EN PARIJS GOOIT DE TROEVEN OP TAFEL DE NIEUWE MODE: Radioactieve atomen onthullen ouderdom van leven op aarde Taille gaat omhoog 4- 4444444444+4444444 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 Nieuwe muziekuitgaven HISTORIE AAN DE TROS... PRIESTERWIJDING IN ROME R' Korte rokken - hoge taille en....de f-lijn van Dior DE STOF Uw idee! Drie klokken van moeder Natuur gegevens over de ijstijd 4 Etluard. DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 29 FEBRUARI 1956 J e Nieuw - oud Zoompje Kleuren mm w. naar MEYER ó-sMOSEPHY li u m. Nieuwe Details y m Oudste menselijke resten werden in Nevada gevonden Drie missen, twee kleinere werkjes Grafsteen zakte plotseling weg Vrouw eri hond op wereldreis IS reeve N.V. |:n Haag Er lie groten. Ier. Iloor wat dich- Icrsicrselen O, ik vind r rijd een i achter mij >c de wagen keer, totdat niet duur RAI-expositie r Hooper niet want Daimler van de hele ling een stuk de Ford Con- f 55.000 kost. een scooter die net bene de drieduizend en werd gehou.- (ƒ2.999.—). mensen, die graag precies eken en die en, dat de erschmitt met drie wielen ei- ■ijk geen com- e auto is, zij ïeld, dat de gomobiel voor gld. mee naar genomen kan den. Die prijs ikt hem tot de tkoopste vier- ler. vrouwen zit- lieuwe, uitge- Dm te kunnen tal een s'chan- ;t een volledig ijkheden voor Met name zal f niet gepoogd e breiden. Mij jrmatie, waar- ging inderdaad t een zeer ge- et in aanmer- 1. groslijststem- ■bezetting nog brengen. De rdaad aanwe- het zeer. ver de ruimte inkomens der ook als je het lad teleurstel- e hem toebe- kregen positie een herhaling pport, waaruit ies te trekken ckelijk verme- Het tragische wel, dat de et in geslaagd itganespunt te igen zijn blijk- geworden. En dering moeten de onder deze ;ewenste vrij- wille van de omwille van its vorming, mijn mening, at berekening gesprek wel t het bereiken ning ook door t bepaald, ig van zaken Genève en roces in Dja- Maehteloos- cen en schrij- !t t.t. Parijs, februari 1956 ILLETSD van kou hebben de droomvrouivtjes van Parijs de mannequins - ons de lente- en zomer- mode 1956 getoond, zoals de mode- prinsen b.v. Dior en Castillo en Des ses en Balenciaga zich die dachten. Kippevel evenwel behoort niet bij de mode, - wel het moedervlekje, op de wang net onder de koon het liefst snoeperig moedervlekje - dat bij de kapper kopen kan, zelfs liet meest in het oog lopend ken- f H merk van Dior, die men onder f de modevorsten wel de primus inter pares mas noemen, is het aksent, net een men (Van onze mode-redactrice). in kleuren. Het past heel aardig bij Jolie Madame de Paris - het leuke mevrouwtje van Parijs, zoals Pierre Balmain haar showde. En mager zijn of lang en slank en'sierlijk zoals het lettertje f het silhouet van de pijl- lijn zoals Dior die bracht. Of eigen lijk de flits-lijn, want het is de f van flêclieHet dakje van de f is een vrij rond en recht op het hoofd staand hoedjehet dwars-streepje zit net onder de een pietsje omhoog geduw de kleine buste. En voor de rest is het lettertje recht - vermageren dus. Vermageren moet men zelfs voor de kinkhoren-lijn van Castillo, al klinkt dat wat ronder, of de klok-lijn van Charles Montaigne, of de lieflijke kelk-lijn van Geneviève Fatli of het lente-bloempje dat Campanula heet van madame Car ven. 0MaardinbdUeS werkelijkheid is de flits- lijn heel wat meer. Het is een nieu we coupe die Dior ontwikkeld heeft uit de voorgaande A, H en Y-lijn. Hij heeft bijvoorbeeld de schouderlijn iets afzakkend verkregen door de stof van achter over de schouder te laten doorlopen naar voren, tot ter hoogte van de mouw-inzet en aan de schouder heeft hij dan de helft van de mouw aangeknipt. Een tweede ken merk is de caraco het Franse woord voor Spencer en een spencer was het jasje dat de zuinige Lord Spencer overhield toen hij met zijn pandjesjas te dicht bij het open haardvuur gestaan had. Dior maakt Umag kiezen uit kortere rokken en nóg