r VROUWENSPIEGEL DE RUSSISCHE INVLOED IN DE NIEUWE WINTERMODE 333IS2M3W Opinie-onderzoek over huwelijk onder honderdduizend mannen HOEDEN ZIJN EN BREEDTE IN HOOGTE GEGROEID V erbruik van breiwol zeer toegenomen Tal van creaties afgestemd op het comfort Tovernarij in essencefabrieken Het zevende huwelijksjaar is vaak kritiek GEGROEID Lelietjes van dalen en hogedrukketels „EN TOCH ZOUDEN WE HAAR WEER TROUWEN Kinderen binden J oor elke leeftijd van beide seksen winter ongeveer 40 cm. van de grond blijven. In middagkleding is een Russische invloed merkbaar, die wel sterk spreekt uit de bonten, of met bont bewerkte hoedjes, die vele creaties bekronen. Het meestal nauwsluitende lijfje draagt vaak rokken van het wij dere type. Jurken naar dit model zijn vlot gecombineerd met korte, al dan niet half gesloten jasjes van dikkere stof. De capes variëren voor deze winter zeer in lengte. Stijl 1912 Het is alweer zover, Voor al diegenen, die nog op „echte" zomer hopen, is er deze waar schuwing: Parijs heeft de nieuwe collecties voor de winter gereed. De kwakkelzomer 1956 loopt nu definitief ten einde. Dit einde evenwel betekent voor het „mode-front" een nieuw begin, een nieuw „offensief", waarbij de nieuwste scheppingen van de ontwerpers en mode-koninginnen in de Franse Lichtstad in stelling worden gebracht om de aanval op de beurs van de huisvrouw zo affectief mogelijk te lanceren. „En hieruit winnen wij een van de meest kostbare essences", zegt de vakman in een essencefabriek te Hamburg zeer geheimzinnig en houdt een klein jampotje voor mijn onwe tende neus. Het zijn wortels van de zwaardlelie en zij ruiken naar viool tjes. Dat wil zeggen, geoefende neu zen ruiken die viooltjesgeur een leek nauwelijks, want de geur is sterk geconcentreerd. Opdat parfum naar viooltjes kan ruiken, moeten in het zonnige Italië hele velden vol zwaardlelies sterven en een kilo viooltjesgeur kost dan ook meerdere duizenden guldens. In enorme grote ketels met grote buizen voltrekt zich onder hoge druk het distillatieproces, waardoor de geu ren worden gewonnen. Maar wie denkt daaraan, wanneer hij de geur van lelietjes van dalen opsnuift? Wie weet, dat menthol door een ingewikkeld proces, dat wel een maand duurt, afkomstig uit Java en Formosa is? Vele manipulaties bij temperaturen tot minus twintig gra den zijn nodig, voordat een sneeuw wit kristal te voorschijn komt: het menthol: Even gecompliceerd is het procédé dat de reukstof leidt met de geur van lelietjes van dalen. Deze ontstaat uit het citronellal. En er komt heel wat werk aan te pas voordat uit een eikenmos-schimmel, die uit Zuid-Frankrijk, Joegoslavië en Noord-Afrika wordt ingevoerd, het groene, aangenaam ruikende extract is gewonnen, waaraan later chypre en fougère hun geur ontlenen. Mode-geuren Geuren en parfums zyn aan de mo de onderhevig. Dior en Fath bepalen °°k waarnaar de moderne vrouw nioet ruiken. De vakman, die van al die geuren verstand heeft, weet pre cies, dat de secretaresse in Stock holm van een veel frisser, „terug houdender" parfum houdt, dan haar collega in Napels of Istanboel. De reuk-industrie weet, dat de man nen in zuidelijker landen aan zoeter geuren de voorkeur geven, vandaar dat de parfumindustrie dus zoeter Parfums aan hun vrouwen verkoopt. Naast Frankrijk en de Verenigde staten, levert ook Duitsland thans veel reukstoffen en essences. Het zijn de Bayerfabrieken in Leverkusen en de firma Dragoco in Holzminden, die de helft van hun produktie naar het ouitenland sturen, waar uit deze geu rende grondstoffen