Autobewaker op preekstoel PAPIER VOOR UW PEN Priesters en leken Typisch protestants Toog en boord Ten pleidooi OP HET KERKPLEIN Geen kraaien of eksters met melk meer mans Ook üw zaak 11 15 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 10 NOVEMBER 1956 Tkumsly-tl manchester Klacht van Jemen over Britse actie Mét J rm/k» Met me/k A meer 'uf) Dikken Brumes Dui tfez&naC Een tijdje geleden maakte dominee Smit te Amsterdam op het Oudekerkplein 'n praatje met de autobewaker Klaas Smidt. Niet zo maar een praatje over het weer of over de politiek, maar over de bezitters van al „zijn" sleeën, over hun geloof in Jesus Christus. En tenslotte ver telde Klaas over zichzelf, zijn eigen levens geschiedenis, hoe hij zelf in zijn leven de Heer had teruggevonden, hoe hij van een vloeker een bidder was geworden, zoals hij zich uitdrukte. Dat verhaal pakte Ds. Smit zozeer dat hij in een plotselinge opwelling zei: dat moest je nou eens vertellen op de preekstoel tegen alle men sen. En op zondag 30 september stonden er op de preekstoel van de Oude Kerk twéé, Ds. Smit en naast hem Klaas Smidt. Na een korte inlei ding van de dominee kleeg Klaas het woord. En Klaas vertelde in zijn eigen woorden, de taal van een autobewaker, niet die van een theoloog, aan een stampvolle, verbaasde en ontroerde kerk, wat de Heer Jesus in zijn leven betekende. Wat hier in Amsterdam gebeur de, was typisch protestants, De re formatie kent geen sacrament van het priesterschap. Er zijn volgens haar maar twee sacramenten, Doop en Avondmaal. Alle gelovigen zijn gelijk, er is geen verschil tussen leken en priesters. Ook de katholieke kerk kent het fzgn. algemeen priesterschap van alle gelovigen. Ook zij gelooft dat alle ge lovigen geroepen zijn tot het aposto laat. tot de medewerking aan de uit breiding van Christus' rijk. Maar de reformatie meent o.a. uit de woor den van Petrus: ,,Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterdom, een heilige natie.." te kunnen afleiden dat het sacrament van het priesterschap niets meer is dan de verbijzondering van het ambt aller gelovigen", d.w.z. niet be staat. Veronderstel, dat een groepje Christenen - leken! - gevangen ge nomen en in de woestijn gejaagd zou worden zonder een door een bisschop gewijde priester. Wanneer ze het nu samen eens zouden worden, iemand uit hun midden zouden kiezen, ge trouwd of niet getrouwd, en hem zou den opdragen het ambt uit te oefe nen, te dopen, de Mis op te dragen, te absolveren en te preken, dan zou I die man even waarachtig priester zijn als wanneer hij door alle bisschop pen en pausen was priester gewijd". Aldus schreef Luther in 1520. Dat mag te denken geven aan hen die .beweren dat Luther in het begin van zijn optreden eigenlijk geen dwalingen heeft verkondigd, maar slechts heeft geprotesteerd tegen mistoestanden in de kerk van zijn dagen! Het is eigenlyk zeer begrijpelijk, dat vele hervormden vanuit hun ge loofsovertuiging vanouds bezwaar heb ben gehad tegen het dragen van een toog of een speciale priesterboord door hun dominees. Immers de do- Advertenties) minee is niet meer dan de gelovige, hij is ook „maar" een gedoopte, een Christen. Hij is slechts de .voorgan ger", de drager van een ambt dat aan alle gelovigen toekomt. Vele jaren geleden heeft de grote Abraham Kuyper zich duidelijk uit gesproken tegen het ambtsgewaad, omdat hij daarin de gelijkheid van alle gelovigen in het ambt meende wanneer de predikende en sacramen ten bedienende ouderling - meer is de dominee immers niet! - door een bepaald ambtsgewaad boven de an- dere gelovigen wordt uitgelicht. Het bezwaar tegen het ambtsgewaad is dus bij de reformatorische Christe nen meer dan een kwestie van mode of gewoonte, het heeft om zo te zeg gen 'n theologische achtergrond. Met andere woorden tot zelfs in een zo bijkomstig ding als kleding toe open baart zich een der diepste verschil len tussen de katholieke en de pro testantse geloofsovertuiging! Toch vindt men ook bij protestan ten mensen die een of andere vorm van ambtskleding prefereren boven een gewoon allemans-eolbertje. Men voelt het, nog meer in het door-de- weekse apostolaat, dan 's zondags in de kerkdienst, als een bezwaar, dat men als ambtsdrager niet herkenbaar