:L ffobLnS 12 Mei 1956 ïs de opheffing der wel rechtvaardig? vrije veren f ICI PARIS Jachtveld bijna slagveld Onwillige bemanning iPagblad Pejsïcro Te zien als Zeeuwsch-Vlaamse noodsprong OPSTAND IN FLITS-STIJL Kilo's slanker BonKorets Hulde aan een schaakmeester IciPARIS 1 ZESDE RONDE-RIT „OP KAART" V 8 VIERDE BLAD VRIJDAG 4 MEI 1956 TEGEMOETKOMING IN TEKORT ZOU UIT VERKEERDE BEURS KOMEN Wezenlijke loonsverlaging Geen alcohol bij snelverkeer Propaganda-week te Middelburg Voor de Middelburgse kantonrechter Iets over de inhoudvan de Wülem Ruys Hoogwaterstanden Koningin bezoekt Limburg en Utrecht r )op ;rs, ing ïle, W M» IgS- ad. na. cl Én ier rd- 4> ct )or le- ijn ct ine 1de t5 los- ;h- ct Er is menige Zeeuwsch-Vlaamse wenkbrauw opgetrokken, toen uit de gecombineerde vergadering der Kamers van Koophandel in Zee land het voorstel resulteerde de vrijdom der veren op de Wester-Schelde op le heffen, teneinde daardoor een oplossing van de waarlijk hopeloze situatie te bereiken. Men is soms zelfs geneigd geweest deze manipulatie te zien als een zodanig drastische koerswijziging dat ze zou duiden op een al te gemakkelijk loslaten van bepaalde privileges, in de hoop daarvoor twij felachtige voordelen te verkrijgen. Dat men echter zo lichtvaardig met zwaar bevochten rechten is omgesprongen, mag men niet aannemen. Men heeft zich slechts na am pele overwegingen bereid verklaard eventueel afstand te doen van die rechten teneinde hierdoor tot uiting te brengen de uidrukkelijke wens van een goed functionerende verbinding tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en overig Zeeland en Nederland. overtocht voor laat ons zeggen een arbeider of scholier mèt fiets, die zesmaal per week heen en terug gaat, op enkele guldens per week zal komen. De categorieën die daarvan het meeste bezwaar zouden ondervinden zijn hiermee dan tevens genoemd: de arbeiders en de studerende jeugd. Vooral in west Zeeuwsch-Vlaanderen gaan talrijke arbeiders dagelijks per boot naar hun werk, in Vlissingen voornamelijk. Voor hen zou de op heffing der vrije veren een wezen lijke loonsverlaging van enkele gul- dens tetekenen en voor de studeren de jeugd een wezenlijke verhoging der studiekosten. Daarmee zou de levensstandaard in Zeeuwsch-Vlaan deren, ten opzichte van die in overig Nederland, weer kunstmatig beïn vloed worden, in ongunstige zin. PROTEST. Vanzelfsprekend zal het iedere Zeeuwsch-Vlaming, ook degene die zich voor het nu opheffen van de vrije veren verklaarde, pijn doen wanneer de vrijdom inderdaad wordt opgeheven. Het was dan ook geen voorrecht dat Zeeuwsch-Vlaanderen bezat; louter een recht. Het ontstaan van dit plan wortelt dan ook alleen in de eis en goede verbinding over de Wester-Schelde te bezitten en in de bereidheid daarvoor zelf een offer te brengen. In zoverre is dit toe te juichen. Wanneer men straks evenwel ver der gaat praten over deze kwestie (hoogstwaarschijnlijk wordt ze in de komende vergadering van Provinciale Staten behandeld) zal ongetwijfeld menig bezwaar rijzen. Het is n.l. maar de vraag of die opheffing der vrije veren zoveel zou uitmaken. Het op een miljoen becijferde bedrag dat men erdoor zou opbrengen zal toch op zich weinig gewidht in de schaal kunnen leggen, gezien de steeds toe nemende tekojrten. Ook in dit opzicht zal men achter de feiten blijven aan wandelen. En het is dan ook nog meer de vraag of t.z.t., wanneer Den Haag de glans der Zeeuwsch- Vlaamse offerdaad niet meer ziet, bereid zal zijn dezelfde verhoudin gen toe te passen ten opzichte van de dan nodige maatregelen ter uitbrei ding van de veren. FIETSERS EN VOETGANGERS Volkomen rechtvaardig kan men dit niet noemen. Het