SPORT- en SPEL-momenten Zeeuws Portret Geessink DE GROTE VLUCHTEN KOMEN WEER AAN In brief aan zijn broer: Mgr. Groesz bevestigt zelf zijn voorlopige vrijlating DE DRAAIENDE SCHIJF 11 Sportief Echtpaar Plezierig Fietsen Zilveren Zorger Voetbalsteno - Korfbal - Wielrijders naar Italië - NAC jubilaris 388 Amerikanen Jongen bij kanoën verdronken Cruise van Russische toeristen Orff en Janacek Jhi J. F. den Beer Poortugael Veere 's pleitbezorger Dikken Bruines Qui DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 APRIL 1956 Op een leeftijd i it anderen hun 4eugd reeds bijna /ergeten zijn, beoefent het echtpaar Ans en Henk B.uggeman uit Middelburg, nog steeds actief de sport. Er het is geen tam spelletje, waaraan ze meedoen De echtelieden beoefe- nei integendeel een sport, die ais een der zwaarste telt: ze spelen korfbal. Ans zit nu al een kwarteeuw in de korfballerij en Henk heeft zelfs no" vijf dienstjaren" meer. Op 15-jarige leeftijd was Ans een der oprichtsters var ELTO te Den Helde Later leerde ze in die club haar man kennen die er toen al de nodige jaartjes had op t- ten bij Zeelandia te Hansweert. In 1937 waagden Arvs en Henk zich in het huwelijksbootje en daarna werd Ans ook lid van Zeelandia. Twee jaar later ver huisden zij naar Middelburg. Ze waren het korfballen klaarblijke lijk nog niet moe, want beiden gingen de gelederen van Swift versterken en in die club spelen ze nog steeds. Zoals dat dikwijls gaat met en thousiaste mensen: beiden wer den binnen de kortste keren in diverse besturen gebracht. Zo vervult Ans al jaren de taak van secretaresse, terwijl Henk voor zitter van de Mie .elburgse korf ballers is. Manlief zit verder in het bestuur van de Zeeuwse korf- balbond. Men moet Ans en Henk bewon deren, niet alleen om hun uitste kende spel of hun vele werk in het belang van de sport, maar vooral, omdat zij er van door drongen zijn, dat de sport niet het allerbelangrijkste in het le ven is. Misschiet overschrijden zij voor zichzelf de normen, maar dan toch alleen in h t belang van de jeugd. De Bredanaar G. Koks zal ploegleider zijn va~ een zes-man- équipe, die Nederland gaat ver tegenwoordigen in de Ronde van Italië voor rijwiel-toeristen. Hij is dus geen concurrent van Kees Pellenaars, want het tempo waarin deze RoncL wordt gere den, is heel wat lager dan dat van de Giro-renners Ook het doel ziet er heel anders uit. De rijwiel-toe risten, die dit jaar aan het fiet- sersfeest deelnemen, zullen niet zo zeër wedrennen om de ere plaatsen. Zij willen eerder genie ten van het landschap en van de vergezichten die de route van Mi laan naar Avezzano naast Rome en terug, te bieden heeft. De Ronde omvat veertien ritten met een rustdag te Pescara en zal doorgaan van 5 tot 19 augustus. Overigens is het klimaat heet, terwijl de Italiaans- keuken ook ongewoon is voor een Nederland se maag, zodat er toch hoge eisen worden gestela aan hen, die het fietsavontuur willen beleven. Als s zondags de terreinen er op z'n zondags bijliggenvoel ik me als op mijn buitenverblijf of zo men wil in mijn tuin, die net is opgeknapt". Dit zegt Willem van Gils, die aanstaande maandag een kwart eeuw terreinknecht van het Bre dase N.A.C. is. In het clubhuis, dat Willem eveneens 25 jaar ex ploiteert, za hij di middag door het NAC-bestuur worden gehul digd, waarna een receptie volgt. Willem komt beslist handen te kort, want hij heeft ontelbare vrienden verworven in de club familie. Mèt zijn vrouw heeft van Gils (53) altijd hard moeten sjouwen, want jaren lang heeft hij alléén de terreinen moeten verzorgen. Destijds moest dat met een