REMBRANDT DOORLEEFDE
WAARDE VAN HET LEVEN
BOSCH
Orleans: prijzen regen
en massa deelname
ONZE PUZZEL
Pagblad Pc^tcia
Zeldzame expositie in museum Boymans
nog twee maanden geopend
Als beste gids
Rembrandt zelf
Leraar bouwt
eigen huis
Dikken Brnine's Dui
DE DRAAIENDE SCHIJF
DERDE BLAD
Charmante
grap
Een vrijbuiter
5
ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1956
Wat moet Rembrandt het leven groots en
meeslepend hebben doorleefd Dat is de
overheersende gedachte, die met n mee
gaat naar huis, uJanneer u een dag hebt
doorgebracht in de schilderijententoonstel
ling, die in meuseum Boymans (tot 21
oktober) te zien is. De tweede gedachte is
beslist deze hoe zelden treft men een zo
gedegen en welhaast volmaakt vakman
schap aait. Wat beheerst deze meester on
der de meesters de teken-techniek, de com
positieleer, de geheimen van verf en palet,
Het is, alsof Rembrandt zelf u bij
de hand neemt bij het binnentreden
van deze tentoonstelling. Hij wil U
zijn leven en werken laten ontdekken
met zijn eigen gebaren en volgens
zijn persoonlijke opvattingen. Daar
om is de greep van zijn sterke hand
vriendelijk en dwingend tegelijk. Hij
laat u mee-beleven, hoe hij als jonge
man van nauwelijks twintig jaar ge
troffen werd door de geschiedenis
van de beproefde blinde Tobias. Toen
al betrad Rembrandt in zijn kunst
het zware pad van hem, die vóór
alles waarde hecht aan de weergave
van de innerlijke mens. Het goede
en het kwade in hart en geest wil
hij ontwaren en binnen de grenzen
van de menselijke mogelijkheden, die
gesteund worden door de bovenna
tuur, als een spiegelbeeld de mede
mens voorhouden. Van alle sociale
strevingen is deze de schoonste en de
moeilijkste. Geen kunstenaar, die 't
waagt zich daarin letterlijk onder te
dompelen, zo schijnt Rembrandt te
betogen, zal eraan kunnen ontkomen
bij ieder nieuw werkstuk iets van
zichzelf prijs te geven, ook al kost
dat hartebloed en tranen.
Intense doorleving
Wie gelijk Rembrandt met zoveel
liefde (en toen reeds: vakmanschap)
Paulus met foliant, reiszak en zwaard
tot in alle details nauwkeurig glorie
vol weet te doen lijden in de gevan
genis, moet wel zijn aangeraakt door
hetzelfde Licht, waardoor Saulus 'n
Paulus werd. Augustinus, een Kerk
leraar en een molenaarszoon een be
genadigd kunstschilder. Dat hij op
deze leeftijd ook ,,De schilder in zijn
atelier" en een zelfportret maakt, is
te begrijpen. Dat hij in dit portret
al toont voornamelijk aandacht te
hebben voor de roerselen van het
eigen gemoed, opdat hij aldus de
mensen kan benaderen in hun vreug
den en verlangens, in hun noden en
angsten, pleit weer opnieuw voor de
schier meedogeloze wil, waarmee
Rembrandt het Leven zelf tot in de
diepste diepten en de meest afgelegen
schuilhoeken wil doorzoeken.
Daaraan is het te danken, dat hij
er zo jong nog in slaagt om de bijbel
se taferelen te doorzinderen met een
mystieke lichtglans, waarvan de oor
sprong alleen maar kan gelegen zijn
in de volkomen overgave, waarmee
Rembrandt zich welbewust weg
schenkt aan zijn verheven en toch
zo door en door menselijk behandel
de) onderwerpen. Een prachtig voor
beeld van de onbegrensde kracht,
die Rembrandt in deze jaren in staat
stelt om zelfs het menselijke te ver
heffen boven het aardse, m.a.w. om
door uitbeelding van een mens door
slaggevend en geheel afdoende
net accent te leggen op bovenna
tuurlijke afkomst en einddoel van het
enig geschapen creatuur met lichaam
en ziel, vinden we in Portret van
Kembrandts vader" (No 12).
