RADARHYPNOSIS OORZAAK VAN DE SCHEEPSRAMP? ONZE PUZZEL Animali PAPIER VOOR UW PEN „Kleine mensen in de grote wereld" TIMSTRA Veel fritten en biefstuk na rampdag van Arras Groot verlies voor Lloyds DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 28 JULI 1956 9 eester Gelukkig geen. paniek aan boord Ziekte Ooggetuigen EINDHOVEN In Zuid-Korea: KAMERLEDEN RAAKTEN SLAAGS Diefstal uit auto's Vereenigde Nachtveiligheidsdiensten N.V. OPLOSSING B'j een boek van A. den Doolaard Angst Wijsbegeerte John blijft nog in hechtenis =a tante voor rtner, later ïxa et nnen- door haar schrijft met maar arties- k mijn in ten ers. had ik en wit te zin met Lullaby d'Ailly hij me of ik gespeeld Het werd een slechte dag voor Lloyds, de bekende Lon- dense scheepsverzekeraars, toen de luxueuse Italiaanse paketboot ..Andrea Doria" in de golven verdween. Want door deze scheeps ramp ging niet alleen een prachtig schip naar de kelder, maar ook voor de gezamenlijke verzekeraars de niet geringe som van 2.850.000 pond sterling. Lloyds draagt de helft der verzekerings- waarde van de „Andrea Doria", En Lloyds zal, zoals altijd, die reusachtige som betalen. Deze maat schappij is immers zó sterk, dat zij alléén de helft van het verzekerings risico op zich kon nemen, terwijl het overige gedragen wordt door een honderdtal andere marinesyndicaten uit andere landen. De jaarlijkse pre mie, die de rederij voor het schip betaalde bedroeg 34.000 pond sterling. Het was de slechtste dag voor Lloyds sedert 1949 de Britse staatspaketboot „Magdalena" tijdens haar „maiden trip" in de golven verdween. Dat kostte Lloyds toen 2,5 miljoen pond sterling. Het Zweedse schip „Stockholm", dat met de „Andrea Doria" in aanva ring kwam, was bijna volledig bij Lloyds verzekerd. Dit voor een mil joen pond sterling. De maatschappij weet nog niet hoeveel de door dit schip opgelopen schade bedraagt. De vlootdeskundigen van Lloyds zijn ten zeerste verontrust door het stijgende aantal aanvaringen, dat zich de jongste tijd voordoet, ondanks het gebruik van de radar. Zij menen, dat er in de mist een beetje te veel op de radar wordt vertrouwd. De oorzaak van de ramp met de „Andrea Doria" zou te wijten zijn aan „radarhypnosis", een nieuwsoor- tige „ziekte". Volgens de deskundigen doet de „ziekte" zich voor, wanneer een scheepsofficier of een zeeman gefas cineerd wordt door het beeld op het radarscherm en dientengevolge nalaat apdere navigatiemaatregelen te tref fen in mist of ander slecht weer, om een aanvaring te vermijden. Soms gaan de zeelieden zelfs niet meer op de commando-brug kijken om te zien of er in de omgeving van het schip geen gevaar dreigt. Dergelijke maat regel is nochtans nodig om de in lichtingen, door het beeld op het ra darscherm verstrekt, aan te vullen. De scheepsbemanningen, die zich met de radar moeten bezighouden, zouden tevens niet voldoende opgeleid zijn om dit op werkelijk deskundige wijze te doen. Wij vernamen verder nog te Lon den dat de grote beschadiging van het 'Italiaanse schip waarschijnlijk te wijten is aan het feit, dat het Zweedse vaartuig een gepantserde boeg had om door met ijsschotsen bezaaide zeeën te kunnen varen. De Ameri kaanse vloot zal met onderwaterte levisie een onderzoek instellen bij het wrak van de „Andrea Doria", dat op 235 voet diepte ligt. Het ziet er naar uit. dat niemand het ophalen van het wrak zal willen ondernemen. Een Amerikaanse verslaggever, die over het toneel van de scheepsramp heeft gevlogen, heeft het vergaan van de „Andrea Doria" als volgt beschre- ven: Toen wij voor de eerste maal overvlogen, te 9.50 uur plaatselijke tijd, maakte het schip een slagzij van 45 graden aan stuurboord. De boeg was gedeeltelijk onder water. Vijf minuten later was de slagzij toege nomen tot ongeveer 65 graden. Te ongeveer tien uur lag het schip op zijn zij. We zagen zes losgeraakte reddings boten ronddrijven. Er spoten hoge waterstralen uit de zijde van het schip en wrakstukken vlogen door de lucht. De kiel kwam naar boven ge draaid en de twee schroeven staken vrij de lucht in. Te tien over tien was het schip helemaal omgekanteld, met de boeg onder water en de ach terkant er helemaal uitstekend. Drie a vier