hand- maaimachientje gebeuren.... Te genwoordig gaat dat met moto rische kracht, zittend. Maar van daag wordt op één zondag, als NAC thuis speelt, tien mille ont vangen. In die eerste jaren moest de club daar een héél jaar mee toe Willem heeft honderden spelers Charles Reep, een oud-wingcommander van de Engelse luchtmacht, heeft een plan ontworpen om Engeland weer aan de spits te brengen van het internationale voetbal. En wel op grond van zijn op merkelijke wedstrijd-karakteristie- ken en wetenschappelijke studies op het gebied van voet baltraining en -tactiek. Volgens Stan Cullis, manager van de e wste divisieclub Wolverhampton Wanderers, heeft onze Charles er veel toe bijgedragen, dat de Wolves in 1954 voor het eerst kampioen werden. Charles Keep heeft een soort „voetbr 1-steno" ontworpen, waardoor hij een wedstrijd tot i" de kleinste details kan noteren en reconstrueren. In acht jaar heeft hij meer dan vierhonderd wedstrijden geanalyseerd. ,,Ik kan op dit ogenblik de ont dekte geheimen nog niet prijsgeven", zegt de vroegere wingcommander, „maar ik hoop( dat het Engelse topvoetbal er nog zijn lessen uit za] trekken vóór de wereldkampioenschappen van 1958 in Zweden". Natuurlijk leeft van Gils inten sief mee met N.A.C. „Driemaal heb ik ze kampioen zien worden: in '36. '46 en '55. En nóg ben ik iedere zondag opnieuw zenuwach tig hoe het af zal lopen. Onge veer 12 jaar beheer ik nu het buffet in 't clubhuis. Mèt een ter reinknecht zorg ik voor het on derhoud der velden en voor 't ma teriaal. Nou dan weet u 't wel"... Inderdaad geen sinecure, terrein knecht bij een grote club als NAC. En 25 jaar lang: een zeld zaamheid Blijkens een mededeling van het Amerikaans Olympisch Comité zal de Amerikaanse ploeg voor Melbourne in totaal u'^ 388 per sonen bestaan: 41 vrouwelijke en 283 mannelijke atleten, 39 trai- ne en managers, 10 officials en 15 personen, die in diverse func ties zullen optreden. Op verzoek van Australië zal ook een baseball ploeg van het Amerikaanse leger naar Melbour ne reizen om daar enkele wed strijden te spelen. WILLEM VAN GILS 25 jaar NAC zien komen en gaan. „Als ze klein zijn is het „meneer van Gils", later wordt dat gewoon Willem; dan zijn Let kameraden geworden, want ze vertellen mij alles. Ik zou er een dik boe1r over kunnen schrijven." (Advertentie) Koffie en BUISMAN. ze horen bij elkaar. Ook bij Nescafé en andere soorten oplosbare koffie doet een beetje BUISMAN wonderen. De zevenjarige J. Meyneker, die met een v. iendje in de IJ-gracht te Amsterdam aan het kanoën was, is in het water terecht ekomen en ver dronken. Het vriendje, dat zich door middel vai. een paal boven water wist te houden, kon worden gered. De Rijkspolitie slaagde er spoedig in het 'lehaam van de verdronken jongen uit het water op te halen. i Advei tentie1 SENSATIONEEL SPAARSYSTEEM De ABC (Algemene Bon Centrale) stelt alle BLEEKERTJE gebruikers in de gelegenheid om te sparen met 50 en zelfs met 100% winst. 446-00 Vraag 'n formulier bij uw winkelier De Hongaarse aartsbisschop mgr. Groesz he ft nu zelf de berichten over zijn voorwaardelijke vrijlating beves tigd. In e-n brief aan zijn broer in Halbturn, de landbouwer Franz Groesz deelt de Hongaarse kerkvorst mede, dat hij sinds 25 februari in een pastorie te Toszeg in het graafschap Szolnok verblijft, ongeveer 80 kilome ter ten oosten van Boedapest. Mgr. Groesz kan zich, zoals hij schrijft, vrij in het dorp bewegen, bezoeken ontvangen en brieven schrijven. In een b-ief aan de pastoor van Halbturn zegt de aartsbisschop ver der nog, dat hij feitelijk in oktober van het vorig