De verkeersverbindingen
in de naaste toekomst
LUFTWAFFE
IN OPBOUW
Davis waarschijnlijk
gauw op vrije voeten
Zo speelt
men elders
Afdelingsvoetbal in Zeeland
Enkele pools
gaan door
Baldini is prof
Prinselijke wieg
Koningin en
prinsessen
weer thuis
Publiek koos
partij voor
bromfietsdief
VELDSLAG IN PARIJS
Een lotion of
alcohol
vIDA
laag
rgen
Pleidooi voor secundaire dam en
vaste verbinding met Z.-VL
Dammen, wegen en
veerdiensten
Noord-Nieuw-Guinea
heeft apostolisch
vicaris
Korfbalzegc van
Lewedorpse Boys
KNVB-PROGRAM
STERK GEWIJZIGD
OPDRACHTEN
Westduitse vliegtuigindustrie
komt geleidelijk op gang
Voorbereidingen, voor
Spanje-Nederland
MILITAIRE XI
TEGEN BW
Wielerkoers voor
drie renners
voldeed niet
SCHIETWEDSTRIJD
TE KOEWACHT
Inhaalprogramma
amateurvoetbal
Bil jartkampioenschap
Walcbereu-Z.Bevelanc
AANBESTEDINGEN
MARKTEN
WATERSTANDEN
intig vrouwen
iber 1956 wordt
125 vrouwen.
IIVORJDT
1 ID.
Iten, welke mo-
I klaar zijn, zal
Imder aanzicht
lij en Kerklaan
I gelegd, terwijl
Ijtterhofweg en
Irden van trot-
liet het aanleg-
Tingsweg tussen
fe Wouterij. De
kadert haar vol
macht eveneens
len in aanbouw
Tbouw en een
IRG
ROEIDE.
onze gemeen-
|lopen jaar toe
p5 bedroeg het
(1779 mannen
lantal vermeer-
net 71 (27 man-
en door vesti-
nannen en 160
Jerde door over-
Inen en 20 vrou-
Ik met 242 (105
I wen)
I956 bedroeg het
11816 mannen en
lerden 29 huwe-
I ijfers blijkt dat
It is gestegen
Ins blijkt dat de
lis veroorzaakt
erschot van 71-
een vestigings-
is ook 42 per-
gOND.
Igebouw te Bres-
lereniging „Tha-
laarvoor enorme
[werd gesproken
In, daar de voor-
lagenaar, zelf in
Op vlotte en
jverd het stuk
mee", een blij-
gespeeld. Het
er in de smaak.
I'S GESTART.
f er, voor de eer-
verkeerscursus
Jvan het Dorps
liding van de in
I veilig verkeers-
Idant der Rijks-
Tng van deze cur-
Iincn met een 35-
-n de belangstel
hoe groot belang
irdt geacht. Met
rkeerstafel, ver-
ngen van de o.l.
besprokene met
elijkt.
er nam
eid.
ibouters hebben
an mej, A. van
uimburg vertrekt
in de Aarden-
aboutersbewegin-
iweest. Het viel
r van deze sym-
sdheid te moeten
telijke versierde
oren Kostje waar
:r jeudbeweging
ferd op een bij-
cheid, een ge-
n Deursen over-
kinderen enkele
:n. Kapelaan B.
jn van dar.k voor
zij in de afgelo-
lang der Aarden-
ïg heeft verricht
allerbeste toe in
Ook het bestuur
eging kwam later
te nemen. Hier
voor de goede
amens de paro
gen werd haar
renk n.l. een ge-
den. Ook de r.-k.
id bood haar schei
>ij haar afscheid
geschenk aan.
gebruik.
opening werd in-
x-centrale alhier
n. Van gemeente-
iouw opgetrokken,
traatje een aardig
was een race met
uw nog vrij vroeg
iar te krijgen en
ns lagen a.h.w. te
'bruikneming van
0 boxen zijn reeds
:n de aanvraag
dat reeds wordt
breiding. Het ge-
mooi gelegen in
t dorp vlakbij de
'onds is het wel
it daar nog geen
hoopt daarom in
een straatver-
1 komen.
m 8 u.: Rock around
duvelstoejager.
;ebouw 8 uur; 'Rock
RIectro: De misstap
tl: Rock aro-und the
Olympia 8 uur: De
or 8 u.: Rock around
ambra: Op de drein-
gheid. Luxor: Blond
Con. Vlaamse Opera
um 8 uur: Madame
duvelstoejager.
Electro: De misstap
Verstraeten 8 uur:
torische rotstekenin-
den.)
ambra: Op de drem-
gheid. Luxor: Blond
DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 8 JANUARI 1957
Dc directeur van het Eti, drs. M. Verburgt, heeft in het Tijdschrift voor
econ. en soc. geografie een uitvoerig artikel geschreven over de struc
turele wijzigingen, welke als gevolg van het Delta-plan te verwachten
zijn. Dat hij daarbij het volle licht laat vallen op Zeeland is begrijpe
lijk. Diverse kansen en mogelijkheden neemt hij onder de loep en ver
zuimt ook niet te wijzen op het gevaar van een overbevolkte „randstad
Holland".
