GRIEP
Duizenden sneuvelden omdat er
verraad werd gepleegd
f 5.195
Pagbla9 9cStcm
AKKERTJES
Zes studenten zochten hun weg
door woestijnen en oerwouden
ZWITSAL
K.L.M. spint een net
tussen 115 steden
DRUKKE HANDEL IN
New-York en Amsterdam
GEEN KANS.'
Grootste geheimen vielen in
Communistische handen
Ontstellende
beschuldigingen
Hij is
de knapste
soep
is de beste
GEEF DE
helpen direct
Het schandaal van de Vierde Republiek
Griekse primaat
overleden
Breda, HERMANS AUTOBEDRIJF - Tulpenstraat 75 - Telefoon 8020
Kloosterzande-Hontenisse, Automobielbedrijf Th. Weemaes-Brassel - Tel. 10
Oxford en Cambridge deden het samen
AUTOTOCHT VAN LONDEN
NAAR SINGAPORE
Belangstelling genoeg
Donzige huidie
Nieuwe lijnennieuwe vliegtuigen...
VAN M1ERL0 ES Z88S i.i.
DERDE BLAD
DONDERDAG 22 MAART 1956
anders zou
in enkele
van die reus
monsters te
konden ze het
:r niets mee
n zonder uw
fingspoeders!
wc de troon
verwerpen of
)el was!
(Van onze Parijse correspondent)
Het is 18 september 1954. De Fransman Jean Dides, destijds
hoofd van één der Franse inlichtingendiensten en thans chef van
de knokploeg der Poujadisten voor wie hij tevens in de nationale
vergadering zit, is op bezoek geweest bij Fouchet op het ministerie
van Marokkaanse en Tunesische Zaken. Door een geheime uit
gang, toegang gevende op de rue de Lille gaat hij naar buiten. Hij
knippert tegen het felle zonlicht en wil de straat over steken om
eerst nog even in de tegenoverliggende bistro een kop koffie te
drinken. Maar plotseling ziet hij enige zware gestalten op hem af
springen. Tegen de overmacht van vijf is hij niet opgewassen.
Men rukt zijn tas uit zijn handen en duwt hem in een auto
Dat alles gebeurt bliksemsnel. Voor Dides komt de grote verras
sing pas in de auto. Hij is gearresteerd door een concurrerende
Franse inlichtingendienst, waarmee de burgeroorlog van de ge
heime politie een hoogtepunt heeft bereikt.
Hij schaters het uit als hij in de
rue des Sausaies, in het hoofdkwar
tier van de „Defense de la sécurité
du territoire" bij monde van Wybot
hoort, dat hij verdacht wordt van
spionnage.
In zijn tas hebben de medewerkers
van Wybot een resumé gevonden van
de laatste zitting van de nationale
verdedigingsraad en desgevraagd
zegt hij:
„In feite gaat het u niets aan hoe
ik aan het verslag kom. Ik ben op-
perspion gelijk u en ik heb het recht
mijn verbindingen geheim te houden,
gelijk u, maar voor één keer wil ik
m'n man wel noemen. Het is een
journalist. Hij heet Baranès en werkt
voor „Libération". Hij is één van
mijn knapste koppen..."
Op deze wijze komt het schandaal
tenslotte in het publiek en als de
„knappe kop" poogt te vluchten wordt
duidelijk, dat men op het goede spoor
is. Frankrijk en de wereld staan op
stelten als ze tenslotte de treurige
waarheid vernemen, dat de grootste
geheimen in handen van de eommu
nisten vielen; dat er in Indochina
duizenden en duizenden zijn gesneu
veld, omdat er in Parijs verraad
werd gepleegd; dat Bidault tijdens de
conferentie van Genève met zijn rug
tegen de muur stond omdat de Viets
op de hoogte waren van zijn instruc
ties; dat de bevelhebbers van de
Vietminhs nauwkeurig werden inge
licht op welke punten de Franse troe
pen te verslaan waren; dat ze even
eens wisten in welke richting Frank
rijk wilde aanvallen of terug trekken.
De man in de straat spuwde op de
grond en daarmee zei hij alles.
