Publico a la P nle Marie Cecilie *Mk Carrière begon Venezuela in Zeeuws Portret ZO HEET DE NIEUWE SUSKE Een centrum van cultureel leven Technica Nova DE SINT NICOLAAS-ACTIE TE MIDDELBURG Mgr Alfrink droeg H. Mis op voor Hongaren Zuiddorps meisje een gevierde zangeres Marie-Cecile Moerdijk Jan Lemaire jr. B.F.Goodrich 11 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 17 NOVEMBER 1956 LEERLINGE VAN RUTH HORNA Doe het zelf met nedo-mex Transparante klenrlak In New York Havenarbeiders in staking Een voortreffelijk middel tegen ASTHMA en BR0NCHIALE HOEST Toneel adviseur Kinderzegels OOK HONGAREN PROFITEREN ERVAN SAMPERMANS 11 (Advertentie) Feme in.'oro scion*! !ni»rprefó su preteniecïón ds tytr, *n I» Bib ijclt, «o «tlo «jpeoiat orqamzado por Oir«cei»n Cultur* 7 B»l) yee*cién f ««l'* 1«« 1a* 1» ben <J«4e mayor «uiraufo par* au p»dr» un nolaW» e*n»*»S* de óp»r*. Can Ie deHcade pHanlacicn de cridor «Ja tv magnifies rat, tomoma a cartlar a edad de ©eho oma. Batre io-i maehos comentarioe qu« han. ««rgido sabre mi con "5 y dulte. que bar.» que tiempre *1 publico J* «tcuch» «dmirade v rta eon cplor*i«r*s l»è* lig*ï«i. ïaterprela coa ia mayor fscÜldr 1 .J "oratori»a"« St numeroso publico que acudid ayer el vtión de Ier! •s - - -r r.« I» m&tsnif.itl'.tk ttTft-KArtfttf-sArt nï-de MOtiaUU (Fo^Cft? (Van onze redacteur) In het verre Venezuela maakt een jonge vrouw een verbluf fende carrière als zangeres. Het is Marie-Cecile Moerdijk, ruim een jaar geleden nog een Zuiddorps meisje, dochter van de ge meentesecretaris. Haar was door artiesten van wereldnaam een grote carrière voorspeld want Marie-Cecile Moerdijk bezit een briljante stem, een stem die Ruth Horna, Jo Vincent, Diderik van Buren, Viena Bouvie tot voor kort directrice van de Franse opera te Gent met bewondering vervuldeen met verwon- dering. De haar door God geschonken stem gaat nu de triomf oog sten die ze verdient. Want de loopbaan van Marie-Cecile is be gonnen, niet, zoals men gedacht en zoals haar ouders gehoopt hadden, hier in Europa, maar in het verre Venezuela, waar zij na haar huwelijk ging wonen. Dat was ruim een jaar geleden. „Nu is 't voorbij" zeiden haar ouders en in die woorden konden slechts de genen die alles wisten de verholen teleurstelling vermoeden. Want de heer en mevrouw Moerdijk wéten iets van muziek: in dit milieu kon Marie- Cecile's gave zich zo ontwikkelen. Aan de ene kant gevoed door de be wondering, neen, niet voor hun kind, maar voor die stem, dat timbre, die volmaakte coloratuur, en aan de an dere kant beschermd door de nuch tere bescheidenheid die vooral haar moeder, mevrouw Moerdijk, altijd sterk heeft laten gelden. Want zij, die zelf een uitmuntend pianiste is, weet dat ware kunst zich nooit kan verloochenen en dat, wanneer iemand een muzikale carrière is toebedeeld, die toch komt. Toen ging hun dochter naar Vene zuela. Tijdens zijn verlof leerde de heer J. Willems haar kennen en toen hij terugkeerde naar Zuid-Amerika, ging zij mee. „Nu is 't voorbij", zei den de ouders. Maar 't was niet voorbij. Integen deel, het begon pas.... Muzikaal milieu Haar eerste scholing ontving Ma rie-Cecile Moerdijk van haar moeder en in het Zuiddorpse gezin, waar mu- I ziek wel het belangrijkste is, werd jaren geleden de grondslag gelegd voor een muzikale carrière waarvan enkelen toen al vermoedden dat ze f een tophoogte zou kunnen bereiken. En op een avond, toen er in het Jansemus Lyceum te Hulst een mu ziekavond werd gegeven, waar Jo i Vincent optrad, toen is het eigenlijk begonnen. Toen viel het besluit die