Over dammen, wegen en veerdien
sten schrijft drs. Verburg: In het ka
der van het eigenlijke Delta-plan is
een secundaire dam bij Bruinisse
opgenomen, welke een korte verbin
ding tot stand brengt van Rotterdam
naar Zierikizee. Deze weg eindigt
aan de Oostersehelde, zodat deze via
terschelde een hangbrug te doen bou
wen, wellicht allereerst op dezelfde
plaats, maar later als hoofdverbin
ding ergens tussen Vlissingen en Ter-
neuzen. Ook van de zijde der ver
voersorganisaties en van het Zeeuw
se Landbouwschap beschouwt men
deze centrale verbinding als de voor
naamste, aangezien zij Zeeuwsch-
Vlaanderen en het achterliggende
land via Midden- en Noorrd-Zeeland
zal aansluiten op het westelijke deel
van Nederland terwijl tevens de twee
belangrijkste centra van economische
Burghsluis en de westelijke afsluit- activiteit (Vlissingen en de Zeeuws-
dam pas benut kan worden. Het ver- Vlaamse Kanaalsone) daarop aan-
keer van Vlissingen en Goes van en I sluiten.
naar Rotterdam heeft twee mogelijk- Een tweede secundaire verbinding,
heden, nl. gebruik te maken van het nl. van Yerseke naar Tholen, ligt
nieuwe, na het gereedkomen van het i eveneens in de Zeeuwse visie beslo-
Drie-eiiandenplan gecreëerde veer JU. ten. Deze hangt samen met de in-
Beveland - Zierikzee, dan wel de Be-
neluxweg (langs Bergen op Zoom)
te nemen. Berekeningen hebben uit
gewezen dat in vele gevallen de veer-
verbindingen „best" en die over de
afsluitdam, „next best" zijn. Door
een vaste secundaire verbinding in
poldering van het Verdronken Land
van Reimerswaal. Met het oog op
de waterverbinding van Bergen op
Zoom werd tevens een kanaalverbin
ding door Zeeland van de Schelde
naar het Volkerak op de kaart ge
bracht, ten dele volgens het voorstel
plaats van het veer N.-Beveland - van Steenberghe- Cauwelaert ten de-
Zierikzee, zou een jaarlijkse bespa- je volgens het plan Konijnenburg (de
ring te bereiken zijn, welke de twee Eendracht). Mocht een dergelijke ka
miljoen per jaar benadert. Aangezien
de aanleg van deze dijk met een
weg in rustig water op ongeveer 20
miljoen zou kunnen worden begroot,
moet deze investering ten volle ver
antwoord worden geacht.
Deze weg eindigt in Vlissingen en
Goes en sluit over de Westerschelde
aan op de veerdiensten, waarover
in 1955 reeds 700.000 motorvoertuigen
en 4.000.000 personen werden ver
voerd (in 1938 resp. 70.000 en 510.000).
Alleen reeds voor het veer bij Krui-
ningen ls de verwachting voor 1967
gebaseeerd op het vervoer van 524.000
tot 840.000 motorvoertuigen met een
gemiddeld topvervoer v. 249-474 een
heden. Met het oog op het scheep
vaartverkeer van en naar Antwer
pen, hetwelk slechts van een smalle
vaargeul gebruik kan maken, zou
daardoor het aantal kruisingen (el
ke 4,5 tot 7,5 minuut) dermate veel
vuldig worden dat zulks onverant- j
woord moet worden geacht. Boven- j
dien zouden de jaarlijkse offers
(schepen, aanleginstallaties, tijdver
lies enz.) gesteld kunnen worden op
7.- tot 11,5 mjn per jaar, onge
acht de stijging welke ook na 1967
zal doorzetten. Voegen wij hierbij
de jaarlijkse offers van het minstens
equivalente veer bij Vlissingen, dan
mogen wij het totaal zeker stellen
op f 20 mjn of 500 mjn gekapitali
seerd.
Eert hangbrug?
Een rapport der stichting Econ.
onderzoek der Amsterdamse univer
siteit komt derhalve tot het voor
stel van een vaste verbinding van het
in te polderen Land van Saeftinge
uit naar de Brabantse wal. Onzer
zijds werd voorgesteld over de Wes-
naalverbinding verder worden over
wogen hetgeen van Zeeuwse zij
de niet wordt verlangd dan prefe
reert deze provincie het tracé langs
Tholen, welk eiland daardoor mede
ontsloten wordt.
Veer naar Zierikzee
Een laatste vraag rijst nog met be
trekking tot het veer van Zuid-Be
veland naar Zierikzee. Ogenschijnlijk
heeft het geen zin meer, zoals wordt
voorgenomen, dit veer te verplaat
sen naar het traject Noord-Beveland-
„De Val" (dit is de kleine instulping
ten zuiden van Zierikzee). Indien
men zich echter realiseert dat men
deze laatste dienst met 1 resp. 2 en
de eerste met 2 resp. 3 schepen zal
moeten uitoefenen om hetzelfde ef
fect te bereiken dan weegt de be
sparing van één schip en van de ge
ringere afstand (112 in plaats van 1
uur) zeker op tegen de tijdelijke aan
leg van nieuwe havenaccommodaties.
Bovendien bereikt men aldus een be
tere sociaal-economische binding van
Noord- aan Midden-Zeeland welke
enigszins kan concurreren tegen de
weg Schouwen-Duiveland - Rotter
dam welke waarschijnlijk omstreeks
1937 gereed zal zijn. Het nieuwe veer
zou ongeveer 20 jaar dienst moeten
doen.
Dit wegenstramien zou de afstan
den naar de economische centra aan
merkelijk verkorten. De afstand Vlis
singen - Rotterdam (thans 150 km),
zou worden teruggebracht tot 90 km.
