Werelds grootste luchtschip bleek
de allerlaatste illusie
Hensen en
ZWITSAL
ONZE PUZZEL
Samenwerking is alternatief voor
allesvernietigende oorlog''
Pro en contra Idil
eisje
DE L.Z.-I29 (HINDENBURG)
Tragische ondergang maakte eind aan
geschiedenis der zeppelins
8
lASSlSTEMTEH
/ERKERS
ARBEIDERS
'diger
HINEFABRIEK
CH"
Irecht
en
In worden
PK
isser
smontei^
iaar
DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 21 APRIL 1956
PASTILLES
PROEFPROCES
OYER AUTOMAAT
Kroestjev tegenover britse leiders:
Wij mogen geen bijzondere
liefde voor ons opeisen
SIR WINSTON
KEEK NORS
BOEKENPLANK
Schip en haven
Newmans Apologia
Recordvlucht over oceaan;
door duizenden bejubeld
Jan van Amstel niet in Schijndel
maar in Gemert geboren
Roeping
OPLOSSING
CHE SPOORWEGEN
nacht-
t
ale voorzieningen
slsmogelijkheden
tedlng.
et algemeen
sar.
en worden geplaatst:
m en
>nderhoud.
men ook ouderen
ig.
en Inlichtingen bij
hels ol bij de N.V.
he Spoorwegen,
de Exploitatie,
Utrecht.
a&itutS
RUBBER
3 n.v.
sttreding
eelond.
nachtig zijn» be-
:iële en techni-
aring In dit dis
ewijs BE.
te pat foto wor-
i General Tire
postbus 8025
brief de fundie
ert.
[RIJVER
pkken met toe-
onze nieuwe leer-
deze vakken,
IDEN en ONGE-
Iffende methoden.
lts krijgt in onze
Iraag schriftelijke
lieelszaken. 490-OO
lA, vraagt
20418-OO bureau
I Krijgt hulp van
I leling.
namiddags bij:
steenweg 111
504oo
liyon Noordbrabant:
lacht komt in aan-
|gsinstallaties strekt
|tot n.v. Bronswerk,
telf. 7381, Breda.
(Var een bijzondere
medewerker)
II Tienduizenden Neder-
l ,i ers hebben op die ge-
nkwaardige meidag in
11)36 enthousiast roepend
naar de lucht wijzend,
lop straat gestaan. Hoog
t ven ben dreef op dat
:c, enblik statig een reus-
btige zilveren sigaar.
Het was de L.Z.-129, beter
bekend als de „Hinden
burg", die zijn eerste tocht
van Europa naar Amerika
maakte. Het zou een re
cordvlucht worden. In
twee-en-zestig uur maak
te het luchtschip, dat het
grootste ter wereld was,
de oversteek. Voor zijn
bouwers en voor gezag
voerder Lehmann was de
9e mei, toen de „Hinden
burg" op Lakehurst land
de, een dag om nooit te
vergeten.
Enthousiast schreven de
kranten over de triomf
van Graf Zeppelins ge
durfde vinding.
De „Frankfurter Allge-
meine" schreef verrukt:
Meer dan ooit is nu be
wezen, dat het luchtschip
niet alleen een veilig,
maar ook een voor ieder
een bruikbaar en snel ver
voermiddel is. De veilig
heid van de „Hindenburg"
staat nu boven elke twij
fel en de bruikbaarheid
van het nog zo omstreden
luchtschip, staat door deze
record-vlucht voorgoed
vast".
hadden. Zij konden het verhaal van
hun redding niet na-vertellen, want
de meesten hunner waren ver
trouwend op blind geluk uit het
wrak gesprongen. Onder hen was de
gezagvoerder, Max Pruss. Hij werd
zwaar gewond. Zijn voorganger, Leh
mann, die de „Hindenburg" op zove
le suksesvolle reizen had bestuurd,
en die de reis had meegemaakt,
kwam echter om het leven.
HET EINDE.
