PAPIER VOOR UW PEN DUIKEN: meer een kwestie van DURVEN, zegt Robbie Creme Pu ff' De automatische piloot bij het blindvliegen Per ongeluk de oceaan over Boekenplank Pius XII en de internationale vraagstukken Het erfgoed van de reformatie braderie ronde van nederland Wat maakt haar to „gezien natuurlijk! vissenleed mensen zonder bezigheid trein gemist terroristen (III) renners (v) renners (IV) renners (VI) renners (VII) renners (VIII) tegenspraak <r7 DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 25 AUGUSTUS 1956 dat alleen waanzin mij zover gedreven heeft Het is aan het betrekkelijk mooie weer te danken, dat ik daar sta. Ik sta daar. Wit om de neus op drie-meter-mid- delhoge wip van het middel matige zwembad. Het wit om de neus laat zich verstaan als men weet, dat ik immer een kinderlijke angst en een grootmenselijke afschuw voor hoge en zelfs voor middelhoge wipplanken heb gehad. Trouwens, niet alléén de neus- streek is wit. De gehéle huid ver toont dezelfde bleke kleur en het wittige wedijvert met de blank heid der vettige wolkjes, die in het water beneden mij gespiegeld staan. Beneden aan het water grijnst Robbie naar mijn angst en mijn knikkende knieën. Hij druipt, want hij heeft zich net uit het water ge hesen na een sierlijke duik van de plank waarop ik nu sta. Maar nu grijnst hij en omdat hij druipt is het een druipende grijns. Met een simpel gebaar wijst hij naar mij, naar het water en dan weer naar mij. Met een wanhopig gezicht kijk ik naar Robbie, naar het water en dan weer naar Rob bie.... Het is alsof-t-ie wil zeggen: „Je hoeft toch helemaal niet bang te zijn! Ik heb precies vertelt wat je doen moet. Je gaat op het punt je van de plank staan, flink door je knieën buigen en dan hard af zetten. Dan schiet je automatisch omhoog. Je moet alleen even dur- V6Afijn, alles zou verder vanzelf gaan had Robbie gezegd. Als ik mijn ogen maar open hield. Robbie druppelt nog steeds. Het is overigens merkwaardig hoe lang je na kunt druppelen, als je maar even in het water geweest bent. Hij heeft er zijn gemak van ge nomen. Hij heeft er zin in, dat kun je zo zien. Met één voet op de verhoogde bassinrand, elleboog op zijn knie, kin in de hand. Bijna vredig staat vriend Robbie daar. Hij heeft alle tijd. Zo ook het water, dat me uit schijnt te la chen. Op dit kritieke moment bedenk ik, dat alleen waanzin mij zover gedreven heeft. Ik bèn geen duiker hoewel ik in zekere mate wel duiken kan. Zo is het geen kunst om van de rand van het bad het water in te klieven. Op twee manieren zelfs. De ene zou men een ..startduik kunnen noemen (zo plat, weet U wel) en de andere een „sierduik", waarbij het slechts enkele drup peltjes gegeven is uit de water massa op te spatten. Zo kan ik ook met grote snel heid van de lage wip afrennen en dan duiken. Niet sierlijk, met de ogen dicht en met groot geweld. Wat ik bepaald niet kan is het volgende. Bedachtzaam naar het wipplankje huppelen, opspringen, doorveren en dan góed terecht ko- men. Ik heb het meermalen (vanaf de lage) geprobeerd. Het is steeds een mislukking geworden en ik heb mijn pogingen gestaakt, toen ik eens dérmate met een klap op water sloeg, dat het was of men een platte schol op een plat- zinken dak aan het plat meppen was. Tot een dergelijke duik van een plank, die nog een trapje hóger ligt, zal ik het dus nooit brengen. En tóch sta ik op dat trapje ho ger. Begrijpt U waarom dit nu waanz'n is en zouden U de knieën óók niet knikken De zon prikkelt het witte tot rood. Robbie prikkelt mij, omdat-ie druipt en nog steeds de tijd heeft. Zal ik teruggaan? Twee stalen trappen af? „Ja", denkt Robbie en hij grijnst. Al moet ik steen-dood val len en voor ik het weet huh.huh.huh.hang ik. en val ik., en ik ben reeds bijna