WEG VRIJ VOOR BROMMERS, SCOOTERS
EN MOTORFIETSEN
Vier merken autoscooters
present
Motorfietsen vechten
tegen concurrenten
Mini-motors hebben groot verleden
Scooters werden
-nog mooier
Twee miljoen bromfietsers
Brommers in
37 merken
RUGGEGRAAT"
IJzeren vee
Zo snel kwam de
bromfiets
Dak erbij
Rij-comfort
Goei Goed
Tegenaanval
Ons land telt 650.000 brommers
Al in 1920
waren er
scooters
Witte tanden - frisse adem
met COLGATE!
VERHOUDINGEN
WISSELEN
wm
KREOFLAVON!
De Nederlandse producen
ten van bromfietsen zullen
van 28 februari tot en met
10 maart met fier geheven hoofd rond lopen. Zij zijn de meesters in het RAI-gebouw,
waar de resultaten van hun subliem technisch denken slaan ten toon gesteld: lichte, mo
torisch perfecte begeerlijke brommers. Drie, vier jaar geleden uaren dit nog fietsen. Din-
gen met een wiel voor en een wiel achtermet een ketting en een dekje over het zadel. A u
zijn het machines met grote mogelijkheden en. machines ,die binnen het bereik
zijn van honderdduizenden
De cijfers zijn bekend: Momenteel rijst 't cijfer bromfietsen al
leen al tot 'bij de 700.000. Deskundigen zijn van mening, dat
daarmee niet is gezegd, dat er dus 700.000 bromfiets-rijders
zijn. Er zijn er méér. Men beschouwt de brommer als het ge-
zins-vervoermiddel bij uitstek. Vader gaat er mee naar zijn
werk, moeder doet er boodschappen mee en het kroost glipt er
ook gretig mee weg. Zo gezien en het is j u i s t gezien
kan men het aantal rijders verdrievoudigen. Zo kom je opeens
tot bij de twee miljoen
Voeg daarbij het groeiend aantal scooters, de autoscooters,
die eveneens bezig zijn de weg te verkennen en voeg daarbij
vooral de omstandigheid, dat dit allemaal in enkele jaren in
het verkeer is opgenomen en er is een overweldigend beeld ge
reed: Een beeld van de techniek-voor-iedereen.
serie, terwijl er zelfs al uitvoeringen
zijn in twee kleuren.
Wat ontdekt werd als iets extra's
voor een rijwiel, een motortje, is al
ontwikkeld in een verfijnde, genu
anceerde wetenschap, waar in alles
mogelijk is.
De vraag naar nog meer rij-com-
fort gaf broeibodem aan de scooters,
waarvan de makers van het begin
af hebben volgehouden, dat ze niets
met motorrijwielen te maken had
den, maar veel meer met auto's. Dat
was (behalve vanwege de reclame)
Dat er op een R.A.I»-tentoon-
stelling ook honden geëxposeerd
werden, is nog nooit voorgeko
men. Die primeur zullen wij
straks hebben. Maar het zullen
heel bijzondere honden zijn:
ijzeren honden
De slimme geest, die bedacht
dat een gewone handkar best
gemotoriseerd zou kunnen wor
den en die hiervoor een bruik
bare en betrouwbare oplossing
construeerde met een apart
wiel, aangedreven door een mo
tor, verdient de dank van de
zwoegers, die hun werk nu aan
merkelijk verlicht zien.
Dergelijke constructies van gro
ter vermogen heten „ijzeren
paarden".
Tot de „nieuwe gezichten", die op
de RAI in Nederland worden geïn
troduceerd, behoort de Duitse Patz-
ner-brommer, 'n modern machientje
dat in feite het midden vormt tussen
de „kale" bromfiets en de „vol ge
hangen" brommer. De motor wordt
met een krachtige luchtturbine ge-
koeld.
Een van de grotere is de Hercules-
R-200, die een 200 cc Sachs-motor
heeft en 10.2 pk. kan opbrengen.
Het voertuig is met „zweefarmen"
geveerd en is een voorbeeld van de
twee-kleuren uitvoeringen, zoals de
RAI die ditmaal voor het eerst te
zien geeft.
De fabelachtig snelle groei van de
brommer blijkt het best uit onder
staande cijfers:
1949 4.449
1950 55.239
1951 147,998
1952 217.688
1953 283.023
1954 375.892
1955 503.421
1956 650.000
De fabrikanten zijn zich van de
kansen van een kennelijk zo groot
afzet-gebied zeer bewust. Zij lopen
zich het vuur uit de sloffen om hun
produkten nog mooier en zeker nog
voordeliger en efficiënter te maken.
