RADARHYPNOSIS OORZAAK
VAN DE SCHEEPSRAMP?
ONZE PUZZEL
Animali
PAPIER VOOR UW PEN
„Kleine mensen in de
grote wereld"
TIMSTRA
Veel fritten en biefstuk
na rampdag van Arras
Groot verlies voor Lloyds
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 JULI 1956
9
eester
Gelukkig geen.
paniek aan boord
Ziekte
Ooggetuigen
EINDHOVEN
In Zuid-Korea:
KAMERLEDEN
RAAKTEN SLAAGS
Diefstal uit auto's
Vereenigde Nachtveiligheidsdiensten N.V.
OPLOSSING
B'j een boek van A. den Doolaard
Angst
Wijsbegeerte
John blijft nog
in hechtenis
=a
tante
voor
rtner,
later
ïxa et
nnen-
door
haar
schrijft
met
maar
arties-
k mijn
in
ten
ers.
had ik
en wit
te zin
met
Lullaby
d'Ailly
hij me
of ik
gespeeld
Het werd een slechte dag voor Lloyds, de bekende Lon-
dense scheepsverzekeraars, toen de luxueuse Italiaanse paketboot
..Andrea Doria" in de golven verdween. Want door deze scheeps
ramp ging niet alleen een prachtig schip naar de kelder, maar ook
voor de gezamenlijke verzekeraars de niet geringe som van
2.850.000 pond sterling. Lloyds draagt de helft der verzekerings-
waarde van de „Andrea Doria",
En Lloyds zal, zoals altijd, die
reusachtige som betalen. Deze maat
schappij is immers zó sterk, dat zij
alléén de helft van het verzekerings
risico op zich kon nemen, terwijl het
overige gedragen wordt door een
honderdtal andere marinesyndicaten
uit andere landen. De jaarlijkse pre
mie, die de rederij voor het schip
betaalde bedroeg 34.000 pond sterling.
Het was de slechtste dag voor Lloyds
sedert 1949 de Britse staatspaketboot
„Magdalena" tijdens haar „maiden
trip" in de golven verdween. Dat
kostte Lloyds toen 2,5 miljoen pond
sterling.
Het Zweedse schip „Stockholm",
dat met de „Andrea Doria" in aanva
ring kwam, was bijna volledig bij
Lloyds verzekerd. Dit voor een mil
joen pond sterling. De maatschappij
weet nog niet hoeveel de door dit
schip opgelopen schade bedraagt.
De vlootdeskundigen van Lloyds
zijn ten zeerste verontrust door het
stijgende aantal aanvaringen, dat zich
de jongste tijd voordoet, ondanks het
gebruik van de radar. Zij menen, dat
er in de mist een beetje te veel op
de radar wordt vertrouwd.
De oorzaak van de ramp met de
„Andrea Doria" zou te wijten zijn
aan „radarhypnosis", een nieuwsoor-
tige „ziekte".
Volgens de deskundigen doet de
„ziekte" zich voor, wanneer een
scheepsofficier of een zeeman gefas
cineerd wordt door het beeld op het
radarscherm en dientengevolge nalaat
apdere navigatiemaatregelen te tref
fen in mist of ander slecht weer, om
een aanvaring te vermijden. Soms
gaan de zeelieden zelfs niet meer op
de commando-brug kijken om te zien
of er in de omgeving van het schip
geen gevaar dreigt. Dergelijke maat
regel is nochtans nodig om de in
lichtingen, door het beeld op het ra
darscherm verstrekt, aan te vullen.
De scheepsbemanningen, die zich
met de radar moeten bezighouden,
zouden tevens niet voldoende opgeleid
zijn om dit op werkelijk deskundige
wijze te doen.
Wij vernamen verder nog te Lon
den dat de grote beschadiging van
het 'Italiaanse schip waarschijnlijk te
wijten is aan het feit, dat het Zweedse
vaartuig een gepantserde boeg had
om door met ijsschotsen bezaaide
zeeën te kunnen varen. De Ameri
kaanse vloot zal met onderwaterte
levisie een onderzoek instellen bij het
wrak van de „Andrea Doria", dat op
235 voet diepte ligt. Het ziet er naar
uit. dat niemand het ophalen van het
wrak zal willen ondernemen.
Een Amerikaanse verslaggever, die
over het toneel van de scheepsramp
heeft gevlogen, heeft het vergaan van
de „Andrea Doria" als volgt beschre-
ven: Toen wij voor de eerste maal
overvlogen, te 9.50 uur plaatselijke
tijd, maakte het schip een slagzij van
45 graden aan stuurboord. De boeg
was gedeeltelijk onder water. Vijf
minuten later was de slagzij toege
nomen tot ongeveer 65 graden. Te
ongeveer tien uur lag het schip op
zijn zij.
We zagen zes losgeraakte reddings
boten ronddrijven. Er spoten hoge
waterstralen uit de zijde van het
schip en wrakstukken vlogen door de
lucht. De kiel kwam naar boven ge
draaid en de twee schroeven staken
vrij de lucht in. Te tien over tien
was het schip helemaal omgekanteld,
met de boeg onder water en de ach
terkant er helemaal uitstekend. Drie
a vier minuten bleef het in die toe
stand, toen verdween het helemaal
onder de zeespiegel. Boven zijn graf
vormde zich, door de zuiging van het
zinkende wrak, een geweldige draai
kolk, waarin wrakstukken omhoog
kwamen en die een kwartier lang
aanhield.
