Voorspoed eist een zeer
krachtdadig beleid
ONZE PUZZEL
Nieuwe Waterweg
lgeboekt
Een stukje Orleans
Blinde oud-Westdorpenaar kwam over uit
Amerika
H
1
I
I
Plechtige afkondiging van
de grondwetswijzigingen
WONDERBAARLIJKE GROEI
Onder de hoede
van Sandy
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1956
IN TIJDRUIMTE
VAN TWEE JAAR
l
J
ppt'
1
V
Mijn reis met Sandy
OPLOSSING
Textielstaking in
Enschede loopt al
Soedanese politie
verbrandt dorp
Foster Dulles niet
naar Navo-raad
Weer tomaten naar
buitenland
pada*' Bmme's Dui
De Bredase Bond
C.C. Nieuw-Ginneken
Bergen op Zoom
Driemaal Engeland
Het groeiproces van Rotterdam is zo voor
spoedig geiveest, dat voor het havengebied
langs de Nieuwe Waterweg een door de
natuurlijke gesteldheid afgedwongen af
sluiting in zicht komt. De Nieuwe Water
weg heeft dan en zal ook verder voortgaan
aan zijn zeer ruim gestelde, maar uit de
aard der zaak toch beperkte doelstelling te
beantwoorden. Reeds vóór de Nieuwe Wa
terweg bestond, gaven de ministers Thor-
becke en Betz aan, dat het doel van Neder
land verder reikt dan de Nieuwe Waterweg
alleen. Daar mag de afsluiting van de ont-
uikkeling van het Nederlands havengebied
In de gehele wereld groeit de koopvaardijvloot aan, in de Verenigde
Staten, in Engeland, in West-Duitsland. Van 1954 op 1955 betkende dat
een groei met 3.2 percent voor de Nederlandse koopvaardijvloot toas
dat meer dan het dubbele, zeven percent. Voor Nederland kwam er in
dat jaar een kwart miljoen bruto-registerton bij, waardoor de koop
vaardijvloot steeg tot 3.696.000 ton. Het havengebied aan de Nieuwe
Waterweg heeft zijn aandeel in beide: èn in de groei van de Nederlandse
vloot èn in het bieden van aanlegruimte voor het steeds grotere deel
van de vergrote wereldvloot, dat de Nieuwe Waterweg binnenkomt.
in de Rijndelta niet liggen. Immers biedt de
zo schitterend gelegen Rijn- en Scheids-
delta, die nog zoveel andere bloeiende ha
vensteden heeft gekend, nog ruimschoots
gelegenheid tot verdere groei. Geenszins is
hier de wens, die er is, de vader van de
gedachte, die er in overeenstemming nvet
de kennis van de nieuwste feiten en de
strengst redenerende logica noodwendig
wezen moet. Voor Nederland is een zo grote
verandering ingetreden, dat van een nieu
we toestand gesproken kan worden. Er is
bezig zich iets zeer groots te voltrekken.
Naast een regelmatige, geleidelijke
groei in het binnenlandse vervoer
stelt zich een ten zeerste versnelde
ontwikkeling van alle vervoer over
onze grenzen en via onze havens. Bij
vergelijking van 1955 met 1953, dus
niet meer dan een tijdruimte van twee
jaar, springt dat verschil in het oog.
Het goederenvervoer per spoor en
per schip, dat zich binnen onze gren
zen afwikkelde, is in dat tijdsbestek
toegenomen met 5 percent. Het is
verblijdend, maar het brengt de met
zijn land meelevende Nederlander
niet uit zijn plooi: Dat is echter wel
het geval bij de cijfers, die de voor
uitgang aangeven van het vervoer via
onze landsgrenzen en onze havens.
Per rail, per binnenschip, per vracht
auto, per zeeschip is er een vooruit
gang van 21, van 32, van 47 en van 54
percent. Het zijn wel zeer tekenende
en zeer opwekkende cijfers; tevens cij
fers, die dwingen tot een bepaalde
houding richtingwijzers voor be
paalde daden. Binnenschip en zee
schip houden onmiddellijk verband
met havengebied, trein en auto ten
dele.
zo hooggewaande stukgoederenver-
voer is wat de uitgaande doorvoer uit
Duitsland betreft, nog maar 75 percent
van dat van 1938. Het steeds verder
uitgewerkte stelsel van uitzonderings
tarieven van de Duitse spoorwegen ten
bate van Hamburg en Bremen is daar
van de oorzaak. Deze dissonant weer
houdt sommigen er van van ganser
harte in te stemmen met de juichkreet
ges nog zou kunnen bestaan, doen
verdwijnen; de vooruitgang is zo ver
rassend snel, dat op korte termijn gro
te middelen nodig zijn.
