GRIEP Duizenden sneuvelden omdat er verraad werd gepleegd f 5.195 Pagbla9 9cStcm AKKERTJES Zes studenten zochten hun weg door woestijnen en oerwouden ZWITSAL K.L.M. spint een net tussen 115 steden DRUKKE HANDEL IN New-York en Amsterdam GEEN KANS.' Grootste geheimen vielen in Communistische handen Ontstellende beschuldigingen Hij is de knapste soep is de beste GEEF DE helpen direct Het schandaal van de Vierde Republiek Griekse primaat overleden Breda, HERMANS AUTOBEDRIJF - Tulpenstraat 75 - Telefoon 8020 Kloosterzande-Hontenisse, Automobielbedrijf Th. Weemaes-Brassel - Tel. 10 Oxford en Cambridge deden het samen AUTOTOCHT VAN LONDEN NAAR SINGAPORE Belangstelling genoeg Donzige huidie Nieuwe lijnennieuwe vliegtuigen... VAN M1ERL0 ES Z88S i.i. DERDE BLAD DONDERDAG 22 MAART 1956 anders zou in enkele van die reus monsters te konden ze het :r niets mee n zonder uw fingspoeders! wc de troon verwerpen of )el was! (Van onze Parijse correspondent) Het is 18 september 1954. De Fransman Jean Dides, destijds hoofd van één der Franse inlichtingendiensten en thans chef van de knokploeg der Poujadisten voor wie hij tevens in de nationale vergadering zit, is op bezoek geweest bij Fouchet op het ministerie van Marokkaanse en Tunesische Zaken. Door een geheime uit gang, toegang gevende op de rue de Lille gaat hij naar buiten. Hij knippert tegen het felle zonlicht en wil de straat over steken om eerst nog even in de tegenoverliggende bistro een kop koffie te drinken. Maar plotseling ziet hij enige zware gestalten op hem af springen. Tegen de overmacht van vijf is hij niet opgewassen. Men rukt zijn tas uit zijn handen en duwt hem in een auto Dat alles gebeurt bliksemsnel. Voor Dides komt de grote verras sing pas in de auto. Hij is gearresteerd door een concurrerende Franse inlichtingendienst, waarmee de burgeroorlog van de ge heime politie een hoogtepunt heeft bereikt. Hij schaters het uit als hij in de rue des Sausaies, in het hoofdkwar tier van de „Defense de la sécurité du territoire" bij monde van Wybot hoort, dat hij verdacht wordt van spionnage. In zijn tas hebben de medewerkers van Wybot een resumé gevonden van de laatste zitting van de nationale verdedigingsraad en desgevraagd zegt hij: „In feite gaat het u niets aan hoe ik aan het verslag kom. Ik ben op- perspion gelijk u en ik heb het recht mijn verbindingen geheim te houden, gelijk u, maar voor één keer wil ik m'n man wel noemen. Het is een journalist. Hij heet Baranès en werkt voor „Libération". Hij is één van mijn knapste koppen..." Op deze wijze komt het schandaal tenslotte in het publiek en als de „knappe kop" poogt te vluchten wordt duidelijk, dat men op het goede spoor is. Frankrijk en de wereld staan op stelten als ze tenslotte de treurige waarheid vernemen, dat de grootste geheimen in handen van de eommu nisten vielen; dat er in Indochina duizenden en duizenden zijn gesneu veld, omdat er in Parijs verraad werd gepleegd; dat Bidault tijdens de conferentie van Genève met zijn rug tegen de muur stond omdat de Viets op de hoogte waren van zijn instruc ties; dat de bevelhebbers van de Vietminhs nauwkeurig werden inge licht op welke punten de Franse troe pen te verslaan waren; dat ze even eens wisten in welke richting Frank rijk wilde aanvallen of terug trekken. De man in de straat spuwde op de grond en daarmee zei hij alles. (Advertentie) ATfe êr om «en antwoord govraagd wordt, gaat zijn vinger hot oorst do