REMBRANDT DOORLEEFDE WAARDE VAN HET LEVEN BOSCH Orleans: prijzen regen en massa deelname ONZE PUZZEL Pagblad Pc^tcia Zeldzame expositie in museum Boymans nog twee maanden geopend Als beste gids Rembrandt zelf Leraar bouwt eigen huis Dikken Brnine's Dui DE DRAAIENDE SCHIJF DERDE BLAD Charmante grap Een vrijbuiter 5 ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1956 Wat moet Rembrandt het leven groots en meeslepend hebben doorleefd Dat is de overheersende gedachte, die met n mee gaat naar huis, uJanneer u een dag hebt doorgebracht in de schilderijententoonstel ling, die in meuseum Boymans (tot 21 oktober) te zien is. De tweede gedachte is beslist deze hoe zelden treft men een zo gedegen en welhaast volmaakt vakman schap aait. Wat beheerst deze meester on der de meesters de teken-techniek, de com positieleer, de geheimen van verf en palet, Het is, alsof Rembrandt zelf u bij de hand neemt bij het binnentreden van deze tentoonstelling. Hij wil U zijn leven en werken laten ontdekken met zijn eigen gebaren en volgens zijn persoonlijke opvattingen. Daar om is de greep van zijn sterke hand vriendelijk en dwingend tegelijk. Hij laat u mee-beleven, hoe hij als jonge man van nauwelijks twintig jaar ge troffen werd door de geschiedenis van de beproefde blinde Tobias. Toen al betrad Rembrandt in zijn kunst het zware pad van hem, die vóór alles waarde hecht aan de weergave van de innerlijke mens. Het goede en het kwade in hart en geest wil hij ontwaren en binnen de grenzen van de menselijke mogelijkheden, die gesteund worden door de bovenna tuur, als een spiegelbeeld de mede mens voorhouden. Van alle sociale strevingen is deze de schoonste en de moeilijkste. Geen kunstenaar, die 't waagt zich daarin letterlijk onder te dompelen, zo schijnt Rembrandt te betogen, zal eraan kunnen ontkomen bij ieder nieuw werkstuk iets van zichzelf prijs te geven, ook al kost dat hartebloed en tranen. Intense doorleving Wie gelijk Rembrandt met zoveel liefde (en toen reeds: vakmanschap) Paulus met foliant, reiszak en zwaard tot in alle details nauwkeurig glorie vol weet te doen lijden in de gevan genis, moet wel zijn aangeraakt door hetzelfde Licht, waardoor Saulus 'n Paulus werd. Augustinus, een Kerk leraar en een molenaarszoon een be genadigd kunstschilder. Dat hij op deze leeftijd ook ,,De schilder in zijn atelier" en een zelfportret maakt, is te begrijpen. Dat hij in dit portret al toont voornamelijk aandacht te hebben voor de roerselen van het eigen gemoed, opdat hij aldus de mensen kan benaderen in hun vreug den en verlangens, in hun noden en angsten, pleit weer opnieuw voor de schier meedogeloze wil, waarmee Rembrandt het Leven zelf tot in de diepste diepten en de meest afgelegen schuilhoeken wil doorzoeken. Daaraan is het te danken, dat hij er zo jong nog in slaagt om de bijbel se taferelen te doorzinderen met een mystieke lichtglans, waarvan de oor sprong alleen maar kan gelegen zijn in de volkomen overgave, waarmee Rembrandt zich welbewust weg schenkt aan zijn verheven en toch zo door en door menselijk behandel de) onderwerpen. Een prachtig voor beeld van de onbegrensde kracht, die Rembrandt in deze jaren in staat stelt om zelfs het menselijke te ver heffen boven het aardse, m.a.w. om door uitbeelding van een mens door slaggevend en geheel afdoende net accent te