U zwin Dakota E Glans-nieuwe auto's worden geofferd NEDERLANDS VERKEER IN CIJFERS Duits radioreporter laat een sneltrein over zich heen gaan mni f Aulo-show van 23 februari tot 5 maart J Vormen oost-Duitse auto 's Amsterdamse „primeurs Dameshanclen RIDER $caldl$ Omwille van de sensatie FRIOMOR Am Nourytien knapt U op in een ommezien U bent in de wolken met een Ze hebben nog meer ruw of schraal? i Hun nakomelingen moeten veiliger zijn Grote uitbreiding Ford-fabrieken Een ScaldisNv/pöeder...en Uw hoest verdwijnt! Donzige huidies En springt van een gebouw van acht verdiepingen „PJOEH....IK BEN ER NOG" „Olieproces" in Singapore Steekpenningen niet aangenomen Brood 1 cent duurder it ktaderzor; en met ver- le eeuw in. ling kwamen net voetlicht, it Seroosker- es verkleed Veilig nest" lersesingel uit de planken jongen redi Iet onder- |i. j— volgde een i hotel „de fieid om het ■en maakten wij o.m. ook lingin. iestein kwam ig. Hij kon Ie Munck, die 1 uitmaakten i de orde van den zilveren (nderzorg, de eer hersteld, e pick-ups. ;n m r- 3- id in g, ;k :n O DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 22 FEBRUARI 1956 is VAN start!". De technische kant, jongens.. De auto aan de binnenkant, die de kenners ver leidt tot spitse praatjes over „principes" en „systemen". De RAI in cylinder-maten en frictie-platen Deze RAI-tentoonstelling ditmaal voor personenauto's" en toebehoren kreeg niet veel kans voor complete sensaties, hl a „Parijs wist men hoe de Citroën er uitzag en „Brussel" kon met de 6-persoons Fiat uitpakken. Die lokkertjes heeft „Amster dam" niet. (Al willen wij toch eerst die Wartburg en die Zwickau P. 70 uit oost-Duitsland wel eens zien, alvorens te durven zeggen dat deze RAI zonder primeurs zit Uit die opvatting is de servo" ge boren. een hulpje, dat een goed deel van de menselijke kracht bij het stu ren, schakelen, remmen en zo voor zijn rekening neemt, maar de mens toch de kans laat te manoeuvreren, zoals het hèm uitkomt. Hoe dan ook. in de onderdelen is deze tentoonstelling in ieder geval vol van verrassingen. Dat van de nieuwe dimmethode (vol licht iets naar rechts) weet Gij al evenals dat van de „hydraulische centrale" van Citroën (die in varia ties al door andere producenten schijnt te zijn overgenomen). Ze hebben nog meer bij de RAI. Tot de nieuwe principes behoort met name dat van de vering. De Fransen en Amerikanen zijn in hun modellen uitgekomen bij een onderling gekop pelde vóór. en achter-vering. Er zit een automatische regelaar tussen, die de afstand tussen de „romp" en de grond zo veel mogelijk gelijk houdt. De wagens krijgen dus een onafge broken horizontale stand, die niet) wordt beïnvloed door de lading en evenmin door slechte wegen. Het is een toepassing van de „luchtkussen"- verir.g. Een van de gevolgen is, dat de inzittenden geen last van wagen ziekte meer zullen hebben. Het „schommelen" is eruit en in de breed te krijgt de wagen geen kans meer te deinen. Tot dusver had men dat voorrecht alleen bij auto's, die zeer laag bij de grond waren geveerd. Alles automatisch Een ontwikkeling, die bij de perso nenwagens steeds meer op de voor grond treedt en het thans ook tot in de lagere prijsklassen heeft gebracht, is het verder vereenvoudigen van de besturing. Bij de duurdere auto's, waarbij niet op een gulden meer of minder gekeken hoefde te worden, was de automatische overbrenging al zowat gemeengoed. Ook de schakel manoeuvres werden „griezelig'' auto matisch. Men hoefde practisch niet anders meer te doen dan instappen... De Europeanen hebben de Arperi- kaanse ontwerpers gedeeltelijk op hun weg naar bestuurders-comfort gevolgd. Ze gingen uit van de gedachte, dat de automobilisten zich weliswaar graag in de watten laten leggen, maar dat ze toch individu genoeg waren om zelf te blijven bepalen, wanneer ze van versnelling wilden wisselen en zich niet geheel door het Üzer te la ten drillen. Auto-scooters Een groep apart vormt die