is dan ook geen wonder dat men van bepaalde zijde al ageert tegen deze voorstellen. De K.A.B. komt er sterk op tegen en vanuit het Diocesaan bestuur heeft men reeds een protest laten horen bij Ged. Staten van Zeeland, Daarin wijst men ook nadrukkelijk op de loonsverlaging voor de arbeiders die aan de andere zijde van de Wester- Schelde werken en op het streven van de bedrijfsdirectiesom, ingeval zij die verhoging voor hun rekening zouden moeten nemen, de Zeeuwsch- Vlaamse arbeiders te vervangen door arbeiders van de andere kant. Het geen evenmin gezond is. Het is nog niet zo ver. En het zou in feite verwonderlijk zijn in dien deze maatregel, vanuit Z. Vlaanderen zelf voorgesteld, werke lijkheid werd. Het is goed be schouwd slechts een noodsprong, waarin nien hopelijk slechts dit zal zien: de Zeeuwsch-Vlamingen, voor al de Zeeuwsch-Vlaams* indu strieën en handelsbedrijven, staan tegen de muur en zijn nu bereid zelf een flink gat in het voorhoofd te stoten bij de poging om die muur te doorbreken. Dat men het niet zo ver late ko men! Bovendien: gaat er bij opheffing van de vrije veren wel zo erg veel veranderen voor het zuiver econo misch vervoer? De auto's betalen nu toch reeds, de praktijk zou dus neer komen op belasting van de fietsers en voetgangers. En juist deze cate gorie vormen niet het verenprobleem. Mocht er al eens een hele drukke zomerdag zijn, waarop een zeer groot aantal fietsers aan enkele auto's de ruimte zouden ontnemen, welnu, dan zal niemand het een onrechtvaardige maatregel achten wanneer men slechts een beperkt aantal fietsers op de boot toelaat en de overige ook eens een half uur laat wachten. Het door de beide samenwerkende Kamers van Koophandel ontworpen voorstel inzake de vaststelling der ta rieven officieel hebben zij dit voorstel nog niet gedeponeerd; er zal eerst nog een tarievencommissie ge vormd worden welke dit zal behan delen is vooralsnog geheim. Niet temin mag men met zekerheid aan nemen dat het geen verhoging der tarieven voor auto's zal inhouden, of het zou dan die voor de categorie der allergrootste wagens met oplegger moeten zijn. Voor de kleine wagens zeker niet. Uit dien hoofde zal dus geen extra opbrengst te verwachten zijn. Die wagens vormen echter juist wel, te zamen met de vrachtwagens, vooral die voor vlasvervoer, hèt verenpro- bleem. Een verbetering te bereiken door uit eigen zak meer te betalen, onder het motto: „liever betalen dan wachten" is heel mooi, maar dan moet dit geld ook uit de juiste porte monnee komen en niet uit die van de voetganger en de fietser. ifdoiaaLAfcJéjfc m - VERHOGING VAN BARRIèRE. Evenmin is bekend wat men zal voorstellen deze voetganger-bootpas sagier en fietser te doen betalen voor de overtocht. Men kan er een schat ting naar maken. Zonder een be paald bedrag in gedachten te nemen, kan men toch wel aannemen, dat de De vereniging voor alcoholbestrij- ding bij sn.elver- keer, houdt mo menteel te Middel burg een propagan da-week „zonder reden geschiedt dit niet". De toeneming van het aantal voertui gen op de weg en het daarmede ge paard gaande aan tal verkeersonge vallen, is van dien aard, dat het meer en meer de aan dacht van ons volk en de overheid vraagt. Bijna 1500 doden en eni ge tienduizenden zwaar- en lichtge wonden vielen in 1955 als offer aan het wegverkeer. De oorzaak daar van is vooral bij de mens te zoeken. Hij is het, die de verkeersfouten maakt waaruit de verkeersongeval- en ontstaan. Een niet onbelangrijk deel daarvan kan tot de opzettelijke verkeersfouten worden gerekend. Daartoe behoort niet alleen het van de openbare weg gebruik maken met 'n voertuig waar van men weet, dat de meest belang rijke