Industrialisatie moet doorgaan
ondanks de toenemende pendel
Inboorlingen worden nu veeboeren
ONZE PUZZEL
PAPIER VOOR PEN
Het regeringsbeleid rijdt
zichzelf in de wielen
met melk meer mans
tfezoncC
GEVECHT OM MANKRACHT IN HET NOODGEBIED (II)
Experiment met negers in Kenia
Rinocerossen
staan model
Jpagfeïaö pojifcm
Op 58 bussen 27
processen-verbaal
Vervolg van drama
in de Veenestraat
voor de Krijgsraad
een
Branden in februari
schadepost van 7-miljoen
Fairchild bouwt
„Friendships"
DERDE BLAD
ZATERDAG 28 APRIL 1956
(Van onze speciale verslaggever).
Maar wie de opzet van het industrialisatie
proces in zijn totaal bekijkt, zal tot ernstiger
conclusies komen. Immers, die opzet beoogde
niet alleen ruimte en bemanning te geven aan
de in nood komende bedrijven in het westen
en het noorden van het land. Op de eerste
plaats stond het belang van het noodgebied
zelf, het materieel belang van de mensen in
dat gebied en zeker ook het geestelijk be
lang-
Wanneer we in een voorgaand artikel heb
ben gezien, dat de pendel tot op zekere hoog
te 'n spaak in 'twiel steekt van tal van goedwil
lende industrieën, die ten koste van grote in
vesteringen een gedeelte van hun bedrijf in
het Brabantse noodgebied en in andere Bra
bantse streken vestigden, dan is dat nog
slechts één facet van dit steeds actueler wor
dende vraagstuk. We hebben geschreven dat
de schaarste op de arbeidsmarkt voor die in
dustrieën doorgaans nog geen doodsteek is.
Zo bezien is het dus ook geen wonder dat een burgemeester
van een der gemeenten in Brabant ons zei: „We hebben hier als
bestuurder een taak, maar als katholiek moet onze deze aange
legenheid zeker ter harte gaan". Dat de autoriteiten zich daar
mee voor een geweldige krachtsinspanning geplaatst zien is
duidelijk, wanneer men weet dat dagelijks enkele duizenden
arbeiders huis en haard verlaten om ver van hun woonplaats
de kost te gaan, verdienen.
Toen het pendelverschijnsel meer
en meer de kop ging opsteken en
er is gerede aanleiding om aan te
nemen dat het nog met de dag toe
neemt hebben de autoriteiten in
het noodgebied zich in ernst afge
vraagd of het nog zin had of zelfs
mogelijk was om de Brabantse in
dustriële ontwikkeling verder door te
voeren.
Men wilde een scherp beeld hebben
op de zaak en daarom zocht men het
ETI aan om aan de hand van feite
lijk materiaal conclusies te trekken.
We hebben destijds breedvoerig
over dat ETI-rapport geschreven,
dat tot de optelsom kwam, dat niet
minder dan 3700 mannen, voorna
melijk uit de gemeente Ellen en
Rucphen, buiten het noodgebied
werken. In dit cijfer was ook de
zgn. pseudo-pendel begrepen, dat
wil zeggen mensen, die naar Breda
en Roosendaal trekken. Maar er
waren er toch nog altijd 1315 die
naar Rotterdam trokken, waarvan
circa 700 naar de harens. Dit zijn
cijfers uit de tweede helft van 1955.
Men kan alleen maar aannemen,
dat een huidige enquête hogere
cijfers zou produceren.
Wat was nu de mening van het
ETI? Zou men met het aantrekken
van nie-we industrieën moeten voort
gaan of zou dat proces, gezien de
groeiende pendel op een mislukking
uitlopen?
Het ETI was zonder meer van
mening dat men in het nood
gebied moet doorgaan. Want
goed beschouwd hadden de
nieuwe industrieën nog maar
juist voldoende arbeidsplaat
sen gecreëerd om de bevol
kingsaanwas op te vangen.
Wanneer men de pendel bui
ten beschouwing laat, zou er
dus aan het werkloosheidspro
bleem nog niets gedaan zijn.