Dat laatste heeft de vaart, waar
mee de brommer opkwam, juist be
paald. Het ideaal van de brommer
was er tientallen jaren geleden al.
Met de fiets was er meteen de idee
om er een motortje aan te hangen.
De eerste pogingen mislukten, om
dat de technici maar geen motor kon
den maken, die licht genoeg was om
inderdaad bij een fiets te passen.
De volgende stormloop naar het
ideaal leverde de 98 en 125 cc-tjes
op. net nog te zwaar om op een rij
wiel te lijken, maar alweer dichter
bij goedkoper, sneller transport. Uit
de oorlog hield men genoeg technisch
vorderingen over om wel een motor
tje te kunnen maken, dat licht was
en tevens sterk, dat weinig verbruik
te en dat goedkoop genoeg kon wor
den vervaardig^!,
De bromfiets
zijn zegetocht.
begon onmiddellijk
voornamelijk om te zeggen, waar het
bij die scooters eigenlijk om draaide:
Het ging om iets moois en iets nets,
een motorrijwiel, dat zo prachtig was,
dat het zich een beetje schaamde
voor de motorfiets. De motor werd
dan ook omgeven door chroom en
beplating van de fraaiste vorm en zo
rijden ze nu rond: grote en kleine
stroomlijn-dingetjes, die meer be
scherming bieden dan een motorrij
wiel, die het sportieve van een sterke
driftige motor tussen de knieën heeft
geruild voor de luxe.
Omdat de scooter-fabrikanten nog
meer wilden doen zochten zij ook naar
een voertuig, dat nog geen auto was,
maar dat toch het zo zeer hegeerde
„dak - boven - het - hoofd" beteken
de. Daarmee kramen de scootmo-
biels, grappige, kleine en (tamelijk)
goedkope kruipertjes, die flink mee
doen in het grote verkeer, brutale,
maar netjes geklede jongetjes.
Iemand noemde het „rock 'n' roller-
tjes". Het is geen gekke vondst.
Maar na al de triomfale gegevens
van brommers en scooters, klinkt
het succes in deze sector minder luid.
De fabrikanten van scootmobiels
(doorgaans de motorrijwielmakers
van het verleden) vergaten de grote
broers de autofabrikanten. En ze ver
gaten de opmars, die ook zij op een
groter publiek voorbereidden. De au
to-fabrikanten werkten zich in het
zweet aan mini-auto's, kleiner dan
hun kleinste huidige produkten, maar
in wezen auto's en geen scooters -
met - wat - erom.
Wij denken, dat de scootmobiels het
gevecht zullen verliezen als het los
barst. Overigens is men ook hier ver
gevorderd en heeft men het reeds ge
bracht tot modellen, die de moeite
waard zijn, al is het alleen om de
experimenten.
Waarmee niet gezegd, dat de scoot
mobiels niet ln dit RAI-gezelschap
thuis horen. Wel degelijk. Ze zjjn
eveneens de vrucht der nieuwe indus
trie, die van het vervoer gemeengoed
heeft gemaakt en dat nog eens ver
schrikkelijk knap gedaan heeft ook...
De produkten hebben in de tijd tus-
Er zijn lieden die luidkeels verkondigen, dat het met de be
langstelling voor de motorfiets hollend achteruit gaat. Zij wij
zen daarbij graag op Duitsland, waar dit vervoermiddel steeds
een dominerende plaats in het verkeer heeft ingenomen, maar
waar men zwemt in berichten over steeds lagere produktie- en
verkoopcijfers.
mHHI IIn ons land, beweren die pessimis-
sen dat moment en nu verstreek, gaat het dezelfde kant op. Men
goed besteed. Zij perfectioneerden de j wil jpen motorfiets meer. De scooter
brommer technisch en qua vorm. Zij heeft het pleit gewonnen en de te
vonden toepassingen van verschillend I sportieve en conservatieve motor
gehalte, zodat er thans al gewoon ge-ftets de genadestoot toegebracht.
motoriseerde rijwielen zijn, maar te- Pe verkoop van motorrijwielen is
intussen nog steeds groter dan die
van de scooters, hoewel de 50 50
I vens luxe-brommer met veersyste-
men, beplating, zelf dragende carros-
-•r5 Tï "r K X"'
1 verdeling benaderd wordt. Daarbij
dient echter opgemerkt, dat de 50
pet. van de scooter slechts zeer ge
deeltelijk ten koste van de motor
fiets bereikt werd Het betreft hier
namelijk een uitbreiding van het
aantal tweewielers in het algemeen
(motoren en scooters), want in 1956
werd het dubbele aantal verkocht
van 1952 en 1953, de jaren, waarin
de scooter hier burgerrecht begon te
krijgen.
