INDIA EEN WERELDSTAAT? AAMBEIEN Rechten en plichten PagblaD P e j&tem De: (opgeheven!) kasten houden welvaart tegen ONRUSTIGE STEMMING BEHEERSTE DAMRAK Middeleeuwse toestanden I IN DE BRAND GEBLEVEN GEBREK AAN MANKRACHT BELGIë KRIJGT EEN SCHOONHEIDSKUUR DERDE BLAD DONDERDAG 21 JUNI 1936 Nehroe s politiek Langzame groei De zielsverhuizing Het kaste-stelsel HEMOTABS Wekelijks beursoverziclit van 6 t.m. 19 juni 1956 Ir Voogd onderzoekt champignonteelt IIET RECIIT VAN DE WERKMAN GEVOLGEN Invloed ziekte van Eisenhower Unilever vast Schommelingen Stockdividenden Luchtmacht in de VS. Vliegende hoeren naar Europa In 1958 moet alles af zijn Versiering Wij weten het allen: Rusland en Amerika vechten met de grootst mogelijke overgave om hun positie in India te handha ven en, als het kan te verbeteren om zo een grote invloed te hebben op het land dat waarschijnlijk in de toekomst wel een van de toonaangevende landen van de wereld zal worden. Doch om zover te komen is er nog een lange weg af te leggen en dit liiet alleen, deze weg zou eenvoudig niet af te leggen zijn zonder steun van de twee machtige wereldstaten Rusland en Amerika. Nehroe, India's premier, weet als be kwaam politicus deze twee groot machten juist in zijn hand tegen el kaar uit te spelen, waardoor van bei de zijden miljoenen in natura, maar tevens ook in klinkende munt binnen stromen om India uit de nood te hel pen, zoals dat menslievend betiteld wordt, maar er spreken zeker ook andere motieven mee, als het verkrij gen van invloed juist hier, waar mil joenen mensen opeen gepakt leven en wonen en die straks door hun partij kiezen de schaal zullen kunnen doen doorslaan. Maar vooralsnog is 't land economisch nog van te weinig bete kenis om reeds nu politiek veel te kunnen presteren. Dat er armoede heerst in een land met zo'n overstel pende mensenmassa is te begrijpen, maar dat deze zo wreecj en huivering wekkend moet zijn, is in een zo vruchtbaar land toch moeilijk te door zien, tenzij men de geschiedenis van het volk wat nader kent en onder ae loupe genomen heeft. Nu is een geschiedenis van een oosters volk praktisch steeds zeer sterk verbonden met zijn godsdienstige overtuigingen en praktijken, zo ook hier. Men kan het overgrote deel van de bevolking alhier, rekenen als beho rende bij het hindoeïsme. Een na dere omschrijving van dit woord hin doeisme is niet dan met zeer veel moeite te geven. Men zou het een complex van ze den en gewoonten kunnen noemen, van riten, overleveringen en opvattin gen, die bij de Voor-Indiërs algemene ingang en erkenning geyonden heb - ben. Er is geen aanwijsbare plaats, waar het omschreven complex in de adem der eeuwen zijn oorsprong zou gevonden hebben, maar ze moet lig gen tussen 1000 en 2000 voor het begin van onze jaartelling. Er had een langzame groei plaats, de eerste generaties hielden zich nog aan de godsdiensten der hen omrin gende volken, godsdiensten die nu nog in de binnenlanden van Afrika gevonden worden, en die getuigen van het uiterst primitieve godsbegrip dat deze mensen hebben. Doch het is wel haast ondenkbaar dat het godsbegrip bij deze oosterse volken lang in een primitief stadium zou hebben kunnen blijven, daar de oosterling een te in telligent en een te filosofisch wezen is; reeds in de pre-historie van India moet er een hoge godsidee geweest zijn. Het is de oude Indiërs echter niet mogen gelukken om via een verfijnd denken te komen tot het bestaan van slechts één Opperwezen, de overleve ringen waren hen al zo eigen gewor den, dat deze steeds betrokken wor den in hun metafisische beschouwin gen. Daarnaast waren de riten ook gericht op een polytheïsme, en al mocht een enkeling geslaagd zijn, men dient te bedenken, dat liet ge wone volk in zijn geheel niet gemak kelijk tot een zo hoge