1'
helmondse verpleegster
naar algiers
wandelde
Op
de weg maakt de dood steeds
slachtoffers
meer
Om eerherstel van een
natuur geschenk
ZUIDERZEEWERKEN IN KAART
BOLS
Oostduinkerke
Vijf paar versleten schoenen aan het eind
BERICHTEN VAN OVERAT TONEN AAN:
de
Maar wat is
oplossing
Badpakkenmaand
DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1956
8
Voor familiebezoek bij
haar zusters
H. Vader schonk
haar een pop
Gastvrijheid
Rijke ervaringen
Drukte in de
vlasserijen
Kwaliteit valt tegen
Bejaarde wielrijder
aangereden
Te Krabbendijke
Aanvoer van pruimen
loopt ten einde
NOG EENS: HELL
Aanpassing van Voornsc kanaal
Gelegenheid voor
zeehandel en industrie
BOEKENPLANK
Dat is honkbal
s,,' 'Ss,
ZCiC/t&t Cfitoc/j
Verantwoordelijk
Politiek model
(Van onze speciale verslaggever)
Mei Nellv Noyen, afkomstig uit Helmond en als verpleegster werk
zaam in Brussel, heeft vijf paar schoenen versleten om een bezoek af te
leggen bij twee van haar zusters. Die twee zusters zijn religieuse en ze
wonen in Algiers. De Helmondse heeft het gepresteerd om deze lange
tnrht te voet te maken. Met uitzondering van de boot, die haar van de
„„inok Alirante. naar Oran bracht, heeft ze van geen ^er-
Snaanse havenplaats Alicante naar Oran bracht, heeft ze van geen v
«n^rmiddel gebruik gemaakt. Als men althans de kinderwagen buiten
bescTouwiig faat%ie ze bij zich had om kleding en schoeisel in te ber-
ven Die kinderwagen is haar enige reisgenoot geweest en een zeer
trouwe Tot Mechelen (op de thuisreis) heeft hij het uitgehouden. Toen
viel er de bodem uit. De burgemeester van Mechelen, die de eenzame
reizigster welgezind was, zorgde dat er spoedig een andere kinderwa
gen kwam en met deze nieuwe wagen troffen we mej. Noyen dezer da
gen aan in Ulvenhout, waar ze, op terugreis naar haar werk in Brussel,
bij de fam. v. d. Westerlaken gastvrij was ontvangen.
Met drie boeken vol foto's en aan
tekeningen en met een schat van her
inneringen aan deze merkwaardige
reis, weet Nelly Noyen, haar gasten
urenlang te boeien. Hoewel ze reeds
sinds december van het vorig jaar in
Nederland terug is, vertelt ze nog
steeds aan ieder die het horen wil,
met ongetemd enthousiasme van alles
wat ze heeft gezien en meegemaakt.
Ze had al heel lang zin om haar
zusters eens te gaan bezoeken. Toen
de dokter haar in 1953 een reis voor
schreef ter afleiding, had mej. Noyen
geen enkele aansporing meer nodig
om haar plan ten uitvoer te bren
gen. Het eerste deel van haar reis
voerde haar van Brussel via Nice en
Ventimiglia naar Rome, waar ze tien
dagen verbleef. Evenals op vele plaat
sen vond zij er onderdak in een
klooster.
Dat verblijf in Rome ziet mej.
Noyen als een der hoogtepunten van
haar reis. Ze heeft er Kerstmis en
Nieuwjaar gevierd en ze is er op
audiëntie geweest bij de H. Vader.
Toen die het doel van haar reis kende,
vroeg Hij of Hy haar van dienst kon
zyn met geld Maar daarvoor, zo zei
ze, was ze niet gekomen. Wel wilde
ze met graagte een herinnering aan
haar bezoek ontvangen.
De H. Vader heeft haar toen
een merkwaardig geschenk ge
geven: een grote pop, die hij uit
de voorraad speelgoed van een
Milanese fabriek had gekregen.
Die pop, die zij als een kostbaar
stuk bewaart, heeft de verdere
reis in haar wagen meegemaakt.