onderdelen, zoals verlichting, remmen, stuurinrichting etc. niet in orde zijn, maar ook het veroorzaken van defecten aan de geestelijke rem men van de mens, door het gebruik van alcoholische dranken enkele uren voor en tijdens het besturen van een voertuig. Dat dit nog veelvuldig voor komt blijkt wel uit de volgende cij fers. In het jaar 1954 werden ruim 6000 personen veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf vermeld in de Wegenverkeerswet, waarvan 75 pet. wegens het besturen van een voertuig onder de invloed van alco hol. Dit aantal is in werkelijkheid veel groter, omdat er minstens even veel zijn, die aan het waakzame oog van de politie zijn ontsnapt. Het aan tal onherroepelijke vonnissen wegens dood door schuld en het veroorzaken van zwaar lichamelijk letsel, waar bij de bestuurder die het ongeval veroorzaakte of er bij betrokken was. onder invloed van alcohol verkeerde bedroeg 10 pet. van het totaal. Ook dit percentage is veel hoger, omdat dit gevallen waren waarbij het ge bruik van alcohol alleen de oorzaak van het ongeval was. Talloos zijn de gevallen, waarbij de alcohol me de een rol speelde bij het veroor zaken of het betrokken zijn bij een verkeersongeval. de ,Y?r?ni8'nK voor alcohol- bestrijding bij het snelverkeer, die Js gebeurd, dat op een perceel in de gemeente Oostkapelle, waar in november van het vorig jaar zowel de landbouwer F. D„ uit Oostkapel le woensdagmorgen als verdachte voor de kantonrechter te Middelburg, als de landbouwer C. W., uit Grijps- Kerke op hazen en ander wildbraad un waren. JfcW» dachten het gebied als hun jachttterrein te mogen omschrij- ven Toen de jagers eenmaal oog in oog „was D" het die het gesprek opende door W., om „zijp papieren" ie vragen. W., was hiertoe evenmin ereid als D. Het pleit voor beiden, aai de ontmoeting niet in een hand gemeen ontaardde hoewel het ge sprek zich door de woordkeus wel in oie richting ontwikkelde. Klanken zoals „d'er af!" en „kom niet aan bezigt men alleen, indien het gemoed verhit is. BETERE PAPIEREN. W die dus achteraf de beste pa pieren bleek te bezitten, had er het liefste „geen werk" van willen ma ken, doch de onwillige houding van D., beviel hem niet. w van geval is, dat w.. indertijd toestemming kreeg van be grondeigenaar, de V„ uit Arne- ïüUïien', om te jagen en D' van de..... pachter! In de nieuwe jachtwet nu komt goed naar voren, dat toestemming van de grondeigenaar een vereiste is D bleek hier echter niet mee op de hoogte te zijn. De ambtenaar van het O.M., mr. T. Lebret wilde twee over tredingen ten laste leggen en vorder de een boete van f 20.subs 4 d en een boete van f 30.— subs. 6 d. De verdediger, mr. P. C. Adriaanse, onderschreef, dat D., geheel te goe der trouw heeft gehandeld. Hij stond op het standpunt: „Ik heb per missie van de pachter" en kende de nieuwe jachtwet niet. Mr. Adriaanse wilde de overtreding als formeel be schouwen en vroeg „schuldig zonder straf". D., werd door de kanton rechter veroordeeld tot één boete van f 10.subs. 5 dagen GEBETEN KONIJN VERVOERD Dat een schipper van een wacht meester van de rijkspolitie te water aan de wa] een proces-verbaal krijgt, za' wfI nieI z° vaak voorkomen le Wemeldinge gebeurde het éch- tei wel. toen een dergelijke wacht meester, die was ingeschakeld bij de hulpverlening aan de vogels in de afgelopen strenge vorstperiode, er de fj)PP?r I"- L. van H„ op betrapte, dat hij een konijn vervoerde Dit ko nijn was door een hond gebeten. „Geen zeehond, maar een land'hond" sprak de ambtenaar en vorderde 6 d" waar°P de kanton rechter Van H„ bij verstek tot een boete van f 30.