Lockheed Electra's als aanvoer-toestellen Onze laatste WINTERMANTELS gaan eruit tegen abnormaal zeer lage prijzen. VOOR IEDERE BEURS EEN MANTEL. f 19,75 f 37,50 f 55,50 f 24,75 - f 32,50 f 41,75 - f 49,75 f 69,75 f 79,75 N.V. J. SLAGER-WALVIS - Breda J DDD Grootse toekomst plannen krijgen vaster gestalte ^-villen - I NET PERSOON I ZWARTE VIOOLTJES f Beschermt U thans tegen de koude. PRIMA WOLLEN STOFFEN ZEER GOEDE AFWERKLNG UITSTEKENDE PASVORM t Hoffelijklieidsmaand Lange Brugstraat 22 - Eindstraat 5 Eindstraat 3 DAGBLAD DE STEM VAN DINSDAG 7 FEBRUARI 1956 4 Voor Douglas-straalvliegtuigen startbaan van 3 km Van kleinere in grotere machine 530ste STAATSLOTERIJ 2. Klas MARINUS LUCAS RENTMEESTER aspirant-schrijvers hulpschrijvers AANBESTEDINGEN "diversen (Van onze luchtvaartmedewerker.) Nu de KLM als een van de eerste buitenlandse luchtvaartmaatschappijen een bestelling heett gedaan op het Douglas DC-8 straalvliegtuig, behoeft het geen verwondering te wekken, dat onze nationale luchtvaartmaatschappij naarstig verder werkt aan de uitwerking van haar grootse toekomstplannen. In luchtvaartkringen wordt verwacht, dat de KLM waarschijnlijk wederom als eerste ouitenlandse luchtvaartmaatschappij een bestelling zal doen op het nieuwste vliegtuigtype van de Amerikaanse Lockheed-fabrieken: de Electra. De reis van z. k. h. prins Bernhard en president-directeur Aler wijst reeds in deze richting, temeer nu zij ook een bezoek hebben gebracht aan de Lockheed-fabrieken om zich op de hoogte te stellen van de ontwikkeling van dit vliegtuig-type. Als de KLM in 1960 de bestelde straalvliegtuigen in bezit krijgt, zal zij reeds over nieuwere typen vliegtuigen moeten beschikken, om een zo gunstig mogelijke explotatie te verkrijgen. De Douglas DC-8 straalvliegtuigen zijn gebonden aan startbanen met een bepaalde lengte (ongeveer 3000 me ter) en er zijn vele vliegvelden, die niet over een dergelijke lange baan beschikken. Derhalve ligt het in de bedoeling kleinere machines dezelfde route te laten vliegen als de Douglas DC-8, die op die vliegvelden waar het straalvliegtuig niet landen kan noch starten, de passagiers zullen opnemen en naar die vliegvelden zullen vervoe ren, waar de Douglas DC-8 wel kan landen en starten en de passagiers uit de kleinere machines kan over nemen. Voor dit kleinere type machine schijnt het nieuwste vliegtuig-type van de Lockheed, de Electra, het meest in aanmerking te komen. Reeds hebben verschillende Amerikaanse luchtvaartmaaschappijen bestellingen geplaatst op dit nieuwe type zonder dat er eigenlijk een proto-type van vervaardigd is. Dit laatste vormt dus wel een bewijs, welk een groot ver trouwen de Amerikaanse luchtvaart maatschappijen in de Electra hebben. Ook in de Lockheed-fabrieken zelf heeft men er een groot vertrouwen in, want men verwacht een aantal be stellingen van maar liefst 1000 stuks'. UITGERUST MET TURBO-PROFS DE ELECTRA heeft in haar bouw meer weg van het Douglas-type dan van de Lockheed. Zij heeft een ge middelde kruissnelheid van 640 kilo meter per uur en kan maximaal 91 passagiers vervoeren. Zij wordt aan gedreven door de zogenaamde „turbo props", straalmotoren, die naast de zuivere straalmotoren waarschijnlijk een vooraanstaande rol