4.- Gillette j Spel van licht en donker in Brussel Luitenant Wim Teuben heeft privé-luchtvaartmuseum Spionagecomplot in ontdekt en opgerold M. P. de Bruin maakte studie over verloop van kustlijn Walcheren Zwitserland Politie nam „rijdende doodskist" in beslag Ik geel hem een Gillette Rocket Lionel LIampton Wat Full Speed nü doet Wetenschappelijk Onderzoek gaf subsidie voor uitgave 15 DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 19 DECEMBER 1956 15 MET VEEL LIEFDE EN EINDELOOS GEDULD - Herinneringen aan alle bekende vliegers en vliegtuigen PIONIERS.... V oorgeschiedenis Canadese straaljagers voor Duitsland Ex-diplomaat van Hongarije uitgewezen „De Auto in de moderne tijd" -,Zo, die hangt", zei Wim Teuben, eerste verzamelaar bij de Luchtmacht voorlichtingsdienst en hartstochtelijk verzame laar van luchvaartcuriositeiten, toen hij er, zonder al te erg op zijn duim geslagen te hebben, onlangs in was geslaagd een grote vierbladige vliegtuig-propeller in de gang van zijn huis in Voorburg op te hangen. En tevreden over deze nieuwe aan. winst, die hij ergens voor luttele guldens had kunnen opkopen, en in het bijzonder vergenoegd Over zijn succes als am. bachtsman, ging hij boven een kopje thee drinken. Zijn gemoedsrust was echter maar van korte duur, want al spoedig bleek een geheel huizenblok in Voorburg van elektrische stroom ver stoken te zijn en o.a. 84 huisbellen iedere dienst hardnekkig te weige ren. Luitenant Teuben had de enorme spijker waaraan hij zijn geliefde pro peller had opgehangen namelijk dwars door een elektrische kabel ge drevenMet een uitbrander van het in allerijl toegesnelde elektrici teitsbedrijf en het betalen van de schade kwam de heer Teuben er af. Wanneer men het appartement van Wim Teuben binnentreedt staat men eigenlijk reeds onmiddellijk in de geschiedenis van de luchtvaai-t. Het begint al bij de fraaie, porseleinen knop van de huisdeur, die bij nade re bestudering gemaakt blijkt te zijn in 1783, toen de Franse ballon- vaarders Charles en Robert in Pa rijs opstegen en er, geestdriftig toe- gejuicht door hun tijdgenoten in slaag- den ook weer heelhuids op de aar de terug te keren. De salon en de eetkamer van de familie Teuben zijn herschapen in een waar museum. Tientallen wandborden, tegels en oor konden, betrekking hebbend op een of andere grote gebeurtenis in de luchtvaart, zoals de vlucht van Lind bergh en Bleriot, de eerste Holland- Indiëvlucht, de Pelikaanvlucht en de Uivervlucht bekleden de kamerwand. Overal staan modellen van toestel len, die een begrip zijn geworden voor een ieder die belang stelt in de ontwikkeling van de luchtvaart. De befaamde ..Spin" van Anthony Fok ker, de ..Friendship" van Amelia Earhart. de ..Poolkist" van admiraal Byrd, het eerste Holland-Indië-vlieg- tuig, etc. De schoorsteen is versierd met een fraaie olielamp van een hal ve eeuw geleden waarop het vlieg tuig is geschilderd waarmee Louis Bleriot op 25 juli 1909 als eerste over het Kanaal vloog met een snelheid van 60 km. Een vitrine bewaart de kostbare voorwerpen, die hebben toe behoord aan de pioniers, die de lucht vaart hebben helpen grootmaken. Hier liggen o.a. de onderscheidin gen van majoor H. van Weerden Poelman, die als tweede bestuurder de eerste Holland-Indiëvlucht mee vloog in oktober 1924, een prismakij ker afkomstig van het luchtschip Graf Zepplin alsmede een in dit luchtschip gebruikt mokkakopje. Verder worden hier bewaard de door de nabestaanden van Fokker afge stane onderscheidingen van deze vliegtuigbouwer, waaronder het hem in de eerste