c
PASSIETIJD DER KERK
Nieuwe ster onder de
verkeersvliegtuigen
ENCYCLOPEDIE VAN
HET CHRISTENDOM
yprioten demonstreerden in Londen
Jong leven in het nest
Van wie was
die tekst....?
Zullen de Electra s 75pCt. van het
luchtverkeer gaan verzorgen
NOG NIET ge*
GEBOUWD
Atoomcentrum op
Philippijnen
Katholiek deel
nu verschenen
Vlicgdekschip het
geduchtste wapen
Pikken Bruines j)lUYgnkrOniek
ID
DAG
/AN ZATERDAG 17 MAART 1956
15
1.1/IJ gaan nu de Laatste paar
weken betreden, die ons
nog van het Paasfeest scheiden.
Nu wijkt uit de gebeden en ge
zangen der liturgie de klacht
van de lijdende Verlosser steeds
sterker door. In de kerken wor
den de kruisen en de heiligen
beelden bedekt met de paarse
doeken van rouw en boete. Wan
neer wij onze aandacht meer en
meer gaan richten op de lijdende
Verlossertreden de hc'ligen te
rug en hun beelden worden daar
om bedekt. Ook de schittering
der kruisen wordt omhangen
door het stemmig en somber
paars.
In vroeger eeuwen toen de over
weging van 's Heren Passie nog
dieper indruk maakte op de gelo
vigen en dezen intenser meeleef
den met het kerkelijke gebeuren,
werd in deze laatste veertien da
gen het vasten nog verscherpt. In
die dagen, toen de wereld nog geen
haast had zoals nu, gunden de ge
lovigen zich de tijd voor de toen
soms zo lange plechtigheden. Zij
hadden niet alleen oog voor de
uiterlijke kentekenen van de Pas-
sietijd, maar verstonden beter dan
wij de taal der liturgie. Wanneer
zij in de lessen der H. Mis lazen
over de Niniviten, die boete deden
wanneer zij Jeremias' klacht over
het volk, dat God, de bron van
levend water had verlaten, wan
neer zij de klachten van de Lij
dende Verlosser beluisterden, dan
zeide dit hun iets meer dan een
herinnering aan het historische ge
beuren en pasten dit op zichzelf
toe. De overweging van 's Heren
lijden in de weken voor het Paas
feest bracht in veler gemoed een
vernieuwing, een ommekeer tot
stand.
De openbare zondaars waren
reeds van het begin van de vas
ten „in zak en as" hun boetetijd
ingegaan, zeker nu in de lijdens
weken sloten de anderen zich daar
bij aan. Wat men in zijn geestelijk
leven doorvoelde, had zijn invloed
op de samenleving; het waren we
ken van vergevingsgezindheid, van
opruimen van twisten en veten,
van kwijtschelding van schuld en
onrecht. De vorsten gaven het
voorbeeld en begenadigden vele
gevangenen; de rechtspraak rust
te tot na de Paastijd. Zij beoog
den daardoor een tastbare hulde
te brengen aan de goedheid van
God, die door het offer van Zijn
Zoon vergeving geschonken had
aan de zondige wereld.
De beroemde abt van Solemnes,
Dom Guéranger, schrijft in zijn
boek over het liturgisch jaar: ,,Te-
genwoordig oefent de heilige litur- S
gie deze invloed op de gemeen- S
schap niet meer uit; de godsdienst i
heeft de wijk genomen naar de ge- i
trouwe zielen." J
Maar toch vragen wij onj af, of
niet de belangstelling groeiende is
zij het dan misschien nog maar
bij „de getrouwe zielen". En dan,
de Passietijd is ook heden nog
het begin van de Paastijd, de tijd
van grote zieleschoonmaak, de tijd S
van grote terugkeer voor velen, i
Nu zou de boetestemming van „de J
getrouwe zielen" de grote gemeen-
schap der Kerk kunnen bevruch- J
ten, de overweging van 's Heren
Passie de verhardheid en onver-
schilligheid kunnen treffen en ver-
breken. Daarom moge de ernst der
Kerk, die zich bekleedt met de S
paarse sluier van rouw en boete, S
niet ongemerkt aan de gelovigen
voorbijgaan. Niet de luidruchtig- i
heid en lichtzinnigheid van een on- J
gelovige wereld voert tot waar ge- J
luk, maar de inkeer tot God, de
overweging van 's Heren Passie,
waardoor wij werden tot verloste
mensen.