Een goede traditie trakteer op
De „Hindenburg" was ten onder
gegaan, maar met hem tientallen an
dere luchtschepen. Verdere vluchten
werden verboden. Graf Zeppelins dro
men werden mee vernietigd in het
vuur, dat de „Hindenburg" verwoest
te. Over de oorzaak van de ramp,
die tot de grootste in de geschiede
nis van de zeppelin behoorde, werd
nog lang gesproken. Gezegd werd,
dat de gascellen van het luchtschip
gevuld waren met het hoog-brand-
bare waterstofgas, inplaats van met
helium, dat veiliger is. Maar al spoe
dig eiste een andere vorm van lucht
vaart de aandacht op. Het schroef-
vliegtuig begon de markt te verove
ren. Nieuwe rampen, oorlogsgeruch
ten, verdrongen de tragedie met de
„Hindenburg".
En nu, twintig jaar laterspelen
onze kinderen met straaljagertjes
van plastic en lopen zij in „ruimte-
pakken" rond, zoals wij in onze
jeugd een zeppelin voor onze ver
jaardag vroegen en dan „Lehmann"
speelden
Is er iets, dat zó duidelijk de
enorme ontwikkeling van de lucht
vaart schetst als dit laatste?
Twee automatiekhouders uit Venray
zijn door de rechtbank te Roermond
veroordeeld tot een boete van 260.-
waarvan 250.- voorwaardelijk, om
dat zij na winkelsluiting hun automa
ten nog hadden bijgevuld. De winke
liers hebben een proefproces uitgelokt
en zijn nu in hoger beroep gegaan.
5?
De Russische party-secretaris, Nikita Kroestjev, heeft tij
dens een diner met de Engelse regeringsleiders betoogd, dat een
vreedzaam samengaan tussen de communistische en de „kapita
listische" landen het alternatief is voor een allesvernietigende
oorlog. „U houdt niet van het communisme", zei hij, „en wij hou
den niet van uw systeem. Men moet echter niet alleen leven met
de buren die men kiest, maar ook met de buren die God
geeft."
Wij begrijpen, zo ging Kroestjev
verder, dat niet iedereen dezelfde
houding ten aanzien van ons bezoek
inneemt. Zowel in de conservatieve
partij als in de Labouroppositie heeft
men zich voor en tegen ons bezoek
uitgesproken. Die oppositie vinden wij
natuurlijk en zij verontrust ons niet.
Wij zijn politieke personen en begrij
pen, dat er geen uniform standpunt
kan bestaan met betrekking tot zulke
gecompliceerde vraagstukken als de
lüe „Hindenburg" bij het verlaten
luati de montagehal van de Duitse
I zeppelin-rederij. De foto laat iets
van de enorme omvang van het
luchtschip, dat twintig jaar gele
den gereed kwam, zien.
Een reeks fleurige boekjes heeft
onder de titel „Schip en haven" de
nederlandse water-liefhebber in
boekvorm althans) verblijd. Rotter
dam en de Nieuwe Waterweg zijn
door C. v.d. Meulen deskundig voor
de lens genomen en F. den Houter
schreef daarbij een onderhoudende
en instructieve tekst. Amsterdam en
het Noordzeekanaal zijn aan de hand
van goede platen van dezelfde foto
graaf benaderd door E. Werkman,
terwijl J. Piehenga de havens van
de Waddenkust onder de loep heeft
genomen. De Zeeuwse havens zijn
behandeld door A.C.W. v.d. Vet. Niet
alleen Vlissingen en Veere komen
aan bod, ook algemene onderwerpen
als „Het Deltaplan" en „De Visse
rij in Zeeland" krijgen een beurt.
Voor wat het eerste betreft zij opge
merkt, dat de schrijver ons een aan
trekkelijk overzicht geeft van wat
voor Zeeland eventuele uitvoering
van Het Deltaplan inhoudt. Een ver
dienste is zeker, dat hij niet eens ge
probeerd heeft er „een nieuw plan"
aan toe te voegen. Mede dank zij de
schitterende foto's is dit boekje over
de Zeeuwse Havens 'n bijzonder wel
kome aanwinst. De uitgever is C.
de Boer jr te Amsterdam.
