INDIA EEN WERELDSTAAT?
AAMBEIEN
Rechten en plichten
PagblaD P e j&tem
De: (opgeheven!) kasten houden welvaart tegen
ONRUSTIGE STEMMING
BEHEERSTE DAMRAK
Middeleeuwse toestanden I
IN DE BRAND GEBLEVEN
GEBREK AAN
MANKRACHT
BELGIë KRIJGT EEN
SCHOONHEIDSKUUR
DERDE BLAD
DONDERDAG 21 JUNI 1936
Nehroe s politiek
Langzame groei
De zielsverhuizing
Het kaste-stelsel
HEMOTABS
Wekelijks beursoverziclit van 6 t.m. 19 juni 1956
Ir Voogd onderzoekt
champignonteelt
IIET RECIIT VAN DE
WERKMAN
GEVOLGEN
Invloed ziekte van
Eisenhower
Unilever vast
Schommelingen
Stockdividenden
Luchtmacht in de VS.
Vliegende hoeren
naar Europa
In 1958 moet alles
af
zijn
Versiering
Wij weten het allen: Rusland en Amerika vechten met de
grootst mogelijke overgave om hun positie in India te handha
ven en, als het kan te verbeteren om zo een grote invloed te
hebben op het land dat waarschijnlijk in de toekomst wel een
van de toonaangevende landen van de wereld zal worden. Doch
om zover te komen is er nog een lange weg af te leggen en dit
liiet alleen, deze weg zou eenvoudig niet af te leggen zijn zonder
steun van de twee machtige wereldstaten Rusland en Amerika.
Nehroe, India's premier, weet als be
kwaam politicus deze twee groot
machten juist in zijn hand tegen el
kaar uit te spelen, waardoor van bei
de zijden miljoenen in natura, maar
tevens ook in klinkende munt binnen
stromen om India uit de nood te hel
pen, zoals dat menslievend betiteld
wordt, maar er spreken zeker ook
andere motieven mee, als het verkrij
gen van invloed juist hier, waar mil
joenen mensen opeen gepakt leven en
wonen en die straks door hun partij
kiezen de schaal zullen kunnen doen
doorslaan. Maar vooralsnog is 't land
economisch nog van te weinig bete
kenis om reeds nu politiek veel te
kunnen presteren. Dat er armoede
heerst in een land met zo'n overstel
pende mensenmassa is te begrijpen,
maar dat deze zo wreecj en huivering
wekkend moet zijn, is in een zo
vruchtbaar land toch moeilijk te door
zien, tenzij men de geschiedenis van
het volk wat nader kent en onder
ae loupe genomen heeft. Nu is een
geschiedenis van een oosters volk
praktisch steeds zeer sterk verbonden
met zijn godsdienstige overtuigingen
en praktijken, zo ook hier.
Men kan het overgrote deel van de
bevolking alhier, rekenen als beho
rende bij het hindoeïsme. Een na
dere omschrijving van dit woord hin
doeisme is niet dan met zeer veel
moeite te geven.
Men zou het een complex van ze
den en gewoonten kunnen noemen,
van riten, overleveringen en opvattin
gen, die bij de Voor-Indiërs algemene
ingang en erkenning geyonden heb -
ben. Er is geen aanwijsbare plaats,
waar het omschreven complex in de
adem der eeuwen zijn oorsprong zou
gevonden hebben, maar ze moet lig
gen tussen 1000 en 2000 voor het begin
van onze jaartelling.