lucht in on al» U zijn rapport tiet, duizelt hot U van do nogons on do tienen.ja hot staat wol vast, hij Ie echt do fenapste. Ook bq verpakte soepen ho&t U eltbffokers, maar dan hebt U geen rapport bij do hand om do waor dering fn cijfers af te lezen. In dat geval bent Uzelf de onder* wijzer en deelt U do cijfers u.it Traetoer Uw hulsgenoten morgen eens op een heerlijke OXO soep (U kunt uit 7 soorten kiezen) en wij tijn overtuigd, dat U niet anders dan tienen uit gaat delen voor de tmaak, de geur on do kwaliteit. OXO „Chicken"-kippensoep. Torna- tensoep, Juliennesoep, Cham pignonsoep, Vermicelllsoep. Aspergesoep. Bruinebonensoep Om het proces, dat thans in Parijs wordt gevoerd goed te kunnen volgen moeten we terug gaan tot 1953. De re gering Laniel zat tot over de oren in de zorgen: de nederlaag in Indo-Chi- na werd met het uur duidelijker. In de hoop nog te redden wat te redden is vliegt generaal Navarre, bevelvoer der van de Franse troepen in Indo- China, naar Parijs. Hij ontmoet pre sident Auriol, Laniel, de ministers van defensie en marine, maarschalk Juin en de secretarissen-generaal Jean Francois Mons en Ségalat in de op 23 juli gehouden vergadering van de nationale verdedigingsraad. Ver der is er niemand aanwezig. De aristocratische generaal mag vertrouwelijk spreken. Hij spreidt een grote stafkaart uit en wbst met een liniaal de posities aan. ,,Hier en hier en hier en daar zijn onze posities onhoudbaar. We kunnen slechts bidden, dat de Viets ons er niet aanvallen. Anders zijn we verlo ren... Ik wil met de troepen, die ginds liggen aanvallen in deze richting in de hoop de vijand bezig te houden tot we versterkingen hebben gekregen." De zitting duurt bijna drie uur. De generaal heeft lang en ernstig gespro ken over de meest geheime zaken, Alle aanwezigen zijn zich bewust van de ernst der situatie. Het zweet pa relt de opperbevelhebber op het voor hoofd. Vincent Auriol is diep onder de indruk. Laniel, groot, log en nerveus trommelt onophoudel'jk en irriterend met zijn vingers op tafel. De sfeer is gespannen. De oorlog is verloren. Geheel volgens de voorschriften mo gen slechts twee der aanwezigen no tities maken van het gesprokene: de beide secretarissen-generaal, daar zij immers voor het verslag moeten zor gen. Dit verslag wordt vervaardigd in drie exemplaren, resp. voor de presi dent van de republiek, de voorzitter van de ministerraad en de minister van defensie. Maar twee dagen later staat er in ,,1'Observateur" een lang en beang stigend nauwkeurig verslag van de geheime zitting, ondertekend door Ro ger Stéphane, pseudoniem voor de communistische journalist Worms. Worms, een intieme vriend van de heer Nguyegem Van Chi, chef van de Vietminh-persdienst in Parijs zoeken we nu tevergeefs op de beklaagden bank. Nguyegem Van Chi is beleefd geïnviteerd in Parijs te willen komen getuigen, maar zai hij er zijn vrien den in het zonnetje gaan zetten? Hij kan ze straks ook nog nodig hebben, want Vietnam moet immers ook nog gewonnen worden. Maar wie zal dan de zware beschuldiging van Baranès ontzenuwen? Ilij zei woordelijk: ,,IIet is niet mijn schuld, dat Pierre Men- dès-France in de tijd toen Bidault te (Advertentie) Voelt U zich rillerig, koortsig, loom, dan kunt U er zeker van zijn, dat de griep U tot slacht dier gekozen heelt. Sla de aanval onmiddellijk al: vroeg onder de wol, een hete drank en één ol twee „AKKERTJES" en morgen gaat U weer fit aan