leggen op bovenna tuurlijke afkomst en einddoel van het enig geschapen creatuur met lichaam en ziel, vinden we in Portret van Kembrandts vader" (No 12). He meester zoekt zijn weg Nog altijd is de meester naast ons. Ontroerd wijst hij ons de doeken die getuigen van zijn eerste diepe liefdesgeluk met Saskia. Parelend is de kleur, liefdevol de toets, bewege lijk en met nauw bedwongen harts tocht de compositie in het Portret van Saskia en in het uitbundige „Sas kia als Flora". Maar daarnaast "doet hij ons met bescheiden trots ook begrijpen, dat de „Anatomische l.es van dokter Tulp" hem in de rij der de anatomie van het menselijk lichaam en bovenal de verworvenheden van de mense lijke geest, ook in het bovenaardse en on zienlijke. Een geniaal schilder, een be voorrecht schepsel met weergaloos talent, een kunstenaar bij de gratie van God. Voeg daar dan bij de ons door Boymans geboden gelegenheid om meer van zijn werken bij een te zien dan ooit voor mogelijk is ge houden. liet Rembrandtjaar kreeg daarin de allerschoonste bekroning. vandaan getoverd heeft, zal wel eeu wig het geheim van de schilder blij ven. Beschroomd voelden we, dat on ze rondgang inderdaad door Rem brandt zelf geleid was en met ont zag keken we naar de verstilde grijs aard, die met oneindige liefde het gebaar bezag, waarmee de bruide gom zijn bruidje beschroomd om vatte. Zo en niet anders peinsden Zo en niet anders, peinsden wij, was de verhouding van Rembrandt tot God, tot de mensen en tot de kunst. Zo zuiver, zo bovenaards en menselijk tegelijk. Zo volko men ontsnapt aan drift. Zo gereinigd door de nood van een nimmer wijkend verlan gen naar geluk, dat ergens in het laatst bekende tverk van hem (Simon in de tempel) schijnt te zijn gestremd, alsof de overgang naar het onvergankelijke geluk hem plotseling en toch zo sterk verwacht is overvallen, toen penseel en palet de vermoei de hand ontzonken. Aan de Koedijk te Almelo verrijst een huis, dat zich in niets onder scheidt van ieder ander huis. Een typerende karakteristiek is er wel licht niet te geven voor de proeve van huisvlijt", die de heer M. van Schaik leraar aan de Ambachtsschool levert. Hij heeft namelijk niet alleen de tekeningen voor zijn eigen woning ontworpen en het graafwerk zelf ver richt. maar hij hoopt eind novem ber ook zelf het laatste streekje verf aan te brengen en er de - uiteraard zelfgemaakte - meubelen in te plaat sen. (Advertentie) Zelfportret als apostel Paulus erkende groten had gebracht. Hij was erkend als portretschilder en hij voel de zich machtig genoeg om het grote avontuur van het huwelijk geestelijk en maatschappelijk te beginnen. Nochtans laat hij zich niet verleiden om wat hij ziet als zuivere kunst te verloochenen. Immer wenst hij de revolutionair in de kunst te blijven, steeds zoe kend naar vernieuwde en zuiveren de verbeteringen van zijn inzich ten, onvermoeid zoekend naar nieu we uitdrukkings-mogelijkheden. Mooipraterij in kleur," gelijk toen in de mode begon te komen bij vele salonschilders, was in het ate lier van Rembrandt even streng taboe als wijivater in de verblijven van Beëlzebub. Heilige bewogenheid Het moet de mensen van zijn tijd (1638) een schok hebben gegeven, toen de schilder voor het eerst zijn Christus als hovenier" aan de open baarheid prijsgaf. Nog schijnt Rem brandt te glimlachen