M Roof, verminking, diefstal Oyyw &SL» (T-gAjft, CaSLA BOEKENPLANK MERKWAARDIGE VONDSTEN' LEIDSE STUDENTENBETOGING 9.75 m VIERDE BLAD Gekwelde kunstsensationele verhalen rond meesterwerken «Si VRIJDAG 9 NOVEMBER 1956 Mr. E. van K/effens NA I O-ambassadeur EEN TON SCHADE IN DJAKARTA Gedachten van André Demedts Van eeuwigheid tot amen Halve Gare Varia Zien en vergelijken 15d breea 7.95 180 breed VERANCIER astrleht kerbrugstf. 90 Alleen al door de inhoud van hel boek Geknelde Kunstover te schrijven, souden ue een boeiend stuk proza bijeen hebben. Wilt u een klein proef je Daar gaat'ie dan diefstal en plundering lossen elkaar af, een Rubens ivordt met een sabel aan flarden gereten, rebellen en avonturiers trekken zich niets van overeenkomsten aan, de dood- zieke Watteau geeft schilderijen cadeau, generaal Masséna spekt zijn zakken, mees- tericerken komen roet-kleurig aan, geruis loze beeldenstormin het Derde Rijk, kunstroof gedurende tiveede wereldoorlog. De boerin gebruikt een koffiebus, die Culemann al dadelijk ..interessant" vond. Het was een ronde doos, over trokken met rundleer. Dat leer was versierd met ingeperste reliëf-voor stellingen. Twee grote medaillons stelden een Christus en een Madonna voor. Na wat over en weer gepraat betaalde Culemann de boerin een prijs, waarvoor ze drie nieuwe koffie bussen kon kopen. Jaren later bleek het een stuk te zijn uit 1300, vanuit Zweden verkocht naar Duitsland. Het was een kostbare foudraal, in die dagen gebruikt voor het veilig bewa ren van sierglazen. In ons land heeft zich ook dikwijls iets dergelijks voorgedaan. Een stil leven van Johannes Torrentius (1589- 1644) kwam in het bezit van Karei I van Engeland. Alle werken van Tor rentius, die als ketter wrrd veroor deeld, w erden verbrand. Ook het stil leven verdween. In 1913 werd het plotseling teruggevonden en wel in Enschede. Daar gebruikte een krui denier het kostbare stuk als deksel op zijn krentenvat. Thans bevindt het zich in het Rijksmuseum van Am sterdam. Ongelofelijk Aldus zouden we kunnen doorgaan met allerlei belangwekkende en vaak opwindende verhalen over verdwe nen, verminkte of gestolen kunstwer ken. We zouden U een boeiend relaas kunnen geven over de praktijken van de grote kunsthandel, waar het er dikwijls (om het „zacht" te zeggen) nogal vreemd toe kan gaan. De le vensgeschiedenis van de kunsthande laar Duveen is een detective-verhaal op zichzelf. Zijn methoden om goede kunstwerken hoog in prijs te houden, grenzen aan hel ongelofelijke. In 'l boek ..Gekwelde kunst" kunt U 380 bladzijden lang van dit alles genie ten. terwijl goede reprodukties U dui delijk zullen maken, waarom het gaat. (Pieters Aertsz: Fragment uit „Aan bidding der herders" •jr- ■mlm Op het eerste gezicht is dit al vol- jdoende om de lezer van sensatie-ver- Ihalen te doen watertanden. Maar ook de kunstkenner en de eenvoudige lief- jhebber van al wat mooi is, kunnen met dit boek van H.H.' Pars; een uit gave van Elsevier, hun hart ophalen. In 'n soort voorwoord zegt de schrij ver: ,,Dit is .een boek van erkentelijk heid, van waardevolle herinneringen en weemoedig afscheid. Het doet ver slag over schilderijen en werken der plastische kunsten, die ons aller eigendom zijn of het eens waren en die, naar wij inmiddels op verschrik kelijke wijze gewaar werden, net zulke gevaren liepen of lopen als wij." Inderdaad, beroemde werken lopen eigenlijk voortdurend het gevaar te I worden „vermoord". Hoe dikwijls hebben we in de geschiedenis niet ge- llezen over zogenaamde oorlogsbuit, bestaan uit kunstwerken? De Romei nen plunderden de Griekse tempels en pleinen, maar ook Italië moest in de loop der eeuwen vaak een aderla ting ondergaan en wat (om maar een voorbeeld te noemen) Napoleon uit alle hoeken van de aarde aan „buit" verzamelde, kan verschillende musea tot de nok toe vullen. Nu is het transporteren van kunstwerken op zichzelf genomen nog geen „moord". Maar in tijden van oorlog neemt men het in het algemeen niet zo nauw. De buit kost bijna niets en wat ervan te recht komt, is altijd meegenomen. I Zo redeneren bevelhebbers door gaans. Het volgende verhaal is daar van een merkwaardig staaltje. Met een sabel Toen de Fransen uit de Jezuieten- kerk Santa Trinita van Mantua de beroemde triptiek voor het hoogal taar, door de jonge Rubens in 1604 geschilderd, wilden weghalen, ston den ze voor een probleem, waarvan de oplossiing veel geduld en handig heid zou hebben geëist. Zij losten het