Tunnels radikale oplossing voor
vele verkeersproblemen
SPORT- en SPEL-momenten
Grizzly-beren zijn tot
uitsterven gedoemd
LEXINGTON
Lusteloze markt met
weinig fluctuaties
MILJOENENWERK IN VELSEN NADERT VOLTOOIING
Olies lager
Pontveer nog een jaar een
berucht struikelblok
Wielersorgen - Zeetochtje -
Knoeiers - Lekker Vechten
DERDE BLAD
DONDERDAG 27 SEPTEMBER 1956
Radikale oplossing
Kruisende tunnels
Prachtig stuk werk
die goeie ouwe
BLANKENHEYM
heeft de sleutel van de gezelligheid
Eertijds schrik der indianen
Pluk de dag...
en neem het er van met
Slachtoffers vliegramp
Eindhoven begraven
Bendeleider geeft
zich
over
Peulvruchtenoogst nog
slechter dan verwacht
Beursoversicht van 19 tot 25 september
VAN MIERLfl es ZOON n.
Eventjes Weg
Lelijke Roeiers
Kermis-boksers
Feest
Plaats Genoeg
Alpinisten
BOEKENPLANK
Probleemkinderen
(Advertentie)
Er is een tijd geweest, dat men
zo maar zonder veel oponthoud
van Haarlem uit naar Alkmaar
kon reizen. Wij zeggen met op
zet „van Haarlem uit", want
vanuit Amsterdam was dit niet
mogelijk. Daar lag het IJ als
grote hindernis op de weg naar
het noorden.
In de vorige eeuw toen Amsterdam
zienderogen als havenstad achteruit
ging en het Noordhollands kanaal
een schepping van de koning-handels
man Willem I onvoldoende diepgang
bleek te hebben voor de steeds groter
wordende zeeschepen, werd besloten
tot aanleg van het Noordzeekanaal,
welke waterweg geheel Noord-Hol
land in-tweeën deelde. Vanaf dat ogen
blik was de route van Haarlem uit
naar Kennemerland en Westfriesland
(Advertentie)
Kapitale betoonconstructies zijn de
voorlopers van de enorme tunnels
die onder het 140 meter brede wa
ter van het Noordzeekanaal hun
weg zoekenDuidelijk is te zien,
dat tunnels in Q^^ment'en
worden gebouwd.
slechts mogelijk door gebruik te ma
ken van een pontveer. Het veer. dat
wij thans nog kennen als ,,de Velser-
pont".
Zij. die de reis vanuit Haarlem of
vanuit Beverwijk (in zuidelijke rich
ting) wel eens hebben "gemaakt zul
len zich herinneren hoe lang het op
onthoud daar soms kan duren. Vooral
op de spitsuren kan het voorkomen,
dat men meer dan een uur moet
wachten.
En bleef het daar nu nog maar bij,
wellicht, dat men m'et de bestaande
toestand vrede zou kunnen hébben,
maar ae intensiteit van ons wegver
keer neemt als het ware met de dag
toe en het einde is nog steeds niet
in zicht. Hierbij komt nog, dat Velsen
en omgeving één grote industriestad
aan het worden is, waar duizenden
arbeiders hun brood verdienen en
wier ontwikkeling eigenlijk nog maar
in haar aanvangsstadium verkeert
Ook de scheepvaart brengt haar pro
blemen mee, want de spoorbrug over
het kanaal vormt allang een belem
mering voor de ongestoorde vaart op
de hoofdstad en vandaar naar de
Noordzee.
Dat men derhalve reeds jaren gele
den erover dacht om al die proble
men tezamen radicaal op te lossen
door het graven van een tunnel be
hoeft niet te verwonderen, want ten
slotte hadden andere landen op die
wijze ook hun puzzels weten te kla
ren. En later gaf Rotterdam het voor
beeld met zijn prachtige Maastunnel.