Men moet weten, dat het luchtschip tot dusverre alles
behalve een sukses genoemd mocht worden. Voor 1936 was een
twaalftal van deze zilveren reuzen verongelukt; en dan nog alleen
gold het zeppelins die in de burgerluchtvaart werden gebruikt.
In de oorlog van 1914-1918 gingen er bijv. 57 verloren.
betrekkingen tussen onze landen. Wij
kunnen natuurlijk geen bijzondere lief
de van u voor ons opeisen, doch u
zult moeten erkennen dat de Sovjet-
Unie bestaat en dat land wenst vrede
en geen oorlog.
Wij willen u niet overhalen ons stel
sel over te nemen en u hoeft niet te
proberen ons over te halen om het
socialisme op te geven. Als u het on
mogelijke zou eisen en druk op ons
zou uitoefenen, kan niets bereikt wor
den, en dat weet u. Ook wij maken
ons geen illusies op dit punt. Dus is
vreedzame samenleving de enige op
lossing.
Met oorlog kunnen geen vraagstuk
ken meer worden opgelost, zij worden
er alleen maar nog ingewikkelder
door. Onze planeet is door de tech
nische vooruitgang steeds kleiner ge
worden.
Het Sovjet-straalvliegtuig dat door
Toepolef ontworpen is, legt de afstand
MoskouLonden af in drie-en-een-.
half uur, en dat is niet de grens. In
tercontinentale geleide projectielen
zullen die afstand in enkele minuten
kunnen overbruggen. Wü hebben proe
ven met waterstofbommen genomen,
u bereidt die proeven voor. Wh bel
den kennen de macht van dit wapen.
Men mag de wereld niet aan het
gevaar van vernietiging blootstellen.
Oorlog kan nog slechts ontzettende
vernietiging brengen. Wij moeten alles
wat mogelijk is doen om oorlog ts
voorkomen.
CHURCHILL'S WENS VERVULD
Wij willen, aldus Kroestjev, niet on
ze betrekkingen met Engeland ver
beteren ten koste van de betrekkingen
tussen Engeland en de Ver. Staten,
liever zouden wij, met Britss hulp,
onze betrekkingen met de Ver. Sta
ten en andere landen verbeteren.
Bij het diner dat Sir Anthony Eden
de Russische gasten heeft aangeboden
in zijn ambtswoning, waren o.m. aan
wezig Sir Winston Churchill, Lord
Attlee, leden van de conservatieve
regering en de Labouroppositie, mili
taire stafchefs, een vertegenwoordiger
van de Britse werkgeversbond en een
van de vakbond.
Aan dit diner heeft Churchill, die
nu 81 jaar is, de wens van zijn laatste
jaren als premier toch nog in ver
vulling zien gaan: Hij heeft, zij het
niet meer als premier, met de Rus
sische leiders persoonlijk kunnen
spreken over de moeilijkheden In de
huidige wereld. Toch keek Churchill
nors, toen hij aankwam, ondanks de
toejuichingen van de menigte.
(Advertentie)
SCHAAF- EN SN1JWONMN
De uitgevers van de Prismareeks
brengen in twee deeltjes Newmans
beroemde „Apologia pro vita sua"
in een uitstekende vertaling van A.