jaar volkomen onver wacht voorlopig in vrijheid is gesteld. Beide brieven van de aartsbisschop kwamen enige dagen geleden met de post aan als antwoord op Paaswen- (sen, die zijn verwanten en vrienden in Halbturn door de berichten over de vrijlating van de kerkvorst op goed geluk naar Solymar stuurden, waar de aartsbisschop echter niet geweest is. De, brief aan Franz Groesz heeft Ook deze metselaar zal deelnemen aan de wereldkampioenschappen Ho?' e °P 3 mei in de JaVanse hoofdstad Tokio worden gehouden, p 's de Utrechtenaar Anton Geessink. Hij is kennelijk niet van V'an m Tokio met zijn mond vol tanden te staan. Hij heeft behalve en instructieboekje met Japans wedstrijd-jargon, ook de gramo- joon ingeschakeld om de elementaire Japanse woordenkennis en nnPf,,.machtiB te worden. Tijdens het schaftuurtje bij de bouw T Utrechtse Geertekerk tracht Geessink op deze manier wat van de taal op te steken. de volgende inhoud: „Mijn besten, Ik dank jullie hartelijk voor de paas- wensen en wens jullie allen het beste. Sinds 25 februari ben ik in een pasto rie te Toszeg, kan mij in het dorp vrij bewegen, met allen, die mij bezoeken, vrij omgaan, brieven schrijven en ontvangen. Dat is nog eens een an der leven dan in de gevangenis Al hoewel ik mij over de gevangenis niet beklagen kan. Men heeft mij behoor lijk behandeld. Over mijn gezond heidstoestand heb ik nooit te klagen gehad. Ik voel mij hier zeer op mijn gemak. Wat er verder met mij ge beuren gaat weet ik niet. Met de beste wensen. Josef". De brief, die mgr. Groesz in een duidelijk handschrift, op zijn eigen briefpapier voorzien van het bis schoppelijk wapen geschreven heeft, is op 9 april gedateerd. Op de ach terkant van het couvert staat duide lijk de afzender vermeld. Tekenen, die er op wijzen, dat de brief gecen sureerd is, kan men niet vinden. Deze zomer zullen ongeveer 1.700 Russische toeristen deelnemen aan reizen langs Europese havens met het Sovjet-passagiersschip „Pobeda", zo heeft radio-Moskou bekend ge maakt. Zij zullen havens in Grieken land, Italië. Frankrijk, Nederland en Zweden aandoen. F)E „Catulli Carmina" (liederen van Catullus) zijn uit op Vox no. 8640. Vier pianisten, vier xylo foons en slagwerk, de sopraan Eli sabeth Roon, de tenor Hans Loeff- ler, het Wiener Kammerchor voe ren dit werk van Carl Orff uit o.l.v. Heinrich Hollreiser. De Beier Carl Orff is een al thans voor leken geheel op zich zelf staande figuur uit de laatste twintig jaar. De vakman kan wel licht op verschillende punten ver bondenheid'met andere componisten nawijzen (wie staat geheel alleen?) maar voor de leek is dit toch wel moeilijk. Orff gaat uit van een duidelijke primitiviteit. Hij schrijft alleen mu ziek op teksten en behandelt deze teksten met een directheid, die geen versieringen, ingeioikkelde structu ren kent. Eenvoudige harmonie, klaar van vorm, waarin hij het the matische materiaal doorlopend ge woonweg herhaalt, zonder het tel kens opnieuw te bewerken of an ders te brengen. En dat is een rit mische structuur die telkens her haalde grondslagen heeft, duidelijk en fundamenteel. Daarmee bereikt hij een frisheid en een vitaliteit in zijn muziek, die heel moeilijk bereikbaar lijkt in de meeste andere nieuwere muziek met al haar ingewikkeldheden. Hij varieert nagenoeg niet; hij ontwikkelt zijn thematisch mate riaal niet. Hij verwerpt kennelijk alle complicaties. Een dissonant krijgt men niet te horen. Soms hoort men muziek wel definiëren als de kunst om telkens hetzelfde op andere wijze te zeggen. Deze de finitie klopt beslist niet bij Orff. Het is niet aan te geven