Tunnels radikale oplossing voor vele verkeersproblemen SPORT- en SPEL-momenten Grizzly-beren zijn tot uitsterven gedoemd LEXINGTON Lusteloze markt met weinig fluctuaties MILJOENENWERK IN VELSEN NADERT VOLTOOIING Olies lager Pontveer nog een jaar een berucht struikelblok Wielersorgen - Zeetochtje - Knoeiers - Lekker Vechten DERDE BLAD DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1956 Radikale oplossing Kruisende tunnels Prachtig stuk werk die goeie ouwe BLANKENHEYM heeft de sleutel van de gezelligheid Eertijds schrik der indianen Pluk de dag... en neem het er van met Slachtoffers vliegramp Eindhoven begraven Bendeleider geeft zich over Peulvruchtenoogst nog slechter dan verwacht Beursoversicht van 19 tot 25 september VAN MIERLfl es ZOON n. Eventjes Weg Lelijke Roeiers Kermis-boksers Feest Plaats Genoeg Alpinisten BOEKENPLANK Probleemkinderen (Advertentie) Er is een tijd geweest, dat men zo maar zonder veel oponthoud van Haarlem uit naar Alkmaar kon reizen. Wij zeggen met op zet „van Haarlem uit", want vanuit Amsterdam was dit niet mogelijk. Daar lag het IJ als grote hindernis op de weg naar het noorden. In de vorige eeuw toen Amsterdam zienderogen als havenstad achteruit ging en het Noordhollands kanaal een schepping van de koning-handels man Willem I onvoldoende diepgang bleek te hebben voor de steeds groter wordende zeeschepen, werd besloten tot aanleg van het Noordzeekanaal, welke waterweg geheel Noord-Hol land in-tweeën deelde. Vanaf dat ogen blik was de route van Haarlem uit naar Kennemerland en Westfriesland (Advertentie) Kapitale betoonconstructies zijn de voorlopers van de enorme tunnels die onder het 140 meter brede wa ter van het Noordzeekanaal hun weg zoekenDuidelijk is te zien, dat tunnels in Q^^ment'en worden gebouwd. slechts mogelijk door gebruik te ma ken van een pontveer. Het veer. dat wij thans nog kennen als ,,de Velser- pont". Zij. die de reis vanuit Haarlem of vanuit Beverwijk (in zuidelijke rich ting) wel eens hebben "gemaakt zul len zich herinneren hoe lang het op onthoud daar soms kan duren. Vooral op de spitsuren kan het voorkomen, dat men meer dan een uur moet wachten. En bleef het daar nu nog maar bij, wellicht, dat men m'et de bestaande toestand vrede zou kunnen hébben, maar ae intensiteit van ons wegver keer neemt als het ware met de dag toe en het einde is nog steeds niet in zicht. Hierbij komt nog, dat Velsen en omgeving één grote industriestad aan het worden is, waar duizenden arbeiders hun brood verdienen en wier ontwikkeling eigenlijk nog maar in haar aanvangsstadium verkeert Ook de scheepvaart brengt haar pro blemen mee, want de spoorbrug over het kanaal vormt allang een belem mering voor de ongestoorde vaart op de hoofdstad en vandaar naar de Noordzee. Dat men derhalve reeds jaren gele den erover dacht om al die proble men tezamen radicaal op te lossen door het graven van een tunnel be hoeft niet te verwonderen, want ten slotte hadden andere landen op die wijze ook hun puzzels weten te kla ren. En later gaf Rotterdam het voor beeld met zijn prachtige Maastunnel. In 1934 gaf de minister van Water staat opdracht tot een onderzoek naar de beste oplossing. En in 1939 was het besluit tot de bouw van een tunnel gevallen; doch alleen voor een auto tunnel. Na een openbare aanbeste ding werd wat