kortere rokken, respectievelijk 38 en 35 centimeter van de grond. En U mag kiezen uit wij de voorjaarsmantels over blijfsel van de Oosterse invloed: kimonos en uit mantels met zeer strakke lijfjes, - stijl prin sesje Ann. Uw taille mag U ei genlijk niet kiezen, - die moet hoog zijn omdat Dior dat wil. Als U toch eigenwijs wilt zijn, zet dan in elk op Uw jurkje een - wat men in Parijs noemt - aksent van voren, net onder de borst. Het mag een bandje zijn, of een strikje of een kwikje of zelfs al een in het oog vallend groot bijou; een ouderwetse broche met veel schitter- steentjes. U hebt dan zoal niet de taille dan toch in elk geval de alge mene indruk van Uw toiletje iets omhoog getrokken. Jonge meisjes en vrouwen met een heel goed figuur kunnen echt de Empire-lijn volgen: niet alleen van voren hoog óók van achter, tussen de schouderbladen en dan vandaar losjes vallend in plooien. Schouders een beetje afzak kend; kraagje iets afstaand van de hals. STRIKJES er natuurlijk wel iets meer van: een vrij losse bolero of een kort en recht jasje bij een trotteur, In de middagjurkjes en ietwat fees telijke toiletjes wordt de flits dan echt herkenbaar als een nieuwe stijl die in wezen overigens een zeer oude stijl is: empire het toilet van Na poleons keizerrijk. Dat is wat vrij wel heel Parijs brengt: onder de hoge buste wordt de feestelijke stof vrij en los gedrapeerd, van voren én vaak van achter. "V an voren bijvoorbeeld wordt de stof net onder de buste bijeengehouden door een byou en valt dan er onder in lange en be vallige plooien. Van Diors mode-voorschriften moeten voorts vermeld worden: vry korte mouwen, soms drie kwart,, in elk geval nooit tot op de pols. Veel knopen zelfs grote knopen. En mantels zoals het kin dermanteltje van het Britse prin sesje Ann. Een kort en smal en strak lijfje dus, en dan van af de hoge taille sluik om het lichaam vallend. Moeilijk e dragen en daar om heeft Dior bij wijze van con cessie ook zeer wijde kimono mantels ontworpen, te dragen over een tailleur, zodat we al zoetjes in de richting komen van de ouder wetse complet. Zoveel verandert er intussen niet in de mode of men kan door een beetje toegeven, door een zoom uit te leggen of door een taille in te nemen, best meekomen. Er zijn niet veel vrouwen die wer kelijk Christian Dior's „flitslijn" zul len of zelfs maar kunnen dragen doch we kunnen wel allemaal doen alsof. We kunnen wel allemaal net onder de buste een zoompje verdragen, of zelfs maar een naad of een rijtje knopen of als we mager zijn een cein tuur en de vriendinnen zullen dan van ons nieuwe jurkje zeggen: ah, de flits- lijn Vermeldenswaard zijn voorts: de kleuren oranje en geel zodat we er een beetje brutaal mogen uitzien; de witte befjes en beffen van Geneviève Fath; of het split in de mantel van achter, tot tussen de schouders en onder het lopen open wapperend; en bovenal de luchtigheid van de stofjes. Zó luchtig de mousseline en tule en nylon, dat men lood naait in de zomen van de ietwat kortere rokjes om al te ener verend opwaaien te voorkomen. We zullen er nog veel van zien en horen, intussen dit over de hoedjes: ze worden groter en men moet zelfs al wat haar laten groeien om er steun aan te verlenen. Vrou wen zoals Rose Valois en Nano en mannen zoals Svend en Jean Bar- thet zijn vast van plan om van de hoedjes hoeden te maken nog een paar seizoenen en het worden bloemenmanden. (Advertentie) Een troefkaartvan links 3 Car ven eenvoudig don- naar rechts zietkerblauw wollen jurkje. De 1 DessèsMantel met de knopen beginnen op het ge- ivatteauplooi. aksentueerde punt. Op kou- 2 Carven Tailleur in aflo- de voorjaarsdagen kan een pende kleuren van geel tot zandkleur. bloese met lange mouwen hieronder gedragen worden. BREDA EINDSTR.26 En heel leuk is: een strikje op de 1 Christian Dior Vit de mouwaanzet komt de pijllijn rug op jurkjes en zelfs op mantels. Maar dan niet telkens over Uw schou- (llllClBllJK