Autobewaker op preekstoel
PAPIER VOOR UW PEN
Priesters en leken
Typisch protestants
Toog en boord
Ten pleidooi
OP HET
KERKPLEIN
Geen kraaien of eksters
met melk meer mans
Ook üw zaak
11
15
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 10 NOVEMBER 1956
Tkumsly-tl
manchester
Klacht van Jemen
over Britse actie
Mét J
rm/k»
Met me/k A
meer 'uf)
Dikken Brumes Dui
tfez&naC
Een tijdje geleden maakte dominee Smit te
Amsterdam op het Oudekerkplein 'n praatje
met de autobewaker Klaas Smidt. Niet zo maar
een praatje over het weer of over de politiek,
maar over de bezitters van al „zijn" sleeën, over
hun geloof in Jesus Christus. En tenslotte ver
telde Klaas over zichzelf, zijn eigen levens
geschiedenis, hoe hij zelf in zijn leven de Heer
had teruggevonden, hoe hij van een vloeker een
bidder was geworden, zoals hij zich uitdrukte.
Dat verhaal pakte Ds. Smit zozeer dat hij in
een plotselinge opwelling zei: dat moest je nou
eens vertellen op de preekstoel tegen alle men
sen. En op zondag 30 september stonden er op
de preekstoel van de Oude Kerk twéé, Ds. Smit
en naast hem Klaas Smidt. Na een korte inlei
ding van de dominee kleeg Klaas het woord.
En Klaas vertelde in zijn eigen woorden, de taal
van een autobewaker, niet die van een theoloog,
aan een stampvolle, verbaasde en ontroerde
kerk, wat de Heer Jesus in zijn leven betekende.
Wat hier in Amsterdam gebeur
de, was typisch protestants, De re
formatie kent geen sacrament van
het priesterschap. Er zijn volgens
haar maar twee sacramenten, Doop
en Avondmaal. Alle gelovigen zijn
gelijk, er is geen verschil tussen
leken en priesters.
Ook de katholieke kerk kent het
fzgn. algemeen priesterschap van alle
gelovigen. Ook zij gelooft dat alle ge
lovigen geroepen zijn tot het aposto
laat. tot de medewerking aan de uit
breiding van Christus' rijk. Maar de
reformatie meent o.a. uit de woor
den van Petrus: ,,Gij echter zijt een
uitverkoren geslacht, een koninklijk
priesterdom, een heilige natie.." te
kunnen afleiden dat het sacrament
van het priesterschap niets meer is
dan de verbijzondering van het
ambt aller gelovigen", d.w.z. niet be
staat.
Veronderstel, dat een groepje
Christenen - leken! - gevangen ge
nomen en in de woestijn gejaagd zou
worden zonder een door een bisschop
gewijde priester. Wanneer ze het nu
samen eens zouden worden, iemand
uit hun midden zouden kiezen, ge
trouwd of niet getrouwd, en hem zou
den opdragen het ambt uit te oefe
nen, te dopen, de Mis op te dragen,
te absolveren en te preken, dan zou
I die man even waarachtig priester zijn
als wanneer hij door alle bisschop
pen en pausen was priester gewijd".
Aldus schreef Luther in 1520. Dat
mag te denken geven aan hen die
.beweren dat Luther in het begin van
zijn optreden eigenlijk geen dwalingen
heeft verkondigd, maar slechts heeft
geprotesteerd tegen mistoestanden
in de kerk van zijn dagen!
Het is eigenlyk zeer begrijpelijk,
dat vele hervormden vanuit hun ge
loofsovertuiging vanouds bezwaar heb
ben gehad tegen het dragen van een
toog of een speciale priesterboord
door hun dominees. Immers de do-
Advertenties)
minee is niet meer dan de gelovige,
hij is ook „maar" een gedoopte, een
Christen. Hij is slechts de .voorgan
ger", de drager van een ambt dat
aan alle gelovigen toekomt.
Vele jaren geleden heeft de grote
Abraham Kuyper zich duidelijk uit
gesproken tegen het ambtsgewaad,
omdat hij daarin de gelijkheid van
alle gelovigen in het ambt meende
wanneer de predikende en sacramen
ten bedienende ouderling - meer is
de dominee immers niet! - door een
bepaald ambtsgewaad boven de an-
dere gelovigen wordt uitgelicht. Het
bezwaar tegen het ambtsgewaad is
dus bij de reformatorische Christe
nen meer dan een kwestie van mode
of gewoonte, het heeft om zo te zeg
gen 'n theologische achtergrond. Met
andere woorden tot zelfs in een zo
bijkomstig ding als kleding toe open
baart zich een der diepste verschil
len tussen de katholieke en de pro
testantse geloofsovertuiging!
Toch vindt men ook bij protestan
ten mensen die een of andere vorm
van ambtskleding prefereren boven
een gewoon allemans-eolbertje. Men
voelt het, nog meer in het door-de-
weekse apostolaat, dan 's zondags in
de kerkdienst, als een bezwaar, dat
men als ambtsdrager niet herkenbaar
is. Men zet als het ware mét de toga
(welke door dominees veelal in de
kerkdienst wordt gedragen, ook zijn
ambt in de kamferkast.
