BERGEN OP ZOOM EEUWENLANG IN AANMERKING VOOR DE POEDELPRIJS Een zoologische klassenstrijd iTsw Ex- CE<: Schril contrast met Friese haven fietsen emp0 F. KUNEN (oh j, j. van Dijke Overpeinzingen over een droevig verleden Twee steden als spiegelbeelden Dierentuinen en ideologie „Mensenval der kapitalisten oud Kruideniersbcdrijf T aricven Sp een een een GAAT HET THANS DAGEN BOEKENPLANK 1 wee Zeeuwse uitgaven Koddebeier tussen olifanten Officiële publicatie Maaglijders SUC-MAC TERUG UIT DE HEL. Inspan- verkoping De terugkeer van Morghan de magiër DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 3 APRIL 1956 In tijd van ontstaan als zeehaven zullen Bergen op Zoom en Harlingen elkaar niet veel ontlopen. Ook niet in ontwikkeling: in 1472, toen Jan II zijn stuwkracht inzette voor de haven in het zuiden, was ook Harlingens haven reeds voorzen van een paar in zee uit gebrachte hoofden, een veelal noodzakelijk at tribuut van zeehavens in de Lage Landen. In 1503 goede tijd van Jan III voor Bergen op Zoom kreeg Harlingen, dank zij de erfpo- tentaat van Friesland, veel sterker havendam- men van hout en riet, die in later eeuwen evenals elders vervangen werden door paal hoofden met daartussen 'n vulling van steên. Ook Harlingen behoort tot de ouwe getrou wen, die in het begin van de Spaanse tijd, toen de toekomst nog zeer ongewis was, de Staatse zijde kozen. Maar als stad in het eerder bevrij de noorden heeft het minder dan Bergen op Zoom in de vuurlinie gelegen. Harlingen kwam tot bloei: in 1580 wordt de stad vergroot, in 1597 opnieuw, in het geheel zijn er drie uitleggingen. Het heeft zijn graan- pakhuizen aan de noorderhaven er zijn er nog het heeft zijn Groenlandvaarders en zijn kokerijen voor traan uit walvis- en robben- spek ze zijn verdwenen het had toen en nu zoals ook Bergen op Zoom, zijn vissersvloot van soms honderden schepen. Het is of beide steden bij elkaar hebben afgekeken. Ze hebben beide een noorder- en een zuiderhaven, de laatste is bij beide het belangrijkst. Ze hebben beide ook een buitenhaven. Een havengeul voert bij de één verder naar het Bergse Diep en zo naar de Oosterschelde; bij de ander zijn dit de geul bij de Pollen en de Vliestroom. oude Harlingen krijgt de gelegen- In oppervlakte velschillen de haven- gehelen die bij beide uit drie onder delen bestaan, niet veel. In Harlin gen: Oude buitenhaven 1.3 ha; Noor derhaven 1,2; Zuiderhaven 2.8; samen 5,3 ha. In Bergen op Zoom samen 4,1 ha. Deze afmetingen mogen thans klein lijken, ze passen geheel bij de tijd van da zeevaart, die gebruik maakte van kleine schepen. Scheidende wegen. Een punt van verschil is, dat in Bergen op Zoom de haven nog steeds in open gemeenschap staat met de zee en zulks zeer tot ongerief van de bewoners van het havenkwartier die bij hoge vloed het water in hun huizen krijgen. Voor Harlingen is dit anders. Nadat de geweldige storm vloed van 1825 het opgezweepte water door de onvoldoend beschermde Noorder- en Zuiderhaven naar binnen joeg, konden beide sinds 1827 met een keersluis worden afgesloten. De volksmond die sluis en sas naast el kaar hoorde gebruiken en niet zuinig is op een overtollig woord, spreekt van Noor der- en van Zuidersassluis. Een gedenkstene aan beide havens houdt de bange datum 4 februari 1825 in herinnering. Met dit punt vna verschil is de on gelijke ontwikkeling in de nieuwe tijd van beide steden op havengebied reeds ingeluid. In Bergen op Zoom blijft dan verder alles vrijwel bij het heid met de tijd mee te groeien. In 1851 gaf de provincie Friesland het sein, dat de overgang van hout en zeil op staal en stoom ook voor de haven van Harlingen gevolgen mee bracht. Vooral ter wille van een goe de ligplaats voor de schepen