In w.-Brabant is voor 50.000 ha
ruilverkaveling aangevraagd
»Photoflux<
Zeventig kilometer gemiddeld
rijdt het zuinigst.
VöüicJe(25
-SELS
DE VLUCHT" VAN
HEIN KOREMAN
Étaü liÈÉRii
NOORD - BRABANT
PHILIPS
Lichtfeeërie
te Antwerpen
Urgentieschema in 57 klaar
•Heavy Dutyixpress
fó%4e$paring/
Reservaat voor
herten te Ede
HAAR?
Goede wenken
14
CTD kan tempo
niet volgen
De gegevens
Honorarium van
ziekenfondsen voor
vroedvrouwen
Is Uw haarborstel
een borstel
De haargroei-tonic
die werkelijk helpt
.als steeds de Uwe*
Kerstboom uit Oslo
op de Grote Markt
15
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 24 NOVEMBER 1956
15
dat
loe-
aar-
de
op
rek,
len.
Er
ge
uit.
(Van onze speciale verslaggever.)
De publikaties over aanvragen voor ruilverkaveling nemen
hand over hand toe. Het is wel duidelijk, dat er bij het landbou
wende deel van onze bevolking een ommekeer is gekomen in de
opvattingen over deze zaken. Het is immers nog niet zo heel lang
geleden, dat men zeer sceptisch stond tegenover alles wat met
ruilverkaveling te maken had. Nu is de belangstelling voor dit
werk zo groot, dat er een wachtlijst in het leven geroepen moet
worden. Wat in officiële termen een urgentie-schema heet. Het
is dit urgentie-schema, dat bij de boeren in het middelpunt van
de belangstelling staat, beter gezegd: zal komen staan. Want het
is nog in de maak. Wanneer het eenmaal klaar is, zal daar op te
lezen zijn, in welke volgorde de verschillende aanvragen behan
deld zullen worden.
Langzamerhand is het begrip ruil
verkaveling gemeengoed geworden in
de boerensector. De wenselijkheid en
de voordelen zijn dank zij de voor
lichting doorgedrongen tot de belang
hebbenden en de gevolgen ervan zijn
zo overstelpend, dat de huidige capa
citeit van de Cultuurtechnische Dienst
en van het Bureau Ruilverkaveling
te gering is. Men ziet geen kans om
de vele en vaak omvangrijke aan
vragen binnen afzienbare tijd stem-
mingsklaar te maken en in uitvoe
ring te brengen.
Om een enkel cijfer te geven: in
west-Brabant (exclusief de Bies-
bosch en het Land van Heusden en
Altena) ten westen van de lyn Geer-
truidenbergAlphen is over een op
pervlakte van ruim 50.000 ha ruil
verkaveling aangevraagd. Het hier-
by afgedrukte kaartje licht dit
overzichtelijk toe.
Onder de druk van al deze aanvra
gen kan en zal de capaciteit van de
CTD en van het Bureau Ruilverka
veling ongetwijfeld opgevoerd wor
den, maar ook dan zal het tempo nog
niet groot genoeg zijn, omdat ook de
capaciteitsopvoeringaan grenzen ge
bonden is. Een logisch gevolg hiervan
is dus wel, dat men tot het samen
stellen van een urgentie-schema
moest komen. Dit schema, dat voor
heel Nederland zal dienen, zal wer
ken als een stelsel van zeven met
verschillende maaswijdten, waardoor
de gebieden, al naar de noodzakelijk
heid. in groepen zullen worden ge
schift. Men verwacht, dat het in 1957
bekend zal worden.
(Frits Fl/fs:)
Een top-succes van 't kinderfeest
Is 't nummer blindeman geweest!
Mij hielp het blijde jeugdpubliek
Aan menige geslaagde kiek;
Geslaagd in elk geval omdat
De lamp die in de flitser zat
Was Philips „Photoflux", want zo
Vermijd ik ieder risico!
(Allemaal:)
Wij nemen Philips „Photoflux"!
Bij ieder filmpje een paar stuks I
Het feilloze mi*
flitslampje Cf
De Ziekenfondsraad deelt mede: het
honorarium dat een algemeen zieken
fonds per bevalling aan een vroed
vrouw betaalt, is van 36.50 tot 40.-
verhoogd. Voor vroedvrouwen, die de
uit de wet van 1 juni 1951 voortvloei
ende ruimere bevoegdheid niet heb
ben verworven, is het honorarium van
34.tot 37,50 verhoogd.