minuten bleef het in die toe stand, toen verdween het helemaal onder de zeespiegel. Boven zijn graf vormde zich, door de zuiging van het zinkende wrak, een geweldige draai kolk, waarin wrakstukken omhoog kwamen en die een kwartier lang aanhield. Passagiers van de „Andrea Doria" vertelden later, dat er na de botsing rook door de gangen trok. De pas sagiers, velen in nachtkleding, ver lieten hun hutten. De lichten gingen uit en er werd geroepen 'en ge schreeuwd in het donker. Doordat het schip zwaar overhelde, moest men op handen en knieën naar de dekken kruipen. Er ontstond gelukkig geen paniek. De' „Andrea Doria" had een gat tussen de brug en midscheeps aan stuurboord, van de „Stockholm" was de boeg ingedrukt. (Advertentie) (Advertentie) Vogel- en Dierenpark 't Mooiste plekje van 't zuiden. - Duizenden vogels en dieren bloe men en fonteinen. Een bezoek overwaard. Verscheidene Zuidkoreaanse Ka merleden zijn vrijdag gewond bij een gevecht met de politie. Democratische en onafhankelijke le den van de oppositie trachtten buiten het parlementsgebouw een demon stratie te houden, waarna de politie zich genoodzaakt zag in te grijpen. Reeds eerder hadden 60 leden van de oppositie als protestmaatregel het gebouw verlaten, nadat zij vergeefs hadden getracht de verkiezingswetten veranderd te krijgen. Uit twee Franse auto's, de een ge Parkeerd staande in de Vossiusstraat en de ander in de Jan Luijkenstraat te Amsterdam, zijn een aantal kle dingstukken en reisbagage ontvreemd, resp. ter waarde van f 840 en f 200. De dieven verschaften zich toegang tot de afgesloten auto's door het for ceren van een portierruitje en het opendrukken van het deurslot. iii :l Hoofdkantoor Vossiusstraat 8, Amsterdam Voor de in opbouw zijnde filialen te Breda en Oosterhout zal de meest effectieve en intensieve controle-bewaking worden uitge voerd door een perfect organisatie-systeem, getoetst aan een meer dan 50-jarige ervaring. Binnen- en buiteninspecties kunnen worden geleverd met klokken, zodat aantal controles met datum en tijd ZELF controleerbaar zijn. Onze geüniformeerde en geïnstrueerde beambten staan elk uur van de nacht voor U paraat. Districtskantoor: 's Hertogenbosch, Fahrenheitstraat 23, Telefoon 7321 SNELLE HULP In de nacht van 18 op 19 juli. onge veer 0.50 uur passeerde ik de Rijksweg Breda-Tilburg, toen mij werd verzocht te stoppen. Er was een ongeluk gebeurd. Ik stapte uit en zag hoe een wagen van de Hero-fabrieken tegen een boom was gereden. De eerste aanblik deed het ergste vrezen: de chauffeur lag be wusteloos in zijn geheel verwrongen ca bine; zijn bijrijder lag temidden van glasscherven op de weg, eveneens bui ten kennis. De chauffeur van de Belgische vracht auto, die mij had verzocht te stoppen, vroeg ik, of er reeds om de politie en een ziekenwagen was getelefoneerd. Dit was gebeurd: bij de heer Van G. te Dorst. Even nadien verscheen de heer Van G. die verklaarde, dat politie en genees kundige dienst onderweg waren, waarna hij zioh met de inmiddels wat bijge komen slachtoffers onderhield en hun verzekerde, dat er spoedig hulp zou komen. Inderdaad kwam er een dokter, die de eerste hulp verleende en ook de politie arriveerde. Op de zo heel erg nodige ziekenwagen werd echter ver geefs gewacht. Het duurde zo lang, dat de heer Van G. een omstander verzocht, naar zijn huis te gaan om nogmaals op te bellen. Eindelijk, te 1.50 uur ruim een uur na het ongeluk! kwam de ziekenauto, dieechter slechts één patiënt tegelijk kon meenemen! De andere moest maar zo lang blijven liggen. Op advies van de dokter werd toen eerst het slachtoffer dat op straat lag meegenomen. Om 2.15 uur (rekent u zelf maar uit na hoeveel tijd!) kon eindelijk de chauf feur worden weggehaald. Ik vraag mij aft hoe het mogelijk is. dat een stad als Breda, die omringd is door autowegen zo schandelijk slecht hulp kan verlenen bij ernstige ongeluk ken. Een feit is, dat over een afstand van slechts zeven kilometer door deze ziekenauto meer dan een uur werd gedaan. Een onderzoek hiernaar is toch zeker op zijn plaats. Voorts bleek, dat de mooie ziekenauto praktisch een on ding was, doordat zij slechts één patiënt tegelijk kon meenemen. Waren hét ditmaal