De verkeersverbindingen in de naaste toekomst LUFTWAFFE IN OPBOUW Davis waarschijnlijk gauw op vrije voeten Zo speelt men elders Afdelingsvoetbal in Zeeland Enkele pools gaan door Baldini is prof Prinselijke wieg Koningin en prinsessen weer thuis Publiek koos partij voor bromfietsdief VELDSLAG IN PARIJS Een lotion of alcohol vIDA laag rgen Pleidooi voor secundaire dam en vaste verbinding met Z.-VL Dammen, wegen en veerdiensten Noord-Nieuw-Guinea heeft apostolisch vicaris Korfbalzegc van Lewedorpse Boys KNVB-PROGRAM STERK GEWIJZIGD OPDRACHTEN Westduitse vliegtuigindustrie komt geleidelijk op gang Voorbereidingen, voor Spanje-Nederland MILITAIRE XI TEGEN BW Wielerkoers voor drie renners voldeed niet SCHIETWEDSTRIJD TE KOEWACHT Inhaalprogramma amateurvoetbal Bil jartkampioenschap Walcbereu-Z.Bevelanc AANBESTEDINGEN MARKTEN WATERSTANDEN intig vrouwen iber 1956 wordt 125 vrouwen. IIVORJDT 1 ID. Iten, welke mo- I klaar zijn, zal Imder aanzicht lij en Kerklaan I gelegd, terwijl Ijtterhofweg en Irden van trot- liet het aanleg- Tingsweg tussen fe Wouterij. De kadert haar vol macht eveneens len in aanbouw Tbouw en een IRG ROEIDE. onze gemeen- |lopen jaar toe p5 bedroeg het (1779 mannen lantal vermeer- net 71 (27 man- en door vesti- nannen en 160 Jerde door over- Inen en 20 vrou- Ik met 242 (105 I wen) I956 bedroeg het 11816 mannen en lerden 29 huwe- I ijfers blijkt dat It is gestegen Ins blijkt dat de lis veroorzaakt erschot van 71- een vestigings- is ook 42 per- gOND. Igebouw te Bres- lereniging „Tha- laarvoor enorme [werd gesproken In, daar de voor- lagenaar, zelf in Op vlotte en jverd het stuk mee", een blij- gespeeld. Het er in de smaak. I'S GESTART. f er, voor de eer- verkeerscursus Jvan het Dorps liding van de in I veilig verkeers- Idant der Rijks- Tng van deze cur- Iincn met een 35- -n de belangstel hoe groot belang irdt geacht. Met rkeerstafel, ver- ngen van de o.l. besprokene met elijkt. er nam eid. ibouters hebben an mej, A. van uimburg vertrekt in de Aarden- aboutersbewegin- iweest. Het viel r van deze sym- sdheid te moeten telijke versierde oren Kostje waar :r jeudbeweging ferd op een bij- cheid, een ge- n Deursen over- kinderen enkele :n. Kapelaan B. jn van dar.k voor zij in de afgelo- lang der Aarden- ïg heeft verricht allerbeste toe in Ook het bestuur eging kwam later te nemen. Hier voor de goede amens de paro gen werd haar renk n.l. een ge- den. Ook de r.-k. id bood haar schei >ij haar afscheid geschenk aan. gebruik. opening werd in- x-centrale alhier n. Van gemeente- iouw opgetrokken, traatje een aardig was een race met uw nog vrij vroeg iar te krijgen en ns lagen a.h.w. te 'bruikneming van 0 boxen zijn reeds :n de aanvraag dat reeds wordt breiding. Het ge- mooi gelegen in t dorp vlakbij de 'onds is het wel it daar nog geen hoopt daarom in een straatver- 1 komen. m 8 u.: Rock around duvelstoejager. ;ebouw 8 uur; 'Rock RIectro: De misstap tl: Rock aro-und the Olympia 8 uur: De or 8 u.: Rock around ambra: Op de drein- gheid. Luxor: Blond Con. Vlaamse Opera um 8 uur: Madame duvelstoejager. Electro: De misstap Verstraeten 8 uur: torische rotstekenin- den.) ambra: Op de drem- gheid. Luxor: Blond DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 JANUARI 1957 Dc directeur van het Eti, drs. M. Verburgt, heeft in het Tijdschrift voor econ. en soc. geografie een uitvoerig artikel geschreven over de struc turele wijzigingen, welke als gevolg van het Delta-plan te verwachten zijn. Dat hij daarbij het volle licht laat vallen op Zeeland is begrijpe lijk. Diverse kansen en mogelijkheden neemt hij onder de loep en ver zuimt ook niet te wijzen op het gevaar van een overbevolkte „randstad Holland". Over dammen, wegen en veerdien sten schrijft drs. Verburg: In het ka der van het eigenlijke Delta-plan is een secundaire dam bij Bruinisse opgenomen, welke een korte verbin ding tot stand brengt van Rotterdam naar Zierikizee. Deze weg eindigt aan de Oostersehelde, zodat deze via terschelde een hangbrug te doen bou wen, wellicht allereerst op dezelfde plaats, maar later als hoofdverbin ding ergens tussen Vlissingen en Ter- neuzen. Ook van de zijde der ver voersorganisaties en van het Zeeuw se Landbouwschap beschouwt men deze centrale verbinding als de voor naamste, aangezien