1' helmondse verpleegster naar algiers wandelde Op de weg maakt de dood steeds slachtoffers meer Om eerherstel van een natuur geschenk ZUIDERZEEWERKEN IN KAART BOLS Oostduinkerke Vijf paar versleten schoenen aan het eind BERICHTEN VAN OVERAT TONEN AAN: de Maar wat is oplossing Badpakkenmaand DAGBLAD DE STEM VAN DONDERDAG 13 SEPTEMBER 1956 8 Voor familiebezoek bij haar zusters H. Vader schonk haar een pop Gastvrijheid Rijke ervaringen Drukte in de vlasserijen Kwaliteit valt tegen Bejaarde wielrijder aangereden Te Krabbendijke Aanvoer van pruimen loopt ten einde NOG EENS: HELL Aanpassing van Voornsc kanaal Gelegenheid voor zeehandel en industrie BOEKENPLANK Dat is honkbal s,,' 'Ss, ZCiC/t&t Cfitoc/j Verantwoordelijk Politiek model (Van onze speciale verslaggever) Mei Nellv Noyen, afkomstig uit Helmond en als verpleegster werk zaam in Brussel, heeft vijf paar schoenen versleten om een bezoek af te leggen bij twee van haar zusters. Die twee zusters zijn religieuse en ze wonen in Algiers. De Helmondse heeft het gepresteerd om deze lange tnrht te voet te maken. Met uitzondering van de boot, die haar van de „„inok Alirante. naar Oran bracht, heeft ze van geen ^er- Snaanse havenplaats Alicante naar Oran bracht, heeft ze van geen v «n^rmiddel gebruik gemaakt. Als men althans de kinderwagen buiten bescTouwiig faat%ie ze bij zich had om kleding en schoeisel in te ber- ven Die kinderwagen is haar enige reisgenoot geweest en een zeer trouwe Tot Mechelen (op de thuisreis) heeft hij het uitgehouden. Toen viel er de bodem uit. De burgemeester van Mechelen, die de eenzame reizigster welgezind was, zorgde dat er spoedig een andere kinderwa gen kwam en met deze nieuwe wagen troffen we mej. Noyen dezer da gen aan in Ulvenhout, waar ze, op terugreis naar haar werk in Brussel, bij de fam. v. d. Westerlaken gastvrij was ontvangen. Met drie boeken vol foto's en aan tekeningen en met een schat van her inneringen aan deze merkwaardige reis, weet Nelly Noyen, haar gasten urenlang te boeien. Hoewel ze reeds sinds december van het vorig jaar in Nederland terug is, vertelt ze nog steeds aan ieder die het horen wil, met ongetemd enthousiasme van alles wat ze heeft gezien en meegemaakt. Ze had al heel lang zin om haar zusters eens te gaan bezoeken. Toen de dokter haar in 1953 een reis voor schreef ter afleiding, had mej. Noyen geen enkele aansporing meer nodig om haar plan ten uitvoer te bren gen. Het eerste deel van haar reis voerde haar van Brussel via Nice en Ventimiglia naar Rome, waar ze tien dagen verbleef. Evenals op vele plaat sen vond zij er onderdak in een klooster. Dat verblijf in Rome ziet mej. Noyen als een der hoogtepunten van haar reis. Ze heeft er Kerstmis en Nieuwjaar gevierd en ze is er op audiëntie geweest bij de H. Vader. Toen die het doel van haar reis kende, vroeg Hij of Hy haar van dienst kon zyn met geld Maar daarvoor, zo zei ze, was ze niet gekomen. Wel wilde ze met graagte een herinnering aan haar bezoek ontvangen. De H. Vader heeft haar toen een merkwaardig geschenk ge geven: een grote pop, die hij uit de voorraad speelgoed van een Milanese fabriek had gekregen. Die pop, die zij als een kostbaar stuk bewaart, heeft de verdere reis in haar wagen meegemaakt. Van Rome is mej. Noyen naar Lour- des getrokken en in dat genade-oord is ze vijf dagen gebleven. Toen heeft ze haar reis door Spanje voortgezet om na de boottocht over de Middel landse Zee weer van Oran naar Al giers te lopen. „Met een grote bos witte anjers, speciaal gekocht voor de kloosterkapel, ben ik in Algiers aan gekomen," zo vertelt de reizigster trots. Ruim veertien dagen is