Werelds grootste luchtschip bleek de allerlaatste illusie Hensen en ZWITSAL ONZE PUZZEL Samenwerking is alternatief voor allesvernietigende oorlog'' Pro en contra Idil eisje DE L.Z.-I29 (HINDENBURG) Tragische ondergang maakte eind aan geschiedenis der zeppelins 8 lASSlSTEMTEH /ERKERS ARBEIDERS 'diger HINEFABRIEK CH" Irecht en In worden PK isser smontei^ iaar DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 APRIL 1956 PASTILLES PROEFPROCES OYER AUTOMAAT Kroestjev tegenover britse leiders: Wij mogen geen bijzondere liefde voor ons opeisen SIR WINSTON KEEK NORS BOEKENPLANK Schip en haven Newmans Apologia Recordvlucht over oceaan; door duizenden bejubeld Jan van Amstel niet in Schijndel maar in Gemert geboren Roeping OPLOSSING CHE SPOORWEGEN nacht- t ale voorzieningen slsmogelijkheden tedlng. et algemeen sar. en worden geplaatst: m en >nderhoud. men ook ouderen ig. en Inlichtingen bij hels ol bij de N.V. he Spoorwegen, de Exploitatie, Utrecht. a&itutS RUBBER 3 n.v. sttreding eelond. nachtig zijn» be- :iële en techni- aring In dit dis ewijs BE. te pat foto wor- i General Tire postbus 8025 brief de fundie ert. [RIJVER pkken met toe- onze nieuwe leer- deze vakken, IDEN en ONGE- Iffende methoden. lts krijgt in onze Iraag schriftelijke lieelszaken. 490-OO lA, vraagt 20418-OO bureau I Krijgt hulp van I leling. namiddags bij: steenweg 111 504oo liyon Noordbrabant: lacht komt in aan- |gsinstallaties strekt |tot n.v. Bronswerk, telf. 7381, Breda. (Var een bijzondere medewerker) II Tienduizenden Neder- l ,i ers hebben op die ge- nkwaardige meidag in 11)36 enthousiast roepend naar de lucht wijzend, lop straat gestaan. Hoog t ven ben dreef op dat :c, enblik statig een reus- btige zilveren sigaar. Het was de L.Z.-129, beter bekend als de „Hinden burg", die zijn eerste tocht van Europa naar Amerika maakte. Het zou een re cordvlucht worden. In twee-en-zestig uur maak te het luchtschip, dat het grootste ter wereld was, de oversteek. Voor zijn bouwers en voor gezag voerder Lehmann was de 9e mei, toen de „Hinden burg" op Lakehurst land de, een dag om nooit te vergeten. Enthousiast schreven de kranten over de triomf van Graf Zeppelins ge durfde vinding. De „Frankfurter Allge- meine" schreef verrukt: Meer dan ooit is nu be wezen, dat het luchtschip niet alleen een veilig, maar ook een voor ieder een bruikbaar en snel ver voermiddel is. De veilig heid van de „Hindenburg" staat nu boven elke twij fel en de bruikbaarheid van het nog zo omstreden luchtschip, staat door deze record-vlucht voorgoed vast". hadden. Zij konden het verhaal van hun redding niet na-vertellen, want de meesten hunner waren ver trouwend op blind geluk uit het wrak gesprongen. Onder hen was de gezagvoerder, Max Pruss. Hij werd zwaar gewond. Zijn voorganger, Leh mann, die de „Hindenburg" op zove le suksesvolle reizen had bestuurd, en die de reis had meegemaakt, kwam echter om het leven. HET EINDE. Een goede traditie trakteer op De „Hindenburg" was ten onder gegaan, maar met hem tientallen an dere luchtschepen. Verdere vluchten werden verboden. Graf Zeppelins dro men werden mee vernietigd in het vuur, dat de „Hindenburg" verwoest te. Over de oorzaak van de ramp, die tot de grootste in de geschiede nis van de zeppelin behoorde, werd nog lang gesproken. Gezegd werd, dat de gascellen van het luchtschip gevuld waren met het hoog-brand- bare waterstofgas, inplaats van met helium, dat veiliger is. Maar al spoe dig eiste een andere vorm van lucht vaart de aandacht op. Het schroef- vliegtuig begon de markt te verove ren. Nieuwe rampen, oorlogsgeruch ten, verdrongen de tragedie met de „Hindenburg". En nu, twintig jaar laterspelen onze kinderen met straaljagertjes van plastic en lopen zij in „ruimte- pakken" rond, zoals wij in onze jeugd een zeppelin voor onze ver jaardag vroegen en dan „Lehmann" speelden Is er iets, dat zó duidelijk de enorme ontwikkeling van de lucht vaart schetst als dit laatste? Twee automatiekhouders uit Venray zijn door de rechtbank te Roermond veroordeeld tot een boete van 260.