Snelle maatregelen
De vraag om aan diep water gele
gen aanlegsteigers, aanlegkaden, in
dustrieterreinen gaat voort. Uitbrei
ding eist terrein, dat voor dit doel ge
schikt is of geschikt te maken. Het is
niet te verwachten dat de vraag naar
nieuwe schepen, haventerrein, in
dustrievestiging spoedig tot staan zal
komen; maar zelfs als dat eens zo zou
zijn, dan komt die vraag over enige
jaren terug. Een pijpleiding voor olie
vanuit Marseille, die als ze komt, er
nog in geen jaren kan zijn, zou de
curve voor olie in Rotterdam wat
minder snel kunnen doen stijgen, maar
duister wordt dat overigens volstrekt
niet ingezien.
Uit de nood der omstandighe-
In dit artikel zien we, hoe Rotterdam door een wonderbaarlijke
groei is gegrepen en de tweede onder de wereldhavens wordt. Maar de
Nieuwe Waterweg raakt volgeboekt en waar moet men nu heen met ver
dere uitbreiding? Luctor richt het oog op Zuidwest en met name op
Hellevoetsluis.
Rotterdam
aan de spits
Bü een nog nauwere vergelijking
voor Rotterdam alleen, van 1954 en
1955 treft ogenblikkelijk de buitenge
woon grote toename in de verwerkte
tonnage. De 48.8 miljoen ton van 1954
vermeerderde binnen één jaar met
17.4 miljoen of 35.6 percent en klom
tot 66.2 miljoen.
Een groot aandeel in die vermeer
dering had de vergroting van door
voer van steenkolen en ertsen naar
Duitsland: de eerste klom met 8.8
miljoen ton, de laatste met 2.4 mil
joen ton, te zamen 11.2. De totale
tonnage van 66.2, waarvan 38 percent
kwam van de olie, is buitengewoon
verheugend, al klinkt er in het
hooggestemde loflied daarover toch
een enkele sombere toon door. Het
dat met een verwerkte tonnage van
66.2 miljoen ton of 11.7 miljoen meer
dan Londen in hetzelfde jaar, Rotter
dam de tweede wereldhaven is ge
worden. Men moet echter de zaken
nemen, zoals ze zijn: tot dusver is er
bij de volgorde der havens geen spe
cificatie gebruikt naar de soort van
goederen.
Die spooriuegtarieven zoveel mo
gelijk bestrijdende, is Rotterdam
thans de tweede wereldhaven; da£
en grote zorgen. Of Londen in-de
toekomst de tweede plaats ook
wel weer eens zou kunnen innemen,
is mogelijk, maar tot op de dag>
waarop dit geschreven wordt, blijft
Rotterdam sterk vooruitgaan.
De naaste toekomst
In steeds duidelijker lijnen tekent
zich deze ontwikkeling af. De rede
rijen voorzien de scheepswerven zo
ruimschoots van opdrachten, dat deze
een half dozijn of meer jaren vooruit
kunnen. Als er rederijen zijn, die voor
de eerstkomende 10 tot 15 jaar scheeps
hellingen voor zich willen reserveren
voor de aanbouw van nieuwe sche
pen, dan zit er expansie in de lucht.
Dan moeten er op tijd nieuwe terrei
nen worden gereserveerd. Ontwikke
lingen als deze moeten elke dommel,
die er bij vertegenwoordigende colle
den, dat is ditmaal uit de aan
gename en tot dankbaarheid
stemmende nood van zeer gun
stige omstandigheden, zal een
steeds sterker drang naar het
zoeken van nieuwe gebieden ge
boren worden.
Heaaózge
Economisch heeft Nederland zich
na 1945 merkwaardig snel hersteld.
Gezien onze steeds aangroeiende be
volking, gezien ook dat West-Duits-
land, Engeland, de Verenigde Staten
volstrekt niet voornemens zijn voor
zich zelf op een halt aan te sturen,
zou stilstand voor Nederland meteen
achteruitgang betekenen. Mogelijkhe
den voor verdere ontplooiing liggen
in de aan ons land van nature zo ruim
schoots geschonken toegangs- en uit
gangswegen te water. Afsluiting van
zeeboezems betekent afsluiting van
belangrijke bestaansbronnen, het af
sluiten van mogelijkheden voor ver
dere vooruitgang. In de staatkunde
dient men vooruit te zien. Dit deed
Thorbecke in 1863, toen hij voor ons
land twee nieuwe grote uitwegen naar
zee aan de orde stelde en daarbij de
nog altijd gedenkwaardige woorden
sprak: „Biijvende hetgeen wij zijn,
worden wij voorbijgegaan en zijn wij
bedorven; het schijnt mij dus een
onvermijdelijke pligt het middel aan
te grijpen, dat ons redden kan." Met
die twee grote zeewegen heeft Neder
land tientallen jaren verder gekund.