het werk. Zorg vooral nu, dat U "AKKERTJES" in huis hebt. Hoe sneller Uw tegen aanval, hoe zekerder Uw over winning op de ziektekiemerui Geen opzienbarender proces heeft Parijs de laatste jaren ge- j kend dan „het proces van de J lekken". Een schijnbaar onbete- i kenend incident leidde indertijd i tot de ondekking van een spi- onnagecomplot, waarbij vooraan- J staande figuren in Frankrijk be- trokken waren. De communisten J bleken hun medewerkers te heb- ben in vrijwel alle regeringsbu- J reaus en geen bespreking bleef geheim. Naarmate de beklaag- J den en getuigen in het proces verder werden gehoord, komen steeds meer feiten los, die een i afschuwelijk licht werpen op de J innerlijke voosheid van de be- sturende en administratieve or- ganen, waarvan Frankrijk zich J afhankelijk weet. In een drietal J artikelen geeft onze Parijse cor- j respondent zijn in drukken van j J het proces da achtergrond ervan. Genève onderhandelde In relatie stond met deze heer Nguyegem Van Clil. Mijne heren, het wa» deze heer, die de verbinding l'arijg - Genève - Vietminhs onderhield...." Waar is Worms nu? Wel, in vrij heid. Hij schrijft nog iedere dag zijn verhaaltjes en de verantwoordelijke communistische leiders, hoewel nu al vast staat dat zij super-spionnen zijn, eten ook nog thuis. Maar de publieke opinie is nog meer verontwaardigd over het feit, dat dus al op 25 juli 1953 bleek, dat er een lek was in de hoogste kringen en dat er desalniettemin niets, helemaal niets werd gedaan om het te stoppen. Indien men toen onmiddellijk had ge reageerd had erger kunnen worden voorkomen en zou het in Indo-China misschien nog anders zijn gegaan. Maar de bureaucratie maakte onmid dellijk ingrijpen vermoedelijk o'imo- gelijk. Nog sterker: het grootste lek was vermoedelijk de bureaucratie. De Grieks-katholieke primaat van Griekenland, aartsbisschop Spyridion is overleden. De 83-jarige aartsbis schop was voorzitter van het Pan- Hellenistische comité voor vereniging van Cyprus met Griekenland. Tijdens de bevrijdingsoorlog van 1912-1913 werd Spyridion ter dood ver oordeeld na zijn arrestatie door de gevreesde Djavit Pasja. Hij kreeg echter gratie. In de laatste oorlog werd hij wederom ter dood veroor deeld, nu door de Italianen, doch weer bracht hij er het leven af. (Advertentie) Een ruime vierdeurs sedan van standing Vraagt demonstratie Importeurs voor Nederland van Standard/Triumph automobielen: LOUWMAN PARQUI - DEN HAAG - Lekstraat 1-7 - Tel 772070 Filiaal te SAS VAN GENT Telefoon 389 Wekelijks beursoverzieht van 14 t.e.m. 20 maart 1956 Altijd heeft er tussen de twee grote universiteiten van Engeland, Oxford en Cambridge, een gezonde rivaliteit geheerst. Jaar na jaar plegen de studentenploegen van beide scholen elkaar te ontmoeten op het cricketveld, in de officiële discussielokalen en op de Theems. Als die van Oxford winnen, heerst er rouw in Cambridge en omgekeerd is het ook zo. Op de duur echter gaan die roei- en cricketwedstrijden wel een beetje vervelen. Vandaar wellieht, dat een jonge Cambridge-student, toen hij enkele jaren geleden boven het oerwoud van Malakka vloog, op een ander idee kwam. „We moesten eens proberen", zei hij tegen een Ox- ford-collega, „om door die jungle heen te dringen. En dan kijken wie het haalt." J Op beide scholen werd het voorstel met instemming ontvangen. Toen men echter aan de praktische voorberei dingen begon, bleken de moeilijkheden groter dan men