(Van onze luchtvaartmedewerker.)
Dezer dagen heeft de KLM, na reeds enige tijd geleden bekend te hebben
gemaakt, dat zjj een optie had op de Lockheed Electra's, medegedeeld, dat
Zij twaalf van dit nieuwe type verkeersvliegtuig definitief heeft besteld.
De KLM was in dit opzicht de eerste niet-Amerikaanse maatschappij, die
een bestelling op de Electra's plaatste en hieruit mag men constateren, dat
onze nationale luchtvaartmaatschappij niet alleen de steeds verdergaande
ontwikkeling in de vliegtuig-industrie met argus-ogen volgt, maar ook be
sluiten neemt, die haar van een vooraanstaande plaats onder de wereld
luchtvaartmaatschappijen verzekeren.
gemeenlijk kleine afstanden worden
Het is vreemd gegaan met deze
Lockhead-Electra's. Nog voordat er
ook maar een lijntje op het papier
stond voor de bouw van dit nieuwe
type verkeersvliegtuig, waren er
reeds maatschappijen, Amerikaanse
uiteraard, die bestellingen op de
Electra plaatsten. Zodoende was men
reeds bij voorbaat van een sukses
verzekerd en gaf dit de directeur
van de Lockheed-fabrieken zelfs aan
leiding te voorspellen, dat de Electra's
in de toekomst 75% van het wereld-
luohtverkeer zullen gaan verzorgen.
In feite is het nu eigenlijk zo, dat
de Electra nog niet eens bestaat, al
leen slechts op papier, maar de roem,
die er reeds van is uitgegaan heeft
waarschijnlijk ook de KLM tot aan
koop doen besluiten.
De Electra is uiterlijk een. normaal
vliegtuig, een laagdekker met vier
motoren. Zij kan echter 85 personen
vervoeren en biedt in de vleugels
plaats voor 20.000 liter brandstof. De
motoren zijn schroefturbines, die elk
zen vermogen hebben van 3800 pk,
wat bij een startgewicht van 50.000
Silo zeer zeker wel nodig zal zijn.
TWEELEDIG DOEL.
Deze motoren, waarschijnlijk van
'.et type Allisson 501, al wordt er nog
jnderhandeld met enkele Engelse
Irma's over andere typen motoren,
jebben reeds een proeftijd achter de
lug. Zij worden namelijk ook gebruikt
jij een van de Amerikaanse trans
portvliegtuigen, ook een produkt van
Lockheed, zodat men over volkomen
juiste en uitgebreide gegevens be
schikt.
De Electra zal een maximum-vlieg-
bereik van 4800 kilometer hebben,
waarbij echter slechts 66 passagiers
vervoerd kunnen worden. Daar staat
Segenover, en dit is waarschijnlijk de
Zeden, dat de Electra een sukses gaat
gorden, dat zij geschikt is zowel voor
Jorte en lange afstanden. Derhalve
Jijn de luchtvaartmaatschappijen in
Europa en de KLM staat hiervan
Jls nummer 1 op de lijst met dit
toestel zeer gebaat, omdat in Europa
De Electra heeft een maximum
snelheid van 720 kilometer per uur
met een kruissnelheid van om en
nabij de 650 kilometer. Deze snelheden
liggen weer belangrijk hoger dan b.v.
van de Convair, waardoor de af
standen, speciaal in Europa, weer
sneller kunnen worden afgelegd en
da continenten, figuurlijkerwijs ge
sproken, weer dichter bij elkaar
komen te liggen.
AFLEVERING IN 1958.