(Advertentie)
ATfe êr om «en antwoord govraagd
wordt, gaat zijn vinger hot oorst
do lucht in on al» U zijn rapport
tiet, duizelt hot U van do nogons
on do tienen.ja hot staat wol
vast, hij Ie echt do fenapste.
Ook bq verpakte soepen ho&t U
eltbffokers, maar dan hebt U geen
rapport bij do hand om do waor
dering fn cijfers af te lezen. In
dat geval bent Uzelf de onder*
wijzer en deelt U do cijfers u.it
Traetoer Uw hulsgenoten morgen
eens op een heerlijke OXO soep
(U kunt uit 7 soorten kiezen) en
wij tijn overtuigd, dat U niet anders
dan tienen uit gaat delen voor de
tmaak, de geur on do kwaliteit.
OXO
„Chicken"-kippensoep. Torna-
tensoep, Juliennesoep, Cham
pignonsoep, Vermicelllsoep.
Aspergesoep. Bruinebonensoep
Om het proces, dat thans in Parijs
wordt gevoerd goed te kunnen volgen
moeten we terug gaan tot 1953. De re
gering Laniel zat tot over de oren in
de zorgen: de nederlaag in Indo-Chi-
na werd met het uur duidelijker. In
de hoop nog te redden wat te redden
is vliegt generaal Navarre, bevelvoer
der van de Franse troepen in Indo-
China, naar Parijs. Hij ontmoet pre
sident Auriol, Laniel, de ministers
van defensie en marine, maarschalk
Juin en de secretarissen-generaal
Jean Francois Mons en Ségalat in de
op 23 juli gehouden vergadering van
de nationale verdedigingsraad. Ver
der is er niemand aanwezig.
De aristocratische generaal mag
vertrouwelijk spreken. Hij spreidt een
grote stafkaart uit en wbst met een
liniaal de posities aan.
,,Hier en hier en hier en daar zijn
onze posities onhoudbaar. We kunnen
slechts bidden, dat de Viets ons er
niet aanvallen. Anders zijn we verlo
ren... Ik wil met de troepen, die ginds
liggen aanvallen in deze richting in
de hoop de vijand bezig te houden tot
we versterkingen hebben gekregen."
De zitting duurt bijna drie uur. De
generaal heeft lang en ernstig gespro
ken over de meest geheime zaken,
Alle aanwezigen zijn zich bewust van
de ernst der situatie. Het zweet pa
relt de opperbevelhebber op het voor
hoofd. Vincent Auriol is diep onder de
indruk. Laniel, groot, log en nerveus
trommelt onophoudel'jk en irriterend
met zijn vingers op tafel. De sfeer is
gespannen. De oorlog is verloren.
Geheel volgens de voorschriften mo
gen slechts twee der aanwezigen no
tities maken van het gesprokene: de
beide secretarissen-generaal, daar zij
immers voor het verslag moeten zor
gen. Dit verslag wordt vervaardigd in
drie exemplaren, resp. voor de presi
dent van de republiek, de voorzitter
van de ministerraad en de minister
van defensie.
Maar twee dagen later staat er in
,,1'Observateur" een lang en beang
stigend nauwkeurig verslag van de
geheime zitting, ondertekend door Ro
ger Stéphane, pseudoniem voor de
communistische journalist Worms.
