Industrialisatie moet doorgaan ondanks de toenemende pendel Inboorlingen worden nu veeboeren ONZE PUZZEL PAPIER VOOR PEN Het regeringsbeleid rijdt zichzelf in de wielen met melk meer mans tfezoncC GEVECHT OM MANKRACHT IN HET NOODGEBIED (II) Experiment met negers in Kenia Rinocerossen staan model Jpagfeïaö pojifcm Op 58 bussen 27 processen-verbaal Vervolg van drama in de Veenestraat voor de Krijgsraad een Branden in februari schadepost van 7-miljoen Fairchild bouwt „Friendships" DERDE BLAD ZATERDAG 28 APRIL 1956 (Van onze speciale verslaggever). Maar wie de opzet van het industrialisatie proces in zijn totaal bekijkt, zal tot ernstiger conclusies komen. Immers, die opzet beoogde niet alleen ruimte en bemanning te geven aan de in nood komende bedrijven in het westen en het noorden van het land. Op de eerste plaats stond het belang van het noodgebied zelf, het materieel belang van de mensen in dat gebied en zeker ook het geestelijk be lang- Wanneer we in een voorgaand artikel heb ben gezien, dat de pendel tot op zekere hoog te 'n spaak in 'twiel steekt van tal van goedwil lende industrieën, die ten koste van grote in vesteringen een gedeelte van hun bedrijf in het Brabantse noodgebied en in andere Bra bantse streken vestigden, dan is dat nog slechts één facet van dit steeds actueler wor dende vraagstuk. We hebben geschreven dat de schaarste op de arbeidsmarkt voor die in dustrieën doorgaans nog geen doodsteek is. Zo bezien is het dus ook geen wonder dat een burgemeester van een der gemeenten in Brabant ons zei: „We hebben hier als bestuurder een taak, maar als katholiek moet onze deze aange legenheid zeker ter harte gaan". Dat de autoriteiten zich daar mee voor een geweldige krachtsinspanning geplaatst zien is duidelijk, wanneer men weet dat dagelijks enkele duizenden arbeiders huis en haard verlaten om ver van hun woonplaats de kost te gaan, verdienen. Toen het pendelverschijnsel meer en meer de kop ging opsteken en er is gerede aanleiding om aan te nemen dat het nog met de dag toe neemt hebben de autoriteiten in het noodgebied zich in ernst afge vraagd of het nog zin had of zelfs mogelijk was om de Brabantse in dustriële ontwikkeling verder door te voeren. Men wilde een scherp beeld hebben op de zaak en daarom zocht men het ETI aan om aan de hand van feite lijk materiaal conclusies te trekken. We hebben destijds breedvoerig over dat ETI-rapport geschreven, dat tot de optelsom kwam, dat niet minder dan 3700 mannen, voorna melijk uit de gemeente Ellen en Rucphen, buiten het noodgebied werken. In dit cijfer was ook de zgn. pseudo-pendel begrepen, dat wil zeggen mensen, die naar Breda en Roosendaal trekken. Maar er waren er toch nog altijd 1315 die naar Rotterdam trokken, waarvan circa 700 naar de harens. Dit zijn cijfers uit de tweede helft van 1955. Men kan alleen maar aannemen, dat een huidige enquête hogere cijfers zou produceren. Wat was nu de mening van het ETI? Zou men met het aantrekken van nie-we industrieën moeten voort gaan of zou dat proces, gezien de groeiende pendel op een mislukking uitlopen? Het ETI was zonder meer van mening dat men in het nood gebied moet doorgaan. Want goed beschouwd hadden de nieuwe industrieën nog maar juist voldoende arbeidsplaat sen gecreëerd om de bevol kingsaanwas op te vangen. Wanneer men de pendel bui ten beschouwing laat, zou er dus aan het