Nut van het E steeds meer speranto erkend agblad Amerikaanse boeren laten hun akkers braak liggen Kraaien als zwarte roofridders in en om de Biesbosch Vlekken op menbelen? Prachtbijts Cefa-Bever! Auto-examen is simpel: Je moet alleen alles maar goed doen Zo speelde men elders Om landbouwoverschot weg te werken: ransatlantisch luchtverkeer neemt gestaag toe Aanrijding op onbewaakte Samenstelling het van nest VIERDE BLAD DINSDAG 16 APRIL 1957 Veertig jaar geleden stierf dr. Zamenhof „Om elkaar te begrijpen, moet men elkaar verstaan GEEN UTOPIE NIEUW! Speculatieve maatregelwaarmee niet iedereen het eens is. SMARTEGELD Kankeronderzoek en het roken KOB-studiedag op Bouvigne Voetbal over de grenzen In april 1917 stierf dr. L. L. Zamenhof, de eenvoudige Poolse oogarts, die heel zijn leven had gewijd aan de verwerkelijking van het ideaal: een wereldhulptaal. I Armoe, tegenstand, spot, ze werden hem niet bespaard. Maar hij hield vol. Zijn ideaal bleek gefundeerd op een zui ver fundament, Op de leuze, die hem als jongen al bezielde: de mensen zullen elkaar nimmer begrijpen, als ze elkaar niet leren verstaan. Het werk, door hem begonnen, vertoont groei en ont moet de laatste tijd zelfs een aanmerkelijke waardering. Voor een tijd terug was esperan to voor velen een hobby. Die tijd is voorbij. We zitten nu in de periode van de „officiële fundering": taal kundigen testen de geniale vondst yan Zamenhof op haar wetenschap pelijke waarde; mensen uit de prak- tijk toetsen de mogelijkheden aan de keiharde realiteit van zeer uit eenlopende en wisselende behoeften; officiële instanties bestuderen de we gen naar verwerkelijking. De resultaten hiervan geven steeds meer zekerheid omtrent de uiteinde- lijke succesvolle doorbraak van het ideaal, maar het betekent tevens heel lïeel werk „achter de schermen", in Studeerkamers en conferentiezalen. V Deze nuchtere werkelijkheidszin is de reden, waarom men er in de gro te v/ereld minder van hoort, dan ve len zouden verwachten. [Het is echter eveneens waar, dat dg zuivere doelstelling van het espe ranto meer en meer wordt ingezien als waardevol en dat het praktische gebruik van esperanto steeds veelvul dige!' wordt. Het doel van Esperanto Esperantie bedoelt niet, de nationale talen te verdringen of te vervangen. Niet alleen dat dit een hopeloze po ging zou zijn (er bestaan 3424 talen en dialecten!) en een doelloze poging tevens, omdat de ene „dagelijkse voertaal" toch weer zou uiteengroei en in dialecten en talen, maar het zou ook een veelvuldige politieke en culturele moord betekenen: taal en volk en cultuur zijn nu eenmaal on- lpsmaakbare elementen. Esperanto bedoelt ook niet, het aan leren van „vreemde" talen te be perken of af te schaffen. Meerdere talen kennen betekent meerdere vol keren kennen, betekent een bredere culturele ontwikkeling genieten. [Esperanto bedoelt wèl aan iedereen een middel te verschaffen, gemak kelijker tot internationaal contact te komen. Het ideaal is: ieder lere zo goed mogelijk zijm eigen taal; ieder lere daarnaast de wereldhulptaal, waar. door allen in staat zijn onderling con tact te hebben: ieder lere naar be hoefte, aanleg en wens één of meer nationale talen. 1 Welnu, uit de praktijk is bewezen, dat esperanto gemakkelijker te leren is dan welke taal ook, dat men door esperanto te leren berer zijn eigen taal leert kennen en dat men erdoor wordt gedisponeerd, om vlugger en beter vreemde talen te leren. «Bezien we een ogenblik de feiten: Een eerste feit is, dat de mens Steeds meer internationaal wordt ge oriënteerd. Of we nu de handel be schouwen, of de nieuwsvoorziening, of het toerisme, of de wetenschap, de cultuur, de politiek, de sport, de jeugdbeweging, de vakbeweging, ra- dien televisie, steeds meer blijkt, dat