Nu raakt de Nieuwe Waterweg vol
geboekt en is de tijd nabij, dat Ne
derland niet verder zal kunnen. Een
schril symptoom en duidelijk teken
des tijds mag het heten, als de heer
Brunelli verklaart: „Wij kunnen in
havens als Rotterdam geen ligplaats
krijgen, waar wij gedurende vijf tot
zes dagen alle zorg kunnen besteden
aan de verzorging van het schip en
de service aan boord." Wie is de heer
Brunelli en welke schepen bedoelt hij
waarvoor in Rotterdam en de andere
havens aan de Nieuwe Waterweg geen
plaats kan worden gevonden? Hij is
lid van de directie van de scheep
vaartmaatschappij Fratelli Grimaldi
van Genua.
Wat hij zocht, was een uitvaartha-
ven voor haar passagiersdienst op Ve
nezuela en Midden-Amcrika met sche
pen, die ook toeristenreizen met mede-
nemen van een auto naar Spanje, Por
tugal, de Canarische eilanden enz. mo
gelijk zullen maken. Die plek vond
hij tenslotte in Vllssingen aan de Bui
tenhaven en 14 mei jl. werd de dienst
geopend met een schip van hijna
11.000 bruto register ton.
Voor dit bijzondere geval, vrij los
staande van de algemene economische
uitgroei aan de eerste Rijnmond, werd
dus een oplossing gevonden. Maar zo
als wanneer de bezetting van een tram
net te zwaar wordt en dan ter plaatse
meer trams moeten worden ingescha
keld, zo moeten er ook oplossingen
komen in de directe omgeving van de
Nieuwe Waterweg. Met de ontwikke
ling van het Botlekgebied is twee der
de van de dertig kilometer, die er
voor een schip ligt tussen de grote
havenstad aan de eerste Rijnmond en
de kern van het verder uit te bouwen
centrum aan de tweede Rijnmond
reeds bereikt; verdere uitgroei naar
zuidwest is de natuurlijke gang van
zaken.
Nederland wil leven; schepen bren
gen welvaart; de dienstregeling voor
de scheepvaart roept om uitbreiding;
de naam Hellevoetsluit dringt zich
vanzelf naar voren.
Luctor.
i
J
/i
2/
is
Jj
'V
17
'9
Door het verkopen van kranten,
hetgeen nu ztfn dagelijks werk Is,
slaagde Johannes Jansscns, geboren
in Westdorpe 1891 en vertrokken naar
Amerika in 1909, er thans In, na 11
jaar blindheid, van Amerika naar
Westdorpe te reizen. Elke dag werd
één dollar opzU gelegd voor de gro
te reis.
Zijn hond Sandy" (zandkleurig)
heeft zijn baas zonder moeilijkheden
naar Nederland geleid.
In 1909 is Johannes Janssens uit
Westdorpe vertrokken. Hij bleef daar
vijf jaar en was gedurende 3 jaar
werkzaam aan de spoorlijnen.
In 1912 veranderde hij van werk
kring en ging werken in een fa
briek voor landbouwmachines. Daar
was hij werkzaam tot 1923. Ondertus
sen was hij in 1914 met vakantie naar
Westdorpe geweest en na zijn huwe
lijk met Marie de Vrieze, vertrok hij
weer, nu met zijn vrouw, naar Ame
rika. Zijn zoon, 31 jaar, heeft thans
2 kinderen.
In 1923 werd hij hulpbestuurder
van de katholieke vereniging ,,The
Knights of Columbus" (de ridders
van Columbus).
Ook ging hij in Amerika met de
duiven spelen en werd hierdoor al
spoedig president van de Duivenmij.
aldaar
In 1943 onderging ik de eerste ope
ratie aan mijn ogen. en in 1944 kon
ik niets meer zien," zo zegt hij.
,,Toen begon een moeilijke tijd
gaat hij verder, ,,door de Ridders van
Columbus werd mij een geleidehond
aangeboden. Ik moest toen naar het
Instituut voor blinden om te leren
hoe er mee om te gaan. Sandy is
een zeer trouwe hond en erg slim.
