PAPIER VOOR UW PEN
DUIKEN: meer een kwestie van
DURVEN, zegt Robbie
Creme Pu ff'
De automatische piloot
bij het blindvliegen
Per ongeluk de oceaan over
Boekenplank
Pius XII en de
internationale
vraagstukken
Het erfgoed van
de reformatie
braderie
ronde van nederland
Wat maakt haar
to „gezien
natuurlijk!
vissenleed
mensen zonder
bezigheid
trein gemist
terroristen (III)
renners (v)
renners (IV)
renners (VI)
renners (VII)
renners (VIII)
tegenspraak
<r7
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1956
dat alleen waanzin mij
zover gedreven heeft
Het is aan het betrekkelijk
mooie weer te danken, dat ik
daar sta. Ik sta daar. Wit om
de neus op drie-meter-mid-
delhoge wip van het middel
matige zwembad.
Het wit om de neus laat
zich verstaan als men weet,
dat ik immer een kinderlijke
angst en een grootmenselijke
afschuw voor hoge en zelfs
voor middelhoge wipplanken
heb gehad.
Trouwens, niet alléén de neus-
streek is wit. De gehéle huid ver
toont dezelfde bleke kleur en het
wittige wedijvert met de blank
heid der vettige wolkjes, die in
het water beneden mij gespiegeld
staan.
Beneden aan het water grijnst
Robbie naar mijn angst en mijn
knikkende knieën. Hij druipt, want
hij heeft zich net uit het water ge
hesen na een sierlijke duik van de
plank waarop ik nu sta.
Maar nu grijnst hij en omdat hij
druipt is het een druipende grijns.
Met een simpel gebaar wijst hij
naar mij, naar het water en dan
weer naar mij. Met een wanhopig
gezicht kijk ik naar Robbie, naar
het water en dan weer naar Rob
bie....
Het is alsof-t-ie wil zeggen: „Je
hoeft toch helemaal niet bang te
zijn! Ik heb precies vertelt wat
je doen moet. Je gaat op het punt
je van de plank staan, flink door
je knieën buigen en dan hard af
zetten. Dan schiet je automatisch
omhoog. Je moet alleen even dur-
V6Afijn, alles zou verder vanzelf
gaan had Robbie gezegd. Als ik
mijn ogen maar open hield.
Robbie druppelt nog steeds. Het
is overigens merkwaardig hoe
lang je na kunt druppelen, als je
maar even in het water geweest
bent.
Hij heeft er zijn gemak van ge
nomen. Hij heeft er zin in, dat
kun je zo zien. Met één voet op de
verhoogde bassinrand, elleboog op
zijn knie, kin in de hand. Bijna
vredig staat vriend Robbie daar.
Hij heeft alle tijd. Zo ook het
water, dat me uit schijnt te la
chen.
Op dit kritieke moment bedenk
ik, dat alleen waanzin mij zover
gedreven heeft.
Ik bèn geen duiker hoewel ik in
zekere mate wel duiken kan.
Zo is het geen kunst om van de
rand van het bad het water in te
klieven. Op twee manieren zelfs.
De ene zou men een ..startduik
kunnen noemen (zo plat, weet U
wel) en de andere een „sierduik",
waarbij het slechts enkele drup
peltjes gegeven is uit de water
massa op te spatten.
Zo kan ik ook met grote snel
heid van de lage wip afrennen en
dan duiken. Niet sierlijk, met de
ogen dicht en met groot geweld.
Wat ik bepaald niet kan is het
volgende. Bedachtzaam naar het
wipplankje huppelen, opspringen,
doorveren en dan góed terecht ko-
men.
Ik heb het meermalen (vanaf
de lage) geprobeerd. Het is steeds
een mislukking geworden en ik
heb mijn pogingen gestaakt, toen
ik eens dérmate met een klap
op water sloeg, dat het was of
men een platte schol op een plat-
zinken dak aan het plat meppen
was.
Tot een dergelijke duik van een
plank, die nog een trapje hóger
ligt, zal ik het dus nooit brengen.
En tóch sta ik op dat trapje ho
ger. Begrijpt U waarom dit nu
waanz'n is en zouden U de knieën
óók niet knikken
De zon prikkelt het witte tot
rood.
Robbie prikkelt mij, omdat-ie
druipt en nog steeds de tijd heeft.
Zal ik teruggaan? Twee
stalen trappen af? „Ja", denkt
Robbie en hij grijnst.
Al moet ik steen-dood val
len en voor ik het weet
huh.huh.huh.hang ik.
en val ik., en ik ben reeds
bijna dood als ik, gelijk een
steen, de flinstering van het
water bereik.
