U
zwin
Dakota
E
Glans-nieuwe auto's
worden geofferd
NEDERLANDS VERKEER IN CIJFERS
Duits radioreporter laat een
sneltrein over zich heen gaan
mni
f Aulo-show van 23 februari tot 5 maart J
Vormen oost-Duitse auto 's Amsterdamse „primeurs
Dameshanclen
RIDER
$caldl$
Omwille van de sensatie
FRIOMOR Am
Nourytien
knapt U op in een
ommezien
U bent in
de wolken
met een
Ze hebben
nog
meer
ruw of schraal? i
Hun nakomelingen moeten veiliger zijn
Grote uitbreiding
Ford-fabrieken
Een ScaldisNv/pöeder...en Uw hoest verdwijnt!
Donzige huidies
En springt van een gebouw van
acht verdiepingen
„PJOEH....IK BEN
ER NOG"
„Olieproces"
in Singapore
Steekpenningen
niet aangenomen
Brood 1 cent duurder
it ktaderzor;
en met ver-
le eeuw in.
ling kwamen
net voetlicht,
it Seroosker-
es verkleed
Veilig nest"
lersesingel uit
de planken
jongen redi
Iet onder-
|i.
j—
volgde een
i hotel „de
fieid om het
■en maakten
wij o.m. ook
lingin.
iestein kwam
ig. Hij kon
Ie Munck, die
1 uitmaakten
i de orde van
den zilveren
(nderzorg, de
eer hersteld,
e pick-ups.
;n
m
r-
3-
id
in
g,
;k
:n
O
DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 22 FEBRUARI 1956
is VAN start!".
De technische
kant, jongens..
De auto aan de
binnenkant, die
de kenners ver
leidt tot spitse
praatjes over
„principes" en
„systemen". De
RAI in cylinder-maten en frictie-platen
Deze RAI-tentoonstelling ditmaal voor personenauto's"
en toebehoren kreeg niet veel kans voor complete sensaties,
hl a „Parijs wist men hoe de Citroën er uitzag en „Brussel" kon
met de 6-persoons Fiat uitpakken. Die lokkertjes heeft „Amster
dam" niet. (Al willen wij toch eerst die Wartburg en die Zwickau
P. 70 uit oost-Duitsland wel eens zien, alvorens te durven zeggen
dat deze RAI zonder primeurs zit
Uit die opvatting is de servo" ge
boren. een hulpje, dat een goed deel
van de menselijke kracht bij het stu
ren, schakelen, remmen en zo voor
zijn rekening neemt, maar de mens
toch de kans laat te manoeuvreren,
zoals het hèm uitkomt.
Hoe dan ook. in de onderdelen is
deze tentoonstelling in ieder geval
vol van verrassingen.
Dat van de nieuwe dimmethode
(vol licht iets naar rechts) weet Gij
al evenals dat van de „hydraulische
centrale" van Citroën (die in varia
ties al door andere producenten
schijnt te zijn overgenomen).
Ze hebben nog meer bij de RAI.
Tot de nieuwe principes behoort met
name dat van de vering. De Fransen
en Amerikanen zijn in hun modellen
uitgekomen bij een onderling gekop
pelde vóór. en achter-vering. Er zit
een automatische regelaar tussen,
die de afstand tussen de „romp" en de
grond zo veel mogelijk gelijk houdt.
De wagens krijgen dus een onafge
broken horizontale stand, die niet)
wordt beïnvloed door de lading en
evenmin door slechte wegen. Het is
een toepassing van de „luchtkussen"-
verir.g. Een van de gevolgen is, dat
de inzittenden geen last van wagen
ziekte meer zullen hebben. Het
„schommelen" is eruit en in de breed
te krijgt de wagen geen kans meer
te deinen. Tot dusver had men dat
voorrecht alleen bij auto's, die zeer
laag bij de grond waren geveerd.
