Natuur
De pappot van Moeder
Ridders der wouden
UITNODIGING
Het enorme succes van
STOPPELMAN'S
OPRUIMING is:
KINDERLIJK, NIET KINDERACHTIG
WEGENWACHT TOONDE ZICH VAN
ALLE
MARKTEN
THUIS
Heri
NIET ALLE NIET-KATHOLIEKEN
GAAN NAAR DE HEL!
P. K. (it Haas
N.V. Nederiandsche Kledingindustrie
Fa. L.
REKENEN
HEREN-MODE-A TELIER
uitsluitend de bekende kwaliteiten
alleen nu NOG GOEDKOPER!
10 tot 40 pCt. verlaagde prijzen!
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 JULI 1956
PROBLEMEN, ONTMASKERD DOOR VINGERS, TENEN EN ZINTUIGEN
Crijpinstrument
Beter geoefend
Fj zijn daar misschien
ook Humanisten
geen spreekuur
de notaris
H. JOG - 2S
V. d. SCHRIECK
A. Th. VERBIST
Afwezig
,<Pe 2&rlïïemacfiet"
BOEKENPLANK
Flami'ngoveer
Revalidatiecentrum
voor Zeeland
98
Tour de
DAGE
iTol
Verbluffende ontmoetingen, mulle ge
vallen, muur bovenal een heerlijke lijd
ligt achter mijeen leven, dut mij door
geestelijk en sociaal opbouwend missie
werk gedurende 35 jaren ten nauwste sa
menbond met allerlei primitieve natuur
volken van Azië, mijn gelaal dagelijks
plooide in een brede glimlach en liet land
van mijn arbeid maakte tot een tweede
vaderland. Intiem samengesmolten maak
te ik deel uit van dit natuurvolk, dat mij
Ongetwijfeld staan deze ridders der wouden op de eerste treden van tech
niek en leven in een voor ons moeilijk te begrijpen eenvoud. Toch mag men
ze niet rangschikken onder de domme typen der mensheid. Al staan dus
de meest elementaire begrippen van onderwijs niet in hun woordenboek,
hun pure kracht, arbeidszin en volharding vullen aan in hun eigen maat
schappij, wat er aan theorie en hogere kennis ontbreekt. Ook bij ons zijn
de golvende korenvelden van een Haarlemmermeer en andere polders ge
toverd uit waardeloze plassen een of meer eeuwen geleden praktisch vrijwel
uitsluitend door de ongeschoolde polderjongens met boezeroen, klepbroek
en een pruim achter de kiezen Natuurkinderen gaan vooral praktisch
door hei leven oudei bet motto: Vrees God. mijn kind, wees niet vrees
achtig I Wees KINOEKL1JK, Sl?ZT KINDERACHTIG E
Het is interessant om eens na te
gaan, welk een grote rol vingers en
tenen spelen in de maatschappij van
primitieve mensenkinderen. Want ik
bepaal mi. hier uitsluitend tot deze
groep.
Terwijl wij Westerlingen onze vin
gers vrijwel alleen gebruiken om bijv.
op een elektrisch knopje te drukken
of op een sein ïjtmachme te tikken,
gebruiken de ultra-primitieven hun
vingers in „combinatie" met tenen
ook als instrumenten om soms een
voor hen diepzmni, rekenprobleem
op te lossen. Als orakel in deze weten
schap fungeert de hoofdman van het
huis, die als „TOEAI of OUDER
LING" verondersteld wordt ook de
wijste van het dorp te zijn. Om een
eenvoudige opstelling te maken, ver
gadert het gehele huis, hurkt m wijde
cirkels rondom de „professor", ter
wijl een 10-tal jongens dienst doen
als cijfermateriaal. Het zijn hun
vingers en tenen, die volgens Bart-
jes een totaal van 20 uitmaken. De
hoofdman spreekt plechtig de ver
schillende getallen uit, waarop dan
onmiddellijk een zelfde aantal vin
gers of tenen van één der jongens
wordt vastgegrepen. Is de optelling
tot boven 20 gekomen, dan is de
bewuste jongen „afgerekend" en gaat
apart zitten. Zo gaat. net voort, tot
dat de som geheel is opgelost!