Tegenspraak
Redelijkerwijs zou men mogen ver
wachten, dat de overheid, die ten
slotte het noodgebied ambtelijk pro
clameerde, zich ten volle achter het
beleid van de Brabantse bestuurders
zet. Maar juist op dit punt treedt een
merkwaardige tegenspraak op.
De noodzaak van een industriële
ontwikkeling van Brabant kan men
sedert de laatste jaren bezwaarlijk
nog een vraagpunt noemen.
De overheid heeft dat ook niet ge
daan. Met name het ministerie van
economische zaken hielp het grootse
plan mee verwezenlijken door instel
ling van de bekende 25 procent-re-
(Advertentie)
geling en door subsidiering van het
aanleggen van industrieterrein. Daar
zijn behoorlijke bedragen mee ge
moeid geweest. Ook anderszins moest
de regering haar steun verlenen. Dat
gebeurde via 't ministerie van maat
schappelijk werk, dat door middel van
geldelijke steun meehielp om de men
taliteit van de bevolking in het nood
gebied rijp te maken voor de snelle
evolutie, die hun streek doormaakte.
Allemaal zeer prijzenswaardige za
ken.
Daar staat nu echter tegenover, dat
het ministerie van sociale zaken thans
de ambtenaren van de arbeidsbu
reaus inzet om mede de arbeiders
uit het noodgebied weg te halen. In
overleg immers en in samenwerking
met de arbeidsbureaus voeren de be
drijven uit het noorden, inclusief de
Rotterdamse havens, hun wervingsac
ties in het zuiden uit.
Gevaarlijk vervoer
Er zijn nog meer zaken, die de
autoriteiten hoog zitten. Een daarvan
is de gemeentelijke classificatie, die
in grotere steden hogere lonen toe
staan. En dan de wijze van vervoer.
Toen in de werkeloosheidsjaren na de
oorlog de arbeiders eveneens.wegtrok
ken om elders te gaan werken, was
er een zeer strenge controle op het
bussenmateriaal, dat de mensen ver
voerde. De bussen moesten aan hoge
eisen voldoen en bovendien mocht de
reisduur een beperkt maximum niet
overschrijden. Thans zijn die normen
blijkbaar volkomen verwaterd. Het
resultaat is, dat in december van het
vorig jaar een ongeval met een ar
beidersbus voor het Rotterdamse kan-
I tongerecht behandeld werd en dat de
ambtenaar O.M. niet anders koh spre
ken dan van een „rijdende doods
kist".
Nog meer van dergelijke re
sultaten? Enige weken gele
den heeft de rijkspolitie te Et-
ten in samenwerking mei de
verkeersinspectie 'n telling en
controle gehouden van de bus
sen die via Etten naar het
noorden rijden met arbeiders.
Er werden 100 bussen geteld en
de controle op de rijvaardig
heid van 57 dezer bussen le
verde niet minder dan 27 pro-
cessen-verbaal op.
De hand niet het gezin
De lange - afstandspendel verbie
den zou een onmogelijke en ongezon
de zaak zij Er is tenslotte altijd
nog een soort arbeidsvrijheid waar
men niet aan mag tornen. Maar dat
er maatregelen hard nodig zijn om
alle excessen in dit opzicht weg te
nemen is niet voor discussie vat*»
baar.
Het gaat tenslotte niet uitsluitend
om de economische kant van de zaak.
Plet is logisch dat een arbeider gaar
ne vijftien of twintig gulden per
week meer mee naar huis brengt ook
als dat reistoeslag is.
Maar het is onredelijk dat bepaal
de bedrijven die reistoeslagen wel en
ander die niet mogen uitbetalen. In
hoeverre die uitbetaling overigens le
gaal gebeurt, is een vraag waarin
we ons momenteel niet verdiepen.
Wat daarentegen wel aan de orde is
dat is de vraag, wat die arbeiders
voor die paar tientjes kopen, of be
ter: verkopen. De uren vóór en na
hun werk zitten ze in de bus en niet
thuis in hun gezin, waar hun aan
wezigheid even hard nodig is 's bij
anderen. De band met het gezin lijdt
er zwaar onder. Vader moet voor dag
en dauw van huis en komt laat terug.
Bovendien is het een open vraag
hoe de stemming onder de mensen is
die dagelijks enkele uren in eikaars
gezelschap reizen.
