id
Grote kwaal moet men met grote
remedies
bestrijden
V
ONDERHANDELINGEN
GAAN NIET ZO VLOT
Nieuw smeermiddel voor
vliegtuig van de toekomst
i?'
ZEER RUSTIGE WEEK
Bejaarden
ongerust
WEGGELOPEN METSELAARS
MOETEN TERUG NAAR BAAS
Koersen weinig
veranderd
A.N.W.B. over toeneming van het verkeer:
Andes-expeditie 1956heeft
alpinistisch gedeelte voltooid
8
A
vaam blad
Geen wilde fantasie van een overspannen
tekenaarmaar de pure werkelijkheid van
het hedendaagse Amerika. Over enkele
jaren ook in Nederland
J
Uitkering ineens
Presidentsverkiezing
in de VS.
Vijf gewonden bij
botsing in Amsterdam
Veroordeling van zwarte lonen
Modelboekionen
Kiespijn
AKKERTJE
Luchtvaartakkoord met VS.
Slecht weer en constante lawine-dreiging
Jordaanse kamer
ontbonden
T.T.-races in Assen
voor de televisie
Bestand tegen
grote hitte
Zeven gewonden bij
autobusongeval
te Sneek
Relletjes bij
Johannesburg
't Is
de groente
die het
'm doet
In Makassar:
Pokkenepidemie
breidt zich uit.
Katholiek onderwijs
in de Congo
Beursoverzicht van 20 t.m. 26 juni 1956
Olies onveranderd
Staatsfondsen kalm
id#
lrie
Uw
I irk
een
n, die in
voord af-
gen: ,.Het
ns, redder
om vraagt
Doch het
woord ge-
e kaoitein
rijheid ge-
DONDERDAG S8 JÜW W56
Stormachtig is de ontwikke
ling van het verkeer. Een toe
neming van het aantal perso
nen-auto's met 50.000 in één jaar
en van het aantal bromfietsen
en motorrijwielen met 135.000
plaatst en de weggebruiker en
de overheid voor nieuwe pro
blemen. Deze ontwikkeling
vergt met name van de over
heid een aanpassing, welke haar
krachten min of meer te boven
gaat. Een uitbreiding van het
wegennet in dezelfde mate als
het verkeer groeit, kan de over
heid blijkens herhaalde verkla
ringen, niet verwezenlijken. Dus
zit het wegverkeer met een
onvoldoende aangepast wegen
net, met alle narigheden en ri
sico's vandien. De aanpassing
van de verkeerswetgeving laat
eveneens te wensen over.
Dit is de enigszins alarmerende
constatering, die gedaan wordt in het
jaarverslag van de A.N.W.B. over
1955. In de periode tot 1970 zal de
verkeersintensiteit ook verder schrik
barend toenemen, zodat het nodig zal
blijken een grote kwaal met grote re
medies te bestrijden.
In ligt jaarverslag zegt het A.N.W.
B.-bestuur het te betreuren, dat een
aantal belangrijke werken eerst over
een geruim aantal jaren voltooid zul
len kunnen zijn. Als voorbeelden hier
van wordt o.a. genoemd de aanleg van
de rjjksweg Tilburg-Eindhoven, die
toch dringend nodig is, omdat de be
staande verbinding uiterst gevaariijk
is gebleken. Verder de aanleg van een
brug over de Merwede bij Gorinchem.
Het is ook niet verantwoord, zo
wordt gezegd, dat in bestaande en
nieuwe kruisingen nog vaak gelijk
vloerse kruispunten met zijwegen
worden aangelegd, bijvoorbeeld in de
zuidelijke rondweg te Tilburg.
Wat de verkeersveiligheid betreft:
het A.N.W.B.-bestuur is van oordeel,
dat er geen reden is voor een alarm
stemming. Aan een aantal verkeers-
vraagstukken, zoals het voetgangers
probleem, het bromfietsprobleem, de
maximum-snelheid, het besturen „on
der invloed" en het verkeer in de ste
den werd in 3955 bijzondere aandacht
gegeven. Er is ook een statistiek ge
maakt, die een indruk geeft van de
„kwetsbaarheid" der onderscheidene
voertuigen. Duidelijk komt hierin tot
uiting, dat een gewone motor veel ge
vaarlijker is dan auto, fiets of brom
fiets, ofschoon de laatste de ver-
keersdeskundigen geen geringe kop
zorg heeft gegeven.