Passagiers van de „Andrea Doria"
vertelden later, dat er na de botsing
rook door de gangen trok. De pas
sagiers, velen in nachtkleding, ver
lieten hun hutten. De lichten gingen
uit en er werd geroepen 'en ge
schreeuwd in het donker. Doordat het
schip zwaar overhelde, moest men op
handen en knieën naar de dekken
kruipen. Er ontstond gelukkig geen
paniek.
De' „Andrea Doria" had een gat
tussen de brug en midscheeps aan
stuurboord, van de „Stockholm" was
de boeg ingedrukt.
(Advertentie)
(Advertentie)
Vogel- en
Dierenpark
't Mooiste plekje van
't zuiden. - Duizenden
vogels en dieren bloe
men en fonteinen.
Een bezoek overwaard.
Verscheidene Zuidkoreaanse Ka
merleden zijn vrijdag gewond bij een
gevecht met de politie.
Democratische en onafhankelijke le
den van de oppositie trachtten buiten
het parlementsgebouw een demon
stratie te houden, waarna de politie
zich genoodzaakt zag in te grijpen.
Reeds eerder hadden 60 leden van
de oppositie als protestmaatregel het
gebouw verlaten, nadat zij vergeefs
hadden getracht de verkiezingswetten
veranderd te krijgen.
Uit twee Franse auto's, de een ge
Parkeerd staande in de Vossiusstraat
en de ander in de Jan Luijkenstraat
te Amsterdam, zijn een aantal kle
dingstukken en reisbagage ontvreemd,
resp. ter waarde van f 840 en f 200.
De dieven verschaften zich toegang
tot de afgesloten auto's door het for
ceren van een portierruitje en het
opendrukken van het deurslot.
iii
:l
Hoofdkantoor Vossiusstraat 8, Amsterdam
Voor de in opbouw zijnde filialen te Breda en Oosterhout zal de
meest effectieve en intensieve controle-bewaking worden uitge
voerd door een perfect organisatie-systeem, getoetst aan een meer
dan 50-jarige ervaring.
Binnen- en buiteninspecties kunnen worden geleverd met klokken,
zodat aantal controles met datum en tijd ZELF controleerbaar zijn.
Onze geüniformeerde en geïnstrueerde beambten staan elk uur van
de nacht voor U paraat.
Districtskantoor: 's Hertogenbosch, Fahrenheitstraat 23,
Telefoon 7321
SNELLE HULP
In de nacht van 18 op 19 juli. onge
veer 0.50 uur passeerde ik de Rijksweg
Breda-Tilburg, toen mij werd verzocht
te stoppen. Er was een ongeluk gebeurd.
Ik stapte uit en zag hoe een wagen
van de Hero-fabrieken tegen een boom
was gereden. De eerste aanblik deed
het ergste vrezen: de chauffeur lag be
wusteloos in zijn geheel verwrongen ca
bine; zijn bijrijder lag temidden van
glasscherven op de weg, eveneens bui
ten kennis.
De chauffeur van de Belgische vracht
auto, die mij had verzocht te stoppen,
vroeg ik, of er reeds om de politie en
een ziekenwagen was getelefoneerd. Dit
was gebeurd: bij de heer Van G. te Dorst.
Even nadien verscheen de heer Van G.
die verklaarde, dat politie en genees
kundige dienst onderweg waren, waarna
hij zioh met de inmiddels wat bijge
komen slachtoffers onderhield en hun
verzekerde, dat er spoedig hulp zou
komen.
Inderdaad kwam er een dokter, die
de eerste hulp verleende en ook de
politie arriveerde. Op de zo heel erg
nodige ziekenwagen werd echter ver
geefs gewacht. Het duurde zo lang, dat
de heer Van G. een omstander verzocht,
naar zijn huis te gaan om nogmaals op
te bellen.
Eindelijk, te 1.50 uur ruim een uur
na het ongeluk! kwam de ziekenauto,
dieechter slechts één patiënt tegelijk
kon meenemen! De andere moest maar
zo lang blijven liggen. Op advies van de
dokter werd toen eerst het slachtoffer
dat op straat lag meegenomen.
Om 2.15 uur (rekent u zelf maar uit
na hoeveel tijd!) kon eindelijk de chauf
feur worden weggehaald.
Ik vraag mij aft hoe het mogelijk
is. dat een stad als Breda, die omringd
is door autowegen zo schandelijk slecht
hulp kan verlenen bij ernstige ongeluk
ken. Een feit is, dat over een afstand
van slechts zeven kilometer door deze
ziekenauto meer dan een uur werd
gedaan. Een onderzoek hiernaar is toch
zeker op zijn plaats. Voorts bleek, dat
de mooie ziekenauto praktisch een on
ding was, doordat zij slechts één patiënt
tegelijk kon meenemen.
Waren hét ditmaal alleen maar een
vrachtautochauffeur en zijn bijrijder die
verongelukten - een volgende keer kan
iets dergelijks met een autobus vol pas
sagiers gebeuren. Als men dan voor elke
gewonde heen en weer moet rijden, is
de laatste patiënt overleden voor hij
aan de beurt is te worden vervoerd.