ze in die merkwaardige, toen nog rustige stad gebleven. Daarna is ze, na een De foto toont mej. Nelly Noyen, bladerend in haar boeken met foto's en aantekeningen van haar merk waardige reis. We troffen haar bij de fam. v. d. Westerlaken te Ulven- hout, die de moedige reizigster enkele dagen gastvrij heeft onthaald boottocht naar Marseille, weer op huis aangegaan, waar ze in december 1955 aankwam. Nelly Noyen. die momenteel 50 jaar ls,jis *n a^e opziedten dankbaar gestemd ten opzichte van de mensen die ze op haar weg ontmoette en die haar, zonder ook maar één uitzonde- ?ng' >n *lle Sastvrijheid hebben ont haald. Geen enkele nacht heeft ze on. aer de blote hemel hoeven doorbren gen, steeds was ze vóór de avond on- ontbroken. hee£t haar aan niets Merkwaardige belevenissen? Na tuurlijk waren er die. Toen mej. Noyen van de H. Vaderzoals hier boven geschreven, een pop ten ge schenke had gekregen ontving ze van verscheidene kanten fraaie pop- penkleertjes in Italiaanse stijl. Op haar verdere reis, met name in Spanje, trof ze ergens een heel arm gezin, waarvan het jongste kind, pas enkele weken oud, nauwelijks een luier rijk was. Spontaan heeft mej. Noyen daar toen de poppen- kleertjes achter gelaten die best van pas bleken te komen. De pop heeft het toen zonder moeten doen tot Algiers. Daar hebben de zusters voor 'n nieuwe garderobe gezorgd. Veel armoe heeft mej. Noyen op haar tocht gezien. Veel weelde ook. Het was haar opgevallen, dat vooral in Italië de afstand tussen rijk en arm veel kleiner is dan in ons land. Dat was een van haar merkwaardige ervaringen. Zo zijn er vele. De levens gewoonten van de mensen in de lan- die zij bezocht, de schitterende natuur in Frankrijk, in Italië ,waar ze alles bijeen een jaar en vier maanden ver bleef, in Spanje ook, de schoonheid van grote en kleine plaatsen, dit alles heeft de onvermoeibare reizigster vast in haar herinnering. En of ze na dit welgeslaagde avon tuur nog meer op reis zal gaan? „Ik moet nu eerst weer aan he* zegt ze, „en dan kunnen - een tijdje wel verder zien." De laatste weken is er een massale aanvoer geweest van vlas naar de verschillende vlasbedrijven in Hei kant en St. Jansteen. Iedere vlasser is aan het repelen en hoewel de kwa liteit van het vlas zeer tegenvalt, is de prijs van het lijnzaad in elk geval boven de verwachtingen, Er wordt door de Belgen ook zeer veel vlas on- gerepeld uitgevoerd, wat een terug slag teweeg brengt in de vlasbedrij ven, die zich speciaal hadden toege legd op 't in loon afrapelen van vlas Door het tegenvallen van de kwa liteit van het vlas, ziet het er naar uit dat, wanneer de prijzen van het lint niet omhoog zullen lopen, het voor de vlassers wederom een zeer slecht seizoen zal worden en dat weer een aantal vlassers zullen be sluiten om deze riskante tak van nijverheid vaarwel te zeggen. Op het zeer gevaarlijk, onoverzich telijke kruispunt, verbindingsweg rijkswegWestweg te Krabbendijke, is gistermiddag de 69-jarige wielrij der J. Lobbezoo omvergereden door een auto. bestuurd door de heer de D. uit Goes, Omdat de wielrijder plotseling te voorschijn kwam, kon de heer de D. een aanrijding niet voorkomen; hij remde zo hard, dat zijn wagen dwars over de weg kwam te staan. Het bejaarde slachtoffer liep ern stige verwondingen op en is naar 't Goese gasthuis gebracht. Het is met de aanvoer van pruimen op de Zeeuwse veilingen nu een heel eind gebeurd. Voorlopig zal er wel iswaar nog een aanbod zijn maar toch belangrijk minder dan in de voor gaande weken. Als gevolg hiervan heeft men in Kapelle-Biezelinge besloten dat met ingang van volgende week de veilin gen