Natuur De pappot van Moeder Ridders der wouden UITNODIGING Het enorme succes van STOPPELMAN'S OPRUIMING is: KINDERLIJK, NIET KINDERACHTIG WEGENWACHT TOONDE ZICH VAN ALLE MARKTEN THUIS Heri NIET ALLE NIET-KATHOLIEKEN GAAN NAAR DE HEL! P. K. (it Haas N.V. Nederiandsche Kledingindustrie Fa. L. REKENEN HEREN-MODE-A TELIER uitsluitend de bekende kwaliteiten alleen nu NOG GOEDKOPER! 10 tot 40 pCt. verlaagde prijzen! DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 JULI 1956 PROBLEMEN, ONTMASKERD DOOR VINGERS, TENEN EN ZINTUIGEN Crijpinstrument Beter geoefend Fj zijn daar misschien ook Humanisten geen spreekuur de notaris H. JOG - 2S V. d. SCHRIECK A. Th. VERBIST Afwezig ,<Pe 2&rlïïemacfiet" BOEKENPLANK Flami'ngoveer Revalidatiecentrum voor Zeeland 98 Tour de DAGE iTol Verbluffende ontmoetingen, mulle ge vallen, muur bovenal een heerlijke lijd ligt achter mijeen leven, dut mij door geestelijk en sociaal opbouwend missie werk gedurende 35 jaren ten nauwste sa menbond met allerlei primitieve natuur volken van Azië, mijn gelaal dagelijks plooide in een brede glimlach en liet land van mijn arbeid maakte tot een tweede vaderland. Intiem samengesmolten maak te ik deel uit van dit natuurvolk, dat mij Ongetwijfeld staan deze ridders der wouden op de eerste treden van tech niek en leven in een voor ons moeilijk te begrijpen eenvoud. Toch mag men ze niet rangschikken onder de domme typen der mensheid. Al staan dus de meest elementaire begrippen van onderwijs niet in hun woordenboek, hun pure kracht, arbeidszin en volharding vullen aan in hun eigen maat schappij, wat er aan theorie en hogere kennis ontbreekt. Ook bij ons zijn de golvende korenvelden van een Haarlemmermeer en andere polders ge toverd uit waardeloze plassen een of meer eeuwen geleden praktisch vrijwel uitsluitend door de ongeschoolde polderjongens met boezeroen, klepbroek en een pruim achter de kiezen Natuurkinderen gaan vooral praktisch door hei leven oudei bet motto: Vrees God. mijn kind, wees niet vrees achtig I Wees KINOEKL1JK, Sl?ZT KINDERACHTIG E Het is interessant om eens na te gaan, welk een grote rol vingers en tenen spelen in de maatschappij van primitieve mensenkinderen. Want ik bepaal mi. hier uitsluitend tot deze groep. Terwijl wij Westerlingen onze vin gers vrijwel alleen gebruiken om bijv. op een elektrisch knopje te drukken of op een sein ïjtmachme te tikken, gebruiken de ultra-primitieven hun vingers in „combinatie" met tenen ook als instrumenten om soms een voor hen diepzmni, rekenprobleem op te lossen. Als orakel in deze weten schap fungeert de hoofdman van het huis, die als „TOEAI of OUDER LING" verondersteld wordt ook de wijste van het dorp te zijn. Om een eenvoudige opstelling te maken, ver gadert het gehele huis, hurkt m wijde cirkels rondom de „professor", ter wijl een 10-tal jongens dienst doen als cijfermateriaal. Het zijn hun vingers en tenen, die volgens Bart- jes een totaal van 20 uitmaken. De hoofdman spreekt plechtig de ver schillende getallen uit, waarop dan onmiddellijk een zelfde aantal vin gers of tenen van één der jongens wordt vastgegrepen. Is de optelling tot boven 20 gekomen, dan is de bewuste jongen „afgerekend" en gaat apart zitten. Zo gaat. net voort, tot dat de som geheel is opgelost! Wanneer wij Westerlingen, na deze fundamentele rekenprestaties met vingers en tenen ons bewust zouden gaan voelen van onze superioriteit, doen we goed ook even