is. Men zet als het ware mét de toga (welke door dominees veelal in de kerkdienst wordt gedragen, ook zijn ambt in de kamferkast. Ds. Jac. de Vries vertelt in Woord en Dienst (14 juli 1956) dat hij pas als emigrant de voordelen van de „collar" (boord) heeft ontdekt. „Toen ik een paar jaar geleden als scheepspredikant een reis op een emigratieboot naar Canada meemaakte, heb ik vaak gedacht: wat zou het toch gemakkelijk en nuttig zijn als de mensen mij op een of andere wijze als predikant zouden kunnen herkennen. En het zelfde gemis in m'n uitrusting voel de ik op de vijf weken lange tocht naar Australië. Wanneer de Roomse geestelijke langs de dekken liep, wist iedereen wat men aan hem had. Wie hem nodig had kon hem te allen tijde aanklamp en. Maar de scheepspredikant liep ,'in een zak", geen mens herkende hem, vooral de eerste dagen niet. Men wist nau welijks van zijn bestaan af, hij reis de incognito". „Mijn Australische collega's die in de verdachte buurten van Melbourne werken hebben mij verzekerd dat hun ambtsgewaad, de collar, hen vrij waarde voor alle aanranding en over last. Zo werkt hun kleding preven tief. En schept ruimte voor het amb telijk handelen. Merkwaardig in dit verband is ook de reactie der Holland se emigranten. Zijn ze pas aangeko men, dan kijken ze je wat vreemd aan en een enkele zegt wat hij denkt: U lijkt wel Rooms! Maar na een korte tijd hebben ze door dat de col lar geenszins een privilege van de roomse geestelijkheid is, maar dat tienduizenden protestantse dienaars des Woords, in Engeland, Schotland, Canada. Amerika, India, Australië, op de zendingsvelden, de collar dra gen." J. v.d. M. pr. (Advertentie) CORDUROY FLUWEEL iedere meter is gestempeld met het Schuttersveld merk Poolvast en volpool A. van Nunen Jr. uit de Dah- lliastraat te Breda, is, als duiven sportman zijnde, groot in al de dingen waarin een klein man neke groot kan zijn. I Op vitesse en halve fond heeft hij in het slechte seizoen, dat wij achter de rug hebben, niet min der dan 18 k-duiven gepakt dat zijn in Breda de twee bo- |venste van de poulebrief acht op de vluchten beneden 300 km. ■en tien op de halve fond. I Hetgeen niet van de poes is. Het iBmag dan ook geen wonder heten, dat adeze nazaat van Rembrandt en Jan I Steen de heer van Nunen hanteert 1 namelijk met bekwaamheid alle soor- ,»ten kwasten en rollen behang dit ■jaar het halve fondkampioenschap heeft gewonnen In de machtige Bre- I - dase Bond. I Waar hij dat mee gedaan heeft Vermoedelijk met geen kraaien en I leksters. Zijn sterkste troeven zijn it wee doffers, een witpen en een ge schulpte, resp. de 32 en de 74, vader ■en zoon. De 32 komt van het hok van wijlen mijn te vroeg gestorven vriend Leen Loose, een fijn patissier uit de Bosch- straat- yan huisuit kwam hij van de Mundert, maar onder de oorlog .moest hij evacueren naar Breda. Daar hij van zijn oud soort geen veer ■lacl kunnen overhouden voor het HDnaerduiken van zijn duiven, had hij pog een half jaar in 't concentratie kamp gezeten heeft een vriend hem toen in de soort geholpen, Jans- fcen van Arendonck en Horemans van Schoten, via Mon van der Flaas te Baarle-Hertog en Toontje Schouteren. Specialist Als jong deed hij niks en als jaar ling stuurde hij de kat. Bij zover dat de heer van Nunen al halveling be sloten was, hem in de soep te doen. Als een bliksemflits kwam toen de fijne kenner A. Delhij tussenbeide. ,,Doet 'em niet dood", zei Toon, „want het wordt een kampioen". ,,'t Is dadde gij het zegt", zei Adje, „hij speult anders lelijk met mijn voeten". In '55 begon hij zijn leven te bete ren. Tien prijzen: Duffel 390, St. Ghis- lain 434, Noyon 214, Pont 69, St. De- nis 40, Noyon 425, Pont 106, Pont 9, St. Denis 32, en Noyon 59. In '56 deed hij het nog eens dunnetjes over weer tien prijzen: Vilvoorde 456, St. Ghislain 372, Noyon 563, Pont 391, Corbeil 40, Pont 88, St. Denis 10, Pont 196, Noyon 248 en St. Denis 177. In '55 en '56 werd hij twee en twin tig maal gezet, resultaat twintig prij zen en acht maal bij de honderd eer sten. Adje jr. is een waardige zoon van de oude Bredase melker Janus van Nunen, die bij de bevrijding om het leven kwam. Een van de grootste kampioenen die de wereld ooit gekend heeft. Moge hij