Voorspoed eist een zeer krachtdadig beleid ONZE PUZZEL Nieuwe Waterweg lgeboekt Een stukje Orleans Blinde oud-Westdorpenaar kwam over uit Amerika H 1 I I Plechtige afkondiging van de grondwetswijzigingen WONDERBAARLIJKE GROEI Onder de hoede van Sandy DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 1 SEPTEMBER 1956 IN TIJDRUIMTE VAN TWEE JAAR l J ppt' 1 V Mijn reis met Sandy OPLOSSING Textielstaking in Enschede loopt al Soedanese politie verbrandt dorp Foster Dulles niet naar Navo-raad Weer tomaten naar buitenland pada*' Bmme's Dui De Bredase Bond C.C. Nieuw-Ginneken Bergen op Zoom Driemaal Engeland Het groeiproces van Rotterdam is zo voor spoedig geiveest, dat voor het havengebied langs de Nieuwe Waterweg een door de natuurlijke gesteldheid afgedwongen af sluiting in zicht komt. De Nieuwe Water weg heeft dan en zal ook verder voortgaan aan zijn zeer ruim gestelde, maar uit de aard der zaak toch beperkte doelstelling te beantwoorden. Reeds vóór de Nieuwe Wa terweg bestond, gaven de ministers Thor- becke en Betz aan, dat het doel van Neder land verder reikt dan de Nieuwe Waterweg alleen. Daar mag de afsluiting van de ont- uikkeling van het Nederlands havengebied In de gehele wereld groeit de koopvaardijvloot aan, in de Verenigde Staten, in Engeland, in West-Duitsland. Van 1954 op 1955 betkende dat een groei met 3.2 percent voor de Nederlandse koopvaardijvloot toas dat meer dan het dubbele, zeven percent. Voor Nederland kwam er in dat jaar een kwart miljoen bruto-registerton bij, waardoor de koop vaardijvloot steeg tot 3.696.000 ton. Het havengebied aan de Nieuwe Waterweg heeft zijn aandeel in beide: èn in de groei van de Nederlandse vloot èn in het bieden van aanlegruimte voor het steeds grotere deel van de vergrote wereldvloot, dat de Nieuwe Waterweg binnenkomt. in de Rijndelta niet liggen. Immers biedt de zo schitterend gelegen Rijn- en Scheids- delta, die nog zoveel andere bloeiende ha vensteden heeft gekend, nog ruimschoots gelegenheid tot verdere groei. Geenszins is hier de wens, die er is, de vader van de gedachte, die er in overeenstemming nvet de kennis van de nieuwste feiten en de strengst redenerende logica noodwendig wezen moet. Voor Nederland is een zo grote verandering ingetreden, dat van een nieu we toestand gesproken kan worden. Er is bezig zich iets zeer groots te voltrekken. Naast een regelmatige, geleidelijke groei in het binnenlandse vervoer stelt zich een ten zeerste versnelde ontwikkeling van alle vervoer over onze grenzen en via onze havens. Bij vergelijking van 1955 met 1953, dus niet meer dan een tijdruimte van twee jaar, springt dat verschil in het oog. Het goederenvervoer per spoor en per schip, dat zich binnen onze gren zen afwikkelde, is in dat tijdsbestek toegenomen met 5 percent. Het is verblijdend, maar het brengt de met zijn land meelevende Nederlander niet uit zijn plooi: Dat is echter wel het geval bij de cijfers, die de voor uitgang aangeven van het vervoer via onze landsgrenzen en onze havens. Per rail, per binnenschip, per vracht auto, per zeeschip is er een vooruit gang van 21, van 32, van 47 en van 54 percent. Het zijn wel zeer tekenende en zeer opwekkende cijfers; tevens cij fers, die dwingen tot een bepaalde houding richtingwijzers voor be paalde daden. Binnenschip en zee schip houden onmiddellijk verband met havengebied, trein en auto ten dele. zo hooggewaande stukgoederenver- voer is wat de uitgaande doorvoer uit Duitsland betreft, nog maar 75 percent van dat van 