:L
ffobLnS
12 Mei 1956
ïs de opheffing der
wel rechtvaardig?
vrije veren
f ICI PARIS
Jachtveld bijna slagveld
Onwillige
bemanning
iPagblad Pejsïcro
Te zien als Zeeuwsch-Vlaamse noodsprong
OPSTAND IN FLITS-STIJL
Kilo's slanker
BonKorets
Hulde aan een schaakmeester
IciPARIS 1
ZESDE RONDE-RIT „OP KAART"
V
8
VIERDE BLAD
VRIJDAG 4 MEI 1956
TEGEMOETKOMING IN TEKORT ZOU
UIT VERKEERDE BEURS KOMEN
Wezenlijke
loonsverlaging
Geen alcohol bij snelverkeer
Propaganda-week te Middelburg
Voor de Middelburgse kantonrechter
Iets over de
inhoudvan de
Wülem Ruys
Hoogwaterstanden
Koningin bezoekt
Limburg en Utrecht
r
)op
;rs,
ing
ïle,
W
M»
IgS-
ad.
na.
cl
Én
ier
rd-
4>
ct
)or
le-
ijn
ct
ine
1de
t5
los-
;h-
ct
Er is menige Zeeuwsch-Vlaamse wenkbrauw opgetrokken, toen
uit de gecombineerde vergadering der Kamers van Koophandel in Zee
land het voorstel resulteerde de vrijdom der veren op de Wester-Schelde
op le heffen, teneinde daardoor een oplossing van de waarlijk hopeloze
situatie te bereiken.
Men is soms zelfs geneigd geweest deze manipulatie te zien als
een zodanig drastische koerswijziging dat ze zou duiden op een al te
gemakkelijk loslaten van bepaalde privileges, in de hoop daarvoor twij
felachtige voordelen te verkrijgen.
Dat men echter zo lichtvaardig met zwaar bevochten rechten is
omgesprongen, mag men niet aannemen. Men heeft zich slechts na am
pele overwegingen bereid verklaard eventueel afstand te doen van die
rechten teneinde hierdoor tot uiting te brengen de uidrukkelijke wens
van een goed functionerende verbinding tussen Zeeuwsch-Vlaanderen
en overig Zeeland en Nederland.
overtocht voor laat ons zeggen een
arbeider of scholier mèt fiets, die
zesmaal per week heen en terug
gaat, op enkele guldens per week
zal komen.
De categorieën die daarvan het
meeste bezwaar zouden ondervinden
zijn hiermee dan tevens genoemd: de
arbeiders en de studerende jeugd.
Vooral in west Zeeuwsch-Vlaanderen
gaan talrijke arbeiders dagelijks per
boot naar hun werk, in Vlissingen
voornamelijk. Voor hen zou de op
heffing der vrije veren een wezen
lijke loonsverlaging van enkele gul-
dens tetekenen en voor de studeren
de jeugd een wezenlijke verhoging
der studiekosten. Daarmee zou de
levensstandaard in Zeeuwsch-Vlaan
deren, ten opzichte van die in overig
Nederland, weer kunstmatig beïn
vloed worden, in ongunstige zin.
PROTEST.
Vanzelfsprekend zal het iedere
Zeeuwsch-Vlaming, ook degene die
zich voor het nu opheffen van de
vrije veren verklaarde, pijn doen
wanneer de vrijdom inderdaad wordt
opgeheven. Het was dan ook geen
voorrecht dat Zeeuwsch-Vlaanderen
bezat; louter een recht. Het ontstaan
van dit plan wortelt dan ook alleen
in de eis en goede verbinding over
de Wester-Schelde te bezitten en in
de bereidheid daarvoor zelf een offer
te brengen. In zoverre is dit toe te
juichen.