die voetsporen nog vele jaren blijven drukken. De Vredesduif De machtige maatschappij „De Vredesduif" op de Kladde, onder No- tendaal, seint mij de volgende kam pioenschappen door. Vitesse: 1 J. Snelders, 2 C. van Schilt; idem per duif: 1 C. van Schilt, 2 A. Roosendaal. Halve fond: 1 Gebr. van Eekeren, 2 J. Snelders; idem per duif: 1 Gebr. van Eekeren, 2. L. Brouwer. Fond: 1 J. Snelders, 2 C. van Schilt; idem per duif: 1 C. van Schilt 2 J. Snelders. Wat dus met recht De wakkere reiziger van A. van Nunen jr. uit Breda. Gastel; 2 Gebr. Manni, 3 W. Bakker, idem per duif: 1 A. de Graaf, 2 A. Stofmeel, 3 Gebr. Manni. Generaal over alle vluchten en tractementen: Willem Vermeulen. Waarmee onze hartelijke geluk wensen. Kam pioendagen Op speciaal verzoek geef ik die even, het zyn er nog al wat, naar U ziet. 11 nov. Limburgse Kampioenendag te Sittard; 25 november Rotterdam in de Rivierahal; (op deze dag gaat tevens in de Stedelijke Feestzaal de Antwerpse Kampioenendag), 2 dec. (tegelijk met de „People Show" te Londen) Nederlandse Internationa le Kampioenendag te Utrecht; 9 de cember Brabantse Kampioenendag te Tilburg, tevens Noordelijke Kampioe- De koning van Jemen heeft de se cretaris-generaal van de V.N. mee gedeeld, dat de Engelse autoriteiten in Aden dezer dagen troepen met modern materieel in de noordelijke gebieden van Jemen, die „protecto raten" genoemd worden, hebben ge legerd. De koning klaagt voorts over schen ding van het Jemenitische luchtruim door Britse toestellen. (Advertentie) ur.ou GT3 Al spoedig werd de heer Loose met dit materiaal vitessekampioen van Breda en specialist in het winnen ran fietsen. Voor de grotere afstan den had hij een roodbont duifje van Jan van der Horst, waar niet aan te sluiven was: wijd en zijd beroemd. Nadien kwam het in bezit van de aeer Steijlen van de St. Janstraat, die er in de kortste keren mee op de krul geraakte. Maar om kort te gaan en friet rond de Po te draaien, die 32 van Adje van Nunen, is een kruising schouteren - Janssen, ses: 147, 402, 21, 61 en 119. jaar 51 is, won o.a. de volgende Kyi!n:icin negeiV 50' 57, 232. 36, oJ> oo. 161, 47 en 7; in '54 zeven- 229 302, 223, 192. 121, 173 en 62? in '55 [OP' IQQ3* twee .hele vroege: 5, !o 1A7 jn? o,n 86in '56 nogmaals es: 147, 402, 21, 61 119. Dat is veertien maal bij de hon- Jeift eersten. Denk niet dat het staart lozen zijn, ge zoudt U lelijk vergis- »enIn 35 werden er in de Bredase una zes en dertig duizend oude dui- en verzonden, oftewel achttienhon- ra gemiddeld per concours. Daar de pnd direct geweldig afzakt, hebben |J0 cn zijn duiven hun prestaties c cvpi'd iedere keer tegen minstens v eeduizend vogels. En dit op ge- [°on nestspel. Tot het weduwschap hij nog altijd niet overgegaan, 'ok zijn zoon, de 74, gekweekt van en duivin ras Janssen, dat Van Nu- fen aankocht van de Bels Desmet van IWosthoven bij Turnhout en die samen et zijn vader al enige fietsen en a radio heeft gewonnen boven- en vliegen deze mannen altijd vol t twee knaken laat het aan zijn ■roek niet drogen. stuivertje wisselen mag worden ge- noemd. Jonge duiven: 1 M. Roosendaal, z L. van Schilt; idem per duif* 1 M Roosendaal, die geweldig hard ge gaan is, dit seizoen, 2 L. Brouwers Kampioenen - generaal over allé vluchten en tractementen: 1 J Snel ders, 2 C. van Schilt. Zaterdag 10 november nemen de hoktentoonstel- lmgen weer een aanvang. Iedere zon dag tot half januari zullen vijf kam pioenen hun resp. pauwstaartjes ex poseren. De zaterdagvliegers Veel wordt er niet over geschreven het is er net eender mee gesteld als met het zaterdagmiddagvoetbal. Niet temin mag ik niet nalaten de kam pioenschappen van de afd. Zuid (West -Brabant) te publiceren. Ik doe het met te meer plezier, omdat ik er vele goeie vrienden tussen heb zitten. Vitesse per hok: 1 Heijnen-van Gas tel; 2 W. Vermeulen, 3 J. de Geus, idem per duif: 1 Blokland-Ardenne, 2 W. Vermeulen, 3 H. Wulms. Halve fond per hok: 1 J. de Geus 2 W. Bakker, 3 W. Vermeulen; idem per duif: 1 J. van Geel, 2 H. Wulms, 3 J. de Geus. Fond per hok: 1 Blokland-Ardon, 2 W. Schoep, 3 W. Vermeulen; idem per duif: l Blokland-Ardon, 2 A. Stofmeel, 3 M. Ploeg. Generaal oude duiven: W. Ver meulen; duifkampioenen Blokland- Ardon. Jonge