en IN TUNIS iPajjbtaD P c Stent Amerikaans vlootbezoek aan Rotterdam Stevenson pleit voor onafhankelijk Polen ONGEREGELDHEDEN Nieuw wegennet voor Kempisch gebied Export van intellect uit Europa veroordeeld Vreemd boek V Smiths A A VIERDE BLAD WOENSDAG 24 OKTOBER 1956 Als onderdeel van oefenreis Mik 'ly&cwf ABDIfSIHOOP/l Regeling tandartsen -ziekenfonds in werking Klacht van technici uit Zwitserland Catastrofaal BOEKENPLANK elektrische wandklokken begint zijn zegetocht! Kies goed gezelschap! Vertrouw op Amsterdamse taxi's rijden weer Hoe we de vakantie doorbrachten Voorrang voor weg Antwerpen-Luik Vertraging Automobilist beroofd en in het water gegooid il3 ii'iiimi»»»"»"» wapen recht op het efde.. „Pas op!" Ramar, terwijl hij n het meisje opzij Doch bijna op het- lik greep hij naar n zakte met een t in elkaar. j5 liet vliegdekschip Antietam (CVS- 36): inzet: Schout bij Nacht Paul L. Dudley. voor zover die de mogelijkheden be- I treffen, welke men het marineperso- neel biedt om zijn training in buiten- De „Hunter-Kïller G up landse wateren voort te zetten en zich Amerikaanse Mai ine, e vertrouwd te maken met de volkeren uitgerust voor de I j J> van andere landen in het algemeen en derzeeboten, zal n de marines van andere bij het Noord- CSN vau'm'aandag 29 oktober tot en ««antisehe Verdrag aangesloten na- met donderdag' 1 november 1956 een i niet-officieel bezoek brengen aan Rot- i Zo zal het bezoekende Amerikaanse terdam. Het bezoek van de groep, vliegkampschip met de zes torpedo die bestaat uit het vliegkampschip j bootjagers en de twee onderzeeërs in tTSS „Antietam" (CVS-36) liet vlag-1 de middag van donderdag 1 november geschip van Schout bij Nacht Dud-met een groot aantal Nederlandse ley, die tevens commandant is van marine-officieren aan boord zee kie- j „Carrier Division 18" alsmede uit zen om de Koninklijke Nederlandse Marine op deze wijze gelegenheid te geven zich van de laatste ontwikkelin- j ken op het gebied van de onderzee-1 bootbestrijding op de hoogte te stel- j len en deze ontwikkelingen in geza menlijk overleg op hun deugdelyk- heid te beproeven. (Advertentie) neem ik een lepel ABDIJSIROOP en dan slaap ik rustig zonder een kuchje. 'AKKER SIROOP (Advertentie) De ziekenfondsraad heeft goedkeu ring gehecht aan een tussen de Ne derlandse maatschappij tot bevorde ring der tandheelkunde en de orga nisaties van algemene ziekenfondsen overeengekomen regeling betreffende de honorering van tandartsen voor tandheelkundige chirurgische behan delingen. De regeling treedt met in gang van 1 oktober j.l. in werking. een grote tanker, zes torpedobootja- gers en twee onderzeeboten, is het meest uitgebreide, dat de Amerikaan se Marine ooit aan Nederland heeft gebracht. De schepen hebben in totaal 333 officieren en 3490 onderofficieren, korporaals en manschappen aan boord. Alle bezoekende schepen, behalve de tanker, zullen, onvoorziene omstan digheden voorbehouden, maandagoch tend 29 oktober tussen 9.30 en 12 uur ter hoogte van Hoek van Holland ar- Als we zeggen „export van vak kennis", dan bedoelen we daarmee niet eens de vele duizenden onzer beste vaklieden die jaarlijks emigre ren. Het gaat bier veeleer om de hoogst gekwalificeerde krachten der wetenschap en der techniek in Europa. Een Zwitsers consortium wees e- zer dagen op de vele ingenieurs en wetenschapsmensen die Europa ver laten omdat ze elders beter betaald worden. In de Sovjetrepubliek ver dient een ingenieur per maand tot 30.000 roebel (een arbeider ver dient er 1000 tot 2000 roebel). Dit betekent een koopkracht van circa 6,000 Zwitserse frank. Daarbij zij op gemerkt, dat een Zwitsers ingenieur hetzelfde verdient in.... één jaar. Zowel Sovjet-Rusland als Ameri ka zijn volop op jacht naar goede technici. In Europa kan .men, gezien de ontwikkeling der industrie, geen gelijke tred houden met de opleiding van ingenieurs. En Amerika, met zijn grote mogelijkheden, biedt deze men sen salarissen waaraan ze hier niet kunnen denken. Geen wonder dat steeds meer van hen Europa in de steek laten. Daar zit voor onze landen een zeer groot gevaar aan verbonden. In de