MAXIMUM-SNELHEID
Wat dit laatste aangaat, de minis
ter heeft nu een maximum-snelheid
voor bromfietsen van 40 km ingevoerd
De A.N.W.B. zou echter graag zien,
dat de maximum-snelheid op rijwiel
paden slechts de helft bedroeg.
Men onderschat de moeilijk
heden niet, die deze bepalingen
kunnen opleveren, maar men
acht toch geen reden aanwezig
ze achterwege te laten. De
meeste ongelukken met brom-
ten aan de hoge snelheden en 't
gebrek aan kennis van de ver-
keersvoorschriften.
De A.N.W.B. prijst zich gelukkig
met de activiteiten die momenteel in
verschillende provincies worden oMt
plooid om tot de aanleg van streek-
rijwielpaden te geraken. Niet alleen
zijn ze toeristisch van belang, maar
bovendien stellen ze het langzame ver
keer in de gelegenheid de drukke
hoofdwegen te vermijden.
RECREATIE
De recreatie-mogelijkheid in Ne
derland blijkt de A.N.W.B. zorgen te
baren.
Herhaaldelijk is al betoogd, zo wordt
gezegd, dat de overheid niet mag vol
staan met de werknemers meer vrije
tijd te verschaffen. Op dat ogenblik
begint een nieuwe taak, nl. de vulling
van de vrije tijd. Indien niet zorg ge
dragen wordt, dat sport en recrea
tie de nieuw-voorgeschreven vrije tijd
kunnen vullen, dan zal het sluiten van
fabrieken en kantoren niet beantwoor
den aan de bedoeling; ^tegendeel, bij
onjuiste besteding van deze vrije tijd
kan deze meer kwaad dan goed doen.
Nu reeds, zonder al deze nieuw te
vullen vrije-dagen, is de recreatie-
mogelijkheid in ons land een probleem
dat elke zomer en elk weekend dui
delijker spreekt. Aarzelend slec'.t
geeft de overheid aandacht aan de tot
haar gerichte noodkreten; van een va
kantiespreiding, een betere gebruik
making dus van de aanwezige re
creatieruimte, is geen sprake. Sterk
krijgt men de indruk, dat in het al
gemeen de problemen van industria
lisatie en grondverbetering en de mi
litaire terreinen zozeer de aandacht
der overheid hebben, dat de recreatie
daarbij in het gedrang komt.
Toch kan de materiële welvaart,
welke de overheid (terecht) voor haar
onderdanen nastreeft, niet stand hou
den zonder de ontspanning, waaraan
iedere werker op zijn tijd behoefte
heeft.
Het centraal orgaan samenwerken
de organisaties van de bonden van
bejaarden heeft aan de minister van
Maatschappelijk werk een schrijven
gericht, waarin het er zijn ongerust
heid over uitspreekt dat naar zijn
mening vele bejaarden in feite niets
zullen ontvangen als mettertijd de
uitkering ineens zal worden gedaan.
Het orgaan meent dat de uitkering
in vele gevallen teniet zal worden
gedaan, aangezien het bedrag van de
uitkering in verscheidene gemeenten
zal worden gekort op de aanvullende
steun, die de bejaarden op de nood
wet ouderdomsvoorziening ontvangen
van de diensten van sociale zaken.
Het verzoekt de minister, aan de
gemeentebesturen te vragen deze af
trek achterwege te laten.
Op een bijeenkomst van Ameri
kaanse gouverneurs te Atlantic City-
hebben negentien van de 21 republi
keinse gouverneurs een petitie ge
tekend, waarin zij volledige steun toe
zeggen voor de herkiezing vap pre
sident Eisenhower.
Volgens een persbeschouwing over
de stand van zaken in het democra
tische kamp zal Adlai Stevenson
waarschijnlijk kunnen rekenen op
vierhonderd stemmen uit de 27 sta
ten met democratische gouverneurs.
Om op de democratische partijcon
ventie tot officiële partijkandidaat te
worden gekozen heeft hij 681 en een
halve stem nodig.