duiven per hok: 1 Hejjnen-v. nendag te Appingedam; 16 december Oostelijke Kampioenendag te Deven ter; 13 januari Dordtse Kampioenen- dag; 20 januari Twentse Kampioenen- dag te Almelo. De Bredase Kampioenendag blijft natuurlijk niet achter. Daar zult U op tijd en stond wel het een en ander van horen. Vele verrassingen zijn in de pet. Volgende week nadere me dedelingen. De internationale duiven-Olympiade vindt plaats te Amsterdam op 2 en 3 februari. Nachtvlucht Deze zware vlucht zal worden geor ganiseerd op zaterdag 17 november a.s door het inkorflokaal aan de Teteungsedijk. Een ieder die de leef tijd van zestien jaar heeft bereikt, kan er aan deelnemen. Start in twee groepen: 16 tot 37 jaar en 38 tot 80 jaar en ouder. Verscheidene zeer oude dofiers, echter goed uitgeroven m de staart, zullen de strijd aanbin den tegen de jonge generatie die weliswaar een voorsprong zal hébben van de jeugd, doch indirect niet van de ondervinding. Zaklantaarns zijn ten strengste verboden. Konvoyeur is de bekende Janus van der Linden van de Z.N.B., die heel de vluchtlijn op zijn duimpje kent. P.S. Bij beenhouwer van Rumund zelf groot duivensjarel zijnde, kunt U zich voorzien van duivenkuitenvet. Tweemaal daags insmeren en er is geen houden meer aan gemaakt. Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE Getroffen en bewogen door de rampspoed, op zo verradelijke wijze over het Hongaarse volk gekomen, is ook het Nederlandse volk spontaan in actie gekomen. Hoewel de hulp die noodzakelijk was in het tragische uur van Hongarije, niet verleend kon wor den, heeft ook het Brabantse volk uiting gegeven aan diep medeleven door het houden an bidstonden, stille omgangen en protestvergaderingen. Meer dan ooit bleek dat groot onrecht algemene verontwaardiging weten te wekken. In machteloze woede heeft men de hemel geweld aan willen doen, maar God regeert de wereld naar EIGEN MAATSTAVEN. Natuurlijk, wij weten dat gebed allereerst nood zakelijk is, maar wij moeten daarnaast overtuigd zijn dat Gods hulp alleen daar zal ingrijpen waar naast het ge bed de bereidheid bestaat ook 'n daad te stellen. In de Heilige Schrift wordt immers gesproken van „Bidt en Werkt!". Het leven gaat verder en aan de plannen van het Kremlin is niets veranderd. Wij hebben gebeden om Gods erbarmen over het zwaar be proefde Hongaarse volk en bij menig een zal de. gedachte niet Vreemd zijn geweest: ,,Moge God het Nederlandse volk hiervoor sparen!". Meer dan ooit is het zaak om ons nu op de toekomst te bezinnen. Zich verder neerleggen bij protesten en gebeden zou zonder meer verraad zijn aan het Hongaarse volk dat ons, onder rampzalige gevol gen voor zichzelf, de weg heeft ge wezen. De tragedie van Boedapest verplicht ons een daad te stellen. Nog wel een daad van eigen belang. Wij hebben de zware verplichting, nu wij nog vrij kunnen handelen ons niet al leen geestelijk maar ook materieel weerbaar te maken. Het is onze dure plicht om door toetreding tot een der reservediensten van het Nationaal In stituut „Steunt Wettig Gezag", te we ten de Nationale Reserve., de Reser ve Marechaussee, het Korps Lucht wachtdienst en de Reserve Rijks- en Gemeentepolitie, die afweer op te bouwen noodzakelijk om een gruwe lijk verraad zoals in Hongarije te voor komen. Misschien is het de laatste kans die ons geboden wordt. Na hetgeen in Hongarije is gebeurd kan en mag niemand zich onttrekken aan zijn verplichtingen tegenover het vaderland, terwijl ook niemand meer kan beweren: „Wij wisten het niet!". Moge het Brabantse volk, na gebeden te hebben voor Hongarije het bewijs leveren dat het ook bereid is de nood zakelijke consequenties te trekken en te dragen om door nu en dan enige vrijheid op te offeren de gehele vrij heid te kunnen behouden. Dit wil zeggen voldoende vrijwilligers om Rusland en zijn communisme te doen weten dat het Nederlandse volk zijn eigen ondergang niet wenst maar zijn leven tot het uiterste verdedigen zal. Gij wilt uw ondergang niet? Welnu aan U het woord en de daad! Gelegenheid tot aanmelding bestaat bij de commandanten der reserve diensten, te.r gemeente-secretarie, als mede bij de plaatselijke commissie „Steun Wettig Gezag".) Mr. J. J. G. H. RAAIJMAKERS Voorzitter van het Nationaal