j njloeRJjRe weg naar de hoogte in te slaan. Na het concert werd een brief geschreven naar Jo Vincent, met het verzoek Marie-Cecile eens te laten voorzingen. Natuurlijk wisten de ouders wat zij begonnen. De directrice van de ranse Opera te Gent, Viena Bou vie, had Marie-Cecile horen zingen: een wat verlegen meisje op dat gro te toneel, dat nerveus gebaarde, maar dat zóng, zo zuiver dat mé- vrouw Bouvie, met een dringenÖ Sï!aïir?ei "naar Milaan, jij moél paar Milaan, hier is niemand dié iv!j leren". En dat was nadalt Diderik van Buren, die repetitof was aan de Scala te Milaan reedfe tevoren attent gemaakt op Mariel- Cecile's stem maar hij had ei- geen aandacht aan geschonken plotseling haar lach hoorde, een lach die een natuurzuivere stem verried, een stem die Diderik van Buren het gesprek deed vergeten. En die lach had haar ook bijna naar Milaan gebracht. Maar haar moe der vond Marie-Cecile te jong. Ze was toen achttien en dit besluit ty peerde mevrouw Moerdijk: behalve kunstenares was ze moeder en dat in de eerste plaats. En als Marie- Cecile ooit zangeres zou worden, dan zou ze 't ook worden zónder de Scala. En dat kwam uit. Want de brief aan Jo Vincent werd beantwoord. Kom naar Roosendaal, daar ben ik, schreef mevrouw Vincent. En Ma rie-Cecile kwam en ze zong. Nog voordat er een woord gezegd was, zei de bekende zangeres ,,ik geef geen les, ik geef geen les" en mevrouw Moerdijk voelde de teleurstelling in zich opkomen. Maar even abrupt ging Jo Vincent verder „kom naar Haar lem, naar mijn huis." Een nieuwe reis (er zouden nog ve le, en langere reizen volgen) naar Haarlem. ,,Wat zal ik zingen?" vroeg Marie-Cecile haar moeder. ,,Zing ,,De koningin van de nacht" antwoordde mevrouw Moerdijk. En Marie-Cecile durfde. In Jo Vincent's huis klonk het wondere lied, dat een stem zonder zelfs maar de geringste tekortkomin gen vereist. Marie-Cecile zongen ze zag niets meer; en haar moeder luisterde, gespannen.... en zag ook niets meer, hoorde alleen dat war me geluid dat Mozart's lied zong. En toen Marie-Cecile zweeg, zagen ze ook Jo Vincent niet meer. Het was een moment waarvan alles afhing: een toekomst als zangeres of slechts de vreugde van 't zingen voor eigen kleine kring. Was mevrouw Vincent weggegaan om met tact duidelijk te maken dat Jo Vincent had het Zuiddorpse meis je nog maar kort aangehoord, of ze was gaan telefoneren naar niemand minder dan Ruth Horna. ,,Naar Am sterdam", commandeerde ze me vrouw Moerdijk, en niet veel later belden ze aan bij de vrouw die de allergrootste stemmen onder haar controle heeft of heeft gehad. Ook die van Jo Vincent. En weer zong Marie-Cecile. Ruth Horna maakte een weids gebaar over bijna drie kwart van het klavier en gedecideerd zei ze: Coloratuur: volmaakt Aan de rest zullen we nog iets doen." En een week later kreeg ze haar eerste les van Ruth Horna. Eerste succes Marie-Cecile werkte toen op de ge meentesecretarie van Zuiddorpe en om haar lessen gemakkelijker te kun nen volgen kreeg ze een functie bij Sociale Zaken in Den Haag en nog wat later in Amsterdam, zodat de we kelijkse gang naar haar grote lerares (ze mag iedere dag komen, zei Ruth dend hart heeft ze er verscheidene, wegens een prozaïsche verhuizing, moeten afzeggen. Het hevigst bloedde dat hart toen zij om diezelfde reden „neen" moest zeggen toen haar de sopraanpartij werd aangeboden in ,,Ia Bohème", waarvoor de impre sario krachten ging zoeken in Italië, maar in Marie-Cecile de eerste en belangrijkste vond. ,,De Nederlandse zangeres met de zeldzaam mooie stem" is een van de