van de autoscooters, de meerminnen in de gemechaniseerde wieltjes-wereld, die half auto en half scooter zijn. In de practijk komt het bij de meeste mo dellen hier of) neer. dat ze het met de scooter-motor moeten doen. maar dat de bovenbouw de stabiliteit en de bescherming biedt van een auto carrosserie. De bedoeling van de bouwers is duidelijk: Ze willen 'n dak geven bo ven de hoofdien van de mensen, die in hun hart eigenlijk motorrijders blijven. En dat „dak" mag maar net zoveel kosten, dat de aanschaffings prijs ver beneden die van de kleinere, echte" auto's blijft. Er zijn variaties genoeg. Er zijn er met drie en vier wielen, met acco- modatie voor twee en voor vier per sonen (al moeten er in het laatste ge val twee kinderen bij zijn), met sterk afwijkende portieren. Eentje heeft zelfs een opklappend koepeldak, dat (Advertentie) geeft handen om trots op te zijn V tv. ff! geheel van plastic is vervaardigd. Gij ziet het. Er leeft genoeg in de auto-branche. Tienduizenden zullen naar het gebodene kijken, met inte resse voor iets dat méér twintigste eeuws is dan wat ook: de auto. Een bijzonder fraaie en tevens zeer snelle sportwagen is de Austin Hea- ley „100", een der troeven van de Britse automobielindustrie op de R.A.I .-tentoonstelling In Amerika worden de laat ste jaren met opzet dozijnen glans-nieuwe auto's aan puin gereden. Ze gaan met 90 km- vaart tegen elkaar en wat er overblijf kan alleen de bullen- man nog bekoren. En nadat de brokstukken zijn geruimd, haalt men andere wagens zó, met een van de produktieband om 't kunstje te herhalen en om wéér Ook in Nederland Henry Ford heeft bekendgemaakt, dat een bedrag van 4.370.000 dollar zal worden uitgegeven voor moderni sering en uitbreiding van de montage- fabrieken der N.V. Nederlandse Ford Automobielfabriek. De capaciteit van deze fabrieken wordt verdubbeld. Ford maakte tevens uitbreidingspro gramma's bekend voor de dochter maatschappijen der Ford Motor Com pany in Denemarken, Zweden en België. In Denemarken zal 1.625.000 dollar worden geinvesteerd, hoofdza kelijk in een nieuw kantoorgebouw en een pakhuis voor onderdelen. In Zweden zal 200.000 dollar worden be steed voor uitbreiding van kantoor- en opslagruimte. Wanneer het na-oorlogse uitbrei dingsprogramma van de Ford maat schappijen buiten de Verenigde Sta ten is voltooid zal hiervoor ruim 500 millioen dollar zijn uitgegeven. (Advertentie) Op de voorgrond de Chrysler Wind- tergrond de Chrysler „New Yorker sor Convertible Coupéop de ach- een vier-deurs sedanmodel Deze Plymouth Belvedere ziet men reeds over de Nederlandse wegen rijden. WETTIG MERK. Scaldis rode Hoestpoeders nemen de. prikkel van de hoest weg. Scaldis poe ders tegen griep of influ enza helpen snel en radi caal- Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Het centraal bureau voor de statistiek heeft de uitkomsten van de telling van het gehele Neder landse motorrijtuigenpark per 1 augustus 1955 be kend gemaakt. Hieruit blijkt onder, meer, dat het aantal bromfietsen tussen 1 augustus '1954 0 Provincie N. Brabant Limburg Zeeland Groningen Friesland Drenthe Overijssel Gelderland Utrecht N. Holland waarvan A'dam Z. Holland waarvan R'dam en Den Haag Totaal X en 1 c -•£■3 Si S augustus 1955 is toegenomen met 127.529 stuks. Het aantal scooters ruim verdubbeld en gestegen van 7.554 op 1 augustus 1954 tot 15.846 op 1 augustus 1955. De samenstelling van het Nederlandse motor rijtuigenpark per 1 augustus 1955 was aldus: a h co 51.302 14.373 1.498 27.216 7.960 1.912 17.003 3.825 337 25.859 6.422 318 20.583 5.398 261 16.789 5.140 186 39.687 11.431 855 52.651 15.100 1.098 31.284 8.721 366 91.810 33.028 3.829 38.563 15^41 2.199 129.237 34.773 4.586 37.728 10.486 1.688 28.835 9.257 1.406 503.421 146.171 15.846 375.892 130.486 7.554 Motor driewielers Personen auto's Auto bussen Vracht auto's Trekkers m. oplegger 807 25.575 912 11.172 555 376 14.688 613 6.675 157 285 7.767 204 2.995 51 