id Grote kwaal moet men met grote remedies bestrijden V ONDERHANDELINGEN GAAN NIET ZO VLOT Nieuw smeermiddel voor vliegtuig van de toekomst i?' ZEER RUSTIGE WEEK Bejaarden ongerust WEGGELOPEN METSELAARS MOETEN TERUG NAAR BAAS Koersen weinig veranderd A.N.W.B. over toeneming van het verkeer: Andes-expeditie 1956heeft alpinistisch gedeelte voltooid 8 A vaam blad Geen wilde fantasie van een overspannen tekenaarmaar de pure werkelijkheid van het hedendaagse Amerika. Over enkele jaren ook in Nederland J Uitkering ineens Presidentsverkiezing in de VS. Vijf gewonden bij botsing in Amsterdam Veroordeling van zwarte lonen Modelboekionen Kiespijn AKKERTJE Luchtvaartakkoord met VS. Slecht weer en constante lawine-dreiging Jordaanse kamer ontbonden T.T.-races in Assen voor de televisie Bestand tegen grote hitte Zeven gewonden bij autobusongeval te Sneek Relletjes bij Johannesburg 't Is de groente die het 'm doet In Makassar: Pokkenepidemie breidt zich uit. Katholiek onderwijs in de Congo Beursoverzicht van 20 t.m. 26 juni 1956 Olies onveranderd Staatsfondsen kalm id# lrie Uw I irk een n, die in voord af- gen: ,.Het ns, redder om vraagt Doch het woord ge- e kaoitein rijheid ge- DONDERDAG S8 JÜW W56 Stormachtig is de ontwikke ling van het verkeer. Een toe neming van het aantal perso nen-auto's met 50.000 in één jaar en van het aantal bromfietsen en motorrijwielen met 135.000 plaatst en de weggebruiker en de overheid voor nieuwe pro blemen. Deze ontwikkeling vergt met name van de over heid een aanpassing, welke haar krachten min of meer te boven gaat. Een uitbreiding van het wegennet in dezelfde mate als het verkeer groeit, kan de over heid blijkens herhaalde verkla ringen, niet verwezenlijken. Dus zit het wegverkeer met een onvoldoende aangepast wegen net, met alle narigheden en ri sico's vandien. De aanpassing van de verkeerswetgeving laat eveneens te wensen over. Dit is de enigszins alarmerende constatering, die gedaan wordt in het jaarverslag van de A.N.W.B. over 1955. In de periode tot 1970 zal de verkeersintensiteit ook verder schrik barend toenemen, zodat het nodig zal blijken een grote kwaal met grote re medies te bestrijden. In ligt jaarverslag zegt het A.N.W. B.-bestuur het te betreuren, dat een aantal belangrijke werken eerst over een geruim aantal jaren voltooid zul len kunnen zijn. Als voorbeelden hier van wordt o.a. genoemd de aanleg van de rjjksweg Tilburg-Eindhoven, die toch dringend nodig is, omdat de be staande verbinding uiterst gevaariijk is gebleken. Verder de aanleg van een brug over de Merwede bij Gorinchem. Het is ook niet verantwoord, zo wordt gezegd, dat in bestaande en nieuwe kruisingen nog vaak gelijk vloerse kruispunten met zijwegen worden aangelegd, bijvoorbeeld in de zuidelijke rondweg te Tilburg. Wat de verkeersveiligheid betreft: het A.N.W.B.-bestuur is van oordeel, dat er geen reden is voor een alarm stemming. Aan een aantal verkeers- vraagstukken, zoals het voetgangers probleem, het bromfietsprobleem, de maximum-snelheid, het besturen „on der invloed" en het verkeer in de ste den werd in 3955 bijzondere aandacht gegeven. Er is ook een statistiek ge maakt, die een indruk geeft van de „kwetsbaarheid" der onderscheidene voertuigen. Duidelijk komt hierin tot uiting, dat een gewone motor veel ge vaarlijker is dan auto, fiets of brom fiets, ofschoon de laatste de ver- keersdeskundigen geen geringe