de meest verschil lende parfums worden ontwikkeld. Amber uit de retorte cu?nlinngH ,slaaRd,e een j°nSe chemi cus in Holzminden er zelfs in het kostbare amber ,,de galstenen van de walvis", waarvan een kilo zevendui zend gulden kost, synthetisch te ver vaardigen. Het wordt „amprobur" genoemd. Daar komt nog een nieuw Duits wondermiddel bij: het azuleen. Een blauwgekleurde stof, die even eens in Holzminden werd ontwikkeld, en die thans aan allerlei bekende crèmes wordt toegevoegd en ook voor medicinale doeleinden dient, omdat door het azuleen huidontstekingen worden tegengegaan. Geur en smaak liggen vlak bij el kaar. Veel meer essences, die aan levensmiddelen worden toegevoegd, komen tegenwoordig uit de retorte, dan de leek vermoedt. Of het nu om pepermuntbonbons gaat of om likeu ren. De pepermuntsmaak is afkomstig van het menthol. De essence-fabrie ken weten uit ervaring, dat de in vele landen gewenste pepermuntsmaak heel verschillend is. In Scandinavië en in Amerika waar zeer veel peper munt wordt gegeten, moet de smaak uiterst verfijnd zijn, in zuidelijke lan den daarentegen, waar veel minder pepermunt wordt verorberd, stelt men nog geen hoge eisen. De Duitse essen ce-industrie levert echter per jaar zo'n 1500 ton pepermunt-essence, dat een waarde van 4060 miljoen gul den heeft. En het moet gezegd, de wapens, die Parijs bij die aanval inzet, mO' gen gezien worden. Natuurlijk, er is al te ..grof geschut" bij, maar over het algemeen zijn er weinig „ernsti ge" excessen. De meeste ontwerpers hebben voortgeborduurd op de op ge makkelijke bewegingen afgestemde stijl, die in de herfstcollecties reeds de boventoon voerde. De hoge boe zem-lijn bleef en kreeg zelfs iets meer nadruk, de schouders zijn ruim gehouden, de taille heeft haar „nor male" plaats behouden en de heupen bleven slank. De zoom zal ook deze Op de avondkleding en de toiletjes voor na het dagwerk heeft de stijl van de jaren rond 1912 een duidelijk stempel gedrukt. Men ziet b.v. zwart fluwelen pakjes en ensembles, uit bundig afgezet met witte nertz of hermelijn, ruim gedrapeerde japon nen in chiffon, wat toch de vormen accentueert, en romantische, soms zeer gedurfde decolleté's, al dan niet voorzien van de soms zeer noodzake lijke smalle bandjes. Wat de rokken aangaat volgen de avodjurken de stijl van de dag-toiletjes; ook hier is het in de „ruimte" gezocht. Korte lijfjes lopen soms uit in sterk gesteven wijde rokken, glanzend fluweel in tin ten die aan kostbare juwelen her inneren, satijn in rijke schakeringen en zwaar brokaat zijn voor dit genre de voornaamste materialen. De kortere avond-japon is vaak vrij wel geheel bedekt met borduurwerk, dat qua fantasie en motieven aan oosterse invloeden doet denken. Zo wel voor de dag als de avondtoilet ten is zwart de hoofdkleur, violet komt weer „in the running" en ver schijnt naast alle bruinen, groenen en roden van deze herfst. De foto's Deze foto-combinatie toont een greep uit de rijke Parijse verzame ling LINKD SBOVENeen eenvoudige tailleur uit de collectie Jean Patou, vervaardigd uit zwart-witte tweed, van gesponnen „orlon". De brede plooien in de rok en het losgewerkte met knopen bezette, lijfje versterken uauoiuiapiaq us ^euia.3 uea ^n.Tpux ap het vrouwelijke. Voor overdag heeft Patou veel tweed verwerkt en ook bij zijn overige creaties treft men vaak dit gemakkelijke materiaal. BOVEN MIDDEN De romantische in slag van de nieuwe collecties blijkt duidelijk uit de „Princess-lijn" en de lange sleep aan deze avondjapon van Pierre Balmain. Wit satijn