In w.-Brabant is voor 50.000 ha ruilverkaveling aangevraagd »Photoflux< Zeventig kilometer gemiddeld rijdt het zuinigst. VöüicJe(25 -SELS DE VLUCHT" VAN HEIN KOREMAN Étaü liÈÉRii NOORD - BRABANT PHILIPS Lichtfeeërie te Antwerpen Urgentieschema in 57 klaar •Heavy Dutyixpress fó%4e$paring/ Reservaat voor herten te Ede HAAR? Goede wenken 14 CTD kan tempo niet volgen De gegevens Honorarium van ziekenfondsen voor vroedvrouwen Is Uw haarborstel een borstel De haargroei-tonic die werkelijk helpt .als steeds de Uwe* Kerstboom uit Oslo op de Grote Markt 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 1956 15 dat loe- aar- de op rek, len. Er ge uit. (Van onze speciale verslaggever.) De publikaties over aanvragen voor ruilverkaveling nemen hand over hand toe. Het is wel duidelijk, dat er bij het landbou wende deel van onze bevolking een ommekeer is gekomen in de opvattingen over deze zaken. Het is immers nog niet zo heel lang geleden, dat men zeer sceptisch stond tegenover alles wat met ruilverkaveling te maken had. Nu is de belangstelling voor dit werk zo groot, dat er een wachtlijst in het leven geroepen moet worden. Wat in officiële termen een urgentie-schema heet. Het is dit urgentie-schema, dat bij de boeren in het middelpunt van de belangstelling staat, beter gezegd: zal komen staan. Want het is nog in de maak. Wanneer het eenmaal klaar is, zal daar op te lezen zijn, in welke volgorde de verschillende aanvragen behan deld zullen worden. Langzamerhand is het begrip ruil verkaveling gemeengoed geworden in de boerensector. De wenselijkheid en de voordelen zijn dank zij de voor lichting doorgedrongen tot de belang hebbenden en de gevolgen ervan zijn zo overstelpend, dat de huidige capa citeit van de Cultuurtechnische Dienst en van het Bureau Ruilverkaveling te gering is. Men ziet geen kans om de vele en vaak omvangrijke aan vragen binnen afzienbare tijd stem- mingsklaar te maken en in uitvoe ring te brengen. Om een enkel cijfer te geven: in west-Brabant (exclusief de Bies- bosch en het Land van Heusden en Altena) ten westen van de lyn Geer- truidenbergAlphen is over een op pervlakte van ruim 50.000 ha ruil verkaveling aangevraagd. Het hier- by afgedrukte kaartje licht dit overzichtelijk toe. Onder de druk van al deze aanvra gen kan en zal de capaciteit van de CTD en van het Bureau Ruilverka veling ongetwijfeld opgevoerd wor den, maar ook dan zal het tempo nog niet groot genoeg zijn, omdat ook de capaciteitsopvoeringaan grenzen ge bonden is. Een logisch gevolg hiervan is dus wel, dat men tot het samen stellen van een urgentie-schema moest komen. Dit schema, dat voor heel Nederland zal dienen, zal wer ken als een stelsel van zeven met verschillende maaswijdten, waardoor de gebieden, al naar de noodzakelijk heid. in groepen zullen worden ge schift. Men verwacht, dat het in 1957 bekend zal worden. (Frits Fl/fs:) Een top-succes van 't kinderfeest Is 't nummer blindeman geweest! Mij hielp het blijde jeugdpubliek Aan menige geslaagde kiek; Geslaagd in elk geval omdat De lamp die in de flitser zat Was Philips „Photoflux", want zo Vermijd ik ieder risico! (Allemaal:) Wij nemen Philips „Photoflux"! Bij ieder filmpje een paar stuks I Het feilloze mi* flitslampje Cf De Ziekenfondsraad deelt mede: het honorarium dat een algemeen zieken fonds per bevalling aan een vroed vrouw betaalt, is van 36.50 tot 40.