werkloosheidspro bleem nog niets gedaan zijn. Tegenspraak Redelijkerwijs zou men mogen ver wachten, dat de overheid, die ten slotte het noodgebied ambtelijk pro clameerde, zich ten volle achter het beleid van de Brabantse bestuurders zet. Maar juist op dit punt treedt een merkwaardige tegenspraak op. De noodzaak van een industriële ontwikkeling van Brabant kan men sedert de laatste jaren bezwaarlijk nog een vraagpunt noemen. De overheid heeft dat ook niet ge daan. Met name het ministerie van economische zaken hielp het grootse plan mee verwezenlijken door instel ling van de bekende 25 procent-re- (Advertentie) geling en door subsidiering van het aanleggen van industrieterrein. Daar zijn behoorlijke bedragen mee ge moeid geweest. Ook anderszins moest de regering haar steun verlenen. Dat gebeurde via 't ministerie van maat schappelijk werk, dat door middel van geldelijke steun meehielp om de men taliteit van de bevolking in het nood gebied rijp te maken voor de snelle evolutie, die hun streek doormaakte. Allemaal zeer prijzenswaardige za ken. Daar staat nu echter tegenover, dat het ministerie van sociale zaken thans de ambtenaren van de arbeidsbu reaus inzet om mede de arbeiders uit het noodgebied weg te halen. In overleg immers en in samenwerking met de arbeidsbureaus voeren de be drijven uit het noorden, inclusief de Rotterdamse havens, hun wervingsac ties in het zuiden uit. Gevaarlijk vervoer Er zijn nog meer zaken, die de autoriteiten hoog zitten. Een daarvan is de gemeentelijke classificatie, die in grotere steden hogere lonen toe staan. En dan de wijze van vervoer. Toen in de werkeloosheidsjaren na de oorlog de arbeiders eveneens.wegtrok ken om elders te gaan werken, was er een zeer strenge controle op het bussenmateriaal, dat de mensen ver voerde. De bussen moesten aan hoge eisen voldoen en bovendien mocht de reisduur een beperkt maximum niet overschrijden. Thans zijn die normen blijkbaar volkomen verwaterd. Het resultaat is, dat in december van het vorig jaar een ongeval met een ar beidersbus voor het Rotterdamse kan- I tongerecht behandeld werd en dat de ambtenaar O.M. niet anders koh spre ken dan van een „rijdende doods kist". Nog meer van dergelijke re sultaten? Enige weken gele den heeft de rijkspolitie te Et- ten in samenwerking mei de verkeersinspectie 'n telling en controle gehouden van de bus sen die via Etten naar het noorden rijden met arbeiders. Er werden 100 bussen geteld en de controle op de rijvaardig heid van 57 dezer bussen le verde niet minder dan 27 pro- cessen-verbaal op. De hand niet het gezin De lange - afstandspendel verbie den zou een onmogelijke en ongezon de zaak zij Er is tenslotte altijd nog een soort arbeidsvrijheid waar men niet aan mag tornen. Maar dat er maatregelen hard nodig zijn om alle excessen in dit opzicht weg te nemen is niet voor discussie vat*» baar. Het gaat tenslotte niet uitsluitend om de economische kant van de zaak. Plet is logisch dat een arbeider gaar ne vijftien of twintig gulden per week meer mee naar huis brengt ook als dat reistoeslag is. Maar het is onredelijk dat bepaal de bedrijven die reistoeslagen wel en ander die niet mogen uitbetalen. In hoeverre die uitbetaling overigens le gaal gebeurt, is een vraag waarin we ons momenteel niet verdiepen. Wat daarentegen wel aan de orde is dat is de vraag, wat die arbeiders voor die paar