meeste Europese staten realiseert men zich niet niet voldoende, dat hun grootste schat juist bestaat in het werk der technici en der weten schapsmensen. En, het is zeker waar dat he: intellect in Europa tot heden veel te weinig waardering vindt. Deze verliezen aar vooraanstaande krachten kunnen zich tof een cata strofe voor Europa ontwikkelen. Wat heden vocp de zo dringend gevraagde rikanen noch de Russen kar.s meer krijgen ze te „importeren". Dit alles geldt' ook voor andere landen. In Duitsland, dat over de modern ste industrieën beschikt, zijn op het ogenblik 40.000 ingenieurs tekort, In de Venigde Staten komen ieder jaar 25.000 ingenieurs uit de scho len. Dat is de helft te weinig, want ir. 1900 vereiste de industrie 1 inge nieur voor 250 arbeiders en in 1950 één ingenieur voor tien arbeiders. De Amerikanen schatten, dat er in de nabije toekomst 5 ingenieurs zullen nodig zijn voor 1 arbeider. Dit verklaart waarom president Eisenhower een wetsontwerp heeft ingediend bij het Congres, waarin het bouwen van 470.000 klaslokalen voor technisch onderwijs wordt voor opgesteld De Duitse actrice en schrijfster Tony van Eyck heeft in bovenge noemde roman gepoogd de Christus figuur, belichaamd in de Amerikaan Miller, te confronteren met de mo derne wereld. Geheel geslaagd is zij daarin niet. Men moet erkennen dat zij schrij ven kan en eveneens kan men dank baar zijn, dat zij van haar Christus figuur geen caricatuur maakte. Met sobere woorden schetst zij Miller, zich richtend naar de Evangelie-tek sten, en houdt zijn omgang met de mensen en bewonderaars om hem heen, waardig en aannemelijk. De schrijfster had echter de sym boliek zuiniger moeten toepassen en had zich zeker moeten onthouden van onbeheerste uitvallen tegen het dog matisch christendom, tegen de Kerk en de geestelijkheid. Vooral de pries ters moeten het bij haar ontgelden j en soms op stuitende wijze. Des te heden voor de zo dringend gevraagde j ™ee^Vï. dezehatêlükheid bm- ingemeurs geldt, kan morgen ook Tony van Eyck juist en terecht het geval worden met andere soorten ppvcIp cfrnnHstlnP pn De schepen zullen na deze bespre kingen en demonstraties koers zetten naar Vlissingen of Hoek van Holland waar de Nederlandse officieren van boord zullen gaan, en onmiddellijk daarna naar hun nieuwe bestemming I c^at a^s daarin niet snel verandering vertrekken. Het tankschip zal tot za-1 komt, men nog slechts Russisch kan - I ere Vb daar dan het Oosten snel het Westen zal overvleugeld hebben. Het het geval worden met beroepsmensen. Niemand minder dan de voorzitter van de General Met-ars Cy verklaar de nog onlangs, dat het gebrek aan voldoende gediplomeerde krachten voor het Westen zó ernstig wordt, de liefde als de eerste grondslag en eigenlijke inhoud van het christen- i dom ziet. I Het verhaal begint met de dood van een goedhartige jonge vrouw en j een bejaarde pastoor. De eerste is een engel en de ander een hard vochtig mens en - schrik niet - een godloochenaar, die priester is gewor- riveren en direct naar Rotterdam op- terdag 3 november te Rotterdam ver- l^ren, daar dan het Oosten snel het den om zich te wreken op een eers stomen. In verband met het tij ver-1 blijven en de andere schepen nadien Westen zal overvleugeld hebben. Het door hem vereerde pastoor, die een wacht men, dat het vliegkampschip I volgen, is dan ook de hoogste tijd dat de onwaardige was! I£en zonderlinger LJSS .Antietam" het laatst de Nieu-I Schout "bij Nacht Paul L. Dudley, prestaties onzer intellectuele krach- „roeping" is nog nooit ten tonele we Waterweg zal binnenvaren en na.USN, zal vermoedelijk reeds zondag-j ten naar juiste waarde geschat.... j gevoerd. de micldag aan de Wilhelminakade middag 28 oktobc per vliegtuig van' en bezoldigd worden en dat de Ame- De zielen van deze twee zweven De torPedobootjagers zijn vlaggeschip in Nederland arri-1 als wolkjes over de aarde en tussen USS „New", USS „Holder", USS, veren. PnhoH 1 Wlle 1 ..Rich", USS ..Robert L. Wilson USS „Basilone" en USS „Damnto" zullen drie aan drie ligplaats kiezen aan de Parkkade, terwijl de onder zeeboten USS „Trumpetfish" en