in de burger luchtvaart zullen gaan spelen. Deze straalmotoren drijven de propellers aan en reeds hebben vliegtuigen, uit gerust met deze motoren, belangrijke diensten bewezen, waarbij wij o.m. noemen: de Vickers Viscount-803 en niet te vergeten de Fokker-Friend- ship, 't toestel, waarop door Ameri kaanse luchtvaartmaatschappijen al bestellingen zijn gedaan. Ook de KLM heeft op beide types een order afge geven. Zij verwacht in 1957 negen toe stellen van het type Viscount-803 en in 1958 twee Fokker Friendships, die in licentie in Amerika worden ge bouwd. Van de Electra Is bekend, dat zj) zowel op korte als op lange afstand economisch gezien, zeer gunstig ge ëxploiteerd kan worden. Zij Is slechts voorzien van een enkel hoog kielvlak en kan met radar in de neus worden uitgerust voor landingen bjj slecht weer en weinig of geen grondzicht. Nog een andere machine heeft de belangstelling van de KLM gewekt zij het niet in zo grote mate, name lijk de in Engeland in productie Nog een andere machine heeft de belangstelling van de KLM gewekt zij het niet in zo grote mate, namelijk de in Engeland in produktie zijnde Vickers Vanguard. Deze machine is ontwikkeld uit de Viscount, heeft een kruissnelheid van 680 kilometer per uur, kan maximaal IC personen vervoeren, is eveneens uitgerust met turbo-props, maar heeft een dubbele romp, waardoor de passagiers boven komen te zitten en men beneden plaatsruimte heeft voor bagage en vracht. KEUZE UIT TWEE MACHINES De heer Aler heeft ter ontwikke ling van zijn toekomstplannen der halve de keuze tussen twee machi nes: de Electra en de Vickers Van guard. Welke het zal worden, is moeilijk te raden, maar de tekenen wijzen het meest op de Electra. Bo vendien heeft Nederland nog steeds geen zekerheid inzake de nieuwe lijnen in Amerika naar Los Angeles en Houston, en de reis van de prins en president Aler wijst eveneens in die richting. De eerste Electra's zouden in 1959 geleverd kunnen worden, hoewel men het er nog niet over eens is, welk type turbo-prop zal worden gebruikt voor dit vliegtuig. De Vickers-Van- guard kan pas geleverd worden in het voorjaar van 1960 en dit zou dus een vertraging betekenen, want te vens ontvangt men dan de DC-8 straalvliegtuigen. De KLM zal onge twijfeld weten, welke keus het beste zal zijn en op welk type zij haar tien exemplaren bestelling zal plaatsen. Verheugend is in elk geval, dat ons land niet achter blijft en zijn voor aanstaande plaats in het wereldver keer zal kunnen blijven innemen. FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) Geboren: Lilly Yvonne van den BergBoterman, Leeuwarden. Evert Jan Stok kingv. Houtum, Apeldoorn Overleden: Geertruda I. M. van Rosmalen, 62 jaar, Den Bosuh. Janna S. Faro, >6 jaar. Oostburg. Carolina Mulder, 86 jaar. Middelburg. Henricus L. A. Hoekens. arts 40 jaar, Tilburg. Met grote vreugde en dank baarheid jegens God en de H. Gemma berichten wij U de geboorte van onze zoon ARNOLDUS ANTONIUS ANGELA MARIA GEMMA. Th. v- Dapime-Pollet Tonny Anny Hulst, 4 tebrubrl 1956. v. d. Maelstedeweg 66. -j- Heden overleed, na voorzien te zijn van de H.H. Sacramenten der Stervenden, onze innig- geliefde Moeder, Be huwd- en Grootmoeder A. GOENSE weduwe van A. Rijk n de ouderdom van bij na 88 jaar. Uit aller naam: Familie Rijk-Goense Kwadendamme, 5 februari 1956. De uitvaartdienst zal plaats hebben op woens dag 8 februari om 9.30 u. in de parochiekerk van de H. Bonifacius te Kwa dendamme, waarna de begrafenis op het r.