kop zorg heeft gegeven. MAXIMUM-SNELHEID Wat dit laatste aangaat, de minis ter heeft nu een maximum-snelheid voor bromfietsen van 40 km ingevoerd De A.N.W.B. zou echter graag zien, dat de maximum-snelheid op rijwiel paden slechts de helft bedroeg. Men onderschat de moeilijk heden niet, die deze bepalingen kunnen opleveren, maar men acht toch geen reden aanwezig ze achterwege te laten. De meeste ongelukken met brom- ten aan de hoge snelheden en 't gebrek aan kennis van de ver- keersvoorschriften. De A.N.W.B. prijst zich gelukkig met de activiteiten die momenteel in verschillende provincies worden oMt plooid om tot de aanleg van streek- rijwielpaden te geraken. Niet alleen zijn ze toeristisch van belang, maar bovendien stellen ze het langzame ver keer in de gelegenheid de drukke hoofdwegen te vermijden. RECREATIE De recreatie-mogelijkheid in Ne derland blijkt de A.N.W.B. zorgen te baren. Herhaaldelijk is al betoogd, zo wordt gezegd, dat de overheid niet mag vol staan met de werknemers meer vrije tijd te verschaffen. Op dat ogenblik begint een nieuwe taak, nl. de vulling van de vrije tijd. Indien niet zorg ge dragen wordt, dat sport en recrea tie de nieuw-voorgeschreven vrije tijd kunnen vullen, dan zal het sluiten van fabrieken en kantoren niet beantwoor den aan de bedoeling; ^tegendeel, bij onjuiste besteding van deze vrije tijd kan deze meer kwaad dan goed doen. Nu reeds, zonder al deze nieuw te vullen vrije-dagen, is de recreatie- mogelijkheid in ons land een probleem dat elke zomer en elk weekend dui delijker spreekt. Aarzelend slec'.t geeft de overheid aandacht aan de tot haar gerichte noodkreten; van een va kantiespreiding, een betere gebruik making dus van de aanwezige re creatieruimte, is geen sprake. Sterk krijgt men de indruk, dat in het al gemeen de problemen van industria lisatie en grondverbetering en de mi litaire terreinen zozeer de aandacht der overheid hebben, dat de recreatie daarbij in het gedrang komt. Toch kan de materiële welvaart, welke de overheid (terecht) voor haar onderdanen nastreeft, niet stand hou den zonder de ontspanning, waaraan iedere werker op zijn tijd behoefte heeft. Het centraal orgaan samenwerken de organisaties van de bonden van bejaarden heeft aan de minister van Maatschappelijk werk een schrijven gericht, waarin het er zijn ongerust heid over uitspreekt dat naar zijn mening vele bejaarden in feite niets zullen ontvangen als mettertijd de uitkering ineens zal worden gedaan. Het orgaan meent dat de uitkering in vele gevallen teniet zal worden gedaan, aangezien het bedrag van de uitkering in verscheidene gemeenten zal worden gekort op de aanvullende steun, die de bejaarden op de nood wet ouderdomsvoorziening ontvangen van de diensten van sociale zaken. Het verzoekt de minister, aan de gemeentebesturen te vragen deze af trek achterwege te laten. Op een bijeenkomst van Ameri kaanse gouverneurs te Atlantic City- hebben negentien van de 21 republi keinse gouverneurs een petitie ge tekend, waarin zij volledige steun toe zeggen voor de herkiezing vap pre sident Eisenhower. Volgens een persbeschouwing over de stand van zaken in het democra tische kamp zal Adlai Stevenson waarschijnlijk kunnen rekenen op vierhonderd stemmen uit de 27 sta ten met democratische gouverneurs. Om op de democratische partijcon ventie tot officiële partijkandidaat te worden gekozen heeft hij 681 en een