John Costello, de Ierse eerste mi
nister, heeft donderdag halverwege
een toespraak voor de nationale pers
club te Washington bekend, ,,de ver
keerde tekst in handen te hebben ge
kregen.
Hij onderbrak een boeiende schil
dering van de Amerikaanse banden
met Ierland en wendde zich tot de
Ierse ambassadeur aan zijn zijde,
wien hij verstoord toevoegde: ,,Dit is
de verkeerde rede". Zich daarna weer
tot zijn gehoor richtend: ,,Ik ben bang
dat ik een grote flater begaan heb.
Dit was niet de goede tekst." De pre
mier bekende, dat het dc tekst was
van een rede. die hij later op de dag
voor de Amerikaanse senaat zou uit
spreken. Na hartelijk met zijn gehoor
te hebben meegelachen, kreeg Cos
tello de goede tekst in handen en be
gon opnieuw.
(Advertentie)
Op de Electra, slechts nog werke
lijkheid op papier, in 1955 ontworpen
in opdracht van de Amerikaanse
luchtvaartmaatschappij American
Airlines, zijn thans reeds over de 100
bestellingen geplaatst.
De romp van de Electra, 31.75 meter
lang, is zeer ruim gebouowd, maar
loopt vrij puntig toe, de vleugel heeft
een spanwijdte van ruim 30 meter en
een oppervlakte van 120 vierkante
meter. De KLM hoopt dit nieuwe type
vliegtuig in het begin van 1958 in te
zetten op haar routes over de wereld.
Dan zal zij wederom haar vooraan
staande plaats onder de wereldlucht
vaartmaatschappijen handhaven, een
plaats, die zij om de voortvarendheid,
waarmee zij werkt, ten volle verdient
en hopelijk t.z.t. kan uitbuiten.
(Nadruk verboden.)
De Amerikaanse regering heeft be
kendgemaakt dat binnenkort een Azi
atisch centrum voor atoomonderzoek
zal worden opgericht in de Philippy-
nen. De bouw van dit centrum zal
ongeveer 20 miljoen dollar vergen en
zal worden gefinancierd uit het spe
ciale Amerikaanse fonds voor bui
tenlandse hulp van 100 miljoen dol
lar.
Het atoomcentrum wordt door de
Amerikaanse regering aangeboden
aan de Aziatische leden van het Co-
lomboplan en gedetailleerde plannen
van dit centrum zullen worden voor
gelegd aan de ministersconferentie
van deze organisatie, die in de ko
mende herfst in Wellington, Nieuw-
Zeeland, zal worden gehouden.
(Advertentie)
Hy die zich een werk over het
katholicisme wil aanschaffen heeft
op het ogenblik een embarras du
choix. Paul Brand heeft een ency
clopedie van deze aard voor twee
derde voltooid. Pax iaat aflevering
na aflevering verschijnen van haar
breed opgezet werk „Catholica". En
nu komt Elsevier met een kloek
boekdeel, onderdeel van een Ency
clopedie van het Christendom, waar
in de katholieke visie op tal van
vraagstukken, personen, verschynse-
len naar voren komt. Inzoverre
staat deze laatste uitgave dus op een
ander plan, omdat ze een tweeluik
vormt, waarby een nauwe samen
werking tussen katholieken en niet-
katholieken tot stand kwam.
De gezamenlijke redactie van het
geheel werd gevoerd door de Evan-
gelisch-Lutherse hoogleraar Dr. C.
W. MÖnich en de hoogleraar aan
hetphilosophicum te Warmond prof.
Dr. J.C. Groot. Onlangs verscheen
het protestantse deel, thans zag het
katholieke het licht. Dit deel wil dus
ook een zo volledig mogelijke infor
matie geven vanuit het katholieke
standpunt, maar die is niet gezet in
de strijdbare toonaard van een vroe
gere periode. We vinden er de nieu
we tot beter begrijpen gestemde hou
ding van de nieuwe tijd in terug.