He meester zoekt
zijn weg
Nog altijd is de meester naast ons.
Ontroerd wijst hij ons de doeken
die getuigen van zijn eerste diepe
liefdesgeluk met Saskia. Parelend is
de kleur, liefdevol de toets, bewege
lijk en met nauw bedwongen harts
tocht de compositie in het Portret
van Saskia en in het uitbundige „Sas
kia als Flora". Maar daarnaast "doet
hij ons met bescheiden trots ook
begrijpen, dat de „Anatomische l.es
van dokter Tulp" hem in de rij der
de anatomie van het menselijk lichaam en
bovenal de verworvenheden van de mense
lijke geest, ook in het bovenaardse en on
zienlijke. Een geniaal schilder, een be
voorrecht schepsel met weergaloos talent,
een kunstenaar bij de gratie van God. Voeg
daar dan bij de ons door Boymans geboden
gelegenheid om meer van zijn werken bij
een te zien dan ooit voor mogelijk is ge
houden. liet Rembrandtjaar kreeg daarin
de allerschoonste bekroning.
vandaan getoverd heeft, zal wel eeu
wig het geheim van de schilder blij
ven. Beschroomd voelden we, dat on
ze rondgang inderdaad door Rem
brandt zelf geleid was en met ont
zag keken we naar de verstilde grijs
aard, die met oneindige liefde het
gebaar bezag, waarmee de bruide
gom zijn bruidje beschroomd om
vatte.
Zo en niet anders peinsden
Zo en niet anders, peinsden
wij, was de verhouding van
Rembrandt tot God, tot de
mensen en tot de kunst. Zo
zuiver, zo bovenaards en
menselijk tegelijk. Zo volko
men ontsnapt aan drift. Zo
gereinigd door de nood van
een nimmer wijkend verlan
gen naar geluk, dat ergens in
het laatst bekende tverk van
hem (Simon in de tempel)
schijnt te zijn gestremd,
alsof de overgang naar het
onvergankelijke geluk hem
plotseling en toch zo sterk
verwacht is overvallen, toen
penseel en palet de vermoei
de hand ontzonken.
Aan de Koedijk te Almelo verrijst
een huis, dat zich in niets onder
scheidt van ieder ander huis. Een
typerende karakteristiek is er wel
licht niet te geven voor de proeve
van huisvlijt", die de heer M. van
Schaik leraar aan de Ambachtsschool
levert.
Hij heeft namelijk niet alleen de
tekeningen voor zijn eigen woning
ontworpen en het graafwerk zelf ver
richt. maar hij hoopt eind novem
ber ook zelf het laatste streekje verf
aan te brengen en er de - uiteraard
zelfgemaakte - meubelen in te plaat
sen.
(Advertentie)
Zelfportret als apostel Paulus
erkende groten had gebracht. Hij was
erkend als portretschilder en hij voel
de zich machtig genoeg om het grote
avontuur van het huwelijk geestelijk
en maatschappelijk te beginnen.
Nochtans laat hij zich niet verleiden
om wat hij ziet als zuivere kunst te
verloochenen.
Immer wenst hij de revolutionair
in de kunst te blijven, steeds zoe
kend naar vernieuwde en zuiveren
de verbeteringen van zijn inzich
ten, onvermoeid zoekend naar nieu
we uitdrukkings-mogelijkheden.
Mooipraterij in kleur," gelijk toen
in de mode begon te komen bij
vele salonschilders, was in het ate
lier van Rembrandt even streng
taboe als wijivater in de verblijven
van Beëlzebub.