tientjes kopen, of be ter: verkopen. De uren vóór en na hun werk zitten ze in de bus en niet thuis in hun gezin, waar hun aan wezigheid even hard nodig is 's bij anderen. De band met het gezin lijdt er zwaar onder. Vader moet voor dag en dauw van huis en komt laat terug. Bovendien is het een open vraag hoe de stemming onder de mensen is die dagelijks enkele uren in eikaars gezelschap reizen. Men zit in het Brabantse noodge bied niet stil. Stilaan komt er meer tekening in het werk, dat de ombui ging van de arbeidersmentaliteit be oogt. Men wil de mensen duidelijk maken, dat het in hun eigen belang is en in het belang van hun gezin om, al is het dan voor enkele gul dens minder, dicht bij huis te werken. Angst voor de werkeloosheid is be slist misplaatst, want met de huidige stand van de industrialisatie kan b.v. Etten binnen nu en een jaar zeker nog 300 tot 400 mensen plaatsen, Ruc phen, Zevenbergen en andere plaat sen zullen daar niet voor onderdoen. Door middel van voorlichtingsavon den tracht men de arbeiders tot dit inzicht te brengen. Rucphen heeft zelfs een film in de maak. die ruim een ton kost, om daarmee de voor- ichting te onderstrepen. Nu reeds kan men zeggen dat dit werk resultaten afwerpt. Maar met de recente cijfers van het ETI voor ogen moet men wel tot de conclusie komen, dat er nog een ruim ar beidsveld braak ligt. (Advertentie) 1T i (y Minim mTITITTr neem per man driekwart kan PcibliWolie Nederlands Zuivelbui De dienstplichtige korporaal D. A. die mede - inzittende is geweest in de auto die het vorige jaar in de Veenestraat in Den Haag op het uit de, bioscoop komende publiek is inge reden, zal in de middagzitting van 2 mei voor de Krijgsraad te velde- West terecht staan. Hem is ten laste gelegd het opzet telijk en wederrechtelijk gebruik van een Amerikaanse auto, door als in zittende mee te rijden met A.M.L. van Rotterdam naar Den Haag. tot dat het voertuig na enige aanrijdin gen tot stilstand is gekomen in de Veenestraat te 's-Gravenhage. (Advertentie) Voor de eerste maal in de geschiedenis leggen zwarten leden van de Samboeroe stam uit Kenia zich thans toe op de vee-fokkerij en, onder Britse leiding, doen ze het wonderlijk goed. De Samboeroe zijn geboren krijgers, vee en oorlog zijn hun voornaamste bestaansredenen. Vóór de komst der blanken zaaiden de speren van deze nomaden de dood rond. Om hun kin deren tot gehoorzaamheid aan te manen spraken de moeders van andere stammen het gevreesde woord „Samboeroe" uit. Thans zijn de Samboeroe geen boe mannen meer ze leveren een ty pisch voorbeeld boe negers, onder een kundige leiding zich kunnen ontwikkelen. Vi De Samboeroe die ongeveer 40.000 in getal zijn beschouwen de 350.000 stuks vee van hun stam als bank kapitaal, verzekerir.gs-polis. als te ken van aanzien en bron van voedsel voorziening. VAN OERWOUD TOT GRASLAND. Gedurende de maand februari 1956 hebben tengevolge -an branden vijf personen het 'even verloren. Gewond werden 74 personen, waarvan 28 le den van het brandweerpersoneel. De directe schade als gevolg van brand wordt geraamd op f 7.615.198 (in ja nuari 1956 f 2.631.130 en in februari !955 2.327.820). ,In de maand februari 1956 hebben zich 65 grote branden voorgedaan, waarbij de schade 20.000 of meer bedroeg. Hieronder waren 27 branden in boerderijen of gebouwen van land bouw- of veeteeltbedrijven. De di recte