In 1934 gaf de minister van Water
staat opdracht tot een onderzoek naar
de beste oplossing. En in 1939 was het
besluit tot de bouw van een tunnel
gevallen; doch alleen voor een auto
tunnel. Na een openbare aanbeste
ding werd wat velen niet weten
midden in de oorlog n.l. in 1941 met
de bouw begonnen. Om precies te zijn
werd 5 mei van dat jaar met enige
plechtigheid de eerste spade in de
grond gestoken. Het grondwerk heeft
geduurd tot november 1942 toen op
last van de bezetter de werkzaamhe
den moesten worden gestaakt.
In het voorjaar 1952 werd de bouw
van de tunnei hervat. Men zag weer
heistellingen, draglines en directieke
ten verrijzen, doch er moest ook wor
den afgebroken, omdat men inmid
dels tot een veranderde bouwopdracht
was gekomen. Het profiel van de au
totunnel werd n.l. grondig gewijzigd:
inplaats van de aanvankelijk gepro
jecteerde enkele rijbaan van 8 m
breedte, krijgt de tunnel thans twee
gescheiden verkeersbanen, elk 7 me
ter breed. Ook was intussen besloten
niet te wachten met het bouwen van
een tunnel voor de spoorbrug, doch
die tegelijkertijd uit te voeren.
Voor hen, die de toestand ter plaat-
se kennen, zij vermeld, dat de tunnels
op ongeveer 400 meter ten oosten van
het pontveer het Noordzeekanaal on
der een stompe hoek zullen kruisen.
Dit houdt o.m. ook in, dat de spoor
weg verlegd zal moeten worden. Sta
tion VelsenIJmuiden-Oost dat we
thans kennen als een druk over-
stap-station zal eenzamer komen
te liggen, want het overstap-station
zal in de toekomst bij het landgoed
Duin- en Kruidberg zijn gelegen.
De autotunnel dit is ook belang
rijk zal uitsluitend voor het gemo
toriseerde verkeer toegankelijk zijn.
Voetgangers, wielrijders en paarden-
bespanningen zullen van het veer ge
bruik moeten blijven maken.
Aanvankelijk zijn de totale kosten
van tunnel met bijkomende werken
geschat op 105 miljoen gulden. Thans
spreekt mén reeds over 20 miljoen
ftiéêr!
Toen enkele weken geleden de laat
ste betonnen beletselen wegvielen en
het vanuit het noorden gebouwde tun
nelgedeelte met het deel, dat vanuit
het zuiden was gebouwd, werd ver
bonden, was Nederland weer een tun
nel en tevens een prachtig stuk werk
rijker.
Noord- en zuid-Noord Holland zijn
dus reeds met elkaar verbonden. Dé
afwerking vergt natuurlijk nog tijd,
evenals de verdere bouw van de
spoorwegtunnel. Als alles meeloopt
zal men het werk precies over een
jaar geheel gereed kunnen hebben.
En dan zullen onmiddellijk nieuwe
vraagstukken de aandacht opeisen.
Men verwacht n.l. dat deze tunnel als
een magneet op het verkeer zal wer
ken en dat vanuit het zuiden dan alles
door Haarlem zou moeten worden ge
perst, welke stad daarop niet is be
rekend. Vandaar dat Waterstaat ook
reeds met plannen bezig is de toe
gangswegen op grote afstand van
Velsen zódanig te ontwerpen, dat
we straks niet voor de noodzakelijk
heid komen te staan ook nog een tun
nel onder Haarlem te moeten gra
ven!
(Advertentie)
Roosterwerk van betonschotten, dat
als zonwerend raster boven het open
gedeelte van de auto-tunnel wordt
aangebracht.
(met de baard)
De eens zo gevreesde en met diep ontzag beschouwde Grizzly-
beer heeft thans zelf bescherming nodig. In de Verenigde Staten is de
Grizzly vrijwel uitgeroeid. In Canada heeft hij zich teruggetrokken in
de eenzame streken van Jasper- and Banff National ParksEn daar
ook is hun aantal volgens een vaststelling van de National Geographic
Society, de laatste jaren sterk achteruit gegaan.
In de tijd dat de buffels over de prairie trokken en de Indianen,
alleen gewapend met pijl en boog, op jacht gingen, waren de grizzly-
beren zeer talrijk in de Amerikaanse en Canadese streken langs de voet
van het rotsgebergte. De Indianen hadden een diep ontzag voor dit
geduchte dier. Het is uit alle Indianenboeken bekend hoe het véllen
van een grizzly als een bewijs van zeer grote moed beschouwd werd.
