AUTO's EN MOOIE MEISJES IN PARIJSE SALON Trappisten naar de tropen EAU DE COLOGNES UagblaH Peilen» Enorme vraag naar Franse wonder-auto's TUNNEL DOOR BERG Onbeduidende omzet Italiaanse „lijn" favoriet Groter IVOROL lïeïandpasta van standing?^ BIJ MILL-HILL-FATHERS Meer belangstelling voor grotere wagens DERDE BLAD DONDERDAG 11 OKTOBER 1956 Citroen huurde ook pin-up Renault veranderde bijna niet Groot tekort aan mijnwerkers in België Scooterberijder bij botsing gedood Vanuit Koningshoeven naar Kisumu in Kenya Kies Natalis van r.-k. Universiteit NIEUWE ABT IN WESTMALLE Noorse primeur Wekelijks Beursoverzicht van 3 t/m 9 oktober 1956 Amsterdam VAX M1ERL0 ES ZOON n. Vaste ondertoon m 8 Verjaardag met Rock and Roll (Van onze Parijse correspondent). Als de Parijzenaars terug zijn van vakantie en „le tout Paris" weer over de boulevards en avenues wandelt, begint jaarlijks met de Salon de l'Automobile het herfstseizoen. Dit jaar waren er in het Grand Palais aan de Champs Elysées 1350 stands, waarmee een nieuw rekord is bereikt. Al die blinkende wagens, die enorme touringcars en snelle scooters trekken veel publiek uit binnen- en buitenland, dat de toeristenindustrie van de hoofdstad gelegenheid geeft een slecht jaar goed of een best seizoen nog beter te maken. De kijkers komen allemaal voor de auto's en toch plakken ze lang bij de drie mooie meisjes van Simca, die in het felle licht van de schijnwerpers de fotoverslaggevers aantrekkelijke plaatjes laten maken. Overigens wa ren deze drie juffrouwen in avondtoi let het enige „nieuwe" dat Simca te bieden had. Voor André Citroën, die toch met zijn D.S. en I.D. niet over belangstel ling te klagen had, was dit aanleiding om onmiddellijk een nog mooiere pin- up met lange, blonde haren en helder blauwe ogen af te huren. Ze klom charmant achter het stuur van de ge vaarlijk oranje gekleurde I.D. en nau welijks vijf minuten later zag het kind Dansende kinderen rond een mooie maar..., dure Dyna-Panhard. tachtig scherpe lenzen op haar snoet je gericht. i Indien men de wagens verge lijkt kan niemand zich aan de in druk onttrekken, dat de sportwa gen het pleit begint te winnen. De geraffineerde Italiaanse car- rosseriers weten hierin een lijnen spel en een summum van comfort te bereiken, dat alle concurrenten in de schaduw stelt. We denken hierbij vooral aan de Fiat, Alpha Romeo en de Pegaso, sportwa gens, die overlopen van raffine ment. Ook de Franse, Amerikaan se, Britse en Duitse constructeurs tonen te Parijs, dat ze de verlan gens van het dure publiek begrij pen. De Franse earrosseriefabriek De Faverolles zorgt voor een mislukking. Ze heeft op de beproefde kleine Ci troën een sportcarrosserie van plastic gemonteerd en biedt dit nieuwe wa gentje aan voor730.000 frs. (dus Indien we willen stilstaan bü de Franse automobielindustrie de „sa lon" is wel een internationale maar in eerste instantie toch een Frans rendez vous dienen we te beginnen met de nieuwe Citroën. Over de D.S. 19, die ook in de Bene lux al rijdt behoeven we geen bijzon derheden meer te geven. De wagen werd gemaakt om de zes cylinder te vervangen, maar vanaf dat moment was duidelijk, dat Citroën ook een nieuwe auto zou brengen om de vier cylinder sport of normaal tenslotte uit de tijd te helpen. Hiertoe zal de I.D. moeten dienen, een wonder op vier wielen met een hydropneumati- scne vering, voorwielaandrijving, vier cylinders, ongeachï de lading een steeds constante hoogte en een caros- serie gelijk de D.S. 19. Op de salon stond een D.S. in bui tengewoon gewaagde kleuren: teer licht grijs, bruine kap, terwijl de