C&A De wonderlijke, maar ware avonturen van de zeer handige heer Schmidt Wat is de beste plaats voor de vliegtuig motor Geelzucht in Zweden, maar alleen onder de I sterke dranki notabelen Miljoenmaand In de vleugel of er onder. Kunstgebitten Hoe een handige jongen Hitier te glad af was. 4 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 21 FEBRUARI 1956 4 Actuele vraag die nog niet beantwoord is DE „ZWARTE WEDUWE Verschrikkelijke sneeuwbeer Merkwaardige epidemie j Misbruik van Artsencongres bracht onverwachte oplossing Cz>ortjes ese Zó sta ik in de winkel. Ontroerend Promotie (Van onze luchtvaartmedewerker) OP LUCHTVAARTGEBIED kent men honderd en één ver schillende typen vliegtuigen. Bij het ene zijn de motoren, waardoor het voortgedreven wordt, in de vleugel ingebouwd, de ander heeft ze onder de vleugel hangen en de constructeurs van beide soorten zijn alle vurige pleitbezorgers voor het type van hun constructie. Het is in feite de uitvinding van de straalmotor, die geleid heeft tot dit verschil in constructie van de motoren. Verschil lende constructeurs hadden er reeds lang van gedroomd de motoren eens in de vleugels te kunnen construeren en de in voering van de straalmotor opende deze ongedachte mogelijk heid voor hen. Op een gegeven moment vragen zo wel luchtvaartdeskundige als leek, die bij het aanschouwen van de vele mo dellen dit verschil ook opmerkt, zich af, welke constructie mettertijd het beste zal voldoen en aan welke thans de voorkeur moet worden gegeven. Het antwoord op deze vraag is niet gemakkelijk te geven, want de prak tijk heeft tot nu toe bewezen, dat beide constructies (nog) voldoen aan de eisen, die de moderne luchtvaart industrie stelt. Voor beide constructies zijn name lijk talrijke voor- en nadelen op te noemen, die ten nauwste verband houden met het type vliegtuig, waar aan of waarin de motoren 'moeten worden geconstrueerd. Was de invoe ring van de straalmotor enerzijds voor de constructeurs een reden de motoren in het vliegtuig aan te bren gen, merkwaardigerwijs grepen an dere constructeurs de gelegenheid aan om de aan de vleugel hangende ,,mo- tor"-gondels te construeren. In dit opzicht hebben zowel de Ame rikanen als de Engelsen verrassende resultaten bereikt, gezien de construc ties van de Boeings, waarvan zowel de bommenwerpers als de straal vliegtuigen met motorgondels zijn uit- gerust. VOOR- EN NADELEN De voordelen bij de constructie van de motoren, die aan de vleugel han gen, springen direct in het oog: het onderhoud van deze motoren is een voudig, omdat hun toegankelijkheid gemakkelijker is dan die van de in gebouwde; bij een eventuele motor- brand behoeven de vlei gels geen schade op te lopen, die funest kan zijn; het gewicht van het vliegtuig is geringer dan dat bij de vliegtuigen met ingebouwde motoren, omdat noch brandschotten noch inspectieluiken nodig zijn. terwijl voor de aanbren ging van de motoren geen construc- tiedelen onderbroken behoeven te worden, hetgeen extra-versterkingen nodig zou maken. Het zwaartepunt van het vliegtuig kan bij de aan de vleugel hangende motoren gemakke lijk door kleine verplaatsingen worden gecorrigeerd. n i a J- sÉËis De jongedame op deze foto kan ge makkelijk glimlachen tegen de enorme spin, op het niet minder enorme web. De spin is n.l. van zwart fluweel en dient ter versie ring van een nieuw soort paraplu van doorzichtig materiaal, welke te zien was op de eerste Engelse modeshow voor regenschermen, welke in Londen werd gehouden. Op het scherm van de paraplu is in spiraal-vorm een zwart koord aangebracht om het geheel „ech ter" te maken. De naam van de nieuwe creatie is „zwarte weduwe". Bij aan de vleugel hangende mo