alleen maar een vrachtautochauffeur en zijn bijrijder die verongelukten - een volgende keer kan iets dergelijks met een autobus vol pas sagiers gebeuren. Als men dan voor elke gewonde heen en weer moet rijden, is de laatste patiënt overleden voor hij aan de beurt is te worden vervoerd. AMSTERDAM, J. den BROEDER PARKEERPROBLEEM Iedere zaterdagmiddag is een deel van het centrum van onze stad, te beginnen vanaf de Tolbrugstraat, afgesloten voor doorgaand verkeer. Al het winkelend publiek dat met de auto komt is dus genoodzaakt zijn wagen te parkeren en te voet verder te gaan. Deze mensen zetten hun auto's weg op de parkeer plaats, maar ook op de Haagdijk^ ver der komen de nodige fietsen en 'brom fietsen voor de winkelramen te staan. Het gevolg hiervan is: le de mensen kunnen niet meer op het trottoir lopen, tenminste voor sommige zaken niet; 2e de mensen die de stad ingaan, zien de winkels aan de linkerzijde van de straat bijna niet. Dat dit zo is, is niet billijk tegen over de winkeliers van de Haagdijk, daar de Haagdijk toch een belangrijke win kelstraat is. Bijna huis aan huis is win kel, deze mensen willen ook verkopen. Maar men maakt nu eenmaal geen goede zaken, als de mensen gedwongen wor den een bocht te maken van 2 a 3 meter om voorbij of in deze winkels te komen, zoals dat voor sommige zaken het geval is. De mensen aan de overzijde van de straat moeten de etalages kunnen zien. Maar dat gaat 's zaterdagsmiddags niet en wel om deze reden, dat de mensen die rechts op de Haagdijk lopen de win kels aan de linkerzijde niet kunnen zien door de lange rij, aan die zijde gepar keerde auto's. Is het niet mogelijk om de Haagdijk 's zaterdagsmiddags óók voor doorgaand verkeer af te sluiten? BREDA, EEN HAAG DIJKBEWONER OOK DAT IS VAKANTIE! Ter gelegenheid van het 25-jarig be staan van Bouvigne als Mariaburcht, wordt dit jaar aan het Mariafeest van 15 augustus meer dan gewone luister gegeven. Het feest begint met een plechtige H. Mis in de openlucht, waarna de luister rijke intocht plaats heeft van het beeld van O.L. Vrouw Koningin der harten en Moeder van barmhartigheid, in het kas teel, waarna de sleutels van Bouvigne aan Haar voeten worden neergelegd ten teken, dat Maria de Koningin is en Meesteres van de Mariaburcht. Dit is omstreeks 12 uur. Op dit zelfde ogenblik zullen honder den gezinnen die aangesloten zijn bij de Geestelijke Unie van Bouvigne en leden van het legioen van de Mariaburcht dit zelfde gebaar verrichten en hetzelfde ge bed bidden. Des middags zal het prachtige open luchtspel „De molen van Fatima'' wor den opgevoerd. Des avonds zal om half acht een plech tig Lof worden gecelebreerd, waarbij de Z.E. Pater Tesser SMM de feestpredi ca tie zal houden. Langs het verlichte kasteel wordt vtot slot van de dag een Sacramentsprocessie gehouden. Wilt u een vakantiedag die u iets te bieden heeft? Breng dan 15 augustus op Bouvigne doort want dit zal een vakan tiedag zijn die u rijker maakt! HORIZONTAAL: 1 vervallen wo ning; 3 soort kussen; 5 Eur. hoofd stad; 7 vragend vnw.; 9 groet; 11 familielid; 13 vogel; 15 doorzichtige stof, 16 natuurkundeterm (afk.), 17 rivier in Duitsland, 19 geluidloos, 21 vaartuig, 23 muziekinstrument, 27 water in Utrecht, 28 muziekterm, 32 de lezer heil (lat. afk.), 33 pl. in Gel derland, 35 lidwoord, 36 slede, 37 berg weide, 38 onbep. vnw., 39 de dato (afk). 41 aanhaling, 43 seconde, 45 chin, maat, 47 muziekinstrument, 49 voor, 51 roofdier, 53 reptiel, 54 overal, 57 Europeaan, 60 vr. munt, 61 grond soort, 63 geestdrift, 65 keur, 67 ver langen, 68 meisjesnaam, 69 bovenlip- versiersel, 70 hoefdier, 71 uurwerk. VERTICAAL: 1 vogel, 2 telwoord, 3 schrijfbehoefte, 4 oever, 5 over blijfsel, 6 bar, 8 Europeaan, 10 kle dingstuk, 12 anno (afk.), 14 telwoord, 15 gewicht, 16 te zijner plaatse (lat. afk.), 18 iel, 20 elektr. geladen deel tje, 22 visgerei, 23 welwillende lezer (lat. afk.), 24 spil, 25 pers. vnw., 26 halfedelsteen, 28 vrucht, 29 jongens naam, 30 kindergroet, 31 goud (Fr.), 34 Bijb. naam, 35 lidwoord, 39 zang- noot, 40 titel (afk.), 41 als eerder, 42 spoedig, 44 zijde v.h. schip waar de wind uitgaat, 45 Fr. lidwoord, 46 titel (afk.),* 48 bitter vocht, 49 