aandacht te schenken aan de manier van reke nen der Chinezen - een respectabel aantal van 600 miljoen mensen - die in hersengymnastiek voor ons niet behoeveD onder te doen. Voor alle praktische, in het dagelijks leven voorkomende berekeningen, houdt de Chinese handelaar en winkelier zich nog altijd aan zijn „SOEN PAN" (abacus), of telraampje, een heel simpel klein telbordje met kleine bal letjes. De berekening is gebaseerd op het tientallig stelsel. De c varing heeft mij geleerd, dat de slimme Chinees op deze wijze veel vlugger een rekensom oplost dan wij met papier en potlood, terwijl hij door gaans in de meeste gevallen ons ook de baas blijkt te zijn in de juistheid van de eindoplossing, De TENEN, die bij ons vrijwel een overbodig aanhangsel zijn geworden, dienen de doorsnee inboorling tot grijpinstrument om een kleine vrucht of lap goed gemakkelijk op te rapen. Voorts zijn de tenen een onontbeer lijk middel om bomen en zelfs de gladste palmstammen te beklimmen. Om deze vernuftige klimprestatie be ter te begrijpen, moet U zich een kikker voorsteilen of 'n voorthuppe lend konijn. Het enige verschil is, dat de klimmer de zwaartekracht moet overwinnen en dat nu doet hij met het touw en de tenen. Hij be gint met het touw, dat enige speling heeft, hoog rond de stam te slaan. Dan springt hij met gestrekte benen omhoog en klemt zich boven met ge bogen knieën stevig met de tenen vast op de stam. Nu komt er een ondeelbaar ogenblik, dat door het touw en de kracht der tenen zijn ge wicht niet naar beneden, maar naar de stam wordt verplaatst. En juist op dit ogenblik slaat hij het touw weer hoger rond de stam, springt met gestrekte benen opnieuw hoger en gaat zo in sne) tempo voort, totdat de vereiste hoogte is bereikt. U kunt dit zelf proberen tegen een straat- lan' iarn of lichtmast en het resultaat zal oeslist verrassend zijn! letterlijk adopteerde als familieliden mij beschouwde als „Ereburger van het oerwoud". Primitieve volken zijn vreed zame, nijvere mensen. Geen wonder dus, dat onder zijn tactvol bestuur, de vorst van Serawak, Charles Brooke, eens aan Koningin Victoria van Engeland ver klaarde: „Majesteit, het is gemakkelijker orn duizend Dajaks te besturen dun één Engelsman!" globe-trottende Blanke, die met een glimmende kale sche del, een dik brilmontuur, bolle wagen en drie onderkinnen, een onnatuurlijke bolle buik en een paar voeten, waarvan tenen en voetzolen vaak tot onnatuurlijke stompjes zijn gedegradeerd, - als, zeg ik, zulk een globe-trotter hem met een onbekende doos, die bij ons „camera" heet, grinne- kend aanstaart zonder ook maar één verstandig woord te kunnen spreken! TOENG SIENG FOE De lichaamsdelen, spieren en zin tuigen van een Primitief zijn veel beter geoefend en scherper dan die van de Blanken. Eén lik op zijn wijsvinger stelt hem, door het kou de gevoel, onmiddellijk in staat de Windrichting te bepalen. Gewapend met een arendsoog, kan hij met vas te hand en vingers, lijnen en figu ren trekken en houtsnijwerk ma ken, dat niet behoeft onder te doen voor de produkten van een moder ne werkbank. Scherp van ogen herkent hij met bijna onfeilbare zekerheid ogenblik kelijk de verschijnselen van melaats heid, de uitwerking van eb en vloed op de toestand van een zieke, de gang van het wild volgens de vorm der nagelaten sporen; ja zelts be speurt hij vaak de aanwezigheid van mensen in het onontwarbare oerwoud door 'n haar, 'n