van de enige jaren tevoren geopende stoom- bootdienst op Engeland, werd over gegaan tot het graven van de (oude) Willemshaven, ook wel het Dok ge noemd. In grootte sloot deze zich bij het bestaande aan: 1.17 ha. Niettemin was er een groot verschil: de diepte werd 490 cm beneden Nieuw Am sterdams Peil, dat is een paar me ter meer dan in de bestaande haven. Het nieuwe werk was het bescheiden begin van wat in een veranderde tijd nodig zou zijn en waaraan een ka pitaalkrachtiger lichaam dan'provin cie of gemeente te pas zou moeten ko men; een lichaam, dat meer zou kun nen inzetten dan de 106.700 gulden, die de provincie aan de Willemsha ven had ten koste gelegd. Apotheose. Vooral nadat in 1863 de spoorweg verbinding met Leeuwarden enz. tot stand was gekomen, was aanmerke lijk verdergaande verbetering en uit breiding nodig. De provincie vond in het door de wil van een krachtige verkeerspolitiek voortgestuwde Rijk, dat grote waterwerken ondernam, een zo krachtige ruggesteun, en een zo grote bereidheid de ontwikkeling van Harlingens haven te fiancieren; dat op 1 juni 1870 onder deinister Fock een wet kon worden aangenomen, waarvan artikel 1 wel in staat was aan Harlingen een krachtige juich toon te ontlokken: ,,De haven van Harlingen zal van Rijkswege worden verbeterd." In de memorie van toelichting vond die zo welluidende klank nog de ver sterking van het contrapunt. Dan klonk als een harmonische toon van blijvende betekenis voor de Neder landse havenpolitiek, dat in verband met de aanleg der Staatsspoorwegen een goede haven te Harlingen even noodzakelijk is als te Amsterdam, Rotterdam, Dordrecht, Den Helder, Vlissingen enz. Deze gedachte, springlevend als ze nog moge zijn, doet recht wedervaren aan alle havens die van middelbare grootte zijn of zulks, indien niet ver waarloosd, zouden kunnen zijn. Wel dient er voor gewaakt, dat wat voor de één daad en feit wordt, niet voor een ander gelijkberechtigde woord of belofte blijft. Voor een geheel, dat in enig nauw samenhangend opzicht binnen- en buitenland omvat, dient men daarbij de sanctie te hebben van een inter nationaal statuut voor het binnen land geldt de moreel dwingende macht van de ongeschreven wet der ver delende rechtvaardigheid, der justitia distributiva en de zonder aanzien van persoon of landstreek naar die zake lijke maatstaf gehanteerde schaal der gerechtigheid. In majeur. In 1871 begint zich de grote veran dering, de aanpassing aan stoom en later motor te voltrekken met een verder zeewaarts vooruitbrengen van de havenwerken. De Nieuwe Wil lemshaven wordt uitgebouwd, Harlin gen steekt met twee nieuwe haven- dammen de neus een heel eind verder in zee. Het Noorderhoofd wordt daar voor verzwaard en met 196 meter verlengd; het Zuiderhoofd moet ge deeltelijk worden opgeruimd en een nieuwe Zuiderhavendam wordt aange legd ter lengte van 834 meter. De Noorderdam werd 60 cm hoger gemaakt dan de Zuiderdam, gemid deld staken ze 4 1/2 meter uit boven NAP. Aan die dammen waren zink- stukken, zand klei, stortsteen, puin en bazaltzuilen te pas gekomen. Een haven werd verkregen van 800 meter lengte, bij een breedte van 140 tot 170 meter; een havenoppervlak van 12.4 ha. met een diepte van 440 meter beneden NAP. De oostzijde van de haven was voorzien van een muur van bazalt. De naar het westen ge richte havenmond was 60 meter breed De woorden van Rijkswege" in ar tikel 1 hielden in, dat het Rijk de kos ten voor negentiende op zich nam. Voor de provincie bleef ééntiende van het bedrag, dat dan 22.000 gulden is geworden. Het ging hier om een havenverbetering van in totaal 2.463.000 gulden, bijna twee en een half miljoen. Naar de tegenwoordige geldswaarde kan dat gerust op een 9 miljoen