kleurscheiding, de bumpers, de raam- omlijsting, deurkrukken en andere tournituren waren verguld. Dit alles combineerde uitstekend met de zacht- rode bekleding en volgens de export- dienst van Citroën wil men hiermee demonstreren, dat men in de toekomst alle aandacht gaat besteden aan de kleuren. Wij zijn gemachtigd mede te delen dat de I.D. op de Beneluxmarkt zal worden gebracht voor een eindprijs van ongeveer 750.000 Franse franken. Dit „ongeveer" zal géén verschil in houden van 30.000 franken. Hoe lang dat duurt blijft nog een vraag. Peugeot zal ook in 1957 de „203' blijven maken en een zelfde voorlief de voor de bestaande modellen heerst bij Renault, die nu voortaan 400 Re sults Vier per dag gaat afleveren. Wel wordt dit wagentje nu leverbaar met een mechanische koppeling. De iets grotere Renault-Dauphine voldoet zozeer aan de enorme vraag, dat er 575 per dag van worden gemaakt. In het model komt geen enkele veran dering. De grote Renault (Fregatte) krugt een betere versnellingsbak. Simca-Vedette brengt kleine wijzi- du—-1 zo duur). De idee om op dit goedkope, zuinige wagentje met een bijna ideaal mechanisme een smake lijk koetsje te zetten is uitstekend, maar De Faverolle zal met haar ontwerp geen zaken doen omdat het allemaal te slordig is. Men kon in het Grand Palais horen, dat de tentoonstelling manifesteerde, dat de tijd van de uiterst kleine wa gen voorbij is. Behalve Nash, die een lief, klein wagentje brengt, komt in derdaad geen enkele fabrikant met iets nieuws in deze sector. Citroën, die al voor drie jaren zit volgeboekt met de „Deux Chevaux" had niet de minste interesse om een De grootste autofabriek van Euro pa, Renault, bloeit als nooit tevo ren. Onder dit merk verschijnt een hele serie succesnummers van groot tot klein op de markt, waarvan deze fraaie Renault „Grand Pavois" zeker niet de minste is. nieuw klein ding te brengen en het zelfde geldt voor Renault, die ook met de kleine Vier nog altijd vooruit kan. Duidelijk is er een retour naar de middelgrote wagen, waarin men een combinatie nastreeft van de voorde len van de kleine wagen (weinig ben zineverbruik) en die van de grote (ruimte, stevigheid, lijn). (Advertentie) De Belgische minister van arbeid, le Troclet heeft te Brussel op een gezamenlijke bijeenkomst van de commissies voor arbeid en econo mische zaken van het Belgische par lement meegedeeld, dat het aantal mijnwerkers in België sinds januari van dit jaar teruggelopen is met 11.000. De mijnramp te Marcinelle heeft het vertrek van 1.000 buiten landers veroorzaakt. Troclet zei, dat dit een ernstig te kort aan mijnwerkers tengevolge heeft gehad, maar dat buitenlandse mijnwerkers de opengevallen plaat sen bezetten. Ondanks het feit dat de Italiaanse regering de emigratie van Italiaanse mijnwerkers naar België niet toe staat, komen er volgens le Troclet nog steeds Italianen via Frankrijk naar België. Na de totstandkoming van de desbetreffende Spaans-Bel gische overeenkomst zijn er 700 Spaanse mijnwerkers naar België gekomen. Er zijn voorts onderhande lingen gevoerd met het oog op de tewerkstelling van Marokkanen in de Belgische mijnen, aldus le Troclet. Gistermorgen om half acht is de 28-jarige scooterberijder J.F.A. uit Maastricht op de rijksweg te Geleen op het kruispunt met de Beekhover- straat. verongelukt. Een hem tegemoetkomende vracht autobestuurder, de heer K. uit Sit- tard, die naar links wilde afslaan, verleende geen voorrang. De heer A. sloeg tegen de bumper van de vracht auto en was op slag dood. Het stof felijk overschot is overgebracht naar het ziekenhuis te Sittard. Het