voetstap of ander simpel leit. Met bewonderenswaardige zeker heid loodst hij een kleine lekke prauw door de razende kolken en stroom versnellingen van de ontembare ri vieren, terwijl hij nuchter en koel de half met water gevulde prauw met de voeten leeghoost!Men hoort than- veel spreken over „achterlijke" volkeren en terecht. Toch lijkt in het oordeel van primitieve volkeren de Blanke soms „achterlijk". En in vele opzichten heeft hij gelijk. In de oer wouden van Centraal-Borneo voelde ik mij altijd veilig te land in een armzalig klein lek prauwtje van de inlander, wiens navigatiekunde zon der diploma in zijn omgeving de grootste zeekapitein of professor overtreft. En last not least dragen wij cul tuurmensen, de lasten, die onbe twistbaar kleven aan de moderne vooruitgang en techniek. Wij mogen het dan ook de nuchtere Primitief niet kwa lijk nemen, als hem als na tuurmens de weelderige haar tooi ten berge rijst, wanneer hij plotseling staat voor een volledige geluk kan komen, dan via de Kerk. De totaliteit van de Verlos sing door Christus eist dit. Sinds Zijn Verrijzenis bemiddelt Hij het - kind - worden - van - God alléén maar door Zijn Kerk. En wij moeten dat kind - zijn - van - de - vader, dus broer en zuster zijn van Christus en van elkaar niet allereerst zien als iets voor mij aparts, maar als een gena de die een werkelijk samenzijn: een gemeenschap, tot stand brengt. Voor het heil van een mens nu is het nood zakelijk om tot deze gemeenschap (d.i. de Kerk te behoren). U hebt allang geproefd hoe wij moe ten worstelen met de taal om iets van deze werkelijkheid uit te kunnen drukken. Nog iets moeilijker grijp baar wordt het als wij nu willen na denken over dat „behoren tot de Ka tholieke Kerk". Bij ons geschiedt dat door de „officiële" weg van de H. Doop en het persoonlijk beleven van en naar de Christus; wij zijn daar door, buiten onze verdienste, bevoor recht. Maar hoe zit het met al die mensen, die nooit iets van de zicht bare kerk in hun levensgang echt ontmoet hebben? Vast staat dus al- lèén dat zij op de een ol andere ma nier tot die kerk van Christus moe ten behoren. Maar verder is hier op geen delinitiel antwoord te ge ven Wij persoonlijk gaan (met de encycliek) in deze richting: een zeker ingesloten verlangen om tot die Kerk, als ze bestaat, te behoren, dient aan wezig te zijn; dus een soort begeer te. welke begeerte in iets anders op gesloten ligt. Dit kan dan zijn b.v. een innerlijke ommekeer in zijn peij soon teweeg willen brengen om zich in opofferende liefde aan anderen te geven Uit al ons gepieker (en onze dis cussies met andersdenkenden) is er toen wel iets praktisch te putten: treden wij de andersgelovende mede christen én de humanist niet met een negatief wetmatig christendom tege moet. maar met de open liefde van ■oedheid en respect voor zijn oprecht goede bedoeling. Ergens kunnen wtj elkaar dan ontmoeten: n.l. in de we derzijdse goedheid en waardering, die met andeis dan in God haar uitein delijk doel kan vinden. En wees dan gerust: Gods Geest zal in ons bei der harten werken, opdat wij geen betweters, maar bescheiden doch fie re getuigen zuilen worden. En tenslotte: misschien zou toch Uw voornemen om U bij de kern club van Uw standorganisatie aan te sluiten nu definitie! kunnen worden. Zij kunnen U daar eigenlijk niet mis sen, bij hun besprekingen over een en ander. M. de Kr. pr. Hurt haardos rijst te berge Bij ons