gesteld worden. De stad Harlingen was van Rijkswege behoor lijk in het zadel gezet: zelf nam ze op zich de haven op voldoende diepte te houden. Dit gold niet de vaargeul naar de haven. En toen de stoomvaart zich hoe langer hoe meer op Harlingen begon te richten, werd de ondiepte aan de Pollen een groot bezwaar. Een vaarweg van voldoende diepte kon door baggeren wel verkregen worden, echter geenszins door baggeren alleen behouden blijven: de aanzanding was daarvoor te groot. Er werd nu van Rijkswege langs de geul een stroom- leidende dam gelegd; het werk ving aan in 1875 en was voltooid in 1882. De dam was 2940 m. lang, de kruin reikte tot 30 cm beneden NAP en kwam dus bij eb een heel eind bo ven het water uit. Ter weerszijde was nog een verlenging onder zee, aan de ene kant 70 11, aan de andere 350 m. De kosten van de Pollendam. die goed gewerkt heeft, bedroegen 909.600 gul den. Het schuren van de stroom hield de geul over een breedte van 40 m op een diepte van 390. Dat met zo'n getal centimeters bedoeld worden beneden of min NAP begrijpt de lezer nu ook verder wel. In 1893 werd de geul nog verder verdiept en ook aan beide zijden verlengd. Daardoor werd in 1896 verkregen, dat ook schepen met een diepgang van 5.4 m Harlin gen konen bereiken. In mineur. Gemakkelijk is het in de laatste helft der 19e eeuw zeker niet geweest. Harlingen als zeehaven te handhaven. Maar zou men op gemak gesteld zijn dan zag het er met de gehele Neder landse zeehandel droevig uit. Maar ondanks of dank zii alle moeite is Harlingen gelukkig te prijzen. Van contrastwerking mag een schrijver als zodanig niet afkerig zijn - droef moet het hem als Nederlander nochtans stemmen, wanneer de on wraakbare historie hem met een schrille tegenstelling overstelpt. In 1836, toen Bergen op Zoom door de onderhoudskosten van de haven een voor die tijd hoge schuld had van 180.000 gulden, wendde het gemeente bestuur zich tot de minister van Binnenlandse Zaken om geldelijke steun voor een paar vloeddeuren. Het antwoord gaf er blijk van, dat hersen- kronkels zeer grillig kunnen zijn: al hoewel ook een Rijksbelang waren vloeddeuren toch voor het grootste deel van nut voor de stad, waarom de vermoedelijke kosten, zijnde 15000 55 Na het communistische „wereldjeugdfestival" in 1951 zat het communis tische gemeentebestuur van oost-Berlijn in zijn maag met de reusachtige hoeveelheden hooi, die voordien de communistische jeugd tot legerstede had gediend. Men besloot toen dit hooi aan de in west-Berlyn gelegen dierentuin de „Zoo" te geven, die van oudsher zeer populair is bij de Berlijnse bevolking. Dit gebaar, zo dachten de communistische ge meentebestuurders, zou misschien ook wel hun populariteit in west-Berlijn, die miniem was en is, wat kunnen herstellen. Bovendien kon deze hooi- schenking ook propagandistisch worden uitgebuit als bewys voor de wil tot eenheid bij de communisten. De oost-Berlynse pers stond dus vol lof zangen op de magistraat van oost-Berlijn, die zo grootmoedig de met vele wederopbouw-moeilijkheden kampende dierentuin steunde. waar jeugdige misdadigers in de stra ten rondslenteren", die de moraal van de kinderen uit de oost-sektor in gevaar brengen. Kortom: het bezoek aan de dierentuin in west-Berlijn werd in de ban gedaan en de onder wijzers kregen strikte voorschriften niets meer naar dit verderfelijke oord te brengen. Daardoor was echter de oostber- lynse bevolking een geliefd vermaak ontnomen en de scholen konden niet langer aanschouwelijk onderwijs dierkunde geven. Zo besloot bet ge meentebestuur van oost-Berlijn om dan ook maar een dierentuin op te richten. Weliswaar werd steeds weer verklaard, dat het niet de bedoeling was de oude ,,Zoo" concurrentie aan