Voorts is het aantal gevallen, waar
in een vroedvrouw, die niet de volle
dige verloskundige hulp verleent, toch
op genoemd honorarium recht heeft,
iets uitgebreid. Verder is bepaald,
nrLde, vü)e,dvrouw' die uitsluitend
prenatale hulp verleent, hiervoor een
nntvaniif nte van het honorarium
ontvangt Deze regeling geldt met
terugwerkende kracht tot 1 juli jl.
Dat urgentie-schema, dat momen
teel in de maak is wordt voorbereid
door een speciale commissie te Wa-
geningen, die bezig is met het ver
werken van gegevens die men in alle
provincies voor dat doel verzameld
heeft. Uit die gegevens moet blijken
hoe het staat met de waterbeheer
sing van het gebied waarvoor ruilver
kaveling is aangevraagd, dus de mo
gelijkheid tot ontwatering en tot wa
tertoevoer, hoe het staat met de ont
sluiting, dus het wegennet, hoe de
afstand is van de bedrijfsgebouwen
naar de kavels, hoe de kavelvormen
zijn, of er krotopruiming mee ge
moeid is en last not least hoe de so
ciale verhoudingen er zijn. Al die ge
gevens bepalen de urgentie van het
aangevraagde object.
Hierboven hebben we al geschre
ven over de beperkte capaciteit
van de CTD en van het Bureau
Ruilverkaveling. In west-Brabant
werken nog andere factoren rem
mend op een vlot verloop van za
ken. Met name zijn dit het Delta
plan, het Antwerpen-Moerdijkka-
naal en de verbetering van de bene
denloop van de Mark, van Breda tot
het Sas.
Deze plannen leggen de landbouw
kundige ontwikkeling van belangrijke
delen van west-Brabant ernstig aan
banden, Daar weten de mensen van
,,Het stroomgebied van de Boven-
Mark en Aa of Weerijs" en van het
ruilverkavelingsgebied ,,De Haagsche
Beemden" van mee te praten. Voor
bereidende plannen die reeds 14 ja
ren op afwerking liggen te wachten...
Zoals we reeds enige dagen gele
den hebben geschreven, komt voor
(Advertentie)
B.F.Good?ich
geven J
^^bp Uw bandenbudget
door samengeperst loopvlak
west-Brabant de ruilverkaveling ,,Ou-
wervelden" (909 ha) in 1957 in stem
ming. N. Vossemeer c.a. echter zal
slechts stemmingsklaar worden ge
maakt, indien de Centrale Cultuur
technische Commissie dit gebied vol
doende ruilverkavelingsurgent acht.
Wel komt in bewerking het gebied
van de ruilverkaveling „Amerkant
c.a.", gelegen tussen Lage Zwaluwe
en Geertruidenberg, ten noorden be
grensd door de Amer en ten westen
en zuiden ongeveer door de weg I age
Zwaluwe naar Geertruidenberg. tpt
gebied is 4000 ha groot en het werk
zal vermoedelijk in het eerste half
jaar 1958 in stemming komen.
(Advertentie)
fP*fexctndi{/\
'--'O I V
.^4-
■K Putte*
aa» ge vra agd
ir) Voor/ersiding
RvA in vit voering
p Rt/ir vo/óooid
OenA/aeid/ge grens
\A/esé-N. Brat? et nt
De gemeente Ede heeft in de uit
gestrekte bossen van de Hindekamp
een ongeveer zestig ha groot reser
vaat voor herten ingericht, waarin
zich op het ogenblik waarschijnlijk
reeds een vijftien edelherten, alsmede
twee reeën bevinden. Men wil het
Veluws edelhert, dat op een steeds
kleiner wordend gebied wordt terug
gedrongen, voor uitsterven behoeden.
Ook wil men pogen door selectie weer
een zuiver type van het Veluwse edel
hert te krijgen. De meeste op het
ogenblik nog in het vrije revier le
vende dieren hebben namelijk te veel
vreemd bloed gekregen van in vroe
ger jaren uit het nationale park De
Hoge Veluwe ontsnapte cn ch°r ge-
importeerde Silezische hertr De
conditie van het vrij levenc' hert,
laat de laatste decennia te wensen
over. Het kan in de bossen 's winters
niet voldoende voedsel meer vinden
om tot volle wasdom te komen, het
geen het duidelijkst merkbaar is aan
de ontwikkeling van het gewei. De
meeste bokken en dan moeten het
nog flinke zijn hebben op het
ogenblik ..hongergeweien", waarvan
het gewicht omstreeks drie kilo zal
bedragen. Het wordt echter mogelijk
binnen enkele jaren weer bokken te
krijgen, die een gewei met een ge
wicht van circa twaalf kilo zullen
torsen.