568 12.154 357 4.342 431 584 9.687 320 4.035 244 312 5.603 156 2 504 193 860 15.705 528 5.613 372 898 24.030 748 10.960 509 757 16.549 472 6.073 209 2.334 65.840 1.009 17.602 594 681 31.720 263 6.577 237 3.512 70.650 1.403 25.728 960 738 20.996 343 6.372 346 921 19.930 309 4.708 134 11.294 267.888 6.722 97.699 4.275 10.096 219.411 6.359 87.609 3.846 voor duizenden dollars uit mekaar te laten rammelen. Dit is geen nieuwe waanzin. Dat is moderne „research", dit is een zoeken met alle middelen. De glans-auto's worden geofferd om hun nakomelingen juist dat te kunnen geven, dat zij nog missen. De Amerikanen willen wagens, waarin je je lekker" kunt voelen. En de automobilisten uit de andere parten van de wereld willen dat óók. Volgens plan Daarom klappen die auto's tegen elkaar, tegen dikke muren omhoog en vallen ze de diepte in, allemaal vol gens plan. Allemaal met opzet. Want langs het terrein van de bot singen staan de slimme mannen, die de auto's bedenken. Zé werken met elektrische controle-spullen, met me ters én met hun ogen. Ze ..proeven" de botsing en haar gevolgen en ze gaan prakkizeren over verbeteringen. Deze botsingen hebben de auto's goed gedaan Resultaten Dit is een lange aanloop voor een (op papier) simpel sprongetje: Van de proefterreinen in de Verenigde Staten naar het RAI-gebouw in Am sterdam. Daar zullen van 23 febru ari tot 5 maart de resultaten van al die gewelddaden vertoond worden. Niet de verwrongen wrakken uiter aard, maar de vondsten, die men aan de hand van die gewelddaden deed. Bij de proeven bleek onder meer, dat de meeste passagiers werden ge-, wond door 't dashboard en zijn knop pen, door de voorruit, de achteruit kijkspiegel en voor de chauffeur zelf door de stuurkolom. Men wist dus, wat er moest ver anderen. En men hééft het veranderd. Op de RAI-expositie zal men wagens zien, die een dashboard hebben, dat met .schuimrubber is bekleed en waarvan de knoppen verzonken zijn. Er zijn verder voorruiten, die bij een schok, uit de sponning sprin gen zodat je daartegen ten minste niet meer met het hoofd terecht kunt komen. En voorts zijn de auto sturen aangepast. Ze zijn veerkrach_ tig of zinken bij botsingen automa tisch weg. Ze krijgen zo weinig mogelijk kans om de bestuurder als een lans in het lichaam te schie ten. Dat het niet alleen de Amerikanen zijn, bewijst onder andere het stuur in de nieuwe Citroën, dat éénspakig is en dat soepel naar omlaag buigt. Pronkstukken Bovendien heeft men heup- en schoudergordels bedacht, die naar Amerikaanse berekeningen het aantal dodelijke verkeersongelukken met 35 tot 50 prcent kunnen verminderen. De vriendelijke mannen in de stands van de RAI zullen met nog méér kunnen pronken: Met sloten die zelfs bij hevige botsingen niet open kunnen springen, met rembekrach- tigingen, met gescheiden rem-syste- men, zodat bij het uitvallen van het ene, het andere systeem in werking treedt, met de verbeterde vering, die de banden hun „grip" op de weg laat behouden, kort gezegd met alles, dat de slimme mannen, de autobe denkers konden vinden. Op de RAI staan nu auto's, waar van de producenten met trots kunnen zeggen, dat ze NIET onveilig zijn. Voor normaal gebruik, op normale wegen (en met normale chauffeurs) zijn ze safe. Maar de drukte op de smalle wegen zorgt zó dikwijls voor abnormale dingen voor de ruit dat het niet steeds meer bij te houden is. Daar begint de schuld in ieder geval bp andere omstandigheden. Dat de fabrieken hun best doen om de wagens ook tegen abnormale dingen te wapenen is een prachtig streven. (Advertentie) (Advertentie) Deze foto toont een paar veilig- heidskenmerken, het veiligheids stuurwiel met diepliggende naaf, de „safety-belts" (veiligheidsriem) en het met schuimplastic beschermde dashboard bijvoorbeeld. De deur sloten, welke niet zijn te zien, doch welke als standaard op elke Ame rikaanse Ford worden ingebouwd, voorkomen openspringen van de deuren bij zware botsingen. Thans een ruime comfortable wagen v.a. I. 6375.