— subs. 10 dagen veroordeelde. In een gevecht dat drie uur duurde, hebben jonge Cubaanse opstandelin gen een aanval gedaan op de ka zerne van het garnizoen van Ma- tanzas, een stad plm. 75 km. ten oosten van de hoofdstad van Cuba, Havanna, Tijdens de opstand die na drie uur reeds door het garnizoen werd onderdrukt, kwamen tien mensen om. De foto toont leden van het garnizoen van Matanzas met op de rebellen buitgemaakte wa penen en munitie. Boven op de kis ten dynamiet ligt een rol vuur- koord, De mannen houden een band met „punt dertig"-patronen in de handen. (Advertentie) in de grootst mogelijke sor tering van maten, kleuren en prijzen, zich tot taak heeft gesteld, bestuur ders van een voertuig er van te overtuigen, dat het gebruik van al coholhoudende dranken, enkele uren vóór en tijdens het rijden, gevaren voor hen zelf en voor anderen kan opleveren. Zij doet dit o.a. door het houden van een groot aantal propa gandawerken in de belangrijkste plaatsen van ons land. De propaganda bestaat dan uit het opstellen van een propagandawagen, het ophangen van spandoeken, het plaatsen van affiches in garages en openbare gebouwen, het laten rondrijden van een geluids wagen, projectie in bioscopen enz. TILBURG BERGEN OP ZOOM Toen de Willem Ruys" gistermor gen feestelijk verwelkomd werd door de harmoniekapel en de drumband van de Lloyd en hiermee de 50e reis van het vlaggeschip was volbracht, hadden de beide schroef-assen sinds de eerste vaart samen meer dan 620 miljoen omwentelingen gemaakt, ruim 1.600.000 km was afgelegd en ongeveer 87.400 passagiers werden vervoerd, zodat het schip 2.975.000 pensiondagen te verwerken kreeg. Een hotel met 150 bedden, iedere dag volgeboekt, zou hiervoor driekwart eeuw nodig hebben. De veestapel, die in deze tijd aan de culinaire aspiraties van passagiers en de 477 bemanningsleden tegemoet moest komen, bestond uit 3680 koeien, 4120 varkens, 1050 kalveren. 3150 lam meren, 405 wilde zwijnen, 306 reeën, 85000 kippen en 51250 piepkuikens. De aan boord opgerookte sigaretten zou den, in de lengte aan elkaar geregen, met 5400 km bijna de vliegafstand Amsterdam-New York beslaan. Ge durende de 50 reizen sneuvelden er aan boord omtrent 92.000 borden. 73.000 koppen en schotels en 124.000 glazen. Op deze 50e thuisreis vervoerde het schip 998 passagiers, onder wie 272 kinderen beneden de 12 jaar en 92 reizigers voor tussentrajecten. Niet minder dan 19 artsen bevonden zich aan boord, n.l. 10 Nederlandse, 2 Duitse. 2 Oostenrijkse, 2 Indonesische 2 Engelse en 1 Amerikaan. Een aantal opvarenden van het Britse vrachtschip ,,Tarsius" zijn in de haven van Messina door de Ita liaanse politie van boord gehaald. Dit geschiedde op verzoek van de Britse vice-consul aldaar. Hij verklaarde dat deze zeelieden de scheepsofficieren bedreigd hadden. Een tiental Duitse en Nederlandse opvarenden is door Italianen vervangen; Deze dag zal een uitermate belangrijke datum worden in de geschiedenis van de Rijkskies kring Tilburg der K.V.P. Op deze dag immers houdt de K.V. P. in west-Brabant des namid dags om 3.30 uur (half vier) in de veilinghallen (Belcrumpol- der) te Breda een massameeting zoals nog nimmer in deze streek heeft plaatsgevonden. Deze dag is in de grootse K.V.P.