Van Rome is mej. Noyen naar Lour-
des getrokken en in dat genade-oord
is ze vijf dagen gebleven. Toen heeft
ze haar reis door Spanje voortgezet
om na de boottocht over de Middel
landse Zee weer van Oran naar Al
giers te lopen. „Met een grote bos
witte anjers, speciaal gekocht voor de
kloosterkapel, ben ik in Algiers aan
gekomen," zo vertelt de reizigster
trots. Ruim veertien dagen is ze in
die merkwaardige, toen nog rustige
stad gebleven. Daarna is ze, na een
De foto toont mej. Nelly Noyen,
bladerend in haar boeken met foto's
en aantekeningen van haar merk
waardige reis. We troffen haar bij
de fam. v. d. Westerlaken te Ulven-
hout, die de moedige reizigster
enkele dagen gastvrij heeft onthaald
boottocht naar Marseille, weer op
huis aangegaan, waar ze in december
1955 aankwam.
Nelly Noyen. die momenteel 50 jaar
ls,jis *n a^e opziedten dankbaar
gestemd ten opzichte van de mensen
die ze op haar weg ontmoette en die
haar, zonder ook maar één uitzonde-
?ng' >n *lle Sastvrijheid hebben ont
haald. Geen enkele nacht heeft ze on.
aer de blote hemel hoeven doorbren
gen, steeds was ze vóór de avond on-
ontbroken. hee£t haar aan niets
Merkwaardige belevenissen? Na
tuurlijk waren er die. Toen mej.
Noyen van de H. Vaderzoals hier
boven geschreven, een pop ten ge
schenke had gekregen ontving ze
van verscheidene kanten fraaie pop-
penkleertjes in Italiaanse stijl. Op
haar verdere reis, met name in
Spanje, trof ze ergens een heel arm
gezin, waarvan het jongste kind,
pas enkele weken oud, nauwelijks
een luier rijk was. Spontaan heeft
mej. Noyen daar toen de poppen-
kleertjes achter gelaten die best van
pas bleken te komen. De pop heeft
het toen zonder moeten doen tot
Algiers. Daar hebben de zusters
voor 'n nieuwe garderobe gezorgd.
Veel armoe heeft mej. Noyen op
haar tocht gezien. Veel weelde ook.
Het was haar opgevallen, dat vooral
in Italië de afstand tussen rijk en
arm veel kleiner is dan in ons land.
Dat was een van haar merkwaardige
ervaringen. Zo zijn er vele. De levens
gewoonten van de mensen in de lan-
die zij bezocht, de schitterende natuur
in Frankrijk, in Italië ,waar ze alles
bijeen een jaar en vier maanden ver
bleef, in Spanje ook, de schoonheid
van grote en kleine plaatsen, dit alles
heeft de onvermoeibare reizigster vast
in haar herinnering.
En of ze na dit welgeslaagde avon
tuur nog meer op reis zal gaan? „Ik
moet nu eerst weer aan he*
zegt ze, „en dan kunnen - een
tijdje wel verder zien."
De laatste weken is er een massale
aanvoer geweest van vlas naar de
verschillende vlasbedrijven in Hei
kant en St. Jansteen. Iedere vlasser
is aan het repelen en hoewel de kwa
liteit van het vlas zeer tegenvalt, is
de prijs van het lijnzaad in elk geval
boven de verwachtingen, Er wordt
door de Belgen ook zeer veel vlas on-
gerepeld uitgevoerd, wat een terug
slag teweeg brengt in de vlasbedrij
ven, die zich speciaal hadden toege
legd op 't in loon afrapelen van vlas
Door het tegenvallen van de kwa
liteit van het vlas, ziet het er naar
uit dat, wanneer de prijzen van
het lint niet omhoog zullen lopen,
het voor de vlassers wederom een
zeer slecht seizoen zal worden en dat
weer een aantal vlassers zullen be
sluiten om deze riskante tak van
nijverheid vaarwel te zeggen.
Op het zeer gevaarlijk, onoverzich
telijke kruispunt, verbindingsweg
rijkswegWestweg te Krabbendijke,
is gistermiddag de 69-jarige wielrij
der J. Lobbezoo omvergereden door
een auto. bestuurd door de heer de
D. uit Goes, Omdat de wielrijder
plotseling te voorschijn kwam, kon
de heer de D. een aanrijding niet
voorkomen; hij remde zo hard, dat
zijn wagen dwars over de weg kwam
te staan.
Het bejaarde slachtoffer liep ern
stige verwondingen op en is naar 't
Goese gasthuis gebracht.
Het is met de aanvoer van pruimen
op de Zeeuwse veilingen nu een heel
eind gebeurd. Voorlopig zal er wel
iswaar nog een aanbod zijn maar toch
belangrijk minder dan in de voor
gaande weken.