Miljoenen mensen missen de vrede,
miljoenen leven in slavernij en hun
keren naar de eens gekende vrijheid.
Voor honderden miljoenen is wel
vaart een ongekende weelde.
In onze eeuw streeft men naar een
juiste orde in de gemeenschap der
volkeren. Valse ideologiën bieden
zich aan, de verwarring is groot. In
deze doolhof van leerstellingen ver
heft zich gezagvol de Stem van het
Vatikaan, om ons te leren de juiste
weg te vinden. Deze Stem gaat on
wrikbaar uit van de grondslagen, die
in Gods Wet en in Zijn Scheppings
plan ook voor de wereld van vandaag
verankerd liggen.
Dr. Hahn geeft in dit boekjede
gedachten en raadgevingen van Pius
XII over de internationale vraagstuk
ken meer bekendheid door de tekst
zelf ter beschikking te stellen, ook
van hen die anders niet aan deze do-
kumentatie zouden toekomen. Na 'n
inleidende beschouwing vinden we
teksten over vrede, oorlog, coëxis
tentie, federalisme, Europa en de
volkeren in de vroegere koloniale ge
bieden. Een rijke vrucht zij dit werk
je toegewenst. (Pax, 's-Gravenhage)
J.H.
Er is in onze tijd gelukkig een
toenadering gegroeid naar de
„anders-denkenden". Er is een ver
langen naar persoonlijke ontmoeting
en een inleven in de gedachtenwe-
reld, waaruit de andere leeft.
Om deze ontdekking van elkaar
vruchtbaarder te doen zijn, wil deze
brochure behulpzaam zijn, zij geeft
ons materiaal om ons in onze om
geving beter te oriënteren. Uiteraard
is het overzicht summier, maar in
afwachting van een uitgebreider
werk over deze materie, zijn we blij
met deze beknopte schets van dr.
A. Fiolet. (GGG nr. 695).
J.H.
Weinig bezoekers van Schip
hol zullen bijzondere aandacht
besteden aan het rood-wit ge
blokte huisje, dat een driehon
derd meter vóór het begin en
in het verlengde van de mist-
landingsbaan staat. Toch is het
een van de meest gewichtige in
stallaties, die Schiphol herbergt,
nl. het binnenpeilstation.
Bij slecht zicht worden de
vliegtuigen, die op Schiphol wil
len landen, verwezen naar het
„wachtbaken", waar zij moeten
blijven cirkelen tot zij binnen
geloodst worden. Ze vliegen
daarbij op verschillende hoog
ten-
Een divarspeiler
Bij het landen met slecht zicht is
het niet alleen nodig, dat de piloot
de luchthaven kan vinden, maar ook
dat hij het landingsterrein in de juiste
koers en volgens de goede dalingslijn
aanvliegt - zoals dat in vaktermen
heet - zodat er geen kans bestaat op
botsing. Het radiopeilstation geeft
daarom de piloot niet alleen de koers
op, die gevlogen moet worden, maar
ook de afstand op het veld.
Daartoe is op een afstand van 9 km
een z.g. dwarspeiler opgesteld, die
de verkregen gegevens doorgeeft aan
het binnenpeilstation, waar zij door
de radiotelegrafist met eigen peilin
gen worden gecombineerd. Aan de
hand van deze gegevens wordt de
vlieger radio-telefonisch koers en af
stand gegeven.
Dit systeem, dat in 1947 nog enig
in de wereld was, heeft onder de vlie-
ende tol (gyroscoop), die door mid-
gers veel enthousiasme gewekt en
heeft zijn nut in de loop der jaren
wel bewezen. Het vereist een aparte
opleiding die door de thans dienst
doende K.L.M.-piloten vrijwel alge-
meen gevolgd is.
Gyroscoop
Een niet te versmaden hulp is ook
de electnsche automatische piloot ee-
worden, een toestel, waarmee de
laatste jaren vrijwel alle Nederland
se vliegtuigen zijn uitgerust. Deze
stuurautomaat is een inrichting wel
ke in de stuurbeweging wordt'inge
schakeld en die de machine automa
tisch in een bepaalde koers houdt.
Hierbij wordt gebruik gemaakt van
de eigenschappen van Óen snel draai
ende tol (gyroscoop), die door mid
del van een tweetal beugels (carda-
nische ring) zodanig is opgehangen
in het vliegtuig, dat het toestel om
alle drie de assen (langas, dwarsas
en topas) kan draaien, zonder daar
bij de tol te dwingen deze bewegingen
te volgen.