Wanneer men straks evenwel ver
der gaat praten over deze kwestie
(hoogstwaarschijnlijk wordt ze in de
komende vergadering van Provinciale
Staten behandeld) zal ongetwijfeld
menig bezwaar rijzen. Het is n.l. maar
de vraag of die opheffing der vrije
veren zoveel zou uitmaken. Het op
een miljoen becijferde bedrag dat
men erdoor zou opbrengen zal toch
op zich weinig gewidht in de schaal
kunnen leggen, gezien de steeds toe
nemende tekojrten. Ook in dit opzicht
zal men achter de feiten blijven aan
wandelen. En het is dan ook nog
meer de vraag of t.z.t., wanneer
Den Haag de glans der Zeeuwsch-
Vlaamse offerdaad niet meer ziet,
bereid zal zijn dezelfde verhoudin
gen toe te passen ten opzichte van de
dan nodige maatregelen ter uitbrei
ding van de veren.
FIETSERS EN VOETGANGERS
Volkomen rechtvaardig kan men
dit niet noemen. Het is dan ook geen
wonder dat men van bepaalde zijde al
ageert tegen deze voorstellen. De
K.A.B. komt er sterk op tegen en
vanuit het Diocesaan bestuur heeft
men reeds een protest laten horen bij
Ged. Staten van Zeeland, Daarin
wijst men ook nadrukkelijk op de
loonsverlaging voor de arbeiders die
aan de andere zijde van de Wester-
Schelde werken en op het streven
van de bedrijfsdirectiesom, ingeval
zij die verhoging voor hun rekening
zouden moeten nemen, de Zeeuwsch-
Vlaamse arbeiders te vervangen door
arbeiders van de andere kant. Het
geen evenmin gezond is.
Het is nog niet zo ver. En het
zou in feite verwonderlijk zijn in
dien deze maatregel, vanuit Z.
Vlaanderen zelf voorgesteld, werke
lijkheid werd. Het is goed be
schouwd slechts een noodsprong,
waarin nien hopelijk slechts dit zal
zien: de Zeeuwsch-Vlamingen, voor
al de Zeeuwsch-Vlaams* indu
strieën en handelsbedrijven, staan
tegen de muur en zijn nu bereid
zelf een flink gat in het voorhoofd
te stoten bij de poging om die muur
te doorbreken.
Dat men het niet zo ver late ko
men!
Bovendien: gaat er bij opheffing
van de vrije veren wel zo erg veel
veranderen voor het zuiver econo
misch vervoer? De auto's betalen nu
toch reeds, de praktijk zou dus neer
komen op belasting van de fietsers
en voetgangers. En juist deze cate
gorie vormen niet het verenprobleem.
Mocht er al eens een hele drukke
zomerdag zijn, waarop een zeer groot
aantal fietsers aan enkele auto's de
ruimte zouden ontnemen, welnu, dan
zal niemand het een onrechtvaardige
maatregel achten wanneer men
slechts een beperkt aantal fietsers op
de boot toelaat en de overige ook
eens een half uur laat wachten.
Het door de beide samenwerkende
Kamers van Koophandel ontworpen
voorstel inzake de vaststelling der ta
rieven officieel hebben zij dit
voorstel nog niet gedeponeerd; er zal
eerst nog een tarievencommissie ge
vormd worden welke dit zal behan
delen is vooralsnog geheim. Niet
temin mag men met zekerheid aan
nemen dat het geen verhoging der
tarieven voor auto's zal inhouden, of
het zou dan die voor de categorie der
allergrootste wagens met oplegger
moeten zijn. Voor de kleine wagens
zeker niet.
Uit dien hoofde zal dus geen extra
opbrengst te verwachten zijn. Die
wagens vormen echter juist wel, te
zamen met de vrachtwagens, vooral
die voor vlasvervoer, hèt verenpro-
bleem. Een verbetering te bereiken
door uit eigen zak meer te betalen,
onder het motto: „liever betalen dan
wachten" is heel mooi, maar dan
moet dit geld ook uit de juiste porte
monnee komen en niet uit die van
de voetganger en de fietser.
ifdoiaaLAfcJéjfc m -
VERHOGING VAN
BARRIèRE.