Als gevolg hiervan heeft men in
Kapelle-Biezelinge besloten dat met
ingang van volgende week de veilin
gen voor het binnenland op dinsdag
en donderdag om 1 uur. komen te
vervallen.
Wel blijven op deze dagen de in
dustrie- en exportveilingen voorlopig
gehandhaafd. Deze beginnen om half
twaalf. Er zullen dar. enkel appels en
peren en bor.en worden geveild.
Reuter-correspondenten uit vele ste
den van de wereld hebben het volgende
bericht over de toestand van het verkeer
in verschillende landen en de pogingen
die worden ondernomen om het aantal
verkeersslachtoffers te beperken:
PARIJS: Eén op de 100 burgers komt tengevolge
van een autobotsing om het leven. Elke weekse
dag verliezen twintig mensen het leven op de
weg en 30 komen er per dag om tijdens de week
einden. De Franse regering overweegt maat
regelen om nieuwe autobestuurders medisch te
laten onderzoeken en de rijvergunningen perio
diek te controleren
ROME: Volgens Italiaanse verkeersautoriteiten
zal 1956 het recordjaar worden in de geschiede
nis van Italië met betrekking tot het aantal
doden tengevolge van verkeersongelukken op de
weg.
BERN: In de meeste kantons worden strengere
straffen dan tot nu toe gegeven aan automobi
listen die de verkeersvoorschriften overtreden.
WENEN: In Oostenrijk hoopt men, dat het aan
tal verkeersongevallen terug zal lopen. In We
nen kan een autobestuurder, die een in het oog
lopende, hoffeljjke daad verricht, door een amb
tenaar worden aangehouden en tot „ridder van
de weg" worden geslagen. In de laatste week
van augustus zijn echter 44 mensen om het leven
gekomen en 1.400 gewond tengevolge van 1.500
verkeersongelukken.
BONN: In West-Duitsland overweegt men de
maximumsnelheid opnieuw wettelijk te regelen.
Grote vrachtwagens mogen op zaterdag en zon
dag niet meer op de wegen rijden en elke auto
moet twee spiegels hebben opdat de bestuurder
het van achteren naderende verkeer kan zien.
In juli van dit jaar kwamen in West-Duitsland
elke dag 43 personen om tengevolge van ver
keersongelukken.
DEN HAAG: Veertig percent van alle on
gelukken die in Nederland plaats vin
den, zijn verkeerstongelukken. Sinds
1952 is het aantal doden tengevolge van
verkeersongelukken op de weg steeds
toegenomen.
KOPENHAGEN: Men tracht in Denemarken het
aantal verkeersongelukken tc beperken door een
campagne, die tot titel draagt „geef signalen
met een glimlach". De politie meent, dat de toe
name van het aantal motorfietsen de kans op
verkeersongelukken vergroot, omdat de berij
ders geen rijvergunning nodig hebben.
OSLO: Tot 31 augustus kwamen dit jaar in
Noorwegen 188 mensen onder wie 59 kinderen
om het leven bij verkeersongelukken. In 1955
bedroeg dit aantal 175. Elke autobestuurder
wordt om de vijf jaar aan een examen onder
worpen.
STOCKHOLM: In de eerste acht maanden van
dit jaar gebeurden er in Zweden minder ver
keersongelukken met dodelijke afloop dan in de
overeenkomstige periode van 1955 (508 tegen
523).
TOKIO: De Japanse politie noemde de slechte
toestand van de Japanse wegen en het onbehol
pen chaufferen als oorzaken van het feit, dat er
in de eerste helft van dit jaar meer dan 3000
mensen tengevolge van verkeersongelukken om
het leven kwamen en meer dan 44.000 werden
gewond. Een woordvoerder van de Japanse po
litie zei, dat de meeste verkeersongelukken in
Japan veroorzaakt worden door taxichauffeurs,
die meestal de plaats van bestemming willen
bereiken in de kortst mogelijke tijd via de lang
ste weg.
MELBOURNE: In het vorig jaar zijn 2.084 men
sen in Australië om het leven gekomen en 47.757
gewond tengevolge van 300.000 verkeersongeluk-
In 1946 waren er in dit land 909.000 auto's op
de weg. in 1956 2.254.000.
