c PASSIETIJD DER KERK Nieuwe ster onder de verkeersvliegtuigen ENCYCLOPEDIE VAN HET CHRISTENDOM yprioten demonstreerden in Londen Jong leven in het nest Van wie was die tekst....? Zullen de Electra s 75pCt. van het luchtverkeer gaan verzorgen NOG NIET ge* GEBOUWD Atoomcentrum op Philippijnen Katholiek deel nu verschenen Vlicgdekschip het geduchtste wapen Pikken Bruines j)lUYgnkrOniek ID DAG /AN ZATERDAG 17 MAART 1956 15 1.1/IJ gaan nu de Laatste paar weken betreden, die ons nog van het Paasfeest scheiden. Nu wijkt uit de gebeden en ge zangen der liturgie de klacht van de lijdende Verlosser steeds sterker door. In de kerken wor den de kruisen en de heiligen beelden bedekt met de paarse doeken van rouw en boete. Wan neer wij onze aandacht meer en meer gaan richten op de lijdende Verlossertreden de hc'ligen te rug en hun beelden worden daar om bedekt. Ook de schittering der kruisen wordt omhangen door het stemmig en somber paars. In vroeger eeuwen toen de over weging van 's Heren Passie nog dieper indruk maakte op de gelo vigen en dezen intenser meeleef den met het kerkelijke gebeuren, werd in deze laatste veertien da gen het vasten nog verscherpt. In die dagen, toen de wereld nog geen haast had zoals nu, gunden de ge lovigen zich de tijd voor de toen soms zo lange plechtigheden. Zij hadden niet alleen oog voor de uiterlijke kentekenen van de Pas- sietijd, maar verstonden beter dan wij de taal der liturgie. Wanneer zij in de lessen der H. Mis lazen over de Niniviten, die boete deden wanneer zij Jeremias' klacht over het volk, dat God, de bron van levend water had verlaten, wan neer zij de klachten van de Lij dende Verlosser beluisterden, dan zeide dit hun iets meer dan een herinnering aan het historische ge beuren en pasten dit op zichzelf toe. De overweging van 's Heren lijden in de weken voor het Paas feest bracht in veler gemoed een vernieuwing, een ommekeer tot stand. De openbare zondaars waren reeds van het begin van de vas ten „in zak en as" hun boetetijd ingegaan, zeker nu in de lijdens weken sloten de anderen zich daar bij aan. Wat men in zijn geestelijk leven doorvoelde, had zijn invloed op de samenleving; het waren we ken van vergevingsgezindheid, van opruimen van twisten en veten, van kwijtschelding van schuld en onrecht. De vorsten gaven het voorbeeld en begenadigden vele gevangenen; de rechtspraak rust te tot na de Paastijd. Zij beoog den daardoor een tastbare hulde te brengen aan de goedheid van God, die door het offer van Zijn Zoon vergeving geschonken had aan de zondige wereld. De beroemde abt van Solemnes, Dom Guéranger, schrijft in zijn boek over het liturgisch jaar: ,,Te- genwoordig oefent de heilige litur- S gie deze invloed op de gemeen- S schap niet meer uit; de godsdienst i heeft de wijk genomen naar de ge- i trouwe zielen." J Maar toch vragen wij onj af, of niet de belangstelling groeiende is zij het dan misschien nog maar bij „de getrouwe zielen". En dan, de Passietijd is ook heden nog het begin van de Paastijd, de tijd van grote zieleschoonmaak, de tijd S van grote terugkeer voor velen, i Nu zou de boetestemming van „de J getrouwe zielen" de grote gemeen- schap der Kerk kunnen bevruch- J ten, de overweging van 's Heren Passie de verhardheid en onver- schilligheid kunnen treffen en ver- breken. Daarom moge de ernst der Kerk, die zich bekleedt met de S paarse sluier van rouw en boete, S niet ongemerkt aan de gelovigen voorbijgaan. Niet de luidruchtig- i heid en lichtzinnigheid van een on- J gelovige wereld voert tot waar ge- J luk, maar de inkeer tot God, de overweging van 's Heren Passie, waardoor wij werden tot verloste mensen. (Van onze luchtvaartmedewerker.) Dezer dagen heeft de KLM, na reeds enige tijd geleden bekend te hebben gemaakt, dat zjj een optie had op de Lockheed Electra's, medegedeeld, dat Zij twaalf