gebeurt vaak, dat een bepaalde gedachte spontaan een nieuwe gedachte oproept. Zelfs een zwak geluid of een vage geur is soms de aanleiding tot een gedachte of een reeks van gedach ten, die op het eerste gezicht vrijwel niets met elkaar te maken hebben. Is het eigenlijk niet zo, dat al onze gedachten een zekere kringloop of juister gezegd: een aanéénschakeling vertonen, waar van sterkte en omvang, begrenzing in diepte en breedte sterk be paald worden door de mate, waarin de mens ontvankelijk is voor geestelijke of lichamelijke indrukken? Hieraan moesten we den ken, toen we vernamen, dat de Trappisten van het Tilburgse Koningshoeven zich gaan vestigen in Kisumu, een stad in de Britse Kroonkolonie Kenya. 1 waarborgen. In augustus van dit jaar J vertrokken Dom Godfried en Dom Pius vanuit Koningshoeven naar het 1 tlLioCl IItV il/UUf Cl reeds eerder in de Belgische Congo gevestigde Trappistenklooster te Mo- koto. gingen om het comfort ten goede te komen maar ook in deze sector is er niet veel nieuws onder de zon. Een grote voorzichtigheid tekent de hele Franse automobielproduk- tie. De berichten over de klappen in de Amerikaanse en Britse automo bielindustrie hebben veel indruk ge maakt. Citroën, die gemakkelijk een half miljoen D.S. en I.D.'s per jaar zou kwijt kunnen wil er van beide typen maar drie duizend per maand maken. Ook de andere fabrikanten kijken de kat uit de boom, hetgeen vermoedelijk wel het verstandigste is. De export gaat ook hier voor, zodat de Fransman, die een nieuwe wagen bestelt maanden moet wachten. Voor de Citroën 2 is de wachttijd zelfs drie jaar. De automobielindustrie geeft direct werk aan 200.000 Fransen, be reikt een omzet van 600 miljard en keert jaarlijks voor 110 miljard loon uit. Maar niemand spreekt er over, dat deze industrie kunstmatig be schermd moet worden door hoge tol muren. Zou Renault nog afzet vinden voor de Kleine Vier en de Dauphin e als morgen de Duitse Volkswagen vrij en zonder rechten kon worden inge voerd? De insiders beseffen terdege, dat een vrije markt een enorme om wenteling zou brengen en de helft van de Franse arbeiders in de auto mobielindustrie met één slag werk loos zouden zijn. Vandaar, dat de Franse fabrikanten erg voorzichtig zijn. Waarom deze bijna wijsgerige in leiding? Misschien wel, omdat zowel Paus Pius XI als Paus Pius XII een vurige aansporing heeft gericht tot de generale Oversten van de con templatieve Orden om zich in de Missielanden te vestigen. Zo'n pau selijk woord wekt gedachten. Zeker niet op de laatste plaats bjj hen tot wie de aansporing is gericht. Men gaat overwegen, waar de moeilijkheden en de mogelijkheden liggen. Tot dan toe beperkte de apos tolische geest in de contemplatieve Orden zich bijna uitsluitend tot offer en gebed vanuit de centra in de Christen-landen. Langzaam maar ze ker hebben de woorden van de Paus i een omwenteling in de gedachten te weeg gebracht. Schakel na schakel breidde de keten uit, totdat we mo menteel al zo ver zijn gevorderd, dat niet minder dan acht vestigingen van contemplatieven in Afrika zijn aan te wijzen. Nog voor Kerstmis De jongste vestiging is dan die van de Trappisten in de omgeving van Kisumu. De Mill Hill bisschop mgr. F. Hall stelde zich in verbin ding met de generale Overste van de Trappisten, Pater Gabriel Sortais. De Abt van Koningshoeven, Dom Willi- brord van Dijk, bracht samen met Dom Gabriël een bezoek aan Bishop Hall, Deze toonde hen een boerderij, eigendom van het Bisdom. Daar wilde hij door verbouwing en uitbrei ding een toekomstige Trappisten communiteit graag gastvrijheid ver lenen. Een