bij de herinne ring daaraan en die glimlach blijft over zijn wezen hangen, als hij uitlegt hoe fel hij in dit werkstuk streefde naar de weergave van de heilige bewogenheid van de onthutste Maria Magdalena, toen zij zich van het le dige Graf afwendde en zich toege sproken wist door de hovenier, die de Heer was. En weer kunnen we zeg gen, dat het menselijke naast het goddelijke en eigenlijk deze beide elementen als „één groots het ganse leven in beslagnemend geheel'' bij voortduring en steeds adembenemend van directheid terugkeert in zijn werk. Vooral zijn portretten zijn als verzadigd van wijsheid en de kleuren op zijn palet krijgen iets van een ingetogen hymne uit een bovenaards ritueel. Rembrandt, de mens bij uit stek. schijnt boven alle menselijke nooddrift uit te groeien tot in de hemelse sferen. Gelouterd En toch, de Rembrandt die ons aankijkt vanaf de zelfportretten, vertoont steeds dieper groeven en zwaarder rimpels in het zorgelijke gezicht. De dood van de geliefde Saskia sloeg een diepe wonde, de moeilijkheden met schuldeisers joe gen hem vaak op, zijn zorgen om de ziekelijke Titus benauwden hem, de druk op hem uitgeoefend door ouder lingen vanwege zijn samenzijn met Hendrickje Stoffels maakte van hem een vermoeid man. Toch blijft hij doorvechten. De prachtige Apostel serie is er het gave bewijs van, dat hij onverminderd gelooft in „het hei lige vuur" van geloof en kunst. Dat hij maatschappelijk ondanks alle te genslag en achterklap toch nog niet had afgedaan, kunnen we gemakke lijk afleiden uit „De Staalmeesters", een meesterwerk vol barrende gloed uit 1666. Uit dezelfde tijd ongeveer stamt „De Joodse Bruid", waarvan men kan zeggen, dat het tot de meest welsprekende hoogtepunten behoort van wat de wereld ooit aan schilder kunst heeft voortgebracht. Waar Rembrandt deze gloeiende kleuren (rood, brons-groen en smeltend goud) Reeds meer dan 50 jaar Je Bougie voor iedere motor Imp. N.V. Willem van Rijn HAARLEMMERWEG «75- AMSTERDAM W. TEl. 8621» (7 IIINEN) St. Denis was weer een waai- vlucht, waarop de pauwstaarten hun stuurinrichting maar open te zetten hadden. Piet van Gelo ven zal in zijn vuistje gelachen hebben; de geringe verliezen met de jonge duiven maken a.s. zondag op Orleans een verbete ring van het absolute wereldre cord wat de deelneming betreft niet alleen mogelijk, maar zelfs waarschijnlijk. De prijzenregen zal met stralen uit de lucht komen, wat dunkt u van tachtigduizend pegulanten van de derbyringen, d.w.z. buiten de gewo ne poulekassen? Ik noem het niet van de poes. Een paar honderd acht tien karaats gouden herenarmband- horloges ter waarde van driehonderd ballen elk, schudt Jan Rustwat zo maar uit zijn mouw. Op de wijzer plaat staat een speciale inscriptie, die zo'n gewonnen prijs een blijvende herinnering doet zijn voor uw kinds kinderen. Wie niet ingekorfd heeft, zal er spijt van hebben als haren op een biljartbal, momenteel is het reeds te laat, binnen vier en twintig uur zal de strijd gestreden zijn. Om op bt. Denis terug te komen, in de Bredase Bond vlogen op dat schoon concourske nog twaalfhonderd duiven en het is de heer Piet de Grauw, die op tien uur, nul minuten, nul secon den, hoe kan hij het zo uitrekenen, geklokt heeft, daarmee als eerste over de eindmeet bollend, vijf secon den los vooruit op een klepper van Hein