had gedacht. Alleen het benodigde kapitaal gaf al zware kopzorgen. Vandaar dat het plan enigszins werd gewijzigd. Studenten van beide scholen tezamen zouden een autotocht trachten te maken van Londen naar Singapore. Weliswaar in verschillende auto's, maar met onderlinge hulp en steun. Natuurlijk werd het advies inge wonnen van deskundigen. Maar dat werkte niet erg bemoedigend. Ieder een namelijk die iets van woestijnen en oerwouden afwist, tikte veelbete kenend met de wijsvinger tegen het voorhoofd en verklaarde zonder na dere bedenking dat de onderneming tot mislukking gedoemd zou zijn. Dan maar geen deskundig advies, zeiden de studenten. Ze begonnen brieven te sturen naar grote bedrij ven. Als die hun initiatief wilden steunen, zouden ze in ruil daarvoor publiciteit geven aan allerlei produk- ten, waarvoor men reclame gebrui ken kon. „Het was verbazingwek kend", zei Adrian Cowell, die als eer ste met het voorstel gekomen was. ,,Van alle kanten kregen we blijken van instemming". In de zomer van 1955 hadden de jongelui alles wat ze nodig hadden: materiaal ter waarde van bijna 100.000 gulden, waaronder twee solide auto's, verplaatsbare bruggen en vrij benzine voor de hele reis. BOTSING In september j.l. vertrokken de twee auto's uit Londen; die van Cam bridge lichtblauw geverfd en die van Oxford met een donkerblauw kleurtje. Via Parijs, Wenen, Belgrado en Bei roet ging het naar Libanon, waar de ondernemende jongelieden een onder komen vonden in een meisjesschool. Op een moment dat de meisjes met vakantie waren wel te verstaan. Naarmate de reis vorderde, leer den de reizigers zich beter aanpassen aan omstandigheden en klimaat. Vaak sliepen ze onderweg in de auto's, soms ook kregen ze een oude garage toegewezen, waar ze hun wa gens een tijdelijk onderkomen konden geven en een beetje rust konden gun nen. Ondervinding- bleek ook hier de beste leermeesteres. „We ontdekten op een gegeven moment", zei Co well, „dat je, wanneer je heel be scheiden een plaatsje op de hooi zolder vraagt, er altijd weer mede lijdende mensen zijn die je hun beste slaapkamer afstaan. Meestal zijn het zorgzame moeders, die zelf met het euvel van aankomende zoons hebben te kampen. Ze vinden het zo sneu dat je geen kussen van kapok onder je hoofd hebt. De grootste moeilijkheden kwamen in het woestijngebied. Honderden ki lometers door het rulle zand en on der een ziedende zon. In de buurt van Teheran reden de auto's onge stoord door de onmetelijke zandvlak te. Op een gegeven moment echter stak er een stevige wind op en het uitzicht was, door het opwaaiende zand, niet al te best meer. „Geen zorg", dachten de knapen, „de woes tijn is groot en als er binnen een straal van 100 kilometer een stuk of tien auto's rijden is het veel". Op hetzelfde moment botsten ze met een klap op een solide vrachtwagen en de Arabier die achter het stuur zat, stak het hoofd naar buiten om zijn mening te zeggen over de mentaliteit van mensen, die maar denken dat de woestijn van hen alleen is. In Pakistan ontmoetten de knapen, op een eenzame weg, een nogal on guur individu, dat zich „koning van de Islam" noemde en per se een lift wou hebben. Toen aan zijn wens niet voldaan werd, ging hij aan het stuur hangen en trok de auto naar de kant van de weg. De studenten keken el kaar eens aan, hielden in vloeibaar Engels krijgsraad en beloofden ten slotte de man een lift, als hij zich eerst liet fotograferen. Toen de