dood als ik, gelijk een steen, de flinstering van het water bereik. Miljoenen mensen missen de vrede, miljoenen leven in slavernij en hun keren naar de eens gekende vrijheid. Voor honderden miljoenen is wel vaart een ongekende weelde. In onze eeuw streeft men naar een juiste orde in de gemeenschap der volkeren. Valse ideologiën bieden zich aan, de verwarring is groot. In deze doolhof van leerstellingen ver heft zich gezagvol de Stem van het Vatikaan, om ons te leren de juiste weg te vinden. Deze Stem gaat on wrikbaar uit van de grondslagen, die in Gods Wet en in Zijn Scheppings plan ook voor de wereld van vandaag verankerd liggen. Dr. Hahn geeft in dit boekjede gedachten en raadgevingen van Pius XII over de internationale vraagstuk ken meer bekendheid door de tekst zelf ter beschikking te stellen, ook van hen die anders niet aan deze do- kumentatie zouden toekomen. Na 'n inleidende beschouwing vinden we teksten over vrede, oorlog, coëxis tentie, federalisme, Europa en de volkeren in de vroegere koloniale ge bieden. Een rijke vrucht zij dit werk je toegewenst. (Pax, 's-Gravenhage) J.H. Er is in onze tijd gelukkig een toenadering gegroeid naar de „anders-denkenden". Er is een ver langen naar persoonlijke ontmoeting en een inleven in de gedachtenwe- reld, waaruit de andere leeft. Om deze ontdekking van elkaar vruchtbaarder te doen zijn, wil deze brochure behulpzaam zijn, zij geeft ons materiaal om ons in onze om geving beter te oriënteren. Uiteraard is het overzicht summier, maar in afwachting van een uitgebreider werk over deze materie, zijn we blij met deze beknopte schets van dr. A. Fiolet. (GGG nr. 695). J.H. Weinig bezoekers van Schip hol zullen bijzondere aandacht besteden aan het rood-wit ge blokte huisje, dat een driehon derd meter vóór het begin en in het verlengde van de mist- landingsbaan staat. Toch is het een van de meest gewichtige in stallaties, die Schiphol herbergt, nl. het binnenpeilstation. Bij slecht zicht worden de vliegtuigen, die op Schiphol wil len landen, verwezen naar het „wachtbaken", waar zij moeten blijven cirkelen tot zij binnen geloodst worden. Ze vliegen daarbij op verschillende hoog ten- Een divarspeiler Bij het landen met slecht zicht is het niet alleen nodig, dat de piloot de luchthaven kan vinden, maar ook dat hij het landingsterrein in de juiste koers en volgens de goede dalingslijn aanvliegt - zoals dat in vaktermen heet - zodat er geen kans bestaat op botsing. Het radiopeilstation geeft daarom de piloot niet alleen de koers op, die gevlogen moet worden, maar ook de afstand op het veld. Daartoe is op een afstand van 9 km een z.g. dwarspeiler opgesteld, die de verkregen gegevens doorgeeft aan het binnenpeilstation, waar zij door de radiotelegrafist met eigen peilin gen worden gecombineerd. Aan de hand van deze gegevens wordt de vlieger radio-telefonisch koers en af stand gegeven. Dit systeem, dat in 1947 nog enig in de wereld was, heeft onder de vlie- ende tol (gyroscoop), die door mid- gers veel enthousiasme gewekt en heeft zijn nut in de loop der jaren wel bewezen. Het vereist een aparte opleiding die door de thans dienst doende K.L.M.-piloten vrijwel alge- meen gevolgd is. Gyroscoop Een niet te versmaden hulp is ook de electnsche automatische piloot ee- worden, een toestel, waarmee de laatste jaren vrijwel alle Nederland se vliegtuigen zijn uitgerust. Deze stuurautomaat is een inrichting wel ke in de stuurbeweging wordt'inge schakeld en die de machine automa tisch in een bepaalde koers houdt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de eigenschappen van Óen snel draai ende tol (gyroscoop), die door mid del van een tweetal beugels (carda- nische ring) zodanig is opgehangen in het vliegtuig, dat het toestel om alle