REUSACHTIGE STOFZUIGER OP STRANDKARPET L De laatste hoepelmakers zitten op hun snijbanken RADIO TELEVISIE RAK0NA De Diamantmijnen Koninp Salomon Originele gids van Rome De ton in duigen gevallen RADIO DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 14 MEI 1956 Strandjuttervan de N.V. Unicum te Weert H. Bernaerts jr. drukte de voetsporen van z'n vader Zevende boek over Italië van dr. L. van Egeraat Rozendaal blijft zelfstandig Het Darwinisme weerlegd voor versnelling en verlichting 'n Naam in Naven! Nog honderd BEVREDIGEND RESULTAAT VAN I.G.B. OVER 1955 Financiële structuur aanzienlijk versterkt Harmonika-bussen in Gelderland Vlaggetjesdagen 19, 20 en 21 mei Hoiidententoonstelling in 's-Hertogenbosch Medaille voor Zwitserse Garde" Wedstrijdprogram saterdag 19 mei en 2e Pinksterdag (21 mei) Zaterdag 19 mei Poujadistische demonstratie 2 e Pinkster dag 21 mei TELEVISIEPROGRAMMA'S van door Rider Haggard md gelden mei, de te Hans- r; te Ter en te 95 7.30 uur: louw 8 mum- schie- beurs: !g. de Neef aer 4 uur: r: De De NV Unicum's Bedrijven te Weert brengt het nieuwste produkt van dit merkwaardige specialistische bedrijf, de strand-reiniger. Het onderging een laatste inspectie en werd daarna op een reusachtige oplegger van het Nederlandse leger naar de militaire oefenterreinen in de omgeving van Weert gereden om z'n deugdelijkheid te bewijzen. Dit gebeurde in tegen woordigheid van verscheidene leden van de Staf der Nederlandse Lucht macht, welke de opdracht heeft gegeven tot het construeren van deze merk waardige machine. De proef slaagde voortreffelijk en de Nederiandse Lucht macht is thans de eerste bezitster in Europa van een „strand-reiniger" ontworpen door ir. H.P.J. Bernaerts en van a tot z vervaardigd in de N.V. Unicum's Bedrijven. Diegenen, die de geweldige bag germolen op weg naar het oefenter rein hebben zien rijden, zullen waar schijnlijk niet hebben beseft, dat hier een produkt werd afgeleverd, waar door het aanschijn der „stranden" binnenkort zal worden gewijzigd. Deze machine van 18 ton ziet er uit als een rijdende baggermolen, doch is heel wat meer dan dat. Vol komen nieuw is zij niet, daar een dergelijke machine reeds enkele ja ren gebruikt wordt om de stranden in Florida (Ver. Staten) te reinigen. Toen echter de Nederlandse lucht strijdkrachten bij de heer H. Ber naerts sr. met de vraag kwamen of hij een dergelijk soort machine kon construeren, heeft hij de op dracht terstond aanvaard. INGENIEUZE CONSTRUCTIE Ditmaal was het echter niet de „oude heer", die zich aan het werk zette, doch zijn zoon, ir. H. Bernaerts die getoond heeft, op waardige wijze de voetsporen van zijn vader te vol gen. Hij ontwierp een strandreiniger, die in alle wezenlijke onderdelen vol komen, verschilt van het bestaande Amerikaanse type. De machine is lichter, (18 ton te gen 31 ton), en toch tot grotere pres taties in staat. Zij kan 90 kubieke meer grond per uur, tot een diep te van 25 cm., verwerken, hetgeen twee tot driemaal zo veel wordt, wan neer slechts tot een diepte van 10 cm. behoeft te worden gegraven. Op deze wijze kan een vrij groot strand in één dag tijd van glas, stenen, hout, olie- en vetvlekken worden gerei nigd. De bediening van de machine is volautomatisch. Bovendien is zij voorzien van een automatische zelf- beveiliger. Stuit de machine bij haar werkzaamheden b.v. op zwaarbeton, dan schakelt zij zich zelve uit. Hoe belangrijk zulk een machine is blijkt wel uit de grote ongerust heid over de vervuiling van nagenoeg alle stranden langs de Europese bad plaatsen. Zowel de Noordzee als de Middellandse Zee werpen steeds meer