r VROUWENSPIEGEL
DE RUSSISCHE INVLOED IN DE
NIEUWE WINTERMODE
333IS2M3W
Opinie-onderzoek over huwelijk
onder honderdduizend mannen
HOEDEN ZIJN
EN BREEDTE
IN HOOGTE
GEGROEID
V erbruik van breiwol
zeer toegenomen
Tal van creaties afgestemd op het comfort
Tovernarij in essencefabrieken
Het zevende huwelijksjaar
is vaak kritiek
GEGROEID
Lelietjes van dalen
en hogedrukketels
„EN TOCH ZOUDEN WE HAAR WEER TROUWEN
Kinderen
binden
J oor elke leeftijd
van beide seksen
winter ongeveer 40 cm. van de grond
blijven.
In middagkleding is een Russische
invloed merkbaar, die wel sterk
spreekt uit de bonten, of met bont
bewerkte hoedjes, die vele creaties
bekronen. Het meestal nauwsluitende
lijfje draagt vaak rokken van het wij
dere type. Jurken naar dit model zijn
vlot gecombineerd met korte, al dan
niet half gesloten jasjes van dikkere
stof.
De capes variëren voor deze winter
zeer in lengte.
Stijl 1912
Het is alweer zover, Voor al diegenen, die nog op „echte" zomer hopen, is er deze waar
schuwing: Parijs heeft de nieuwe collecties voor de winter gereed. De kwakkelzomer 1956 loopt nu
definitief ten einde. Dit einde evenwel betekent voor het „mode-front" een nieuw begin, een
nieuw „offensief", waarbij de nieuwste scheppingen van de ontwerpers en mode-koninginnen in
de Franse Lichtstad in stelling worden gebracht om de aanval op de beurs van de huisvrouw zo
affectief mogelijk te lanceren.
„En hieruit winnen wij een van de
meest kostbare essences", zegt de
vakman in een essencefabriek te
Hamburg zeer geheimzinnig en houdt
een klein jampotje voor mijn onwe
tende neus. Het zijn wortels van de
zwaardlelie en zij ruiken naar viool
tjes. Dat wil zeggen, geoefende neu
zen ruiken die viooltjesgeur een
leek nauwelijks, want de geur is sterk
geconcentreerd.
Opdat parfum naar viooltjes kan
ruiken, moeten in het zonnige Italië
hele velden vol zwaardlelies sterven
en een kilo viooltjesgeur kost dan ook
meerdere duizenden guldens.
In enorme grote ketels met grote
buizen voltrekt zich onder hoge druk
het distillatieproces, waardoor de geu
ren worden gewonnen.
Maar wie denkt daaraan, wanneer
hij de geur van lelietjes van dalen
opsnuift? Wie weet, dat menthol door
een ingewikkeld proces, dat wel een
maand duurt, afkomstig uit Java en
Formosa is? Vele manipulaties bij
temperaturen tot minus twintig gra
den zijn nodig, voordat een sneeuw
wit kristal te voorschijn komt: het
menthol: Even gecompliceerd is het
procédé dat de reukstof leidt met de
geur van lelietjes van dalen.
Deze ontstaat uit het citronellal. En
er komt heel wat werk aan te pas
voordat uit een eikenmos-schimmel,
die uit Zuid-Frankrijk, Joegoslavië en
Noord-Afrika wordt ingevoerd, het
groene, aangenaam ruikende extract
is gewonnen, waaraan later chypre
en fougère hun geur ontlenen.
Mode-geuren
Geuren en parfums zyn aan de mo
de onderhevig. Dior en Fath bepalen
°°k waarnaar de moderne vrouw
nioet ruiken. De vakman, die van al
die geuren verstand heeft, weet pre
cies, dat de secretaresse in Stock
holm van een veel frisser, „terug
houdender" parfum houdt, dan haar
collega in Napels of Istanboel.
De reuk-industrie weet, dat de man
nen in zuidelijker landen aan zoeter
geuren de voorkeur geven, vandaar
dat de parfumindustrie dus zoeter
Parfums aan hun vrouwen verkoopt.
Naast Frankrijk en de Verenigde
staten, levert ook Duitsland thans
veel reukstoffen en essences. Het zijn
de Bayerfabrieken in Leverkusen en
de firma Dragoco in Holzminden, die
de helft van hun produktie naar het
ouitenland sturen, waar uit deze geu
rende grondstoffen de meest verschil
lende parfums worden ontwikkeld.