Evenmin is bekend wat men zal
voorstellen deze voetganger-bootpas
sagier en fietser te doen betalen voor
de overtocht. Men kan er een schat
ting naar maken. Zonder een be
paald bedrag in gedachten te nemen,
kan men toch wel aannemen, dat de
De vereniging
voor alcoholbestrij-
ding bij sn.elver-
keer, houdt mo
menteel te Middel
burg een propagan
da-week „zonder
reden geschiedt dit
niet".
De toeneming van
het aantal voertui
gen op de weg en
het daarmede ge
paard gaande aan
tal verkeersonge
vallen, is van dien
aard, dat het meer
en meer de aan
dacht van ons volk
en de overheid
vraagt. Bijna 1500
doden en eni
ge tienduizenden
zwaar- en lichtge
wonden vielen in
1955 als offer aan
het wegverkeer.
De oorzaak daar
van is vooral bij
de mens te zoeken.
Hij is het, die de
verkeersfouten
maakt waaruit de
verkeersongeval-
en ontstaan. Een
niet onbelangrijk
deel daarvan kan
tot de opzettelijke
verkeersfouten
worden gerekend.
Daartoe behoort
niet alleen het van
de openbare weg
gebruik maken met 'n voertuig waar
van men weet, dat de meest belang
rijke onderdelen, zoals verlichting,
remmen, stuurinrichting etc. niet in
orde zijn, maar ook het veroorzaken
van defecten aan de geestelijke rem
men van de mens, door het gebruik
van alcoholische dranken enkele uren
voor en tijdens het besturen van een
voertuig. Dat dit nog veelvuldig voor
komt blijkt wel uit de volgende cij
fers. In het jaar 1954 werden ruim
6000 personen veroordeeld wegens het
plegen van een misdrijf vermeld in
de Wegenverkeerswet, waarvan 75
pet. wegens het besturen van een
voertuig onder de invloed van alco
hol. Dit aantal is in werkelijkheid
veel groter, omdat er minstens even
veel zijn, die aan het waakzame oog
van de politie zijn ontsnapt. Het aan
tal onherroepelijke vonnissen wegens
dood door schuld en het veroorzaken
van zwaar lichamelijk letsel, waar
bij de bestuurder die het ongeval
veroorzaakte of er bij betrokken was.
onder invloed van alcohol verkeerde
bedroeg 10 pet. van het totaal. Ook
dit percentage is veel hoger, omdat
dit gevallen waren waarbij het ge
bruik van alcohol alleen de oorzaak
van het ongeval was. Talloos zijn
de gevallen, waarbij de alcohol me
de een rol speelde bij het veroor
zaken of het betrokken zijn bij een
verkeersongeval.
de ,Y?r?ni8'nK voor alcohol-
bestrijding bij het snelverkeer, die
Js gebeurd, dat op een perceel
in de gemeente Oostkapelle, waar
in november van het vorig jaar zowel
de landbouwer F. D„ uit Oostkapel
le woensdagmorgen als verdachte
voor de kantonrechter te Middelburg,
als de landbouwer C. W., uit Grijps-
Kerke op hazen en ander wildbraad
un waren.
JfcW» dachten het gebied als hun
jachttterrein te mogen omschrij-
ven
Toen de jagers eenmaal oog in oog
„was D" het die het gesprek
opende door W., om „zijp papieren"
ie vragen. W., was hiertoe evenmin
ereid als D. Het pleit voor beiden,
aai de ontmoeting niet in een hand
gemeen ontaardde hoewel het ge
sprek zich door de woordkeus wel in
oie richting ontwikkelde. Klanken
zoals „d'er af!" en „kom niet aan
bezigt men alleen, indien het
gemoed verhit is.
BETERE PAPIEREN.
W die dus achteraf de beste pa
pieren bleek te bezitten, had er het
liefste „geen werk" van willen ma
ken, doch de onwillige houding van
D., beviel hem niet.
w van geval is, dat
w.. indertijd toestemming kreeg van
be grondeigenaar, de V„ uit Arne-
ïüUïien', om te jagen en D' van de.....
pachter!