- waarvan 250.- voorwaardelijk, om dat zij na winkelsluiting hun automa ten nog hadden bijgevuld. De winke liers hebben een proefproces uitgelokt en zijn nu in hoger beroep gegaan. 5? De Russische party-secretaris, Nikita Kroestjev, heeft tij dens een diner met de Engelse regeringsleiders betoogd, dat een vreedzaam samengaan tussen de communistische en de „kapita listische" landen het alternatief is voor een allesvernietigende oorlog. „U houdt niet van het communisme", zei hij, „en wij hou den niet van uw systeem. Men moet echter niet alleen leven met de buren die men kiest, maar ook met de buren die God geeft." Wij begrijpen, zo ging Kroestjev verder, dat niet iedereen dezelfde houding ten aanzien van ons bezoek inneemt. Zowel in de conservatieve partij als in de Labouroppositie heeft men zich voor en tegen ons bezoek uitgesproken. Die oppositie vinden wij natuurlijk en zij verontrust ons niet. Wij zijn politieke personen en begrij pen, dat er geen uniform standpunt kan bestaan met betrekking tot zulke gecompliceerde vraagstukken als de lüe „Hindenburg" bij het verlaten luati de montagehal van de Duitse I zeppelin-rederij. De foto laat iets van de enorme omvang van het luchtschip, dat twintig jaar gele den gereed kwam, zien. Een reeks fleurige boekjes heeft onder de titel „Schip en haven" de nederlandse water-liefhebber in boekvorm althans) verblijd. Rotter dam en de Nieuwe Waterweg zijn door C. v.d. Meulen deskundig voor de lens genomen en F. den Houter schreef daarbij een onderhoudende en instructieve tekst. Amsterdam en het Noordzeekanaal zijn aan de hand van goede platen van dezelfde foto graaf benaderd door E. Werkman, terwijl J. Piehenga de havens van de Waddenkust onder de loep heeft genomen. De Zeeuwse havens zijn behandeld door A.C.W. v.d. Vet. Niet alleen Vlissingen en Veere komen aan bod, ook algemene onderwerpen als „Het Deltaplan" en „De Visse rij in Zeeland" krijgen een beurt. Voor wat het eerste betreft zij opge merkt, dat de schrijver ons een aan trekkelijk overzicht geeft van wat voor Zeeland eventuele uitvoering van Het Deltaplan inhoudt. Een ver dienste is zeker, dat hij niet eens ge probeerd heeft er „een nieuw plan" aan toe te voegen. Mede dank zij de schitterende foto's is dit boekje over de Zeeuwse Havens 'n bijzonder wel kome aanwinst. De uitgever is C. de Boer jr te Amsterdam. Men moet weten, dat het luchtschip tot dusverre alles behalve een sukses genoemd mocht worden. Voor 1936 was een twaalftal van deze zilveren reuzen verongelukt; en dan nog alleen gold het zeppelins die in de burgerluchtvaart werden gebruikt. In de oorlog van 1914-1918 gingen er bijv. 57 verloren. betrekkingen tussen onze landen. Wij kunnen natuurlijk geen bijzondere lief de van u voor ons opeisen, doch u zult moeten erkennen dat de Sovjet- Unie bestaat en dat land wenst vrede en geen oorlog. Wij willen u niet overhalen ons stel sel over te nemen en u hoeft niet te proberen ons over te halen om het socialisme op te geven. Als u het on mogelijke zou eisen en druk op ons zou uitoefenen, kan niets bereikt wor den, en dat weet u. Ook wij maken ons geen illusies op dit punt. Dus is vreedzame samenleving de enige op