250 cc BMW kopklep eencilinder óf
(bij het duurdere model) een 300 cc.
De Goggomobil (motor 300 cc twee-
takt tweecilinder) is qua model een
55
Vroeger had de motorfiets het rijk
alleen. Wanneer iemand zich wilde
gaan motoriseren en een auto hem
te duur was, bleef hem geen andere
keuze over dan de tweewieler. Nu
is dat anders en de man, die het
gemak van het vervoermiddel op de
eerste plaats stelt en er „met z'n
goeie goed aan" mee wil kunnen
wegrijden zal zich tot de scooter aan
getrokken voelen.
Maar wanneer de sportieve kwal!
vierwielig klein wagentje. Van dit leiten van het vervoermiddel in het
lTIPl'lr ic «non .Qr\nv+ Pnnnó" lorroi'. n-ndin» J:_r u:: j
merk is een „Sport Coupé" lever,
baar, een luxe type dat behalve een
fraaie carrosserie als nieuw snufje
een elektrisch gecommandeerde 4-
versnellingsbak heeft.
De aanschaffingsprijs van deze
voertuigjes ligt uiteraard hoger dan
die van een normale motorfiets of
scooter, maar de fabrikanten gokken
op het gevoel voor luxe en comfort,
dat een categorie kopers wellicht
heeft. Men heeft in ieder geval een
dak boven het hoofd, terwijl er ge
rieflijk plaats is voor twee personen.
geding komen (die niet altijd syno
niem behoeven te zyn met hoge top
snelheid!), er bijzondere rij-eigen-
schappen verlangd worden, zoals een
motorrijder die weet te waarderen,
die, met de tank tussen z'n knieën
geklemd één geheel vormt met z'n
machine, dan slaat de balans over
naar de motorfiets.
Nu de motorfiets in de scooter een
concurrent heeft, is men meer aan
dacht gaan besteden aan die punten,
die de niet-motorrijder tegen deze
tweewieler inneemt. Een belangrijk
punt is de geluiddemping. In dit op
zicht zijn grote vorderingen gemaakt.
Met het meer geruisloos maken
van de uitlaat hangt samen de dem
ping van het aanzuiggruis. Betere
knaldempers, zo geconstrueerd, dat
zij de krachtsontwikkeling van de mo
tor niet schaden, en de toepassing
van het systeem van „gekalmeerde
lucht" zal men op tal van 1957-mo-
dellen vinden.
Niet voor de echte motor-enthou
siast maar voor de twijfelaar is
een zwak punt van de motorfiets
tegenover de scooter het ontbre
ken van bescherming tegen opspat
tend wegvuil en het open en bloot
liggen van de motor met z'n onder
delen. Insluiting van bepaalde mo
toronderdelen wordt nu ook op de
motorfiets steeds meer toegepast.
Dergelijke „ingeblikte" modellen ap
pelleren aan hen, die de „zindelijk
heid" van de scooter prefereren,
maar een open oog hebben voor de
speciale kwaliteiten van de motor
fiets. Ze zijn een symptoon van de
tegenaanval, door de motorindustrie
opgezet tegen de concurrentie van de
scooter.
En nog een andere tegenaanval
zal merkbaar zijn. Niet alleen de
scooter is een concurrent van het
motorrijwiel. Dat is ook de brom
fiets. die vele berijders heeft, voor
wie de sprong naar de 125 of 150 cc
aanbiedingen te groot is. Voor hen
is er nu de geheel nieuwe klasse van
ultra lichte 50 cc motorfietsjes, voor
zien van 2 a 3 versnellingen en
een kickstarter.
Verschillende van deze aanbiedin
gen, die onlangs in Frankfort op de
Duitse tentoonstelling debuteerden,
zullen op de R.A.I.-tentoonstelling te
zien zijn, terwijl nieuw leven is inge
blazen in de 100 cc klasse, waarvan
eveneens enkele nieuwe modellen zul
len worden geëxposeerd. Laatstge
noemde machientjes zullen voor ve
len de aantrekkelijkheid hebben, dat
ze niet gebonden zijn aan de maxi
mum bromfietssnelheid van 40 km.
per uur, terwijl het buddyseatverbod
voor hen niet geldt en de berijders
verlost zijn van de rijwielpad-dwang.