Wanneer wij Westerlingen, na deze
fundamentele rekenprestaties met
vingers en tenen ons bewust zouden
gaan voelen van onze superioriteit,
doen we goed ook even aandacht te
schenken aan de manier van reke
nen der Chinezen - een respectabel
aantal van 600 miljoen mensen - die
in hersengymnastiek voor ons niet
behoeveD onder te doen. Voor alle
praktische, in het dagelijks leven
voorkomende berekeningen, houdt de
Chinese handelaar en winkelier zich
nog altijd aan zijn „SOEN PAN"
(abacus), of telraampje, een heel
simpel klein telbordje met kleine bal
letjes. De berekening is gebaseerd
op het tientallig stelsel. De c varing
heeft mij geleerd, dat de slimme
Chinees op deze wijze veel vlugger
een rekensom oplost dan wij met
papier en potlood, terwijl hij door
gaans in de meeste gevallen ons ook
de baas blijkt te zijn in de juistheid
van de eindoplossing,
De TENEN, die bij ons vrijwel een
overbodig aanhangsel zijn geworden,
dienen de doorsnee inboorling tot
grijpinstrument om een kleine vrucht
of lap goed gemakkelijk op te rapen.
Voorts zijn de tenen een onontbeer
lijk middel om bomen en zelfs de
gladste palmstammen te beklimmen.
Om deze vernuftige klimprestatie be
ter te begrijpen, moet U zich een
kikker voorsteilen of 'n voorthuppe
lend konijn. Het enige verschil is,
dat de klimmer de zwaartekracht
moet overwinnen en dat nu doet hij
met het touw en de tenen. Hij be
gint met het touw, dat enige speling
heeft, hoog rond de stam te slaan.
Dan springt hij met gestrekte benen
omhoog en klemt zich boven met ge
bogen knieën stevig met de tenen
vast op de stam. Nu komt er een
ondeelbaar ogenblik, dat door het
touw en de kracht der tenen zijn ge
wicht niet naar beneden, maar naar
de stam wordt verplaatst. En juist
op dit ogenblik slaat hij het touw
weer hoger rond de stam, springt met
gestrekte benen opnieuw hoger en
gaat zo in sne) tempo voort, totdat
de vereiste hoogte is bereikt. U kunt
dit zelf proberen tegen een straat-
lan' iarn of lichtmast en het resultaat
zal oeslist verrassend zijn!
letterlijk adopteerde als familieliden
mij beschouwde als „Ereburger van het
oerwoud". Primitieve volken zijn vreed
zame, nijvere mensen. Geen wonder dus,
dat onder zijn tactvol bestuur, de vorst
van Serawak, Charles Brooke, eens aan
Koningin Victoria van Engeland ver
klaarde: „Majesteit, het is gemakkelijker
orn duizend Dajaks te besturen dun één
Engelsman!"
globe-trottende Blanke, die
met een glimmende kale sche
del, een dik brilmontuur, bolle
wagen en drie onderkinnen,
een onnatuurlijke bolle buik
en een paar voeten, waarvan
tenen en voetzolen vaak tot
onnatuurlijke stompjes zijn
gedegradeerd, - als, zeg ik,
zulk een globe-trotter hem
met een onbekende doos, die bij
ons „camera" heet, grinne-
kend aanstaart zonder ook
maar één verstandig woord te
kunnen spreken!
TOENG SIENG FOE
De lichaamsdelen, spieren en zin
tuigen van een Primitief zijn veel
beter geoefend en scherper dan die
van de Blanken. Eén lik op zijn
wijsvinger stelt hem, door het kou
de gevoel, onmiddellijk in staat de
Windrichting te bepalen. Gewapend
met een arendsoog, kan hij met vas
te hand en vingers, lijnen en figu
ren trekken en houtsnijwerk ma
ken, dat niet behoeft onder te doen
voor de produkten van een moder
ne werkbank.
Scherp van ogen herkent hij met
bijna onfeilbare zekerheid ogenblik
kelijk de verschijnselen van melaats
heid, de uitwerking van eb en vloed
op de toestand van een zieke, de
gang van het wild volgens de vorm
der nagelaten sporen; ja zelts be
speurt hij vaak de aanwezigheid van
mensen in het onontwarbare oerwoud
door 'n haar, 'n voetstap of ander
simpel leit.