1938. Het steeds verder uitgewerkte stelsel van uitzonderings tarieven van de Duitse spoorwegen ten bate van Hamburg en Bremen is daar van de oorzaak. Deze dissonant weer houdt sommigen er van van ganser harte in te stemmen met de juichkreet ges nog zou kunnen bestaan, doen verdwijnen; de vooruitgang is zo ver rassend snel, dat op korte termijn gro te middelen nodig zijn. Snelle maatregelen De vraag om aan diep water gele gen aanlegsteigers, aanlegkaden, in dustrieterreinen gaat voort. Uitbrei ding eist terrein, dat voor dit doel ge schikt is of geschikt te maken. Het is niet te verwachten dat de vraag naar nieuwe schepen, haventerrein, in dustrievestiging spoedig tot staan zal komen; maar zelfs als dat eens zo zou zijn, dan komt die vraag over enige jaren terug. Een pijpleiding voor olie vanuit Marseille, die als ze komt, er nog in geen jaren kan zijn, zou de curve voor olie in Rotterdam wat minder snel kunnen doen stijgen, maar duister wordt dat overigens volstrekt niet ingezien. Uit de nood der omstandighe- In dit artikel zien we, hoe Rotterdam door een wonderbaarlijke groei is gegrepen en de tweede onder de wereldhavens wordt. Maar de Nieuwe Waterweg raakt volgeboekt en waar moet men nu heen met ver dere uitbreiding? Luctor richt het oog op Zuidwest en met name op Hellevoetsluis. Rotterdam aan de spits Bü een nog nauwere vergelijking voor Rotterdam alleen, van 1954 en 1955 treft ogenblikkelijk de buitenge woon grote toename in de verwerkte tonnage. De 48.8 miljoen ton van 1954 vermeerderde binnen één jaar met 17.4 miljoen of 35.6 percent en klom tot 66.2 miljoen. Een groot aandeel in die vermeer dering had de vergroting van door voer van steenkolen en ertsen naar Duitsland: de eerste klom met 8.8 miljoen ton, de laatste met 2.4 mil joen ton, te zamen 11.2. De totale tonnage van 66.2, waarvan 38 percent kwam van de olie, is buitengewoon verheugend, al klinkt er in het hooggestemde loflied daarover toch een enkele sombere toon door. Het dat met een verwerkte tonnage van 66.2 miljoen ton of 11.7 miljoen meer dan Londen in hetzelfde jaar, Rotter dam de tweede wereldhaven is ge worden. Men moet echter de zaken nemen, zoals ze zijn: tot dusver is er bij de volgorde der havens geen spe cificatie gebruikt naar de soort van goederen. Die spooriuegtarieven zoveel mo gelijk bestrijdende, is Rotterdam thans de tweede wereldhaven; da£ en grote zorgen. Of Londen in-de toekomst de tweede plaats ook wel weer eens zou kunnen innemen, is mogelijk, maar tot op de dag> waarop dit geschreven wordt, blijft Rotterdam sterk vooruitgaan. De naaste toekomst In steeds duidelijker lijnen tekent zich deze ontwikkeling af. De rede rijen voorzien de scheepswerven zo ruimschoots van opdrachten, dat deze een half dozijn of meer jaren vooruit kunnen. Als er rederijen zijn, die voor de eerstkomende 10 tot 15 jaar scheeps hellingen voor zich willen reserveren voor de aanbouw van nieuwe sche pen, dan zit er expansie in de lucht. Dan moeten er op tijd nieuwe terrei nen worden gereserveerd. Ontwikke lingen als deze moeten elke dommel, die er bij vertegenwoordigende colle den, dat is ditmaal uit de aan gename en tot dankbaarheid stemmende nood van zeer gun stige omstandigheden, zal een steeds sterker drang naar het zoeken van nieuwe gebieden ge boren worden. Heaaózge Economisch heeft Nederland zich na 1945 merkwaardig snel hersteld. Gezien onze steeds aangroeiende be volking, gezien ook dat West-Duits- land, Engeland, de Verenigde Staten volstrekt