EN
PARIJS GOOIT DE TROEVEN
OP TAFEL
DE NIEUWE MODE:
Radioactieve atomen onthullen
ouderdom van leven op aarde
Taille gaat
omhoog
4- 4444444444+4444444 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4 4
Nieuwe muziekuitgaven
HISTORIE AAN DE TROS...
PRIESTERWIJDING IN ROME
R'
Korte rokken - hoge taille
en....de f-lijn van Dior
DE STOF
Uw idee!
Drie klokken van moeder Natuur
gegevens over
de ijstijd
4
Etluard.
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 29 FEBRUARI 1956
J
e Nieuw - oud
Zoompje
Kleuren
mm
w.
naar
MEYER ó-sMOSEPHY
li u
m.
Nieuwe Details
y
m
Oudste menselijke resten werden
in Nevada gevonden
Drie missen, twee
kleinere werkjes
Grafsteen zakte
plotseling weg
Vrouw eri hond
op wereldreis
IS reeve N.V.
|:n Haag
Er
lie groten.
Ier.
Iloor wat dich-
Icrsicrselen
O, ik vind
r rijd een
i achter mij
>c de wagen
keer, totdat
niet duur
RAI-expositie
r Hooper niet
want Daimler
van de hele
ling een stuk
de Ford Con-
f 55.000 kost.
een scooter
die net bene
de drieduizend
en werd gehou.-
(ƒ2.999.—).
mensen, die
graag precies
eken en die
en, dat de
erschmitt met
drie wielen ei-
■ijk geen com-
e auto is, zij
ïeld, dat de
gomobiel voor
gld. mee naar
genomen kan
den. Die prijs
ikt hem tot de
tkoopste vier-
ler.
vrouwen zit-
lieuwe, uitge-
Dm te kunnen
tal een s'chan-
;t een volledig
ijkheden voor
Met name zal
f niet gepoogd
e breiden. Mij
jrmatie, waar-
ging inderdaad
t een zeer ge-
et in aanmer-
1.
groslijststem-
■bezetting nog
brengen. De
rdaad aanwe-
het zeer.
ver de ruimte
inkomens der
ook als je het
lad teleurstel-
e hem toebe-
kregen positie
een herhaling
pport, waaruit
ies te trekken
ckelijk verme-
Het tragische
wel, dat de
et in geslaagd
itganespunt te
igen zijn blijk-
geworden. En
dering moeten
de onder deze
;ewenste vrij-
wille van de
omwille van
its vorming,
mijn mening,
at berekening
gesprek wel
t het bereiken
ning ook door
t bepaald,
ig van zaken
Genève en
roces in Dja-
Maehteloos-
cen en schrij-
!t t.t.
Parijs, februari 1956
ILLETSD van kou hebben de
droomvrouivtjes van Parijs de
mannequins - ons de lente- en zomer-
mode 1956 getoond, zoals de mode-
prinsen b.v. Dior en Castillo en Des
ses en Balenciaga zich die dachten.
Kippevel evenwel behoort niet bij de
mode, - wel het moedervlekje, op de
wang net onder de koon het liefst
snoeperig moedervlekje - dat
bij de kapper kopen kan, zelfs
liet meest in het oog lopend ken- f
H merk van Dior, die men onder f
de modevorsten wel de primus inter
pares mas noemen, is het aksent, net
een
men
(Van onze mode-redactrice).
in kleuren. Het past heel aardig bij
Jolie Madame de Paris - het leuke
mevrouwtje van Parijs, zoals Pierre
Balmain haar showde. En mager zijn
of lang en slank en'sierlijk zoals het
lettertje f het silhouet van de pijl-
lijn zoals Dior die bracht. Of eigen
lijk de flits-lijn, want het is de f van
flêclieHet dakje van de f is een
vrij rond en recht op het hoofd staand
hoedjehet dwars-streepje zit net
onder de een pietsje omhoog geduw
de kleine buste. En voor de rest is
het lettertje recht - vermageren dus.