Met bewonderenswaardige zeker
heid loodst hij een kleine lekke prauw
door de razende kolken en stroom
versnellingen van de ontembare ri
vieren, terwijl hij nuchter en koel de
half met water gevulde prauw met
de voeten leeghoost!Men hoort
than- veel spreken over „achterlijke"
volkeren en terecht. Toch lijkt in het
oordeel van primitieve volkeren de
Blanke soms „achterlijk". En in vele
opzichten heeft hij gelijk. In de oer
wouden van Centraal-Borneo voelde
ik mij altijd veilig te land in een
armzalig klein lek prauwtje van de
inlander, wiens navigatiekunde zon
der diploma in zijn omgeving de
grootste zeekapitein of professor
overtreft.
En last not least dragen wij cul
tuurmensen, de lasten, die onbe
twistbaar kleven aan de moderne
vooruitgang en techniek.
Wij mogen het dan ook de
nuchtere Primitief niet kwa
lijk nemen, als hem als na
tuurmens de weelderige haar
tooi ten berge rijst, wanneer
hij plotseling staat voor een
volledige geluk kan komen, dan via
de Kerk. De totaliteit van de Verlos
sing door Christus eist dit. Sinds Zijn
Verrijzenis bemiddelt Hij het - kind -
worden - van - God alléén maar door
Zijn Kerk. En wij moeten dat kind -
zijn - van - de - vader, dus broer
en zuster zijn van Christus en van
elkaar niet allereerst zien als iets
voor mij aparts, maar als een gena
de die een werkelijk samenzijn: een
gemeenschap, tot stand brengt. Voor
het heil van een mens nu is het nood
zakelijk om tot deze gemeenschap
(d.i. de Kerk te behoren).
U hebt allang geproefd hoe wij moe
ten worstelen met de taal om iets
van deze werkelijkheid uit te kunnen
drukken. Nog iets moeilijker grijp
baar wordt het als wij nu willen na
denken over dat „behoren tot de Ka
tholieke Kerk". Bij ons geschiedt dat
door de „officiële" weg van de H.
Doop en het persoonlijk beleven van
en naar de Christus; wij zijn daar
door, buiten onze verdienste, bevoor
recht. Maar hoe zit het met al die
mensen, die nooit iets van de zicht
bare kerk in hun levensgang echt
ontmoet hebben? Vast staat dus al-
lèén dat zij op de een ol andere ma
nier tot die kerk van Christus moe
ten behoren. Maar verder is hier
op geen delinitiel antwoord te ge
ven Wij persoonlijk gaan (met de
encycliek) in deze richting: een zeker
ingesloten verlangen om tot die Kerk,
als ze bestaat, te behoren, dient aan
wezig te zijn; dus een soort begeer
te. welke begeerte in iets anders op
gesloten ligt. Dit kan dan zijn b.v.
een innerlijke ommekeer in zijn peij
soon teweeg willen brengen om zich
in opofferende liefde aan anderen te
geven
Uit al ons gepieker (en onze dis
cussies met andersdenkenden) is er
toen wel iets praktisch te putten:
treden wij de andersgelovende mede
christen én de humanist niet met een
negatief wetmatig christendom tege
moet. maar met de open liefde van
■oedheid en respect voor zijn oprecht
goede bedoeling. Ergens kunnen wtj
elkaar dan ontmoeten: n.l. in de we
derzijdse goedheid en waardering, die
met andeis dan in God haar uitein
delijk doel kan vinden. En wees dan
gerust: Gods Geest zal in ons bei
der harten werken, opdat wij geen
betweters, maar bescheiden doch fie
re getuigen zuilen worden.
En tenslotte: misschien zou toch
Uw voornemen om U bij de kern
club van Uw standorganisatie aan te
sluiten nu definitie! kunnen worden.
Zij kunnen U daar eigenlijk niet mis
sen, bij hun besprekingen over een
en ander.
M. de Kr. pr.
Hurt haardos rijst te berge
Bij ons in de straat zijn, uit
het noorden, mensen komen wo
nen, die zich. „humanist" noe
men. Nu zijn er wellicht nog
enkele katholieken, die menen
dat alle protestanten en huma
nisten verloren zullen gaan. Op
veel plaatsen ontmoet je veel
katholieken, die menen, dat zij
door hun Donps°l alléén, wel
goed terecht zullen komen. Het
is een soort verzekeringspolis op
de hemel en zij zijn toch ver
geet me de uitdrukking tra
betrekking bij de firma „Gocf
en (Zijn Zoon)". En dan is er
altijd nog zoiets als de oude-
dag-voorzienmg van „de laatste
Sacramentenen de „all risk"
van wijwater en gewijde aarde.