van dit nieuwe type verkeersvliegtuig definitief heeft besteld. De KLM was in dit opzicht de eerste niet-Amerikaanse maatschappij, die een bestelling op de Electra's plaatste en hieruit mag men constateren, dat onze nationale luchtvaartmaatschappij niet alleen de steeds verdergaande ontwikkeling in de vliegtuig-industrie met argus-ogen volgt, maar ook be sluiten neemt, die haar van een vooraanstaande plaats onder de wereld luchtvaartmaatschappijen verzekeren. gemeenlijk kleine afstanden worden Het is vreemd gegaan met deze Lockhead-Electra's. Nog voordat er ook maar een lijntje op het papier stond voor de bouw van dit nieuwe type verkeersvliegtuig, waren er reeds maatschappijen, Amerikaanse uiteraard, die bestellingen op de Electra plaatsten. Zodoende was men reeds bij voorbaat van een sukses verzekerd en gaf dit de directeur van de Lockheed-fabrieken zelfs aan leiding te voorspellen, dat de Electra's in de toekomst 75% van het wereld- luohtverkeer zullen gaan verzorgen. In feite is het nu eigenlijk zo, dat de Electra nog niet eens bestaat, al leen slechts op papier, maar de roem, die er reeds van is uitgegaan heeft waarschijnlijk ook de KLM tot aan koop doen besluiten. De Electra is uiterlijk een. normaal vliegtuig, een laagdekker met vier motoren. Zij kan echter 85 personen vervoeren en biedt in de vleugels plaats voor 20.000 liter brandstof. De motoren zijn schroefturbines, die elk zen vermogen hebben van 3800 pk, wat bij een startgewicht van 50.000 Silo zeer zeker wel nodig zal zijn. TWEELEDIG DOEL. Deze motoren, waarschijnlijk van '.et type Allisson 501, al wordt er nog jnderhandeld met enkele Engelse Irma's over andere typen motoren, jebben reeds een proeftijd achter de lug. Zij worden namelijk ook gebruikt jij een van de Amerikaanse trans portvliegtuigen, ook een produkt van Lockheed, zodat men over volkomen juiste en uitgebreide gegevens be schikt. De Electra zal een maximum-vlieg- bereik van 4800 kilometer hebben, waarbij echter slechts 66 passagiers vervoerd kunnen worden. Daar staat Segenover, en dit is waarschijnlijk de Zeden, dat de Electra een sukses gaat gorden, dat zij geschikt is zowel voor Jorte en lange afstanden. Derhalve Jijn de luchtvaartmaatschappijen in Europa en de KLM staat hiervan Jls nummer 1 op de lijst met dit toestel zeer gebaat, omdat in Europa De Electra heeft een maximum snelheid van 720 kilometer per uur met een kruissnelheid van om en nabij de 650 kilometer. Deze snelheden liggen weer belangrijk hoger dan b.v. van de Convair, waardoor de af standen, speciaal in Europa, weer sneller kunnen worden afgelegd en da continenten, figuurlijkerwijs ge sproken, weer dichter bij elkaar komen te liggen. AFLEVERING IN 1958. John Costello, de Ierse eerste mi nister, heeft donderdag halverwege een toespraak voor de nationale pers club te Washington bekend, ,,de ver keerde tekst in handen te hebben ge kregen. Hij onderbrak een boeiende schil dering van de Amerikaanse banden met Ierland en wendde zich tot de Ierse ambassadeur aan zijn zijde, wien hij verstoord toevoegde: ,,Dit is de verkeerde rede". Zich daarna weer tot zijn gehoor richtend: ,,Ik ben bang dat ik een grote flater begaan heb. Dit was niet de goede tekst." De pre mier bekende, dat het dc tekst was van een rede. die hij later op de dag voor de Amerikaanse senaat zou uit spreken. Na hartelijk met zijn gehoor te hebben meegelachen, kreeg Cos tello de goede tekst in handen en be gon opnieuw. (Advertentie) Op de Electra, slechts nog werke lijkheid op papier, in 1955 ontworpen in opdracht van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij American Airlines, zijn thans reeds over de 100 bestellingen geplaatst. De romp van de Electra, 31.75 meter lang, is zeer ruim gebouowd, maar loopt vrij puntig toe, de vleugel heeft een spanwijdte van ruim 30 meter