echter op militaire manier op. Het middenstuk, dat de aanbidding van de Allerheiligste Drie-eenheid doqr de hertogelijke familie weergaf, toonde ook een liifjager. een zelfpor tret van de schilder, met naast zich een grote hazewind. Het altaarstuk was reeds een bezienswaardigheid van de eerste rang geworden. Van heinde en ver kwamen vreemdelin gen, die perplex van bewondering voor Rubens' werk stonden. Thans, we schrijven 1797, moet het werk naar Parijs. De soldateska ziet het nut van het nemen van zoveel voor zorgsmaatregelen niet in. Door de uitwaseming van de balen hooi, ge deponeerd in deze tot schuur gede gradeerde kerkruimte, is het linnen vochtig ep week geworden, aan de onderkant schijnt het reeds door schimmel te ziin aangetast. De vleu gels van het altaar worden gedemon teerd en in een huifkar geladen, die ermee wegsukkelt. Veel aandacht heeft men er op reis niet aan be- Advertentie). Bij K.B. is mr. E.N. van Kleffens Minister van Staat, op het ogenblik Hr. Ms. buitengewoon gezant en ge volmachtigd minister te Lissabon, be noemd tot hoofd van de gecombi neerde permanente vertegenwoordi ging bij de Noordatlantische Raad en de organisatie voor Europese Econo mische Samenwerking te Parijs, zulks met de rang en titel van buitenge- woon en gevolmachtigd ambassadeur in speciale zending. tAdvertentie) Torrentius: ..Allegorisch stilleven Dit paneel werd lange tijd gebruikt als deksel van een krentenvat steed, want éér. komt er maar op zijn bestemming... Met het middenstuk heeft men wel wat te stellen. Het is reeds van het spieraam genomen en opgerold. Maar die kachelpijppast in geen enkele wagen. Het wordt nog eens opgerolden dan gebeurt het mon sterachtige: het hoge schilderij wordt in de breedte met een sabel in stukken gehakt. Daarbij raken fragmenten van het linnen in on gerede, de lijf jager met zijn haze wind, de prinsen en prinsessen. Slechts twee fragmenten komen veel later weer te voorschijn. Krentenvat Er zijn ook betere geluiden in dit trieste koor. Merkwaardige vondsten van lang verdwenen meesterwerken behoren daartoe. Zo kwam de Han- noverse kunstverzamelaar Culemann in de eerste helft van de vorige eeuw eens in een boerenhuis in de Harz. (Advertentie) Vijf personen, die woensdag de de monstranten bij de relletjes voor de Britse en Franse ambassades te Dja karta hebben aangevoerd, zijn dooi de politie gearresteerd. De politie chef Manoch zei, dat de gearresteer den van Arabische oorsprong waren. De schade, die aan het gebouw van het Britse voorlichtingscentrum is toegebracht, wordt geschat op 10.000 pond sterling. Een woordvoerder van het mini sterie van Buitenlandse Zaken zei, dat premier AU Sastroamidjojo aan de Britse en Franse ambassadeurs, die krachtige protesten hebben in gediend tegen de incidenten, heeft gezegd, dat hij van mening was, dat voldoende bescherming aan de am bassades was gegevenmaar dat de situatie uit de hand was gelopen!! „Margriet" het friste blad van déze tijd, telt reeds jarenlang het grootste aantal lezeressen. Geen wonder: ieder jaar voegen de joggeren zich tthjj wantMargrietis véél gezelliger 1 Over sigaren - en zeker over goede sigaren - valt veel te zeggen. Over de gelijkmatige, witte brand; over de zachte volle smaak... Senatorrokers praten daar niet eens meer over. Die zeggen kortweg: aan de orde gesteld. In de los-bijge. voegde illustraties worden beide wer ken naast elkaar getoond. Met dit voorbeeld is meteen aan gegeven, volgens welke methode de nieuwe serie is opgebouwd. Naar on ze mening een vruchtbare methode, die de dankbare instemming zal krij gen van een grote lezerskring. Tot nu toe verschenen: „Architectuur" van mevr. dr. H.E. 's Jacob, „Beeldhouw kunst" van dr. H. van Guldener, „Miniaturen" van Th. van Velzen en „Schilderijen" van dr. C.W. de Groot. In de bibliotheken van middelbare scholen mogen deze boekjes beslist niet ontbreken. De Vlaamse letterkundige Hubert van Herreweghen heeft zich de moei te getroost om de werken van André Demedts van het begin tot het einde te bestuderen. Hij lichtte overal merkwaardige uitspraken en „ge dachten" uit, los van de persoonlijk heid, aan wie de schrijver zo'n uit spraak of gedachte meegaf. Daar door hebben we een merkwaardige bloemlezing gekregen, die aan de ene kant een bepaald beeld geeft van de schrijvende (denkende) mens De medts en die aan de andere kant een zo rijke variatie biedt, dat men alles nauwelijks op één mens van toepas sing zou durven