vuil, vooral olie- en vet, op de stranden en maken deze voor de toe risten ongenietbaar. Door de ingeni euze constructie van de „strandrei niger", kan dit euvel op snelle en goedkope wijze worden verholpen. Het principe Is heel eenvoudig. De machine graaft de grond uit, brengt deze in twee roterende zeven, een grof en een fijn, waar alle ongerech tigheid eruit wordt gehaald en brengt de gereinigde grond hierna weer op zijn plaats. Een walswagen achter de reiniger, waarheen ook al het vuil wordt getransporteerd, drukt de bo dem weer vast. Een stuk strand, waarover deze reiniger gegaan is, ziet er dan ook uit als een karpet, dat zo juist is schoongezogen. Geen enkel voor werp, al zou het zo klein en dun zijn als een dubbeltje, blijft in het gerei nigde zand achter. De machine zou men dus ook een strandjutter in het groot kunnen noemen. Reeds thans toont het buitenland een grote belangstelling voor deze nieuwe machine en het volgend jaar zullen naar alle waarschijnlijkheid vele Europese stranden met een strandreiniger een goede beurt krij gen. Want dat deze eerste machine, de eerste ook in Europa die is besteld door de Nederlandse Luchtmacht, niet voor toeristische doeleinden wordt gebruikt, behoeft geen betoog. Daarnaast bewijst deze belangrijke opdracht, dat het Nederlandse Leger een groot vertrouwen heeft in de Ne derlandse industrie en die zelfs de voorkeur geeft boven die van Ameri ka, wanneer het gaat om de construc tie van een uitzonderlijk mechanis me. zoals deze strand-reiniger. Onvermoeibaar is dr. L. van Ege raat in het beschrijven van alles wat met Italië verband houdt. Reeds verschenen van zijn hand een gids voor midden- en zuid-Italië. Land van zingend water, Italië schatkamer van Europa, Ravenna stad van ver borgen schoonheid, Apulië het witte Italië. Een grote kennis van zaken en geestdrift kenmerken deze ge schriften. De gidsen waren van een apart type, omdat ze niet alleen een geordende uitstalling van beziens waardigheden boden, doch tevens een persoonlijke oordeelvelling, niet om het er nu maar steeds klakkeloos mee eens te zijn, doch om de eigen waar neming te scherpen en te toetsen. Dat men een enkele keer zich wel eens stoot aan een erg apodictische uit spraak als bijvoorbeeld Michel Angelo's Laatste Oordeel als mensen ragout wordt betiteld doch dat neemt men wel voor lief tegenover zo veel kwaliteiten. Die kwaliteiten vindt men nu ook terug in een nieuw werk: Roma, gids voor Rome, weder om bij Allert de Lange in Amster dam uitgegeven. In de gids voor mid den- en zuid-Italië was de Eeuwige Stad reeds beschreven, maar meer ter voorlichting van de reiziger, die er slechts enkele dagen voor kan uit trekken. Deze gids, een boekwerk van een kleine 400 bladzijden, licht ech ter de aandachtige fijnproever voor. Eerst met een reeks inleidende be schouwingen en toeristische wenken. Dan een nauwkeurige beschrijving van niet minder dan 25 wandelingen door de stad, alle met plattegronden. Vervolgens voert onze gids ons op 11 wandelingen langs monumenten uit eenzelfde stijl- en cultuurperiode Obijv. langs de Etruskische monu menten, die van de Antieken, van de Gothiek enz. en ook speciaal nog langs de scheppingen van Michel An- gelo en Bernini.) Vervolgens wordt de stad in niet minder dan 17 wandelin gen wijksgewijs „genomen". Nog eens op een andere wijze zien we. de stad door wandelingen langs de doden- monumenten, de musea, de paleizen en villa's, de fonteinen enz. Tenslotte zijn er nog speciale gegevens voor katholieke reizigers. Men ziet: deze gids is er wel een van originele opzet. Wie Rome door vorsen en doorproeven wil, zal hem gaarne en met vrucht ter hand ne men. Minister Beel wil de gemeente Rozendaal (GId) als zelfstandige ge meente laten voortbestaan. Hij deelt dit mee in een nota naar aanleiding van het verslag uit de Tweede Kamer over het wetsontwerp tot wijziging van de grenzen der gemeenten Does burg, Angerlo en Rheden. De gemeente Rozendaal, aldus de minister, behoort met haar bevolking van rond 500 personen tot de groep der kleinste gemeenten.