wereldoorlog geschon ken IJzeren Kruis. Uniek is de ver zameling foto's van alle militaire vliegers die vanaf de oprichting van de luchtstrijdkrachten tot 1935 op Soesterberg in opleiding zijn ge weest. Bijzonder gesteld is luitenant Teu ben ook op het kompas uit de ,,Brik" het eerste vliegtuig waar over Soesterberg beschikte en waar op de thans nog levende Marinus van Meel zijn triomfen vierde. Merkwaardig in deze verzameling is ook een zilveren sigarettenkoker, waarin 5 handtekeningen staan ge graveerd van de grootsten onder de luchtvaartpioniers zoals Charles Lindbergh en de poolvlieger Richard Byrd, alsmede het gedenkboek dat na het overlijden van Fokker door de directie van de Fokkerfabriek werd samengesteld en waarin zich de ori ginele condoleances bevinden van o.a. Wilhelm Opel, Donald Douglas, Ernst Udet, Heinkel, Lord Brabanzon, dr. Philips, Balbo en maarschalk Milch. Verder kan men in deze vitrine ook bewonderen het vliegbrevet van Nederlands eerste aviatrice Bea trix de Rijk en het door Charles Lindbergh geschreven boek over zijn vlucht over de oceaan ,,The spirit of St.-Louis", met de eigenhandig geschreven opdracht op de titelpagi na: ,,to lieutenant William Teuben. With best wishes from Charles A. Lindbergh". Uiteraard is dit boek 'n paradepaardje van de jonge luitenant „Maar hieraan ben ik wel bijzon der gehecht", zegt Wim Teuben wan neer hij van de schoorsteen een ver kleind model van een Friese koek neemt en hieruit met enige tederheid een gouden zakhorloge haalt. Het is het horloge, dat vader Fokker zijn zoon Anthony, nadat deze in zijn „Spin" op Koninginnedag van het jaar 1911 op 350 meter hoogte rond om de Sint Bavo in Haarlem had gevlogen, ontroerd cadeau deed toen deze uit het toestel stapte. Een in scriptie op het binnenblad van het horloge herinnert aan deze belang rijke gebeurtenis in de historie van de Nederlandse luchtvaart. Gramm ofoon platen Een uit geschiedkundig oogpunt gezien belangrijk document in de ver zameling Teuben is ook het gedeelte uit de telexorder voor de geallieer de luchtlandingen bij Arnhem en Nij megen op 17 september 1955. Hierin vindt men alle bijzonderheden van deze operatie, eens harde werkelijk heid, thans een stuk, dat ons blijft herinneren aan moedige dagen van vliegers en parachutisten. De collectie is ook een aantal in teressante poststukken rijk, zoals brieven vervoerd met de „Uiver" in de Londen - Melbournerace in 1934 en een document overgebracht met de Snip, die in datzelfde jaar zijn eerste vlucht naar de West uitvoer de. Ook zijn er enkele half verbran de enveloppes bij, stille getuigen van even zovele tragedies in de geschie denis van de luchtvaart. Opmerkelijk is ook de verzameling gedenkpennin gen en plaquettes waarbij er een is die werd vervaardigd uit het me taal van het op 5 augustus 1908 ver ongelukte Duitse luchtschip Z-4. Uniek is waarschijnlijk de verza meling grammofoonplaten die Wim Teuben bezit van liedjes en muziek stukken die werden vervaardigd ter gelegenheid van grote gebeurtenissen in de nationale en internationale luchtvaart. Ook is hij in het bezit van een aantal platen van de Ame rikaanse journalist Herbert Morisson in 1937, waarin een beschrijving wordt gegeven van de aankomst van de Zeppelin in Lake Hurst en de hierop volgende brand, die het luchtschip in enkele minuten volledig vernietig de en waarbij alle inzittenden om het leven kwamen De meeste voorwerpen in zijn ver zameling heeft Wim Teuben ten ge schenke gekregen van personen of instellingen die er waarde aan hech ten dat