Ds. Jac. de Vries vertelt in Woord
en Dienst (14 juli 1956) dat hij pas
als emigrant de voordelen van de
„collar" (boord) heeft ontdekt.
„Toen ik een paar jaar geleden
als scheepspredikant een reis op
een emigratieboot naar Canada
meemaakte, heb ik vaak gedacht:
wat zou het toch gemakkelijk en
nuttig zijn als de mensen mij op
een of andere wijze als predikant
zouden kunnen herkennen. En het
zelfde gemis in m'n uitrusting voel
de ik op de vijf weken lange tocht
naar Australië. Wanneer de Roomse
geestelijke langs de dekken liep,
wist iedereen wat men aan hem
had. Wie hem nodig had kon hem
te allen tijde aanklamp en. Maar de
scheepspredikant liep ,'in een zak",
geen mens herkende hem, vooral
de eerste dagen niet. Men wist nau
welijks van zijn bestaan af, hij reis
de incognito".
„Mijn Australische collega's die in
de verdachte buurten van Melbourne
werken hebben mij verzekerd dat
hun ambtsgewaad, de collar, hen vrij
waarde voor alle aanranding en over
last. Zo werkt hun kleding preven
tief. En schept ruimte voor het amb
telijk handelen. Merkwaardig in dit
verband is ook de reactie der Holland
se emigranten. Zijn ze pas aangeko
men, dan kijken ze je wat vreemd
aan en een enkele zegt wat hij denkt:
U lijkt wel Rooms! Maar na een
korte tijd hebben ze door dat de col
lar geenszins een privilege van de
roomse geestelijkheid is, maar dat
tienduizenden protestantse dienaars
des Woords, in Engeland, Schotland,
Canada. Amerika, India, Australië,
op de zendingsvelden, de collar dra
gen."
J. v.d. M. pr.
(Advertentie)
CORDUROY FLUWEEL
iedere meter is gestempeld
met het Schuttersveld merk
Poolvast en volpool
A. van Nunen Jr. uit de Dah-
lliastraat te Breda, is, als duiven
sportman zijnde, groot in al de
dingen waarin een klein man
neke groot kan zijn.
I Op vitesse en halve fond heeft
hij in het slechte seizoen, dat wij
achter de rug hebben, niet min
der dan 18 k-duiven gepakt
dat zijn in Breda de twee bo-
|venste van de poulebrief acht
op de vluchten beneden 300 km.
■en tien op de halve fond.
I Hetgeen niet van de poes is. Het
iBmag dan ook geen wonder heten, dat
adeze nazaat van Rembrandt en Jan
I Steen de heer van Nunen hanteert
1 namelijk met bekwaamheid alle soor-
,»ten kwasten en rollen behang dit
■jaar het halve fondkampioenschap
heeft gewonnen In de machtige Bre-
I - dase Bond.
I Waar hij dat mee gedaan heeft
Vermoedelijk met geen kraaien en
I leksters. Zijn sterkste troeven zijn
it wee doffers, een witpen en een ge
schulpte, resp. de 32 en de 74, vader
■en zoon.
De 32 komt van het hok van wijlen
mijn te vroeg gestorven vriend Leen
Loose, een fijn patissier uit de Bosch-
straat- yan huisuit kwam hij van
de Mundert, maar onder de oorlog
.moest hij evacueren naar Breda.
Daar hij van zijn oud soort geen veer
■lacl kunnen overhouden voor het
HDnaerduiken van zijn duiven, had hij
pog een half jaar in 't concentratie
kamp gezeten heeft een vriend
hem toen in de soort geholpen, Jans-
fcen van Arendonck en Horemans van
Schoten, via Mon van der Flaas te
Baarle-Hertog en Toontje Schouteren.
Specialist
Als jong deed hij niks en als jaar
ling stuurde hij de kat. Bij zover dat
de heer van Nunen al halveling be
sloten was, hem in de soep te doen.
Als een bliksemflits kwam toen de
fijne kenner A. Delhij tussenbeide.
,,Doet 'em niet dood", zei Toon,
„want het wordt een kampioen".
,,'t Is dadde gij het zegt", zei Adje,
„hij speult anders lelijk met mijn
voeten".
In '55 begon hij zijn leven te bete
ren. Tien prijzen: Duffel 390, St. Ghis-
lain 434, Noyon 214, Pont 69, St. De-
nis 40, Noyon 425, Pont 106, Pont 9,
St. Denis 32, en Noyon 59. In '56
deed hij het nog eens dunnetjes over
weer tien prijzen: Vilvoorde 456, St.
Ghislain 372, Noyon 563, Pont 391,
Corbeil 40, Pont 88, St. Denis 10,
Pont 196, Noyon 248 en St. Denis 177.
In '55 en '56 werd hij twee en twin
tig maal gezet, resultaat twintig prij
zen en acht maal bij de honderd eer
sten.
Adje jr. is een waardige zoon van
de oude Bredase melker Janus van
Nunen, die bij de bevrijding om het
leven kwam. Een van de grootste
kampioenen die de wereld ooit gekend
heeft. Moge hij die voetsporen nog
vele jaren blijven drukken.
De Vredesduif
De machtige maatschappij „De
Vredesduif" op de Kladde, onder No-
tendaal, seint mij de volgende kam
pioenschappen door.