Men zit in het Brabantse noodge
bied niet stil. Stilaan komt er meer
tekening in het werk, dat de ombui
ging van de arbeidersmentaliteit be
oogt. Men wil de mensen duidelijk
maken, dat het in hun eigen belang
is en in het belang van hun gezin
om, al is het dan voor enkele gul
dens minder, dicht bij huis te werken.
Angst voor de werkeloosheid is be
slist misplaatst, want met de huidige
stand van de industrialisatie kan b.v.
Etten binnen nu en een jaar zeker
nog 300 tot 400 mensen plaatsen, Ruc
phen, Zevenbergen en andere plaat
sen zullen daar niet voor onderdoen.
Door middel van voorlichtingsavon
den tracht men de arbeiders tot dit
inzicht te brengen. Rucphen heeft
zelfs een film in de maak. die ruim
een ton kost, om daarmee de voor-
ichting te onderstrepen.
Nu reeds kan men zeggen dat dit
werk resultaten afwerpt. Maar met
de recente cijfers van het ETI voor
ogen moet men wel tot de conclusie
komen, dat er nog een ruim ar
beidsveld braak ligt.
(Advertentie)
1T
i
(y Minim
mTITITTr
neem per man
driekwart kan
PcibliWolie Nederlands Zuivelbui
De dienstplichtige korporaal D. A.
die mede - inzittende is geweest in
de auto die het vorige jaar in de
Veenestraat in Den Haag op het uit
de, bioscoop komende publiek is inge
reden, zal in de middagzitting van
2 mei voor de Krijgsraad te velde-
West terecht staan.
Hem is ten laste gelegd het opzet
telijk en wederrechtelijk gebruik van
een Amerikaanse auto, door als in
zittende mee te rijden met A.M.L.
van Rotterdam naar Den Haag. tot
dat het voertuig na enige aanrijdin
gen tot stilstand is gekomen in de
Veenestraat te 's-Gravenhage.
(Advertentie)
Voor de eerste maal in de geschiedenis leggen zwarten
leden van de Samboeroe stam uit Kenia zich thans toe op
de vee-fokkerij en, onder Britse leiding, doen ze het wonderlijk
goed. De Samboeroe zijn geboren krijgers, vee en oorlog zijn
hun voornaamste bestaansredenen. Vóór de komst der blanken
zaaiden de speren van deze nomaden de dood rond. Om hun kin
deren tot gehoorzaamheid aan te manen spraken de moeders
van andere stammen het gevreesde woord „Samboeroe" uit.
Thans zijn de Samboeroe geen boe
mannen meer ze leveren een ty
pisch voorbeeld boe negers, onder
een kundige leiding zich kunnen
ontwikkelen. Vi
De Samboeroe die ongeveer 40.000
in getal zijn beschouwen de 350.000
stuks vee van hun stam als bank
kapitaal, verzekerir.gs-polis. als te
ken van aanzien en bron van voedsel
voorziening.
VAN OERWOUD TOT
GRASLAND.
Gedurende de maand februari 1956
hebben tengevolge -an branden vijf
personen het 'even verloren. Gewond
werden 74 personen, waarvan 28 le
den van het brandweerpersoneel. De
directe schade als gevolg van brand
wordt geraamd op f 7.615.198 (in ja
nuari 1956 f 2.631.130 en in februari
!955 2.327.820).
,In de maand februari 1956 hebben
zich 65 grote branden voorgedaan,
waarbij de schade 20.000 of meer
bedroeg. Hieronder waren 27 branden
in boerderijen of gebouwen van land
bouw- of veeteeltbedrijven. De di
recte schade hiervan wordt geraamd
ii u 00 <in 'anuar> 1956 waren
net 11 boerderijen met een totale di
recte schade van *97.500 en in fe-
ïuari 1955 waren het 10 boerderijen
met een schade van 365 630).
Bij de branden in februari 1956
kwamen om het leven vijf paarden,
142 koeien, 305 varkens en 7163 stuks
kleinvee.
Handél en industrie leden met 28
branden een schade van 4.569.300
(januari 1956 waren het 13 branden
met een schade van 1.261.000 en in
februari 1955 waren l et 8 branden
met een schade van 637.195).