tegenwoordig praktisch iedereen op een of andere manier deel heeft •an liet internationale verkeer. Een tweede feit is, dat de com municatiemiddelen (auto, trein, boot vliegtuig; radio, telefoon, televisie' llex) steeds consequenter worden in- *steld op economisch gebruik van ld, geld en inspanning. en derde feit is, dat de taal hét mmunicatiemiddel bij uitstek is en rader de taal worden alle andere immunicatiemiddelen doelloos, zin ras, waardeloos, onmogelijk. Een vierde feit is, dat, vanzelf en gewild, een nivellerende tendens nawijsbaar is tussen de talen en dat er al een groot internationaal woor den-repertoire bestaat: eveneens, dat de behoefte aan een internationaal ügespreks-middel" steeds pijnlijker J?rr SevoeW; het is toch niet toe- Y' hg, dat sinds de internationalisa tie van het moderne leven 286 proe- voor een internationale taal (ook ïver wetenschappelijke!) werden itworpen? 1 [et ligt helemaal in de lijn van T. ontwikkeling, dat men bij het ver volmaken van de communicatiemid- Op het fundament van deze feiten en deze behoefte werd ook het espe ranto ontworpen. En waar alle andere proeven mis lukten, daar slaagde deze poging. Want het vijfde feit is onaanvecht baar: het esperanto functioneert, het bewijst steeds weer opnieuw haar praktische bruikbaarheid en doelma tigheid. Als 2200 Congressisten uit 44 lan den acht dagen lang vergaderen, be sprekingen voeren, over de meest uit eenlopende onderwerpen disputeren, wetenschappelijke groepsbijeenkom sten houden, toneel- en andere cultu rele avonden organiseren, godsdien stige bijeenkomsten en kerkdiensten middel, de taal, niet vergeet en ook hier de wetten van doelmatigheid rentabiliteit bewust toepast. IS iet vergeefs houden zonder dat speciale maatre gelen of voorzieningen vereist zijn, zonder dat taalverschillen moeilijkhe den veroorzaken, dan staat dit toch wel in duidelijke tegenstelling met een algemene Vergadering van de U.N.O., waar de tolk- en vertaalsys temen tientallen miljoenen guldens kosten en waar men nóg spreekt van een taal-chaos! Trouwens, wist U, dat er 85 grote Esperanto-tijdschriften bestaan? dat een twintigtal radiostations regelma tig uitzenden in esperanto? dat de bibliotheek van de Britse Esperanto- ver. 28.000 nummers telt? dat aan 31 universiteiten en hogescholen leer stoelen of lectoraten bestaan voor esperanto? dat de wereldtaal voor fol ders of diensten wordt gebruikt bij het Internationaal Arbeidsbureau (I LO), de Wereldgezondheidsorganisa tie, de Wereld - Metereologische Or ganisatie, bij luchtvaartmaatschappij en als BEA. BOAC, KLM, SWISS AIR; door de grote Jaarbeurzen; werd gebruikt bij de E 55; wordt gebruikt door de Wereltentoon- stellingscommissie te Brussel; dat de PAX-Christibeweging het esperanto erkende als officiële congrestaai; dat de UNESCO het esperanto officieel erkende? dat de laatste tijd een bij zonder sterke belangstelling te con stateren valt voor esperanto bij de communistische regeringen? dat de K.R.O. iedere zaterdagavond katho liek nieuws in esperanto uitzendt ten dienste van de katholieken „achter het ijzeren gordijn" voor hen de enige bron? Zo zouden we pagina's met feiten en feitjes kunnen vullen. Het werk van Zamenhof is niet te. vergeefs geweest! (Advertentie) HULSTKAMP Jonge Genever Prijs per liter f. 7.75 per halve liter f. 3.95 (OM (.hulstkamp) weer De Amerikaanse boeren zullen dit jaar minder akkerland be bouwen dan sinds 1917 het geval is geweest. Het Amerikaanse ministerie van landbouw heeft verklaard, dat slechts 135 mil joen ha grond zal worden ingezaaid en beplant. De minister van landbouw, Ezra Benson, hoopt dat daardoor de geweldige overschotvoorraden in de regeringspakhuizen van alle moge lijke soorten landbouwprodukten zullen verminderen en dat de