Heilige bewogenheid
Het moet de mensen van zijn tijd
(1638) een schok hebben gegeven,
toen de schilder voor het eerst zijn
Christus als hovenier" aan de open
baarheid prijsgaf. Nog schijnt Rem
brandt te glimlachen bij de herinne
ring daaraan en die glimlach blijft
over zijn wezen hangen, als hij uitlegt
hoe fel hij in dit werkstuk streefde
naar de weergave van de heilige
bewogenheid van de onthutste Maria
Magdalena, toen zij zich van het le
dige Graf afwendde en zich toege
sproken wist door de hovenier, die de
Heer was. En weer kunnen we zeg
gen, dat het menselijke naast het
goddelijke en eigenlijk deze beide
elementen als „één groots het ganse
leven in beslagnemend geheel'' bij
voortduring en steeds adembenemend
van directheid terugkeert in zijn
werk. Vooral zijn portretten zijn als
verzadigd van wijsheid en de kleuren
op zijn palet krijgen iets van een
ingetogen hymne uit een bovenaards
ritueel. Rembrandt, de mens bij uit
stek. schijnt boven alle menselijke
nooddrift uit te groeien tot in de
hemelse sferen.
Gelouterd
En toch, de Rembrandt die ons
aankijkt vanaf de zelfportretten,
vertoont steeds dieper groeven en
zwaarder rimpels in het zorgelijke
gezicht. De dood van de geliefde
Saskia sloeg een diepe wonde, de
moeilijkheden met schuldeisers joe
gen hem vaak op, zijn zorgen om de
ziekelijke Titus benauwden hem, de
druk op hem uitgeoefend door ouder
lingen vanwege zijn samenzijn met
Hendrickje Stoffels maakte van hem
een vermoeid man. Toch blijft hij
doorvechten. De prachtige Apostel
serie is er het gave bewijs van, dat
hij onverminderd gelooft in „het hei
lige vuur" van geloof en kunst. Dat
hij maatschappelijk ondanks alle te
genslag en achterklap toch nog niet
had afgedaan, kunnen we gemakke
lijk afleiden uit „De Staalmeesters",
een meesterwerk vol barrende gloed
uit 1666. Uit dezelfde tijd ongeveer
stamt „De Joodse Bruid", waarvan
men kan zeggen, dat het tot de meest
welsprekende hoogtepunten behoort
van wat de wereld ooit aan schilder
kunst heeft voortgebracht. Waar
Rembrandt deze gloeiende kleuren
(rood, brons-groen en smeltend goud)
Reeds meer dan 50 jaar
Je Bougie voor iedere motor
Imp. N.V. Willem van Rijn
HAARLEMMERWEG «75- AMSTERDAM W. TEl. 8621» (7 IIINEN)
St. Denis was weer een waai-
vlucht, waarop de pauwstaarten
hun stuurinrichting maar open
te zetten hadden. Piet van Gelo
ven zal in zijn vuistje gelachen
hebben; de geringe verliezen
met de jonge duiven maken a.s.
zondag op Orleans een verbete
ring van het absolute wereldre
cord wat de deelneming betreft
niet alleen mogelijk, maar zelfs
waarschijnlijk.
De prijzenregen zal met stralen uit
de lucht komen, wat dunkt u van
tachtigduizend pegulanten van de
derbyringen, d.w.z. buiten de gewo
ne poulekassen? Ik noem het niet
van de poes. Een paar honderd acht
tien karaats gouden herenarmband-
horloges ter waarde van driehonderd
ballen elk, schudt Jan Rustwat zo
maar uit zijn mouw. Op de wijzer
plaat staat een speciale inscriptie,
die zo'n gewonnen prijs een blijvende
herinnering doet zijn voor uw kinds
kinderen. Wie niet ingekorfd heeft,
zal er spijt van hebben als haren op
een biljartbal, momenteel is het
reeds te laat, binnen vier en twintig
uur zal de strijd gestreden zijn. Om
op bt. Denis terug te komen, in de
Bredase Bond vlogen op dat schoon
concourske nog twaalfhonderd duiven
en het is de heer Piet de Grauw, die
op tien uur, nul minuten, nul secon
den, hoe kan hij het zo uitrekenen,
geklokt heeft, daarmee als eerste
over de eindmeet bollend, vijf secon
den los vooruit op een klepper van
Hein Huibregts. Doch laat ik u niet
in het onzekere laten, hier is de uit
slag in extenso: 1 P. de Grauw, 2 H.