schade hiervan wordt geraamd ii u 00 <in 'anuar> 1956 waren net 11 boerderijen met een totale di recte schade van *97.500 en in fe- ïuari 1955 waren het 10 boerderijen met een schade van 365 630). Bij de branden in februari 1956 kwamen om het leven vijf paarden, 142 koeien, 305 varkens en 7163 stuks kleinvee. Handél en industrie leden met 28 branden een schade van 4.569.300 (januari 1956 waren het 13 branden met een schade van 1.261.000 en in februari 1955 waren l et 8 branden met een schade van 637.195). Ten aanzien van de oorzaken van deze branden kon voorshands in 44 gevallen of 67.7% de oorzaak wor den vastgesteld. Het foutief opstellen van elektrische verwarmingslampen was in vijf gevallen de oorzaak. Aard- en kortsluiting in vier geval len. Ontdooien van bevroren leidin gen en lasvonken beide in drie geval len. Te fel stoken, andende tabaks- resten, foutieve scboorsteenconstruc- tie, spelen met vuur steeds in twee gevallen en verder nog diverse ande re oorzaken steeds in een geval. Vroeger dunden droogte en ziekten de kudden van de stam gevoelig uit. De regering van Kenia zorgde even wel voor waterbevoorrading; vee artsen van de regering dienden in entingen toe en daardoor begonnen diezelfde kudden zich zo uit te brei den dat ze 't reeds zo dunne gras land onder hun scherpe hoeven dreigden af te maaien. Hieraan zou wellicht een ranch- systeem kunnen verhelpen. Een gebied van meer dan 16.000 Ha. werd uitgekozen voor de ver wezenlijking van het plan van Cap tain Brian Nicholas Carter, een Engelsman, die tot taak kreeg een stuk oerwoed met leeuwen, buffels, neushoorns en een hoop kleiner wild bevolkt, in land te veranderen, waaruit de Samboeroe winst zou kun nen halen. MOEILIJKHEDEN. waarschuwd werd, zodra de rovers naderden. Wilde jachten in het struikgewas, bij maanlicht, zijn op de ranch dan ook niets ongewoons. In het begin konden de plunderaars gewoonlijk ontsnappen. Thans slagen Carter en zijn mannen er over het algemeen in de jeugdige dieven aan het. stamgerecht over te leveren. Ondanks alles blijkt de Samboeroe- ranch een sukses. Zodanig zelfs dat men reeds gelijkwaardige plannen heeft gemaakt die bij andere herders- stammen in Kenia zullen worden toegepast. Reeds meer dan 4.000 stuks vee werden tot nogtoe voor de ranch aangekocht. Omstreeks 1958 zullen de beginkosten afbetaald zijn en zal de ranch ongeveer 1 miljoen a anderhalf miljoen fr. per jaar op brengen. De winst- gaat naar de Raad van de Samboeroe en wordt gebruikt voor de verwezenlijking van andere plannen ter opvoering van de levensstandaard van de stam. Ook op de ranch verbeteren de toestanden ieder jaar. De nieuwste aanwinst is een dam, een aanwinst die voor een door dorst geteisterd land van het allergrootste belang blijkt te zijn. Samboe kan er steeds zijn bad ne men, het vee heeft nooit tekort aan water en honderden eenden, ganzen en pelikanen vinden er hun toe vlucht. Met de Samboeroe-ranch werd in 1953 begonnen. Amper twee jaren nadien kon Carter reeds bewijzen welke mogelijkheden erin zitten. (Advertenties) onderhoudsprodukten geven DIEPGLANS aan uw auto, motor, scooter of fiets Hij begon met het rekruteren van een kader lenige krijgers, die thans als veehoeders dienst, doen; hij legde watervoorraden aan, kralen, drink plaatsen voor het vee, en een blok hut met twee kamers waar hij zich vestigde. Als