NEW YORK: In de Ver. Staten is een „spoed-
eampagne" voor de veiligheid op de weg aange
kondigd. Hierdoor hoopt men te bereiken, dat
er tenminste enigen van de 42.000 mensen die
volgens berekening voor het einde van 1956 ten
gevolge van verkeersongelukken om het leven
zullen komen, kunnen worden gered.
Tussen zeehaven en rede wordt nog verschil gemerkt, maar
dat behoeft niet lang meer zo te zijn. Ook voor de rede geldt het
hoofdkenmerk van beide: een veilige ligplaats voor zeeschepen
te zijn. Op de rede ligt het zeeschip veilig voor anker, d.w.z. voor
minstens twee ankers, zoals ook in de haven meer trossen nodig
zijn. De anker grond moet diep genoeg zijn en de klei of het klei
achtige zand van de bodem moet dan die 'ankers voldoende aan
grijpingspunten en dus houvast gevep. De buiten de branding ge
legen rede biedt met behulp van de tegenwoordige techniek goede
mogelijkheden om net als de riviersrede geheel en al als haven
dienst te doen.
Er kan als verbinding met de wal een leidam dienst doen; er kun
nen aan de wal verbindingssteigers gebouwd worden; er kan een hang-
baan zijn tussen een op de rede aangebrachte landingsplaats en de vaste
wal kortom, er is van het in verhouding tot de zee rustige watervlak
van een rede, zo nodig nog door één enkele golfbrekende dam te ver
sterken, een behoorlijke haven te maken.
De tweede Rijnmond, zich over gro
te lengte uitstrekkend, biedt gele
genheid ot vestiging van zeehandel en
industrie op een afstand even ver van
's werelds drukst bevaren zee als Rot
terdam maar ook op afstanden zo
als die tegenwoordig zozeer in trek
zijn van veel minder dan de twee uur
varen van Rotterdam naar Hoek van
Holland. Niet verder naar binnen dan
voor een schip nodig is om daar te
allen tijde ook bij storm veilig te zijn.
ligt daar bij de tweede Rijnmond
een rede, die reeds van eeuwen her
en nog tegenwoordig iets zeer bijzon
ders is- De diepte van die rede wordt
nooit uitgedrukt in voeten, ook niet
als bij de Nieuwe Waterweg in me
ters! daar wordt gerekend met vade
men- Een vadem is bij zijdelings uit
gestrekte armen de afstand tussen de
toppen van de vingers van linker- en
recherhand, zo een één en driekwart
Honkbal,
Amerika
een sport die vooral in
ongemeen populair Is,
kw am, sinds het Nederlands negen-
juli ai. -
ise t
land meer^ in de bclangsteïling. Min"
Euronesp'tH«inv.du iaar te Rome~ de
land me J faalde, ook m eigen
pmkUschZyenWbece"--Waar Sp-°rt
boven de rivieren,
uitgevers-maatschappij i?aeft
(Amsterdam-Antwerpen) "^m0S
door een handboek te i=. VOo">en,
stellen. Gé Soogenbos is de* Vh^6"-
er van en het kreeo elschnjver
Urban^T'fe ?P' Hans
bevat een duidelük» „uT.L J°Ie- Het
de wijMnvdan'dwerpeendtan«ntaf Va"
K01M.MMLS"-
uit Amerika.
Wanneer de dijk van de nieuwe
polder Oostelijk-Flevoland gesloten
is, wordt onmiddellijk begonnen
met het droogmakenIs dit eenmaal
gebeurd dan is het werk van deze
gemalen beslist niet afgelopen. Deze
enorme pomp-installaties houden
het overtollige water buiten de
dijken van het nieuwe land, dat, zo
als men weet, enige meters beneden
de zeespiegel ligt.
Wij geven in deze kaart een over
zicht van al de gemalen die na 13
september in werking zijn.
De Wieringermeer-polder bezit 2
gemalen, de Noord-Oost-polder en
Oostelijke-Flevopolder ieder 3.
De cijfers die bij de gemalen ver
meld staan geven een beeld van de
enorme capaciteit van deze pomp-
f abrieken. Het gemaal Leemans
heeft de kleinste capaciteit n.l. 500
kubieke meter per minuut. Deze 500
kubieke meter is toch nog altijd
500.000 liter water, dit wil zeggen
een bassin van 50 meter lang, 2 me
ter diep en 5 meter breed kan door
dit gemaal op volle toeren draaiend
in een minuut worden leeggepompt.
Het gemaal met de grootste capa
citeit is de Buma bij de Lemmer.