velen niet weten midden in de oorlog n.l. in 1941 met de bouw begonnen. Om precies te zijn werd 5 mei van dat jaar met enige plechtigheid de eerste spade in de grond gestoken. Het grondwerk heeft geduurd tot november 1942 toen op last van de bezetter de werkzaamhe den moesten worden gestaakt. In het voorjaar 1952 werd de bouw van de tunnei hervat. Men zag weer heistellingen, draglines en directieke ten verrijzen, doch er moest ook wor den afgebroken, omdat men inmid dels tot een veranderde bouwopdracht was gekomen. Het profiel van de au totunnel werd n.l. grondig gewijzigd: inplaats van de aanvankelijk gepro jecteerde enkele rijbaan van 8 m breedte, krijgt de tunnel thans twee gescheiden verkeersbanen, elk 7 me ter breed. Ook was intussen besloten niet te wachten met het bouwen van een tunnel voor de spoorbrug, doch die tegelijkertijd uit te voeren. Voor hen, die de toestand ter plaat- se kennen, zij vermeld, dat de tunnels op ongeveer 400 meter ten oosten van het pontveer het Noordzeekanaal on der een stompe hoek zullen kruisen. Dit houdt o.m. ook in, dat de spoor weg verlegd zal moeten worden. Sta tion VelsenIJmuiden-Oost dat we thans kennen als een druk over- stap-station zal eenzamer komen te liggen, want het overstap-station zal in de toekomst bij het landgoed Duin- en Kruidberg zijn gelegen. De autotunnel dit is ook belang rijk zal uitsluitend voor het gemo toriseerde verkeer toegankelijk zijn. Voetgangers, wielrijders en paarden- bespanningen zullen van het veer ge bruik moeten blijven maken. Aanvankelijk zijn de totale kosten van tunnel met bijkomende werken geschat op 105 miljoen gulden. Thans spreekt mén reeds over 20 miljoen ftiéêr! Toen enkele weken geleden de laat ste betonnen beletselen wegvielen en het vanuit het noorden gebouwde tun nelgedeelte met het deel, dat vanuit het zuiden was gebouwd, werd ver bonden, was Nederland weer een tun nel en tevens een prachtig stuk werk rijker. Noord- en zuid-Noord Holland zijn dus reeds met elkaar verbonden. Dé afwerking vergt natuurlijk nog tijd, evenals de verdere bouw van de spoorwegtunnel. Als alles meeloopt zal men het werk precies over een jaar geheel gereed kunnen hebben. En dan zullen onmiddellijk nieuwe vraagstukken de aandacht opeisen. Men verwacht n.l. dat deze tunnel als een magneet op het verkeer zal wer ken en dat vanuit het zuiden dan alles door Haarlem zou moeten worden ge perst, welke stad daarop niet is be rekend. Vandaar dat Waterstaat ook reeds met plannen bezig is de toe gangswegen op grote afstand van Velsen zódanig te ontwerpen, dat we straks niet voor de noodzakelijk heid komen te staan ook nog een tun nel onder Haarlem te moeten gra ven! (Advertentie) Roosterwerk van betonschotten, dat als zonwerend raster boven het open gedeelte van de auto-tunnel wordt aangebracht. (met de baard) De eens zo gevreesde en met diep ontzag beschouwde Grizzly- beer heeft thans zelf bescherming nodig. In de Verenigde Staten is de Grizzly vrijwel uitgeroeid. In Canada heeft hij zich teruggetrokken in de eenzame streken van Jasper- and Banff National ParksEn daar ook is hun aantal volgens een vaststelling van de National Geographic Society, de laatste jaren sterk achteruit gegaan. In de tijd dat de buffels over de prairie trokken en de Indianen, alleen gewapend met pijl en boog, op