Ik ben niet bang om alleen met mijn
hond dwars door de drukste stad te
gaan. Ik weet zeker, dat ik er met
mijn Sandy zonder ongelukken kom.
Voor stoplichten of opengebroken we
gen hoef ik niet bang te zijn, want
dit alles ziet Sandy voor mij en hij
zorgt wel dat mij niets gebeurt. Een
maal werd ik lastig gevallen door
een man, en ik kon ruiken dat hij ge
dronken had. Sandy stond links van
mii de man rechts. Ik zei tegen San
dy Watch that guy" hetgeen zoveel
betekent als: ...hou 'm in de gaten'
Sandy ging direct rechts van me
staan, gromde eens en de man droop
af.
De eerste dagen toen ik met mijn
hond op stap moest gaan. was ik ang
stig Ik was bang overal tegen aan
te lopen. Nu denk ik daar met eens
meer aan. Sinds Sandy bij me is,
heb ik nog niet één ongeluk gehad.
De heer Janssens is momenteel
president van de „northern Indiana
progressive club for the blind Drie
jaar lang was hij bestuurder van de
„Indiana State organisation for tne
blind".
Hij is verder afgezant voor de stad
Indiana van de N.F.B. (Nat. Fede
ration of the Blind) die 4000 leden
telt.
In South Bcnd ben ik met Sandy
in iiet vliegtuig gestapt, dat ons naar
Chigago bracht. Van Chicago ging
het naar New York en van New York
met de K.L.M naar New Found-
land.
Vandaar ging het in vier uur naar
Amsterdam en daar stonden mijn
I Jl tl
TT
tv
M J/
jy ja ig
W
sr n
V*
Ir/ ti
ic
ir
6/
V/
vt
fo
I fj
?v
Uê
J</
r
is
óg
V*
HORIZONTAAL: 1 meisjesnaam; 5
titel (afk.); 7 inhoudsmaat (afk.j; 9
amerikaanse autofabriek (afk.); 11
boom; 12 uitroep; 13 bejaard; 15 bijb.
naam; 16 godin; 17 zangnoot; 18 niet
een enkel persoon; 19 vr. munt; 20
sprookjesfiguur; 21 grondsoort; 22
dus (lat.;; 25 ontkenning; 26 ambts
halve (lat. afk.); 28 behoeftig; 29
beetje; 33 gegraven water; 34 deel
van een jas; 35 lengtemaat; 37 leer
ling (fr.)41 niet hetzelfde; 46 fris;
47 deel van het hoofd; 49 soort onder
wijs (afk.); 50 herkauwer; 51 rivier
in Duitsland; 54 windrichting; 55 val
lei; 58 aanzien; 60 werelddeel 62 ge
heel de uwe (lat. afk.); 63 koeien-
maag; 65 snijwerktuig; 66 meisjes
naam; 67 dubbelklank; 68 in aanzien
houden; 70 voegwoord; 71 de onbe
kende (afk.); 72 het romeinse rijk
(lat. afk.); 73 zijrivier van de Donau.
VERTICAAL: 1 titel (afk.); 2 fami
lielid; 3 klepperen; 4 vlaktemaat; 5
larve; 6 rivier in Frankrijk; 7 fris,
opgewekt; 8 vadsig; 9 gindse; 10 larve;
14 geknede massa 15 flauw; 19 titel;
21 steen; 23 vr. munt; 24 nakomeling;
25 vervoerbedrijf (afk.); 27 boom; 28
bloem; 30 en anderen (afk); 31 zoals
de akten getuigen (lat. afk.); 32 na-
tuurkundeterm (afk.); 36 schaap; 37
maanstand (afk.); 23 soort onderwijs
(afk.); 39 water in Friesland; 40 on
gedierte; 42 Europeaan; 43 soort vo
gels; 44 bedorven; 45 selenium (afk.);
47 dubbelklank; 48 harde wind; 52
deel van de hand; 53 rijgsnoer; 55
gemanierde vrouw; 56 het zij zo; 57
onderricht; 59 koker; 61 deel van het
hoofd; 63 steensoort; 64 meisjesnaam;
69 nummer (afk.)
HORIZONTAAL: 1 ad, 3 rage, 5 eist,
8 nu, 10 pook, 13 uier, 15 nn, 16 l.s,
17 is, 19 ko, 20 p.s., 21 to, 22 sip, 24 te,
26 na, 28 steen, 29 arena, 31 eis, 32
eem, 33 esse, 34 toga, 36 vlo, 37 lek,
39 spil, 42 boog, 35 leg, 47 nel, 48 aar
de, 50 enter, 52 ei, 54 de, 55 don, 57
eg, 58 p.k., 59 el, 61 l.k., 63 r.r., 64 r.o„
65 etna, 67 lans, 69 m.s., 70 rots, 71
ma, 72 da.