en een oppervlakte van 120 vierkante meter. De KLM hoopt dit nieuwe type vliegtuig in het begin van 1958 in te zetten op haar routes over de wereld. Dan zal zij wederom haar vooraan staande plaats onder de wereldlucht vaartmaatschappijen handhaven, een plaats, die zij om de voortvarendheid, waarmee zij werkt, ten volle verdient en hopelijk t.z.t. kan uitbuiten. (Nadruk verboden.) De Amerikaanse regering heeft be kendgemaakt dat binnenkort een Azi atisch centrum voor atoomonderzoek zal worden opgericht in de Philippy- nen. De bouw van dit centrum zal ongeveer 20 miljoen dollar vergen en zal worden gefinancierd uit het spe ciale Amerikaanse fonds voor bui tenlandse hulp van 100 miljoen dol lar. Het atoomcentrum wordt door de Amerikaanse regering aangeboden aan de Aziatische leden van het Co- lomboplan en gedetailleerde plannen van dit centrum zullen worden voor gelegd aan de ministersconferentie van deze organisatie, die in de ko mende herfst in Wellington, Nieuw- Zeeland, zal worden gehouden. (Advertentie) Hy die zich een werk over het katholicisme wil aanschaffen heeft op het ogenblik een embarras du choix. Paul Brand heeft een ency clopedie van deze aard voor twee derde voltooid. Pax iaat aflevering na aflevering verschijnen van haar breed opgezet werk „Catholica". En nu komt Elsevier met een kloek boekdeel, onderdeel van een Ency clopedie van het Christendom, waar in de katholieke visie op tal van vraagstukken, personen, verschynse- len naar voren komt. Inzoverre staat deze laatste uitgave dus op een ander plan, omdat ze een tweeluik vormt, waarby een nauwe samen werking tussen katholieken en niet- katholieken tot stand kwam. De gezamenlijke redactie van het geheel werd gevoerd door de Evan- gelisch-Lutherse hoogleraar Dr. C. W. MÖnich en de hoogleraar aan hetphilosophicum te Warmond prof. Dr. J.C. Groot. Onlangs verscheen het protestantse deel, thans zag het katholieke het licht. Dit deel wil dus ook een zo volledig mogelijke infor matie geven vanuit het katholieke standpunt, maar die is niet gezet in de strijdbare toonaard van een vroe gere periode. We vinden er de nieu we tot beter begrijpen gestemde hou ding van de nieuwe tijd in terug. Als hier bijvoorbeeld aan Luther, de ketter, de eer wordt gegeven een diep religieus mens van grote be gaafdheid naar hart en geest te zijn geweest, dan steekt dat wel af te genover hetgeen in katholieke kring nogal eens over de opstandeling werd bewêerd. Duidelijk wordt ook ge zegd, dat de Katholieke Kerk waar dering heeft voor de innigheid en warmte van de geloofsinnerlijkheid in vele protestantse gemeenschap pen alsook het grootse, dat werd verricht op het gebied van in- en uitwendige zending, sociale, culturele en politieke vormgeving, de vele verworvenheden in bijbelwetenschap, kerkmuziek, kerklied, spiritualiteit en levensstijl. Waarnaast ook de me ning niet wordt verzwegen, dat aan het beginsel van het protestantisme zelf de verbrokkeling in zoveel opi- niet te wijten is. Oecumenische ge zindheid mag natuurlijk niet leiden tot verdoezeling van principes. Dit geschiedt dan ook niet, maar het ge heel is toch van die aard, dat ook niet-katholieken zonder gekwetst te worden van deze langere en korte uiteenzettingen kunnen kennis ne men. Het boek is, ook naar papier en druk, duidelijk in twee delen ver deeld. Eerst vindt men uitvoerige overzichten en historiografieken, wel ke ook encyclopedische waarde be- Advertentie) 1 yprische studenten en arbeiders wt Engeland hebben op het Plein bij de parlementsgebouwen in En geland, waarin op dat moment door het „House of Commons" de kwes tie Cyprus werd behandeld, een vreedzame demonstratie gehouden, waarbij zij zoals de foto laat zien, borden meedroegen met opschrif ten die verzochten om vrijlating van de door de Engelsen verbannen aartsbisschop