toren kan het trillen der vleugels worden tegengegaan en kan de vleu gel door de spreiding van het motor gewicht worden ontlast, maar daar naast geven de op deze wijze gecon strueerde motoren een nuttiger effect door het ontbreken van lange lucht- kanalen en straa.pijpen. Daar staat tegenover, dat men bij de aan de vleugel hangende motoren genoodzaakt is gebruik te maken van een vrij hoge vleugel, terwijl men hierdoor ook beperkt wordt in de keuze van de vleugelvorm, terwijl de hoge vleugel ook weer nadeel biedt bij het snelle tanken op de grond. De smalle, dunne vleugel, waarop de constructeur van de motorgondel is aangewezen, krijgt een hoge vleu gelbelasting, die nadelig is voor korte starts en landingen, terwijl deze vleu gel ook het nadeel biedt van minder bergruimte voor wielen en brandstof, wat vooral bij een verkeersvliegtuig nadelig is. AFWACHTEN Al heeft de bittere koude uiter aard ook Ouwehands dierenpark op de Grebbeberg te Rhenen niet ongemoeid gelaten en al moet er in de buitenverblijven vaak met man en macht sneeuw wor den geruimd, toch verliezen de dieren daar de moed niet bij. Bruintje, die als „sneeuwbeer" zijn neef, de ijsbeer, concurrentie aandoet, vond tenminste nog best even tijd om voor een lek ker hapje te gaan opzitten, al had hij voor de pooltoestand in zijn kuil alleen maar een grauw over. Er bestaan nog meer verschillen, die kenmerkend zijn voor beide con structies, maar een dieper ingaan daarop zou ons te ver voeren. Wat bij de verschillende constructies echter wel vaststaat en in feite is dit een van de hoofdzaken is wel het vrij geringe verschil, dat geconsta teerd wordt in de prestaties van de vliegtuigen, die met motorgondel of ingebouwde motor zijn uitgerust. De huidige gang van zaken wijst er dus op, dat deze verschillen naast elkaar zullen blijven bestaan, maar toch zullen de buiten de vleugels ge construeerde motoren een voorsprong krijgen, zodra het „atoomvliegtuig" werkelijkheid wordt, want dan zullen om de veiligheid van de passagiers en bemanning te verzekeren, de mo toren reeds bij de landing van het vliegtuig worden afgenomen om na delige gevolgen o.m. van straling te gen te gaan. Vrijdagavond tegen twaalf uur is te Utrecht op de hoek van de Maliebaan en Nachtegaal- J straat, bij een aanrijding tussen S een vrachtauto met aanhang- wagen en een personenauto, een J vat met 650 liter jenever op i straat gevallen en gesprongen. De jenever vermengde zich met de sneeuw en vloeide voorts in een nabij gelegen put. S Het vat stond op de aanhang- wagen van de vrachtauto, die op het drukke kruispunt geen voorrang verleende. Een geelzucht-epidemie, die rich van haar soortgenoten onderscheid de, doordat zij zich alleen onder de landelijke élite verspreidde en zich verre hield van eenieder, voor wie de platte beurs een maandelijks te rugkerend probleem vormt, heeft wekenlang de gemoederen in dit nuchtere Skandinavische land in beroering gebracht. Niet vanwege de ziekte zelf, die men bij iedere individuele patiënt snel onder de knie kreeg, als wel vanwege het feit, dat de oorsprong nergens was te vinden. Eerst toen vrijwel alle deelnemers aan een artsencongres met geelzucht onder de wol moes ten, kreeg dit vraagstuk een op lossing. Een geval van geelzucht op zich baart in medische kringen geen op zien. Zodra echter vrijwel alle di recteuren van grote ondernemingen, staatsraden, ministers, rechters, bur gemeester van grote steden, bankiers en meer leden van de upper-ten" aan dezelfde kwaal lijden, gepaard aan hoofdpijnen, jeuk, huis- en oog appel-verkleuringen, dan is er reden tot verwondering. Medisch Zweden sloot dan ook de gelederen. Eenzelfde ziekte heeft meestal een