Vitesse: 1 J. Snelders, 2 C. van
Schilt; idem per duif: 1 C. van
Schilt, 2 A. Roosendaal. Halve fond:
1 Gebr. van Eekeren, 2 J. Snelders;
idem per duif: 1 Gebr. van Eekeren,
2. L. Brouwer.
Fond: 1 J. Snelders, 2 C. van
Schilt; idem per duif: 1 C. van Schilt
2 J. Snelders. Wat dus met recht
De wakkere reiziger van A. van
Nunen jr. uit Breda.
Gastel; 2 Gebr. Manni, 3 W. Bakker,
idem per duif: 1 A. de Graaf, 2 A.
Stofmeel, 3 Gebr. Manni.
Generaal over alle vluchten en
tractementen: Willem Vermeulen.
Waarmee onze hartelijke geluk
wensen.
Kam pioendagen
Op speciaal verzoek geef ik die
even, het zyn er nog al wat, naar U
ziet.
11 nov. Limburgse Kampioenendag
te Sittard; 25 november Rotterdam
in de Rivierahal; (op deze dag gaat
tevens in de Stedelijke Feestzaal de
Antwerpse Kampioenendag), 2 dec.
(tegelijk met de „People Show"
te Londen) Nederlandse Internationa
le Kampioenendag te Utrecht; 9 de
cember Brabantse Kampioenendag te
Tilburg, tevens Noordelijke Kampioe-
De koning van Jemen heeft de se
cretaris-generaal van de V.N. mee
gedeeld, dat de Engelse autoriteiten
in Aden dezer dagen troepen met
modern materieel in de noordelijke
gebieden van Jemen, die „protecto
raten" genoemd worden, hebben ge
legerd.
De koning klaagt voorts over schen
ding van het Jemenitische luchtruim
door Britse toestellen.
(Advertentie)
ur.ou GT3
Al spoedig werd de heer Loose met
dit materiaal vitessekampioen van
Breda en specialist in het winnen
ran fietsen. Voor de grotere afstan
den had hij een roodbont duifje van
Jan van der Horst, waar niet aan te
sluiven was: wijd en zijd beroemd.
Nadien kwam het in bezit van de
aeer Steijlen van de St. Janstraat, die
er in de kortste keren mee op de krul
geraakte. Maar om kort te gaan en
friet rond de Po te draaien, die 32 van
Adje van Nunen, is een kruising
schouteren - Janssen,
ses: 147, 402, 21, 61 en 119.
jaar 51 is, won o.a. de volgende
Kyi!n:icin negeiV 50' 57, 232. 36,
oJ> oo. 161, 47 en 7; in '54 zeven- 229
302, 223, 192. 121, 173 en 62? in '55
[OP' IQQ3* twee .hele vroege: 5,
!o 1A7 jn? o,n 86in '56 nogmaals
es: 147, 402, 21, 61 119.
Dat is veertien maal bij de hon-
Jeift eersten. Denk niet dat het staart
lozen zijn, ge zoudt U lelijk vergis-
»enIn 35 werden er in de Bredase
una zes en dertig duizend oude dui-
en verzonden, oftewel achttienhon-
ra gemiddeld per concours. Daar de
pnd direct geweldig afzakt, hebben
|J0 cn zijn duiven hun prestaties
c cvpi'd iedere keer tegen minstens
v eeduizend vogels. En dit op ge-
[°on nestspel. Tot het weduwschap
hij nog altijd niet overgegaan,
'ok zijn zoon, de 74, gekweekt van
en duivin ras Janssen, dat Van Nu-
fen aankocht van de Bels Desmet van
IWosthoven bij Turnhout en die samen
et zijn vader al enige fietsen en
a radio heeft gewonnen boven-
en vliegen deze mannen altijd vol
t twee knaken laat het aan zijn
■roek niet drogen.
stuivertje wisselen mag worden ge-
noemd.
Jonge duiven: 1 M. Roosendaal,
z L. van Schilt; idem per duif* 1 M
Roosendaal, die geweldig hard ge
gaan is, dit seizoen, 2 L. Brouwers
Kampioenen - generaal over allé
vluchten en tractementen: 1 J Snel
ders, 2 C. van Schilt. Zaterdag 10
november nemen de hoktentoonstel-
lmgen weer een aanvang. Iedere zon
dag tot half januari zullen vijf kam
pioenen hun resp. pauwstaartjes ex
poseren.
De zaterdagvliegers
Veel wordt er niet over geschreven
het is er net eender mee gesteld als
met het zaterdagmiddagvoetbal. Niet
temin mag ik niet nalaten de kam
pioenschappen van de afd. Zuid (West
-Brabant) te publiceren. Ik doe het
met te meer plezier, omdat ik er
vele goeie vrienden tussen heb zitten.
Vitesse per hok: 1 Heijnen-van Gas
tel; 2 W. Vermeulen, 3 J. de Geus,
idem per duif: 1 Blokland-Ardenne,
2 W. Vermeulen, 3 H. Wulms.
Halve fond per hok: 1 J. de Geus
2 W. Bakker, 3 W. Vermeulen; idem
per duif: 1 J. van Geel, 2 H. Wulms,
3 J. de Geus.
Fond per hok: 1 Blokland-Ardon,
2 W. Schoep, 3 W. Vermeulen; idem
per duif: l Blokland-Ardon, 2 A.