van ge sponnen orlon en zijde werden ge bruikt voor een stevige achtergrond, waarop het borduurwerk van zilver en parels goed uitkomt. RECHTS BOVEN; Jeugdig en fris van stijl is „Byllia" een modelletje v. Lanvin-Castillo, uitstekend geschikt voor een wandeling in de stad. De lichtklokkende rok is gecombineerd met een nauwsluitend jasje met een dubbele rij knopen, waaraan de als capuchon 'te dragen brede kraag de romantische noot toevoegt. Deze kraag zit vast aan een zwart flu welen kapje, dat ver voor op het hoofd wordt gedragen. LINKS ONDER: Dit is „Sapristi" van Jacques Hein, een vlot stads- ensemble dat zijn Russische inslag verraadt door de astrakan-kraag. Dc stof is koningsblauwe wol. De rok heeft ongestikte plooien, die boven de heuplijn beginnen. Het jasje heeft veel van een getailleerde bolero. Het hoedje- in de vorm van de Russische bontmuts - is van zwart fluweel. ONDER MIDDEN; Jean Desses brengt dit jasje in de vorm van een cape, vervaardigd uit lichtgrijze wol en zowel overdag als 's avonds te dragen. De ruime armgaten zijn af gezet met grijs emba-nertz. RECHTS ONDER; Dik tweed van ge sponnen orlon en wol is het materi aal waaruit dit tailleurtje door Jean Desses werd gemaakt. Het draagt alle kenmerken van de neiging tot ge makkelijke kleding, die dit jaar op valt. Onder het wijde driekwart jas je gaat een eenvoudig model jurkje schuil Kent u de film van de man, die zijn leven mocht overdoen? Hij haalde weer dezelfde stommiteiten uit, trouwde weer dezelf de vrouw, lag weer altijd overhoop met de buren, werd evenals in zijn eerste leven braaf dronken op feestelijkheden en tenslotte ja tenslotte verongelukte hij in zijn tweede leven op precies de zelfde manier. Aan deze film moesten we denken toen we dezer dagen de resultaten onder ogen kregen van een der vreemdste opinie-onderzoeken, welke ooit ter wereld werd gehouden. Niet minder dan 110.000 mannen uit veer tien landen, waaronder Amerika. Frankrijk, België en Nederland, wer den uitgenodigd te antwoorden op de vraag of als ze „alles weer eens over konden doen" toch weer met dezelfde vrouw zouden trouwen- Het gemiddelde bleek meer dan ruim volr'oende te zijn. De grote meerderheid gaf te kennen toch weer met dezelfde vrouw te zullen trouwen. Voor velen bleek het onderzoek overigens mosterd na de maaltijd te zijn want bijna honderd gaven tot antwoord: ,.Ja, want ik ben zelfs al voor de tweede keer met mijn vrouw getrouwd 918 eerlijke mannen Van de honderd ondervraagden vie- len er in feits 12 twijfelaars af, die niet duidelijk antwoordden, maar van de resterende 88 zeiden er 64 volmon dig, dat ze weer met dezelfde vrouw zouden t:ouwen. Men is met dit onde.-r zoek niet over één nacht ijs gegaan; veel aandacht werd besteed aan de keuze van de te ondervragen perso nen. Ze werden uit vele maatschap pelijke standen gehaald. De psychologen, onder leiding van prof. Hertz, die de vele antwoorden op ieder formulier nauwkeurig heb ben bestudeerd en gerangschikt, wa ren in staat een lijst op te maken van de voornaamste oorzaken (of aanlei dingen) waarop een huwelijk mis loopt. We laten ze hier in volgorde van belangrijkheid volgen: ontrouw, geld- moeilijkheden. onstandvastigheid van humeur, te dure vrouwen, egoïsme, ziekelijke jaloezie, alcoholmisbruik, slechte gezondheid. Goed begrepen: dit zyn dus de oorzaken welke wor den aangegeven door de mannen. Minder vleiend voor de eerlijkheid van de Adams is, dat er op de 27000, die niet meer met dezelfde vrouw zouden willen trouwen maar 918 eer lijk genoeg