Huibregts. Doch laat ik u niet in het onzekere laten, hier is de uit slag in extenso: 1 P. de Grauw, 2 H. Portret van Hendrickje Stoffels J. Huibregts, 3 L. Valk, 4 De Jong en Ko, 5 Ant. Korsmit, 6 Jac. van Geel, 7 J. A. van den Bogaard, 8 A. Renne, 9 C. Kwisthout, 10 C. Frickel, 11 Th. Abbenhuis, 12 A. M. Claassen 13 A. Vonk, 14 en 35 Adr. Roks, 15 L. C. Nooyen, 16 A. van Boxtel, 17 W. IJzermans, 18 H. Krijnen, 19 C. Sui- kerbuyk, 20 G. A. Kouters, 21 Chr. van den Berg, 22 en 24 Jac. Kouwen- berg, 23 J. Sips, 25 L. Rietveld, 26 M. Beenhakkers, 27 B. de Ruyter, 28 A. Gommers, 29 W. Eversdijk, 30 en 34 Jan van Poppet Jr., 31 G. Struyer 32 J. Dam, 33 J. Kwisthout, 36 M. 32 J. Dam, 33 J. Kwisthout, 36 J. M. Luit, 37 C. Jaspers, 38 F. Martens, 39 G. üpdebeek en 40 C. van der Velde enz. Het harde voorwerp wordt ge wonnen door Adr. Roks met 14 en 35, deze persoon wint ook de serie van vijftig. In Terheijden was het ook niet mis selijk: 1 en 9 Jac. Arts, 2 Gebr. Van Bekhoven, 3 en 4 D. Rasenberg, 5 F. Baardmans, 6 J. Hanegraaf, 7 W. Rasenberg, 8 J. Schets en 10 M. de Pijper enz. In de C.C. Nieuw Ginneken is C. Bastiaanscn alleman te vlug af, hij pikt ook de negende: 1 en 9 C. Bas- liaansen, 2 Jac. de Kort, 3 W. van Oosterbosch, 4 J. Koyen, 5 Fr. Mar tens, 6 J. Koks en zonen, 7 A. Tim- mers, 8 Gerrit de Rooi en 10 Jan An- tonissen enz. Kampioen met de oude duiven werd de geweldige speler Jan Martens, hij trekt de koei uit met zeven stralen tegelijk, op alle afstanden wist hij zijn tegenstrevers in het zand te doen bijten, ik noem het geen u weet wei: 1 Jan Martens, 2 Van Eil (en Kol, 3 W. van Oosterbosch, 4 C. A. Martens. 5 Koos de Kort, 6 Driek Bogers, 7 de machtige Angouleme-vlieger -.nt. de Jong, 8 A. Jansen, 9 Hein van der Horizontaal: 1. de somma van (afk) 3. woede; 5. pl. in Gelderland; 8. op dit ogenblik; 10. rakel; 13. melkkiier; 15. de onbekende (afk); 16. de lezer heil (lal. afki; 17. beslaat; 19. jon gensnaam; 20. naschrift (afk); 21. meisjesnaam; 22. beteuterd; 24. voor zetsel; 26. voorzetsel; 28. bouwma teriaal; 29. strijdperk; 31. verlangen; 32. water in Utrecht; 33. het zijn; 34. deel v. ambtsklcding; 36. ongedierte; 37. water doorlatend; 39. as; 42. wa pen; 45. kippeneigenschap; 47. troef kaart; 48. planeet; 50. eenjarig dier; 52. vogelprodukt; 54. lidwoord; 55. Spaanse titel; 57. landbouwwerktuig; 58. eenh. v. kracht afk)59. stof- maat; 61. maanstand (afk); 63. on der het nodige voorbehoud (lat. afk) 64. ambtshalve (lat. afk); '65. vul kaan; 67. wapen; 69. vaartuig (afk); 70. steenmassa; 71. meisjesnaam; 72. kindergroet. Verticaal: 1. waterhoogte (afk); 2. zachte veertjes; 3. godsdienst (afk); 4. ijle stof; 6. steensoort; 7. fr. pers. vnw.8. edelgas; 9. stad der oud heid; 11. fr. onbep. vnw.; 12. vadsig; 14. pers. vnw.: 16. scheel; 18. nauwe straat; 20. Jol; 21. geheel de uwe (lat. afk); 22. wondje; 23. deel; 25. voegwoord; 27. behoeftige; 28. vaar tuig (afk); 30. als eerder (afk); 33. godin; 35. waterplant; 38. plant; 40. kleinood; 41. verdriet; 42. ledemaat; 43. roofdier; 44. smet; 46. bevel; 47. nummer (afk); 49. de somma van (afk); 51. landbouwwerktuig; 53. beetje; 56. familielid; 58. gewicht; 60. laatste nieuws (afk); 62. huisdier 63. deel v.e. motor; 64. rondhout; 65. titel (afk); 66. slede; 67. bergruimte; 68. naamloze vennootschap (fr.). OPLOSSING Horizontaal: 1. periode, 7. adelaar, 13. ook, 14. pai-asol, 16. dam, 17. ja, 18. gal, 19. pp, 22. nu, 23. koran, 25. en, 28. solide, 31. orkaan, 34. as, 35. sago, 37. arie, 38. in, 39. sta, 40. nar, 42. elk, 44. l.o., 45. restant, 48. an, 50. kano, 52. anti, 54. trein, 57. trans, 59. n.l., 61. el, 62. blij, 64. op, 65. so, 66. dun, 67. ik, 68. sr, 69. sol, 70. es, 71. lt, 72. oke, 74. t.a., 76. pa, 77. reëel, 79. kwaad, 82. loes, 85. krot, 87. a.c. 88. legende, 92. a.m., 94. u.s.o., 96. ado, 97. nes, 100. a.g., 102. pool, 104. kras, 106. po, 107. genade, 110. ekster, 112. e.d., 113. fraai, 116. Velden en 10 Jac. Koks. Al deze gro te kampioenen onze hartelijke geluk wensen. Doe zo voort/ en gij zult Spi nazie eten. Bergen op Zoom In Bergen op Zoom wordt gestre den op alle wapens. Op St. Denis vlo gen er in de V.B.P. behalve 361 jon gen ook nog 74 ouden. Vermoedelijk als voorbereiding voor Parkeston, want naar Orleans mogen ze niet mee. 1 Jae. Weijdt, het is niet voor 't eerst dat Koos ermee wegschuift, die moet altijd in de gaten gehouden worden, 2 en 8 S. Zandbergen, 3 en 11 G. J. Henning, 4 A. Theuns, 5 6 en 10 C. van Bergen, 7 en 14 de fijne Groffen, 9 Gebr. Bernaerts, 12 en 20 W. Leijten, 13 H. Jaspers, 15 en 17 F. Lambregts, 16 M. Hagenaars, 18 L. Becht, 19 H. C. Bernaerts enz. Bij de oude duiven: 1 en 8 E. Hoeks, 2 Jac. van Tilburg, 3 P. Mer- tens, 4 en 5 C. Stoop, 6 C. Iriks, 7 J. Nuyts, 9 S. Spijkstra en 10 P. van Kaam enz. De laatste vier vluchten van het seizoen gaat de V.B.P. een koppel- koers inrichten met een vrije maat, deze mag dus niet achter slot en grendel zitten. Vliegt uw maat er los onder door, dan wordt het koppel uit de baan genomen. Opgeven bij J. Se- bregts. De C.C. Bergen op Zoom e.o. hield een concours van Maastricht uit waar door een dikke zeshonderd dui ven aan deelgenomen werd: 1 J. Lindhout, 2 en 6 Jonkers en Van Turnhout, 3 Willem Hagenaars, 4 J. Karremans Czn., 5 en 15 A. van El- zakker, 7 M. Schuurbiers, 8 C. Go- vers, 9 J. van Esteren, 10 L. Stok, 11 J. Vlegels, 12 L. Nijssen, 13 A. Verduit, 14 P. van Elzakker, 16 A. Tempelaars, 17 F. Vlegels, 18 Jon kers en Ko, 19 A. Langenberg en 20 A. Bernaards enz. Ook de mannen van de De Lucht bode zaten met hun traetement op St. Denis; 1 Jac. Donkers, 2 J. van Min derhout, 3 L. Hartman, 4 C. de Geus, 5 J. van Laarhoven, 6 P. Krebbekx, 7 M. Iriks, 8 en 9 H. van der Heijden. 10 C. de Zwart. Eerste voorwerp J. van Laarhoven, café sprint Caspar de Geus, proost! Als u akkoord gaat, geef ik nog et, 118. eu, 120. aad, 121. an, 123. een, 125. sandaal, 128. oei, 130. verraad, 131. meester. Verticaal: 1. po, 2. eos, 3. r.-k„ 4. opa, 5. da, 6. ergo, 7. asla, 8. do, 9. elp. 10. ad, 11. aan. 12. r.m„ 15. aard. 17. juist, 20. pekel, 21. isar, 22. n.l. 23. keg, 24. nor, 26. na, 27. an no, 29. os, 30. daar. 32. riet, 33. ai, 36. ons, 37. ara, 39. sont, 41. ato, 43. kans, 44. la, 46. eli, 47. nar, 49. n.t., 50. kandeel. 51. ore, 52. a.n.p., 53. idolaat, 55. elite, 56. n.b„ 57. tij, 58. aorta, 60. las, 63. lok, 65. sop, 71. les. 72. 