Worms, een intieme vriend van de
heer Nguyegem Van Chi, chef van de
Vietminh-persdienst in Parijs zoeken
we nu tevergeefs op de beklaagden
bank. Nguyegem Van Chi is beleefd
geïnviteerd in Parijs te willen komen
getuigen, maar zai hij er zijn vrien
den in het zonnetje gaan zetten? Hij
kan ze straks ook nog nodig hebben,
want Vietnam moet immers ook nog
gewonnen worden. Maar wie zal dan
de zware beschuldiging van Baranès
ontzenuwen? Ilij zei woordelijk: ,,IIet
is niet mijn schuld, dat Pierre Men-
dès-France in de tijd toen Bidault te
(Advertentie)
Voelt U zich rillerig, koortsig,
loom, dan kunt U er zeker van
zijn, dat de griep U tot slacht
dier gekozen heelt. Sla de
aanval onmiddellijk al: vroeg
onder de wol, een hete drank
en één ol twee „AKKERTJES"
en morgen gaat U weer
fit aan het werk. Zorg vooral
nu, dat U "AKKERTJES" in huis
hebt. Hoe sneller Uw tegen
aanval, hoe zekerder Uw over
winning op de ziektekiemerui
Geen opzienbarender proces
heeft Parijs de laatste jaren ge- j
kend dan „het proces van de
J lekken". Een schijnbaar onbete-
i kenend incident leidde indertijd i
tot de ondekking van een spi-
onnagecomplot, waarbij vooraan-
J staande figuren in Frankrijk be-
trokken waren. De communisten J
bleken hun medewerkers te heb-
ben in vrijwel alle regeringsbu-
J reaus en geen bespreking bleef
geheim. Naarmate de beklaag- J
den en getuigen in het proces
verder werden gehoord, komen
steeds meer feiten los, die een
i afschuwelijk licht werpen op de J
innerlijke voosheid van de be-
sturende en administratieve or-
ganen, waarvan Frankrijk zich
J afhankelijk weet. In een drietal J
artikelen geeft onze Parijse cor- j
respondent zijn in drukken van j
J het proces da achtergrond
ervan.
Genève onderhandelde In relatie
stond met deze heer Nguyegem Van
Clil. Mijne heren, het wa» deze heer,
die de verbinding l'arijg - Genève -
Vietminhs onderhield...."
Waar is Worms nu? Wel, in vrij
heid. Hij schrijft nog iedere dag zijn
verhaaltjes en de verantwoordelijke
communistische leiders, hoewel nu al
vast staat dat zij super-spionnen zijn,
eten ook nog thuis.
Maar de publieke opinie is nog
meer verontwaardigd over het feit,
dat dus al op 25 juli 1953 bleek, dat er
een lek was in de hoogste kringen en
dat er desalniettemin niets, helemaal
niets werd gedaan om het te stoppen.
Indien men toen onmiddellijk had ge
reageerd had erger kunnen worden
voorkomen en zou het in Indo-China
misschien nog anders zijn gegaan.
Maar de bureaucratie maakte onmid
dellijk ingrijpen vermoedelijk o'imo-
gelijk. Nog sterker: het grootste lek
was vermoedelijk de bureaucratie.
De Grieks-katholieke primaat van
Griekenland, aartsbisschop Spyridion
is overleden. De 83-jarige aartsbis
schop was voorzitter van het Pan-
Hellenistische comité voor vereniging
van Cyprus met Griekenland.
Tijdens de bevrijdingsoorlog van
1912-1913 werd Spyridion ter dood ver
oordeeld na zijn arrestatie door de
gevreesde Djavit Pasja. Hij kreeg
echter gratie. In de laatste oorlog
werd hij wederom ter dood veroor
deeld, nu door de Italianen, doch weer
bracht hij er het leven af.
(Advertentie)
Een ruime
vierdeurs sedan
van standing
Vraagt demonstratie
Importeurs voor Nederland van Standard/Triumph automobielen:
LOUWMAN PARQUI - DEN HAAG - Lekstraat 1-7 - Tel 772070
Filiaal te SAS VAN GENT Telefoon 389
Wekelijks beursoverzieht van 14 t.e.m. 20 maart 1956
Altijd heeft er tussen de twee grote universiteiten van
Engeland, Oxford en Cambridge, een gezonde rivaliteit geheerst.
Jaar na jaar plegen de studentenploegen van beide scholen elkaar
te ontmoeten op het cricketveld, in de officiële discussielokalen
en op de Theems. Als die van Oxford winnen, heerst er rouw in
Cambridge en omgekeerd is het ook zo. Op de duur echter gaan
die roei- en cricketwedstrijden wel een beetje vervelen. Vandaar
wellieht, dat een jonge Cambridge-student, toen hij enkele jaren
geleden boven het oerwoud van Malakka vloog, op een ander
idee kwam. „We moesten eens proberen", zei hij tegen een Ox-
ford-collega, „om door die jungle heen te dringen. En dan kijken
wie het haalt." J
Op beide scholen werd het voorstel
met instemming ontvangen. Toen men
echter aan de praktische voorberei
dingen begon, bleken de moeilijkheden
groter dan men had gedacht. Alleen
het benodigde kapitaal gaf al zware
kopzorgen. Vandaar dat het plan
enigszins werd gewijzigd. Studenten
van beide scholen tezamen zouden een
autotocht trachten te maken van
Londen naar Singapore. Weliswaar
in verschillende auto's, maar met
onderlinge hulp en steun.