herinneringen aan een bepaal de periode of episode in de lucht vaart levend worden gehouden. An dere verkrijgt hij door persoonlijk initiatief, gedreven door de harts tocht die ieder waar verzamelaar kenmerkt. Zo zag hjj enige tijd ge leden bij een juwelier in de passa ge te 's-Gravenhage een volmaakte repliek van het beroemde vliegtuig waarmee Bleriot het kanaal over vloog. HU had het kostbare voorwerp nooit zelf kunnen betalen doch wist de juwelier zo enthousiast te maken voor zijn verzameling dat deze het hem ten geschenke gaf. „Ik had zo graag Icarus voor je mee willen nemen", zei de bekende vlieger Willem van Veenendaal schertsend tegen luitenant Teuben toen hij deze zomer uit Griekenland van vakantie terugkeerde, „doch ben hem helaas niet tegengekomen". Doch Wim Teuben geeft de hoop niet op ook deze bekende figuur uit de Griekse mythologie en symbool van de luchtvaart eenmaal aan zijn col lectie te kunnen toevoegen. Het Zwitserse radicaal-demo cratische dagblad „Der Bund" meldt, dat de Zwitserse tegen- spionagedienst een spionage complot teniet heeft gedaan, dat ook een lid van de Hongaarse gezantschapsstaf in Bern omvat. Volgens ..Der Bund" heeft de Zwit serse politie, na een uitgebreid on derzoek, verscheidene arrestaties verricht. December in Brussel betekent: de stad feestelijk verlicht en een uit gebreid programma van artistieke j evenementen. Langs en boven de grote boule vards en de drukke winkelstraten zijn lampen opgehangen, die de ge hele binnenstad in een zee van licht doen baden. Vorig jaar trokken de feesten 250.000 bezoekers, onder wie talloze buitenlanders. De vereniging voor vreemdelingenverkeer te Brussel verwacht dat ook dit jaar het kwart miljoen bereikt zal worden en mis schien zelfs overtroffen. De geweljvormige feestverlich tingen en de zich tegen de donkere lucht aftekenende historische ge bouwen hebben reeds wereldver maardheid gekregen. Ook hen, die er van houden in een irreëel decor langs de met de meeste zorg inge richte etalages te slenteren, noodt Brussel in de komende maand. laatste zal altijd prevaleren. De West- kappelse zeedijk heeft sinds de vijf- I tiende eeuw een zeer belangrijke ge- daanteverwisseling en uitbreiding on- dergaan. De dijk breidt zich steeds I verder uit in de richting van Dom- burg waarbij steeds modernere mid- delen van verdediging als asfalt-bi- turnen én beton worden toegepast. De Nederlandse organisatie voor zuiver wetenschappelijk on derzoek heeft de heer M. P. de Bruin, archivist aan het rijks archief te Middelburg en archivaris van de polder Walcheren, een subsidie verleend voor de uitgave van zijn studie over het histo risch verloop van de kustlijn van Walcheren. Bedoelde studie is juist dezer dagen verschenen. heeft ontwikkeld. Speciaal valt hier te wijzen op het tien meter lange pa norama van Walcheren, dat zich be vindt in het Plantijn museum te Ant werpen en waarvan zes gedeelten zijn gereproduceerd. De beroemde Westkappelse Zeedijk kwam in de vijftiende eeuw tot stand. Door de dreigende stroomaanval op dit kustgedeelte was men in 1540 ge noodzaakt hier een „inlaag", een „slaperdijk" te leggen. De voordijk werd daarbij niet opgegeven, maar men retireerde uiterst langzaam tot dat tenslotte in de veertiger jaren van de zeventiende eeuw de zeedijk en de „inlaagdijk" samenvielen. Op de foto: Het in floodlight ge zette stadhuis biedt een fantastische aanblik. (Advertenties) cheren" van Bennema en Van der Meer van de pers. Nu kwam de heer De Bruin te we ten, dat op het koninklijk huisarchief In de oorlogsjaren