USS „Halfbeak" in de Parkhaven zullen afmeren. De tanker USS „Neo sho" wordt pas op woensdag 31 ok tober verwacht; dit schip zal, naar men aanneemt, in Pernis komen te liggen. Het bezoek aan Rotterdam van de Hunter-Killer Group 2" vormt een onderdeel van de goodwill- en oefen- reis in het gebied van de Atlantische j Oceaan en de Westeuropese wateren, j die dit smaldeel op 29 september van dit jaar te Norfolk in de Amerikaan- se staat Virginia is begonnen. Tegen Kerstmis worden de schepen in de Verenigde Staten terugverwacht. Brest is de eerste aanlegplaats in West-Europa, daarna volgt het bezoek aan Rotterdam en een aantal andere Europese havens. Voordat de schepen de terugreis naar de thuishaven aan- Advertentie) voor beste tjd van Uw Lun vanaf f 35.25 De democratische kandidaat voor Amerikaanse presidentschap, Ad- vaarden, zullen zij ook nog enige tijd Stevenson, heeft op een massa- in de Middellandse Zee verblijven. bijeenkomst te New-York zijn eis her- j haald, dat de Verenigde Staten het DeillOimtraiip lnitiatief nemVn \ot stopzetting van de n 1/1 m,)lbl'ane I proeven met kernwapens, onder De oefenreis van de „Hunter-Kil-1 waarborgen neergelegd in een inter- Ier Group 2", die met de modernste 1 nationale overeenkomst onderzeebootbestrijdingsmiddelen is j Over Polen zei hij. da't de Verenie- vnnrh» L- eenj roaanderdi-mge de Staten dit land moeten helpen bii voorbere.ding gevergd. De reis is ge-pogingen om zijn vrijheid ten onzich thnrien overe!?nstemming met de me-te van de Sovjet-Unie te verkrijgen thoden van de Amerikaanse Marine 1 „Wij moeten helpen, indien wij kun- nen, en ik geloof, dat wij eraan moe ten meewerken de zaak voor de Ver enigde Naties te brengen, indien de druk der Sovjet-Unie voortduurt en de Poolse regering het wenst. Ik ge loof verder, dat wij bereid moeten zijn, met andere landen economische steun aan te bieden aan een vrije Poolse regering." Hij verklaarde, dat Israël wapens, economische steun en diplomatieke garanties moet krijgen om zijn onaf hankelijkheid te kunnen behouden. J de mensen, en volgen de Christus- figuur, wat dan tevens hun vagevuur en hel uitmaakt. Maar ingelicht dooi de eenvoudige ziel leert de boze ziel de liefde kennen; krijgt 'n mooiere kleur en wordt tenslotte onzichtbaar, wat dan de hemel is! Dit doet alle maal erg dilettanterig en haast ko misch aan, maar de schrijfster meent het dood-ernstig. liet tweede deel van het boek wan neer de meeste wrok gespuid is en de schrijfster Miller laat optreden in Rusland, waar hij geliquideerd wordt door de communisten, dank zij het verraad van de metropoliet, dié uit gerekend ook weer een godloochenaar is, en wordt de sfeer reëler. Dan wint de Christusfiguur nog aan echt heid en zowel de dood als de ver rijzenis van Miller is treffend en ontroerend weergegeven. Al met al een vreemd boek, ongelijksoortig van samenstelling en alleen geschikt voor gevormde en geestelijk volwassenen. Het is een uitgaaf van J.M. Meulen- hoff. De trossen los voor een ongekend virginia-genot. CAPTAIN GRANT - Uw nieuwe Virginia, die de blauwe wimpel verovert voor zuiverheid en smaak. Bovendien:op elk pakje een mooi scheepsplaatje in prachtige kleuren. Maak morgen een proefvaart en ga scheep met CAPTAIN GRANT. I" de stad Tunis is het tot onge regeldheden gekomen, nadat daar bekend, is geworden, dat het Franse 'eger het vliegtuig, waarin de vijf leiders van de Algerijnse opstan delingen-beweging van Rabat vaar Tunis zouden reizen, had onder schept en naar Algiers gedirigeerd, waar de rebellenleiders werden ge arresteerd. De foto laat zien hoe maat- demonstranten tegen deze regel in de Avenue de France te Tunis vrachtwagens hebben omver geworpen en Franse eigendommen hebben vernield. Vier taxi's van de Amsterdamse taxi-ondernemers, wier loonchauf- feurs nu al bijna een half jaar in sta king zijn, zijn weer in bedrijf. De wa gens worden bereden door nieuwe loonchauffeurs geen stakers die zich enige tijd geleden bij de onder nemers hebben aangemeld. Voor alle zekerheid worden deze taxi's in een auto gevolgd door een ondernemer en een geüniformeerde agent. Men