- verhoogd. Voor vroedvrouwen, die de uit de wet van 1 juni 1951 voortvloei ende ruimere bevoegdheid niet heb ben verworven, is het honorarium van 34.tot 37,50 verhoogd. Voorts is het aantal gevallen, waar in een vroedvrouw, die niet de volle dige verloskundige hulp verleent, toch op genoemd honorarium recht heeft, iets uitgebreid. Verder is bepaald, nrLde, vü)e,dvrouw' die uitsluitend prenatale hulp verleent, hiervoor een nntvaniif nte van het honorarium ontvangt Deze regeling geldt met terugwerkende kracht tot 1 juli jl. Dat urgentie-schema, dat momen teel in de maak is wordt voorbereid door een speciale commissie te Wa- geningen, die bezig is met het ver werken van gegevens die men in alle provincies voor dat doel verzameld heeft. Uit die gegevens moet blijken hoe het staat met de waterbeheer sing van het gebied waarvoor ruilver kaveling is aangevraagd, dus de mo gelijkheid tot ontwatering en tot wa tertoevoer, hoe het staat met de ont sluiting, dus het wegennet, hoe de afstand is van de bedrijfsgebouwen naar de kavels, hoe de kavelvormen zijn, of er krotopruiming mee ge moeid is en last not least hoe de so ciale verhoudingen er zijn. Al die ge gevens bepalen de urgentie van het aangevraagde object. Hierboven hebben we al geschre ven over de beperkte capaciteit van de CTD en van het Bureau Ruilverkaveling. In west-Brabant werken nog andere factoren rem mend op een vlot verloop van za ken. Met name zijn dit het Delta plan, het Antwerpen-Moerdijkka- naal en de verbetering van de bene denloop van de Mark, van Breda tot het Sas. Deze plannen leggen de landbouw kundige ontwikkeling van belangrijke delen van west-Brabant ernstig aan banden, Daar weten de mensen van ,,Het stroomgebied van de Boven- Mark en Aa of Weerijs" en van het ruilverkavelingsgebied ,,De Haagsche Beemden" van mee te praten. Voor bereidende plannen die reeds 14 ja ren op afwerking liggen te wachten... Zoals we reeds enige dagen gele den hebben geschreven, komt voor (Advertentie) B.F.Good?ich geven J ^^bp Uw bandenbudget door samengeperst loopvlak west-Brabant de ruilverkaveling ,,Ou- wervelden" (909 ha) in 1957 in stem ming. N. Vossemeer c.a. echter zal slechts stemmingsklaar worden ge maakt, indien de Centrale Cultuur technische Commissie dit gebied vol doende ruilverkavelingsurgent acht. Wel komt in bewerking het gebied van de ruilverkaveling „Amerkant c.a.", gelegen tussen Lage Zwaluwe en Geertruidenberg, ten noorden be grensd door de Amer en ten westen en zuiden ongeveer door de weg I age Zwaluwe naar Geertruidenberg. tpt gebied is 4000 ha groot en het werk zal vermoedelijk in het eerste half jaar 1958 in stemming komen. (Advertentie) fP*fexctndi{/\ '--'O I V .^4- ■K Putte* aa» ge vra agd ir) Voor/ersiding RvA in vit voering p Rt/ir vo/óooid OenA/aeid/ge grens \A/esé-N. Brat? et nt De gemeente Ede heeft in de uit gestrekte bossen van de Hindekamp een ongeveer zestig ha groot reser vaat voor herten ingericht, waarin zich op het ogenblik waarschijnlijk reeds een vijftien edelherten, alsmede twee reeën bevinden. Men wil het Veluws edelhert, dat op een steeds kleiner wordend gebied wordt terug gedrongen, voor uitsterven behoeden. Ook wil men pogen door selectie weer een zuiver type van het Veluwse edel hert te krijgen. De meeste op het ogenblik nog in het vrije revier le vende dieren hebben namelijk te veel vreemd bloed gekregen van in vroe ger jaren uit het nationale park De Hoge Veluwe ontsnapte cn ch°r ge- importeerde Silezische hertr De conditie van het vrij levenc' hert, laat de laatste decennia te wensen over. Het kan in de bossen 's winters niet voldoende voedsel meer vinden om tot volle wasdom te komen, het geen het duidelijkst merkbaar is aan de ontwikkeling van het gewei. De meeste bokken en dan moeten het nog flinke zijn hebben op het ogenblik ..hongergeweien", waarvan het gewicht omstreeks drie kilo zal bedragen. Het wordt echter mogelijk binnen enkele jaren weer bokken te krijgen, die een gewei met een ge wicht van circa twaalf kilo zullen torsen. Het hertenreservaat in Ede zal niet voor het publiek opengesteld worden. (.Advertentie) Wanneer Uw haar dunner gaat worden dan mooi is en U moeite moet doen om dat te ver