* Nochtans laat het verzorgingspeil in deze ge meente, bepaaldelijk door de nauwe samenwerking, welke op vele gebie den met de gemeente Rheden bestaat, niet te wensen over. De inwoners zijn in sterke mate op het tot laatst genoemde gemeente behorende dorp Velp georiënteerd. De Duitse archeoloog prof. Helmut de Terra meent het Darwinisme, volgens hetwelk de mens van de aap afstamt, te kunnen weerleggen. Bij opgravingen in Toscana (Italië) vond prof. de Terra onlangs resten van beenderen en de ouderdom er van werd door middel van atoomap paraten op tien miljoen jaar geschat. Zolang geleden bestonden er volgens Darwin nog geen apen. Prof. de Ter ra werd vooral door zijn opgravingen in Azië en Amerika bekend. (Advertentie) Attentie! Sturmey Archer Gears Holland N.V. Is nu gevestigd Nassaukade 387, Amsterdam, zodat een vlotte service voor dit beroemde fabrikaat In heel Nederland is verzekerd. i Sinds in witbetegelde laboratoria de technici aan het werk zijn getogen op zoek naar nieuwe verpakkingsmiddelen, welke arbeid met een groot aantal „vondsten" werd beloond, zitten de laatste hoepelmakers op hun snijbanken. Jute, glas, metaal, papier en plastic hebben het produkt, dat dank zij hun arbeid ontstond, verdrongen. En nog steeds wordt gezocht naar nieu we materialen voor verpakkingsdoeleinden. Nog steeds doktert men aan een machine die de taaie en weerbarstige griendstok- ken kan kloven en schaven. En als die gevonden is en dit op zicht behoeven we niet aan onze technici te twijfelen zullen de laatste hoepelmakers van hun bank stappen en de handen in de schoot leggen. Er zullen alles bijeen in ons land op dit moment nog een honderdtal ouderwetse hoepelmakers op hun snijbanken zitten. Het zijn voor het overgrote deel mannen op leeftijd. Het is een vak dat niet meer wordt aangeleerd. Het is aan het uitster ven. De ton is immers in duigen gevallen Toch moet het vak heel oud zijn, want hebben we niet eens gehoord van Diogenes, die in een ton huisde? Zonder hoepels zou Dio genes geen ton gehad kunnen hebben. Maar goed. De ton heeft in ieder geval vele eeuwen lang bestaansrecht gehad en dus ook was de hoepelma ker een man, die niet te missen was. Hij maakte de hoepels voor de ha ringvaten, voor het verpakken van zeep, van stroop, boter, ja wat al niet. Maar welke kruidenier heeft nog zeep in een tonnetje, of boter of stroop? De moderne mens heeft alles in blik of papier gepakt. Han diger, voordeliger. Maar intussen zit ten de laatste hoepelmakers op hun snijbanken. Men kan ze nog vinden in het winderige rivierdorpje Werken dam, het dorpje waar onze stoere dijkenbouwers wonen, de rijswerkers en de mannen die in de Biesbosch de grienden kaal hakken. Ze zitten er kromgewerkt op hun snijbanken. Hun bovenlichaam met de bruine kiel wiegt op en neer. Naar voor en naar achter. Zij kloven en schaven met het glimmende dwarsmes, dat zij over het taaie hout trekken met be wegingen, die doen denken aan die van een roeier. VOOR DE EXPORT De hoepelmakers moeten het van de binnenlandse markt niet meer hebben. Dat is al enkele jaren zo en alle hoogconjunctuur heeft daaraan tot dusver niets veranderd. Het is