Amber uit de retorte
cu?nlinngH ,slaaRd,e een j°nSe chemi
cus in Holzminden er zelfs in het
kostbare amber ,,de galstenen van de
walvis", waarvan een kilo zevendui
zend gulden kost, synthetisch te ver
vaardigen. Het wordt „amprobur"
genoemd. Daar komt nog een nieuw
Duits wondermiddel bij: het azuleen.
Een blauwgekleurde stof, die even
eens in Holzminden werd ontwikkeld,
en die thans aan allerlei bekende
crèmes wordt toegevoegd en ook voor
medicinale doeleinden dient, omdat
door het azuleen huidontstekingen
worden tegengegaan.
Geur en smaak liggen vlak bij el
kaar. Veel meer essences, die aan
levensmiddelen worden toegevoegd,
komen tegenwoordig uit de retorte,
dan de leek vermoedt. Of het nu om
pepermuntbonbons gaat of om likeu
ren. De pepermuntsmaak is afkomstig
van het menthol. De essence-fabrie
ken weten uit ervaring, dat de in vele
landen gewenste pepermuntsmaak
heel verschillend is. In Scandinavië en
in Amerika waar zeer veel peper
munt wordt gegeten, moet de smaak
uiterst verfijnd zijn, in zuidelijke lan
den daarentegen, waar veel minder
pepermunt wordt verorberd, stelt men
nog geen hoge eisen. De Duitse essen
ce-industrie levert echter per jaar
zo'n 1500 ton pepermunt-essence, dat
een waarde van 4060 miljoen gul
den heeft.
En het moet gezegd, de wapens,
die Parijs bij die aanval inzet, mO'
gen gezien worden. Natuurlijk, er is
al te ..grof geschut" bij, maar over
het algemeen zijn er weinig „ernsti
ge" excessen. De meeste ontwerpers
hebben voortgeborduurd op de op ge
makkelijke bewegingen afgestemde
stijl, die in de herfstcollecties reeds
de boventoon voerde. De hoge boe
zem-lijn bleef en kreeg zelfs iets
meer nadruk, de schouders zijn ruim
gehouden, de taille heeft haar „nor
male" plaats behouden en de heupen
bleven slank. De zoom zal ook deze
Op de avondkleding en de toiletjes
voor na het dagwerk heeft de stijl
van de jaren rond 1912 een duidelijk
stempel gedrukt. Men ziet b.v. zwart
fluwelen pakjes en ensembles, uit
bundig afgezet met witte nertz of
hermelijn, ruim gedrapeerde japon
nen in chiffon, wat toch de vormen
accentueert, en romantische, soms
zeer gedurfde decolleté's, al dan niet
voorzien van de soms zeer noodzake
lijke smalle bandjes. Wat de rokken
aangaat volgen de avodjurken de
stijl van de dag-toiletjes; ook hier
is het in de „ruimte" gezocht. Korte
lijfjes lopen soms uit in sterk gesteven
wijde rokken, glanzend fluweel in tin
ten die aan kostbare juwelen her
inneren, satijn in rijke schakeringen
en zwaar brokaat zijn voor dit genre
de voornaamste materialen.
De kortere avond-japon is vaak vrij
wel geheel bedekt met borduurwerk,
dat qua fantasie en motieven aan
oosterse invloeden doet denken. Zo
wel voor de dag als de avondtoilet
ten is zwart de hoofdkleur, violet
komt weer „in the running" en ver
schijnt naast alle bruinen, groenen
en roden van deze herfst.
De foto's
Deze foto-combinatie toont een
greep uit de rijke Parijse verzame
ling
LINKD SBOVENeen eenvoudige
tailleur uit de collectie Jean Patou,
vervaardigd uit zwart-witte tweed,
van gesponnen „orlon". De brede
plooien in de rok en het losgewerkte
met knopen bezette, lijfje versterken
uauoiuiapiaq us ^euia.3 uea ^n.Tpux ap
het vrouwelijke. Voor overdag
heeft Patou veel tweed verwerkt en
ook bij zijn overige creaties treft men
vaak dit gemakkelijke materiaal.
