Wij komen J. SLAGER WALVIS - Breda De Nederlandse voorlichting voor adspirant-emigranten Britse koningspaar wacht luisterrijke ontvangst in Parijs Zweden: het meest onkerkelijke land ter wereld ACTIEF AGENT WOENSDAG 20 MAART TE VLISSINGEN AANVANG DER SHOWS: 's middags om 3 uur en 's avonds om 8 uur N.V. CONFECTIEBEDRIJVEN Eindstraat 5 - L. Brugstraat 22 - Karrestraat 1 Verwijten en klachten Hongarije krijgt een „Kadarjeugd" Heb meer voor Uw won Wij vertellen U niets Houdt dus h middag of avond vrij HET IS IN UW EIGEN BELANG Ondanks het bestaan van staatskerk. JONGEMAN GEVRAAGD vrl. administratievekracht in Hotel Britannia TOEGANG VRIJ TOEGANG VRIJ Helft der bevolking woont geen godsdienstoefeningen bij VERSTARRING DAGBLAD DE STEM YAN DINSDAG 19 MAART 1957 (Van onze correspondent in Australië) Het is nog steeds zo en zal vermoedelijk ook altijd wel zo blijven; wederzijds worden er scherpe verwijten gericht tussen de emigranten en diverse voorlichtings- en emigratiediensten in Nederland. De emigrant betoogt, dat hem alles veel te rooskleu rig wordt voorgesteld en de schaduwzijden van het emigreren zijn verdoezeld; de voorlichtingsdiensten zeggen, dat de emigran ten niet willen luisteren en dikwijls te gemakkelijk over het emi greren denken. Het is de praktijk van het emigreren, welke op al deze strijdvragen het antwoord geeft. Allerminst dat ik in iedere voor- Dezer dagen maakte ik met Leo Pagano, die momenteel voor de K.R.O. een bezoek aan Australië brengt, enkele reportages: U moest de emigranten voor de microfoon en thousiast over hun ervaringen en vor deringen horen vertellen! Ja, doch dat zijn in het bijzonder degenen, die er hier enkele jaren op hebben zitten; in de kampen kun je meestal heel andere klanken be luisteren. En hier ligt eigenlijk meteen al de scheidslijn en het zwaarte punt bij het beoordelen van de verwijten en klachten: ..Hoe lang zijn de verwijters en klagers in Australië?" Het moeilijke begin In negen van de tien gevallen be gint onze emigrant zijn loopbaan in het nieuwe land met verwijten en klagen. Soms vangt dat reeds aan op het schip dat hem over de zeeën voert. Er is ook wel lof en prijs, al naar mate de bediening etc. aan boord van het schip gewaardeerd wordt, doch definitief begint de narigheid in de kampen. Om duidelijk te zijn, veelal ver wijt en klaagt men de eerste twee jaar door. Terecht? Daarover straks. Doch laat ik deze feiten mogen vaststellen: de emigrant die hier ar riveert verwijt en klaagt. Vandaar dat hij zo gemakkelijk in de pen klimt om via zijn lijfblad in Neder land uiting te geven aan zijn ge moedsgesteldheid. Neen, niet om zichzelf te beschuldigen, dat hij te gemakkelijk over emigreren dacht, doch om te verwijten en te klagen. En nu zou ik eigenlijk aan de redacteuren van de diverse kranten moeten adviseren om al die vroege klaagliederen naar de prullemand te verwijzen, ware het niet, dat er in dat verwijten en klagen toch iets goeds zit, al was het alleen maar om te voorkomen dat er (nog meer) luchthartige emigranten komen. Mogelijk het gekke: de meeste van die verwijters en klagers heb ben nog gelijk óók. Doch daarmee ben je als emigrant niet gered. Waarover ze klagen Daar zie ik bijvoorbeeld dat een „teleurgestelde emigrant", die ,,al" vier maanden in Australië is, er over klaagt dat wanneer je hier geen overwerk hebt, het met de ver diensten maar erg mager gesteld is. Verder dat emigranten veelal de vui le baantjes krijgen op te knappen, die de Australiërs niet lusten. Dat vele emigranten in een „keetje" wo