last post een meter of tien naar achteren was getreden en zich voor het plaatje in postuur had gezet, gaven de kna pen vol gas en de Pakistaan had het nakijken. De studenten vierden Kerstmis in Calcutta, reden daarna dwars door Assam en passeerden zonder onge lukken het gebied in Birma, dat door rebellen onveilig wordt gemaakt. S Bangkok werd bereikt. Maar de laatste loodjes zouden het zwaars» wegen. Toen de studenten namelijk informeerden naar de gerichtste weg naar Singapore, hoorden zy dat er geen gerichtste weg was. Wel een paar olifantenpaden. Geen auto zou daar gebruik van kunnen maken...» Gelukkig dook er een Amerikaanse majoor op, die al eerder met de ver- keersmogelijkheden op Malakka had geëxperimenteerd. „Probeer het maar", zei hij. De studenten zetten koers naar het olifantenpad, requireerden al hun chauffeurstalent en slaagden er inder daad in het oerwoud achter zich te laten. In de jungle legden ze niet meer dan 100 kilometer per dag af. Vorige week rolden de twee auto's Singapore binnen. Zes glimlachende knapen stapten er uit. Er was geen spoor van de oude rivaliteit tussen Oxford en Cambridge te bekennen. Vorige week konden wij vermelden, dat in New-iYork het Dow-Jones-ge- middelde de mijlpaal van 500 met een kleine fractie passeerde, doch dat daags daarna met iets minder dan 500 genoegen moest worden genomen. Deze week is de stemming in Ame rika steeds vast geweest en is het koersgemlddelde belangrijk boven de 500 gestegen. Het was gisteren 512.67, een all-iime record voor industriëlen. De gemiddelden voor spoorwegen en openbare nutsbedrijven deden zich ook geiden en ook hier we/den alle vorige hoogtepunten overschreden. Dit liet uit de aard der zaak niet na zijn invloed uit te oefenen op Amsterdam en ons hoofdfonds kon dan ook, zij het ook aarzelend, de grens van 700 passeren, terwijl dinsdagavond in de avondbeurs 706 werd gedaan. Alles bij elkaar dus deze week een koers- verbctering van bijna 28 punten. Ook Philips' aandelen lagen deze week vast in de markt en boekten een winst van 8 punten tot 347. Voor de nieuwe werd een winst geboekt van t punten tot 342. Uniïever verbeterde van 366 tot 371, terwijl Aku's zich in de loop van de week konden hand haven, doch de laatste dag iets flauw lu de markt lagen, waardoor per sal do een verlies van 4 punten werd ge boekt en op 329 sloten. Van onze druk verhandelde binnen landse industriëlen konden aandelen Van de Bergh en Jurgens 3 punten stijgen, terwijl van Berkel's Patent mét een koersverbetering van 1.5 punt genoegen moest nemen. Certificaten Calvé waren op 319% 4% punt hoger, doch Fokker sloot op 301 na een opening van 302%. Van Gelder ver loor U/4 punt en sloot op 1723/4, ter wijl Hoogovens op 300% 2 punten la ger waren. Nederlandsche Ford deed het uitermate goed en steeg van 453 tot 480, terwijl Nederlandsche Kabel 8 punten aan het vorig slot toevoegde en op 344 sloot. Ook Wilton Feyenoord was beter en sjoot op 3045è. Op de scheepvaartmarkt was het grote nieuws de dividendverhoging van Nie- velt Goudriaan van 15 tot 20% en de aankondiging dat deze maatschappij zal overgaan tot de emissie van 10 miljoen gulden kapitaal tegen een koers van 150% met recht van voor keur voor oude aandeelhouders, die met één aandeel zullen kunnen in schrijven op twee nieuwe. Dit bracht direct een grote vraag naar aandelen (Advertentie) BABY POEDER Nievelt Goudriaan teweeg, hetgeen resulteerde in een koersstijging van 521 tot 600. Deze koers was blijkbaar iets te hoog gegrepen, want de vol gende dag werd op 585 afgedaan. Deze feature was mede van invloed op de notering van andere minder Olie kromp deze week nog verder !n. Belangrijk was deze week de handel in claims Kon. Ned. Zoutind. en de koers kon dan ook van ƒ901.