Immers, de dappere jagers die een grizzly verslagen hadden, droegen
met trots de klauwen van het dier om de hals.
Maar naarmate de vuurwapens beter en algemener werden en
naarmate de prijs voor de berenpelzen steeg, werd het doden van een
grizzly een alledaagse prestatie. Het ging daarbij in de eerste plaats
om de pels, want het vlees van de grizzly is, in tegenstelling tot dat
van de zwarte beer, dat als varkensvlees smaakt, oneetbaar.
De voorstellingen van de grootte van een grizzly zijn doorgaans
overdreven. Een volwassen mannetje weegt gemiddeld 500 pond, een
vijfje 400. Maar de grizzly's zijn enorm sterk en vlug. Zij kunnen kunnen
een rund of een buffel honderden meters wegsleuren en er is een goed
paard voor nodig om een rennende grizzly in te halen.
Gewoonlijk zijn de grizzly's geen vleeseters, behalve wanneer zij
uit hun winterverblijf komen. Zij zijn haast even demonstratief als
apen en huilen en schreeuwen hartverscheurend als zij gewond zijn. Zij
kunnen razend van woede worden, maar ook onschuldig als kinderen
van een besneeuwde helling sullen. Een moedBr-grizzly besteedt haast
menselijke zorgen aan haar jongen, die ze met de poten het voedsel
ae beste beetjes eerst in de muil stopt.
Laat men de grizzly met rust, dan laat hij ook de mens met rust,
zeggen ervaren boswachters. Maar de mens heeft de grizzly niet met
rust gelaten en als er geen beschermende maatregelen getroffen worden,
dreigt de aartsvijand van de helden uit de Indianen-verhalen uit te
sttrvan.
AMERICA S BEST TOBACCOS
In de Franse hoofdstad is een aantal wedstrijdorganisa
toren uit verschillende landen bijeen gekomen om zich te
beraden over de situatie in de internationale beroeps
wielersport. Men kwam tot de slotsom, dat deze toestand
op het ogenblik reden tot ernstige bezorgdheid geeft. Naar
aanleiding hiervan werd de oprichting van een internatio
nale vereniging van organisatoren, die buiten de wieler
bonden staan, voorbereid.
Men stelt zich voorlopig ten
doel, een grondige herziening van
de reglementen voor beroepswed
strijden tot stand te doen komen.
Een ontwerp van de herziene re
glementen, welke in het seizoen
1958 van kracht zouden moeten
worden, wil men voorleggen aan
het Voorjaarscongres van de UCI
(internationale wielerunie), dat in
maart 1951 wordt gehouden. Wat
betreft het seizoen 1957 wensen
Onder grote belangstelling zijn gis
teren te Eindhoven de twee doden die
de vliegramp van zaterdagmiddag in
Strijp heeft geëist, ter aarde besteld.
In de stoet die het stoffelijk over
schot van de heer J. Kortooms van
de Bergen op Zoomstraat naar de
Theresiakerk vergezelde, bevond zich
vrijwel het gehele personeel van de
N.V. Bouwbeton te Best, waar de
om het leven gekomene werkzaam
was. De uitvaart werd voorts bijge
woond door een deputatie van het
squadron 313 uit Volkel onder leiding
van squadron-commandant kapitein
Holz.
In Indonesië
Naar gisteren in Djakarta is be
kend gemaakt, heeft Ibnu Hadjar, een
van de leiders der opstandelingen op
Borneo, zich aan het Indonesische le
ger overgegeven. Ibnu Hadjar was
de aanvoerder van het „onderdrukte
volksfront", dat vijfduizend volgelin
gen had. Zijn overgave, tegelijk met
de eerste honderdvijftig van zijn
manschappen, wordt de grootste over
winning zonder bloedvergieten ge
noemd van het Indonesische leger
nadat zich drie maanden geleden,
enige bendeleiders in Zuid-Celebes
hebben ovérgegeven.