jacht gingen, waren de grizzly- beren zeer talrijk in de Amerikaanse en Canadese streken langs de voet van het rotsgebergte. De Indianen hadden een diep ontzag voor dit geduchte dier. Het is uit alle Indianenboeken bekend hoe het véllen van een grizzly als een bewijs van zeer grote moed beschouwd werd. Immers, de dappere jagers die een grizzly verslagen hadden, droegen met trots de klauwen van het dier om de hals. Maar naarmate de vuurwapens beter en algemener werden en naarmate de prijs voor de berenpelzen steeg, werd het doden van een grizzly een alledaagse prestatie. Het ging daarbij in de eerste plaats om de pels, want het vlees van de grizzly is, in tegenstelling tot dat van de zwarte beer, dat als varkensvlees smaakt, oneetbaar. De voorstellingen van de grootte van een grizzly zijn doorgaans overdreven. Een volwassen mannetje weegt gemiddeld 500 pond, een vijfje 400. Maar de grizzly's zijn enorm sterk en vlug. Zij kunnen kunnen een rund of een buffel honderden meters wegsleuren en er is een goed paard voor nodig om een rennende grizzly in te halen. Gewoonlijk zijn de grizzly's geen vleeseters, behalve wanneer zij uit hun winterverblijf komen. Zij zijn haast even demonstratief als apen en huilen en schreeuwen hartverscheurend als zij gewond zijn. Zij kunnen razend van woede worden, maar ook onschuldig als kinderen van een besneeuwde helling sullen. Een moedBr-grizzly besteedt haast menselijke zorgen aan haar jongen, die ze met de poten het voedsel ae beste beetjes eerst in de muil stopt. Laat men de grizzly met rust, dan laat hij ook de mens met rust, zeggen ervaren boswachters. Maar de mens heeft de grizzly niet met rust gelaten en als er geen beschermende maatregelen getroffen worden, dreigt de aartsvijand van de helden uit de Indianen-verhalen uit te sttrvan. AMERICA S BEST TOBACCOS In de Franse hoofdstad is een aantal wedstrijdorganisa toren uit verschillende landen bijeen gekomen om zich te beraden over de situatie in de internationale beroeps wielersport. Men kwam tot de slotsom, dat deze toestand op het ogenblik reden tot ernstige bezorgdheid geeft. Naar aanleiding hiervan werd de oprichting van een internatio nale vereniging van organisatoren, die buiten de wieler bonden staan, voorbereid. Men stelt zich voorlopig ten doel, een grondige herziening van de reglementen voor beroepswed strijden tot stand te doen komen. Een ontwerp van de herziene re glementen, welke in het seizoen 1958 van kracht zouden moeten worden, wil men voorleggen aan het Voorjaarscongres van de UCI (internationale wielerunie), dat in maart 1951 wordt gehouden. Wat betreft het seizoen 1957 wensen Onder grote belangstelling zijn gis teren te Eindhoven de twee doden die de vliegramp van zaterdagmiddag in Strijp heeft geëist, ter aarde besteld. In de stoet die het stoffelijk over schot van de heer J. Kortooms van de Bergen op Zoomstraat naar de Theresiakerk vergezelde, bevond zich vrijwel het gehele personeel van de N.V. Bouwbeton te Best, waar de om het leven gekomene werkzaam was. De uitvaart werd voorts bijge woond door een deputatie van het squadron 313 uit Volkel onder leiding van squadron-commandant kapitein Holz. In Indonesië Naar gisteren in Djakarta is be kend gemaakt, heeft Ibnu Hadjar, een van de leiders der opstandelingen op Borneo, zich