voor het binnenland op dinsdag en donderdag om 1 uur. komen te vervallen. Wel blijven op deze dagen de in dustrie- en exportveilingen voorlopig gehandhaafd. Deze beginnen om half twaalf. Er zullen dar. enkel appels en peren en bor.en worden geveild. Reuter-correspondenten uit vele ste den van de wereld hebben het volgende bericht over de toestand van het verkeer in verschillende landen en de pogingen die worden ondernomen om het aantal verkeersslachtoffers te beperken: PARIJS: Eén op de 100 burgers komt tengevolge van een autobotsing om het leven. Elke weekse dag verliezen twintig mensen het leven op de weg en 30 komen er per dag om tijdens de week einden. De Franse regering overweegt maat regelen om nieuwe autobestuurders medisch te laten onderzoeken en de rijvergunningen perio diek te controleren ROME: Volgens Italiaanse verkeersautoriteiten zal 1956 het recordjaar worden in de geschiede nis van Italië met betrekking tot het aantal doden tengevolge van verkeersongelukken op de weg. BERN: In de meeste kantons worden strengere straffen dan tot nu toe gegeven aan automobi listen die de verkeersvoorschriften overtreden. WENEN: In Oostenrijk hoopt men, dat het aan tal verkeersongevallen terug zal lopen. In We nen kan een autobestuurder, die een in het oog lopende, hoffeljjke daad verricht, door een amb tenaar worden aangehouden en tot „ridder van de weg" worden geslagen. In de laatste week van augustus zijn echter 44 mensen om het leven gekomen en 1.400 gewond tengevolge van 1.500 verkeersongelukken. BONN: In West-Duitsland overweegt men de maximumsnelheid opnieuw wettelijk te regelen. Grote vrachtwagens mogen op zaterdag en zon dag niet meer op de wegen rijden en elke auto moet twee spiegels hebben opdat de bestuurder het van achteren naderende verkeer kan zien. In juli van dit jaar kwamen in West-Duitsland elke dag 43 personen om tengevolge van ver keersongelukken. DEN HAAG: Veertig percent van alle on gelukken die in Nederland plaats vin den, zijn verkeerstongelukken. Sinds 1952 is het aantal doden tengevolge van verkeersongelukken op de weg steeds toegenomen. KOPENHAGEN: Men tracht in Denemarken het aantal verkeersongelukken tc beperken door een campagne, die tot titel draagt „geef signalen met een glimlach". De politie meent, dat de toe name van het aantal motorfietsen de kans op verkeersongelukken vergroot, omdat de berij ders geen rijvergunning nodig hebben. OSLO: Tot 31 augustus kwamen dit jaar in Noorwegen 188 mensen onder wie 59 kinderen om het leven bij verkeersongelukken. In 1955 bedroeg dit aantal 175. Elke autobestuurder wordt om de vijf jaar aan een examen onder worpen. STOCKHOLM: In de eerste acht maanden van dit jaar gebeurden er in Zweden minder ver keersongelukken met dodelijke afloop dan in de overeenkomstige periode van 1955 (508 tegen 523). TOKIO: De Japanse politie noemde de slechte toestand van de Japanse wegen en het onbehol pen chaufferen als oorzaken van het feit, dat er in de eerste helft van dit jaar meer dan 3000 mensen tengevolge van verkeersongelukken om het leven kwamen en meer dan 44.000 werden gewond. Een woordvoerder van de Japanse po litie zei, dat de meeste verkeersongelukken in Japan veroorzaakt worden door taxichauffeurs, die meestal de plaats van bestemming willen bereiken in de kortst mogelijke tijd via de lang ste weg. MELBOURNE: In het vorig jaar zijn 2.084 men sen in Australië om het leven gekomen en 47.757 gewond tengevolge van 300.000 verkeersongeluk- In 1946 waren er in dit land 909.000 auto's op de weg. in 1956 2.254.000. NEW YORK: In de Ver. Staten is een „spoed- eampagne" voor de