Pompen. Deze Apologia was het ant
woord op een uitdagend geschrift van
Charles Kingsley, die de veel-om-
streden bekeerling van onwaarach
tigheid en valsheid beschuldigde, wel
ke beschuldiging hij uitstrekte tot
heel de katholieke leer. Dit kwetste
ewmans edele ziel tot in het diepst
en in een boekwerk legde hij heel de
revolutie van zijn bekering neer. We
mogen de onbeduidende heer Kings-
ley wel dankbaar zijn dat hij zijn
aanval heeft gewaagd. Want we dan-
k n eraan een geschrift even nobel
'•'tin stijl als van inhoud. Er zit in
geschiedenis van een grootse
hng om de waarheid, natuur-
")k ook het een en ander, ddt tijd-
1 aatsgebonden is, maar het ge-
lieeft zeker grote waarde voor
problemen van onze „oecumeni-
tijd. De onbevooroordeelde be-
ring van de oude Vaders bracht
■an tot de Katholieke Kerk. „De
neer tot de Vaders" doet thans
vel opgeld. En in Newmans ge-
nrl vindt men een voorbeeld van
11 terlijke worsteling en een onles-
durst naar de waarheid. Ook
nk' deze Apologia duidelijk, hoe
"t en vrijheid binnen de Kerk ge
en hun deel krijgen en hoe men
ven bepaald „type van denken"
e vereenzelvigen met „het" katho-
">e; Het werk vond thans een
mts in deze ..populaire" serie. Di-
populair" zijn onderwerp en
hng niet. maai w hopen toch
velen getrokken zullen worden
ar df kiassiek-"oorname geschrift.
De L.Z.-129, die op 5 maart 1936
gereed kwam, beloofde met één slag
alle sombere verwachtingen de bo
dem in te slaan. Drie jaar was er
aan de reus gewerkt. Het scheepsli-
chaam mat van boeg tot hek bijna
250 meter. Dj grootste middellijn was
41 meter en zestien enorme zakken
bevatten de 190.000 kubieke meter
gas, die nodig waren om het lucht
schip drijvende te houden. Veilig
heidsventielen zorgden ervoor, dat er
met het gas niets kon gebeuren.
De dieselmotoren, die de „Hinden
burg" moesten voortstuwen, waren
ondergebracht in vier motorgordels.
Zestig ton stookolie kon deze reus
meevoeren. Deze brandstof - zee
bracht het luchtschip veertiendui
zend kilometer van huis, met een
snelheid van 125 kilometer per uur.
Ja, de L.Z.-129 was wel het laatste
woord op luchtvaartgebied. Het lucht
schip kon vijftig passagiers meene
schip kon vijftig passagiers meene
men, het had wandelgangen, recrea
tiezalen, een rooksalon, juist als op
een schip.
De eerste reis, van Friedrichsha-
ven naar Rio de Janeiro was een
zegetocht. Er waren 37 passagiers
en daarnaast nog 54 personen, die
tot de bemanning behoorden. Onder
de passagiers was een luchtvaartex
pert van de Amerikaanse regering,
Commander Peck, die een plan voor
een transatlantische luchtschip-dienst
uitwerkte. „Weldra", zo schreven de
kranten van die dagen, „zullen zep
pelins, de één na de ander, over de
oceanen vliegen en de grootste af
standen tot een onbetekenend spron
getje maken."
de catastrofe
De „Hindenburg" vloog rustig door
en geleidelijk aan begon de wereld
die sinds 1912 praktisch elk jaar was
opgeschrikt door berichten over lucht
schiprampen, te geloven in die won
derlijke sigaar.
Tot op 6 mei 1937, om kwart voor
zeven 's avonds, de radio meldde,
dat de „Hindenburg" bij de landing op
Lakehurst in brand was gevlogen!
Precies een jaar lang had het groot
ste luchtschip ter wereld bestaan.
De oorzaak van de ramp, die 35
mensenlevens eiste, werd nooit ge
heel opgehelderd. Het luchtschip was
met 12 uur vertraging boven Lake
hurst verschenen. De landingsmast
was nog slechts enkele honderden
meters verwijderd, toen een enorme
explosie weerklonk. In een oogwenk
was de „Hindenburg" veranderd in
een zwevende, brandende fakkel.
Een kreet van afgrijzen overstemde
het geluid van de loeiende vlammen
zee. De honderden mensen, die bij
de landingsmast stonden te wachten
op verwanten of vrienden, moesten
machteloos toezien hoe het schitte
rende luchtschip, met de hunnen nog
aan boord, herschapen werd in een
erbarmelijke hoop verwrongen me
taal.