lossing. Met oorlog kunnen geen vraagstuk ken meer worden opgelost, zij worden er alleen maar nog ingewikkelder door. Onze planeet is door de tech nische vooruitgang steeds kleiner ge worden. Het Sovjet-straalvliegtuig dat door Toepolef ontworpen is, legt de afstand MoskouLonden af in drie-en-een-. half uur, en dat is niet de grens. In tercontinentale geleide projectielen zullen die afstand in enkele minuten kunnen overbruggen. Wü hebben proe ven met waterstofbommen genomen, u bereidt die proeven voor. Wh bel den kennen de macht van dit wapen. Men mag de wereld niet aan het gevaar van vernietiging blootstellen. Oorlog kan nog slechts ontzettende vernietiging brengen. Wij moeten alles wat mogelijk is doen om oorlog ts voorkomen. CHURCHILL'S WENS VERVULD Wij willen, aldus Kroestjev, niet on ze betrekkingen met Engeland ver beteren ten koste van de betrekkingen tussen Engeland en de Ver. Staten, liever zouden wij, met Britss hulp, onze betrekkingen met de Ver. Sta ten en andere landen verbeteren. Bij het diner dat Sir Anthony Eden de Russische gasten heeft aangeboden in zijn ambtswoning, waren o.m. aan wezig Sir Winston Churchill, Lord Attlee, leden van de conservatieve regering en de Labouroppositie, mili taire stafchefs, een vertegenwoordiger van de Britse werkgeversbond en een van de vakbond. Aan dit diner heeft Churchill, die nu 81 jaar is, de wens van zijn laatste jaren als premier toch nog in ver vulling zien gaan: Hij heeft, zij het niet meer als premier, met de Rus sische leiders persoonlijk kunnen spreken over de moeilijkheden In de huidige wereld. Toch keek Churchill nors, toen hij aankwam, ondanks de toejuichingen van de menigte. (Advertentie) SCHAAF- EN SN1JWONMN De uitgevers van de Prismareeks brengen in twee deeltjes Newmans beroemde „Apologia pro vita sua" in een uitstekende vertaling van A. Pompen. Deze Apologia was het ant woord op een uitdagend geschrift van Charles Kingsley, die de veel-om- streden bekeerling van onwaarach tigheid en valsheid beschuldigde, wel ke beschuldiging hij uitstrekte tot heel de katholieke leer. Dit kwetste ewmans edele ziel tot in het diepst en in een boekwerk legde hij heel de revolutie van zijn bekering neer. We mogen de onbeduidende heer Kings- ley wel dankbaar zijn dat hij zijn aanval heeft gewaagd. Want we dan- k n eraan een geschrift even nobel '•'tin stijl als van inhoud. Er zit in geschiedenis van een grootse hng om de waarheid, natuur- ")k ook het een en ander, ddt tijd- 1 aatsgebonden is, maar het ge- lieeft zeker grote waarde voor problemen van onze „oecumeni- tijd. De onbevooroordeelde be- ring van de oude Vaders bracht ■an tot de Katholieke Kerk. „De neer tot de Vaders" doet thans vel opgeld. En in Newmans ge- nrl vindt men een voorbeeld van 11 terlijke worsteling en een onles- durst naar de waarheid. Ook nk' deze Apologia duidelijk, hoe "t en vrijheid binnen de Kerk ge en hun deel krijgen en hoe men ven bepaald „type van denken" e vereenzelvigen met „het" katho- ">e; Het werk vond thans een mts in deze ..populaire" serie. Di- populair" zijn onderwerp en hng niet. maai w hopen toch velen getrokken zullen worden ar df kiassiek-"oorname geschrift. De L.Z.-129, die op 5 maart 1936 gereed kwam, beloofde met één slag alle sombere verwachtingen de bo dem in te slaan. Drie jaar was er aan de reus gewerkt. Het scheepsli- chaam mat van boeg tot hek bijna 250 meter. Dj grootste middellijn was 41 meter en zestien enorme zakken bevatten de 190.000 kubieke meter gas, die nodig waren om het lucht schip drijvende te houden. Veilig heidsventielen zorgden ervoor, dat er met het gas niets kon gebeuren. De dieselmotoren, die de „Hinden burg" moesten voortstuwen, waren ondergebracht in vier motorgordels. Zestig ton stookolie kon deze reus meevoeren. Deze brandstof - zee bracht het luchtschip veertiendui zend kilometer van huis, met een snelheid van 125 kilometer per uur. Ja, de L.Z.