0.1.73. e.k., 75. aak, 77. re?u, 78. ere, 80. wed. 81. dras, 83. o.a„ 84. eed, 86. om, 88. lood, 89. gal, 90. nok, 91. enak, 93. rage, 95. spade, 98. essen, 99. torn, 101. ge, 103. oef, 105. rei, 106. p.e„ 108. ne, 109. raad, 111. t.t., 114. rand. 115. adam, 117. lee, 119. u.s.a., 121. ale, 122. vee, 123, e.v 124 nr., 126 aa, 127 aë. 128. ot, 129. ir. Disques Contrepoint brengt onder MC 20.004 de „Serenade Bea" van Jean Francaix, de in 1913 geboren Fransman, die dit werk in 1950 schreef in opdracht van een bewon deraar van een jonge vrouw, die BEatrix genoemd werd. Jean Francaix lijkt mij een aan genaam talent. Fransman met vol ledige Franse „esprit" en eenvoud, lichtvoetig en niet ingewikkeld. De andere zijde der plaat bevat het Bal Masqué van Francis Poulenc, 'n oudere Fransman. De geschiedenis wijst uit, dat vergissingen of een componist al dan niet werkelijk iets betekent, meer begaan worden in het (tijdelijk) overschatten van een talent dan in het veronachtzamen van een werkelijke grootheid. Al maant dit tot voorzichtigheid, toch meen ik te mogen stellen, dat onze generatie wel wat te vlot over Poulenc heenloopt. Niet dat hij niet wordt geëerd, maar er is toch een duidelijk merkbare achterstand bij b.v. zijn land- en tijd genoten Milhaud en Honegger, (wel ke laatste onlangs stierf) een achter stand, die door niets anders lijkt te verklaren dan dat Poulenc zuiver Frans is en de beide anderen - laat ons zeggen - Westers. Maar zo goed als elke vakantieganger die alsmaar naar Duitsland of Zwitserland gaat, de wereld van charme die Frankrijk is mist, zo mist de muziekliefhebber een wereld op zich als hij Pouleno verwaarloost. Het ,Bal Masqué" is een viertal zotte gedichten die Poulenc op mu ziek zette met een voorspel en drie tussenspelen. Een bariton (hier Warren Galjour) zingt ze; een ka merorkest begeleidt ze. Het hele geval is gewoon een grap; een char mante grap waarvan men veel ple zier kan beleven, als men geen kniesoor is. De charme der muziek is niet te overtreffen. Dat werkelijke muziek niet nood zakelijkerwijze iets plechtigs behoeft, te zijn bewijst ook Georges Brassens op Philips P 76063 R, de meest indi viduele Fransman, die men zich kan denken. Alles „rolt" er uit bij deze man. Men merkt zelfs niet wanneer hij ademhaalt. Hij zingt op deze plaat een tiental soms nogal uitdagende chansons met een warme stem en een verbijsterende nonchalance, die wat hij zingt bijna acceptabel maakt. Erg rechtvaardig is daartegen Da. xius Milhaud met zijn „Suite Pro- vencale" die Le Chant du Monde uit geeft onder LDY 8118. Hier is da oude volksdans en volkszang aan het woord uit de geboortestreek van da wereldburger Milhaud, die kennelijk zijn geboortestreek wilde eren, doch er juist te ver vandaan is komen staan om het nog goed te doen. Het is allemaal wel knap, maar het mist elke bezieling. Wat weer bewijst dat men in muziek niet te verstandelijk moet willen zijn. twee belangrijke uitslagen uit Ber gen op Zoom, waarvan één nageko men, namelijk die van de derby- vlucht op Noyon met liefst 1644 dui ven: 1 en 8 L. Stok, 2 en 13 T. Pau lus, 3 A. Schouteren, 4 S. van Veen, 5 C. Karremans, 6 J. Brouwers, 7 C. van Tilburg, 9 C. van Schilt, 10 Gebr. Nuyens, 11 L. Vos, 12 en 14 M. Loos, 15 P. Dingemans, 16 M. Berghuis, 17 L. Becht, 18 H. van Kapelle, 19 K. Buuron en 20 C. Nefs enz. Hoofdprijs van honderd vijftig L. Stok met nummer één. Van honderd C. Karremans met nummer vijf. Van vijf en zeventig J. Brouwers met nummer zes en van vijftig C. van Tilburg met nummer zeven, dit brengt in de brouwerij weer