zelfde oorzaak. Aldus: wat hadden, deden of aten de zieke notabelen ge meenschappelijk? Vele mogelijke aanleidingen werden zorgvuldig nage gaan, echter zonder resultaat. In dokterskringen werd de „voorname" geelzucht het gesprek van de dag. (Advertentie) Goed bericht voor de bezitters van DENTOFIX een nieuw, aangenaam en hygiënisch poeder brengt uit komst voor alle loszittende of losra kende kunstgebitten. Een weinig DEN TOFIX, morgens op de plaat ge strooid, houdt Uw gebit de gehele dag, onder alle omstandigheden, vast en zsker op zijn plaats. Tevredenheid ge garandeerd. Koopt nog heden een strooibus in Uw apotheek of drogisterij voor slechts f 2,35. OESTERMAAL Het spreekt dan ook vanzelf, dat op het kortgeleden 4 Stockholm ge houden artsencongres dit onderwerp uitvoerig ter sprake kwam. Elke re devoering was doorspekt met vraag tekens. De antwoorden bleven achter wege. Moe van het vergaderen zetten de medici zich na afloop aan een stevi ge oestermaaltyd. Thuisgekomen voelde ieder van hen de verschijn selen, die een opkomst van geelzucht vergezellen. Op hun ziekbedden rea liseerden de artsen zich, dat één maaltijd het antwoord had gegeven op een congres vol vragen: de oester was de schuld. De oester bleek inderdaad besmet te zijn. De leverancier was gauw gevonden, de grossier eveneens. Die verwees de Leren van de medische inspectie naar een eenzame visser in de kustplaats Havstensund, die geel zucht had opgelopen, iedere oester, die door zijn handen ging besmette en daardoor Zwedens élite ten bedde voerde. Hetgeen allemaal veel Kronen kostte. En daarom hebben enkele vooraanstaanden de Staat van Zweden een proces aangedaan, omdat zij huns inziens, te weinig controle uitoefent op de hygiène van degenen, die hot .dagelijkse" voedsel vergaren. (Advertentie) Bij de winkelier staat King's Cross op de toon- bank zó voor het grij pen uit een doos met deze foto van mij er op. Die dozen zijn zó leeg. Want steeds méér mensen ont dekken, dat King's Cross Virginia voor 80 ct de 20 stuks zoveel méér geeft aan klasse, kwaliteit en karakter iedere dag opnieuw! Daarom is het een kostelijke, nieuwe ro kerservaring VIRGINIA blijft 'n klasse beter! Hebt ge het gelezen? De Miljo- nairsschool, genaamd ,,Le Rosey" te Rolle in Zwitserland heeft haar 75- jarig bestaan gevierd. Wa Rosey" betekent weet ik nie, 't zal wel zijn ,,'t gouden rooske'. Waar Rolle licht weet ik ook nie, maar dat er de Zwitserse frankskes zullen rollen daar kunt ge verzekerd van zijn. Die school, enkel voor kinderkes van ko ningen, staatslieden en miljonairs bestaat nu dus 75 jaar. Hebt gij ooit er van gehoord? Als ze mij gezegd zouden hebben dat ze opgericht ging worden, zou ik geadviseerd hebben: begint er nie aan, dat wordt erre- moei lüen. En, swens dat ge dit leest meugt ge me gerust vies bezien. Want be staan er, op d'n dag van vandaag, groter sukkeléérs dan miljonnairs? We leven in 'n democratische tijd, en al verbiedt de democratie u niet er n' millioen op na te houden (zie maar 'nne keer naar de Yankee-doe dels in Amerika) ge mot nochtans in uw uiterlijk leven doen of ge er maar honderd had. En da doen ze in Amerika dan ook. As daar, op de 627ste Avenue in New York, zal ik maar es 'nne keer aannemen, 'nne multi-multi-miljonnair 'nne vent te gen komt die 'n zwaar stuk in zn' botten heeft, dan zeet 'm: Sorry, gif me oewen erm, sukkeleer en ik zal u naar bedde brengen." Da's pas democratie. Ik weet nie, of ze dat aan de kinderen van die koningen, staatslieden en miljonnairs in 't Gou den Rooske zullen leren, ik peis dat ze daar geen rekensommekes leren maken nW cijfers beneden 1000000, maar nodig is dat toch. Want, lus- tert 'nne keer goed: as