antwerpen, die waarschijnlijk oostelijk van de spoorlijn Roosendaal Zwaluwe zal lopen (zulks in afwijking van een vroe ger plan); O de zgn. Zoomseweg van de Volkerakdam via Steenbergen en Bergen op Zoom naar Antwerpen. OP DE KAART is boven dien aangegeven een weg van Werkendam over Waalwijk naar Tilburg, waarvoor benoorden Waal wijk een brug moet worden gebouwd over de Bergsche Maas. Deze weg dient ter verdere ontsluiting van de Langstraat en zou ten zui den van Tilburg een voort zetting krijgen naar Turn hout. IN DE RICHTING OOST WEST komt er een verleng de Langstraatweg vanaf Geertruidenberg in de richting Zevenbergen en Steenbergen. Deze weg kruist in ieder geval het tracé van het Moerdijk- kanaalplan, zoals de Zoomse weg het voor Bra bant noodzakelijke kanaal Bergen op Zoom-Vliet-Mark zal kruisen. IN DE RICHTING oost west staat ook een nieuwe weg van Bergen op Zoom naar Tilburg op het pro gramma, die zuidelijk van de bestaande weg langs Roosendaal en Breda gepro jecteerd is. Deze weg (van later zorg) is echter niet op de kaart aangeduid. (Van onze speciale verslaggever) De Eifel is een van de interessantste gebieden van West- Duitsland. Niet alleen de vele duizenden toeristen, die hier jaar lijks ontspanning zoeken, zullen het hiermede eens zijn, maar vooral ook de waterbouwkundigen, wier belangstelling op de eerste plaats zal uitgaan naar de indrukwekkende waterkracht- werken en stuwdammen, welke in de loop der jaren in de fluwe lige glooiingen en dalen van het romantische gebergte zijn ge bouwd. Een van de bekendste stuwdammen is de Urfttalsperre. Deze werd meer dan 50 jaar geleden in gebruik genomen als een eerste poging van de Duitse technici om enerzijds 't rusteloze water van de Urft binnen de juiste beddingen te krijgen, waar door overstromingen konden worden voorkomen en anderzijds het opgevangen water letterlijk „in te dammen" om het gebied van Aken en Düren, dat bij tijd en wijle volkomen „droog lag" al thans enigermate van een regelmatige wateraanvoer te verzeke ren. Het doel der technici was dus tweeledig en dermate succes vol, dat in de navolgende jaren niet minder dan negen „Sperren" werden aangelegd. Deze beheersen op dit moment de riviertjes de Roer, Olef, Urft en Ur. Beheersen" klinkt misschien wat te optimistisch. Er is een ernstige po ging ondernomen met de bouw van deze stuwdammen om catastrofale overstromingen en droge zomers te neutraliseren. Hierin zijn de techni ci slechts ten dele geslaagd. Reden, waarom twee jaar geleden werd be gonnen met de verhoging van de be staande stuwdammen, een gigan tisch werk, dat overstromingen in de toekomst uitsluit en de watervoor ziening van Aken en Düren tot de laatste kubieke meter garandeert vanwege de uitbreiding van de stuw- bekkens als gevolg van de verho- 5 ging der dammen. 1000 mm. neerslag Tien stuwdammen alleen voor het stroomgebied van de Roer, Urft, Ur en Olef verraden wel een zeer op merkelijke belangstelling voor het 'water in deze streek. Deze belang stelling vindt echter haar natuurlij- Aus^ra'isch statistisch bureau schanpntoiresUliaten van de Jongste kenc HU l bekend gemaakt. Blij- pen van iT* j8 het aantal scha" si 1?1 miljoen in 1955 met laatcfofe.st.eSen tot 139 miljoen. De rii-eei j? )aren voor de oorlog be- joen aantal gen iddeld "1 mil- 2ïI?mInnnUrZeeland werden in 1956 me j lammeren geboren, 500.000 meer dan in 1955. DEN HUö otterdam m «AA6 wtRP ke oorzaak in de omstandigheden, dat in dit gebied elk jaar meer dan 1000 mm. neerslag gepeild wordt. Meer naar het zuiden meet men nauwelijks 850 mm. Maar er is nog een andere oorzaak, waardoor de Westduitse regering min of meer gedwongen werd maatregelen in de Eifel te nemen nl. de vergaande in dustrialisering van het revier Düren en Aken, dat voor zijn moderne en eigentijdse uitbouw niet zo zeer van wege de energiebehoefte als wel van wege de watervoorziening hoe lan ger hoe meer op de Eifel is aange wezen. Na de laatste wereldoorlog is de industrialisering van het ge bied van Aken en het kolenbekken van de