leven. Woorden van dank zijn op hun plaats aan het adres van de heren penningmeester J. Verpalen voor het vele belangeloze werk dat hij verzet heeft en aan de heer P. Bruys voor zijn schitterende wisselbeker, hou je taai Piet. En dan heb ik hier de eindstand van de kampioenschappen in deze machtige combinatie. Vitesse: 1 L. Groffen, 2 M. P. Buuron, 3 F. Vlegels, laat de boeren maar dorsen, 4 Gebr. Denijs, 5 A. van Elzakker. Halve fond: 1 A. Boo- gaart, 2 A. van Elzakker, 3 Chr. Jon kers, 4 A. Verbiest, 5 Gebr. Mulders. Fond: 1 Chr. Jonkers, 2 Gebr. Van Dessel, 3 L. Stok, 4 C. Govers en 5 Gebr. Denijs enz. Stand verenigings kampioenschappen: 1 Halsteren 181 p., 2 Reisduif 268 p„ 3 Borgvliet 327 p„ 4 Fort 415 p., 5 Vredesduif 580 p. Uitslag St. Denis in de Bergse C.C. 1 L. Groffen, 2 en 15 A. Verbiest, 3 A. Schouteren, 4 A. Goris, 5 C. de Groot, 6 A. Boer, 7 J. van der Wegen. 8 L. Brouwers, 9 L. Hopmans, 10 G. Ze- bregts, 11 J. Adriaansen. 12 L. Stok, 13 J. Tempelaars, 14 Chr. van Til burg enz. En dan schakel ik nu over naar Kaatsheuvel in de K.P.V. met 325 op St. Denis: 1 8 9 16 38 40 42 enz. Fr. van den Assem, 2 L. van de Ven, 3 A. Verduin, 4 G. Smit, 5 M. Brokx, 6 L. van Geel, 7 J. van Kiel, 10 B. van Heesch enz. Tot slot de Gevleugelde Vrienden te Chaam: 1 A. Bastiaansen, 2 Ant. Geerts, 3 en 5 P. van Opstal, 4 J. de Rooy, 6 H. Cornelissen, 7 P. Koyen, 8 P. van Loon, 9 H. Cornelissen, 10 C. Hendriks enz. Dichten In Steenbergen woont een persoon die kan rijmen en dichten zonder zijn pet op te lichten, het is de grote kampioen Marijn van Geel van de Stoofdijk. Ter gelegenheid van de prijsuitreiking in Eindhoven der au to's enz. enz. van St. Vincent, heeft hij een gedicht gemaakt, waar Von del en Hooft een puntje aan kunnen zuigen. Twee lichte Catsjes volston- den om zijn dichtader aan 't vloeien te krijgen. Het is dan ook geen klein bier als drie leden van „De Vlieg sport" resp. 1, 2 en 10 nationaal spe- len en met heel de ratteplan op de loop zijn. Wegens plaatsgebrek geef ik alleen het eerste couplet van de zes, die trouwens om het mooist zijn: Dat Steenbergen op de grote fond Terdege wel zijn mannetje stond Dat was voor niemand een geheim Dat stond voor ieder vast; Maar zo het dit jaar is geschied Vindt in de sport zijn weerga niet Dat hoor je verder in dit lied 't Heeft iedereen verrast, De klokken vrijdags reeds gesteld Waren de duiven vroeg gelost En 't hele clubje van de Kaai Dat stal van de dorst Dit alles ter ere van Kemperman, Stoffelen en Peeters, de grote man nen van St. Vincent 1956. Betere fondkleppers dan in Steenbergen zit ten er in heel de wereld niet. Ik sprak er nog over met Jan de Bruin en de Toet Deleij, bij het stem pelen der duiven voor Dax in het Bondslokaal te Breda. Nog twee Steenbergse fondcracks van het zwaarste kaliber. De roem van de gevreesde „Dubbelstaarter" gaat tot ver over de grenzen en hoe dikwijls Jan de Bruin kampioen geweest is van de ..Zwaluw" daar is hij al lang de tel van krijt. En nu maar afwachten wat Or leans ons brengt. N.A.C. krijgt Beerschot op bezoek en Rikske Coppens zal een wedstrijd spelen a la Lawton destijds in Huil of Van Melis in Kaalheide Dat belooft dus wat, het publiek zal weer ouder wets kunnen smullen. Allemaal goeie. DIKKEN BRUINS

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9