Alles automatisch
Een ontwikkeling, die bij de perso
nenwagens steeds meer op de voor
grond treedt en het thans ook tot in
de lagere prijsklassen heeft gebracht,
is het verder vereenvoudigen van de
besturing. Bij de duurdere auto's,
waarbij niet op een gulden meer of
minder gekeken hoefde te worden,
was de automatische overbrenging al
zowat gemeengoed. Ook de schakel
manoeuvres werden „griezelig'' auto
matisch. Men hoefde practisch niet
anders meer te doen dan instappen...
De Europeanen hebben de Arperi-
kaanse ontwerpers gedeeltelijk op
hun weg naar bestuurders-comfort
gevolgd.
Ze gingen uit van de gedachte, dat
de automobilisten zich weliswaar
graag in de watten laten leggen, maar
dat ze toch individu genoeg waren
om zelf te blijven bepalen, wanneer
ze van versnelling wilden wisselen en
zich niet geheel door het Üzer te la
ten drillen.
Auto-scooters
Een groep apart vormt die van de
autoscooters, de meerminnen in de
gemechaniseerde wieltjes-wereld, die
half auto en half scooter zijn. In de
practijk komt het bij de meeste mo
dellen hier of) neer. dat ze het met
de scooter-motor moeten doen. maar
dat de bovenbouw de stabiliteit en
de bescherming biedt van een auto
carrosserie.
De bedoeling van de bouwers is
duidelijk: Ze willen 'n dak geven bo
ven de hoofdien van de mensen, die
in hun hart eigenlijk motorrijders
blijven. En dat „dak" mag maar net
zoveel kosten, dat de aanschaffings
prijs ver beneden die van de kleinere,
echte" auto's blijft.
Er zijn variaties genoeg. Er zijn er
met drie en vier wielen, met acco-
modatie voor twee en voor vier per
sonen (al moeten er in het laatste ge
val twee kinderen bij zijn), met sterk
afwijkende portieren. Eentje heeft
zelfs een opklappend koepeldak, dat
(Advertentie)
geeft handen om trots op te zijn
V
tv. ff!
geheel van plastic is vervaardigd.
Gij ziet het. Er leeft genoeg in de
auto-branche. Tienduizenden zullen
naar het gebodene kijken, met inte
resse voor iets dat méér twintigste
eeuws is dan wat ook: de auto.
Een bijzonder fraaie en tevens zeer
snelle sportwagen is de Austin Hea-
ley „100", een der troeven van de
Britse automobielindustrie op de
R.A.I .-tentoonstelling
In Amerika worden de laat
ste jaren met opzet dozijnen
glans-nieuwe auto's aan puin
gereden. Ze gaan met 90 km-
vaart tegen elkaar en wat er
overblijf kan alleen de bullen-
man nog bekoren. En nadat de
brokstukken zijn geruimd, haalt
men andere wagens zó, met
een van de produktieband om 't
kunstje te herhalen en om wéér
Ook in Nederland
Henry Ford heeft bekendgemaakt,
dat een bedrag van 4.370.000 dollar
zal worden uitgegeven voor moderni
sering en uitbreiding van de montage-
fabrieken der N.V. Nederlandse Ford
Automobielfabriek. De capaciteit van
deze fabrieken wordt verdubbeld.
Ford maakte tevens uitbreidingspro
gramma's bekend voor de dochter
maatschappijen der Ford Motor Com
pany in Denemarken, Zweden en
België. In Denemarken zal 1.625.000
dollar worden geinvesteerd, hoofdza
kelijk in een nieuw kantoorgebouw
en een pakhuis voor onderdelen. In
Zweden zal 200.000 dollar worden be
steed voor uitbreiding van kantoor-
en opslagruimte.
Wanneer het na-oorlogse uitbrei
dingsprogramma van de Ford maat
schappijen buiten de Verenigde Sta
ten is voltooid zal hiervoor ruim 500
millioen dollar zijn uitgegeven.
(Advertentie)
Op de voorgrond de Chrysler Wind- tergrond de Chrysler „New Yorker
sor Convertible Coupéop de ach- een vier-deurs sedanmodel
Deze Plymouth Belvedere ziet men reeds over de Nederlandse wegen
rijden.