Als de gyroscoop snel draait, be
houdt hij de ingenomen stand. Indien
•het vliegtuig nu om een as draait
maakt de tol, die dus deze beweging
niet volgt, onmiddellijk contact met
een installatie, die de geringe kracht
van de tol omzet in een kracht die
voldoende is om het roer te doen uit
slaan, waarop het toestel weer de
normale stand inneemt.
De stuurautomaat omvat twee gy
roscopen, te weten, één gyroscoop
Het Goese fruitcorso
De werkgroep van het Goese fruit
corso 1953 heeft van een woensdag
ï,e houden bespreking vertegen-
*ÏÏd,lg.ers van de landelijke en ge-
vakhil'i p?rs en van een achttal
vakbladen - in totaal 'n kleine veer
ug uitgenodigd.
15 sen£,laiunen ,voor het corso, dat
uitvoert?1 *r 2laats vindt' zullen dan
uitvoerig worden toegelicht.
voor de bewegingen om de topas en
één voor de bewegingen om de lang
en dwarsas. Het voordeel is, dat de
piloot minder routinewerk hoeft te
doen en dus op grotere trajecten
minder vermoeid is.
Dit neemt echter niet weg, dat de
automatische piloot nog niet het vol
maakte stadium heeft bereikt, het
geen wel gebleken is bij de ramp
met de „Roermond" bij Bari in 1949.
Tot nader order mocht toen deze
stuurinrichting niet meer worden ge
bruikt. Dit hield niet in, dat dit toe
stel de oorzaak van de ramp zou zijn
geweest, maar moest meer gezien
worden als voorzorgsmaatregel. Niet
voor niets geldt bij de luchtvaart
maatschappijen het „safety first" als
leuze.
Een 71-jarige New-Yorker, James la Guardia, is per onge
luk over de aceaan gevaren.
Hij wandelde langs de kade in New York en zag een menig
te mensen aan boord van het passagiersschip „United States"
gaan. Zonder te beseffen, dat hij zich op een schip begaf,
volgde hij hen en wandelde drie uur lang door het fraaie
„gebouw". Toen vond hij het tijd om naar huis te gaan en hij
verzocht een steward een taxi voor hem te bestellen.
Aangezien het schip toen reeds op zee was, werd hij als
„verstekeling" voor de kapitein gebracht, die hem door de
sheepsdokter liet onderzoeken. Deze kwam tot de conclusie
dat de oude heer bij zijn volle verstand was, doch werkelijk
niet had begrepen, dat hij op een schip was.
Wat voor een „gezonde en ruime"
geest er heerst als Breda zijn braderie
houdt, blijkt uit een stukje in „De Stem"
van zaterdag 4 augustus. Men oordele zelf:
Verzoek aan niet-deelnemers.
De Stichting Orangerie Breda heeft
zich tot de niet-deelnemers in de stra
ten gewend met het verzoek consequent
te blijven en de winkel om 6 uur te
sluiten, zodat men niet profiteert van
de faciliteiten, die de Stichting Oran
gerie op de eerste plaats voor de deel
nemers heeft kunnen bereiken!
Commentaar m.i. eigenlijk overbodig.
Ja anderen moesten ook eens een graan
tje meepikken... Kruideniers uit vroeger
eeuwen hadden het wellicht niet anders
gedaan. Zij kwamen hun stad dan ook
nooit uit en ergo was hun gezichtskring
erg beperkt en hun standpunt kortzichtig,
althans nooit ruim.
Opsteller van dergelijk „verzoek" zou
men het advies kunnen geven: „Ga eens
een paar jaar in het buitenland wonen,
b.v. in Parijs, misschien dat dit de geest
verruimt!"
Men gaat nog verder:
Men schrijft ook nog brieven aan de
„ni et-deelnemers", waarin dan te lezen
staat, dat het toch zó geweldig druk was
en gezellig etc., maar dat de „binnen-
blijvers," zo noemt men in de brief dan
de „niet-deelnemers", de „binnenblijvers"
moeten er rekening mee houden, dat zij
de andere dag nog naar buiten kunnen
komen, anders staat er wat te gebeuren...
Namelijk, het aftreden van het hele
bestuur!
(Dat zal die „binnenblijvers" natuurlijk
een zorg wezen!!)
En dit blijft dan voor de historie be
waard: „En de „binnenblijvers" bleven
binnen!!" Sic!