En om deze tirade tot een eind te
maken: wij moeten er toch een beet
je spaarzamer mee omspringen, als
we tenminste de kleuter moeten ge
loven die op de vraag van de zuster
„Hoeveel Sacramenten zijn er?" ant
woordde: „Geen enkele meer: ze zijn
op. Want de buurvrouw is gisteren
van de laatste voorzien."
Maar en nu serieus er is toch
het onfeilbare dogma: „Buiten de Ka
tholieke Kerk geen heil." Hoe moet
het dan met al die mensen, die de
ware kerk niet Kennen en of er niet
toe willen behoren? Is ei voor hen
thans geen enkele vorm van Gods
conraci dooi genade, en later ook
geen kans op een eeuwig geluk?
Het is mede door :e gemeen-
sciüippeiuke sctiuJd dat velen niet
iiunnen doordringen tot de ware ge
daante van Christus en Zijn Kerk.
Toch moet ik nu verder een ern
stig beroep doen op Cw gedaebten-
ooncentratie en U erop attent maken
dat we een raakvlak gaan naderen
tussen menselijk denken en goddelijk
ingrijpen in de menselijke orde.
En zo zullen wij slechts tastend en
neej voorzichtig voort Kunnen gaan
levens zullen wij nooit komen tot een
totaal-inzicht, zoals dat bij zuiver
ma thema ti he problemen wel het
geval kan zijn. Sinds ook Christus
mens geworden is, is Zijn Kerk in
nerliik noodzakelijk geworden vooi
ons eeLiwig geluk. Niet allereerst
voor mijn privé geluk, maar voor dat
van de mensheid ais geheel. In de
feitelijke orde van mensen en din
gen is het nu eenmaal zo gesteld,
dat de mensheid nu niet meer tot het
FAMILIEBERICHTEN
(uit andere bladen)
Geboren: Anneke Breu-
kel-van der Velden, 's-Bosch
Getrouwd: J. Janssen
en M. Verbeek, Hilversum;
L. Bijl en N. Brussaard, Rot
terdam: J. Veldman en Noor
van Swaaij?
Op zondag 22 juli a.s. hpopt
onze geliefde moeder en
grootmoeder de
Wed Sikkelerus-Stevens
haal S0e ver jar. "dag te vie
ren. Dat zi' nog lang moge
leven ia de wens van
ba"e kinderen en
kleinkinderen.
Lamswaarde,
Roverbergsestraat 15. 23-o
Getrouwd:
W. J. van Doeselaar
en
D. J. van Anrooy,
die hartelijk dank zeggen
voor de vele blijken van be
langstelling bij hun huwelijk
orde-vonden.
Goes. 20 juli 1956. 498-o j
De wegenwacht heeft zich in
de enkele jaren van haar be
staan al onmisbaar weten te
maken. Iedereen kent nu zo
langzamerhand wel de „gele
rijders", die dag en nacht klaar
staan (of liever klaar rijden)
om de pechvogels te helpen, die
ver van de bewoonde wereld
hun auto of motor langs de kant
hebben moeten zetten- Ook bij
ongevallen e.d. hebben de
wegenwachters zich verdienste
lijk gemaakt.
Waarschijnlijk echter zal de AN
WB indertijd niet hebben kunnen *?Pd|n om" vlndaa* dê S°™S een.nutt\admewordefn
vermoeden dat voor de „gele rij- ^e%e?s te /egin^n. Jammer ge- Charmant
ders" een veel uitgebreidere taak noeg kwam hij een wegenwachter ezzo.
zou zijn weggelegd dan alleen maar tegen, die alle plannen abrupt tor-
het verkeer op de weg van dienst pedeerde en hem op zijn motor naar gereden had, dacht hij daar weer aan.
zijn. Uit het jaarverslag over 1955 "uls bracht. De actetas had natuurlijk al lang zijn
kan men vernemen dat in de kou- J eflorCfl pogingen opgegeven om op het
de februarimaand wegenwachters Dikwijls komt het voor dat de schuine ^ak houvast te krijgen. Ge-
Meen Meren ,,en een A-TO WB n.,, fffft^JBUTSTfffSA
.N'TZ TT'j'jt, h^hhen <aak dala aala da weonwrcht de verstrooide verliezer bericht dat
gered, maar ze ook dieren hebben gedelegeerd zljn tas gevonden was.