namen die de Venezolanen haar ge ven en de kunstcritici van de dagbla den hebben onverbloemde lof voor Marie-Cecile „Mordijk". Die verkeer de spelling van haar naam garan deert een juiste uitspraak, aldus ver klaarde zij aan haar ouders. Die kleine verhaspeling doet er trouwens weinig toe. Men is al ge wend om alleen maar van Marie-Ce cile te spreken en dat is voor een zangeres een zeer zinvolle naam. Het is geen toeval: haar vader, die niet afweek van de traditie in de familie de meisjes naar de Moeder Gods te noemen, voegde daar onmiddellijk de naam van Sinte Cecilia aan toe, uiting gevend aan de stille hoop dat zijn dochter op muzikaal gebied ooit iets zou gaan presteren. Toen zij twee jaar was, wilde haar vader al weten of er muziek in zat" en de resultaten van die tijd waren erg po ver. Nu is haar ster stijgende en wellicht zullen we haar over niet al te lange tijd ook in Europa en in ons land horen zingen. Dan zal blijken dat de Zuid-Amerikanen de primeur gehad hebben van een zangeres van bijzondere kwaliteiten. DUBBELE ZEKERHEID hjj mankoop van een Grundig toestel! Of het nu een Grundig TV of Grundig Radio moet zijn, de bekende service van Technica Nova, gekoppeld aan de Nederlandse Grundig garantie biedt u het allerbeste Laat U bfj Technica Nova demonstreren, wat het enorme verschil is tussen het effect van Grundigs Klankkeus-register in diens nieuwste radioserie, vergeleken met „gewone" radio- ontvangers. Dén zult u ontdekken waarom Technica Nova enthousiast Grundig-dealer ls! (Advertenties) Horna) weinig tijd vergde. De eerste stappen op de weg naar de begeerde kunstenaarsloopbaan. En juist toen gebeurde wat eerst een breuk met de Muze scheen: Marie- Cecile trouwde en dat hield in: ver trek naar Venezuela. De heer Wil lems, haar echtgenoot, bestreed dit evenwel, het muziekleven in dit land, geconcentreerd in hun toekomstige woonplaats Caracas kennend. Sneller dan zijzelf durfde verwach ten werd haar stem ook daar ontdekt. En nu zingt ze in dezelfde zaal waar ook Yehudi Menuhin, Bruno Walter en vele andere wereldvermaarden optre den. Dat ging zo: Heerlijke zucht'' (Advertentie) Het jonge paar was genodigd bij een doopfeest en tijdens het dansen begon Marie-Cecile te zingen. Er werd een wals van Strauss gespeeld. De dansvloer raakte leeg... niemand danste, ieder luisterde. Later zong zij voor bij Isabel Aretz, impresario, componiste en pianiste, echtgenote van Ramon y Rivera, die dirigent van het Concertgebouw Orkest van Caracas is. Marie-Cecile vroeg haar, daar te mogen zingen. Mevrouw Rivera antwoordde ,.Daar komen alleen de allergrootsten".... toen hoorde ze die stemen ze voegde er categorisch aan toe ,,en daar behoort U onder!" Marie-Cecile's Venezolaanse idool, Fedora Aleman, een zeer gevierd zan geres in Zuid-Amerika, was de eer ste die haar kwam feliciteren, toen het vroegere Zuiddorpse meisje haar eerste concert gaf in de Biblioteca Nacional van Caracas, een concert dat georganiseerd was door het Mi nisterie van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen. Het was 't begin van de triomf. Ze heeft op de weg naar de top dat punt bereikt van waaruit verder klimmen eenvoudiger moet zijn dan weer te dalen. Haar optreden voor een merkwaar dig volle zaal (het muzikale Caracas kan zich de luxe van nog geen half volle zalen permitteren....) die al ge noeg voorspelde, was een succes dat haar zelf verbijsterde. Onder de stroom van bloemen was een boeket van de Minister. „Het eerste optreden was zo voor bij" schreef ze in een brief naar huis ,,die vier minuten waren om als een zucht.... en 't was een heerlijke zucht waarvan ikzelf genoten had." Ze treedt thans regelmatig op voor radio en televisie. Ze krijgt vele con tracten aangeboden en met een bloe- J?