en
IN TUNIS
iPajjbtaD P c Stent
Amerikaans vlootbezoek
aan Rotterdam
Stevenson pleit voor
onafhankelijk Polen
ONGEREGELDHEDEN
Nieuw wegennet voor
Kempisch gebied
Export van intellect uit
Europa veroordeeld
Vreemd boek
V Smiths
A A
VIERDE BLAD
WOENSDAG 24 OKTOBER 1956
Als onderdeel
van oefenreis
Mik
'ly&cwf
ABDIfSIHOOP/l
Regeling tandartsen
-ziekenfonds in werking
Klacht van technici
uit Zwitserland
Catastrofaal
BOEKENPLANK
elektrische wandklokken
begint zijn zegetocht!
Kies goed
gezelschap!
Vertrouw op
Amsterdamse taxi's
rijden weer
Hoe we de vakantie
doorbrachten
Voorrang voor weg
Antwerpen-Luik
Vertraging
Automobilist beroofd
en in het water gegooid
il3
ii'iiimi»»»"»"»
wapen recht op het
efde.. „Pas op!"
Ramar, terwijl hij
n het meisje opzij
Doch bijna op het-
lik greep hij naar
n zakte met een
t in elkaar.
j5
liet vliegdekschip Antietam (CVS-
36): inzet: Schout bij Nacht Paul L.
Dudley.
voor zover die de mogelijkheden be-
I treffen, welke men het marineperso-
neel biedt om zijn training in buiten-
De „Hunter-Kïller G up landse wateren voort te zetten en zich
Amerikaanse Mai ine, e vertrouwd te maken met de volkeren
uitgerust voor de I j J> van andere landen in het algemeen en
derzeeboten, zal n de marines van andere bij het Noord-
CSN vau'm'aandag 29 oktober tot en ««antisehe Verdrag aangesloten na-
met donderdag' 1 november 1956 een i
niet-officieel bezoek brengen aan Rot- i Zo zal het bezoekende Amerikaanse
terdam. Het bezoek van de groep, vliegkampschip met de zes torpedo
die bestaat uit het vliegkampschip j bootjagers en de twee onderzeeërs in
tTSS „Antietam" (CVS-36) liet vlag-1 de middag van donderdag 1 november
geschip van Schout bij Nacht Dud-met een groot aantal Nederlandse
ley, die tevens commandant is van marine-officieren aan boord zee kie- j
„Carrier Division 18" alsmede uit zen om de Koninklijke Nederlandse
Marine op deze wijze gelegenheid te
geven zich van de laatste ontwikkelin- j
ken op het gebied van de onderzee-1
bootbestrijding op de hoogte te stel- j
len en deze ontwikkelingen in geza
menlijk overleg op hun deugdelyk-
heid te beproeven.
(Advertentie)
neem ik een lepel
ABDIJSIROOP en
dan slaap ik rustig
zonder een kuchje.
'AKKER
SIROOP
(Advertentie)
De ziekenfondsraad heeft goedkeu
ring gehecht aan een tussen de Ne
derlandse maatschappij tot bevorde
ring der tandheelkunde en de orga
nisaties van algemene ziekenfondsen
overeengekomen regeling betreffende
de honorering van tandartsen voor
tandheelkundige chirurgische behan
delingen. De regeling treedt met in
gang van 1 oktober j.l. in werking.
een grote tanker, zes torpedobootja-
gers en twee onderzeeboten, is het
meest uitgebreide, dat de Amerikaan
se Marine ooit aan Nederland heeft
gebracht.
De schepen hebben in totaal 333
officieren en 3490 onderofficieren,
korporaals en manschappen aan
boord.
Alle bezoekende schepen, behalve
de tanker, zullen, onvoorziene omstan
digheden voorbehouden, maandagoch
tend 29 oktober tussen 9.30 en 12 uur
ter hoogte van Hoek van Holland ar-
Als we zeggen „export van vak
kennis", dan bedoelen we daarmee
niet eens de vele duizenden onzer
beste vaklieden die jaarlijks emigre
ren. Het gaat bier veeleer om de
hoogst gekwalificeerde krachten der
wetenschap en der techniek in
Europa.