landbouwprijzen zullen stijgen. Het braak laten liggen van cultuurgrond is allerminst een spon taan gebaar van de Amerikaanse boeren. De in 1955 door de rege ring opgerichte grondbank heeft ve le boeren er toe verleid de gronden maagdelijk te laten liggen, doordat ze voor iedere niet-bebouwde acre een bepaald bedrag aan smartegeld krijgen. Een kleine miljoen landbouwers hebben met de grondbank contrac ten getekend, waarin ze zich bereid verklaren om tegen een vergoeding van gemiddeld 25 dollar per acre, tezamen rond tien miljoen hectare grond ongemoeid te laten. Het geld verschaft de regering, die anders minstens evenveel, zo niet meer geld aan de boeren zou moeten betalen in de vorm van garantieprijzen voor onverkochte hoeveelheden landbouw produkten. De aanwezige overschot- voorraden hebben het land aan be lastinggelden reeds aanzienlijk meer dan acht miljard dollar in de vorm van subsidies gekost en het opslaan alleen in pakhuizen kost de staat per dag al meer dan één miljoen dollar. De kern (ongeveer de helft) *van het braakliggende land is tarweland. On verkochte tarwe neemt in de rege ringspakhuizen ook de meeste plaats in- Autoriteiten van de grondbank schatten, dat dit jaar ruim 200 mil joen bushels tarwe minder geoogst zullen worden; minstens twee mil joen balen minder katoen; 150 mil joen ponds tabak en 500 miljoen pounds rijst alsmede vele andere agrarische produkten. Gevaarlijk °e ,boeren, hebben echter in het velleden wel bewezen, dat ze on- vui a'-raaaibeperkins nog wel mo- gelijkheden zien om de produktie op to VfiDvon TMd-T cl, ::i_ ■olgens sir William P. Hildred, ■irecteur-generaal van de inter- nauonale vereniging voor het ■chtverkeer (IATA), zullen in ■953 ongeveer 1 miljoen perso- Pen gebruik maken van de lucht ■lensten over het noorden van Atlantische Oceaan. er de aandacht op, »enst?.nWVCering van de g°edk°Pe ■f,h= ,nkLasse ln het Noordatlan- K ft luchtverkeer geleid heeft tot Slarifi st'iging van de Europese haunkomstcn. De 956.000 Noord- „aae '°eristen, die in de vijf Mt.J*3* deze toeristen-klasse be- Bhhir. ar £uroPa hebben gevlogen, Kn inn"1 ?.Ur°Pa aanzienlijk meer Bnp..: miljoen dollar uitgegeven, »i, jp no! Van 325 miljoen dol- ''BiR-r)pv-ZlJ besteed hebben aan vlieg- T'ientaSSir w"iren het EuroPese rtr. J a.m merkte op, W1 tale dollaruitgaven van deze ^■nvi Me v1neVK °tr v?eii-'k waren aan Jri voor el u6t bedrag' dat Ame- ■Bd hall u0ermg van het Plan" de aandacht jdi Hij vestigde andacht op, dat deze dollar uitgaven ook voor de Verenigde Sta ten een gunstige uitwerking hebben daar zij Europa in staat stellen meer Amerikaanse goederen in te voeren. Derde klasse Het welslagen van de toeristen klasse is voor de luchtvaartmaat schappijen aanleiding het volgend jaar een derde klasse in te voe ren in het Noordatlantische luchtverkeer. Hoewel het vervoer van toeristen op de Noordatlantische routes is toege nomen, zijn de winsten der lucht vaartmaatschappijen niet in aanzien lijke mate gestegen. Dit is volgens sir William Hildred toe te schrijven aan de stijging der exploitatiekosten. Het aantal passagiers, dat in het Noordatlantische luchtverkeer wordt vervoerd, is gestegen van 329.656 in 1951 tot 785.000 in 1956. Tweederde van dit aantal naakte gebruik van de toeristen-klasse. In dezelfde periode zijn de inkomsten der luchtvaart maatschappijen uit het transatlan tische vervoer gestegen van 100 mil joen dollar in 1951 tot bijna het dub bele hiervan in 1956. helpen. Irrigatie, grotere bemesting en intensievere bewerking van het land kunnen, de opbrengst ten zeer ste stimuleren. Het is dus zeer wel mogelijk, dat de produktieverminde- ring niet zo groot is als minister Benson en ondergeschikten hopen. Zo heel erg gelukkig met het suc ces van de