Natuurlijk werd het advies inge
wonnen van deskundigen. Maar dat
werkte niet erg bemoedigend. Ieder
een namelijk die iets van woestijnen
en oerwouden afwist, tikte veelbete
kenend met de wijsvinger tegen het
voorhoofd en verklaarde zonder na
dere bedenking dat de onderneming
tot mislukking gedoemd zou zijn.
Dan maar geen deskundig advies,
zeiden de studenten. Ze begonnen
brieven te sturen naar grote bedrij
ven. Als die hun initiatief wilden
steunen, zouden ze in ruil daarvoor
publiciteit geven aan allerlei produk-
ten, waarvoor men reclame gebrui
ken kon. „Het was verbazingwek
kend", zei Adrian Cowell, die als eer
ste met het voorstel gekomen was.
,,Van alle kanten kregen we blijken
van instemming".
In de zomer van 1955 hadden de
jongelui alles wat ze nodig hadden:
materiaal ter waarde van bijna
100.000 gulden, waaronder twee solide
auto's, verplaatsbare bruggen en vrij
benzine voor de hele reis.
BOTSING
In september j.l. vertrokken de
twee auto's uit Londen; die van Cam
bridge lichtblauw geverfd en die van
Oxford met een donkerblauw kleurtje.
Via Parijs, Wenen, Belgrado en Bei
roet ging het naar Libanon, waar de
ondernemende jongelieden een onder
komen vonden in een meisjesschool.
Op een moment dat de meisjes met
vakantie waren wel te verstaan.
Naarmate de reis vorderde, leer
den de reizigers zich beter aanpassen
aan omstandigheden en klimaat.
Vaak sliepen ze onderweg in de
auto's, soms ook kregen ze een oude
garage toegewezen, waar ze hun wa
gens een tijdelijk onderkomen konden
geven en een beetje rust konden gun
nen.
Ondervinding- bleek ook hier de
beste leermeesteres. „We ontdekten
op een gegeven moment", zei Co
well, „dat je, wanneer je heel be
scheiden een plaatsje op de hooi
zolder vraagt, er altijd weer mede
lijdende mensen zijn die je hun
beste slaapkamer afstaan. Meestal
zijn het zorgzame moeders, die zelf
met het euvel van aankomende
zoons hebben te kampen. Ze vinden
het zo sneu dat je geen kussen van
kapok onder je hoofd hebt.
De grootste moeilijkheden kwamen
in het woestijngebied. Honderden ki
lometers door het rulle zand en on
der een ziedende zon. In de buurt
van Teheran reden de auto's onge
stoord door de onmetelijke zandvlak
te. Op een gegeven moment echter
stak er een stevige wind op en het
uitzicht was, door het opwaaiende
zand, niet al te best meer. „Geen
zorg", dachten de knapen, „de woes
tijn is groot en als er binnen een
straal van 100 kilometer een stuk
of tien auto's rijden is het veel". Op
hetzelfde moment botsten ze met een
klap op een solide vrachtwagen en
de Arabier die achter het stuur zat,
stak het hoofd naar buiten om zijn
mening te zeggen over de mentaliteit
van mensen, die maar denken dat
de woestijn van hen alleen is.
In Pakistan ontmoetten de knapen,
op een eenzame weg, een nogal on
guur individu, dat zich „koning van
de Islam" noemde en per se een lift
wou hebben. Toen aan zijn wens niet
voldaan werd, ging hij aan het stuur
hangen en trok de auto naar de kant
van de weg. De studenten keken el
kaar eens aan, hielden in vloeibaar
Engels krijgsraad en beloofden ten
slotte de man een lift, als hij zich
eerst liet fotograferen. Toen de last
post een meter of tien naar achteren
was getreden en zich voor het plaatje
in postuur had gezet, gaven de kna
pen vol gas en de Pakistaan had het
nakijken.
De studenten vierden Kerstmis in
Calcutta, reden daarna dwars door
Assam en passeerden zonder onge
lukken het gebied in Birma, dat door
rebellen onveilig wordt gemaakt.