groot stuk omringend land in de Nandiheuvels scheen al spoedig de waarschijnlijkheid voor voldoende leefruimte en werkgelegenheid te U °htober zal de drieëndertig- 'e.Svan de R--K- Uni- eisiteit te Nijmegen worden gevierd. Ges namiddags zal de rector mag- 'c"s mr-, dr. van Eek in de aula van de universiteit de dies-rede uit spreken. Des ochtends zal mgr. P.A. Nier man, bisschop van Groningen, in de ïe NiJmegen een pon tificale mis opdragen. De procurator van de Abdij „Kor ningshoeven" (links) bracht pater Norbertus en Broeder Jan in Roo sendaal naar de trein. Op de foto zien toe ook de Mill Hill fathers G. van Dongen en J. Zuidervliet (geheel rechts) uit Roosendaal. Zij kregen tot taak om het con templatieve leven in de tropen te bestuderen en daarna naar Kenya te vertrekken. Een paar weken ge leden vertrokken Dom Norbertus en Broeder Jan Vissers rechtstreeks naar Kenya om samen met hun confraters de definitieve vestiging voor te bereiden. Het is de bedoe ling, dat nog voor Kerstmis a.s. de communiteit van de nieuwe stich ting compleet zal zijn: negen paters en drie broeders. In de volle zin Het lijkt allemaal zo eenvoudig, wanneer het gedrukt en wel als be richt in een krant staat. Dat er in het bisdom Kisumu 100 priesters van Mill Hill werken onder 302.510 katho lieken, dat er 8 inlandse priesters zijn en dat het bisdom een groot en een klein seminarie rijk is, staat er dan allemaal niet bij. Ook het feit, dat drie verschillende inlandse con- I grêgaties met 105 zusters naast drie Europese congregaties dagelijks ber gen werk verzetten, is dan .nog niet vermeld. Onlangs is in Kakamega een Carmel gesticht, waar reeds enige zusters hun contemplatieve le ven begonnen zijn. En dat zijn dan nog alleen maar feiten en getallen. Wat daar allemaal aan is voorafge gaan aan pionierswerk. Hoe het groeide vanaf 1900. Het onder wijs, de eindeloze tochten naar het binnenland, de adembene mende gevaren uit de eerste ja ren, toen er nog niet eens we gen waren aangelegd, laat staan spoorwegen. Toen de melaats heid en de slaapziekte het volk vernielde, toen bijgeloof in de meest afstotende vormen hoog tij vierde. Nu evenwel is de Kerk in de volle zin van het woord gevestigd pal onder de evenaar. In de abdij der Trappisten te West- malle werd dinsdagmorgen overge gaan tot de verkiezing van een nieuwe abt, nadat Dom Robertus Eyckmans (69 j.) ingevolge zijn leeftijd en ge zondheidstoestand op rust ging. Tot zevende Abt van Westmalle werd verkozen Z. E. P. Eduardus Wellens, tot nog toe subprior der abdij. De nieuwe abt is van Belgische af komst doch werd tijdens de eerste wereldoorlog (30 oktober 1916) te Uden in Nede'rland geboren. nzl - met - kabelbaan door de Gaus- ta. In vredestijd zal men een aantal van die kanalen beschikbaar stellen voor het publiek om te telefoneren over lange afstand. Tevens over weegt men om op de top van de Gausta televisieuitzendingen te gaan verzorgen. Kortom, de omhoog lopende tunnel Tr-, - met - kabelbaan door de berg Voortaan zal het echter ook voor Qausia (een unicum op tunnelgebied) j.verdient stellig te worden geken schetst als een Noorse overwinning in NAVO-verband op de natuur Noorwegen is een ideaal land voor hen, die de bergsport willen be oefenen. Ruwe bergen, prachtige klimhellingen, schitterende verge zichten en voorts de nodige gevaren kan iedere alpinist in Noorwegen volop vinden. onervaren bergbeklimmers, ja, zelfs voor ouden van dagen mogelijk zijn om „op wieletjes" een van Noor wegens hoogste toppen, de Gausta, te bereiken. En wel binnendoor! Hoe is dat mogelijk De Noren hebben een