Insti tuut „Steun Wettig Gezag" in de Provincie Noord-Brabant. L. VAN AGT. Secretaris „S.W.G." Oost-Brabant. C. VAN DER HOOFT. Secretaris „S.W.G." West-Brabant VERRAAD Geen plaats voor (de ruim honderd duizenden) verraders in ons land! In ons land moet het vanaf heden niet mogelijk zijn: le. dat een werkgever een communist in dienst heeft; 2e dat een arbeider met een communist in een bedrijf samenwerkt; 3e dat de „Prawda" (Waarheid) blijft verschijnen; 4e dat een Nederlandse papiergroot handel papier levert aan verraders. Een volk dat zichzelf respecteert neemt maatregelen. De nog met verraders sympathiserenden geeft men gelegenheid uit te wijken naar Rusland en geeft hen reisgeld. Voor verraders kan en mag geen plaats zijn in ons land. Niet praten, stel nu de daad. ACTIE VOOR HONGARIJE EN EIGEN LAND VERRAAD (II) Het was in de nacht van de 4e no vember De wereld was vol van intense vreugd, want het dappere volk der Magyaren Zocht de weg naar de vrijheid, door haar eigen jeugd. De „Jakhals van 't oosten, die werd daar verdreven, Door 'n volk vol haat, met 'n hart vol verzet. Men hoorde in Boeda-pest straten weer juichen. Ons land is weer vrij en ons volk gered. Maar de Sovjet kwam terug en hij sprak mooie woorden Van „vrede", maar de ploert, (ach ver geef me dat woord) Heeft door laster en wapens 'n hel van verschrikking Door gemeen verraad, het land uitge moord. Wij vragen de Heer van hierboven tesamen Voor al het onrecht in dat land aan gebracht Laat hen doör hun verzet weer hun vrijheid herwinnen Geef licht na deez' donkere nacht. JAN TABBERS VERRAAD (III) Het besluit van, onze regering om de diplomatieke betrekkingen met de Sov jet-Unie niet te verbreken, evneals van het Nederlands Olympisch Comité, om niet deel te nemen aan de spelen in Melbourne zal wel de algemeneinstem ming van het goede deel van ons volk wegdragen, maar dit mag niet zeggen dat wij nu verder meer rustig moeten toekijken. Het communisme binnen onze grenzen, moet verdwijnen, zo mogelijk tevens hij onze Beneluxpartners, dus in België en Luxemburg. Om te beginnen de communisten als lid uit de volksvertegenwoordiging, provin ciale staten en gemeenteraden en vanzelf ook uit alle staats- en gemeentefuncties. Wat eerstgenoemde categorie betreft, is reeds geschreven dat hiervoor de grond wet veranderd moet worden en dit veel tijd vraagt. Daargelaten of dit juist is, dan moet men er maar een paar nacht vergaderingen voor over hebben, ofwel een noodwet instellen welke meteen on dergrondse af geheime acties van die zijde onmogelijk maakt, in geen geval moet ons volk zich erbij neerleggen dat de tegen woordige toestand ongewijzigd blijft. Men zou goed doen als men zich eens terdege herinnerde, wat zich voor 1940 hier te lande heeft afgespeeld, toen men de NSB de vrije hand liet. BREDANAAR VERRAAD (IV) In deze droeve dagen Zit de wereld vol van angst. Wat zal er gaan gebeuren, i Wat is er aan de hand. De Russen zijn gekomen In Hongarije klein. i, Ze komen het verwoesten, t Zoals de Russen zijn. Ze kunnen niets als vechten, En voelen niets voor vree. Maar Nederland helpt bidden. Met heel de wereld mee. Tot de goede God ons verhoort. Hij zal wel willen helpen. g De mensen in de nood. Die niets hebben te eten, Geen enkel droog stuk brood. Wat hebben wij nog 'n leven, Dat weelde mag worden genoemd! Maar wij ook willen helpen, „Wij" de moderne jeugd. 'N DERTIENJARIG MEISJE VERRAAD (V) Zie, hoe 't Hongaarse volk, uit vele won den bloedt, Zie, hoe deez' helden vechten, met wa re leeuwenmoed. Noch voor geweld of overmacht, is de Hongaar gezwicht, Want tot de laatste druppel bloed, deed ieder trouw zijn plicht; Men vocht voor land en vrouw en kind, de ongelijke strijd, En was voor 't lieve Vaderland, tot ster- vens toe bereid. Maar God, de Heer der wrake, Hij wacht, en beidt zijn tijd, Zijn toorn zal „HEN" treffen, door wie dit volk thans lijdt. GEPENSIONEERD STAFMUZIKANT VERRAAD (VI) Wij allen hier in de vrije wereld heb ben de vrijheidsstrijd in Hongarije ge volgd. Wij hebben meegeleefd met het Hongaarse volk in zijn strijd tegen het regiem van Moskou en wij verheugden ons mèt de Hongaren, toen de Russische beer wegtrok naar het oosten en de vrij heid gewaarborgd scheen. En