Maar daar is de geschiedenis nog niet
mee uit! want in „De Stem" van vrijdag
10 augustus lezen we dan dat die „bin
nenblijvers" volgend jaar „drastische
maatregelen" kunnen verwachten...
Wij zijn dan ook benieuwd tegen vol
gend jaar,... als er nog braderie gehouden
zal worden! Want het komt in bepaalde
hoofden schijnbaar helemaal niet op. dat
zij alleen het bestuur hier niet uitmaken
en dat er ook een groot aantal mensen
zou kunnen zijn die er helemaal niet
voor zijn, dat de binnenstad zonder meer
wordt afgesloten...
BREDA. J. WOESTEiNBERG.
Het stuk dat we ontvingen van de
„drie wielersupporters van de Effen-
seweg" werd zonder vermelding van
naam en adres ingestuurd. Daarom
reeds kunnen we het niet plaatsen.
Maar bovendien: We kunnen momen
teel bezwaarlijk nog eens in details
gaan treden van de Ronde van Neder
land. Als de inzenders sneller hadden
gerageerd, en dan met naam en adres
zouden we hun brief ongetwijfeld heb
ben gepubliceerd. (Red.)
(Advertentie)
In luxe
poederdoos
met spiegel
ca donsje
—of in fleurig
metalen doosje
(ook met donsje)
Creme Puff, de volmaakte make-up met de onweerstaanbare charme
van frisse natuurlijkheid. Creme Puff: boeiende, betoverende schoon
heid in enkele seconden.
Cremt Puff
(handelsmerk)
kt te keu! Max Forte*
Hollywood Creamy
Powder Make-Up.
MAX FACTOR HOLLYWOOD Imp. Marfac N.V., Huddestraat 5, Amsterdam
Griffier kantongerecht
te Tilburg
totaïrifö?rnvai\e?timolben0Mmtd
Tilburg: mr. J a'
thans waarnemend - griffier bii het
kantongerecht te Almelo.
r.
De Tour is er de schuld van. En de Ronde
van Nederland. En de vakantie. En een hele rij
andere gewichtige dingen, die de orde in de
war brachten en die alles anders maakten dan
gewoon. De tijd ging er helemaal aan op. Daar
om verdween „Aan de rol" een poosje. Het ru
briekje over auto's en motoren dook onder en
misschien is er wel een vriendelijke lezer ge
weest, die gedacht heeft: Ojé, nou is het weg
Maar het is niet weg.
Hier is het weer.
Ingenieurs druk bezig
De ingenieurs van Ferrari zijn kennelijk ook druk
bezig geweest. Ze zijn nu zo ver, dat ze de laatste hand
kunnen leggen aan een nieuwe 170 p.k.-er, die het vol
gende seizoen in de baan gebracht zal worden. Na die
laatste hand staat er een auto klaar, die een maximum
snelheid van 230 tot 240 km. per uur zou kunnen halen.
Anderzijds zijn de concurrenten (Maserati) aan het
prutsen met een 4500 cc wagen, die ai aan proefrondjes
toe is. Tot dusver zijn die proeven zo goed verlopen, dat
de ingenieurs tevreden lachend rond lopen om te ver
tellen, dat we nog grappen met die 4500 cc-er zullen
beleven.
Prijswinnaars
Twee Engelse jongetjes en twee meisjes zijn ver
trokken voor een vliegtocht naar Calfornië. De route
zal hen over de noordpool voeren. Ze kregen de trip,
omdat ze een wedstrijd wonnen, waarbij het aankwam
zo veel mogelijk van veilig verkeer te weten. De
winnaars toonden zich het best.
Duitse scootmobiel
Autovrienden uit Duitsland hebben geheimzinnig la
ten weten, dat we op een DKW-verrassing kunnen
rekken in de vorm van een scootmobiel. De DKW-ers
hebben al eerder belangstelling getoond voor de minia
tuur-auto's, maar ze schijnen pas nu zo goed als klaar
te zijn met een eigen model.
DKW is overigens niet alleen. Ook andere wereldzaken
sloven zich uit om een zo volmaakt mogelijke scooter
auto op straat te krijgen. De laatste scheppingen zijn
onder meer Zindopp, Dornier Delta en Jawar.
De rage heeft ook Japan te pakken. Daar is „Fiji"
verschenen met een driewielertje, dat slechts 150 kilo
weegt, maar toch
driftig genoeg is
om 60 kilometer
per uur te halen.