veiligheid op de weg aange kondigd. Hierdoor hoopt men te bereiken, dat er tenminste enigen van de 42.000 mensen die volgens berekening voor het einde van 1956 ten gevolge van verkeersongelukken om het leven zullen komen, kunnen worden gered. Tussen zeehaven en rede wordt nog verschil gemerkt, maar dat behoeft niet lang meer zo te zijn. Ook voor de rede geldt het hoofdkenmerk van beide: een veilige ligplaats voor zeeschepen te zijn. Op de rede ligt het zeeschip veilig voor anker, d.w.z. voor minstens twee ankers, zoals ook in de haven meer trossen nodig zijn. De anker grond moet diep genoeg zijn en de klei of het klei achtige zand van de bodem moet dan die 'ankers voldoende aan grijpingspunten en dus houvast gevep. De buiten de branding ge legen rede biedt met behulp van de tegenwoordige techniek goede mogelijkheden om net als de riviersrede geheel en al als haven dienst te doen. Er kan als verbinding met de wal een leidam dienst doen; er kun nen aan de wal verbindingssteigers gebouwd worden; er kan een hang- baan zijn tussen een op de rede aangebrachte landingsplaats en de vaste wal kortom, er is van het in verhouding tot de zee rustige watervlak van een rede, zo nodig nog door één enkele golfbrekende dam te ver sterken, een behoorlijke haven te maken. De tweede Rijnmond, zich over gro te lengte uitstrekkend, biedt gele genheid ot vestiging van zeehandel en industrie op een afstand even ver van 's werelds drukst bevaren zee als Rot terdam maar ook op afstanden zo als die tegenwoordig zozeer in trek zijn van veel minder dan de twee uur varen van Rotterdam naar Hoek van Holland. Niet verder naar binnen dan voor een schip nodig is om daar te allen tijde ook bij storm veilig te zijn. ligt daar bij de tweede Rijnmond een rede, die reeds van eeuwen her en nog tegenwoordig iets zeer bijzon ders is- De diepte van die rede wordt nooit uitgedrukt in voeten, ook niet als bij de Nieuwe Waterweg in me ters! daar wordt gerekend met vade men- Een vadem is bij zijdelings uit gestrekte armen de afstand tussen de toppen van de vingers van linker- en recherhand, zo een één en driekwart Honkbal, Amerika een sport die vooral in ongemeen populair Is, kw am, sinds het Nederlands negen- juli ai. - ise t land meer^ in de bclangsteïling. Min" Euronesp'tH«inv.du iaar te Rome~ de land me J faalde, ook m eigen pmkUschZyenWbece"--Waar Sp-°rt boven de rivieren, uitgevers-maatschappij i?aeft (Amsterdam-Antwerpen) "^m0S door een handboek te i=. VOo">en, stellen. Gé Soogenbos is de* Vh^6"- er van en het kreeo elschnjver Urban^T'fe ?P' Hans bevat een duidelük» „uT.L J°Ie- Het de wijMnvdan'dwerpeendtan«ntaf Va" K01M.MMLS"- uit Amerika. Wanneer de dijk van de nieuwe polder Oostelijk-Flevoland gesloten is, wordt onmiddellijk begonnen met het droogmakenIs dit eenmaal gebeurd dan is het werk van deze gemalen beslist niet afgelopen. Deze enorme pomp-installaties houden het overtollige water buiten de dijken van het nieuwe land, dat, zo als men weet, enige meters beneden de zeespiegel ligt. Wij geven in deze kaart een over zicht van al de gemalen die na 13 september in werking zijn. De Wieringermeer-polder bezit 2 gemalen, de Noord-Oost-polder en Oostelijke-Flevopolder ieder 3. De cijfers die bij de gemalen ver meld staan geven een beeld van de enorme capaciteit van deze pomp- f abrieken. Het gemaal Leemans heeft de kleinste capaciteit n.l. 500 kubieke meter per minuut. Deze 500 kubieke meter is toch nog altijd 500.000 liter water, dit wil zeggen een bassin van 50 meter lang, 2 me ter diep en 5 meter breed kan door dit gemaal op volle toeren draaiend in een minuut worden