drie de assen (langas, dwarsas en topas) kan draaien, zonder daar bij de tol te dwingen deze bewegingen te volgen. Als de gyroscoop snel draait, be houdt hij de ingenomen stand. Indien •het vliegtuig nu om een as draait maakt de tol, die dus deze beweging niet volgt, onmiddellijk contact met een installatie, die de geringe kracht van de tol omzet in een kracht die voldoende is om het roer te doen uit slaan, waarop het toestel weer de normale stand inneemt. De stuurautomaat omvat twee gy roscopen, te weten, één gyroscoop Het Goese fruitcorso De werkgroep van het Goese fruit corso 1953 heeft van een woensdag ï,e houden bespreking vertegen- *ÏÏd,lg.ers van de landelijke en ge- vakhil'i p?rs en van een achttal vakbladen - in totaal 'n kleine veer ug uitgenodigd. 15 sen£,laiunen ,voor het corso, dat uitvoert?1 *r 2laats vindt' zullen dan uitvoerig worden toegelicht. voor de bewegingen om de topas en één voor de bewegingen om de lang en dwarsas. Het voordeel is, dat de piloot minder routinewerk hoeft te doen en dus op grotere trajecten minder vermoeid is. Dit neemt echter niet weg, dat de automatische piloot nog niet het vol maakte stadium heeft bereikt, het geen wel gebleken is bij de ramp met de „Roermond" bij Bari in 1949. Tot nader order mocht toen deze stuurinrichting niet meer worden ge bruikt. Dit hield niet in, dat dit toe stel de oorzaak van de ramp zou zijn geweest, maar moest meer gezien worden als voorzorgsmaatregel. Niet voor niets geldt bij de luchtvaart maatschappijen het „safety first" als leuze. Een 71-jarige New-Yorker, James la Guardia, is per onge luk over de aceaan gevaren. Hij wandelde langs de kade in New York en zag een menig te mensen aan boord van het passagiersschip „United States" gaan. Zonder te beseffen, dat hij zich op een schip begaf, volgde hij hen en wandelde drie uur lang door het fraaie „gebouw". Toen vond hij het tijd om naar huis te gaan en hij verzocht een steward een taxi voor hem te bestellen. Aangezien het schip toen reeds op zee was, werd hij als „verstekeling" voor de kapitein gebracht, die hem door de sheepsdokter liet onderzoeken. Deze kwam tot de conclusie dat de oude heer bij zijn volle verstand was, doch werkelijk niet had begrepen, dat hij op een schip was. Wat voor een „gezonde en ruime" geest er heerst als Breda zijn braderie houdt, blijkt uit een stukje in „De Stem" van zaterdag 4 augustus. Men oordele zelf: Verzoek aan niet-deelnemers. De Stichting Orangerie Breda heeft zich tot de niet-deelnemers in de stra ten gewend met het verzoek consequent te blijven en de winkel om 6 uur te sluiten, zodat men niet profiteert van de faciliteiten, die de Stichting Oran gerie op de eerste plaats voor de deel nemers heeft kunnen bereiken! Commentaar m.i. eigenlijk overbodig. Ja anderen moesten ook eens een graan tje meepikken... Kruideniers uit vroeger eeuwen hadden het wellicht niet anders gedaan. Zij kwamen hun stad dan ook nooit uit en ergo was hun gezichtskring erg beperkt en hun standpunt kortzichtig, althans nooit ruim. Opsteller van dergelijk „verzoek" zou men het advies kunnen geven: „Ga eens een paar jaar in het buitenland wonen, b.v. in Parijs, misschien dat dit de geest verruimt!" Men gaat nog verder: Men schrijft ook nog brieven aan de „ni et-deelnemers", waarin dan te lezen staat, dat het toch zó geweldig druk was en gezellig etc., maar dat de „binnen- blijvers," zo noemt men in de brief dan de „niet-deelnemers", de „binnenblijvers" moeten er rekening mee houden, dat zij de andere dag nog naar buiten kunnen komen, anders staat er wat te gebeuren... Namelijk, het aftreden van het hele bestuur! (Dat zal die „binnenblijvers" natuurlijk een zorg wezen!!) En dit blijft dan voor de historie be waard: „En de „binnenblijvers" bleven binnen!!" Sic! Maar daar is de geschiedenis nog niet mee uit! want in „De Stem" van vrijdag 10 augustus lezen we dan dat die „bin nenblijvers" volgend jaar „drastische maatregelen" kunnen verwachten... Wij zijn dan ook benieuwd tegen vol gend jaar,... als er nog braderie gehouden zal worden! Want het komt in bepaalde hoofden schijnbaar helemaal niet op. dat zij alleen het bestuur hier niet uitmaken en dat er ook een groot aantal mensen zou kunnen zijn die er helemaal niet voor zijn, dat de binnenstad zonder meer wordt afgesloten... BREDA. J. WOESTEiNBERG. Het stuk dat we ontvingen van de „drie wielersupporters van de Effen- seweg" werd zonder vermelding van naam en adres ingestuurd. Daarom reeds kunnen we het niet plaatsen. Maar bovendien: We kunnen momen teel bezwaarlijk nog eens in details gaan treden van de Ronde van Neder land. Als de inzenders sneller hadden gerageerd, en dan met naam en adres zouden we hun brief ongetwijfeld heb ben gepubliceerd. (Red.) (Advertentie) In luxe poederdoos met spiegel ca donsje —of in fleurig metalen doosje (ook met donsje) Creme Puff, de volmaakte make-up met de onweerstaanbare charme van frisse natuurlijkheid. Creme Puff: boeiende, betoverende schoon heid in enkele seconden. Cremt Puff (handelsmerk) kt te keu! Max Forte* Hollywood Creamy Powder Make-Up. MAX FACTOR HOLLYWOOD Imp. Marfac N.V., Huddestraat 5, Amsterdam Griffier kantongerecht te Tilburg totaïrifö?rnvai\e?timolben0Mmtd Tilburg: mr. J a' thans waarnemend - griffier bii het kantongerecht te Almelo. r. De Tour is er de schuld van. En de Ronde van Nederland. En de vakantie. En een hele rij andere gewichtige dingen, die de orde in de war brachten en die alles anders maakten dan gewoon. De tijd ging er helemaal aan op. Daar om verdween „Aan de rol" een poosje. Het ru briekje over auto's en motoren dook onder en misschien is er wel een vriendelijke lezer ge weest, die gedacht heeft: Ojé, nou is het weg Maar het is niet weg. Hier is het weer. Ingenieurs druk bezig De ingenieurs van Ferrari zijn kennelijk ook druk bezig geweest. Ze zijn nu zo ver, dat ze de laatste hand kunnen leggen aan een nieuwe 170 p.k.-er, die het vol gende seizoen in de baan gebracht zal worden. Na die laatste hand staat er een auto klaar, die een maximum snelheid van 230 tot 240 km. per uur zou kunnen halen. Anderzijds zijn de concurrenten (Maserati) aan het prutsen met een 4500 cc wagen, die ai aan proefrondjes toe is. Tot dusver zijn die proeven zo goed verlopen, dat de ingenieurs tevreden lachend rond lopen om te ver tellen, dat we nog grappen met die 4500 cc-er zullen beleven. Prijswinnaars Twee Engelse jongetjes en twee meisjes zijn ver trokken voor een vliegtocht naar Calfornië. De route zal hen over de noordpool voeren. Ze kregen de trip, omdat ze een wedstrijd wonnen, waarbij het aankwam zo veel mogelijk van veilig verkeer te weten. De winnaars toonden zich het best. Duitse scootmobiel Autovrienden uit Duitsland hebben geheimzinnig la ten weten, dat we op een DKW-verrassing kunnen rekken in de vorm van een scootmobiel. De DKW-ers hebben al eerder belangstelling getoond voor de minia tuur-auto's, maar ze schijnen pas nu zo goed als klaar te zijn met een eigen model. DKW is overigens niet alleen. Ook andere wereldzaken sloven zich uit om een zo volmaakt mogelijke scooter auto op straat te krijgen. De laatste scheppingen zijn onder meer Zindopp, Dornier Delta en Jawar. De rage heeft ook Japan te pakken. Daar is „Fiji" verschenen met een driewielertje, dat slechts 150 kilo weegt, maar toch driftig genoeg is om 60 kilometer per uur te halen. Auto-hotel In Washington is men bezig met de bouw van een ho tel, waar de gas ten binnenkort met hun wagen kunnen binnenrijden en zich