nen en gezinnen met veel kleine kin deren vrijwel geen kans krijgen uit het kamp te komen. En de sociale voorzieningen zijn hier minder dan matig. Bij al dit soort klachten, zou ik mede aan de hand van de brieven nog vele andere kunnen voegen. De eenvoudige vraag aan de emi grant is echter: „Wat had u ervan verwacht?" En dan volgt na de klacht, het verwijt. Aan het adres van de voorlichtende instanties, die zo heel veel moois ver teld zouden hebben en waarin zo weinig waarheid zou zijn gelegen. Na ruim zes jaar verblijf in Aus tralië, is het voor mij heel moeilijk juist te beoordelen wat alzo door de voorlichtende instanties in Nederland aan onze emigranten wordt verteld, zodat mijn enige informatie die van de emigranten hier is. Geflatteerd Nu herinner ik me indertijd ook de prachtige films over Australië te hebben aanschouwd: de films die niet logen en niets teveel vertelden over de prachtige natuur. Het is me bekend dat in de loop der jaren ook speciale „emigratie films" zijn gemaakt, die om het zacht uit te drukken, nogal „geflat teerd" waren tijdens de opnamen. Daarnaast zijn er de brochures, waarover u ook de Engelse emigran ten zoudt moeten horen! En dan is er hetgeen de voorlich ters vertellen. Val hen niet te hard, indien het verhaal omtrent emigreren wat roos kleuriger uitvalt dan de werkelijk heid is, per slot van rekening zijn ze er niet om u het emigreren te ontraden, doch om daarin van ad vies te dienen. lichter een potentionele leugenaar zou willen zien; degene die zijn taak consciëntieus opvat en dat zullen zij allen, is het te doen een zo duidelijk mogelijk inzicht te geven omtrent de situatie in het andere land, of de man daar zelf is geweest of niet. De ad- spirant-emigrant zal ook gretiger luisteren naar een opwekkend, dan deprimerend verhaal. Maar bovendien is het onmogelijk om precies te vertellen wat emi greren nu eigenlijk inhoudt en hoe zeer men er in de eerste tijden on der zal lijden. Want beslist, emigreren betekent: lijden, althans de eerste jaren. Men lijdt onder zoveel, dat sommigen reeds aan het begin van het emigra tiepad „overlijden" na tevoren aan hun narigheid in brieven uiting te hebben gegeven. Degenen echter, die door al dat leed en narigheid komen, zien er later fleurig en gezond uit, doch dat schrijven ze dan niet meer naar de krante-redacties. Ze zijn dan alle narigheid vergeten. Praat met de voortrekkers onder onze emigranten, die nog harder tijden hebben gekend dan degenen die thans aan de hand van regeringsambtenaren en an dere helpers het land hier worden binnen geleid, zij lachen nu over die beginjaren: zien slechts op hetgeen zij hebben bereikt het geen er in de meeste gevallen zijn mag! Men heeft in 't verleden mij wel 'ns verweten, dat ik een te sombere kijk gaf op de weg voor de emigrant; in sommige gevallen moge zulks juist zijn. doch dan betreft het ook uitzonderingen. Zoals van het emigrantengezin met bijna uitsluitend volwassen kinderen; of het jonge echtpaar zonder kinde ren of degenen die een aardig kapi taaltje meebrachten. Het is zwaar Doch voor het gemiddelde emigran tengezin is een moeilijke tijd in het vooruitzicht, wanneer tot emigreren wordt besloten. Laat ik allerminst ontkennen dat het maken van „overtijd" noodzakelijk is om iets extra's weg te leggen; dat emigranten inderdaad vaak de vuile werk jes krijgen; dat sommigen in „keetjes" wonen en gezinnen met kleine kinderen een welhaast ho peloze strijd voeren om uit het kamp te komen. Dat de sociale voorzieningen van matig tot slecht