in de straat zijn, uit het noorden, mensen komen wo nen, die zich. „humanist" noe men. Nu zijn er wellicht nog enkele katholieken, die menen dat alle protestanten en huma nisten verloren zullen gaan. Op veel plaatsen ontmoet je veel katholieken, die menen, dat zij door hun Donps°l alléén, wel goed terecht zullen komen. Het is een soort verzekeringspolis op de hemel en zij zijn toch ver geet me de uitdrukking tra betrekking bij de firma „Gocf en (Zijn Zoon)". En dan is er altijd nog zoiets als de oude- dag-voorzienmg van „de laatste Sacramentenen de „all risk" van wijwater en gewijde aarde. En om deze tirade tot een eind te maken: wij moeten er toch een beet je spaarzamer mee omspringen, als we tenminste de kleuter moeten ge loven die op de vraag van de zuster „Hoeveel Sacramenten zijn er?" ant woordde: „Geen enkele meer: ze zijn op. Want de buurvrouw is gisteren van de laatste voorzien." Maar en nu serieus er is toch het onfeilbare dogma: „Buiten de Ka tholieke Kerk geen heil." Hoe moet het dan met al die mensen, die de ware kerk niet Kennen en of er niet toe willen behoren? Is ei voor hen thans geen enkele vorm van Gods conraci dooi genade, en later ook geen kans op een eeuwig geluk? Het is mede door :e gemeen- sciüippeiuke sctiuJd dat velen niet iiunnen doordringen tot de ware ge daante van Christus en Zijn Kerk. Toch moet ik nu verder een ern stig beroep doen op Cw gedaebten- ooncentratie en U erop attent maken dat we een raakvlak gaan naderen tussen menselijk denken en goddelijk ingrijpen in de menselijke orde. En zo zullen wij slechts tastend en neej voorzichtig voort Kunnen gaan levens zullen wij nooit komen tot een totaal-inzicht, zoals dat bij zuiver ma thema ti he problemen wel het geval kan zijn. Sinds ook Christus mens geworden is, is Zijn Kerk in nerliik noodzakelijk geworden vooi ons eeLiwig geluk. Niet allereerst voor mijn privé geluk, maar voor dat van de mensheid ais geheel. In de feitelijke orde van mensen en din gen is het nu eenmaal zo gesteld, dat de mensheid nu niet meer tot het FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) Geboren: Anneke Breu- kel-van der Velden, 's-Bosch Getrouwd: J. Janssen en M. Verbeek, Hilversum; L. Bijl en N. Brussaard, Rot terdam: J. Veldman en Noor van Swaaij? Op zondag 22 juli a.s. hpopt onze geliefde moeder en grootmoeder de Wed Sikkelerus-Stevens haal S0e ver jar. "dag te vie ren. Dat zi' nog lang moge leven ia de wens van ba"e kinderen en kleinkinderen. Lamswaarde, Roverbergsestraat 15. 23-o Getrouwd: W. J. van Doeselaar en D. J. van Anrooy, die hartelijk dank zeggen voor de vele blijken van be langstelling bij hun huwelijk orde-vonden. Goes. 20 juli 1956. 498-o j De wegenwacht heeft zich in de enkele jaren van haar be staan al onmisbaar weten te maken. Iedereen kent nu zo langzamerhand wel de „gele rijders", die dag en nacht klaar staan (of liever klaar rijden) om de pechvogels te helpen, die ver van de bewoonde wereld hun auto of motor langs de kant hebben moeten zetten- Ook bij ongevallen e.d. hebben de wegenwachters zich verdienste lijk gemaakt. Waarschijnlijk echter zal de AN WB indertijd niet hebben kunnen *?Pd|n om" vlndaa* dê S°™S een.nutt\admewordefn vermoeden dat voor de „gele rij- ^e%e?s te /egin^n. Jammer ge- Charmant ders" een veel uitgebreidere taak noeg kwam hij een wegenwachter ezzo. zou zijn weggelegd dan alleen maar tegen, die alle plannen abrupt tor- het