Hier wordt per minuut 1635 ku
bieke meter, oftewel 1.635.000 liter
water verzet, dus ruim 3 maal zo
veel als door de Leemans,
xxx
De dijkdichting van Oostelijk-
Flevoland is weer een belangrijke
mijlpaal in de ontwikkeling van de
Zuiderzee-werken. Wij geven in
deze kaart een overzicht van het
verloop van dit gigantisch werk
waarmee Nederland een gebieds
uitbreiding verkrijgt van ruim 2200
vierkante kilometer, dit is ongeveer
7 procent van ons totale land
oppervlak. Het werk is in 1927 be
gonnen met de Afsluitdijk en de
aanleg van de Wieringermeer-pol-
der. De Noord-Oost-polder volgde
tussen 1937 en 1942 .terwijl de aan
leg van Flevoland en de Marker
waard nu achter elkaar worden uit
gevoerd, een werk waarmee uiter
aard jaren gemoeid zijn.
meter. De diepte was en is op die
rede van 8 tot 14 vadem, dat is van 14
tot 25 meter. Hier heef men dus van
nature reeds als minimum, wat men
me krachige kunstmatige middelen
tussen de leidammen van de Nieuwe
Waterweg hoopt te bereiken door
daar de diepte van 12 op 14 meter te
brengen. Natuurlijk zal er ook op deze
prachtrede bij een door een wester
storm tegengewerkte ebstroom zee
staan, maar niet zo of de schepen
liggen er volkomen veilig.
Naar eerherstel van dit natuur-
geschenk en dan in de eerste plaats
in de economische sfeer dient ge
streefd te worden. Van Nederlands
standpunt gezien is het noodzake
lijk, dat de gunstige, natuurlijke
factoren, die Hellevoetsluis te bie
den heeft, worden uitgebuit en met
kunstmatige middelen gerust nog
verder mogen worden aangezet.
Hellevoetsluis vooruit
Wie het doel wil, moet de midde
len willen. Behalve een vrije weg
naar zee zal Hellevoetsluis behoor
lijke verbindingen te water en te
land met Rotterdam behoeven. Ver
binding te water is er; het oude
Voornse kanaal. Min of meer kleine
rend wordt tegenwoordig wel gezegd:
„Het Voornse kanaal kan alleen nog
als van plaatselijk belang worden be
schouwd". Dat zogenaamde plaatse
lijk belang van dit „thans verlaten
liggende kanaal" is toch nog behoor
lijk groot. Tegenover het veelvuldige
en zo hinderlijke denken in uitslui
tend wit of zwart, die het kanaal tot
„vrijwel waardeloos"' verklaart,
worde de werkelijkheid gesteld, zoals
de laatste statistiek die aangeeft.
Jammer genoeg geldt deze alleen
vrachtschepen en worden alle Rijks
vaartuigen, passagiers- en woonsche
pen, vissersvaartuigen, zandzuigers,
baggermolens en ïjsbrekers bewust
buiten deze statistieken gehouden.
Alleen dus lettende op vrachtsche
pen is er in 1953 van het kanaal ge
bruik gemaakt door 2867 motorsche
pen en 270 sleepschepen. Met de 4 op
andere mechanische wijze voortbe
wogen schepen en het éne stoom
schip wordt dat een totaal van 3142
schepen; dat is gemiddeld per dag
ruim 9. Het gemiddeld laadvermogen
dezer schepen was 179 ton.
Het is volstrekt niet nodig het
Voornse kanaal eeen andere naam te
geven, wel echter een gedaante, die
is aangepast aan de tegenwoordige
eiesen van de scheepvaart. Bij een
bevaarbaarheid als thans tot 1000
netto registerton behoeft 't volstrekt
niet te blijven. Er is echter een groot
verschil tussen een van meet of aan
beginnen met het graven van een ka
naal, dus tussen het steken van de
eerste spade in de grond en het op
voeren van een bestaand kanaal van
10,5 kilometer lengte, 10 meter breed
te aan de bodem en 40 meter van de
oppervlakte, met een diepte, die vol
doende is voor de grootste schepen
voor de binnenvaart en voor kleine
zeeschepen, tot een hoogte, dat vol
daan kan worden aan de voorschrif
ten van onze grootste en drukste ka
nalen. Het is niet nodig, dat de aller
grootste schepen het kanaal bevaren:
die kunnen blijven op West-Rozen
burg of bij Hellevoetsluis. In ieder
geval kan de ligging van het kanaal
tussen de eerste en de tweede Rijn
mond, gezien met de ogen van heden
daagse actualiteit, uitnemend ge
noemd worden.