kunnen laten inschrijven zonder dat ze achter hun stuur hoeven uit te komen. Ze kun nen daarna, alle maal onderdak, parkeren. Als ze naar bed willen, moeten ze wél hun auto uit. Mag ik U es vragen: Moet je nou op witte of op de zwarte strepen lopen In ons eigen degelijke en menslieven de Nederland gebeuren dag aan dag de verschrikkelijkste wandaden. Als de sla ger de hond, die zijn vlees belaagt een sohop geeft, staat de hele straat op stel ten, maar wie bekommert zich om het lot van de vissen? Stelt U zich eens voor, goedmoedige hengelaar met de pijp, dat in Uw hors d'oeuvre een haak verborgen was, een naar verhouding even grote haak als de argeloze vissen te slikken krijgen, die Uw mond en verhemelte moedogenloos openscheurde. Een men selijke vergelijking maken van het snoe ken zou al te bloedig worden. De haken worden het aas visje in de neusgaten of in de rug geslagen, het geheel wordt door de snoek ingeslikt en moet dan weer verwijderd worden, waarbij de dieren gruwelijk worden verminkt: de kop wordt opengescheurd en vaak worden de ingewanden meegetrokken Wat heeft de bescherming van katten, koeien en honden voor zin, zolang er op onnoemelijk veel groter schaal, derge lijke wreedheden worden bedreven? Een willekeurige dag vissenleed is oneindig veel groter en afschuwelijker dan al wat aan andere dieren gedurende een ganse eeuw wordt aangedaan. Deze energieke en enthousiaste „hengelsport"-beoefe- naars, zij moeten wel volkomen gevoel loos of op een weerzinwekkende manier leeghoofdig zijn. Ik vraag me af, neen, ik kan amper geloven, hoe in een be schaafd land en nauwelijks opgemerkt, martelingen van een zo enorme omvang en verschrikking kunnen plaatsvinden. Laat de Nederlandse Vereniging tot bescherming van dieren voorlopig scha pen en schoothondjes vergeten en deze afschuwelijke zweer uit de samenleving wegbranden. Wat wordt er voor de bejaarden in Breda gedaan? Voor de kinderen geluk kig veel, speeltuinen, rolschaatsbanen enz. enz., maar voor de bejaarden? En kele bejaarden en invaliden (62 in getal) mogen tweemaal in de week gedurende 5 uur vissen in de gemeentevij vers, maar verder? Voor de vissers onder hen is het een hele ontspanning, maar alleen als het mooi weer is en daar mankeert het vooral deze zomer wel aan. Dan komen groepjes vissers bij elkaar op een bank in een of ander parkmet het gezicht op de vijver. Bespreken de politiek en maken pret onder elkaar en ook kan keren ze veel als rechtgeaarde Hollanders. Er zijn meerdere oudjes die graag vis sen maar kunnen geen vergunning krij gen omdat er niet meer dan vijf perso nen tegelijk in de grote vijver bijv. mo gen vissen, terwijl er plaats te over is, omdat ze nooit allemaal tegelijk present zijn. Als er vijf vissers tegelijk in de grote vijver vissen, dan is dat een enkele uitzondering en trouwens... wat geeft dat nu als er zelfs tien vissers tegelijk vis sen? Ze houden zich aan de régels, ma ken geen rommel, beschadigen niets, zor gen er zelfs voor dat geen onbevoegden het gras betreden en houden de kinderen van de waterkant af. Beschermen, als dat nodig is. de fauna in het park, enz. enz. Als er tien vissers tegelijk aanwezig zijn in de grote vijver, ontsiert dit het park niet in het minst, integendeel. De directeur van de Beplantingen heeft een goed voorbeeld gegeven door toe stemming tot vissen in de vijvers te geven, maar hij is dan ook een man met het hart op de goede plaats. Maar wat doet men verder? Zij worden „ouden van dagen" genoemd maar nu moet u zich geen verkeerde voorstelling van hen ma ken. De ouden van dagen zijn geen grijsaards en de invaliden strompelen niet op krukken rond. Integendeel, me rendeels zou men niet zeggen dat zij bo ven de zestig jaar oud zijn. Hoogstens ziet men