De peulvruchtenoogst zal nog slech
ter zijn dan oorspronkelijk werd ge
raamd. Aan ronde groene erwten zal
waarschijnlijk slechts 68.500 ton boe-
renschoon beschikbaar komen. De
kwaliteit daarvan zal over het alge
meen niet prima zijn, omdat bij deze
erwten o.m. veel vlek voorkomt.
De kwaliteit van schokkers, kapu
cijners en rozijnerwten onderscheidt
zich hierbij gunstig. Aan schokkers
verwacht men een oogst van 11.600
ton, aan kapucijners plm. 3900 ton
en aan rozijnerwten 780 ton, alles
boérenschoon.
Volgens Engelse berichten is ook
daar de erwtenoogst kwalitatief en
kwantitatief slechter dan normaal.
De Amsterdamse beurs kenmerkte zich door een lusteloze
houding. Het koersniveau bleef ongevoelig voor de niet bepaald
optimistische geluiden, welke men kon horen bij het verschijnen
van de miljoenennota. De ontwikkeling van de laatste maanden
maken een betalingsbalanstekort over het gehele jaar 1956 erg
waarschijnlijk. Voorts wordt onze concurrentiepositie ongunsti
ger. Het bezitten van de zaak is het einde van het vermaak. Dit
spreekwoord vond deze week toepassing op het koersverloop van
Koninklijke.
Toen eenmaal bekend was dat de
splitup van de Amerikaanse aandelen
van 2.5 op 1 een feit geworden was,
daalde de koers en vond zijn even
wicht op het lagere niveau van 798.
Unilever kon wat aantrekken maar
Philips en A.K.U. lagen nagenoeg on
veranderd in de markt. De werven
ligen vast in de markt.
Wilton Feyenoord, De Schelde en
Rotterdamsch Droogdok gaven koers-
verbeteringen van 9 tot 12 punten te
zien. Bij de bierbrouwerijen waren
Oranjeboom en Drie Hoefijzers in
reactie, maar ook Heineken moest
enkele puhten prijsgeVeh.
Banken gaven geen noemenswaar
dige veranderingen te zien. Scheep
vaartaandelen waren licht verdeeld.
Indonesische lijnen waren prijshou
dend. Oostzee, Nievelt Goudriaan,
Holtandsche Stoomboot, Müller kon
den daarentegen 4 tot 10 punten mon
teren. Opvallend vast was Geveke,
welk fonds een avans van 30 te zien
gaf. In de chemische sectoren konden
geen prijsveranderingen van enige
betekenis geregistreerd worden. Een
uitzondering vormde het gedeeltelijk
chemische aandeel Hoeks' Machine
fabriek, dat een winst van 10 punten
boekte.
Van de handel in cultuurwaarden
viel wéinig opwekkends te zeggen.
H.V.A., Deli en Amsterdam Rubber
lagen nagenoeg de gehele week ver
waarloosd. Een uitzondering vormde
Oostkust.
Textielaandelen lagen aangeboden.
Leidsche Wol was in reactie op te
leurstelling over het dividend.
Op de staatsfondsenmarkt viel al
leen voor dollarleningen 'n prijshou
dende stemming te constateren. De
3% dollarlening 1947 was zelfs een
punt hoger. De guldensleningen brok
kelden verder af. Opmerkelijk vast
waren de dollarleningen Philips, wel
ke 2 punten konden stijgen.
(Advertentie)
Bankier* Anno 1884
BELEGGINGSADVIEZEN
de organisatoren (van onder an
dere de Tour de France, het Ar
dennen-weekeinde, de Ronde van
Italië en de Ronde van Spanje),
reeds behoorlek overleg met de
UCI te kunnen plegen.
Georg Kuhn, een 53-jarige Duit
ser uit Stuttgart wil een zeiltocht
om de wereld, maken. In drie jaar
heeft hij een zeewaardig jacht ge
bouwd. Op zijn reis zal hij wor
den vergezeld van zijn 22-jarige
zoon en een fotograaf. De zeil
tocht zal drie jaar duren. Via de
Neckar, de Rijn en het Rijn-
Rhonekanaal wil men aan de Mid
dellandse zee komen. Van Gibral
tar gaat de reis over de Atlanti
sche oceaan naar Zuid-Amerika.