Als hier bijvoorbeeld aan Luther, de
ketter, de eer wordt gegeven een
diep religieus mens van grote be
gaafdheid naar hart en geest te zijn
geweest, dan steekt dat wel af te
genover hetgeen in katholieke kring
nogal eens over de opstandeling werd
bewêerd. Duidelijk wordt ook ge
zegd, dat de Katholieke Kerk waar
dering heeft voor de innigheid en
warmte van de geloofsinnerlijkheid
in vele protestantse gemeenschap
pen alsook het grootse, dat werd
verricht op het gebied van in- en
uitwendige zending, sociale, culturele
en politieke vormgeving, de vele
verworvenheden in bijbelwetenschap,
kerkmuziek, kerklied, spiritualiteit
en levensstijl. Waarnaast ook de me
ning niet wordt verzwegen, dat aan
het beginsel van het protestantisme
zelf de verbrokkeling in zoveel opi-
niet te wijten is. Oecumenische ge
zindheid mag natuurlijk niet leiden
tot verdoezeling van principes. Dit
geschiedt dan ook niet, maar het ge
heel is toch van die aard, dat ook
niet-katholieken zonder gekwetst te
worden van deze langere en korte
uiteenzettingen kunnen kennis ne
men.
Het boek is, ook naar papier en
druk, duidelijk in twee delen ver
deeld. Eerst vindt men uitvoerige
overzichten en historiografieken, wel
ke ook encyclopedische waarde be-
Advertentie)
1 yprische studenten en arbeiders
wt Engeland hebben op het Plein
bij de parlementsgebouwen in En
geland, waarin op dat moment door
het „House of Commons" de kwes
tie Cyprus werd behandeld, een
vreedzame demonstratie gehouden,
waarbij zij zoals de foto laat zien,
borden meedroegen met opschrif
ten die verzochten om vrijlating
van de door de Engelsen verbannen
aartsbisschop Makarios.
zitten. Zo is er een vergelijkende ca
non van de Bijbelboeken en een his
torisch overzicht van de inhoud. Zo
geeft professor Nolet een beknopte
geschiedenis der Pausen bij de vol
ledige lijst. Zo zien we het Oude en
Nieuwe Testament en ook de geschie
denis der Christenheid in gekleurde
grafieken uitgebeeld. Zo vinden we
een wereldoverzicht van de gods
dienstige samenstelling der wereld
bevolking. Er is een vergelijkend
overzicht van de Eucharistische vie
ring in de verschillende Christelijke
groeperingen, een overzicht van de
bouwstijlen der kerken, een Canon
der Heiligen. De katholieke leer, de
velerlei vormen van katholieke ac
tiviteit op politiek eri maatschappe
lijk gebied, ook de verhouding tot
Israël' èri tot dë niet - katholieke
godsdiensten komeruin. dit uitgebrei
de compendium in behandeling.
Het tweede en grootste deel van
het boek vormt dan de eigenlijke sys
tematische encyclopedische uitleg
van een groot aantal trefwoorden.
Het is ondoenlijk en ook niet de be
doeling van zo'n werk alles systema
tisch te gaan lezen en beoordelen.
Steekproeven maken echter reeds
duidelijk, dat hier door uitgelezen
deskundigen een schat aan verant
woorde voorlichting is bijeengebracht
alles tot op de nieuwste tijd bijge
werkt. Zo is de laatste bisdommelij-
ke indeling reeds verwerkt in de
tekst, zo is de hervormde Goede-
Weekviering ook al gememoreerd.
De beknopte vorm, waarin een en an
der moet worden gegeven, staat aan
de duidelijkheid en degelijkheid niet
in de weg. Wij wijzen bij wijze van
voorbeeld op een verhandeling van
professor Weterman over de ontwik
keling der Maria-leer, aan wat pro
fessor Teilegen zegt over de moraal
der beroepen, aan de beschouwing
van Dom. Verheul over de Eucharis
tie.