leeggepompt. Het gemaal met de grootste capa citeit is de Buma bij de Lemmer. Hier wordt per minuut 1635 ku bieke meter, oftewel 1.635.000 liter water verzet, dus ruim 3 maal zo veel als door de Leemans, xxx De dijkdichting van Oostelijk- Flevoland is weer een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van de Zuiderzee-werken. Wij geven in deze kaart een overzicht van het verloop van dit gigantisch werk waarmee Nederland een gebieds uitbreiding verkrijgt van ruim 2200 vierkante kilometer, dit is ongeveer 7 procent van ons totale land oppervlak. Het werk is in 1927 be gonnen met de Afsluitdijk en de aanleg van de Wieringermeer-pol- der. De Noord-Oost-polder volgde tussen 1937 en 1942 .terwijl de aan leg van Flevoland en de Marker waard nu achter elkaar worden uit gevoerd, een werk waarmee uiter aard jaren gemoeid zijn. meter. De diepte was en is op die rede van 8 tot 14 vadem, dat is van 14 tot 25 meter. Hier heef men dus van nature reeds als minimum, wat men me krachige kunstmatige middelen tussen de leidammen van de Nieuwe Waterweg hoopt te bereiken door daar de diepte van 12 op 14 meter te brengen. Natuurlijk zal er ook op deze prachtrede bij een door een wester storm tegengewerkte ebstroom zee staan, maar niet zo of de schepen liggen er volkomen veilig. Naar eerherstel van dit natuur- geschenk en dan in de eerste plaats in de economische sfeer dient ge streefd te worden. Van Nederlands standpunt gezien is het noodzake lijk, dat de gunstige, natuurlijke factoren, die Hellevoetsluis te bie den heeft, worden uitgebuit en met kunstmatige middelen gerust nog verder mogen worden aangezet. Hellevoetsluis vooruit Wie het doel wil, moet de midde len willen. Behalve een vrije weg naar zee zal Hellevoetsluis behoor lijke verbindingen te water en te land met Rotterdam behoeven. Ver binding te water is er; het oude Voornse kanaal. Min of meer kleine rend wordt tegenwoordig wel gezegd: „Het Voornse kanaal kan alleen nog als van plaatselijk belang worden be schouwd". Dat zogenaamde plaatse lijk belang van dit „thans verlaten liggende kanaal" is toch nog behoor lijk groot. Tegenover het veelvuldige en zo hinderlijke denken in uitslui tend wit of zwart, die het kanaal tot „vrijwel waardeloos"' verklaart, worde de werkelijkheid gesteld, zoals de laatste statistiek die aangeeft. Jammer genoeg geldt deze alleen vrachtschepen en worden alle Rijks vaartuigen, passagiers- en woonsche pen, vissersvaartuigen, zandzuigers, baggermolens en ïjsbrekers bewust buiten deze statistieken gehouden. Alleen dus lettende op vrachtsche pen is er in 1953 van het kanaal ge bruik gemaakt door 2867 motorsche pen en 270 sleepschepen. Met de 4 op andere mechanische wijze voortbe wogen schepen en het éne stoom schip wordt dat een totaal van 3142 schepen; dat is gemiddeld per dag ruim 9. Het gemiddeld laadvermogen dezer schepen was 179 ton. Het is volstrekt niet nodig het Voornse kanaal eeen andere naam te geven, wel echter een gedaante, die is aangepast aan de tegenwoordige eiesen van de scheepvaart. Bij een bevaarbaarheid als thans tot 1000 netto registerton behoeft 't volstrekt niet te blijven. Er is echter een groot verschil tussen een van meet of aan beginnen met het graven van een ka naal, dus tussen het steken van de eerste spade in de grond en het op voeren van een bestaand kanaal van 10,5 kilometer lengte, 10 meter breed te aan de bodem en 40 meter van de oppervlakte, met een diepte, die vol doende is voor de grootste schepen voor de binnenvaart en voor kleine zeeschepen, tot een hoogte, dat vol daan kan worden aan de voorschrif ten van onze grootste en drukste