AMSTERDAM,
J. den BROEDER
PARKEERPROBLEEM
Iedere zaterdagmiddag is een deel van
het centrum van onze stad, te beginnen
vanaf de Tolbrugstraat, afgesloten voor
doorgaand verkeer. Al het winkelend
publiek dat met de auto komt is dus
genoodzaakt zijn wagen te parkeren en
te voet verder te gaan. Deze mensen
zetten hun auto's weg op de parkeer
plaats, maar ook op de Haagdijk^ ver
der komen de nodige fietsen en 'brom
fietsen voor de winkelramen te staan.
Het gevolg hiervan is: le de mensen
kunnen niet meer op het trottoir lopen,
tenminste voor sommige zaken niet; 2e
de mensen die de stad ingaan, zien de
winkels aan de linkerzijde van de straat
bijna niet.
Dat dit zo is, is niet billijk tegen
over de winkeliers van de Haagdijk, daar
de Haagdijk toch een belangrijke win
kelstraat is. Bijna huis aan huis is win
kel, deze mensen willen ook verkopen.
Maar men maakt nu eenmaal geen goede
zaken, als de mensen gedwongen wor
den een bocht te maken van 2 a 3
meter om voorbij of in deze winkels te
komen, zoals dat voor sommige zaken
het geval is.
De mensen aan de overzijde van de
straat moeten de etalages kunnen zien.
Maar dat gaat 's zaterdagsmiddags niet
en wel om deze reden, dat de mensen
die rechts op de Haagdijk lopen de win
kels aan de linkerzijde niet kunnen zien
door de lange rij, aan die zijde gepar
keerde auto's.
Is het niet mogelijk om de Haagdijk
's zaterdagsmiddags óók voor doorgaand
verkeer af te sluiten?
BREDA, EEN HAAG DIJKBEWONER
OOK DAT IS VAKANTIE!
Ter gelegenheid van het 25-jarig be
staan van Bouvigne als Mariaburcht,
wordt dit jaar aan het Mariafeest van
15 augustus meer dan gewone luister
gegeven.
Het feest begint met een plechtige H.
Mis in de openlucht, waarna de luister
rijke intocht plaats heeft van het beeld
van O.L. Vrouw Koningin der harten en
Moeder van barmhartigheid, in het kas
teel, waarna de sleutels van Bouvigne
aan Haar voeten worden neergelegd ten
teken, dat Maria de Koningin is en
Meesteres van de Mariaburcht.
Dit is omstreeks 12 uur.
Op dit zelfde ogenblik zullen honder
den gezinnen die aangesloten zijn bij de
Geestelijke Unie van Bouvigne en leden
van het legioen van de Mariaburcht dit
zelfde gebaar verrichten en hetzelfde ge
bed bidden.
Des middags zal het prachtige open
luchtspel „De molen van Fatima'' wor
den opgevoerd.
Des avonds zal om half acht een plech
tig Lof worden gecelebreerd, waarbij de
Z.E. Pater Tesser SMM de feestpredi
ca tie zal houden. Langs het verlichte
kasteel wordt vtot slot van de dag een
Sacramentsprocessie gehouden.
Wilt u een vakantiedag die u iets te
bieden heeft? Breng dan 15 augustus op
Bouvigne doort want dit zal een vakan
tiedag zijn die u rijker maakt!
HORIZONTAAL: 1 vervallen wo
ning; 3 soort kussen; 5 Eur. hoofd
stad; 7 vragend vnw.; 9 groet; 11
familielid; 13 vogel; 15 doorzichtige
stof, 16 natuurkundeterm (afk.), 17
rivier in Duitsland, 19 geluidloos, 21
vaartuig, 23 muziekinstrument, 27
water in Utrecht, 28 muziekterm, 32
de lezer heil (lat. afk.), 33 pl. in Gel
derland, 35 lidwoord, 36 slede, 37 berg
weide, 38 onbep. vnw., 39 de dato
(afk). 41 aanhaling, 43 seconde, 45
chin, maat, 47 muziekinstrument, 49
voor, 51 roofdier, 53 reptiel, 54 overal,
57 Europeaan, 60 vr. munt, 61 grond
soort, 63 geestdrift, 65 keur, 67 ver
langen, 68 meisjesnaam, 69 bovenlip-
versiersel, 70 hoefdier, 71 uurwerk.
VERTICAAL: 1 vogel, 2 telwoord,
3 schrijfbehoefte, 4 oever, 5 over
blijfsel, 6 bar, 8 Europeaan, 10 kle
dingstuk, 12 anno (afk.), 14 telwoord,
15 gewicht, 16 te zijner plaatse (lat.
afk.), 18 iel, 20 elektr. geladen deel
tje, 22 visgerei, 23 welwillende lezer
(lat. afk.), 24 spil, 25 pers. vnw., 26
halfedelsteen, 28 vrucht, 29 jongens
naam, 30 kindergroet, 31 goud (Fr.),
34 Bijb. naam, 35 lidwoord, 39 zang-
noot, 40 titel (afk.), 41 als eerder, 42
spoedig, 44 zijde v.h. schip waar de
wind uitgaat, 45 Fr. lidwoord, 46 titel
(afk.),* 48 bitter vocht, 49 voornemen,
50 bezittelijk vnw., 52 kreet, 54 maan
stand (afk.), 55 voorzetsel, 56 maand,
57 verfrissing, 58 reus, 59 pers. vnw.,
60 soort, 62 boom, 64 deel v.d. vinger,
66 etenbereider.