- R.A.I. stand no 10 Official D.K.W. Dealer Garage C. Meyer Zonen, Wassenaarstr. 10-12, Tel. 653, Bergen op Zoom Garage van Dongen-Jonkers, Wilhelminasingel 42, T?L 5544-5545, Breda Automobielbedrijf Verhoeven, Brugstraat 34, Tel. 3768, Roosendaal I Imp. Hart Nibbrig Greeve N.V. Parkstraat 91 - Den Haag Als in een Duits radioprogramma plots de naam „Sammy Drechsèl" weerklinkt, valt in elke vrouwenschoot de breinaald stil, neemt elke man zijn sigaret uit de mond en kijken honderd duizenden ogen in Duitsland naar de luidspreker van de radio, net alsof ze daardoor nog meer kunnen opvangen van het opwinden de sensatieverhaal dat deze populairste aller Duitse radiorepor ters gaat brengen. Op 22-jarige leeftijd kwam Sam my Drechsel bij de EIASU3erlijn- omroep, de „Radio in American Sector". Dat was dan einde 1947 en in Berlijn was tengevolge van de blokkade de situatie zeer ongunstig. Uit de radioberichten konden de men sen al niet te veel moed putten, du§ besloot onze jonge reporter maar (Advertentie) Geen greintje graat vindt U meer in Frionot visfilets, de smakelijke, Noorse, ingevroren vis. Zet nü Uw gezin vis voor. Geen graatje kan U meer hinderen bij het eten. Frionor visfilets zijn altijd vers en makkelijk klaar te maken. Zó uit het pak, zó in de pan. Probeer het eens. Uw kinderen zijn er dol op! Het is zo gezond voor ze! Drie Nederlandse oliemaatschap-, pijen, dochtermaatschappijen van de Shell en van de Standard Vacuum, eisen uitbetaling van 6 miljoen Sin gapore dollars door de Britse Kroon. Het is in werkelijkheid een kwestie tussen de oliemaatschappijen en de Japanners. Nadat deze Nederlands- Oost-Indië hadden bezet, namen zij de olievelden der maatschappijen op Sumatra over, produceerden daar olie, raffineerden deze en zonden de olie deels naar Singapore, deels naar Tokio. Toen de geallieerden Singapore overnamen, haalden zij de olie uit de daar aanwezige installaties en ge bruikten haar bij de bevrijding van andere gebieden in zuidoost-Azië. De drie maatschappijen zyn van mening, dat de olie aan haar toebe hoorde aangezien zij uit haar olie velden afkomstig was, en vragen daarom schadevergoeding. Advertentie) Waarom zoudt U nog langer blijven sukkelen met die zenuwpijnen Ga over op NOURYTIEN De moderne pijnstiller in tabletvorm. een compo sitie van 5 vermaarde elkaar onder steunende en versterkende geneesmid delen. Niets brengt zo snel verlichting 1 of 2 tabletten op wat water en elk begin van pijn wordt radicaal onder drukt. U wordt fit - U blijft fit met NOURYTIEN Neem uit veilige voor zorg een buisje in huis. NOURYTIEN knapt U op in een ommezienBij alle apothekers en drogisten. - Per buisje van 20 stuks 85 ct. 131-00 eens iets te doen, waarvoor wél aan dacht was en dat de gedachten van de Berlijners wat kon verstrooien. Onder die titel werd Drechsel's eerste bravourstukje aangekondigd en naderhand werden al zijn verha len en reportages zo ingeleid. Opge past sensaties. Sammy Drechsel be vindt zich boven op wat overschiet van de 14 meter hoge toren van de Gedachtnis Kirche. Balancerend op twee ijzeren balken maakte Sammy Drechsel zijn reportage. En het sloeg in. Enkele dagen later opnieuw: „Op gepast sensaties". Sammy bevond zich ditmaal boven op het dak van een acht verdieping ;n hoog gebou wencomplex. Onder hem, diep bene den hem, stonden de pompiers met een opengespannen valnet. Sammy wilde eens het gevoel beschrijven van hem, die om zijn leven te redden, in zo'n net duikt. Hij beschreef de luisteraars hoe hij nauwelijks de contouren van het valnet kon onder scheiden. Het leek hem of hij alle kansen min één had om naast het net terecht te komen. Met de luidspre ker in de hand maakte hij zich klaar voor de sprong na de luisteraars nog beloofd te hebben tijdens zijn val ook nog enkele woorden te spreken. Maar al wat de luisteraars vlak daarop hoorden was een huilend gefluit, ver oorzaakt door het