Er had een langzame groei plaats,
de eerste generaties hielden zich nog
aan de godsdiensten der hen omrin
gende volken, godsdiensten die nu
nog in de binnenlanden van Afrika
gevonden worden, en die getuigen van
het uiterst primitieve godsbegrip dat
deze mensen hebben. Doch het is wel
haast ondenkbaar dat het godsbegrip
bij deze oosterse volken lang in een
primitief stadium zou hebben kunnen
blijven, daar de oosterling een te in
telligent en een te filosofisch wezen
is; reeds in de pre-historie van India
moet er een hoge godsidee geweest
zijn. Het is de oude Indiërs echter niet
mogen gelukken om via een verfijnd
denken te komen tot het bestaan van
slechts één Opperwezen, de overleve
ringen waren hen al zo eigen gewor
den, dat deze steeds betrokken wor
den in hun metafisische beschouwin
gen. Daarnaast waren de riten ook
gericht op een polytheïsme, en al
mocht een enkeling geslaagd zijn,
men dient te bedenken, dat liet ge
wone volk in zijn geheel niet gemak
kelijk tot een zo hoge trap van gods
begrip kan komen, op natuurlijke ba
sis wel te verstaan, en dat bij de
massa juist de overleveringen en ri
ten een grote rol spelen.
Het hindoeïsme kent dus nog
steeds een heel pantheon van go
den, maar toch onder dezen zijn er
drie als de voornaamsten aan te
wijzen, m.m. Brahma, Visjnoe en
Sjiwa. Om deze drie heen heeft
toen het diepreligieuze volk van 't
wonderschone India een godenwe
reld opgebouwd en een godsdienstig
stelsel. Zo is in dit godsdienstig
stelsel opgenomen, wat het best
met zielsverhuizing aan te duiden
valt.
De zielen worden door de onzicht
bare werking hunner daden vanaf de
beginne reeds overgebracht van het
ene lichaam in het andere, van de
mens in het dier, van de plant in de
mens, om slechts twee voorbeelden te
noemen; er heeft dus een telkens
weerkerende zielsverhuizing plaats.
Doch de hindoe gelooft ook in een
absoluut geluk, dat echter niet van
deze orde is en dat pas bereikt kan
worden, wanneer de mens door een
onderdrukking van elk verlangen er
toe gekomen is om zijn ziel zo te lou
teren dat 'n opneming in het eeuwige
en absolute andere bestaan mogelijk
gemaakt is. Hier moeten wij ook de
verklaring zoeken van de geweldige
eerbied, die de hindoe heeft voor de
zg. heilige koeien; deze immers, zo
nemen zij aan, zijn de lichamen,
waarin de ziel van bepaalde overle
denen zich gevestigd heeft; door de
verering van deze koeien worden te
vens de zielen geëerd en bestaat de
kans, dat deze laatsten des te gemak
kelijker bevrijd worden om weer te
rug te keren naar het lichaam van een
t Advertentie)
Zo gaan de vrouwen en de meisjes in India gekleed
J staat uit de brahmanen, liet zijn pries-
i ters, geleerden, leraren of rechters;
zij leven vaak als vorsten.
In de middengroepen der kasten
Volkstype uit India
pasgeboren mens, en dan wederom op
nieuw te pogen, te geraken uit dit lij
den van deze onderwereld.
Een ander aspect van deze gods
dienst is gelegen in de strenge leer
en even strenge doorvoering van het
kasle-stelsel. Men kan zich afvragen
waar de oorsprong hiervan ligt, maar
dan moet men wederom terug tot de
in wolken omhulde pre-historie. Ze
ker is dat het kaste-stelsel in India
van dezelfde oorsprong is als de
scheiding van standen bij de oude
Europese volken. Bij deze laatsten
echter zijn de scheidingen op de duur
vervaagd, terwijl bij de Indische vol
ken, mede door het opgenomen wor
den in de godsdienstige sfeer, 't kaste-
stelsel tot een voor ons barbaars aan
doende scheiding van bevolkingsgroe
pen heeft geleid.
De laagste stand Is die der paria's,
en hun leven lieeft niets menswaar
digs meer, zij worden door de anderen
gemeden, daar zij voor onrein wor
den gehouden. De hoogste stand be-
Het Anjerfonds steunen is bouwen aan eigen cultuur.