Ten aanzien van de oorzaken van
deze branden kon voorshands in 44
gevallen of 67.7% de oorzaak wor
den vastgesteld. Het foutief opstellen
van elektrische verwarmingslampen
was in vijf gevallen de oorzaak.
Aard- en kortsluiting in vier geval
len. Ontdooien van bevroren leidin
gen en lasvonken beide in drie geval
len. Te fel stoken, andende tabaks-
resten, foutieve scboorsteenconstruc-
tie, spelen met vuur steeds in twee
gevallen en verder nog diverse ande
re oorzaken steeds in een geval.
Vroeger dunden droogte en ziekten
de kudden van de stam gevoelig uit.
De regering van Kenia zorgde even
wel voor waterbevoorrading; vee
artsen van de regering dienden in
entingen toe en daardoor begonnen
diezelfde kudden zich zo uit te brei
den dat ze 't reeds zo dunne gras
land onder hun scherpe hoeven
dreigden af te maaien.
Hieraan zou wellicht een ranch-
systeem kunnen verhelpen.
Een gebied van meer dan 16.000
Ha. werd uitgekozen voor de ver
wezenlijking van het plan van Cap
tain Brian Nicholas Carter, een
Engelsman, die tot taak kreeg een
stuk oerwoed met leeuwen, buffels,
neushoorns en een hoop kleiner
wild bevolkt, in land te veranderen,
waaruit de Samboeroe winst zou kun
nen halen.
MOEILIJKHEDEN.
waarschuwd werd, zodra de rovers
naderden. Wilde jachten in het
struikgewas, bij maanlicht, zijn op
de ranch dan ook niets ongewoons.
In het begin konden de plunderaars
gewoonlijk ontsnappen. Thans slagen
Carter en zijn mannen er over het
algemeen in de jeugdige dieven aan
het. stamgerecht over te leveren.
Ondanks alles blijkt de Samboeroe-
ranch een sukses. Zodanig zelfs dat
men reeds gelijkwaardige plannen
heeft gemaakt die bij andere herders-
stammen in Kenia zullen worden
toegepast. Reeds meer dan 4.000
stuks vee werden tot nogtoe voor de
ranch aangekocht. Omstreeks 1958
zullen de beginkosten afbetaald zijn
en zal de ranch ongeveer 1 miljoen a
anderhalf miljoen fr. per jaar op
brengen. De winst- gaat naar de
Raad van de Samboeroe en wordt
gebruikt voor de verwezenlijking van
andere plannen ter opvoering van de
levensstandaard van de stam. Ook op
de ranch verbeteren de toestanden
ieder jaar. De nieuwste aanwinst is
een dam, een aanwinst die voor een
door dorst geteisterd land van het
allergrootste belang blijkt te zijn.
Samboe kan er steeds zijn bad ne
men, het vee heeft nooit tekort aan
water en honderden eenden, ganzen
en pelikanen vinden er hun toe
vlucht.
Met de Samboeroe-ranch werd in
1953 begonnen. Amper twee jaren
nadien kon Carter reeds bewijzen
welke mogelijkheden erin zitten.
(Advertenties)
onderhoudsprodukten
geven DIEPGLANS aan uw
auto, motor, scooter of fiets
Hij begon met het rekruteren van
een kader lenige krijgers, die thans
als veehoeders dienst, doen; hij legde
watervoorraden aan, kralen, drink
plaatsen voor het vee, en een blok
hut met twee kamers waar hij zich
vestigde. Als gezel had hij een ste
vige Pekinees, die naar de naam
Samboe luisterde.
Weldra graasden de eerste kud
den vreedzaam op het eerste wei
land waarin Carter de ranch had ver
deeld. Hij koesterde het plan 18
maanden oude dieren te kopen, ze
drie jaar lang van de ene weide
naar de andere te voeren, om ze
dan in prima conditie naar de markt
te sturen.
Bij de uitvoering van het plan
kwamen feiten aan het licht, die
in de theorie niet waren voorzien.
Weldra ondervond Carter hoe de
Afrikaanse vee-ziekten als anaplas-
mose, septiecaemie, mond-necrose 'n
kudde in enkele dagen tijd konden
wegmaaien. Regelmatige injecties
en uiterste zorg waren de enige
voorbehoedmiddelen tegen steeds
dreigende rampen.