De afstand Terneuzen - Rotterdam
van 140 km. (minstens 3 uur inclu
sief veer voor een vrachtauto) tot
95 km of 1,5 uur. De totale bespa
ringen werden door Tinbergen zeer
voorzichtig geraamd op 210 mjn ge
kapitaliseerd. Een raming van de
provinciale Planologische Dienst voor
Zeeland kwam tot, een bedrag van
300 mjn hetwelk aan de verschil
lende economische sectoren kan wor
den toegerekend.
V rachtautoverkeer
Deze ontwikkeling zou van zeer gro
te betekenis zijn voor het vrachtauto
verkeer, dat een steeds grotere actie
radius krijgt. De afstand Vlissingen-
Rotterdam b.v. zal dan geringer zijn
dan de afstand Vlissingen - Breda
thans bedraagt (ruim 100 km). Met
name zal een verkorting van de af
stand Vlissingen - Rotterdam met 60
km. de transportoriëntering revolutio
nair kunnen wijzigen. Eerst dan zal
de vrachtauto zijn volle betekenis ver
krijgen voor de ontsluiting van Zee
land, mede door de inschakeling van
grotere laadvermogens.
In de verkeerssector verdient nog
een speciale behandeling de vraag
hoe de Zeeuwse zee havens hiervan
zullen profiteren. Wij doelen hierbij
op Vlissingen, Terneuzen en Hans-
weert (Kruingen). Hun overslagfunc
ties zullen van deze transportoriën
tering een indirecte bevordering on
dergaan. Ook op zuiver verkeersge
bied direct derhalve kan hun
overslagfunctie worden uitgebreid.
Hiertoe behoort dus de aanleg van
nieuwe buitenhavens ten o. van Vlis
singen en de aanleg van een insteek-
haven ten westen van Kruiningen
aan het, als haven overbelaste, Ka
naal door Zuid-Beveland. Voor Ter
neuzen speelt de door Gent gewenste
verbreding van het Kanaal een rol.
Gary Davis, wereldburger nr, 1, zal
zich zeer binnenkort vrijelijk in Ne
derland kunnen bewegen, zij het dat
hem door de overheid in dat geval
een meldingsplicht zal worden opge
legd, aldus de stellige verwachting
van de Amsterdamse vreemdelingen
politie.
Op het ogenblik is er tussen de Ne
derlandse en Amerikaanse autoritei
ten levendig contact over het geval
Davis.
Zoals bekend heeft de wereldburger
geweigerd een visum voor Amerika
aan te vragen, waartoe hem enige da
gen geleden de gelegenheid werd ge
boden. Men zoekt nu naar een nieuwe
clausule, op grond waarvan Davis
naar Amerika zal mogen gaan. De
Nederlandse regering ondersteunt
hierbij Davis' wens om zonder enige
restrictie in de Verenigde Staten te
worden binnengelaten.
Mochten de besprekingen, waarbij
ook het State Department is betrok
ken, op dit punt vastlopen, dan zal,
H.M. de Koningin is maandagmor
gen met de prinsessen Irene en Mar-1
griet van de wintersportvakantie In1
Sankt Anton in Nederland terugge
keerd.
De Koningin werd o.a. begroet door
dr. ir. den Hollander, president van
de Nederlandse Spoorwegen en enige
andere spoorwegautoriteiten. Zij gaf
tegenover dr. den Hollander haar
grote voldoening te kennen over het
prachtige materiaal waarmee de reis
gemaakt was.
Toen de Koningin reeds in haar auto
zat, trachtte een ongeveer 45-jarige
dame uit het publiek haar een brief
te overhandigen. Een particuliere
rechercheur die er niet direct in
slaagde haar van dit voornemen af
te brengen, kreeg assistentie van een
Baarnse inspecteur van politie, die
de dame meenam naar het politie
bureau.
Prinses Marijke was van haar va
kantie, die zij heeft doorgebracht in
een kinderhuis in Zwitserland, zon
dagavond al teruggekeerd.
Door bemoeienife van een driehon
derd man publiek kon een 15-jarig;e
jongen, die een bromfiets had gesto
len, te Rotterdam ontsnappen. De po
litie wist hem 's middags echter aan
te houden.
Een 25-jarige landbouwer, wiens
bromfiets zaterdagavond bij een bio
scoop was ontvreemd, zag de jongen
op Zijn karretje rijden. Hij zette de
achtervolging m en slaagde erin de
knaap in de St -Mariastraat te ach
terhalen waar het evenwel tot een
vechtpartij kwam. Het publiek koos
de zijde van de dief. sloeg op de
landbouwer los en rukte hem de jon
gen uit handen, zodat deze eeletrpn-
heid kreeg te ontsnappen. geiegen
In Parijs is de wieg voor de erfge
naam van de troon van Monaco ge
reed gekomen. Er is ongeveer 300
uur gevlochten voor de rotanwieg
klaar was. De bekleding, ook geheel
met de hand vervaardigd, bestaat
uit goudgele zijde en tule en is
voorzien van borduurwerk. Momen
teel wordt de wieg bewonderd in
een Parijs warenhuis door de
winkelende dames.
Tijdens een pontificale Hoogmis
heeft mgr. dr. Manfred Staverman
de eerste apostolisch vicaris van
noord-Nieuw-Guinea. in Hollandia be
zit genomen van zijn bisschoppelijke
zetel. Vele katholieken en andere in
woners van Hollandia waren aanwe
zig bij deze belangrijke gebeurtenis.
Tijdens een receptie van het vicariaat
Hollandia wenste gouverneur van
Baal in een toespraak de nieuwe bis
schop geluk met zijn benoeming. Hij
besloot met de hoop uit te spreken
dat de missie in noord-Nieuw-Guinea
onder de bezielende leiding van mgr.