trap van gods begrip kan komen, op natuurlijke ba sis wel te verstaan, en dat bij de massa juist de overleveringen en ri ten een grote rol spelen. Het hindoeïsme kent dus nog steeds een heel pantheon van go den, maar toch onder dezen zijn er drie als de voornaamsten aan te wijzen, m.m. Brahma, Visjnoe en Sjiwa. Om deze drie heen heeft toen het diepreligieuze volk van 't wonderschone India een godenwe reld opgebouwd en een godsdienstig stelsel. Zo is in dit godsdienstig stelsel opgenomen, wat het best met zielsverhuizing aan te duiden valt. De zielen worden door de onzicht bare werking hunner daden vanaf de beginne reeds overgebracht van het ene lichaam in het andere, van de mens in het dier, van de plant in de mens, om slechts twee voorbeelden te noemen; er heeft dus een telkens weerkerende zielsverhuizing plaats. Doch de hindoe gelooft ook in een absoluut geluk, dat echter niet van deze orde is en dat pas bereikt kan worden, wanneer de mens door een onderdrukking van elk verlangen er toe gekomen is om zijn ziel zo te lou teren dat 'n opneming in het eeuwige en absolute andere bestaan mogelijk gemaakt is. Hier moeten wij ook de verklaring zoeken van de geweldige eerbied, die de hindoe heeft voor de zg. heilige koeien; deze immers, zo nemen zij aan, zijn de lichamen, waarin de ziel van bepaalde overle denen zich gevestigd heeft; door de verering van deze koeien worden te vens de zielen geëerd en bestaat de kans, dat deze laatsten des te gemak kelijker bevrijd worden om weer te rug te keren naar het lichaam van een t Advertentie) Zo gaan de vrouwen en de meisjes in India gekleed J staat uit de brahmanen, liet zijn pries- i ters, geleerden, leraren of rechters; zij leven vaak als vorsten. In de middengroepen der kasten Volkstype uit India pasgeboren mens, en dan wederom op nieuw te pogen, te geraken uit dit lij den van deze onderwereld. Een ander aspect van deze gods dienst is gelegen in de strenge leer en even strenge doorvoering van het kasle-stelsel. Men kan zich afvragen waar de oorsprong hiervan ligt, maar dan moet men wederom terug tot de in wolken omhulde pre-historie. Ze ker is dat het kaste-stelsel in India van dezelfde oorsprong is als de scheiding van standen bij de oude Europese volken. Bij deze laatsten echter zijn de scheidingen op de duur vervaagd, terwijl bij de Indische vol ken, mede door het opgenomen wor den in de godsdienstige sfeer, 't kaste- stelsel tot een voor ons barbaars aan doende scheiding van bevolkingsgroe pen heeft geleid. De laagste stand Is die der paria's, en hun leven lieeft niets menswaar digs meer, zij worden door de anderen gemeden, daar zij voor onrein wor den gehouden. De hoogste stand be- Het Anjerfonds steunen is bouwen aan eigen cultuur. 'I''*""? 'r 'v 11jdens de zware branden, die zijn uitgebroken in de bossen van Cyprus 11 j0°0 soldaten jacht maakten op de leider van de ,',Eoka"-terroristen 01 ganisatie, generaal George Grivas, zijn 19 Britse soldaten om het leven ge '°'ncn en 18 anderen zwaar gewond. Op bijgaande foto ziet men ecu uitgebrande ambulancewagen in een van de verkoolde bossen. vindt men de gewone arbeiders, die echter bijna al het verdiende af moe ten staan aan de hoogste kaste. Hier sluiten wij weer aan bij het begin van ons artikel, waar wij wezen op de immense armoede: deze is slechts te verklaren door dit absolute scheiden I van de verschillende bevolkingslagen, I waardoor samenwerking ondenkbaar is, die echter, zeker in deze tijd, no dig is voor de welvaart van een volk. Het is dan ook een gelukkige zet geweest van de leiders in In dia om het kaste-stelsel als op geheven te verklaren, maar het zal nog lange jaren duren eer de mentaliteit van het Indische volk volkomen aan deze nog vrij jonge regel is aangepast, maar als het zo