grondbank, noch met de landbouwpolitiek van de regering is feitelijk niemand in Amerika. Het verminderen van de landbouwproduk- tie om de voor Amerika aanwezige overproduktie af te remmen is in economisch opzicht wellicht noodza kelijk, maar ook tevens gevaarlijk. ,,De snelste manier om een tekort aan voedsel te veroorzaken, is grond braak te laten liggen, terwijl de ei gen en wereldbevolking voortdurend groeit.". Aldus de mening van zeer velen in de V.S. Naar officiële schat tingen zal alleen in de V.S. over nauwelijks vyftien jaar de bevolking ruim veertig procent meer landbouw produkten nodig hebben. Die taak zal bijzonder moeilijk worden, als nu met rijkssteun grote stukken cultuur grond verwaarloosd worden. Steeds sterker wordt daarom de aandrang op de regering, dat het by de grond bank ondergebrachte land van over heidswege in goede staat wordt ge houden of gebracht, opdat als te eni ger tijd de landbouwoverschotten zul len zijn verdwenen, de agrarische produktie overal weer met kracht ter hand kan worden genomen. Het is met het oog op het voor gaande, trouwens helemaal niet zo zeker, of het succes van de grond bank wel zo groot is als van de zij de van het departement van land bouw wordt voorgesteld. Er schuilt namelijk heel wat kaf onder het ko ren, dat wil zeggen er is heel wat landbouwgrond gecontracteerd, dat door droogte en verstuivingen lang zamerhand nog nauwelijks als zoda nig aangemerkt kan worden. Het is in dit opzicht veelzeggend, dat ruim tweederde van het tarweland dat bij de grondbank als braaklig gend is aangebracht, gelegen is in Texas, Oklahoma, Kansas en Colo rado, alle vier staten, waarvan het landbouwland zwaar geteisterd wordt door droogte en verzanding. Opval lend is ook de grote belangstelling voor de bank door de boeren van oostelijk Iowa, dat meer dan het westelijk gedeelte over gebrek aan regen klaagt. Op de onbewaakte overweg aan de Maagdendijk te Heemskerk is een personenauto aangereden door de trein, die om 14.50 uur uit Haarlem naar Uitgeest was vertrokken. Er deden zich geen persoonlijke on gevallen voor. De auto werd zwaar beschadigd. De trein had 20 minuten vertraging. (Advertentie) Bij al onze wandelingen naar buiten in de polder of de hei zien we de zwarte kraai, in deze tijd met paartjes, in het najaar in fami lies, en in de herfst en winter alleen of in groe pen. Het is een forse, geheel zwarte vogel met een grote, stevige snavel. Van een vos wordt gezegd, dat hij sluw is, maar een kraai doet voor hem zeker niet onder. Bij de boeren en jagers staat hij in een slecht blaadje en niet zonder reden. Het broeden begint tamelijk vroeg, ongeveer half maart- Het grote, don kere nest, kunnen we vooral op deze tijd goed zien. Het staat, naar gelang het terrein, hoog in de bomen of laag in de struiken of grien den. Goed verborgen treft men het dikwijls aan in een dichte griend op anderhalf of twee meter van de grond, soms goed zichtbaar in de top van een hoge Cana dees of populier. De onderbouw bestaat uit grote groffe takken. Daarop is van dunne takjes en twijgjes een soort kom ge maakt. Deze wordt met een flinke laag klei en modder bestreken, dit vormt een zeer sterke laag. Hierin wordt dan de eigenlijke nest-kom ge maakt, waar men van alles in vindt, allerlei grassoorten, worteltjes, stuk jes papier, stukjes stof, haren etc. In de Biesbosch worden veel vezels van boomschors als binnenvoering gebruikt. Het legsel Het legsel bedraagt meestal vijf eieren, soms vier of zes. Ze zijn zo groot als een duive-ei, doch iets langwerpiger. De kleur en tekening zijn zeer uiteenlopend. Soms is de ondergrond olijfgroen met zwarte stipjes en vlekjes, dan weer donker groen met zwarte kladden. Ook zijn ze wel licht-blauw met zwarte vlek ken. Deze eieren zijn dan