WETTIG MERK.
Scaldis rode Hoestpoeders
nemen de. prikkel van de
hoest weg. Scaldis poe
ders tegen griep of influ
enza helpen snel en radi
caal- Verkrijgbaar bij
apothekers en drogisten.
Het centraal bureau voor de statistiek heeft de
uitkomsten van de telling van het gehele Neder
landse motorrijtuigenpark per 1 augustus 1955 be
kend gemaakt. Hieruit blijkt onder, meer, dat het
aantal bromfietsen tussen 1
augustus '1954
0
Provincie
N. Brabant
Limburg
Zeeland
Groningen
Friesland
Drenthe
Overijssel
Gelderland
Utrecht
N. Holland
waarvan A'dam
Z. Holland
waarvan R'dam
en Den Haag
Totaal X
en 1
c
-•£■3
Si S
augustus 1955 is toegenomen met 127.529 stuks. Het
aantal scooters ruim verdubbeld en gestegen van
7.554 op 1 augustus 1954 tot 15.846 op 1 augustus
1955. De samenstelling van het Nederlandse motor
rijtuigenpark per 1 augustus 1955 was aldus:
a
h
co
51.302
14.373
1.498
27.216
7.960
1.912
17.003
3.825
337
25.859
6.422
318
20.583
5.398
261
16.789
5.140
186
39.687
11.431
855
52.651
15.100
1.098
31.284
8.721
366
91.810
33.028
3.829
38.563
15^41
2.199
129.237
34.773
4.586
37.728
10.486
1.688
28.835
9.257
1.406
503.421
146.171
15.846
375.892
130.486
7.554
Motor
driewielers
Personen
auto's
Auto
bussen
Vracht
auto's
Trekkers m.
oplegger
807
25.575
912
11.172
555
376
14.688
613
6.675
157
285
7.767
204
2.995
51
568
12.154
357
4.342
431
584
9.687
320
4.035
244
312
5.603
156
2 504
193
860
15.705
528
5.613
372
898
24.030
748
10.960
509
757
16.549
472
6.073
209
2.334
65.840
1.009
17.602
594
681
31.720
263
6.577
237
3.512
70.650
1.403
25.728
960
738
20.996
343
6.372
346
921
19.930
309
4.708
134
11.294
267.888
6.722
97.699
4.275
10.096
219.411
6.359
87.609
3.846
voor duizenden dollars uit
mekaar te laten rammelen. Dit
is geen nieuwe waanzin. Dat
is moderne „research", dit is
een zoeken met alle middelen.
De glans-auto's worden geofferd
om hun nakomelingen juist dat
te kunnen geven, dat zij nog
missen.
De Amerikanen willen wagens,
waarin je je lekker" kunt voelen.
En de automobilisten uit de andere
parten van de wereld willen dat óók.
Volgens plan
Daarom klappen die auto's tegen
elkaar, tegen dikke muren omhoog en
vallen ze de diepte in, allemaal vol
gens plan. Allemaal met opzet.
Want langs het terrein van de bot
singen staan de slimme mannen, die
de auto's bedenken. Zé werken met
elektrische controle-spullen, met me
ters én met hun ogen. Ze ..proeven"
de botsing en haar gevolgen en ze
gaan prakkizeren over verbeteringen.
Deze botsingen hebben de auto's
goed gedaan
Resultaten
Dit is een lange aanloop voor een
(op papier) simpel sprongetje: Van
de proefterreinen in de Verenigde
Staten naar het RAI-gebouw in Am
sterdam. Daar zullen van 23 febru
ari tot 5 maart de resultaten van al
die gewelddaden vertoond worden.
Niet de verwrongen wrakken uiter
aard, maar de vondsten, die men aan
de hand van die gewelddaden deed.
Bij de proeven bleek onder meer,
dat de meeste passagiers werden ge-,
wond door 't dashboard en zijn knop
pen, door de voorruit, de achteruit
kijkspiegel en voor de chauffeur zelf
door de stuurkolom.