Vermageren moet men zelfs voor de
kinkhoren-lijn van Castillo, al klinkt
dat wat ronder, of de klok-lijn van
Charles Montaigne, of de lieflijke
kelk-lijn van Geneviève Fatli of het
lente-bloempje dat Campanula heet
van madame Car ven.
0MaardinbdUeS werkelijkheid is de flits-
lijn heel wat meer. Het is een nieu
we coupe die Dior ontwikkeld heeft
uit de voorgaande A, H en Y-lijn. Hij
heeft bijvoorbeeld de schouderlijn
iets afzakkend verkregen door de
stof van achter over de schouder te
laten doorlopen naar voren, tot ter
hoogte van de mouw-inzet en aan de
schouder heeft hij dan de helft van de
mouw aangeknipt. Een tweede ken
merk is de caraco het Franse
woord voor Spencer en een spencer
was het jasje dat de zuinige Lord
Spencer overhield toen hij met zijn
pandjesjas te dicht bij het open
haardvuur gestaan had. Dior maakt
Umag kiezen uit kortere
rokken en nóg kortere
rokken, respectievelijk 38
en 35 centimeter van de
grond. En U mag kiezen uit wij
de voorjaarsmantels over
blijfsel van de Oosterse invloed:
kimonos en uit mantels met
zeer strakke lijfjes, - stijl prin
sesje Ann. Uw taille mag U ei
genlijk niet kiezen, - die moet
hoog zijn omdat Dior dat wil.
Als U toch eigenwijs wilt zijn,
zet dan in elk op Uw jurkje een
- wat men in Parijs noemt -
aksent van voren, net onder de
borst.
Het mag een bandje zijn, of een
strikje of een kwikje of zelfs al een
in het oog vallend groot bijou; een
ouderwetse broche met veel schitter-
steentjes. U hebt dan zoal niet de
taille dan toch in elk geval de alge
mene indruk van Uw toiletje iets
omhoog getrokken. Jonge meisjes en
vrouwen met een heel goed figuur
kunnen echt de Empire-lijn volgen:
niet alleen van voren hoog óók van
achter, tussen de schouderbladen
en dan vandaar losjes vallend in
plooien. Schouders een beetje afzak
kend; kraagje iets afstaand van de
hals.
STRIKJES
er natuurlijk wel iets meer van: een
vrij losse bolero of een kort en recht
jasje bij een trotteur,
In de middagjurkjes en ietwat fees
telijke toiletjes wordt de flits dan
echt herkenbaar als een nieuwe stijl
die in wezen overigens een zeer oude
stijl is: empire het toilet van Na
poleons keizerrijk. Dat is wat vrij
wel heel Parijs brengt: onder de hoge
buste wordt de feestelijke stof vrij en
los gedrapeerd, van voren én vaak
van achter. "V an voren bijvoorbeeld
wordt de stof net onder de buste
bijeengehouden door een byou en
valt dan er onder in lange en be
vallige plooien.
Van Diors mode-voorschriften
moeten voorts vermeld worden:
vry korte mouwen, soms drie
kwart,, in elk geval nooit tot op de
pols. Veel knopen zelfs grote
knopen. En mantels zoals het kin
dermanteltje van het Britse prin
sesje Ann. Een kort en smal en
strak lijfje dus, en dan van af de
hoge taille sluik om het lichaam
vallend. Moeilijk e dragen en daar
om heeft Dior bij wijze van con
cessie ook zeer wijde kimono
mantels ontworpen, te dragen over
een tailleur, zodat we al zoetjes in
de richting komen van de ouder
wetse complet.
Zoveel verandert er intussen niet in
de mode of men kan door een beetje
toegeven, door een zoom uit te leggen
of door een taille in te nemen, best
meekomen.
Er zijn niet veel vrouwen die wer
kelijk Christian Dior's „flitslijn" zul
len of zelfs maar kunnen dragen doch
we kunnen wel allemaal doen alsof.