zij Zeeuwsch- Vlaanderen en het achterliggende land via Midden- en Noorrd-Zeeland zal aansluiten op het westelijke deel van Nederland terwijl tevens de twee belangrijkste centra van economische Burghsluis en de westelijke afsluit- activiteit (Vlissingen en de Zeeuws- dam pas benut kan worden. Het ver- Vlaamse Kanaalsone) daarop aan- keer van Vlissingen en Goes van en I sluiten. naar Rotterdam heeft twee mogelijk- Een tweede secundaire verbinding, heden, nl. gebruik te maken van het nl. van Yerseke naar Tholen, ligt nieuwe, na het gereedkomen van het i eveneens in de Zeeuwse visie beslo- Drie-eiiandenplan gecreëerde veer JU. ten. Deze hangt samen met de in- Beveland - Zierikzee, dan wel de Be- neluxweg (langs Bergen op Zoom) te nemen. Berekeningen hebben uit gewezen dat in vele gevallen de veer- verbindingen „best" en die over de afsluitdam, „next best" zijn. Door een vaste secundaire verbinding in poldering van het Verdronken Land van Reimerswaal. Met het oog op de waterverbinding van Bergen op Zoom werd tevens een kanaalverbin ding door Zeeland van de Schelde naar het Volkerak op de kaart ge bracht, ten dele volgens het voorstel plaats van het veer N.-Beveland - van Steenberghe- Cauwelaert ten de- Zierikzee, zou een jaarlijkse bespa- je volgens het plan Konijnenburg (de ring te bereiken zijn, welke de twee Eendracht). Mocht een dergelijke ka miljoen per jaar benadert. Aangezien de aanleg van deze dijk met een weg in rustig water op ongeveer 20 miljoen zou kunnen worden begroot, moet deze investering ten volle ver antwoord worden geacht. Deze weg eindigt in Vlissingen en Goes en sluit over de Westerschelde aan op de veerdiensten, waarover in 1955 reeds 700.000 motorvoertuigen en 4.000.000 personen werden ver voerd (in 1938 resp. 70.000 en 510.000). Alleen reeds voor het veer bij Krui- ningen ls de verwachting voor 1967 gebaseeerd op het vervoer van 524.000 tot 840.000 motorvoertuigen met een gemiddeld topvervoer v. 249-474 een heden. Met het oog op het scheep vaartverkeer van en naar Antwer pen, hetwelk slechts van een smalle vaargeul gebruik kan maken, zou daardoor het aantal kruisingen (el ke 4,5 tot 7,5 minuut) dermate veel vuldig worden dat zulks onverant- j woord moet worden geacht. Boven- j dien zouden de jaarlijkse offers (schepen, aanleginstallaties, tijdver lies enz.) gesteld kunnen worden op 7.- tot 11,5 mjn per jaar, onge acht de stijging welke ook na 1967 zal doorzetten. Voegen wij hierbij de jaarlijkse offers van het minstens equivalente veer bij Vlissingen, dan mogen wij het totaal zeker stellen op f 20 mjn of 500 mjn gekapitali seerd. Eert hangbrug? Een rapport der stichting Econ. onderzoek der Amsterdamse univer siteit komt derhalve tot het voor stel van een vaste verbinding van het in te polderen Land van Saeftinge uit naar de Brabantse wal. Onzer zijds werd voorgesteld over de Wes- naalverbinding verder worden over wogen hetgeen van Zeeuwse zij de niet wordt verlangd dan prefe reert deze provincie het tracé langs Tholen, welk eiland daardoor mede ontsloten wordt. Veer naar Zierikzee Een laatste vraag rijst nog met be trekking tot het veer van Zuid-Be veland naar Zierikzee. Ogenschijnlijk heeft het geen zin meer, zoals wordt voorgenomen, dit veer te verplaat sen naar het traject Noord-Beveland- „De Val" (dit is de kleine instulping ten zuiden van Zierikzee). Indien men zich echter realiseert dat men deze laatste dienst met 1 resp. 2 en de eerste met 2 resp. 3 schepen zal moeten uitoefenen om hetzelfde ef fect te bereiken dan weegt de be sparing van één schip en van de ge ringere afstand (112 in plaats van 1 uur) zeker op tegen de tijdelijke aan leg van nieuwe havenaccommodaties. Bovendien bereikt men aldus een be tere sociaal-economische binding van Noord- aan Midden-Zeeland welke enigszins kan concurreren tegen de weg Schouwen-Duiveland - Rotter dam welke waarschijnlijk omstreeks 1937 gereed zal zijn. Het nieuwe veer zou ongeveer 20 jaar dienst moeten doen. Dit wegenstramien zou de afstan den naar de economische centra aan merkelijk verkorten. De afstand Vlis singen - Rotterdam (thans 150 km), zou worden teruggebracht tot 90 km. De afstand Terneuzen - Rotterdam van 140 km. (minstens 3 uur inclu sief veer voor een vrachtauto) tot 95 km of 