'I''*""? 'r
'v
11jdens de zware branden, die zijn uitgebroken in de bossen van Cyprus
11 j0°0 soldaten jacht maakten op de leider van de ,',Eoka"-terroristen
01 ganisatie, generaal George Grivas, zijn 19 Britse soldaten om het leven
ge '°'ncn en 18 anderen zwaar gewond. Op bijgaande foto ziet men
ecu uitgebrande ambulancewagen in een van de verkoolde bossen.
vindt men de gewone arbeiders, die
echter bijna al het verdiende af moe
ten staan aan de hoogste kaste. Hier
sluiten wij weer aan bij het begin van
ons artikel, waar wij wezen op de
immense armoede: deze is slechts te
verklaren door dit absolute scheiden I
van de verschillende bevolkingslagen, I
waardoor samenwerking ondenkbaar
is, die echter, zeker in deze tijd, no
dig is voor de welvaart van een volk.
Het is dan ook een gelukkige
zet geweest van de leiders in In
dia om het kaste-stelsel als op
geheven te verklaren, maar het
zal nog lange jaren duren eer
de mentaliteit van het Indische
volk volkomen aan deze nog
vrij jonge regel is aangepast,
maar als het zo ver is dan zul
len de verste uithoeken der aar
de spoedig weten waartoe de In
diër, gesteund door het weten
een nieuw tijdperk in te luiden,
in staat is.
P. L.
(Advertentie)
'n geheel nieuwe
behandeling om de pijn
te verzachten
Dit tabletje
en een
glas water \s.
is alles
ju wat U nodig hebt.
Hier is een volkomen nieuw
middel om de pijn en het
ongerief van Aambeien te
verlichten. Hemotabs - 'n
vrijwel smakeloos tablet, die
ge kunt innemen met 'n glas
water.
Hemotabs geven niet alleen
een weldadige verlichting van
pijn en ongemak zonder zalf
of zetpillen maar, met hun
werking van binnen uit, doen
ze de zwellingen slinken en
bevorderen ze de genezing.
Daarenboven: Hemotabs zijn
zacht laxerend en helpen zo
doende de normale luncties
te herstellen, zo belangrijk
voor een volkomen herstel
en 1 angduri ge vrijwaring
van pijn.
f 1.50 voor een complete kuur.
Bij Apothekers en Drogisten.
'n Product van
Griffiths Hughes Ltd., Manchester.
Ir. C. D. Voogd te Middelburg, land
bouwkundig ingenieur bij de Neder
landse Algemene Keuringsdienst Zee
land, is benoemd als Ingenieur bij 't
instituut voor tuinbouwtechniek te
Wageningen, speciaal belast met het
onderzoek inzake de teelt van cham
pignons. De Nederlandse organisatie
voor zuiver wetenschappelijk onder
zoek heeft onlangs genoemd instituut
een subsidie verstrekt voor een on
derzoek inzake het ontstaan van stik
stofverbindingen tijdens het broei-
proces van champignon voeding bo
dems.
Goede spijsvertering, een kwestie van EVENWICHT.
Vooc de afscheiding van
het maagzuur, dat nodig
is voor de eerste phase
van de spijsvertering, zor
gen speciale klieren
Te veel zuur verstoort
echter het evenwicht en
vertraagt de verdere
vertering, waardoor een
onbehaaglijk gevoel,
maagbranden, zure opris
pingen e.d. ontstaan
(Bi sm^
BISMAG (Gebismureerd
Magnesium) herstelt het
spijsverterings evenwicht
snel en afdoend en brengt
verlichting voor de aan-,
gedane maagwand.
Verkrijgbaar in poeder-
vorm en tn tabletten bij
Apothekers en Drogisten.
BISMAG bevrijdt U onmiddellijk van Uw maagklachten
Het geviel mij in de laatste we
ken dat ik luisterde naar kiezers
voordrachten waarin wel eens,
maar toch niet dikwijls gesproken
werd over de p l i c h t als katholiek
in Nederland, voor de KVP te
stemmen. En als men het deed,
dacht de spreker zoals ik dacht: de
plicht is duidelijk in geest en hart
voelbaar, waarom er dus over uit
geweid'.
Enige malen had ik ook de gele-
kehheid met eenvoudige mensen,
binnenskamers over de aangelegen
heid te spreken en dan voelde ik
aan de weerstand tegen die wat ik
noemde: plicht, dat het verstandig
en eerlijk was op dit onderwerp
met een eenvoudige gedachtengang
wat breder (dieper mag ik het niet
noemen) in te gaan.