Stofmeel, 3 M. Ploeg.
Generaal oude duiven: W. Ver
meulen; duifkampioenen Blokland-
Ardon.
Jonge duiven per hok: 1 Hejjnen-v.
nendag te Appingedam; 16 december
Oostelijke Kampioenendag te Deven
ter; 13 januari Dordtse Kampioenen-
dag; 20 januari Twentse Kampioenen-
dag te Almelo.
De Bredase Kampioenendag blijft
natuurlijk niet achter. Daar zult U
op tijd en stond wel het een en ander
van horen. Vele verrassingen zijn in
de pet. Volgende week nadere me
dedelingen.
De internationale duiven-Olympiade
vindt plaats te Amsterdam op 2 en 3
februari.
Nachtvlucht
Deze zware vlucht zal worden geor
ganiseerd op zaterdag 17 november
a.s door het inkorflokaal aan de
Teteungsedijk. Een ieder die de leef
tijd van zestien jaar heeft bereikt,
kan er aan deelnemen. Start in twee
groepen: 16 tot 37 jaar en 38 tot 80
jaar en ouder. Verscheidene zeer
oude dofiers, echter goed uitgeroven
m de staart, zullen de strijd aanbin
den tegen de jonge generatie die
weliswaar een voorsprong zal hébben
van de jeugd, doch indirect niet van
de ondervinding. Zaklantaarns zijn
ten strengste verboden. Konvoyeur is
de bekende Janus van der Linden
van de Z.N.B., die heel de vluchtlijn
op zijn duimpje kent.
P.S. Bij beenhouwer van Rumund
zelf groot duivensjarel zijnde, kunt
U zich voorzien van duivenkuitenvet.
Tweemaal daags insmeren en er is
geen houden meer aan gemaakt.
Allemaal goeie.
DIKKEN BRUINE
Getroffen en bewogen door de
rampspoed, op zo verradelijke wijze
over het Hongaarse volk gekomen, is
ook het Nederlandse volk spontaan in
actie gekomen. Hoewel de hulp die
noodzakelijk was in het tragische uur
van Hongarije, niet verleend kon wor
den, heeft ook het Brabantse volk
uiting gegeven aan diep medeleven
door het houden an bidstonden, stille
omgangen en protestvergaderingen.
Meer dan ooit bleek dat groot onrecht
algemene verontwaardiging weten te
wekken. In machteloze woede heeft
men de hemel geweld aan willen doen,
maar God regeert de wereld naar
EIGEN MAATSTAVEN. Natuurlijk,
wij weten dat gebed allereerst nood
zakelijk is, maar wij moeten daarnaast
overtuigd zijn dat Gods hulp alleen
daar zal ingrijpen waar naast het ge
bed de bereidheid bestaat ook 'n daad
te stellen. In de Heilige Schrift wordt
immers gesproken van „Bidt en
Werkt!". Het leven gaat verder en aan
de plannen van het Kremlin is niets
veranderd. Wij hebben gebeden om
Gods erbarmen over het zwaar be
proefde Hongaarse volk en bij menig
een zal de. gedachte niet Vreemd zijn
geweest: ,,Moge God het Nederlandse
volk hiervoor sparen!". Meer dan ooit
is het zaak om ons nu op de toekomst
te bezinnen. Zich verder neerleggen
bij protesten en gebeden zou zonder
meer verraad zijn aan het Hongaarse
volk dat ons, onder rampzalige gevol
gen voor zichzelf, de weg heeft ge
wezen. De tragedie van Boedapest
verplicht ons een daad te stellen. Nog
wel een daad van eigen belang. Wij
hebben de zware verplichting, nu wij
nog vrij kunnen handelen ons niet al
leen geestelijk maar ook materieel
weerbaar te maken. Het is onze dure
plicht om door toetreding tot een der
reservediensten van het Nationaal In
stituut „Steunt Wettig Gezag", te we
ten de Nationale Reserve., de Reser
ve Marechaussee, het Korps Lucht
wachtdienst en de Reserve Rijks- en
Gemeentepolitie, die afweer op te
bouwen noodzakelijk om een gruwe
lijk verraad zoals in Hongarije te voor
komen. Misschien is het de laatste
kans die ons geboden wordt.
Na hetgeen in Hongarije is gebeurd
kan en mag niemand zich onttrekken
aan zijn verplichtingen tegenover het
vaderland, terwijl ook niemand meer
kan beweren: „Wij wisten het niet!".
Moge het Brabantse volk, na gebeden
te hebben voor Hongarije het bewijs
leveren dat het ook bereid is de nood
zakelijke consequenties te trekken
en te dragen om door nu en dan enige
vrijheid op te offeren de gehele vrij
heid te kunnen behouden. Dit wil
zeggen voldoende vrijwilligers om
Rusland en zijn communisme te doen
weten dat het Nederlandse volk zijn
eigen ondergang niet wenst maar zijn
leven tot het uiterste verdedigen zal.
Gij wilt uw ondergang niet? Welnu
aan U het woord en de daad!