geholpen, die het slachtoffer dreig- Ook het verhaal van de Engels
den te worden van de kou. Natuurlijk komt het ook voor dat man ;s vermeldenswaard. In de buurt
cen wegenwachter zelf doo verlie- van Goor ontdekte hij dat zijn vrouw
Ook het vuur heelt verschillen zers-in-nood wordt aangesproken. Het de speen verloren had van baby's
de keren zijn kans gemist, doordat is voorgekomen dat een automobilist zuigfles. En hoe dat nu moest?
een wegenwachter tijdig ingreep. De een wegenwachter meedeelde dat .Wacht maar even," zei de wegen-
mannen verleenden assistentie bij het hfj zjjn portefeuille kwijt was. Mo- wachter die de klaagzang aanhoorde,
blussen van brandjes aan auto's en gefljk had hü ze verloren, maar hei jjj reed naar een apotheker in Zut-
motoren, maar bovendien ontdekten was ook niet uitgesloten dat hij ze „hen - nogal even uit de buurt - en
ze verschillende malen bos- of heide oU een van de kennissen had laten orgde ervoor dat de baby op tijd
branden. Een snel telefoontje brach' liggen die hij had bezocht. De „gele ,*jjn flesje had.
dan gewoonlijk tijdig uitkomst. rijder" stapte op zjjn motor, reed Verder is het een keer gebeurd dat
Vermiste personen? Vaak waren 6e opgegeven adressen af en kwam aan de ingang van een vliegveld de
het de wegenwachters die ze hielpen ,net 6e portefeuille terug. vV.W.-vlag uithing. Een wegenwacht
opsporen. In Tilburg ging niet lang Nog een geval. Een automobilist meldde zich en een uur of wat later
geleden een vijfjarig jongetje op avon- had bij een oponthoud onderweg zijn had hij de startmotor van een vlieg-
tuur. De peuter achtte zich tot gro- actetas op het dak van de auto ge- veld gerepareerd. De vlag kon wor-
legd. Toen hij weer een 20 kilometer den binnengehaald
DANKBETUIGING.
Hiermede betuigen wij onze
hartelijke dank aar. familie
en allen -voor dg vele bewij
zen van belangstelling, ca
deaus en bloemen die wij bij
ons 25-jarige echtvereniging
mochten ontvangen.
Graauw, juli 1956.
J. Hofman.
Graauw. Achtereindstraat 214.
Kinderarts
/an 21 tot 28 juli.
te GOES
is voornemens bij inschrijving
a contant te
VERKOPEN
voor de heer A. C. Hanse te
Wissenkerke. N.B.
AL HET FRUIT
wassende in de boomgaarden
bij de hofstede „Landlust" al
daar. Yellow Transparant 58,
Zigeunerin 59, Schone van
Boskoop 96, Cox Orange Pip-
pin 273, James Grieve 136, j
Golden Delicious 327, Jona- i
than 242 en Lombarts Calvil-
le 102 bomen, alles ten bate 1
van koper verzekerd tegen
hagelschade.
Inlichtingen betreffende re
serve en onkosten to, beko
men ten kantore van de No-
taris, alwaar inschrijvingen j
worden ingewacht vóór of op
31 juli 1956 om 12 uur.
Bezichtiging dagelijks.
NOTARIS
te AARDENBURG
zal voor de familie C. L.
Timrqerman veilen in calé
Mornout op vrijdag 27 juli om
8 uur:
HUIS EN TUIN
te Aardenburg Akkerstraat 1
sectie C 667 groot 3,13 aren
met recht erfpacht tot 15-12-
1967.
Aanvaarding vrij van huur
direct na betaling.
Nadere inlichtingen bij ge
noemde notaris.
NOTARIS
te HULST
verkoopt openbaar op vrijdag
3 augustus 1956 namiddags
3 uur bij de wed. A. de Deyn,
Kruispolderhaven, ten ver
zoeke van de Erven van de
heer C. Dobbelaar
HET HUIS MET STAL
EN ERF
aan de Scheldeweg, Baalhoek
(Hontenisse), groot 1,70 are.