Er zal altijd te wensen over blij
ven. Bij de behandeling van persoon
lijkheden, die in het huidige katho
lieke leven van ons vaderland een
rol spelen, is men wel erg sober
gebleven. Een Van Duinkerken en
Knuvelder mochten zeker niet ge
mist worden en ze worden dan ook
gekenschetst, maar een Aalberse, 'n
Rogier, een Romme, die toch zeker
ook iets betekenden of betekenen
voor de vormgeving an de huidi
ge katholieke samenleving, hadden
o.i. eigenlijk niet mogen ontbreken.
Het volmaakte kunnen we op deze
wereld niet verwachten. Deze aan
merking verhindert niet onze grote
bewondering uit te spreken voor het
geen hier tot stand is gebracht. De
ze bewondering kan zich ook uitstrek
ken tot de eminente uitvoering van
dit werk. Druk, illustraties, zijn door
Elsevier verzorgd op een wijze, wel
ke dit boekwerk tot een sieraad
maakt. Kaarten en platen zijn met
smaak en inzicht bij elkaar gezocht
en alleen daarom is het reeds een
genot dit boek ter hand te nemen.
De Amerikaanse minister van ma
rine, Charles Thomas, heeft meege
deeld, dat het belangrijkste wapen
van de Amerikaanse vloot het nieuwe
vliegdekschip van de Forrestal-klasse
is. Tot de bouw van vijf van deze
schepen was machtiging verleend.
Thomas onthulde, dat deze „mobiele
vliegbases" een snelheid van onge
veer 64 km per uur zullen hebben.
Zij zouden zeer moeilijk te vinden en
te treffen zijn.
(Advertentie)
Official D.K.W. Dealer
GARAGE C. MEYER ZONEN, Wassenaarstraat 10-12 Tel. 653,
Bergen op Zoom. GARAGE VAN DONGEN-JONKERS,
Wilhelminasingel 42, Tel. 5544-5545. Breda. Al'TOHOBlEL-
BEDRIJF VERHOEVEN, Brugstraat 34, Tel. 3768, Roosendaal.
Imp. Hart Nibbrig Greeve N.y,
Parkstraat 91 - Den Haag
Ik zal mijn licht eens even laten
schijnen in het probleem van de zif
ting van jonge duiven in de nesten.
Platte pieperkes zie ik het liefst wel
gedaan, met gespannen krophuidje,
waar de gele duivenmelk doorheen
schemert, tevreden van de deugd die
het doet, verzadigd en wel onder de
warme dons te liggen groeien. De
jonge duif groeit terribel hard!
Geen enkel zoogdier en geen enkele
andere vogel ziet kans om, zoals de
jonge duif, haar geboortegewicht te
verdubbelen in tweemaal vier en
twintig uurHet jonge konijn en
de jonge eend, die toch eveneens als
uiterst „groeizaam" te boek staan,
doen er ongeveer driemaal zo lang
over.
De duivenmelk ontleent haar enor
me voedingswaarde enerzijds aan
haar hoog gehalte dierlijk eiwit, an
derzijds aan haar rijkdom aan vita
mines en mineralen. Wat ik persoon
lijk altijd als een goed teken be
schouw is dat de jonge mannekens,
reeds tegen de tijd dat ze geringd
moeten worden, laten zien dat ze be
sef en karakter hebben. Besef van
wat er in grote trekken om hen
heen gebeurt, ze moeten de blauwe
hemel niet voor een doedelzak aan
zien, en karakter om daar zo nodig
positief op te reageren, 't Is een fijn
stukske dat ik aan 't schrijven ben
en niet zo makkelijk om te begrijpen,
maar pakt ge zo'n plat jong bij de
bek, dan moet het niet als Lamme
Goedzak laten begaan, maar zich door
trekken en wringen te weer stellen.
Die dat doen zijn doorgaans de slecht
ste niet. Denk niet dat het ver ge
zocht is. Probeer het en kontroleer of
ik gelijk heb, ja of nee.
Dikke of dunne poten bij 'het ringen
zijn meer dan wat anders een kwes
tie van het betreffende ras van dui
ven. Bij de mensen komt dat ook
voor. Er zijn er met een buik als een
bierton en benen als een Senegalees.