d'n eersten d'n beste Parijse straatkuiser daar me z'n kinnekes aan z'n hand in Rolle komt, motten ze daar op die Ocst- school worren toegelaten. Dieje straat- Rozebeke, kuiser in Parijs mot wel miljonnair zijn, anders kan 'm geenen drogen boterham kopen. Supporseert, ge hebt daar in Frankrijk 'n inkomen van een millioen franse francs per jaar, dan kunt ge daar nog mee oe vrouw en al uw kinnekes op 'n Frans houtje bijten. Want, laat ons maar nne keer met miljoenen gaan cijferen. Zo'n Frans miljoen, tegen vier procent )en da's tegenwoordig al goed be taald) brengt per jaar.... 4000 hol- landse guldentjes op. Ge zult zeggen, da kan er nog al mee deur, maar, as ge nou wit, dat mijn matante in Parijs 200 francs voor 'nnen neusdoek moest neertellen, dan kan 't er nie meer mee deur. Ik ken er bij u, in Nederland, die 4000 gulden in de maand verdienen en die nog tekort komen... en dat zijn geen mijonnairs. Zodus: de kleinste Franse werkman is al miljonnair, ze zijn er dat alle maal. Ge begrijpt dus,, dat die Rosy in Rolle nooit schrik hoeft te hebben dat z'n school onbevolkt zal zijn. En neemt ge nu de Belzje miljon nairs, dan kunt ge al seffes consta teren, dan 'n derde van onze bevol king ook al millionnair mot zijn. Want mee 28000 gulden per jaar, da's dus met ruim 2000 gulden in de maand, daar kunnen ons Ministers en onder-ministers en staatssecretaris sen en Hoofd- en Subalterne Staats ambtenaren en Staatslieden, die sa men zeker 'n derde van ons bevol king uitmaken, nie van komen. Die Rosy in Rolle kan dus ook op klan dizie uit ons Belzjiekske rekenen. Of er veul Nederlandse kinderen zitten, da zou ik U nie durven zeggen. Ik geloof 't nie, althans nie van ambte naren, want die zijn, als ik mij nie serieus trompeer nog geen Neder lands miljonnair. ERREMOEI. Om kort te gaan: de hele Franse bevolking is miljonnair en ze lijen allemaal erremoei. 't les te zeggen: miljonnairs-erremoeie... ge hoef nie te vragen, ohe de democratische erre moei er uit zal zien. Vraag da maar 'nne keer aan Abbé Pierre of ga maar 'nne keer in de woonkrotten van Bordeaux zien. t 'les de moderne besmettelijke wereldziekte. De mensen worren hoe langer hoe rijker en ermer tegelijk. Ge zult zeg gen: Sus, ge zievert, da's 'n contro— dictio in terminus, maar dan lach ik u uit en antwoord: „da's 'nne geuzc-lambiek in Terminus". Want gaat in diejen Stammenee in Kort- rijk 's zaterdagsavonds maar 'nne keer zien, hoe ze daar met de rente van d'r miljoen omspringen. Onzen Onderpaster is 'nne geleer de mens. Die zee: „Duurte van de levensmiddelen willen ze door loonop- slag „ausradieren" en, komt er loon- opslag, dan gaan de levensmiddelen, 't ies te zeggen de prijzen van de levensmiddelen, weer de hoogte in en dan maar weer de lonen, 't Is sjuust of ze de boordevolle wagens mee de levenslasten aan de wielen willen voortduwen. Maar de wielen slaan deur en de wagen blijft op z'n plek. „Maar" zegde hij, „ge mot maar nie verklappen dat ik u da gezegd heb, anders beginnen ze weer te schrieven: A bas la "alotte!" Ga nog 'nne keer mee terug naar La Rosy. Er zijn honderden uitnodi gingen voor dat feest in Rolle rond gestuurd, om er al de oud-leerlingen naar toe te krijgen. Onze Keunink Boudewijn heeft ook zo'n invitatie ontvangen maar hij heeft doen zeggen dat 'm, tot zijn spijt (er wordt aller hande spijt in de wereld gefabrikeerd) de viering niet kon bijwonen. Er zijn er veul meer, die zo'n invitatie thuis hebben gekregen. Daar hebt ge de broer van onze Keunink,prins Albert, de Sjah van Perzië, de hertog van Kent. prins Rainier van Monaco (van Montecarlo) heb ik niks vernomen. Die prins Rainier is 'nne kleinzoon van Churchill. En t' is daar