aan het Indonesische le ger overgegeven. Ibnu Hadjar was de aanvoerder van het „onderdrukte volksfront", dat vijfduizend volgelin gen had. Zijn overgave, tegelijk met de eerste honderdvijftig van zijn manschappen, wordt de grootste over winning zonder bloedvergieten ge noemd van het Indonesische leger nadat zich drie maanden geleden, enige bendeleiders in Zuid-Celebes hebben ovérgegeven. De peulvruchtenoogst zal nog slech ter zijn dan oorspronkelijk werd ge raamd. Aan ronde groene erwten zal waarschijnlijk slechts 68.500 ton boe- renschoon beschikbaar komen. De kwaliteit daarvan zal over het alge meen niet prima zijn, omdat bij deze erwten o.m. veel vlek voorkomt. De kwaliteit van schokkers, kapu cijners en rozijnerwten onderscheidt zich hierbij gunstig. Aan schokkers verwacht men een oogst van 11.600 ton, aan kapucijners plm. 3900 ton en aan rozijnerwten 780 ton, alles boérenschoon. Volgens Engelse berichten is ook daar de erwtenoogst kwalitatief en kwantitatief slechter dan normaal. De Amsterdamse beurs kenmerkte zich door een lusteloze houding. Het koersniveau bleef ongevoelig voor de niet bepaald optimistische geluiden, welke men kon horen bij het verschijnen van de miljoenennota. De ontwikkeling van de laatste maanden maken een betalingsbalanstekort over het gehele jaar 1956 erg waarschijnlijk. Voorts wordt onze concurrentiepositie ongunsti ger. Het bezitten van de zaak is het einde van het vermaak. Dit spreekwoord vond deze week toepassing op het koersverloop van Koninklijke. Toen eenmaal bekend was dat de splitup van de Amerikaanse aandelen van 2.5 op 1 een feit geworden was, daalde de koers en vond zijn even wicht op het lagere niveau van 798. Unilever kon wat aantrekken maar Philips en A.K.U. lagen nagenoeg on veranderd in de markt. De werven ligen vast in de markt. Wilton Feyenoord, De Schelde en Rotterdamsch Droogdok gaven koers- verbeteringen van 9 tot 12 punten te zien. Bij de bierbrouwerijen waren Oranjeboom en Drie Hoefijzers in reactie, maar ook Heineken moest enkele puhten prijsgeVeh. Banken gaven geen noemenswaar dige veranderingen te zien. Scheep vaartaandelen waren licht verdeeld. Indonesische lijnen waren prijshou dend. Oostzee, Nievelt Goudriaan, Holtandsche Stoomboot, Müller kon den daarentegen 4 tot 10 punten mon teren. Opvallend vast was Geveke, welk fonds een avans van 30 te zien gaf. In de chemische sectoren konden geen prijsveranderingen van enige betekenis geregistreerd worden. Een uitzondering vormde het gedeeltelijk chemische aandeel Hoeks' Machine fabriek, dat een winst van 10 punten boekte. Van de handel in cultuurwaarden viel wéinig opwekkends te zeggen. H.V.A., Deli en Amsterdam Rubber lagen nagenoeg de gehele week ver waarloosd. Een uitzondering vormde Oostkust. Textielaandelen lagen aangeboden. Leidsche Wol was in reactie op te leurstelling over het dividend. Op de staatsfondsenmarkt viel al leen voor dollarleningen 'n prijshou dende stemming te constateren. De 3% dollarlening 1947 was zelfs een punt hoger. De guldensleningen brok kelden verder af. Opmerkelijk vast waren de dollarleningen Philips, wel ke 2 punten konden stijgen. (Advertentie) Bankier* Anno 1884 BELEGGINGSADVIEZEN de organisatoren (van onder an dere de Tour de France, het Ar dennen-weekeinde, de Ronde van Italië en de Ronde van