We kunnen wel allemaal net onder de
buste een zoompje verdragen, of zelfs
maar een naad of een rijtje knopen
of als we mager zijn een cein
tuur en de vriendinnen zullen dan van
ons nieuwe jurkje zeggen: ah, de flits-
lijn
Vermeldenswaard zijn voorts: de
kleuren oranje en geel zodat we er een
beetje brutaal mogen uitzien; de witte
befjes en beffen van Geneviève Fath;
of het split in de mantel van achter,
tot tussen de schouders en onder het
lopen open wapperend; en bovenal de
luchtigheid van de stofjes. Zó luchtig
de mousseline en tule en nylon, dat
men lood naait in de zomen van de
ietwat kortere rokjes om al te ener
verend opwaaien te voorkomen.
We zullen er nog veel van zien
en horen, intussen dit over de
hoedjes: ze worden groter en men
moet zelfs al wat haar laten groeien
om er steun aan te verlenen. Vrou
wen zoals Rose Valois en Nano en
mannen zoals Svend en Jean Bar-
thet zijn vast van plan om van de
hoedjes hoeden te maken nog
een paar seizoenen en het worden
bloemenmanden.
(Advertentie)
Een troefkaartvan links 3 Car ven eenvoudig don-
naar rechts zietkerblauw wollen jurkje. De
1 DessèsMantel met de knopen beginnen op het ge-
ivatteauplooi. aksentueerde punt. Op kou-
2 Carven Tailleur in aflo- de voorjaarsdagen kan een
pende kleuren van geel tot
zandkleur.
bloese met lange mouwen
hieronder gedragen worden.
BREDA
EINDSTR.26
En heel leuk is: een strikje op de 1 Christian Dior Vit de mouwaanzet komt de pijllijn
rug op jurkjes en zelfs op mantels.
Maar dan niet telkens over Uw schou- (llllClBllJK Uit
warntk'dann zfetJJ «'nel euitn°!isP dat 2 Jean Fat ou Het korte jasje, een ruim rok front en de
meisje dat wéét dat er een aardige mosterd gele kleur zijn de interessante punten van dit fijn
jongen achter haar loopt en die daar- 1 J
om haar zakdoekje heeft laten vallen. wollen pak je.
OP de jasjes van de tjiJUeurs komen
knoopsluitinigen voor zoals bij
de wollen vesten: op eign sluif
pat Japonnen met een bolero-effect,
zonder bolero. Opgenaaide borstzakjes.
Mantelpakjasjes met een stofplooi in
de ruig. Het vest (snit: henenvest) dat
de blouse onder het mantelpakje ver
vangt en soms zelfs het jasje. Gar
nering van leer. Kraagloze en slui-
tingloze mantels waarop de kraag van
het tail-leurjasje kan vallen. Splitten
in lange en driekwart mantels.
Worth: Veel draperieën dit voor
jaar. Niet veel taillenaden.
DE nieuwe mode, zoals zij
gedragen zal worden, is
jeugdig en rationeel, zegt
Parijs.
Soepel en simpel zal het geka
rakteriseerd worden door: Een
normale TAILLEHOOGTE die
wordt gemarkeerd door een
taillenaad of figuurnaden: de
taille is echter nooit ingesnoerd.
Een HALSUITSNIJDING, zon
der kraag of met wijdafstaande
kraag. RUIMTE die varieert van
kokernauw tot licht klokkend.
ROKLENGTE die onveranderd
bleef.
DRIE FAVORIETEN
l^Nog steeds houdt het TAIL-
LEUR stand in de eerste
rijen. Het niet nauw sluitend
jasje, in het middel zeer licht
ingenomen en gedragen over
een vest, is teken voor het
semi-klassiek pakje. De rok
is strak en glad maar wordt
al meer en meer vervangen
door plissé- of plooirokken,
die een jonge en soepele gra
tie verlenen.