waarop het lijkt wat men te horen krijgt. Het is alles volkomen apart. Er is alleen van te zeggen, dat het prach tig en fascinerend is. Soms laat hij declameren; soms onderbreekt een kreet (een herhaalde kreetde gang der muziek. De tekst van het werk is geno men uit de liefdesgedachten van de Romein Catullus, een heerschap, dat er nu ook niet direct doekjes om windt. Na afloop twijfelt men er niet aan in de geestelijke sfeer van een onverbloemde hartstocht te hebben verwijld. De krachtige wijze echter waarop alles direct op de man af wordt gebracht sluit elke zwoelheid uit. TEGELIJKERTIJD brengt Decca op een medium-play plaat T.W. 5213 de bekoorlijke sinfonnetta van Janacek. Rafaël Kubelik leidt hier de wiener fhnnarmomker. janaceic is een origineel man als Orff, doch toch weer totaal anders. Hij is im pulsiever, woester, onbehouwen soms. Hen heeft met hem wat meer moeite, omdat hij zijn thema's wel bewerkt, doch dit weer doet zon der zich veel aan muzikale wetten te storen. De Sinfonnetta is echter bij uitstek geschikt om met hem kennis te maken, omdat ze als gezegd zo bekoorlijk is, niette genstaande er een enorme sectie koperblazers in meespeelt, waarbij vooral aan de trombonisten formi dabele eisen worden gesteld. Voor de liefhebber, die een beetje bij wil blijven, twee onmisbare pla ten, die dikwijls uit de hoes zullen worden gehaald. Wij hebben Veere wel eens de merkwaardigste gemeente van Zeeland genoemd. Amper duizend zielen groot, telt het op die klei ne bevolking een aantal kunste naars, da. in verhouding groter is dan ergens anuers in Neder land. De stilte van het oude stad je met zijn rijk verleden aan de Ooster-Schelde, waar de tijd zijn tred schijnt ingehouden te heb ben, oefent nog altijd een onweer staanbare aantrekkingskracht uit op vele artiesten en wie zich er eenmaal vestigde kan er moeilijk meer van scheiden. Dit bijzondere stadje kreeg in 1946 in de persoon van jhr. den Beer Poortugael een burgemees ter, zoals het zich er geen beter wensen kon. Hoew .1 stadsmens hij werd geboren te Leiden in 1897 en was jarenlang verbonden aan de gemeente-secretarie te Deventer was hij terstond ge acclimatiseerd in Veere en hoe dit zijn genegenheid heeft wer den we gewaar toen wij vorige weck hem lieten poseren voor dit portret. Reeds in 1934, vertelde de bur gemeester ons, had hij een ern stige kans gemaakt, maar de po litiek doorkruiste toen de benoe ming, zodat deze uitbleef. Vlak na de oorlog kwam Veere op nieuw vacant en wederom sollici teerde jftr. den Beer Poortugael. Op 5 december 1945 werd hij ont boden bij minister Beel; 25 de cember kwam de benoeming en in januari 1949 volgde de instal latie in het vermaarde stadhuis van waaruit tot tweemaal het sein tot het herste' der Oranje's is gegeven. De sfeer van Veere lag de nieuwe burgemeester evenals zijn echtgenote. De ambtswoning aan de Ka de, 'n klein museum vol schone stukken, door de kunstzinnige en kunstkennende burgemeester ver zameld werd weldra het middel punt van warm medeleven met de gehele bevolking en met al wat zich in het stadje voordoet. De kunstenaars vinden in de bur gemeester niet alleen iemand die hen begrijpt ma-r ook een man die hen daa* werkelijk steunt, o.m. door het organiseren van tentoonstellingen in de Schotse huizen, waarvan hij bestuurslid is, .oals hij ook voorzitter is van de culturele commissie van de stichting Schotse huizen. Als zijn voornaamste taak ziet jhr. den Beer Poortugael het conserveren der historische i"hoonheid van het stadje. Hierdoor ontstaat wel eens botsing met het zakelijk be lang van de particulier, maar