In de nieuwe jachtwet nu komt goed
naar voren, dat toestemming van de
grondeigenaar een vereiste is D
bleek hier echter niet mee op de
hoogte te zijn. De ambtenaar van het
O.M., mr. T. Lebret wilde twee over
tredingen ten laste leggen en vorder
de een boete van f 20.subs 4 d
en een boete van f 30.— subs. 6 d.
De verdediger, mr. P. C. Adriaanse,
onderschreef, dat D., geheel te goe
der trouw heeft gehandeld. Hij
stond op het standpunt: „Ik heb per
missie van de pachter" en kende de
nieuwe jachtwet niet. Mr. Adriaanse
wilde de overtreding als formeel be
schouwen en vroeg „schuldig zonder
straf". D., werd door de kanton
rechter veroordeeld tot één boete
van f 10.subs. 5 dagen
GEBETEN KONIJN VERVOERD
Dat een schipper van een wacht
meester van de rijkspolitie te water
aan de wa] een proces-verbaal krijgt,
za' wfI nieI z° vaak voorkomen
le Wemeldinge gebeurde het éch-
tei wel. toen een dergelijke wacht
meester, die was ingeschakeld bij de
hulpverlening aan de vogels in de
afgelopen strenge vorstperiode, er de
fj)PP?r I"- L. van H„ op betrapte,
dat hij een konijn vervoerde Dit ko
nijn was door een hond gebeten.
„Geen zeehond, maar een land'hond"
sprak de ambtenaar en vorderde
6 d" waar°P de kanton
rechter Van H„ bij verstek tot
een boete van f 30.— subs. 10 dagen
veroordeelde.
In een gevecht dat drie uur duurde,
hebben jonge Cubaanse opstandelin
gen een aanval gedaan op de ka
zerne van het garnizoen van Ma-
tanzas, een stad plm. 75 km. ten
oosten van de hoofdstad van Cuba,
Havanna, Tijdens de opstand die na
drie uur reeds door het garnizoen
werd onderdrukt, kwamen tien
mensen om. De foto toont leden van
het garnizoen van Matanzas met
op de rebellen buitgemaakte wa
penen en munitie. Boven op de kis
ten dynamiet ligt een rol vuur-
koord, De mannen houden een band
met „punt dertig"-patronen in de
handen.
(Advertentie)
in de grootst mogelijke sor
tering van maten, kleuren en
prijzen,
zich tot taak heeft gesteld, bestuur
ders van een voertuig er van te
overtuigen, dat het gebruik van al
coholhoudende dranken, enkele uren
vóór en tijdens het rijden, gevaren
voor hen zelf en voor anderen kan
opleveren. Zij doet dit o.a. door het
houden van een groot aantal propa
gandawerken in de belangrijkste
plaatsen van ons land. De propaganda
bestaat dan uit het opstellen van een
propagandawagen, het ophangen van
spandoeken, het plaatsen van affiches
in garages en openbare gebouwen,
het laten rondrijden van een geluids
wagen, projectie in bioscopen enz.
TILBURG BERGEN OP ZOOM
Toen de Willem Ruys" gistermor
gen feestelijk verwelkomd werd door
de harmoniekapel en de drumband
van de Lloyd en hiermee de 50e reis
van het vlaggeschip was volbracht,
hadden de beide schroef-assen sinds
de eerste vaart samen meer dan 620
miljoen omwentelingen gemaakt,
ruim 1.600.000 km was afgelegd en
ongeveer 87.400 passagiers werden
vervoerd, zodat het schip 2.975.000
pensiondagen te verwerken kreeg.
Een hotel met 150 bedden, iedere dag
volgeboekt, zou hiervoor driekwart
eeuw nodig hebben.