Zoals Rotterdam-Feijenoord met
het Botlekgebied met een spoorlijn is
verbonden, zo zal deze lijn moeten
worden doorgetrokken naar de twee
de Rijnmond, naar de daar gelegen
stad met haar haven en haar indus
trieterrein.
Het reeds aanwezige
Van het reeds aanwezige moet een
dankbaar gebruik gemaakt worden.
Het is nu reeds mogelijk met kleine
zeeschepen of kustvaarders grond- en
hulpstoffen aan te voeren: hout,
steenkool, kalk, cement en om te los
sen ligplaats te kiezen aan dit Voorn
se kanaal in de onmiddellijke nabij
heid van houtzagerijen, cementfa
brieken enz. Er moet een goede wis
selwerking komen tussen wat de over-
Met dit artikel sluit Luc-
tor zijn beschouwingen over
het glorierijk verleden, het
roemloos heden en het mo
gelijk herstel van Helle
voetsluis af. In volgende ar
tikelen komt de functie van
Tiengemeten aan de orde.
(Advertentie)
heid en wat particulieren tot stand
kunnen brengen. Particulier kapitaal
en initiatief van de kant van Rotter
dam, ook van de gemeente, zullen
gangmaker moeten zijn, die het bij
wijlen wat trage Rijk tot wat spoed
aanzetten. Al zal een deel van de
cost vóór de baat uitgaan, er zal
spoedig wisselwerking moeten zijn
tussen de uitbreiding van handel,
zeevaart, industrie aan de ene kant
en grote gangbare werken aan de an
dere.
Nog net als in de tijd der grote
admiraals ruist en bruist en woelt
en werkt vóór het oude Hellevoet
sluis het zilte nat en lokt naar het
ruime sop. Nog altijd zijn het brede
Haringvliet en het nog breder Goe-
reese Ga t bereid om vele schepen
te dragen. Luctor.
Ge ziet: 't is deze keer niet dat
ik u uit Oost-Rozebeke, maar uit
Oostduinkerke schrijf. Schoonmama
en halve trouwboek wilden par
force gaan zwemmen. Ik heb er
naar zitten zien met de col van
m'nne paletot tot over m'n oren.
„Wisselende bewolking met hier en
daar kans op 'n buitje,'' ge kent da.
Maar 't is nie van de depressie
ruzie dat ik u wil schrijven. Heel
de wereld bibbert tot in Egypte
toe. 'i Gaat over 't badpak.
Gij, Ollanders noemt dat in 't Ne
derlands badcostume. De gemeente
raad van 't kokette badplaatsje Oost
duinkerke zit momenteel met 'n nete
lig probleem; in de nieuwe badinstal
laties zullen namelijk badpakken ver
huurd worden en die motten door
de vroede vaderen worden gekozen.
Vroede vrouwen, die toch ook gaarne
'n woordje mee praten over dat spaar
zaam stukske textiel, zitten daar nie
tussen, 't Zal dus 'n badpak worren
uit 'n zuiver Vlaams-mannelijke vi
sie ontsproten. Ge hoort; als het
'n poëtisch object betreft, zit Sus ook
nie met z'nne mond vol journalis
tieke tanden. Maar, gij, Ollanders,
mocht ge in Oostduinkerke komen
zwemmen, 't ies te zeggen, in 't
klaan stukske zee, dat we daar heb
ben... ge moogt gerust zijn. Er zal
naar gestreefd worden alle smaken
te bevredigen en de uniformiteit (bron
van grijze verveling) te weren.
Ge kunt u verwachten aan 'n woe
lige, 'n stormachtige zitting op 't ge
meentehuis van Oostduinkerke, waar
bij vergeleken uw oud-Bredase zit
tingen, waarin men elkaar toe
schreeuwde: „Breek je nek!"., nog
maar minnespel genoemd mag wor
den. Want, niet waar? 'n Kind weet,
dat de keuze van 'n badpak 'n kwestie
is van levensbeschouwink. De partij
politiek in Oostduinkerke zal opvlam
men, dat de gloeige stukken er af
vliegen.