Een Zwitsers consortium wees e-
zer dagen op de vele ingenieurs en
wetenschapsmensen die Europa ver
laten omdat ze elders beter betaald
worden. In de Sovjetrepubliek ver
dient een ingenieur per maand tot
30.000 roebel (een arbeider ver
dient er 1000 tot 2000 roebel). Dit
betekent een koopkracht van circa
6,000 Zwitserse frank. Daarbij zij op
gemerkt, dat een Zwitsers ingenieur
hetzelfde verdient in.... één jaar.
Zowel Sovjet-Rusland als Ameri
ka zijn volop op jacht naar goede
technici. In Europa kan .men, gezien
de ontwikkeling der industrie, geen
gelijke tred houden met de opleiding
van ingenieurs. En Amerika, met zijn
grote mogelijkheden, biedt deze men
sen salarissen waaraan ze hier niet
kunnen denken. Geen wonder dat
steeds meer van hen Europa in de
steek laten.
Daar zit voor onze landen een
zeer groot gevaar aan verbonden. In
de meeste Europese staten realiseert
men zich niet niet voldoende, dat hun
grootste schat juist bestaat in het
werk der technici en der weten
schapsmensen. En, het is zeker waar
dat he: intellect in Europa tot heden
veel te weinig waardering vindt.
Deze verliezen aar vooraanstaande
krachten kunnen zich tof een cata
strofe voor Europa ontwikkelen. Wat
heden vocp de zo dringend gevraagde
rikanen noch de Russen kar.s meer
krijgen ze te „importeren". Dit alles
geldt' ook voor andere landen.
In Duitsland, dat over de modern
ste industrieën beschikt, zijn op het
ogenblik 40.000 ingenieurs tekort,
In de Venigde Staten komen ieder
jaar 25.000 ingenieurs uit de scho
len. Dat is de helft te weinig, want
ir. 1900 vereiste de industrie 1 inge
nieur voor 250 arbeiders en in 1950
één ingenieur voor tien arbeiders. De
Amerikanen schatten, dat er in de
nabije toekomst 5 ingenieurs zullen
nodig zijn voor 1 arbeider.
Dit verklaart waarom president
Eisenhower een wetsontwerp heeft
ingediend bij het Congres, waarin
het bouwen van 470.000 klaslokalen
voor technisch onderwijs wordt voor
opgesteld
De Duitse actrice en schrijfster
Tony van Eyck heeft in bovenge
noemde roman gepoogd de Christus
figuur, belichaamd in de Amerikaan
Miller, te confronteren met de mo
derne wereld. Geheel geslaagd is zij
daarin niet.
Men moet erkennen dat zij schrij
ven kan en eveneens kan men dank
baar zijn, dat zij van haar Christus
figuur geen caricatuur maakte. Met
sobere woorden schetst zij Miller,
zich richtend naar de Evangelie-tek
sten, en houdt zijn omgang met de
mensen en bewonderaars om hem
heen, waardig en aannemelijk.
De schrijfster had echter de sym
boliek zuiniger moeten toepassen en
had zich zeker moeten onthouden van
onbeheerste uitvallen tegen het dog
matisch christendom, tegen de Kerk
en de geestelijkheid. Vooral de pries
ters moeten het bij haar ontgelden
j en soms op stuitende wijze. Des te
heden voor de zo dringend gevraagde j ™ee^Vï. dezehatêlükheid bm-
ingemeurs geldt, kan morgen ook Tony van Eyck juist en terecht
het geval worden met andere soorten
ppvcIp cfrnnHstlnP pn
De schepen zullen na deze bespre
kingen en demonstraties koers zetten
naar Vlissingen of Hoek van Holland
waar de Nederlandse officieren van
boord zullen gaan, en onmiddellijk
daarna naar hun nieuwe bestemming I c^at a^s daarin niet snel verandering
vertrekken. Het tankschip zal tot za-1 komt, men nog slechts Russisch kan
- I ere Vb daar dan het Oosten snel het
Westen zal overvleugeld hebben. Het
het geval worden met
beroepsmensen.