ka nalen. Het is niet nodig, dat de aller grootste schepen het kanaal bevaren: die kunnen blijven op West-Rozen burg of bij Hellevoetsluis. In ieder geval kan de ligging van het kanaal tussen de eerste en de tweede Rijn mond, gezien met de ogen van heden daagse actualiteit, uitnemend ge noemd worden. Zoals Rotterdam-Feijenoord met het Botlekgebied met een spoorlijn is verbonden, zo zal deze lijn moeten worden doorgetrokken naar de twee de Rijnmond, naar de daar gelegen stad met haar haven en haar indus trieterrein. Het reeds aanwezige Van het reeds aanwezige moet een dankbaar gebruik gemaakt worden. Het is nu reeds mogelijk met kleine zeeschepen of kustvaarders grond- en hulpstoffen aan te voeren: hout, steenkool, kalk, cement en om te los sen ligplaats te kiezen aan dit Voorn se kanaal in de onmiddellijke nabij heid van houtzagerijen, cementfa brieken enz. Er moet een goede wis selwerking komen tussen wat de over- Met dit artikel sluit Luc- tor zijn beschouwingen over het glorierijk verleden, het roemloos heden en het mo gelijk herstel van Helle voetsluis af. In volgende ar tikelen komt de functie van Tiengemeten aan de orde. (Advertentie) heid en wat particulieren tot stand kunnen brengen. Particulier kapitaal en initiatief van de kant van Rotter dam, ook van de gemeente, zullen gangmaker moeten zijn, die het bij wijlen wat trage Rijk tot wat spoed aanzetten. Al zal een deel van de cost vóór de baat uitgaan, er zal spoedig wisselwerking moeten zijn tussen de uitbreiding van handel, zeevaart, industrie aan de ene kant en grote gangbare werken aan de an dere. Nog net als in de tijd der grote admiraals ruist en bruist en woelt en werkt vóór het oude Hellevoet sluis het zilte nat en lokt naar het ruime sop. Nog altijd zijn het brede Haringvliet en het nog breder Goe- reese Ga t bereid om vele schepen te dragen. Luctor. Ge ziet: 't is deze keer niet dat ik u uit Oost-Rozebeke, maar uit Oostduinkerke schrijf. Schoonmama en halve trouwboek wilden par force gaan zwemmen. Ik heb er naar zitten zien met de col van m'nne paletot tot over m'n oren. „Wisselende bewolking met hier en daar kans op 'n buitje,'' ge kent da. Maar 't is nie van de depressie ruzie dat ik u wil schrijven. Heel de wereld bibbert tot in Egypte toe. 'i Gaat over 't badpak. Gij, Ollanders noemt dat in 't Ne derlands badcostume. De gemeente raad van 't kokette badplaatsje Oost duinkerke zit momenteel met 'n nete lig probleem; in de nieuwe badinstal laties zullen namelijk badpakken ver huurd worden en die motten door de vroede vaderen worden gekozen. Vroede vrouwen, die toch ook gaarne 'n woordje mee praten over dat spaar zaam stukske textiel, zitten daar nie tussen, 't Zal dus 'n badpak worren uit 'n zuiver Vlaams-mannelijke vi sie ontsproten. Ge hoort; als het 'n poëtisch object betreft, zit Sus ook nie met z'nne mond vol journalis tieke tanden. Maar, gij, Ollanders, mocht ge in Oostduinkerke komen zwemmen, 't ies te zeggen, in 't klaan stukske zee, dat we daar heb ben... ge moogt gerust zijn. Er zal naar gestreefd worden alle smaken te bevredigen en de uniformiteit (bron van grijze verveling) te weren. Ge kunt u verwachten aan 'n woe lige, 'n stormachtige zitting op 't ge meentehuis van Oostduinkerke, waar bij vergeleken uw oud-Bredase zit tingen, waarin men elkaar toe schreeuwde: „Breek je nek!"., nog maar minnespel genoemd mag wor den. Want, niet waar? 