voornemen, 50 bezittelijk vnw., 52 kreet, 54 maan stand (afk.), 55 voorzetsel, 56 maand, 57 verfrissing, 58 reus, 59 pers. vnw., 60 soort, 62 boom, 64 deel v.d. vinger, 66 etenbereider. HORIZONTAAL: 1 open, 4 ad, 6 pa, 7 prei, 10 a.e., 12 l.s.k., 15 id., 16 panter, 19 lobbes, 22 al, 23 elite, 24 lt, 25 truc, 26 norm, 27 ik, 29 es, 31 o.i., 33 ala, 35 asperge, 38 sap, 39 cric, 41 oud, 42 nota, 44 lima, 45 an, 46 el, 48 krib, 50 rots, 52 af, 54 sterk, 57 aardappel, 61 aa, 62 a.e., 63 ver wennen, 67 doorn, 70 n.t., 71 atol, 73 rage, 76 is, 78 st, 79 agio, 81 nero, 83 leo, 85 smet, 86 inn, 87 plateel, 90 let, 92 da, 94 o.k., 95 nn, 97 mr, 98 slap, 100 ozon, 101 om, 103 emmer, 104 ra, 105 lommer, 108 morgen, 111 n.o., 112 ets, 114 id., 115 edel, 116 pi, 117 ik, 118 klem. VERTICAAL: 2 paal, 3 een, 5 dl., 6 p.k., 8 rib, 9 edel, 11 ne, 13 slik, 14 e.o., 16 paria, 17 term, 18 reces, 19 lenig, 20 bern, 21 stolp, 28 klei, 30 spontaan, 31 orde, 32 saai, 34 armee, 35 a.e., 36 eu, 37 en, 38 strop, 40 ia, 43 o.k., 44 lus, 45 ao, 47 lade, 49 bal, 50 r.k., 51 s.a., 53 fa, 55 the, 56 ruw, 58 rantsoen, 59 pro, 60 eer, 61 anti, 63 ver, 64 regen, 65 en, 66 e.a., 67 dl., 68 orgel, 69 neo, 72 ot, 74 anna, 75 er, 77 slak, 79 a.m., 80 item, 82 op, 84 et, 85 s.l., 86 idool, 88 loper, 89 enorm, ?1 traan, 93 klam, 96 boor, 99 ambt, ;92 mond, 104 rede, 106 moe, 107 en. 109 on, 110 gil, 112 ei, 113 si. Sneller dan de snelste vogel schiet het vliegtuig door het luchtruim. In de diepte beneden schuift het oude Europa voorbij, een bont en grillig geweven tapijt. Gretig slorpt de machine de afstand. Enkele vlieguren reeds ligt het avondland achter u. En wanneer de zon de he mel weer rood kleurt, staat ge aan de andere oever van de oceaan. Zeven-mijlslaarzen zijn in deze eeuw een wel verouderd artikel. Met telegraaf, telefoon, pers, radio, televisie heeft het menselijk ver nuft van de eens zo grote wereld van Vasco da Gama en Columbus een dorpsgemeenschap gemaakt. En straks bestormt men het hemelruim met raketten. Voor de mens van morgen, levend temidden van zon nen en sterren, zal de aardbol niet meer zijn dan een kleurige, glazen knikker, die dansend door het heelal rolt. Het klinkt paradoxaal, wanneer Den Doolaard een boek schrijft, dat zich het kortst laat samenvatten als „kleine mensen in de grote wereld". Er schijnt alle reden, de wereld van vandaag klein te noemen, de mo derne mens in zijn beheersing van de natuurelementen groot en mach tig. De wereld van nu zou een op timistische zang moeten aanheffen. Daarentegen hoort men het lied van de angst. Men denke slechts aan de moderne literatuur, waarin het the ma van de angst zulk een centrale plaats inneemt. De huidige mens, nauwelijks op geklommen uit het puir. van een wereldoorlog, ziet in een visioen een derde reeds dreigen. En hij staat machteloos, want hij is de speelbal van krachten, die hem boven het hoofd zijn gegroeid. Kleine, angstige mensen in een grote wereld... De westerse beschaving is een plant, die wortelt op de Akropolis van Athene en op een Palestijnse heuvel Van de Grieken komt de geestelijke vrijheid en het respect voor de mens, het Christendom heeft het Helleense humanisme een re- ligieuse ondergrond gegeven, zo dat het uiteindelijk in God zelf berust. De gehele westerse kunst is één uiting van dit christelijk hu manisme, waarin de mens eerst ten- volle en naar zijn juiste waarde wordt erkend. Dat we deze eerbied voor de mens en het leven zo ge prononceerd aantreffen in 't boek den Den Doolaard is wellicht de blij vende waarde van deze roman. De schrijver schrijft zijn hoek van uit de angst. Ogenschijnlijk gaat het het hier om de vrees voor een derde wereldoorlog, met atoom- en waterstofbommen. Ogenschijnlijk, want feitelijk ligt de angst veel die per, en de vrees voor een wereld catastrofe is niet meer dan eer. ka nalisering van dit diepe gevoel, dat alles aantast. Het is de angst om het bestaan zelf, de angst voor het r.iet- zijn, die het leven van de romanfi guren beheerst. In de een of andere vorm vindt men dit terug hij alle, bij Jean Simonneau, bij Annemarie, bij Robert C.ommager-Cohen. Vandaar deze fundamentele angst. Eerst duidelijk wordt