halve stem nodig. Drie personen werden zwaar en twee licht gewond bij een botsing van een Volkswagenbusje met een per sonenauto, op de Stadhouderskade te •Amsterdam. In het busje bevonden zich acht inzittenden, in de perso nenauto twee. Volgens de politie gaf het busje, dat van het Oosteinde kwam, geen voorrang aan de per sonenauto. Tengevolge van de bot sing sloeg de personenauto over de kop. Negen Amsterdamse metselaars, die deze maand kwaad wegliepen, toen hun patroons hun mededeelden, dat ze geen zin meer hadden nog langer zwarte lonen uit te betalen, zijn in een kort geding door de president van de rechtbank te Amsterdam, naar deze werkgevers teruggezonden. Hij beval hen reeds van daag het werk te hervatten en niet weer de dienstbetrekking te verbreken op straffe van verbeurdverklaring van een dwangsom per dag van f 15.— voor iedere metselaar. Om uitstel der hervat ting te voorkomen, verklaarde de president het vonnis bij voor baat uitvoerbaar. De bom barstte maandag jl. voor de vice-president van de Amsterdamse rechtbank. Daar verschenen twaalf metselaarspatroons als eisers tegen 'n aantal metselaars. Inzet van de strijd: de zwarte Ionen. In het kort zit de ge schiedenis als volgt in elkaar. Er worden in ons land aan bouwvakkers, met name in de „schaarse vakken'' zwarte lonen betaald. Dit euvel heeft vooral in Amsterdam, dat wel „de rotte plek in de bouwwereld" wordt genoemd, een ontstellende omvang aangenomen. Er zijn zelfs bedrijven door ten onder gegaan. Enkele patroons waren dit beu. Zij hebben kort geleden bekend gemaakt dat zy er een einde aan wilden maken en dat zij voortaan de lonen zouden betalen volgens liet zgn. Modelboek. In dit boek komen de wettelijke re gelingen omtrent lonen, tarieven enz. voor. Drie patroons kregen onmiddellijk de gevolgen te dragen: hun metselaars liepen namelijk weg. Geen manier Nu kan dit niet zomaar. Er is voor verandering van werkgever toestem ming nodig van het Arbeidsbureau. En natuurlijk was dit het punt, waar aan de raadsman van de patroons de zaak ophing in het kort geding. Hij vorderde nl. veroordeling van de metselaars en vroeg* een dwangsom bij niet terugkeren naar hun oude werkgevers van 35 gulden per dag. De zaak werpt een schril licht op de toe standen in het bouwbedrijf. De met selaars, waarom het hier ging, ver dienden per week ongeveer f 120.—. Volgens het Modelboek had dit be drag ongeveer f 80 moeten zijn. Dat klopte met wat een van de metselaars tot zijn verdediging aanvoerde. Er was met de patroons slechts sprake (Advertentie) Dat is werk voor Uw tandarts. Maar als eerste hulp dat f-l-i-t-s-t Uw klachten weg! De onderhandelingen tussen Neder land en de Verenigde Staten over het sluiten van overeenkomst voor de burgerluchtvaart, welke op 5 april van dit jaar een aanvang namen, doch sedert half mei waren onder broken, zullen op 10 juli a.s. te Was hington worden voortgezet. In bevoegde kringen verheelt men niet, dat er zich by de onderhandelin gen moeilijkheden hebben voorge daan, maar men wijst er op, dat aan beide kanten het verlangen bestaat de onderhandelingen tot een goed einde te brengen. Nederland is het enige land in west-Europa, waar mede de Verenigde Staten tot nu toe nog geen luchtvaartovereenkomst sloten. De Nederlandse en Ameri kaanse luchtvaartdiensten op de lij nen New YorkAmsterdam en New YorkMiamiCuracao kunnen, dank zij wederzijdse