vreest dat er zich bij standplaatsen eventu eel incidenten zullen voordoen. (Advertentie) Over 1954 heeft het Centraal Bu reau voor de Statistiek een onderzoek ingesteld naar de wijze van vakantie besteding door de Nederlandse be volking. Het was gebaseerd op een steekproef uit de bevolking en om vatte in totaal 38.600 personen. Van de totale bevolking had in 1954 15 pet. (1,6 miljoen personen) geen vakantie, 44 pet. (4,6 miljoen) personen) bracht de vakantie in of rondom de eigen woonplaats door, en 41 pet. (4,4 miljoen personen) ging buiten de eigen woonplaats met vakantie. Belangrijke verschillen in de wijze van de vakantiebesteding bleken te bestaan bij de beroeps-, in komens- en leeftijdsgroepen, terwijl ook de woonplaats een factor van betekenis is. Het Centraal Bureau voor de Statistiek heeft de resultaten van zijn onderzoek thans doen ver schijnen. In „V.E.V.-berichten", het tijd schrift van het Vlaams Econo misch Verbond, komt een na dere omschrijving voor van de nieuwe autosnelweg Antwer- pen-Luik-Duitse grens, waar voor onlangs de eerste aanbe stedingen plaats vonden. Zoals bekend, heeft men in de Belgische Kempen lang moeten vechten om prioriteit te ver krijgen voor deze autostrada, ïmdat men in Brussel aanvan kelijk de autosnelweg Brussel- Luik voorrang wilde verlenen. Het belang van de Antwerpse ha ven bij een snelle wegverbinding met Luik en het Duitse achterland heeft tenslotte toch de doorslag gegeven. De nieuwe autoweg met twee rijba nen van elk 7,5 meter zal ten zuiden van 't Albertkanaal lopen tot Hasselt en vandaar rechtuit op Luik zijn ge richt. Voor Nederland zijn vooral enkele geprojecteerde uitvalswegen van belang. Vanuit de gemeente Ranst, oostelijk van Antwerpen komt er een vertakking naar Turnhout, die verder langs Eindhoven in Noord- Brabant naar het Ruhrgebied moet voeren. Vroeger was steeds sprake van een oostelijker aflakkingspunt onder de gemeente Viersel. Een tweede zijtak ten noorden van Tessenderio zal aansluiting geven op Leopoldsburg en Bocholt, een derde ten noorden van Lummen in Belgisch Limburg loopt over Genk ongeveer naar Mechelen aan de Maas en zo naar Nederlands Limburg. Deze twee verbindingen zijn verder resp. op Oberhausen en Aken gericht. De eigenlijke autostrada Antwerpen- Luik zou in 1960 gereed zijn. Het aanleggen van de zijtakken is dus nog toekomstmuziek, maar het is wel zaak. dat men zich in Nederland op de tracés voor de verlengstukken in Noord-Brabant en Limburg bezint en deze voorbereidt. Tot zover het bericht in ..V.E.V.- Berichten". We willen aannemen, dat de Belgen met enkele van de voor naamste projecten binnen de daar voor gestelde tijd gereed zullen ko men. Of dat voor het hele wegen project ook zal gelden, staat te be zien. België heeft juist grootscheepse maatregelen aangekondigd tegen de gevolgen van de hoogconjunctuur. Prijsstops en een, zij het gedeelte lijke loonstop, maken daarvan deel uit. Blokkering van superwinsten staat op het programma maar bo vendien zal de uitvoering van open bare werken „tot het uiterste" be perkt worden. Het ligt voor de hand dat dat repercussies zal kunnen heb ben op het ontstaan van het magni fieke wegennet, dat op bijgaande kaart in beeld is gebracht. Het is wel jammer voor De Kem pen (en Antwerpen), wanneer een juist verkregen en hard-bevochten voorrang in de praktijk weer verlo ren zou gaan. Een automobilist uit Groningen, de heer Z., die aan twee personen, een vrouw en een man, tussen Enumatil en Hoogkerk een lift wilde geven, werd door hen uit de auto gesleurd, van zijn portefeuille beroofd en in het Hoendiep gegooid. De overvallers verdwenen daarop onmiddellijk. Toen de rijkspolitie aankwam, trof zij de heer Z. enigszins versuft ach ter in zijn auto zittend aan. Hij vertelde zich niet te kunnen herinneren of hij zelf uit het water was gekropen, of daarbij geholpen was. Zijn portefeuille werd, hoewel ver nield. bij hem teruggevonden. Een bedrag van ongeveer 5.000.— wordt er uit vermist. De heer Z. heeft wei nig lichamelijk letsel bij de overval opgelopen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9