-k. kerkhof, aldaar. Rozenkransgebed op dins dag des avonds 7.30 uur in de parochiekerk. HOGE PRIJZEN 30.000 16779 5000 2235 2000 11624 1500 2485 7227 1000 1806 1974 780, 8047 16274 100 1756 3447 4090 5840 8513 9233 10388 11700 12099 12347 17047 18816 19185 19454 19974 200 1329 1370 1460 1660 1760 2026 2463 2560 2572 2585 3294 3571 3604 3775 4465 4596 4706 5725 6136 6462 6615 7285 7660 7715 9098 9391 9696 9841 9951 10084 10096 10140 10955 11349 114 78 11751 11773 11913 12083 12121 12371 12389 13066 13130 13271 13572 13788 13966 14259 14402 14859 16061 16419 16717 17719 18588 18722 18828 19195 19302 PRIJZEN 1015 048 068 088 093 101 102 149 150 228 236 261 276 280 313 327 334 342 385 401 490 495 511 512 518 532 599 614 637 643 661 746 784 801 823 892 895 916 970 981 3048 115 125 127 137 151 163 169 207 223 237 243 254 292 297 318 326 385 390 433 455 468 473 514 548 603 644 646 654 673 729 753 772 794 800 855 891 892 896 899 909 940 941 949 970 979 3Ü4S 052 071 090 110 160 162 177 206 215 231 233 240 295 314 367 373 379 381 384 392 419 420 510 579 584 614 619 639 659 725 740 747 766 804 813 827 833 860 898 4007 014 015 025 039 100 115 130 173 175 181 195 201 213 223 228 337 399 436 455 478 497 506 537 551 569 629 667 730 740 762 763 810 835 855 895 896 922 934 947 960 968 242 5044 109 146 170 176 185 201 216 234 276 298 303 370 391 398 404 420 439 444 525 529 551 675 723 745 774 777 801 844 853 859 861 884 894 956 985 990 6005 016 029 033 037 038 045 057 073 167 214 245 254 260 263 273 315 326 341 382 387 398 431 450 497 516 546 595 620 621 631 645 650 652 683 690 698 703 729 772 797 819 845 860 877 879 891 939 944 948 994 7011 012 018 020 026 027 030 047 057 069 081 091 108 125 131 140 150 151 176 214 238 252 321 356 360 403 410 415 428 461 470 580 589 653 654 734 742 751 758 817 850 952 8016 030 095 115 119 127 128 140 163 238 278 280 303 462 492 495 633 654 688 707 716 733 753 754 756 806 812 845 866 877 878 897 905 914 926 931 950 9075 084 085 129 141 154 179 255 290 328 348 372 475 513 550 569 584 591 601 636 645 660 703 736 742 748 756 773 797 819 892 905 971 980 10009 013 018 035 049 060 064 067 093 113 152 181 194 238 246 279 322 345 358 368 442 449 450 452 474 558 623 636 663 699 707 741 820 823 895 901 907 970 976 994 11039 123 138 197 201 206 238 241 270 277 302 337 382 436 444 463 479 483 500 509 515 545 546 556 559 574 599 633 734 774 VAN ƒ40 785 793 04=» 12003 073 188 193 459 476 778 T89 13058 084 320 339 571 577 730 734 897 942 14002 004 271 274 411 447 607 612 735 746 908 956 15013 026 204 318 486 499 648 657 839 865 16004 027 414 508 663 692 792 797 17002 026 137 160 325 332 510 529 733 736 909 920 18005 025 278 284 507 510 687 689 19011 046 241 246 343 374 494 507 719 720 20021 048 405 466 758 780 21062 106 394 411 605 606 755 757 896 918 799 077 198 495 798 087 351 597 774 943 040 276 472 646 761 968 030 320 502 668 894 137 512 698 856 028 168 333 544 744 924 047 302 527 730 059 254 382 569 770 062 503 