het antwoord j op deze vraag in het licht van de j geschiedenis van het Europese den- j ken. i j In het jaar 1637 deed de Franse wijsgeer René Descartes te leiden zijn befaamde „Discours de la Me thode" verschijnen. Hiermee werd ir_ de filosofie de wetenschap, die de diepste zin van het mensenleven poogt te achterhalen een werk wijze geïntroduceerd, die geschoeid was op mathenatische leest. Hoe juist deze methode op zich ook is, zij is niet overal toepasbaar, daar zij gebaseerd is op de abstractie. Er worden slechts bepaalde aspecten var. de werkelijkheid mee achter haald, een belangrijk gedeelte wordt per se steeds over het hoofd gezien. In later tijd toen het rationalisme met zijn ideaal van volkomen door zichtbaarheid, zich van deze metho de meester maakte, kreeg dit ramp zalige gevolgen. De vlijm van het menselijk vernuft heeft zo de kos mos versneden tot niets dan een enorme atomenstructuur in een (Advertentie) schitterende logische samenhang. Water is niets meer dan een sim pele formule van 3 lettertekens, de bloei van een bloem in de lente wordt vervangen in een reeks van cijfers. Ook de mens werd onder de loep genomen. Voor de geest voor het mens-zijn even wezenlijk als het stoffelijk lichaam is cr geen plaats meer. In het produktie- proces werd de mens enkel een nut tigheidsfunctie, een machine. Voor de strateeg werd hij kar.onnenvlees. Voor de psycholoog was hij niet meer dan de som van aanleg en (milieuinvloeden. In feite was er geen mens meer. Enkel een cijfer op een registratiekaart. In deze wereld voelt zich de mens niet thuis. Hier overmeestert hem de angst voor het niet-zijn. Dit is de meest funda mentele verloochening van de wes terse cultuur. Zo kon het gebeuren, dat wat ooit var.- Ausschwitz gezegd is „Auf Humanitat wird nicht ge- achtet" van gelding wordt voor heel de westerse wereld. Voor men sen is hier geen plaats. Het is deze angst, die de moderne mens aanvreet. De oorzaak van deze angst de ontkenning van de ene mens door de ander is tevens de oorzaak van de onderagng van deze wereld. De enige redding, de enige hoop in deze tijd is de erkenning van de ander, in respect voor zijn ■volledige persoon. Het is dezelfde boodschap als die van Christus. Den Doolaard heeft in deze roman een analyse var. onze tijd gegeven, die indringender, vollediger, want minder abstract is, dan welke we tenschappelijke studie ook. Het is een lijvig boek in een prachtige ge spierde taal. Het is een boek, dat geschreven werd met het hart, en dat deze roman, die ook en juist om zijn inhoud zo belangwekkend is, vanuit Nederland geschreven werd, stemt tot dankbaarheid. C. B. Friese beschuit smaakt naa Y U proe,t de verse eieren Dikken Bruines Dui Er zijn de laatste dagen weeri klappen uitgedeeld daar de honden geen brood van lusten. We zullen C" u-een k'ikie gaan nemen in Bel- gie Hier de uitslag van Limoges, er i"5'"3685 duiven plus een kleine twe tuzond tweejarigen: 1 Gerard viieghe te Dottenijs (deze duif vloog in haar hemd), 2 Gebr. Cortebeeck te Stekene (10 800), 3 Verdonck te Avelgem, 4 Anrijs te Avelgem, 5 Loosveldt te Moere, 6 Delhaye te Baseoup Chapelle, 7 Michel Nachter- gaele te Zulte, 8 Waingniez te Bla- ^an Assche te Waregem en Valeer Dcsmet-Mathijs te Nokere. Het feit dat de halve rondcracks Mi enel Nachtergaele en Valeer Desmet aan dc kop zitteilj ,]UHjt er op dat rai> gegaan is. Snelste duif 1317 r; He centen worden gewonnen vpüf priJs Bogaerts te 's Gra venwezel (12,000 fr.), 18e prijs Ver beek te Kortrijk (15.600 fr.), 19e prijs '!,APCns te Waregem, die in 't jaar 1000 ook al strat speelde (17.600 fr.), 7TO0nEriis Van Tuyn te Schoten (-2.900 fr.), 31e prijs R. Buyse te Hooglede (10.800 fr.), 33e prijs M. Delbecque te Helkjjn (25.460 fr.), 34e en 40e prijs André Vanbruaene te Lauwe (resp. 19,100 en 16.320 fr.) Vanbruaene maakt verreweg de bes te uitslag van alle deelnemers: 26 30 34 40 50 57 85 enz. Zijn oude „stieren" doen het weer geweldig. San Sebastian was andere koek. Deze beroemde Spanjevlucht viel sa men met de Bordeaux in de Nabvan- pee, welke laatste op een ouderwetse rampvlucht is uitgedraaid. De 1587 San Sebastianvliegers werden gelost zondag 22 juli te 12.40 uur. Er stond een goeie 550.000 frank gepould wat niet veel is. De eerste prijs internationaal wordt gepakt door Flor Leersnijder te Cel les, tussen Doornik en Kortrijk, maandagmorgen te 10.20 Deze grote crack vliegt liefst drie uur los voor uit. Hij staat 1000-1000 en zal zijn baas het niet te versmaden somme tje van 135.000 frank opbrengen. Het record van de „Tarzan" van Van bruaene (220.000 frank) die in 1953 de eerste won (5000-2000) is dus niet gesneuveld. De klepper van Leersnij der won in het zware seizoen 1955: 296c national Perigucux, 21e national Avignon. 