gezel had hij een ste vige Pekinees, die naar de naam Samboe luisterde. Weldra graasden de eerste kud den vreedzaam op het eerste wei land waarin Carter de ranch had ver deeld. Hij koesterde het plan 18 maanden oude dieren te kopen, ze drie jaar lang van de ene weide naar de andere te voeren, om ze dan in prima conditie naar de markt te sturen. Bij de uitvoering van het plan kwamen feiten aan het licht, die in de theorie niet waren voorzien. Weldra ondervond Carter hoe de Afrikaanse vee-ziekten als anaplas- mose, septiecaemie, mond-necrose 'n kudde in enkele dagen tijd konden wegmaaien. Regelmatige injecties en uiterste zorg waren de enige voorbehoedmiddelen tegen steeds dreigende rampen. Leeuwen en luipaarden eisten eveneens hun tol op, maar de ge vaarlijkste van allen waren nog de jeugdige Samboeroe-krijgers, die, om nog meer in de aehting van de plaatselijke sehonen te stijgen, graag met gestolen stieren kwamen aan zetten. OOK ANDERE PLANNEN. De veehoeders verzonnen een alarm-systeem, waardoor Carter ge- In een te New York gehouden pers conferentie is bekend gemaakt dat de licentie-overeenkomst tussen Fair- child en Fokker voor de bouw van de Fokker F 27 Friendships in de Verenigde Staten thans definitief in werking treedt. Gebleken is namelijk, dat de be langstelling van de ..ijde van noord- Amcriknanse luchtvaart maatschap pijen en andere gegadigden het uit zicht op een belangrijke produktie rechtvaardigt. Met de verzending van de duizenden tekeningen, die voor de licentie nodig zijn, zal een aanvang worden gemaakt, waardoor Fairchild direct daarop met de produktie van Friendshipsdelen zal kunnen begin nen. Horizontaal: 1 kleur, 5 behoeftige, 9 wondvocht, 11 tuin, 12 dwaas, 14 groet, 15 Europeaan, 16 alsmede, 19 grondtoon, 20 lengtemaat (afk.), 21 boom, 23 zangnoot, 25 Fr. pers. vnw., 26 ind. winkel, 28 inwendig orgaan, 30 akelige, 32 plant 34 zijrivier v d Donau, 36 reeds, 37 vis, 40 pers. vnw., 41 toiletartikel, 42 bid (lat.), 43 rivier in Italië, 44 uitstalkast,, 48 zangnoot, 50 meisjesnaam 52 'niet dicht, 55 vaartuig, 57 stilstaand wa ter, 60 vogelverblijf, 02 landbouw werktuig, 63 voorzetsel, 65 groet, 66 deel v. d. bijbel (afk.), 67 voorzetsel, 68 soort, 70 spoedig 72 ontkenning, 74 tijdperk, 75 vloerbedekking, 77 niet nat, 79 dunne, 80 van het jaar. Verticaal: 1 opstootje, 2 jongens naam, 3 deel v. e. boom 4 gelofte, 5 lokspijs, 6 soldatenko'st, 7 t'tel (afk.) 8 voetbalvereniging. 10 ver stand, 11 gindse, 12 hoofddeksel 13 transportbedrijf (afk.), 17 n: mme- ling, 18 grondsoort, 20 gek 22 zwijn, 34 meisjesnaam, 27 vogel, 28 bijb. naam, 29 meisjesnaam. 31 Grieks mytn. figuur, 33 pl. in Överijsel, 35 vaartuig. 38 vogelgeluid, 39 meisjes naam, 45 deel v. e. boom, 46 ver driet, 47 waagstuk, 49 kleur. 51 zee hond, 53 loot. 54 vu a--:, 56 oosterse titel, 58 advies, 59 vogel, 61 Eng. titel. 