verkeer op de weg van dienst pedeerde en hem op zijn motor naar gereden had, dacht hij daar weer aan. zijn. Uit het jaarverslag over 1955 "uls bracht. De actetas had natuurlijk al lang zijn kan men vernemen dat in de kou- J eflorCfl pogingen opgegeven om op het de februarimaand wegenwachters Dikwijls komt het voor dat de schuine ^ak houvast te krijgen. Ge- Meen Meren ,,en een A-TO WB n.,, fffft^JBUTSTfffSA .N'TZ TT'j'jt, h^hhen <aak dala aala da weonwrcht de verstrooide verliezer bericht dat gered, maar ze ook dieren hebben gedelegeerd zljn tas gevonden was. geholpen, die het slachtoffer dreig- Ook het verhaal van de Engels den te worden van de kou. Natuurlijk komt het ook voor dat man ;s vermeldenswaard. In de buurt cen wegenwachter zelf doo verlie- van Goor ontdekte hij dat zijn vrouw Ook het vuur heelt verschillen zers-in-nood wordt aangesproken. Het de speen verloren had van baby's de keren zijn kans gemist, doordat is voorgekomen dat een automobilist zuigfles. En hoe dat nu moest? een wegenwachter tijdig ingreep. De een wegenwachter meedeelde dat .Wacht maar even," zei de wegen- mannen verleenden assistentie bij het hfj zjjn portefeuille kwijt was. Mo- wachter die de klaagzang aanhoorde, blussen van brandjes aan auto's en gefljk had hü ze verloren, maar hei jjj reed naar een apotheker in Zut- motoren, maar bovendien ontdekten was ook niet uitgesloten dat hij ze „hen - nogal even uit de buurt - en ze verschillende malen bos- of heide oU een van de kennissen had laten orgde ervoor dat de baby op tijd branden. Een snel telefoontje brach' liggen die hij had bezocht. De „gele ,*jjn flesje had. dan gewoonlijk tijdig uitkomst. rijder" stapte op zjjn motor, reed Verder is het een keer gebeurd dat Vermiste personen? Vaak waren 6e opgegeven adressen af en kwam aan de ingang van een vliegveld de het de wegenwachters die ze hielpen ,net 6e portefeuille terug. vV.W.-vlag uithing. Een wegenwacht opsporen. In Tilburg ging niet lang Nog een geval. Een automobilist meldde zich en een uur of wat later geleden een vijfjarig jongetje op avon- had bij een oponthoud onderweg zijn had hij de startmotor van een vlieg- tuur. De peuter achtte zich tot gro- actetas op het dak van de auto ge- veld gerepareerd. De vlag kon wor- legd. Toen hij weer een 20 kilometer den binnengehaald DANKBETUIGING. Hiermede betuigen wij onze hartelijke dank aar. familie en allen -voor dg vele bewij zen van belangstelling, ca deaus en bloemen die wij bij ons 25-jarige echtvereniging mochten ontvangen. Graauw, juli 1956. J. Hofman. Graauw. Achtereindstraat 214. Kinderarts /an 21 tot 28 juli. te GOES is voornemens bij inschrijving a contant te VERKOPEN voor de heer A. C. Hanse te Wissenkerke. N.B. AL HET FRUIT wassende in de boomgaarden bij de hofstede „Landlust" al daar. Yellow Transparant 58, Zigeunerin 59, Schone van Boskoop 96, Cox Orange Pip- pin 273, James Grieve 136, j Golden Delicious 327, Jona- i than 242 en Lombarts Calvil- le 102 bomen, alles ten bate 1 van koper verzekerd tegen hagelschade. Inlichtingen betreffende re serve en onkosten to, beko men ten kantore van de No- taris, alwaar inschrijvingen j worden ingewacht vóór of op 31 juli 1956 om 12 uur. Bezichtiging dagelijks. NOTARIS te AARDENBURG zal voor de familie C. L. Timrqerman veilen in calé Mornout op vrijdag 27 juli om 8 uur: HUIS EN TUIN te Aardenburg Akkerstraat 1 sectie C 667 groot 3,13 aren met recht erfpacht