Staverman zegenrijk mocht werken
tot heil van land en volk.
De zaak tegen een Tilburgse juf
frouw. die vorig jaar augustus door
de politie werd aangehouden en er
van verdacht werd alcoholhoudende
drank te hebben gedronken waardoor
zij met een auto slingerend over de
zo deelde de chef van de Amster- Tilburgseweg had gereden, werd door
damse vreemdelingenpolitie mee, in de Bredase rechtbank aangehouden
ieder geval Davis' verblijf in het voor het horen van nieuwe getuigen.
hoofdbureau van politie nog van zeer
korte duur zijn.
De wereldburger is op het ogenblik
in zijn arrestantenverblijf bezig een
boek te schrijven over zijn belevenis
sen in de laatste jaren.
De juffrouw had beweerd een sterk
naar alcohol ruikend lotion te heb
ben gebruikt. De politiemannen spra
ken met stelligheid over een naar al
cohol riekende adem. Geëist was door
de officier van justitie 500 gulden
boete en een jaar niet rijden.
Ook in de afdeling Zeeland van de
KNVB moesten zondag heel wat vel
den worden afgekeurd. Noormannen
heeft de leiding in de eerste klasse
A weten te behouden, al was de 3-4
overwinning op Domburg weinig
overtuigend.
Lewedorpse Boys deed het bij Vol
harding heel wat beter. De Boys
wonnen met 0-8 en behielden dus de
beste papieren. Schoondijke behield
haar overigens geringe kans door een
3-1 zege op het bezoekende Vogel
waarde.
Renesse prijkt nog steeds ongesla
gen aan de kop van de eerste klas
se B. Ditmaal moest de naaste con
current, Zierikzee 2, met een 4-1 ne
derlaag naar huis.
In 2 A behield IJzendijke de lei
ding, dank zij een 3-1 overwinning op
het bezoekende Aardenburg 2. Groe-
de had op eigen veld niet de minste
moeite met Noormannen 2 (9-0) en
bleef de leiders dus dicht op de hie
len. Biervliet 2 zorgde voor een ver
rassing, want het slaagde er in Re-
tranchement met lege handen naar
huis te sturen, zij het dan ook na
een benauwde 1-0 overwinning.
Ook in 2 B moesten alle wedstrij
den worden afgelast, terwijl in 2C
alleen Renesse 2 en Zierikzee 3 te
gen elkaar in het veld kwamen. Het
werd 2-1 voor Renesse 2, maar Zie
rikzee 3 tekende protest aan en dus
zal achter de groene tafel worden uit
gemaakt, of Renesse 2 nog zonder
verliespunten blijft.
Huzarenstuk je
In 3A haalde Vlissingen 5 het huza
renstukje uit om koploper 's Heer
Arendskerke 2, op eigen veld nog wel,
een 3-5 nederlaag te bezorgen. De
Vlissingers kwamen door deze over
winning een heel eind in de lift. Wel
iswaar bleef 's-Heer Arendskerke 2
nog op de tweede plaats, maar
Schoondijke 2, dat bij Patrijzen 2 de
volle buit opeiste (2-4) liep dus twee
punten in en heeft nu even veel ver
liespunten als de leiders.
In 3B tenslotte viel ook een verrai-
In het KNVB-wedstrüdprogramm»
voor zondag 13 januari zijn de navol
gende wijzigingen aangebracht:
Betaald voetbal.
2e Divisie A: Uitgesteld: Oosterpar-
kers-Zwolse Boys. Ingelast: Veendam-
Oosterparkers.
2e Divisie B: Uitgesteld: Baronie-
Zeist. Ingelast: ZFC -Zeist, RBC-Ba-
ronie.
Reserveklas C: Uitgesteld: DOSKO
2-Feijenoord 2.
Ie Klas C: Uitgesteld: Alliance-Bra-
bantia; Kimbria-TSC.
2e Klas A:: Uitgesteld: Baardwijk-
Wit Zwart '32.
2e Klas B: Uitgesteld: BSC-Hulgt;
Rood Wit W-RAC; Roosendaal-Taxan-
dria. Ingelast: Rood Wit-BSC.
De nieuwe Westduitse luchtmacht, die, wanneer zij geheel
gevechtsklaar is, 3500 vliegtuigen en 10.000 man personeel zal heb
ben, heeft uit het buitenland haar eerste vliegtuigen gekregen en
in gebruik genomen. Daaronder bevinden zich oefenvliegtuigen en
ook een aantal straaljagers. Uit Frankrijk kwamen reeds de eerste
25 van de aldaar bestelde „Noratlas" transportvliegtuigen. Aan
boord van een Amerikaans vliegdekschip de „Tripolis" zijn
dezer dagen nog meer straaljagers in Bremerhaven aangekomen.
Langzamerhand komt er dus schot in de levering van de in totaal
tot dusverre in het buitenland bestelde 1200 vliegtuigen voor de
Westduitse luchtmacht. Daarmede wordt tevens een belangrijke
nieuwe opdracht verstrekt aan de in heropbouw zijnde West
duitse vliegtuig industrie, die de toestellen der luchtmacht voor
lopig in onderhoud moet nemen en er voor zorgen, dat zij lucht-
klaar" blijven.