verklaren. Hoe dit ook zij. op zijn minst genomen is dit boekje (een uitgave van Desclée de Brouwer) de moeite waard voor alle bewonderaars van Demedts. Ne men we het zo breed mogelijk, dan kan men zeggen, dat de rijkdom van gedachten de lezer rijkelijk zal belo- nen voor de inspanning van het le zen. Een critische instelling is overi gens wel gewenst. Dolf Verroert was lange tijd op Cor sica. Hij heeft een boekje, een novel le geschreven over de eilandbewoners Dit verhaal noemt hij „Van eeuwig heid tot amen". Voor een indringen de beschrijving van deze mensen, die meer geleefd worden dan dat zij zelf leven, is deze titel bijzonder treffend. Men krijgt de indruk, en hoogst waarschijnlijk terecht, dat op Corsi ca de eeuwen, hebben stil gestaan. Alleen de uiterlijke kentekenen van een Westeuropcse beschaving vindt men bij flarden en brokken op dit stukje volkomen in zichzelf besloten aarde. Voor het overige schijnen de mensen er meer afhankelijk van hun instincten en driften dan van de vruchten aan zelfbeheersing, zoals een beschaafde maatschappij er (door gaans) gelukkig vele kent. Verroen ziet die door het instinct gedreve nen door een zeer scherpe lens, be handelt de door hem gestelde pro blemen vanuit een algemeen men selijk standpunt, geldig voor alle tij den. Voor volwassen lezers is deze uitgave van Leopold beslist lezens waardig. Onder deze ietwat gekunstelde ti. tel is in een bundeltje verzameld een keur van de korte notities, welke mr. E. Elias iedere week ten beste geeft in Elseviers Weekblad. Op het wijde veld van de Nederlandse journalis tiek vooral zoekt hij de vergissingen, i verschijvingen, achteloosheden, en met een enkele opmerking zet hij als in een flits de belachelijkheid er van in het licht. Ook opschrfiten zijn het mikpunt van zijn goedmoedige spot alsmede (al dan niet verzonnen) afgeluiserde gesprekken. Het is een plezierig boekje geworden, in een plezierige uitdossing, dat zelfs de meest zwartgallige menige glimlach kan ontlokken. Elsevier (Amsterdam- Brussel) gaf het uit. De moeilijkheid voor leken en vaak zelfs ook voor min of meer deskundi gen bij het critisch beoordelen van kunstwerken is voor een niet onaan zienlijk deel gelegen in het ontbre ken van deugdelijk vergelijkingsma teriaal. Ook bij het lezen van een kunstcritische beschouwing over beel dende kunst in tijdschrift of dagblad zal men er dikwijls behoefte aan ge voelen om de schrijver als het ware „te controleren", wanneer hij bewe ringen lanceert, die in het vergelij kende vlak liggen. Zo zal een beschouwing over „Echt paar met kind" van de moderne beeldhouwer Henry Moore misschien aanleiding zijn om te schrijven over een relief uit de bronzen deuren van de St. Michielskerk te Hildesheim, voorstellende de Opdracht in de Tem pel. Althans dr. H.van Guldener heeft in het boekje over beeldhouwkunst in de serie „Zien en vergelijken" (een uitgave van H. Nelissen te Bilthoven) deze vergelijking zowel positief als negatief nadrukkelijk Een boek over Lapland en de Lap pen, het merkwaardige volk levend in het grensgebied van Zweden, Noor wegen en Finland. Een volk, dat nog zeer dicht in en met de natuur van de poolstreek leeft, dat zijn rendieren als zijn kostbaarste bezit beschouwt, dat „de beschaving" in de vorm van moderne wegverbindingen en ander comfort met argwaan ziet naderen. Ook een volk van mensen met voor alle mensen geldende verlangens en strevingen, deugden en hartstochten. Daarvan nu wordt in deze roman van Yrjö Kokko verhaald in een rustig, goed-verzorgd proza, zonder drama tische of sensationele toespitsingen, maar eenvoudig en met liefdevol be grip voor wat dit volk was in een nog zeer nabije tijd. De oorlog die daar ook neerstreek, heeft zijn primitieve levenspatroon aangetast en het is in een evolutie gekomen, waarvan het einde niet te zien is. Dit boek legt echter het oorspronkelijke patroon nog vast en leert het bewonderen om zijn ongerepte, veelszins primitieve menselijkheid. - (Uitgave Elsevier, Amsterdam - Brussel). H.K.H. Prinses Beatrix, temid den van haar medestudenten, ge fotografeerd in de Leidse Pieters kerk tijdens de solidariteitsbetoging van de Nederlandse studenten mei de Hongaarse Academici, Ook in he' andere Nederlandse Universiteits steden zijn gisteren dergelijke bij eenkomsten gehouden. gegroet, doch jn hand uit. „Zo knecht vermoed ïaam?" Er valt ■ijgen. dat p es- fa,-po' I "°n

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9