ver is dan zul len de verste uithoeken der aar de spoedig weten waartoe de In diër, gesteund door het weten een nieuw tijdperk in te luiden, in staat is. P. L. (Advertentie) 'n geheel nieuwe behandeling om de pijn te verzachten Dit tabletje en een glas water \s. is alles ju wat U nodig hebt. Hier is een volkomen nieuw middel om de pijn en het ongerief van Aambeien te verlichten. Hemotabs - 'n vrijwel smakeloos tablet, die ge kunt innemen met 'n glas water. Hemotabs geven niet alleen een weldadige verlichting van pijn en ongemak zonder zalf of zetpillen maar, met hun werking van binnen uit, doen ze de zwellingen slinken en bevorderen ze de genezing. Daarenboven: Hemotabs zijn zacht laxerend en helpen zo doende de normale luncties te herstellen, zo belangrijk voor een volkomen herstel en 1 angduri ge vrijwaring van pijn. f 1.50 voor een complete kuur. Bij Apothekers en Drogisten. 'n Product van Griffiths Hughes Ltd., Manchester. Ir. C. D. Voogd te Middelburg, land bouwkundig ingenieur bij de Neder landse Algemene Keuringsdienst Zee land, is benoemd als Ingenieur bij 't instituut voor tuinbouwtechniek te Wageningen, speciaal belast met het onderzoek inzake de teelt van cham pignons. De Nederlandse organisatie voor zuiver wetenschappelijk onder zoek heeft onlangs genoemd instituut een subsidie verstrekt voor een on derzoek inzake het ontstaan van stik stofverbindingen tijdens het broei- proces van champignon voeding bo dems. Goede spijsvertering, een kwestie van EVENWICHT. Vooc de afscheiding van het maagzuur, dat nodig is voor de eerste phase van de spijsvertering, zor gen speciale klieren Te veel zuur verstoort echter het evenwicht en vertraagt de verdere vertering, waardoor een onbehaaglijk gevoel, maagbranden, zure opris pingen e.d. ontstaan (Bi sm^ BISMAG (Gebismureerd Magnesium) herstelt het spijsverterings evenwicht snel en afdoend en brengt verlichting voor de aan-, gedane maagwand. Verkrijgbaar in poeder- vorm en tn tabletten bij Apothekers en Drogisten. BISMAG bevrijdt U onmiddellijk van Uw maagklachten Het geviel mij in de laatste we ken dat ik luisterde naar kiezers voordrachten waarin wel eens, maar toch niet dikwijls gesproken werd over de p l i c h t als katholiek in Nederland, voor de KVP te stemmen. En als men het deed, dacht de spreker zoals ik dacht: de plicht is duidelijk in geest en hart voelbaar, waarom er dus over uit geweid'. Enige malen had ik ook de gele- kehheid met eenvoudige mensen, binnenskamers over de aangelegen heid te spreken en dan voelde ik aan de weerstand tegen die wat ik noemde: plicht, dat het verstandig en eerlijk was op dit onderwerp met een eenvoudige gedachtengang wat breder (dieper mag ik het niet noemen) in te gaan. Nu en dan, binnenskamers, spre kende met andere ook ontwikkelde mensen over het gebrek aan tucht en ordebcgrip Ris maatschappelijk verschijnsel, kwam ik tot de ervaring dat de bron van wanbegrip hierom trent toch ook was, dat bij menigeen geen inzicht bestaat omtrent de sa menhang van rechten en plichten, die men in bepaalde verhoudingen heeft. Als men aan eenvoudig- ontwikkelde mensen les moet geven in het onder werp burenrecht" uit het burgelijk wetboek dan heeft men vanzelfspre kend de'gelegenheid (al Is het onder werp nog zo technisch afgewerkt in het B.W.) er op te wijzen, dat de wet telijk voorgeschreven rechten" tus sen buren, natuurlijk voortkomen uit de plichten die men als buren heeft, eikaars rechten te erkennen en zo goed mogelijk te betrachten. Dat de ze in het, sinds de eerste helft van de vorige eeuw, bestaande wetboek zo zijn geformuleerd, kwam vanzelf sprekend hieruit voort,, dat tegen die plichten vaak werd gezondigd- gezon digd, omdat de meeste mensen hun inzicht en hun belang alleen of hoofd zakelijk bekeken door