een paar stramme of zwakke benen. Ze zijn alleen maar gepensio neerd en dat is alles. Over die pensioe nen kunnen ze geen hoera roepen en de meesten kunnen dan ook geen siga ren kopen, maar zijn tevreden met hun „hebbetje" en voelen zich achtergesteld omdat er niets voor hen gedaan wordt. Ze zijn vol lof voor de moeite die ge daan wordt om de vrije tijd van de kin deren goed besteed te krijgen, maar men vergeet de ouden van dagen, beter ge zegd. de gepensioneerden met kleine pensioenen, die ook veel vrije tijd heb ben die niet besteed kan worden. Zij lopen met de ziel onder de armen en is dat prettig? Ik ben zelf ook een „oude van dagen" en het spijt me geducht dat ik hen niet helpen kan. Wie van de le zers dat wél kan, mag zijn vinger op steken. Ook goede raad is zeer welkom! Hoe de stemming onder die mensen is tekent het navolgende: Een van hen stond van de tuinbank op en riep: „Kom jongens laten we overal kattekwaad gaan plegen, ruiten ingooien, takken van de struiken afrukken, dc eenden opjagen enz.., misschien krijgen we dan ook wel rolbanen of hoe heten die ook weer." Gelachen dat we hebben... maar...! BREDA, M. H. KEMPEES. Vijverstraat 8. Dezer dagen, om 19.10 uur, reed ik van de Tramsingel naar het station. Het ver keer over de Markbrug werd echter stopgezet wegens de brugopening voor het doorlaten van één schip. Te 19.16 uur werd de brug neergelaten en lag het schip voor de spoorbrug te wachten. Reizigers voor de richting Tilburg en Dordrecht misten hierdoor hun trein, vertrek resp. 19.18 en 19.20. Bij genoemde brug staat een bord, waarop vele jaren geleden de openingstijden van de brug zijn aangebracht. Dit bord verkeert in een volkomen verwaarloosde toestand, zodat ik niet kon nagaan of de brug wachter zich aan de voorgeschreven tij den hield. Mede, namens meer gedupeerde reizi gers. wordt het brugpersoneel verzocht in het vervolg met het treinverkeer re kening te houden bij het afsluiten van het wegverkeer. BREDA, A. B. Meneer de redacteur wil, in zijn com mentaar op mijn stukje over de Cypri sche „terroristen", naar het schijnt de Cyprioten ophangen aan de Duitse be zetting, dit vind ik niet aardig. Iemand die spioneert mag men die een spion noe men of niet? Een saboteur is volgens mij iemand die saboteert en als ik een trein opblaas ben ik geen glasblazer maar een terrorist, hoe of ik het ook bekijk. Voor dat de opstandelingen (iemand die in op stand komt, is een opstandeling lijkt mij) op Cyprus begonnen, was de toestand daar zeker niet zo hels als in Nederland als ik mij goed heb laten inlichten. Nee, ik vond het niet fijn van meneer Ra- nayoulos om nu met Nasser en Schemi- lof en zo, hier een beetje stemming te komen maken tegen Engeland. Ik heb er niet zo veel verstand van, maar als Engeland eraan gaat kan heel Europa wel inpakken, inclusief ons mooie Grie kenland. Daarom wil ik maar zeggen: Roel. roei Brlttannia roei the waaves BREDA, LAZARIDES. (Mijnheer de redacteur wil de Cy prioten geenszins ophangen aan de Duitse bezetting. Hij wilde alleen me neer Ranayoulos bijvallen, waar deze bedoeld, dat men vaak al te gemakke lijk met het wit-zwart schema werkt. Red.). HAASTRECHT (Z.H.). H. K. Bij deze enig commentaar op de inge zonden stukken van de heren A. H. uit Zundert en J. G. uit Et'ten. Mijnheer A. H., U laat in uw schrijven al dadelijk blijken, dat U helemaal tegen van Est bent, al noemt U zichzelf een echte wie- Iersupporter. Heeft van Est de naam van „IJzeren Willem" nog niet verdiend? Wil ik voor U eens enkele van zijn prestaties opnoemen? Winnaar Ronde van Vlaan deren, Ronde van Belgisch Limburg, driedaagse van Antwerpen, tweemaal Bordeaux-Parijs, tweemaal Ronde van Nederland, viermaal kampioen achter volging op de weg, tweede en