te doen, maar van de beginne af poogden de communisten de westber lijnse dierentuin te overtroeven. Op 30 november 1954 werd op een groot terrein in Friedrichshagen, een ooste lijk voorstadje van oost-Berlijn fees- telijk de eerste steen gelegd en met de eerste werkzaamheden begonnen. Dit nieuwe dierenpark bleek al spoedig geenszins de sensatie te zijn Maar die bewijzen van vriendschap jegens de westberlijnse dierentuin duurden niet lang. Het bleek, dat de onderwijzers van de scholen in oost- Berlijn de communistische belangstel ling voor de ,,Zoo" voor klinkende munt namen en er met hun klassen ijverig naar toe gingen. En dit was volgens de communistische functio narissen helemaal de bedoeling niet. Immers, de stalletjes met warme worstjes, de fruitkraampjes en zuur tjesautomaten in de buurt rondom de dierentuin zouden wel eens een ver keerde invloed op de jeugd kunnen hebben. Zodat de eens zo geprezen dierentuin, plotsklaps een „gemene mensenval van de kapitalisten" werd genoemd, waar, zoals bekend ,,de spionage-agenten van de imperialis ten hun vuile handwerk bedrijven en waarop de communistische functio narissen hadden gehoopt. In de lief de voor de westberlijnse ,,Zoo" kwam geen enkele verandering en de be zoekersstroom naar Friedrichshagen was maar schraal en dunnetjes. Hier aan was ten eerste het feit schuldig, dat behalve een paar beren en een oude kameel er weinig dieren te zien waren, ook de onverzorgde, nog vol komen verwilderde toestand van het park en de slechte verkeersverbin ding voldeden niet. „VRIJWILLIGE OPBOUW" Daarop begon de communistische magistraat een grote actie om het project te redden. Duizend „vrijwilli ge helpers bij de opbouw" werden gemobiliseerd, die al hun vrije tijd en ook des zondags met schep en schoffel in Friedrichshagen aan moes ten treden, zonder dat zij voor hun moeite iets anders oogstten, dan het bewustzijn „er ook bij te zijn ge weest". In aanzienlijk tempo ontston den echter dierenhuizen, tuinaanleg, wandelpaden en de verkeersverbin ding werd aanmerkelijk verbeterd. Ook voor bewoners voor de nieuwe dierenhuizen werd gezorgd: uit com munistisch China, uit de Sovjet-Unie en uit de volksdemocratische landen kwamen viervoeters, waardoor de communistische vrienden uit die lan den de zoölogische klassenstrijd van hun oostberlijnse kameraden onder steunden. Uiterlijk werd dus alles gedaan om de oostberlijners naar hun „eigen dierentuin" te halen. De communis tische kranten schreven voortdurend over de ontwikkeling van de tuin, waarbij zij niet nalaten te beweren, dat „hun" tuin veel beter is dan de „Zoo" in west-Berlijn. Maar ondanks al deze inspanning hebben zij met hun dierenpark nog altijd geen geluk. Evenals voorheen kan de directie van de westberlijnse tuin aan de hand van de in Oostmark betaalde entree gelden vaststellen, dat de oostberlij ners liever naar hun westberlijnse dierentuin blijven komen, dan naar de volksdemocratische „Zoo" in Frie drichshagen. Er bestaan nu plannen om Bergen op Zoom aan een bescheiden haven te j helpen, geschikt voor grote binnenvaartuigen j en zeekustvaartuigen. Dit alles ongeacht de beslis- J singen ivelke omtrent Moer dij kkunaai en Del- taplan nog moeten val- j len. Hel Rijk vertoont j eindelijk iclieutigheid ten opzichte van dit zo lang j verwaasloosde belang van de Markiezenslad. Het uitzicht op de toe- j komst kan in ieder geval j ietwat zonniger zijn dan een terugblik op liet verleden, waarin onze medewerker Luctor zich in bijgaande beschou- J wing begeeft. gulden, ook door haar gedragen dien den te worden. Voor de haven van de stad Thölen was de ministeriële ge- dachtengang anders geweest. Het aan Bergen op Zoom gegeven antwoord, niet geheel