Portret van Hendrickje Stoffels
J. Huibregts, 3 L. Valk, 4 De Jong
en Ko, 5 Ant. Korsmit, 6 Jac. van
Geel, 7 J. A. van den Bogaard, 8 A.
Renne, 9 C. Kwisthout, 10 C. Frickel,
11 Th. Abbenhuis, 12 A. M. Claassen
13 A. Vonk, 14 en 35 Adr. Roks, 15 L.
C. Nooyen, 16 A. van Boxtel, 17 W.
IJzermans, 18 H. Krijnen, 19 C. Sui-
kerbuyk, 20 G. A. Kouters, 21 Chr.
van den Berg, 22 en 24 Jac. Kouwen-
berg, 23 J. Sips, 25 L. Rietveld, 26
M. Beenhakkers, 27 B. de Ruyter, 28
A. Gommers, 29 W. Eversdijk, 30 en
34 Jan van Poppet Jr., 31 G. Struyer
32 J. Dam, 33 J. Kwisthout, 36 M.
32 J. Dam, 33 J. Kwisthout, 36 J. M.
Luit, 37 C. Jaspers, 38 F. Martens, 39
G. üpdebeek en 40 C. van der Velde
enz. Het harde voorwerp wordt ge
wonnen door Adr. Roks met 14 en 35,
deze persoon wint ook de serie van
vijftig.
In Terheijden was het ook niet mis
selijk: 1 en 9 Jac. Arts, 2 Gebr. Van
Bekhoven, 3 en 4 D. Rasenberg, 5 F.
Baardmans, 6 J. Hanegraaf, 7 W.
Rasenberg, 8 J. Schets en 10 M. de
Pijper enz.
In de C.C. Nieuw Ginneken is C.
Bastiaanscn alleman te vlug af, hij
pikt ook de negende: 1 en 9 C. Bas-
liaansen, 2 Jac. de Kort, 3 W. van
Oosterbosch, 4 J. Koyen, 5 Fr. Mar
tens, 6 J. Koks en zonen, 7 A. Tim-
mers, 8 Gerrit de Rooi en 10 Jan An-
tonissen enz.
Kampioen met de oude duiven werd
de geweldige speler Jan Martens, hij
trekt de koei uit met zeven stralen
tegelijk, op alle afstanden wist hij
zijn tegenstrevers in het zand te doen
bijten, ik noem het geen u weet wei:
1 Jan Martens, 2 Van Eil (en Kol, 3
W. van Oosterbosch, 4 C. A. Martens.
5 Koos de Kort, 6 Driek Bogers, 7 de
machtige Angouleme-vlieger -.nt. de
Jong, 8 A. Jansen, 9 Hein van der
Horizontaal: 1. de somma van (afk)
3. woede; 5. pl. in Gelderland; 8. op
dit ogenblik; 10. rakel; 13. melkkiier;
15. de onbekende (afk); 16. de lezer
heil (lal. afki; 17. beslaat; 19. jon
gensnaam; 20. naschrift (afk); 21.
meisjesnaam; 22. beteuterd; 24. voor
zetsel; 26. voorzetsel; 28. bouwma
teriaal; 29. strijdperk; 31. verlangen;
32. water in Utrecht; 33. het zijn; 34.
deel v. ambtsklcding; 36. ongedierte;
37. water doorlatend; 39. as; 42. wa
pen; 45. kippeneigenschap; 47. troef
kaart; 48. planeet; 50. eenjarig dier;
52. vogelprodukt; 54. lidwoord; 55.