'n Kind weet, dat de keuze van 'n badpak 'n kwestie is van levensbeschouwink. De partij politiek in Oostduinkerke zal opvlam men, dat de gloeige stukken er af vliegen. Elke partij voelt de verantwoorde lijkheid zwaar op de schouders we gen. Immers; badpakken gaan ver huren, die in 't openbaar motten ge dragen worren....heel de wereld zal er de ogen op gevestigd houden. Er zit 'n officieel karakter aan dit schok kend Oostduinkerkes probleem. Het kledingstukken probleem. Moeten of mogen we 'n badpak eigenlijk wel 'n kleding-stuk noemen? Wordt 'n mens er door ge-of ontkleed? 't Zal er spannen, zulle! Ik hoor 't al: „Meneer de Voorzitter 'n klaan woordje astablieft....'n bad pak, dat aan de.... „Meneer de Voorzitter...!" „Meneer de...!" „Meneer...!" „Heren....heruuuuuuuuu! me kun nen wel allemaal tegelijk zingen maar nie klappen!" En dan zal er 'nnen hamerslag vallen, dwars deur de gruu ne tafel heen. Want de invloed van het badpak op de dragers, drageres sen en toeschouwers mag niet licht- vaardig-wat zeg ik? roekeloos worden onderschat. Daar is eerst en vooral de kwestie van de kwaliteit; zal men de voor keur geven aan krimpvrije of aan rekvrije badpakken? Zal men het ge meente budget extra-zwaar kunnen belasten met badpakken, die noch krimpen, noch rekken, dus extra-duur zijn? En de couleur? Nom de patatte, ik hoor al vuistslagen! Zal elke poli tieke partij hardnekkig vasthouen aan haar traditionele couleur? Of zal men zich wijselijk-voorzichtig gaan bepalen bij enkel zwarte en witte' Neutraliteit is in 'nne Suez-tijd ook nog wat waard! Er zullen er zijn, die schreeuwen: Rod, geel en zwert, zulle! En dat zal overschreeuwd worren met: „Geel, met de Vlaamse Leeuw van voren en van achteren!" ...Roed roed Vive van den Acker!" En dan zullen ze ogenblikkelijk de Vlaamse Leeuw aanheffen: „Zij zul len hem nie temmen!" Pauvre Bel- gique, dat, neffe de beste koks van de wereld ook nog de beste badpak ken wil hebben! Meneer d'n Hoofdop steller, uwe medewerker zou bloedige tranen schreien as bloed nie zo bloed rood zag. Want, welk model zal de burgemeester bestellen? Question bru lante voor heel de Belgische natie. En, ook voor u, Nederlanders, want wij verwachten zeker, dat ook gij met onze badpakken-strijd zult mee vechten. Vlaams en Nederlands...'t heeft beide aan dezelfde historische moederborst gelegen. Het ligt voor de hand, dat elke politieke fractie een verschillend mo del zal verdedigen, gefundeerd op mo rele, wijsgerige en vooral esthetische gronden of principes, naar ge wilt, de een al onverzetteleijker dan de andere, 't Gaat er hier eenvoudig om; komt er 'n links of komt er 'o rechts badpak in Oostduinkerke? 't Gaat 'n heet agenda-punt worren en ik zijn zekers dat de hele rond vraag in 't badpak-teken komt te staan. Ik zal al content zijn, als dat badpakken geen vastpakken wordt. Daarom; genoeg over dit (onver kwikkelijke (ont) kledingsstuk. Ik zal u iet vertellen, wat u masshient nog meer zal interesseren; de hoteliers van Brussel willen met 't komende tentoonstellingsjaar, de hotelprijzen met 70 procent verhogen, minimom, zulle! Vindt ge het geen stomme rikken om daar nou al ruzie over te gaan maken? Want, gij, Nederlanders gij gaat natuurlijk zeggen; wij be talen ons in België nou al bont en blaauw allenig om er te mogen sla pen. Zeventig procent daar boven op? Wij hebben er Nederlandse tabak van, zulle'. En ge blijft stillekes in uw volgestopte huizekes. Ik zou u geen ongelijk kunnen geven. Wat is het gevolg? Nu al ruzie tussen de kust- en binnenland hoteliers. Van tentoonstellingen geklapt... wij zijn ier met twaalf amateurs in 'n auto bus uwen Taptoe in Delft gaan zien. Al wa schoon. Chapeau bas! Ik wist nie dat er van 'nne simpele mens zo'n schone machine te maken was. SUSKE VAN TESTELT.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9