1,5 uur. De totale bespa ringen werden door Tinbergen zeer voorzichtig geraamd op 210 mjn ge kapitaliseerd. Een raming van de provinciale Planologische Dienst voor Zeeland kwam tot, een bedrag van 300 mjn hetwelk aan de verschil lende economische sectoren kan wor den toegerekend. V rachtautoverkeer Deze ontwikkeling zou van zeer gro te betekenis zijn voor het vrachtauto verkeer, dat een steeds grotere actie radius krijgt. De afstand Vlissingen- Rotterdam b.v. zal dan geringer zijn dan de afstand Vlissingen - Breda thans bedraagt (ruim 100 km). Met name zal een verkorting van de af stand Vlissingen - Rotterdam met 60 km. de transportoriëntering revolutio nair kunnen wijzigen. Eerst dan zal de vrachtauto zijn volle betekenis ver krijgen voor de ontsluiting van Zee land, mede door de inschakeling van grotere laadvermogens. In de verkeerssector verdient nog een speciale behandeling de vraag hoe de Zeeuwse zee havens hiervan zullen profiteren. Wij doelen hierbij op Vlissingen, Terneuzen en Hans- weert (Kruingen). Hun overslagfunc ties zullen van deze transportoriën tering een indirecte bevordering on dergaan. Ook op zuiver verkeersge bied direct derhalve kan hun overslagfunctie worden uitgebreid. Hiertoe behoort dus de aanleg van nieuwe buitenhavens ten o. van Vlis singen en de aanleg van een insteek- haven ten westen van Kruiningen aan het, als haven overbelaste, Ka naal door Zuid-Beveland. Voor Ter neuzen speelt de door Gent gewenste verbreding van het Kanaal een rol. Gary Davis, wereldburger nr, 1, zal zich zeer binnenkort vrijelijk in Ne derland kunnen bewegen, zij het dat hem door de overheid in dat geval een meldingsplicht zal worden opge legd, aldus de stellige verwachting van de Amsterdamse vreemdelingen politie. Op het ogenblik is er tussen de Ne derlandse en Amerikaanse autoritei ten levendig contact over het geval Davis. Zoals bekend heeft de wereldburger geweigerd een visum voor Amerika aan te vragen, waartoe hem enige da gen geleden de gelegenheid werd ge boden. Men zoekt nu naar een nieuwe clausule, op grond waarvan Davis naar Amerika zal mogen gaan. De Nederlandse regering ondersteunt hierbij Davis' wens om zonder enige restrictie in de Verenigde Staten te worden binnengelaten. Mochten de besprekingen, waarbij ook het State Department is betrok ken, op dit punt vastlopen, dan zal, H.M. de Koningin is maandagmor gen met de prinsessen Irene en Mar-1 griet van de wintersportvakantie In1 Sankt Anton in Nederland terugge keerd. De Koningin werd o.a. begroet door dr. ir. den Hollander, president van de Nederlandse Spoorwegen en enige andere spoorwegautoriteiten. Zij gaf tegenover dr. den Hollander haar grote voldoening te kennen over het prachtige materiaal waarmee de reis gemaakt was. Toen de Koningin reeds in haar auto zat, trachtte een ongeveer 45-jarige dame uit het publiek haar een brief te overhandigen. Een particuliere rechercheur die er niet direct in slaagde haar van dit voornemen af te brengen, kreeg assistentie van een Baarnse inspecteur van politie, die de dame meenam naar het politie bureau. Prinses Marijke was van haar va kantie, die zij heeft doorgebracht in een kinderhuis in Zwitserland, zon dagavond al teruggekeerd. Door bemoeienife van een driehon derd man publiek kon een 15-jarig;e jongen, die een bromfiets had gesto len, te Rotterdam ontsnappen. De po litie wist hem 's middags echter aan te houden. Een 25-jarige landbouwer, wiens bromfiets zaterdagavond bij een bio scoop was ontvreemd, zag de jongen op Zijn karretje rijden. Hij zette de achtervolging m en slaagde erin de knaap in de St -Mariastraat te ach terhalen waar het evenwel tot een vechtpartij kwam. Het publiek koos de zijde van de dief. sloeg op de landbouwer los en rukte hem de jon gen uit handen, zodat deze eeletrpn- heid kreeg te ontsnappen. geiegen In Parijs is de wieg voor de erfge naam van de troon van Monaco ge reed gekomen. Er is ongeveer 300 uur gevlochten voor de rotanwieg klaar was. De bekleding, ook geheel met de hand vervaardigd, bestaat uit goudgele zijde en tule en is voorzien van borduurwerk. Momen teel wordt de wieg bewonderd in een Parijs warenhuis door de winkelende dames. Tijdens een pontificale Hoogmis heeft mgr. dr. Manfred Staverman de eerste apostolisch