S Bangkok werd bereikt. Maar de
laatste loodjes zouden het zwaars»
wegen. Toen de studenten namelijk
informeerden naar de gerichtste weg
naar Singapore, hoorden zy dat er
geen gerichtste weg was. Wel een
paar olifantenpaden. Geen auto zou
daar gebruik van kunnen maken...»
Gelukkig dook er een Amerikaanse
majoor op, die al eerder met de ver-
keersmogelijkheden op Malakka had
geëxperimenteerd.
„Probeer het maar", zei hij.
De studenten zetten koers naar het
olifantenpad, requireerden al hun
chauffeurstalent en slaagden er inder
daad in het oerwoud achter zich te
laten. In de jungle legden ze niet
meer dan 100 kilometer per dag af.
Vorige week rolden de twee auto's
Singapore binnen. Zes glimlachende
knapen stapten er uit. Er was geen
spoor van de oude rivaliteit tussen
Oxford en Cambridge te bekennen.
Vorige week konden wij vermelden,
dat in New-iYork het Dow-Jones-ge-
middelde de mijlpaal van 500 met een
kleine fractie passeerde, doch dat
daags daarna met iets minder dan
500 genoegen moest worden genomen.
Deze week is de stemming in Ame
rika steeds vast geweest en is het
koersgemlddelde belangrijk boven de
500 gestegen. Het was gisteren 512.67,
een all-iime record voor industriëlen.
De gemiddelden voor spoorwegen en
openbare nutsbedrijven deden zich ook
geiden en ook hier we/den alle vorige
hoogtepunten overschreden. Dit liet
uit de aard der zaak niet na zijn
invloed uit te oefenen op Amsterdam
en ons hoofdfonds kon dan ook, zij
het ook aarzelend, de grens van 700
passeren, terwijl dinsdagavond in de
avondbeurs 706 werd gedaan. Alles
bij elkaar dus deze week een koers-
verbctering van bijna 28 punten. Ook
Philips' aandelen lagen deze week
vast in de markt en boekten een
winst van 8 punten tot 347. Voor de
nieuwe werd een winst geboekt van
t punten tot 342. Uniïever verbeterde
van 366 tot 371, terwijl Aku's zich in
de loop van de week konden hand
haven, doch de laatste dag iets flauw
lu de markt lagen, waardoor per sal
do een verlies van 4 punten werd ge
boekt en op 329 sloten.
Van onze druk verhandelde binnen
landse industriëlen konden aandelen
Van de Bergh en Jurgens 3 punten
stijgen, terwijl van Berkel's Patent
mét een koersverbetering van 1.5 punt
genoegen moest nemen. Certificaten
Calvé waren op 319% 4% punt hoger,
doch Fokker sloot op 301 na een
opening van 302%. Van Gelder ver
loor U/4 punt en sloot op 1723/4, ter
wijl Hoogovens op 300% 2 punten la
ger waren. Nederlandsche Ford deed
het uitermate goed en steeg van 453
tot 480, terwijl Nederlandsche Kabel
8 punten aan het vorig slot toevoegde
en op 344 sloot. Ook Wilton Feyenoord
was beter en sjoot op 3045è. Op de
scheepvaartmarkt was het grote
nieuws de dividendverhoging van Nie-
velt Goudriaan van 15 tot 20% en de
aankondiging dat deze maatschappij
zal overgaan tot de emissie van 10
miljoen gulden kapitaal tegen een
koers van 150% met recht van voor
keur voor oude aandeelhouders, die
met één aandeel zullen kunnen in
schrijven op twee nieuwe. Dit bracht
direct een grote vraag naar aandelen
(Advertentie)
BABY POEDER
Nievelt Goudriaan teweeg, hetgeen
resulteerde in een koersstijging van
521 tot 600. Deze koers was blijkbaar
iets te hoog gegrepen, want de vol
gende dag werd op 585 afgedaan. Deze
feature was mede van invloed op
de notering van andere minder
Olie kromp deze week nog verder !n.