64 vruchteloos 66 edelgas 69 sportartikel, 71 herkauwer, 73 tijd perk, 74 ik (lat.), 76 Fr. lidwoord, 78 Fr. onbep. vnw. OPLOSSING. Horizontaal: 1 dame, 4 e.d., 6 pi, 7 spil, 10 r.o., 12 sip, 15 ot, 16 simpel, 19 kapper, 22 t.a., 23 anker, 24 me, 25 enig, 26 amen, 27 om, 29 ed, 31 aa, 32 ze, 33 mak, 35 treurig, 38 zon, 39 roet, 41 vin, 42 tree, 44 telg, 45 le, 46 or, 48 iele, 50 pint, 52 ut, 54 lasso, 57 terpentijn, 61 se, 62 es, 63 versie ren, 67 dolen, 70 al, 71 idee, 73 dina, 76 aa, 78 an, 79 anti, 81 edda, 83 rob, 85 sate, 86 ite, 87 streelt, 90 Eng. 92 as, 94 re, 95 li, 97 to, 98 kooi, 100 aida, 101 du, 103 erica, 104 si, 105 einder, 108 normen, 111 eu, 112 aga, 114 ai, 115 arts, 116 of 117 ma, 118 anno. Verticaal: 2 aria, 3 mom, 5 ds, 6 pp 8 pop, item, 11 be. 13 inkt. 14 da. 16 stoom, 17 pond, 18 lager, 19 kraai, 20 peer, 21 regen, 8 m ire, 30 deven- ter, 31 arno, 32 zoel, 34 kolos, 35 t.t., 36 ui, 37 g.t., 38 zeelt, 40 eg. 43 r.i., 44 tol, 45 li, 17 rups, 49 een, 50 po, 51 te, 55 age, 56 s.o.s., 58 rend~' d, 59 neo, 60 ijle, 61 sela, 63 vod, 64 ronde. 65 ia, 66 ei, 67 de, 68 lente, 69 n.o.i., 72 en, 74 iets. 75 ad, 77 arre, 79 aa, 80 tent, 82 as 84 oe. 85 st. 86 aarde, 88 trier, 89 liaan. 91 godin. 93 lood. 96 oder, 99 "i~g, 102 uier. 104 sein, 106 nut 107 el, 109 ob, 110 man, 112 af, 113 am. PENDELAARS In uw blad van 21 april heb ik het stukje gelezen van het arbeidstekort in Etten. Maar ik vraag mij af waarom zit men steeds te hekelen op de pendelarbei ders? Laat deze mensen hun gang gaan. En dan dat bezwaar dat wanneer een gezinshoofd pendelt hij zijn gezin niet volledig in handen kan houden. Maar dat zal hij beter kunnen met in Rotterdam f 70 te verdienen dan met f 55 in Bra bant in een fabriek. Ondanks het feit dat hij in het eerste geval een uurtje later thuis is. Maar laat de fabrieken in Brabant ook zo veel betalen als boven de Moerdijk; dan zal er geen arbeiders- tekort zijn. Maar dat doen ze niet, want dan is de winst te weinig. Dus laat de arbeider ook gaan waar hij wil. Hij is ook een mens en een vrije Nederlander, en heeft ook graag geld. BREDA L. v. G. Pendel Is een probleem dat momen teel allerwege in de belangstelling staat. Een oplossing is niet eenvoudig, om'dat men inderdaad het goed recht van de arbeider moet erkennen om te gaan werken waar hij wil; dat is meestal daar waar hij het meest ver dient. Van de andere kant doet de pendel schade aan de pogingen om tot in dustriële ontwikkeling van Brabant te komen, waar op de duur een beter gegarandeerde werkgelegenheid zal liggen dan ver van huis. Immers, de arbeiders die nu duur betaald moeten worden vanwege reisvergoedingen e.d., zijn bij een eventueel dalende conjunctuur de eerste die buiten staan. Brabantse fabrieken kunnen niet de lonen betalen die boven de Moer dijk gangbaar zijn. Dat is geen kwes tie van niet willen. Ze zijn gebonden aan de C.A.O. en aan de classificatie en ze krijgen geen toestemming tot het uitbetalen van toeslagen. wat door een methode van meten met twee maten boven de Moerdijk wél toegelaten wordt. (Red.) OUDERDOMSPENSIOEN Dag in dag uit horen wij en lezen bijna niets anders meer dan „zorg voor de ouden van dagen", en het moet gezegd, het ziet er naar uit dat er in de toe komst heel wat meer en beter voor onze oude mensen zal gezorgd worden. Om te beginnen heöbëtï wij nu een ouderdomspensioen van voor ons beiden zowat zesentwintig gulden in de week; te weinig om te leven maar toch te veel om te sterven; niettemin zal iedere be jaarde een sprong in de lucht hebben willen doen van blijdschap, toen deze wet er door kwam. Maar... als ik uw blad van donderdag 1.1. lees dat het onderhoud per persoon boven de vijfen zestig jaar is berekend op tweeduizend gulden per jaar, dan vraag ik mij af welke bejaarden hier'bedoeld worden. Wij krijgen voor ons beiden goed der tienhonderd