niet voornemens zijn voor zich zelf op een halt aan te sturen, zou stilstand voor Nederland meteen achteruitgang betekenen. Mogelijkhe den voor verdere ontplooiing liggen in de aan ons land van nature zo ruim schoots geschonken toegangs- en uit gangswegen te water. Afsluiting van zeeboezems betekent afsluiting van belangrijke bestaansbronnen, het af sluiten van mogelijkheden voor ver dere vooruitgang. In de staatkunde dient men vooruit te zien. Dit deed Thorbecke in 1863, toen hij voor ons land twee nieuwe grote uitwegen naar zee aan de orde stelde en daarbij de nog altijd gedenkwaardige woorden sprak: „Biijvende hetgeen wij zijn, worden wij voorbijgegaan en zijn wij bedorven; het schijnt mij dus een onvermijdelijke pligt het middel aan te grijpen, dat ons redden kan." Met die twee grote zeewegen heeft Neder land tientallen jaren verder gekund. Nu raakt de Nieuwe Waterweg vol geboekt en is de tijd nabij, dat Ne derland niet verder zal kunnen. Een schril symptoom en duidelijk teken des tijds mag het heten, als de heer Brunelli verklaart: „Wij kunnen in havens als Rotterdam geen ligplaats krijgen, waar wij gedurende vijf tot zes dagen alle zorg kunnen besteden aan de verzorging van het schip en de service aan boord." Wie is de heer Brunelli en welke schepen bedoelt hij waarvoor in Rotterdam en de andere havens aan de Nieuwe Waterweg geen plaats kan worden gevonden? Hij is lid van de directie van de scheep vaartmaatschappij Fratelli Grimaldi van Genua. Wat hij zocht, was een uitvaartha- ven voor haar passagiersdienst op Ve nezuela en Midden-Amcrika met sche pen, die ook toeristenreizen met mede- nemen van een auto naar Spanje, Por tugal, de Canarische eilanden enz. mo gelijk zullen maken. Die plek vond hij tenslotte in Vllssingen aan de Bui tenhaven en 14 mei jl. werd de dienst geopend met een schip van hijna 11.000 bruto register ton. Voor dit bijzondere geval, vrij los staande van de algemene economische uitgroei aan de eerste Rijnmond, werd dus een oplossing gevonden. Maar zo als wanneer de bezetting van een tram net te zwaar wordt en dan ter plaatse meer trams moeten worden ingescha keld, zo moeten er ook oplossingen komen in de directe omgeving van de Nieuwe Waterweg. Met de ontwikke ling van het Botlekgebied is twee der de van de dertig kilometer, die er voor een schip ligt tussen de grote havenstad aan de eerste Rijnmond en de kern van het verder uit te bouwen centrum aan de tweede Rijnmond reeds bereikt; verdere uitgroei naar zuidwest is de natuurlijke gang van zaken. Nederland wil leven; schepen bren gen welvaart; de dienstregeling voor de scheepvaart roept om uitbreiding; de naam Hellevoetsluit dringt zich vanzelf naar voren. Luctor. i J /i 2/ is Jj 'V 17 '9 Door het verkopen van kranten, hetgeen nu ztfn dagelijks werk Is, slaagde Johannes Jansscns, geboren in Westdorpe 1891 en vertrokken naar Amerika in 1909, er thans In, na 11 jaar blindheid, van Amerika naar Westdorpe te reizen. Elke dag werd één dollar opzU gelegd voor de gro te reis. Zijn hond Sandy" (zandkleurig) heeft zijn baas zonder moeilijkheden naar Nederland geleid. In 1909 is Johannes Janssens uit Westdorpe vertrokken. Hij bleef daar vijf jaar en was gedurende 3 jaar werkzaam aan de spoorlijnen. In 1912 veranderde hij van werk kring en ging werken in een fa briek voor landbouwmachines. Daar was hij werkzaam tot 1923. Ondertus sen was hij in 1914 met vakantie naar Westdorpe geweest en na zijn huwe lijk met Marie de Vrieze, vertrok hij