zijn. Doch: men moet niet emigreren om in Australië een lui leventje te leiden. Inderdaad: werk je overtijd als je die krijgen kunt; er zijn mensen, die - helaas - zeven dagen per week werken. Pak de vuile karweitjes aan, vooral indien je weinig of nog min der van de taal afweet en helemaal geen eisen kunt stellen. Ik kan u verzekeren dat menig emigrant al heel blij is, wanneer hij in een „keet je" woont en dus uit het kamp is en meestal op eigen grond, al is dat „iegen" dan ook financieel nog zo rekbaar. De sociale verzekeringen zijn niet best, doch moeten middels verzeke ringen aangevuld worden en dan is het heus zo slecht nog niet. En ja, die gezinnen met kleine kin dertjes, kunnen beslist beter nog een paar jaartjes „thuis" blijven. Wat verwacht ge Bovenal geldt de vraag: „Wat ver wacht ge van emigreren?" Bij aankomst in dit land een huis? Een prima baan (al kea je niets van de taal)? Niet hard werken; een hoog loon? Wel verzorgd door de Staat? Een dergelijk land zult ge vermoe delijk nergens op de wereld vinden en als ge zulke verwachtingen van Australië hebt, blijf dan asjeblieft waar ge nu zijt. Doch indien ge bereid zijt om - zon der teveel verwijten en klagen - door de eerste moeilijke jaren te worste len; veel comfort te ontberen; je fa milie en vrienden kunt missen om hier nieuwe kennissen te maken; 'n materieel goede toekomst op te bou wen; besluit dót tot emigreren. De werkelijke resultaten zie je pas na enige jaren. Laat ik in deze cor respondentie niet al het mooie uit stallen van emigreren, want eerst komt het moeilijke voor de emigrant. Doch het is „unfair" tegenover het emigratieland, om alleen de „slechte waar" uit te stallen, indien men nog slechts een klein beetje van haar aanbiedingen gezien heeft. (Van onze Parijse correspondent) Het staatsbezoek, dat konin gin Elisabeth en prins Philip begin april aan Parijs zullen brengen wordt de grote ge beurtenis van het seizoen. Honderdduizenden Parij ze naars en vele tientallen bui tenlanders hebben nu al maat regelen genomen om een goede plaats te krijgen in de hoop een glimp van het feest te kunnen opvangen. De autoriteiten werken reeds ge ruime tijd aan de voorbereidingen. De politieprefect, de chef van de veiligheidsdienst, de directeuren van de musea, welke het koningspaar wenst te bezoeken, de directeur van de opera en de directeur van Hotel Trion hebben zelfs een generale staf gevormd. En niets mag er aan hun aandacht ontsnappen. De directeur van hotel Trion ver zorgt het gastronomische deel waar toe hij de beschikking heeft gekre gen over dertig vermaarde koks en honderdentwintig met zorg uitge zochte tafelbedienden. Alles is bere kend op glans en luister. President Coty heeft namelijk persoonlijk de wens geuit, dat deze ontvangst der Britse vrienden, die van 1938 zal overtreffen. Er zijn drie hoogtepun ten gepland. Het eerste is het nachtfeest op de Seine, voorgesteld door president Co ty, die van zijn nachtelijke tocht door de Amsterdamse grachten heerlijke herinneringen heeft bewaard. Hier voor zal het luxe jacht „Bolde Fre- tigny" dienen, een fraai schip met mahoniehouten hutten en salons. Het heeft zulke grote ramen, dat de mil joenenmassa op de oevers het feest zal kunnen volgen. De koningin zal voor deze avond gekleed zijn in een witte avondjurk en ze zal een dia deem dragen, die even kostbaar is als het hele schip. Ze heeft toege stemd de blauw-wit-rode sjerp van het Grootkruis van het Erelegioen over haar schouders te draperen. Serge de Poligny, één der meest be gaafde