De veestapel, die in deze tijd aan
de culinaire aspiraties van passagiers
en de 477 bemanningsleden tegemoet
moest komen, bestond uit 3680 koeien,
4120 varkens, 1050 kalveren. 3150 lam
meren, 405 wilde zwijnen, 306 reeën,
85000 kippen en 51250 piepkuikens. De
aan boord opgerookte sigaretten zou
den, in de lengte aan elkaar geregen,
met 5400 km bijna de vliegafstand
Amsterdam-New York beslaan. Ge
durende de 50 reizen sneuvelden er
aan boord omtrent 92.000 borden.
73.000 koppen en schotels en 124.000
glazen.
Op deze 50e thuisreis vervoerde het
schip 998 passagiers, onder wie 272
kinderen beneden de 12 jaar en 92
reizigers voor tussentrajecten. Niet
minder dan 19 artsen bevonden zich
aan boord, n.l. 10 Nederlandse, 2
Duitse. 2 Oostenrijkse, 2 Indonesische
2 Engelse en 1 Amerikaan.
Een aantal opvarenden van het
Britse vrachtschip ,,Tarsius" zijn in
de haven van Messina door de Ita
liaanse politie van boord gehaald. Dit
geschiedde op verzoek van de Britse
vice-consul aldaar. Hij verklaarde dat
deze zeelieden de scheepsofficieren
bedreigd hadden. Een tiental Duitse
en Nederlandse opvarenden is door
Italianen vervangen;
Deze dag zal een uitermate
belangrijke datum worden in de
geschiedenis van de Rijkskies
kring Tilburg der K.V.P. Op
deze dag immers houdt de K.V.
P. in west-Brabant des namid
dags om 3.30 uur (half vier) in
de veilinghallen (Belcrumpol-
der) te Breda een massameeting
zoals nog nimmer in deze
streek heeft plaatsgevonden.
Deze dag is in de grootse K.V.P.-
campagne voor de aanstaande Ka
merverkiezingen opgenomen om alle
katholieke west-Brabanders te doen
weten wat de K.V.P. wil en hen de
nodige begeestering voor de verkie
zingen bij te brengen, omdat juist
deze verkiezingen van 1956 in bijzon
dere mate belangrijk zijn.
Immers zo óóit, dan moet nu de
doorbraakgedachte van de Partij van
de Arbeid naar het rijk der fabelen
verwezen worden en moet op overtui
gende wijze de katholieke eenheid
naar voren treden. En hierin kan en
móét west-Brabant een groot aandeel
leveren het aandeel waartoe wij
west-Brabantse Katholieken verplicht
zijn. Het is immers ook de duidelijk
uitgesproken wens van ons Doorluch
tig Episcopaat, "geuit in het zoveel
besproken mandement, dat wij katho
lieken óók in politiek opzicht onze
eenheid bewaren. Zeker, dit artikel is
niet geëigend hierop verder in te
gaan, doch dit mandement is voor
ons een richtsnoer tot handelen.
Ook andere feiten dwingen ons
evenwel alle krachten in te spannen
om te bereiken, dat'de K.V.P. met
grote meerderheid als overwinnaar
uit de verkiezingsstrijd te voorschijn
komt. Nog zéér véél programmapun
ten ook dwingen ons er toe de K.V.P.
meer armslag te geven door haar ste
vig te versterken. Onze overwinning
moet zó ruim zijn, dat wij niet aan
één partij gebonden zijn om tot een
regeringscoalitie te kunnen komen.
Hoe sterker de K.V.P. na de verkie
zingen uit de strijd komt, hoe groter
haar invloed op het regeringspro-
gram en hoe minder zij verplicht zal
zijn tot het doen van concessies. Dan
kunnen haar inzichten in de woning-
bouwpolitiek, de kinderbijslag voor
zelfstandigen, de bezitsvorming de ge
zondheidszorg, de geestelijke verzor
ging (leger), de publiekrechtelijke
bedrijfsorganisatie, de belastingverla
ging, het classificatie-vraagstuk, de
middenstandspolitiek, de landbouwpo
litiek enz. enz. meer kracht bijgezet
worden. En ook in de internationale
politiek vooral in verband met de
opbouw van Europa (Straatsburg),
zal dan haar stem krachtiger klinken,
want ook daar zal de christelijke de
mocratische gedachte moeten over
winnen.