Spaanse titel; 57. landbouwwerktuig;
58. eenh. v. kracht afk)59. stof-
maat; 61. maanstand (afk); 63. on
der het nodige voorbehoud (lat. afk)
64. ambtshalve (lat. afk); '65. vul
kaan; 67. wapen; 69. vaartuig (afk);
70. steenmassa; 71. meisjesnaam;
72. kindergroet.
Verticaal: 1. waterhoogte (afk); 2.
zachte veertjes; 3. godsdienst (afk);
4. ijle stof; 6. steensoort; 7. fr. pers.
vnw.8. edelgas; 9. stad der oud
heid; 11. fr. onbep. vnw.; 12. vadsig;
14. pers. vnw.: 16. scheel; 18. nauwe
straat; 20. Jol; 21. geheel de uwe
(lat. afk); 22. wondje; 23. deel; 25.
voegwoord; 27. behoeftige; 28. vaar
tuig (afk); 30. als eerder (afk); 33.
godin; 35. waterplant; 38. plant; 40.
kleinood; 41. verdriet; 42. ledemaat;
43. roofdier; 44. smet; 46. bevel; 47.
nummer (afk); 49. de somma van
(afk); 51. landbouwwerktuig; 53.
beetje; 56. familielid; 58. gewicht;
60. laatste nieuws (afk); 62. huisdier
63. deel v.e. motor; 64. rondhout; 65.
titel (afk); 66. slede; 67. bergruimte;
68. naamloze vennootschap (fr.).
OPLOSSING
Horizontaal: 1. periode, 7. adelaar,
13. ook, 14. pai-asol, 16. dam, 17. ja,
18. gal, 19. pp, 22. nu, 23. koran, 25.
en, 28. solide, 31. orkaan, 34. as, 35.
sago, 37. arie, 38. in, 39. sta, 40.
nar, 42. elk, 44. l.o., 45. restant, 48.
an, 50. kano, 52. anti, 54. trein, 57.
trans, 59. n.l., 61. el, 62. blij, 64. op,
65. so, 66. dun, 67. ik, 68. sr, 69. sol,
70. es, 71. lt, 72. oke, 74. t.a., 76. pa,
77. reëel, 79. kwaad, 82. loes, 85. krot,
87. a.c. 88. legende, 92. a.m., 94.
u.s.o., 96. ado, 97. nes, 100. a.g., 102.
pool, 104. kras, 106. po, 107. genade,
110. ekster, 112. e.d., 113. fraai, 116.
Velden en 10 Jac. Koks. Al deze gro
te kampioenen onze hartelijke geluk
wensen. Doe zo voort/ en gij zult Spi
nazie eten.
Bergen op Zoom
In Bergen op Zoom wordt gestre
den op alle wapens. Op St. Denis vlo
gen er in de V.B.P. behalve 361 jon
gen ook nog 74 ouden. Vermoedelijk
als voorbereiding voor Parkeston,
want naar Orleans mogen ze niet
mee.
1 Jae. Weijdt, het is niet voor 't
eerst dat Koos ermee wegschuift, die
moet altijd in de gaten gehouden
worden, 2 en 8 S. Zandbergen, 3 en 11
G. J. Henning, 4 A. Theuns, 5 6 en
10 C. van Bergen, 7 en 14 de fijne
Groffen, 9 Gebr. Bernaerts, 12 en 20
W. Leijten, 13 H. Jaspers, 15 en 17
F. Lambregts, 16 M. Hagenaars, 18
L. Becht, 19 H. C. Bernaerts enz.
Bij de oude duiven: 1 en 8 E.
Hoeks, 2 Jac. van Tilburg, 3 P. Mer-
tens, 4 en 5 C. Stoop, 6 C. Iriks, 7 J.
Nuyts, 9 S. Spijkstra en 10 P. van
Kaam enz.