— via 898.—, 930.—, 970.—. 980.— tot 1.010.stijgen. Vergeleken bij de theoretische koers op basis van de notering toen de emissie werd aan gekondigd (860) duidt dit op een koersstijging van 30% voor de oude aandelen. Algemeen is men benieuwd hoeveel er op de laatste dag voor de claims zal worden betaald. De stemming voor de binnenlandse indu striëlen was over het algemeen zeer gunstig en er werden van dag tot dag belangrijke koersverbeteringen druk verhandelde scheepvaartfondsen, j genoteerd, alko^wel a*.f" - -1 eens met een verlies genoegen moest worden genomen. Het is onmogelijk waarvan Furness kon stijgen van 485 tot 495, Oostzee van 304 tot 319% en Hillegersberg van 945 tot 1000. Opge merkt dient nog te worden, dat on danks deze formidabel lijkende sprong. Hillegersberg nog altijd onder gewaardeerd is, immers tegenover ieder aandeel Hillegersberg staat een bezit van vier aandelen Oostzee, ter wijl zij bovendien ook nog andere activa bezit. SCHEEPVAARTEN Van de druk verhandelde scheep vaarten was het speciaal Van Omme ren, die kon profiteren van een koers- verbetering van 18 punten tot 292. De overige deden het wat kalmer aan en voor sommige valt zelfs een lagere notering dan de vorige week te signaleren. Holland Amerika Lijn daalde per saldo 2% punt tot 204-V.t. Kon. Java China Paket steeg daar entegen van 192 tot 1991 i en KNSM van 203% tot 205%. Kon. Paketvaart daarentegen vaarde weer zeer goed en steeg van 185 tot 193%. R'damsche Lloyd was ex dividend 188% tegen een vorig slot van 197%. Scheepvaart Unies deden het ook vrij goed en slo ten op 203 na een vorig slot van 198%, terwijl Scheepvaart Mij. Neder land van 217s/4 tot 220 stegen. De cul tuurwaren hebben een gunstige week achter de rug. Hieraan zal ongetwij feld niet vreemd zijn de omstandig heid, dat in Indonesië een kabinet tot stand is gekomen zonder dat hier in de communisten werden opgeno men. Om met de tabakken te begin nen, kan worden geconstateerd, dat Verg. Deli's van 138 tot 140% stegen en dat Senembah na een vorig slot van 93% voor de oude weer de pari- koers bereikte. De nieuwe aandelen Senembah verbeterden van 91 tot 98. Van de suikerondernemingen boek te HVA met een slot van 135% een koerswinst van 6 punten. Java Cultuur steeg 1% punt en Vorstenlanden bijna 1 punt, terwijl NISU onveranderd bleef. Het hoofdrubberfonds, Amster dam Rubber, boekte een verhoging van 3 punten en sloot op 112*74. Van de minder courante viel speciaal op Oost-Java met een vooruitgang van 5 punten en Oostkust, die van 150% tot 163 steeg, terwijl daarnaast Ser- badjadi met een verlies van l:i/4 punt en Vico met een verlies van 1% punt genoegen moesten nemen. Verder vie len deze week op de aandelen Billiton, die van 289 tot 310 stegen. Ook beter waren Cultuurbanken, die op 72 een winst van 5 punten boekten. Het koersverschil van Dordtsche en Moeara Enim ten opzichte van Kon. Tijdens een persconferentie, die in Den Haag gehouden werd, maakte de KLM bij monde van haar presi dent-directeur, generaal I. A. Aler, de plannen bekend, die zij voor de komende zomerdienstregeling ontwik keld heeft. Het belangrijkste nieuws was, dat weer een nieuw aantal plaat sen een rechtstreekse verbinding krij gen met Amsterdam, namelijk War-, schau, Luxemburg, Ankara, Kar- tlioum en Palma. Het RLM-luchtnet heeft nu een lengte van bijna 243.