2 Het ensemble JAPON MET
JASJE doet hier niet voor on
der. De min of meer gedécol
leteerde japon, wordt gecom
pleteerd door de korte bolero
of een spencer waardoor het
middeltje slanker lijkt. Soms
wordt dat jasje ook wat lan
ger en is dan recht en kraag
loos. Deze ensembles zijn
meestal van fijne wol, alpaga
en jersey, maar met het lange
jasje gebruikt men bij voor
keur jersey en tweed.
De ROBE-MANTEAU, van
boven tot onder dichtge
knoopt, smalletjes van boven
en klokkend naar beneden,
gesneden uit wollen of sa
mengestelde wollen stoffen.
De mouwen hiervan zijn niet
langer dan driekwart.
DE GELIEFDE KLEUREN
zijn de pasteltinten voor alle
wollen stoffen: tweed, pied de
poule, prince de galles, zacht-
blauio, rose, beige grijs, wit,
lindegroen, koraalrood en nog
steeds, marineblauw met wit
Lang voordat de eerste mens op aarde kwam blijken „klokken"
in alle stilte de voorbijgegane jaren te hebben geteld. Deze ver
rassende ontdekking heeft de atoomwetenschap nog niet zo heel
lang geleden gedaan. Deze klokken drie in getal werken zeer
nauwkeurig en trekken zich niets aan van het menselijk handelen
op aarde en van de enorme krachten, die van tijd tot tijd in de na
tuur losbreken. De eerste van de drie klokken registreert in jaren,
de tweede telt in duizenden en de derde in miljarden jaren. Deze
uurwerken van Moeder Natuur zijn de radio-actieve atomen van
uranium, koolstof en waterstof.
r?ez? atomen vallen na een bepaalde
t'ja uiteen in gewone, duurzame ato-
waarbij een dectrun genaamd
Deia-straal wordt weggeschoten,
riet tempo, waarin de atomen uiteen
vallen is voor iedere radioactieve stof
rifufiS {JI,n» V ïn sommige gevallen
duurt het gehele proces slechts secon
den of minuten, maai er zijn ook stol
len. die jaren, ja zelfs eeuwenlang ra
dioactief blijven. Met zeer gevoelige
instrumenten kan men nu de mate
van radioactiviteit der stoffen meten
Het uiteenvallen van de atomen en
dientengevolge het verminderen van
de radioactiviteit van de stoften ge
schiedt nl. altijd in een vaste verhou
ding. Wanneer bijvoorbeeld de helft
van het oorspronkelijke aantal actieve
atomen in één jaar uiteenvalt, zal de
helft van he'. overblijvende deel in het
tweede jaar uiteenvallen. Na twee jaar
is dus slechts een vierde van de oor
spronkelijke hoeveelheid actieve ato
men over, in het derde jaar nog slechts
een achtste.
Welnu, het aantal radioactieve ato
men in waterstof is na 12,5 jaar tot de
helft teruggebracht, de helft van het
aanta' actieve atomen in koolstof valt
in 5600 jaar uiteen en bij uranium
duurt het zelfs 4,4 miljard jaren, voor
dat c'e eerste helft van de actieve ato
men is uiteengevallen.
Het spreekt vanzelf, dat deze onver
anderlijke, vaste mate van verval van
de actieve atomen, de drie genoemde
stoffen tot uitstekende tijdwaarnemers
maakt.
„KOOLSTOF-KLOK"
Vooral actief koolstof is bijzonder
belangrijk vooi de tijdmeting. Kool
stof ontstaat in de atmosfeer door
botsingen van zogenaamde kosmische
stralen met stikstofatomen. Daarbij is
vastgesteld, dat er een vaste verhou
ding bestaat tussen het aantal nieuwe
actieve koolstofatomen en het aantal,
actieve atomen dat uiteenvalt.
NA NEGEN DAGEN REGEN
Een andere opmerkelijke ontdek
king, die de jonge atoomwetenschap
heeft gedaan in dat de waterdamp, die
uit de oceaan opstijgt ongeveer negen
dagen in de lucht blijft, voordat de
damp weer als regen neervalt. Deze
meting heeft men gedaan aan de hand
van radioactieve waterstof, dat met
behulp van zuurstof z.g. „zwaar wa
ter" vormt. Hierdoor kan men de ou
derdom van water en water-houdende
materialen meten. De toepassing is
evenwel zeer moeilijk, omdat de ra
dioactiviteit maar zeer zwak is.