Belangrijk was deze week de handel
in claims Kon. Ned. Zoutind. en de
koers kon dan ook van ƒ901.— via
898.—, 930.—, 970.—. 980.— tot
1.010.stijgen. Vergeleken bij de
theoretische koers op basis van de
notering toen de emissie werd aan
gekondigd (860) duidt dit op een
koersstijging van 30% voor de oude
aandelen. Algemeen is men benieuwd
hoeveel er op de laatste dag voor
de claims zal worden betaald. De
stemming voor de binnenlandse indu
striëlen was over het algemeen zeer
gunstig en er werden van dag tot
dag belangrijke koersverbeteringen
druk verhandelde scheepvaartfondsen, j genoteerd, alko^wel a*.f"
- -1 eens met een verlies genoegen moest
worden genomen. Het is onmogelijk
waarvan Furness kon stijgen van 485
tot 495, Oostzee van 304 tot 319% en
Hillegersberg van 945 tot 1000. Opge
merkt dient nog te worden, dat on
danks deze formidabel lijkende
sprong. Hillegersberg nog altijd onder
gewaardeerd is, immers tegenover
ieder aandeel Hillegersberg staat een
bezit van vier aandelen Oostzee, ter
wijl zij bovendien ook nog andere
activa bezit.
SCHEEPVAARTEN
Van de druk verhandelde scheep
vaarten was het speciaal Van Omme
ren, die kon profiteren van een koers-
verbetering van 18 punten tot 292.
De overige deden het wat kalmer
aan en voor sommige valt zelfs een
lagere notering dan de vorige week
te signaleren. Holland Amerika Lijn
daalde per saldo 2% punt tot 204-V.t.
Kon. Java China Paket steeg daar
entegen van 192 tot 1991 i en KNSM
van 203% tot 205%. Kon. Paketvaart
daarentegen vaarde weer zeer goed
en steeg van 185 tot 193%. R'damsche
Lloyd was ex dividend 188% tegen
een vorig slot van 197%. Scheepvaart
Unies deden het ook vrij goed en slo
ten op 203 na een vorig slot van
198%, terwijl Scheepvaart Mij. Neder
land van 217s/4 tot 220 stegen. De cul
tuurwaren hebben een gunstige week
achter de rug. Hieraan zal ongetwij
feld niet vreemd zijn de omstandig
heid, dat in Indonesië een kabinet
tot stand is gekomen zonder dat hier
in de communisten werden opgeno
men. Om met de tabakken te begin
nen, kan worden geconstateerd, dat
Verg. Deli's van 138 tot 140% stegen
en dat Senembah na een vorig slot
van 93% voor de oude weer de pari-
koers bereikte. De nieuwe aandelen
Senembah verbeterden van 91 tot 98.
Van de suikerondernemingen boek
te HVA met een slot van 135% een
koerswinst van 6 punten. Java Cultuur
steeg 1% punt en Vorstenlanden bijna
1 punt, terwijl NISU onveranderd
bleef. Het hoofdrubberfonds, Amster
dam Rubber, boekte een verhoging
van 3 punten en sloot op 112*74. Van
de minder courante viel speciaal op
Oost-Java met een vooruitgang van
5 punten en Oostkust, die van 150%
tot 163 steeg, terwijl daarnaast Ser-
badjadi met een verlies van l:i/4 punt
en Vico met een verlies van 1% punt
genoegen moesten nemen. Verder vie
len deze week op de aandelen Billiton,
die van 289 tot 310 stegen. Ook beter
waren Cultuurbanken, die op 72 een
winst van 5 punten boekten.
Het koersverschil van Dordtsche en
Moeara Enim ten opzichte van Kon.
Tijdens een persconferentie, die in
Den Haag gehouden werd, maakte
de KLM bij monde van haar presi
dent-directeur, generaal I. A. Aler,
de plannen bekend, die zij voor de
komende zomerdienstregeling ontwik
keld heeft. Het belangrijkste nieuws
was, dat weer een nieuw aantal plaat
sen een rechtstreekse verbinding krij
gen met Amsterdam, namelijk War-,
schau, Luxemburg, Ankara, Kar-
tlioum en Palma. Het RLM-luchtnet
heeft nu een lengte van bijna 243.(KMI
kilometer en verbindt 115 steden in
72 landen.