De laatste vier vluchten van het
seizoen gaat de V.B.P. een koppel-
koers inrichten met een vrije maat,
deze mag dus niet achter slot en
grendel zitten. Vliegt uw maat er los
onder door, dan wordt het koppel uit
de baan genomen. Opgeven bij J. Se-
bregts.
De C.C. Bergen op Zoom e.o. hield
een concours van Maastricht uit
waar door een dikke zeshonderd dui
ven aan deelgenomen werd: 1 J.
Lindhout, 2 en 6 Jonkers en Van
Turnhout, 3 Willem Hagenaars, 4 J.
Karremans Czn., 5 en 15 A. van El-
zakker, 7 M. Schuurbiers, 8 C. Go-
vers, 9 J. van Esteren, 10 L. Stok,
11 J. Vlegels, 12 L. Nijssen, 13 A.
Verduit, 14 P. van Elzakker, 16 A.
Tempelaars, 17 F. Vlegels, 18 Jon
kers en Ko, 19 A. Langenberg en 20
A. Bernaards enz.
Ook de mannen van de De Lucht
bode zaten met hun traetement op St.
Denis; 1 Jac. Donkers, 2 J. van Min
derhout, 3 L. Hartman, 4 C. de Geus,
5 J. van Laarhoven, 6 P. Krebbekx,
7 M. Iriks, 8 en 9 H. van der Heijden.
10 C. de Zwart. Eerste voorwerp J.
van Laarhoven, café sprint Caspar
de Geus, proost!
Als u akkoord gaat, geef ik nog
et, 118. eu, 120. aad, 121. an, 123. een,
125. sandaal, 128. oei, 130. verraad,
131. meester.
Verticaal: 1. po, 2. eos, 3. r.-k„
4. opa, 5. da, 6. ergo, 7. asla, 8. do,
9. elp. 10. ad, 11. aan. 12. r.m„ 15.
aard. 17. juist, 20. pekel, 21. isar, 22.
n.l. 23. keg, 24. nor, 26. na, 27. an
no, 29. os, 30. daar. 32. riet, 33. ai,
36. ons, 37. ara, 39. sont, 41. ato,
43. kans, 44. la, 46. eli, 47. nar, 49.
n.t., 50. kandeel. 51. ore, 52. a.n.p.,
53. idolaat, 55. elite, 56. n.b„ 57. tij,
58. aorta, 60. las, 63. lok, 65. sop,
71. les. 72. 0.1.73. e.k., 75. aak, 77.
re?u, 78. ere, 80. wed. 81. dras, 83.
o.a„ 84. eed, 86. om, 88. lood, 89. gal,
90. nok, 91. enak, 93. rage, 95. spade,
98. essen, 99. torn, 101. ge, 103. oef,
105. rei, 106. p.e„ 108. ne, 109. raad,
111. t.t., 114. rand. 115. adam, 117.
lee, 119. u.s.a., 121. ale, 122. vee,
123, e.v 124 nr., 126 aa, 127 aë.
128. ot, 129. ir.
Disques Contrepoint brengt onder
MC 20.004 de „Serenade Bea" van
Jean Francaix, de in 1913 geboren
Fransman, die dit werk in 1950
schreef in opdracht van een bewon
deraar van een jonge vrouw, die
BEatrix genoemd werd.
Jean Francaix lijkt mij een aan
genaam talent. Fransman met vol
ledige Franse „esprit" en eenvoud,
lichtvoetig en niet ingewikkeld.
De andere zijde der plaat bevat het
Bal Masqué van Francis Poulenc, 'n
oudere Fransman. De geschiedenis
wijst uit, dat vergissingen of een
componist al dan niet werkelijk iets
betekent, meer begaan worden in het
(tijdelijk) overschatten van een talent
dan in het veronachtzamen van een
werkelijke grootheid. Al maant dit
tot voorzichtigheid, toch meen ik te
mogen stellen, dat onze generatie wel
wat te vlot over Poulenc heenloopt.