tijdelijke goedkeurin gen, worden onderhouden. De moeilijkheden, waarop de on derhandelingen gestuit zijn, vloeien, zo zegt men, voort uit de aarzeling van de Amerikaanse regering, om aan Nederland toe te staan een lijn AmsterdamLos Angeles via Mon treal in Canada en een lijn Amster damHouston in Texas, eveneens via Montreal, te openen. Aan de onderhandelingen, welke fietsen blijken namelijk te wij- ep 10 juli hervat zullen worden, gaat De „Andes expeditie 1956" heeft het alpinistisch gedeelte in de Cordillera Vilcabamba in Peru voltooid. De drie voornaamste toppen van het expe- ditiegebied werden bestegen, n.l. de 575# m. hoge Cerro Veronica, de 5780 m. hoge Pico Soray (beide voordien nog onbetreden), en de 610# m. hoge Nevado Salcantay. De beklimming van de Cerro Ve ronica geschiedde op 15 mei via de Ono Graat. Een aanvalskamp werd geplaats op 5100 m. De top werd bereikt door de Fransman Lionel Terray, de Zwitser Jenny, de twee Nederlanders Egeler en de Booy, en de Peruaanse drager Eliseo Var gas. De beklimming van de Pico Soray volgde op de 3de juni. Een aanvals kamp werd geplaatst op ungeveer a000 m. Da baaüjging, via aan fa- compliceerde route in de noordwand, was moeilijk en gevaarlijk wegens vrijwel constante lawine-dreiging. De top werd pas tegen de avond bereikt, door Terray, Jenny, Egeler en de Booy. De moeilijke afdaling werd ge durende de nacht, bij lamplicht, vol bracht. Acht dagen later, op 11 juni, volg de tenslotte de beklimming van de Nevado Salcantay, eveneens via de noordwand. Hier moesten twee aan- valskampen worden geplaatst, resp. op 5100 m. en op 5800 m. De lange tocht vond plaats onder vrij slechte weersomstandigheden. Egeler moest wegens ziekte in het hoogste aan valskamp achterblijven. Terray, Jen ny en de Booy bereikten de top. Met deze drie beklimmingen is het gehele alpinistisch program der An des-expeditie 1956 ten uitvoer ge- brMbi. op het ogenblik een uitwisseling van voorstellen langs diplomatieke weg vooraf. Men meent in dit verband te weten, dat de Nederlandse regering vasthoudt aan het voornemen om de lijnen AmsterdamLos Angeles en AmsterdamHouston te openen, doch heeft medegedeeld, dat er geen spra ke is van het vervoeren van passa giers naar de Canadese tussenlan- dings-plaats Montreal of te Houston passagiers op te nemen voor Mexico. De Amerikaanse autoriteiten bestu deren de jongste voorstellen van Ne derland met het doel om, naar men zegt, te komen tot een „billijke ver deling" van de te bedienen luchtrou- tes. De Tweede Kamer van het Jor daanse parlement is bij koninklijk de creet ontbonden en de regering zal volgens de grondwet binnen een week moeten aftreden. De regering gaf een verklaring uit, waarin bepaalde groepen en leden van de Kamer beschuldigd worden van activiteit, welke de regeringspolitiek belem mert. De regering, aldus de verkla ring, is voorstander van hulp van andere landen, ter ondersteuning van de Jordaanse politiek van vrijheid, welke koning Hoessein ondernam toen hy het Arabisch legioen werke lijk Arabisch maakte. De regering is verder van mening, dat herziening van het Brits-Jordaanse verdrag van essentieel belang is. De Nederlandse Televisiestichting zal zaterdag uitvoerig aandacht be steden aan de TT-races te Assen. Het NTS-filmjournaal zal met zes ca meramannen, een geluidstechnicus en twee redacteuren naar Assen gaan. Voorts zullen twee