Nu en dan, binnenskamers, spre
kende met andere ook ontwikkelde
mensen over het gebrek aan tucht
en ordebcgrip Ris maatschappelijk
verschijnsel, kwam ik tot de ervaring
dat de bron van wanbegrip hierom
trent toch ook was, dat bij menigeen
geen inzicht bestaat omtrent de sa
menhang van rechten en plichten, die
men in bepaalde verhoudingen heeft.
Als men aan eenvoudig- ontwikkelde
mensen les moet geven in het onder
werp burenrecht" uit het burgelijk
wetboek dan heeft men vanzelfspre
kend de'gelegenheid (al Is het onder
werp nog zo technisch afgewerkt in
het B.W.) er op te wijzen, dat de wet
telijk voorgeschreven rechten" tus
sen buren, natuurlijk voortkomen uit
de plichten die men als buren heeft,
eikaars rechten te erkennen en zo
goed mogelijk te betrachten. Dat de
ze in het, sinds de eerste helft van
de vorige eeuw, bestaande wetboek
zo zijn geformuleerd, kwam vanzelf
sprekend hieruit voort,, dat tegen die
plichten vaak werd gezondigd- gezon
digd, omdat de meeste mensen hun
inzicht en hun belang alleen of hoofd
zakelijk bekeken door hun eigen be
lang dienende, bril en niet als maat
schappelijk wezen, niet als een mens
dus, die tezamen met de andere
mensen levend, strevend en werkend,
zich te richten had ook naar die an
dere mensen.
Vaak heb ik mij afgevraagd hoe het
komt, dat zovelen 7,0 weinig gevoel
voor de onderlinge maatschappelijke
verhoudingen hebben en vaak alleen,
maar aan hun rechten denken en
slechts uiterlijk en naar de vorm 1111
en clan naar hun plichten handelen.
Is dit n.u alleen maar een gevolg van
het van nature hij de mens aanwezi
ge egoïsme en een tekort aan naas
tenliefde? Of is het een gevolg van
een langdurige verkeerde maat
schappelijke opvoeding, waarbtf,
meer gesproken werd over de „rech
ten" die men heeft en waaraan niet
vastgekoppeld werd een ontwikkeling
van inzicht in de plichten die men
tegenover elkaar heeft?
Ik hel, steeds over tot dit laatste
inzicht- want men zal bij de vele
collecten die wij in Nederland ten ba
te van allerlei nuttige instellingen
houden toch wel gemerkt hebben, dat
de mensen altijd weer geven, zon
derdat zij bijzonder belang bij hebben
doel van die instelling hebben. Terwijl
als zij er wel direct belang bij heb
ben, niet veel méér gegeven wordt.
De mensen praten en denken steeds
gaarne over hun rechten, maar er
is een zekere wederstrevigheid als
men hen hun plichten voorhoudt
het is alsof hun vrijheid erdoor be
knot wordt.
Iedereen weet wel dat er sinds 1870
voortdurend in ons land geijverd
werd ten bate van het recht van de
werkman op een goed loon. „latei-
werd dat een „menswaardig bestaan"
Eerst was dat onder de zweep van
het socialisme, later ingevolge het
betoog van de Pausen, waarbij dan
de ,,llerum-Novarum"-encycliek van
Z. H. Paus Leo XIII z.g. vooropstaat.
Maar die encycliek brengt naast
de rechten van de werkman juist ook
de plichten naar voren en wanneer
in het begin van deze eeuw iemand,
die zich met sociale kwesties bezig
hield, de aandacht op die plichten
vestigde, verwekte hij ontevreden
heid. „Praat nu eens niet over plich
ten, maar over rechten. Onze ouders
en grootouders hebben hun hele leven
niet anders dan over „plichten" ho
ren praten". Zij die de toestanden in
de 19e eeuw en zelfs in het begin van
deze eeuw gekend hebben, begrijpen
of begrepen zo'n uiting opperbest.