Auto-hotel
In Washington is
men bezig met de
bouw van een ho
tel, waar de gas
ten binnenkort met
hun wagen kunnen
binnenrijden en
zich kunnen laten
inschrijven zonder
dat ze achter hun
stuur hoeven uit
te komen. Ze kun
nen daarna, alle
maal onderdak,
parkeren. Als ze
naar bed willen,
moeten ze wél hun
auto uit.
Mag ik U es vragen: Moet
je nou op witte of op de zwarte
strepen lopen
In ons eigen degelijke en menslieven
de Nederland gebeuren dag aan dag de
verschrikkelijkste wandaden. Als de sla
ger de hond, die zijn vlees belaagt een
sohop geeft, staat de hele straat op stel
ten, maar wie bekommert zich om het
lot van de vissen? Stelt U zich eens voor,
goedmoedige hengelaar met de pijp, dat
in Uw hors d'oeuvre een haak verborgen
was, een naar verhouding even grote
haak als de argeloze vissen te slikken
krijgen, die Uw mond en verhemelte
moedogenloos openscheurde. Een men
selijke vergelijking maken van het snoe
ken zou al te bloedig worden. De haken
worden het aas visje in de neusgaten of
in de rug geslagen, het geheel wordt door
de snoek ingeslikt en moet dan weer
verwijderd worden, waarbij de dieren
gruwelijk worden verminkt: de kop
wordt opengescheurd en vaak worden
de ingewanden meegetrokken
Wat heeft de bescherming van katten,
koeien en honden voor zin, zolang er op
onnoemelijk veel groter schaal, derge
lijke wreedheden worden bedreven? Een
willekeurige dag vissenleed is oneindig
veel groter en afschuwelijker dan al wat
aan andere dieren gedurende een ganse
eeuw wordt aangedaan. Deze energieke
en enthousiaste „hengelsport"-beoefe-
naars, zij moeten wel volkomen gevoel
loos of op een weerzinwekkende manier
leeghoofdig zijn. Ik vraag me af, neen,
ik kan amper geloven, hoe in een be
schaafd land en nauwelijks opgemerkt,
martelingen van een zo enorme omvang
en verschrikking kunnen plaatsvinden.
Laat de Nederlandse Vereniging tot
bescherming van dieren voorlopig scha
pen en schoothondjes vergeten en deze
afschuwelijke zweer uit de samenleving
wegbranden.
Wat wordt er voor de bejaarden in
Breda gedaan? Voor de kinderen geluk
kig veel, speeltuinen, rolschaatsbanen
enz. enz., maar voor de bejaarden? En
kele bejaarden en invaliden (62 in getal)
mogen tweemaal in de week gedurende
5 uur vissen in de gemeentevij vers, maar
verder? Voor de vissers onder hen is het
een hele ontspanning, maar alleen als
het mooi weer is en daar mankeert het
vooral deze zomer wel aan. Dan komen
groepjes vissers bij elkaar op een bank
in een of ander parkmet het gezicht
op de vijver. Bespreken de politiek en
maken pret onder elkaar en ook kan
keren ze veel als rechtgeaarde Hollanders.
Er zijn meerdere oudjes die graag vis
sen maar kunnen geen vergunning krij
gen omdat er niet meer dan vijf perso
nen tegelijk in de grote vijver bijv. mo
gen vissen, terwijl er plaats te over is,
omdat ze nooit allemaal tegelijk present
zijn. Als er vijf vissers tegelijk in de
grote vijver vissen, dan is dat een enkele
uitzondering en trouwens... wat geeft dat
nu als er zelfs tien vissers tegelijk vis
sen? Ze houden zich aan de régels, ma
ken geen rommel, beschadigen niets, zor
gen er zelfs voor dat geen onbevoegden
het gras betreden en houden de kinderen
van de waterkant af. Beschermen, als
dat nodig is. de fauna in het park, enz.
enz. Als er tien vissers tegelijk aanwezig
zijn in de grote vijver, ontsiert dit het
park niet in het minst, integendeel.
De directeur van de Beplantingen heeft
een goed voorbeeld gegeven door toe
stemming tot vissen in de vijvers te
geven, maar hij is dan ook een man met
het hart op de goede plaats. Maar wat
doet men verder? Zij worden „ouden van
dagen" genoemd maar nu moet u zich
geen verkeerde voorstelling van hen ma
ken. De ouden van dagen zijn geen
grijsaards en de invaliden strompelen
niet op krukken rond. Integendeel, me
rendeels zou men niet zeggen dat zij bo
ven de zestig jaar oud zijn. Hoogstens
ziet men een paar stramme of zwakke
benen. Ze zijn alleen maar gepensio
neerd en dat is alles. Over die pensioe
nen kunnen ze geen hoera roepen en
de meesten kunnen dan ook geen siga
ren kopen, maar zijn tevreden met hun
„hebbetje" en voelen zich achtergesteld
omdat er niets voor hen gedaan wordt.