in hoofdzaak de export, die de hoepelmakers in Werkendam, in Boven-Leeuwen, in Schijndel en langs de Lek nog op de snijbanken houdt. Want in 1955 gingen er nog altijd ruim 10 miljoen witte feilloos rond gedraaide hoepels naar het buiten land. voornamelijk naar Denemarken waar de boterfabrikant zijn produkt nog altijd het best verpakt weet in vaatjes. Grauwe ongeschilde hoepels gingen overigens in bescheiden mate naar Engeland, België. Duitsland, Denemarken en Finland. De afname in het binnenland bedroeg zo onge- De N.V. Gelderse Tramwegen te Doetinchem zullen a.s. woensdag gaan rijden met z.g. harmonika-bus- sen, dat zijn gelede autobussen lange voertuigen met een harmonika- verbinding. De eerste bus zal gaan rijden op het traject Gendringen - Nijmegen. De Gelderse Tramwegen hebben in dit opzicht de primeur in Neder land. In het buitenland met na me in Zwitserland en Duitsland zijn deze bussen reeds ingevoerd. veer 5 miljoen hoepels, waarvan het grootste gedeelte witte hoepels. Men kan zeggen dat het boter is, die de hoepelmakers nog op hun snijbanken houdt. Maar wie weet of er vandaag of morgen niet een vin dingrijk man opstaat, die een betere en goedkopere verpakking ontdekt. Dan is het wellicht gedaan met de hoepelmaker. En wat als de rijksnij- verheidsdiensten zal slagen de ma chine te ontwerpen, die de hoepelma ker met één slag overbodig maken zal? Maar dat schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn. Daarom zullen de hoepelmakers van Werkendam hun tijd vermoedelijk wel uitzitten op hun bank. Na hen zullen de banken leeg blijven, want het hoepelmakersvak heeft geen jong bloed meer. In de „Brabanthal" dei Bossche veemarkt zal maandag 21 mei (Twee de Pinksterdag) een internationale hondententoonstelling worden gehou den met prijzen voor de nationale en internationale kampioenen van al le rassen. De tentoonstelling is ge organiseerd door de kynologenclubs 's-Hertogenbosch en Tilburg It Ter ere van het 450-jarig bestaan van de pauselijke lijfwacht, „de Zwitserse garde", is door het va- ticaan een medaille uitgegeven. De ene zijde van de medaille toont de profielen van Z.H. Paus Pius XII en van Z.H. Paus Julius II, onder wiens bewind de garde werd opge richt. De keerzijde toont de eeds aflegging van een nieuwe garde soldaat: met één hand op de vlag van de garde en de andere omhoog. Hoofdklas A Stormvogels - Excelsior ADO - Eindhoven Ajax - Fortuna '54 Noad - Roda Sp. HVC - Limburgia Rigtersbleek - DOS EBOH - Amsterdam Vitesse - VW Sparta - NAC Hoofdklas B I Enschede Elinkwijk - Alkmaar GVAV-Willem II Rapid JC - Emma Sittardia - De Volewijckers SW-Feyenoord DFC - De Graafschap De vlaggetjesdagen in Vlaardin- EDO - Spel. gen, Scheveningen en IJmuiden, die ieder jaar het uitvaren van de vis sersvloot inluiden, zullen dit jaar op 19, 20 en 21 mei worden gehouden. Het accent valt dit jaar op Vlaar- dingen. Zaterdag 19 mei is de dag van de feestelijkheden, de volgende pinksterdagen zijn bedoeld als kijk dagen. De vissersschepen liggen, in een nieuw jasje gestoken, gepavoi- seerd in de havens en op 22 mei begint de jacht op de nieuwe ha ring, waarmee de eerste jager vrij dagochtend in een der havens wordt verwacht. De Vlaardingse haringvloot vaart om acht uur uit, de Scheve- ningse om twaalf uur en die van IJmuiden om twee uur. De in het afgelopen jaar gereed gekomen opdrachten hebben bevredi gende resultaten opgeleverd. Van de in uitvoering zijnde werken, menen wij eveneens gunstige resultaten te kunnen verwachten. Hiervan komen vermoedelijk dit jaar gereed de bouw van militaire kampementen in Ne derland en de