788 171 413 610 764 943 Prijzen van f 40,invoegen 4194, 4200, 12181, Vervalt 12121, 17778 20813 21116 21153 21299 21961 809 837 848 853 855 909 921 088 096 119 121 138 154 168 207 214 239 322 337 364 401 515 540 543 668 673 700 703 841 867 902 912 926 976 994 094 131 161 219 266 281 308 361 369 472 508 545 560 564 628 632 677 681 698 710 721 787 794 801 804 831 853 880 944 954 967 127 129 161 178 216 231 235 277 292 317 332 339 350 407 485 492 507 521 533 554 572 656 662 670 692 694 719 731 765 807 822 832 849 853 895 978 051 055 062 097 140 141 171 329 332 358 387 415 441 460 504 541 577 579 592 626 642 712 728 746 747 764 796 802 924 936 966 980 981 985 988 329 361 364 372 377 401 404 577 591 594 596 628 629 648 709 730 731 735 738 751 756 881 901 908 918 987 029 057 081 082 093 116 127 191 204 239 250 285 287 310 354 378 403 430 462 471 472 551 619 665 670 678 703 716 761 778 785 789 805 812 893 931 934 985 065 159 222 234 246 271 277 318 341 400 405 416 421 437 543 545 572 573 595 603 606 755 790 795 804 861 952 967 085 101 117 132 154 219 221 256 260 278 282 304 325 329 415 418 449 451 470 482 488 579 607 616 651 671 703 705 779 802 864 9Ó7 949 998 149 181 331 340 342 358 360 522 551 613 633 725 755 756 819 877 888 976 991 21000 195 256 257 259 260 380 385 424 456 500 534 554 570 586 618 621 626 675 681 692 741 773 797 809 810 826 832 881 951 956 999 Vervalt 12121, 17778 Heden overleed, tot onze diepe droefheid, na een langdurig en smartelijk lijden, tijdig voorzien van de Genademiddelen der H. Kerk, onze ge liefde vader, schoonvader en grootvader de heer weduwnaar van Margaretha Priem, in de ouderdom van 74 jaar. Ovezande, 6 februari 1956. 's-Heerenhoek: Wed. D. de Jooge-Rentmeester en kinderen 's-Gravenpolder: C. Rentmeester E. Rentmeester-Vroonland en kinderen. 's-Heerenhoek: A. Raas-Rentmeester W. Raas en kinderen Ovezande: Cl. Rentmeester Ovezande: B. Rentmeester M. Rentmeester-Rijk en kinderen Ovezande: Joh. Rentmeester Ovezande: Marg. Rentmeester 's-Heerenhoek: A. Rentmeester M. Rentmeester-van Gessel Ovezande: J. Rentmeester P. Rentmeester-Paree en kinderen Nieuwdorp: E. Rentmeester C). Rentmeester-Rijk en kinderen Schiedam: Nellie Rentmeester Ovezande: M. Rentmeester Goes: M. de Pundert-Rentmeester M. de Pundert en kind. Fam. Rentmeester Fam. Priem De begrafenis, waarbij U bij deze wordt uitgeno digd zal plaats hebben op Donderdag 9 febr. a.s. in de parochiekerk van Onze Lieve Vrouw Hemel vaart om half tien. 503-0 ADMINISTRATIEF PERSONEEL BIJ DE BELASTINGDIENST Op de inspectie der belastingen en op de ontvangkantoren der directe belastingen (enz.) kunnen worden geplaatst: (leeftijd beneden 25 jaar) (leeftijd boven 45 jaar) Aanmelding bij de Inspecteurs of Ontvangers, die gegadig den desgewenst nadere inlichtingen zullen verstrekken. ^dienare"\'^utPen,, duitsla Dan is bet toch wel hóóg: tijd dat u iets doet aan die pukkeltjes, vale vlekkerige huid en steeds terugrkerende huiduitslag. Neem het helder Vloeibare D.D.D. Geneesmiddel. In twee tellen dringt het door GENEESMIDDEL TEGEN HUIDAANDOENINGEN Lot diep in de huid poriën. Het doodt de ziektekiemen; de jeuk bedaart - de huid geneest! Héérlijk om uw huid met D.D.D. geregeld intens te zuiveren