zijn om te zeggen: „Ons huwelijk is misgelopen, maar... het was mijn eigen schuld." Ideaal is anders Het is algemeen bekend, dat de mannen, die meermalen gehuwd zijn, altijd hun eerste vrouw als de ide ale zien, hetgeen wel te denken geeft, maar afgezien daarvan hebben de 110.000 ondervraagde echtgenoten een portret geschilderd van de ideale vrouw, dat weer heel anders is dan we gemeend hadden. Ze hoeft niet knap of mooi te zijn en ze hoeft zelfs geen buitengewoon, huishoude lijke gaven te bezitten, mits ze maar charme heeft, haar man be mint en een aangenaam karakter heeft. Krietieke perioden Vrijwel alle gehuwde mannen met twee of meer kinderen menen de ideale vrouw getrouwd te hebben en hebben een gelukkig huwelijk. Volgens de psychologen van Hertz, die nu over het meest Ieder half jaar organiseert de Stichting Dameshoeden- expositie te Amsterdam een modeshow, waarbij een deel van de hoeden ivordt getoond, die het komende seizoen verkocht en gedragen zullen worden. Het zijn de verenigde Nederlandse fabrikanten van en grossiers in dameshoeden, die op deze show hun produkten tonen. Achterlijk zijn deze heren en dames beslist niet. Parijs schrijft voor, dat dt hoeden deze winter hoog zijn en recht bovenop het hoofd worden gedragen en prompt wordt dit voorschrijft in Nederland in de praktijk gebracht. Ze waren er op de show, de hoge hoedjes, die grappig staan, maar al leen boven een tamelijk jong en regel matig gezichtje. Dat wil echter niet zeggen dat de bezitsters van een ge zicht, waarin de jaren een enkele rimpel gegroefd hebben, zich niet aan zo'n hoge hoed kunnen wagen. Zij doen er echter verstandig aan een modern hoog exemplaar, voorzien van een flatteus golvende rand, uit te zoeken. Tot het materiaal voor dit seizoen heeft Parijs de langharige stoffen bestempeld. En ook deze stolfen wa ren op de show tegenwoordig. Het zijn zijden melusine, haar melusine en een uitzonderlijk, maar zeer flat teus materiaal, dat mirage heet en dat wel eens een rage zou kunnen worden de komende winter. Voorzizchtig zijn En hiermee hield het nieuws op. Anderhalf uur lang toonden de man nequins hoeden als ronde pillendoos jes, baretten, en pothoeden in alle *T mogelijke variaties, zoals we ze al Dit is een ontwerv van de Neder- jarenlang zien, met dit verschü dat lander Harry Scheltens, die dui- ly>®den dit seizoen iets groter, 7-., zowel m de hoogte als in de breedte, delijk ook de nieuwe modelijnen zijn uitgevallen, dan in vorige jaren. volqt. Hier zien we een afgeknotte Het moet ons van het hart, dat deze kegel", speels uitgevoerd en jraai pfomp andotn^By het Tans°chaffen I van kleur. van een nieuw hoofddeksel is de grootste voorzichtigheid geboden! Er wordt veel van de smaak van de hoedendraagster gevefgd. Zij moet het kaf van het koren kunnen schei den, want eerlijk gezegd, op deze show van de Stichting „Dameshoe denexposities" was nogal wat kaf. De Nederlandse fabrikanten en grossiers trachten zich in de gunst van het jonge meisje te dringen door 1 aardige, pretentieloze hoedjes met 'n bijpassend sjaaltje op de markt te brengen. Grappig is een wit bont hoedje, model pillendoosje, met een bijbehorend sjaaltje. De verstokte I blootshoofdsloopsters trachten zij in het kamp van de hoedendraagsters te lokken door kleine veren niemen- I dalletjes te maken en die te versie- I ren met reigerveren, die het geheel toch een gekleed aanzien geven. Op de kleuren valt geen peil te trekken. De enig overheersende kleur is beige, in alle mogelijke tinten. Vilten bruid Waarschijnlijk