* °,UCLe Kath<>lieke Kring te Roo- n»a heeft niet alleen van naam, ri„ar °2 van 'nne''lijk een verande- B ondergaan. Voortaan zal het ge- «"?,d."'orden: -.Schouwburg Roo sendaal een benaming die allure doet verwachten. Men zal bij een be zoek in die verwachting zeker niet teleurgesteld worden. Voor ruim 700 bezoekers is er een comfortabele ze tel om van daaruit te kijken naar een geheel gemoderniseerd toneel. Voor andere Noordbrabantse steden een bezit om van te watertanden, om dat een „centrum van cultureel le ven" voor de meeste plaatsen nog tot de onvervulde wensen behoort. De leden van de havenarbeiders bond I.L.A. te New York zijn in staking gegaan, waardoor het werk in de haven zo goed als verlamd is. Vooraanstaande personen in de ILA voorspelden, dat ook nog 35.000 ha venarbeiders in andere havens aan de Atlantische Oceaan en de Golf van Mexico in staking zullen gaan. Een woordvoerder van de bond schatte, dat 54 schepen de haven nu niet kunnen verlaten. De arbeiders wensen een gunstiger loonregeling. (Advertentie) Wellicht heeft u reeds talloze mid delen tegen athma en bror.chiale hoest gebruikt, zonder werkelijk ver lichting te vinden. Toch bestaat er een product dat zijn doeltreffendheid bewezen heeft en dat aan tienduizen den lijders verlichting heeft gebracht. Het zijn de Adozo tabletten. Eén Adozo tablet bij het opstaan genomen verzekert u een dag zonder aanval len: één tablet bij het naar bed gaan, een rustige nacht. Probeer de Adozo tabletten en u zult zelf zien, dat hun uitwerking wonderbaarlijk is. Bij apo thekers en drogisten. Wilhelminastraat 31 - Fr Tel. 7681 Het is nog geen vol jaar dat Jan Lemaire jr. in Zee land woont pas dit voor jaar vestigde hij zich te Middelburg maar hij kent ons gewest reeds als z'n broekzak. In de meest uitmiddel puntig gelegen plaatsen, op de eilanden, zowel als in Zeeuwsch-Vlaanderen, kunt ge hem ontmoeten op zijn „hakke-poffertje" en ook wel op zeer ongelegen uren. Want een toneel-adviseur voor een hele provincie moet die door kruisen van oost naar west, van noord naar zuid en zijn werktijd begint pas goed als 'n ander het bijltje er, na volbrachte dagtaak bij neerlegt. Het is verbazend, dat deze ras echte Amsterdammer en man van de grote stad zich zo snel accli matiseerde in het landelijke Zee land. hoewel een scepticus zou kunnen zeggen, dat iedere rol een tonelist moet liggen. Wie mocht denken dat het ju nior achter de naam een prille leeftijd meebrengt vergist zich deerlijk, want Jan Lemaire hoopt morgen niemand minder te zien dan Abraham, die zich slechts presenteert aan 50-jarigen. Het „junior" is slechts toe te schrijven aan het feit, dat de kleine Jan op 19 november 1906 werd vernoemd naar zijn vader Jan Lemaire sr., die tot op van daag als beroeps-acteur actief door plankenland patrouilleert. De appels plegen in het geslacht Lemaire, wat de stiel betreft, niet ver van de boom te vallen. Zo ging Jan jr. al heel vroeg naar de Amsterdamse to neelschool om gevormd te worden door sterren als Balthasar Ver hagen, Ko Arnoldi, Magda Jans sen, Cor Hermus en van Dalsum. Nog vroeger, als 13-jarige jon gen, had Jan al voor de film ge speeld n.l. in „Mensenwee", ge regisseerd door Theo Frenkel en met spelers als Louis Davids en Koen Hissink. Na het doorlopen van de toneel school, werd de jonge acteur - hij was toen 21 - verbonden