hun eigen be lang dienende, bril en niet als maat schappelijk wezen, niet als een mens dus, die tezamen met de andere mensen levend, strevend en werkend, zich te richten had ook naar die an dere mensen. Vaak heb ik mij afgevraagd hoe het komt, dat zovelen 7,0 weinig gevoel voor de onderlinge maatschappelijke verhoudingen hebben en vaak alleen, maar aan hun rechten denken en slechts uiterlijk en naar de vorm 1111 en clan naar hun plichten handelen. Is dit n.u alleen maar een gevolg van het van nature hij de mens aanwezi ge egoïsme en een tekort aan naas tenliefde? Of is het een gevolg van een langdurige verkeerde maat schappelijke opvoeding, waarbtf, meer gesproken werd over de „rech ten" die men heeft en waaraan niet vastgekoppeld werd een ontwikkeling van inzicht in de plichten die men tegenover elkaar heeft? Ik hel, steeds over tot dit laatste inzicht- want men zal bij de vele collecten die wij in Nederland ten ba te van allerlei nuttige instellingen houden toch wel gemerkt hebben, dat de mensen altijd weer geven, zon derdat zij bijzonder belang bij hebben doel van die instelling hebben. Terwijl als zij er wel direct belang bij heb ben, niet veel méér gegeven wordt. De mensen praten en denken steeds gaarne over hun rechten, maar er is een zekere wederstrevigheid als men hen hun plichten voorhoudt het is alsof hun vrijheid erdoor be knot wordt. Iedereen weet wel dat er sinds 1870 voortdurend in ons land geijverd werd ten bate van het recht van de werkman op een goed loon. „latei- werd dat een „menswaardig bestaan" Eerst was dat onder de zweep van het socialisme, later ingevolge het betoog van de Pausen, waarbij dan de ,,llerum-Novarum"-encycliek van Z. H. Paus Leo XIII z.g. vooropstaat. Maar die encycliek brengt naast de rechten van de werkman juist ook de plichten naar voren en wanneer in het begin van deze eeuw iemand, die zich met sociale kwesties bezig hield, de aandacht op die plichten vestigde, verwekte hij ontevreden heid. „Praat nu eens niet over plich ten, maar over rechten. Onze ouders en grootouders hebben hun hele leven niet anders dan over „plichten" ho ren praten". Zij die de toestanden in de 19e eeuw en zelfs in het begin van deze eeuw gekend hebben, begrijpen of begrepen zo'n uiting opperbest. Het was een uiting van reactie op de bestaande minder menswaardige toe standen, welke men gedurende de ge hele 19e eeuw had weten te besten digen, door maar steeds te praten over plichten. Nederlandse litte ratuur, óók van dominé's zelfs nog in het laatste kwart van die eeuw staan vol van de „plichten'., niet van de „rechten". De reactie hierop heeft zich na 1945 uitgebreid. Jaar in jaar uit heeft men het over allerlei loonronden, bedis- cussiëert de rechten van alle mensen op een menswaardig bestaan en dat is prachtig. Maar 'over allerlei plich ten hoort men niet zo heel veel. Nu en dan zo eens, als bijkomstige om standigheid, niet vastgekoppeld aan de rechten. Het was alsof men aan nam, dat ieder zijn plichten wel ken de. Het zal moeilijk zijn om statis tisch vast te stellen, óf er 60% of 80% van de mensheid is die een goe de plichtsopvatting redelijk vinden, maar er is dan toch een zeer groot percentage, die de plichten van z'n maatschappelijke taak zeer vlak en flauw waarneemt. Vandaar de groei ende onkerkelijkheid in de christelijke gezinnen, de verwaarlozing van de huiselijke plichten door de vrouwen, waardoor het aantal onsociale gezin nen eerder toe- dan afneemt; de veel waargenomen geringe werklust, het gezoek naar allerlei mogelijkheden van vrije dagen voor zich zelve. Vandaar het verschijnsel dat vele in hun arbeidsprestatie alleen maar iets zien ten bate van hun eigen belang, niet als een samenwerking 'met ande ren ten bate van het algemeen be lang, van het onderwijs, van