was een disser- een interessant, met kaartjes ver lucht manuscript aanwezig is van de zestiende eeuwse deskundige op het gebied van dijkbouw en zeewering, Inpoldering tatie verschenen van mejuffrouw A, W.Vlam, opgezet als een historisch- morfologische studie van enige Zeeuw se eilanden (1942). Dit proefschrift was zeer belangrijk voor de bodem structuur van Zeeland in het alge meen en voor die van Walcheren in het bijzonder, omdat aan dit eiland veel aandacht was besteed. In 1952 kwam ,,De bodemkartering van Wal- Het doet er niet toe dot hij ol een apparaat heeft. Ik geef hem zo'n nieuwe Gillette - dan is hij weer bij. De Gillette Rocket in mooi etui, is een snelwerkend apparaat dat met één draai open is. Er is een dispen ser bij (met een vakje voor de niet meer te gebruiken mesjes) en 4 blauwe Gillette mesjes. Alles wat hij nodig heeft om de gehele dag fris en schoon geschoren te zijn, ook 's-avonds nog. Vierling. Genoemd manuscript (waaruit de heer De Bruin twee kaartjes in zijn studie heeft gereproduceerd) bracht de archivaris op de gedachte om van het midden der zestiende eeuw af ook ander materiaal op dit terrein te verzamelen teneinde aldus een overzicht te geven van het historisch verloop van de kustlijn van Walche ren. In de inleiding tot zijn studie De belangrijkste verandering in de kustlijn greep plaats in het zuid-oos ten van het eiland. Hier werden sinds 1631 belangrijke polders aangeworven Dit poldergebied - Nieuw- en St.Joos- land - werd eerst in de negentiende eeuw aan Walcheren gehecht. Die in poldering bracht voor Middelburg het verlies mee van zijn open haven naar zee. Hiertoe moest Middelburg een nieuw havenkanaal maken naar Wul penburg bij Veerc. Door de werken (Sloedam) van 1870. die o.a. Walcheren met het vasteland verbonden, werd ,,het ge- Lionel Hampton, verrukt over Die Lorelei. Het gebeurde in Parijs op een avond in mei. Lionel Hampton, de i u.i i _ji i dvuiiu ui mei. ijionei ndiupion. oe laat van het eiland giondig veran- i Amerikaanse vibrafonist die tiidens HorH Dp7p a an duit in er Vmoft de aan. i AnieriKaanse viDraionisi, aie Tijaens derd. Deze aansluiting heeft de aan trekkingskracht van Walcherens bad- schetst de schrijver het ontstaan van I plaatsen zeker vergroot. Hen „goeie inorgenn begint met Gillette! Walcheren, dat oudtijds deel uitmaak te van het Vlaams-Hollands veenge bied. Door de vonst van de zoge naamde „Nehalennia-stenen" was be kend, dat er in de Romeinse tijd reeds van bewoning bij Domburg sprake was. Dit gedeelte van Wal cheren lag in die dagen iets verder de zee in, hetgeen een aanknopings punt vormde voor de bepaling van de kustlijn in noordelijke richting. De nederzetting bij Domburg was te be schouwen als een station op de han delsroute naar Engeland. Daarnaast waren sporen van bewoning in Zuid- Walcheren geconstateerd. In de derde en in de vierde eeuw en ook later werd geheel Walcheren geïnundeerd door overstromingen van lange duur. bekend als ..trangressies' die verband houden met het rijzen van de zeespiegel. Eiland In de zesde eeuw begon ook de aantasting uit het westen, welke in verband is gebracht met het ontstaan van de Westerschelde. Langzaam ont staat dan mede ten gevolge van de laat-Karolingische transgressie een eiland, dat reeds op het einde van de achtste eeuw Walcheren wordt genoemd. In de tiende eeuw vindt men op dit eiland de bekende 'vlucht- bergen", waarover veel te doen is geweest. Indijking Wanneer de indijking van Walche ren is begonnen, is niet precies te zeggen. Toch kan men veilig aanne