Ondertussen: niet dik of dun zijn van
belang. En grof is even fout als zwak.
Fijn en sterk moeten ze zijn, in de
betekenis van vitaal. Maar dat is op
een leeftijd van een dag of acht nog
zo makkelijk niet te bekijken, daar
moet ge effenaf een hele fijne voor
zijn.
Een paar dagen later komt de ge
vaarlijke periode. Hebben ze het geel
(of de mazelen D.B.) onder de
leden, dan komt het er nu uit.
Betreft het jongen van bewezen goede
kwekers, die men coute que coute
wil redden, dan is daar, door penselen
met trypafglavine tegenwoordig
wordt veel werk gemaakt van twee
nieuwe middelen, het Duitse osmaron
B en het Amerikaanse enheptin van
Lederle wel iets tegen te doen.
Betreft het jongen van zo maar
gewone duiven, dan ziften de onfor
tuinlijke diertjes zichzelf uit. De spuit-
poep en in 't nat liggen, kriepen en
piepen enz. maken de vooruitzichten
er niet beter op. Zulke jongen, daar
loer ik niet op, al zeg ik het zelf.
Het kan zijn dat het komt doordat
de azende oukens kunstmest of over
matig veel groensel gepikt hebben,
of bijv. teveel pieren. En dan loopt
het doorgaans nogal los. Het kan ook
zijn dat darmparasieten e.d. de oor-
zaak zijn. Nu dan zijn wij verder
van huis, voelt U wel.
Er zijn tegenwoordig moderne ge
neesmiddelen (Haarlemmerolie e.d. -
D.Br.) waarmee wij de infectie
ziekten in korte tijd de baas kunnen
worden. De vraag is echter of het
verstandig is, reeds aan nestjongen
te gaan dokteren. Er worden toch al
zo weinig goeie gekweekt. Die van
nature de meeste weerstand hebben
worden niet ziek of knappen zonder
medische hulp weer spoedig op.
En mocht er eens een toekomstige
kampioen tussen zitten, zal die door
de spuiterij etc. niet al te zeer ach
terop geraakt zijn of een zwakke
plek over houden, met het gevolg
dat hij op de concoursen toch nooit
meer boven de middelmaat uitkomt?
Voor de kweek zijn zulke mannen
wel goed, maar wie kan het eraan
bekijken?
Opruimen is, als ze nog zo jong zijn
en het loopt dan al mis, de beste
remedie. Selectie van piepers op een
leeftijd van vier weken de leeftijd
waarop ze gespeend worden is een
aangelegenheid waar veel meer werk
van gemaakt zou moeten worden dan
door de bank gedaan wordt. Jongen
van niet-twijfelachtige ouders, 't is
te zeggen de goeï, vaders en moe
ders waarvan wij weten dat het niet
slecht gepakt heeft, genieten onze
speciale belangstelling.
Betreft het bewezen goede kwekers,
betracht dan toegeeflijkheid met de
speen-oude piepers. Bedenk wel dat
een duifje van vier weken oud nog
ten enenmale onvolgroeid is. Er gaan
nog minstens twee jaar overheen,
eer wij de postduif als volwassen
kunnen beschouwen.
Kromme graten kunnen recht vlie
gen, gebrekstekens in de pluimen,
een verkleurde streep dwars over de
staart overblijfsel van een paar
kwade dagen enz. enz. verdwijnen
bij de eerste grote rui de beste.
Ik wil niet beweren dat men er een
stelregel van maken moet, min of
meer miskweekte beestjes builen de
keukendeur te houden. Wat ik wel
beweer is dat de afstamming prima,
ik bedoel primair moet zijn, als U
voelt wat ik bedoel.
Let maar eens op welke jongen op
publieke verkopingen het meeste geld
opbrengen. Die van de kraaien en
de eksters niet. Er is I niemand die
er op loert zyn kotten daarmee te
bevolken.