Vrij van huur te aanvaarden
bij de betaling uiterlijk 3
september 1956.
van 22 t.m. 29 juli
J. P. H. OUWENDIJK
OOSTBLRG
De Engelse auteur Laurens van der
Post is van Nederlandse afkomst en
is in Zuid Afrika geboren, waar hij
ook zijn jeugd doorbracht. Het Zwar
te Werelddeel heeft zijn grote belang
stelling en liefde behouden. Hij heeft
de wondere en barbaarse pracht van
zijn landschappen, zijn dierenwereld
en bovenal de mysterieuze zielsbewe
gingen van zijn primitieve bewoners
met aandacht en genegenheid geob
serveerd. En hij weet ervan te ver
tellen in een bewogen en dichterlijk
proza. Dit vormt voor ons dan ook
de hoofdzaak ir. het als roman opge
zette boek Flamingoveer, waarin
waarschijnlijk ook heel wat autobio
grafische gegeven zijn verwerkt. Het
verhaal is opgezet als waarschuwing,
de waarschuwing, dat de communis
tische intriges op buitengewoon geraf
fineerde wijze gebuik trachten te ma
ken van de duistere mystiek en de
primitieve dromen der zwarte volke
ren om alle blanke beschavingsinvloe
den te bedreigen en zo mogelijk te
vernietigen. De hoofdpersoon komt
een fantastisch complot op het spoor
en slechts op het allerlaatste nipper
tje weet hij het te verijdelen. Om
dan diep gedesillusioneerd te raken
door de stompzinnige reactie van ge
routineerde bureaucraten. Het boek
zou door verhaal en intrige alleen
echter niet de overrompelende be
koring verkrijgen, welke het r.u be
zit, als er niet die meesterlijke, fasci
nerende beschrijvingen waren van
het machtige decor, waarin zich dit
alles afspeelt, ais hij ons ook niet liet
schouwen in dit geheimzinnige ziele-
leven van volkeren, die ons zo verre
staan. Zo leren we 'zien, dat het Afri
kaanse probleem niet alleen bestaat
in het ontginnen van economische
mogelijkheden, maar vooral ook in
het liefdevol speuren r.aar de moge
lijkheden de ziel der Afrikanen te
verlossen uit de doem van onvervul
bare, van een duistere magie
doortrokken, dromen tot een klaar
schouwen in de ware krachten achter
het uiterlijke leven. De auteur
spreekt die conclusie niet uit, maar
aan de geboeide lezer dringt ze zich
we] op. (Van Holkema en Warendorf,
Amsterdam.
Het algemeen bestuur van de stich
ting „Verpleegrusthuizen op Walche
ren" heeft definitief besloten tot de
oprichting van een remobiiisatie of
revalidatie-centrum voor Zeeland op
„Der Boede", de inrichting voor
chronische zieken der stichting.
Om te komen tot het vormen van
een hiervoor noodzakelijk specialisten
team zijn onderhandelingen geopend
met een vijftal in Zeeland gevestig
de medici en zijn plannen voor in
richting en verbouwing in studie ge
nomen.
Verwacht wordt dat omstreeks 1 sep
tember een voorlopig begin zal kun
nen worden gemaakt met de revali-
datie-arbeid. De plannen hebben de
volledige instemming van de genees
kundig inspecteur voor de volksge
zondheid in Zeeland en' van de ge
neeskundige hoofdinspectie in Den
Haag.
ter bezichtiging van het
van de
PASTOOR V. KESSELLAAN 1 te ZEVENBERGEN
Onze ateliers zijn te bezichtigen dagelijks van 2-5 uur n.m. be
halve zaterdags. Bovendien is er een extra gelegenheid voor
AANMELDING
dinsdag 24 en donderdag 26 juli 1956
des avonds van 7-9 uur.
Wij kunnen plaatsen: JONGE MANNEN van 15 jaar en ouder,
JONGE MEISJES van 15 jaar en ouder. Ook zij die nog geen
atelier-ervaring hebben zijn welkom.
EDEL LINNEN, bijzonder fraaie kreukherstellende kwaliteit,
12 moderne kleuren, o.a. Dior bleu en mandarijn!, 90 cm 1.49
van 2.95
Leuke KATOENTJES, bedrukt met moderne fantasie dessins, o.a.
zeer geschikt voor die vlotte zomerrokken! 80 en 90 cm 1 IA
van 2.75
BRODERIE ANGLAISE
alleen wit, zo'n bloesje kost
NU haast niets! 90 cm
van 5.50 *,98
WEEKEND RUITJES
Felle kleurtjes, speciaal voor
de kinderen! 80 cm
van 2.40 1.19
COTONETTE NOPPEN
frisse kleuren, altijd modern
90 cm. van 2.50 1.49
TWILCO
bedrukte Engelse edelkatoen.