Gelegenheid tot aanmelding bestaat
bij de commandanten der reserve
diensten, te.r gemeente-secretarie, als
mede bij de plaatselijke commissie
„Steun Wettig Gezag".)
Mr. J. J. G. H. RAAIJMAKERS
Voorzitter van het Nationaal Insti
tuut „Steun Wettig Gezag" in de
Provincie Noord-Brabant.
L. VAN AGT.
Secretaris „S.W.G." Oost-Brabant.
C. VAN DER HOOFT.
Secretaris „S.W.G." West-Brabant
VERRAAD
Geen plaats voor (de ruim honderd
duizenden) verraders in ons land!
In ons land moet het vanaf heden niet
mogelijk zijn:
le. dat een werkgever een communist
in dienst heeft;
2e dat een arbeider met een communist
in een bedrijf samenwerkt;
3e dat de „Prawda" (Waarheid) blijft
verschijnen;
4e dat een Nederlandse papiergroot
handel papier levert aan verraders.
Een volk dat zichzelf respecteert
neemt maatregelen. De nog met verraders
sympathiserenden geeft men gelegenheid
uit te wijken naar Rusland en geeft hen
reisgeld. Voor verraders kan en mag
geen plaats zijn in ons land. Niet praten,
stel nu de daad.
ACTIE VOOR HONGARIJE EN
EIGEN LAND
VERRAAD (II)
Het was in de nacht van de 4e no
vember
De wereld was vol van intense vreugd,
want het dappere volk der Magyaren
Zocht de weg naar de vrijheid, door haar
eigen jeugd.
De „Jakhals van 't oosten, die werd
daar verdreven,
Door 'n volk vol haat, met 'n hart vol
verzet.
Men hoorde in Boeda-pest straten weer
juichen.
Ons land is weer vrij en ons volk gered.
Maar de Sovjet kwam terug en hij sprak
mooie woorden
Van „vrede", maar de ploert, (ach ver
geef me dat woord)
Heeft door laster en wapens 'n hel van
verschrikking
Door gemeen verraad, het land uitge
moord.
Wij vragen de Heer van hierboven
tesamen
Voor al het onrecht in dat land aan
gebracht
Laat hen doör hun verzet weer hun
vrijheid herwinnen
Geef licht na deez' donkere nacht.
JAN TABBERS
VERRAAD (III)
Het besluit van, onze regering om de
diplomatieke betrekkingen met de Sov
jet-Unie niet te verbreken, evneals van
het Nederlands Olympisch Comité, om
niet deel te nemen aan de spelen in
Melbourne zal wel de algemeneinstem
ming van het goede deel van ons volk
wegdragen, maar dit mag niet zeggen
dat wij nu verder meer rustig moeten
toekijken.
Het communisme binnen onze grenzen,
moet verdwijnen, zo mogelijk tevens hij
onze Beneluxpartners, dus in België en
Luxemburg.
Om te beginnen de communisten als lid
uit de volksvertegenwoordiging, provin
ciale staten en gemeenteraden en vanzelf
ook uit alle staats- en gemeentefuncties.
Wat eerstgenoemde categorie betreft, is
reeds geschreven dat hiervoor de grond
wet veranderd moet worden en dit veel
tijd vraagt. Daargelaten of dit juist is,
dan moet men er maar een paar nacht
vergaderingen voor over hebben, ofwel
een noodwet instellen welke meteen on
dergrondse af geheime acties van die zijde
onmogelijk maakt, in geen geval moet ons
volk zich erbij neerleggen dat de tegen
woordige toestand ongewijzigd blijft.
Men zou goed doen als men zich eens
terdege herinnerde, wat zich voor 1940
hier te lande heeft afgespeeld, toen men
de NSB de vrije hand liet.
BREDANAAR
VERRAAD (IV)
In deze droeve dagen
Zit de wereld vol van angst.
Wat zal er gaan gebeuren, i
Wat is er aan de hand.
De Russen zijn gekomen
In Hongarije klein. i,
Ze komen het verwoesten, t
Zoals de Russen zijn.
Ze kunnen niets als vechten,
En voelen niets voor vree.
Maar Nederland helpt bidden.
Met heel de wereld mee.
Tot de goede God ons verhoort.
Hij zal wel willen helpen. g
De mensen in de nood.
Die niets hebben te eten,
Geen enkel droog stuk brood.
Wat hebben wij nog 'n leven,
Dat weelde mag worden genoemd!
Maar wij ook willen helpen,
„Wij" de moderne jeugd.
'N DERTIENJARIG MEISJE
VERRAAD (V)
Zie, hoe 't Hongaarse volk, uit vele won
den bloedt,
Zie, hoe deez' helden vechten, met wa
re leeuwenmoed.
Noch voor geweld of overmacht, is de
Hongaar gezwicht,
Want tot de laatste druppel bloed, deed
ieder trouw zijn plicht;
Men vocht voor land en vrouw en kind,
de ongelijke strijd,
En was voor 't lieve Vaderland, tot ster-
vens toe bereid.
Maar God, de Heer der wrake, Hij wacht,
en beidt zijn tijd,
Zijn toorn zal „HEN" treffen, door wie
dit volk thans lijdt.