derde we reldkampioenschappen achtervolging. Ver der tientallen eerste plaatsen en honder den ereplaatsen in binnen- en buiten land. Ook schreef U dat Wout beter is dan Wim, waaruit blijkt dat U maar wei nig van wielersport afweet, omdat het volgens mij twee renners zijn van ver schillend gehalte. Want wat Wim kan, kan Wout niet en wat Wout kan. kan Wim niet. Verder staan ze beiden op dezelfde hoogte van de wielerladder. Verder schreven de heren dat van Est door de redacteuren van het Dagblad de Stem werd voorgetrokken. Volgens mij is dat niet waar anders hadden ze de stukjes van deze heren zeker niet ge plaatst. En hebben we geen hele kolom men gelezen in De Stem over Woutjes successen in de Tour? Dat hij niet naar de wereldkampioenschappen ging wist hijzelf wel, omdat hij tegenover de sport- commissie te kennen heeft gegeven, er geen prijs op te stellen dit jaar. ST. WILLEBRORDL. J. GABRIELS. Van de heer Joh. Konings te Roosen daal ontvingen we, eveneens naar aan leiding van de stukken van vorige week, een uitvoerig overzicht van de successen van Wim van Est en Wout Wagtmans in de afgelopen jaren. De lijst is té uitvoerig dan dat we ze hier zouden kunnen afdrukken het zou ons meer dan een kolom kosten maar voor de inzenders van de afge lopen weken, die er belang in stellen, willen we ze ter inzage gereed hou- ren. (Red.). De laatste weken wordt de naam van Wim van Est in de rubriek ingezonden stukken vaak in negatieve zin gebruikt. Een inzender uit Etten, een uit Chaam en een uit Zundert geven blijk, in hun blakende ijver om de lezers uit te leggen dat de sportredacties van Est protegeren ten koste van Wagtmans, de realiteit ge heel uit het oog te verliezen. Een dezer 3 musketiers, zich noemende een echte wielersupporter, vraagt om uitslagen op de vlakke weg. Hier zijn er enkele!!! 2 maal winnaar - 2 maal 2e r 1 maal 4e in Bordeaux-Parijs (le enige Ned.) 3 maal drager van de gele trui (le Ned.) winnaar diverse etappen Rondes van Frankrijk winnaar driedaagse wegwed strijd Antwerpen, winnaar Ronde van Nederland, winnaar Ronde van Vlaan deren le en enige Ned.) Ereplaatsen in Prix des Nations-Gent Wevelghem en an dere wedstrijden van stad tot stad. Wat de tegenstanders betreft die er ook voor reder) noemen zich o.a Magni-Coppi- van SteenbergenKobletOdkersKu- blerde RijckeBobet e.a. Als de echte wielersupporter nog eens schrijft, eerst prestatie dan pas naam, alsook ere wie ere toekomt, dan moge hij bedenken dat de eer van deze presta ties aan Wim van Est toekomt maar dan ook alleen aan Wim van Est. Het is te vens met des te meer genoegen dat ik deze prestaties releveer omdat ik heb mogen constateren dat van Est in zijn beroep als wielrenner zich steeds heeft getoond een gewetensvol bekwaam vak man, man van energie en gezonde eer zucht die steeds zijn start geld meer dan waard is, in tegenstelling tot die cate gorie die er schijnbaar een beroep van maken, onder aanwending van de ge ringst mogelijke inspannig, schijnbaar gemotiveerde opgave een maximum aan startgeld te incasseren. Met alle respect voor de afgelopen carriere van Wagt mans dient men zich toch af te vragen of het geen geluk voor hem is dat hij niet naar Kopenhagen is afgevaardigd. STEENBERGEN M. H. Naar aanleiding van het gepubliceerde sdhrijven van zaterdag j.l. van A. H. uit Zundert moet ons het volgende uit de pen. Uit de diverse artikelen die in „De Stem" werden geplaatst betr. wie lersport hebben wij nimmer kunnen concluderen dat een van de door hc|i aangehaalde renners werd bevoordeeld. We moeten toegeven, dat somtijds wel een of ander werd overdreven, maar dit is met beide het geval geweest. Wat in zender opmerkt over „De prestaties van v. Est" raakt kant noch wal. Om te be ginnen kunnen wij