HORIZONTAAL: 1 open, 4 ad, 6
pa, 7 prei, 10 a.e., 12 l.s.k., 15 id.,
16 panter, 19 lobbes, 22 al, 23 elite,
24 lt, 25 truc, 26 norm, 27 ik, 29 es,
31 o.i., 33 ala, 35 asperge, 38 sap, 39
cric, 41 oud, 42 nota, 44 lima, 45 an,
46 el, 48 krib, 50 rots, 52 af, 54 sterk,
57 aardappel, 61 aa, 62 a.e., 63 ver
wennen, 67 doorn, 70 n.t., 71 atol, 73
rage, 76 is, 78 st, 79 agio, 81 nero, 83
leo, 85 smet, 86 inn, 87 plateel, 90 let,
92 da, 94 o.k., 95 nn, 97 mr, 98 slap,
100 ozon, 101 om, 103 emmer, 104 ra,
105 lommer, 108 morgen, 111 n.o., 112
ets, 114 id., 115 edel, 116 pi, 117 ik,
118 klem.
VERTICAAL: 2 paal, 3 een, 5 dl.,
6 p.k., 8 rib, 9 edel, 11 ne, 13 slik,
14 e.o., 16 paria, 17 term, 18 reces,
19 lenig, 20 bern, 21 stolp, 28 klei, 30
spontaan, 31 orde, 32 saai, 34 armee,
35 a.e., 36 eu, 37 en, 38 strop, 40 ia,
43 o.k., 44 lus, 45 ao, 47 lade, 49 bal,
50 r.k., 51 s.a., 53 fa, 55 the, 56 ruw,
58 rantsoen, 59 pro, 60 eer, 61 anti,
63 ver, 64 regen, 65 en, 66 e.a., 67 dl.,
68 orgel, 69 neo, 72 ot, 74 anna, 75 er,
77 slak, 79 a.m., 80 item, 82 op, 84 et,
85 s.l., 86 idool, 88 loper, 89 enorm,
?1 traan, 93 klam, 96 boor, 99 ambt,
;92 mond, 104 rede, 106 moe, 107 en.
109 on, 110 gil, 112 ei, 113 si.
Sneller dan de snelste vogel schiet
het vliegtuig door het luchtruim.
In de diepte beneden schuift het
oude Europa voorbij, een bont en
grillig geweven tapijt. Gretig slorpt
de machine de afstand. Enkele
vlieguren reeds ligt het avondland
achter u. En wanneer de zon de he
mel weer rood kleurt, staat ge aan
de andere oever van de oceaan.
Zeven-mijlslaarzen zijn in deze
eeuw een wel verouderd artikel.
Met telegraaf, telefoon, pers, radio,
televisie heeft het menselijk ver
nuft van de eens zo grote wereld
van Vasco da Gama en Columbus
een dorpsgemeenschap gemaakt. En
straks bestormt men het hemelruim
met raketten. Voor de mens van
morgen, levend temidden van zon
nen en sterren, zal de aardbol niet
meer zijn dan een kleurige, glazen
knikker, die dansend door het
heelal rolt.
Het klinkt paradoxaal, wanneer
Den Doolaard een boek schrijft, dat
zich het kortst laat samenvatten als
„kleine mensen in de grote wereld".
Er schijnt alle reden, de wereld van
vandaag klein te noemen, de mo
derne mens in zijn beheersing van
de natuurelementen groot en mach
tig. De wereld van nu zou een op
timistische zang moeten aanheffen.
Daarentegen hoort men het lied van
de angst. Men denke slechts aan de
moderne literatuur, waarin het the
ma van de angst zulk een centrale
plaats inneemt.
De huidige mens, nauwelijks op
geklommen uit het puir. van een
wereldoorlog, ziet in een visioen
een derde reeds dreigen. En hij staat
machteloos, want hij is de speelbal
van krachten, die hem boven het
hoofd zijn gegroeid. Kleine, angstige
mensen in een grote wereld...
De westerse beschaving is een
plant, die wortelt op de Akropolis
van Athene en op een Palestijnse
heuvel Van de Grieken komt de
geestelijke vrijheid en het respect
voor de mens, het Christendom heeft
het Helleense humanisme een re-
ligieuse ondergrond gegeven, zo
dat het uiteindelijk in God zelf
berust. De gehele westerse kunst
is één uiting van dit christelijk hu
manisme, waarin de mens eerst ten-
volle en naar zijn juiste waarde
wordt erkend. Dat we deze eerbied
voor de mens en het leven zo ge
prononceerd aantreffen in 't boek
den Den Doolaard is wellicht de blij
vende waarde van deze roman.
De schrijver schrijft zijn hoek van
uit de angst. Ogenschijnlijk gaat
het het hier om de vrees voor een
derde wereldoorlog, met atoom- en
waterstofbommen. Ogenschijnlijk,
want feitelijk ligt de angst veel die
per, en de vrees voor een wereld
catastrofe is niet meer dan eer. ka
nalisering van dit diepe gevoel, dat
alles aantast. Het is de angst om het
bestaan zelf, de angst voor het r.iet-
zijn, die het leven van de romanfi
guren beheerst. In de een of andere
vorm vindt men dit terug hij alle,
bij Jean Simonneau, bij Annemarie,
bij Robert C.ommager-Cohen.
Vandaar deze fundamentele angst.