gulden, maar zouden vierduizend moeten betalen. Waar blijven zij, die hun hele leven hard geploeterd hebben, maar niet het geluk hadden al$ kleine zelf standigen tot een betere klasse op te klimmen? Moeten wij er met onze dertienhonderd maar zelf door zien te spartelen? Veel te veel zou ik zeggen wordt er gedaan voor vakantie voor de jeugd. Maar waar kan de bejaarde met zijn platte beurs eens goedkoop enkele dagen vakantie gaan doorbrengen? BREDA. A. J. C. HUIJBREGTS slaap KOOPMAN OF PARASIET (II) Ik heb dat mooie stukje gelezen van die opkoper, die zegt dat er te veel para sieten zijn in het vak. Die persoon in kwestie zou zelf wel eens een parasiet kunnen zijn, om iemand zo ma&r op zijn goede naam te gaan staan. Dat zijn bij mij geen fatsoenlijke kooplui. Liever zou den ze alleen het recht hebben om op de baan te zijn, dan konden ze alle huis moeders en zakenlui zo veel of zo weinig geven als hun goed daoht. Maar omdat het nu niet meer gaat, een volle wagen te laden en zo goed als voor niets, be ginnen ze te mopperen. Deze zogenaamde parasiet heeft dit vak van kleinsaf gedaan. Het zit in de familie. Zelfs mijn melkklanten bewaren voor mij alles, omdat de zogenaamde goede kooplui er niets voor willen geven. Ze nemen een volle wagen mee en het is allemaal niets waard. Maar ze ver dienen er een dikke boterham aan. BREDA, Nieuwe Huizen 65. P. de F. NIET CONSEQUENT In Breda is onlangs 'n spciale commis 3 benoemd voor de verkeersveiligheid. en van de heren lid van de gemeente raad heeft een zaak in een van de drukste straten van Breda. Laat nu dat lid van die commissie met z'n familie en met z'n personeel regel matig via 't linkerdeel van die straat (de straat heeft 'n middenpad met bomen) naar de zaak rijden!! Dan wat: Is het u ook opgevallen, dat z<>\ i agenten 'n bekeuring geven op 'n h. k van 'n straat? Ach ja, waar worden de meeste over tredingen begaan: bij de kruispunten (richting aangeven, stoplichten, voor- rangsregel). Een agent, belust op buit, heeft op de hoek van 'n kruispunt altijd 'n heerlijk jachtgebied. Hij posteert zich op een van de hoeken en sommeert de overtreders bij hem halt te houden, binnen het voor geschreven aantal meters van de hoek, teneinde de bekende vragen aan z"n slachtoffer te stellen. Mag dat? En mag een agent 'n grote mond op zetten tegen iemand, die hem daar be leefd op attent maakt? BREDA. KEESIE. OESTERS De oesterkwekers laten dus hun over tollige voorraden vernietigen. Niet min der dan 2,5 miljoen oesters zullen tot kalkgrit worden vermalen. Het zal wel hogere economie zijn, maar ik begrijp er niets van. Vraag en aanbod moeten met elkaar in evenwicht zijn en als het aan bod de vraag overtreft, plegen de prijzen omlaag te gaan. Dat dit zou gebeuren, had iedereen dan ook zo'n beetje verwacht. Veel Neder landers zullen gehoopt hebben, dat zij nu eindelijk ook eens oesters konden, eten. Maar niets daarvan. De prijzen moeten op peil blijven. Weg met die oesters dus. Die het betalen kunnen mogen oesters proeven, de gewone man zal het wel met mosselen doen. Dat is het economisch evenwicht dat de welvaart moet beveiligen. BERGEN OP ZOOM. J. van L. OESTERS (II) Met verbijstering heb ik gelezen, dat een paar miljoen oesters om economische redenen vernietigd zullen worden. Aan gezien oesters zo zwijgzaam zijn als zich zelf (naar het spreekwoord zegt) maak ik me tot