hem mededelen dat van Est zeer zeker wel eens een uitslag heeft geboekt bij de wereldkampioen schappen. Misschien wordt het A. H. duidelijk, wanneer hij de uitslag ëens na gaat van 1948. Of telt in dit geval een 41 plaats niet mee? (waar is een dergelijke uitslag van Wagtmans?) Verder sommen wij hier nog enkele uitslagen op, welke van Est heeft behaald: Wim behaalde een 2e plaats in de Grand Prix des Nations (*50?). Kampioen schappen van Nederland op de weg van 1949 t.m. 1956 resp. 2, 6, 2, 2, 2, 4, en lste. Hij eindigde in de Ronde van Ne derland in '52 en '54 als eerste, terwijl hij i n'55 een tweede en in 1956 een derde plaats opeiste. De prestaties die Wim be- naalde in Bordeau-Parijs zijn U overbe kend t.w. 2 x 1, 3 x 2, en 1 x 4. Wim was de eerste Nederlander die de Ronde van Vlaanderen op zijn naam schreef (1953). Dit jaar werd hij lode. In de wedstrijd Gent-Wevelghem behaalde hij in '53 een 2de plaats, terwijl de tijdrit dwars door België '53 ook door Wim het kortst werd gereden. Bent U misschien de Jubileum wedstrijd van Zandvoort vergeten? In deze wedstrijd versloeg Wim in 1953 maar. liefst 375 renners. Werd voorts in 1953 nog lste in de eerste rit van de GiTO, werd in de Tour achter Bobet 2de in de tijdrit voor al de andere favorieten. Won zelfs een bergétappe Nimes-Monaco en eindigde in de gehele tour als 13e. In '54 won Wim Rouaan-Caen en klasseerde zich in de eind-rangschikking als 16e en in '55 15de. van Est werd in '54 de eerste winnaar van de Driedaagse van Antwer pen en werd dit jaar 3e na nog een tijd rit te hebben gewonnen. Ook Parijs-Brus sel werd door Wim dit jaar beëindigd en wel met een 5de plaats. Zijn het er vol doende? Wanneer A. H. met grootsere prestaties van zijn favoriet met bewijzen kan aantonen zagen we deze gaarne in de rubriek. ETTEN v. EST-SUPPORTERS Wat de Tour de France betreft: Ik ben het niet de schrijver van zaterdag j.l. niet eens. Daar werd geschreven dat onder de favorieten in de Tour de Fran ce Wim van Est niet mee kon. Het is toeh nog zo, dat hij elk jaar, als hij mee ging, als beste of bij de beste Nederlan ders is geëindigd en toch ook het regel- matigste reed. Dit bewijst het punten klassement van vorig jaar. En als men eens naar de tijdritten kijkt: de mon sterrit Bordeaux-Parijs en de Ronde van Vlaanderen, dit zijn enkele sprekende prestaties. En de gemiddelde uitslagen van het hele jaar dan staat zijn naam nog al eens bovenaan. Dus blijft sportief, want er stond toch ere wie ere toekomt. ROOSENDAAL, K. v. MERRrENBOER. Bij de opening van een nieuwe zaak in een stadje in Zeeuwsch-Vlaanderen zei het hoofd van de gemeente er trots op te gaan dat er steeds maar nieuwe zaken bijkomen. Leest men echter het Dagblad de Stem van daags tevoren, dan krijgt men een geheel andere indruk, nl. dat men er op uit is om nieuw te bou wen zaken te dwingen maar buiten de gemeente te blijven. Men mag echter wel binnen de gemeente blijven wonen, zo dat de gemeente tenminste de daaruit voortvloeiende inkomsten blijft behou den. Dat men sedert jaren niets meer van de uitbreidingsplannen verneemt is m.i. een bewijs, dat men maar bij de pakken is gaan neerzitten, en dat het niet be langrijk is of er nog iets van komt. Men moet wel tot de conclusie komen, dat er in die gemeente heel weinig voor de middenstanders gedaan wordt. Ziet men naar de activiteit der naburige gemeen ten, dan ziet men dat daar de juiste op vatting wordt gehuldigd, dat de gemeen te er voor de gemeentenaren is, en niet andersom. Het dunkt mij dat een opinie onderzoek onder de gemeentenaren over het huidige gemeentebeleid wel eens een teleurstellende uitslag voor het gemeen tebestuur zou geven. HULST. OPMERKER,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5