al tijd is men, via een compromis, tot een minnelijke schikking te komen. Even ijverig vecht de burgemeester voor 't behoud der vissersvloot, waarop de beschei den welvaart van Veere voor namelijk steunt. De afsluiting van het V"2r '-gat onderdeel van het Drie-eilandenplan, maakt dit gevaar acuut e:i vandaar de slag zin van de burgemeester: ,„Een dam zonder sluis, voor Veere een kruis." De burgemeester be grijpt, dat een sluis geld kost, maar hij meent dat Veere om zijn ideële waai zo'n offer waard is. Intussen is Jhr. den Beer Poor tugael genoeg realist om ook de situatie onder het oog te zien als de vissersvloot toch wijken moet. Met „ach en wee" roepen zal men er dan niet komen, maar wel door het zoeken naar nieuwe bestaansmogelijkheden en het uitbuiten daarvan. Ook na de afsluiting blijft Veere aan trekkelijk aL recreatie-oord voor de watersport. Bij verzoeting van de Zandkreck zou ook de hengel sport daar kansen krijgen en met die tak van sport ook Veere. In zijn fantasie ziet de burgemees ter ook 'n klein strandje en een restaurant met terras. Komt het krekengebied onder Zoutelande bij Veere de grenswijzigings plannen van G.S. gaan in die richting, dan beschikt men over een ideaal oord voor zomerhuis jes en zomergasten. De beiaard concerten b'üven een attractie en de geweldige grote kerk is uit stekend geëigend voor jaarlijkse culturele manifestaties. Dit laat ste heeft wel een seizoen-karak ter, doch vele andere plaatsen teren ook op seizoen-inkomsten. ..Wat staat er voor komende zo mer 't eerst op het program?" was onze laatste vraag. „Een ere-tento instelling van schilderijen van de onlangs over leden Dirk Koets, de Veerse Vin cent van Gogh" zei onze gast heer. En dan nog, „op de val reep: „Zo spoedig mogelijk moe ten we hier ee" verenigingslokaal hebben. Dit is broodnodig en ge lukkig zit daar nu perspectief in. Inderdaad Veere heeft zijn bes te pleitbezorger in deze burge meester. Dit verschrikkelijke verhaal doet de ronde in Engeland:'Een automobilist zette op een toeris ten-zondag zijn wagen langs de kant van de weg om een luchtje te scheppen. Het kostte hem twee uur om weer zonder al te groot levens gevaar tussen de bumpertje-bumpertje stroom te komen. Twee uur, jongens. Het verhaal is kenmerkend voor de zenuwen-drukte, die de Engelse (maar ook onze) wegen te verwerken krijgen, als iedereen eens in zijn auto kruipt en volgens zijn goed recht een ritje gaat maken. Het zal zeker niet minder worden. Om bij Engeland te blijven: Maandelijks komen daar 20.000 wagens bij. Maandelijks wordt het dus drukker. De cijfers zijn voor Nederland stellig bescheidener, maar in verhouding gaat het net zo hard. Je moet tweede Pinksterdag maar eens kijken. Als het dan een beetje goed weer is, schuiven ook hier de automobilisten bumpertje-aan-bumpertje en zullen er geen straatstenen meer zijn te zien. Zo ziet het plan van de Engelse slimmerik er in dwarsdoorsnede uit: Boven de spoorlijn is op pilaren een weg gebouwd, die broodnodige, nieuwe ruimte geeft aan het in de knel rakende auto-verkeer op de huidige wegen. In Engeland heeft men plannen beraamd om de verkeers-jungle wat uit te dunnen. De plannen zijn theorie, maar ze zijn radicaal en dat is al genoeg om „ja" te roepen. Er is een slimmerik geweest, die heeft gezegd, dat het verkeer minstens twee keer te groot is voor de huidige capaciteit van het wegennet. „Bouw op alle hoofdwegen een verdieping, steunend op pilaren. Bouw verder desnoods over de spoorlijnen ook nog verkeerswegen. Dan hebben we praktisch twee keer zo veel ruimte, terwijl het toch geen