-129 was wel het laatste woord op luchtvaartgebied. Het lucht schip kon vijftig passagiers meene schip kon vijftig passagiers meene men, het had wandelgangen, recrea tiezalen, een rooksalon, juist als op een schip. De eerste reis, van Friedrichsha- ven naar Rio de Janeiro was een zegetocht. Er waren 37 passagiers en daarnaast nog 54 personen, die tot de bemanning behoorden. Onder de passagiers was een luchtvaartex pert van de Amerikaanse regering, Commander Peck, die een plan voor een transatlantische luchtschip-dienst uitwerkte. „Weldra", zo schreven de kranten van die dagen, „zullen zep pelins, de één na de ander, over de oceanen vliegen en de grootste af standen tot een onbetekenend spron getje maken." de catastrofe De „Hindenburg" vloog rustig door en geleidelijk aan begon de wereld die sinds 1912 praktisch elk jaar was opgeschrikt door berichten over lucht schiprampen, te geloven in die won derlijke sigaar. Tot op 6 mei 1937, om kwart voor zeven 's avonds, de radio meldde, dat de „Hindenburg" bij de landing op Lakehurst in brand was gevlogen! Precies een jaar lang had het groot ste luchtschip ter wereld bestaan. De oorzaak van de ramp, die 35 mensenlevens eiste, werd nooit ge heel opgehelderd. Het luchtschip was met 12 uur vertraging boven Lake hurst verschenen. De landingsmast was nog slechts enkele honderden meters verwijderd, toen een enorme explosie weerklonk. In een oogwenk was de „Hindenburg" veranderd in een zwevende, brandende fakkel. Een kreet van afgrijzen overstemde het geluid van de loeiende vlammen zee. De honderden mensen, die bij de landingsmast stonden te wachten op verwanten of vrienden, moesten machteloos toezien hoe het schitte rende luchtschip, met de hunnen nog aan boord, herschapen werd in een erbarmelijke hoop verwrongen me taal. De vuurzee bleek niet te benaderen. Van de 97 personen, die er aan boord waren, konden slechts enkelen zich redden en dat was voorname lijk te danken aan het geluk dat zij De maart-aflevering van het maand blad Roeping is grotendeels gevuld met een soort enquête betreffende Idil. De meeste bijdragen zijn afwij zend. Lambert Tegenbosch noemt zich geen principieel tegenstander, maar ziet zeer goed een complex van be zwaren tegen de feitelijke gesten van Idil. Hij pleit niet voor opheffing. Hij protesteert slechts tegen de praktijk, tegen onrechtmatige pretenties, die gerechtvaardigd verzet oproepen. Zijn uitvoerig artikel is doorspekt met be schuldigingen aan het adres van Ge rard C. J. M. Verbiest. De niet-katholieke boekverkoper p. J. Venemans is van mening, dat Idil bij alle ijver het vertrouwen gemist heeft: het vertrouwen ten aanzien van de omringende cultuur die in Wezen een christelijke is en een gebrek aan vertrouwen in de bezieling en de weerbaarheid in eigen kring. Zijn ka tholieke collega Willem J. C. van Rossum bekijkt het vraagstuk van de praktische kant. Hij komt tot de con clusie, dat de Idil-publicaties voor de katholieke boekverkoper een niet te missen hulpmiddel zijn, dat verstan dig gehanteerd moet worden en waar naast eigen oordeel en inzicht nood zakelijk blijven. Het bestaansrecht erkent ook de uitgever D. de Lange. Jos Panhuysen merkt in een overigens ironische ont boezeming op, dat het nut heeft voor de pers, die wel degelijk ook een waarschuwende taak heeft, eigen