Ze zijn vol lof voor de moeite die ge
daan wordt om de vrije tijd van de kin
deren goed besteed te krijgen, maar men
vergeet de ouden van dagen, beter ge
zegd. de gepensioneerden met kleine
pensioenen, die ook veel vrije tijd heb
ben die niet besteed kan worden. Zij
lopen met de ziel onder de armen en
is dat prettig? Ik ben zelf ook een „oude
van dagen" en het spijt me geducht dat
ik hen niet helpen kan. Wie van de le
zers dat wél kan, mag zijn vinger op
steken. Ook goede raad is zeer welkom!
Hoe de stemming onder die mensen is
tekent het navolgende: Een van hen
stond van de tuinbank op en riep: „Kom
jongens laten we overal kattekwaad gaan
plegen, ruiten ingooien, takken van de
struiken afrukken, dc eenden opjagen
enz.., misschien krijgen we dan ook wel
rolbanen of hoe heten die ook weer."
Gelachen dat we hebben... maar...!
BREDA, M. H. KEMPEES.
Vijverstraat 8.
Dezer dagen, om 19.10 uur, reed ik van
de Tramsingel naar het station. Het ver
keer over de Markbrug werd echter
stopgezet wegens de brugopening voor
het doorlaten van één schip. Te 19.16 uur
werd de brug neergelaten en lag het
schip voor de spoorbrug te wachten.
Reizigers voor de richting Tilburg en
Dordrecht misten hierdoor hun trein,
vertrek resp. 19.18 en 19.20. Bij genoemde
brug staat een bord, waarop vele jaren
geleden de openingstijden van de brug
zijn aangebracht. Dit bord verkeert in
een volkomen verwaarloosde toestand,
zodat ik niet kon nagaan of de brug
wachter zich aan de voorgeschreven tij
den hield.
Mede, namens meer gedupeerde reizi
gers. wordt het brugpersoneel verzocht
in het vervolg met het treinverkeer re
kening te houden bij het afsluiten van
het wegverkeer.
BREDA, A. B.
Meneer de redacteur wil, in zijn com
mentaar op mijn stukje over de Cypri
sche „terroristen", naar het schijnt de
Cyprioten ophangen aan de Duitse be
zetting, dit vind ik niet aardig. Iemand
die spioneert mag men die een spion noe
men of niet? Een saboteur is volgens mij
iemand die saboteert en als ik een trein
opblaas ben ik geen glasblazer maar een
terrorist, hoe of ik het ook bekijk. Voor
dat de opstandelingen (iemand die in op
stand komt, is een opstandeling lijkt mij)
op Cyprus begonnen, was de toestand
daar zeker niet zo hels als in Nederland
als ik mij goed heb laten inlichten. Nee,
ik vond het niet fijn van meneer Ra-
nayoulos om nu met Nasser en Schemi-
lof en zo, hier een beetje stemming te
komen maken tegen Engeland. Ik heb
er niet zo veel verstand van, maar als
Engeland eraan gaat kan heel Europa
wel inpakken, inclusief ons mooie Grie
kenland. Daarom wil ik maar zeggen:
Roel. roei Brlttannia roei the waaves
BREDA, LAZARIDES.
(Mijnheer de redacteur wil de Cy
prioten geenszins ophangen aan de
Duitse bezetting. Hij wilde alleen me
neer Ranayoulos bijvallen, waar deze
bedoeld, dat men vaak al te gemakke
lijk met het wit-zwart schema werkt.
Red.).
HAASTRECHT (Z.H.).
H. K.
Bij deze enig commentaar op de inge
zonden stukken van de heren A. H. uit
Zundert en J. G. uit Et'ten. Mijnheer A.
H., U laat in uw schrijven al dadelijk
blijken, dat U helemaal tegen van Est
bent, al noemt U zichzelf een echte wie-
Iersupporter. Heeft van Est de naam van
„IJzeren Willem" nog niet verdiend? Wil
ik voor U eens enkele van zijn prestaties
opnoemen? Winnaar Ronde van Vlaan
deren, Ronde van Belgisch Limburg,
driedaagse van Antwerpen, tweemaal
Bordeaux-Parijs, tweemaal Ronde van
Nederland, viermaal kampioen achter
volging op de weg, tweede en derde we
reldkampioenschappen achtervolging. Ver
der tientallen eerste plaatsen en honder
den ereplaatsen in binnen- en buiten
land. Ook schreef U dat Wout beter is
dan Wim, waaruit blijkt dat U maar wei
nig van wielersport afweet, omdat het
volgens mij twee renners zijn van ver
schillend gehalte. Want wat Wim kan,
kan Wout niet en wat Wout kan.
kan Wim niet. Verder staan ze beiden
op dezelfde hoogte van de wielerladder.