extra- grond kost". Zo ongeveer klonk zijn voorstel. En al zullen er bergen bezwaren in zijn te ontdekken: Er zit wat in. Oók voor Nederland. Hulpvaardigheids-proef De politie van München heeft een veelzeggende proef genomen. Zij ensceneerde op een hoofdverkeersweg een ongeluk. Er was niets ernstigs aan de hand, maar het leek in ieder geval echt. De bedoeling was om vast te stellen hoe het met de hulpvaardigheid van de auto mobilisten was gesteld. Van de 51 Duitse automobilisten, die de plaats van het „ongeluk" passeerden, stopten er slechts 14. De Amerikanen, die de plaats passeerden, remden daaren tegen praktisch allen af om hun hulp aan te bieden. Bij een dergelijke proef in Zwitserland stopten 25 van de 26 wagens. Xn Italië was slechts één van de 54 op de proef gestelde automobilisten bereid tot hulp verlening. De Münchener politie merkte nog iets geks: De Duitsers, die stopten reden doorgaans in kleine, goed kope auto's. De mensen, die doorreden, zaten in van die hele grote, dure sleeën. Even walvistraan tanken De „Generals Motors Corporation" heeft een nieuwe automotor ontwikkeld, die als brandstof walvistraan, olie uit aardnoten of andere plantaardige minerale oliën kan gebruiken. De maatschappij heeft laten weten, dat het met deze motor (bekend als de XP-500) op 15 mei zal uitpakken. Bij proefnemingen bleek de motor met evenveel sukses op gewone benzine te lopen. „Je kunt zo ongeveer alles in de tank gooien. Hij doet het altijd", hebben de inge nieurs verklaard. De motor van de XP-500 heeft geen krukas of ver bindingsassen en geen draaiende delen, zoals een hui dige benzinemotor. In principe werken de zuigers als een fietspomp. Zij drijven hete gassen door een pijpleiding naar een turbine. Die turbine drijft de achterwielen aan. Dit soort motor is tot dusver in Europa alleen in gebruik geweest voor het aandrijven van schepen, tokomotieven en draagbare luchtcompressoren. Snelsten naar de Mille Miglia In de Mille Miglia auto-race, die 28 en 29 april wordt gereden, zullen vooral Ferrari en Maserati met zeer sterke ploegen voor de dag komen. Tot nu toe zijn reeds ongeveer honderd buitenlandse ploegen ingeschreven, en de deelneming van de vol gende merken is verzekerd: Duitsland: Mercedes, Porsche, DKW, BMW en Borg- ward. Frankrijk; Renault, Citroën, Simca en Peugeot. Engeland: Sunbeam, Triumph, Jaguar, M.G., Austin Healy en HWM. Ver. Staten: Studebaker. Hoewel de Merce- desfabriek zich uit de racesport heeft terug getrokken zullen 13 wagens van het type 300 S.L. aan de start verschijnen, met pri- vé-rijders aan het stuur. Ook Porsche wordt door privé-rij- ders vertegenwoor- De Indianen rijden ook auto. digd. De opieervluchtjes achter de rug zijnde, zaten wij van de week met ons tractement op Duffel. In de Bre dase Bond vlogen niet minder dan 3730 duiven en wat denk je, Koos van Dongen gaf seffens een klap op tafel die niet misselijk was: 1 en 2 met de twee bovenste van het lijstje! Met zijn eerste duif zat hij dertien secon den voor op dé nummers 3 en 4 (ge lijk), met zijn andere vijf seconden. U moet dus niet vragen of de con- stateur roodgloeiend heeft gestaan van het draaien! Er waren honderd ballen te verdienen plus een nieuwe fiets en Koos pikt ze allebei mee naar moeder de vrouw. In de Middellaan hebben ze het seizoen dus goed in gezet. Ik geloof dat het na de oorlog de tweede keer is dat de grote series weg zijn aan de 2de prijs, zoiets is natuurlijk een witte merel, gewassen in de Lodaline. Maar je kunt het maar hebben, Koos is trouwens een jongen die voor het geluk geboren is en het schoonste