constructie van. een stuwdam met hydro-elektrische cen trale aan de Owen watervallen in Oeganda. Dit zijn enkele passages uit het vijftigste jaarverslag over 1955 van de Internationale Gewapendbeton- Bouw. De Société Beige des Bétons zal over 1955 dertien procent divi dend uitkeren. Deze maatschappij is behoorlijk van orders voor 1956 voor zien. De gang van zaken bij de Société i Nord-France te Parijs is, in aanmer king genomen een plaatsgehad heb bende reorganisatie, bevredigend. Het winstsaldo 1955 wordt aan de reserve toegevoegd, nadat ruime re serveringen zijn geschied. Hierdoor wordt de financiële structuur beter, terwijl de beschikbare middelen ver sterkt worden. Dit is namelijk ge wenst met het oog op de grotere activiteit en de uitbreiding van het materieelpark. De bedrijfsresultaten bedragen f 354.457 (v.j. f 368.982), waarvan f 160.000 wordt bestemd voor af schrijvingen. Aan aandeelhouders komt 4,5 pet primair dividend ten laste van de agio-reserve. Het winstsaldo beloopt f 194.457 (v.j. f 211.827). Na reservering van f 84.000 resteert f 5.908, welk be drag naar nieuwe rekening wordt overgebracht. In het Franse plaatsje Moutlers, nabij Grenoble, zijn vrijdag b() een demonstratie tien personen gewond geraakt. Ongeveer 800 personen demonstreer den toen de auto van een Poujadisti sche functionaris wegens het niet betalen van een boete door de politie in beslag werd genomen. Twee demonstranten trachtten zich met geweld toegang te verschaffen tot het plaatselijke politiebureau doch werden met gummiknuppels en traan gas tot de aftocht gedwongen. Twee van de gewonden waren politieman nen. Arrestaties zijn niet verricht. (Advertentie) PSV - BW MW - Schev. Holl. Sport Hoofdklas A Excelsior - ADO Eindhoven-Ajax Fortuna '54 - Noad Roda Sport - HVC Limburgia - Rigtersbleek EBOH - DOS Amsterdam - Vitesse VW - Sparta Nae - Stormvogels Hoofdklas B De Graafschap - EDO Spel. Enschede - Elinkwijk Alkmaar-GVAV Willem II - Rapid JC Emma - Sittardia De Volewijckers - PSV BW - MW Schev. Holl. Sp.- SW Feijenoord - DFC le klas A Xerxes - DWS RCH - Go Ahead Velocitas - Veendam RBC - VSV AGOW - De Valk Heerenveen - Ensch. Boys le klas B Rheden - ONA Zwolse Boys - Helmond Leeuwarden - Longa Haarlem - 't Gooi Wageningen - Hermes DVS le klas C Hilversum-TOP Zwartemeer - Zeist UVS - ZFC Helmondia '55 - Tubantia KFC - Oldenzaal Oosterparkers - DHC Fortuna VI. - Volendam AMATEURS le klas A RFC - DWV VCS - de Spartaan Quick - Rapiditas Gouda - CW UW - Velox VCS - Quick le klas B Arnh. Boys. - Muntendam Hengelo - WAW Quick '20 - WW Sneek - Zwaagwesteinde Achilles - WVC le klas C Wordt nader ge publiceerd even als de wedstrijden der lagere klas sen. Res. le klas E Spart 2 - NAC 2 EBOH 2 - Willem II 2 Emma 2 - Feijenoord 2 Noad 2 - DFC 2 Top 2 Baronie 2 l DINSDAG 15 MEI 1956 HILVERSUM I. 402 m. KRO: 7.00 Nws. 7,10 Gram. 7,45 Morgengebed en lit.kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15 Gram. 9,00 V. d. huisvrouw 9,35 Waterst. 9,40 Lichtbaken 10,0o V. d. kleuters 10,15 Gram. 10,55 Idem 11,00 V. d. vrouw 11,30 Schoolradio 12,00 Angelus 12,03 Gram. 12.30 Land- en tuinto. meded. 12,33 Amus- muz. 12,55 Zonnewijzer 13,00 Nws. en kathol, nws. 13,20 Lichte muz. 13,40 Gram. 13,5o Gevar. progr. 15,00 School radio 15,30 Franse muz. 16,00 V. d. zie ken 16,30 Ziekenlof 17,00 V. d. jeugd 17,40 Beursber. 17,45 Regeringsuitz.: Rijksdelen overzee: De mensen in Zuid Nieuw-Guinea, door Pater G. Zegwaard, M.S.C. 18,00 V. d. jeugd 18.20 Sport- praatje 18,30 Cello en piano 19,00 Nws. 19,10 Gram. 19,15 Uit het Boek der Boe ken 19,30 Muzikale parade 20,20 Act. 20,35 De gewone man 20,40 Gram. 21,20 Mens en huwelijk, caus. 21,40 Sopr. en piano 22,00 De geestelijke hygiëne van de moderne woningbouw en stadsont wikkeling, vraaggespr. 