VERTICAAL: 1 a.p., 2 dons, 3 r.k.,
4 gas, 6 lei, 7 tu, 8 neon, 9 ur, 11 on,
12 lui, 14 ik, 16 loens, 18 steeg, 20
pret, 21 t.t., 22 snee, 23 part, 25 en,
27 arme, 28 s.s., 30 a.e., 33 eos, 33 alg,
38 aloe, 40 parel, 41 leed, 48 been, 43
otter, 44 vlek, 46 ga, 47 nr, 49 ad, 51
eg, 53 iets, 56 oom, 58 pond, 60 l.n.,
62 kat, 63 rem, 64 ra, 65 em, 66 ar,
631a, 63 a.».
Dit kaartje, waarop het door afdammingen ontstane Brielse Meer
zwart aangegeven is, beeldt het gebied uit, waarheen zich de expansie
van Rotterdam in de richting van west en zuid-west richt. Men ziet er
ook de ligging van Hellevoetsluis, dat Luctor nog een grote toekomst
zou willen geven.
Circa 300 stakende strijksters en
naaisters van de N.V. P.J. Blom te
Enschede zijn weer aan het werk ge
gaan. Een gedeelte van het vrouwe
lijk personeel, dat afkomstig is uit
het Duitse grensgebied, is nog niet
op de hoogte van de jongste ont
wikkeling, doch zal bericht krijgen
en men verwacht dat ook zij op het
werk zullen verschijnen.
De bedrijfsleiding van de onderne
ming heeft met de personeelskern
een deputatie van de strijksters en
naaisters ontvangen en een akkoord
bereikt. De leden van de stakingslei
ding en de leden van de personeels
kern zijn naar de woningen van de
meisjes gegaan en hebben haar ver
zocht op het bedrijf te komen. Hier
aan is gevolg gegeven.
zuster en mijn zwager mij op te wach
ten.
Over een afstand van 7000 km.
had Sandy mij zonder ongelukken en
zonder de minste moeilijkheden naar
Nederland geleid.
Gedurende mijn vakantie in Ne
derland moet ik mij nog op de hoog
te stellen van de blinden-organisatie
in Nederland, want op 2 oktober a.s.
moet ik in Indiana een spreekbeurt
houden over de blinden in Nederland.
Als ik tegen mijn hond zeg Sandy
breng me naar de slager" da,, kom
ik gegarandeerd bij 'n slager in de
winkel, zeg ik daarna Sandy ik wil
eten" dan kom ik onherroepelijk in
'n cafetaria, waar ik iets kan gebrui
ken. In grote gebouwen brengt hij me
JOHANNES JANSSENS
Sandy behoedt voor alle misstappen
feilloos de trappen op en in de lif
ten."
Over Sandy kan hij vertellen en
blijven vertellen.
„Mijn kleinkinderen rijden er
paardje op".
Hij laat verder zien hoe een woor
denboek voor Braille er uit ziet, en
toont dan hoe hij 't zelf schrijft.
Naar zijn zuster typt hij altijd zijn
brieven. ..Laat er eens eentje zien
Marie", en Marie laat een brief zien.
Niet een foutje en dat op twee kan
tjes folio. „Dit heb ik geleerd" zegt
hij met trots, „na mijn blind wor
den".
De plechtige afkondiging van de op
23 augustus 1.1. vastgestelde verande
ringen in de grondwet zal op maan
dag 10 september geschieden. In het
staatsblad is een publikatie, houden
de de regeling van deze plechtige af
kondiging. verschenen. De plechtige
afkondiging zal als volgt geschieden.
De vier rijkswetten en de zeven
wetten van 23 augustus 1956 worden
in Nederland voorgelezen op 10 sep
tember 1956, des voormiddags half
elf, in een plechtige openbare zitting
van de Hoge Raad der Nederlanden,
van elk der gerechtshoven en der ar
rondissementsrechtbanken alsmede in
iedere gemeente in of voor het huis
der gemeente.
De rijkswetten worden op 10 sep
tember 1956, des voormiddags half elf
plaatselijke tijd tevens voorgelezen:
in Suriname in een plechtige open
bare zitting van het hof van justitie
en in of voor het paleis van de gou
verneur;
in de Nederlandse Antillen in een
plechtige openbare zitting van het hof
van justitie en in of voor het paleis
van de gouverneur;
in Nederlands Nieuw-Guinea in een
Strijdkrachten van de Soedanese po
litie hebben een dorp van 700 hutten in
brand gestoken als vergeldingsmaat
regel voor de samenwerking van de
bewoners met groepen opstandelin
gen.
plechtige zitting van het hof van jus
titie en in of voor het paleis van de
gouverneur.