bergen, doe daar dan iets aan. Voor Uzelf en voor allen die U zien. Dat kan voortaanWant als de haarwortels nog aanwezig zijn (en dat is praktisch altijd het geval) kan Callo U helpen. Een Callo-kuur, gecombineerd met het gebruik van vitamine B-com- plex (uit bruinbrood, gistvlokken enz.) maakt Uw haargroei even weelderig als ooit! Dames zowel als heren vin den er evenveel baat bij I Prijs f 6.50 per flacon. Ver krijgbaar bij kappers, par fumeriezaken en drogisten. Er ligt een gratis brochure (met uitvoerige inlichtingen, en foto's met attesten) voor li klaar. Vraag deze aan Uw winkelier of bijInstituut ENORGA, van Merlenstraat 120. Den Haag. van Dr. Jos de Cock Iedere weggebruiker wordt in de huidige periode van benzineschaar- ste voor de vraag gest ild of zijn motorvoertuig wel een zo zuinig moge lijk gebruik van deze schaarse brandstof maakt. Door het nemen van "C cud s i'oc'.treffcndc maatregelen kan men het benzineverbruik van de auto of motor tot een economisch verantwoord niveau terugbren gen, wat niet alleen een directe kostenbesparing voor de auto- of motor- bezitter zal betekenen, te meer indien de benzineprijzen binnenkort aanzienlijk zouden worden verhoogd doch daarnaast is er naar de mening van de A.N. .i'.B een redeiijke kans dat de weggebruikers op deze wijze zelf kunnen voorkomen ""at andere maatregelen van over heidswege zullen loeten worden genomen, die veel ingrijpender zijn dan het zondagsri;verbod. De Bond rfteent dan ook, dat het in het algemeen belang is, om enige aanwijzingen te geven op welke wijze men het benzineverbruik tot het hoogst noodzakelijke kan beperken. Het verdient dan ook aanbeveling na te gaan of reizen welke normaal per auto worden gemaakt wellicht tijde lijk per trein kunnen worden uitge voerd. Voorts zal het raadzaam zijn om de snelheid waarmee men ge- gewoonlijk rijdt te beperken, daar een grote snelheid een daaraan even redige luchtweerstand tengevolge heeft, wat van de motor een groter arbeidsvermogen vraagt, dus een grote brandstofgebruik. Een gemiddelde snelheid voor per sonenauto's van 70 km. per uur is een modus tot een- zo gunstig mo gelijk benzineverbruik. Daarnaast zal men tevens door Üeze snelheid daartoe in staat gesteld bruusk remmen en fel accelereren -zo veel als mogelijk is met het oog op de veiligheid moeten voorkomen, door deze handelingen een sterk verhoogd benzineverbruik ten gevolge hebben. Een stugge veer onder het gaspe daal kan wellicht helpen deze snel heid aan te houden, waarbij de mo- Advertentie) *U behoort tot de mensen van smaak en verstand omdat U Kienzle kiest voor klokke*, reiswekkers en wekkers. Kienzle: Om de artistiek* modellen en vooral om de kwaliteit van het uurwerk! gelijkheid niet wordt uitgesloten meer gas te geven, wanneer dit uit vei ligheidsoverwegingen noodzakelijk lijkt. Bovendien wordt bezitters van mo torrijtuigen aangeraden om de motor opnieuw te laten afstellen, daar door een juiste afstelling van het ontste kingstijdstip, de afstand van de on- derbrekerpunten de bougie-elektroden klepspeling en carburator een bespa ring van enKele procenten van het totaal benzineverbruik kan worden verkregen. Zeer weinig auto's blijken in de praktijk aan de gestelde nor men te voldoen. Het aanbrengen van kleinere sproei ers in de carburator kan eveneens een besparing geven, doch dit mag alleen dan gebeuren, wanneer de af stelling van de ontsteking ed. zeer goed is geregeld, niet met hoge snel heden zal worden gereden, en de mo tor niet zwaar „belast" wordt door vracht. Men late derhalve kleine sproeiers alleen in overleg met de dealer in de carburator monteren. Voorts dient men de bandenspan ning van de wagen iets hoger dan normaal te kiezen, hetgeen geen na delige gevolgen voor dit materiaal zal hebben. Het komt nog al