Verder schreven de heren dat van Est
door de redacteuren van het Dagblad
de Stem werd voorgetrokken. Volgens
mij is dat niet waar anders hadden ze
de stukjes van deze heren zeker niet ge
plaatst. En hebben we geen hele kolom
men gelezen in De Stem over Woutjes
successen in de Tour? Dat hij niet naar
de wereldkampioenschappen ging wist
hijzelf wel, omdat hij tegenover de sport-
commissie te kennen heeft gegeven, er
geen prijs op te stellen dit jaar.
ST. WILLEBRORDL. J. GABRIELS.
Van de heer Joh. Konings te Roosen
daal ontvingen we, eveneens naar aan
leiding van de stukken van vorige
week, een uitvoerig overzicht van de
successen van Wim van Est en Wout
Wagtmans in de afgelopen jaren. De
lijst is té uitvoerig dan dat we ze hier
zouden kunnen afdrukken het zou
ons meer dan een kolom kosten
maar voor de inzenders van de afge
lopen weken, die er belang in stellen,
willen we ze ter inzage gereed hou-
ren. (Red.).
De laatste weken wordt de naam van
Wim van Est in de rubriek ingezonden
stukken vaak in negatieve zin gebruikt.
Een inzender uit Etten, een uit Chaam
en een uit Zundert geven blijk, in hun
blakende ijver om de lezers uit te leggen
dat de sportredacties van Est protegeren
ten koste van Wagtmans, de realiteit ge
heel uit het oog te verliezen. Een dezer
3 musketiers, zich noemende een echte
wielersupporter, vraagt om uitslagen op
de vlakke weg. Hier zijn er enkele!!!
2 maal winnaar - 2 maal 2e r 1 maal 4e
in Bordeaux-Parijs (le enige Ned.) 3
maal drager van de gele trui (le Ned.)
winnaar diverse etappen Rondes van
Frankrijk winnaar driedaagse wegwed
strijd Antwerpen, winnaar Ronde van
Nederland, winnaar Ronde van Vlaan
deren le en enige Ned.) Ereplaatsen in
Prix des Nations-Gent Wevelghem en an
dere wedstrijden van stad tot stad.
Wat de tegenstanders betreft die er ook
voor reder) noemen zich o.a Magni-Coppi-
van SteenbergenKobletOdkersKu-
blerde RijckeBobet e.a.
Als de echte wielersupporter nog eens
schrijft, eerst prestatie dan pas naam,
alsook ere wie ere toekomt, dan moge
hij bedenken dat de eer van deze presta
ties aan Wim van Est toekomt maar dan
ook alleen aan Wim van Est. Het is te
vens met des te meer genoegen dat ik
deze prestaties releveer omdat ik heb
mogen constateren dat van Est in zijn
beroep als wielrenner zich steeds heeft
getoond een gewetensvol bekwaam vak
man, man van energie en gezonde eer
zucht die steeds zijn start geld meer dan
waard is, in tegenstelling tot die cate
gorie die er schijnbaar een beroep van
maken, onder aanwending van de ge
ringst mogelijke inspannig, schijnbaar
gemotiveerde opgave een maximum aan
startgeld te incasseren. Met alle respect
voor de afgelopen carriere van Wagt
mans dient men zich toch af te vragen
of het geen geluk voor hem is dat hij
niet naar Kopenhagen is afgevaardigd.
STEENBERGEN M. H.
Naar aanleiding van het gepubliceerde
sdhrijven van zaterdag j.l. van A. H.
uit Zundert moet ons het volgende uit
de pen. Uit de diverse artikelen die in
„De Stem" werden geplaatst betr. wie
lersport hebben wij nimmer kunnen
concluderen dat een van de door hc|i
aangehaalde renners werd bevoordeeld.