weer, nu met zijn vrouw, naar Ame rika. Zijn zoon, 31 jaar, heeft thans 2 kinderen. In 1923 werd hij hulpbestuurder van de katholieke vereniging ,,The Knights of Columbus" (de ridders van Columbus). Ook ging hij in Amerika met de duiven spelen en werd hierdoor al spoedig president van de Duivenmij. aldaar In 1943 onderging ik de eerste ope ratie aan mijn ogen. en in 1944 kon ik niets meer zien," zo zegt hij. ,,Toen begon een moeilijke tijd gaat hij verder, ,,door de Ridders van Columbus werd mij een geleidehond aangeboden. Ik moest toen naar het Instituut voor blinden om te leren hoe er mee om te gaan. Sandy is een zeer trouwe hond en erg slim. Ik ben niet bang om alleen met mijn hond dwars door de drukste stad te gaan. Ik weet zeker, dat ik er met mijn Sandy zonder ongelukken kom. Voor stoplichten of opengebroken we gen hoef ik niet bang te zijn, want dit alles ziet Sandy voor mij en hij zorgt wel dat mij niets gebeurt. Een maal werd ik lastig gevallen door een man, en ik kon ruiken dat hij ge dronken had. Sandy stond links van mii de man rechts. Ik zei tegen San dy Watch that guy" hetgeen zoveel betekent als: ...hou 'm in de gaten' Sandy ging direct rechts van me staan, gromde eens en de man droop af. De eerste dagen toen ik met mijn hond op stap moest gaan. was ik ang stig Ik was bang overal tegen aan te lopen. Nu denk ik daar met eens meer aan. Sinds Sandy bij me is, heb ik nog niet één ongeluk gehad. De heer Janssens is momenteel president van de „northern Indiana progressive club for the blind Drie jaar lang was hij bestuurder van de „Indiana State organisation for tne blind". Hij is verder afgezant voor de stad Indiana van de N.F.B. (Nat. Fede ration of the Blind) die 4000 leden telt. In South Bcnd ben ik met Sandy in iiet vliegtuig gestapt, dat ons naar Chigago bracht. Van Chicago ging het naar New York en van New York met de K.L.M naar New Found- land. Vandaar ging het in vier uur naar Amsterdam en daar stonden mijn I Jl tl TT tv M J/ jy ja ig W sr n V* Ir/ ti ic ir 6/ V/ vt fo I fj ?v Uê J</ r is óg V* HORIZONTAAL: 1 meisjesnaam; 5 titel (afk.); 7 inhoudsmaat (afk.j; 9 amerikaanse autofabriek (afk.); 11 boom; 12 uitroep; 13 bejaard; 15 bijb. naam; 16 godin; 17 zangnoot; 18 niet een enkel persoon; 19 vr. munt; 20 sprookjesfiguur; 21 grondsoort; 22 dus (lat.;; 25 ontkenning; 26 ambts halve (lat. afk.); 28 behoeftig; 29 beetje; 33 gegraven water; 34 deel van een jas; 35 lengtemaat; 37 leer ling (fr.)41 niet hetzelfde; 46 fris; 47 deel van het hoofd; 49 soort onder wijs (afk.); 50 herkauwer; 51 rivier in Duitsland; 54 windrichting; 55 val lei; 58 aanzien; 60 werelddeel 62 ge heel de uwe (lat. afk.); 63 koeien- maag; 65 snijwerktuig; 66 meisjes naam; 67 dubbelklank; 68 in aanzien houden; 70 voegwoord; 71 de onbe kende (afk.); 72 het romeinse rijk (lat. afk.); 73 zijrivier van de Donau. VERTICAAL: 1 titel (afk.); 2 fami lielid; 3 klepperen; 4 vlaktemaat; 5 larve; 6 rivier in Frankrijk; 7 fris, opgewekt; 8 vadsig; 9 gindse; 10 larve; 14 geknede massa 15 flauw; 19 titel; 21 steen; 23 vr. munt; 24 nakomeling; 25 vervoerbedrijf (afk.); 27 boom; 28 bloem; 30 en anderen (afk); 31 zoals de akten getuigen (lat. afk.); 32 na- tuurkundeterm (afk.); 36 schaap; 37 maanstand (afk.); 23 soort onderwijs (afk.); 39 water in Friesland; 40 on gedierte; 42 Europeaan; 43 soort vo gels; 44 bedorven; 45 selenium (afk.); 47 dubbelklank; 48 harde wind; 52 deel van de hand; 53 rijgsnoer; 55 gemanierde vrouw; 56 het zij zo; 57 onderricht; 