men, dat de indijking van Walcheren in de elfde of begin twaalfde eeuw is begonnen en dat rond 1300 het gehele eiland door dijken was om geven met uitzondering van dat ge deelte, waar de duinen een natuur lijke bescherming tegen de zee vorm den. Sinds 1550 is er voldoende kaart materiaal aanwezig, dat duidelijk il lustreert hoe de kustlijn er in die tijd heeft uitgezien en zich later De kuststrook Veere-Vrouwenpolder werd vooral in de vorige eeuw ge teisterd door dijk- en oevervallen. De aanleg van de Sloedam bracht dermate grote veranderingen in het stroomregiem, dat de schorren ten zuiden van deze dam aanzienlijk aan- slibten. Dit leidde in 1949 tot indijking van de Quarlespolder, waardoor Walche ren steeds hechter met Zuid-Beve land werd verbonden. Sinds 1900 na men strand en duinen bij Oostkapel- le belangrijk af. Het verlies van de ze natuurlijke bescherming tegen de zee betekende ook een bedreiging van het waterwingebied der gemeente Middelburg. Tegen dit gevaar heeft men zes tien hoofden geprojecteerd, waarvan er thans een vijftal is gelegd. Zinkstukken Sommige gedeelten voor Walche rens kust zijn bijzonder diep, zo bij voorbeeld voor de Zuidwatering, waar diepten van meer dan 45 meter wor den gemeten. Hiertegen moest de pol der sinds 1922 door middel van zink stukken maatregelen nemen. Hoewel dus de bedoeling van de studie van de heer De Bruin is ge weest een zo „elect mogelijke keuze van het beschikbare kaartmateriaal te geven, heeft de tekst onder meer de strekking te wijzen op de moei lijke perioden in het dijkbeheer van Walcheren. Van zijn oorspronkelijk grondge bied heeft Walcheren wel wat aan de zee moeten prijsgeven maar gezien andere eilanden en met name Schou wen is deze achteruitgang niet van grote betekenis geweest, hoewel het polderbestuur altijd paraat is de stroomaanval af te slaan. Bovendien brengt de toenemende aantrekkings kracht van duinen en strand van zelf het probleem mee deze als na tuurlijke verdedigingsmiddelen tegen de zee te bewaren. Voor het polder bestuur, kan het niet anders of dit zijn tournees vaak zoveel opschud ding veroorzaakte, dat zijn fans let terlijk de zaal afbraken, werd zélf geestdriftig! Toen hij de populaire wijsjes hoor de, die voor de Oude Wereld zo at tractief zijn, werd Hampton enthou siast over deze „evergreens": „Toen onze Mop een Mopje was", „Twee ogen zo blauw", „Sarie Marijs" en nog een trits in deze trant. In minder dan geen tijd kende hij ze van buiten en wist toen van geen ophouden. „Mensen, dit is nieuwe jazz!!" zei hij keer op keer. Vooral „De Lore lei" had hem in haar ban; lang na dat alle twaalf opnamen voor een langspeelplaat gemaakt en goedge keurd waren,-ging „Hamp" dóór met improviseren op dit melodietje, waar van de oorsprong in het duister ver leden ligt. Een ontdane opnamelei der moest hem tenslotte vriendelijk- doch-dringend de deur wijzen! Hampton heeft elke melodie genoeg van zichzelf meegegeven om er goede jazz van te maken. Verrassende ver schuivingen in het ritme en meester lijke improvisaties wisselen elkaar met vaart af. Zijn vibrafoonspel wordt alleen door een dynamische ritme-sectie begeleid. In enkele num mers loopt hij zelf naar de piano om met pianist Oscar Dennard mee te spelen - daarbij slechts twee vin gers gebruikend. De Canadese vliegtuigfabriek Ca- nadair Limited" heeft de verkoop van 225 straaljagers van het type Sabre VI aan West-Duitsland bekend ge maakt. De vliegtuigen kosten, met re serve-onderdelen en uitrusting voor de gronddienst, circa 75 miljoen dol lar. Het is de