Dank zij de uitbreiding van de
luchtvloot met vier Super Constella
tions L. 1049G, die zijn uitgerust met
vleugeltiptanks, en technische wijzi
gingen aan een aantal andere vlieg
tuigen zal het mogelijk zijn, vertelde
de heer Aler verder, om de productie
met 7 procent op te voeren tot een
gemiddelde van 1.150.000 ton-kilome-
ter per dag (vorig jaar 1.072.000). De
85 toestellen van de KLM-vloot zullen
per dag ongeveer 520 uur in de lucht
blijven, waarbij zij een afstand
afleggen van ruim 180.000 km (vorig
jaar 174.000), een afstand, gelijk aan
vier en een half maal de aardomtrek.
De technische wijzigingen aan de
vloot betreffen op de eerste plaats
vier van de 12 Super Constellations
L.1049E, die voorzien worden van
zwaardere motoren en vleugeltip
tanks waardoor zij het traject van
New York naar Amsterdam non-stop
kunnen overvliegen. Verder zijn de
veertien Convairs 340, die de KLM
bezit, op een dusdanige wijze omge
bouwd, dat zij nagenoeg gelijk zijn
geworden aan de ,,Metropolitain", het
allernieuwste snufje van de Convair-
fabrieken.
Het belangrijke traject Amsterdam
New York zat de komende zomer
weer drie maal per dag gevlogen
worden; Montreal wordt vier maal
per week bediend. Een van deze dien
sten loopt via Havanna door naar
Curacao, dat trouwens via Lissabon
en Santa Maria nog vier verbindin
gen krijgt met Nederland.
VERDERE PLANNEN
De frequentie van de dienst Tokio
wordt van twee op drie maal per
week gebracht, aan de diensten in het
Nabije Oosten is een nieuwe dienst
naar Bagdad toegevoegd, die ook An
kara, de hoofdstad van Turkije, thans
een KLM-verhinding geeft.
In Europa worden als nieuwe lij
nen geopend AmsterdamLuxemburg
(twee maal per week), Amsterdam
Palma (twee maal per week) en Am
sterdamWarschau (twee maal per
week). Op Londen zal in totaal niet
minder dan 77 maal per week ge
vlogen worden! Tenslotte wordt dit
seizoen een nieuwe dienst op Kar-i
thoum in de Soedan geopend en is
de frequentie van de dienst op Istan-
boul van 6 op 7, die van de dienst
op Damascus van 3 op 5 vluchten
per week gebracht.
Speciale aandacht heeft de KLM
besteed aan het luchtvrachtvervoer,
dat vorig jaar met 16 procent steeg
en waarvan een verdere groei in de
lijn der verwachting ligt. Op de dienst
AmsterdamNew York worden twee
speciale vrachtvluchten per week in
gezet, op de dienst AmsterdamLon
den 14. Op het overige Europese
luchtnet zullen bovendien in totaal nog
16 speciale vrachtdiensten gevlogen
worden.
Generaal Aler toonde zich zeer op
timistisch over de toekomst. Tegen
1960, wanneer de KLM haar straal
vliegtuigen in gebruik neemt, ver
wacht hij een verdubbeling van het
passagiersverkeer, een verdriedubbe
ling van het vrachtverkeer. Verder
vertelde hij, dat de KLM zich reeds
intensief bezig houdt met de voor
bereidingen van het „straaltijdperk":
eind 1957 hoopt de maatschappij op
Schiphol, een groot, nieuw gebouw te
kunnen openen, waar de bemanningen
zich in oefencockpits kunnen trainen.
alle koersverschillen binnen het be
stek van dit overzicht op te nemen
en voor de belangrijkste verwijzen
wij dan ook naar onderstaand koers-
overzicht.
EMISSIEMARKT
Op de emissiemarkt viel deze yeek
te noteren de uitgifte van 900.000,
Chemische fabriek Naarden tegen de
koers van 150% en zulks in de ver
houding van één nieuw op vier oude.