Men kan er dan ook van overtuigd
zijn, dat de meeting te Breda de aan
wezigen gedegen zal voorlichten, in
nerlijk zal overtuigen en warm zal
begeesteren. Onze lijstaanvoerder
Professor Romme, onze Minister van
de P.B.O., Zijne Excellentie de Bruyn
en het Kamerlid Dr. W. de Kort zul
len die middag het woord voeren.
Niet iedereen zal helaas gelegen
heid hebben deze belangrijke meeting
mede te maken, maar wij zijn toch
overtuigd dat eenieder, die maar
enigszins kan zaterdag 12 mei a.s.
naar de veilinghallen te Breda komt
om naar buiten te demonstreren, dat
het ons Katholieken van west-Brabant
ditmaal volle ernst is de verkiezingen
te winnen en daarmede de smaad
van het verkiezingsresultaat van 1952
uit te vagen.
Daarom moeten wij allen onze
medewerking geven aan het
welslagen van deze meeting,
hetgeen er toe zal bijdragen,
dat in ons land gedurende de
volgende periode de christelijke
grondslag in de landspolitiek
bewaard blijft. Wendt u daarom
tot het afdelingsbestuur van de
K.V.P., dat vanuit uw afdeling
de tocht naar Breda organiseert
en geeft nu reeds een klinkend
bewijs van uw goede wil om de
K.V.P. tot de overwinning te
voeren. Zaterdag 12 mei wordt
Breda beheerst door de K.V.P.,
zorgt dat u er bij bent.
(Advertenties)
Waarom de last van ongezonde (en vaak lelijke)
dikte nog langer met u meedragen BonKorets
geven u in enkele weken weer uw jeugdig slank
figuur. Na de maaltijd een dragee met een slokje
water - en u verliest ponden per week. BonKorets
werken volgens het principe van dehydratie
eenvoudig en snel. Opgehoopt vet smelt weg.
van loomheid en verstopping heeft u geen weel
meer. Veroverende charme straalt van u af. U
voelt h weer opgewekt en monter - een andet
mensBegin een nieuw leven - begin nog van
daag met Bonkorets, f 330 per flacon.
VERMAGERINGSDRAGEES
Voor de provincie Zeeland gelden
voor morgen, zaterdag 5 mei de vol
gende hoogwaterstanden: te Hans-
weert om 10.41 en 23.05 uur; te Ter-
neuzen om 10.16 en 22.47 uur en te
Vlissingen om 9.55 en 22.22 uur.
(Van onze Parijse correspondent)
Ondanks wat oorlogen en een Saar-
vraagstuk kwam in Parijs tenslotte
toch de FransDuitse toenadering tot
stand en.... zoals zo vaak geschiedt....
bar plotseling. Een bus Duitse toe-,
risten liefkoosde een toeringcar vol
Franse mensen juist buiten Parijs.
Er moesten twaalf personen naar het
ziekenhuis worden gebracht, zes
Fransen en zes Duitsers. Oorzaak van
het ongeval: de Franse bus werd
bestuurd door een Duitse chauffeur
en de Duitse wagen door een Frans
man. En toch zijn er nog lieden die
vol houden, dat de Europese samen
werking alleen te bereiken is als men
Frankrijk laat besturen door Duitsers
en Duitsland door Fransen. Kunnen
Brussel en Den Haag dan ook niet
eens stuivertje wisselen. Wie weet,
wat er dan voor een aardig Bene-
luxje ontstond....