oor deel met dat van Idil te vergelijken. Rogier van Aerde acht Idil een nut tige instelling, welke echter aanmer kelijk beter zou kunnen werken, wan neer men de beperkingen wilde aan vaarden, die het kleine kaartje op legt en wanneer men er in kon slagen zijn medewerkers beter te selecteren. Dick Ouwendijk noemt Idil kort maar krachtig „een in een zaak omgezette vorm van roomse bedilzucht". Tot de bezwaren, die Gabriel Smit heeft, be hoort vooral het persoonlijk, niets ont ziend, fanatisme, dat hem in strijd lijkt met de fundamentele verdraag zaamheid, waartoe wij ten opzichte van elkaar als „huisgenoten des ge loof s" verplicht zijn. BEKROONDE AUTEURS De Gids publiceert in zijn maart nummer niet minder dan drie bijdra gen van onlangs bekroonde schrijvers. G. van de Walcheren, die werd on derscheiden met de Bijenkorf-prijs 1956, stond een nogal verward verhaal af, dat door enkele taalfouten ont sierd wordt. (Geel verniste rekken b.v.). Heel wat prettiger is een ver haal van de veelzijdige Max Croiset, die een reisbeurs van O., K. en W. ontving. Dezelfde eer viel Cees Noo- teboom te beurt, uit wiens bundel „De doden roepen een huis" een vier tal gedichten werd overgenomen. De redactie-secretaris prof. dr. e. j. Dijksterhuis toont in een kort com mentaar aan, dat de herdenking van Julius Caesars dood voorbarig is ge weest. De grote veldheer werd na melijk 1999 jaar geleden vermoord. De Gids zal dus pas volgend jaar een herdenkingsartikel opnemen. ENGELEN EN VLIJMEN De heer J. P. H. Goossens deed enige vondsten in het rechterlijk en notarieel archief van Heusden. Deze stellen hem in staat in het april nummer van Brabantia de gebeur tenissen, die zich tijdens de tachtig jarige oorlog te Engelen en Vlijmen afspeelden, wat nader te belichten. Pastoor A. M. Frenken beëindigt zijn verhaal over de reformatiepogingen van de abdij Binderen. Bijzonder interessant is een artikel van prof. L. C. Miehels, overgenomen uit De Nieuwe Taalgids, waarin wordt onthuld, dat de zeekapitein Jan van Amstel niet in Schijndel geboren is, maar in Gemert, waar hij in het ker kelijk doopregister wordt vermeld. De schrijver geeft tevens aardige bij zonderheden over het grafschrift van Vonde], dat zich in de oude kerk van Schijndel bevindt. De vondst van de geboorteplaats hebben we te dan ken aan de speurzin van pastoor Lam bert Poell. ADAM MICKIEWICZ Een luchtpostbrief, gedateerd mei 1936. in het bezit van een Neder landse verzamelaar. Deze brief werd met de Hindenburguit New- York naar Duitsland verzonden, op de retourreis, na de geslaagde re cordvlucht over de oceaan. Destijds was deze enveloppe, met stempels en postzegels, al een ongehoord be drag waard. Sindsdien is de waarde nog toegenomen. Het is dan ook met reden, dat de eigenaar van dit benijdenswaardige stuk ons vroeg zijn naam niet bekend te maken. Hij zou anders teveel liefhebbers aan zijn deur krijgen. En.... verko pen is er toch niet bij. Om dezelfde reden (filatelisten laten immers geen kans onbenutis het adres op de enveloppe een weinig verminkt. In de Kroniek van Kunst en Kuituur van maart herdenkt M. Jastrun de Poolse dichter en politicus Adam Mic- kiewicz. In diens oeuvre hervinden de Polen de expressie van hun diepste ervaringen, zowel individueel als col lectief, verzekert de schrijver. „Mic- kiewicz is een nationaal dichter in de verst strekkende zin van het woord, want hij heeft aan dat wat individueel is een nationale waarde gegeven en aan dat wat nationaal is, de waarde van een zaak die de gehele mensheid aangaat". De redactie wijdt enkele piëteitvolle woorden aan de acteur Jo Sternheim, een