Worm met Jülich en Dü ren als streekcentra enorm toege nomen. Bovendien is het Worm bekken zijn natuurlijke bronnen kwijtgeraakt door de exploitatie van de omvangrijke plak bruinkool tussen Bonn en Herzogenrath, waarmee twee jaar geleden een aanvang werd gemaakt. Ook het Wormbekken moet het dus van de Eifel hebben en dit gaat de hui dige capaciteit van de stuwbekkens te boven. Te meer, waar een be langrijk deel van zuid-Limburg, Kerkrade, Vaals en gedeeltelijk Heerlen, eveneens water uit de Eifel ontvangt. Aan de Verbandsbaudirektor en Regierungsbaumeister, ir. Schatz, werd door de Bondsregering opdracht gegeven plannen uit te werken voor de uitbreiding en verhoging der stuw bekkens en stuwdammen. Inmiddels is men met de uitvoering der werk zaamheden gestart. Sedert de zomer van 1956 schui ven de bulldozers door de dalen van de Eifel, ratelen de draglines tegen de hellingen en draaien tientallen boren in de harde rotswanden. Een groots werk, waaraan de Duitse technici met trots werken. De Bondsregering stelde 70 mil joen D.M. beschikbaar. Ir. Schatz verzekerde ons, dat me dio 1958 deze werkzaamheden tot een goed einde zullen zijn gebracht. Vlucht voor de techniek Wie, zoals bij de Urfttalsperre en de Schwammenauel, van de bij na 600 meter hoge bergkam in de diepte blikt en het verre heuvel land tot aan de horizon verkent, dat over een jaar overstroomd zal zijn, komt onder de indruk van het tectmisch kunnen van deze eeuw en de prijs, welke de prachtige natuur daarvoor moet betalen. Reeds zijn de dalen, waar liet wa ter straks bijna vijfentwintig me ter zal stijgen, glad geschoren. De bergwanden lijken afgebrand. De bewoners van enkele kleine ge huchten hebben de vlucht geno men. Restaurant-eigenaars, die in het seizoen honderden gasten ont vangen, moeten gaan verhuizen en hebben het deels al hogerop ge zocht. Nabij Paulushof, waarvan wij hierbij een plaatje afdrukken, hebben technici en toerisme van de nood een deugd gemaakt. Hier verrijst straks in het zacht glooien- De grote neerslag in het stroomgebied van de Roer en de Eifel zijn lange jaren voor de Duitse technici een groot pro bleem geweest, omdat overstro mingen als die van 1953 het ge bied van Aken grote schade toebrengen, terwijl door de toenemende industrialisatie voor Aken Jülich en Düren een regelmatige watervoorziening van het grootste belang is. Om overstromingen te voor komen en tegelijkertijd die wa teraanvoer te garanderen is een ingewikkeld complex van wa- terkrachtwerken gebouwd, wel ke thans aanzienlijk worden uitgebreid om een maximale capaciteit te verzekeren. In ver band met de omstandigheid, dat deze water-„beheersing" ook van grote betekenis is voor zuid-Limburg, dat jaarlijks vele miljoenen kubieke meters wa ter uit de Eifel ontvangt, heeft een onzer redacteuren 'n uit gebreid bezoek gebracht aan deze waterbouwwerken. Opmerkelijk is ongetwijfeld de praktische relatie tussen de Eifel en zuid-Limburg en wel daarom, omdat hier een vorm van regionale samenwerking gevonden is, welke als voor beeld kan dienen voor de vele problemen, waarmede Duitsers en Nederlanders aan weerszij den van de 350 km lange lands grens op regionaal niveau van doen hebben. de dal een unieke strandbaduit spanning, waarvan de deskundigen voorspellen, dat ze binnen vijt jaar wereldfaam zal genieten. Twee van de acht stuwbekkens zul len belangrijk worden vergroot, een nieuw stuwbekken is in aanleg. Hier door zal de totale watervoorraad van de Eifel van 158 miljoen kubieke me ter worden opgevoerd tot 400 mil joen. Bij een maximale toevoer is het mogelijk zelfs 400 miljoen kubie ke meter te reserveren, zodat de droogste zomer nog altijd nat genoeg is om de industrie draaiende te hou den. In een volgende beschouwing zullen we dieper ingaan op de techniek der werkzaamheden. MoBstob: Overzicht van het complex van stuwdammen in de Eifel (Advertentie) per fles f 4,75 De stuwdam nabij Paulushof met op de achtergrond het in aanleg zijnde strandbad?

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 7