iets stom per en groter. Meestal is het eerste ei het donkerste. Vaak treft men dus in een nest vijf verschillende eieren aan, waarvan het eerste dan donker groen met zwarte kladden is, het tweede olijfgroen met kleine vlekjes en streepjes, het derde lichtgroen of blauw met spikkels, het vierde blauwgrijs met hier en daar een vlekje, het vijfde hetzelfde of soms effen lichtblauw, ook de onderlinge grootte kan dan nog wat verschillen. De eieren worden alleen bebroed door het wijfje, waarbij het mannetje op een afstand de wacht houdt en voor voedsel zorgt. Na achttien dagen komen ze uit. De jonge kraaien komen blind en bij na naakt ter wereld. Het beetje dons is vuilgrijs en staat rechtop. Ook staat een bosje op hun kopje, het lijkt net of ze onder de schimmel staan. De jongen groeien snel en na een dag of tien zijn het plompe, vet te, half kale vogels. Als ze na enige tijd goed in de veren zitten, verlaten ze het nest, maar blijven nog lange tijd bij hun ouders. Het voedsel Kraaien staan algemeen bekend als gespuis. Vooral het mannetje is een grote stroper, niets ontgaat zijn scherpe blik en alles komt hem van pas, vooral bij het verzorgen van zijn jongen. Speciaal in deze tijd richt hij veel schade aan, niet zozeer aan de landbouw als aan het wild en het gevogelte. Een eend kan zijn nest zo goed verbergen, dat de mens het meestal niet vindt, doch de kraai komt er wel achter. Ze trek ken er dan met een man of vijf zes naar toe en treiteren de eend net zo lang tot ze het op haar zenuwen krijgt en een van de rovers achterna stuift. Daar is het dan om begonnen, want de anderen pikken intussen de eieren weg en de eend zit weer zon der. De kraaien pikken eerst een gat in het ei, nemen het zo in hun bek en vliegen er mee weg, ergens op een hoog punt, een dijk of iets der gelijks, zetten ze het ei recht over eind neer, zoals wij het in een dopje Het i« allemaal een kwes tie van rustig blyven. Het is vooral ook een kwestie van goed schakelen, goed uitkijken, goed op de ver keersregels letten, goed bochten nemen en goed voor-selecteren. Anders niets Dat zeggen de mensen, die al een rijbewijs hebben. Maar de man, die het examen tegemoet gaat voor het begeerde rij- brevet, ziet het spul sche meren. Hij snapt niets meer van de logica. Hij is zelfs zijn vers opgedane ervaringen vergeten. Hij weet niets meer van links en rechts. Hij zal examen doen als al de honderd duizenden voor hem: in de stemming om alles ver keerd te doen. De examinator speelt een van de hoofdrollen in het gebeuren.Vooraf heeft men gehoord, dat hij een stren ge is. Of een stille. Of een snauwerd. Of een vitterd. Van goede examinatoren wordt niet gesproken Zij schijnen er niet te zijn. Deze man komt op het uur nul, wanneer het examen begint, als een gewoon mens binnen stappen. Hij draagt een aktentas, hij praat met een toevallig langs komende kennis en soms drinkt hij vooraf zelfs wel een kopje koffie. Zo te zien zou je zeggen, dat het gewoon meneer Die-en-die is. Maar het is de examinator. Meteen begint de eerste fout al te gloeien. De mees te kandidaten denken, dat ze nu aan het praten moe ten gaan. Dat ze de exa minator zo luchtig moge lijk op de hoogte moeten stellen van hun mening over het weer. Dat ze hem moeten vertellen, dat het toch -wat is met die stij gende prijzen. Dat ze hem moeten vragen of hij Kees soms kent. Het zogenaam de „lijmen". Maar het enige, dat ze werkelijk moeten doen is goed rij den Dat is een kunst apart. Zo'n examinator schijnt je te kunnen verlammen of heel gekke bewegin gen in je benen en ar men te kunnen jagen. Daarom steigert de auto bij het wegrijden en daarom gaan er allerlei kostbare radertjes kra ken. Daarom staat de wagen soms opeens stil. Op dergelijke momenten gebeurt pas