sportvliegtuigen van de nationale luchtvaartschool de films overvliegen naar het sportvlieg- veld te Hilversum, waar men in het nieuwe laboratorium van Multifilm de films snel zal ontwikkelen. De laatste opnamen van de dag zullen met een speciale helikopter vanaf het Asser circuit naar Hilver sum worden vervoerd. Zaterdagavond om 10.45 uur, na afloop van het ge wone programma, zal een volledige reportage van de TT worden ver toond. Schenectady, New York, 26 juni, - In Amerikaanse laboratoria wordt koortsachtig gewerkt aan de samen stelling van een smeermiddel, dat bestand is tegen de hoge tempera turen, die ontstaan in vliegtuigen, die meet een snelheid van 2.400 kilo meter of meer zullen vliegen. Vol gens een der aan de General Electric Company verbonden geleerden, Dr. Donald F.Witcoek. is men al een heel stuk in de goede richting ge vorderd. Dit zou er op wijzen, dat een oplos sing zou zijn gevonden voor een van de moeilijkste problemen, waarmee de ontwerpers van nieuwe vliegtuigen nog te kampen hebben. Bij snelheden van 2 of meer Mach. (geluidssnel heid) kunnen de gebruikelijke smeer middelen. door de zeer hoge warmte die wordt ontwikkeld, niet gebruikt worden. De nieuwe smeermiddelen zullen bij temperaturen tussen 550 en 1100 graden Celsius - meer dan driemaal de hitte, waartegen de huidige smeer oliën bestand zijn - gebruikt moe ten worden. Thans vormt het gemis van dergelijke smeermiddelen de ernstigste hinderpaal bij de ontwikke ling van vliegtuigen met snelheden, waarbij de huidige snelheidsrecords kinderspel zullen lijken. Er zijn namelijk al metalen, die bestand zijn tegen temperaturen tot 1100 graden C., maar een smeermid del, dat daarbij zou zijn te gebrui ken, ontbrak tot dusver. In de hy- Te Sneek zijn drie personen ernstig en vier personen licht gewond bij een botsing tussen een personenauto, be stuurd door P. A. uit Sneek en een autobus van de Nederlandse Tram weg Maatschappij met 16 passagiers, bestuurd door chauffeur J. D. De personenauto, die de rijksweg van uit een zijweg in de richting Sneek wilde oversteken, werd door de bus, die met een snelheid van ongeveer 75 km per uur uit de rich ting Heerenveen naderde, gegrepen. De stuurinrichting van de autobus raakte defect en het linker voorwiel werd ontzet waardoor de bus met grote snelheid naar de linkerkant het rijwielpad opvloog en door een dichte haag in de daarachter gelegen berm- sloot terecht kwam. Zeven gewonden werden door een viertal doktoren en de ijlings toe geschoten Rode Kruis-colonne onder zocht en naar het ziekenhuis over gebracht, waar vier hunner na ver bonden te zijn weer naar huis kon den gaan. De autobus was van binnen geheel vernield, terwijl de voorkant der per sonenauto flink beschadigd werd. Meer dan 2000 negervrouwen zijn met hun kinderen uit de negerkraal van Evaton, bij Johannesburg, ge vlucht om niet bij de daar steeds opvlammende gevechten te worden betrokken. De spanning in de kraal duurt nu reeds drie dagen. De negers zijn het oneens over de boycot van bussen, naar aanleiding van rassenscheiding. Tot dusverre zijn er vier doden ge vallen. draulische systemen van de moder ne vliegtuigen is de hoogste grens ongeveeer 260 graden C. en in de la gers omstreeks 180*graden. Vloeibare siliconen kunnen nog goed gebruikt worden bij 315 graden C.,; het maximum ligt hier bij 370 graden C. De nieuwe smeermiddelen zullen evenwel bij