Ook bij geringe plaatsruimte op
het kot zou ik liever eeti niet al te
beroerd opgekomen jong van de goei
een eerlijke kans geven, dan een ge
woon jong van gewone ouders, gelijk
er zoveel zijn in de duivenwereld,
maar waar ge geen prijs van een
frank mee verdienen kunt.
Werkelijk duivenmelkers, zoals den
Dikken Bruinen, die dwars door een
duif heen kijken, selecteren hun speen
oude jongen op de ogen, op de kelen,
op wringen en trekken met de bek
ken, op de hechtheid van de kassen
en op de stevigheid van de vleugels.
Al deze kwaliteiten kunnen er, bij
een min of meer miskweekt beestje
van de goeie, om zo te zeggen aai
de buitenkant op liggen.
Voor de door veel ervaring ge
scherpte kennersblik wel te verstaan.
In kringen van wetenschappelijk
In kringen van wetenschappelijk
erfelijkheidsonderzoekers is men vele
jaren geleden reeds tot de overtuiging
gekomen dat deze in de rationele
kwekerij en fokkerij niet ontbqerd kan
worden. Waarbij het tamelijk onver
schillig blijft of die blik het voor
recht is van een professor in de boot-
aan-nie dan wel van een ongelet
terde betere soortenkweker.
De treffendste bewijzen van de juist
heid van deze opvatting levert uitge
rekend de duivensport. Grote pupillen,
weinig tekening en weinig kleurscha
kering (weinig korrelatie noemen ze
dat) in de iris, duiden op afwij
kingen.
Ronde, hijgende keelgaten wijzen
eveneens op fouten. Ik heb er nog
maar weinig in handen gehad, die
als jong van vier weken hijgden en
piepten en op latere leeftijd een
smalle spleet en een rustige, sterke
ademhaling vertoonden.
Ziezo, dat was het.
Als we straks de jongskens gaan
spenen, letten wy vooral op of re
de drinkpot weten te vinden. Nie4
dom is, meerdere kleine drinkpotje*
op de vloer van het hok te zetten.
In zo'n klein potje zien zij rapper
het water en steken er al spoedig hnn
snaveltjes in.
Ge kunt ze natuurlijk ook In banden
pakken en ze met de kop in het wa
ter steken, maar dan moeten ze toch
al redelijk dorst hebben, willen ze
niet tegenstribbelen en doen wat de
bedoeling is dat ze zullen doen.
Ook niet vergeten grit en andere
kalkstoffen ter beschikking te stellen.
Tegenwoordig wordt er ook gewerkt
met kaas!
Jongen met flauw beenderengestel
en die wel eens door de poten vallen
schrijft konfrater Jacobus hebben
doorgaans gebrek aan kalk. Bevoegde
personen beweren dat kalk in onvol
doende hoeveelheid in de granen aan
wezig is en er wordt dan aangeraden
door toevoeging van een of ander
produkt deze behoeften te dekken.
Geklopte kalk zoals wij deze samen
met grit en roodsteen verstrekken,
wordt naar het schijnt niet geadver
teerd, ik bedoel geassimileerd. (D.
Br.) en komt dus daarvoor niet in
aanmerking. Er werd dus uitgezien
naar een voedingsproduct dat per
centsgewijs veel opneembare kalk be
vat en daarvoor komt kaas wel bij
zonder in aanmerking. Kaas bevat
immers het achtvoudige aan kalk te
genover de beste graansoorten en het
schijnt dan ook dat het dagelijks toe
dienen van een stukje kaas de beste
resultaten zou opleveren.
Piet de Leeuw zaliger gedachtenis
gaf ze van tijd een stukske spek,
maar dat was dan meer als ze ge
plaagd zaten met de reutel. In de
oorlogsjaren spaarde de goeie Piet
het uit zijn eigen mond.
Spijtig dat hij het sukses van zijn
Hermans'en van Luythaegen op
andere hokken niet meer heeft
mogen beleven.
Alle ma ai goeie.
DIKKEN BRUINE.