In het ..Maison de la Mutualité'' te juichende jongelui va
Parijs werd zaterdagavond een ver-
kiezingsbijeenkomst gehouden door
de radicale partij van Pierre Men-
des-France voor een vacante zetel
In de Nationale Vergadering. De
orde werd verstoord door 3 a 400
de Pouja-
distenpartij. Terwijl de jongeren
met schuimblusapparaten de verga
derenden te lijf gingen, wierpen de
laat sten een barricade van deuren,
stoelen en tafels op. De foto geeft
een beeld van de strijd.
Ook de Westduitse vliegtuigindus
trie komt, na een moeizaam en aar
zelend begin, thans geleidelijk aan op
streek. Een aantal fabrieken, die \n
het vroegere Duitsland een bekende
en soms ook beruchte naam hadden,
heeft het bedrijf heropend.
Nadat de bondsregering er zich van
had overtuigd, dat er geen denken
aan was, dat buitenlandse vliegtuig
fabrieken alle toestellen zouden kun
nen leveren, die de „Bundeswehr"
voor zijn luchtmacht nodig zou heb
ben heeft zij 35 miljoen mark ter be
schikking gesteld om de Westduitse
vliegtuigindustrie over de eerste kapi
taalsmoeilijkheden heen te helpen.
Belangrijke opdrachten zijn inmiddels
verstrekt aan Focke Wulff en aan
prof. Blume voor de licentiebouw van
aanse oefenvliegtuii; Piag-
Flnl" Voort? aan de „'Weser
aan Hamburger Flug-
a i- vr?.egaI' Blohm en Voss)
y°°rde hcentie-bouw van het Franse
transportvliegtuig „Noratlas". Hein-
Mcsserschmitt zullen het
rianse straaloefenvliegtuig „Fouga-
Magister en Dornier zijn eigen ,,Do-
^ou™en- Als men nog na-
mist als die van Junkers, Hen-
dat' Ff'.eselar dan komt dat, om-
hohh n ir^"a s nog niet definitief
«f!? n' of Z1i weer vliegtui
gen zullen gaan produceren. Junkers
is op het ogenblik geïnteresseerd in
HaT\chel en Fieseler
doen op het gebied van de vliegtuig-
en of motorenbouw niets. Enkele
Westduitse fabrieken hebben al weer
eigen typen ontwikkeld en bedrijven
een actieve research.
Prof. Blume construeerde een reis-
vlirgtuig. De „Klemm" fabrieken
hebben al een nieuw sportvliegtuig
voorgevlogen. De „Hamburger Flug-
zeugbau" werkt aan het eerste West
duitse na-oorlogse verkeersvliegtuig,
dat met Turbopropellers zal worden
uitgerust.
Prof. Focke piekert voor de auto
mobielfabriek van Borgward over een
hefschroefvliegtuig met straalaandrij
ving.
In Bremen zijn inmiddels de eerste
montagehallen verrezen van „Weser-
flug A G." Een nieuwe startbaan is
ten koste van 8,5 miljoen mark in
aanbouw en vrijwel gereed. Daar zul
len de „ontmotte" Amerikaanse
straaljagers van starten. Vroeger
had deze firma in Bremen 12 grote
montagehallen en 30.000 man perso
neel. Van de fabrieken is na de oor
log niets meer overgebleven. De nieu
we fabriek staat in Lemwerder-Alte-
nesch.
„Weserflug" is 't verst van alle
Westduitse vliegtuigfabrieken. In Bre
men voelde men niet veel voor de
terugkeer van de vliegtuig - industrie,
die de zwaar verwoeste stad in een
eventueel nieuw conflict vrijwel auto
matisch weer tot schietschijf van v .-
andelijke vliegtuigen zou maken.
Het is er tenslotte toch van geko
men, dat „Weserflug" 'n nieuwe fa
briek mocht oprichten, doch zij werd,
om zo te zeggen, buiten de poorten
der stad gezet, In Krefeld - Uerdingen
vlak bij de Nederlandse grens, is de
„Rhein Flugzeugbau" inmiddels opge
richt. Deze firma staat onder leiding
van het vroegere „Focke Wulff'-per-
soneel. Zij is de eerste vliegtuigfa-
brikante in Noord - Rijnland - West-
falen.
Motoren-produktie
Men is in de Westduitse vliegtuigin
dustrie nu wel heen over de aan-
vangsmoeilijkheden. De vliegtuigmo
torenindustrie hinkt er echter ver ach
ter aan. Zij heet de „Spatheimkehrer"
de late repatriant van West-
Duitsland's industriële wonder.
Alleen de Barmer Motoren Werke
bouwt vliegtuigmotoren, nl. die voor
de ,,Do-27" en voor de Italiaanse
„Piaggio-149" motoren, die in licentie
worden geproduceerd. Daimler-Benz
voert besprekingen met buitenlandse
fabrieken, onder meer de Amerikaan
se „Curtiss-Wright". De Heinkel-pro-
duktie verkeert nog in het eerste sta
dium van ontwikkeling.
De late start van de vliegtuig- en
vliegtuigmotorenindustrie moet wor
den toegeschreven aan de onzeker
heid, die lange tijd heeft bestaan
over de behoeften, die de industrie
.Luftwaffe" zou moe-
voor de nieuwe
ten vervullen.
Deze zullen voorlopig de 3500 vlieg
tuigen van verschillende typen niet
te boven gaan, wat een beetje weinig
leek om er een hele industrie al
thans uit eigen kapitaal voor uit
de grond te stampen.