vicaris van noord-Nieuw-Guinea. in Hollandia be zit genomen van zijn bisschoppelijke zetel. Vele katholieken en andere in woners van Hollandia waren aanwe zig bij deze belangrijke gebeurtenis. Tijdens een receptie van het vicariaat Hollandia wenste gouverneur van Baal in een toespraak de nieuwe bis schop geluk met zijn benoeming. Hij besloot met de hoop uit te spreken dat de missie in noord-Nieuw-Guinea onder de bezielende leiding van mgr. Staverman zegenrijk mocht werken tot heil van land en volk. De zaak tegen een Tilburgse juf frouw. die vorig jaar augustus door de politie werd aangehouden en er van verdacht werd alcoholhoudende drank te hebben gedronken waardoor zij met een auto slingerend over de zo deelde de chef van de Amster- Tilburgseweg had gereden, werd door damse vreemdelingenpolitie mee, in de Bredase rechtbank aangehouden ieder geval Davis' verblijf in het voor het horen van nieuwe getuigen. hoofdbureau van politie nog van zeer korte duur zijn. De wereldburger is op het ogenblik in zijn arrestantenverblijf bezig een boek te schrijven over zijn belevenis sen in de laatste jaren. De juffrouw had beweerd een sterk naar alcohol ruikend lotion te heb ben gebruikt. De politiemannen spra ken met stelligheid over een naar al cohol riekende adem. Geëist was door de officier van justitie 500 gulden boete en een jaar niet rijden. Ook in de afdeling Zeeland van de KNVB moesten zondag heel wat vel den worden afgekeurd. Noormannen heeft de leiding in de eerste klasse A weten te behouden, al was de 3-4 overwinning op Domburg weinig overtuigend. Lewedorpse Boys deed het bij Vol harding heel wat beter. De Boys wonnen met 0-8 en behielden dus de beste papieren. Schoondijke behield haar overigens geringe kans door een 3-1 zege op het bezoekende Vogel waarde. Renesse prijkt nog steeds ongesla gen aan de kop van de eerste klas se B. Ditmaal moest de naaste con current, Zierikzee 2, met een 4-1 ne derlaag naar huis. In 2 A behield IJzendijke de lei ding, dank zij een 3-1 overwinning op het bezoekende Aardenburg 2. Groe- de had op eigen veld niet de minste moeite met Noormannen 2 (9-0) en bleef de leiders dus dicht op de hie len. Biervliet 2 zorgde voor een ver rassing, want het slaagde er in Re- tranchement met lege handen naar huis te sturen, zij het dan ook na een benauwde 1-0 overwinning. Ook in 2 B moesten alle wedstrij den worden afgelast, terwijl in 2C alleen Renesse 2 en Zierikzee 3 te gen elkaar in het veld kwamen. Het werd 2-1 voor Renesse 2, maar Zie rikzee 3 tekende protest aan en dus zal achter de groene tafel worden uit gemaakt, of Renesse 2 nog zonder verliespunten blijft. Huzarenstuk je In 3A haalde Vlissingen 5 het huza renstukje uit om koploper 's Heer Arendskerke 2, op eigen veld nog wel, een 3-5 nederlaag te bezorgen. De Vlissingers kwamen door deze over winning een heel eind in de lift. Wel iswaar bleef 's-Heer Arendskerke 2 nog op de tweede plaats, maar Schoondijke 2, dat bij Patrijzen 2 de volle buit opeiste (2-4) liep dus twee punten in en heeft nu even veel ver liespunten als de leiders. In 3B tenslotte viel ook een verrai- In het KNVB-wedstrüdprogramm» voor zondag 13 januari zijn de navol gende wijzigingen aangebracht: Betaald voetbal. 2e Divisie A: Uitgesteld: Oosterpar- kers-Zwolse Boys. Ingelast: Veendam- Oosterparkers. 2e Divisie B: Uitgesteld: Baronie- Zeist. Ingelast: ZFC -Zeist, RBC-Ba- ronie. Reserveklas C: Uitgesteld: DOSKO 2-Feijenoord 2. Ie Klas C: Uitgesteld: Alliance-Bra- bantia; Kimbria-TSC. 2e Klas A:: Uitgesteld: Baardwijk- Wit Zwart '32. 2e Klas B: Uitgesteld: BSC-Hulgt; Rood Wit W-RAC; Roosendaal-Taxan- dria. Ingelast: Rood Wit-BSC. De nieuwe Westduitse luchtmacht, die, wanneer zij geheel gevechtsklaar is, 3500 vliegtuigen en 10.000 man personeel zal heb ben, heeft uit het buitenland haar eerste vliegtuigen gekregen en in gebruik genomen. Daaronder bevinden zich oefenvliegtuigen en ook een aantal straaljagers. Uit Frankrijk kwamen reeds de eerste 25 van de aldaar bestelde „Noratlas" transportvliegtuigen. Aan boord van een Amerikaans vliegdekschip de „Tripolis" zijn dezer dagen nog meer straaljagers in Bremerhaven aangekomen. Langzamerhand komt er dus schot in de levering van de in totaal tot dusverre in het buitenland