BOVEN MIDDEN De romantische in
slag van de nieuwe collecties blijkt
duidelijk uit de „Princess-lijn" en de
lange sleep aan deze avondjapon van
Pierre Balmain. Wit satijn van ge
sponnen orlon en zijde werden ge
bruikt voor een stevige achtergrond,
waarop het borduurwerk van zilver
en parels goed uitkomt.
RECHTS BOVEN; Jeugdig en fris
van stijl is „Byllia" een modelletje
v. Lanvin-Castillo, uitstekend geschikt
voor een wandeling in de stad. De
lichtklokkende rok is gecombineerd
met een nauwsluitend jasje met een
dubbele rij knopen, waaraan de als
capuchon 'te dragen brede kraag de
romantische noot toevoegt. Deze
kraag zit vast aan een zwart flu
welen kapje, dat ver voor op het
hoofd wordt gedragen.
LINKS ONDER: Dit is „Sapristi"
van Jacques Hein, een vlot stads-
ensemble dat zijn Russische inslag
verraadt door de astrakan-kraag. Dc
stof is koningsblauwe wol. De rok
heeft ongestikte plooien, die boven
de heuplijn beginnen. Het jasje heeft
veel van een getailleerde bolero. Het
hoedje- in de vorm van de Russische
bontmuts - is van zwart fluweel.
ONDER MIDDEN; Jean Desses
brengt dit jasje in de vorm van een
cape, vervaardigd uit lichtgrijze wol
en zowel overdag als 's avonds te
dragen. De ruime armgaten zijn af
gezet met grijs emba-nertz.
RECHTS ONDER; Dik tweed van ge
sponnen orlon en wol is het materi
aal waaruit dit tailleurtje door Jean
Desses werd gemaakt. Het draagt
alle kenmerken van de neiging tot ge
makkelijke kleding, die dit jaar op
valt. Onder het wijde driekwart jas
je gaat een eenvoudig model jurkje
schuil
Kent u de film van de man, die zijn leven mocht overdoen?
Hij haalde weer dezelfde stommiteiten uit, trouwde weer dezelf
de vrouw, lag weer altijd overhoop met de buren, werd evenals
in zijn eerste leven braaf dronken op feestelijkheden en tenslotte
ja tenslotte verongelukte hij in zijn tweede leven op precies de
zelfde manier.
Aan deze film moesten we denken
toen we dezer dagen de resultaten
onder ogen kregen van een der
vreemdste opinie-onderzoeken, welke
ooit ter wereld werd gehouden. Niet
minder dan 110.000 mannen uit veer
tien landen, waaronder Amerika.
Frankrijk, België en Nederland, wer
den uitgenodigd te antwoorden op de
vraag of als ze „alles weer eens over
konden doen" toch weer met dezelfde
vrouw zouden trouwen-
Het gemiddelde bleek meer dan
ruim volr'oende te zijn. De grote
meerderheid gaf te kennen toch weer
met dezelfde vrouw te zullen trouwen.
Voor velen bleek het onderzoek
overigens mosterd na de maaltijd te
zijn want bijna honderd gaven tot
antwoord: ,.Ja, want ik ben zelfs al
voor de tweede keer met mijn vrouw
getrouwd
918 eerlijke mannen
Van de honderd ondervraagden vie-
len er in feits 12 twijfelaars af, die
niet duidelijk antwoordden, maar van
de resterende 88 zeiden er 64 volmon
dig, dat ze weer met dezelfde vrouw
zouden t:ouwen. Men is met dit onde.-r
zoek niet over één nacht ijs gegaan;
veel aandacht werd besteed aan de
keuze van de te ondervragen perso
nen. Ze werden uit vele maatschap
pelijke standen gehaald.
De psychologen, onder leiding van
prof. Hertz, die de vele antwoorden
op ieder formulier nauwkeurig heb
ben bestudeerd en gerangschikt, wa
ren in staat een lijst op te maken van
de voornaamste oorzaken (of aanlei
dingen) waarop een huwelijk mis
loopt.
We laten ze hier in volgorde van
belangrijkheid volgen: ontrouw, geld-
moeilijkheden. onstandvastigheid van
humeur, te dure vrouwen, egoïsme,
ziekelijke jaloezie, alcoholmisbruik,
slechte gezondheid. Goed begrepen:
dit zyn dus de oorzaken welke wor
den aangegeven door de mannen.