Elke partij voelt de verantwoorde
lijkheid zwaar op de schouders we
gen. Immers; badpakken gaan ver
huren, die in 't openbaar motten ge
dragen worren....heel de wereld zal
er de ogen op gevestigd houden. Er
zit 'n officieel karakter aan dit schok
kend Oostduinkerkes probleem. Het
kledingstukken probleem. Moeten of
mogen we 'n badpak eigenlijk wel
'n kleding-stuk noemen? Wordt 'n
mens er door ge-of ontkleed? 't Zal
er spannen, zulle!
Ik hoor 't al: „Meneer de Voorzitter
'n klaan woordje astablieft....'n bad
pak, dat aan de....
„Meneer de Voorzitter...!"
„Meneer de...!"
„Meneer...!"
„Heren....heruuuuuuuuu! me kun
nen wel allemaal tegelijk zingen maar
nie klappen!" En dan zal er 'nnen
hamerslag vallen, dwars deur de gruu
ne tafel heen. Want de invloed van
het badpak op de dragers, drageres
sen en toeschouwers mag niet licht-
vaardig-wat zeg ik? roekeloos worden
onderschat.
Daar is eerst en vooral de kwestie
van de kwaliteit; zal men de voor
keur geven aan krimpvrije of aan
rekvrije badpakken? Zal men het ge
meente budget extra-zwaar kunnen
belasten met badpakken, die noch
krimpen, noch rekken, dus extra-duur
zijn? En de couleur? Nom de patatte,
ik hoor al vuistslagen! Zal elke poli
tieke partij hardnekkig vasthouen
aan haar traditionele couleur? Of zal
men zich wijselijk-voorzichtig gaan
bepalen bij enkel zwarte en witte'
Neutraliteit is in 'nne Suez-tijd ook
nog wat waard!
Er zullen er zijn, die schreeuwen:
Rod, geel en zwert, zulle! En dat
zal overschreeuwd worren met:
„Geel, met de Vlaamse Leeuw van
voren en van achteren!" ...Roed roed
Vive van den Acker!"
En dan zullen ze ogenblikkelijk de
Vlaamse Leeuw aanheffen: „Zij zul
len hem nie temmen!" Pauvre Bel-
gique, dat, neffe de beste koks van
de wereld ook nog de beste badpak
ken wil hebben! Meneer d'n Hoofdop
steller, uwe medewerker zou bloedige
tranen schreien as bloed nie zo bloed
rood zag. Want, welk model zal de
burgemeester bestellen? Question bru
lante voor heel de Belgische natie.
En, ook voor u, Nederlanders, want
wij verwachten zeker, dat ook gij
met onze badpakken-strijd zult mee
vechten. Vlaams en Nederlands...'t
heeft beide aan dezelfde historische
moederborst gelegen.
Het ligt voor de hand, dat elke
politieke fractie een verschillend mo
del zal verdedigen, gefundeerd op mo
rele, wijsgerige en vooral esthetische
gronden of principes, naar ge wilt,
de een al onverzetteleijker dan de
andere, 't Gaat er hier eenvoudig
om; komt er 'n links of komt er
'o rechts badpak in Oostduinkerke?
't Gaat 'n heet agenda-punt worren
en ik zijn zekers dat de hele rond
vraag in 't badpak-teken komt te
staan. Ik zal al content zijn, als dat
badpakken geen vastpakken wordt.
Daarom; genoeg over dit (onver
kwikkelijke (ont) kledingsstuk. Ik zal
u iet vertellen, wat u masshient nog
meer zal interesseren; de hoteliers
van Brussel willen met 't komende
tentoonstellingsjaar, de hotelprijzen
met 70 procent verhogen, minimom,
zulle! Vindt ge het geen stomme
rikken om daar nou al ruzie over te
gaan maken? Want, gij, Nederlanders
gij gaat natuurlijk zeggen; wij be
talen ons in België nou al bont en
blaauw allenig om er te mogen sla
pen. Zeventig procent daar boven op?
Wij hebben er Nederlandse tabak
van, zulle'. En ge blijft stillekes in
uw volgestopte huizekes. Ik zou u
geen ongelijk kunnen geven. Wat
is het gevolg? Nu al ruzie tussen de
kust- en binnenland hoteliers. Van
tentoonstellingen geklapt... wij zijn
ier met twaalf amateurs in 'n auto
bus uwen Taptoe in Delft gaan zien.
Al wa schoon. Chapeau bas! Ik wist
nie dat er van 'nne simpele mens
zo'n schone machine te maken was.
SUSKE VAN TESTELT.