Drie personen werden zwaar en
twee licht gewond bij een botsing van
een Volkswagenbusje met een per
sonenauto, op de Stadhouderskade te
•Amsterdam. In het busje bevonden
zich acht inzittenden, in de perso
nenauto twee. Volgens de politie gaf
het busje, dat van het Oosteinde
kwam, geen voorrang aan de per
sonenauto. Tengevolge van de bot
sing sloeg de personenauto over de
kop.
Negen Amsterdamse metselaars, die deze maand kwaad
wegliepen, toen hun patroons hun mededeelden, dat ze geen zin
meer hadden nog langer zwarte lonen uit te betalen, zijn in een
kort geding door de president van de rechtbank te Amsterdam,
naar deze werkgevers teruggezonden. Hij beval hen reeds van
daag het werk te hervatten en niet weer de dienstbetrekking te
verbreken op straffe van verbeurdverklaring van een dwangsom
per dag van f 15.— voor iedere metselaar. Om uitstel der hervat
ting te voorkomen, verklaarde de president het vonnis bij voor
baat uitvoerbaar.
De bom barstte maandag jl. voor de
vice-president van de Amsterdamse
rechtbank. Daar verschenen twaalf
metselaarspatroons als eisers tegen 'n
aantal metselaars. Inzet van de strijd:
de zwarte Ionen. In het kort zit de ge
schiedenis als volgt in elkaar. Er
worden in ons land aan bouwvakkers,
met name in de „schaarse vakken''
zwarte lonen betaald. Dit euvel heeft
vooral in Amsterdam, dat wel „de
rotte plek in de bouwwereld" wordt
genoemd, een ontstellende omvang
aangenomen. Er zijn zelfs bedrijven
door ten onder gegaan.
Enkele patroons waren dit beu. Zij
hebben kort geleden bekend gemaakt
dat zy er een einde aan wilden maken
en dat zij voortaan de lonen zouden
betalen volgens liet zgn. Modelboek.
In dit boek komen de wettelijke re
gelingen omtrent lonen, tarieven enz.
voor.
Drie patroons kregen onmiddellijk
de gevolgen te dragen: hun metselaars
liepen namelijk weg.
Geen manier
Nu kan dit niet zomaar. Er is voor
verandering van werkgever toestem
ming nodig van het Arbeidsbureau.
En natuurlijk was dit het punt, waar
aan de raadsman van de patroons de
zaak ophing in het kort geding. Hij
vorderde nl. veroordeling van de
metselaars en vroeg* een dwangsom
bij niet terugkeren naar hun oude
werkgevers van 35 gulden per dag. De
zaak werpt een schril licht op de toe
standen in het bouwbedrijf. De met
selaars, waarom het hier ging, ver
dienden per week ongeveer f 120.—.
Volgens het Modelboek had dit be
drag ongeveer f 80 moeten zijn. Dat
klopte met wat een van de metselaars
tot zijn verdediging aanvoerde. Er
was met de patroons slechts sprake
(Advertentie)
Dat is werk voor
Uw tandarts.
Maar als eerste hulp
dat f-l-i-t-s-t Uw klachten weg!
De onderhandelingen tussen Neder
land en de Verenigde Staten over het
sluiten van overeenkomst voor de
burgerluchtvaart, welke op 5 april
van dit jaar een aanvang namen,
doch sedert half mei waren onder
broken, zullen op 10 juli a.s. te Was
hington worden voortgezet.
In bevoegde kringen verheelt men
niet, dat er zich by de onderhandelin
gen moeilijkheden hebben voorge
daan, maar men wijst er op, dat aan
beide kanten het verlangen bestaat
de onderhandelingen tot een goed
einde te brengen. Nederland is het
enige land in west-Europa, waar
mede de Verenigde Staten tot nu
toe nog geen luchtvaartovereenkomst
sloten. De Nederlandse en Ameri
kaanse luchtvaartdiensten op de lij
nen New YorkAmsterdam en New
YorkMiamiCuracao kunnen, dank
zij wederzijdse tijdelijke goedkeurin
gen, worden onderhouden.