We moeten toegeven, dat somtijds wel
een of ander werd overdreven, maar dit
is met beide het geval geweest. Wat in
zender opmerkt over „De prestaties van
v. Est" raakt kant noch wal. Om te be
ginnen kunnen wij hem mededelen dat
van Est zeer zeker wel eens een uitslag
heeft geboekt bij de wereldkampioen
schappen. Misschien wordt het A. H.
duidelijk, wanneer hij de uitslag ëens na
gaat van 1948. Of telt in dit geval een 41
plaats niet mee? (waar is een dergelijke
uitslag van Wagtmans?) Verder sommen
wij hier nog enkele uitslagen op, welke
van Est heeft behaald:
Wim behaalde een 2e plaats in de
Grand Prix des Nations (*50?). Kampioen
schappen van Nederland op de weg van
1949 t.m. 1956 resp. 2, 6, 2, 2, 2, 4, en
lste. Hij eindigde in de Ronde van Ne
derland in '52 en '54 als eerste, terwijl
hij i n'55 een tweede en in 1956 een derde
plaats opeiste. De prestaties die Wim be-
naalde in Bordeau-Parijs zijn U overbe
kend t.w. 2 x 1, 3 x 2, en 1 x 4. Wim was
de eerste Nederlander die de Ronde van
Vlaanderen op zijn naam schreef (1953).
Dit jaar werd hij lode. In de wedstrijd
Gent-Wevelghem behaalde hij in '53 een
2de plaats, terwijl de tijdrit dwars door
België '53 ook door Wim het kortst werd
gereden. Bent U misschien de Jubileum
wedstrijd van Zandvoort vergeten? In
deze wedstrijd versloeg Wim in 1953
maar. liefst 375 renners. Werd voorts in
1953 nog lste in de eerste rit van de GiTO,
werd in de Tour achter Bobet 2de in de
tijdrit voor al de andere favorieten. Won
zelfs een bergétappe Nimes-Monaco en
eindigde in de gehele tour als 13e. In '54
won Wim Rouaan-Caen en klasseerde
zich in de eind-rangschikking als 16e en
in '55 15de. van Est werd in '54 de eerste
winnaar van de Driedaagse van Antwer
pen en werd dit jaar 3e na nog een tijd
rit te hebben gewonnen. Ook Parijs-Brus
sel werd door Wim dit jaar beëindigd en
wel met een 5de plaats. Zijn het er vol
doende? Wanneer A. H. met grootsere
prestaties van zijn favoriet met bewijzen
kan aantonen zagen we deze gaarne in
de rubriek.
ETTEN v. EST-SUPPORTERS
Wat de Tour de France betreft: Ik ben
het niet de schrijver van zaterdag j.l.
niet eens. Daar werd geschreven dat
onder de favorieten in de Tour de Fran
ce Wim van Est niet mee kon. Het is
toeh nog zo, dat hij elk jaar, als hij mee
ging, als beste of bij de beste Nederlan
ders is geëindigd en toch ook het regel-
matigste reed. Dit bewijst het punten
klassement van vorig jaar. En als men
eens naar de tijdritten kijkt: de mon
sterrit Bordeaux-Parijs en de Ronde van
Vlaanderen, dit zijn enkele sprekende
prestaties. En de gemiddelde uitslagen
van het hele jaar dan staat zijn naam
nog al eens bovenaan. Dus blijft sportief,
want er stond toch ere wie ere toekomt.
ROOSENDAAL, K. v. MERRrENBOER.
Bij de opening van een nieuwe zaak
in een stadje in Zeeuwsch-Vlaanderen
zei het hoofd van de gemeente er trots
op te gaan dat er steeds maar nieuwe
zaken bijkomen. Leest men echter het
Dagblad de Stem van daags tevoren, dan
krijgt men een geheel andere indruk, nl.
dat men er op uit is om nieuw te bou
wen zaken te dwingen maar buiten de
gemeente te blijven. Men mag echter wel
binnen de gemeente blijven wonen, zo
dat de gemeente tenminste de daaruit
voortvloeiende inkomsten blijft behou
den. Dat men sedert jaren niets meer van
de uitbreidingsplannen verneemt is m.i.
een bewijs, dat men maar bij de pakken
is gaan neerzitten, en dat het niet be
langrijk is of er nog iets van komt. Men
moet wel tot de conclusie komen, dat
er in die gemeente heel weinig voor de
middenstanders gedaan wordt. Ziet men
naar de activiteit der naburige gemeen
ten, dan ziet men dat daar de juiste op
vatting wordt gehuldigd, dat de gemeen
te er voor de gemeentenaren is, en niet
andersom. Het dunkt mij dat een opinie
onderzoek onder de gemeentenaren over
het huidige gemeentebeleid wel eens een
teleurstellende uitslag voor het gemeen
tebestuur zou geven.
HULST.
OPMERKER,