tot 15-12- 1967. Aanvaarding vrij van huur direct na betaling. Nadere inlichtingen bij ge noemde notaris. NOTARIS te HULST verkoopt openbaar op vrijdag 3 augustus 1956 namiddags 3 uur bij de wed. A. de Deyn, Kruispolderhaven, ten ver zoeke van de Erven van de heer C. Dobbelaar HET HUIS MET STAL EN ERF aan de Scheldeweg, Baalhoek (Hontenisse), groot 1,70 are. Vrij van huur te aanvaarden bij de betaling uiterlijk 3 september 1956. van 22 t.m. 29 juli J. P. H. OUWENDIJK OOSTBLRG De Engelse auteur Laurens van der Post is van Nederlandse afkomst en is in Zuid Afrika geboren, waar hij ook zijn jeugd doorbracht. Het Zwar te Werelddeel heeft zijn grote belang stelling en liefde behouden. Hij heeft de wondere en barbaarse pracht van zijn landschappen, zijn dierenwereld en bovenal de mysterieuze zielsbewe gingen van zijn primitieve bewoners met aandacht en genegenheid geob serveerd. En hij weet ervan te ver tellen in een bewogen en dichterlijk proza. Dit vormt voor ons dan ook de hoofdzaak ir. het als roman opge zette boek Flamingoveer, waarin waarschijnlijk ook heel wat autobio grafische gegeven zijn verwerkt. Het verhaal is opgezet als waarschuwing, de waarschuwing, dat de communis tische intriges op buitengewoon geraf fineerde wijze gebuik trachten te ma ken van de duistere mystiek en de primitieve dromen der zwarte volke ren om alle blanke beschavingsinvloe den te bedreigen en zo mogelijk te vernietigen. De hoofdpersoon komt een fantastisch complot op het spoor en slechts op het allerlaatste nipper tje weet hij het te verijdelen. Om dan diep gedesillusioneerd te raken door de stompzinnige reactie van ge routineerde bureaucraten. Het boek zou door verhaal en intrige alleen echter niet de overrompelende be koring verkrijgen, welke het r.u be zit, als er niet die meesterlijke, fasci nerende beschrijvingen waren van het machtige decor, waarin zich dit alles afspeelt, ais hij ons ook niet liet schouwen in dit geheimzinnige ziele- leven van volkeren, die ons zo verre staan. Zo leren we 'zien, dat het Afri kaanse probleem niet alleen bestaat in het ontginnen van economische mogelijkheden, maar vooral ook in het liefdevol speuren r.aar de moge lijkheden de ziel der Afrikanen te verlossen uit de doem van onvervul bare, van een duistere magie doortrokken, dromen tot een klaar schouwen in de ware krachten achter het uiterlijke leven. De auteur spreekt die conclusie niet uit, maar aan de geboeide lezer dringt ze zich we] op. (Van Holkema en Warendorf, Amsterdam. Het algemeen bestuur van de stich ting „Verpleegrusthuizen op Walche ren" heeft definitief besloten tot de oprichting van een remobiiisatie of revalidatie-centrum voor Zeeland op „Der Boede", de inrichting voor chronische zieken der stichting. Om te komen tot het vormen van een hiervoor noodzakelijk specialisten team zijn onderhandelingen geopend met een vijftal in Zeeland gevestig de medici en zijn plannen voor in richting en verbouwing in studie ge nomen. Verwacht wordt dat omstreeks 1 sep tember een voorlopig begin zal kun nen worden gemaakt met de revali- datie-arbeid. De plannen hebben de volledige instemming van de genees kundig inspecteur voor de volksge zondheid in Zeeland en' van de ge neeskundige hoofdinspectie in Den Haag. ter bezichtiging van het van de PASTOOR V. KESSELLAAN 1 te ZEVENBERGEN Onze ateliers zijn te bezichtigen dagelijks van 2-5 uur n.m. be halve zaterdags. Bovendien is er een extra gelegenheid voor AANMELDING dinsdag 24 en donderdag 26 juli 1956 des avonds van 7-9 uur. Wij kunnen plaatsen: JONGE MANNEN van 15 jaar en ouder, JONGE MEISJES van 15 jaar en ouder. Ook zij die nog geen atelier-ervaring hebben zijn welkom. EDEL LINNEN, bijzonder fraaie kreukherstellende kwaliteit, 12 moderne kleuren, o.a. Dior bleu en mandarijn!, 90 cm 1.49 van 2.95 Leuke KATOENTJES, bedrukt met moderne fantasie dessins, o.a. zeer geschikt voor die vlotte zomerrokken! 