Het was een uiting van reactie op de
bestaande minder menswaardige toe
standen, welke men gedurende de ge
hele 19e eeuw had weten te besten
digen, door maar steeds te praten
over plichten. Nederlandse litte
ratuur, óók van dominé's zelfs nog
in het laatste kwart van die eeuw
staan vol van de „plichten'., niet van
de „rechten".
De reactie hierop heeft zich na 1945
uitgebreid. Jaar in jaar uit heeft men
het over allerlei loonronden, bedis-
cussiëert de rechten van alle mensen
op een menswaardig bestaan en dat
is prachtig. Maar 'over allerlei plich
ten hoort men niet zo heel veel. Nu
en dan zo eens, als bijkomstige om
standigheid, niet vastgekoppeld aan
de rechten. Het was alsof men aan
nam, dat ieder zijn plichten wel ken
de. Het zal moeilijk zijn om statis
tisch vast te stellen, óf er 60% of
80% van de mensheid is die een goe
de plichtsopvatting redelijk vinden,
maar er is dan toch een zeer groot
percentage, die de plichten van z'n
maatschappelijke taak zeer vlak en
flauw waarneemt. Vandaar de groei
ende onkerkelijkheid in de christelijke
gezinnen, de verwaarlozing van de
huiselijke plichten door de vrouwen,
waardoor het aantal onsociale gezin
nen eerder toe- dan afneemt; de veel
waargenomen geringe werklust, het
gezoek naar allerlei mogelijkheden
van vrije dagen voor zich zelve.
Vandaar het verschijnsel dat vele in
hun arbeidsprestatie alleen maar iets
zien ten bate van hun eigen belang,
niet als een samenwerking 'met ande
ren ten bate van het algemeen be
lang, van het onderwijs, van de indu
striële produktie, van de toeneming
van de invloed der organisaties,
waarvan men hoogstens contributie
lid isenfin er zijn zoveel ver
schijnselen in het leven rondom ons,
die duidelijk aantonen, dat er aan
gaande de piichtsopvattingen heel
wat ontbreekt.
Uit een stoffelijk oogpunt kan
men zeggendat als gevolg daarvan
veel te weinig efficiënt gewerkt
wordt en dat er uit een geestelijk
oogpunt al langer hoe meer onver
schilligen komen. Misschien is dit
laatste nog heel wat erger dan het
eerste, want er blijkt uit, dat niet
tegenstaande het stoffelijk mens
waardig bestaan hoe langer hoe
beter wordt (zowel in de breedte
als in de diepte), er hoe langer hoe
meer mensen komen die zich gees
telijk niet verdiepen.
In de oorlog merkte een pastoor
eens op, dat de katholieke kerk in
ons land steeds meer werd 'n verza
meling van intellectuele gelovigen en
dat bij de brede eenvoudige, niet-
intellectuele massa het eenvoudige
geloof in God en Zijn hulp die Hij de
mensen verleent, al langer hoe meer
vervaagde. Dat was zijn tekening van
het verschijnsel, dat er hoe langer
hoe meer mensen kwamen, die alleen
maar dachten aan de stoffelijke ver
betering en te grabbel gooiden hun
geestelijke positie als mens. Aan een
tekening van de toestand hebben we
niet genoeg, ook niet aan een wel
doende erkenning dat er door ons,
katholieken, veel gedaan wordt, ja.
hier en daar zelfs met hart en ziel
gewerkt wordt aan een verbetering
van de toestand. Het is nog niet ge
noeg; er moet nog meer gebeuren.
Het eerste wat nodig is, is dat er
steeds meer mensen komen, die hun
plichten goed vervullen.
Ir. Juten.
De flauwe stemming in de
vorige overzichtsperiode vond
gedurende de afgelopen 14 da
gen voortzetting hevig ver
sterkt toen bekend werd,
dat president Eisenhower weer
ziek was. Olies konden eerst
een kleine verbetering boeken,
doch zakten daarna in tot 768.