De moeilijkheden, waarop de on
derhandelingen gestuit zijn, vloeien,
zo zegt men, voort uit de aarzeling
van de Amerikaanse regering, om
aan Nederland toe te staan een lijn
AmsterdamLos Angeles via Mon
treal in Canada en een lijn Amster
damHouston in Texas, eveneens via
Montreal, te openen.
Aan de onderhandelingen, welke
fietsen blijken namelijk te wij- ep 10 juli hervat zullen worden, gaat
De „Andes expeditie 1956" heeft het
alpinistisch gedeelte in de Cordillera
Vilcabamba in Peru voltooid. De drie
voornaamste toppen van het expe-
ditiegebied werden bestegen, n.l. de
575# m. hoge Cerro Veronica, de 5780
m. hoge Pico Soray (beide voordien
nog onbetreden), en de 610# m. hoge
Nevado Salcantay.
De beklimming van de Cerro Ve
ronica geschiedde op 15 mei via de
Ono Graat. Een aanvalskamp werd
geplaats op 5100 m. De top werd
bereikt door de Fransman Lionel
Terray, de Zwitser Jenny, de twee
Nederlanders Egeler en de Booy,
en de Peruaanse drager Eliseo Var
gas.
De beklimming van de Pico Soray
volgde op de 3de juni. Een aanvals
kamp werd geplaatst op ungeveer
a000 m. Da baaüjging, via aan fa-
compliceerde route in de noordwand,
was moeilijk en gevaarlijk wegens
vrijwel constante lawine-dreiging. De
top werd pas tegen de avond bereikt,
door Terray, Jenny, Egeler en de
Booy. De moeilijke afdaling werd ge
durende de nacht, bij lamplicht, vol
bracht.
Acht dagen later, op 11 juni, volg
de tenslotte de beklimming van de
Nevado Salcantay, eveneens via de
noordwand. Hier moesten twee aan-
valskampen worden geplaatst, resp.
op 5100 m. en op 5800 m. De lange
tocht vond plaats onder vrij slechte
weersomstandigheden. Egeler moest
wegens ziekte in het hoogste aan
valskamp achterblijven. Terray, Jen
ny en de Booy bereikten de top.
Met deze drie beklimmingen is het
gehele alpinistisch program der An
des-expeditie 1956 ten uitvoer ge-
brMbi.
op het ogenblik een uitwisseling van
voorstellen langs diplomatieke weg
vooraf. Men meent in dit verband te
weten, dat de Nederlandse regering
vasthoudt aan het voornemen om de
lijnen AmsterdamLos Angeles en
AmsterdamHouston te openen, doch
heeft medegedeeld, dat er geen spra
ke is van het vervoeren van passa
giers naar de Canadese tussenlan-
dings-plaats Montreal of te Houston
passagiers op te nemen voor Mexico.
De Amerikaanse autoriteiten bestu
deren de jongste voorstellen van Ne
derland met het doel om, naar men
zegt, te komen tot een „billijke ver
deling" van de te bedienen luchtrou-
tes.
De Tweede Kamer van het Jor
daanse parlement is bij koninklijk de
creet ontbonden en de regering zal
volgens de grondwet binnen een week
moeten aftreden. De regering gaf
een verklaring uit, waarin bepaalde
groepen en leden van de Kamer
beschuldigd worden van activiteit,
welke de regeringspolitiek belem
mert. De regering, aldus de verkla
ring, is voorstander van hulp van
andere landen, ter ondersteuning van
de Jordaanse politiek van vrijheid,
welke koning Hoessein ondernam
toen hy het Arabisch legioen werke
lijk Arabisch maakte. De regering is
verder van mening, dat herziening
van het Brits-Jordaanse verdrag van
essentieel belang is.
De Nederlandse Televisiestichting
zal zaterdag uitvoerig aandacht be
steden aan de TT-races te Assen.
Het NTS-filmjournaal zal met zes ca
meramannen, een geluidstechnicus en
twee redacteuren naar Assen gaan.
Voorts zullen twee sportvliegtuigen
van de nationale luchtvaartschool de
films overvliegen naar het sportvlieg-
veld te Hilversum, waar men in het
nieuwe laboratorium van Multifilm
de films snel zal ontwikkelen.
De laatste opnamen van de dag
zullen met een speciale helikopter
vanaf het Asser circuit naar Hilver
sum worden vervoerd. Zaterdagavond
om 10.45 uur, na afloop van het ge
wone programma, zal een volledige
reportage van de TT worden ver
toond.