Makarios. zitten. Zo is er een vergelijkende ca non van de Bijbelboeken en een his torisch overzicht van de inhoud. Zo geeft professor Nolet een beknopte geschiedenis der Pausen bij de vol ledige lijst. Zo zien we het Oude en Nieuwe Testament en ook de geschie denis der Christenheid in gekleurde grafieken uitgebeeld. Zo vinden we een wereldoverzicht van de gods dienstige samenstelling der wereld bevolking. Er is een vergelijkend overzicht van de Eucharistische vie ring in de verschillende Christelijke groeperingen, een overzicht van de bouwstijlen der kerken, een Canon der Heiligen. De katholieke leer, de velerlei vormen van katholieke ac tiviteit op politiek eri maatschappe lijk gebied, ook de verhouding tot Israël' èri tot dë niet - katholieke godsdiensten komeruin. dit uitgebrei de compendium in behandeling. Het tweede en grootste deel van het boek vormt dan de eigenlijke sys tematische encyclopedische uitleg van een groot aantal trefwoorden. Het is ondoenlijk en ook niet de be doeling van zo'n werk alles systema tisch te gaan lezen en beoordelen. Steekproeven maken echter reeds duidelijk, dat hier door uitgelezen deskundigen een schat aan verant woorde voorlichting is bijeengebracht alles tot op de nieuwste tijd bijge werkt. Zo is de laatste bisdommelij- ke indeling reeds verwerkt in de tekst, zo is de hervormde Goede- Weekviering ook al gememoreerd. De beknopte vorm, waarin een en an der moet worden gegeven, staat aan de duidelijkheid en degelijkheid niet in de weg. Wij wijzen bij wijze van voorbeeld op een verhandeling van professor Weterman over de ontwik keling der Maria-leer, aan wat pro fessor Teilegen zegt over de moraal der beroepen, aan de beschouwing van Dom. Verheul over de Eucharis tie. Er zal altijd te wensen over blij ven. Bij de behandeling van persoon lijkheden, die in het huidige katho lieke leven van ons vaderland een rol spelen, is men wel erg sober gebleven. Een Van Duinkerken en Knuvelder mochten zeker niet ge mist worden en ze worden dan ook gekenschetst, maar een Aalberse, 'n Rogier, een Romme, die toch zeker ook iets betekenden of betekenen voor de vormgeving an de huidi ge katholieke samenleving, hadden o.i. eigenlijk niet mogen ontbreken. Het volmaakte kunnen we op deze wereld niet verwachten. Deze aan merking verhindert niet onze grote bewondering uit te spreken voor het geen hier tot stand is gebracht. De ze bewondering kan zich ook uitstrek ken tot de eminente uitvoering van dit werk. Druk, illustraties, zijn door Elsevier verzorgd op een wijze, wel ke dit boekwerk tot een sieraad maakt. Kaarten en platen zijn met smaak en inzicht bij elkaar gezocht en alleen daarom is het reeds een genot dit boek ter hand te nemen. De Amerikaanse minister van ma rine, Charles Thomas, heeft meege deeld, dat het belangrijkste wapen van de Amerikaanse vloot het nieuwe vliegdekschip van de Forrestal-klasse is. Tot de bouw van vijf van deze schepen was machtiging verleend. Thomas onthulde, dat deze „mobiele vliegbases" een snelheid van onge veer 64 km per uur zullen hebben. Zij zouden zeer moeilijk te vinden en te treffen zijn. (Advertentie) Official D.K.W. Dealer GARAGE C. MEYER ZONEN, Wassenaarstraat 10-12 Tel. 653, Bergen op Zoom. GARAGE VAN DONGEN-JONKERS, Wilhelminasingel 42, Tel. 5544-5545. Breda. Al'TOHOBlEL- BEDRIJF VERHOEVEN, Brugstraat 34, Tel. 3768, Roosendaal. Imp. Hart Nibbrig Greeve N.y, Parkstraat 91 - Den Haag Ik zal mijn licht eens even laten schijnen in het probleem van de zif ting van jonge duiven in de nesten. Platte pieperkes zie ik het liefst wel gedaan, met gespannen krophuidje, waar de gele duivenmelk doorheen schemert, tevreden van de deugd die het doet, verzadigd en wel onder de warme dons te liggen groeien. De jonge duif groeit terribel hard! Geen enkel zoogdier en geen enkele andere vogel ziet kans