van al is dat het hem door de melkers gegund wordt, al hadden ze de prijzen, als puntje bij paaltje komt, indirect toch liever zelf gehad, voelt u wel. Een 'mens is in die dingen tenslotte maar een mens, nou u en dan ik weer. Ze waren anders laat gelost in Duf fel ik zat op de tribune bij NAC het prima opbouwende spel van Stori- mans te bewonderen, waardoor het middenveld ons was, alsook het reso lute opruimen met verre trappen van de kleine Jan van Helden, toen plot seling het bericht door de aether trilde dat de duiven te 15 uur na de middag alsnog het luchtruim waren ingegaan. De wagens van Stoof moesten naar huis, zodus het was de hoogste tijd. Het weer was trouwens opgeklaard hetgeen aan het razend snelle verloop te merken was. In een oogwenk liepen de tribunes leeg, het zag gewoon zwart van de duivenmelkers en als ik de uittocht ergens mee vergelijken mag dan met die van de Joden uit Egypte. Affijn om kort te gaan en niet rond de pot te draaien, hier is de uitslag; oudergewoonte zet ik het aantal dui ven dat een duivenliefhebber heeft ingekorfd, als het er meer zijn dan twaalf, tussen haakjes er achter: 1 en 2 Jac. van Dongen, wint heel de ratteplan, plus onze hartelijke geluk wensen, 3 M. Remie, 4 de gevreesde beenhouwer P. Corsmit uit de Ko meetstraat, begint de melkers van meet af aan uit te benen, 5 A. J. Roovers, 6 L. Lammerse met zijn be roemde grijze soort, 7 Janus van der Linden, 8 Kiske Vrins, vlak deze grote kampioen ook niet uit, 9 P. Mouwen, 1(^J. A. Mol, 11 A. Tuerlings, 12 A. Defilet, 13 en 19 de kortgedraaide A de Prenter, 14 Jac. Kouwenberg, ook met geen kauw, voelt u wel, 15 G. Opdebeek, 16 E. Tollenaar, 17 Jac Piederiet, praeses van NAC, die de sportieve strijd ook nooit opgeeft, 18 H. de Visser, 20 M. van der Straate, 21 Gebr. Oomens (42 duiven mee), 22 P. Verschuren, 23 Koos van Raak, 24 G. Schouten, 25 M. Pellenaers, 26 A. Aerts, 27 Toon Remie, 28 C. van Leeuwen, 29 Piet van Oers jr., 30 Gebr. Chatrer, 31 Reinier Rijnders (nog familie in Monte Carlo?), 32 B. Verbunt (20 mee), 33 H. Lammerse, 34 L. v. d. Westen, 35 P. Jaspers jr., 36 J. Joosen, 37 A. Gommers, 38 J. Dekkers, 39 L. Boeren en 40 G. van der Put. Fiets plus serie van honderd Koos van Dongen voornoemd, serie van vijftig A. Bastiaansen, hij is juist verhuisd van Vaareindseweg naar Emerweg, zodus dat kan van pas komen. Morgen, zondag, groot concours ViL voorde. Los 9 uur. Inkorven heden avond van 17 tot 19 uur. RIVALEN In de machtige CC Nieuw-Ginne- ken, Ulvenhout, Bavel enz. stond Sooi- ke van Gils vrijdagavond zijn duifje te bekijken, dat hy bovenaan had staan op de poulebrief en wat hij anders nooit doet, liet hij nu uit zijn mond vallen: „Wie voor dit pauw staartje vliegt", zei Sooi, „want groot is het in genen dele, wint een zondag den eerste!" Dat hoorde een jarige witpen uit een nieuwe kruising van van Eii-de Weerd (met ras Oscar De- vriendt en André Vanbruaene) en hij dacht bij zijn eigen: „Ge zult het om de dooie dood voor geen koopje heb ben! Ik heb ook twee Westvlaamse vleugels aan mijn lijf". En wat denk je? Laat nou dat van Sooi den eerste winnen en met alles weg zijn en die jarige witpen de tweede! Hier is de uitslag: 1 Sooi van Gils, wint heel de pot plus magnifieke elek trische klok, 2 en 5 van Èil-de Weerd, 3 Jan Frijters. vliegt ook de kop van Duffel tot achter in de Congo, 4 en 8 Piet de Brouwer, 6 en 15 C. Sips, 7 de pijlsnelle Koos de Kort, 9 Wil lem van Oosterbosch, 10 Jan Mar tens, 11 Jan Antonissen, 12 en 13 bakker van Dorst, 14 Jaan van Gils enz. De machtige maatschappij „Het Zuiden" te Rijen zat met 521 duiven op Duffel en het was de watervlugge Hein van de Loo, die de score open de, hier zijn ze: 1 H. van de Loo, 2 A. M. Theeuwes, 3 Ant. Frijters, 4 C. Wens, 5 van Opstal-van der Steen, 6 J. Hezemans, 7 H. Jansen, 8 H. van Loon, 9 J. de Wit, 10 Jan Snoe ren, 11 J. Erkeland, 12 A. J. Swa- nen, 13 L. Hermans, 14 Victor van Lil, 15 Ant. van Dorst, 16 Jan de Wit, 17 J. Hezemans, 18 Gebr. Brou wers, 19 G. Sprenkels. 