Men wist dus, wat er moest ver
anderen.
En men hééft het veranderd. Op
de RAI-expositie zal men wagens
zien, die een dashboard hebben, dat
met .schuimrubber is bekleed en
waarvan de knoppen verzonken zijn.
Er zijn verder voorruiten, die bij
een schok, uit de sponning sprin
gen zodat je daartegen ten minste
niet meer met het hoofd terecht
kunt komen. En voorts zijn de auto
sturen aangepast. Ze zijn veerkrach_
tig of zinken bij botsingen automa
tisch weg. Ze krijgen zo weinig
mogelijk kans om de bestuurder
als een lans in het lichaam te schie
ten.
Dat het niet alleen de Amerikanen
zijn, bewijst onder andere het stuur
in de nieuwe Citroën, dat éénspakig
is en dat soepel naar omlaag buigt.
Pronkstukken
Bovendien heeft men heup- en
schoudergordels bedacht, die naar
Amerikaanse berekeningen het aantal
dodelijke verkeersongelukken met 35
tot 50 prcent kunnen verminderen.
De vriendelijke mannen in de
stands van de RAI zullen met nog
méér kunnen pronken: Met sloten die
zelfs bij hevige botsingen niet open
kunnen springen, met rembekrach-
tigingen, met gescheiden rem-syste-
men, zodat bij het uitvallen van het
ene, het andere systeem in werking
treedt, met de verbeterde vering, die
de banden hun „grip" op de weg
laat behouden, kort gezegd met alles,
dat de slimme mannen, de autobe
denkers konden vinden.
Op de RAI staan nu auto's, waar
van de producenten met trots kunnen
zeggen, dat ze NIET onveilig zijn.
Voor normaal gebruik, op normale
wegen (en met normale chauffeurs)
zijn ze safe. Maar de drukte op de
smalle wegen zorgt zó dikwijls voor
abnormale dingen voor de ruit dat
het niet steeds meer bij te houden
is. Daar begint de schuld in ieder
geval bp andere omstandigheden. Dat
de fabrieken hun best doen om de
wagens ook tegen abnormale dingen
te wapenen is een prachtig streven.
(Advertentie)
(Advertentie)
Deze foto toont een paar veilig-
heidskenmerken, het veiligheids
stuurwiel met diepliggende naaf, de
„safety-belts" (veiligheidsriem) en
het met schuimplastic beschermde
dashboard bijvoorbeeld. De deur
sloten, welke niet zijn te zien, doch
welke als standaard op elke Ame
rikaanse Ford worden ingebouwd,
voorkomen openspringen van de
deuren bij zware botsingen.
Thans een ruime
comfortable wagen
v.a. I. 6375.-
R.A.I. stand no 10
Official D.K.W. Dealer
Garage C. Meyer Zonen, Wassenaarstr. 10-12, Tel. 653, Bergen op Zoom
Garage van Dongen-Jonkers, Wilhelminasingel 42, T?L 5544-5545, Breda
Automobielbedrijf Verhoeven, Brugstraat 34, Tel. 3768, Roosendaal
I Imp. Hart Nibbrig Greeve N.V.
Parkstraat 91 - Den Haag
Als in een Duits radioprogramma plots de naam „Sammy
Drechsèl" weerklinkt, valt in elke vrouwenschoot de breinaald
stil, neemt elke man zijn sigaret uit de mond en kijken honderd
duizenden ogen in Duitsland naar de luidspreker van de radio, net
alsof ze daardoor nog meer kunnen opvangen van het opwinden
de sensatieverhaal dat deze populairste aller Duitse radiorepor
ters gaat brengen.
Op 22-jarige leeftijd kwam Sam
my Drechsel bij de EIASU3erlijn-
omroep, de „Radio in American
Sector". Dat was dan einde 1947 en
in Berlijn was tengevolge van de
blokkade de situatie zeer ongunstig.
Uit de radioberichten konden de men
sen al niet te veel moed putten, du§
besloot onze jonge reporter maar
(Advertentie)
Geen greintje
graat
vindt U meer in Frionot
visfilets, de smakelijke,
Noorse, ingevroren vis.