bestelde 1200 vliegtuigen voor de Westduitse luchtmacht. Daarmede wordt tevens een belangrijke nieuwe opdracht verstrekt aan de in heropbouw zijnde West duitse vliegtuig industrie, die de toestellen der luchtmacht voor lopig in onderhoud moet nemen en er voor zorgen, dat zij lucht- klaar" blijven. In het ..Maison de la Mutualité'' te juichende jongelui va Parijs werd zaterdagavond een ver- kiezingsbijeenkomst gehouden door de radicale partij van Pierre Men- des-France voor een vacante zetel In de Nationale Vergadering. De orde werd verstoord door 3 a 400 de Pouja- distenpartij. Terwijl de jongeren met schuimblusapparaten de verga derenden te lijf gingen, wierpen de laat sten een barricade van deuren, stoelen en tafels op. De foto geeft een beeld van de strijd. Ook de Westduitse vliegtuigindus trie komt, na een moeizaam en aar zelend begin, thans geleidelijk aan op streek. Een aantal fabrieken, die \n het vroegere Duitsland een bekende en soms ook beruchte naam hadden, heeft het bedrijf heropend. Nadat de bondsregering er zich van had overtuigd, dat er geen denken aan was, dat buitenlandse vliegtuig fabrieken alle toestellen zouden kun nen leveren, die de „Bundeswehr" voor zijn luchtmacht nodig zou heb ben heeft zij 35 miljoen mark ter be schikking gesteld om de Westduitse vliegtuigindustrie over de eerste kapi taalsmoeilijkheden heen te helpen. Belangrijke opdrachten zijn inmiddels verstrekt aan Focke Wulff en aan prof. Blume voor de licentiebouw van aanse oefenvliegtuii; Piag- Flnl" Voort? aan de „'Weser aan Hamburger Flug- a i- vr?.egaI' Blohm en Voss) y°°rde hcentie-bouw van het Franse transportvliegtuig „Noratlas". Hein- Mcsserschmitt zullen het rianse straaloefenvliegtuig „Fouga- Magister en Dornier zijn eigen ,,Do- ^ou™en- Als men nog na- mist als die van Junkers, Hen- dat' Ff'.eselar dan komt dat, om- hohh n ir^"a s nog niet definitief «f!? n' of Z1i weer vliegtui gen zullen gaan produceren. Junkers is op het ogenblik geïnteresseerd in HaT\chel en Fieseler doen op het gebied van de vliegtuig- en of motorenbouw niets. Enkele Westduitse fabrieken hebben al weer eigen typen ontwikkeld en bedrijven een actieve research. Prof. Blume construeerde een reis- vlirgtuig. De „Klemm" fabrieken hebben al een nieuw sportvliegtuig voorgevlogen. De „Hamburger Flug- zeugbau" werkt aan het eerste West duitse na-oorlogse verkeersvliegtuig, dat met Turbopropellers zal worden uitgerust. Prof. Focke piekert voor de auto mobielfabriek van Borgward over een hefschroefvliegtuig met straalaandrij ving. In Bremen zijn inmiddels de eerste montagehallen verrezen van „Weser- flug A G." Een nieuwe startbaan is ten koste van 8,5 miljoen mark in aanbouw en vrijwel gereed. Daar zul len de „ontmotte" Amerikaanse straaljagers van starten. Vroeger had deze firma in Bremen 12 grote montagehallen en 30.000 man perso neel. Van de fabrieken is na de oor log niets meer overgebleven. De nieu we fabriek staat in Lemwerder-Alte- nesch. „Weserflug" is 't verst van alle Westduitse vliegtuigfabrieken. In Bre men voelde men niet veel voor de terugkeer van de vliegtuig - industrie, die de zwaar verwoeste stad in een eventueel nieuw conflict vrijwel auto matisch weer tot schietschijf van v .- andelijke vliegtuigen zou maken. Het is er tenslotte toch van geko men, dat „Weserflug" 'n nieuwe fa briek mocht oprichten, doch zij werd, om zo te zeggen, buiten de poorten der stad gezet, In Krefeld - Uerdingen vlak bij de Nederlandse grens, is de „Rhein Flugzeugbau" inmiddels opge richt. Deze firma staat onder leiding van het vroegere „Focke Wulff'-per- soneel. Zij is de eerste vliegtuigfa- brikante in Noord - Rijnland - West- falen. Motoren-produktie Men is in de Westduitse vliegtuigin dustrie nu wel heen over de aan- vangsmoeilijkheden. De vliegtuigmo torenindustrie hinkt er echter ver ach ter aan. Zij heet de „Spatheimkehrer" de late repatriant van West- Duitsland's industriële wonder. Alleen de Barmer Motoren Werke bouwt vliegtuigmotoren, nl. die voor de ,,Do-27" en voor de Italiaanse „Piaggio-149" motoren, die in licentie worden geproduceerd. Daimler-Benz voert besprekingen met buitenlandse fabrieken, onder meer de Amerikaan se „Curtiss-Wright". De Heinkel-pro- duktie verkeert nog in het eerste sta dium van