Spanje), reeds behoorlek overleg met de UCI te kunnen plegen. Georg Kuhn, een 53-jarige Duit ser uit Stuttgart wil een zeiltocht om de wereld, maken. In drie jaar heeft hij een zeewaardig jacht ge bouwd. Op zijn reis zal hij wor den vergezeld van zijn 22-jarige zoon en een fotograaf. De zeil tocht zal drie jaar duren. Via de Neckar, de Rijn en het Rijn- Rhonekanaal wil men aan de Mid dellandse zee komen. Van Gibral tar gaat de reis over de Atlanti sche oceaan naar Zuid-Amerika. Via Vuurland en de Zuid- en Noord-Amerikaanse westkust wil hij Canada bereiken. Van Vancou ver in Canada zal de sprong over de Grote Oceaan worden gewaagd met als tussenstation Hawaii. Daarna staan India en Afrika op het programma. De president van de internatio nale roeifederatie heeft bekend gemaakt, dat na onderzoek van de zijde van de F.I.S.A. is geble ken, dat een groot aantal roeiers van de Argentijnse amateur roei- bond zeer belangrijke bedragen aan onkosten hebben ontvangen. Het feit, dat het bestuur van de Argentijnse bond in zijn bulle tin de roeiers, ondanks het in breuk maken op de amateurre- gels, nog als amateurs beschouwt verergert de zaak. Gezien de op vattingen van het bestuur en de leden van de Argentijnse roei- bond. heeft de P.I.S.A. besloten de volgende maatregelen tegen de Argentijnen te nemen: 1. Verbod van deelneming aan alle internationale wedstrijden door de Argentijnse roeiers tot nader order. 2. Het verbod geldt ook voor deelneming aan de Olympische Spelen in Melbourne. 3. Voorlopige schorsing van de leden van het bestuur van de Argentijnse bond. Het hoofdbestuur van de Ne derlandse boksbond heeft weder om maatregelen genomen in de actie tegen het boksen op kermis sen. Na het royeren van de kam pioen in het zwaarweltergewicht P. Lenders en de twee oud-kam pioenen Heinkens en Henk de Vaal, heeft de bond de oud-bok sers B. Donks (Schiedam), L. van de Hoogenband en H. Ver- gunst (beiden Den Haag) ervan op de hoogte gesteld dat zij we gens het kermis boksen voor de duur van het leven zijn uitgeslo ten van het lidmaatschap van de N. B. B. Twintigduizend Amerikaanse scholieren tussen 14 en 18 jaar hebben deelgenomen aan feeste lijkheden in het Kezarstadion te San Francisco ter gelegenheid van het begin van het nieuwe voetbalseizoen voor scholen. De rivaliteit tussen de deelne mende ploegen was zo groot dat de festiviteiten eindigden met een algemene vechtpartij. Honderden politie-agenten moesten worden opgeroepen om de orde te herstel len. Negen studenten werden naar het ziekenhuis vervoerd. Nu er op de „Melbourne cricket ground" tijdens de spelen in het olympisch stadion, een nieuwe tribune is bijgebouwd, zullen 120.000 toeschouwers de wedstrij den kunnen volgen. Voor het pu bliek zijn 104.000, waarvan 75.000 zitplaatsen, bestemd. De overige plaatsen zullen worden gereser veerd voor de atleten, de officials en de pers. De overige stadions hebben een capaciteit van: Voetbalstadion: 36.000 zitplaatsen; Hockey-stadion 23.000 zitplaatsen; Zwemstadion: 5.500 plaatsen. Tentoonstellingshal, waarin onder andere gewichthefwedstrijden mo gen worden gehouden: 3.000 plaat sen. West Melbourne Boksstadion: 8.000 plaatsen. Bij de kano- en roeiwedstrijden, die bij Ballarat worden gehou den, kan men 50.000 toeschouwers van een plaats voorzien. Ik trek niet.' JIJ trekt! OBLIGATIES 3 Ned. >62-'64 3—3Ned. '47 3 Ned. '47 doll.l 3 Ned. "37 3 Ned. Investeert. 