tunnel aangelegd in de Gausta, die loopt tot aan de top van die 6000 voet hoge berg. Langs een behoorlijk onderhouden weg kan men de (op 3600 voet hoogte gelegen) in gang van de tunnel bereiken. Die tunnel loopt onder een hoek van 38 graden naar de top. En in de tun nel leggen de Noren thans een kabel baan aan, die de mensen zonder eni ge inspanning dwars door het hart van de berg brengen zal naar de top. Gemakkelijker kan het al niet Van de top van de Gausta heeft men een schitterend uitzicht over wijde streken van zuidelijk Noorwe gen. Men rekent er op, dat die unie ke tunnel naar boven zeer veel be langstellenden en andere toeristen zal trekken. De tunnel met de kabelbaan werd echter niet aangelegd ter bevorde ring van de vreemdelingenindustrie, doch uit militaire overwegingen. Op de top van de Gausta bevindt zich namelijk een microwave radio-station een der belangrijkste schakels in de keten van microwave telecommuni cations, die thans worden aangelegd om te zorgen voor goede verbindin gen tussen alle delen van Noorwegen dus van het hoge noorden tot aan de zuidelijkste punt. De NAVO stelde veel geld beschik baar voor de bouw van het zendsta tion op, en de aanleg van de tun- (Adverter.tie) Uit dit Huis stammen ook de beide charmante zusters van voorname afkomst, Tosca- en Mascota Eau de Cologne. Beide hebben de echte 4711 Eau de Cologne als basis, waarmee de Vrouw over de gehele wereld zich zo gaarne verkwikt en verfrist. 1,15 f 26.. Altijd lente-fris f 1.60 - f 22.75 Pittig en opwekkend f 2.40.(14.25 De beurs te New York heeft deze week een krachtig herstel te zien gegeven. Nadat op 28 september het Dow-Jones gemiddelde voor industriële aandelen op een diepte punt van 468 was aangeland, kon het deze week weer stijgen tot 481. Voornamelijk bij die groepen van aandelen, welke het zwaarst had den geleden, was de koerswinst het grootst. Men neemt aan, dat de technische marktpositie aanmerke lijk is verbeterd, nu de verhouding van de koers tot de winst, door de Amerikanen de price-earnings ratio genoemd, gedaald is van 14,2 in begin augustus tot 13,2. Voorts is de concurrentie, welke de obliga ties de aandelen aandeden, aanzien lijk verminderd, nu op de obligatie- markt (tijdelijk) een stabilisering te constateren valt en het gemid delde rendement op aandelen ge stegen is van 3,70 tot 3,95%. De voornaamste oorzaak van de daling, t.w. de geldschaarste, doet evenwel nog steeds en onverminderd zijn invloed gelden. Verwacht wordt evenwel, dat de vrees voor een wis seling van president kleiner wordt, naarmate het tijdstip van de verkie zingen dichter bij komt. re obligaties gaat verrijken. De prijs van 24.50 voor de claims komt overeen met een koers van 110. Op de onderhandse markt is de rentevoet intussen opgelopen tot 4k/i%. Tegen deze prijs heeft Naar- den onlangs 1.500.000.geleend. Op de staatsfondsenmarkt werd de daling voortgezet. De 4%'s dollarle ning Philips noteerde evenwel een kwart punt boven pari. (Advertenties) Bankiers Anno 1884 BELEGGINGSADVIEZEN OBLIGATIES 2/10 '56 9 10 '56 3 Nederland '62- '64 92 7/8 3-3'/!% Nederland 1947 91 3 Ned. '47 (doll.l.) 95 1/8 3 Nederland 1937 88 1/8 3 Ned. Inv.cert. 93 3 Gr.boekobl. 1946 88 5 16 3 Ned.-Indië 1937A 92 1/16 3s/i% Nederland 1953 De Amsterdamse beurs gaf een licht herstel te zien, maar in de apathische houding kwam ook deze week weinig verandering. Hoe onbe duidend de omzetten waren, bleek uit het feit, dat op maandag Dij aan delen Koninklijke niet meer dan 24.000.