man in wie liefde en kritisch ver mogen even harmonisch vermengd waren als kunstenaarschap en sociaal bewustzijn. Over de 70 jaar geworden kunstschilder Germ dc Jong schrijft Otto B. de Kat. Tenslotte schilderen Konrad Merz en Nico Rost de bete kenis van de dichter Heinrich Heine. M. Mok behandelt nieuwe Nederlandse dichtkunst. Hij noemt de bundel ,,Het levend Monogram" van Ida G. M. Gerhardt een hoogtepunt in de poë tische publikaties van de laatste tijd W. van der VELDEN HORIZONTAAL: 1 gemanierde vrouw; 4 en dergelijke (afk.); 6 on meetbaar getal: 7 as; 10 ambtshalve (Lat. afk.); 12 beteuterd; 15 jon gensnaam; 16 eenvoudig; 19 beroep; 22 zoals de akten getuigen (Lat. afk.); 23 deel v. e. schip; 24 pers. vnw.; 25 uniek; 26 het zij zo; 27 voorzetsel; 29 jongensnaam; 31 water in Brabant; 32 pers. vnw.; 33 tam; 35 bedroefd; 38 hemellichaam; 39 schoorsteenvuil; 41 deel v. e. vis: 42 deel v. e. trap; 44 nakomeling; 45 Fr. lidwoord; 46 goud (Fr.); 48 dunne; 50 inhouds maat; 52 grondtoon; 54 werpstrik; 57 vloeibaar hars; 61 selenium (afk.); 62 verlaagde toon; 63 mooi maken; 67 dwalen, 70 reeds, 71 begrip, 73 meisjesnaam, 76 water in Brabant, 78 meisjesnaam, 79 tegen; 81 IJslandse literatuur; 83 jon gensnaam; 85 Ind. vleesgerecht; 86 godin; 87 aait; 90 nauw; 92 spil; 94 zangnoot; 95 Chin, maat; 97 meisjes naam 98 dierenverblijf; 100 opera; 101 Duits pers. vnw.; 103 heidebloempje; 104 zangnoot; 105 horizon; 108 regels; 111 dubbelblank; 112 Oosterse titel; 114 tandeloos zoogdier. 115 genees heer; 116 voegwoord; 117 familielid; 118 van het jaar. VERTICAAL: 2 zangstuk; 3 mas ker; 5 titel (afk); 6 muziekterm (afk.); 8 speelgoed; 9 hetzelfde; 11 dieren geluid; 13 vloeistof; 14 kindergroet; 16 waterdamp; 17 gewicht; 18 meer naar beneden; 19 vogel; 20 vrucht; 21 neerslag; 28 bericht; 30 pi. in Over- ijsel; 31 rivier in Italië; 32 lauw warm; 34 gevaarte; 35 bekende motorraces (afk.); 36 bolgewas; 37 gouden tien tje (afk.); 38 vis; 40 landbouwwerk tuig; 43 het romeinse rijk (Lat. afk.); 44 speelgoed; 45 Chin, maat; 47 vlin derlarve; 49 lidwoord; 50 rivier in Italië; 51 voorzetsel; 53 voorzetsel; 55 leeftijd (Fr.); 56 noodsein (afk.); 58 rente opleverend; 59 nieuw (Lat.); 60 dunne; 61 muziekteken; 63 lor; 64 deel v. e. wedstrijd; 65 dierengeluid- 66 vogelprodukt; 67 lidwoord; 68 deel v. h. jaar; 69 Nederl. oost-Indië (afk.); 72 voegwoord; 74 beetje; 75 de somma van (afk.); 77 slede; 79 water in Brabant; 80 linnen huisje; 82 verbrandingsrest; 84 dubbelklank; 85 heilige (afk.); 86 planeet; 88 pl. in Frankrijk; 89 slingerplant; 91 vrou welijke godheid, 93 metaal, 96 ri vier in Duitsland; 99 sieraad; 102 melkklier; 104 teken; 106 voordeel; 107 stofmaat; 109 rivier in Siberië; 110 mannelijk wezen; 112 klaar; 113 maanstand (afk.) HORIZONTAAL- 1 lood, 4 bok, 6 pok, 8 l.s., 10 id, 11 ido, 12 reu, 13 reet, 15 era, 17 ale, 19 isar, 21 brons, 23 ent, 24 lager, 26 banket, 28 fel, 29 die, 31 erg, 32 bod, 33 pas, 35 ali, 37 reve, 38 epe, 40 stoet, 41 kus, 43 neet, 45 urk, 47 rug, 49 nap, 50 wie, 51 ato, 53 gil, 54 linnen, 56 traag, 58 dal, 59 otter, 61 brem, ,63 ade, 65 til, 66 rete. 68 oir, 69 lee, 70 ad, 72 pa, 73 nes, 74 sok, 75 rond. VERTICAAL; 1 li, 2 oder, 3 diana, 4 boa, 5 krent, 6 pui, 7 kraal, 8 le, 9 ster, 14 erg, 16 robe, 18 leeg, 20 slede, 21 bad, 22 snel, 25 eva, 27 kristal, 28 fortuin, 30 iep, 33 pek, 34 s.o.s., 36 mol, 38 eer, 39 eng, 42 uit, 44 enige, 46 reno, 48 uur, 50 wild, 51 anti, 52 oer, 53 garen, 54 laars, 55 etter, 56 terp, 57 abt, 60 elan, 62 mos, 64 alk, 67 e.a., 71 d.d.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 13