ontwikkeling. De late start van de vliegtuig- en vliegtuigmotorenindustrie moet wor den toegeschreven aan de onzeker heid, die lange tijd heeft bestaan over de behoeften, die de industrie .Luftwaffe" zou moe- voor de nieuwe ten vervullen. Deze zullen voorlopig de 3500 vlieg tuigen van verschillende typen niet te boven gaan, wat een beetje weinig leek om er een hele industrie al thans uit eigen kapitaal voor uit de grond te stampen. Men vond het beter om de beno digde toestellen dan maar in het bui tenland te kopen, in de landen, die tot het NAVO-verbond behoren. Daar mee zou tevens worden bereikt, dat de NAVO een soort eenheidslucht macht zou krijgen. De nieuwste typen zou men in ieder geval al niet kun nen krijgen en met verouderde wilde men niet beginnen. Dat men die voor lopig wel accepteerde, om tenminste een aanvang te kunnen maken met de wederopbouw van de luchtmacht, zegt niet dat de ..Luftwaffe" in de toekomst, niet de allermodernste vliegtuigen tot haar beschikking zal krijgen. Nieuwe hoop Om het bevoorradingstempo te ver snellen. moest de bondsrepubliek wel een eigen vliegtuigindustrie herbou wen. De beperkende bepalingen, die een eerdere start hadden verhinderd werden opgeheven bij de onderteke ning van de Parijse verdragen van 5 mei '55, die Duitsland zijn soeverei niteit hergaven en het land lid maak ten van het NAVO-bondgenootschap. Daarna heeft het helaas nog een jaar geduurd voor men op gang kon komen. De 1500 gevechtsvliegtuigen zullen worden geleverd door Amerika Frankrijk en Italië en gedeeltelijk in licentie in West-Duitsland worden ge fabriceerd. De 2000 oefen-, verbindings- en ver- kenningtoestellen zullen grotendeels in West-Duitsland worden gebouwd. Vooral in de hoop, dat het tenslotte toch niet zai blijven bjj deze 3500 vliegtuigen en dat zjj ook weer voor de civiele luchtvaart zou kunnen gaan fabriceren, hebben de Westduitse vliegtuigindustrieën met regerings steun het bedrijf weer geopend. Voor sommige fabrieken wordt dat een hele omstelling. Messerschmitt maakte driewielige autootjes („Ka- binnenroller"), Heinkel bouwt scoo ters, Dornier fabriceert schepen. Focke Wulff is in de lijn van vroeger gebleven: zij maakt zweefvliegtuigen. Klemm fabriceerde in Stuttgart lijm en Blohm en Voss bestond helemaal niet meer. Er waren vroegere Duitse vlieg tuigfabrieken, die naaimachines fa briceerden. Bekende Duitse construc teurs verdwenen na de oorlog naar het buitenland, naar Spanje, Argenti nië, Egypte en Zweden. Zij werkten er met (meegevluchte) Duitse tech nici cn monteurs. Dornier ontwikkel de zijn „Do-27" in Spanje en kwam pas na 5 mei 1955 naar de Bondsre publiek terug, waar zijn toestel on middellijk goede aftrek vond. Messer schmitt had zijn hoofdkwartier in Argentinië opgeslagen. Hij was zulke goede vrienden met dictator Peron, dat hij na diens val moest verdwij nen. Gelukkig kon hij toen inmiddels naar West-Duitsland terug. Zoals de zaken thans staan, geeft men de Westduitse vliegtuigindustrie weer een goede kans, hoewel zij zich zeker niet eerder dan in 1960 enigs zins met de internationale vliegtuig- produktie zal kunnen meten. De ach terstand is groot. De overgangsperiode zal moeilijk zijn. Van de militaire produktie zal zij uiteindelijk niet kunnen leven. sing te noteren. Hiervoor zorgde Hulst 3, want het stuurde lijstaan voerder Axel 3 met een 3-2 neder laag naar huis. Huist 3 kwam door deze overwinning alleen op de twee de plaats, want Terneuzen 3 bracht het bij Hontenisse 3 niet verder dan een 1-1 gelijk spel. Koewacht 2 kwam tegen het bezoekende RIA 2 maar net aan de volle buit (4-3). De amateur-pool en de pool, waar bij NAC betrokken is, hebben hun gokformulieren voor volgende zon dag verspreid. De „Kring Nederland se Sportvrienden", waarbij onder meer Baronie is aangesloten, heeft geen biljetten uitgegeven. Men wil daar de kat even uit de boom kij ken. De grote amateur-pool baseert het recht van bestaan op het feit, dat de deelnemers voortaan een lidmaatschapskaart moeten invul len, waardoor dus een besloten kring van goklustigen ontstaat. De NAC-pool was tevoren reeds alleen voor leden van de aangesloten clubs zelf. zodat het besloten karakter daar al langer gold. In hoeverre de justitie hierop rea geert staat nog te bezien. Met