59 koker; 61 deel van het hoofd; 63 steensoort; 64 meisjesnaam; 69 nummer (afk.) HORIZONTAAL: 1 ad, 3 rage, 5 eist, 8 nu, 10 pook, 13 uier, 15 nn, 16 l.s, 17 is, 19 ko, 20 p.s., 21 to, 22 sip, 24 te, 26 na, 28 steen, 29 arena, 31 eis, 32 eem, 33 esse, 34 toga, 36 vlo, 37 lek, 39 spil, 42 boog, 35 leg, 47 nel, 48 aar de, 50 enter, 52 ei, 54 de, 55 don, 57 eg, 58 p.k., 59 el, 61 l.k., 63 r.r., 64 r.o„ 65 etna, 67 lans, 69 m.s., 70 rots, 71 ma, 72 da. VERTICAAL: 1 a.p., 2 dons, 3 r.k., 4 gas, 6 lei, 7 tu, 8 neon, 9 ur, 11 on, 12 lui, 14 ik, 16 loens, 18 steeg, 20 pret, 21 t.t., 22 snee, 23 part, 25 en, 27 arme, 28 s.s., 30 a.e., 33 eos, 33 alg, 38 aloe, 40 parel, 41 leed, 48 been, 43 otter, 44 vlek, 46 ga, 47 nr, 49 ad, 51 eg, 53 iets, 56 oom, 58 pond, 60 l.n., 62 kat, 63 rem, 64 ra, 65 em, 66 ar, 631a, 63 a.». Dit kaartje, waarop het door afdammingen ontstane Brielse Meer zwart aangegeven is, beeldt het gebied uit, waarheen zich de expansie van Rotterdam in de richting van west en zuid-west richt. Men ziet er ook de ligging van Hellevoetsluis, dat Luctor nog een grote toekomst zou willen geven. Circa 300 stakende strijksters en naaisters van de N.V. P.J. Blom te Enschede zijn weer aan het werk ge gaan. Een gedeelte van het vrouwe lijk personeel, dat afkomstig is uit het Duitse grensgebied, is nog niet op de hoogte van de jongste ont wikkeling, doch zal bericht krijgen en men verwacht dat ook zij op het werk zullen verschijnen. De bedrijfsleiding van de onderne ming heeft met de personeelskern een deputatie van de strijksters en naaisters ontvangen en een akkoord bereikt. De leden van de stakingslei ding en de leden van de personeels kern zijn naar de woningen van de meisjes gegaan en hebben haar ver zocht op het bedrijf te komen. Hier aan is gevolg gegeven. zuster en mijn zwager mij op te wach ten. Over een afstand van 7000 km. had Sandy mij zonder ongelukken en zonder de minste moeilijkheden naar Nederland geleid. Gedurende mijn vakantie in Ne derland moet ik mij nog op de hoog te stellen van de blinden-organisatie in Nederland, want op 2 oktober a.s. moet ik in Indiana een spreekbeurt houden over de blinden in Nederland. Als ik tegen mijn hond zeg Sandy breng me naar de slager" da,, kom ik gegarandeerd bij 'n slager in de winkel, zeg ik daarna Sandy ik wil eten" dan kom ik onherroepelijk in 'n cafetaria, waar ik iets kan gebrui ken. In grote gebouwen brengt hij me JOHANNES JANSSENS Sandy behoedt voor alle misstappen feilloos de trappen op en in de lif ten." Over Sandy kan hij vertellen en blijven vertellen. „Mijn kleinkinderen rijden er paardje op". Hij laat verder zien hoe een woor denboek voor Braille er uit ziet, en toont dan hoe hij 't zelf schrijft. Naar zijn zuster typt hij altijd zijn brieven. ..Laat er eens eentje zien Marie", en Marie laat een brief zien. Niet een foutje en dat op twee kan tjes folio. „Dit heb ik geleerd" zegt hij met trots, „na mijn blind wor den". De plechtige afkondiging van de op 23 augustus 1.1. vastgestelde verande ringen in de grondwet zal op maan dag 10 september geschieden. In het staatsblad is een publikatie, houden de de regeling van deze plechtige af kondiging. verschenen. De plechtige afkondiging zal als volgt geschieden. De vier rijkswetten en de zeven wetten van 23 augustus 1956 worden in Nederland voorgelezen op 10 sep tember 1956, des voormiddags half elf, in een plechtige openbare zitting van de Hoge Raad der Nederlanden, van elk der gerechtshoven en der ar