Leeuwen en luipaarden eisten
eveneens hun tol op, maar de ge
vaarlijkste van allen waren nog de
jeugdige Samboeroe-krijgers, die,
om nog meer in de aehting van de
plaatselijke sehonen te stijgen, graag
met gestolen stieren kwamen aan
zetten.
OOK ANDERE PLANNEN.
De veehoeders verzonnen een
alarm-systeem, waardoor Carter ge-
In een te New York gehouden pers
conferentie is bekend gemaakt dat
de licentie-overeenkomst tussen Fair-
child en Fokker voor de bouw van
de Fokker F 27 Friendships in de
Verenigde Staten thans definitief in
werking treedt.
Gebleken is namelijk, dat de be
langstelling van de ..ijde van noord-
Amcriknanse luchtvaart maatschap
pijen en andere gegadigden het uit
zicht op een belangrijke produktie
rechtvaardigt. Met de verzending van
de duizenden tekeningen, die voor de
licentie nodig zijn, zal een aanvang
worden gemaakt, waardoor Fairchild
direct daarop met de produktie van
Friendshipsdelen zal kunnen begin
nen.
Horizontaal: 1 kleur, 5 behoeftige,
9 wondvocht, 11 tuin, 12 dwaas, 14
groet, 15 Europeaan, 16 alsmede, 19
grondtoon, 20 lengtemaat (afk.), 21
boom, 23 zangnoot, 25 Fr. pers. vnw.,
26 ind. winkel, 28 inwendig orgaan,
30 akelige, 32 plant 34 zijrivier v d
Donau, 36 reeds, 37 vis, 40 pers.
vnw., 41 toiletartikel, 42 bid (lat.),
43 rivier in Italië, 44 uitstalkast,, 48
zangnoot, 50 meisjesnaam 52 'niet
dicht, 55 vaartuig, 57 stilstaand wa
ter, 60 vogelverblijf, 02 landbouw
werktuig, 63 voorzetsel, 65 groet, 66
deel v. d. bijbel (afk.), 67 voorzetsel,
68 soort, 70 spoedig 72 ontkenning,
74 tijdperk, 75 vloerbedekking, 77 niet
nat, 79 dunne, 80 van het jaar.
Verticaal: 1 opstootje, 2 jongens
naam, 3 deel v. e. boom 4 gelofte,
5 lokspijs, 6 soldatenko'st, 7 t'tel
(afk.) 8 voetbalvereniging. 10 ver
stand, 11 gindse, 12 hoofddeksel 13
transportbedrijf (afk.), 17 n: mme-
ling, 18 grondsoort, 20 gek 22 zwijn,
34 meisjesnaam, 27 vogel, 28 bijb.
naam, 29 meisjesnaam. 31 Grieks
mytn. figuur, 33 pl. in Överijsel, 35
vaartuig. 38 vogelgeluid, 39 meisjes
naam, 45 deel v. e. boom, 46 ver
driet, 47 waagstuk, 49 kleur. 51 zee
hond, 53 loot. 54 vu a--:, 56 oosterse
titel, 58 advies, 59 vogel, 61 Eng.
titel. 64 vruchteloos 66 edelgas 69
sportartikel, 71 herkauwer, 73 tijd
perk, 74 ik (lat.), 76 Fr. lidwoord,
78 Fr. onbep. vnw.
OPLOSSING.
Horizontaal: 1 dame, 4 e.d., 6 pi,
7 spil, 10 r.o., 12 sip, 15 ot, 16 simpel,
19 kapper, 22 t.a., 23 anker, 24 me,
25 enig, 26 amen, 27 om, 29 ed, 31
aa, 32 ze, 33 mak, 35 treurig, 38 zon,
39 roet, 41 vin, 42 tree, 44 telg, 45 le,
46 or, 48 iele, 50 pint, 52 ut, 54 lasso,
57 terpentijn, 61 se, 62 es, 63 versie
ren, 67 dolen, 70 al, 71 idee, 73 dina,
76 aa, 78 an, 79 anti, 81 edda, 83
rob, 85 sate, 86 ite, 87 streelt, 90 Eng.