Op de RAI worden inzendingen ge
toond uit niet minder dan 10 lan
den: Nederland, West-Duitsland, En
geland, Italië, België, Oost-Duitsland.
Tsjechoslowakije, Oostenrijk, Verenig
de Staten en Hongarije.
Een optelling van deze merken
wijst uit, dat de categone auto
scooters is vertegenwoordigd met
4 merken, motorrijwielen 37, scoo
ters 20, bromfietsen 37, 3-wielige
trucks en motorcarriers 12 mer
ken. Bovendien zijn er talrijke in
zendingen met onderdelen en acces
soires, alsmede gereedschap voor
het onderhouden van de geëxpo
seerde vervoermiddelen.
De expositie „Camping 1957",
welke in een afzonderlijke hal van
het RAI-gebouw is ondergebracht,
biedt de bezoeker een volledig over
zicht van hetgeen momenteel op het
gebied van kamperen en van de
buitensport verkrijgbaar is.
Van de (weinige) autoscooters, die
op de RAI worden gepresenteerd is
de Heinkel er één, (Zie foto hier
naast) Het is een vlot dingetje, dat
met drie of vier wielen geleverd kan
worden.
De driewielertjes worden als motor
rijwielen beschouwd, maar voor de
vierwielers is een rijbewijs B nodig.
Een opvallende bijzonderheid bij het
laatste model is, dat er geen reserve
wiel wordt bijgeleverd. Dat heeft
men niet nodig, want bij een lekke
achterband kan men gewoon doorrij
den. De wielen achter staan slechts
22 centimeter van elkaar. Zodoende.
Als een van de voorbanden het be
geeft moet men even de wielen ver
wisselen.
In totaal zullen naast Heinkel nog
drie merken auto-scooters worden ge-
exposeerd. Hiervan is de Bambino
een driewieler (2 wielen voor, 1 ach
ter, aangedreven door een ketting in
gesloten kast). De motor is een 200
cc JLO. Dit wagentje heelt twee por
tieren, in tegenstelling tot de BMW
Isetta en de Heinkel, die één por
tier hebben en wel in het front.
De Isetta van BMW is een vier
wieler, crab tracked (de achterwielen
hebben een kleinere spoorbreedte dan
de voorwielen). De motor is óf een
HET IS een mooi verhaal, dat een
Italiaanse vliegtuigfabriek na de
oorlog een zo grote hoeveelheid
vliegtuigwieltjes over had waar
men geen raad mee wist, dat men
er maar scooters mee is gaan ma
ken. Maar waar is het niet.
DE ITALIANEN zijn ook niet de uit
vinders van dit moderne vervoer
middel. Wel gaven ze er de aan
trekkelijke vorm aan en ze heb
ben er ook voor gezorgd, dat de
ze eensporige auto van een mo
torfiets distancieerde men zich van
het begin af) met zo'n korte wiel
basis en kleine wieltjes goed be
stuurbaar was.
EN DAT was juist de moeilijkheid,
die men vroeger niet onder de knie
kon krijgen. De eerste scooters ver
schenen in 1909 en daarna zijn er
omstreeks 1920 verschillende fa-
In 1955 waren er 503.421 brommers in Nederland (nu zijn het er ruw
Beschat al zeker meer dan 650.000). In onderstaand staatje ziet men hoe ze
°ver de verschillende provincies zijn verspreid.
Het aantal per duizend inwoners leert, dat de meeste bromfietsers
lopen, waar de minste mensen wonen. Dat is niet zo merkwaardig, aan
gezien het een argument extra is voor de stelling, dat de mensen naar
gemakkelijker comfort zoeken.
In minder dicht bevolkte streken is het andere vervoer (bussen, treinen,
®nz.) niet zo intensief De brommer wordt daar dus des te begeerlijker.
De stand van zaken in 1955 luidde:
Aantal per
Aantal 1000
inwoners
Groningen 25.859 56
£"esland 20.583 44
Drente 16.789 57
Overijssel (inclusief N.O.-Polder) 39.687 54
Gelderland 52.651 45
utrecht 31.284 51
Noordholland 91.810 47
Zuidholland 129.237 51
geland 17.003 62
Woordbrabant 51.302 38
Limburg 27.216 34
Nederland 503.421 47
brieken geweest, die een poging
hebben ondernomen. Al die con
structies was echter maar een kort
leven beschoren, omdat men er
niet in slaagde het frame met zo'n
vrije instap voldoende stijf te con
strueren. En lukte het met het fra
me, dan was de voorvork weer te
slap.