datgene, waar mee de slachtoffers wilden starten: Praten. En ze hoeven zelf niet eens te beginnen. Dat doet de exa minator, die zegt: „We staan stil." „Ik dacht al," zegt de kandidaat. ..Gaan we nog verder op?" Er volgt even een perio de van verwoed schakelen. De motor loeit als die van een opstijgend straalvlieg tuig. Er gaan voorbijgan gers omkijken Er stoppen andere auto's. De chauf feurs gaan uit Bet raam hangen om te zien hoeveel gewonden er op de weg liggen. „Hij is stuk," zegt het slachtoffer. „Hij is# niet stuk." kapt de examinator. „Hij staat alleen in zijn derde ver snelling." Soms wordt dit te veel. Er is een voorbeeld van de man, die de examen auto na tweehonderd me ter tot stilstand bracht, uitstapte en verdween. De examinator reed terug naar de startplaats en in formeerde daar of hem dit misschien was geleerd. Dit was niet het geval. Het was de man alleen tot-hier komen zitten. Hij had op eens het schone beeld van auto rijden in mekaar ge jast. Tegenwoordig fietst hij. Zijn gezicht staat te vreden. Uiteraard heb je men sen, die de rij-proef over leven. Zij hebben dan nog een zweet-kwartiertje te goed in de vorm van het theoretisch examen. Voor dat doel moeten zij in een donker kamertje komen, waar de-examinator begint met het stellen van bitter moeilijke vragen en ver- keerssituafties ontwerpt alsof hij met de kandidaat bezig is een. nieuwe We* genwet samen t» stellen. Wanneer alles is afgelo pen heeft geen mens nog het lef te zeggen, dat hij wel geslaagd zal zijn. Ze zeggen allemaal: „Gezakt. Pech gehad. Hufter van een examinator. Iedereen zakt de eerste keer." En zo voort. Niet één kandidaat neemt een mooie indruk mee van de examinator Ze blijven hem zien als de man, die hen het vrijuit rijden be lette en zijn best deed om hen zo lang mogelijk te laten sukkelen. Dat dit maar goed, héél goed is, geven ze eigenlijk later zelf toe als ze schel den op de kerels-die-niet- kunnen-rijden, de niet- dimmers, de hardrijders, de voorrangsgekken, de benzine-egoïsten, de fiet ser-krakers, de doodrij ders, die allemaal dat be nauwde examen hebben meegemaakt en die alle maal het begeerde rijbe wijs op zak hebben. Ze hebben het meest be langrijke van dat examen vergeten: De steeds knel lende eis om het goed te doen, alleen maar goed. Met een auto kun je alleen maar helemaal goed óf he lemaal fout rijden. Dat we de examinator maar ver geten en dit laatste ont houden... zetten, ze maken het gat wat groter en slobberen het leeg. Zo worden tientallen lege eierschalen gevonden van eenden, patrijzen, fazanten, snip pen enz. enz. Niet de eieren van de zangvogels, want die worden met schaal en al verslonden. Ze zijn zelfs zo brutaal de nest-korven van de tamme eenden bij de boeren, die toch dicht bij huis liggen, leeg te halen. Dan staan nog jonge haasjes, jonge konijntjes en verschillende soorten jonge vogels op het menu. Een jong eendje, dat te ver van zijn moeder vandaan geraakt, is voor de kraaien, zo gaat het ook met de jonge kwartels en patrijzen en voor al de nestblijvers, de hulpeloze jon gen van de merel, de lijster enz. Zo ziet u, dat de kraaien niet voor niets gespuis genoemd worden. Bestrijding Door de jagers wordt er op de meeste plaatsen nogal werk van ge maakt om ze zo kort mogelijk te houden, doch op veel plaatsen laat dit te wensen over. De kraaien wor den veelal bestreden met het ge weer, ze zijn echter zeer moeilijk aan hun huid te komen. Ook worden de nesten uitgestoten. Ze bouwen dan echter weer een nieuw nest en men is nog niets ver der. Daarom worden de eieren, als ze nog vers zijn, soms wel met een naald doorstoken. Ze komen dan niet meer uit. Het fosforei Door jagers en jachtopzichters worden veelal gifteieren gebruikt voor het bestrijden van kraaien, ek sters