toen in de ochtend van de vierde november de verbijsterende berichten kwamen over het Russische optreden, ging door de vrije wereld een storm van verontwaardiging. Het is duidelijk, dat het Hongaarse volk vrij wil zijn. De overgrote meer derheid van de bevolking steunde de op stand daadwerkelijk. Desondanks zeggen de spreekbuizen van het Kremlin, t.w. Prawda en radio-Moskou dat „de con trarevolutie in Hongarije ondernomen werd door fascistische elementen en fi nancieel gesteund werd door het kapita lisme". Dit zou men gewauwel kunnen noemen als het niet een zo ernstige zaak betrof. Nu is het een leugenachtige goed_ praterij van een grootscheepse misdaad. Het recente Russische optreden bewijst dat de regering in Moskou geen eer kent en zich door geen enkele morele be denking laat weerhouden om haar doel te bereiken. Er is geen reden meer om aan te ne men, dat het communistisch ideaal, de wereldverovering voor het communisme, veranderd is. Moge de vrije wereld hier uit haar conclusies trekken en zich vast aaneensluiten in haar afschuw t.a.v. het communisme! WASPIK. N. d. G. VERRAAD (VII) Een ieder van ons heeft met diepe verslagenheid en machteloze woede de moordaanslag van de Sovjet-Unie op Hongarije vernomen. Hoe hebben wij toch ooit kunnen ge loven, dat de Russen fatsoenlijke men sen waren, met wie men kon onderhan delen?! Ze vertonen zich nu in hun wa re gedaante: gemene woordbrekers en laffe moordenaars. Geen enkele staat die zichzelf respecteert kan toch naast een natie met dergelijke individuen vreedzaam voortbestaan? Laat Hongarije een waarschuwing zijn voor de hele vrije wereld; een waarschuwing, om voortaan geen enkele communist meer te vertrou wen. Op het ogenblik vecht men nog in Hongarije: een strijd van vrijheid tegen slavernij, waarbij de slavernij nu zal overwinnen. De geheime politie begint in samen werking met de Russen een afschuwe lijke wraakcampagne tegen de vrijheids strijders; ieder die maar enigzins ver dacht wordt, aan de strijd deelgenomen te hebén, wordt opgepakt en geëxcu- teerd. Kunnen wij, vrije mensen van het Wes ten dit toestaan? Laat ons zorgen, dat dit alles zich niet bij ons herhaalt. Daarom: Weg met de C.P.N.! HULST L. v. S VERRAAD (VIII) Velen met mij zullen gisteren met die pe teleurstelling kennis hebben genomen van de regeringsverklaring, afgelegd door dr. Drees. De passage „de regering acht het verbreken van de diplomatieke be trekkingen niet opportuun" is duidelijk een klap in het gezich van aldegenen. die zo spontaan hebben medegeleefd (en nog leven) met het zo zwaar getroffen Hongarije. Acht de regering het wellicht wél opportuun om vriendschappelijke be trekkingen te blijven onderhouden met de moordenaars van een geknecht en on derdrukt vriendenvolk? Moet er op de komende Nieuwjaarsreceptie ook weer geklonken worden op het welzijn (lees de moordzucht) van de Sovjet-regering? Ik geloof wel, dat de huidige regering niet erg sterk staat, gezien de geringe bindingen met de politieke partijen, doch het is zonneklaar, dat deze zelfde rege ring het gehele Nederlandse volk achter zich vindt bij het besluit de diplomatie ke betrekkingen met Rusland te verbre ken. Ik hoop dan ook, dat de regering even principieel zal zijn als het Neder lands Olympisch Comité, en alsnog op korte termijn zal besluiten tot verbre king van de diplomatieke betrekkingen met de bloedhonden van Boedapest. BREDA. C. PETERS PLAATSENGELD (II) Meneer de redacteur, ik ben maar een oude man, die elke maand rond moet ko men van een klein pensioentje. Wij heb ben als oude mensen onder elkaar de laatste dagen nog al gesproken over het feit, dat in de Antoniuskerk voortaan, door ons soort mensen, dus boven de 65 jaar, 15 cent voor een plaats in de kerk betaald moet worden. Tot nu toe waren er een stuk of drie banken in de kerk helemaal vrij voor ons soort mensen. We zaten er goed en tevreden. Maar nu moe ten voor die plaatsen ook 15 centen wor den betaald. Wij vinden dat erg jammer en we zouden willen vragen of daar nu niets aan is te doen. WAALWIJK v. M. SLIJK VOOR INDIA Luistert U eens naar het volgende: „Ik zit hier in Indore; wij zijn begonnen met huishoudonderwijs. Werkelijk, alle begin is moelijk. Het is wel prettig