(KMI kilometer en verbindt 115 steden in 72 landen. Dank zij de uitbreiding van de luchtvloot met vier Super Constella tions L. 1049G, die zijn uitgerust met vleugeltiptanks, en technische wijzi gingen aan een aantal andere vlieg tuigen zal het mogelijk zijn, vertelde de heer Aler verder, om de productie met 7 procent op te voeren tot een gemiddelde van 1.150.000 ton-kilome- ter per dag (vorig jaar 1.072.000). De 85 toestellen van de KLM-vloot zullen per dag ongeveer 520 uur in de lucht blijven, waarbij zij een afstand afleggen van ruim 180.000 km (vorig jaar 174.000), een afstand, gelijk aan vier en een half maal de aardomtrek. De technische wijzigingen aan de vloot betreffen op de eerste plaats vier van de 12 Super Constellations L.1049E, die voorzien worden van zwaardere motoren en vleugeltip tanks waardoor zij het traject van New York naar Amsterdam non-stop kunnen overvliegen. Verder zijn de veertien Convairs 340, die de KLM bezit, op een dusdanige wijze omge bouwd, dat zij nagenoeg gelijk zijn geworden aan de ,,Metropolitain", het allernieuwste snufje van de Convair- fabrieken. Het belangrijke traject Amsterdam New York zat de komende zomer weer drie maal per dag gevlogen worden; Montreal wordt vier maal per week bediend. Een van deze dien sten loopt via Havanna door naar Curacao, dat trouwens via Lissabon en Santa Maria nog vier verbindin gen krijgt met Nederland. VERDERE PLANNEN De frequentie van de dienst Tokio wordt van twee op drie maal per week gebracht, aan de diensten in het Nabije Oosten is een nieuwe dienst naar Bagdad toegevoegd, die ook An kara, de hoofdstad van Turkije, thans een KLM-verhinding geeft. In Europa worden als nieuwe lij nen geopend AmsterdamLuxemburg (twee maal per week), Amsterdam Palma (twee maal per week) en Am sterdamWarschau (twee maal per week). Op Londen zal in totaal niet minder dan 77 maal per week ge vlogen worden! Tenslotte wordt dit seizoen een nieuwe dienst op Kar-i thoum in de Soedan geopend en is de frequentie van de dienst op Istan- boul van 6 op 7, die van de dienst op Damascus van 3 op 5 vluchten per week gebracht. Speciale aandacht heeft de KLM besteed aan het luchtvrachtvervoer, dat vorig jaar met 16 procent steeg en waarvan een verdere groei in de lijn der verwachting ligt. Op de dienst AmsterdamNew York worden twee speciale vrachtvluchten per week in gezet, op de dienst AmsterdamLon den 14. Op het overige Europese luchtnet zullen bovendien in totaal nog 16 speciale vrachtdiensten gevlogen worden. Generaal Aler toonde zich zeer op timistisch over de toekomst. Tegen 1960, wanneer de KLM haar straal vliegtuigen in gebruik neemt, ver wacht hij een verdubbeling van het passagiersverkeer, een verdriedubbe ling van het vrachtverkeer. Verder vertelde hij, dat de KLM zich reeds intensief bezig houdt met de voor bereidingen van het „straaltijdperk": eind 1957 hoopt de maatschappij op Schiphol, een groot, nieuw gebouw te kunnen openen, waar de bemanningen zich in oefencockpits kunnen trainen. alle koersverschillen binnen het be stek van dit overzicht op te nemen en voor de belangrijkste verwijzen wij dan ook naar onderstaand koers- overzicht. EMISSIEMARKT Op de emissiemarkt viel deze