3e national St. Vincent en 16e national en international San Se bastian! Dit zijn verschrikkelijke uit slagen als U voelt wat ik bedoel. Ik noem het om de dooie dood geen rieman van andermans leer snijden, Flor. Dit jaar was hij met al dat slechte weer aanvankelijk minder goed op stoot: 195e national ramp- vlucht Souillac, 65e national Cahors en 94e national Montauban. En thans de kroon op het werk: le ereprijs international San Sebas tian! Ik zal hem gaan bekijken en er een foto van meebregen. Voor mij is deze overwinnaar de duif van het seizoen. Vroege duiven worden voorts ge meld door Paind'ville te Ixelles (Brussel) te 13 uur, dr. Soenen te Kortrijk 13.47, 4 Antwerpenaars De Scheemaecker 14.41 die schitte rend speelt op de fond en bovendien iedere keer zijn eerste of tweede ge- ^enidA-PakA D„e Schepper te Oorde- ÏS m V,?e Meyer te Antwerpen I?.'.52 ,en Stijnen te Brasschaet 14.50 Dit zijn vier vroege duiven, daarna moet Antwerpen een uur wachten op de vijfde van Huyskens- Van Riel. Het fondklassement van de Bel gische Duivensport" ziet er thans als volgt uit: 1 Vandenbroucke-De Weerd te Wielsbeke 3225 p., 2 Gebr. De Scheemaecker te Antwerpen 2790 p 3 R. Dubois te Lauwe 2775 p, 4 dr A. Ide te Gistel 2460 p„ 5 D. Labeeuw te Bissegem 2220 p., 6 H. Kempe- neers te Hoepertingen 2055 p., 7 Hec tor Desmet te Geraardsbergen 1875 p. 8 G. Vanhee te Wervik 1710 p., 9 An dré Vanbruaene te Lauwe 1575 p., I 0Albert Dekeyzer te Ronse 1470 p., II A. Steenlandt te Eernegem 1350 p., 1 2H. Vandenbogaerde te Waregem 1335 p., 13 Gebr. Vanderespt te Lei- finge 1260 p., 14 A. Gunst te Hout hulst 1200 p., 15 C. Symons te Wer vik 1170 p„ 16 J. Gallez te Meule- beke 1160 p., 17 Maurice Delbar te Ronse 1140 p., 18 M. Coeman te Des- selgem 1125 p., 19 Stael-Vandaele te Oostende 1110 p. en 20 Jos Portois te Ronse 1095 p. Twee vluchten Ook in de Nederlandse Bond zijn er twee vluchten te memoreren. Op het Bondsconcours van St. Etienne (2110 duiven) maakte de snelste duif 1021 meter per minuut. Hier zijn de tien eersten: 1 H. Zwart te Rotter dam, 2 G. Boekee te Oud-Beyerland, 3 mej. K. Janson te Bussum, 4 B.J. van Zoest te Puttershoek, 5 G. Harm- sen te Amersfoort, 6 Kern-De Weerd te Middelharnis, 7 J. Pot te Utrecht, 8 P. Borst te Dordrecht, 9 C. Elen- baas te Puttershoek en 10 A.J. van Barneveld te Zeist. Kern- De Weerd winnen de hoofdprijs Auto (Niet vol- cekend), mej. Janson, de vrouw die duizend man te erg is: televisietoe stel, constateur en rijwiel; een mens moet maar geluk hebben. Aan het Bondsconcours van Bor deaux in de Nabvanpee werd door 2030 duiven deelgenomen. De over winning gaat naar de zeer sterke fondspeler E. van Essen te Wezep bij Zwolle, die mee van de taaiste duiven heeft van heel Nederland, hier zijn de zeven eersten (volgende nog niet bekend): 1 E. van Essen te We zep, 2 en 6 G. Stolk te Klaaswaal 3 G. van Someren te Zeist, 4 en 5 L. Traag te Zevenaar (doen de naam van de baas geen eer aan!), 7 A. Rikkers te Nunspeet enz. Zeer frappant hoe op zulke zware vluchten het ras naar voren komt! Bravo Van Essen, Stolk en Traag. Jullie duiven hadden ook San Sebas tian kunnen vliegen en ze zouden een schitterend figuur geslagen heb ben. Vervolgens gaan we kijken naar de Chateauroux in de Z.N.B. De vroegste duif zit te Eindhoven om 16.16 en liefst 32 minuten los vooruit. De eigenaar echter was zo onnadenkend geweest hem niet in te zetten voor het Bondsconcours, an ders had hij onbedreigd de eerste ge had. Hier zijn de vroegste meldingen Van Kempen te Tilburg 16.30, Van den Heuvel te Geldrop 16.50, Kunz- ler te Eindhoven 16.48 en 16.52, Jans sen te Bladel 16.48, Paymans te Ois- terwijk 17.05, Gebr. Stave te Baarle- Nassau lis deze naam wel goed op gegeven?) 