Niemand minder dan de voorzitter
van de General Met-ars Cy verklaar
de nog onlangs, dat het gebrek aan
voldoende gediplomeerde krachten
voor het Westen zó ernstig wordt,
de liefde als de eerste grondslag en
eigenlijke inhoud van het christen-
i dom ziet.
I Het verhaal begint met de dood
van een goedhartige jonge vrouw en
j een bejaarde pastoor. De eerste is
een engel en de ander een hard
vochtig mens en - schrik niet - een
godloochenaar, die priester is gewor-
riveren en direct naar Rotterdam op- terdag 3 november te Rotterdam ver- l^ren, daar dan het Oosten snel het den om zich te wreken op een eers
stomen. In verband met het tij ver-1 blijven en de andere schepen nadien Westen zal overvleugeld hebben. Het door hem vereerde pastoor, die een
wacht men, dat het vliegkampschip I volgen, is dan ook de hoogste tijd dat de onwaardige was! I£en zonderlinger
LJSS .Antietam" het laatst de Nieu-I Schout "bij Nacht Paul L. Dudley, prestaties onzer intellectuele krach- „roeping" is nog nooit ten tonele
we Waterweg zal binnenvaren en na.USN, zal vermoedelijk reeds zondag-j ten naar juiste waarde geschat.... j gevoerd.
de micldag aan de Wilhelminakade middag 28 oktobc per vliegtuig van' en bezoldigd worden en dat de Ame- De zielen van deze twee zweven
De torPedobootjagers zijn vlaggeschip in Nederland arri-1 als wolkjes over de aarde en tussen
USS „New", USS „Holder", USS, veren.
PnhoH 1 Wlle 1
..Rich", USS ..Robert L. Wilson
USS „Basilone" en USS „Damnto"
zullen drie aan drie ligplaats kiezen
aan de Parkkade, terwijl de onder
zeeboten USS „Trumpetfish" en
USS „Halfbeak" in de Parkhaven
zullen afmeren. De tanker USS „Neo
sho" wordt pas op woensdag 31 ok
tober verwacht; dit schip zal, naar
men aanneemt, in Pernis komen te
liggen.
Het bezoek aan Rotterdam van de
Hunter-Killer Group 2" vormt een
onderdeel van de goodwill- en oefen-
reis in het gebied van de Atlantische j
Oceaan en de Westeuropese wateren, j
die dit smaldeel op 29 september van
dit jaar te Norfolk in de Amerikaan-
se staat Virginia is begonnen. Tegen
Kerstmis worden de schepen in de
Verenigde Staten terugverwacht.
Brest is de eerste aanlegplaats in
West-Europa, daarna volgt het bezoek
aan Rotterdam en een aantal andere
Europese havens. Voordat de schepen
de terugreis naar de thuishaven aan-
Advertentie)
voor
beste
tjd
van Uw Lun
vanaf f 35.25
De democratische kandidaat voor
Amerikaanse presidentschap, Ad-
vaarden, zullen zij ook nog enige tijd Stevenson, heeft op een massa-
in de Middellandse Zee verblijven. bijeenkomst te New-York zijn eis her-
j haald, dat de Verenigde Staten het
DeillOimtraiip lnitiatief nemVn \ot stopzetting van de
n 1/1 m,)lbl'ane I proeven met kernwapens, onder
De oefenreis van de „Hunter-Kil-1 waarborgen neergelegd in een inter-
Ier Group 2", die met de modernste 1 nationale overeenkomst
onderzeebootbestrijdingsmiddelen is j Over Polen zei hij. da't de Verenie-
vnnrh» L- eenj roaanderdi-mge de Staten dit land moeten helpen bii
voorbere.ding gevergd. De reis is ge-pogingen om zijn vrijheid ten onzich
thnrien overe!?nstemming met de me-te van de Sovjet-Unie te verkrijgen
thoden van de Amerikaanse Marine 1 „Wij moeten helpen, indien wij kun-
nen, en ik geloof, dat wij eraan moe
ten meewerken de zaak voor de Ver
enigde Naties te brengen, indien de
druk der Sovjet-Unie voortduurt en
de Poolse regering het wenst. Ik ge
loof verder, dat wij bereid moeten
zijn, met andere landen economische
steun aan te bieden aan een vrije
Poolse regering."