omdat men van mening is, dat een show van enkel hoeden de aandacht niet kan vast houden, acht men het noodzakelijk rondom de hoofddeksels allerlei tier- lantijntjes te weven. Zo toonde dit keer „onze" schoonheidskoningin Rita Schmidt het nieuwste kapsel. Waaraan echter niet veel nieuws valt te bekennen of het moesten de lan gere haren in de nek zijn. Ter loops werd even meegedeeld dat de haardos van Rita is verzekerd voor f. 50.000. Alsof dat nog niet genoeg was. verscheen een mannequin, vermond als bruid en voorzien van bruidegom en bruidsmeisjes ten tonele. Dit zou nog overkomelijk zijn geweest, wan neer deze hele stoet niet in vilt was gehuld. Een ideetje van de Am sterdamse firma Enva, deze vilten bruid, die veel weg had van een met suikerrozen bespoten taart. Het geheel was te smakeloos om er veel woorden aan vuil te maken. Wij ho pen hier voortaan van verschoond te blijven. indrukwekkende materiaal be schikken, dat ooit werd verza meld, zijn er in vele huwelijken vier kritieke perioden: de eerste negen maanden na het hu welijk, de tweede na zeven jaar, de derde na 15 jaar en de vier de en laatste na 25 jaar. De grondoorzaken van de moeilijk heden in de eerste periode zijn: geld gebrek en ontnuchtering. De moei lijkste tijd breekt aan in het zesde zevende of achtste huwelijksjaar. Toen men alle antwoorden van de mannen, die zes, zeven en acht jaar waren getrouwd afzonderlijk bestu deerde, kwam men tot de konklusie, dat van hen slechts veertig ten hon derd opnieuw met hun vrouw zou den willen trouwen. Deze periode was overigens al geruimere tijd bekend. Na vijftien jaar huwelijksleven blij ken de moeilijkheden in het alge meen terug te voeren te zijn op geld en ontrouw. Verveling is even erg als was ook. Hierover klaagt vooral de groep van de mannen, die ongeveer 25 jaar zijn getrouwd Hun huwelijk was niet ideaal, maar beide partijen gaven en namen wat, met het oog op de kinderen. Nu ze volwassen zijn, hun eigen weg gaan en het ouderlijk huis merendeels leeg is, sluipt de verve ling binnen, onhoorbaar maar ge vaarlijk. De psychologen concludeerden er uit, dat „verveling" even gevaarlijk is als ontrouw. Hutvelijk is een huis „Een huwelijk is net een huis" schreef Hertz. „Het moet zorgvuldig onderhouden worden en de minste kleinigheid moet keurig worden ge repareerd." En hij adviseert iedere gehuwde vrouw zich regelmatig de volgende vragen te stellen: 1) Stel ik nog belang in het werk van mijn man? 2) Wik en weeg ik mijn woorden nog net als in onze verlovingstijd? 3) Doe ik nog alles om er mooi en jong uit te zien? 4) Laat ik me bij de keuze van een jurkje nog altijd door hem beinvloe den? 5) Heb ik liefhebberijen of een. vrijetijdsbesteding waarvan mijn man ook houdt? 6) Ben ik nog altijd de beste vriend van mijn man? Vrouwen, die niet op minstens vier van deze vragen volmondig bevesti gend kunnen antwoorden zitten met een moeilijk huwelijk en doen ver standig wijzigingen in te voeren, zo dat ze op vijf of nog beter zes vra gen bevestigend kunnen antwoorden. Typisch voorbeeld van de hoeden- mode voor de komende winter Als wij niet wisten, dat het in verschillende andere landen precies even sterk is als by ons, zouden wij het breien onze nationale ge woonte willen noemen. Een gewoon te overigens, die nog steeds in om vang toeneemt, want per hoofd van de bevolking verbreien wy nu meer wol dan voor de oorlog, wat waar lijk wel een bijzonderheid is in deze steeds meer op confectie overscha kelende wereld. Blijkbaar is het breien voor de vrouw een