Op basis van de koers van j.l. vrijdag
en rekening houdende met een divi-
dendverschil kan de theoretische
waarde van een claim per aandeel
van 200.worden becijferd op
39.20. De eerste notering van deze
claims was 30.Verder vraagt de
Ho. Beton Mij. de aandacht met een
uitgifte van 3.375.000.4% 20-jarige
converteerbare obligaties tegen een
koers van 100%. Ook hier weer heb-*
ben aandeelhouders recht van voor-»
keur en wel in dier voege, dat het
bezit van 2.000.aandelen recht
geeft op 1.000.- obligaties. De con
versiekoers is 250%. Voor de claims
bestond zeer grote belangstelling, zo
dat de eerste dag geen afdoening tot
stand kwam en genoegen genomen
werd met een notering van 65.—
bieden. Op deze koers komt een obli-+
gatie te staan op 113%. Wat betreft
de nog uit de vorige week stammende
emissies, kan nog worden opgemerkt,
dat claims DRU van 121.via
127.en 130.de laatste dag
terechtkwamen op 131.tegenover
een theoretische waarde van 146.67»
De claims Indola zakten de eerste
dag al van 20.tot 12.en sloten
na even nog 13.te hebben be
reikt, uiteindelijk af op 12.
De staatsfondsen toonden het ge
bruikelijk beeld met hier en daar
kleine koersdalingen, terwijl verder
rond de obligatiemarkt het gerucht
de ronde doet, als zou de gemeente
Dordrecht binnenkort komen met een
2%% premielening van 12 miljoen
gulden. Gezien het verschil tussen de
rente, die men voor een gewone lening
moet betalen en de 2%%, welke ge
geven zal worden, vraagt men zich in
beurskringen af, of het bjj dit klein
verschil mogelijk zal zyn aantrekke
lijke premies te bieden.
(Advertentie)
Bankiert Anne 1884
EFFECTEN-COUPONS
OBLIGATIES
3
3—3'
3
3
3
3
3
3*/«
Ned. '62-'64
Ned. '47
Ned. '47 doll.l.
Ned. '37
Ned. Inveet.ce
Grootb.obl. '46
Ned.-Indië '37 A
Ned. '53
AANDELEN
Amsterdamsche Bank
Rotterdamsehe Bank
De Twentsche Bank
Nationale Handelsbank
Nederl. Handel-Mij
Alg. Kunstzijde Unie
v.d. Bergh's en Jurgens
Machinefabriek Breda
Van Gelder Zonen
Unilever
Nederl. Kabelfabr.
Philips' Gloeilampen
Kon. Ned. Hoogovens
Wilton Fijenoord
Intern. Gew.beton Bouw
Intematio
Billiton Mij II
Kon. Ned. Petroleum
Rubbelcult. Mij A'dam
Bandar Rubber Mij
Holland Amerika Lijn
Kon. Ned. Stoomb. Mij
Ned. Scheepvaart Ünie
Rotterdamsehe Lloyd
Kon. Java China Pak.v.
Ver. Vorstenl. Cult. Mij
Handelsver. Amsterdam
Ned. Ind. Suiker Unie
Senembah
AMERIKAANSE FONDSEN
Anaconda Copper M. C. 81 5 8 87 5*8
Bethlehem Steel Corp. 159 1 2 163 1 2
General Motors 47 5/8 49
International Nickel 92 92 3 4
Republ. Steel Corp. 48 1 4 46 5/8
United States Steel Corp. 58 5 8 59 7 8
Cities Service Comp. 63 3/4 65 7U
Shell Union Oil Comp. 77 5 8 79 3'4
Tide Water Ass. Oil C. 39 1'4 43 7
Southern Pacific Comp. 59 1/2 59 1 2
Union Pacific Railr. C, 184 lyS 18418
13/3 '56
20/3 '56
99 3/8
98 15'16
98 15 16 98 5«
96 5 8
96 1/2
96 7/16
96 14
t. 99
96 3/4
99 9/16
96 38
96
96 1/16
102
102 5 8
250
240
227 3'8
226
247 3 8
238 1 2
149 3 4
150
220 1/2
222 1 2
333
329
300 1/4
301 1-4
209
208 1 2
274 1/2
272 3 4
368
371
336
344
339 1 2
347
310
310 1 '2
300 1/2
304 5 8
153
157
145
149
289
310
685
700 3 4
109 3/4
1123 4
169
169
207
204 1/4
203 1 2
205 1/4
198 U2
203
197 1,2
186 1 '2
192
199 5 "8
39 3 4
40 1 2
129 1 2
135 1 2
82
82
138
140 1 4
93 12
100