Monsieur Lautier, de conservateur
van het museum van Nationale Anti-
Kiteiten, kreeg dezer dagen hoog en
knap bezoek: Sophia Loren. Hij toon-
AOO nnnr- ecn beeld3e van vermoedelijk
400.000 jaren oud, ,,La Dame de Bras-
sempouy dat een waarde heeft van
600 miljoen Fr. franken. Sophia, die
niet al te goed haar Frans spreekt
en er aan gewoon is geraakt dure ge
schenken te ontvangen, meende op
recht, dat ze het mocht meenemen
en de directeur had een stevige tolk
nodig om de Italiaanse filmster tac
tisch op de hoogte te brengen van
het misverstand. Na deze desillusie
ging Sophia uitwaaien op de bovenste
verdieping van de Eiffeltoren. En
vierhonderd fotojournalisten gingen
weer met haar mee. Het was een
hele optocht.
EVEN NADENKEN
Gregory Peck was eveneens in Pa
rijs, achtervolgd door een tachtig
krantendames plus enige duizenden
ontgoochelde bakvissen, want ook
Gregory wordt tenslotte een dagje
ouier.' .We sPraken hem in een klein
eethuisje in het quartier Latin, gezel
lig en zo goedkoop, dat er geen servet
af kan. Hij zei: „Het lijken hier wel
collega-acteurs...."
„Hoé zo?" vroegen we.
„Wel oen collega-acteur is ook
iemand waarvan ge verzekerd kunt
zijn dat hij er altijd op rekent op
zijn collega te kunnen rekenen".
Ik moest wel even nadenken om te
ontdekken, dat Gregory toch wel ge
vat is.
Het wordt met de dag drukker in
Parijs en op de terrasjes van de
grote, dure en vaak slechte café's is
Frans al een uitzondering. Wel wordt
er veel Nederlands gesproken en
aangezien iedereen van iedereen denkt
een andere taal te spreken neemt men
geen blad voor de mond. Luister
maar.
ZIJ: (50 jaar, dik, rond en goedig)
Ik vind er niks aan. Ik ga niet meer
naar Parijs zulle. Het is me te duur
en te vervelend. Beste mens, ge ziet
hier niks als automobielen.
HIJ: (50 jaar, klein, kaal en jong)
Maar ik wel. Ik ga in augustus weer
terug.
ZIJ: Dat betekent, dat ge geen
smaak hebt.
HIJ: Ziet ge in Wilrijk dan wat
ge hier ziet?
ZIJ: Gelukkig niet. Ziet ge dan
naast ons die lelijke vent met die
krant? Hij is zeker veertig jaar en
wat doet zo'n man nu met zo'n jong
ding van zestien bij hem?
HIJ: Weet ik het...
ZIJ: Dat is nou Parijs. Foei. Zo'n
vent moest zich schamen.
IK: Maar madammeke, het is m'n
dochtertje. Ze is pas veertien.
Pas toen kregen HIJ en ZIJ hoog
lopende ruzie, want ZIJ wilde op
staande voet afrekenen en HIJ wilde
een rondje geven.
WIE EEN KUIL GRAAFT
Twee motorrijders werden in Parijs
bekeurd wegens te snel over de grote
boulevards rijden, waardoor ze het
verkeer in gevaar hadden gebracht.
Beide snelheidsmaniakken lieten de
kwestie voor het gerecht komen en
werden veroordeeld ieder 2000 fran
ken te betalen. Daarna kwam de ver
rassing: hun pleiter beschuldigde er
de motorpolitie van het duplikaat van
de bekeuring over de straat te heb
ben laten waaien, waarna hij te voet
een achtervolging inzette en diverse
wagens tot snel remmen verplichtte.
Hij maakte eveneens een proces aan
hangig, waarbij de „motard" veroor
deeld werd tot... 3000 franken.