Eerst duidelijk wordt het antwoord
j op deze vraag in het licht van de
j geschiedenis van het Europese den-
j ken.
i
j In het jaar 1637 deed de Franse
wijsgeer René Descartes te leiden
zijn befaamde „Discours de la Me
thode" verschijnen. Hiermee werd ir_
de filosofie de wetenschap, die
de diepste zin van het mensenleven
poogt te achterhalen een werk
wijze geïntroduceerd, die geschoeid
was op mathenatische leest. Hoe
juist deze methode op zich ook is,
zij is niet overal toepasbaar, daar zij
gebaseerd is op de abstractie. Er
worden slechts bepaalde aspecten
var. de werkelijkheid mee achter
haald, een belangrijk gedeelte wordt
per se steeds over het hoofd gezien.
In later tijd toen het rationalisme
met zijn ideaal van volkomen door
zichtbaarheid, zich van deze metho
de meester maakte, kreeg dit ramp
zalige gevolgen. De vlijm van het
menselijk vernuft heeft zo de kos
mos versneden tot niets dan een
enorme atomenstructuur in een
(Advertentie)
schitterende logische samenhang.
Water is niets meer dan een sim
pele formule van 3 lettertekens, de
bloei van een bloem in de lente
wordt vervangen in een reeks van
cijfers. Ook de mens werd onder de
loep genomen. Voor de geest
voor het mens-zijn even wezenlijk
als het stoffelijk lichaam is cr
geen plaats meer. In het produktie-
proces werd de mens enkel een nut
tigheidsfunctie, een machine. Voor
de strateeg werd hij kar.onnenvlees.
Voor de psycholoog was hij niet
meer dan de som van aanleg en
(milieuinvloeden. In feite was er
geen mens meer. Enkel een cijfer op
een registratiekaart. In deze wereld
voelt zich de mens niet thuis. Hier
overmeestert hem de angst voor
het niet-zijn. Dit is de meest funda
mentele verloochening van de wes
terse cultuur. Zo kon het gebeuren,
dat wat ooit var.- Ausschwitz gezegd
is „Auf Humanitat wird nicht ge-
achtet" van gelding wordt voor
heel de westerse wereld. Voor men
sen is hier geen plaats.
Het is deze angst, die de moderne
mens aanvreet. De oorzaak van deze
angst de ontkenning van de ene
mens door de ander is tevens de
oorzaak van de onderagng van deze
wereld. De enige redding, de enige
hoop in deze tijd is de erkenning
van de ander, in respect voor zijn
■volledige persoon. Het is dezelfde
boodschap als die van Christus.
Den Doolaard heeft in deze roman
een analyse var. onze tijd gegeven,
die indringender, vollediger, want
minder abstract is, dan welke we
tenschappelijke studie ook. Het is
een lijvig boek in een prachtige ge
spierde taal. Het is een boek, dat
geschreven werd met het hart, en
dat deze roman, die ook en juist
om zijn inhoud zo belangwekkend
is, vanuit Nederland geschreven
werd, stemt tot dankbaarheid.
C. B.
Friese beschuit
smaakt naa
Y U proe,t de
verse eieren
Dikken Bruines Dui
Er zijn de laatste dagen weeri
klappen uitgedeeld daar de honden
geen brood van lusten. We zullen
C" u-een k'ikie gaan nemen in Bel-
gie Hier de uitslag van Limoges, er
i"5'"3685 duiven plus een kleine
twe tuzond tweejarigen: 1 Gerard
viieghe te Dottenijs (deze duif vloog
in haar hemd), 2 Gebr. Cortebeeck
te Stekene (10 800), 3 Verdonck te
Avelgem, 4 Anrijs te Avelgem, 5
Loosveldt te Moere, 6 Delhaye te
Baseoup Chapelle, 7 Michel Nachter-
gaele te Zulte, 8 Waingniez te Bla-
^an Assche te Waregem en
Valeer Dcsmet-Mathijs te Nokere.
Het feit dat de halve rondcracks Mi
enel Nachtergaele en Valeer Desmet
aan dc kop zitteilj ,]UHjt er op dat
rai> gegaan is. Snelste duif 1317
r; He centen worden gewonnen
vpüf priJs Bogaerts te 's Gra
venwezel (12,000 fr.), 18e prijs Ver
beek te Kortrijk (15.600 fr.), 19e prijs
'!,APCns te Waregem, die in 't jaar
1000 ook al strat speelde (17.600 fr.),
7TO0nEriis Van Tuyn te Schoten
(-2.900 fr.), 31e prijs R. Buyse te
Hooglede (10.800 fr.), 33e prijs M.
Delbecque te Helkjjn (25.460 fr.),
34e en 40e prijs André Vanbruaene
te Lauwe (resp. 19,100 en 16.320 fr.)
Vanbruaene maakt verreweg de bes
te uitslag van alle deelnemers: 26
30 34 40 50 57 85 enz.
Zijn oude „stieren" doen het weer
geweldig.
San Sebastian was andere koek.
Deze beroemde Spanjevlucht viel sa
men met de Bordeaux in de Nabvan-
pee, welke laatste op een ouderwetse
rampvlucht is uitgedraaid. De 1587
San Sebastianvliegers werden gelost
zondag 22 juli te 12.40 uur. Er stond
een goeie 550.000 frank gepould wat
niet veel is.