GEPENSIONEERD STAFMUZIKANT
VERRAAD (VI)
Wij allen hier in de vrije wereld heb
ben de vrijheidsstrijd in Hongarije ge
volgd. Wij hebben meegeleefd met het
Hongaarse volk in zijn strijd tegen het
regiem van Moskou en wij verheugden
ons mèt de Hongaren, toen de Russische
beer wegtrok naar het oosten en de vrij
heid gewaarborgd scheen.
En toen in de ochtend van de vierde
november de verbijsterende berichten
kwamen over het Russische optreden,
ging door de vrije wereld een storm
van verontwaardiging.
Het is duidelijk, dat het Hongaarse
volk vrij wil zijn. De overgrote meer
derheid van de bevolking steunde de op
stand daadwerkelijk. Desondanks zeggen
de spreekbuizen van het Kremlin, t.w.
Prawda en radio-Moskou dat „de con
trarevolutie in Hongarije ondernomen
werd door fascistische elementen en fi
nancieel gesteund werd door het kapita
lisme". Dit zou men gewauwel kunnen
noemen als het niet een zo ernstige zaak
betrof. Nu is het een leugenachtige goed_
praterij van een grootscheepse misdaad.
Het recente Russische optreden bewijst
dat de regering in Moskou geen eer kent
en zich door geen enkele morele be
denking laat weerhouden om haar doel
te bereiken.
Er is geen reden meer om aan te ne
men, dat het communistisch ideaal, de
wereldverovering voor het communisme,
veranderd is. Moge de vrije wereld hier
uit haar conclusies trekken en zich vast
aaneensluiten in haar afschuw t.a.v. het
communisme!
WASPIK. N. d. G.
VERRAAD (VII)
Een ieder van ons heeft met diepe
verslagenheid en machteloze woede de
moordaanslag van de Sovjet-Unie op
Hongarije vernomen.
Hoe hebben wij toch ooit kunnen ge
loven, dat de Russen fatsoenlijke men
sen waren, met wie men kon onderhan
delen?! Ze vertonen zich nu in hun wa
re gedaante: gemene woordbrekers en
laffe moordenaars. Geen enkele staat
die zichzelf respecteert kan toch naast
een natie met dergelijke individuen
vreedzaam voortbestaan? Laat Hongarije
een waarschuwing zijn voor de hele vrije
wereld; een waarschuwing, om voortaan
geen enkele communist meer te vertrou
wen.
Op het ogenblik vecht men nog in
Hongarije: een strijd van vrijheid tegen
slavernij, waarbij de slavernij nu zal
overwinnen.
De geheime politie begint in samen
werking met de Russen een afschuwe
lijke wraakcampagne tegen de vrijheids
strijders; ieder die maar enigzins ver
dacht wordt, aan de strijd deelgenomen
te hebén, wordt opgepakt en geëxcu-
teerd.
Kunnen wij, vrije mensen van het Wes
ten dit toestaan?
Laat ons zorgen, dat dit alles zich niet
bij ons herhaalt. Daarom: Weg met de
C.P.N.!
HULST L. v. S
VERRAAD (VIII)
Velen met mij zullen gisteren met die
pe teleurstelling kennis hebben genomen
van de regeringsverklaring, afgelegd door
dr. Drees. De passage „de regering acht
het verbreken van de diplomatieke be
trekkingen niet opportuun" is duidelijk
een klap in het gezich van aldegenen.
die zo spontaan hebben medegeleefd (en
nog leven) met het zo zwaar getroffen
Hongarije. Acht de regering het wellicht
wél opportuun om vriendschappelijke be
trekkingen te blijven onderhouden met de
moordenaars van een geknecht en on
derdrukt vriendenvolk? Moet er op de
komende Nieuwjaarsreceptie ook weer
geklonken worden op het welzijn (lees de
moordzucht) van de Sovjet-regering?
Ik geloof wel, dat de huidige regering
niet erg sterk staat, gezien de geringe
bindingen met de politieke partijen, doch
het is zonneklaar, dat deze zelfde rege
ring het gehele Nederlandse volk achter
zich vindt bij het besluit de diplomatie
ke betrekkingen met Rusland te verbre
ken. Ik hoop dan ook, dat de regering
even principieel zal zijn als het Neder
lands Olympisch Comité, en alsnog op
korte termijn zal besluiten tot verbre
king van de diplomatieke betrekkingen
met de bloedhonden van Boedapest.
BREDA. C. PETERS
PLAATSENGELD (II)
Meneer de redacteur, ik ben maar een
oude man, die elke maand rond moet ko
men van een klein pensioentje. Wij heb
ben als oude mensen onder elkaar de
laatste dagen nog al gesproken over het
feit, dat in de Antoniuskerk voortaan,
door ons soort mensen, dus boven de 65
jaar, 15 cent voor een plaats in de kerk
betaald moet worden. Tot nu toe waren
er een stuk of drie banken in de kerk
helemaal vrij voor ons soort mensen. We
zaten er goed en tevreden. Maar nu moe
ten voor die plaatsen ook 15 centen wor
den betaald.
Wij vinden dat erg jammer en
we zouden willen vragen of daar nu
niets aan is te doen.
WAALWIJK v. M.