3 Grootb.obl. '46 3 Ned.-Indië '37 A 3SU% Ned. '53 18/9 '56 25/9 56 93 9/16 93 3/16 91 7/8 91 1/4 94 95 88 1/8 88 1/4 93 5/8 93 3, 8 89 881/2 92 1/8 91 7/8 94 3/8 94 5/16 AANDELEN Amsterdamsche Bank 240 1/2 239 1/2 Rotterdamsche Bank 209 1/2 2Ö9 1/2 De Twentsche Bank 220 218 Nationale Handelsbank 117 115 Nederlandsche Handel-Mij 188 190 1/2 Alg. Kunstzijde Unie 245 3/4 246 1/4 v.d. Bergh's en Juxgens 283 281 Machinefabriek Breda 184 184 Van Gelder Zonen 228 228 Unilever 392 3361/2 Ned. Kabelfabriek 317 1/2 328 Philips' Gloeilampen 278 276 5/8 Kon. Ned. Hoogovens 325 329 Wilton Ffjenoord 323 330 Intern. Gew.beton Bouw 140 140 Internatio 102 102 Billiton Mij II 237 231 Kon. Ned. Petroleum 831 1/2 815 1/2 Rubbercult. Mij Amsterdam 78 78 1/4 Bandar Rubber Mij Holland Amerika Lijn Kon. Ned. St.boot Mij Ned. Scheepvaart Unie Rotterdamsche Lloyd Kon. Java China Pak.v. Ver. Vorstenl. Cult. Mij Handelsver. Amsterdam Ned. Ind. Suiker Unie Ver. Deli Maatschappijen Senembah 132 132 200 201 174 1/4 180 172 1/2 174 1/4 178 1/2 179 186 1/8 188 33 1/2 33 1/2 100 1/4 100 1/4 65 1/4 67 110 1/4 108 3'4 76 9/16 76 1/4 AMERIKAANSE FONDSEN Anaconda Copp. M. C. 83 9/16 82 3/4 Bethlehem Steel Corp. 167 1/2 165 1/4 General Motors 48 47 3/4 Intern. Nickel 107 7/8 106 5/8 Rep. Steel Corp. 54 7/8 53 1/8 United States Steel Corp. 69 1/4 66 3/4 Cities Service Comp. 67 7/8 65 3/4 Shell Union Oil Comp. 98 1 4 96 1/4 Tide Water Ass. Oil C. 40 1 4 38 1 4 Southern Pacific Comp. 50 1/4 49 1/2 Unioft Pacific Eailr, Comp. 153 3/4 153 Uitgeverij De Toorts te Haarlem heeft sinas de serie „Jaren der jeugd" een gevestigde naam op het terrein der paedagogisch-psychologische uit gaven. Thans werd een nieuwe serie boeken_ opgezet onder de titel: Pro bleemkinderen. De psycholoog Dr. J. Linschoten verzorgde daaruit het eer ste deel met de ondertitel „Psychische moeilijkheden". Wij hebben grote lof voor opzet en uitvoering yan dit werk, dat een vraagbaak wil zijn voor allen die hulp zoeken voor kinderen met psychische stoornissen of met leer- en opvoe dingsmoeilijkheden. In een heldere worden in de eerste acht hoofd stukken een groot aantal begrippen toegelicht. Hier wordt geen vermetele poging gedaan tot een paedagogische receptenleer. maar wel vindt de lezer een verstandige, practisch voorlich ting, die de bronnen der moeilijk heden blootlegt. Opvoedings- en leer moeilijkheden, het neurotische, het psychopatische en het psychotische kind, passeren achtereenvolgens de revue. Het tweede gedeelte van dit boek wordt daarna in beslag genomen door een aantal voortreffelijk geredigeerde registers, waarin een opsomming te vinden is van instellingen in Neder land en België, welke bij de zorg voor de besproken kinderen ten dien ste staan aan ouders van verschillen de gezindten. Zowel met de opzet van deze serie als met de keuze van de auteur heeft Uitg. De Toorts een uitstekende greep gedaan. Van harte willen wij dit werk aanbevelen in de aandacht van allen, die zich in de zorgen voor het pro- blemenkind betrokken voelen. Dit boek kan gelden als een daadwerke lijke bijdrage ter bevordering van de geestelijk» volksgezondheid, Bzd,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5