Uranium heeft zoals gezegd radio
actieve atomen, waarvan pas de helft
na 4.4 miljard jaren is uiteengevallen
en het ligt voor de hand, dat men de
metingen van radioactief uranium ge
bruikt voor de bepaling van de ouder
dom der aarde.
Bij het uiteenvallen van uranium
ontstaat lood en men kan dus door het
bepalen van de hoeveelheid lood in
uraniumerts nagaan hoe groot de oor
spronkelijke hoeveelheid radioactieve
uraniumatomen moet zijn geweest.
Wanneer men er nu van uitgaat, dat
uranium tegelijk met het ontstaan van
de aarde werd gevormd, dan mag men
aannemen, dat onze aardbol tenminste
3,5 miljard jaren oud moet zijn.
Het wetenschappelijke onderzoek op
dit gebied staat echter nog in de kin
derschoenen en verwacht kan worden,
dat nog tal van vérstrekkende ontdek
kingen gedaan zullen worden door de
speurende mens in zijn worsteling met
de raadselen van onze wereld.
Het vorige jaar verschenen bjj de
muziekuitgeverij „de Wed. Van Ros-
sum" te Utrecht een aantal zangmis
sen, die zeer zeker dé moeite van het
bespreken waard zijn.
Als eerste willen wij noemen de
„Missa Polyphonica" van Jaap Vran-
ken. Deze mis, die is opgedragen aan
het bekende „Collegium Musicum
Amstelodamense" is geschreven voor
vierstemmig gemengd koor a cap-
pella. Het werk getuigt vooral van
een zeer groot vakmanschap van de
componist en een intense bestude
ring van de polyfonie. Het is ook uit
muzikaal oogpunt bekeken een boei
end werk, met een zeer sterke een
heid tussen de verschillende delen.
Anders is dat met de „Missa in
Hon. S. Vincentii". Allereerst is deze
mis niet a cappella, doch wel voor
vierstemmig gemengd koor met orgel
begeleiding.
De strekking van het werk is ook
heel verschillend van het vorige. De
mis is niet allereerst contrapuntisch
Op deze foto, gemaakt in de basi
liek van de H. Johannes te Rome,
ziet men vijftien jonge priesters uit
gestrekt voor het hoofdaltaar van
de kerk tijdens een indrukwekken
de plechtigheid, waarbij zij door
Clemente Kardinaal Micara, de vi
caris-generaal van Rome, werden
gewijd. Onder de jonge priesters
bevonden zich acht studenten van
het Ierse college in Rome. In een
andere Romeinse basiliek werden
op diezelfde dag zes andere Ieren
eveneens tot priester gewijd.
gedacht, alhoewel er vele passages
te vinden zijn, waarin deze kunst op
zeer fijnzinnige wijze is toegepast.
Er zal wel een goed geschoold koor
nodig zijn voor de uitvoering van dit
werk, daar er soms lastige interval
len te treffen zijn. Doch wanneer een
koor deze eigenschappen bezit, zal
deze mis zeker zeer goed voldoen en
een prima aanwinst zijn in het reper
toire.
i M
uitgever twee werkjes \mor orgel van
de bekende Nederlander Herman Stra
tegier. „Toccatina", dat werkelijk al
leen is bedoeld voor geroutineerde
vakorganisten, bevat vele technische
moeilijkheden. Deze eenmaal over
wonnen komt er een zeer levendig
modern werkje te voorschijn, dat
boeit door zijn sterk ritme en zijn
kleurrijke inslag.
Nog meer geldt dit voor „Ritornello
Cappriccioso" van dezelfde componist.
Het is inderdaad een grillig, luimig
stuk, doch vooral zeer humoristisch.