Via Vuurland en de Zuid- en
Noord-Amerikaanse westkust wil
hij Canada bereiken. Van Vancou
ver in Canada zal de sprong over
de Grote Oceaan worden gewaagd
met als tussenstation Hawaii.
Daarna staan India en Afrika op
het programma.
De president van de internatio
nale roeifederatie heeft bekend
gemaakt, dat na onderzoek van
de zijde van de F.I.S.A. is geble
ken, dat een groot aantal roeiers
van de Argentijnse amateur roei-
bond zeer belangrijke bedragen
aan onkosten hebben ontvangen.
Het feit, dat het bestuur van
de Argentijnse bond in zijn bulle
tin de roeiers, ondanks het in
breuk maken op de amateurre-
gels, nog als amateurs beschouwt
verergert de zaak. Gezien de op
vattingen van het bestuur en de
leden van de Argentijnse roei-
bond. heeft de P.I.S.A. besloten
de volgende maatregelen tegen de
Argentijnen te nemen:
1. Verbod van deelneming aan
alle internationale wedstrijden
door de Argentijnse roeiers tot
nader order.
2. Het verbod geldt ook voor
deelneming aan de Olympische
Spelen in Melbourne.
3. Voorlopige schorsing van de
leden van het bestuur van de
Argentijnse bond.
Het hoofdbestuur van de Ne
derlandse boksbond heeft weder
om maatregelen genomen in de
actie tegen het boksen op kermis
sen. Na het royeren van de kam
pioen in het zwaarweltergewicht
P. Lenders en de twee oud-kam
pioenen Heinkens en Henk de
Vaal, heeft de bond de oud-bok
sers B. Donks (Schiedam), L.
van de Hoogenband en H. Ver-
gunst (beiden Den Haag) ervan
op de hoogte gesteld dat zij we
gens het kermis boksen voor de
duur van het leven zijn uitgeslo
ten van het lidmaatschap van de
N. B. B.
Twintigduizend Amerikaanse
scholieren tussen 14 en 18 jaar
hebben deelgenomen aan feeste
lijkheden in het Kezarstadion te
San Francisco ter gelegenheid
van het begin van het nieuwe
voetbalseizoen voor scholen.
De rivaliteit tussen de deelne
mende ploegen was zo groot dat
de festiviteiten eindigden met een
algemene vechtpartij. Honderden
politie-agenten moesten worden
opgeroepen om de orde te herstel
len. Negen studenten werden naar
het ziekenhuis vervoerd.
Nu er op de „Melbourne cricket
ground" tijdens de spelen in het
olympisch stadion, een nieuwe
tribune is bijgebouwd, zullen
120.000 toeschouwers de wedstrij
den kunnen volgen. Voor het pu
bliek zijn 104.000, waarvan 75.000
zitplaatsen, bestemd. De overige
plaatsen zullen worden gereser
veerd voor de atleten, de officials
en de pers.
De overige stadions hebben een
capaciteit van: Voetbalstadion:
36.000 zitplaatsen; Hockey-stadion
23.000 zitplaatsen; Zwemstadion:
5.500 plaatsen.
Tentoonstellingshal, waarin onder
andere gewichthefwedstrijden mo
gen worden gehouden: 3.000 plaat
sen.
West Melbourne Boksstadion:
8.000 plaatsen.
Bij de kano- en roeiwedstrijden,
die bij Ballarat worden gehou
den, kan men 50.000 toeschouwers
van een plaats voorzien.
Ik trek niet.' JIJ trekt!