rood gloeihitte nog vloeibaar zijn en daarmede voor de vliegtuigontwerper geheel nieuwe ho rizonten openen. Volgens Dr. Wilcock is nu nog de grote moeilijkheid, dat deze smeer middelen te gauw stollen. Enkele van deze smeermiddelen hebben na melijk een zo fantastisch hoog kook punt, dat ze al bij een temperatuur van ongeveer 200 graden C. vast wor den. een temperatuur, waarbij de thans gebruikte smeeroliën gaan ko ken. De scheikundige ziet zich dus voor de taak geplaatst de structuur van deze hoog kokende moleculen zo danig te veranderen, dat ze ook bij lage temperaturen vloeibaar blijven en hun „olieachtige" eigenschappen behouden. Tot dusver zijn 226 personen in Makassar tengevolge van de pokken overleden. De gezondheidsdienst van de stad bereidt thans met de ge zondheidsdienst van het leger een campagne tot massa-vaceinatie voor om de ziekte te bestrijden en ver dere uitbreiding te voorkomen. Het ministerie van gezondheid in Djakarta heeft een specialist naar Makassar gezonden om bijstand te verlenen in de strijd tegen de epi demie. Aangenomen wordt, dat de pokken afkomstig zijn uit zuid-Celebes en door vluchtelingen naar Makassar zijn overgebracht. Een verbod aan buitenlandse schepen om de haven van Makassar aan te doen, wordt momenteel overwogen. Inmiddels heeft de Garuda Indo nesian Airways aangekondigd, dat passagiers, die in Makassar aan boord komen, een bewijs van inenting tegen pokken moeten hebben. Blijkens de jongste statistieken over het aantal leerlingen op de scholen in Belgiscti Congo telt het officieel lekenonderwijs 21.700 leer lingen. De staats-scholen, die onder beheer staan van congregaties van paters of missiezusters, doch voor wat betreft de controle van de staat afhangen, hebben momenteel 5.600 leerlingen. Aan de gesubsidieerde ka tholieke missiescholen leren 770.690 kinderen, terwijl dit aantal voor de protestantse scholen op 91.950 ligt. Wat het niet gesubsidieerd onder wijs betreft, hebben de katholieke missies 61.390 leerlingen, de pro testantse missies 230.590 en de scho len van vennootschappen 75.550 leer lingen. In totaal genieten 1.257.570 kinde ren onderwijs, waarvan meer dan 837.700 katholiek onderwijs. (Advertentie) UI Mime H ZOOH n. PLiA4 004 DlfiKIBfl AWWJ I PO1* EFFECTEN-COUPONS van een mondelinge overeenkomst. Over het gehele te hoge uitbe taalde bedrag is loonbelasting enz. betaald. „Het is 'geen manier", aldus de raadsman van een van de metse laars, dat een patroon zonder voor afgaande waarschuwing ineens terug grijpt op het Modelboek. Men moet, zo vond hij, met de feitelijke situatie maar rekening houden." De rechter was het er niet mee eens. Hij ging van het standpunt uit, dat het ontoelaatbaar is, om een be staande misstand na jaren op de rech ter af te wentelen. Getart!.... „We worden gewoon getart door de werknemers", merkte een van de pa troons op. De metselaars vertellen ons, dat er „daar en daar" meer be taald wordt. Leggen we ons daar niet bij neer en betalen we niet ook de ho gere lonen, die men vraagt, dan lopen de mensen weg. Wij betalen nu al 25 tot .30 procent meer dan de toege stane lonen. Dat is dus „zwart". „Maar er is geen houden meer aan." Het trieste van de zaak is, dat er volgens de raadsman van een van de patroons, gemodderd en gekonkeld wordt. Er is een loonregeling, die door werkgevers- en werknemersorganisa ties is goedgekeurd. Nu al jaren houdt