grootste exportorder die ooit in Canada is uitgevoerd. De aflevering begin! in oktober 1957 en zal binnen een jaar voltooid zijn. Er zullen 360 Duitse vliegers naar Ca nada komen om opgeleid te worden. Nader werd te Bern van gewoonlijk betrouwbare zijde vernomen, dat de Zwitserse regering heeft besloten een voormalige derde secretaris van het Hongaarse gezantschap uit het land te doen zetten. Dit houdt verband met het oprollen van een spionagenet in Zwitserland, waarbij gegevens over Zwitserland en „een aangren zend land", naar alle waarschijnlijk heid Oostenrijk, werden verzameld. Aan de gehele zaak is zo min mo gelijk ruchtbaarheid gegeven. De naam van de betrokken Hongaar is niet onthuld. Naar verluidt behoorde hij tot die leden van de Hongaarse gezant schapsstaf, die de Zwitserse rege ring, na het indertijd in Boedapest aan het bewind komen van Imre Nagy (inmiddels als premier afge zet en vervolgens door de Söwjet- geheime dienst ontvoerd) mededeel den, zich niet langer als behorend tot het legatiepersoneel te beschou- wen. De betrokken diplomaat bleef als particulier in Zwitserland wonen. Daar hij nu geen diplomatieke on schendbaarheid genoot, kon hij uit het land worden gezet. Van gewoonlijk welingelichte zijde wordt nog vernomen dat de spionage- zaak die door de Zwitserse tegen- spionagedienst als „nogal amateu ristisch van opzet" wordt beschreven verband houdt met het uitbreken van de Hongaarse opstand. Er zijn echter géén in Zwitserland verblijf houdende Hongaarse vluchte lingen in betrokken. (Advertentie) Full Speed de sigaret die door zijn pure virginia-kwa- liteit steeds meer rokers tot zich trekt komt nu met een serie autoplaatjes, die werke lijk alles slaat I Het album bij deze nieuwe serie verschijnt binnenkort. Het is nóg mooier uitgevoerd dan de beide vorige... Span nend geschreven! Pakkende beschrijvingen van races en rallyes! Experiment en avon tuur! Met 4 grote gekleurde platen! (Prijs I 1.85). Bestel het nieuwe album nu reeds bij Uw sigarenwinkelier. Deze heelt voor U ook de vorige albums „De Geschie denis van de Automobiel" (Serie I) en „Over Auto's en Aulo-rensport" (Serie II). Thans brengt Full Speed als nieuwe serie plaatjes let op; de plootjes *on Series I en II blijven vol op »n omloop I Aon elk Fufl Speed-doosje kunt U zien voor welk olbum het een plootje geeft Hoe gemakkelijk sommige wegge bruikers, ook na alle waarschuwingen nog eigen leven en dat van anderen in gevaar brengen, werd in Woerden weer eens bewezen door een autoge bruiker uit Linschoten. Deze ver scheen in Woerden als bestuurder van een kleine vrachtwagen, zonder dat hij in het bezit was van de papieren welke iedere chauffeur dienl te bezit ten. Toen de Woerdense politie tijdens een wegcontrole de auto voor een technisch onderzoek in beslag nam, bleek dat het voertuig niet voorzien was van behoorlijke remmen en bo vendien op bedroevend slechte banden reed. Voorts deugde de stuurinrich ting niet, een claxon was niet aanwe zig, evenmin als een geluiddemper voor de uitlaat. Naar richtingaanwij zers zocht de politie tevergeefs even als naar een voorgeschreven filterbus op de carburateur. Ook lekte de ben zinetank, er zat belangrijke speling in de fuseepennen, de remstangen wa ren verzekerd met kromme spijkers, inplaats van met splitpennen, terwijl nog diverse andere gebreken bij het onderzoek aan het licht kwamen De auto werd door de politie in be slag genomen en is op last van de justitie blijvend uit het verkeer ge nomen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 11