OBLIGATIES
3 Ned. >62-'64
3—3Ned. '47
3 Ned. '47 doll.l
3 Ned. "37
3 Ned. Investeert.
3 Grootb.obl. '46
3 Ned.-Indië '37 A
3SU% Ned. '53
18/9 '56 25/9 56
93 9/16 93 3/16
91 7/8 91 1/4
94 95
88 1/8 88 1/4
93 5/8 93 3, 8
89 881/2
92 1/8 91 7/8
94 3/8 94 5/16
AANDELEN
Amsterdamsche Bank 240 1/2 239 1/2
Rotterdamsche Bank 209 1/2 2Ö9 1/2
De Twentsche Bank 220 218
Nationale Handelsbank 117 115
Nederlandsche Handel-Mij 188 190 1/2
Alg. Kunstzijde Unie 245 3/4 246 1/4
v.d. Bergh's en Juxgens 283 281
Machinefabriek Breda 184 184
Van Gelder Zonen 228 228
Unilever 392 3361/2
Ned. Kabelfabriek 317 1/2 328
Philips' Gloeilampen 278 276 5/8
Kon. Ned. Hoogovens 325 329
Wilton Ffjenoord 323 330
Intern. Gew.beton Bouw 140 140
Internatio 102 102
Billiton Mij II 237 231
Kon. Ned. Petroleum 831 1/2 815 1/2
Rubbercult. Mij Amsterdam 78 78 1/4
Bandar Rubber Mij
Holland Amerika Lijn
Kon. Ned. St.boot Mij
Ned. Scheepvaart Unie
Rotterdamsche Lloyd
Kon. Java China Pak.v.
Ver. Vorstenl. Cult. Mij
Handelsver. Amsterdam
Ned. Ind. Suiker Unie
Ver. Deli Maatschappijen
Senembah
132 132
200 201
174 1/4 180
172 1/2 174 1/4
178 1/2 179
186 1/8 188
33 1/2 33 1/2
100 1/4 100 1/4
65 1/4 67
110 1/4 108 3'4
76 9/16 76 1/4
AMERIKAANSE FONDSEN
Anaconda Copp. M. C. 83 9/16 82 3/4
Bethlehem Steel Corp. 167 1/2 165 1/4
General Motors 48 47 3/4
Intern. Nickel 107 7/8 106 5/8
Rep. Steel Corp. 54 7/8 53 1/8
United States Steel Corp. 69 1/4 66 3/4
Cities Service Comp. 67 7/8 65 3/4
Shell Union Oil Comp. 98 1 4 96 1/4
Tide Water Ass. Oil C. 40 1 4 38 1 4
Southern Pacific Comp. 50 1/4 49 1/2
Unioft Pacific Eailr, Comp. 153 3/4 153
Uitgeverij De Toorts te Haarlem
heeft sinas de serie „Jaren der jeugd"
een gevestigde naam op het terrein
der paedagogisch-psychologische uit
gaven. Thans werd een nieuwe serie
boeken_ opgezet onder de titel: Pro
bleemkinderen. De psycholoog Dr. J.
Linschoten verzorgde daaruit het eer
ste deel met de ondertitel „Psychische
moeilijkheden".
Wij hebben grote lof voor opzet en
uitvoering yan dit werk, dat een
vraagbaak wil zijn voor allen die hulp
zoeken voor kinderen met psychische
stoornissen of met leer- en opvoe
dingsmoeilijkheden. In een heldere
worden in de eerste acht hoofd
stukken een groot aantal begrippen
toegelicht. Hier wordt geen vermetele
poging gedaan tot een paedagogische
receptenleer. maar wel vindt de lezer
een verstandige, practisch voorlich
ting, die de bronnen der moeilijk
heden blootlegt. Opvoedings- en leer
moeilijkheden, het neurotische, het
psychopatische en het psychotische
kind, passeren achtereenvolgens de
revue.
Het tweede gedeelte van dit boek
wordt daarna in beslag genomen door
een aantal voortreffelijk geredigeerde
registers, waarin een opsomming te
vinden is van instellingen in Neder
land en België, welke bij de zorg
voor de besproken kinderen ten dien
ste staan aan ouders van verschillen
de gezindten.
Zowel met de opzet van deze serie
als met de keuze van de auteur heeft
Uitg. De Toorts een uitstekende greep
gedaan. Van harte willen wij dit werk
aanbevelen in de aandacht van allen,
die zich in de zorgen voor het pro-
blemenkind betrokken voelen. Dit
boek kan gelden als een daadwerke
lijke bijdrage ter bevordering van de
geestelijk» volksgezondheid, Bzd,