Ook dit werk heeft vele technische
moeilijkheden, alhoewel niet zo erg
als de Toccatina. Het is echter dui
delijker van structuur, zodat het be
ter door het grote publiek zal worden
begrepen,
Tot slot kunnen wij niet anders
doen dan de uitgever van Rossum
feliciteren met de keuze van deze
werken, die stuk voor stuk een aan
winst zijn voor de Nederlandse koor-
en orgelliteratuur.
Bij de muziekuitgeverij IV. Berg
mans te Tilburg verscheen eei. mis
van de compónist Frans Petersen. Het
werk is geschreven voor drie gelijke
stemmen en orgel en deze „Missa
A.M.D.G. bevat eigenlijk alle eigen
schappen die een mis zo aantrekkelijk
maken voor een kerkkoor, dat niet
over een jongenskoor beschikt.
De stemvoering is praktisch in het
hele werk gelijkmatig, zodat moei
lijke intervalsprongen niet voorkomen,
doch evenmin kan men van eentonig
heid spreken. Het werk heeft zeer
vele passdges, waarin een prachtige
muzikale meludische gang te vinden
is; de toonzetting is niet hoogst-mo-
dern, doch door de effectvolle orgel
•partij, die soms op bijzonder vinding
rijke wijze door de koorpartijen heen
is geweven, krijgt men toch een
indruk van een semi-moderne mis
Wat deze orgelpartij betreft, ook de
organist hoeft geen angst te hebben
voor zeer moeilijke passages, daar
deze praktisch niet voorkomen.
Gezet in prettig leesbaar noten
schrift op papier van uitstekende kwa
liteit is doze .Missa A M.D.G." wer
kelijk de mueite van het aanschaffen
waard. H. v. H.
Als U een tafereel als dat op deze
foto wel eens heeft gezien, dan zal
dat vermoedelijk in een of andere
romantische film of op een oude
prent zijn geweest, althans waar
het Amerika betreft, want daar
vervoert men gehakte bomen reeds
lang over van tevoren geleg
de wegen met. vrachtauto's naar de
zagerijen. Slechts af en toe, wan
neer dit beter schikt, vervoert men
de bomen nog op de oude beproef
de manier als vlot en trekt men ze
met een motorbootje naar de plaats
van bestemming, zoals hier op de
Milltail Reek in North Carolina,
waar de tijd lijkt te hebben stilge
staan
Zondagmorgen heeft zich in de
voormalige Dominicanerkerk in Maas
tricht plotseling een verzakking voor
gedaan van een grote grafsteen in een
ruimte links van het podium. Onder
deze grafsteen, die scheef kwam te
liggen, ontstond een gat van ongeveer
twee bij twee meter met een diepte
van circa 80 cm.
Waarschijnlijk is de verzakking
veroorzaakt door het bevriezen van
de waterafvoerleiding, ten gevolge
waarvan het zand in de holte onder
de grafsteen door het water werd
weggespoeld. Gistermorgen begon
men van gemeentewege direct met
de herstelwerkzaamheden. De opera
première van zondagavond, de eerste
in deze kerk, kon normaal doorgaan.
De Zuidnederlandse opera bracht
namelijk onder regie van Jef Baarts
de opera ..Rigoletto" van Verdi in
een Nederlandse première.
De 34-jarige gymnastiekierares J.
Wood en haar hond Cindy zjjn zondag
uit Californië vertrokken voor een
wereldreis van 50.000 km in een een-
motorig vliegtuig.
Eerst worden vier vliegvelden in
Amerika aangedaan en dan gaat zij
met vliegtuig en al scheep naar Rot
terdam. Van daar gaat de reis door
Europa, Afrika, het midden-Oosten,
India. zuid-oost-Azië, Australië en
na een tweede tocht per boot naar
zuid- en centraal-Amerika.
Mej. Wood is de eerste vrouw, die
in haar eentje boven het poolgebied
heeft gevlogen twee jaar geleden.
De reis zal elf maanden duren.