en Vlaamse gaaien. De roeken zijn niet zo schadelijk, ofschoon ze ook wel van de fosforeieren eten, doch speciaal naar de nesten zoeken doen ze niet, zoals de kraaien. De automobilisten hebben wel eens last van kraaien. In grote kolonies broe den ze in hoge bomen langs de wegen en zodoende valt nog al eens een klodder op de voorruit. De fosfor-, eieren worden door de jagers of jachtopzieners bij de wapenhandel gekocht. Ook worden ze wel gemaakt van eieren, die voor de consumptie ongeschikt zijn. Dit zijn eende-eieren of bebroede eieren, die onbevrucht bleken te zijn. Deze worden voor een paar centen aan de broederij gekocht. Zelfs eieren, waar het kuiken dood in zit, kunnen worden gebruikt. In deze eieren wordt een gaatje gemaakt, er wordt een beetje struif uit geschud of gezogen en met een grote injectie spuit of plastic oliespuitje wordt één of anderhalve kubieke centimeter fosforolie ingespoten. Het gat wordt dichtgeplakt, het geheel wordt goed geschud, er wordt een stempel op ge zet „vergift" en het ei is klaar om uitgelegd te worden. Het voordeel van deze fosforeieren is, dat ze vanzelfsprekend alleen door het roofwild worden opgenomen. In weiland, waar vee graast, kunnen ze niet gebruikt worden. Wanneer kraaien of eksters van deze eieren eten treedt de dood niet ter plaatse in, doch meestal 's nachts op de slaapplaats. Er treden ontstekingen op aan maag en darmen, soms treedt een chronische ontsteking op. Een jaar of wat geleden werd niet zo nauw gekeken met het leggen van fosforeieren, ook niet door de politie. Fosforeieren behoren echter niet tot de tot jagen geoorloofde middelen, zodat een speciale vergunning tot het uitleggen er van nodig is, die de minister van Landbouw kan geven. Ook moet door de uitleggers de nodi ge voorzichtigheid worden betracht, vooral met het oog op de jeugd. Wanneer in bos, hei of polder fos foreieren zijn uitgelegd, meestal twee bij elkaar, waar met grote letters op staat gedrukt VERGIFT kunnen de mensen, die ze toevallig zien lig gen, er meestal niet met hun vingers afblijven. Wee» echte» verstandig! u zult er wd niet van doodgaan en uw hond ook zo maar niet als hij er van eet, doch veiligheid voor alles. Er dient op veel plaatsen door de jagers daadwerkelijk aangepakt te worden. Soms zitten hele troepen kraaien op het land en zelfs de kievit waagt het niet op zulk land te broe den en als je zo eens van Made bin nen door naar Hooge Zwaluwe rijdt Dr. Ernest Wynder heeft op een vergadering van de Amerikaanse vereniging voor kankeronderzoek ver klaard, dat het roken veiliger kan worden gemaakt, als het wasachtige laagje, dat de ruwe bladeren en ste len van de tabak bedekt, wordt ver wijderd en als men er in slaagt de verbrandingstemperatuur te verla gen. Bij proeven op muizen had hij ont dekt, dat het waslaagje een belang rijke rol speelde. Het aantal kanker gevallen bij muizen verminderde, naarmate de wassubstantie bij een lagere temperatuur werd verbrand. Bij 880 graden, de temperatuur van een brandende sigaret, trad bij 27 procent van de muizen binnen vijf maanden kanker op. Bij 720 graden, het gemiddelde van de temperaturen die in brandende pijpen waren ge constateerd, werd een belangrijke vermindering van het aantal kan kergevallen vastgesteld en bij 650 graden of minder deden zich geen gevallen meer voor. De Amerikaanse tabaksindustrie heeft naar aanleiding van deze ver klaringen gezegd, dat dr. Wynder „te vergaande veronderstellingen maakt als hij het resultaat van enkele proe ven op muizen (waarbij de teersub- stantie op de huid wordt aange bracht) in verband brengt met de geselecteerde statistieken over long kanker bij mensen, die zelf door an dere geleerden in twijfel worden ge trokken." Vasf tussen de takken gevlochten het