92 as, 94 re, 95 li, 97 to, 98 kooi, 100
aida, 101 du, 103 erica, 104 si, 105
einder, 108 normen, 111 eu, 112 aga,
114 ai, 115 arts, 116 of 117 ma, 118
anno.
Verticaal: 2 aria, 3 mom, 5 ds, 6 pp
8 pop, item, 11 be. 13 inkt. 14 da.
16 stoom, 17 pond, 18 lager, 19 kraai,
20 peer, 21 regen, 8 m ire, 30 deven-
ter, 31 arno, 32 zoel, 34 kolos, 35 t.t.,
36 ui, 37 g.t., 38 zeelt, 40 eg. 43 r.i.,
44 tol, 45 li, 17 rups, 49 een, 50 po,
51 te, 55 age, 56 s.o.s., 58 rend~' d,
59 neo, 60 ijle, 61 sela, 63 vod, 64
ronde. 65 ia, 66 ei, 67 de, 68 lente,
69 n.o.i., 72 en, 74 iets. 75 ad, 77 arre,
79 aa, 80 tent, 82 as 84 oe. 85 st. 86
aarde, 88 trier, 89 liaan. 91 godin.
93 lood. 96 oder, 99 "i~g, 102 uier.
104 sein, 106 nut 107 el, 109 ob, 110
man, 112 af, 113 am.
PENDELAARS
In uw blad van 21 april heb ik het
stukje gelezen van het arbeidstekort in
Etten. Maar ik vraag mij af waarom zit
men steeds te hekelen op de pendelarbei
ders? Laat deze mensen hun gang gaan.
En dan dat bezwaar dat wanneer een
gezinshoofd pendelt hij zijn gezin niet
volledig in handen kan houden. Maar dat
zal hij beter kunnen met in Rotterdam
f 70 te verdienen dan met f 55 in Bra
bant in een fabriek. Ondanks het feit
dat hij in het eerste geval een uurtje
later thuis is. Maar laat de fabrieken
in Brabant ook zo veel betalen als boven
de Moerdijk; dan zal er geen arbeiders-
tekort zijn. Maar dat doen ze niet, want
dan is de winst te weinig. Dus laat de
arbeider ook gaan waar hij wil. Hij is
ook een mens en een vrije Nederlander,
en heeft ook graag geld.
BREDA L. v. G.
Pendel Is een probleem dat momen
teel allerwege in de belangstelling
staat. Een oplossing is niet eenvoudig,
om'dat men inderdaad het goed recht
van de arbeider moet erkennen om
te gaan werken waar hij wil; dat is
meestal daar waar hij het meest ver
dient.
Van de andere kant doet de pendel
schade aan de pogingen om tot in
dustriële ontwikkeling van Brabant
te komen, waar op de duur een beter
gegarandeerde werkgelegenheid zal
liggen dan ver van huis. Immers, de
arbeiders die nu duur betaald moeten
worden vanwege reisvergoedingen
e.d., zijn bij een eventueel dalende
conjunctuur de eerste die buiten
staan.
Brabantse fabrieken kunnen niet
de lonen betalen die boven de Moer
dijk gangbaar zijn. Dat is geen kwes
tie van niet willen. Ze zijn gebonden
aan de C.A.O. en aan de classificatie
en ze krijgen geen toestemming tot
het uitbetalen van toeslagen. wat
door een methode van meten met
twee maten boven de Moerdijk wél
toegelaten wordt. (Red.)
OUDERDOMSPENSIOEN
Dag in dag uit horen wij en lezen bijna
niets anders meer dan „zorg voor de
ouden van dagen", en het moet gezegd,
het ziet er naar uit dat er in de toe
komst heel wat meer en beter voor onze
oude mensen zal gezorgd worden.
Om te beginnen heöbëtï wij nu een
ouderdomspensioen van voor ons beiden
zowat zesentwintig gulden in de week;
te weinig om te leven maar toch te veel
om te sterven; niettemin zal iedere be
jaarde een sprong in de lucht hebben
willen doen van blijdschap, toen deze
wet er door kwam. Maar... als ik
uw blad van donderdag 1.1. lees dat het
onderhoud per persoon boven de vijfen
zestig jaar is berekend op tweeduizend
gulden per jaar, dan vraag ik mij af
welke bejaarden hier'bedoeld worden.