vallen, en enkele onverstaanbare brabbelwoorden van de reporter. Dan een doffe slag en Sammy zei „het is weer' gebeurd". SNELTREIN Steeds brengt deze sensationele reporter nieuwe huiveringwekkende verhalen. Zo liet hij zich eens door een sneltrein overrijden, althans bij wijze van spreken. Drechsel had in de krant gelezen hoe 'n bejaarde man over een spoor was gestruikeld juist toen een trein naderde. De grijsaard had nog de tegenwoordigheid van geest om zich languit tussen de twee spoorstaven te leggen. De machine en de wagens denderden over hem heen en hij bleef ongedeerd. Drechsel deed het ook met de micro in de hand. De mensen hoorden in de verte de sneltrein naderen. Steeds heviger werd het lawaai „ik hoop het er levend af te brengen" waren de laat ste woorden die de mensen konden horen in hun luidspreker alvorens alle Duitse radio's uit elkaar dreigden te springen van het lawaai. Het geluid stierf langzaam weg en toen volgde één minuut van volslagen stilte. Maar toen was Drechsel terug. Hij kende de kneep om zijn publiek in spanning te houden. Hij zei alleen „Pjoeh... ik ben er nog. Luisteraars tot de volgende keer". Niets is te heet of te zwaar voor deze stuntreporter. Hij bracht boven op gebouwen waarvan men de mu ren neerhaalde, reportages. Hij neemt zijn microfoon mee onder water bij een poging om te verdrinken en hij lag eens zes maanden in het zieken huis. Maar toen was het menens. Drechsel had bij een autokoers be sloten zich op te stellen in de ge vaarlijkste bocht waar geen toe schouwers mochten staan. Toen be gon het te regenen en te bliksemen. Het gevaar voor slippende renwagens werd groot en 'n reporter zei: „Luis teraars we schakelen nu over naar de observatiepost van Sammy Drech sel". Er kwam echter geen geluid van die observatiepost. Op het ogenblik dat de studio-reporter zich bij de luisteraars verontschuldigde „wegens technisch defect" reed een ambu lancewagen in volle vaart weg met Sammy Drechsel. De bliksem was op zijn microfoon geslagen. Een speciale commissie van de Amerikaanse senaat zal inzage eisen van de chèqueboeken van de presi dent van een oliemaatschappij, om te kunnen vaststellen welke gelden hij beschikbaar heeft gesteld voor een politieke campagne. De betrokken president, Howard B. Keck, van de „Superior Oil Company of California", zou persoonlijk een bedrag van 2.500 dollar hebben aan geboden als bijdrage tot het campag nefonds van de republikeinse senator Francis Case'tijdens de debatten over een wetsontwerp, om producenten van natuurgas vrij te stellen van directe federale prijscontrole. Case wees het aanbod af en stemde tegen het wetsontwerp, dat echter door de senaat werd aanvaard. Eisen hower heeft zijn veto uitgesproken ten aanzien van dit wetsontwerp. De senaat besloot daarna de kwestie voorlopig aan te houden. In Amersfoort In verband met de grote transport moeilijkheden heeft het bestuur van de federatie van bakkerspatroons voor Amersfoort en omgeving besloten met ingang van heden de prijs voor alle broodsoorten met één cent te ver hogen. (Advertentie) 85 ct per pakje VER.STATEN 17 T .TT TT 20 Ul'ld.ldil "38 Deze grafiek laat zien in welke mate in de Europese en Ameri kaanse landen de personenauto ge meengoed is geworden. De V.S. telt 1 auto per 3 inwoners, doch ook Canada heeft een zeer laag aanal namelijk 1 auto per 6 inwoners. In Europa ligt deze verhouding ge heel anders. Het meest auto-dichte land van Europa is Zweden met 1 auto per 13 inwoners. In Engeland, Frankrijk en België is de dichtheid iets minder dan in Zweden. In Ne derland en west-Duitsland telt men een belangrijk groter aantal inwo ners per auto. Dit zijn echter nog niet de minst auto-dichte landen van Europa. Zo telt men in Italië 1 auto per 62 inwoners, terwijl Por tugal zelfs komt tot 1 auto per 100 inwoners. Voor de Sovjet-Unie is het cjjfer ongeveer 1 auto per 750 inwoners.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5