- campagne voor de aanstaande Ka merverkiezingen opgenomen om alle katholieke west-Brabanders te doen weten wat de K.V.P. wil en hen de nodige begeestering voor de verkie zingen bij te brengen, omdat juist deze verkiezingen van 1956 in bijzon dere mate belangrijk zijn. Immers zo óóit, dan moet nu de doorbraakgedachte van de Partij van de Arbeid naar het rijk der fabelen verwezen worden en moet op overtui gende wijze de katholieke eenheid naar voren treden. En hierin kan en móét west-Brabant een groot aandeel leveren het aandeel waartoe wij west-Brabantse Katholieken verplicht zijn. Het is immers ook de duidelijk uitgesproken wens van ons Doorluch tig Episcopaat, "geuit in het zoveel besproken mandement, dat wij katho lieken óók in politiek opzicht onze eenheid bewaren. Zeker, dit artikel is niet geëigend hierop verder in te gaan, doch dit mandement is voor ons een richtsnoer tot handelen. Ook andere feiten dwingen ons evenwel alle krachten in te spannen om te bereiken, dat'de K.V.P. met grote meerderheid als overwinnaar uit de verkiezingsstrijd te voorschijn komt. Nog zéér véél programmapun ten ook dwingen ons er toe de K.V.P. meer armslag te geven door haar ste vig te versterken. Onze overwinning moet zó ruim zijn, dat wij niet aan één partij gebonden zijn om tot een regeringscoalitie te kunnen komen. Hoe sterker de K.V.P. na de verkie zingen uit de strijd komt, hoe groter haar invloed op het regeringspro- gram en hoe minder zij verplicht zal zijn tot het doen van concessies. Dan kunnen haar inzichten in de woning- bouwpolitiek, de kinderbijslag voor zelfstandigen, de bezitsvorming de ge zondheidszorg, de geestelijke verzor ging (leger), de publiekrechtelijke bedrijfsorganisatie, de belastingverla ging, het classificatie-vraagstuk, de middenstandspolitiek, de landbouwpo litiek enz. enz. meer kracht bijgezet worden. En ook in de internationale politiek vooral in verband met de opbouw van Europa (Straatsburg), zal dan haar stem krachtiger klinken, want ook daar zal de christelijke de mocratische gedachte moeten over winnen. Men kan er dan ook van overtuigd zijn, dat de meeting te Breda de aan wezigen gedegen zal voorlichten, in nerlijk zal overtuigen en warm zal begeesteren. Onze lijstaanvoerder Professor Romme, onze Minister van de P.B.O., Zijne Excellentie de Bruyn en het Kamerlid Dr. W. de Kort zul len die middag het woord voeren. Niet iedereen zal helaas gelegen heid hebben deze belangrijke meeting mede te maken, maar wij zijn toch overtuigd dat eenieder, die maar enigszins kan zaterdag 12 mei a.s. naar de veilinghallen te Breda komt om naar buiten te demonstreren, dat het ons Katholieken van west-Brabant ditmaal volle ernst is de verkiezingen te winnen en daarmede de smaad van het verkiezingsresultaat van 1952 uit te vagen. Daarom moeten wij allen onze medewerking geven aan het welslagen van deze meeting, hetgeen er toe zal bijdragen, dat in ons land gedurende de volgende periode de christelijke grondslag in de landspolitiek bewaard blijft. Wendt u daarom tot het afdelingsbestuur van de K.V.P., dat vanuit uw afdeling de tocht naar Breda organiseert en geeft nu reeds een klinkend bewijs van uw goede wil om de K.V.P. tot de overwinning te voeren. Zaterdag 12 mei wordt Breda beheerst door de K.V.P., zorgt dat u er bij bent. (Advertenties) Waarom de last van ongezonde (en vaak lelijke) dikte nog langer met u meedragen BonKorets geven u in enkele weken weer uw jeugdig slank figuur. Na de maaltijd een dragee met een slokje water - en u verliest ponden per week. BonKorets werken volgens het principe van dehydratie eenvoudig en snel. Opgehoopt vet smelt weg. van loomheid en verstopping heeft u geen weel meer. Veroverende charme straalt van u af. U voelt h weer opgewekt en monter - een andet mensBegin een nieuw leven - begin nog van daag met Bonkorets, f 330 per flacon. VERMAGERINGSDRAGEES Voor de provincie Zeeland gelden voor morgen, zaterdag 5 mei de vol gende hoogwaterstanden: te Hans- weert om 10.41 en 23.05 uur; te Ter- neuzen om 10.16 en 22.47 uur en te Vlissingen om 9.55 en 22.22 uur. (Van onze Parijse correspondent) Ondanks wat oorlogen en een Saar- vraagstuk