Minder vleiend voor de eerlijkheid
van de Adams is, dat er op de 27000,
die niet meer met dezelfde vrouw
zouden willen trouwen maar 918 eer
lijk genoeg zijn om te zeggen: „Ons
huwelijk is misgelopen, maar... het
was mijn eigen schuld."
Ideaal is anders
Het is algemeen bekend, dat de
mannen, die meermalen gehuwd zijn,
altijd hun eerste vrouw als de ide
ale zien, hetgeen wel te denken geeft,
maar afgezien daarvan hebben de
110.000 ondervraagde echtgenoten een
portret geschilderd van de
ideale vrouw, dat weer heel anders
is dan we gemeend hadden. Ze hoeft
niet knap of mooi te zijn en ze hoeft
zelfs geen buitengewoon, huishoude
lijke gaven te bezitten, mits ze
maar charme heeft, haar man be
mint en een aangenaam karakter
heeft.
Krietieke perioden
Vrijwel alle gehuwde mannen met
twee of meer kinderen menen de
ideale vrouw getrouwd te hebben en
hebben een gelukkig huwelijk.
Volgens de psychologen van
Hertz, die nu over het meest
Ieder half jaar organiseert de Stichting Dameshoeden-
expositie te Amsterdam een modeshow, waarbij een deel
van de hoeden ivordt getoond, die het komende seizoen
verkocht en gedragen zullen worden. Het zijn de verenigde
Nederlandse fabrikanten van en grossiers in dameshoeden,
die op deze show hun produkten tonen. Achterlijk zijn
deze heren en dames beslist niet. Parijs schrijft voor, dat
dt hoeden deze winter hoog zijn en recht bovenop het
hoofd worden gedragen en prompt wordt dit voorschrijft
in Nederland in de praktijk gebracht.
Ze waren er op de show, de hoge
hoedjes, die grappig staan, maar al
leen boven een tamelijk jong en regel
matig gezichtje. Dat wil echter niet
zeggen dat de bezitsters van een ge
zicht, waarin de jaren een enkele
rimpel gegroefd hebben, zich niet
aan zo'n hoge hoed kunnen wagen. Zij
doen er echter verstandig aan een
modern hoog exemplaar, voorzien
van een flatteus golvende rand, uit
te zoeken.
Tot het materiaal voor dit seizoen
heeft Parijs de langharige stoffen
bestempeld. En ook deze stolfen wa
ren op de show tegenwoordig. Het
zijn zijden melusine, haar melusine
en een uitzonderlijk, maar zeer flat
teus materiaal, dat mirage heet en
dat wel eens een rage zou kunnen
worden de komende winter.
Voorzizchtig zijn
En hiermee hield het nieuws op.
Anderhalf uur lang toonden de man
nequins hoeden als ronde pillendoos
jes, baretten, en pothoeden in alle
*T mogelijke variaties, zoals we ze al
Dit is een ontwerv van de Neder- jarenlang zien, met dit verschü dat
lander Harry Scheltens, die dui- ly>®den dit seizoen iets groter,
7-., zowel m de hoogte als in de breedte,
delijk ook de nieuwe modelijnen zijn uitgevallen, dan in vorige jaren.
volqt. Hier zien we een afgeknotte Het moet ons van het hart, dat deze
kegel", speels uitgevoerd en jraai pfomp andotn^By het Tans°chaffen
I van kleur. van een nieuw hoofddeksel is de
grootste voorzichtigheid geboden!
Er wordt veel van de smaak van
de hoedendraagster gevefgd. Zij moet
het kaf van het koren kunnen schei
den, want eerlijk gezegd, op deze
show van de Stichting „Dameshoe
denexposities" was nogal wat kaf.
De Nederlandse fabrikanten en
grossiers trachten zich in de gunst
van het jonge meisje te dringen door 1
aardige, pretentieloze hoedjes met 'n
bijpassend sjaaltje op de markt te
brengen. Grappig is een wit bont
hoedje, model pillendoosje, met een
bijbehorend sjaaltje. De verstokte I
blootshoofdsloopsters trachten zij in
het kamp van de hoedendraagsters
te lokken door kleine veren niemen- I
dalletjes te maken en die te versie- I
ren met reigerveren, die het geheel
toch een gekleed aanzien geven.