16.32, Sloekers te Breda 17.13, L. Buys en zonen te Etten 17.10 enz. In de Bredase Bond vlogen 168 dui ven en de uitslag was als volgt I J. Sloekers, 2 J.A. Mol, 3 Gebr. Oomens, 4 L. Smeekens, 5 en 9 Chr. Bastiaansen, 6 Jos. v. Gils, 7 H. J. Oomens, 8 G. Vermeulen, 10 Jac Ver- heezen enz. De ereprijs plus geldserie wordt ge wonnen door de sterke fondspeler Chr. Bastiaansen. Maar wat zegt U van Jan Sloekers? Laten wij daar eens even over praten. Hij speelt maar even 21 minuten los vooruit. De duif die dit- presteert is zijn ge vreesde „Lange", hier is zijn ere lijst 1956 St, Ghislain (3063 duiven) 59e, Noyon (2460 duiven): 293e, Pont (2322 duiven) ;56e, St. Denis (2507): 17e, Orleans (1677 duiven) 4e, Chateauroux (257 duiven) 29e, Li moges (265 duiven) 3e en Chateau roux (162 duiven): le plus een kop- prijs in het bondsconcours! Het is de 52-180772, onthoudt het nummer, want hij is nog niet aan het einde van zijn latijn. Jan geeft er een broer van weg aan 'n zekere Mol van de Rijsbergseweg en wat denkt ge? Die wint er op deze slechte Chateau roux de tweede prijs mee! Als ge wat weggeeft, zegt Jan Sloe kers, laat het dan een goei wezen. Zo niet, helpt ge de mensen van de regen in de drup. Ook zijn vriend Del hij leeft mee in 't' succes .Twee oude snuifratten die ze nog niet bij hun staart gepakt krijgen. Dan zal er nog heel wat water door het Kattegat moeten vloeien In de C.C. Ginneken zijn er maar drie duiven het vermelden waard 1 Jan Antonissen met zijn beroemde „Witstaart", 2 Kest Martens en 3 Ant. de Jong, waar het hele jaar al niet aan te kluiven geweest is. En dan heb ik hier de C.C. Ber gen op Zoom .aldaar beginnen ze te 17.04 en het concours is gedaan de andere dag te 6.26 1 Chr. Jonkers, 2 L. Stok, 3 A. Boogaard, 4 Th. van den Boom, 5 M.P. Buuron, 6 J, Snel- ders, 7 C. Govers, 8 11 en 16 A. van Elzakker, 9 Camiel Vlegels en 10 F. Goossen. Met mijn hartelijke ge lukwensen aan m'n oude vriend Baas je van Elzakker die heel Bergen op Zoom onder tafel vliegt. Ik heb er eens gebraden haan gegeten, als ik daaraan terugdenk, komt het water weer in mijn mond. Of madam er ook iets van kent! Rampdag Zondag 22 juli, schrijft een mijner gezworen konfraters, zal geboekt blijven staan als de rampspoedigste Alle inlichtingen, zowel voor persoon lijk bezoek als per groep worden u graag verstrekt door het Secretariaat van de Mariaviering Bouvigne, dat gevestigd is Boschstraat 35, Breda. BREDA, CATECHISTEN VAN DE E.K, PRETTIG WERK (II) Met belangstelling heb ik het inge zonden stuk van de heer J. gelezen. Daar ik zelf als piotster werkzaam ben bij het KLD, trof mij de kleinerende ma nier, waarop men zich uitliet over het werk dat wij verrichten. Het is niet aan mij deze affaire z.g.n. deskundig uit de doeken te doen. Dit laat ik over aan de organisatoren van het KLD, die die werk van groot nut achten. Deze heren zijn waarschijnlijk geen domme jongens en kunnen beter dan een leek beoordelen wat nodig is om het land oorlogstijd te verdedigen. Is de schrij ver van „prettig werk'' niet op de hoog te van de prachtige resultaten welke de plotsters in Engeland in de oorlog '40-'45 hebben bereikt? Dat wij ons werk aan genaam en gezellig vinden schijnt een doorn in het oog van de heer J. te zijn. .Onder „aangenaam" en „gezellig" wordt n.l. verstaan de kameraadschap en goede verstandhouding van de meisjes onder ling en de zorg en genegenheid welke wij van onze superieuren mogen onder vinden. Het werk is zeer interessant, te meer daar wij hier het nut wel van in zien en er trots op zijn in geval van nood het vaderland onze diensten te kunnen aanbieden, evenals de andere leden van de Bescherming Burgerbevol king, want ook het KLD is hier een onderdeel van. Indien het aan mij was, de heer J. uit te nodigen een kijkje te komen ne men in ons centrum, zou ik dat zeker doen en wie weet zal ook deze heer 2 uurtjes per week willen opofferen om „prettig werk' te verrichten. BREDA, 'n PLOTSTER PRETTIG W ERK (III) Het nummertje défaitisme van de heer J.f in uw onvolprezen dagblad van 21 dezer, gaf ons de