De vuurzee bleek niet te benaderen.
Van de 97 personen, die er aan
boord waren, konden slechts enkelen
zich redden en dat was voorname
lijk te danken aan het geluk dat zij
De maart-aflevering van het maand
blad Roeping is grotendeels gevuld
met een soort enquête betreffende
Idil. De meeste bijdragen zijn afwij
zend. Lambert Tegenbosch noemt zich
geen principieel tegenstander, maar
ziet zeer goed een complex van be
zwaren tegen de feitelijke gesten van
Idil. Hij pleit niet voor opheffing. Hij
protesteert slechts tegen de praktijk,
tegen onrechtmatige pretenties, die
gerechtvaardigd verzet oproepen. Zijn
uitvoerig artikel is doorspekt met be
schuldigingen aan het adres van Ge
rard C. J. M. Verbiest.
De niet-katholieke boekverkoper p.
J. Venemans is van mening, dat Idil
bij alle ijver het vertrouwen gemist
heeft: het vertrouwen ten aanzien van
de omringende cultuur die in Wezen
een christelijke is en een gebrek aan
vertrouwen in de bezieling en de
weerbaarheid in eigen kring. Zijn ka
tholieke collega Willem J. C. van
Rossum bekijkt het vraagstuk van de
praktische kant. Hij komt tot de con
clusie, dat de Idil-publicaties voor de
katholieke boekverkoper een niet te
missen hulpmiddel zijn, dat verstan
dig gehanteerd moet worden en waar
naast eigen oordeel en inzicht nood
zakelijk blijven.
Het bestaansrecht erkent ook de
uitgever D. de Lange. Jos Panhuysen
merkt in een overigens ironische ont
boezeming op, dat het nut heeft voor
de pers, die wel degelijk ook een
waarschuwende taak heeft, eigen oor
deel met dat van Idil te vergelijken.
Rogier van Aerde acht Idil een nut
tige instelling, welke echter aanmer
kelijk beter zou kunnen werken, wan
neer men de beperkingen wilde aan
vaarden, die het kleine kaartje op
legt en wanneer men er in kon slagen
zijn medewerkers beter te selecteren.
Dick Ouwendijk noemt Idil kort maar
krachtig „een in een zaak omgezette
vorm van roomse bedilzucht". Tot de
bezwaren, die Gabriel Smit heeft, be
hoort vooral het persoonlijk, niets ont
ziend, fanatisme, dat hem in strijd
lijkt met de fundamentele verdraag
zaamheid, waartoe wij ten opzichte
van elkaar als „huisgenoten des ge
loof s" verplicht zijn.
BEKROONDE AUTEURS
De Gids publiceert in zijn maart
nummer niet minder dan drie bijdra
gen van onlangs bekroonde schrijvers.
G. van de Walcheren, die werd on
derscheiden met de Bijenkorf-prijs
1956, stond een nogal verward verhaal
af, dat door enkele taalfouten ont
sierd wordt. (Geel verniste rekken
b.v.). Heel wat prettiger is een ver
haal van de veelzijdige Max Croiset,
die een reisbeurs van O., K. en W.
ontving. Dezelfde eer viel Cees Noo-
teboom te beurt, uit wiens bundel
„De doden roepen een huis" een vier
tal gedichten werd overgenomen.
De redactie-secretaris prof. dr. e.
j. Dijksterhuis toont in een kort com
mentaar aan, dat de herdenking van
Julius Caesars dood voorbarig is ge
weest. De grote veldheer werd na
melijk 1999 jaar geleden vermoord.
De Gids zal dus pas volgend jaar een
herdenkingsartikel opnemen.
ENGELEN EN VLIJMEN
De heer J. P. H. Goossens deed
enige vondsten in het rechterlijk en
notarieel archief van Heusden. Deze
stellen hem in staat in het april
nummer van Brabantia de gebeur
tenissen, die zich tijdens de tachtig
jarige oorlog te Engelen en Vlijmen
afspeelden, wat nader te belichten.