Wij krijgen voor ons beiden goed der
tienhonderd gulden, maar zouden
vierduizend moeten betalen.
Waar blijven zij, die hun hele
leven hard geploeterd hebben, maar
niet het geluk hadden al$ kleine zelf
standigen tot een betere klasse op te
klimmen?
Moeten wij er met onze dertienhonderd
maar zelf door zien te spartelen?
Veel te veel zou ik zeggen wordt er
gedaan voor vakantie voor de jeugd.
Maar waar kan de bejaarde met zijn
platte beurs eens goedkoop enkele dagen
vakantie gaan doorbrengen?
BREDA. A. J. C. HUIJBREGTS
slaap
KOOPMAN
OF PARASIET (II)
Ik heb dat mooie stukje gelezen van
die opkoper, die zegt dat er te veel para
sieten zijn in het vak. Die persoon in
kwestie zou zelf wel eens een parasiet
kunnen zijn, om iemand zo ma&r op zijn
goede naam te gaan staan. Dat zijn bij
mij geen fatsoenlijke kooplui. Liever zou
den ze alleen het recht hebben om op
de baan te zijn, dan konden ze alle huis
moeders en zakenlui zo veel of zo weinig
geven als hun goed daoht. Maar omdat
het nu niet meer gaat, een volle wagen
te laden en zo goed als voor niets, be
ginnen ze te mopperen.
Deze zogenaamde parasiet heeft dit
vak van kleinsaf gedaan. Het zit in de
familie. Zelfs mijn melkklanten bewaren
voor mij alles, omdat de zogenaamde
goede kooplui er niets voor willen geven.
Ze nemen een volle wagen mee en het
is allemaal niets waard. Maar ze ver
dienen er een dikke boterham aan.
BREDA,
Nieuwe Huizen 65. P. de F.
NIET CONSEQUENT
In Breda is onlangs 'n spciale commis
3 benoemd voor de verkeersveiligheid.
en van de heren lid van de gemeente
raad heeft een zaak in een van de
drukste straten van Breda.
Laat nu dat lid van die commissie met
z'n familie en met z'n personeel regel
matig via 't linkerdeel van die straat (de
straat heeft 'n middenpad met bomen)
naar de zaak rijden!!
Dan wat: Is het u ook opgevallen,
dat z<>\ i agenten 'n bekeuring geven
op 'n h. k van 'n straat?
Ach ja, waar worden de meeste over
tredingen begaan: bij de kruispunten
(richting aangeven, stoplichten, voor-
rangsregel).
Een agent, belust op buit, heeft op de
hoek van 'n kruispunt altijd 'n heerlijk
jachtgebied. Hij posteert zich op een van
de hoeken en sommeert de overtreders
bij hem halt te houden, binnen het voor
geschreven aantal meters van de hoek,
teneinde de bekende vragen aan z"n
slachtoffer te stellen. Mag dat?
En mag een agent 'n grote mond op
zetten tegen iemand, die hem daar be
leefd op attent maakt?
BREDA. KEESIE.
OESTERS
De oesterkwekers laten dus hun over
tollige voorraden vernietigen. Niet min
der dan 2,5 miljoen oesters zullen tot
kalkgrit worden vermalen. Het zal wel
hogere economie zijn, maar ik begrijp er
niets van. Vraag en aanbod moeten met
elkaar in evenwicht zijn en als het aan
bod de vraag overtreft, plegen de prijzen
omlaag te gaan.
Dat dit zou gebeuren, had iedereen dan
ook zo'n beetje verwacht. Veel Neder
landers zullen gehoopt hebben, dat zij
nu eindelijk ook eens oesters konden,
eten.
Maar niets daarvan. De prijzen moeten
op peil blijven. Weg met die oesters dus.
Die het betalen kunnen mogen oesters
proeven, de gewone man zal het wel met
mosselen doen.
Dat is het economisch evenwicht dat
de welvaart moet beveiligen.
BERGEN OP ZOOM. J. van L.