indruk, dat het bij de heer J. op de HBS nog stukken ge zelliger moet zijn geweest dan bij de baronessen in de Luchtwachtdienst. Ove rigens achten wij het uitgesloten, dat de heer J. zo lomp is als hij zich voordoet. Laat de heer J. het daarom eens pro beren met Russische handelscorrespon dentie. Het ontwikkelingsseizoen staat weer voor de deur en men is nooit te oud om Russisch te leren. Vraag het maar aan Molotov. BREDA, L. PISON TE WEINIG VOOR EEN ZITPLAATS Een dezer dagen liepen wij 's avonds door de stad. Wij hadden de gehele dag behoorlijk zware dienst gehad en wa ren dan ook danig vermoeid. Het feit, dat wij de hele dag in de kazerne ge zeten hadden was voor ons de aanlei ding om nog een straatje om te lopen. In het militair Tehuis was het net een dansavond en omdat we beiden niet erg in de stemming waren de hele avond, in dat lawaai, of als u liever wilt mo derne dansmuziek, te zitten, stonden we weer zo op straat. Ons gezamelijk bezit bedroeg precies f 0,54. V/ij besloten onze laatste centen te besteden aan twee porties patates- frites. Het begon te regenen, zodat we wel gedwongen werden onze toevlucht te nemen tot een frites-zaakje. We waren door het geloop behoorlijk moe gewor den. Met een kwistigheid, die militairen eigen is, wierpen we onze laatste twee kwartjes op de toonbank. Heel beleefd, vroegen we de eigenaar of we misschien even mochten gaan zitten omdat we toch zo moe waren. Door het stellen van deze vraag kre gen we bijna ruzie.... Als we wilden gaan zitten moesten we de frites op een bordje nemen wat ons dan f 0,35 de man zou kosten. Hoe het ons ook speet; we hadden niet meer. Er was buiten ons niemand in de zaak, zodat alles toch vrij eenvoudig geweest zou zijn. We kregen geen toestemming om te gaan zitten en werden zodoende dus wel gedwongen met onze frites de straat op te gaan. Voor militairen is het bovendien nog verboden frites e.d. op de openbare weg te nuttigen! Ik vraag me af waar het begrip en de medewerking van de handeldrijvende burgers ten opzichte van de militairen gebleven is. Misschien komt het toch nog wel eens zover, dat militairen zittend him frites op- mogen eten, ook al hebben ze er dan ook maar een kwartje voor betaald. We hebben in een stil straatje, zittend op de grond tegen de muur onze laatste kwartjes opgegeten..., We waren be hoorlijk nat.... Het heeft ons helemaal niet gesmaakt.. BREDA DIENSTPLICHTIG SOLDAAT De Westduitse Hoge Raad heeft vrijdag geweigerd Otto John op vrije voeten te stellen, John, gewezen chef van de West duitse inlichtingendienst is sinds de cember i« arrest. Hij wordt beschul digd van verraad. Zijn zaak is nog in onderzoek. zondag die de wereld ooit gekend heeft. Wat is gebeurd? Wat is de oorzaak? Radar, atoombommen, waterstof Allemaal truut, zever in pakskes. 't Is al gelijk hoe het gekomen is. Wij stellen alleenlijk vast dat de duiven van Arras een uur of vier nodig had den om thuis te geraken. Wat zegt ge van dienen, die geravitailleerd werd van uit de lucht? Hij zat al op zijn duivenkot vafi ten een en- juust te vijven kreeg hij de water- galle. 'k Ga mij een weinig achter uit zetten, zegde hij, dat ik mee mijnen kop niet eerst naar beneen pletse. Eten, schreeuwde hij, veel eten, fritten en bief. En een paar pinten voor mijn kele die verschroeid is. En zo is het waar gebeurd dat een duivenmelker op de piere van zijn kot eten en drinken kreeg met een zeel. Die het niet gelooft vraagt het aan Valeer en zijn vadere en aan de „moustache" als ge die kent. Op de Zandvleuge zat er ook eenen op z(jn kot duiven te wachten. Van 't eeuwig gods lang wachten dom melt hij in en slaapt de slaap der duivensjarels, ge weet wel slapen en wakker zijn tezelfdertijd. Plots hoort hij zijn stekers toeslaan. Ammaai, mijn voeten, hij vliegt naar zijn kon- stateur, pakt nen kapsul en... ziet dat er een jonge hane op zijn kot zit, 't kan ook een hoender geweest zijn, in ieder geval een gespikkelde gepluimde heeste. En de duiven, die als wilden door het kot vlogen. Sommige eiers zaten tegen de zolder geplakt! Se dert die gebeurtenis komen zijn jonge duiven natuurlijk wredig goed bin nen Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9