rondissementsrechtbanken alsmede in iedere gemeente in of voor het huis der gemeente. De rijkswetten worden op 10 sep tember 1956, des voormiddags half elf plaatselijke tijd tevens voorgelezen: in Suriname in een plechtige open bare zitting van het hof van justitie en in of voor het paleis van de gou verneur; in de Nederlandse Antillen in een plechtige openbare zitting van het hof van justitie en in of voor het paleis van de gouverneur; in Nederlands Nieuw-Guinea in een Strijdkrachten van de Soedanese po litie hebben een dorp van 700 hutten in brand gestoken als vergeldingsmaat regel voor de samenwerking van de bewoners met groepen opstandelin gen. plechtige zitting van het hof van jus titie en in of voor het paleis van de gouverneur. De blijkens voormelde rijkswetten en wetten veranderde en toegevoeg de bepalingen van de grondwet vor men van het ogenblik der plechtige aankondiging af, met de onveran derd gebleven bepalingen, de grond wet van het Koninkrijk der Nederlan den. Een woordvoerder der Amerikaanse ambassade te Parijs heeft medege deeld dat de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, Foster Dul les, de bijeenkomst, die de permanen te Navo-raad volgende week in de Franse hoofdstad zal houden en waar op over het Suez-kanaalvraagstuk zal worden gesproken, niet zal bijwonen. De Verenigde Staten zullen op de bijeenkomst door de permanente Amerikaanse vertegenwoordiger bij het Navo-hoofdkwartier, George Per kins, worden vertegenwoordigd. Met ingang van vandaag hebben België en Luxemburg weer de invoer van tomaten uit Nederland toege staan. Het eerste waar u vandaag in dit stukje naar kijkt, is natuur lijk de uitslag van Orleans. Tot mijn spijt echter is die er nog niet. De moeilijkheid is dat er overal in het land vroege dui ven zijn gevallen en dat de be rekening zal dienen te geschie den met de grootste nauwkeu righeid. Wel wil ik u enige vroege duiven noemen: P. Kellenaars te Helmond klokt voor een af stand van 480 km te 11.45, snel heid 1684 meter. Dit is geen derbyduif. Er zit er echter in Helmond nog een zo vroeg, nl. een duif van A. v. d. Linden te 11.46. In Eindhoven constateert H. Soete- ring voor een afstand van 470 km te 11.40, snelheid 1678 meter, binnen de minuut gevolgd door Harrie Princen de vroegere maat van Cor Bakers en A. Luisterburg, bekend door zijn prachtige tentoonstellingstypen. In Den Bosch zit de eerste duif op 11.56, afstand 487 km. De gelukkige is hier H. van den Broek. De bekende liefhebber H. Meulensteen heeft op 12.21 reeds twaalf derbyduiven thuis. In de Tilburgse Bond zit de eerste duif te 11.41 bij P. Oerlemans. De af stand bedraagt 466 km. Breda moeten wij ook niet uitvlakken, hier is het de grote kampioen C. Vrins. die de overwinning behaalt. Hij pakt te 11.34 voor een afstand van 457 km. In Gor- kum zit van Meeteren op een afstand van 489 km precies om 12 uur. Maar wat dunkt U van de water- vlugge Wljnacker te Boschkapelle, die pakt dt vroegste duif van heel het concours van 44000 vogels, klokslag 11 uur. Jammer dat zijn afstand maar 400 km bedraagt, anders was hij er onherroepelijk mee weg ge weest. T. Burghout te Apeldoorn pakt op een afstand van 560 km te 12.45 wat ook geen late duif zal zijn. In onze konterijen heeft Declerq te Putte ook bijzonder sterk gespeeld. Hij begint te 11.20 en draait er in der tien minuten tijd zeven! Daar zullen er heel wat van in de prijzen zitten. In Limburg zit de vroegste duif te Heer op 11.26, gevolgd door Eisden te 