— werd omgezet. De koers verschillen waren dan ook beperkt, Koninklijke steeg van 794 tot 813, hetgeen overeenkomt met slechts iets meer dan 2%. Unilever kon 2% punt monteren. Iets beter waren de pres taties van Philips. Nadat dit fonds geruime tijd verwaarloosd in de markt heeft gelegen, bleek het deze week nog een 5-tal punten aan het avance te kunnen toevoegen. De vraag kwam voornamelijk uit het bui tenland. Wellicht is de publikatie van een commissionairshuis over het con cern en de hierin verwekte gunstige vergelijking met Amerikaanse maat schappijen aan deze stijging niet vreemd. Het koersavance van A.K.U. bleef tot 5 punten beperkt. Dok op de binnenlandse markt heeft de afbrokkeling plaats gemaakt voor een vastere ondertoon. Stok vis monteerde 11 punten op een tussentijdse mededeling van de di rectie, waarin werd medegedeeld, dat grotere omzetten de krimpen de winstmarges compenseren. Op vallend vast was ook Fokker, die, een 14-tal punten aan de koers toe voegend, op 338 kwam. Algemene Norit kwam 25 punten hoger. De scheepvaartmarkt was verdeeld met koersdalingen van 1 tot 4 punten voor de Indonesische lijnen. De ove rige scheepvaartlijnen waren, meren deels hoger. Koninklijke Hoogovens moest op het einde van deze ver slagperiode een belangrijk deel van zijn koerswinst afstaan. Over de di videndverhoging van haar deelneming de Dortmund Horder Hütten Union, kon geen nadere zekerheid worden verkregen. Indonesische aandelen bewogen zich tegen de markt in, maar de koersver liezen bleven beperkt. De rust op de emissiemarkt zal verbroken worden door de aangekon digde emissie van Stoomspinnerij „Twenthe". De maatschappij gaat over tot een uitgifte van 1.145.000. aandelen a pari, terwijl Broeke en Huidekoper de rubriek converteerba- AANDELEN Amsterdamsohe Bank Rotterdamsche Bank De Twentsche Bank Nationale Handelsbank Nederl. Handel-Mij Alg. Kunstzijde Unie v.d. Bergh en Jurgens Machinefabriek Breda Van Gelder Zonen Unilever Nederl. Kabelfabriek Philips Gloeilampen Kon. Ned. Hoogovens Wilton Fijenoord Int. Gew.beton Bouw Internatio Billiton Mij II Kon. Ned. Petroleum Rubbercult. Mij A'dam Bandar Rubber Mij Holland Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomb. Mij Ned. Scheepvaart Unie Rotterdamsche Lloyd Kon. Java China P. L. Ver. Vorstenl. Cult. Mij Handelsver. Amsterdam Ned.-Ind. Suiker Unie Ver. Deli Mijen Senembah 911/4 239 209 3/4 214 1/2 117 1 4 186 1/2 247 280 184 218 1/2 399 1/2 323 283 3/4 329 1/2 327 3/4 142 102 238 1/4 795 75 1/4 132 195 179 172 1/2 176 188 31 3/4 99 3/4 69 110 76 1/4 92 1/2 90 1/8 92 3/8 88 18 91 5 8 93 5 8 237 1/2 206 1/4 211 115 188 1/2 252 1/4 273 182' 223 1/2 402 326 288 3/4 332 329 7/8 143 12 101 1/4 232 1 4 815 1/2 75 7/8 132 200 181 171 1/4 172 1/2 185 18 31 34 99 1/4 68 108 1/8 69 AMERIKAANSE FONDSEN Anaconda Copper M.C. Bethlehem Steel Corp. General Motors International Nickel Republic Steel Corp. U.S. Steel Corp. Cities Service Comp. Shell Union Oil Comp. Tide Water Ass. Oil C. Southern Pacific Comp. Union Pac. Railroad C. 79 5/16 80 38 161 3 4 165 3/4 46 3 4 47 15/16 102 104 1/8 51 3^8 53 1/4 64 1/2 68 61 62 1/4 97 1/2 91 36 7 8 37 1/8 47 3/8 48 153 151 3/8 De hertog van Kent, die in de op- volgingslijn voor de Britse troon de zevende plaats inneemt, heeft dins dag op het landgoed van zijn moeder in Buckingshamshire zijn 21-ste ver jaardag gevierd. Na een familie diner, waaraan o.a. koningin Elisa beth en de hertog van Edinburgh aanzaten, gaven de jarige en zijn 19-jarige zuster prinses Alexandra voor 130 van hun vrienden een dans feest, waarop o.m. „Rock and Roll", muziek ten gehore werd gebracht.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5