HET BEGIN van de scooterperiode
luidde een wedloop naar bijzondere
constructies in. Vooral de kleine
wielen moesten het ontgelden en
het heeft er naar uitgezien, dat
algemeen grotere wielen zouden
worden toegepast.
DIT IS niet geschied. Wel zijn er
constructeurs, die een wiel van 12"
als enige mogelijkheid tot het be
reiken van een goede wegligging en
besturing beschouwen, maar de
voorstanders van de kleine wielen
van 8" zijn niet minder- talrijk en
niet minder succesvol.
Dit Briggs en
Stratton Motor-
wheel werd zo
wel voor het aan
drijven van fiet
sen gebruikt als
voor de aandrij
ving van een licht,
geheel open 2-
persoons wagen
tje. Het was er al
in... 1915. Strikt
genomen is er dus
weinig nieuws
onder de zon.
Een scooter ls eigenlijk een zeer eenvoudig go-
valletjeDit is het hele geraamte van een
der modellen. Deze „ruggegraat" geeft het roer-
tuig zijn stijfheid en is onontbeerlijk voor de
balans.
(Advertentie)
Bestrijdt tandbederf
de gehele dag
tube"1
slechts 70 Cf
Standaard tube 44 ct
Familietube 100 et
Colgate vernietigt met éénmaal poetsen wel 85%
der bacteriën, die slechte adem veroorzaken
BIJ DE scooters wordt de cilinder
inhoud der motoren begrensd door
50 - 250 cc, hoofdzakelijk in twee-
takt en slechts in twee gevallen in
viertakt. De zwaarste categorie
heeft slechts een enkele vertegen
woordiger, in de lichte zijn 'n paar
nieuwe aanbiedingen zowel voor
zien van een kickstarter als uitge
rust met trappers, (met de bedoe-
- ling -ze als bromfiets geklasseerd
te krijgen)..
SOMMIGE oorspronkelijk 125 cc mo
dellen zijn vergroot tot 150 cc, ter
wijl enkele fabrieken die voorheen
zwaardere motoren leverden, thans
ook modellen met een 125 cc mo
tor brengen.
DE WIJZIGINGEN aan de 1957 mo
dellen beperken zich tot verbete
ring van details en verfraaiing van
de „finish".
Niet alleen de motorfiets heeft
een verleden. Ook brommers en
scooters zijn er langer geweest
dan in de luttele jaren, dat zij
ons land veroverden, al waren
ze dan veel experimenteier en
primitiever dan thans.
Een goed beeld van wat er hier
in het verleden allemaal is gaande
geweest, geeft de stand, die de Vete
raan Motoren Club heeft ingericht en
die een aparte sfeer heeft, omdat
het niet interessant is vanwege de
nieuwigheden maar juist omgekeerd:
vanwege de eerbiedwaardigs ouder
dom.
Oud-brommers
De bromfiets is zijn carrière be
gonnen als doodgewone trapfiets met
'n motor erin. Al spoedig bleek, dat
de normale frames het gewicht en
het gestamp van de zware motoren
niet konden verdragen. De frames
werden dus verstevigd en aangepast
aan de speciale eisen.
In de jaren na de eerste wereld
oorlog werd het probleem van het
motoriseren van de gewone fiets voor
al in Duitsland opnieuw aangepakt.
Maar om 1 pk. ter beschikking te
krijgen, moest in die tijd de motor
een cilinderinhoud van 160 tot 190 cc
hebben. En dan nog waren de pres
taties te gering.
Tot de voorlopers behoorde onder
meer de Opel 1921, een viertakt-mo-
tor van 138 cc, naast het achter
wiel bevestigd (zoals nu nog bij een
enkel merk). De bochten naar links
moesten met moed, beleid en trouw
genomen worden, want ging men te
schuin dan raakte de uitbouw aan
het carter voor de magneet-aandrij
ving de grond. Een ander voorbeeld
was de Evans 1919 (tweetakt 90 cc),
die in eerste instantie los werd ge
leverd, maar waarbij al spoedig een
versterkt frame nodig bleek, omdat
normale rijwielen als papier uit el
kaar trilden. De Johnson Motorwheel
1920 was al jets, dat (ook zoals nu
nog) op de bagagedrager van een
fiets kon worden gemonteerd. Daar
mee had men 140 cc achterop.