De blijkens voormelde rijkswetten
en wetten veranderde en toegevoeg
de bepalingen van de grondwet vor
men van het ogenblik der plechtige
aankondiging af, met de onveran
derd gebleven bepalingen, de grond
wet van het Koninkrijk der Nederlan
den.
Een woordvoerder der Amerikaanse
ambassade te Parijs heeft medege
deeld dat de Amerikaanse minister
van Buitenlandse Zaken, Foster Dul
les, de bijeenkomst, die de permanen
te Navo-raad volgende week in de
Franse hoofdstad zal houden en waar
op over het Suez-kanaalvraagstuk zal
worden gesproken, niet zal bijwonen.
De Verenigde Staten zullen op de
bijeenkomst door de permanente
Amerikaanse vertegenwoordiger bij
het Navo-hoofdkwartier, George Per
kins, worden vertegenwoordigd.
Met ingang van vandaag hebben
België en Luxemburg weer de invoer
van tomaten uit Nederland toege
staan.
Het eerste waar u vandaag in
dit stukje naar kijkt, is natuur
lijk de uitslag van Orleans. Tot
mijn spijt echter is die er nog
niet. De moeilijkheid is dat er
overal in het land vroege dui
ven zijn gevallen en dat de be
rekening zal dienen te geschie
den met de grootste nauwkeu
righeid.
Wel wil ik u enige vroege
duiven noemen: P. Kellenaars
te Helmond klokt voor een af
stand van 480 km te 11.45, snel
heid 1684 meter. Dit is geen
derbyduif. Er zit er echter in
Helmond nog een zo vroeg, nl.
een duif van A. v. d. Linden te
11.46.
In Eindhoven constateert H. Soete-
ring voor een afstand van 470 km te
11.40, snelheid 1678 meter, binnen de
minuut gevolgd door Harrie Princen
de vroegere maat van Cor Bakers en
A. Luisterburg, bekend door zijn
prachtige tentoonstellingstypen.
In Den Bosch zit de eerste duif op
11.56, afstand 487 km. De gelukkige
is hier H. van den Broek. De bekende
liefhebber H. Meulensteen heeft op
12.21 reeds twaalf derbyduiven thuis.
In de Tilburgse Bond zit de eerste
duif te 11.41 bij P. Oerlemans. De af
stand bedraagt 466 km. Breda moeten
wij ook niet uitvlakken, hier is het
de grote kampioen C. Vrins. die de
overwinning behaalt. Hij pakt te 11.34
voor een afstand van 457 km. In Gor-
kum zit van Meeteren op een afstand
van 489 km precies om 12 uur.
Maar wat dunkt U van de water-
vlugge Wljnacker te Boschkapelle, die
pakt dt vroegste duif van heel het
concours van 44000 vogels, klokslag
11 uur. Jammer dat zijn afstand
maar 400 km bedraagt, anders was
hij er onherroepelijk mee weg ge
weest. T. Burghout te Apeldoorn pakt
op een afstand van 560 km te 12.45
wat ook geen late duif zal zijn.
In onze konterijen heeft Declerq te
Putte ook bijzonder sterk gespeeld.
Hij begint te 11.20 en draait er in der
tien minuten tijd zeven! Daar zullen
er heel wat van in de prijzen zitten.
In Limburg zit de vroegste duif te
Heer op 11.26, gevolgd door Eisden te
11.27, Spekholzerheide te 11.39, Geleen
te 11.43 enz.
Overgaande op de gedetailleerde
uitslagen, nemen wij als eerste de
Bredase Bond, waar 887 duiven vlo
gen. Keeske Vrins is hier de grote
man met zijn eerstegetekende die tot
twee knaken vliegt. In de tien eersten
zie ik er ook drie die in hun hemd
vliegen, te weten duiven van Kouwen-
berg, Oomens en Sips. Hier zijn de
vijftig eersten: 1 en 18 C. Vrins, met
zijn twee bovenste van de lijst, ge
klokt te 11.34 en te 11.48, waarmee
hij de eer van de Baroniestad gewel
dig hoog houdt. 2 G. Kouters, 3 Ant.
Kleemans, 4 H.C. Verhellen, 5 F. van
Gageldonk, 6, Ant. V. Aart, 7 Jac.