gespeend van een geest van klaploperij, heeft er toe geleid, dat het verzoek een kwart eeuw later werd herhaald de toenmalige mi nister van Binnenlandse Zaken deed als zijn voorganger eveneens niets. En zo laten de vloeddeuren of keer sluizen of schutsluizen, die het hoge water in tijd van nood moeten keren en in gewone omstandigheden gedu rende de eb de haven op vloedhoogte houden, nu al een 120 jaar op zich •wachten. Had Binnenlandse Zaken voor Bergen op Zoom slechts bittere pil len, een 20 jaar later was er een minister van Waterstaat, Handel en Nijverheid. Toen in diens ambts periode de vaargeul zich door de aanleg van een dam tlpor het Kreekrak vernauwde, antwoordde Zijne Excellentie op een verzoek om de haven te verbeteren, dat, aangezien te Bergen op Zoom ha vengeld werd geheven, de stad zelf de middelen had om de haven in betere toestand te brengen. Ook hierin is de logica wat grillig. Na deze drie voorbeelden van bit tere pillen of harde noten heeft Ber gen op Zoom toch ook eenmaal ge luk gehad. Wel was dit het geluk van de snel gevulde kinderhand maar bij zoveel zwarte schaduw mag toch het enkele lichtstraaltje niet onver meld blijven. Het was in 1888. Aan de mond van de haven had zich toen een zandplaat gevormd, die de scheepvaart zeer bemoeilijkte. Die plaat moest opge ruimd worden en Bergen op Zoom wedde zich tot het Rijk om steun. En ziedaar, het Rijk gaf een subsidie van tweeduizend gulden. En dat was dan het enige geld dat het Rijk ooit in het verleden voor de havenverbetering van Bergen op Zoom heeft uitge trokken. Thans zijn de perspectieven beter. Moge de herinnering aan een verwaarlozing van eeuwen, nu aan sporen tot extra-grootmoedigheid ten opzichte van Bergen op Zoom. LUCTOR In 1951 verscheen de eerste druk van bovenstaand boek, dat door de landbouwleraar A. op 't Hof en C. de Wilde geschreven en door van Liere en Corstanje werd uitgegeven. De kwaliteit van het boek is dus danig, dat thans de tweede druk voor ons ligt, die door de schrijvers werd verbeterd en aangevuld en van enkele nieuwe foto's is voorzien. Op uiterst deskundige wijze wordt in het werk het ontstaan van Zeeland beschreven waarna de bodemgesteld heid en het grondonderzoek op glas heldere wijze onder de loep worden genomen evenals de bodemkarterir.g en de betekenis daarvan voor de fruitteelt. De waarde van het boek wordt nog verhoogd door de daaraan toege voegde vier polderkaarten van Zee land cn west-Brabant. Ook van „Ziekte en beschadigingen in de fruitteelt" door de heer C. de Wilde, met medewerking van de heer v. Oosten verscheen bij v. Liere en Korstanje te Goes de tweede druk, nadat twee jaar geleden de eerste druk van de pers kwam. Het werkje is bijzonder geschikt voor tuinbouwscholen en tuinbouw- cursussen en is, ook voor wat de be strijdingsmiddelen betreft bij tot vandaag. Ir. van Hennik, de tuinbouwconsu- lent, gaf het een verdiend en klin kend voorwoord mee. Ter verduidelijking van de tekst zijn zestien foto's opgenomen, De uitgave is zeer verzorgd. Oskar Koenig is een Duitser, die in de dagen van de Weimarer republiek met haar politieke verwikkelingen genoeg kreeg van zijn vaderland en een groot jager, gids en natuuron derzoeker werd in Tanganjikaland. „Ik heb de steden met hun jamme rende trams, die zich altijd haas tende mensen en de steenwoesternijen ingeruild tegen de steppen, de rim boe en de machten der natuur en ik wil graag bekennen, dat het een goe de ruil is geweest, want in de vrij heid van Afrika komt een mens dichter tot de oorsprong van alle dingen", zo zegt hij in de aanvang van dit boek. Uit een boordevol vat van zeldzame herinneringen schenkt hij de lezer nu frisse dronken van een leven vol avontuur. We maken