Pastoor A. M. Frenken beëindigt zijn
verhaal over de reformatiepogingen
van de abdij Binderen.
Bijzonder interessant is een artikel
van prof. L. C. Miehels, overgenomen
uit De Nieuwe Taalgids, waarin wordt
onthuld, dat de zeekapitein Jan van
Amstel niet in Schijndel geboren is,
maar in Gemert, waar hij in het ker
kelijk doopregister wordt vermeld.
De schrijver geeft tevens aardige bij
zonderheden over het grafschrift van
Vonde], dat zich in de oude kerk
van Schijndel bevindt. De vondst van
de geboorteplaats hebben we te dan
ken aan de speurzin van pastoor Lam
bert Poell.
ADAM MICKIEWICZ
Een luchtpostbrief, gedateerd mei
1936. in het bezit van een Neder
landse verzamelaar. Deze brief werd
met de Hindenburguit New-
York naar Duitsland verzonden, op
de retourreis, na de geslaagde re
cordvlucht over de oceaan. Destijds
was deze enveloppe, met stempels
en postzegels, al een ongehoord be
drag waard. Sindsdien is de waarde
nog toegenomen. Het is dan ook
met reden, dat de eigenaar van dit
benijdenswaardige stuk ons vroeg
zijn naam niet bekend te maken.
Hij zou anders teveel liefhebbers
aan zijn deur krijgen. En.... verko
pen is er toch niet bij. Om dezelfde
reden (filatelisten laten immers
geen kans onbenutis het adres op
de enveloppe een weinig verminkt.
In de Kroniek van Kunst en Kuituur
van maart herdenkt M. Jastrun de
Poolse dichter en politicus Adam Mic-
kiewicz. In diens oeuvre hervinden de
Polen de expressie van hun diepste
ervaringen, zowel individueel als col
lectief, verzekert de schrijver. „Mic-
kiewicz is een nationaal dichter in
de verst strekkende zin van het
woord, want hij heeft aan dat wat
individueel is een nationale waarde
gegeven en aan dat wat nationaal is,
de waarde van een zaak die de gehele
mensheid aangaat".
De redactie wijdt enkele piëteitvolle
woorden aan de acteur Jo Sternheim,
een man in wie liefde en kritisch ver
mogen even harmonisch vermengd
waren als kunstenaarschap en sociaal
bewustzijn. Over de 70 jaar geworden
kunstschilder Germ dc Jong schrijft
Otto B. de Kat. Tenslotte schilderen
Konrad Merz en Nico Rost de bete
kenis van de dichter Heinrich Heine.
M. Mok behandelt nieuwe Nederlandse
dichtkunst. Hij noemt de bundel ,,Het
levend Monogram" van Ida G. M.
Gerhardt een hoogtepunt in de poë
tische publikaties van de laatste tijd
W. van der VELDEN
HORIZONTAAL: 1 gemanierde
vrouw; 4 en dergelijke (afk.); 6 on
meetbaar getal: 7 as; 10 ambtshalve
(Lat. afk.); 12 beteuterd; 15 jon
gensnaam; 16 eenvoudig; 19 beroep;
22 zoals de akten getuigen (Lat. afk.);
23 deel v. e. schip; 24 pers. vnw.;
25 uniek; 26 het zij zo; 27 voorzetsel;
29 jongensnaam; 31 water in Brabant;
32 pers. vnw.; 33 tam; 35 bedroefd;
38 hemellichaam; 39 schoorsteenvuil;
41 deel v. e. vis: 42 deel v. e. trap;
44 nakomeling; 45 Fr. lidwoord; 46
goud (Fr.); 48 dunne; 50 inhouds
maat; 52 grondtoon; 54 werpstrik; 57
vloeibaar hars; 61 selenium (afk.); 62
verlaagde toon; 63 mooi maken; 67
dwalen, 70 reeds, 71 begrip,
73 meisjesnaam, 76 water in
Brabant, 78 meisjesnaam, 79
tegen; 81 IJslandse literatuur; 83 jon
gensnaam; 85 Ind. vleesgerecht; 86
godin; 87 aait; 90 nauw; 92 spil; 94
zangnoot; 95 Chin, maat; 97 meisjes
naam 98 dierenverblijf; 100 opera; 101
Duits pers. vnw.; 103 heidebloempje;
104 zangnoot; 105 horizon; 108 regels;
111 dubbelblank; 112 Oosterse titel;
114 tandeloos zoogdier. 115 genees
heer; 116 voegwoord; 117 familielid;
118 van het jaar.