Verdere berichten uit New-
York leidden zaterdag tot een
laagtepunt van om en nabij
745. Toen gedurende het week
end gunstigere berichten om
trent Eisenhower binnenkwa
men werd de daarop volgende
maandag direct op een hoger
niveau, n.l. 775, begonnen,
welke verbetering leidde tot
een avans tot 805. Hierna werd
de stemming weer onregelma
tiger.
Het beste hielden zich de aandelen
Unilever. Na een vorig slot van 410
werd uiteindelijk de periode afgeslo
ten op 412. Philips bracht het er veel
minder goed af. Het fonds zakte van
312% tot 282 en werd zaterdagochtend
zelfs op 270 afgedaan. Er ontstond
toen goede vraag, waardoor de koers
in vrij snel tempo tot 282 kon oplopen
terwijl men de vorige week op 292
begon. Het slot kwam op 293%.
Aku's daalden van 274 vrij snel tot
256 waarna 9 juni 250 werd gedaan.
Op de niet officiële 'markt werden tij
delijk zelfs zaken gedaan op een koers
van 243, waarna weer een herstel
volgde tot tijdelijk 272. In de druk
verhandelde industriëlen deden zich
grote schommelingen voor. Zo liep
Fokker b.v. van 300 terug tot 287%,
waarna een herstel plaatsvond, zodat
een slot van 306 tot stand kwam. Van
Berkei's Patent, die van 178 tot 171
daalde, kon later weer tot ruim 180
herstellen, terwijl het slot kwam op
178. Hoogovens liepen van 329 terug
tot 313, doch het slot is 323. Van
Gelder hield zich zeer goed. Na een
vorig slot van 237 kon het fonds slui
ten op 243%. Ford was aan zeer gro
te schommelingen onderhevig. Van
440 zakte men naar 416, waarna weer
een herstel tot 440 plaats vond en het
slot kwam op 432. Ned. Kabel, die
precies op 300 afsloot, noteerde op
een dieptepunt van 290, doch kon per
saldo met een slot van 310, 10 pun
ten in koers vooruit gaan.
Eenzelfde verloop gaf Wilton te zien
Vorige koers 304%, laagtepunt 286,
toen in één dag weer een sprong naar
302 en een slot van 315. Cultuurwaar
den lagen over het algemeen flauw
in de markt, doch de laatste dagen
was de stemming iets beter. Er heeft
zich n.l. een commissie gevormd van
3 vooraanstaande personen uit het
zakenleven van Nederland, die het
plan hebben contact te nemen met
vooraanstaande Indonesische zaken
mensen, teneinde tot een bespreking
van de op handelsgebied bestaande
moeilijkheden te komen. De beurs
vond in deze poging om tot resultaten
te komen aanmoediging om iets hoge
re koersen te betalen. Dit bracht mee
dat de verschillende fondsen zich min
of meer belangrijk boven hun laag
ste punt konden uitwerken, waar
door de koersen ten opzichte van het
vorige slot weinig verandering te zien
gaven.
De scheepvaartmarkt staat nog al
tijd onder druk van de verhandeling
van stockdividenden. Er wordt op het
ogenblik handel gedreven in stoekdi-
videnden, de K.N.S.M., Van Omme
ren, Mij. Nederland en'de Kon. Java
China Paketvaart. Het hierin bestaan
de aanbod zal eerst moeten zijn ver
dwenen, voor en aleer weer van een
normaal koersverloop sprake kan
(Advertentie)
FM MIERLfl es ZOfliV i.t.
Bankiers Anno 4884
BELEGGINGSADVIEZEN
zijn. H.A.L. verloor 7 punten, Kon.
Paketten liepen van 185 terug tot
175%, terwijl R'damsche Lloyd naar
180 terugliep. Van Ommeren ver
loor 11 punten terwijl Mij. Nederland
2 punten lager was. Stockdividenden
K N.S.M. liepen van f. 146.- terug
tot f. 45,30. Claims K.N.S.M. liepen
van ca. f. 140.- tot f. 130.- terug.
Stockdividenden Van Ommeren, ver
loren f. 6,- en Mij. Nederland liep
van f. 152,- tot f. 140- terug.