Uit warntk'dann zfetJJ «'nel euitn°!isP dat 2 Jean Fat ou Het korte jasje, een ruim rok front en de meisje dat wéét dat er een aardige mosterd gele kleur zijn de interessante punten van dit fijn jongen achter haar loopt en die daar- 1 J om haar zakdoekje heeft laten vallen. wollen pak je. OP de jasjes van de tjiJUeurs komen knoopsluitinigen voor zoals bij de wollen vesten: op eign sluif pat Japonnen met een bolero-effect, zonder bolero. Opgenaaide borstzakjes. Mantelpakjasjes met een stofplooi in de ruig. Het vest (snit: henenvest) dat de blouse onder het mantelpakje ver vangt en soms zelfs het jasje. Gar nering van leer. Kraagloze en slui- tingloze mantels waarop de kraag van het tail-leurjasje kan vallen. Splitten in lange en driekwart mantels. Worth: Veel draperieën dit voor jaar. Niet veel taillenaden. DE nieuwe mode, zoals zij gedragen zal worden, is jeugdig en rationeel, zegt Parijs. Soepel en simpel zal het geka rakteriseerd worden door: Een normale TAILLEHOOGTE die wordt gemarkeerd door een taillenaad of figuurnaden: de taille is echter nooit ingesnoerd. Een HALSUITSNIJDING, zon der kraag of met wijdafstaande kraag. RUIMTE die varieert van kokernauw tot licht klokkend. ROKLENGTE die onveranderd bleef. DRIE FAVORIETEN l^Nog steeds houdt het TAIL- LEUR stand in de eerste rijen. Het niet nauw sluitend jasje, in het middel zeer licht ingenomen en gedragen over een vest, is teken voor het semi-klassiek pakje. De rok is strak en glad maar wordt al meer en meer vervangen door plissé- of plooirokken, die een jonge en soepele gra tie verlenen. 2 Het ensemble JAPON MET JASJE doet hier niet voor on der. De min of meer gedécol leteerde japon, wordt gecom pleteerd door de korte bolero of een spencer waardoor het middeltje slanker lijkt. Soms wordt dat jasje ook wat lan ger en is dan recht en kraag loos. Deze ensembles zijn meestal van fijne wol, alpaga en jersey, maar met het lange jasje gebruikt men bij voor keur jersey en tweed. De ROBE-MANTEAU, van boven tot onder dichtge knoopt, smalletjes van boven en klokkend naar beneden, gesneden uit wollen of sa mengestelde wollen stoffen. De mouwen hiervan zijn niet langer dan driekwart. DE GELIEFDE KLEUREN zijn de pasteltinten voor alle wollen stoffen: tweed, pied de poule, prince de galles, zacht- blauio, rose, beige grijs, wit, lindegroen, koraalrood en nog steeds, marineblauw met wit Lang voordat de eerste mens op aarde kwam blijken „klokken" in alle stilte de voorbijgegane jaren te hebben geteld. Deze ver rassende ontdekking heeft de atoomwetenschap nog niet zo heel lang geleden gedaan. Deze klokken drie in getal werken zeer nauwkeurig en trekken zich niets aan van het menselijk handelen op aarde en van de enorme krachten, die van tijd tot tijd in de na tuur losbreken. De eerste van de drie klokken registreert in jaren, de tweede telt in duizenden en de derde in miljarden jaren. Deze uurwerken van Moeder Natuur zijn de radio-actieve atomen van uranium, koolstof en waterstof. r?ez? atomen vallen na een bepaalde t'ja uiteen in gewone, duurzame ato- waarbij een dectrun genaamd Deia-straal wordt weggeschoten, riet tempo, waarin de atomen uiteen vallen is voor iedere radioactieve stof rifufiS {JI,n» V ïn sommige gevallen duurt het gehele proces slechts secon den of minuten, maai er zijn ook stol len. die jaren, ja zelfs eeuwenlang ra dioactief blijven. Met zeer gevoelige instrumenten kan men nu de mate van radioactiviteit der stoffen meten Het uiteenvallen van de atomen en dientengevolge het verminderen van de radioactiviteit van de stoften ge schiedt nl. altijd in een vaste verhou ding. Wanneer bijvoorbeeld de helft van het oorspronkelijke aantal actieve atomen in één jaar uiteenvalt, zal de helft van he'. overblijvende deel in het tweede jaar uiteenvallen. Na twee jaar is dus slechts een vierde van de oor spronkelijke hoeveelheid actieve ato men over, in het derde jaar nog slechts een