men er zich niet aan. Zowel het Col lege van Rijksbemiddelaars als de werkgevers zelf staan machteloos tegenover deze ontwikkeling, die het loonbeleid van de regering in ern stige mate doorkruist. Nadrukkelijk stelde de raadsman van de patroons tenslotte, dat de orga nisaties van de werknemers bang zijn, om hun geerganiseerden te zeg gen: „het is plicht, om zich aan ae regelingen te houden en de overeen gekomen lonen te accepteren." Produktiviteit Een van de klachten van de pa troons was ook, dat de arbeidspro- duktiviteit van de metselaars, on danks de hogere lonen voortdurend bleef dalen. Wij vragen ons nu al leen maar af, hoe die arbeidspro- duktiviteit er af zal komen, wan neer de veroordeelde werknemers weer bij hun oude patroons aan het werk gaan. Bovendien moet men zich afvragen, wat de reactie zal zijn van de al dan niet georga niseerde bouwvakarbeiders in Am sterdam. Van malse jonge groente, geu rige kruiden en OXO vleesex tract maakt de OXO-kok voor U een heerlijke Juliennesoep. U moet OXO groentesoep een maal geprobeerd hebben om te kunnen zeggen„dit is het beste,1 dat ik ooit heb geproefd". En het is zo handig. Zonder enige moeite hebt U uit één. pakje in korte tijd 4 flinke borden vol-j komen natuurlijke groentesoep.' Het heeft geen zin of wij U af zeggen, dat OXO soepen supe rieur zijn; Uzelf kunt het beste daarover een oordeel vellen* Neem morgen eens een pakje OXO Juliennesoep en U hebthet merk van Uw keuze gevonden. oxo SOEPEN „Chicken" kippensoep, Torna* tensoep, Juliennesoep, Cham* pignonsoep, Vermicelllsoep, Aspergesoep, Bruinebonenspep Belangrijke feiten deden zich in de afgelopen week niet voor, of het zou moeten zijn, het af wijzen van de arbeidsvoorwaar den die in Amerika door de werkgevers in de sfaalnijver- heid aan de werknemers waren aangeboden. Staalwaarden wa ren hier zwakker; er werd nog al vrij veel ruimte in beslag ge nomen door artikelen, aan dit onderwerp gewijd, alsof men niet tevoren weet, hoe alles zal verlopen. Een staking kan zich niemand permitteren. Werkelijk stakingsgevaar is er ook niet aanwezig geweest. Intussen cir culeerden dinsdag reeds ge ruchten, dat een oplossing op handen was, waarop de beurs gunstig reageerde. Verder is het de gehele week ge- kwakkel geweest. Intussen schijnt de automobielnijverheid besloten te heb ben ook in het derde kwartaal de produktie van de automobielen dras tisch te beperken om te bereiken, dat de grote voorraden geruimd zouden zijn, voordat de nieuwe 1957-model- len aan de markt komen. Het lijkt er dus veel op of deze inkrimping een „reculer" is „pour mieux sauter". Aan genomen mag worden, dat de Grote Drie hiervan slechts zeer voorbijgaan de last zal hebben. In Amsterdam is ook zeer weinig gebeurd. Het hoofdfonds volgde vrij nauwkeurig de koersontwikkeling te New-York, Tet slot kwam op 794. Voor Unilever en Philips bestond meer belangstelling. De hoogste pun ten lagen op resp. 423 en 307. AKU was per saldo iets lager, 265 3/4. Van binnenlandse industriëlen kon Van Berkei's Patent van 278 tot 280 aan trekken en verbeterden certificaten Calvé Delft van 328 tot 334. Fokker kon van het dividend van 12 pet. in tussen 7,5 pet goedmaken. Hoogovens sloten onveranderd, terwijl van Gel der 3.5 punt steeg. Ford daalde van 334 tot 317. Wilton Feijenoord was 5.5 punt lager. Scheepvaart Unie was cum divi dend praktisch onveranderd, terwijl ex dividend het slot kwam op 169, hetgeen op een verlies van 3 pet neer komt. De stockdividenden, die f 86.