De eerste prijs internationaal wordt
gepakt door Flor Leersnijder te Cel
les, tussen Doornik en Kortrijk,
maandagmorgen te 10.20 Deze grote
crack vliegt liefst drie uur los voor
uit. Hij staat 1000-1000 en zal zijn
baas het niet te versmaden somme
tje van 135.000 frank opbrengen. Het
record van de „Tarzan" van Van
bruaene (220.000 frank) die in 1953
de eerste won (5000-2000) is dus niet
gesneuveld. De klepper van Leersnij
der won in het zware seizoen 1955:
296c national Perigucux, 21e national
Avignon. 3e national St. Vincent en
16e national en international San Se
bastian! Dit zijn verschrikkelijke uit
slagen als U voelt wat ik bedoel.
Ik noem het om de dooie dood geen
rieman van andermans leer snijden,
Flor. Dit jaar was hij met al dat
slechte weer aanvankelijk minder
goed op stoot: 195e national ramp-
vlucht Souillac, 65e national Cahors
en 94e national Montauban.
En thans de kroon op het werk:
le ereprijs international San Sebas
tian! Ik zal hem gaan bekijken en er
een foto van meebregen. Voor mij is
deze overwinnaar de duif van het
seizoen.
Vroege duiven worden voorts ge
meld door Paind'ville te Ixelles
(Brussel) te 13 uur, dr. Soenen te
Kortrijk 13.47, 4 Antwerpenaars
De Scheemaecker 14.41 die schitte
rend speelt op de fond en bovendien
iedere keer zijn eerste of tweede ge-
^enidA-PakA D„e Schepper te Oorde-
ÏS m V,?e Meyer te Antwerpen
I?.'.52 ,en Stijnen te Brasschaet 14.50
Dit zijn vier vroege duiven, daarna
moet Antwerpen een uur wachten op
de vijfde van Huyskens- Van Riel.
Het fondklassement van de Bel
gische Duivensport" ziet er thans als
volgt uit: 1 Vandenbroucke-De Weerd
te Wielsbeke 3225 p., 2 Gebr. De
Scheemaecker te Antwerpen 2790 p
3 R. Dubois te Lauwe 2775 p, 4 dr
A. Ide te Gistel 2460 p„ 5 D. Labeeuw
te Bissegem 2220 p., 6 H. Kempe-
neers te Hoepertingen 2055 p., 7 Hec
tor Desmet te Geraardsbergen 1875 p.
8 G. Vanhee te Wervik 1710 p., 9 An
dré Vanbruaene te Lauwe 1575 p.,
I 0Albert Dekeyzer te Ronse 1470 p.,
II A. Steenlandt te Eernegem 1350 p.,
1 2H. Vandenbogaerde te Waregem
1335 p., 13 Gebr. Vanderespt te Lei-
finge 1260 p., 14 A. Gunst te Hout
hulst 1200 p., 15 C. Symons te Wer
vik 1170 p„ 16 J. Gallez te Meule-
beke 1160 p., 17 Maurice Delbar te
Ronse 1140 p., 18 M. Coeman te Des-
selgem 1125 p., 19 Stael-Vandaele te
Oostende 1110 p. en 20 Jos Portois
te Ronse 1095 p.
Twee vluchten
Ook in de Nederlandse Bond zijn
er twee vluchten te memoreren. Op
het Bondsconcours van St. Etienne
(2110 duiven) maakte de snelste duif
1021 meter per minuut. Hier zijn de
tien eersten: 1 H. Zwart te Rotter
dam, 2 G. Boekee te Oud-Beyerland,
3 mej. K. Janson te Bussum, 4 B.J.
van Zoest te Puttershoek, 5 G. Harm-
sen te Amersfoort, 6 Kern-De Weerd
te Middelharnis, 7 J. Pot te Utrecht,
8 P. Borst te Dordrecht, 9 C. Elen-
baas te Puttershoek en 10 A.J. van
Barneveld te Zeist. Kern- De Weerd
winnen de hoofdprijs Auto (Niet vol-
cekend), mej. Janson, de vrouw die
duizend man te erg is: televisietoe
stel, constateur en rijwiel; een mens
moet maar geluk hebben.
Aan het Bondsconcours van Bor
deaux in de Nabvanpee werd door
2030 duiven deelgenomen. De over
winning gaat naar de zeer sterke
fondspeler E. van Essen te Wezep
bij Zwolle, die mee van de taaiste
duiven heeft van heel Nederland, hier
zijn de zeven eersten (volgende nog
niet bekend): 1 E. van Essen te We
zep, 2 en 6 G. Stolk te Klaaswaal
3 G. van Someren te Zeist, 4 en 5
L. Traag te Zevenaar (doen de naam
van de baas geen eer aan!), 7 A.
Rikkers te Nunspeet enz.
Zeer frappant hoe op zulke zware
vluchten het ras naar voren komt!
Bravo Van Essen, Stolk en Traag.
Jullie duiven hadden ook San Sebas
tian kunnen vliegen en ze zouden
een schitterend figuur geslagen heb
ben.
Vervolgens gaan we kijken naar
de Chateauroux in de Z.N.B.
De vroegste duif zit te Eindhoven
om 16.16 en liefst 32 minuten los
vooruit. De eigenaar echter was zo
onnadenkend geweest hem niet in te
zetten voor het Bondsconcours, an
ders had hij onbedreigd de eerste ge
had.