achtste. Welnu, het aantal radioactieve ato men in waterstof is na 12,5 jaar tot de helft teruggebracht, de helft van het aanta' actieve atomen in koolstof valt in 5600 jaar uiteen en bij uranium duurt het zelfs 4,4 miljard jaren, voor dat c'e eerste helft van de actieve ato men is uiteengevallen. Het spreekt vanzelf, dat deze onver anderlijke, vaste mate van verval van de actieve atomen, de drie genoemde stoffen tot uitstekende tijdwaarnemers maakt. „KOOLSTOF-KLOK" Vooral actief koolstof is bijzonder belangrijk vooi de tijdmeting. Kool stof ontstaat in de atmosfeer door botsingen van zogenaamde kosmische stralen met stikstofatomen. Daarbij is vastgesteld, dat er een vaste verhou ding bestaat tussen het aantal nieuwe actieve koolstofatomen en het aantal, actieve atomen dat uiteenvalt. NA NEGEN DAGEN REGEN Een andere opmerkelijke ontdek king, die de jonge atoomwetenschap heeft gedaan in dat de waterdamp, die uit de oceaan opstijgt ongeveer negen dagen in de lucht blijft, voordat de damp weer als regen neervalt. Deze meting heeft men gedaan aan de hand van radioactieve waterstof, dat met behulp van zuurstof z.g. „zwaar wa ter" vormt. Hierdoor kan men de ou derdom van water en water-houdende materialen meten. De toepassing is evenwel zeer moeilijk, omdat de ra dioactiviteit maar zeer zwak is. Uranium heeft zoals gezegd radio actieve atomen, waarvan pas de helft na 4.4 miljard jaren is uiteengevallen en het ligt voor de hand, dat men de metingen van radioactief uranium ge bruikt voor de bepaling van de ouder dom der aarde. Bij het uiteenvallen van uranium ontstaat lood en men kan dus door het bepalen van de hoeveelheid lood in uraniumerts nagaan hoe groot de oor spronkelijke hoeveelheid radioactieve uraniumatomen moet zijn geweest. Wanneer men er nu van uitgaat, dat uranium tegelijk met het ontstaan van de aarde werd gevormd, dan mag men aannemen, dat onze aardbol tenminste 3,5 miljard jaren oud moet zijn. Het wetenschappelijke onderzoek op dit gebied staat echter nog in de kin derschoenen en verwacht kan worden, dat nog tal van vérstrekkende ontdek kingen gedaan zullen worden door de speurende mens in zijn worsteling met de raadselen van onze wereld. Het vorige jaar verschenen bjj de muziekuitgeverij „de Wed. Van Ros- sum" te Utrecht een aantal zangmis sen, die zeer zeker dé moeite van het bespreken waard zijn. Als eerste willen wij noemen de „Missa Polyphonica" van Jaap Vran- ken. Deze mis, die is opgedragen aan het bekende „Collegium Musicum Amstelodamense" is geschreven voor vierstemmig gemengd koor a cap- pella. Het werk getuigt vooral van een zeer groot vakmanschap van de componist en een intense bestude ring van de polyfonie. Het is ook uit muzikaal oogpunt bekeken een boei end werk, met een zeer sterke een heid tussen de verschillende delen. Anders is dat met de „Missa in Hon. S. Vincentii". Allereerst is deze mis niet a cappella, doch wel voor vierstemmig gemengd koor met orgel begeleiding. De strekking van het werk is ook heel verschillend van het vorige. De mis is niet allereerst contrapuntisch Op deze foto, gemaakt in de basi liek van de H. Johannes te Rome, ziet men vijftien jonge priesters uit gestrekt voor het hoofdaltaar van de kerk tijdens een indrukwekken de plechtigheid, waarbij zij door Clemente Kardinaal Micara, de vi caris-generaal van Rome, werden gewijd. Onder de jonge priesters bevonden zich acht studenten van het Ierse college in Rome. In een andere Romeinse basiliek werden op diezelfde dag zes andere Ieren eveneens tot priester gewijd. gedacht, alhoewel er vele passages te vinden zijn, waarin deze kunst op zeer fijnzinnige wijze is toegepast. Er zal wel een goed geschoold koor nodig zijn voor de uitvoering van dit werk, daar er soms lastige interval len te treffen zijn. Doch wanneer een koor deze eigenschappen bezit, zal deze mis zeker zeer goed voldoen en een prima aanwinst zijn in het reper toire. i M