nest van een zwarte kraai. dan sta je versteld van de horde ek sters, die je in dat kwartiertje te zien krijgt. We zijn en blijven echter die renvrienden en gunnen elke vogel of zoogdier zijn léven, hoe hij zich ook gedraagt, doch hier is door toedoen van de mens het evenwicht uit de natuur geraakt door het verdwijnen van de natuurlijke vijanden van kraaien en eksters. JËr moet dus door de mens weer ingegrepen worden om dit te herstellen, het gaat er maar om ze wat kort te houden en van uit roeien kan zelfs geen sprake zijn. Het zal de vogelstand goed doen. HUB. De K.O.B. in het bisdom Breda heeft maandag 29 april een pedago gische bezinningsdag op Bouvigne ge organiseerd, die om half elf aan vangt. De eerste inleiding zal gehouden worden door inspecteur J. Acker- mans, die zal spreken over het on derwerp: De school moet mensen vormen. Daarna wordt een enquête besproken over de herinneringen aan eigen lagere schooltijd. Na het diner spreekt de heer H. Carpay, kweek- sehoolleraar te Eindhoven, over het individuele en sociale aspect van het hedendaagse onderwijs. Engeland Aston Villa-Sheffield Wednesday 5-0, Blackpool-Chelsea 1-0, Bolton Wanderes-Portsmouth 1-1, Carlton Athletie-Burnly 1-2, Everton-Cardiff City 0-0, Leeds United-West Brom- wich Albion 0-0, Luton Town-Man chester United 0-2, Sunderland-Arse- nal 1-0, Tottenham Hotspur-Birming ham City 5-1, Wolverhampton Wan derers-Newcastle United 2-0. Door een 2-0 zege op Luton Town gebracht. Veertien dagen voordat da Engelse competitie ten einde is, voert Man chester United de ranglijst van de le divisie aan met 55 punten uit 37 wed strijden. Preston Northend volgt met 51 uit 38, terwijl Tottenham Hotspur en Blackpool de 3e en 4e plaats delen met 49 punten uit 37 ontmoetingen. België Beringen-La Gantoise 2-0, Standard -Vervier» 0-0, R.C. Mechelen-Berchem 1-4, Olympic Charleroi-F.C. Tüleur 0-0, F.C. Luik-Union St. Gillis 2-2, Beerschot-Daring 4-2, S.C. Anderlecht -Lierse S.K. 1-1, Antwerp F.C.-Sport- club Charleroi 3-0. Na 27 wedstrijden heelt Antwerp F.C. de leiding met 41 p., gevolgd door S.C. Anderlecht met 37 p. en La Gantoise met 36 p. Charleroi bezet de laatste plaats met 15 p. Frankrijk Angers-St. Etienne 0-1, Reims-Se dan 0-1, Lens-Rennes 3-0, Monaco- Strasbourg 1-2, Marseille-R.C, Paris 0-3, Toulouse-Nice 4-3, Souehaux- Metz 1-1, Nimes-Valenciennes 2-3, Lyon-Nancy 0-1. St. Etienne staat met 42 punten bo ven aan de ranglijst, daarna volgen Lens (40 p.), Reims (39 p.), en R.C. Paris (36 p.). Rennes sluit de rij met 21 p. 2e DIVISIE A. (Betaald) Leeuwarden 25 16 5 4 37 80-36 Heracles 26 14 7 5 35 57-28 Rheden 26 14 7 5 35 60-45 Veendam 24 11 7 6 29 51-45 Tubantia 26 10 7 9 27 42-39 Heerenveen 26 9 9 8 27 52-57 Be Quick 25 10 6 9 26 60-41 Oldenzaal 25 7 10 8 24 43-48 Velocitas 25 10 4 11 24 49-60 Zwolse Boys 24 9 4 11 22 50-47 Zwartemeer 25 6 8 11 20 42-62 P.E.C. 25 9 2 14 20 53-74 Go Ahead 25 7 5 13 19 38-48 Ensch. Boys 26 6 6 14 18 40-53 Oosterparkers 23 6 1 16 13 34-68 le KLASSE A. (Amateurs) Velox 20 14 2 4 30 46-25 R.F.C. 19 10 4 5 24 43-25 Unitas 19 11 2 6 24 43-27 Zeeburgia 20 10 4 6 24 46-29 V.C.S. 19 3 3 8 19 36-31 C.V.V. 19 4 10 5 18 19-23 D.W.V. 20 7 4 9 18 37-43 U.V.V. 20 7 3 10 17 34-47 Gouda 19 7 2 10 16 25-34 Quick (H.) 19 6 4 9 16 22-34 H.R.C. 20 7 2 11 16 34-35 Rapiditas 20 5 2 13 12 16-47 le KLASSE B. (Amateurs) Be Quick (Z.) 22 13 5 4 31 72-44 W.V.C. 22 11 8 3 30 59-34 Quick '20 22 11 4 7 26 51-41 Hengelo 22 11 2 9 24 53-55 Zwaagwesteinde W.V.V. 22 9 5 8 23 51-50 22 8 6 8 22 53-52 Robur et Vel. 22 9 4 9 22 42-47 Sneek 22 10 1 11 21 49-52 Achilles 22 7 4 11 18 29-41 W.A.V.V. 22 7 3 12 17 32-40 Borne 22 7 3 12 17 45-57 Arnh. Boys 22 5 3 14 13 43-66

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 13