hun spreekbuis. Ik vraag me na melijk af, of dit geen dierenmishandeling op grote schaal is. Als men onder het motto ,.Heb eerbied voor al wat leeft" bereid is zelfs kippeëieren te laten staan (zoals sommige pure dierenbeschermers doen), waarom ziet men dan wel zonder protest de vernietiging aan van een paar miljoen schelpdieren? Is er wel wezenlijk verschil tussen het uitroeien van een paar duizend mussen en een paar miljoen oesters? Dat oesters dieren van een lagere orde zijn, die minder pijn lijden dan b.v. katten of schildpadden, wil ik niet voet stoots aannemen. Geen oester heeft nog zijn memoires geschreven. Of dit simpel weg „doordraaien" van enkele miljoenen van Gods schepselen door schepselen van een hogere orde, die hun economie in stand moeten houden, wel geoorloófd is, waag ik te betwijfelen. ETTEN. BERNARD S. OESTERS (III) Na eerst met vreugde in de krant te hebben gelezen (zaterdag 21 april) dat er misschien oesters zouden komen voor de massa en wij, volksvrouwen, ons ge zin nu eindelijk ook eens op dit heerlijk voedsel zouden kunnen onthalen, moesten we nu het teleurstellende bericht lezen dat de oesters tóch vernietigd worden. De beslissing is genomen, zo staat er, na uitvoerige besprekingen door het be stuur van het bedrijfschap voor visserij- produkten in Den Haag. Ja. men kan wel zien dat in het be stuur van het bedrijfschap geen vrouwen zitten. De vernietiging van de oesters is een voedselkwestie en waar het over voedsel gaat, gaat het alleen goed als de vrouw de baas is en haar woordje meespreekt zowel in het groot als in het klein. Vrouwen houden er niet van dat voedsel vernietigd wordt. Wat overschiet in het huishouden is voor de huisdieren, en als die er niet zijn voor de vogels; vernietigd wordt het nooit. Voedsel ver nietigen is God verzoeken menen velen. Er is in de folklore een vrouwtje van Stavoren en in de geschiedenis een vre selijke hongerwinter, na welke laatste toch besloten werd dat, hoe dan ook, in de toekomst, door Nederland nooit meer voedsel zou worden vernietigd. Is men dit nu reeds vergeten? Laat men het oesteroverschot uit de wereld helpen door ze desnoods via de vishandel uit te delen, maar dan tot in de kleinste plaatsen, bijvoorbeeld een oesterdag er van maken. Voor niets is niet nodig, desnoods tegen mosselprijs. Kunnen onze vertegenwoordigers in Provinciale Staten en Kamers zich daar niet eens voorspannen? ZUIDDORPE. G. M. De beroeme witte rinocerossen uit de dierentuiin van Antwerpen zullen len ,naar ,,Le Soir" weet te melden, tot model dienen voor het nieuwe wa pen van het onafhankelijke Soedan. Het blad herinnert er aan hoe Ant werpen reeds in de tweede helft van de 19de eeuw bekend stond als le verancier van tropische dieren en het haalt een advertentie aan uit de „Ma- gasin Pittoresque" van 1876 waaruit blijkt, dat men zich toen een giraf kon aanschaffen voor fr 8.900, een drommedaris voor fr 450. een paar kamelen voor fr 2860, een gevlekte hyena voor fr 440, een stel Ameri kaanse bisons voor ir 3.190, een kan- geroe voor fr 1.045, een paar zwarte zwanen voor fr 286, een toekan voor fr 110, en een bronskleurige merel met lange staart voor fr 137. ,,Le Soir" tekent hierbij aan dat deze prijzen met 50 vermenigvuldigd moe ten worden om de huidige waarde te verkrijgen. (Advertentie)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5