de indu striële produktie, van de toeneming van de invloed der organisaties, waarvan men hoogstens contributie lid isenfin er zijn zoveel ver schijnselen in het leven rondom ons, die duidelijk aantonen, dat er aan gaande de piichtsopvattingen heel wat ontbreekt. Uit een stoffelijk oogpunt kan men zeggendat als gevolg daarvan veel te weinig efficiënt gewerkt wordt en dat er uit een geestelijk oogpunt al langer hoe meer onver schilligen komen. Misschien is dit laatste nog heel wat erger dan het eerste, want er blijkt uit, dat niet tegenstaande het stoffelijk mens waardig bestaan hoe langer hoe beter wordt (zowel in de breedte als in de diepte), er hoe langer hoe meer mensen komen die zich gees telijk niet verdiepen. In de oorlog merkte een pastoor eens op, dat de katholieke kerk in ons land steeds meer werd 'n verza meling van intellectuele gelovigen en dat bij de brede eenvoudige, niet- intellectuele massa het eenvoudige geloof in God en Zijn hulp die Hij de mensen verleent, al langer hoe meer vervaagde. Dat was zijn tekening van het verschijnsel, dat er hoe langer hoe meer mensen kwamen, die alleen maar dachten aan de stoffelijke ver betering en te grabbel gooiden hun geestelijke positie als mens. Aan een tekening van de toestand hebben we niet genoeg, ook niet aan een wel doende erkenning dat er door ons, katholieken, veel gedaan wordt, ja. hier en daar zelfs met hart en ziel gewerkt wordt aan een verbetering van de toestand. Het is nog niet ge noeg; er moet nog meer gebeuren. Het eerste wat nodig is, is dat er steeds meer mensen komen, die hun plichten goed vervullen. Ir. Juten. De flauwe stemming in de vorige overzichtsperiode vond gedurende de afgelopen 14 da gen voortzetting hevig ver sterkt toen bekend werd, dat president Eisenhower weer ziek was. Olies konden eerst een kleine verbetering boeken, doch zakten daarna in tot 768. Verdere berichten uit New- York leidden zaterdag tot een laagtepunt van om en nabij 745. Toen gedurende het week end gunstigere berichten om trent Eisenhower binnenkwa men werd de daarop volgende maandag direct op een hoger niveau, n.l. 775, begonnen, welke verbetering leidde tot een avans tot 805. Hierna werd de stemming weer onregelma tiger. Het beste hielden zich de aandelen Unilever. Na een vorig slot van 410 werd uiteindelijk de periode afgeslo ten op 412. Philips bracht het er veel minder goed af. Het fonds zakte van 312% tot 282 en werd zaterdagochtend zelfs op 270 afgedaan. Er ontstond toen goede vraag, waardoor de koers in vrij snel tempo tot 282 kon oplopen terwijl men de vorige week op 292 begon. Het slot kwam op 293%. Aku's daalden van 274 vrij snel tot 256 waarna 9 juni 250 werd gedaan. Op de niet officiële 'markt werden tij delijk zelfs zaken gedaan op een koers van 243, waarna weer een herstel volgde tot tijdelijk 272. In de druk verhandelde industriëlen deden zich grote schommelingen voor. Zo liep Fokker b.v. van 300 terug tot 287%, waarna een herstel plaatsvond, zodat een slot van 306 tot stand kwam. Van Berkei's Patent, die van 178 tot 171 daalde, kon later weer tot ruim 180 herstellen, terwijl het slot kwam op 178. Hoogovens liepen van 329 terug tot 313, doch het slot is 323. Van Gelder hield zich zeer goed. Na een vorig slot van 237 kon het fonds slui ten op 243%. Ford was aan zeer gro te schommelingen onderhevig. Van 440 zakte men naar 416, waarna weer een herstel tot 440 plaats vond en het slot kwam op 432. Ned. Kabel, die precies op 300 afsloot, noteerde op een dieptepunt van 290, doch kon per saldo met een slot van 310, 10 pun ten in koers vooruit gaan. Eenzelfde verloop gaf Wilton te zien Vorige koers 304%, laagtepunt 286, toen in één dag weer een sprong naar 302 en een slot van 315. Cultuurwaar den lagen over het algemeen flauw