Hij verklaarde, dat Israël wapens,
economische steun en diplomatieke
garanties moet krijgen om zijn onaf
hankelijkheid te kunnen behouden.
J de mensen, en volgen de Christus-
figuur, wat dan tevens hun vagevuur
en hel uitmaakt. Maar ingelicht dooi
de eenvoudige ziel leert de boze ziel
de liefde kennen; krijgt 'n mooiere
kleur en wordt tenslotte onzichtbaar,
wat dan de hemel is! Dit doet alle
maal erg dilettanterig en haast ko
misch aan, maar de schrijfster meent
het dood-ernstig.
liet tweede deel van het boek wan
neer de meeste wrok gespuid is en
de schrijfster Miller laat optreden in
Rusland, waar hij geliquideerd wordt
door de communisten, dank zij het
verraad van de metropoliet, dié uit
gerekend ook weer een godloochenaar
is, en wordt de sfeer reëler. Dan
wint de Christusfiguur nog aan echt
heid en zowel de dood als de ver
rijzenis van Miller is treffend en
ontroerend weergegeven. Al met al
een vreemd boek, ongelijksoortig van
samenstelling en alleen geschikt voor
gevormde en geestelijk volwassenen.
Het is een uitgaaf van J.M. Meulen-
hoff.
De trossen los voor een ongekend virginia-genot. CAPTAIN
GRANT - Uw nieuwe Virginia, die de blauwe wimpel
verovert voor zuiverheid en smaak. Bovendien:op elk pakje
een mooi scheepsplaatje in prachtige kleuren. Maak morgen
een proefvaart en ga scheep met CAPTAIN GRANT.
I" de stad Tunis is het tot onge
regeldheden gekomen, nadat daar
bekend, is geworden, dat het Franse
'eger het vliegtuig, waarin de vijf
leiders van de Algerijnse opstan
delingen-beweging van Rabat vaar
Tunis zouden reizen, had onder
schept en naar Algiers gedirigeerd,
waar de rebellenleiders werden ge
arresteerd. De foto laat zien hoe
maat-
demonstranten tegen deze
regel in de Avenue de France te
Tunis vrachtwagens hebben omver
geworpen en Franse eigendommen
hebben vernield.
Vier taxi's van de Amsterdamse
taxi-ondernemers, wier loonchauf-
feurs nu al bijna een half jaar in sta
king zijn, zijn weer in bedrijf. De wa
gens worden bereden door nieuwe
loonchauffeurs geen stakers die
zich enige tijd geleden bij de onder
nemers hebben aangemeld. Voor alle
zekerheid worden deze taxi's in een
auto gevolgd door een ondernemer en
een geüniformeerde agent. Men vreest
dat er zich bij standplaatsen eventu
eel incidenten zullen voordoen.
(Advertentie)
Over 1954 heeft het Centraal Bu
reau voor de Statistiek een onderzoek
ingesteld naar de wijze van vakantie
besteding door de Nederlandse be
volking. Het was gebaseerd op een
steekproef uit de bevolking en om
vatte in totaal 38.600 personen.
Van de totale bevolking had in
1954 15 pet. (1,6 miljoen personen)
geen vakantie, 44 pet. (4,6 miljoen)
personen) bracht de vakantie in of
rondom de eigen woonplaats door,
en 41 pet. (4,4 miljoen personen)
ging buiten de eigen woonplaats met
vakantie. Belangrijke verschillen in
de wijze van de vakantiebesteding
bleken te bestaan bij de beroeps-, in
komens- en leeftijdsgroepen, terwijl
ook de woonplaats een factor van
betekenis is. Het Centraal Bureau
voor de Statistiek heeft de resultaten
van zijn onderzoek thans doen ver
schijnen.