het oog op de interlandwed strijd Spanje-Nederland, die op 3# januari te Madrid wordt gespeeld, heeft de keuzecommissie van de K.N.V.B. 19 spelers uitgenodigd voor de centrale training. De drie trai ningsavonden worden gehonden op de 8e, 15e en 22e januari in Boxtel. De spelers zijn Doelde Mur.ck (Fortuna '54) en Pieters Graafland (Ajax). AchterWiersma (PSV)Kuys (NAC) en Odenthal (Sp.cl. Enschede) Midden: Notermans (Fortuna '54); Van der Hart (Fortuna '54); Klaas- sens (VW), Schaap ('t Gooi) en Ker- kum (Feijenoord) Voor: Moulijn (Feijenoord), Voges (Sp.cl. Enschede); Appel (Fortuna '54), Wilkes (VVV), Bosselaar (Spar ta), van der Linden (DOS), Cor van der Gijp (Feijenoord), Angenent (For tuna '54). Walhout (NOAD). Het heeft in de bedoeling gelegen ook Henk Schouten (Feijenoord) op tnemen in de groep spelers voor de centrale training. Tengevolge van een verwonding, die deze speler enkele weken geleden heeft opgelopen, is de Rotterdammer echter niet beschik baar. Abe Lenenstra heeft de laatste tijd eveneens last van een blessure. De K.C. heeft hem derhalve niet voor de centrale training uitgenodigd. Van der Linden (DOS) en Ange nent (Fortuna '54) kwamen niet eer der voor het volgen van de cen trale training in aanmerking. De KNVB stelt nog pogingen in het werk om Kees Rijvers, thans speler van de Franse eerste divisie club St. Etienne, beschikbaar te krij- en voor de wedstrijd tegen Spanje. Het is evenwel de vraag of deze club Rijvers af zal willen staan. Het Nederlands militaire elftal speelt woenslag 16 januari a.s. op het terrein van Anderlecht iB.) een lichtwedstrijd tegen het militaire elf tal van België. In verband hiermede komt het Ne derlandse team op woensdagavond 9 januari in het stadion „de Vliert" te den Bosch tegen BW in het veld. Het elftal is, voor deze laatste oefenwed strijd, ais volgt samengesteld. Doel: van Dijk (Sparta); achter: van der Veen (Leeuwarden) en van der Meer (ADO); midden: Nagtegaai (DOS), Schilden (Voler.dam) en de Zwart (Willem II); voor: Bosselaar (Sparta), Bisschops (Rapid JC), Oonk (Sp.cl. Enschede), Rutten (MVV) en Janssen (Sp.cl. Enschede). Reserves: Van der Voort (RCH), Paauwen (HVC), de Bruyn (NOAD), Luyten (NAC) en Corpeley (Excel sior). België, dat met Nederland en Lu xemburg, in groep C 3 van de Euro pese zone van het internationale mi litaire voetbaltoernooi is ingedeeld, won op 3 januari j.l. de eerste wed strijd met 51 van Luxemburg. De zondagavond op den winterbaan te Kopenhagen gehouden 3-uren-rit voor koppels van drie renners is geen succes geworden. De snelheid was voortdurend hoog en de talrijke aflossingen maakten de situatie zeer onoverzichtelijk. De proef zal dan ook waarschijnlijk met herhaald worden, tenminste niet met een race over een zo korte tijd als drie uur. De uitslag luidde 1 Terruzzi—Giller.—Arnold 149.6 km 31 pnt. 2 Werner NielsenKlamer Leveau 20 pnt. Op 1 ronde: 3 Acou Lauwers—Rijckaert, 2 punten; Op 2 ronden: 4 CarraraGodeauBlusson 12 pur-ten; 5 RothAndresenLynge 10 punten. In het brandweerhuis te Koewacht is een onderlinge schietwedstrijd met het pistool gehouden door de reser ve-wachtmeesters der Rijkspolitie van Koewacht, Zuiddorpe en Axel. Tevens werd hieraan deelgenomen door le den van S.W.G. cn beroepspersoneel der Rijkspolitie. Burgemeester Dierick van Koe wacht opende de wedstrijd en gaf het eerste schot, waarbij hij bewees niet alleen een goed jager te zijn, doch tevens een scherpschutter. 22 man nam deel. De uitslag was als volgt 1 A. van Meurs, Axel, 48 punten; 2 Adjudant Fluit, Axel, 47 punten; 3 M. Herman, Zuiddorpe 45 punten; 4 Fermont, Axel, 45 punten; 5 Opper wachtmeester Huugen, Koewacht, 43 punten; 6 A. van Peele, Koewacht, 42 punten; 7 A. de Schepper, Koe wacht 42 punten; 8 G. van Waes- berghe, Koewacht, 38 punten. Voor zondag 3 en 10 februari a.s. zal voor het amateurvoetbal in alle districten een inhaalprogramma wor den vastgesteld. De oorspronkelijke programma's voor die data worden verschoven naar het einde van dit seizoen. Indien in verband met de weers omstandigheden de programma's in de maand januari worden verschoven, schuiven de inhaalprogramma's auto matisch mee. 2e DIVISIE A (Betaald) Be Quick 14 7 6 1 20 37-20 Veendam 15 7 5 3 19 35-29 Heracles 14 7 4 3 18 