natuur lijk nie bij gebleven, 't Zal er wel aristocratisch-democratisch zijn toe gegaan. Er woont op onze wereld een man, die de gladiatoren van Hit- Ier te grazen heeft genomen. Zeker, er wonen op onze wereld véél zulke mannen. Ik vul mijn eerste zin daarom aan met „op een manier, die nauwelijks haar weerga heeft in de wereldge schiedenis". De naam van deze man is Schmidt, doodgewoon Schmidt en zijn voornaam is El- fried. Wanneer gij ooit in We nen zoudt zijn en U per tram zoudt laten vervoeren, zou het kunnen zijn, dat de hoofdfiguur uit dit artikel U een kaartje verkoopt. Hij heeft vroeger an dere kaartjes gebezigdmaar laat ons niet op ons verhaal vooruitlopen. Hij is nu maar een heel gewoon tramconducteur. Het zou erg zonde zijn, de vro lijke avonturen van Elfried Schmidt niet op het podium der openbaarheid weer te geven. Ik doe het bij deze, na gebruikma king van enige bronnen, waar van een essay van Joseph Wechsberg wel de voornaamste was. Aan 't begin van Schmidt's carriè re als propjesschiete. naar de Nazi- hoofden bevindt zichwel, het is duidelijk, een tram. En nu moet U weten, dat het jongetje Schmidt, dat in 1938 19 jaar was en verschrikkelijk boos op dt Nazi's, die zojuist het mooie woord „Anschluss" hadden verzonnen voor een doodgewone mili- tiire gangsterstreek (zoals ze dat la ter nog zo dikwijls zouden doen), een i iike fantasie bezat tezamen met heel v. inig geld. Hij woonde, toen de zwaardvechters binnenrukten, samen met zijn moeder bij zijn oom een dorpspastoor in Rampersdorf nabij Wenen maar de Nazi's stonden op het punt de pastoor naar een concen tratiekamp te slepen en Elfried zon op mogelijkheden om hem te redden. Nu was het zo, dat hij ervan had ge droomd, ingenieur te worden, maar er was nooit geld voor geweest. In zijn kleine kamer echter hingen alle muren vol tekeningen va... trams; de jongen had vele uren in remises en bij haltes doorgebracht en wel, het bloed kruipt vaak waar het niet kan gaan. Toen hij op een avond naar die tekeningen zat te staren en de pré caire toestand van zijn oom over woog, schoot er een idee in hem om hoog, dat bijna te dwaas was om er langer dan een seconde aan te den ken. Schmidt dacht namelijk: als ik nu eens met behulp van die teke ning door Hitier tot ingenieur kon worden gebombardeerd De volgende dag ging hij naar We nen. Niemand weet, in welke winkel tjes hij precies is geweest, maar het staat vast, dat hij bij zijn terugkeer, enkele dagen later, onder andere meebracht: a. een doorslag van een door hem zelf aan de Duitse Staatsspoorwegen gerichte (fictieve brief, waarin hij verzocht, „de bijgaande technische te kening te bezien"; b. een brief van de Duitse Staats spoorwegen, waarin stond, dat de te kening van zijn diesel-tram met gun stig advies aan het Ministerie van het Transportwezen in Berlijn was doorgezonden; en c. een brief van dezelfde instantie, het bericht bevattende, dat dat Mi nisterie zijn plan had goedgekeurd en dat aan een groot bedrijf opdracht was verleend om de wagens te pro duceren. Bovendien droeg hij toen massa's rubberstempels bij zich. Om nu de genialiteit van dit be drog nader toe te lichten, zij ver meld, dat deze jongeman als volgt te werk was gegaan: hij had een stempel, die hij als lid van de Ka tholieke Jeugdbeweging placht te bezigen en die luidde „AN DAS TRANSPORT-MINISTERWM" ont daan van de letters „AN DAS", de rest als briefhoofd gebruikt, een legitimatie op de brief getikt en op die manier stempels gekocht, waar op de adelaars in alle richtingen uitvlogen. Thuis gekomen voorzag hij zijn tram-tekening (die dus nooit uit de kamer was geweest) van stempel-opdrukken als „Bin nen gekomen", „Gezien", „goedge