Op de kleuren valt geen peil te
trekken. De enig overheersende kleur
is beige, in alle mogelijke tinten.
Vilten bruid
Waarschijnlijk omdat men van
mening is, dat een show van enkel
hoeden de aandacht niet kan vast
houden, acht men het noodzakelijk
rondom de hoofddeksels allerlei tier-
lantijntjes te weven.
Zo toonde dit keer „onze"
schoonheidskoningin Rita Schmidt
het nieuwste kapsel. Waaraan
echter niet veel nieuws valt te
bekennen of het moesten de lan
gere haren in de nek zijn. Ter
loops werd even meegedeeld dat
de haardos van Rita is verzekerd
voor f. 50.000.
Alsof dat nog niet genoeg was.
verscheen een mannequin, vermond
als bruid en voorzien van bruidegom
en bruidsmeisjes ten tonele. Dit zou
nog overkomelijk zijn geweest, wan
neer deze hele stoet niet in vilt
was gehuld. Een ideetje van de Am
sterdamse firma Enva, deze vilten
bruid, die veel weg had van een
met suikerrozen bespoten taart. Het
geheel was te smakeloos om er veel
woorden aan vuil te maken. Wij ho
pen hier voortaan van verschoond te
blijven.
indrukwekkende materiaal be
schikken, dat ooit werd verza
meld, zijn er in vele huwelijken
vier kritieke perioden: de
eerste negen maanden na het hu
welijk, de tweede na zeven jaar,
de derde na 15 jaar en de vier
de en laatste na 25 jaar.
De grondoorzaken van de moeilijk
heden in de eerste periode zijn: geld
gebrek en ontnuchtering. De moei
lijkste tijd breekt aan in het zesde
zevende of achtste huwelijksjaar.
Toen men alle antwoorden van de
mannen, die zes, zeven en acht jaar
waren getrouwd afzonderlijk bestu
deerde, kwam men tot de konklusie,
dat van hen slechts veertig ten hon
derd opnieuw met hun vrouw zou
den willen trouwen. Deze periode was
overigens al geruimere tijd bekend.
Na vijftien jaar huwelijksleven blij
ken de moeilijkheden in het alge
meen terug te voeren te zijn op
geld en ontrouw.
Verveling is even erg als was ook.
Hierover klaagt vooral de groep van
de mannen, die ongeveer 25 jaar
zijn getrouwd Hun huwelijk was niet
ideaal, maar beide partijen gaven
en namen wat, met het oog op de
kinderen. Nu ze volwassen zijn, hun
eigen weg gaan en het ouderlijk huis
merendeels leeg is, sluipt de verve
ling binnen, onhoorbaar maar ge
vaarlijk.
De psychologen concludeerden er
uit, dat „verveling" even gevaarlijk
is als ontrouw.
Hutvelijk is een huis
„Een huwelijk is net een huis"
schreef Hertz. „Het moet zorgvuldig
onderhouden worden en de minste
kleinigheid moet keurig worden ge
repareerd." En hij adviseert iedere
gehuwde vrouw zich regelmatig de
volgende vragen te stellen:
1) Stel ik nog belang in het werk
van mijn man? 2) Wik en weeg ik
mijn woorden nog net als in onze
verlovingstijd? 3) Doe ik nog alles
om er mooi en jong uit te zien?
4) Laat ik me bij de keuze van een
jurkje nog altijd door hem beinvloe
den? 5) Heb ik liefhebberijen of een.
vrijetijdsbesteding waarvan mijn
man ook houdt? 6) Ben ik nog altijd
de beste vriend van mijn man?
Vrouwen, die niet op minstens vier
van deze vragen volmondig bevesti
gend kunnen antwoorden zitten met
een moeilijk huwelijk en doen ver
standig wijzigingen in te voeren, zo
dat ze op vijf of nog beter zes vra
gen bevestigend kunnen antwoorden.
Typisch voorbeeld van de hoeden-
mode voor de komende winter
Als wij niet wisten, dat het in
verschillende andere landen precies
even sterk is als by ons, zouden
wij het breien onze nationale ge
woonte willen noemen. Een gewoon
te overigens, die nog steeds in om
vang toeneemt, want per hoofd van
de bevolking verbreien wy nu meer
wol dan voor de oorlog, wat waar
lijk wel een bijzonderheid is in deze
steeds meer op confectie overscha
kelende wereld.