11.27, Spekholzerheide te 11.39, Geleen te 11.43 enz. Overgaande op de gedetailleerde uitslagen, nemen wij als eerste de Bredase Bond, waar 887 duiven vlo gen. Keeske Vrins is hier de grote man met zijn eerstegetekende die tot twee knaken vliegt. In de tien eersten zie ik er ook drie die in hun hemd vliegen, te weten duiven van Kouwen- berg, Oomens en Sips. Hier zijn de vijftig eersten: 1 en 18 C. Vrins, met zijn twee bovenste van de lijst, ge klokt te 11.34 en te 11.48, waarmee hij de eer van de Baroniestad gewel dig hoog houdt. 2 G. Kouters, 3 Ant. Kleemans, 4 H.C. Verhellen, 5 F. van Gageldonk, 6, Ant. V. Aart, 7 Jac. Verhoeven, ook een paard dat de ha ver verdient, hou je taai Koos, 8 Jac. Kouwenberg, 9 Gebr. Oomens, 10 J. Sips. 11 L. Vissers, 12 27 enz. B. Ver munt, die zeer hard gepakt heeft, 13 S. van Helvert, 14 A. Renne, 15 C. Beusenberg, 16 A. Francken, 17 A. v. Dooren, 19 H. Huybregts, 20. Lilian Talsma, 21 B. Buynsters, 22 B. Pluim 23 Th. Ossenblok, 24 en 38 C. Leliard 25 en 34 C. Frijters, 26 P. Heeren, 28 A. Simons, 29 L. Nuiten, 30. K. Joosen, 31 Jac. Horward, 32 A. J. Borburgh, 33 P. Stokkermans, 34 B. Fioole, 35 P.J. van Gerven, 36 L. v. Gooi, 37 Chr. Bastiaansen, 39 J. de Hoon, 40 J. Aarts, 41 en 49 C. van den Avoord, 42 P. van Althuis, 44 C. Riemslag, 45. H. van Gastel, 46 M. Joosen, 47 A. Huybregts, 48 S. van der Put, 50 J. A. Dirven enz. Deze vijftig prijzen vielen in ruim twintig minuten. Het rijwiel en de serie van vijftig worden gewonnen door C. Vrins voor noemd. Nationaal zal het wel een paar centen meer opbrengen. Uit de machtige C.C. Nieuw Gin- neken krijg ik eerst een rectificatie. Het in mijn kroniek van verleden week vermelde kampioenschap blijkt niet het Algemeen Kampioenschap Ouden Duiven te zijn, doch het Kam pioenschap Vitesse. Zoals U weet werd dit behaald door Jantje Mar tens. Hier volgt het Kampioenschap Halve Fond: 1 Van Eil-De Weerd, 2 F. Heyblom, 3 Jan Antonissen, 4 Kest Martens, 5 L. Paulissen, 6 H. Bogers 7 Ant. Verheijen, 8 Adr. Martens, 9 M. Dielemans en 10 J. Martens. Het is op verzoek van de personen die de (onbeduidende) fout gemaakt hebben, dat ik dit zaakje even recht zet. Zit er maar niet mee in, Koos. Papier is geduldig. Hier de uitslag van Orleans: 1 L. Paulissen (11.43), 2 en 11 A. van Dorst, 3 Jos. Dam, die verleden in het huwelijk trad. dit duifje heeft hij geloot van Willem van Oosterbosch en het vloog achtereenvolgs 3 5 6 18 4 en 3! Nu is hij bij Willem wezen vragen of die nog meer van zulke rommel heeft 4 Willem van Oosterbosch, 5 J. Martens, 6 P. Nous, 7 10 enz. Kees Bastiaansen, 8 Cor Paulissen en 9 Jan RooverB enz. Hier de uitslag in de Gevleugelde Vrienden te Chaam, eerste duif il.35, afstand 453 km: 1 en 3 Ant. Geerts, 2 J. Ansems, 4 F. Verheyen, 5 G. Martens, 6 C. Hendriks, 7 J. Jacobs, 8 H. Cornelissen, 9 P. van Loon, en 10 Adr. Geerts. Vervolgens Terheijden, alhier draait Fr. van Gils de eerste te 11.46, ge volgd door de Gebr. van Bekhoven te 11.50. Deze personen winnen negen prijzen vah de elf en hun eerste drie duiven staan voor serie drie. Zodat ik wei vermoed dat ze ermee weg zullen zijn. Volgens zeggen zjjn het maar boerkeg, maar vlakt ze om de dooie dood niet uit. Hier de machtige C.C. Bergen op Zoom, alhier wint Jac. Oerlemans met vier seconden vooruit op F. Vle gels. Cor Henning moest de vroegste gehad hebben van heel de stad, maar die was niet op post. 1 Jac. Oerle mans, te 11.25, 2 F. Vlegels, 3 R. Hop mans, 4 J. Karremans Pzn., 5 M.P. Buuron, 6 A. Matthijssen, 7 C. Oer lemans, 8 A. Jacobs, 9 J. de WaaJ, 10 J.B. Stok, 11 W. Brooymans, 12 A. Schouteren, 13 C. de Groot, 14 Th. Bakx, 15 P. Demmers, 16 A. Verbiest, 17 P. van Tilburg, 18 C. Schoonen, 19 R. Hopmans, 20 Chr. Jonkers, 21 P. Dingemans, 22 P. Le- meir, 23 Chr. v. Tilburg. 