theaterregisseurs, heeft de regie van het Seinefeest. De Seine- oevers worden herschapen in enorme openluchttheaters, waarin gigantische historische parades en shows worden gegeven. Zo doet het hoge gezelschap de geschiedenis van Parijs in enkele uren tijds. Voor het Hotel van het Legion d'Honneur zullen soldaten, in de klederdracht van de beroemde gardegrenadiers van Napoleon Bona parte een eveneens Napoleontische batterij afvuren, terwijl op de kade bij de Tuilerieën de legers van de Zonnekoning defileren. Uit alle delen van Frankrijk komen delegaties in nationale klederdrachten het konink lijk paar hulde brengen. Overal op de bruggen zullen massale kinderko ren gereed staan en op het lie Saint- Louis, achter de Notre Dame, zal ge durende de hele rondvaart een vuur werk de lucht in worden geschoten zoals Parijs nog nimmer heeft ge zien. Hierna vindt een banket plaats in de Britse ambassade. V ersailles Een tweede hoogtepunt is het feest in Versailles. In de beroemde Spie gelzaal, uitgerust met de historische meubelen uit de tijd van Lodewijk XIV, wordt een grote feestmaaltijd geserveerd. De beroemde zijdewe vers van Lyon hebben opdracht ge kregen op hun oude weefstoelen de zelfde stoffen te vervaardigen als destijds, waarmee onder andere de stoelen opnieuw zullen worden over trokken. Ten afscheid volgt dan ten slotte het banket in het Louvre. Ook dit zal gepaard gaan met historische feestelijkheden op de ruime binnen plaats. De Parijzenaars komen al in de sprookjessfeer. De kleinste bizonder- heden betreffende de voorbereidingen worden nauwlettend gelezen. Vanzelf sprekend zoeken ook de reisbureaus er winst uit te slaan. In alle steden van Frankrijk worden er tochten naar de hoofdstad georganiseerd, want heel Frankrijk immers wil mee genieten. De grootste zorg van de po litiechef is dan ook waar hij met al die duizenden autobussen zal moeten blijven. Dezer dagen zei een bericht, luidend dat Zweden de droevige roem bezit, „het meest onkerkelijke land ter wereld" te zijn. En kort daarop meldde een ander bericht uit Zweedse kerkelij ke kringen, dat men in het voorjaar een grootscheeps adverten tie-veldtocht in de dagbladen beraamde om de volksgenoten er toe te brengen, eens een kerkdienst bij te wonen. „Veertig tot vijftig procent van het Zweedse volk bezoekt zelden of nooit een godsdienstoefening" zo werd erbij vermeld. Dit zal menig lezer allicht be vreemden. Want wanneer men boe ken of losse verhalen uit het Noor den leest, krijgt men wel de indruk, dat het kerkelijke leven er nog wei een plaats heeft. Vooral in vele kerst verhalen die vandaar tot ons komen, met hun romantische sledetochten naar de nachtmis, suggereren het bestaan van een nog levende reli gieuze inslag in het volksleven. Voor een deel speelt dit overigens in Noor wegen, waar het kerkelijk peil hoger schijnt te liggen. Maar in Zweden toont vooral het stadsleven een tame lijk ontkerstend uiterlijk. De Lutherse kerk is in Zweden nog steeds staatskerk. Vroeger werd evenals in Engeland de koning door de aartsbisschop gekroond en gezalfd een plechtigheid die al lang niet meer in gebruik is. De bisschoppen heten in de apos tolische successie te staan en inder daad bezetten zij in ononderbroken volgorde dezelfde bisschopszetels die voor de reformatie bestonden, al is het zeer onwaarschijnlijk, dat dit nog sacramentele betekenis zal hebben. Hieraan hecht men trouwens in Lu therse kring zelf meestal ook geen waarde. Deze bisschoppen dragen mijter, kromstaf en bisschopsmantel en zij hebben in grote trekken