Al in 1920
Ook van de scooters zijn voor
ouders aanwezig. Dat is te begrijpen,
want zelfs in 1920 was de scooter
geen nieuwtje meer.
Drie pionier-scooters worden geëx
poseerd, waaronder de Briggs
Stratton een bijzondere is en wel
omdat de makers daarvan in het be
gin helemaal niet aan een scooter
dachten. B. en C. is de Engelse licen
tie van het uit 1915 daterende Ame
rikaanse Smith Motorwheel, dat ro
de wieltje met aangebouwde 162 cc
viertaktmotor bedoeld om naast het
achterwiel van een fiets te hangen.
Er kon ook een licht vierwielig twee
persoons wagentje door worden voort
bewogen, maar in Engeland maakte
men er (in 1920) een scooter van,
waarbij dit gemotoriseerde wiel ge
woon als achterwiel dienst deed.
Voor- of achtervering had deze
scooter niet; het „comfort" werd
alleen verzorgd door verende voet-
planken.
Ook de Krupp Roller (1920) is
een oorspronkelijke Amerikaanse
constructie, die in 1915 verscheen
als „The Autoped". De viertakmo-
tor van 162 cc zat hier naast het
kleine voorwieltje. Op de eerste
modellen moest de berijder blijven
staan, later werd een zadel aange
bracht.
Als derde scooter zult u zien de
Neracar 1921 met een 221 cc twee-
taktmotor en 5 vernsnellingen. Op
vallend hierbij is de auto-type be
sturing.
Motorfietsen
De oudste motorfiets op de stand
is de Simplex van 1911 met 450 cc
viertakt Fafnir motor. Deze machi
ne heeft geen versnellingen en zelfs
geen koppeling, maar trappers om
te starten. De verende voorvork is
van een constructie, die thans weer
als modern geldt!
De 500 cc tweecilinder Motosacoche
moet met de hand aangeslingerd
worden: de 2-versnellingsbak wordt
bediend door 'n „koiüemolen"-hand-
le op de tank, dat gelijktijdig de kop-
peling in werking stelt.
De F.N.-fabriek maakte ln 1907 al
motorfietsen met cardanaandrijving.
De 282 co eencilinder op de stand
dateert van 1914 en was op de Brus
selse tentoonstelling van dat jaar De
sensatie, omdat als modern snufje
een kickstarter was aangebracht
Een typisch Engelse machine utt
de lichte klasse is de New Hudson
1922 met 250 cc tweetaktmotoren en
Sturmey-Archer 2 versnellingsbak en
een bijzonder zeldzaam exemplaar is
de Barr and Stroud 348 co uit dat
zelfde jaar. Dit is een viertakt zon
der kleppen maar met een draaien
de en op en neer gaande schuif. De
ze constructie gaf destijds niet ta
overwinnen moeilijkheden met de
smering. Vele jaren later is dit sys
teem echter met veel succes toege
past bij de vliegtuigmotoren van Bris
tol, Rolls Royce en Napier.
TOTAAL 1953: 4t0.000
Indien wij het totale park motor
rijwielen, bromfietsen en scooters
van thans gaan vergelijken met de
situatie van enige jaren terug dan
blijkt wel dat de numerieke uit
breiding vrijwel geheel voor reke
ning komt van het sterk gegroeid
aantal bromfietsen. Er volgt hier
dus uit dat de motorrijwielen per
centueel in belangrijkheid zijn
teruglopen.
(Advertentie)
KANS
'OP VERKOUDHEID?
voorkomt en geneest
Geen snoepje, maar'I hetp9*I
20 tabletten 75*
Het goedkooptste 250 cc motorrijwiel
van de RAI wordt de ILO twee-cilin
der, die 15,1 pk. heeft en nog geen
tweeduizend gulden kost.
De Heinkel Tourist (175 cc) kan
met 310 kilo belasting een maximum
snelheid van 95 km per uur halen.
De scooter is uitgerust met een ba
gageruimte, die afgesloten kan wor-
den.
De vrienden van de motorsport op
vertrouwde motorfietsen zullen kijke
naaf de Adler-Sixdays, die zijn faam
voornamelijk verwierf in de zesdaag
sen van Garmisch-Partenkirchen. Hii
heeft 217 co.