OOK TOEVALLIG
April is de Franse trouwmaand bij
uitstek. Terwijl er anders maandelijks
een kleine duizend paartjes de grote
stap zetten zijn het er in april telkens
vijftienhonderd. De drukte voor het
raadhuis van het dertiende arrondis
sement was oorzaak van een gestoor
de bruiloft: bruid en bruidegom stap
ten in een versierde auto van een
andere stoet en kwamen zodoende in
een restaurant terecht waar ze slechts
vreemde gasten zagen, niet eens hun
bloedeigen ouders. Na wat heen en
weer gebel hebben de beide groepen
bruiloftsgangers hun bruidsparen uit
gewisseld en konden de feestelijk
heden voortgang vinden.
Maar wat denkt u van het toeval?
Bruidje A aldus bleek uit het avon
tuur, was geboren in de hiel van de
Italiaapse laars. Bruidje B ook. Ze
waren op drië dagen na even oud
cn hun ouders waren op dezelfde dag
(1945) naar Frankrijk vertrokken. De
gezinnen hadden steeds in dezelfde
wijk gewoond zonder elkaar te ken
nen. Dank zij het misverstand van
bruidspaar A is er nu contact gelegd
hetgeen al tot een nieuwe verloving
heeft geleid.
KRUIWAGENS GEVRAAGD
woordig eerste klas burgers en twee
de klassers. De tweede categorie be
staat uit de Fransen en de gewone
buitenlanders, oftewel de lieden die
het gelag betalen zoals 63 frs. voor
een litertje benzine, 80 frs. voor de
Gauloisses, 145 frs. voor een half ons
je thee, een astronomisch bedrag voor
een fles whiskey enz. De eerste cate
gorie wordt gevormd door sommige
heren van de ambassades, de staf
van de Unesco, het personeel van de
NAVO, de Raad voor Economische
Samenwerking in Europa, buiten
landse militairen etc. Die roken siga
retten van dertig franken, rijden op
benzine van twintig franken en be
zitten hun eigen superwinkels, die ook
tientallen andere produkten voor een
tweedehands prijsje weten te leveren.
Zeg nu zelf is het niet dood jam
mer, dat het zo moeilijk is om zon
der stevige kruiwagen in die cate
gorie van eerste klassers te worden
gereden. Want ze hebben niet alleen
super-benzine, maar ook nog een
super-loon. U moet me goed begrij
pen. Ik gun die eerste-klassers hun
voordelen met een groot hart. Maar
ik zou ze zelf ook graag hebben. En
zoals ik wonen er alleen in Frankrijk
nog 42 miljoen anderen.
Parijs en omstreken hebben tegen-
In het Amstelhotel is de overwin
ning van Smyslov in het kandida-
tenschaaktoernooi gevierd. Een van
de hoogtepunten van de huldiging
was het moment waarop ir. H. J.
van Steenis, voorzitter van de Kon.
Ned. Schaakbond, de heer Smyslov
met zijn overwinning complimen
teerde en hem de prijs uitreikte.
Ook mevrouw Smyslov deelde in
de hulde, welke haar man ten deel
viel.
Het ligt in het voornemen van H. M.
de Koningin op maandag 14 mei aan
staande een werkbezoek te brengen
aan de provincie Limburg. Bezocht
zullen worden het ontwikkelingsgebied
van noord-Limburg en het gebied in
de Roerstreek, rond de Beatrixmijn.
Verder ligt het in het voornemen
van Hare Majesteit, op 29 mei aan
staande een werkbezoek te brengen
aan het westelijk deel van de provin
cie Utrecht. Bezocht zullen worden de
gemeenten Loosdrecht, Breukelen,
Kockenge, Wilnis, Mijdrecht, Vinke-
veen en Waverveen.
i As
ROOSENDAAL
f
LENGTE 255 km
Rav tail lering
Militaire »print
Afgelegd aantal km O
V
"I
HEERLSU
De 6e etappe van de Ronde van dorpjes
Nederland op 11 augustus brengt de
renners van Roosendaal dwars door
Brabant via de grote Brabantse
steden, maar ook via talrijke kleine
r het Limburgse. Bij
Roermond buigt de stoet naar het
zuiden en dringt zuid-Limburg bin
nen, waar te Heerlen het eindpunt
van deze zesde dag ligt.