nog de zelfde taak als de katholieke bisschop. Ook de predikant die er nog „prast" (priester) heet, draagt meest al bij de dienst op zondagmorgen de „högmasse" (hoogmis), albe en ka zuifel. In uiterlijk opzicht heeft de Zweed se kerk dus enige „katholieke" sig natuur behouden. Staatskerk Het feit dat de Lutherse kerk staatskerk is, betekent dat 't Zweed se volk als zodanig tot deze kerk behoort. Het is nog maar kort gele den dat de mogelijkheid werd gege ven om officieel uit de staatskerk te treden. Ook is t nog niet zo lang geleden, dat het godsdienstonderricht dat op alle scholen wordt gegeven, voor iedereen verplicht was, ook voor de kinderen van andersdenkenden. Natuurlijk kan men niemand ver plichten te geloven wat de staats kerk belijdt, maar men kan eisen, dat ieder althans op de hoogte is van hetgeen de officiële religie leert, zo redeneerde men toen nog. En toch, ondanks deze officiële gel digheid, laat het kerkelijk leven in Zweden, meer te wensen over dan in enig ander land. Of misschien juist door deze officiële band? Het geestelijk leven dreigt oppervlakkig te worden, wanneer men er een van zelfsprekende zaak van maakt. Men behoeft de heilzame invloed van tra ditie en gewoonte zeker niet te ont kennen om toch in te zien hoeveel ge vaar erin schuilt, vooral wanneer ze enkel traditie en gewoonte worden. Zoals men in Frankrijk wel spreekt van 'n „katholicisme der vier sacra menten" de godsdienstpraktijk van hen die vier maal in hun leven een sacrament ontvangen, nl. als zij ge doopt worden, eerste communie doen, trouwen en sterven, zo vindt men een dergelijke praktijk bij een zeer groot gedeelte van de Zweedse luthe ranen. De kerk behoort bij bepaalde gelegenheden v.an het burgerlijk le ven. zoals men ook op bepaalde da gen de vlag uitsteekt en 'n feestelijke maaltijd houdt. Verivend Ook zal het wel van betekenis zijn, dat Zweden anders dan de Scandina vische buurlanden, voor de tweede maal in de wereldbrand van de oor log een bevoorrecht gebied is ge weest, waar men in vrede voortleef de en welvaart kon ontwikkelen, be voorrecht maar verwend. Het praktische materialisme is er groot, meer nog dan elders en dat zegt wat. Overigens vraagt het ker kelijk leven van de leden der kerk geen offers. In de staatskerk worden de financiële lasten door de staat ge dragen en iedere Zweed weet dat een klein deel van zijn belastingaanslag aan de kerk ten goede komt. De priester is dus ook staatsdie naar en als zodanig ambtenaar van de burgerlijke stand in zijn parochie. Men heeft er mooie kerken, goed ontwikkelde voorgangers en verzorg de diensten, maar weinig kerkgan gers. Toch moet men niet uit het oog verliezen dat er naast deze scha duwkant ook 'n lichtzijde is, die men vindt bij degenen, mogen het rela tief ook weinigen zijn, die met hun vaderlandse kerk meeleven. Deze blijken uit de traditie - die tot op zekere hoogte een „katholieke" tra ditie is - nog allerlei krachten te kunnen putten. Liturgische herleving Zo is er in de Zweedse kerk een sterke liturgische herleving geweest in de eerste helft dezer eeuw. Het algemene gebruik van de liturgische gewaden, het opleven van het grego riaans en de herstelde dienst van de vespers zijn hier tekenen van. Be langrijker is dat er in kerkelijke kring een groeiend besef wordt ge vonden van de betekenis van het sa cramentele leven. Het is nog wel lang niet zo, dat de „högmasse" al in de meeste plaat sen tot een eucharistische dienst is uitgegroeid, deze „hoogmis" is veel al niets anders dan de liturgie van de