22.10 Radio Phil- harm. sextet 22,45 Avondgebed en lit. kal. 23,00 Nws. 23,15-24,00 Gram. met toelichting. HILVERSUM II. 298 m. AVRO: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. VPRO: 7,50 Dagopening. AVRO: 8,00 Nws. 8,15 Toerwagenrally 8,30 Gram. 9,00 Gym. v. d. vrouw 9,10 V. d. huisvr. 9,15 Gram. 9.40 Morgenwijding 10,00 Gram. (10,30- 10,35 Toerwagenrally) 10.50 V. d. kleu ters 11,00 Mandoline-ens. en solist 11,30 Volksliederen 11,50 Gram. 12,00 Mil. ork. 12,30 Land- en tuinb. meded. 12,35 Toer wagenrally 12,40 Gram. 13,00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13.20 Promenade-ork. 13,55 Koersen 14,00 Liederen over de ro mantiek van de zeevaart 14,4o School radio 15,00 V. d. vrouw 15,30 Kamermuz. 16,00 Gram. (16,20-16,25 Toerwagenrally) 16,30 V. d. jeugd 17,30 Gram. 18,00 Nws. 18,15 Pianospel 18,30 V. d. jeugd 18,45 Gram. 18,55 Parijs spreekt tot u 19,00 V. d. kleuters 19,05 Gevar. progr. 19.45 To- neelbeschouviing 20,00 Nws. 20,05 Rep. 20,15 Gevar. progr. 22,15 De Antwoord man 22,30 Sopr. en piano 22,55 Ik geloof, dat..., caus. 23,00 Nws. 23,15 New York calling 23,20 Act. 23,20-24.00 Gram. BRUSSEL. 324 m.: 11,45 Gram. 12,30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13,15 Gram. 14,00 Schoolradio 15,45 Gram. 16,00 Koersen 16,02 Orgelspel 16,30 VI. muz. 17,00 Nws. 17,10 Viool en piano 17,45 Boekbespr. 18,00 V. d. jeugd 18,30 V d. sold. 19,00 Nws. 19.40 Gram. 19,50 Caus. 20,00 V. d. vrouw 21,00 Omr. ork. 22,00 Nws. 22,15 Kamermuz. 22,55-23,00 Nws. 484 m.: 12,00 Gram. 13,00 Nws. 13,15, 14,45 Gram. 15,00 Kamermuz. 15,40 Gram. 16,05 Lichte muz. 17,00 Nws. 19,30 Nws. 20,00 Gevar. progr. 22,00 Nws. 22,15 Mo derne muz. 22,55 Nws. NTS. 20,00 Journ. en weerber. 20,15- 21,50 Filmprogr. VLAAMS BELG. TV-PROGR. 19,15 Gram. 19,31 Nws. 20,00 Van uitvinders en patenten 20,30 De Barbier van Sevilla, film 22,10 Nws. Aanleg: en service door gediplomeerde monteurs Uitsluitend wereldmerken Grote keuze in onze showroom GINNEKENSTRAAT 61 BREDA Teief. 9683 12) Wij verlieten daarop deze twee. de trotse blanke man uit een vervlogen eeuw en de arme Hottentot, die nu beiden hun eeuwige slaap sliepen te midden van de onmetelijke sneeuw velden. We vroegen ons zelf af, toen wij uit het hol en weer in de zonne schijn waren, hoe 'anp het nog zou duren voor wij gestorven zouden zijn als zij. Toen wij ongeveer een halve mijl hadden gelopen kwamen wij aan de rand van het plateau. Wat beneden ons lag konden wij nog niet zien, want het landschap was door mist omhuld. Toen die mist optrok, zagen wij aan het eind van een strook sneeuw cn strook grasveld ongeveer vijfhonderd meter beneden ons en daar liep een stroom door. Maar dit was niet alles, bij het water in de glanzende stralen van de zon stond en lag een groep antilopen van onge veer lö stuks Dat gezicht gaf ons een ongewone vreugde; als wij maar zever konden komen, dan was er voedsel genoeg. Maar de vraag was hoe dat moest gebeuren. De dieren waren nu nog minstens zeshonderd meter van ons verwijderd en dat was een te ver schot voor ons. Ons leven hing misschien van zulk een schot af en dus was het een zeer ernstige zaak We beraadslaagden in haast over de mogelijkheid om naderbij te sluipen en dan de kudde te verrassen, maar dat scheen ons een tamelijk onuit voerbare poging. Om te beginnen was de wind ons niet gunstig en dan zouden wij zeker worden opgemerkt tegen de verblindend witte achter grond van