Hier zijn de vroegste meldingen
Van Kempen te Tilburg 16.30, Van
den Heuvel te Geldrop 16.50, Kunz-
ler te Eindhoven 16.48 en 16.52, Jans
sen te Bladel 16.48, Paymans te Ois-
terwijk 17.05, Gebr. Stave te Baarle-
Nassau lis deze naam wel goed op
gegeven?) 16.32, Sloekers te Breda
17.13, L. Buys en zonen te Etten
17.10 enz.
In de Bredase Bond vlogen 168 dui
ven en de uitslag was als volgt
I J. Sloekers, 2 J.A. Mol, 3 Gebr.
Oomens, 4 L. Smeekens, 5 en 9 Chr.
Bastiaansen, 6 Jos. v. Gils, 7 H. J.
Oomens, 8 G. Vermeulen, 10 Jac Ver-
heezen enz.
De ereprijs plus geldserie wordt ge
wonnen door de sterke fondspeler
Chr. Bastiaansen. Maar wat zegt U
van Jan Sloekers? Laten wij daar
eens even over praten. Hij speelt
maar even 21 minuten los vooruit.
De duif die dit- presteert is zijn ge
vreesde „Lange", hier is zijn ere
lijst 1956 St, Ghislain (3063 duiven)
59e, Noyon (2460 duiven): 293e, Pont
(2322 duiven) ;56e, St. Denis (2507):
17e, Orleans (1677 duiven) 4e,
Chateauroux (257 duiven) 29e, Li
moges (265 duiven) 3e en Chateau
roux (162 duiven): le plus een kop-
prijs in het bondsconcours! Het is
de 52-180772, onthoudt het nummer,
want hij is nog niet aan het einde
van zijn latijn. Jan geeft er een
broer van weg aan 'n zekere Mol van
de Rijsbergseweg en wat denkt ge?
Die wint er op deze slechte Chateau
roux de tweede prijs mee!
Als ge wat weggeeft, zegt Jan Sloe
kers, laat het dan een goei wezen.
Zo niet, helpt ge de mensen van de
regen in de drup. Ook zijn vriend
Del hij leeft mee in 't' succes .Twee
oude snuifratten die ze nog niet bij
hun staart gepakt krijgen.
Dan zal er nog heel wat water
door het Kattegat moeten vloeien
In de C.C. Ginneken zijn er maar
drie duiven het vermelden waard
1 Jan Antonissen met zijn beroemde
„Witstaart", 2 Kest Martens en 3
Ant. de Jong, waar het hele jaar al
niet aan te kluiven geweest is.
En dan heb ik hier de C.C. Ber
gen op Zoom .aldaar beginnen ze te
17.04 en het concours is gedaan de
andere dag te 6.26 1 Chr. Jonkers,
2 L. Stok, 3 A. Boogaard, 4 Th. van
den Boom, 5 M.P. Buuron, 6 J, Snel-
ders, 7 C. Govers, 8 11 en 16 A. van
Elzakker, 9 Camiel Vlegels en 10
F. Goossen. Met mijn hartelijke ge
lukwensen aan m'n oude vriend Baas
je van Elzakker die heel Bergen op
Zoom onder tafel vliegt. Ik heb er
eens gebraden haan gegeten, als ik
daaraan terugdenk, komt het water
weer in mijn mond. Of madam er
ook iets van kent!
Rampdag
Zondag 22 juli, schrijft een mijner
gezworen konfraters, zal geboekt
blijven staan als de rampspoedigste
Alle inlichtingen, zowel voor persoon
lijk bezoek als per groep worden u graag
verstrekt door het Secretariaat van de
Mariaviering Bouvigne, dat gevestigd is
Boschstraat 35, Breda.
BREDA, CATECHISTEN VAN DE E.K,
PRETTIG WERK (II)
Met belangstelling heb ik het inge
zonden stuk van de heer J. gelezen.
Daar ik zelf als piotster werkzaam ben
bij het KLD, trof mij de kleinerende ma
nier, waarop men zich uitliet over het
werk dat wij verrichten. Het is niet
aan mij deze affaire z.g.n. deskundig
uit de doeken te doen. Dit laat ik over
aan de organisatoren van het KLD, die
die werk van groot nut achten. Deze
heren zijn waarschijnlijk geen domme
jongens en kunnen beter dan een leek
beoordelen wat nodig is om het land
oorlogstijd te verdedigen. Is de schrij
ver van „prettig werk'' niet op de hoog
te van de prachtige resultaten welke de
plotsters in Engeland in de oorlog '40-'45
hebben bereikt? Dat wij ons werk aan
genaam en gezellig vinden schijnt een
doorn in het oog van de heer J. te zijn.
.Onder „aangenaam" en „gezellig" wordt
n.l. verstaan de kameraadschap en goede
verstandhouding van de meisjes onder
ling en de zorg en genegenheid welke
wij van onze superieuren mogen onder
vinden. Het werk is zeer interessant, te
meer daar wij hier het nut wel van in
zien en er trots op zijn in geval van
nood het vaderland onze diensten te
kunnen aanbieden, evenals de andere
leden van de Bescherming Burgerbevol
king, want ook het KLD is hier een
onderdeel van.
Indien het aan mij was, de heer J.
uit te nodigen een kijkje te komen ne
men in ons centrum, zou ik dat zeker
doen en wie weet zal ook deze heer
2 uurtjes per week willen opofferen om
„prettig werk' te verrichten.