keurd" en ging mét zijn brieven en zijn tekening naar de Gestapo om over zijn oom te praten. De Gestapo vloog er (nog) niet in. Schmidt tikte een brief, blijkens welke de Universiteit van Berlijn de heer Schmidt had benoemd tot ingenieur honoris causa; hij werd tegens uitgenodigd, zich op de 25 e augustus, des voormiddags om 11 uur, in de Rijkskanselarij aan de Führer voor te stellen. Toen Heeroom die brief las, keek hij zijn vooruitstrevende neef pein zend aan. Ik ben er niet bij geweest, maar ik kan me zo voorstellen, dat hij zijn pijp heeft neergelegd en veel betekenend heef' gekucht. Schmidt wandelde nog even bij de Gestapo- commandant binnen en legde noncha lant zijn brief op tafel. De pastoor werd niet gearresteerd. De jongen ging naar Berlijn, verstuurde er wat ansichtkaarten (want hee' het dorp wist het al) en schafte zich veilig heidshalve ook nog een ingenieursdi ploma aan, omdat het zo gek zou zijn, als hij dat nu niet had. Stempels wa ren er genoeg en handtekeningen zet ten is zo moeilijk niet. De leidende Nazi's in Rampersdorf zaten even later op het gala-feest sprakeloos naar Elfried te luisteren. Hij verhaalde omstandig, hoe eenvou dig en hartelijk de Führer met hem gepraat had. Dames begonnen te snikken, mannen snoten hun senti mentele neuzen. En hij zei, vertel de Schmidt, hjj zei: mein lieber Schmidt, als je ooit eens iets nodig hebt, bei je dit nummer maar op. Toen er kort daarna moeilijkheden rezen doordat een Nazi-kennis arg waan kreeg omdat Schmidt vertelde, de Führer met „Herr Reichskanzler" en niet met „Mein Führer" te hebben aangesproken, bleef er maar een op lossing mogelijk: een uniform. Een aaankoopvergunning was spoedig ge- Er kwamen nu vele vrienden, die in nood verkeerden, zijn hulp inroe pen. En Schmidt gaf die. Het was ge makkelijk genoeg. Hij had een eigen gemaakt bewijs, dat de Führer hem het zilveren erekoord had toegekend en tevens een met vele stempels overdekte kaart, waarop de Führer alle lagere partij-organen en instan ties opdroeg, Ingenieur honoris causa Schmidt alle nodige hulp en mede werking te verlenen. Toen dan ook de Nazi-Kreisleiter te Wenen de heer Huber naar Dachau had laten over brengen, betrad Schmidt het kantoor van de eerstgenoemde er snauwde hem toe: Herr Kreisleiter, het is mij bekend, dat de heer Huber werd gear resteerd op aandringen van een per- reed en Schmidt betrad de winkel, waar hij verscheidene onderschei dingstekenen aansch. te, alsmede een militair costuum, zoals niemand er een bezat. Op die manier immers kon heel de militaire bent, van hoog tot laag, steeds redeneren: wat hij is, weet ik niet, maar belangrijk ze ker. In Rampersdorf sloeg de nieuwe verschijning enorm in en toen hij la ter naar Wenen ging voor een paar dagen, sprongen kolonels, majoors en oversten, die hij passeerde, met klap pende hakken in de houding. soonlijke vijand, die zijn zaak wilde overneme". De Führer heeft me vo rige week nog gezegd, dat hij derge lijke gedragingen niet waardeert. Ik zie hem waarschijnlijk aanstaande donderdag of vrijdag in Berlijn en als U deze zaak niet onmiddellijk regelt, zal ik hiervan persoonlijk melding moeten maken. De Kreisleiter zakte terug in zijn stoel, stamelde, dat hij de feiten niet had gekend en dat het hem zeer speet. Acht-en-veertig uur later was Huber vrij. Niet minder dan 40 men sen kon Schmidt op deze wijze helpen. Op 23 november 1938 werd hij in gelijfd bij de Luftwaffe om er zijn doodgewone dienstplicht te vervullen. Hij onderging er de normale recruten- opleiding en schikte zich erin. Maar op zekere dag kwam de Nazi-kennis weer op de proppen en zei, dat hij lont rook en al de gedragingen van Schmidt ais zwendel