De obiigatiemarkt is beslist nog
niet tot rust gekomen en hoewel de
laatste dagen van een iets vastere-
stemming kan worden gesproken, de
den zich toch nog merkwaardige gro
te koersverschillen voor. Zo liepen de
3%% Grootboeken van 96'4 terug tot
92 laten. Ook de 314% Beleggingscer
tificaten verloren een vol punt van
94 tot 93. De 3%% Nederland 1947 zijn
eveneens ongeveer 2 punten in reac
tie. Hetzelfde is het geval met de
2%% N.W.S. en de 2 1/2% Grootboe
ken. die beide ruim 3 punten in koers
achteruitgingen.
OBLIGATIES 12/6 '56 19/6 '56
3 Nederland 1962-'64 95 3 4 95 11 16
3-3' ïr, Nederland 1947 91 7 8 91 3 16
3 Nederl. '47 (doll. 1. 91 1 2 92 3 4
3 Nederland 1937 90 3 4 91 5 8
3 ri Nederl. Inv.cer. 95 1 2 95 7 16
3 Grootb obl. '46 .91 3 8 91 3 16
3 0 „Ned.-Indië '37A 92 3 4 92 11 16
3> Nederl. 1955 98 1 4 98 5/16
AANDELEN
Amsterdamsche Bank 228 236 1 2
Rotterdamsche Bank 208 223
De Twentsehe Bank 210T2 223
Nationale Handelsbank 130 134 3 4
Ned. Handel Mij 195 1 '2 196
Algem. Kunstz. Unie 266 1/2 268
v.d.Bergh's Jurgens fa. 287 292 1 2
Machinefabr. „Breda'' 170 171
Van Gelder Zonen. 236 1'2 243 1 2
Unilever 402 1 2 412 14
Nederl Kabelfabr. 295 1/2 310
G.B.v.aand. Ph. Gloeil. 295 293 1/2
Kon. Ned. Hoogovens 330 1/2 323
Wilton Fijenoord 310 315
Internat. Gew.bet.Bouw 142 143
Internatio 126 125 34
Billiton Mij II 247 1/2 252 1 2
Kon. Ned. Petr. 785 793
Rubberc. Mij A'dam 96 1/4 98 5 8
Bandar Rubber Mij 150 150
Holl. Amerika lijn 187 1 2 184 1 2
K.N. Stoomb. Mij N. B. 188 159 1 4
Ned. Scheepv. Unie 196 12 190
Rotterd. Lloyd 179 1/2 180
Kon. J.C. Paketv.Lijnen 187 177 1'2
Ver. Vorstenl. Cult. Mij 35 1 4 40
Handelsver. ..Amsterd.'' 115 1/2 119 3 4
Ned. Ind. Suiker Unie 70 69
Ver. Deli Maatschap. 131 135
Senembah 83 80 1 2
AMERIKAANSE FONDSEN
Anaconda Copper ,M C. 72 5 8 73 9 16
Beth. Steel Corp, 145 1 2 146 1 2
General Motors 43 1 2 43 3 4
International Nickel 92 1 8 93 7 8
Republic Steel Corp. 43 3 8 43 3 8
United States Steel C. 54 13 16 54 1 2
Cities Service Company 66 68
Shell Union Oil C. 80 1 2 80 3 8
Tide Water Ass. Oil C. 44 7 8 46 1 8
Southern Pacific Comp. 52 1 2 51 5 3
Union Pacific Railr. C. 177 5 8 178 1 2
Generaal Curtis Lemay, bevel
hebber van de Amerikaanse strate
gische Luchtmacht, heeft voor de
commissie voor de begroting van de
Amerikaanse Senaat verklaard, dat
de Sovjet-Unie binnen drie jaar tv ce-
maal zoveel zware bommenwerpers
zal bezitten als de Ver. Staten.
De belangrijkheid van de intercon
tinentale projectielen achtte hij over
dreven. ,,Het is geen absoluut wa
pen, doch een wapen als andere",
zo zei hij.