12 dessins. Kreukvrij
van 5.50 2.95
DAT ZIJN GEEN LOKKERTJES, ER IS RUIM VOLDOENDE
VOORRAAD VAN
PIQUé, alleen wit, soupele kreukherstellende kwaliteit,
schattig voor een japonnetje en klassiek voor bloeze
80 cm, van 3.25
POPELINE DE SOIE, div. kleuren, o.a. wit! Heus waar
90 cm, van 2.50
centen
LAATSTE RESTANTEN ZOMERSTOFJES, waarvan
Stoppelman gezegd heeft: DAT MOET WEG. 80 en 90 cm
van 2.75
Wollen stoffen kocht u nog NOOIT, de vooroorlogse tijd niet mee
gerekend. ZO GOEDKOOP, omdat er RUIMTE MOET KOMEN
WOLLEN SCHOTSE RUITEN, waar ter wereld is dat mogelijk,
ruime keuze, 140 cm, van 6.95 2.99
PASTEL TWEED, lucht geweven, puur wollen mantelstof, unieke
aanbieding, 12 kleuren en dessins. 140 cm. Overtuig u zelf A QA
van 10.50
BUITENGEWONE KOOPJES IN ONZE AFDELING
HERENSTOFFEN
Stoppelman gaat door: SEIZOEN-OPRUIMING, wees er tijdig bij,
ER MOET RUIMTE KOMEN
Gedurende de uitverkoop, maandag de gehele dag geopend. Koopt
in de ochtenduren, dan koopt u rustig en prettig.
BERGEN OP ZOOM
AMSTERDAM Bosstraat 20, tel. 913 ROTTERDAM
Kinkerstr. 278, tel. 84509 Noordmolenstr. 28-30, tel. 89405
Praktisch d
vanuit Moni
Het hotel, w
was opgeboi j
ren veel weg
de dokters i
Ockers (maa
cenlijk nog 1
de namelijk,
op doorreis i
was, in Mom
pen. Hij kwa
ken en lapte
de op om he
doen eindige:
Een pr
ter waart
gaat naar
't Werd be,
MARKT 41
15e étappe
vence: 1 Thor
restier (Fr.)
tella (Sp.); 5
botin (Fr.) a
Thomin; 7 F
Ockers B.)
ledda (NOC);
12 Voorting;
(Fr.); 15 Que
(zuid-oost); 1
montes (Sp.);
Bover (Sp.) a
Padovan 5.01
5.01.24; 30 Wa
(B.) z.t. 45
equo in 5 uur
renners bij vl
den B.), Lah
Lux.).
De wedstrij
beslist, dat Hi
die na de slu;
zijn gearrivee
ming zijn uii
thans nog 95
Aïg
1 Wagtman:
O.) 79.05.52
79.06.46 (op 2.
5 Walkowiak
6 Darrigade
(Fr.) 79.10.45;
79.11.31; 9 Mo
filippis (It.)
79.20.16; 12
79.23.46; 13 1
Bahamontes
ne (B.) 79.34.1
52; 17 Robinst
18 Forestier
(W.) 79.36.35;
23 Ockers (I
Fluym 79.44.1.'
16; 28 Gaul
Schmitz (gem
ten 79.59.22;
80.07.53;89 Lah
1 Westploeg
tin) 15.02.58;
3-4-5 Spanje,
15.03.58; 6-7
Nolten, van d
15.04.12; 8 ge
9 Z.W. ploe
15.10.23; 11 II
Zwitserland 1
1 België
235.43.24; 3 \l\
lië 236.08.34;
Z.O. ploeg 23
237.43.49; 8
ploeg 238.19.:
238.21.13; 11
12 Zwitserlan
1 Huot 26 p.;
tes en Gaul
equo Ruiz er
12; 8-9 Meyz<
ex equo Mor
vat 6; 13 van
Barbosa, Moi
t.m. 19 Adri
restier 3; 20
1 Picot
Voorting 306
Groot 321
419; 8 de
Monti 476-
486; 13 Defï
499; 15 Hasse
ne 509; 17 Ca
549; 19 Robii
563.
De prijs
ner in de
Joseph Thoir
gel werd
Gemeld
reporter
22
e
Sm
11
vo
15e
Adr
w<
Jeai
wond werd b
buurt van
is.