yeek te noteren de uitgifte van 900.000, Chemische fabriek Naarden tegen de koers van 150% en zulks in de ver houding van één nieuw op vier oude. Op basis van de koers van j.l. vrijdag en rekening houdende met een divi- dendverschil kan de theoretische waarde van een claim per aandeel van 200.worden becijferd op 39.20. De eerste notering van deze claims was 30.Verder vraagt de Ho. Beton Mij. de aandacht met een uitgifte van 3.375.000.4% 20-jarige converteerbare obligaties tegen een koers van 100%. Ook hier weer heb-* ben aandeelhouders recht van voor-» keur en wel in dier voege, dat het bezit van 2.000.aandelen recht geeft op 1.000.- obligaties. De con versiekoers is 250%. Voor de claims bestond zeer grote belangstelling, zo dat de eerste dag geen afdoening tot stand kwam en genoegen genomen werd met een notering van 65.— bieden. Op deze koers komt een obli-+ gatie te staan op 113%. Wat betreft de nog uit de vorige week stammende emissies, kan nog worden opgemerkt, dat claims DRU van 121.via 127.en 130.de laatste dag terechtkwamen op 131.tegenover een theoretische waarde van 146.67» De claims Indola zakten de eerste dag al van 20.tot 12.en sloten na even nog 13.te hebben be reikt, uiteindelijk af op 12. De staatsfondsen toonden het ge bruikelijk beeld met hier en daar kleine koersdalingen, terwijl verder rond de obligatiemarkt het gerucht de ronde doet, als zou de gemeente Dordrecht binnenkort komen met een 2%% premielening van 12 miljoen gulden. Gezien het verschil tussen de rente, die men voor een gewone lening moet betalen en de 2%%, welke ge geven zal worden, vraagt men zich in beurskringen af, of het bjj dit klein verschil mogelijk zal zyn aantrekke lijke premies te bieden. (Advertentie) Bankiert Anne 1884 EFFECTEN-COUPONS OBLIGATIES 3 3—3' 3 3 3 3 3 3*/« Ned. '62-'64 Ned. '47 Ned. '47 doll.l. Ned. '37 Ned. Inveet.ce Grootb.obl. '46 Ned.-Indië '37 A Ned. '53 AANDELEN Amsterdamsche Bank Rotterdamsehe Bank De Twentsche Bank Nationale Handelsbank Nederl. Handel-Mij Alg. Kunstzijde Unie v.d. Bergh's en Jurgens Machinefabriek Breda Van Gelder Zonen Unilever Nederl. Kabelfabr. Philips' Gloeilampen Kon. Ned. Hoogovens Wilton Fijenoord Intern. Gew.beton Bouw Intematio Billiton Mij II Kon. Ned. Petroleum Rubbelcult. Mij A'dam Bandar Rubber Mij Holland Amerika Lijn Kon. Ned. Stoomb. Mij Ned. Scheepvaart Ünie Rotterdamsehe Lloyd Kon. Java China Pak.v. Ver. Vorstenl. Cult. Mij Handelsver. Amsterdam Ned. Ind. Suiker Unie Senembah AMERIKAANSE FONDSEN Anaconda Copper M. C. 81 5 8 87 5*8 Bethlehem Steel Corp. 159 1 2 163 1 2 General Motors 47 5/8 49 International Nickel 92 92 3 4 Republ. Steel Corp. 48 1 4 46 5/8 United States Steel Corp. 58 5 8 59 7 8 Cities Service Comp. 63 3/4 65 7U Shell Union Oil Comp. 77 5 8 79 3'4 Tide Water Ass. Oil C. 39 1'4 43 7 Southern Pacific Comp. 59 1/2 59 1 2 Union Pacific Railr. C, 184 lyS 18418 13/3 '56 20/3 '56 99 3/8 98 15'16 98 15 16 98 5« 96 5 8 96 1/2 96 7/16 96 14 t. 99 96 3/4 99 9/16 96 38 96 96 1/16 102 102 5 8 250 240 227 3'8 226 247 3 8 238 1 2 149 3 4 150 220 1/2 222 1 2 333 329 300 1/4 301 1-4 209 208 1 2 274 1/2 272 3 4 368 371 336 344 339 1 2 347 310 310 1 '2 300 1/2 304 5 8 153 157 145 149 289 310 685 700 3 4 109 3/4 1123 4 169 169 207 204 1/4 203 1 2 205 1/4 198 U2 203 197 1,2 186 1 '2 192 199 5 "8 39 3 4 40 1 2 129 1 2 135 1 2 82 82 138 140 1 4 93 12 100

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 9