Niet dat hij niet wordt geëerd, maar
er is toch een duidelijk merkbare
achterstand bij b.v. zijn land- en tijd
genoten Milhaud en Honegger, (wel
ke laatste onlangs stierf) een achter
stand, die door niets anders lijkt te
verklaren dan dat Poulenc zuiver
Frans is en de beide anderen - laat
ons zeggen - Westers. Maar zo goed
als elke vakantieganger die alsmaar
naar Duitsland of Zwitserland gaat,
de wereld van charme die Frankrijk
is mist, zo mist de muziekliefhebber
een wereld op zich als hij Pouleno
verwaarloost.
Het ,Bal Masqué" is een viertal
zotte gedichten die Poulenc op mu
ziek zette met een voorspel en drie
tussenspelen. Een bariton (hier
Warren Galjour) zingt ze; een ka
merorkest begeleidt ze. Het hele
geval is gewoon een grap; een char
mante grap waarvan men veel ple
zier kan beleven, als men geen
kniesoor is. De charme der muziek
is niet te overtreffen.
Dat werkelijke muziek niet nood
zakelijkerwijze iets plechtigs behoeft,
te zijn bewijst ook Georges Brassens
op Philips P 76063 R, de meest indi
viduele Fransman, die men zich kan
denken. Alles „rolt" er uit bij deze
man. Men merkt zelfs niet wanneer
hij ademhaalt. Hij zingt op deze plaat
een tiental soms nogal uitdagende
chansons met een warme stem en
een verbijsterende nonchalance, die
wat hij zingt bijna acceptabel maakt.
Erg rechtvaardig is daartegen Da.
xius Milhaud met zijn „Suite Pro-
vencale" die Le Chant du Monde uit
geeft onder LDY 8118. Hier is da
oude volksdans en volkszang aan het
woord uit de geboortestreek van da
wereldburger Milhaud, die kennelijk
zijn geboortestreek wilde eren, doch
er juist te ver vandaan is komen
staan om het nog goed te doen. Het
is allemaal wel knap, maar het mist
elke bezieling. Wat weer bewijst dat
men in muziek niet te verstandelijk
moet willen zijn.
twee belangrijke uitslagen uit Ber
gen op Zoom, waarvan één nageko
men, namelijk die van de derby-
vlucht op Noyon met liefst 1644 dui
ven: 1 en 8 L. Stok, 2 en 13 T. Pau
lus, 3 A. Schouteren, 4 S. van Veen,
5 C. Karremans, 6 J. Brouwers, 7 C.
van Tilburg, 9 C. van Schilt, 10 Gebr.
Nuyens, 11 L. Vos, 12 en 14 M. Loos,
15 P. Dingemans, 16 M. Berghuis, 17
L. Becht, 18 H. van Kapelle, 19 K.
Buuron en 20 C. Nefs enz.
Hoofdprijs van honderd vijftig L.
Stok met nummer één. Van honderd
C. Karremans met nummer vijf. Van
vijf en zeventig J. Brouwers met
nummer zes en van vijftig C. van
Tilburg met nummer zeven, dit
brengt in de brouwerij weer leven.
Woorden van dank zijn op hun
plaats aan het adres van de heren
penningmeester J. Verpalen voor het
vele belangeloze werk dat hij verzet
heeft en aan de heer P. Bruys voor
zijn schitterende wisselbeker, hou je
taai Piet.
En dan heb ik hier de eindstand
van de kampioenschappen in deze
machtige combinatie.
Vitesse: 1 L. Groffen, 2 M. P.
Buuron, 3 F. Vlegels, laat de boeren
maar dorsen, 4 Gebr. Denijs, 5 A.
van Elzakker. Halve fond: 1 A. Boo-
gaart, 2 A. van Elzakker, 3 Chr. Jon
kers, 4 A. Verbiest, 5 Gebr. Mulders.