VERTICAAL: 2 zangstuk; 3 mas
ker; 5 titel (afk); 6 muziekterm (afk.);
8 speelgoed; 9 hetzelfde; 11 dieren
geluid; 13 vloeistof; 14 kindergroet;
16 waterdamp; 17 gewicht; 18 meer
naar beneden; 19 vogel; 20 vrucht;
21 neerslag; 28 bericht; 30 pi. in Over-
ijsel; 31 rivier in Italië; 32 lauw warm;
34 gevaarte; 35 bekende motorraces
(afk.); 36 bolgewas; 37 gouden tien
tje (afk.); 38 vis; 40 landbouwwerk
tuig; 43 het romeinse rijk (Lat. afk.);
44 speelgoed; 45 Chin, maat; 47 vlin
derlarve; 49 lidwoord; 50 rivier in
Italië; 51 voorzetsel; 53 voorzetsel; 55
leeftijd (Fr.); 56 noodsein (afk.); 58
rente opleverend; 59 nieuw (Lat.); 60
dunne; 61 muziekteken; 63 lor; 64
deel v. e. wedstrijd; 65 dierengeluid-
66 vogelprodukt; 67 lidwoord; 68
deel v. h. jaar; 69 Nederl. oost-Indië
(afk.); 72 voegwoord; 74 beetje; 75
de somma van (afk.); 77 slede; 79
water in Brabant; 80 linnen huisje;
82 verbrandingsrest; 84 dubbelklank;
85 heilige (afk.); 86 planeet; 88 pl.
in Frankrijk; 89 slingerplant; 91 vrou
welijke godheid, 93 metaal, 96 ri
vier in Duitsland; 99 sieraad; 102
melkklier; 104 teken; 106 voordeel;
107 stofmaat; 109 rivier in Siberië;
110 mannelijk wezen; 112 klaar; 113
maanstand (afk.)
HORIZONTAAL- 1 lood, 4 bok, 6
pok, 8 l.s., 10 id, 11 ido, 12 reu, 13
reet, 15 era, 17 ale, 19 isar, 21 brons,
23 ent, 24 lager, 26 banket, 28 fel, 29
die, 31 erg, 32 bod, 33 pas, 35 ali, 37
reve, 38 epe, 40 stoet, 41 kus, 43 neet,
45 urk, 47 rug, 49 nap, 50 wie, 51 ato,
53 gil, 54 linnen, 56 traag, 58 dal, 59
otter, 61 brem, ,63 ade, 65 til, 66 rete.
68 oir, 69 lee, 70 ad, 72 pa, 73 nes, 74
sok, 75 rond.
VERTICAAL; 1 li, 2 oder, 3 diana,
4 boa, 5 krent, 6 pui, 7 kraal, 8 le,
9 ster, 14 erg, 16 robe, 18 leeg, 20 slede,
21 bad, 22 snel, 25 eva, 27 kristal, 28
fortuin, 30 iep, 33 pek, 34 s.o.s., 36
mol, 38 eer, 39 eng, 42 uit, 44 enige,
46 reno, 48 uur, 50 wild, 51 anti, 52
oer, 53 garen, 54 laars, 55 etter, 56
terp, 57 abt, 60 elan, 62 mos, 64 alk,
67 e.a., 71 d.d.