beschouwde. Schmidt schrok zich een ongeluk, maar riep: Als je me dat wilde zeggen, ga dan maar wee naar huis. Heil Hitier. Nu móe t er weer iets gebeuren. Hij belde Das Kleine Volksblatt op en vertelde, dat hij voor wat aardige kopie kon zorgen. Op 22 december 1938 bevatte 't Volksblatt een artikel over hem, waarin o.m. stond dat de Führer het zilveren erekoord maar aan drie mensen .n Oostenrijk had verleend en ook, dat de door Schmidt ontworpen tramwagen driemaal zo snel was als alle oudere modellen. Nu geloofde zelfs de Nazi-kennis het Toen hij na het Kerstverlof in zijn kamp terugkwam, werd hij bij de commandant geroepen, „Mein Lieber Schmidt", zei die, „waarom héb je het ons niet gezegd." Het Volksblatt lag op tafel. „Ik wilde mijn plicht doen als gewoon soldaat", antwoord de Schmidt. En: „Heil Hitier". Hij kreeg van toen af alle faciliteiten, die hij wenste; een eigen werkkamer en vrij te kiezen diensturen. Wat la ter moest hij zich melden bij Kolonel- Genera] Eduard von Löhr. Deze sprak van een promotie tot officier en Schmidt voelde opnieuw zijn maag omdraaienwant die promoties kwamen van BerlijnEr was nog één mogelijkheid, dacht hij: nóg een nieuw uniform. Het kwam en he* zil ver erop verblindde nog even alle Nazi-ogen, die het zagen. De gene raal gaf hem zelfs toestemming, zijn eigen auto te gebruiken. Toen hij daarmee in Rampersdorf binnenreed, stond het hele dorp stijf van respect. Maar het kon zülk mooi weer niet blijven in Schmidt's .arrière. De ge neraal had een voordracht naar Ber lijn gezonden en in Berlijn was men gaan zoeken naar een Ingenieur ho noris causa Schmidt. In èlle dossier kasten, in èlle bureaus. En er was zo'n Ingenieur niet Het verhaal is, van hier af, eigen lijk nog maar kort. Er was een ver hoor en alles kwam uit. Schmidt werd In de gevangenis gezet. Hjj wa= ten einde raad en besloot, Cupido als zijn redder te kiezen. De gevangene in de cel naast hem zou daags daarop ont slagen worden; Sehmiut gaf hem een brief mee aan zijn meisje Elsa, waar in hij schreef, dat hij 't êllemaai had gedaan om indruk op haar te maken en hij sprak met de collega af, dat die het briefje aan de schildwacht zou ge ven, voorwendende, dat hij niet me deplichtig wilde zijn. Het ging zoals het moest; het briefje belandde op de tafel van de directeur. Ook tegen over de rechtbank spoelde Schmidt de rol van de zielige minnaar, die meer had willen schijnen dan hij was. De sentimentele leden van het hof trapten er in; het was overigens een zitting, waarin veel gegiecheld werd, als de diploma's enzovoort op tafel kwamen. Waarschijnlijk was van ho gerhand instructie" gegeven om de zaak in de doofpot te stoppen, want er mocht immers naar buiten niet te veel bekend worden van de wijze, waarop de jeuzdige held zovele mili taire heroën had beentje gelicht. In elk geval redde zijn brief hem van de beschuldiging van spionnage, waarop de doodstraf stond Hij kreeg vier weken gevangenisstraf wegens het vervalsen van een officieel diplo ma. vier weken wegens het onbe voegd voeren van een academische titel en vier maanden wegens onbe schaamd misbruik van de naam van de Führer. Maar wegens het goede gedrag van de beklaagde werden er drie maanden vóórarrest afgetrokken. Schmidt diende, toen hij uit de ge vangenis kwam, z'jn tijd bij de Luft waffe uit. In 1945 werd hij trambe stuurder in Wenen en nu is hij con ducteur. Gij ziet: er zijn toch ook we) aardi ge dingen gebeurd in die laatste oor log; zelfs in het kamp van de swasti ka-vereerders, En als gij soms in Wenen komt: lét op de conducteur. Er schuilt een geniaal man onder de beoefenaren van dit beroep. YORICK

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 6