Fond: 1 Chr. Jonkers, 2 Gebr. Van
Dessel, 3 L. Stok, 4 C. Govers en 5
Gebr. Denijs enz. Stand verenigings
kampioenschappen: 1 Halsteren 181
p., 2 Reisduif 268 p„ 3 Borgvliet 327
p„ 4 Fort 415 p., 5 Vredesduif 580 p.
Uitslag St. Denis in de Bergse C.C.
1 L. Groffen, 2 en 15 A. Verbiest, 3 A.
Schouteren, 4 A. Goris, 5 C. de Groot,
6 A. Boer, 7 J. van der Wegen. 8 L.
Brouwers, 9 L. Hopmans, 10 G. Ze-
bregts, 11 J. Adriaansen. 12 L. Stok,
13 J. Tempelaars, 14 Chr. van Til
burg enz.
En dan schakel ik nu over naar
Kaatsheuvel in de K.P.V. met 325 op
St. Denis: 1 8 9 16 38 40 42 enz. Fr.
van den Assem, 2 L. van de Ven, 3
A. Verduin, 4 G. Smit, 5 M. Brokx,
6 L. van Geel, 7 J. van Kiel, 10 B.
van Heesch enz.
Tot slot de Gevleugelde Vrienden
te Chaam: 1 A. Bastiaansen, 2 Ant.
Geerts, 3 en 5 P. van Opstal, 4 J. de
Rooy, 6 H. Cornelissen, 7 P. Koyen,
8 P. van Loon, 9 H. Cornelissen, 10
C. Hendriks enz.
Dichten
In Steenbergen woont een persoon
die kan rijmen en dichten zonder zijn
pet op te lichten, het is de grote
kampioen Marijn van Geel van de
Stoofdijk. Ter gelegenheid van de
prijsuitreiking in Eindhoven der au
to's enz. enz. van St. Vincent, heeft
hij een gedicht gemaakt, waar Von
del en Hooft een puntje aan kunnen
zuigen. Twee lichte Catsjes volston-
den om zijn dichtader aan 't vloeien
te krijgen. Het is dan ook geen klein
bier als drie leden van „De Vlieg
sport" resp. 1, 2 en 10 nationaal spe-
len en met heel de ratteplan op de
loop zijn. Wegens plaatsgebrek geef
ik alleen het eerste couplet van de
zes, die trouwens om het mooist zijn:
Dat Steenbergen op de grote fond
Terdege wel zijn mannetje stond
Dat was voor niemand een geheim
Dat stond voor ieder vast;
Maar zo het dit jaar is geschied
Vindt in de sport zijn weerga niet
Dat hoor je verder in dit lied
't Heeft iedereen verrast,
De klokken vrijdags reeds gesteld
Waren de duiven vroeg gelost
En 't hele clubje van de Kaai
Dat stal van de dorst
Dit alles ter ere van Kemperman,
Stoffelen en Peeters, de grote man
nen van St. Vincent 1956. Betere
fondkleppers dan in Steenbergen zit
ten er in heel de wereld niet.
Ik sprak er nog over met Jan de
Bruin en de Toet Deleij, bij het stem
pelen der duiven voor Dax in het
Bondslokaal te Breda. Nog twee
Steenbergse fondcracks van het
zwaarste kaliber. De roem van de
gevreesde „Dubbelstaarter" gaat tot
ver over de grenzen en hoe dikwijls
Jan de Bruin kampioen geweest is
van de ..Zwaluw" daar is hij al lang
de tel van krijt.
En nu maar afwachten wat Or
leans ons brengt.
N.A.C. krijgt Beerschot op bezoek
en Rikske Coppens zal een wedstrijd
spelen a la Lawton destijds in Huil of
Van Melis in Kaalheide Dat belooft
dus wat, het publiek zal weer ouder
wets kunnen smullen.
Allemaal goeie.
DIKKEN BRUINS