Schenectady, New York, 26 juni, -
In Amerikaanse laboratoria wordt
koortsachtig gewerkt aan de samen
stelling van een smeermiddel, dat
bestand is tegen de hoge tempera
turen, die ontstaan in vliegtuigen,
die meet een snelheid van 2.400 kilo
meter of meer zullen vliegen. Vol
gens een der aan de General Electric
Company verbonden geleerden, Dr.
Donald F.Witcoek. is men al een
heel stuk in de goede richting ge
vorderd.
Dit zou er op wijzen, dat een oplos
sing zou zijn gevonden voor een van
de moeilijkste problemen, waarmee
de ontwerpers van nieuwe vliegtuigen
nog te kampen hebben. Bij snelheden
van 2 of meer Mach. (geluidssnel
heid) kunnen de gebruikelijke smeer
middelen. door de zeer hoge warmte
die wordt ontwikkeld, niet gebruikt
worden.
De nieuwe smeermiddelen zullen
bij temperaturen tussen 550 en 1100
graden Celsius - meer dan driemaal
de hitte, waartegen de huidige smeer
oliën bestand zijn - gebruikt moe
ten worden. Thans vormt het gemis
van dergelijke smeermiddelen de
ernstigste hinderpaal bij de ontwikke
ling van vliegtuigen met snelheden,
waarbij de huidige snelheidsrecords
kinderspel zullen lijken.
Er zijn namelijk al metalen, die
bestand zijn tegen temperaturen tot
1100 graden C., maar een smeermid
del, dat daarbij zou zijn te gebrui
ken, ontbrak tot dusver. In de hy-
Te Sneek zijn drie personen ernstig
en vier personen licht gewond bij een
botsing tussen een personenauto, be
stuurd door P. A. uit Sneek en een
autobus van de Nederlandse Tram
weg Maatschappij met 16 passagiers,
bestuurd door chauffeur J. D.
De personenauto, die de rijksweg
van uit een zijweg in de richting
Sneek wilde oversteken, werd door
de bus, die met een snelheid van
ongeveer 75 km per uur uit de rich
ting Heerenveen naderde, gegrepen.
De stuurinrichting van de autobus
raakte defect en het linker voorwiel
werd ontzet waardoor de bus met
grote snelheid naar de linkerkant het
rijwielpad opvloog en door een dichte
haag in de daarachter gelegen berm-
sloot terecht kwam.
Zeven gewonden werden door een
viertal doktoren en de ijlings toe
geschoten Rode Kruis-colonne onder
zocht en naar het ziekenhuis over
gebracht, waar vier hunner na ver
bonden te zijn weer naar huis kon
den gaan.
De autobus was van binnen geheel
vernield, terwijl de voorkant der per
sonenauto flink beschadigd werd.
Meer dan 2000 negervrouwen zijn
met hun kinderen uit de negerkraal
van Evaton, bij Johannesburg, ge
vlucht om niet bij de daar steeds
opvlammende gevechten te worden
betrokken.
De spanning in de kraal duurt nu
reeds drie dagen. De negers zijn het
oneens over de boycot van bussen,
naar aanleiding van rassenscheiding.
Tot dusverre zijn er vier doden ge
vallen.
draulische systemen van de moder
ne vliegtuigen is de hoogste grens
ongeveeer 260 graden C. en in de la
gers omstreeks 180*graden.
Vloeibare siliconen kunnen nog
goed gebruikt worden bij 315 graden
C.,; het maximum ligt hier bij 370
graden C. De nieuwe smeermiddelen
zullen evenwel bij rood gloeihitte nog
vloeibaar zijn en daarmede voor de
vliegtuigontwerper geheel nieuwe ho
rizonten openen.
Volgens Dr. Wilcock is nu nog de
grote moeilijkheid, dat deze smeer
middelen te gauw stollen. Enkele
van deze smeermiddelen hebben na
melijk een zo fantastisch hoog kook
punt, dat ze al bij een temperatuur
van ongeveer 200 graden C. vast wor
den. een temperatuur, waarbij de
thans gebruikte smeeroliën gaan ko
ken. De scheikundige ziet zich dus
voor de taak geplaatst de structuur
van deze hoog kokende moleculen zo
danig te veranderen, dat ze ook bij
lage temperaturen vloeibaar blijven
en hun „olieachtige" eigenschappen
behouden.