20 Biemans- van den Boer, 21 A. Roovers, 22 C. J. Bakx, 23 Gebr. Boomaars, 24 H. Weterings en 25 Piet Elands enz. De series 2 worden gewonnen door V. van Lil, J. Erkeland, C. J. Bakx enz. De heeft-wie-heeft is voor Hein van de Loo voornoemd. Proficiat. En dan hebben we hier de „Ge vleugelde Vrienden" uit Chaam: 1 C. Hendriks. 2 en 4 H. de Bruyn, 3 en 10 P. van Loon, 5 Jan Ansems, 6 C. Oomen, 7 P. van Opstal, 8 en 12 Jos Vromans, 9 P Kooyen, 11 H. Scharlaekens. 13 C. van Boxtel, 14 F. Verheyen. 15 P. J. Koks enz. De ereprijs en de serie onaangeduid gaan naar H. de Bruin. De serie 2 is voor P. van Loon met 3 en 10, de serie 3 voor J. Ansems. In de KPV te Kaatsheuvel vlogen liefst 910 duiven, de afstand van 73 km werd afgelegd in een uur en drie minuten: 1 A. Vermeer. 2 Th. Ligt- voet, 3 M. van Boxtel, 4 J. van Hees- wijk, 5 Ant. Snoeren, 6 en 7 H. van Heivoort, 8 G. Smit, 9 13 en 18 L. van Geel, 10 H. Snoeren, 11 J. Muize- laar, 12 J. van Riel, 14 B. Kemmeren, 15 Gebr. Kuys, 16 G. van der Lin den, 17 Jac. Vloemans. 19 Fr. Damen, 20 P. Zijlmans, 21 C. de Bondt, 22 D. Brouwers, 23 W. van Heijst. 24 H. Heselmans, 25 Fr. van den As sem enz. In „De Luchtbode" te Gilze was het de broeder van C. van den Ouweland, die met een kokende aardappel in zijn mond, waardoor hij vloeiend En gels sprak, de 1ste en 6de prijs ei in draaide, schilder Jac. Cornelissen liep in de gauwigheid zijn verfpot om ver met 2 en 4 plus hoofdprijs. De zwagers J. Haarbosch en M. de Beer (Nikki?) weten het samen best te vinden en lustig te draaien ook. Zij beginnen met de 5de en hebben er nog vijftien andere in zitten. 7 Ant. Timmermans, 8 W. Faes en 10 Ant. Diepstraten. DUIVEN IN FORM De Miele lees ik in de Noord duif kwam met zijn „poelenstek kers", naar hij ze zelf noemde, naar het inkorvingsbureel. De beestjes eens aan jan-en-alleman getoond en men sen die de Miele niet kenden waren seffens van het gedacht dat tegen zul ke bazen geen centen te riskeren waren. De Miele placeerde ze voor de ge legenheid eens in een expositie-kevie en daar gingen ze hun gang! De duivers ronken en draaien dat horen en zien verging. Op en top in form, verklaarden de aanwezigen, maar er werd toch wel een oogje gepinkt. Maar de Miele, ook van de domste niet, had het wei in de gaten. Hy zou de spuiters eens beet nemen. Miele, wat geeft gy toch aan uw dui ven om ze zo terribei in forme te hebben? Wel, zei de Miele heel eenvoudig, ge kunt gy het ook want ik geef ze niets anders dan bouillon van paarde- poten met het hoefyzer nog aan. Ze worden er steenhard van dat als- wanneer ge ze op de grond smijt, ze terugbotsen. Ongeloofbaar, maar toch waar! En_ zeggen dat de Sooi, de Nele, de Sjef en de Stan de week nadien de truuk probeerden. Bouillon: ver kloekend en versterkend. Een hoef ijzer: geeft ijzersulfaat of ijzerroest, gekend om zijn ontsmettende bestand delen en versterkend voor het bloed. Als de truuk niet bgat, en de Miele verklapt zijn groot geheim, geven ze toekomende week pillekens van paar devijgen... want niets beter in de wereld dan de zuiverse natuur! Allemaal goeie. DIKKEN BRUINE

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 7