24 D. Kus- ters en 25 C. de Groot. Er vlogen 732 duiven. Stand Kampioenschappen Jonge dui ven tot en met St. Denis: 1 A. Schou teren 196 p., 2 L. Stok 189 p., 3 C. V. Tilburg 181 p., 4 L. Groffen 178 p„ 5 C. Karremans 163 p., Ook de Verenigde Bergse Krabben zaten met hun tractement op Orleans: 1 J. C. Nuyten, 2 J. Hoppenbromyers 3 C. Henning. 4 Koos Weydt, 5 17 en 18 M. Hagenaars, 6 P. Mertenp, 7 W.A. Schot, 8 J. Alleman, 9 C. van Bergen, 10 A. Nuyten, 11 en 16 A.M. Buuron, 12 G. de Kok, 13 Jos. Dinge mans, 14 J. van de Wijngaert, 15 A.C. de Nijs, 19 Chr. Schetters, 20 D.C. Be velander enz. Dinteloord „De Luchtbode": 1 C. Nieuwland, 2 J. de Zwart, 3 en 9 Piet Mangelaars, 4 C. van de Wegen, 5 6 en 8 JKurst, 7 H. van der Heyden, 7 Jac. Donkers, enz. De K.V.P. te Kaatsheuvel vloog met 405 duiven Orleans, wat ook niet van de poes is: 1 L. van Geel, 2 en 10 Fr. van den Assem, 3 W. Oomens, 4 en 13 Jac. Vloemans, 5 P. Zijlmans, 6 D. Mateysen. 7 M. van Boxtel, 8 14 en 20 J. van Riel, 9 J.C. Labee, 11 M. Ligt- voet, 12 A. van der Hoven, 15 Du- quesnoy, 16 A. de Bie, 17 P. Dirksen, 18 L. van de Ven en 19 M. Brockx enz. Er worden dit jaar drie vluchten op Engeland verspeeld. Een van de grote Nabvanpee, een van de Zater dagvliegers en een van de Z.N.B., gegeven te Breda. Die van de Neder landse Bond is zondag j.l. gevlogen en volgens de berichten winnen Kern-De Weerd te Middelharnis de auto. Wat reeds hun tweede is, dit jaar; zal een duur grapje worden in de ben zine. Die van de Bredase Bond zal plaats hebben op 23 september a.s. en hier wou ik wel eens een woordje met U over spreken. Voor serie X zijn er drie hoofdprijzen, te weten een van duizend, een van vijfhonderd en een van tweehonderdvijftig. De restanten gaan af in prijzen van honderd, van vijftig enz. Verleden jaar waren er nog 158 van zulke troostprijzen, ik zeg dat het niet van de poes is. Serie II is een luxe bromfiets, zo- dus hoeft U niet meer te trappen. Restant in wielen van honderd, van vijftig enz. Serie III: compleet herensportrij- wiel; dezelfde prijs is ook te winnen met de zgn. Liefdadigheidspoule. Vraag het maar aan dr. Elich, deze persoon weet er meer van. Het over- tekende geld zal worden afgedragen aan de stichting „Zonnebloem". Aan Parkestone kan zowel door oude als door jonge vogels worden deelge nomen. Gezien de geringe verliezen met de piepers en het razend snelle verloop van Orleans wordt een re corddeelname verwacht. Concoursse cretaris is de wakkere veteraan, die niet zit te slapen C. Steylen, St. Jan straat 26 te Breda. Verder heb ik gezien dat NAC zon dag naar Amsterdam gaat om Ajax partij te geven. Veel zal afhangen van de opstelling, want het wordt nou menens. Poeskas Storimans is aangezocht voor de centrale training. Hulde voor de mannen van liet selectie-comité, die hun ogen blijkbaar niet in hun zak hebben. Wie regelmatig myn stukken leest, heeft overigens wel be grepen dat deze uitverkiezing reeds veel eerder had behoren plaats te hebben. De Puck is een geboren kant- half, hij is echter zo all-round dat men hem overal kan zetten. Een kruk, die maar op één plaats kan staan, geef ik niet veel voor. Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9