Men vond het beter om de beno
digde toestellen dan maar in het bui
tenland te kopen, in de landen, die
tot het NAVO-verbond behoren. Daar
mee zou tevens worden bereikt, dat
de NAVO een soort eenheidslucht
macht zou krijgen. De nieuwste typen
zou men in ieder geval al niet kun
nen krijgen en met verouderde wilde
men niet beginnen. Dat men die voor
lopig wel accepteerde, om tenminste
een aanvang te kunnen maken met
de wederopbouw van de luchtmacht,
zegt niet dat de ..Luftwaffe" in de
toekomst, niet de allermodernste
vliegtuigen tot haar beschikking zal
krijgen.
Nieuwe hoop
Om het bevoorradingstempo te ver
snellen. moest de bondsrepubliek wel
een eigen vliegtuigindustrie herbou
wen. De beperkende bepalingen, die
een eerdere start hadden verhinderd
werden opgeheven bij de onderteke
ning van de Parijse verdragen van
5 mei '55, die Duitsland zijn soeverei
niteit hergaven en het land lid maak
ten van het NAVO-bondgenootschap.
Daarna heeft het helaas nog een
jaar geduurd voor men op gang kon
komen. De 1500 gevechtsvliegtuigen
zullen worden geleverd door Amerika
Frankrijk en Italië en gedeeltelijk in
licentie in West-Duitsland worden ge
fabriceerd.
De 2000 oefen-, verbindings- en ver-
kenningtoestellen zullen grotendeels
in West-Duitsland worden gebouwd.
Vooral in de hoop, dat het tenslotte
toch niet zai blijven bjj deze 3500
vliegtuigen en dat zjj ook weer voor
de civiele luchtvaart zou kunnen gaan
fabriceren, hebben de Westduitse
vliegtuigindustrieën met regerings
steun het bedrijf weer geopend.
Voor sommige fabrieken wordt dat
een hele omstelling. Messerschmitt
maakte driewielige autootjes („Ka-
binnenroller"), Heinkel bouwt scoo
ters, Dornier fabriceert schepen.
Focke Wulff is in de lijn van vroeger
gebleven: zij maakt zweefvliegtuigen.
Klemm fabriceerde in Stuttgart lijm
en Blohm en Voss bestond helemaal
niet meer.
Er waren vroegere Duitse vlieg
tuigfabrieken, die naaimachines fa
briceerden. Bekende Duitse construc
teurs verdwenen na de oorlog naar
het buitenland, naar Spanje, Argenti
nië, Egypte en Zweden. Zij werkten
er met (meegevluchte) Duitse tech
nici cn monteurs. Dornier ontwikkel
de zijn „Do-27" in Spanje en kwam
pas na 5 mei 1955 naar de Bondsre
publiek terug, waar zijn toestel on
middellijk goede aftrek vond. Messer
schmitt had zijn hoofdkwartier in
Argentinië opgeslagen. Hij was zulke
goede vrienden met dictator Peron,
dat hij na diens val moest verdwij
nen. Gelukkig kon hij toen inmiddels
naar West-Duitsland terug.
Zoals de zaken thans staan, geeft
men de Westduitse vliegtuigindustrie
weer een goede kans, hoewel zij zich
zeker niet eerder dan in 1960 enigs
zins met de internationale vliegtuig-
produktie zal kunnen meten. De ach
terstand is groot.
De overgangsperiode zal moeilijk
zijn. Van de militaire produktie zal
zij uiteindelijk niet kunnen leven.
sing te noteren. Hiervoor zorgde
Hulst 3, want het stuurde lijstaan
voerder Axel 3 met een 3-2 neder
laag naar huis. Huist 3 kwam door
deze overwinning alleen op de twee
de plaats, want Terneuzen 3 bracht
het bij Hontenisse 3 niet verder dan
een 1-1 gelijk spel. Koewacht 2 kwam
tegen het bezoekende RIA 2 maar
net aan de volle buit (4-3).
De amateur-pool en de pool, waar
bij NAC betrokken is, hebben hun
gokformulieren voor volgende zon
dag verspreid. De „Kring Nederland
se Sportvrienden", waarbij onder
meer Baronie is aangesloten, heeft
geen biljetten uitgegeven. Men wil
daar de kat even uit de boom kij
ken.
De grote amateur-pool baseert
het recht van bestaan op het feit,
dat de deelnemers voortaan een
lidmaatschapskaart moeten invul
len, waardoor dus een besloten
kring van goklustigen ontstaat. De
NAC-pool was tevoren reeds alleen
voor leden van de aangesloten clubs
zelf. zodat het besloten karakter
daar al langer gold.
In hoeverre de justitie hierop rea
geert staat nog te bezien.
Met het oog op de interlandwed
strijd Spanje-Nederland, die op 3#
januari te Madrid wordt gespeeld,
heeft de keuzecommissie van de
K.N.V.B. 19 spelers uitgenodigd voor
de centrale training. De drie trai
ningsavonden worden gehonden op
de 8e, 15e en 22e januari in Boxtel.
De spelers zijn
Doelde Mur.ck (Fortuna '54) en
Pieters Graafland (Ajax).
AchterWiersma (PSV)Kuys
(NAC) en Odenthal (Sp.cl. Enschede)
Midden: Notermans (Fortuna '54);
Van der Hart (Fortuna '54); Klaas-
sens (VW), Schaap ('t Gooi) en Ker-
kum (Feijenoord)
Voor: Moulijn (Feijenoord), Voges
(Sp.cl. Enschede); Appel (Fortuna
'54), Wilkes (VVV), Bosselaar (Spar
ta), van der Linden (DOS), Cor van
der Gijp (Feijenoord), Angenent (For
tuna '54). Walhout (NOAD).