sneeuw, die wij verplicht waren te doorkruisen. Sir Henry stel de voor dat wij maar zouden vuren van de plaats waar wij stonden; nu rees echter de vraag welk geweer we zouden nemen. Onze repeteer-ge- weren. waarvan wij er twee hadden, droegen ver genoeg, maar voor de andere bleef het schieten op een af stand van meer dan tweehonderdvijf tig meter altijd enigszins werk op de gis. ,,Laat ieder van ons drieën schie ten en Umbopa het commando geven" stelde ik voor. Er volgde een pauze en we legden aan met zoveel zorg als iemand maar doen kan, die weet dat zijn leven van een schot afhangt. ,,Vuur!" zei Umbopa in zijn Zoeloe- taal en op hetzelfde ogenblik klon ken luid drie schoten, wolken rook hingen een ogenblik voor ons en de echo herhaalde de knallen. De rook trok op en o grote vreugde! een grote bok lag op zijn rug en spar telde in doodsangst. Hoe 'zwak wij ook waren, we liepen snel naar beneden en tien minuten nadat wij geschoten hadden, lagen het hart en de lever van het dode dier reeds voor ons. Maar nu rees een moeilijkheid; we hadden geen brandstof en konden dus geen vuur aanmaken om het vlees te bereiden. We keken elkaar wanho pig aan. Stervende mensen mogen niet te veel complimenten naken" zei Good, „we moeten het vlees maar rauw eten". Er was geen ander middel om het vraagstuk op te lossen en onze razen de honger maakte het voorstel min der onaannemelijk, dan het anders zou geweest zijn. We namen hart en lever, lieten die eerst in de sneeuw wat afkoelen, maakten ze goed schoon in ijswater en begonnen met graagte te eten. Het klinkt verschrikkelijk ge noeg maar ik moet eerlijk bekennen dat ik mij niet herinner ooit iets met zoveel lust te hebben gegeten als dit rauwe vlees. In een kwartier wa ren we andere mensen geworden. On ze kracht kwam terug, onze zwakke polsen sloegen sterker en het bloed ging weer sneller door onze aderen. Maar bevreesd voor de slechte gevol gen voor onze uitgehongerde magen waren wij zo voorzichtig om niet te veel te eten, we hielden op terwijl we nog honger hadden. ,,De hemel zij dank! Dat dier heeft ons het leven gered", zei sir Henry. „Wat is het er voor een, Quaer- main?" Ik stond op en ging naar de antilope kijken, want ik was er niet zeker van. Het was een dier ter grootte van een ezel met brede ge bogen horens. Tevoren had ik nooit een als dit gezien, het soort was ge heel nieuw voor mij. De kleur was bruin en hier en daar was een licht rode streep; later hoorde ik dat de inwoners van dit land ze „inco's" noemen. Ze zijn zeer zeldzaam en worden alleen gevonden op een hoog te. waar geen ander wild kan leven. Dit dier was in de schouder gescho ten; van wie van ons de kogel was konden wij natuurlijk niet uitmaken, maar Good, die nog met zoveel trots op dc giraffe terugdacht, meende stel lig dat hij de gelukkige schutter was geweest. Wij waren tot nu toe zo bezig ge weest met het stillen van onze honger dat wij geen tijd hadden gevonden om rond te kijken. Nu echter, nadat wij Umbopa er mee belast hadden ons zoveel van het beste vlees af te snij den als wij konden dragen, begon nen wij de omgeving te bekijken. De mist was opgetrokken, want het was acht uur en de zon had het land dat voor ons lag met haar licht over goten. Ik weet niet hoe het prachtige panorama te beschrijven, dat zich aan onze blikken voordeed. Nooit te voren heb ik zoiets gezien en zal het denk ik, later ook niet meer zien. Achter en voor ons de besneeuwde kop pen van de Sheba's bergen en in de laagte, ongeveer vijfduizend voet be neden de plaats waar wij stonden, lag een schitterend landschap, dat zich mijlen ver uitstrekte. Hier