SLIJK VOOR INDIA
Luistert U eens naar het volgende:
„Ik zit hier in Indore; wij zijn begonnen
met huishoudonderwijs. Werkelijk, alle
begin is moelijk. Het is wel prettig werk,
al zijn er veel teleurstellingen waarvan je
in je missievuur nooit hebt kunnen dro
men - gelukkig maar.
Dit jaar kunnen we ons helpen, met
veel moeite, maar het gaat. Maar het
volgend jaar moeten wij lokalen bijbou
wen, anders krijgen we geen vergunning
om met de eigenlijke opleiding van huis-
houdleraressen te beginnen. Tot nu toe is
hier geen opleiding en als wij niet begin
nen en deze kans niet waarnemen, gaan
heel zeker de hindoes,, de moslims of
andere er mee vandoor en krijgen wij
nooit meer de gelegenhdi invloed te krij
gen en de families tot ons te trekken.
Men kan smalend praten over het slijk
der aarde, maar ik zou best wat ervan
willen hebben. Als het ergens ter wereld
nodig is dan zeker hier", zo schreef mij
onlangs 'n zuster uit Indore (India).
Het enige wat ik nu hoop is, dat de.
mensen die dit lezen ondanks dat er
van ik weet niet hoeveel kanten een be
roep gedaan wordt op de gulheid van
iedereen, - denken: „Och kom, er kan
nog wel iets van af". Ik zou zeggen:
gooi eens met dat slijk. Wie niet met
handen vol kan gooien, doet het maar
met 'n vingerhoed.
Als U dus iets wilt geven, kunt U dat
doen op postrekening 22709 van de Mis
sievereniging, Groot Seminarie te Roer
mond, maar vermeldt er dan wel bij:
„India", want anders loopt U kans mis
te gooien. Per postwissel kan het ook op
naam van:
M. STEEGHS.
GROOT SEMINARIE, ROERMOND
INTOCHT VAN DE SINT
Het is mij al verschillende keren op
gevallen sinds 20 jaar, dat de Kon. Erk.
Harmonie „De Unie*' nogal hoog aan
geschreven staat bij het publiek. Overal
.maar dan ook overal is ze aanwezig
B.v. St. Nicolaas inhalen, bevrijdingsdag
bij de kranslegging, enz.
Maar om eerlijk te zijn. er mocht van 't
jaar wel eens een andere Harmonie die
oude goeie Sint verwelkomen, want er
zijn zoveel van deze gezelschappen die
ook wel eens deze verwelkoming willen
meemaken, b.v. „Cecilia'' „de Politie
harmonie" „Vondel" „Kunst aan t Volk
enz., dus laat deze wens van zovele Bre-
danaars eens in vervulling gaan.
BREDA, G. S.
(Advertentie)
slaap
MEER LICHT
Te prijzen is zeker dat het bouwcom
plex in het Brabantpark zich steeds
verder uitstrekt. Het is een stadsgedeelte
op zichzelf geworden, dat architectonisch
best gezien mag worden. Iets wat mij
echter van het hart moet, en vele be
woners van het achterste gedeelte zul
len dat met mij eens zijn, is de manier
waarop het lichtplan achtergebleven is
bij de rest van de bouwnijverheid. De
enige verbindingsweg met het nieuwste
gedeelte is de Lovensedijk, die verlicht
is tot aan de M.T.S. Het deel van het
Brabantpark, dat daar achter ligt en
waar nu inmiddels al veel mensen wonen,
moet het nog steeds zonder verlichting
stellen. Het is daar aardedonker. Veel
bewoners van de nieuwe straten zijn
verplicht in de avonduren thuis te blijven
omdat ze de „bewoonde wereld" niet
zonder grote moeilijkheden kunnen be
reiken. Vooral bij het mistige weer van
de laatste dagen zijn die moeilijkheden
nog vergroot. Zou het niet mogelijk zijn,
dat hier voor de echte winteravonden
nog iets aan gedaan wordt I
BREDA BEWONER BRABANTPARK
(Wat inzender schrijft, hebben we
bijna aan den lijve ondervonden. Op
het nippertje konden we ons dezer da
gen behoeden voor een duik in de sloot.
Daarom: van harte bijval. Red.)
ZO OOIT.... DAN NU
Voor de tweede maal sinds enkele we
ken heeft Z.H. de Paus een dringende
oproep tot de wereld gedaan, tot het
houden, aanmoedigen en organiseren van
gebedsacties om door tussenkomst van
de Heilige Maagd God ertoe te bewegen
de thans heersende oorlogsdreigingen
weg te nemen en opdat de heilige rechten
der Kerk ten volle overal ter wereld ge
ëerbiedigd zouden worden.
Aan deze oprioep heeft het Nederlands
episcopaat j.l. zondag op krachtige wijze
gehoor gegeven en geheel Nederland
tot gebed en boete opgeroepen. Duizen
den hebben aan deze roepstem gehoor
gegeven.
Maar hierbij mag het niet blijven. We
moeten voortgaan met ons dagelijks ge
bed voor de vrede en vrijheid van alle
volkeren en hun terugkeer tot God.
Zo ooit dan is er nu alle reden om zich
bij de grote wereld-gebeds-actie aan te
sluiten welke de naam Rozenkrans-Kruis
tocht draagt.