Het heeft in de bedoeling gelegen
ook Henk Schouten (Feijenoord) op
tnemen in de groep spelers voor de
centrale training. Tengevolge van een
verwonding, die deze speler enkele
weken geleden heeft opgelopen, is de
Rotterdammer echter niet beschik
baar. Abe Lenenstra heeft de laatste
tijd eveneens last van een blessure.
De K.C. heeft hem derhalve niet voor
de centrale training uitgenodigd.
Van der Linden (DOS) en Ange
nent (Fortuna '54) kwamen niet eer
der voor het volgen van de cen
trale training in aanmerking.
De KNVB stelt nog pogingen in
het werk om Kees Rijvers, thans
speler van de Franse eerste divisie
club St. Etienne, beschikbaar te krij-
en voor de wedstrijd tegen Spanje.
Het is evenwel de vraag of deze club
Rijvers af zal willen staan.
Het Nederlands militaire elftal
speelt woenslag 16 januari a.s. op het
terrein van Anderlecht iB.) een
lichtwedstrijd tegen het militaire elf
tal van België.
In verband hiermede komt het Ne
derlandse team op woensdagavond 9
januari in het stadion „de Vliert" te
den Bosch tegen BW in het veld. Het
elftal is, voor deze laatste oefenwed
strijd, ais volgt samengesteld.
Doel: van Dijk (Sparta); achter:
van der Veen (Leeuwarden) en van
der Meer (ADO); midden: Nagtegaai
(DOS), Schilden (Voler.dam) en de
Zwart (Willem II); voor: Bosselaar
(Sparta), Bisschops (Rapid JC), Oonk
(Sp.cl. Enschede), Rutten (MVV) en
Janssen (Sp.cl. Enschede).
Reserves: Van der Voort (RCH),
Paauwen (HVC), de Bruyn (NOAD),
Luyten (NAC) en Corpeley (Excel
sior).
België, dat met Nederland en Lu
xemburg, in groep C 3 van de Euro
pese zone van het internationale mi
litaire voetbaltoernooi is ingedeeld,
won op 3 januari j.l. de eerste wed
strijd met 51 van Luxemburg.
De zondagavond op den winterbaan
te Kopenhagen gehouden 3-uren-rit
voor koppels van drie renners is geen
succes geworden.
De snelheid was voortdurend hoog
en de talrijke aflossingen maakten de
situatie zeer onoverzichtelijk. De
proef zal dan ook waarschijnlijk met
herhaald worden, tenminste niet
met een race over een zo korte tijd
als drie uur.
De uitslag luidde
1 Terruzzi—Giller.—Arnold 149.6 km
31 pnt. 2 Werner NielsenKlamer
Leveau 20 pnt. Op 1 ronde: 3 Acou
Lauwers—Rijckaert, 2 punten; Op 2
ronden: 4 CarraraGodeauBlusson
12 pur-ten; 5 RothAndresenLynge
10 punten.
In het brandweerhuis te Koewacht
is een onderlinge schietwedstrijd met
het pistool gehouden door de reser
ve-wachtmeesters der Rijkspolitie van
Koewacht, Zuiddorpe en Axel. Tevens
werd hieraan deelgenomen door le
den van S.W.G. cn beroepspersoneel
der Rijkspolitie.
Burgemeester Dierick van Koe
wacht opende de wedstrijd en gaf
het eerste schot, waarbij hij bewees
niet alleen een goed jager te zijn,
doch tevens een scherpschutter. 22
man nam deel.
De uitslag was als volgt
1 A. van Meurs, Axel, 48 punten; 2
Adjudant Fluit, Axel, 47 punten; 3
M. Herman, Zuiddorpe 45 punten; 4
Fermont, Axel, 45 punten; 5 Opper
wachtmeester Huugen, Koewacht, 43
punten; 6 A. van Peele, Koewacht,
42 punten; 7 A. de Schepper, Koe
wacht 42 punten; 8 G. van Waes-
berghe, Koewacht, 38 punten.
Voor zondag 3 en 10 februari a.s.
zal voor het amateurvoetbal in alle
districten een inhaalprogramma wor
den vastgesteld.
De oorspronkelijke programma's voor
die data worden verschoven naar het
einde van dit seizoen.
Indien in verband met de weers
omstandigheden de programma's in de
maand januari worden verschoven,
schuiven de inhaalprogramma's auto
matisch mee.
2e DIVISIE A
(Betaald)
Be Quick
14
7
6
1
20
37-20
Veendam
15
7
5
3
19
35-29
Heracles
14
7
4
3
18
29-16
Oldenzaal
14
6
6
2
18
30-20
Rheden
15
7
4
4
18
34-33
Leeuwarden
13
7
3
3
17
50-26
Heerenveen
15
5
5
5
15
29-31
Zwolse Boys
15
6
2
7
14
34-31
Go Ahead
13
5
2
6
12
22-23
Velocitas
14
4
4
6
12
29-37
Tubantia
13
3
5
5
11
22-26
Oosterparkers
13
5
1
7
11
24-36
PEC
14
4
2
8
10
30-48
Zwartemeer
13
1
6
6
8
20-35
Ensch. Boys
1
2
3
10
7
21-34
le KLASSE A
(Amateurs)
Velox
13
10
1
2
21
38-18
RFC
12
7
2
3
16
34-17
Unitas
12
7
1
4
15
26-18
Zeeburgia
10
5
3
2
13
27-15
HRC
14
6
1
7
13
27-26
VCS
11
4
2
5
10
18-18
DWV
11
4
2
5
10
19-22
UW
11
4
2
5
10
20-32
Gouda
10
4
1
5
9
16-18
Rapiditas
13
4
X
8
9
12-31
CW
12
1
6
5
8
10-17
QUICK <H)
13
3
2
8
8
12-27
Xe KLASSE B
(Amateurs)
WVC
13
6
8
1
18
40-20
Be Quick (Z)
13
8
2
3
18
44-29
Robur et Veloc.