Het hertenreservaat in Ede zal niet
voor het publiek opengesteld worden.
(.Advertentie)
Wanneer Uw haar dunner gaat worden dan
mooi is en U moeite moet doen om dat te ver
bergen, doe daar dan iets aan. Voor Uzelf en voor
allen die U zien. Dat kan voortaanWant als de
haarwortels nog aanwezig zijn (en dat is praktisch
altijd het geval) kan Callo U helpen. Een Callo-kuur,
gecombineerd met het gebruik van vitamine B-com-
plex (uit bruinbrood, gistvlokken enz.) maakt Uw
haargroei even weelderig als ooit!
Dames zowel als heren vin
den er evenveel baat bij I
Prijs f 6.50 per flacon. Ver
krijgbaar bij kappers, par
fumeriezaken en drogisten.
Er ligt een gratis brochure
(met uitvoerige inlichtingen,
en foto's met attesten) voor
li klaar. Vraag deze aan Uw
winkelier of bijInstituut
ENORGA,
van Merlenstraat 120.
Den Haag.
van Dr. Jos de Cock
Iedere weggebruiker wordt in de huidige periode van benzineschaar-
ste voor de vraag gest ild of zijn motorvoertuig wel een zo zuinig moge
lijk gebruik van deze schaarse brandstof maakt. Door het nemen van
"C cud s i'oc'.treffcndc maatregelen kan men het benzineverbruik van
de auto of motor tot een economisch verantwoord niveau terugbren
gen, wat niet alleen een directe kostenbesparing voor de auto- of motor-
bezitter zal betekenen, te meer indien de benzineprijzen binnenkort
aanzienlijk zouden worden verhoogd doch daarnaast is er naar de
mening van de A.N. .i'.B een redeiijke kans dat de weggebruikers op
deze wijze zelf kunnen voorkomen ""at andere maatregelen van over
heidswege zullen loeten worden genomen, die veel ingrijpender zijn dan
het zondagsri;verbod.
De Bond rfteent dan ook, dat het
in het algemeen belang is, om enige
aanwijzingen te geven op welke wijze
men het benzineverbruik tot het
hoogst noodzakelijke kan beperken.
Het verdient dan ook aanbeveling na
te gaan of reizen welke normaal per
auto worden gemaakt wellicht tijde
lijk per trein kunnen worden uitge
voerd. Voorts zal het raadzaam zijn
om de snelheid waarmee men ge-
gewoonlijk rijdt te beperken, daar
een grote snelheid een daaraan even
redige luchtweerstand tengevolge
heeft, wat van de motor een groter
arbeidsvermogen vraagt, dus een
grote brandstofgebruik.
Een gemiddelde snelheid voor per
sonenauto's van 70 km. per uur is
een modus tot een- zo gunstig mo
gelijk benzineverbruik. Daarnaast zal
men tevens door Üeze snelheid
daartoe in staat gesteld bruusk
remmen en fel accelereren -zo veel
als mogelijk is met het oog op de
veiligheid moeten voorkomen, door
deze handelingen een sterk verhoogd
benzineverbruik ten gevolge hebben.
Een stugge veer onder het gaspe
daal kan wellicht helpen deze snel
heid aan te houden, waarbij de mo-
Advertentie)
*U behoort tot de
mensen van smaak en
verstand omdat U
Kienzle kiest voor klokke*,
reiswekkers en wekkers.
Kienzle: Om de artistiek*
modellen en vooral om
de kwaliteit
van het
uurwerk!
gelijkheid niet wordt uitgesloten meer
gas te geven, wanneer dit uit vei
ligheidsoverwegingen noodzakelijk
lijkt.
Bovendien wordt bezitters van mo
torrijtuigen aangeraden om de motor
opnieuw te laten afstellen, daar door
een juiste afstelling van het ontste
kingstijdstip, de afstand van de on-
derbrekerpunten de bougie-elektroden
klepspeling en carburator een bespa
ring van enKele procenten van het
totaal benzineverbruik kan worden
verkregen. Zeer weinig auto's blijken
in de praktijk aan de gestelde nor
men te voldoen.
Het aanbrengen van kleinere sproei
ers in de carburator kan eveneens
een besparing geven, doch dit mag
alleen dan gebeuren, wanneer de af
stelling van de ontsteking ed. zeer
goed is geregeld, niet met hoge snel
heden zal worden gereden, en de mo
tor niet zwaar „belast" wordt door
vracht.
Men late derhalve kleine sproeiers
alleen in overleg met de dealer in
de carburator monteren.