aan de koninklijke vereniging „Ned. To neel" onder Louis Saalborn en Dirk Verbeek. Daarna stapte hij over naar de „Jonge spelers" van Ben'Groe- neveld; trad op als voordrachts kunstenaar en werkte bij verschil lende gezelschappen, daar besten digheid niet het kenmerk is van de verschillende groepen, die voor het voetlicht opereren. De Duitse dwang in de bezet ting kon deze vrije vogel hele maal niet verduren en de illegali teit kreeg in hem een durvend medewerker. In 1941 greep de Gestapo hem in de kraag en liet hem pas los, na de verplettering van Hitiers Duitsland. Wat Jan Lemaire jr. in die vier jaar on dergaan heeft van Amersfoort tot in het moordkamp Oraniënburg is nog af te lezen van zijn door groefde „kop", maar hij bracht er toch het leven af en keerde 26 mei 1945 terug in de hoofdstad. Hij richtte er zelf een troep „Vrij toneel" op; zag zwarte sneeuw; werkte voor een tijdschrift; kwam tenslotte bij de „Verenigde spe lers" en kreeg, na in 1955 gefun geerd te hebben als jury-lid voor het „Zeeuwse landjuweel", de kans om toneel-adviseur voor Zee land te worden. Ontstuimig en met overgave is hij aan die nieuwe taak begonnen geeft regiecursussen; raamregie; toneel-adviezen, helpt de juiste stukken kiezen en heeft wat men noemt, de handen vol. Zijn ideaal: het Zeeuwse ama teurtoneel omhoog te brengen, hoopt hij in niet al te lange tijd te bereiken. Daarvoor is hij „bij nacht en ontij in touw en schroomt geen moeite om de Zeeuwse amateurs het ,,a-b-c" van regie en acteren bij te brengen of de meer gevor derden de stap naar het betere te leren zetten. Voor de administratieve kant van zijn functie, heeft Jan Le maire, zo zei hij ons, een niet genoeg te waarderen steun aan zijn vrouw, want deze meer dorre beslommeringen liggen onze kun stenaar minder dan de rest van zijn taak. De Kinderpostzegel-actie 1956 is 12 dezer begonnen en zal tot onge veer half januari voortduren. Gedurende verschillende weken in deze periode zal op de grote post kantoren een afzonderlijke stand zijn, waar door dames kinderpost zegels en prentbriefkaarten voor de ze actie verkocht worden. Het Ned. Comité voor Kinderpost zegels heeft besloten, dat f. 100.000,-- uit de opbrengst van dit jaar ter beschikking zal worden gesteld om het leed van Hongaarse kinderen te verlichten. Zaterdag 24 november zal te Mid delburg door het St. Nicolaascomi- té, dat o.m. financiële steun ontving van de Middenstandscentrale, Han delsbelang, verschillende winkeliers winkelstraten en „Uit het volk voor het volk" wederom een officiële ont vangst van St. Nicolaas worden ge organiseerd. De kindervriend vergezeld door vijf zwarte Pieten en een aantal herau ten en tamboers, arriveert per boot tegen twee uur aan de Rouaanse kaai voor het grote flatgebouw. Daar zal het comité van ontvangst gereed staan, terwijl „Excelsior" voor de muziek zorgt. Na de aankomst volgt een rijtoer door de stad in een open rijtuig, ter wijl de zwarte Pieten hem gedeelte lijk te paard en anderen te voet ver gezellen. De stoet wordt geopend door tam boers en hoornblazers in traditioneel kostuum, welke dit jaar afkomstig zijn uit de signaalafdeling van „Achil les". De route is als volgt. Rouaanse kaai, Beatrixbrug, Rot terdamse kaai, Dam N.Z. Lange Gist- straat, St. Pieterstraat, Balans, Wa- genaarstraat, Korte Noordstraat, Noordpoortplein (ziekenhuis), Klein Vlaanderen (Oude Mannen- en Vrou wenhuis), Seisplein, Seisstraat, Krom me Weele, Vlasmarkt, Markt. Op het Noordpoortplein zal halt worden gehouden voor het ziekenhuis. St. Nicolaas zal daar