14
7
3
4
17
32-27
Quick '20
14
7
2
5
16
35-27
WAW
12
6
2
4
14
25-17
Zwaagw.
13
5
3
5
13
24-30
Sneek
12
5
X
6
11
28-32
WW
13
5
2
6
12
28-35
Borne
11
4
I
6
9
26-31
Arnh. Boys
12
3
2
7
8
27-32
Hengelo
11
3
X
7
7
2+40
Achüles
12
2
3
7
7
14-27
"11*
Precies 30 dagen na zijn grote
triomf te Melbourne in de Olym
pische wegwedstrijd heeft Ercole
Baldini, houder van het wereld-uur.
record zijn proflicentie ontvangen
van de Italiaanse Wieier-Unie.
Bij zijn debuut als beroepsrenner
op 27 januari a.s. te Parijs zal hij
een aanval doen op de wereldrecords
van de Zwitser Strehler voor de 5
en de 10 kilometer met staande
start (overdekte banen).
Leandro Faggin, die te Melbourne
olympisch goud won in de tijdrit
over 1 kilometer, als lid van de
Italiaanse achtervolgingsploeg zal nog
in de loop van deze maand Baldini'*
voorbeeld volgen.
In het Nederlands Koffiehuis te Mid
delburg werden de eerste twee ronden
gespeeld van het biljartkampioenschap
lste klasse libre van het district Wal
cheren en Zuid-Beveland van de
KNBB.
De uitslagen waren:
Houtzager (ABC, Vlissingen)-Bruel
(ALM, Goes) 200-40-5-135-40-3.37; Sy-
tania (De Hoek, Middelburg) - Rijk
(OHGL, Ovezande) 200- 25-8-124-25-
4.96; De Jong (ABC, Vlissingen)-Leijn-
se (KOT, Middelburg) 200-38-4.96-124-
38-3.26; J. de Groot (VEG, Souburg)-
B. Korff (VEG. Souburg) 200-29-6.89-
160-29-5.51; De Groot-Bruel 200-58-3.44
-191-58-3.29; Sytania-Leynse 200-39-5.12
-161-39-4.12; Korff-Houtzager 200-40-5
-147-40-3.67; Rijk-de Jong 200-39-5.26-
172-39-4.52.
De stand na de tweede ronde is: 1
Sytania 4-6.25; 2 De Groot 4-4.60; 3
Korff 2-5.22; 4 Rijk 2-5.06; 5 De Jong
2-4.83; 6 Houtzager 2-4.34; 7 Leynse 0-
3.70; 8 Bruel 0-3.33.
De twee volgende ronden worden
gehouden op 12 januari.
havenonderhoud bresken8
In hotel Valk te Breskens werd aan
besteed het onderhouden van de haven
werken te Breskens over 1957.
Ingeschreven werd als volgt: P. de
Voogd, Veere f 111.000; I. J. de Dekker.
Vlissingen f 104.500; J. La Gasse, Koti-
dekerke f 102.750; A. v.d. Straaten .Tr/s
Aann.bedrijf N.V., Hansweert f 100.600;
P. J. de Bonsgraaf, Wemeldimge f 99.560;
P. J. v.d. Sande, Breskens f 96.850.
ROTTERDAM, 7 pan. Binnen
landse granen, oehtendtoeurs, officieu
ze noteringen per 100 kg franco Rot
terdam. Tarwe, op vochtconditie tot
ca 29.-, Voedergranen vast. Zomer-
gerst naar kwaliteit 24.25-26.-. Extra
daarboven. Wintergerst naar kwali
teit 24.25-25.75. Haver naar kleur,
droogte en kwaliteit 24.50-26.25. Extra
blanke 27.25. Rogge doorsneekwaliteit
ca. 25.-, gedroogde doorsneekwaliteit
25.75. Geschoonde bakrogge ca 27.-.
Peulvruchten, handel van weinig be
tekenis. Groene erwten 40-55, Schok
kers 50-72. Bruine bonen tot ca. 70.
ROTTERDAM. 7 jan. Aanvoer in
totaal 1843. vette koeien en ossen 1225,
varkens 618, Vette koeien le kw. 308-
328. 2e kw. 290-304, 3e kw. 280-290.
Varkens (lev. gew.) 199, 197, 194.
Vette koeien aanvoer groter, han
del tamelijk, prijzen gemiddeld als
vor. week, prima's boven notering.
Varkens (lev. gew.) aanvoer aanmer
kelijk ruimer, handel redelijk, niet
geheel prijshoudend, enkele prima's
boven notering.
Mannheim 240 (+025), Kaub 204
(+034), Trier 230 (+026). Koblenz
239 (+036), Keulen 212 (+047),
Ruhrort 399 (+051), Lobith 997
(+030), Nijmegen 765 (+026), Arn-
(hem 793 (+018), Eefde 386 (+048),
Deventer 287 (+043), Namen la
Plante 208 (+009), Maastricht (hoofd-
sluist 4389 (+006). Borgharen 4154
(+091), Beifeld 1233 (+031), Grave
523 (+008).