OESTERS (II)
Met verbijstering heb ik gelezen, dat
een paar miljoen oesters om economische
redenen vernietigd zullen worden. Aan
gezien oesters zo zwijgzaam zijn als zich
zelf (naar het spreekwoord zegt) maak ik
me tot hun spreekbuis. Ik vraag me na
melijk af, of dit geen dierenmishandeling
op grote schaal is. Als men onder het
motto ,.Heb eerbied voor al wat leeft"
bereid is zelfs kippeëieren te laten staan
(zoals sommige pure dierenbeschermers
doen), waarom ziet men dan wel zonder
protest de vernietiging aan van een paar
miljoen schelpdieren? Is er wel wezenlijk
verschil tussen het uitroeien van een paar
duizend mussen en een paar miljoen
oesters? Dat oesters dieren van een lagere
orde zijn, die minder pijn lijden dan b.v.
katten of schildpadden, wil ik niet voet
stoots aannemen. Geen oester heeft nog
zijn memoires geschreven. Of dit simpel
weg „doordraaien" van enkele miljoenen
van Gods schepselen door schepselen van
een hogere orde, die hun economie in
stand moeten houden, wel geoorloófd is,
waag ik te betwijfelen.
ETTEN. BERNARD S.
OESTERS (III)
Na eerst met vreugde in de krant te
hebben gelezen (zaterdag 21 april) dat
er misschien oesters zouden komen voor
de massa en wij, volksvrouwen, ons ge
zin nu eindelijk ook eens op dit heerlijk
voedsel zouden kunnen onthalen, moesten
we nu het teleurstellende bericht lezen
dat de oesters tóch vernietigd worden.
De beslissing is genomen, zo staat er,
na uitvoerige besprekingen door het be
stuur van het bedrijfschap voor visserij-
produkten in Den Haag.
Ja. men kan wel zien dat in het be
stuur van het bedrijfschap geen vrouwen
zitten. De vernietiging van de oesters is
een voedselkwestie en waar het over
voedsel gaat, gaat het alleen goed als
de vrouw de baas is en haar woordje
meespreekt zowel in het groot als in het
klein. Vrouwen houden er niet van dat
voedsel vernietigd wordt. Wat overschiet
in het huishouden is voor de huisdieren,
en als die er niet zijn voor de vogels;
vernietigd wordt het nooit. Voedsel ver
nietigen is God verzoeken menen velen.
Er is in de folklore een vrouwtje van
Stavoren en in de geschiedenis een vre
selijke hongerwinter, na welke laatste
toch besloten werd dat, hoe dan ook,
in de toekomst, door Nederland nooit
meer voedsel zou worden vernietigd. Is
men dit nu reeds vergeten?
Laat men het oesteroverschot uit de
wereld helpen door ze desnoods via de
vishandel uit te delen, maar dan tot
in de kleinste plaatsen, bijvoorbeeld een
oesterdag er van maken. Voor niets is
niet nodig, desnoods tegen mosselprijs.
Kunnen onze vertegenwoordigers in
Provinciale Staten en Kamers zich daar
niet eens voorspannen?
ZUIDDORPE. G. M.
De beroeme witte rinocerossen uit
de dierentuiin van Antwerpen zullen
len ,naar ,,Le Soir" weet te melden,
tot model dienen voor het nieuwe wa
pen van het onafhankelijke Soedan.
Het blad herinnert er aan hoe Ant
werpen reeds in de tweede helft van
de 19de eeuw bekend stond als le
verancier van tropische dieren en het
haalt een advertentie aan uit de „Ma-
gasin Pittoresque" van 1876 waaruit
blijkt, dat men zich toen een giraf
kon aanschaffen voor fr 8.900, een
drommedaris voor fr 450. een paar
kamelen voor fr 2860, een gevlekte
hyena voor fr 440, een stel Ameri
kaanse bisons voor ir 3.190, een kan-
geroe voor fr 1.045, een paar zwarte
zwanen voor fr 286, een toekan voor
fr 110, en een bronskleurige merel
met lange staart voor fr 137. ,,Le
Soir" tekent hierbij aan dat deze
prijzen met 50 vermenigvuldigd moe
ten worden om de huidige waarde te
verkrijgen.
(Advertentie)