in de markt, doch de laatste dagen was de stemming iets beter. Er heeft zich n.l. een commissie gevormd van 3 vooraanstaande personen uit het zakenleven van Nederland, die het plan hebben contact te nemen met vooraanstaande Indonesische zaken mensen, teneinde tot een bespreking van de op handelsgebied bestaande moeilijkheden te komen. De beurs vond in deze poging om tot resultaten te komen aanmoediging om iets hoge re koersen te betalen. Dit bracht mee dat de verschillende fondsen zich min of meer belangrijk boven hun laag ste punt konden uitwerken, waar door de koersen ten opzichte van het vorige slot weinig verandering te zien gaven. De scheepvaartmarkt staat nog al tijd onder druk van de verhandeling van stockdividenden. Er wordt op het ogenblik handel gedreven in stoekdi- videnden, de K.N.S.M., Van Omme ren, Mij. Nederland en'de Kon. Java China Paketvaart. Het hierin bestaan de aanbod zal eerst moeten zijn ver dwenen, voor en aleer weer van een normaal koersverloop sprake kan (Advertentie) FM MIERLfl es ZOfliV i.t. Bankiers Anno 4884 BELEGGINGSADVIEZEN zijn. H.A.L. verloor 7 punten, Kon. Paketten liepen van 185 terug tot 175%, terwijl R'damsche Lloyd naar 180 terugliep. Van Ommeren ver loor 11 punten terwijl Mij. Nederland 2 punten lager was. Stockdividenden K N.S.M. liepen van f. 146.- terug tot f. 45,30. Claims K.N.S.M. liepen van ca. f. 140.- tot f. 130.- terug. Stockdividenden Van Ommeren, ver loren f. 6,- en Mij. Nederland liep van f. 152,- tot f. 140- terug. De obiigatiemarkt is beslist nog niet tot rust gekomen en hoewel de laatste dagen van een iets vastere- stemming kan worden gesproken, de den zich toch nog merkwaardige gro te koersverschillen voor. Zo liepen de 3%% Grootboeken van 96'4 terug tot 92 laten. Ook de 314% Beleggingscer tificaten verloren een vol punt van 94 tot 93. De 3%% Nederland 1947 zijn eveneens ongeveer 2 punten in reac tie. Hetzelfde is het geval met de 2%% N.W.S. en de 2 1/2% Grootboe ken. die beide ruim 3 punten in koers achteruitgingen. OBLIGATIES 12/6 '56 19/6 '56 3 Nederland 1962-'64 95 3 4 95 11 16 3-3' ïr, Nederland 1947 91 7 8 91 3 16 3 Nederl. '47 (doll. 1. 91 1 2 92 3 4 3 Nederland 1937 90 3 4 91 5 8 3 ri Nederl. Inv.cer. 95 1 2 95 7 16 3 Grootb obl. '46 .91 3 8 91 3 16 3 0 „Ned.-Indië '37A 92 3 4 92 11 16 3> Nederl. 1955 98 1 4 98 5/16 AANDELEN Amsterdamsche Bank 228 236 1 2 Rotterdamsche Bank 208 223 De Twentsehe Bank 210T2 223 Nationale Handelsbank 130 134 3 4 Ned. Handel Mij 195 1 '2 196 Algem. Kunstz. Unie 266 1/2 268 v.d.Bergh's Jurgens fa. 287 292 1 2 Machinefabr. „Breda'' 170 171 Van Gelder Zonen. 236 1'2 243 1 2 Unilever 402 1 2 412 14 Nederl Kabelfabr. 295 1/2 310 G.B.v.aand. Ph. Gloeil. 295 293 1/2 Kon. Ned. Hoogovens 330 1/2 323 Wilton Fijenoord 310 315 Internat. Gew.bet.Bouw 142 143 Internatio 126 125 34 Billiton Mij II 247 1/2 252 1 2 Kon. Ned. Petr. 785 793 Rubberc. Mij A'dam 96 1/4 98 5 8 Bandar Rubber Mij 150 150 Holl. Amerika lijn 187 1 2 184 1 2 K.N. Stoomb. Mij N. B. 188 159 1 4 Ned. Scheepv. Unie 196 12 190 Rotterd. Lloyd 179 1/2 180 Kon. J.C. Paketv.Lijnen 187 177 1'2 Ver. Vorstenl. Cult. Mij 35 1 4 40 Handelsver. ..Amsterd.'' 115 1/2 119 3 4 Ned. Ind. Suiker Unie 70 69 Ver. Deli Maatschap. 