Zet nü Uw gezin vis voor. Geen
graatje kan U meer hinderen bij
het eten. Frionor visfilets zijn
altijd vers en makkelijk klaar te
maken. Zó uit het pak, zó in de
pan. Probeer het eens.
Uw kinderen zijn er dol op!
Het is zo gezond voor ze!
Drie Nederlandse oliemaatschap-,
pijen, dochtermaatschappijen van de
Shell en van de Standard Vacuum,
eisen uitbetaling van 6 miljoen Sin
gapore dollars door de Britse Kroon.
Het is in werkelijkheid een kwestie
tussen de oliemaatschappijen en de
Japanners. Nadat deze Nederlands-
Oost-Indië hadden bezet, namen zij
de olievelden der maatschappijen op
Sumatra over, produceerden daar
olie, raffineerden deze en zonden de
olie deels naar Singapore, deels naar
Tokio. Toen de geallieerden Singapore
overnamen, haalden zij de olie uit
de daar aanwezige installaties en ge
bruikten haar bij de bevrijding van
andere gebieden in zuidoost-Azië.
De drie maatschappijen zyn van
mening, dat de olie aan haar toebe
hoorde aangezien zij uit haar olie
velden afkomstig was, en vragen
daarom schadevergoeding.
Advertentie)
Waarom zoudt U nog langer blijven
sukkelen met die zenuwpijnen Ga
over op NOURYTIEN De moderne
pijnstiller in tabletvorm. een compo
sitie van 5 vermaarde elkaar onder
steunende en versterkende geneesmid
delen. Niets brengt zo snel verlichting
1 of 2 tabletten op wat water en elk
begin van pijn wordt radicaal onder
drukt. U wordt fit - U blijft fit met
NOURYTIEN Neem uit veilige voor
zorg een buisje in huis. NOURYTIEN
knapt U op in een ommezienBij
alle apothekers en drogisten. - Per
buisje van 20 stuks 85 ct. 131-00
eens iets te doen, waarvoor wél aan
dacht was en dat de gedachten van
de Berlijners wat kon verstrooien.
Onder die titel werd Drechsel's
eerste bravourstukje aangekondigd
en naderhand werden al zijn verha
len en reportages zo ingeleid. Opge
past sensaties. Sammy Drechsel be
vindt zich boven op wat overschiet
van de 14 meter hoge toren van de
Gedachtnis Kirche. Balancerend op
twee ijzeren balken maakte Sammy
Drechsel zijn reportage. En het sloeg
in.
Enkele dagen later opnieuw: „Op
gepast sensaties". Sammy bevond
zich ditmaal boven op het dak van
een acht verdieping ;n hoog gebou
wencomplex. Onder hem, diep bene
den hem, stonden de pompiers met
een opengespannen valnet. Sammy
wilde eens het gevoel beschrijven van
hem, die om zijn leven te redden,
in zo'n net duikt. Hij beschreef de
luisteraars hoe hij nauwelijks de
contouren van het valnet kon onder
scheiden. Het leek hem of hij alle
kansen min één had om naast het
net terecht te komen. Met de luidspre
ker in de hand maakte hij zich klaar
voor de sprong na de luisteraars nog
beloofd te hebben tijdens zijn val ook
nog enkele woorden te spreken. Maar
al wat de luisteraars vlak daarop
hoorden was een huilend gefluit, ver
oorzaakt door het vallen, en enkele
onverstaanbare brabbelwoorden van
de reporter. Dan een doffe slag en
Sammy zei „het is weer' gebeurd".
SNELTREIN
Steeds brengt deze sensationele
reporter nieuwe huiveringwekkende
verhalen. Zo liet hij zich eens door
een sneltrein overrijden, althans bij
wijze van spreken. Drechsel had in
de krant gelezen hoe 'n bejaarde man
over een spoor was gestruikeld juist
toen een trein naderde. De grijsaard
had nog de tegenwoordigheid van
geest om zich languit tussen de twee
spoorstaven te leggen. De machine
en de wagens denderden over hem
heen en hij bleef ongedeerd. Drechsel
deed het ook met de micro in de
hand.