werk, al zijn er veel teleurstellingen waarvan je in je missievuur nooit hebt kunnen dro men - gelukkig maar. Dit jaar kunnen we ons helpen, met veel moeite, maar het gaat. Maar het volgend jaar moeten wij lokalen bijbou wen, anders krijgen we geen vergunning om met de eigenlijke opleiding van huis- houdleraressen te beginnen. Tot nu toe is hier geen opleiding en als wij niet begin nen en deze kans niet waarnemen, gaan heel zeker de hindoes,, de moslims of andere er mee vandoor en krijgen wij nooit meer de gelegenhdi invloed te krij gen en de families tot ons te trekken. Men kan smalend praten over het slijk der aarde, maar ik zou best wat ervan willen hebben. Als het ergens ter wereld nodig is dan zeker hier", zo schreef mij onlangs 'n zuster uit Indore (India). Het enige wat ik nu hoop is, dat de. mensen die dit lezen ondanks dat er van ik weet niet hoeveel kanten een be roep gedaan wordt op de gulheid van iedereen, - denken: „Och kom, er kan nog wel iets van af". Ik zou zeggen: gooi eens met dat slijk. Wie niet met handen vol kan gooien, doet het maar met 'n vingerhoed. Als U dus iets wilt geven, kunt U dat doen op postrekening 22709 van de Mis sievereniging, Groot Seminarie te Roer mond, maar vermeldt er dan wel bij: „India", want anders loopt U kans mis te gooien. Per postwissel kan het ook op naam van: M. STEEGHS. GROOT SEMINARIE, ROERMOND INTOCHT VAN DE SINT Het is mij al verschillende keren op gevallen sinds 20 jaar, dat de Kon. Erk. Harmonie „De Unie*' nogal hoog aan geschreven staat bij het publiek. Overal .maar dan ook overal is ze aanwezig B.v. St. Nicolaas inhalen, bevrijdingsdag bij de kranslegging, enz. Maar om eerlijk te zijn. er mocht van 't jaar wel eens een andere Harmonie die oude goeie Sint verwelkomen, want er zijn zoveel van deze gezelschappen die ook wel eens deze verwelkoming willen meemaken, b.v. „Cecilia'' „de Politie harmonie" „Vondel" „Kunst aan t Volk enz., dus laat deze wens van zovele Bre- danaars eens in vervulling gaan. BREDA, G. S. (Advertentie) slaap MEER LICHT Te prijzen is zeker dat het bouwcom plex in het Brabantpark zich steeds verder uitstrekt. Het is een stadsgedeelte op zichzelf geworden, dat architectonisch best gezien mag worden. Iets wat mij echter van het hart moet, en vele be woners van het achterste gedeelte zul len dat met mij eens zijn, is de manier waarop het lichtplan achtergebleven is bij de rest van de bouwnijverheid. De enige verbindingsweg met het nieuwste gedeelte is de Lovensedijk, die verlicht is tot aan de M.T.S. Het deel van het Brabantpark, dat daar achter ligt en waar nu inmiddels al veel mensen wonen, moet het nog steeds zonder verlichting stellen. Het is daar aardedonker. Veel bewoners van de nieuwe straten zijn verplicht in de avonduren thuis te blijven omdat ze de „bewoonde wereld" niet zonder grote moeilijkheden kunnen be reiken. Vooral bij het mistige weer van de laatste dagen zijn die moeilijkheden nog vergroot. Zou het niet mogelijk zijn, dat hier voor de echte winteravonden nog iets aan gedaan wordt I BREDA BEWONER BRABANTPARK (Wat inzender schrijft, hebben we bijna aan den lijve ondervonden. Op het nippertje konden we ons dezer da gen behoeden voor een duik in de sloot. Daarom: van harte bijval. Red.) ZO OOIT.... DAN NU Voor de tweede maal sinds enkele we ken heeft Z.H. de Paus een dringende oproep tot de wereld gedaan, tot het houden, aanmoedigen en organiseren van gebedsacties om door tussenkomst van de Heilige Maagd God ertoe te bewegen de thans heersende oorlogsdreigingen weg te nemen en opdat de heilige rechten der Kerk ten volle overal ter wereld ge ëerbiedigd zouden worden. Aan deze oprioep heeft het Nederlands episcopaat j.l. zondag op krachtige wijze gehoor gegeven en geheel Nederland tot gebed en boete opgeroepen. Duizen den hebben aan deze roepstem gehoor gegeven. Maar hierbij mag het niet blijven. We moeten voortgaan met ons dagelijks ge bed voor de vrede en vrijheid van alle volkeren en hun terugkeer tot God. Zo ooit dan is er nu alle reden om zich bij de grote wereld-gebeds-actie aan te sluiten welke de naam Rozenkrans-Kruis tocht draagt. D. A. LINNEBANK O.P. PROMOTOR ROZENKRANS- KRUISTOCHT HAMSTEREN Degenen die het wagen dit artikel te