In „V.E.V.-berichten", het tijd
schrift van het Vlaams Econo
misch Verbond, komt een na
dere omschrijving voor van de
nieuwe autosnelweg Antwer-
pen-Luik-Duitse grens, waar
voor onlangs de eerste aanbe
stedingen plaats vonden.
Zoals bekend, heeft men in de
Belgische Kempen lang moeten
vechten om prioriteit te ver
krijgen voor deze autostrada,
ïmdat men in Brussel aanvan
kelijk de autosnelweg Brussel-
Luik voorrang wilde verlenen.
Het belang van de Antwerpse ha
ven bij een snelle wegverbinding met
Luik en het Duitse achterland heeft
tenslotte toch de doorslag gegeven.
De nieuwe autoweg met twee rijba
nen van elk 7,5 meter zal ten zuiden
van 't Albertkanaal lopen tot Hasselt
en vandaar rechtuit op Luik zijn ge
richt. Voor Nederland zijn vooral
enkele geprojecteerde uitvalswegen
van belang. Vanuit de gemeente
Ranst, oostelijk van Antwerpen komt
er een vertakking naar Turnhout, die
verder langs Eindhoven in Noord-
Brabant naar het Ruhrgebied moet
voeren. Vroeger was steeds sprake
van een oostelijker aflakkingspunt
onder de gemeente Viersel.
Een tweede zijtak ten noorden van
Tessenderio zal aansluiting geven op
Leopoldsburg en Bocholt, een derde
ten noorden van Lummen in Belgisch
Limburg loopt over Genk ongeveer
naar Mechelen aan de Maas en zo
naar Nederlands Limburg. Deze twee
verbindingen zijn verder resp. op
Oberhausen en Aken gericht.
De eigenlijke autostrada Antwerpen-
Luik zou in 1960 gereed zijn. Het
aanleggen van de zijtakken is dus nog
toekomstmuziek, maar het is wel
zaak. dat men zich in Nederland op
de tracés voor de verlengstukken in
Noord-Brabant en Limburg bezint en
deze voorbereidt.
Tot zover het bericht in ..V.E.V.-
Berichten". We willen aannemen, dat
de Belgen met enkele van de voor
naamste projecten binnen de daar
voor gestelde tijd gereed zullen ko
men. Of dat voor het hele wegen
project ook zal gelden, staat te be
zien. België heeft juist grootscheepse
maatregelen aangekondigd tegen de
gevolgen van de hoogconjunctuur.
Prijsstops en een, zij het gedeelte
lijke loonstop, maken daarvan deel
uit. Blokkering van superwinsten
staat op het programma maar bo
vendien zal de uitvoering van open
bare werken „tot het uiterste" be
perkt worden. Het ligt voor de hand
dat dat repercussies zal kunnen heb
ben op het ontstaan van het magni
fieke wegennet, dat op bijgaande
kaart in beeld is gebracht.
Het is wel jammer voor De Kem
pen (en Antwerpen), wanneer een
juist verkregen en hard-bevochten
voorrang in de praktijk weer verlo
ren zou gaan.
Een automobilist uit Groningen, de
heer Z., die aan twee personen, een
vrouw en een man, tussen Enumatil
en Hoogkerk een lift wilde geven,
werd door hen uit de auto gesleurd,
van zijn portefeuille beroofd en in
het Hoendiep gegooid. De overvallers
verdwenen daarop onmiddellijk.
Toen de rijkspolitie aankwam, trof
zij de heer Z. enigszins versuft ach
ter in zijn auto zittend aan.
Hij vertelde zich niet te kunnen
herinneren of hij zelf uit het water
was gekropen, of daarbij geholpen
was.
Zijn portefeuille werd, hoewel ver
nield. bij hem teruggevonden. Een
bedrag van ongeveer 5.000.— wordt
er uit vermist. De heer Z. heeft wei
nig lichamelijk letsel bij de overval
opgelopen.