om, zoals de jonge duif, haar geboortegewicht te verdubbelen in tweemaal vier en twintig uurHet jonge konijn en de jonge eend, die toch eveneens als uiterst „groeizaam" te boek staan, doen er ongeveer driemaal zo lang over. De duivenmelk ontleent haar enor me voedingswaarde enerzijds aan haar hoog gehalte dierlijk eiwit, an derzijds aan haar rijkdom aan vita mines en mineralen. Wat ik persoon lijk altijd als een goed teken be schouw is dat de jonge mannekens, reeds tegen de tijd dat ze geringd moeten worden, laten zien dat ze be sef en karakter hebben. Besef van wat er in grote trekken om hen heen gebeurt, ze moeten de blauwe hemel niet voor een doedelzak aan zien, en karakter om daar zo nodig positief op te reageren, 't Is een fijn stukske dat ik aan 't schrijven ben en niet zo makkelijk om te begrijpen, maar pakt ge zo'n plat jong bij de bek, dan moet het niet als Lamme Goedzak laten begaan, maar zich door trekken en wringen te weer stellen. Die dat doen zijn doorgaans de slecht ste niet. Denk niet dat het ver ge zocht is. Probeer het en kontroleer of ik gelijk heb, ja of nee. Dikke of dunne poten bij 'het ringen zijn meer dan wat anders een kwes tie van het betreffende ras van dui ven. Bij de mensen komt dat ook voor. Er zijn er met een buik als een bierton en benen als een Senegalees. Ondertussen: niet dik of dun zijn van belang. En grof is even fout als zwak. Fijn en sterk moeten ze zijn, in de betekenis van vitaal. Maar dat is op een leeftijd van een dag of acht nog zo makkelijk niet te bekijken, daar moet ge effenaf een hele fijne voor zijn. Een paar dagen later komt de ge vaarlijke periode. Hebben ze het geel (of de mazelen D.B.) onder de leden, dan komt het er nu uit. Betreft het jongen van bewezen goede kwekers, die men coute que coute wil redden, dan is daar, door penselen met trypafglavine tegenwoordig wordt veel werk gemaakt van twee nieuwe middelen, het Duitse osmaron B en het Amerikaanse enheptin van Lederle wel iets tegen te doen. Betreft het jongen van zo maar gewone duiven, dan ziften de onfor tuinlijke diertjes zichzelf uit. De spuit- poep en in 't nat liggen, kriepen en piepen enz. maken de vooruitzichten er niet beter op. Zulke jongen, daar loer ik niet op, al zeg ik het zelf. Het kan zijn dat het komt doordat de azende oukens kunstmest of over matig veel groensel gepikt hebben, of bijv. teveel pieren. En dan loopt het doorgaans nogal los. Het kan ook zijn dat darmparasieten e.d. de oor- zaak zijn. Nu dan zijn wij verder van huis, voelt U wel. Er zijn tegenwoordig moderne ge neesmiddelen (Haarlemmerolie e.d. - D.Br.) waarmee wij de infectie ziekten in korte tijd de baas kunnen worden. De vraag is echter of het verstandig is, reeds aan nestjongen te gaan dokteren. Er worden toch al zo weinig goeie gekweekt. Die van nature de meeste weerstand hebben worden niet ziek of knappen zonder medische hulp weer spoedig op. En mocht er eens een toekomstige kampioen tussen zitten, zal die door de spuiterij etc. niet al te zeer ach terop geraakt zijn of een zwakke plek over houden, met het gevolg dat hij op de concoursen toch nooit meer boven de middelmaat uitkomt? Voor de kweek zijn zulke mannen wel goed, maar wie kan het eraan bekijken? Opruimen is, als ze nog zo jong zijn en het loopt dan al mis, de beste remedie. Selectie van piepers op een leeftijd van vier weken de leeftijd waarop ze gespeend worden is een aangelegenheid waar veel meer werk van gemaakt zou moeten worden dan door de bank gedaan wordt. Jongen van niet-twijfelachtige ouders, 't is te zeggen de goeï, vaders en moe ders waarvan wij weten dat het niet slecht gepakt heeft, genieten onze speciale belangstelling. Betreft het bewezen goede kwekers, betracht dan toegeeflijkheid met de speen-oude piepers. Bedenk wel dat een duifje van vier weken oud nog ten enenmale