D. A. LINNEBANK O.P.
PROMOTOR ROZENKRANS-
KRUISTOCHT
HAMSTEREN
Degenen die het wagen dit artikel te
lezen en weten dat het voor hen bedoeld
is, zullen zich ergeren aan de schrijfwijze,
daar mijn woordenkeus en verder schrijf-
vermogen zeer beperkt zijn.
Een dezer dagen, U weet wel, „Helpt
Hongarijen", wandelde ik in de stad om
een kruidenierswinkel te bezoeken en
plaatste me geduldig in de wachtende
rij. Eerst niets vermoedend, later beter
begrijpend, hoorde ik de opsommingen
van koffie, thee, rijst enz. enz. in die
mate dat bij mij het sterke vermoeden
rees, dat ieder van hen een kazerne te
voeden had. Nog later was het me dui
delijk dat men doende was te hamsteren.
Wat zijn het nu voor mensen die ham
steren? Meestal rijke, wel doorvoede Ne-
derlanders(sters) die te zelfzuchtig zijn
om één kruimel voor de ander over te
laten.
Met dit soort mensen leven wij, lopen
er een bidstonde mee.
Een beter bedeelde „bij de gratie Gods"
misgun ik niets doch dat hij hamstert,
dus wel doordacht steelt een deel wat
voor de evenmens bestemd is, dat moe
ien ik en velen met mij hem kwalijk ne
men. Wat moet van hen, dus zij die ham
steren verwacht worden in de actie
„Helpt Hongarijen"? Hun eigen land-
noten worden bewust zonder eten gezet,
wat heeft Hongarijen van deze lieden te
verwachten?
Wij armen (stoffelijk) zullen en moeten
helpen, doch het is triest te weten dat
anderen het beter konden.
RREDA L. 5.
HAMSTEREN (II)
Het heeft mij met stomheid geslagen
toen ik constateerde, dat het mogelijk
is in een land, dat overloopt van ambte
naren, om door een gedeelte der bevol
king de gehele bevolking van Nederland
in een bijna noodlijdende toestand te la
ten brengen. Er stond een foto in Uw
blad van zorgzame moeders die „zorgen".
Ik kan niet anders zeggen dan dat in
vele gevallen dit geen zorgzame moeders
zijn doch toekomstige zwarthandelaars.
Hoe is het toch mogelijk dat iemand
maandag j.l. voor 200- klosjes garen
kwam kopen (Hulde voor de winkelier
ster die dit weigerde). Een „agrariër"
liep met liefst 10 fietsbanden om zijn hals
enz. enz. Een jonge moeder wilde een
stukje zeep kopen voor de babie-was.
„Uitverkocht, mevrouw, gaat U maar naar
de zwarte Pieten Voor deze serpen
ten kan ik geen woorden vinden. Zij zijn
in staat om ten koste van hun medebur
gers een reusachtige voorraad levens- en
gebruiksmiddelen in te slaan en hopen dan
door puur egoïsme op 'n langdurige oor
log om hun woekerwinsten op hun eigen
landgenoten te kunnen incasseren, 't Is
toch treurig dat een moeder voor haar
babie een hemdje wilde kopen, doch
vruchteloos de stad inging. Ik hoop (toe
gevend dat dit leedvermaak is) dat de
grote hamstervoorraden niet in oorlogstijd
verkocht worden, doch dat ze zullen be
schimmelen in vredestijd en dat de mot
ten hun best zullen doen in de hamster-
textiel, zodat inplaats van de beoogde
winst, schade geoogst wordt.
Deze sujetten horen niet in de gemeen
schap thuis. Hier had óók de overheid
moeten ingrijpen.
Hebben we in de vorige oorlog nóg niet
genoeg geleerd
Breda c. V.
ROCK AROUND THE
CLOCK
Naar aanleiding van het ingezonden
stukje dat een Roek a*nd Roll-enthousiast
in Uw blad publiceerde over onze film
Rock around the Clock, zouden wij wil
len opmerken dat het hier moet gaan
om een misverstand. De inzender schijnt
van mening te zijn, dat Rock around the
Clock te Bergen op Zoom in verkorte
vorm werd vertoond. Naar ons ter ore
komt is dit een opvatting die in Bergen
op Zoom en Roosendaal min of meer is
rondgefluisterd.
Er is echter geen sprake van dat Rock
around the Clock in deze steden in ver
korte vorm zou zijn vertoond. Ten eerste is
de film door onze maatschappij in Ne
derland in onverkorte vorm uitgebracht,
zoals een ieder kan constateren die de
voorstelling met het horloge in de hand
zou bijwonen en daarna het aantal mi
nuten zou vergelijken met bijvoorbeeld
de opgave in het Amerikaanse filmvak
blad Motion Picture Herald. Ten 2e heeft
de Nederlandse filmkeuring geen enkele
coupure voorgeschreven. Ten derde is
het een sprookje dat films voor het zui
den des lands speciaal geknipt zouden
worden; het is verboden films te ver
tonen in andere (c.q. kortere) samen
stelling dan waarin deze door de rijks
keuring zijn toegelaten.
HUGO LOUS
COLUMBIA INTERNATIONAL
FILMS (HOLLAND) N.V.
(Advertentie)