kwam in Parijs tenslotte toch de FransDuitse toenadering tot stand en.... zoals zo vaak geschiedt.... bar plotseling. Een bus Duitse toe-, risten liefkoosde een toeringcar vol Franse mensen juist buiten Parijs. Er moesten twaalf personen naar het ziekenhuis worden gebracht, zes Fransen en zes Duitsers. Oorzaak van het ongeval: de Franse bus werd bestuurd door een Duitse chauffeur en de Duitse wagen door een Frans man. En toch zijn er nog lieden die vol houden, dat de Europese samen werking alleen te bereiken is als men Frankrijk laat besturen door Duitsers en Duitsland door Fransen. Kunnen Brussel en Den Haag dan ook niet eens stuivertje wisselen. Wie weet, wat er dan voor een aardig Bene- luxje ontstond.... Monsieur Lautier, de conservateur van het museum van Nationale Anti- Kiteiten, kreeg dezer dagen hoog en knap bezoek: Sophia Loren. Hij toon- AOO nnnr- ecn beeld3e van vermoedelijk 400.000 jaren oud, ,,La Dame de Bras- sempouy dat een waarde heeft van 600 miljoen Fr. franken. Sophia, die niet al te goed haar Frans spreekt en er aan gewoon is geraakt dure ge schenken te ontvangen, meende op recht, dat ze het mocht meenemen en de directeur had een stevige tolk nodig om de Italiaanse filmster tac tisch op de hoogte te brengen van het misverstand. Na deze desillusie ging Sophia uitwaaien op de bovenste verdieping van de Eiffeltoren. En vierhonderd fotojournalisten gingen weer met haar mee. Het was een hele optocht. EVEN NADENKEN Gregory Peck was eveneens in Pa rijs, achtervolgd door een tachtig krantendames plus enige duizenden ontgoochelde bakvissen, want ook Gregory wordt tenslotte een dagje ouier.' .We sPraken hem in een klein eethuisje in het quartier Latin, gezel lig en zo goedkoop, dat er geen servet af kan. Hij zei: „Het lijken hier wel collega-acteurs...." „Hoé zo?" vroegen we. „Wel oen collega-acteur is ook iemand waarvan ge verzekerd kunt zijn dat hij er altijd op rekent op zijn collega te kunnen rekenen". Ik moest wel even nadenken om te ontdekken, dat Gregory toch wel ge vat is. Het wordt met de dag drukker in Parijs en op de terrasjes van de grote, dure en vaak slechte café's is Frans al een uitzondering. Wel wordt er veel Nederlands gesproken en aangezien iedereen van iedereen denkt een andere taal te spreken neemt men geen blad voor de mond. Luister maar. ZIJ: (50 jaar, dik, rond en goedig) Ik vind er niks aan. Ik ga niet meer naar Parijs zulle. Het is me te duur en te vervelend. Beste mens, ge ziet hier niks als automobielen. HIJ: (50 jaar, klein, kaal en jong) Maar ik wel. Ik ga in augustus weer terug. ZIJ: Dat betekent, dat ge geen smaak hebt. HIJ: Ziet ge in Wilrijk dan wat ge hier ziet? ZIJ: Gelukkig niet. Ziet ge dan naast ons die lelijke vent met die krant? Hij is zeker veertig jaar en wat doet zo'n man nu met zo'n jong ding van zestien bij hem? HIJ: Weet ik het... ZIJ: Dat is nou Parijs. Foei. Zo'n vent moest zich schamen. IK: Maar madammeke, het is m'n dochtertje. Ze is pas veertien. Pas toen kregen HIJ en ZIJ hoog lopende ruzie, want ZIJ wilde op staande voet afrekenen en HIJ wilde een rondje geven. WIE EEN KUIL GRAAFT Twee motorrijders werden in Parijs bekeurd wegens te snel over de grote boulevards rijden, waardoor ze het verkeer in gevaar hadden gebracht. Beide snelheidsmaniakken lieten de kwestie voor het gerecht komen en werden veroordeeld ieder 2000 fran ken te betalen. Daarna kwam de ver rassing: hun pleiter beschuldigde er de motorpolitie van het duplikaat van de bekeuring over de straat te heb ben laten waaien, waarna hij te voet een achtervolging inzette en diverse wagens tot snel remmen verplichtte. Hij maakte eveneens een proces aan hangig, waarbij