onvolgroeid is. Er gaan nog minstens twee jaar overheen, eer wij de postduif als volwassen kunnen beschouwen. Kromme graten kunnen recht vlie gen, gebrekstekens in de pluimen, een verkleurde streep dwars over de staart overblijfsel van een paar kwade dagen enz. enz. verdwijnen bij de eerste grote rui de beste. Ik wil niet beweren dat men er een stelregel van maken moet, min of meer miskweekte beestjes builen de keukendeur te houden. Wat ik wel beweer is dat de afstamming prima, ik bedoel primair moet zijn, als U voelt wat ik bedoel. Let maar eens op welke jongen op publieke verkopingen het meeste geld opbrengen. Die van de kraaien en de eksters niet. Er is I niemand die er op loert zyn kotten daarmee te bevolken. Ook bij geringe plaatsruimte op het kot zou ik liever eeti niet al te beroerd opgekomen jong van de goei een eerlijke kans geven, dan een ge woon jong van gewone ouders, gelijk er zoveel zijn in de duivenwereld, maar waar ge geen prijs van een frank mee verdienen kunt. Werkelijk duivenmelkers, zoals den Dikken Bruinen, die dwars door een duif heen kijken, selecteren hun speen oude jongen op de ogen, op de kelen, op wringen en trekken met de bek ken, op de hechtheid van de kassen en op de stevigheid van de vleugels. Al deze kwaliteiten kunnen er, bij een min of meer miskweekt beestje van de goeie, om zo te zeggen aai de buitenkant op liggen. Voor de door veel ervaring ge scherpte kennersblik wel te verstaan. In kringen van wetenschappelijk In kringen van wetenschappelijk erfelijkheidsonderzoekers is men vele jaren geleden reeds tot de overtuiging gekomen dat deze in de rationele kwekerij en fokkerij niet ontbqerd kan worden. Waarbij het tamelijk onver schillig blijft of die blik het voor recht is van een professor in de boot- aan-nie dan wel van een ongelet terde betere soortenkweker. De treffendste bewijzen van de juist heid van deze opvatting levert uitge rekend de duivensport. Grote pupillen, weinig tekening en weinig kleurscha kering (weinig korrelatie noemen ze dat) in de iris, duiden op afwij kingen. Ronde, hijgende keelgaten wijzen eveneens op fouten. Ik heb er nog maar weinig in handen gehad, die als jong van vier weken hijgden en piepten en op latere leeftijd een smalle spleet en een rustige, sterke ademhaling vertoonden. Ziezo, dat was het. Als we straks de jongskens gaan spenen, letten wy vooral op of re de drinkpot weten te vinden. Nie4 dom is, meerdere kleine drinkpotje* op de vloer van het hok te zetten. In zo'n klein potje zien zij rapper het water en steken er al spoedig hnn snaveltjes in. Ge kunt ze natuurlijk ook In banden pakken en ze met de kop in het wa ter steken, maar dan moeten ze toch al redelijk dorst hebben, willen ze niet tegenstribbelen en doen wat de bedoeling is dat ze zullen doen. Ook niet vergeten grit en andere kalkstoffen ter beschikking te stellen. Tegenwoordig wordt er ook gewerkt met kaas! Jongen met flauw beenderengestel en die wel eens door de poten vallen schrijft konfrater Jacobus hebben doorgaans gebrek aan kalk. Bevoegde personen beweren dat kalk in onvol doende hoeveelheid in de granen aan wezig is en er wordt dan aangeraden door toevoeging van een of ander produkt deze behoeften te dekken. Geklopte kalk zoals wij deze samen met grit en roodsteen verstrekken, wordt naar het schijnt niet geadver teerd, ik bedoel geassimileerd. (D. Br.) en komt dus daarvoor niet in aanmerking. Er werd dus uitgezien naar een voedingsproduct dat per centsgewijs veel opneembare kalk be vat en daarvoor komt kaas wel bij zonder in aanmerking. Kaas bevat immers het achtvoudige aan kalk te genover de beste graansoorten en het schijnt dan ook dat het dagelijks toe dienen van een stukje kaas de beste resultaten zou opleveren. Piet de Leeuw zaliger gedachtenis gaf ze van tijd een stukske spek, maar dat was dan meer