Tot dusver zijn 226 personen in
Makassar tengevolge van de pokken
overleden. De gezondheidsdienst van
de stad bereidt thans met de ge
zondheidsdienst van het leger een
campagne tot massa-vaceinatie voor
om de ziekte te bestrijden en ver
dere uitbreiding te voorkomen.
Het ministerie van gezondheid in
Djakarta heeft een specialist naar
Makassar gezonden om bijstand te
verlenen in de strijd tegen de epi
demie.
Aangenomen wordt, dat de pokken
afkomstig zijn uit zuid-Celebes en
door vluchtelingen naar Makassar
zijn overgebracht. Een verbod aan
buitenlandse schepen om de haven
van Makassar aan te doen, wordt
momenteel overwogen.
Inmiddels heeft de Garuda Indo
nesian Airways aangekondigd, dat
passagiers, die in Makassar aan
boord komen, een bewijs van inenting
tegen pokken moeten hebben.
Blijkens de jongste statistieken
over het aantal leerlingen op de
scholen in Belgiscti Congo telt het
officieel lekenonderwijs 21.700 leer
lingen. De staats-scholen, die onder
beheer staan van congregaties van
paters of missiezusters, doch voor
wat betreft de controle van de staat
afhangen, hebben momenteel 5.600
leerlingen. Aan de gesubsidieerde ka
tholieke missiescholen leren 770.690
kinderen, terwijl dit aantal voor de
protestantse scholen op 91.950 ligt.
Wat het niet gesubsidieerd onder
wijs betreft, hebben de katholieke
missies 61.390 leerlingen, de pro
testantse missies 230.590 en de scho
len van vennootschappen 75.550 leer
lingen.
In totaal genieten 1.257.570 kinde
ren onderwijs, waarvan meer dan
837.700 katholiek onderwijs.
(Advertentie)
UI Mime H ZOOH n.
PLiA4 004
DlfiKIBfl AWWJ I PO1*
EFFECTEN-COUPONS
van een mondelinge overeenkomst.
Over het gehele te hoge uitbe
taalde bedrag is loonbelasting enz.
betaald. „Het is 'geen manier", aldus
de raadsman van een van de metse
laars, dat een patroon zonder voor
afgaande waarschuwing ineens terug
grijpt op het Modelboek. Men moet,
zo vond hij, met de feitelijke situatie
maar rekening houden."
De rechter was het er niet mee
eens. Hij ging van het standpunt uit,
dat het ontoelaatbaar is, om een be
staande misstand na jaren op de rech
ter af te wentelen.
Getart!....
„We worden gewoon getart door de
werknemers", merkte een van de pa
troons op. De metselaars vertellen
ons, dat er „daar en daar" meer be
taald wordt. Leggen we ons daar niet
bij neer en betalen we niet ook de ho
gere lonen, die men vraagt, dan lopen
de mensen weg. Wij betalen nu al 25
tot .30 procent meer dan de toege
stane lonen. Dat is dus „zwart".
„Maar er is geen houden meer aan."
Het trieste van de zaak is, dat er
volgens de raadsman van een van de
patroons, gemodderd en gekonkeld
wordt. Er is een loonregeling, die door
werkgevers- en werknemersorganisa
ties is goedgekeurd. Nu al jaren houdt
men er zich niet aan. Zowel het Col
lege van Rijksbemiddelaars als de
werkgevers zelf staan machteloos
tegenover deze ontwikkeling, die het
loonbeleid van de regering in ern
stige mate doorkruist.
Nadrukkelijk stelde de raadsman
van de patroons tenslotte, dat de orga
nisaties van de werknemers bang
zijn, om hun geerganiseerden te zeg
gen: „het is plicht, om zich aan ae
regelingen te houden en de overeen
gekomen lonen te accepteren."