80 en 90 cm 1 IA van 2.75 BRODERIE ANGLAISE alleen wit, zo'n bloesje kost NU haast niets! 90 cm van 5.50 *,98 WEEKEND RUITJES Felle kleurtjes, speciaal voor de kinderen! 80 cm van 2.40 1.19 COTONETTE NOPPEN frisse kleuren, altijd modern 90 cm. van 2.50 1.49 TWILCO bedrukte Engelse edelkatoen. 12 dessins. Kreukvrij van 5.50 2.95 DAT ZIJN GEEN LOKKERTJES, ER IS RUIM VOLDOENDE VOORRAAD VAN PIQUé, alleen wit, soupele kreukherstellende kwaliteit, schattig voor een japonnetje en klassiek voor bloeze 80 cm, van 3.25 POPELINE DE SOIE, div. kleuren, o.a. wit! Heus waar 90 cm, van 2.50 centen LAATSTE RESTANTEN ZOMERSTOFJES, waarvan Stoppelman gezegd heeft: DAT MOET WEG. 80 en 90 cm van 2.75 Wollen stoffen kocht u nog NOOIT, de vooroorlogse tijd niet mee gerekend. ZO GOEDKOOP, omdat er RUIMTE MOET KOMEN WOLLEN SCHOTSE RUITEN, waar ter wereld is dat mogelijk, ruime keuze, 140 cm, van 6.95 2.99 PASTEL TWEED, lucht geweven, puur wollen mantelstof, unieke aanbieding, 12 kleuren en dessins. 140 cm. Overtuig u zelf A QA van 10.50 BUITENGEWONE KOOPJES IN ONZE AFDELING HERENSTOFFEN Stoppelman gaat door: SEIZOEN-OPRUIMING, wees er tijdig bij, ER MOET RUIMTE KOMEN Gedurende de uitverkoop, maandag de gehele dag geopend. Koopt in de ochtenduren, dan koopt u rustig en prettig. BERGEN OP ZOOM AMSTERDAM Bosstraat 20, tel. 913 ROTTERDAM Kinkerstr. 278, tel. 84509 Noordmolenstr. 28-30, tel. 89405 Praktisch d vanuit Moni Het hotel, w was opgeboi j ren veel weg de dokters i Ockers (maa cenlijk nog 1 de namelijk, op doorreis i was, in Mom pen. Hij kwa ken en lapte de op om he doen eindige: Een pr ter waart gaat naar 't Werd be, MARKT 41 15e étappe vence: 1 Thor restier (Fr.) tella (Sp.); 5 botin (Fr.) a Thomin; 7 F Ockers B.) ledda (NOC); 12 Voorting; (Fr.); 15 Que (zuid-oost); 1 montes (Sp.); Bover (Sp.) a Padovan 5.01 5.01.24; 30 Wa (B.) z.t. 45 equo in 5 uur renners bij vl den B.), Lah Lux.). De wedstrij beslist, dat Hi die na de slu; zijn gearrivee ming zijn uii thans nog 95 Aïg 1 Wagtman: O.) 79.05.52 79.06.46 (op 2. 5 Walkowiak 6 Darrigade (Fr.) 79.10.45; 79.11.31; 9 Mo filippis (It.) 79.20.16; 12 79.23.46; 13 1 Bahamontes ne (B.) 79.34.1 52; 17 Robinst 18 Forestier (W.) 79.36.35; 23 Ockers (I Fluym 79.44.1.' 16; 28 Gaul Schmitz (gem ten 79.59.22; 80.07.53;89 Lah 1 Westploeg tin) 15.02.58; 3-4-5 Spanje, 15.03.58; 6-7 Nolten, van d 15.04.12; 8 ge 9 Z.W. ploe 15.10.23; 11 II Zwitserland 1 1 België 235.43.24; 3 \l\ lië 236.08.34; Z.O. ploeg 23 237.43.49; 8 ploeg 238.19.: 238.21.13; 11 12 Zwitserlan 1 Huot 26 p.; tes en Gaul equo Ruiz er 12; 8-9 Meyz< ex equo Mor vat 6; 13 van Barbosa, Moi t.m. 19 Adri restier 3; 20 1 Picot Voorting 306 Groot 321 419; 8 de Monti 476- 486; 13 Defï 499; 15 Hasse ne 509; 17 Ca 549; 19 Robii 563. De prijs ner in de Joseph Thoir gel werd Gemeld reporter 22 e Sm 11 vo 15e Adr w< Jeai wond werd b buurt van is.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 4