29-16 Oldenzaal 14 6 6 2 18 30-20 Rheden 15 7 4 4 18 34-33 Leeuwarden 13 7 3 3 17 50-26 Heerenveen 15 5 5 5 15 29-31 Zwolse Boys 15 6 2 7 14 34-31 Go Ahead 13 5 2 6 12 22-23 Velocitas 14 4 4 6 12 29-37 Tubantia 13 3 5 5 11 22-26 Oosterparkers 13 5 1 7 11 24-36 PEC 14 4 2 8 10 30-48 Zwartemeer 13 1 6 6 8 20-35 Ensch. Boys 1 2 3 10 7 21-34 le KLASSE A (Amateurs) Velox 13 10 1 2 21 38-18 RFC 12 7 2 3 16 34-17 Unitas 12 7 1 4 15 26-18 Zeeburgia 10 5 3 2 13 27-15 HRC 14 6 1 7 13 27-26 VCS 11 4 2 5 10 18-18 DWV 11 4 2 5 10 19-22 UW 11 4 2 5 10 20-32 Gouda 10 4 1 5 9 16-18 Rapiditas 13 4 X 8 9 12-31 CW 12 1 6 5 8 10-17 QUICK <H) 13 3 2 8 8 12-27 Xe KLASSE B (Amateurs) WVC 13 6 8 1 18 40-20 Be Quick (Z) 13 8 2 3 18 44-29 Robur et Veloc. 14 7 3 4 17 32-27 Quick '20 14 7 2 5 16 35-27 WAW 12 6 2 4 14 25-17 Zwaagw. 13 5 3 5 13 24-30 Sneek 12 5 X 6 11 28-32 WW 13 5 2 6 12 28-35 Borne 11 4 I 6 9 26-31 Arnh. Boys 12 3 2 7 8 27-32 Hengelo 11 3 X 7 7 2+40 Achüles 12 2 3 7 7 14-27 "11* Precies 30 dagen na zijn grote triomf te Melbourne in de Olym pische wegwedstrijd heeft Ercole Baldini, houder van het wereld-uur. record zijn proflicentie ontvangen van de Italiaanse Wieier-Unie. Bij zijn debuut als beroepsrenner op 27 januari a.s. te Parijs zal hij een aanval doen op de wereldrecords van de Zwitser Strehler voor de 5 en de 10 kilometer met staande start (overdekte banen). Leandro Faggin, die te Melbourne olympisch goud won in de tijdrit over 1 kilometer, als lid van de Italiaanse achtervolgingsploeg zal nog in de loop van deze maand Baldini'* voorbeeld volgen. In het Nederlands Koffiehuis te Mid delburg werden de eerste twee ronden gespeeld van het biljartkampioenschap lste klasse libre van het district Wal cheren en Zuid-Beveland van de KNBB. De uitslagen waren: Houtzager (ABC, Vlissingen)-Bruel (ALM, Goes) 200-40-5-135-40-3.37; Sy- tania (De Hoek, Middelburg) - Rijk (OHGL, Ovezande) 200- 25-8-124-25- 4.96; De Jong (ABC, Vlissingen)-Leijn- se (KOT, Middelburg) 200-38-4.96-124- 38-3.26; J. de Groot (VEG, Souburg)- B. Korff (VEG. Souburg) 200-29-6.89- 160-29-5.51; De Groot-Bruel 200-58-3.44 -191-58-3.29; Sytania-Leynse 200-39-5.12 -161-39-4.12; Korff-Houtzager 200-40-5 -147-40-3.67; Rijk-de Jong 200-39-5.26- 172-39-4.52. De stand na de tweede ronde is: 1 Sytania 4-6.25; 2 De Groot 4-4.60; 3 Korff 2-5.22; 4 Rijk 2-5.06; 5 De Jong 2-4.83; 6 Houtzager 2-4.34; 7 Leynse 0- 3.70; 8 Bruel 0-3.33. De twee volgende ronden worden gehouden op 12 januari. havenonderhoud bresken8 In hotel Valk te Breskens werd aan besteed het onderhouden van de haven werken te Breskens over 1957. Ingeschreven werd als volgt: P. de Voogd, Veere f 111.000; I. J. de Dekker. Vlissingen f 104.500; J. La Gasse, Koti- dekerke f 102.750; A. v.d. Straaten .Tr/s Aann.bedrijf N.V., Hansweert f 100.600; P. J. de Bonsgraaf, Wemeldimge f 99.560; P. J. v.d. Sande, Breskens f 96.850. ROTTERDAM, 7 pan. Binnen landse granen, oehtendtoeurs, officieu ze noteringen per 100 kg franco Rot terdam. Tarwe, op vochtconditie tot ca 29.-, Voedergranen vast. Zomer- gerst naar kwaliteit 24.25-26.-. Extra daarboven. Wintergerst naar kwali teit 24.25-25.75. Haver naar kleur, droogte en kwaliteit 24.50-26.25. Extra blanke 27.25. Rogge doorsneekwaliteit ca. 25.-, gedroogde doorsneekwaliteit 25.75. Geschoonde bakrogge ca 27.-. Peulvruchten, handel van weinig be tekenis. Groene erwten 40-55, Schok kers 50-72. Bruine bonen tot ca. 70. ROTTERDAM. 7 jan. Aanvoer in totaal 1843. vette koeien en ossen 1225, varkens 618, Vette koeien le kw. 308- 328. 2e kw. 290-304, 3e kw. 280-290. Varkens (lev. gew.) 199, 197, 194. Vette koeien aanvoer groter, han del tamelijk, prijzen gemiddeld als vor. week, prima's boven notering. Varkens (lev. gew.) aanvoer aanmer kelijk ruimer, handel redelijk, niet geheel prijshoudend, enkele prima's boven notering. Mannheim 240 (+025), Kaub 204 (+034), Trier 230 (+026). Koblenz 239 (+036), Keulen 212 (+047), Ruhrort 399 (+051), Lobith 997 (+030), Nijmegen 765 (+026), Arn- (hem 793 (+018), Eefde 386 (+048), Deventer 287 (+043), Namen la Plante 208 (+009), Maastricht (hoofd- sluist 4389 (+006). Borgharen 4154 (+091), Beifeld 1233 (+031), Grave 523 (+008).

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1957 | | pagina 3