ken nis met het grote wild in al zijn boeiende eigenaardigheden, waarbij menig overgeleverd begrip sneuvelt, we leren ook mensen van allerlei slag kennen, die onder leiding de jacht op groot wild beproefden en daarbij niet steeds als helden te voorschijn treden. De schrijver heeft het over de hervorming der jachtregelen, de aanleg van natuurparken. En hoe verder zijn herinneringen voortschrij den, hoe meer hij zich eigenlijk af wendt van het jachtbedrijf, om alleen zich vast te hechten aan ..de schoon heid van de natuur en de waardig heid van het levende".... Hier en daar hindert in dit boek wel eens het op de voorgrond schuiven van „ik", maar het doet toch maar weinig af breuk aan een bij voortduring le vend en boeiend relaas. De zeldzame opname van wilde dieren in hun jungle-bestaan passen zich goed aan bij de tekst. (Uitgeverij Het Spec trum, Utrecht-Antwerpen). Ten behoeve van de dienstplichti gen. die op 4 april '56 voor eerste oefening onder de wapenen komen, worden enkele extra-treinen ingelegd. Genoemde dienstplichtigen moeten van deze extra-treinen gebruik ma ken en daartoe op een zodanig tijd stip van hun woonplaats vertrekken, dat zij op het betreffende station aan sluiting hebben op de voor hen be stemde trein. De dienstplichtigen, die, in verband met hun plaats van be stemming, geen gebruik kunnen ma ken van een der hierna genoemde extra-treinen, moeten ingevolge hun lastgeving reizen met de eerste reis gelegenheid na 06.59 uur. Er moet als volgt worden gereisd: 1. van Noordholland en 's-Graven- hage en omgeving, met bestemming Bergen op Zoom en Ossendreeht met de extra-trein: Amsterdam cs v. 09.07 - Haarlem v. 09.22 - Den Haag hs v. 09.57 - Roosendaal v. 11,40 - Bergen op Zoom a. 11,55. 2. Van Leiden en omgeving en Rotterdam en omgeving met bestem ming Bergen op Zoom en Ossen dreeht met de extra - trein Leiden v. 08,58 - Rotterdam cs v. 09,33 - Rotterdam -zv 09,43 - Dor drecht v. 10.00 - Roosendaal v. 10,38 Bergen op Zoom a. 10,55. 3. var. Rotterdam en Dordrecht en omgeving met bestemming Breda, Tilburg. Venlo, Roermond, Maas tricht en Vught met de extra-trein; Rotterdam es v. 08,45 Rotterdam zv 08,55 - Dordrecht v. 09.30 - Breda a. 09,55 - Gilze-R. v. 10.08 - Tilburg a. 10,17 - Boxtel a. 10,38 Eindhoven a. 10.56. De dienstplichtigen met bestem ming Vught moeten te Boxtel over stappen op de trein van de normale dienstregeling. De hen verstrekte dienstbewijzen zijn geldig via deze route. De dienstplichtigen met 'bestem ming Venlo, Roermond en Maastricht moeten van Eindhoven af doorreizen met treinen van de normale dienst regeling 4. Van het Noorden en centrum des lands met bestemming Bergen op Zoom, Breda, Amsterdam, Apeldoorn, Ede, Tilburg, Amersfoort. Venlo, Roermond, Maastricht, Schoonhoven, Vught en Ossendreeht met de volgen de extra-treinen: a. Leeuwarden V. 08.40 - Heerenveen v. 09,03 - Steen- wijk v. 09.23 Meppel v. 09,35 - Zwol le v. 10,15 - Amersfoort v. 11,18 - Utrecht cs v. 11,47 - 's-Hertogenbosch v. 12,29 - Vucht a. 12,35 b, Gronin gen v. 08,42 - Assen v. 09,04 - Zwolle Zwolle v. 10.02 Amersfoort v. 10,57 - Utrecht cs v 11,26 's-Hertogenbosch v. 12,20 - Tilburg a. 12,45 - Breda a 13,08 - Roosendaal a. 13.32 - Bergen op Zoom a. 13,51. C. Zwolle v 10,08 - Deventer v 10,33 - Zutphen v. 10.49 Dieren dv. 11,02 Arnhem v. 11,20 - Nijmegen v. 11,45 Bleriek a. 12,32 - Venlo a. 12,38 - Roermond a. 13,03. Van de richting Leeuwarden met bestemming Tilburg, Breda. Bergen op Zoom en Ossendreeht te Zwolle over stappen op de extra-trein uit Gro ningen: Zwolle v. 10,02 en met be stemming Ede, Venlo, Roermond en Maastricht op de extra-trein: Zwolle v. 10.08. Van de richting Groningen met bestemming Vucht teZwolle over