131 135 Senembah 83 80 1 2 AMERIKAANSE FONDSEN Anaconda Copper ,M C. 72 5 8 73 9 16 Beth. Steel Corp, 145 1 2 146 1 2 General Motors 43 1 2 43 3 4 International Nickel 92 1 8 93 7 8 Republic Steel Corp. 43 3 8 43 3 8 United States Steel C. 54 13 16 54 1 2 Cities Service Company 66 68 Shell Union Oil C. 80 1 2 80 3 8 Tide Water Ass. Oil C. 44 7 8 46 1 8 Southern Pacific Comp. 52 1 2 51 5 3 Union Pacific Railr. C. 177 5 8 178 1 2 Generaal Curtis Lemay, bevel hebber van de Amerikaanse strate gische Luchtmacht, heeft voor de commissie voor de begroting van de Amerikaanse Senaat verklaard, dat de Sovjet-Unie binnen drie jaar tv ce- maal zoveel zware bommenwerpers zal bezitten als de Ver. Staten. De belangrijkheid van de intercon tinentale projectielen achtte hij over dreven. ,,Het is geen absoluut wa pen, doch een wapen als andere", zo zei hij. Generaal Lemay deelde mede, dat de plannen voor een Lucht macht van 137 eskaders vliegtuigen door de feiten achterhaald zijn, want voor een dergelijke luchtvloot zijn 1.200.000 man nodig en de Luchtmacht zal in de komende twee jaar over slechts 975.000 man kun nen beschikken. Voorts verklaarde de generaal, dat de Ver. Staten reeds in staat zijn een atoomvliegtuig te vervaardigen, „doch een dergelijk toestel zou geen goed gevechtswapen zijn", zo meende hij. De onderzoekingen op dit gebied duren nog voort. Ruim 80 Amerikaanse boeren uit 36 staten allen leden van de Na tionale Vereniging van Vliegende Boeren-zijn voornemens in augustus een goodwill-réis door Europa te ma ken. Er is reeds bij het Amerikaanse Congres een wetsontwerp ingediend, waarbij wordt gevraagd aan de Ame rikaanse Marine machtiging te ver lenen voor het vervoer van 30 vlieg tuigen, die het eigendom zijn van de leden. In 1958, het jaar waarin te Brussel de wereldtentoonstelling wordt gehou den, die alles wat tot nu toe op dit ge bied is geboden in de schaduw moet stellen, zullen de 8.500,000 Belgen één grote, sympathieke familie vormen, een gastvrij gezin dat zijn vrienden op bezoek heeft en deze op alle mogelijke wijzen tracht te onthalen en op aan gename manier te verrassen. Dat is althans de wens van het korV geleden in het leven geroepen „Comi té van Onthaal en Voorlichting" on der voorzitterschap van baron de Va- zelaire en met dit doel heeft dit comité een hoffelijkheidscampagne, 'n campagne voor het aanleren van vreemde talen, een campagne voor ver fraaiing georganiseerd. Op nationaal niveau zullen hoffelijk- heidsweken worden gehouden, waar bij door middel van pers en radio een beroep op de Belgische bevolking zal worden gedaan de honderdduizenden vreemdelingen, die in 1958 een bezoek aan de wereldtentoonstelling zullen brengen, zo welwillend en vriendelijk mogelijk tegemoet te treden. De stad Brussel en de tentoonstelling zelf zullen duizenden lieftallige gast vrouwen in dienst nemen, die door hun bevalligheid en beminnelijkheid het voorbeeld zullen geven. Tezelfder tijd zal in geheel België de slogan worden gelanceerd: „Wordt polyglot tegen 1958". Er zal een ware veldtocht worden georganiseerd voor het aan leren en opfrissen van vreemde talen. Bij het openen van de tentoonstelling zullen de Belgen, die meer dan één taal spreken, een kenteken mogen dra gen waarvan de kleur de taal of de talen, die zij machtig zijn, aanduidt. Buitenlanders zullen bij hun aan komst eenzelfde kleur op de borst dra gen zodat zij dus overal in hun eigen taal of in de taal, die hun het beste ligt. kunnen worden aangesproken. Tenslotte zullen gemeentebesturen en provinciale besturen zich een bij zondere inspanning getroosten om het landschap te verfraaien. Reclameplaten van twijfelachtig allooi of van weinig goede smaak getuigend, zullen ver dwijnen, terwijl de autokerkhoven rond de grote centra en langs de hoofdwegen zo spoedig mogelijk zul len worden opgeruimd. „België 1958 moet er uitzien als een jonge bruid te midden van een bloe menzee", zo luidt de slagzin, waar onder d'eze schoonheidskuur wordt uit gevoerd. Reeds nu worden voorberei dingen getroffen om tegen 1958 alle Belgische steden en dorpen met inbe grip van alle douaneposten, zee- en luchthavens, wegen en tankstations, met bloemen te versieren en hierdoon bij te dragen tot het succes van de wereldtentoonstelling,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9