uitgever twee werkjes \mor orgel van de bekende Nederlander Herman Stra tegier. „Toccatina", dat werkelijk al leen is bedoeld voor geroutineerde vakorganisten, bevat vele technische moeilijkheden. Deze eenmaal over wonnen komt er een zeer levendig modern werkje te voorschijn, dat boeit door zijn sterk ritme en zijn kleurrijke inslag. Nog meer geldt dit voor „Ritornello Cappriccioso" van dezelfde componist. Het is inderdaad een grillig, luimig stuk, doch vooral zeer humoristisch. Ook dit werk heeft vele technische moeilijkheden, alhoewel niet zo erg als de Toccatina. Het is echter dui delijker van structuur, zodat het be ter door het grote publiek zal worden begrepen, Tot slot kunnen wij niet anders doen dan de uitgever van Rossum feliciteren met de keuze van deze werken, die stuk voor stuk een aan winst zijn voor de Nederlandse koor- en orgelliteratuur. Bij de muziekuitgeverij IV. Berg mans te Tilburg verscheen eei. mis van de compónist Frans Petersen. Het werk is geschreven voor drie gelijke stemmen en orgel en deze „Missa A.M.D.G. bevat eigenlijk alle eigen schappen die een mis zo aantrekkelijk maken voor een kerkkoor, dat niet over een jongenskoor beschikt. De stemvoering is praktisch in het hele werk gelijkmatig, zodat moei lijke intervalsprongen niet voorkomen, doch evenmin kan men van eentonig heid spreken. Het werk heeft zeer vele passdges, waarin een prachtige muzikale meludische gang te vinden is; de toonzetting is niet hoogst-mo- dern, doch door de effectvolle orgel •partij, die soms op bijzonder vinding rijke wijze door de koorpartijen heen is geweven, krijgt men toch een indruk van een semi-moderne mis Wat deze orgelpartij betreft, ook de organist hoeft geen angst te hebben voor zeer moeilijke passages, daar deze praktisch niet voorkomen. Gezet in prettig leesbaar noten schrift op papier van uitstekende kwa liteit is doze .Missa A M.D.G." wer kelijk de mueite van het aanschaffen waard. H. v. H. Als U een tafereel als dat op deze foto wel eens heeft gezien, dan zal dat vermoedelijk in een of andere romantische film of op een oude prent zijn geweest, althans waar het Amerika betreft, want daar vervoert men gehakte bomen reeds lang over van tevoren geleg de wegen met. vrachtauto's naar de zagerijen. Slechts af en toe, wan neer dit beter schikt, vervoert men de bomen nog op de oude beproef de manier als vlot en trekt men ze met een motorbootje naar de plaats van bestemming, zoals hier op de Milltail Reek in North Carolina, waar de tijd lijkt te hebben stilge staan Zondagmorgen heeft zich in de voormalige Dominicanerkerk in Maas tricht plotseling een verzakking voor gedaan van een grote grafsteen in een ruimte links van het podium. Onder deze grafsteen, die scheef kwam te liggen, ontstond een gat van ongeveer twee bij twee meter met een diepte van circa 80 cm. Waarschijnlijk is de verzakking veroorzaakt door het bevriezen van de waterafvoerleiding, ten gevolge waarvan het zand in de holte onder de grafsteen door het water werd weggespoeld. Gistermorgen begon men van gemeentewege direct met de herstelwerkzaamheden. De opera première van zondagavond, de eerste in deze kerk, kon normaal doorgaan. De Zuidnederlandse opera bracht namelijk onder regie van Jef Baarts de opera ..Rigoletto" van Verdi in een Nederlandse première. De 34-jarige gymnastiekierares J. Wood en haar hond Cindy zjjn zondag uit Californië vertrokken voor een wereldreis van 50.000 km in een een- motorig vliegtuig. Eerst worden vier vliegvelden in Amerika aangedaan en dan gaat zij met vliegtuig en al scheep naar Rot terdam. Van daar gaat de reis door Europa, Afrika, het midden-Oosten, India. zuid-oost-Azië, Australië en na een tweede tocht per boot naar zuid- en centraal-Amerika. Mej. Wood is de eerste vrouw, die in haar eentje boven het poolgebied heeft gevlogen twee jaar geleden. De reis zal elf maanden duren.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5