De mensen hoorden in de verte de
sneltrein naderen. Steeds heviger
werd het lawaai „ik hoop het er
levend af te brengen" waren de laat
ste woorden die de mensen konden
horen in hun luidspreker alvorens alle
Duitse radio's uit elkaar dreigden te
springen van het lawaai.
Het geluid stierf langzaam weg en
toen volgde één minuut van volslagen
stilte. Maar toen was Drechsel terug.
Hij kende de kneep om zijn publiek
in spanning te houden. Hij zei alleen
„Pjoeh... ik ben er nog. Luisteraars
tot de volgende keer".
Niets is te heet of te zwaar voor
deze stuntreporter. Hij bracht boven
op gebouwen waarvan men de mu
ren neerhaalde, reportages. Hij neemt
zijn microfoon mee onder water bij
een poging om te verdrinken en hij
lag eens zes maanden in het zieken
huis. Maar toen was het menens.
Drechsel had bij een autokoers be
sloten zich op te stellen in de ge
vaarlijkste bocht waar geen toe
schouwers mochten staan. Toen be
gon het te regenen en te bliksemen.
Het gevaar voor slippende renwagens
werd groot en 'n reporter zei: „Luis
teraars we schakelen nu over naar
de observatiepost van Sammy Drech
sel".
Er kwam echter geen geluid van
die observatiepost. Op het ogenblik
dat de studio-reporter zich bij de
luisteraars verontschuldigde „wegens
technisch defect" reed een ambu
lancewagen in volle vaart weg met
Sammy Drechsel. De bliksem was
op zijn microfoon geslagen.
Een speciale commissie van de
Amerikaanse senaat zal inzage eisen
van de chèqueboeken van de presi
dent van een oliemaatschappij, om te
kunnen vaststellen welke gelden hij
beschikbaar heeft gesteld voor een
politieke campagne.
De betrokken president, Howard B.
Keck, van de „Superior Oil Company
of California", zou persoonlijk een
bedrag van 2.500 dollar hebben aan
geboden als bijdrage tot het campag
nefonds van de republikeinse senator
Francis Case'tijdens de debatten over
een wetsontwerp, om producenten
van natuurgas vrij te stellen van
directe federale prijscontrole.
Case wees het aanbod af en stemde
tegen het wetsontwerp, dat echter
door de senaat werd aanvaard. Eisen
hower heeft zijn veto uitgesproken
ten aanzien van dit wetsontwerp. De
senaat besloot daarna de kwestie
voorlopig aan te houden.
In Amersfoort
In verband met de grote transport
moeilijkheden heeft het bestuur van
de federatie van bakkerspatroons voor
Amersfoort en omgeving besloten met
ingang van heden de prijs voor alle
broodsoorten met één cent te ver
hogen.
(Advertentie)
85 ct per pakje
VER.STATEN
17
T .TT TT
20
Ul'ld.ldil
"38
Deze grafiek laat zien in welke
mate in de Europese en Ameri
kaanse landen de personenauto ge
meengoed is geworden. De V.S. telt
1 auto per 3 inwoners, doch ook
Canada heeft een zeer laag aanal
namelijk 1 auto per 6 inwoners.
In Europa ligt deze verhouding ge
heel anders. Het meest auto-dichte
land van Europa is Zweden met 1
auto per 13 inwoners. In Engeland,
Frankrijk en België is de dichtheid
iets minder dan in Zweden. In Ne
derland en west-Duitsland telt men
een belangrijk groter aantal inwo
ners per auto. Dit zijn echter nog
niet de minst auto-dichte landen
van Europa. Zo telt men in Italië
1 auto per 62 inwoners, terwijl Por
tugal zelfs komt tot 1 auto per 100
inwoners. Voor de Sovjet-Unie is
het cjjfer ongeveer 1 auto per 750
inwoners.