stappen op de extra-trein uit Leeu warden: Zwolle v 10,15. en met be stemming Ede, Venlo. Roermond en Maastricht op de extra-trein. Zwolle v. 10.08. Met bestemming Amsterdam te Amersfoort overstappen op de treinen van de normale dienstrege ling 5. Van het oosten des lands met be stemming Vucht, Tilburg, Breda, Bergen op Zoom en Ossendreeht met de extra-trein: Nijmegen v. 9,53 - 's- Hertogenbosch v. 10.38 - Tilburg a. 11,04 Breda a. 11,24 Roosendaal v. 11.51 en Bergen op Zoom a. 12,06 en met bestemming Venlo, Roermond en Maastricht met de extra-trein Nijmojen v. 11.44. De dienstplichtigen uit Enschede moeten via Deventer reizen: Ensche de v. 07.04. De vervoersbewijzen van deze dienstplichtigen zijn geldig over deze langere route. 447-00 FAMILIEBERICHTEN (uit andiere bladen) Geboren: Menno Maas- Eoetsma. Vlissingien; Paul Johan Prijt-Dieters Eindho ven; Mariette Grapperham- Ogier. Den Bosch; Yolande van Loon-Hermans. 's Bosch Ondertrouwd: F. Sprangiers en A. Cools, Til burg. Overleden: Arnoldus Schoenmakers, 70 jaar. Til burg; Mathijs Stakenborg. 81 laar. Eindhoven; Wilhelmus Klerkx 48 jaar. Eindhoven. Naamlooze Vennootschap Bredasche Beton- Aanneming Mij. voorheen H. Vriens Breda. genitreerd staal vanaf 148,65, sport f. 181. Ook Engelse modellen. Ruton Stofzuigers vanaf 119 enz. HAAGWEG 197, BREDA Telefoon 5052 BUITENGEWONE AANDEELHOUDERS VERGADERING te houden op donderdag 5 april 1956. 's namiddags 20 uur, in Hotel „De Kroon" te Breda. Agenda ligt ten kantore van Vennootschap ter inzage. 477-oo De Directie. Dat tobben met Uw maagklachten kan al heel gauw tot het verleden beho- maagtabletten (op dropbasis) helpen U van Uwe maag- I klachten af en doen U weer een ander mens worden. DIE KOUS is Aw BOS' KLEDINGMAGAZIJN VERHUURT Gelegenheidskleding o.a, jacquets, colberts, fantasie pantalons, hoge hoeden en schoenen - Alles als nieuw. Lange Vorststraat 56, GOES Telefoon 2795. BIOSCOOPGEBOUW HULST. PROGRAMMA-WIJZIGING. Wegens enorm sukses en op veelvuldig verzoek heden avond 8 uur extra voorstelling van de grote cinemas- copefilm; 191o DE NOTARIS te KRUININGEN zal op woensdag 11 april 1956 des namiddags 1 uur aan de hofstede aan de Zanddijk te Kruiningen. be woond geweest door wijlen de heer L. Wiskerke en zulks ten verzoeke van de erven van de heer L. Wis kerke te Kruiningen. om contant geld, publiek verkopen: DE LANDBOUWINSPAN - bestaande uit; 1 paard (9 j.), 7 koeien, 1 os, 1 vaars, 1 vaarsje, 2 stierkalveren, 1 vcarskalf, 1 nuchter vaars- kalf. 24 kippen, 1 banden- wagen, driewielskar, wend- ploeg. eggen. aardappel- ploeg peenmolen. wiedma- chientjes. klaverruiters, kiembakjes, wagenlichter, harnassement. zwinger. reep met pleien. rieken vorken, mesthaken, zeis, manden, ladders, bijlen, bascule met gewichten slegge graankist. 60 zakken, hooi, stro, pulp, mest en al hetgeen verder ten verkoop zal worden aan geboden. 181-0 TE KOOP OF TE HUUR in midden grens, een Zeeuwsch-Vlaanderen, vlak bij de annex tabaksartikelen Oppervlakte gebouwen met tuin ongeveer 1500 m2 Brieven onder no. 26180-O bureau van dit blad. Alléén bij vooruitbetaling Uitsluitend voot de Zeeuwse oplage: 6 regels ol mlndei t 0.80; Iedere regel meet 15 et Bij 3 achtereenvelgende ge lijke plaatsingeD wdrdt de derde plaatsing tegeD half geit' berekend 25 Letters, cijfers of lees tekens gelden voor 1 regel TE KOOP AANUEB. IJs-conservatoren, prestcold 120 en 300 1. zonder vooruitbetaling. Te regelen van 1 tot 5 jaar. - Hong Koeling, B. o. Zoom, Ant werpsestr. 42. tel. 1150. 8235 Wasmachinefabrick heeft was machines met lichte emaille-be- schadiging gloednieuw m. ga rantie f 155, desgewenst afbeta ling, centrifuges f 150. Depot Terneuzen, Nieuwstraat 28, tel. 2410. 