Produktiviteit
Een van de klachten van de pa
troons was ook, dat de arbeidspro-
duktiviteit van de metselaars, on
danks de hogere lonen voortdurend
bleef dalen. Wij vragen ons nu al
leen maar af, hoe die arbeidspro-
duktiviteit er af zal komen, wan
neer de veroordeelde werknemers
weer bij hun oude patroons aan
het werk gaan. Bovendien moet
men zich afvragen, wat de reactie
zal zijn van de al dan niet georga
niseerde bouwvakarbeiders in Am
sterdam.
Van malse jonge groente, geu
rige kruiden en OXO vleesex
tract maakt de OXO-kok voor
U een heerlijke Juliennesoep.
U moet OXO groentesoep een
maal geprobeerd hebben om te
kunnen zeggen„dit is het beste,1
dat ik ooit heb geproefd". En het
is zo handig. Zonder enige
moeite hebt U uit één. pakje in
korte tijd 4 flinke borden vol-j
komen natuurlijke groentesoep.'
Het heeft geen zin of wij U af
zeggen, dat OXO soepen supe
rieur zijn; Uzelf kunt het beste
daarover een oordeel vellen*
Neem morgen eens een pakje
OXO Juliennesoep en U hebthet
merk van Uw keuze gevonden.
oxo
SOEPEN
„Chicken" kippensoep, Torna*
tensoep, Juliennesoep, Cham*
pignonsoep, Vermicelllsoep,
Aspergesoep, Bruinebonenspep
Belangrijke feiten deden zich
in de afgelopen week niet voor,
of het zou moeten zijn, het af
wijzen van de arbeidsvoorwaar
den die in Amerika door de
werkgevers in de sfaalnijver-
heid aan de werknemers waren
aangeboden. Staalwaarden wa
ren hier zwakker; er werd nog
al vrij veel ruimte in beslag ge
nomen door artikelen, aan dit
onderwerp gewijd, alsof men
niet tevoren weet, hoe alles zal
verlopen. Een staking kan zich
niemand permitteren. Werkelijk
stakingsgevaar is er ook niet
aanwezig geweest. Intussen cir
culeerden dinsdag reeds ge
ruchten, dat een oplossing op
handen was, waarop de beurs
gunstig reageerde.
Verder is het de gehele week ge-
kwakkel geweest. Intussen schijnt de
automobielnijverheid besloten te heb
ben ook in het derde kwartaal de
produktie van de automobielen dras
tisch te beperken om te bereiken, dat
de grote voorraden geruimd zouden
zijn, voordat de nieuwe 1957-model-
len aan de markt komen. Het lijkt er
dus veel op of deze inkrimping een
„reculer" is „pour mieux sauter". Aan
genomen mag worden, dat de Grote
Drie hiervan slechts zeer voorbijgaan
de last zal hebben.
In Amsterdam is ook zeer weinig
gebeurd. Het hoofdfonds volgde vrij
nauwkeurig de koersontwikkeling te
New-York, Tet slot kwam op 794.
Voor Unilever en Philips bestond
meer belangstelling. De hoogste pun
ten lagen op resp. 423 en 307. AKU
was per saldo iets lager, 265 3/4. Van
binnenlandse industriëlen kon Van
Berkei's Patent van 278 tot 280 aan
trekken en verbeterden certificaten
Calvé Delft van 328 tot 334. Fokker
kon van het dividend van 12 pet. in
tussen 7,5 pet goedmaken. Hoogovens
sloten onveranderd, terwijl van Gel
der 3.5 punt steeg. Ford daalde van 334
tot 317. Wilton Feijenoord was 5.5
punt lager.
Scheepvaart Unie was cum divi
dend praktisch onveranderd, terwijl
ex dividend het slot kwam op 169,
hetgeen op een verlies van 3 pet neer
komt. De stockdividenden, die f 86.-
moesten opbrengen, werden de eerste
dag tegen f 84 verhandeld. Ook hier
dus weer 't verschijnsel, dat de stock
dividenden een druk op de koers uit
oefenen. H.A.L. verloor 2 punten.
Kon. Java China Paketvaart sloot op
176 3/4, terwijl K.N.S.M., waarvan ae
eerste dagen de claims van f 130 tot
f 140 opliepen, en later nog op
t 134.50 warden afgedaan, per slot
van rekening van 159 1/4 tot 164 kon
oplopen, toen de claimhandel achter
de rug was.