Voorts dient men de bandenspan
ning van de wagen iets hoger dan
normaal te kiezen, hetgeen geen na
delige gevolgen voor dit materiaal
zal hebben.
Het komt nog al eens voor, dat de
remschoenen langs de remtrommels
slepen, hetgeen tot gevolg heeft dat
de wielen altijd enigszins geremd
worden in hun loop. Bij een eenvou
dige controle kan blijken dat zij in
derdaad vrij lopen. Controle van het
feit of de wielen goed sporen, en
juist zijn uitgebalanceerd, kan even
eens tot gunstige resultaten leiden.
Zeer belangrijk is een aanpassing
van de weggebruiker aan de situa
tie van dit ogenblik, door wijziging
van zijn rijstijl. Vol gas optrekken
en zeer snel rijden, kost zeer veel
benzine, en het komt tevens de ver
keersveiligheid niet ten goede. Bij
het rijden in lage versnellingen
moet men dan ook niet fel optrek
ken, gematigd het gaspedaal „be
spelen" en zo veel mogelijk in een
hoge versnelling rijden en dat niet
harder dan ongeveer 70 km. per
uur.
Antwerpen houdt van de goede
traditie: voor de vierde maal wordt
een feestverlichting" ingericht. Deze
neeft plaats van 1 december 1956 tot
3 januari 1957.
Tijdens de Kerst- en Nieuwjaars
dagen zal de. Sinjorenstad weer eens
f geven van de echte gezellige, zo
geroemde Antwerpse stemming.
De lichtfeeërie zal zich uitstrekken
«1nï !".Cer dan 4 km en de drukste
inkr straten en de traditionele „Sin-
jorenwandeling" omvatten. Praalbo
gen en lichtmotieven worden langs
„P„JJ'lrC0,l-!rs °Pgesteld. Daarenboven
worden alle historische gebouwen en
belangrijke monumenten verlicht.
De schouwburgen, music-halls en
andere ontspanningsgelegenheden, als-
cae de verschillende concertvereni
gingen zorgen voor aantrekkelijke
programma's. Hotels en restaurants
brengen stemming in hun verbruik-
znlen. De uitstalramen worden bijzon
der versierd.
..^h.-Veertiendaagse van de Hoffe
lijkheid wordt ingericht door de han.
deiaars van het centrum.
Over het ganse parcours wordt mu
ziek gemaakt door fanfares en harmo
nies.
Op 18 december ontsteekt de burge
meester van Oslo de door zijn stad
aangeboden grote kerstboom op de
Grote Markt.
Dezelfde avoncl heeft in de Stede-
Jij ke Feestzaal (Meir) een massauit
voering van kerst- en vredesliederen
Deze twee foto's geven samen een volledige indruk van het
monument „De Vlucht", waaraan de beeldhouwer Hein Kore-
man dezer dagen de laatste hand heeft gelegd. In opdracht van
de gemeente Breda begon Koreman ongeveer een jaar geleden
te werken aan de uitbeelding van de dramatische vlucht van
bijna alle inwoners van de stad Breda in de Meidagen van 1940.
Reeds'in zijn eerste ontwerp koos hij een uit de stad vluchtende
moeder, dat een naar huis terug-verlangend kind met zich
mee trekt.
We hebben dat ontwerp gezien. Het was van bouw tamelijk
strak. Al te gespannen eigenlijk, omdat daardoor een soort
verstarring in de vrouwenfiguur ontstond. Het „vluchten"
werd op deze manier meer uitgebeeld in de door de verschrik
kingen van het oorlogsgeweld opgeroepen gemoedstoestand van
angst en twijfel. De wil tot vluchten is sterk aanwezig, de
kracht om „echt te gaan" ontbrak.
Zoals het beeld (ruim 2 meter hoog in brons) tenslotte ge
worden is, geeft het naast angst en twijfel ook sterk de daad
van het vluchten zelf. Niet alleen de ellips van de opgaande
lijn der armen verhevigt de actie, ook de cirkel van de (be
wegende) gewaden geven aan de stand der figuren een indruk
wekkende dynamische kracht. Wat Koreman met een minimum
aan „détail-werking" in dit monument heeft bereikt, grenst
voor een zo jonge beeldhouwer aan het ongelofelijke. In de
middeleeuwen zou hij zich daarmee de meesterstitel hebben
verworven, in de moderne tijd zegt men: hij staat nu in de rij
der groten als een volkomen gelijkwaardige. „De Vlucht" van
Hein Koreman zal naar onze overtuiging in vakkringen en bij
de kunstminnaars grote indruk maken. De plechtige onthul
ling vindt plaats in mei 1957.
L. B.