- moesten opbrengen, werden de eerste dag tegen f 84 verhandeld. Ook hier dus weer 't verschijnsel, dat de stock dividenden een druk op de koers uit oefenen. H.A.L. verloor 2 punten. Kon. Java China Paketvaart sloot op 176 3/4, terwijl K.N.S.M., waarvan ae eerste dagen de claims van f 130 tot f 140 opliepen, en later nog op t 134.50 warden afgedaan, per slot van rekening van 159 1/4 tot 164 kon oplopen, toen de claimhandel achter de rug was. Stockdividenden waren onveran derd f 45.30. R'damsche Lloyd moest ook een veer laten tot 173.5. Mij. Ne derland moest de laatste dag met 190 genoegen nemen, terwijl van Omme ren tot 283 daalde. Voor cultuurwaarden was de stem ming verdeeld. Amsterdam Rubber was onveranderd, terwijl Bandar Rubber 3 punten kon oplopen tot 153 en Oostkust zelfs op ae gunstige di videndverwachtingen van 123.5 tot 140 bieden opliep. H.V.A., waarvan 't verslag ongetwijfeld is tegengevallen, liep van 119 3/4 tot 116 terug. Overigens gaven alle rubrieken zo wel koersafwijkingen naar beneden als naar boven te zien, doch van grote betekenis waren de verschillen niet. Het lijkt ernaar, alsof op de obli- gatiemarkt de rust weer enigszins is teruggekeerd, alhoewel verschillende fondsen toch weer met lagere noterin gen genoegen moesten nemen. Op de emissiemarkt verraste de N. V. Rijnstaal met een emissie van f 2.333.000 nieuwe aandelen tegen 'n koers van 100 pet. met recht van voor keur voor oude aandeelhouders in de verhouding van 3 op 2. Deze emissie moet gezien worden als een voortzet ting van de emissie, welke in 1955 plaats vond. OBLIGATIES 19, 3 Ned. 1962-1964 3—3»/!% Ned. '47 3 Ned. '47 doll.l. 3 Ned. '37 3 Ned. Inv.cert. 3 Grootb.obl. '46 3 Ned.-Indië '37 A 3»/4% Ned. '53 AANDELEN A'damsche Bank R'damsche Bank De Twentsche Bank Nat. Handelsbank Ned. Handel-Mij Alg. Kunstzijde Unie v.d. Bergh's en Jurgens Machinefabriek Breda Van Gelder Zonen Unilever Nederl. Ka-belfabr. Philips' Gloeilampen Kon. Ned. Hoogovens Wilton Fijenoord Int. Gew.beton Bouw Internatio Billiton Mij II Kon. Ned. Petroleum Rubbereult. Mij A'dam Bandar Rubber Mij Holl. Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomb. Mij Ned. Scheepvaart Unie Rotterdamsohe Lloyd Kon. Java China Pak.v. Ver. Vorstenl. Cult. Mij Handelsver. A'dam Ned. Ind. Suiker Unie Ver. Deli Maatschappijen Senembah AMERIKAANSE FONDSEN Anaconda Copper M. C. 73 9/16 73 Bethlehem Steel Corp. 146 1/2 146 3/4 General Motors 43 3 4 44 3/4 International Nickel 93 7/6 96 1/2 Rep. Steel Corp. 43 3 8 43 9/16 Unitel States Steel Corp. 541/2 55 3 8 Cities Service Comp. 68 66 3'4 Shell Union Oil Comp. 80 3 8 80 3 4 Tide Water Ass. Oil Comp. 461/8 43 5/3 Southern Pacific Comp. 51 5/8 50 3/4 Vmon Pacific Railr. G. 1761/2 1711/2 6 '56 26/6 '56 95 11/16 95 7/16 91 3/16 91 5/16 92 3/4 93 7/8 91 5/8 91 3/4 95 7/16 95 3/8 91 3/16 91 1/4 92 11/16 92 1/2 98 5/16 98 5/8 236 1/2 235 216 1/2 210 1/4 223 222 134 3/4 133 196 198 1/2 268 265 3/4 292 1/2 295 171 172 1/2 243 1/2 247 412 1/4 410 310 308 293 1/2 303 1/2 323 323 3/4 315 309 1/2 143 141 125 3/4 126 252 1/2 254 1/2 793 .794 98 5/8 98 1/2 150 153 184 1/2 182 1/2 159 1/4 164 190 169 ex div. 180 173 1/2 177 1/2 176 3/4? 40 41 119 3/4 69 116 CQ 135 oo 133 80 1/2 80 1/8

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9