bezigheid, die in onze tijd helpt rust en kalmte te herge ven na jachtige dagen in werkkring of huishouden. Veranderde techniek Opvallend is het trouwens ook, dat het breien, dat zich tot in het begin van deze eeuw hoofdzakelijk con centreerde op kousen en ondergoed, een zekere hoeveelheid schipperstrui en en baby artikelen, zich in de loop der laatste dertig jaren voor een zeer groot deel is gaan richten op bovenkleding voor alle leeftijds groepen van beide seksen. De ontzagwekkende hoeveelheid breiwol, die ieder jaar door nijvere handen tot allerlei kledingstukken wordt verwerkt, wordt voor een groot deel in modieuze banen geleid, via de breiboeken die de Nederlandse breiwolfabrikanten vrijwel zonder uit zondering uitgeven en aan het pu bliek beschikbaar stellen door tus senkomst van de breiwolhandel. Het waren een zestigtal van deze model len, die, in natura aan een groot aan tal detailhandelaren en pers werden getoond, terwijl de overgebleven plaat sen door een dankbaar publiek wer den bezet. Deze modellen, gekozen uit de collecties van alle Nederlandse breiwolfabrikanten, werden getoond door Nederlands beste mannequins, onder leiding van mevrouw de Vries Bles. Men had hiervoor het prachtige Edese Openluchttheater en theater Reehorst afgehuurd, dit laatste voor slecht weer. De show vond plaats ter gelegen heid van de Edese Schapendag, ge durende welke buiten de breimodel lenshow, de jaarlijkse schapenmarkt, een ringrijderij tom een schaap!), een breiwedstrijd voor jongeren en het vreugdevol koekslaan volgens ou de trant, met de knuppel op de drie poot om de aandacht vroegen. Bij het zien van de modellen, vraagt men zich af, hoe het mogelijk is, dat een techniek als het breien zich in enkele tientallen jaren zo volledig aan zijn verscholen verleden heeft kunnen ontworstelen. Een prachtige damespullover van slechts 400 gram wol. Vrijwel ge heel in tricotsteek gebreid, zodat ook de minder ervaren breister dit model met succes kan maken. Het kleurige fleurige schouwspel, waarvan wij in Ede getuige moch ten zijn, doet het beste verwachten voor onze Nederlandse vrouwen in de komende maanden. Zij zullen kun nen kiezen uit een enorm kleuren gamma, voor het breien van alles wat hun hartje, of dat van hun naas ten. groot en klein, maar begeert. Wij zagen prachtige truien, zowel grove als uiterst fijn gebreide, effen, die hun charme ontleenden aan af wisseling van steken of ingezette stukken, gestreepte, die op fraaie wij ze verschillende kleuren combineer den, heel lange, wijde modellen, sweaters die een brede schouderlijn suggereerden door witte zigzaglijnen in donkerblauw, twinsets, die in ge lijke kleur of in fraaie combinaties van effen en strepen, de draagster ten zeerste flatteerden, truien en ves ten die aan de wintersport deden denken of aan de chique cocktail bar. Voor de kleintjes waren er leu ke pakjes, truitjes, vestjes, rokjes, alles in een enorme verscheidenheid. Ook voor de dames zelf waren er pakjes, een prachtig mantelpak en een paar deuxpieces, alles nauwe lijks herinnerend aan de breinaalden van de nijvere' huisvrouw. Als de collecties, waaruit hier dus anoniem een selectie werd getoond gemiddeld op deze hoogte staan, zal ter deze winter weer een record hoe veelheid breiwerken worden opgezet. l i Dit vlotte en handige meisjesvest is van mouw tot mouw gebreid. De witte blokjes zijn in qerstekorrel inqebreid. Er is slechts 300 gram crepewol nodig en de jongedame ziet er weer up-to-date uit.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 7