Blijkbaar is het breien voor de
vrouw een bezigheid, die in onze
tijd helpt rust en kalmte te herge
ven na jachtige dagen in werkkring
of huishouden.
Veranderde techniek
Opvallend is het trouwens ook, dat
het breien, dat zich tot in het begin
van deze eeuw hoofdzakelijk con
centreerde op kousen en ondergoed,
een zekere hoeveelheid schipperstrui
en en baby artikelen, zich in de
loop der laatste dertig jaren voor
een zeer groot deel is gaan richten
op bovenkleding voor alle leeftijds
groepen van beide seksen.
De ontzagwekkende hoeveelheid
breiwol, die ieder jaar door nijvere
handen tot allerlei kledingstukken
wordt verwerkt, wordt voor een groot
deel in modieuze banen geleid, via
de breiboeken die de Nederlandse
breiwolfabrikanten vrijwel zonder uit
zondering uitgeven en aan het pu
bliek beschikbaar stellen door tus
senkomst van de breiwolhandel. Het
waren een zestigtal van deze model
len, die, in natura aan een groot aan
tal detailhandelaren en pers werden
getoond, terwijl de overgebleven plaat
sen door een dankbaar publiek wer
den bezet. Deze modellen, gekozen
uit de collecties van alle Nederlandse
breiwolfabrikanten, werden getoond
door Nederlands beste mannequins,
onder leiding van mevrouw de Vries
Bles. Men had hiervoor het prachtige
Edese Openluchttheater en theater
Reehorst afgehuurd, dit laatste voor
slecht weer.
De show vond plaats ter gelegen
heid van de Edese Schapendag, ge
durende welke buiten de breimodel
lenshow, de jaarlijkse schapenmarkt,
een ringrijderij tom een schaap!),
een breiwedstrijd voor jongeren en
het vreugdevol koekslaan volgens ou
de trant, met de knuppel op de drie
poot om de aandacht vroegen.
Bij het zien van de modellen, vraagt
men zich af, hoe het mogelijk is,
dat een techniek als het breien zich
in enkele tientallen jaren zo volledig
aan zijn verscholen verleden heeft
kunnen ontworstelen.
Een prachtige damespullover van
slechts 400 gram wol. Vrijwel ge
heel in tricotsteek gebreid, zodat
ook de minder ervaren breister dit
model met succes kan maken.
Het kleurige fleurige schouwspel,
waarvan wij in Ede getuige moch
ten zijn, doet het beste verwachten
voor onze Nederlandse vrouwen in
de komende maanden. Zij zullen kun
nen kiezen uit een enorm kleuren
gamma, voor het breien van alles
wat hun hartje, of dat van hun naas
ten. groot en klein, maar begeert.
Wij zagen prachtige truien, zowel
grove als uiterst fijn gebreide, effen,
die hun charme ontleenden aan af
wisseling van steken of ingezette
stukken, gestreepte, die op fraaie wij
ze verschillende kleuren combineer
den, heel lange, wijde modellen,
sweaters die een brede schouderlijn
suggereerden door witte zigzaglijnen
in donkerblauw, twinsets, die in ge
lijke kleur of in fraaie combinaties
van effen en strepen, de draagster
ten zeerste flatteerden, truien en ves
ten die aan de wintersport deden
denken of aan de chique cocktail
bar. Voor de kleintjes waren er leu
ke pakjes, truitjes, vestjes, rokjes,
alles in een enorme verscheidenheid.
Ook voor de dames zelf waren er
pakjes, een prachtig mantelpak en
een paar deuxpieces, alles nauwe
lijks herinnerend aan de breinaalden
van de nijvere' huisvrouw.
Als de collecties, waaruit hier dus
anoniem een selectie werd getoond
gemiddeld op deze hoogte staan, zal
ter deze winter weer een record hoe
veelheid breiwerken worden opgezet.
l
i
Dit vlotte en handige meisjesvest is
van mouw tot mouw gebreid. De
witte blokjes zijn in qerstekorrel
inqebreid. Er is slechts 300 gram
crepewol nodig en de jongedame
ziet er weer up-to-date uit.