Verhoeven, ook een paard dat de ha
ver verdient, hou je taai Koos, 8 Jac.
Kouwenberg, 9 Gebr. Oomens, 10 J.
Sips. 11 L. Vissers, 12 27 enz. B. Ver
munt, die zeer hard gepakt heeft, 13
S. van Helvert, 14 A. Renne, 15 C.
Beusenberg, 16 A. Francken, 17 A. v.
Dooren, 19 H. Huybregts, 20. Lilian
Talsma, 21 B. Buynsters, 22 B. Pluim
23 Th. Ossenblok, 24 en 38 C. Leliard
25 en 34 C. Frijters, 26 P. Heeren,
28 A. Simons, 29 L. Nuiten, 30. K.
Joosen, 31 Jac. Horward, 32 A. J.
Borburgh, 33 P. Stokkermans, 34 B.
Fioole, 35 P.J. van Gerven, 36 L. v.
Gooi, 37 Chr. Bastiaansen, 39 J. de
Hoon, 40 J. Aarts, 41 en 49 C. van
den Avoord, 42 P. van Althuis, 44 C.
Riemslag, 45. H. van Gastel, 46 M.
Joosen, 47 A. Huybregts, 48 S. van
der Put, 50 J. A. Dirven enz.
Deze vijftig prijzen vielen in ruim
twintig minuten.
Het rijwiel en de serie van vijftig
worden gewonnen door C. Vrins voor
noemd. Nationaal zal het wel een
paar centen meer opbrengen.
Uit de machtige C.C. Nieuw Gin-
neken krijg ik eerst een rectificatie.
Het in mijn kroniek van verleden
week vermelde kampioenschap blijkt
niet het Algemeen Kampioenschap
Ouden Duiven te zijn, doch het Kam
pioenschap Vitesse. Zoals U weet
werd dit behaald door Jantje Mar
tens. Hier volgt het Kampioenschap
Halve Fond: 1 Van Eil-De Weerd, 2
F. Heyblom, 3 Jan Antonissen, 4 Kest
Martens, 5 L. Paulissen, 6 H. Bogers
7 Ant. Verheijen, 8 Adr. Martens, 9
M. Dielemans en 10 J. Martens.
Het is op verzoek van de personen
die de (onbeduidende) fout gemaakt
hebben, dat ik dit zaakje even recht
zet. Zit er maar niet mee in, Koos.
Papier is geduldig.
Hier de uitslag van Orleans: 1 L.
Paulissen (11.43), 2 en 11 A. van
Dorst, 3 Jos. Dam, die verleden in
het huwelijk trad. dit duifje heeft hij
geloot van Willem van Oosterbosch
en het vloog achtereenvolgs 3 5 6 18
4 en 3! Nu is hij bij Willem wezen
vragen of die nog meer van zulke
rommel heeft
4 Willem van Oosterbosch, 5 J.
Martens, 6 P. Nous, 7 10 enz. Kees
Bastiaansen, 8 Cor Paulissen en 9
Jan RooverB enz.
Hier de uitslag in de Gevleugelde
Vrienden te Chaam, eerste duif il.35,
afstand 453 km: 1 en 3 Ant. Geerts,
2 J. Ansems, 4 F. Verheyen, 5 G.
Martens, 6 C. Hendriks, 7 J. Jacobs,
8 H. Cornelissen, 9 P. van Loon, en
10 Adr. Geerts.
Vervolgens Terheijden, alhier draait
Fr. van Gils de eerste te 11.46, ge
volgd door de Gebr. van Bekhoven
te 11.50. Deze personen winnen negen
prijzen vah de elf en hun eerste drie
duiven staan voor serie drie. Zodat
ik wei vermoed dat ze ermee weg
zullen zijn. Volgens zeggen zjjn het
maar boerkeg, maar vlakt ze om de
dooie dood niet uit.
Hier de machtige C.C. Bergen op
Zoom, alhier wint Jac. Oerlemans
met vier seconden vooruit op F. Vle
gels. Cor Henning moest de vroegste
gehad hebben van heel de stad, maar
die was niet op post. 1 Jac. Oerle
mans, te 11.25, 2 F. Vlegels, 3 R. Hop
mans, 4 J. Karremans Pzn., 5 M.P.
Buuron, 6 A. Matthijssen, 7 C. Oer
lemans, 8 A. Jacobs, 9 J. de WaaJ,
10 J.B. Stok, 11 W. Brooymans, 12
A. Schouteren, 13 C. de Groot, 14
Th. Bakx, 15 P. Demmers, 16 A.