Stockdividenden waren onveran
derd f 45.30. R'damsche Lloyd moest
ook een veer laten tot 173.5. Mij. Ne
derland moest de laatste dag met 190
genoegen nemen, terwijl van Omme
ren tot 283 daalde.
Voor cultuurwaarden was de stem
ming verdeeld. Amsterdam Rubber
was onveranderd, terwijl Bandar
Rubber 3 punten kon oplopen tot 153
en Oostkust zelfs op ae gunstige di
videndverwachtingen van 123.5 tot
140 bieden opliep. H.V.A., waarvan 't
verslag ongetwijfeld is tegengevallen,
liep van 119 3/4 tot 116 terug.
Overigens gaven alle rubrieken zo
wel koersafwijkingen naar beneden als
naar boven te zien, doch van grote
betekenis waren de verschillen niet.
Het lijkt ernaar, alsof op de obli-
gatiemarkt de rust weer enigszins is
teruggekeerd, alhoewel verschillende
fondsen toch weer met lagere noterin
gen genoegen moesten nemen.
Op de emissiemarkt verraste de N.
V. Rijnstaal met een emissie van
f 2.333.000 nieuwe aandelen tegen 'n
koers van 100 pet. met recht van voor
keur voor oude aandeelhouders in de
verhouding van 3 op 2. Deze emissie
moet gezien worden als een voortzet
ting van de emissie, welke in 1955
plaats vond.
OBLIGATIES 19,
3 Ned. 1962-1964
3—3»/!% Ned. '47
3 Ned. '47 doll.l.
3 Ned. '37
3 Ned. Inv.cert.
3 Grootb.obl. '46
3 Ned.-Indië '37 A
3»/4% Ned. '53
AANDELEN
A'damsche Bank
R'damsche Bank
De Twentsche Bank
Nat. Handelsbank
Ned. Handel-Mij
Alg. Kunstzijde Unie
v.d. Bergh's en Jurgens
Machinefabriek Breda
Van Gelder Zonen
Unilever
Nederl. Ka-belfabr.
Philips' Gloeilampen
Kon. Ned. Hoogovens
Wilton Fijenoord
Int. Gew.beton Bouw
Internatio
Billiton Mij II
Kon. Ned. Petroleum
Rubbereult. Mij A'dam
Bandar Rubber Mij
Holl. Amerika Lijn
Kon. Ned. Stoomb. Mij
Ned. Scheepvaart Unie
Rotterdamsohe Lloyd
Kon. Java China Pak.v.
Ver. Vorstenl. Cult. Mij
Handelsver. A'dam
Ned. Ind. Suiker Unie
Ver. Deli Maatschappijen
Senembah
AMERIKAANSE FONDSEN
Anaconda Copper M. C. 73 9/16 73
Bethlehem Steel Corp. 146 1/2 146 3/4
General Motors 43 3 4 44 3/4
International Nickel 93 7/6 96 1/2
Rep. Steel Corp. 43 3 8 43 9/16
Unitel States Steel Corp. 541/2 55 3 8
Cities Service Comp. 68 66 3'4
Shell Union Oil Comp. 80 3 8 80 3 4
Tide Water Ass. Oil Comp. 461/8 43 5/3
Southern Pacific Comp. 51 5/8 50 3/4
Vmon Pacific Railr. G. 1761/2 1711/2
6 '56
26/6 '56
95 11/16 95 7/16
91 3/16
91 5/16
92 3/4
93 7/8
91 5/8
91 3/4
95 7/16
95 3/8
91 3/16
91 1/4
92 11/16 92 1/2
98 5/16
98 5/8
236 1/2
235
216 1/2
210 1/4
223
222
134 3/4
133
196
198 1/2
268
265 3/4
292 1/2
295
171
172 1/2
243 1/2
247
412 1/4
410
310
308
293 1/2
303 1/2
323
323 3/4
315
309 1/2
143
141
125 3/4
126
252 1/2
254 1/2
793
.794
98 5/8
98 1/2
150
153
184 1/2
182 1/2
159 1/4
164
190
169
ex div.
180
173 1/2
177 1/2
176 3/4?
40
41
119 3/4
69
116
CQ
135
oo
133
80 1/2
80 1/8