versnaperingen afgeven voor de kinderen, die in het ziekenhuis worden verpleegd. Na 'n kort oponthoud zal hetzelfde geschie den voor de ouden van dagen in het tehuis voor oude lieden, ingang Klein Vlaanderen. Op de Markt zullen er door de zwarte Pieten pepernoten voor de jeugd worden gestrooid. Te circa 2.45 uur arriveert de stoet voor het stadhuis op de Markt en daar zal St. Nicolaas, zijn gevolg en genodigden officieel door het ge meentebestuur in de Burgerzaal van het stadhuis worden ontvangen. De muziekvereniging Excelsior zal in de tussentijd op de Markt een aan tal toepasselijke liederen ten gehore brengen. De van de pui voor het stadhuis of eventueel in de Burgerzaal te hou den toespraken, zullen door middel van luidsprekers over het gehele Marktterrein te volgen zijn. Te ongeveer 3.15 uur vertrekt de stoet weer van de Markt langs de vol gende route: Markt, Gravenstraat, Gortstraat, Plein 1940, Pottenmarkt, Langeviele, Houttuinen, Seisdam, Penninghoek- singel, St. Antheunisstraat, Lange Noordstraat, Markt, Nieuwe Burg, Groenmarkt, Korte Burg, Balans, St. Pieterstraat, Lange Giststraat, Dam Korte Delft, Lange Delft, Markt, wel ke wordt rondgereden, Lange Delft, Segeersstraat naar de Loskade, waar de stoet wordt ontbonden. De aartsbisschop van Utrecht, mgr. dr. B. J. Alfrink, heeft gis termorgen in een geïmproviseer de kapel op de Jaarbeursterrei nen een pontificale hoogmis opge dragen ter intentie van de Hon gaarse vluchtelingen. Hij werd hierbij geassisteerd door tal van hoogwaardigheidsbekleders van het aartsbisdom. De congreszaal, die tot kapel is in gericht, was gevuld iret meer dan 500 vluchtelingen toen de aartsbis schop zegenend binnentrad. „Sacerdos et pontifex", zongen de leden van de kerkmuziekschool met „pap es parancsolo", begroetten de Hongaren de aartsbisschop. Mgr. Alfrink sprak de vluchtelingen tijdens de mis in het Duits toe. De Hongaarse pater Rochus Radanyi vertaalde deze toespraak, die getuig de van de wil van het Nederlandse volk om alles te doen wat mogelijk is om deze Hongaren hier vrijheid en liefde te bieden. „Wij willen proberen U de moge lijkheid te bieden voor een leven zon der angst. U ontvangt in ons land nieuwe liefde en leert nieuwe vrijheid kennen. Uw vaderland teruggeven kunnen wij niet, maar wij zullen dit vergoeden door onze liefde en gene genheid voor een volk, dat jarenlang onderdrukt is." Tijdens de vertaling van het ge sprokene lieten velen hun tranen de vrije loop. „Vergeet ons arme Hongaren niet", was de eerste regel van een Hon gaars Marialied, dat de vluchtelingen onder de pontificale mis aanhieven. De plechtigheid werd besloten met de bisschoppelijke zegen, welke mgr. Al frink de aanwezigen gaf. Tenslotte werd het Hongaarse volkslied gezon gen. (Advertentie) I XOHlÏM. •tfüoteti&lkjct verforen, de véJceeUuecdaf/mif km Uw^üsrer BB? AUTOBANDEN De banden-specialisten Lambiek weet het alweer: hij zal wel eventjes uit de verf doen, hoe onze nieuwe Suske en Wiske heet. Hij schildert en morst, dat het een lieve lust is. De t(jd om rustig aan Wiske te vertellen, hoe het nieuwe span nende verhaal heet, kan hij zelfs niet vinden. Verontwaardigd draait Wiske zich om, een echte Lambiek-ramp achter zich la tend.... Nu zouden wü natuurlijk kunnen verklappen, hoe 't beeld-verhaal, dat dinsdag begint, ge titeld is. Maar nu de brave Lambiek zo ongelukkig ge vallen is, trekken we één lijn met hem: U zult het wel zien, wanneer de voorstelling be gint. In elk geval: veel plezier er mee!

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9