eens voor, dat de remschoenen langs de remtrommels slepen, hetgeen tot gevolg heeft dat de wielen altijd enigszins geremd worden in hun loop. Bij een eenvou dige controle kan blijken dat zij in derdaad vrij lopen. Controle van het feit of de wielen goed sporen, en juist zijn uitgebalanceerd, kan even eens tot gunstige resultaten leiden. Zeer belangrijk is een aanpassing van de weggebruiker aan de situa tie van dit ogenblik, door wijziging van zijn rijstijl. Vol gas optrekken en zeer snel rijden, kost zeer veel benzine, en het komt tevens de ver keersveiligheid niet ten goede. Bij het rijden in lage versnellingen moet men dan ook niet fel optrek ken, gematigd het gaspedaal „be spelen" en zo veel mogelijk in een hoge versnelling rijden en dat niet harder dan ongeveer 70 km. per uur. Antwerpen houdt van de goede traditie: voor de vierde maal wordt een feestverlichting" ingericht. Deze neeft plaats van 1 december 1956 tot 3 januari 1957. Tijdens de Kerst- en Nieuwjaars dagen zal de. Sinjorenstad weer eens f geven van de echte gezellige, zo geroemde Antwerpse stemming. De lichtfeeërie zal zich uitstrekken «1nï !".Cer dan 4 km en de drukste inkr straten en de traditionele „Sin- jorenwandeling" omvatten. Praalbo gen en lichtmotieven worden langs „P„JJ'lrC0,l-!rs °Pgesteld. Daarenboven worden alle historische gebouwen en belangrijke monumenten verlicht. De schouwburgen, music-halls en andere ontspanningsgelegenheden, als- cae de verschillende concertvereni gingen zorgen voor aantrekkelijke programma's. Hotels en restaurants brengen stemming in hun verbruik- znlen. De uitstalramen worden bijzon der versierd. ..^h.-Veertiendaagse van de Hoffe lijkheid wordt ingericht door de han. deiaars van het centrum. Over het ganse parcours wordt mu ziek gemaakt door fanfares en harmo nies. Op 18 december ontsteekt de burge meester van Oslo de door zijn stad aangeboden grote kerstboom op de Grote Markt. Dezelfde avoncl heeft in de Stede- Jij ke Feestzaal (Meir) een massauit voering van kerst- en vredesliederen Deze twee foto's geven samen een volledige indruk van het monument „De Vlucht", waaraan de beeldhouwer Hein Kore- man dezer dagen de laatste hand heeft gelegd. In opdracht van de gemeente Breda begon Koreman ongeveer een jaar geleden te werken aan de uitbeelding van de dramatische vlucht van bijna alle inwoners van de stad Breda in de Meidagen van 1940. Reeds'in zijn eerste ontwerp koos hij een uit de stad vluchtende moeder, dat een naar huis terug-verlangend kind met zich mee trekt. We hebben dat ontwerp gezien. Het was van bouw tamelijk strak. Al te gespannen eigenlijk, omdat daardoor een soort verstarring in de vrouwenfiguur ontstond. Het „vluchten" werd op deze manier meer uitgebeeld in de door de verschrik kingen van het oorlogsgeweld opgeroepen gemoedstoestand van angst en twijfel. De wil tot vluchten is sterk aanwezig, de kracht om „echt te gaan" ontbrak. Zoals het beeld (ruim 2 meter hoog in brons) tenslotte ge worden is, geeft het naast angst en twijfel ook sterk de daad van het vluchten zelf. Niet alleen de ellips van de opgaande lijn der armen verhevigt de actie, ook de cirkel van de (be wegende) gewaden geven aan de stand der figuren een indruk wekkende dynamische kracht. Wat Koreman met een minimum aan „détail-werking" in dit monument heeft bereikt, grenst voor een zo jonge beeldhouwer aan het ongelofelijke. In de middeleeuwen zou hij zich daarmee de meesterstitel hebben verworven, in de moderne tijd zegt men: hij staat nu in de rij der groten als een volkomen gelijkwaardige. „De Vlucht" van Hein Koreman zal naar onze overtuiging in vakkringen en bij de kunstminnaars grote indruk maken. De plechtige onthul ling vindt plaats in mei 1957. L. B.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 11