de „motard" veroor deeld werd tot... 3000 franken. OOK TOEVALLIG April is de Franse trouwmaand bij uitstek. Terwijl er anders maandelijks een kleine duizend paartjes de grote stap zetten zijn het er in april telkens vijftienhonderd. De drukte voor het raadhuis van het dertiende arrondis sement was oorzaak van een gestoor de bruiloft: bruid en bruidegom stap ten in een versierde auto van een andere stoet en kwamen zodoende in een restaurant terecht waar ze slechts vreemde gasten zagen, niet eens hun bloedeigen ouders. Na wat heen en weer gebel hebben de beide groepen bruiloftsgangers hun bruidsparen uit gewisseld en konden de feestelijk heden voortgang vinden. Maar wat denkt u van het toeval? Bruidje A aldus bleek uit het avon tuur, was geboren in de hiel van de Italiaapse laars. Bruidje B ook. Ze waren op drië dagen na even oud cn hun ouders waren op dezelfde dag (1945) naar Frankrijk vertrokken. De gezinnen hadden steeds in dezelfde wijk gewoond zonder elkaar te ken nen. Dank zij het misverstand van bruidspaar A is er nu contact gelegd hetgeen al tot een nieuwe verloving heeft geleid. KRUIWAGENS GEVRAAGD woordig eerste klas burgers en twee de klassers. De tweede categorie be staat uit de Fransen en de gewone buitenlanders, oftewel de lieden die het gelag betalen zoals 63 frs. voor een litertje benzine, 80 frs. voor de Gauloisses, 145 frs. voor een half ons je thee, een astronomisch bedrag voor een fles whiskey enz. De eerste cate gorie wordt gevormd door sommige heren van de ambassades, de staf van de Unesco, het personeel van de NAVO, de Raad voor Economische Samenwerking in Europa, buiten landse militairen etc. Die roken siga retten van dertig franken, rijden op benzine van twintig franken en be zitten hun eigen superwinkels, die ook tientallen andere produkten voor een tweedehands prijsje weten te leveren. Zeg nu zelf is het niet dood jam mer, dat het zo moeilijk is om zon der stevige kruiwagen in die cate gorie van eerste klassers te worden gereden. Want ze hebben niet alleen super-benzine, maar ook nog een super-loon. U moet me goed begrij pen. Ik gun die eerste-klassers hun voordelen met een groot hart. Maar ik zou ze zelf ook graag hebben. En zoals ik wonen er alleen in Frankrijk nog 42 miljoen anderen. Parijs en omstreken hebben tegen- In het Amstelhotel is de overwin ning van Smyslov in het kandida- tenschaaktoernooi gevierd. Een van de hoogtepunten van de huldiging was het moment waarop ir. H. J. van Steenis, voorzitter van de Kon. Ned. Schaakbond, de heer Smyslov met zijn overwinning complimen teerde en hem de prijs uitreikte. Ook mevrouw Smyslov deelde in de hulde, welke haar man ten deel viel. Het ligt in het voornemen van H. M. de Koningin op maandag 14 mei aan staande een werkbezoek te brengen aan de provincie Limburg. Bezocht zullen worden het ontwikkelingsgebied van noord-Limburg en het gebied in de Roerstreek, rond de Beatrixmijn. Verder ligt het in het voornemen van Hare Majesteit, op 29 mei aan staande een werkbezoek te brengen aan het westelijk deel van de provin cie Utrecht. Bezocht zullen worden de gemeenten Loosdrecht, Breukelen, Kockenge, Wilnis, Mijdrecht, Vinke- veen en Waverveen. i As ROOSENDAAL f LENGTE 255 km Rav tail lering Militaire »print Afgelegd aantal km O V "I HEERLSU De 6e etappe van de Ronde van dorpjes Nederland op 11 augustus brengt de renners van Roosendaal dwars door Brabant via de grote Brabantse steden, maar ook via talrijke kleine r het Limburgse. Bij Roermond buigt de stoet naar het zuiden en dringt zuid-Limburg bin nen, waar te Heerlen het eindpunt van deze zesde dag ligt.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 13