Generaal Lemay deelde mede,
dat de plannen voor een Lucht
macht van 137 eskaders vliegtuigen
door de feiten achterhaald zijn,
want voor een dergelijke luchtvloot
zijn 1.200.000 man nodig en de
Luchtmacht zal in de komende twee
jaar over slechts 975.000 man kun
nen beschikken.
Voorts verklaarde de generaal,
dat de Ver. Staten reeds in staat zijn
een atoomvliegtuig te vervaardigen,
„doch een dergelijk toestel zou geen
goed gevechtswapen zijn", zo meende
hij. De onderzoekingen op dit gebied
duren nog voort.
Ruim 80 Amerikaanse boeren uit
36 staten allen leden van de Na
tionale Vereniging van Vliegende
Boeren-zijn voornemens in augustus
een goodwill-réis door Europa te ma
ken. Er is reeds bij het Amerikaanse
Congres een wetsontwerp ingediend,
waarbij wordt gevraagd aan de Ame
rikaanse Marine machtiging te ver
lenen voor het vervoer van 30 vlieg
tuigen, die het eigendom zijn van de
leden.
In 1958, het jaar waarin te Brussel
de wereldtentoonstelling wordt gehou
den, die alles wat tot nu toe op dit ge
bied is geboden in de schaduw moet
stellen, zullen de 8.500,000 Belgen één
grote, sympathieke familie vormen,
een gastvrij gezin dat zijn vrienden op
bezoek heeft en deze op alle mogelijke
wijzen tracht te onthalen en op aan
gename manier te verrassen.
Dat is althans de wens van het korV
geleden in het leven geroepen „Comi
té van Onthaal en Voorlichting" on
der voorzitterschap van baron de Va-
zelaire en met dit doel heeft dit
comité een hoffelijkheidscampagne, 'n
campagne voor het aanleren van
vreemde talen, een campagne voor ver
fraaiing georganiseerd.
Op nationaal niveau zullen hoffelijk-
heidsweken worden gehouden, waar
bij door middel van pers en radio een
beroep op de Belgische bevolking zal
worden gedaan de honderdduizenden
vreemdelingen, die in 1958 een bezoek
aan de wereldtentoonstelling zullen
brengen, zo welwillend en vriendelijk
mogelijk tegemoet te treden.
De stad Brussel en de tentoonstelling
zelf zullen duizenden lieftallige gast
vrouwen in dienst nemen, die door
hun bevalligheid en beminnelijkheid
het voorbeeld zullen geven. Tezelfder
tijd zal in geheel België de slogan
worden gelanceerd: „Wordt polyglot
tegen 1958". Er zal een ware veldtocht
worden georganiseerd voor het aan
leren en opfrissen van vreemde talen.
Bij het openen van de tentoonstelling
zullen de Belgen, die meer dan één
taal spreken, een kenteken mogen dra
gen waarvan de kleur de taal of de
talen, die zij machtig zijn, aanduidt.
Buitenlanders zullen bij hun aan
komst eenzelfde kleur op de borst dra
gen zodat zij dus overal in hun eigen
taal of in de taal, die hun het beste
ligt. kunnen worden aangesproken.
Tenslotte zullen gemeentebesturen
en provinciale besturen zich een bij
zondere inspanning getroosten om het
landschap te verfraaien. Reclameplaten
van twijfelachtig allooi of van weinig
goede smaak getuigend, zullen ver
dwijnen, terwijl de autokerkhoven
rond de grote centra en langs de
hoofdwegen zo spoedig mogelijk zul
len worden opgeruimd.
„België 1958 moet er uitzien als een
jonge bruid te midden van een bloe
menzee", zo luidt de slagzin, waar
onder d'eze schoonheidskuur wordt uit
gevoerd. Reeds nu worden voorberei
dingen getroffen om tegen 1958 alle
Belgische steden en dorpen met inbe
grip van alle douaneposten, zee- en
luchthavens, wegen en tankstations,
met bloemen te versieren en hierdoon
bij te dragen tot het succes van de
wereldtentoonstelling,