lezen en weten dat het voor hen bedoeld is, zullen zich ergeren aan de schrijfwijze, daar mijn woordenkeus en verder schrijf- vermogen zeer beperkt zijn. Een dezer dagen, U weet wel, „Helpt Hongarijen", wandelde ik in de stad om een kruidenierswinkel te bezoeken en plaatste me geduldig in de wachtende rij. Eerst niets vermoedend, later beter begrijpend, hoorde ik de opsommingen van koffie, thee, rijst enz. enz. in die mate dat bij mij het sterke vermoeden rees, dat ieder van hen een kazerne te voeden had. Nog later was het me dui delijk dat men doende was te hamsteren. Wat zijn het nu voor mensen die ham steren? Meestal rijke, wel doorvoede Ne- derlanders(sters) die te zelfzuchtig zijn om één kruimel voor de ander over te laten. Met dit soort mensen leven wij, lopen er een bidstonde mee. Een beter bedeelde „bij de gratie Gods" misgun ik niets doch dat hij hamstert, dus wel doordacht steelt een deel wat voor de evenmens bestemd is, dat moe ien ik en velen met mij hem kwalijk ne men. Wat moet van hen, dus zij die ham steren verwacht worden in de actie „Helpt Hongarijen"? Hun eigen land- noten worden bewust zonder eten gezet, wat heeft Hongarijen van deze lieden te verwachten? Wij armen (stoffelijk) zullen en moeten helpen, doch het is triest te weten dat anderen het beter konden. RREDA L. 5. HAMSTEREN (II) Het heeft mij met stomheid geslagen toen ik constateerde, dat het mogelijk is in een land, dat overloopt van ambte naren, om door een gedeelte der bevol king de gehele bevolking van Nederland in een bijna noodlijdende toestand te la ten brengen. Er stond een foto in Uw blad van zorgzame moeders die „zorgen". Ik kan niet anders zeggen dan dat in vele gevallen dit geen zorgzame moeders zijn doch toekomstige zwarthandelaars. Hoe is het toch mogelijk dat iemand maandag j.l. voor 200- klosjes garen kwam kopen (Hulde voor de winkelier ster die dit weigerde). Een „agrariër" liep met liefst 10 fietsbanden om zijn hals enz. enz. Een jonge moeder wilde een stukje zeep kopen voor de babie-was. „Uitverkocht, mevrouw, gaat U maar naar de zwarte Pieten Voor deze serpen ten kan ik geen woorden vinden. Zij zijn in staat om ten koste van hun medebur gers een reusachtige voorraad levens- en gebruiksmiddelen in te slaan en hopen dan door puur egoïsme op 'n langdurige oor log om hun woekerwinsten op hun eigen landgenoten te kunnen incasseren, 't Is toch treurig dat een moeder voor haar babie een hemdje wilde kopen, doch vruchteloos de stad inging. Ik hoop (toe gevend dat dit leedvermaak is) dat de grote hamstervoorraden niet in oorlogstijd verkocht worden, doch dat ze zullen be schimmelen in vredestijd en dat de mot ten hun best zullen doen in de hamster- textiel, zodat inplaats van de beoogde winst, schade geoogst wordt. Deze sujetten horen niet in de gemeen schap thuis. Hier had óók de overheid moeten ingrijpen. Hebben we in de vorige oorlog nóg niet genoeg geleerd Breda c. V. ROCK AROUND THE CLOCK Naar aanleiding van het ingezonden stukje dat een Roek a*nd Roll-enthousiast in Uw blad publiceerde over onze film Rock around the Clock, zouden wij wil len opmerken dat het hier moet gaan om een misverstand. De inzender schijnt van mening te zijn, dat Rock around the Clock te Bergen op Zoom in verkorte vorm werd vertoond. Naar ons ter ore komt is dit een opvatting die in Bergen op Zoom en Roosendaal min of meer is rondgefluisterd. Er is echter geen sprake van dat Rock around the Clock in deze steden in ver korte vorm zou zijn vertoond. Ten eerste is de film door onze maatschappij in Ne derland in onverkorte vorm uitgebracht, zoals een ieder kan constateren die de voorstelling met het horloge in de hand zou bijwonen en daarna het aantal mi nuten zou vergelijken met bijvoorbeeld de opgave in het Amerikaanse filmvak blad Motion Picture Herald. Ten 2e heeft de Nederlandse filmkeuring geen enkele coupure voorgeschreven. Ten derde is het een sprookje dat films voor het zui den des lands speciaal geknipt zouden worden; het is verboden films te ver tonen in andere (c.q. kortere) samen stelling dan waarin deze door de rijks keuring zijn toegelaten. HUGO LOUS COLUMBIA INTERNATIONAL FILMS (HOLLAND) N.V. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 13