1988 6 zaaimachines 1,75 en 2 m., 4 kunstmeststrooiers 5-, 6 en 7- schotels. 5 eenrijige en 5 twee- rij ige aardappelpootmachines Vicon, National, Champion enz. 3 stel kopeggen voor paarden en tractor, 2. 3 en 4 m. 2 landrol- len, "n partij cambridgewalsen, in alle maten. 2, 2,5 en 4 m., 4 aanaardmachines en 5 complete wiedmachines enz. bij R. J. van Merriënboer, Brugweg 3, Kruis land, tel. 83. 9967 Uitsluitend nieuwe accu's te koop zeer laag in prijs met 15 m. garantie. Verschillende ma ten in goede staat zijnde auto banden. J. Tijs, Talmastr. 61 Breda. tel. 4542. 2905 Luchtbandenwagens te koop. 2,5 tons, worden verkocht met ga rantie, grote partij bakfietsen, zware en lichte luchtonderstcl- len, ook voor handwagens, gro te en kleine dresseerkarren, 4- wielig venterswagentje voor shetlandse pony 2-wielig aan hangwagen tje voor luxe wagen. J. Tijs, Talmastr. 61, Breda, tel. 4542. 2906 VERLOREN Herenpolshorloge op de weg Hooglandpolder Zeedorp verlo ren. J. de Kort, Zeedorp 29 Os- senisse. 513 36-14. Met kennersblik mon stert Jonker Tobias zijn vriend Aram, die bewegingloos op de grond ligt. Het heft van de dolk steekt rechtop tussen Arams schouderbladen, het omgeklapte staal is onder zijn buis verbor gen. ..Juist," gnuift de Jonker tevreden, ,,daar zullen Morg- hans knechten wel inlopen. Het is een onsmakelijke grap, maar we hebben geen keus. Het spel kan beginnen." Dan haalt hij diep adem en stoot een langge rekte. ijselijke kreet uit. Even blijft het doodstil, maar daar naderen reeds haastige voet stappen. „Zij komen", fluistert de Jonker. „Blijft doodstil lig gen. Aram". Grendels knarsen, krakend draait de celdeur open en twee van Morghans knechten staan in de deuropening. „Wat is hier gebeurd." schreeuwt een van hen. de poortwachter, als hij de roerloze gestalte op de grond ziet liggen. „Een onge luk," stottert Tobias die in goedgespeelde angst tegen de muur staat te trillen. Wij... wij hadden een kleine twist... ik trok mijn dolk... Aram struikel de... en toen... ach welk een ramp... mijn beste vriend, rid der Aram van Barracca, door mijn hand gedood!!" Te Rotte ser „De ze sagier op vi geweest zijr gevestigd h sertle uit h In januari als matroos Marseille d< boot echter ten was voo se wateren de dekbemt door negers Marseille, s; man af en maakten ze Tsjech, die 1 vreemdeling lieten ze zii gioen, maar dienst name: zien van de delijk een n VERDi Nauwelijk: opleiding ac ingescheept fiasco in Di< terug naar werd tegen c Begin 1955, hij zijn eer ken zwerve van een D tein leverde aan de legi Bakker v sterren en de doos in. water en b jaar kwame Nederlandse trozen het zoeken. Ze bes rondgele en Nederla ok met hen met enkele aan zijn ove mee te mog hem vlakaf Daarop ze ge toch m in de bus" stekend, hu en werd me en twee Bel Oran. Wat er v geworden w vertellen. Hi. Hij zelf be- kruiser. „De zag kans o~ de kruisoffic raken, toen voer. Hij vei vertrekje wa Na enkele d plusminus 901 dienst deden zorgden hem brood. Elf da ker niet te vo ze in Gibralt voorschijn. De matroze form bezorgd ker vrij en op het schip meling werd uit de voeten rest volgde 1 oefeningen a langstelling. Op de insp ker zich koes gens weg en op. Soms ma voor de sche hij dan, gete doniem „Witt van de welfa vaak naar d< ken lezen. Al ker een boel 22) Ze vonden niet onaardig naar binnen e tafeltje voor muur. Sherry met gebakke: kaassausje, m „Ik eet als eei de zij trots. voordelige air daar??" Ze gere vrouw, haar bekend het al.... 't Is bazend zoveel als ik tegenw ..Wat is dat vroeg Portmi „Jij, in joi kennen," zei aardig. En ea en winkeldiev je voorstellen „Alsjeblieft „Ik denk d ga zeggen." Hij kwam 1 te een gebaar

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 6