Verbiest, 17 P. van Tilburg, 18 C.
Schoonen, 19 R. Hopmans, 20 Chr.
Jonkers, 21 P. Dingemans, 22 P. Le-
meir, 23 Chr. v. Tilburg. 24 D. Kus-
ters en 25 C. de Groot. Er vlogen
732 duiven.
Stand Kampioenschappen Jonge dui
ven tot en met St. Denis: 1 A. Schou
teren 196 p., 2 L. Stok 189 p., 3 C. V.
Tilburg 181 p., 4 L. Groffen 178 p„
5 C. Karremans 163 p.,
Ook de Verenigde Bergse Krabben
zaten met hun tractement op Orleans:
1 J. C. Nuyten, 2 J. Hoppenbromyers
3 C. Henning. 4 Koos Weydt, 5 17 en
18 M. Hagenaars, 6 P. Mertenp, 7
W.A. Schot, 8 J. Alleman, 9 C. van
Bergen, 10 A. Nuyten, 11 en 16 A.M.
Buuron, 12 G. de Kok, 13 Jos. Dinge
mans, 14 J. van de Wijngaert, 15 A.C.
de Nijs, 19 Chr. Schetters, 20 D.C. Be
velander enz.
Dinteloord „De Luchtbode": 1 C.
Nieuwland, 2 J. de Zwart, 3 en 9 Piet
Mangelaars, 4 C. van de Wegen, 5 6
en 8 JKurst, 7 H. van der Heyden,
7 Jac. Donkers, enz.
De K.V.P. te Kaatsheuvel vloog met
405 duiven Orleans, wat ook niet van
de poes is: 1 L. van Geel, 2 en 10 Fr.
van den Assem, 3 W. Oomens, 4 en 13
Jac. Vloemans, 5 P. Zijlmans, 6 D.
Mateysen. 7 M. van Boxtel, 8 14 en 20
J. van Riel, 9 J.C. Labee, 11 M. Ligt-
voet, 12 A. van der Hoven, 15 Du-
quesnoy, 16 A. de Bie, 17 P. Dirksen,
18 L. van de Ven en 19 M. Brockx
enz.
Er worden dit jaar drie vluchten
op Engeland verspeeld. Een van de
grote Nabvanpee, een van de Zater
dagvliegers en een van de Z.N.B.,
gegeven te Breda. Die van de Neder
landse Bond is zondag j.l. gevlogen en
volgens de berichten winnen Kern-De
Weerd te Middelharnis de auto. Wat
reeds hun tweede is, dit jaar; zal
een duur grapje worden in de ben
zine.
Die van de Bredase Bond zal plaats
hebben op 23 september a.s. en hier
wou ik wel eens een woordje met U
over spreken. Voor serie X zijn er
drie hoofdprijzen, te weten een van
duizend, een van vijfhonderd en een
van tweehonderdvijftig. De restanten
gaan af in prijzen van honderd, van
vijftig enz. Verleden jaar waren er
nog 158 van zulke troostprijzen, ik
zeg dat het niet van de poes is.
Serie II is een luxe bromfiets, zo-
dus hoeft U niet meer te trappen.
Restant in wielen van honderd, van
vijftig enz.
Serie III: compleet herensportrij-
wiel; dezelfde prijs is ook te winnen
met de zgn. Liefdadigheidspoule.
Vraag het maar aan dr. Elich, deze
persoon weet er meer van. Het over-
tekende geld zal worden afgedragen
aan de stichting „Zonnebloem".
Aan Parkestone kan zowel door oude
als door jonge vogels worden deelge
nomen. Gezien de geringe verliezen
met de piepers en het razend snelle
verloop van Orleans wordt een re
corddeelname verwacht. Concoursse
cretaris is de wakkere veteraan, die
niet zit te slapen C. Steylen, St. Jan
straat 26 te Breda.
Verder heb ik gezien dat NAC zon
dag naar Amsterdam gaat om Ajax
partij te geven. Veel zal afhangen
van de opstelling, want het wordt
nou menens.
Poeskas Storimans is aangezocht
voor de centrale training. Hulde voor
de mannen van liet selectie-comité,
die hun ogen blijkbaar niet in hun
zak hebben. Wie regelmatig myn
stukken leest, heeft overigens wel be
grepen dat deze uitverkiezing reeds
veel eerder had behoren plaats te
hebben. De Puck is een geboren kant-
half, hij is echter zo all-round dat
men hem overal kan zetten. Een
kruk, die maar op één plaats kan
staan, geef ik niet veel voor.
Allemaal goeie.
DIKKEN BRUINE