was een grote uitgestrektheid bos, daar weefde een rivier haar zilveren weg. Aan de linkerkant was een rijk gras land, waarop een kudde graasde, wij konden op die afstand niet onderschei den welke dieren het waren. Aan de rechterkant was het landschap meer bergachtig, dat wil zeggen er ston den enige verspreide heuvels, waar tussen bebouwd land lag en hier en daar zagen wij groepen koepelvor mige hutten. Twee vreemde zaken troffen ons terwijl wij stonden te kij ken. Ten eerste dat het land voor ons op z'n minst 3000 voet hoger moest liggen dan de woestijn die wij hadden doorkruist en ten tweede dat alle rivieren liepen van het zuiden naar het noorden. Aan de zuidzijde van de uitgestrekte bergrug, waarop we stonden, was geen water, maar aan de noordkant waren veel stromen, waarvan de meesten zich schenen te verenigen met de grote rivier, welke wij zich zagen slingeren verder weg dan onze ogen reikten. We bleven een ogenblik zitten en keken in stilte naar dit wonderlijk gezicht, daarop vroeg sir Henry: „Ligt daar niet zo iets wat op de kaart aangegeven is als koning Salo- mo's weg?" Mijn blikken zweefden nog steeds over de verre omtrek en hij wees mij iets in de richting naar rechts. ,,Kijk, daar in gindse richting", zei hij. Good en ik keken beiden en daar in de vlakte zagen wij iets, dat op een brede straatweg geleek. Wij zeiden niets, want we waren aan het zien van wonderen in dit vreemde land gewoon geraakt. Nu weer een soort van Romeinse weg, die wij te zien kregen; we constateerden het feit, dat was alles. Good meende dat die weg niet ver van ons af kon zijn en wij hadden hetzelfde denkbeeld. ,,We zullen er daarom heengaan" zei hij en nadat wij ons gezicht en onze handen in dc stroom hadden gewassen, gingen wij op weg. Een mijllengte ongeveer gingen wij .er kleine heuvels, gedeeltelijk met sneeuw bedekt en toen wij op een van deze stonden zagen wij plotse ling de straatweg aan onze voet. Het was een prachtige weg, gehouwen uit de meest stevige rotsen en tenminste vijftig voet breed. Wij gingen naar beneden en stonden op de weg, maar op ongeveer honderd pas afstand ach ter ons verdween deze weer en liep uit in met sneeuw bedekte bergen. ..Wat denk je daarvan, Quater- main?" vroeg sir Henry. Ik schudde het hoofd daar ik niets van de zaak wist te maken. ,,Ik begrijp het", zei Good, „de weg heeft zeker vroeger over de bergruggen gelopen en door de wil dernis aan de andere zijde, maar het zand heeft hem daar bedekt en wat zijn verdere loop hierboven betreft is hij zeker weggevaagd door een vul kanische uitbarsting". Dit scheen ons een goede oplossing van de zaak. Wat een verschil, het naar beneden gaan of het bestijgen van bergen; nu gingen we langs een goed pad en onze maag was behoorlijk gevuld en toen moesten wij uitgehongerd en half bevroren over besneeuwe paden voortworstelen. Inderdaad, als we niet zo'n droefgeestige herinnering moesten bewaren aan de arme Vent- vogel en aan dat sombere hol, waar zijn lijk nu naast dat van dè oude Portugees lag. dan zouden wij in een opgewekte stemming hebben ver keerd, hoewel wij toch een gevoel hadden van onbestemde gevaren die ons bedreigden. Ieder uur dat wij liepen werd de temperatuur zachter en het landschap voor ons mooier. Wat de weg zelf betrof, ik zag nooit zulk een aanleg hoewel sir Henry zei dat de grote weg over de St. Gothard in Zwitser land er veel op leek. Eindelijk kwa men wij aan de tunnel en de zijden daarvan waren bedekt met fijn beeld houwwerk. Eén stuk daarvan munt te vooral uit en stelde een slagveld voor. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 3