De automobilisten zullen uit Frankrijk emi
greren. Een Parijse vriend heeft het hen in
één van de 1001 bistro's zelf horen zeggen en
hij heeft het oOs schielijk laten weten.
De reden van deze voorgenomen vlucht is het Franse
regeringsplan om de belasting op auto's weer maar
eens te verhogen. En nu goed.... De staat wil de Franse
jongens dertig gulden per belasting-paardekracht laten
betalen. Voor de kleine Renault (het „viertje") bete
kent dat jaarllijks 120.Voor de Citroën 11 wordt de
belasting 330.en de zwaardere wagens (de Chevro
let, de Pontiac, de Plymouth en andere kastelen) krijgen
600.tot 750 op het dak.
Verder betaalt men voor de gewone benzine al dik
zestig centen per liter en voor de super 0.67. De Fran
sen hebben dus zonder die belasting al een dure aan
hun auto, te meer als men weet dat ze vlot 800.
moeten dokken voor een revisie en dat de garagehouders
even vlot uurlonen van zes tot zeven gulden rekenen.
Slimmeriken hebben uitgerekend dat het rijden van
een wagen in de middenklasse per kilometer dertig cent
kost, de komende belasting nog niet meegeteld.
De getergde automobilisten hebben al niemand min
der dan Poujade geraadpleegd, die ijverig heeft ver
klaard, dat de auto-belasting een revolutie zal beteke
nen
Maar men vreest dat de inhalige Franse staat zich
niet door Poujade bang zal laten maken.
wel een heel klein rollertje opzij, maar dat wordt tijdens
het rijden binnengehaald en dient praktisch alleen als
een parkeersteuntje.
Hier staat ie op het plaatje: Een grensgeval. Een
auto van alleen maar minima. Of een scooter van al
leen maar maxima. De fabrikanten houden het op het
laatste: Maximum aan comfort, maximum aan stroom
lijn, maximum aan voordeel, maximum aan proper
heid, maar al die maxima alléén voor de jongens, die
tot dusver op een kale, koude motor moesten rondrijden.
„Echte" automobilisten lachen een beetje misprijzend
als zo'n ding auto wordt genoemd. Maar voor ontelbaar
vele anderen betekent zo'n voertuigje eindelijk motor
rijden zonder vast te vriezen aan het zadel en zonder
dat hun schoenen vol staan van de regen.
Het feit, dai alle grote fabrieken zo vlugjes met kleine
u daar straks zei,
Heb ik het goed verstaan toen
dat u een beetje bijziende was?
Weer een minimum-auto
De Tsjechische Jawa heeft een „auto" uitgebracht,
die strikt genomen slechts twee wielen heeft. Er zit nog
maten auto's uitkomen, bewijst, dat ze een groot ver
trouwen m hun toekomst hebben.
Geen pilletjes s.v.p.
De Amerikaanse politie is een campagne begonnen
tegen het gebruik van opwekkende pilletjes, die vooral
door chauffeurs van dikke vrachtwagens worden geslikt
om wakker te bliiven. De pillen worden zonder beding
in beslag genomen.
De actie is begonnen, nadat verschillende chauffeurs
hadden verklaard, dat ze waan-voorstellingen kregen
als ze een paar van die pilletjes op hadden.' Dan zagen
ze ineens geweldige slangen in hun cabines, die hen
probeerden te bijten en verder lange rijen vracht
auto s voor hen op de weg, waar niemand anders
reed... Ze haalden de gekste manoeuvres uit om de
denkbeeldige gevaren uit de weg te gaan.
Vier-tieurs DKW
De DKW-vrienden hoeven nu ook niet meer terug te
gaan staan als het gesprek over de voordelen van vier-
deurs auto's gaat lopen. De grote DKW (3-6) is er sinds
kort me< uitgerust. De fabriek kondigde de nieuwigheid
al pronkerig aan tijdens de automobiel-tentoonstelling
te Frankfurt, maar niemand had in de gaten, dat men
er zo snel werk van zou maken. Maar jawel, 'hij rolt al
van de lopende band.