BREDA, 'n PLOTSTER
PRETTIG W ERK (III)
Het nummertje défaitisme van de heer
J.f in uw onvolprezen dagblad van 21
dezer, gaf ons de indruk, dat het bij
de heer J. op de HBS nog stukken ge
zelliger moet zijn geweest dan bij de
baronessen in de Luchtwachtdienst. Ove
rigens achten wij het uitgesloten, dat de
heer J. zo lomp is als hij zich voordoet.
Laat de heer J. het daarom eens pro
beren met Russische handelscorrespon
dentie. Het ontwikkelingsseizoen staat
weer voor de deur en men is nooit te
oud om Russisch te leren. Vraag het
maar aan Molotov.
BREDA, L. PISON
TE WEINIG VOOR EEN
ZITPLAATS
Een dezer dagen liepen wij 's avonds
door de stad. Wij hadden de gehele dag
behoorlijk zware dienst gehad en wa
ren dan ook danig vermoeid. Het feit,
dat wij de hele dag in de kazerne ge
zeten hadden was voor ons de aanlei
ding om nog een straatje om te lopen.
In het militair Tehuis was het net een
dansavond en omdat we beiden niet erg
in de stemming waren de hele avond,
in dat lawaai, of als u liever wilt mo
derne dansmuziek, te zitten, stonden we
weer zo op straat.
Ons gezamelijk bezit bedroeg precies
f 0,54. V/ij besloten onze laatste centen
te besteden aan twee porties patates-
frites.
Het begon te regenen, zodat we wel
gedwongen werden onze toevlucht te
nemen tot een frites-zaakje. We waren
door het geloop behoorlijk moe gewor
den. Met een kwistigheid, die militairen
eigen is, wierpen we onze laatste twee
kwartjes op de toonbank. Heel beleefd,
vroegen we de eigenaar of we misschien
even mochten gaan zitten omdat we
toch zo moe waren.
Door het stellen van deze vraag kre
gen we bijna ruzie....
Als we wilden gaan zitten moesten we
de frites op een bordje nemen wat ons
dan f 0,35 de man zou kosten. Hoe het
ons ook speet; we hadden niet meer.
Er was buiten ons niemand in de zaak,
zodat alles toch vrij eenvoudig geweest
zou zijn. We kregen geen toestemming
om te gaan zitten en werden zodoende
dus wel gedwongen met onze frites de
straat op te gaan. Voor militairen is
het bovendien nog verboden frites e.d.
op de openbare weg te nuttigen!
Ik vraag me af waar het begrip en
de medewerking van de handeldrijvende
burgers ten opzichte van de militairen
gebleven is.
Misschien komt het toch nog wel eens
zover, dat militairen zittend him frites
op- mogen eten, ook al hebben ze er dan
ook maar een kwartje voor betaald.
We hebben in een stil straatje, zittend
op de grond tegen de muur onze laatste
kwartjes opgegeten..., We waren be
hoorlijk nat....
Het heeft ons helemaal niet gesmaakt..
BREDA DIENSTPLICHTIG SOLDAAT
De Westduitse Hoge Raad heeft
vrijdag geweigerd Otto John op vrije
voeten te stellen,
John, gewezen chef van de West
duitse inlichtingendienst is sinds de
cember i« arrest. Hij wordt beschul
digd van verraad. Zijn zaak is nog
in onderzoek.
zondag die de wereld ooit gekend
heeft.
Wat is gebeurd? Wat is de oorzaak?
Radar, atoombommen, waterstof
Allemaal truut, zever in pakskes. 't
Is al gelijk hoe het gekomen is. Wij
stellen alleenlijk vast dat de duiven
van Arras een uur of vier nodig had
den om thuis te geraken. Wat zegt
ge van dienen, die geravitailleerd
werd van uit de lucht? Hij zat al
op zijn duivenkot vafi ten een en-
juust te vijven kreeg hij de water-
galle. 'k Ga mij een weinig achter
uit zetten, zegde hij, dat ik mee
mijnen kop niet eerst naar beneen
pletse. Eten, schreeuwde hij, veel
eten, fritten en bief. En een paar
pinten voor mijn kele die verschroeid
is. En zo is het waar gebeurd dat
een duivenmelker op de piere van
zijn kot eten en drinken kreeg met
een zeel. Die het niet gelooft vraagt
het aan Valeer en zijn vadere en
aan de „moustache" als ge die kent.
Op de Zandvleuge zat er ook eenen
op z(jn kot duiven te wachten. Van
't eeuwig gods lang wachten dom
melt hij in en slaapt de slaap der
duivensjarels, ge weet wel slapen en
wakker zijn tezelfdertijd. Plots hoort
hij zijn stekers toeslaan. Ammaai,
mijn voeten, hij vliegt naar zijn kon-
stateur, pakt nen kapsul en... ziet
dat er een jonge hane op zijn kot
zit, 't kan ook een hoender geweest
zijn, in ieder geval een gespikkelde
gepluimde heeste.
En de duiven, die als wilden
door het kot vlogen. Sommige eiers
zaten tegen de zolder geplakt! Se
dert die gebeurtenis komen zijn jonge
duiven natuurlijk wredig goed bin
nen
Allemaal goeie.
DIKKEN BRUINE