voormis met preek, maar er is toch een duidelijk streven in deze richting. Slechts een kleine groep, die zich om de predikant G.Rosen- dehl schaart, vertegenwoordigt be paald katholicerende tendenzen (da gelijkse mis, breviergebed, eerste be gin van kloosterstichting enz.) Tenslotte is Zweden het land van de Lutherse aartsbisschop Soeder- blom, een van de grote pioniers van de oecumenische beweging. Dit werkt zeker na en het is in kerkelijke krin gen ook een soort van traditie dat de problemen aangaande de eenheid der christenheid een bijzondere be langstelling genieten. Het centrale comité van de Hon gaarse communistische partij heeft bekendgemaakt, dat er een nieuwe jeugdbeweging is opgericht, die tot taak heeft de Hongaarse jeugd op te voeden in communistische geest. Uit deze beweging zullen de toekomstige leden van de communistische partij worden gekozen, aldus radio-Boeda- pest. Premier Kadar zal naar verwach ting spoedig naar Moskou vertrekken voor besprekingen met de Sovjet-lei ders. Hij zou, volgens sommige berichten vandaag of morgen in Moskou aan komen maar in officiële Hongaarss kringen kon men dit niet bevestigen. Het Oostduitse persbureau A.D.N. heeft medegedeeld, dat „alle onver beterlijke herrieschoppers" van da Oostberlijnse universiteit zijn verwij derd. Tiendaagse voor de woninginrichting 21-30 maart Bezoekt onze tentoonstelling in de benedenzalen van liet Luxor Theater, Terneuzen. Geopend van 210 uur nam. TOEGANG VRIJ TOEGANG VRIJ «WOenSTRAAJ' i8 60TEffNEUZEN- ffl 300» FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) Geboren: Mare, zoon van J. Wouters-Van Loon, Oister- wijk. Overleden: Christiaan Kloot, 80 jaar, Rotterdam; Hermann Meijering, 86 jaar. Groningen; Gijsbertus de Bot, 82 jaar, Roosendaal: Dr. Max Erbor, 64 jaar, Amster dam. •j. Heden overleed in het Algemeen Zie kenhuis te Almelo, voor zien van het H. Oliesel Mevrouw A. A. P. PAUWELS. weduwe van de Heer Jan van der vliet, in de leeftijd van 87 jaar. Wij bevelen haar Ziel in Uw godvruchtige gebe den aan. De familie Pauwels en Van der Vliet. De begrafenis heeft plaats gevonden te Ert- velde (België). Algemene kennisgeving Heden overleed, zacht en kalm, onze geliefde, zorg zame man. vader, be huwd- en grootvader WILLEM JACOBUS HOENCAMP in de ouderdom van 78 jaar. Middelburg: M. Hoencamp-Molhoek W. Z. Schoolmeester- Hoencamp J. Schoolmeester N. M. Hoencamp M. Hoencamp-Petiet. Alkmaar: S. M. Louwerse- Hoencamp W. P. Louvverse en kleinkinderen. Middelburg 16 maart 1957 Dam 57 De teraardebestelling zal plaats vinden op woens dag 20 maart a.s. des na middags 2 uur vanaf Dam 75. De overledene ligt opge baard in het gasthuis te Middelburg. 409-O voor nette werkzaamheden in plastic industrie tegen goed loon. - Liefst uit de cartonnage industrie (niet noodzakelijk). Leeftijd 18 t/m. 23 jaar Industrie- en Handelsonderneming ,,CELLUMICA" BREDA Teteringse Dijk 58 (achterin). \anmelden 9-12 uur en 2-6 uur. Na kantoortijd Ceresstraat 20. Voor spoedige indiensttreding gevraagd op benzine station voor alle voorkomende werkzaamheden. Liefst enige kennis van boekhouding. Brieven onder no. 17397. Grote Levensverzekering Mij. met Varia-afdeling vraagt voor Breda: Voor personen met werklust en verantwoordelijkheidsge voel zelfstandige werkkring. Ter zijde gestaan door in specteur wordt gegadigde geheel ingewerkt. Garantie sa laris f 300,per maand. Borgstelling van f 500,vereist. Leeftijd tot 50 jaar. Brieven onder no. 17405, bureau dezer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 4