als ze ge plaagd zaten met de reutel. In de oorlogsjaren spaarde de goeie Piet het uit zijn eigen mond. Spijtig dat hij het sukses van zijn Hermans'en van Luythaegen op andere hokken niet meer heeft mogen beleven. Alle ma ai goeie. DIKKEN BRUINE. De automobilisten zullen uit Frankrijk emi greren. Een Parijse vriend heeft het hen in één van de 1001 bistro's zelf horen zeggen en hij heeft het oOs schielijk laten weten. De reden van deze voorgenomen vlucht is het Franse regeringsplan om de belasting op auto's weer maar eens te verhogen. En nu goed.... De staat wil de Franse jongens dertig gulden per belasting-paardekracht laten betalen. Voor de kleine Renault (het „viertje") bete kent dat jaarllijks 120.Voor de Citroën 11 wordt de belasting 330.en de zwaardere wagens (de Chevro let, de Pontiac, de Plymouth en andere kastelen) krijgen 600.tot 750 op het dak. Verder betaalt men voor de gewone benzine al dik zestig centen per liter en voor de super 0.67. De Fran sen hebben dus zonder die belasting al een dure aan hun auto, te meer als men weet dat ze vlot 800. moeten dokken voor een revisie en dat de garagehouders even vlot uurlonen van zes tot zeven gulden rekenen. Slimmeriken hebben uitgerekend dat het rijden van een wagen in de middenklasse per kilometer dertig cent kost, de komende belasting nog niet meegeteld. De getergde automobilisten hebben al niemand min der dan Poujade geraadpleegd, die ijverig heeft ver klaard, dat de auto-belasting een revolutie zal beteke nen Maar men vreest dat de inhalige Franse staat zich niet door Poujade bang zal laten maken. wel een heel klein rollertje opzij, maar dat wordt tijdens het rijden binnengehaald en dient praktisch alleen als een parkeersteuntje. Hier staat ie op het plaatje: Een grensgeval. Een auto van alleen maar minima. Of een scooter van al leen maar maxima. De fabrikanten houden het op het laatste: Maximum aan comfort, maximum aan stroom lijn, maximum aan voordeel, maximum aan proper heid, maar al die maxima alléén voor de jongens, die tot dusver op een kale, koude motor moesten rondrijden. „Echte" automobilisten lachen een beetje misprijzend als zo'n ding auto wordt genoemd. Maar voor ontelbaar vele anderen betekent zo'n voertuigje eindelijk motor rijden zonder vast te vriezen aan het zadel en zonder dat hun schoenen vol staan van de regen. Het feit, dai alle grote fabrieken zo vlugjes met kleine u daar straks zei, Heb ik het goed verstaan toen dat u een beetje bijziende was? Weer een minimum-auto De Tsjechische Jawa heeft een „auto" uitgebracht, die strikt genomen slechts twee wielen heeft. Er zit nog maten auto's uitkomen, bewijst, dat ze een groot ver trouwen m hun toekomst hebben. Geen pilletjes s.v.p. De Amerikaanse politie is een campagne begonnen tegen het gebruik van opwekkende pilletjes, die vooral door chauffeurs van dikke vrachtwagens worden geslikt om wakker te bliiven. De pillen worden zonder beding in beslag genomen. De actie is begonnen, nadat verschillende chauffeurs hadden verklaard, dat ze waan-voorstellingen kregen als ze een paar van die pilletjes op hadden.' Dan zagen ze ineens geweldige slangen in hun cabines, die hen probeerden te bijten en verder lange rijen vracht auto s voor hen op de weg, waar niemand anders reed... Ze haalden de gekste manoeuvres uit om de denkbeeldige gevaren uit de weg te gaan. Vier-tieurs DKW De DKW-vrienden hoeven nu ook niet meer terug te gaan staan als het gesprek over de voordelen van vier- deurs auto's gaat lopen. De grote DKW (3-6) is er sinds kort me< uitgerust. De fabriek kondigde de nieuwigheid al pronkerig aan tijdens de automobiel-tentoonstelling te Frankfurt, maar niemand had in de gaten, dat men er zo snel werk van zou maken. Maar jawel, 'hij rolt al van de lopende band.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 11