en op te frissen. Ver-zorg uw overgevoelige huid met de luchtige D.D.D. BALSEM en D.D.D. ZEEP - de zachtste der zepen. Ge gaat me vragen: kunt ge geen betere maand kiezen voor uw hoffe lijkheid? W(j hebben ier in Olland acht uren in d'n onverwarmde trein gezeten om van Zwolle naar Utrecht te kunnen gaan. Al de elektrische draden waren dik beijzeld en wij moesten mekaar op de tienen staan trappen om die nie te doen bevriezen- Zijde gij maar 'nne keer hoffelijk mee 'n natte neus die tot in oewc mond lekt, swens dat ge uwen neus doek nie uit uwen zak kunt trekken, omdat ge l(jk snel-bevroren spercie- bonen in 'n blik gepakt staat. „Ik toon daar begrip" voor, zegt de goede journalist, maar, ik schrijf u niet over de burgelijke beleefdheid of hoffelijkheid. Daar zult ge in Hol land, lijk bij ons in België, niet over te klagen hebben, Ge moest maar 'nne keer kunnen horen, wat er in 'n auto tot 'nne cyclist geschreeuwd wordt, die tekort langs de wagen pas seert. 't Zal bij u wel veul hoffelijker gaan as bij ons. Ge mot ier maar 'nne keer in den elektriek van Antwerpen naar Brussel komen zien, op de uren dat de bureaus uitgaan, Dan hangt er veuJ oud mensenvlees aan de lerou riemen en 't jonk blijft zitten. Da gaat bij u natuurlijk véül hoffelijker. Nee- je, ik schrijf u nie over de civiele maar over de militaire hoffelijkheid. Bij ons worden „hoffelijkheidswe- ken" gehouden voor al de eenheden van de drie krijgsmachtdelen die in België gelegerd zijn. Zij hebben tot doel de levende hoffelijkheid te ont wikkelen tussen ons piotten onder ling en in contact me de burgers. Er is al 'n brochure geschreven „Hoffe lijkheid" en alle piotten krijgen daar 14 dagen lank onderricht over... Ze motten léren hoffelijk te zijn, nie tegenover 't schone, zwakke geslacht, maar tegenover 't lelijke, sterke en dat is van doen, zulle! Om te begin nen: er mag niemeer gevloekt war ren. Eerste klas! Want, wat is er nou lomper as vloeken? Wat zoudt ge zeggen, als ik u vroeg: geef me asta- blief 'nne keer 'n harde peer op m'nne kop. Dan zoudt ge natuurlijk zeggen: dieje geretraiteerde kuster is stapelzot. Awel, wat vraagt ge, als ge vloekt? Stuur me astablief naar de eeuwige verdoemenis. En, da zou 'a bietje meer pijn doen as 'n peer op oewe kop. Zodus, na de hoffelijk- heidsweek, geen gevloek meer. Ge zult, van nu af, genen eenen Belzje piot meer ..potjesamme" horen zeg gen. Ge zult zeggen: dat hoort ge bij ons al lang niet meer. t'Akkoord maar óns hoffelijkheid gaat nu nog veel verder dan de üwe. Bij het bin nengaan in alle publieke voertuigen behoort 'n hoffelijk man 'n ander eerst voor te laten gaan. Bij ons gaat dat nog veul pratieker. Is 'n publiek voertuig geelegans bezet en er komt 'n schoon maske binnen geworsteld, dan roept 'nnen hoffelijke piot seffes: „Kom maar gerust op m'n knie zit ten, mamzelleke!" En dan hebt ge par exempel het distribueren van 't eten. Het is voortaan verboden de jus en de patatten en de pudding deur me kaar in de blikken bakskes te smij ten, het is verboden 'nne klodder con fiture boven op uw stuk kèès te kwakken, alleenig omdat de distribu tie dan 'n bietje rapper zou gaan. En dan is er ook nog 'n voornaam punt in die brochure, waarop ik de atten- se mot vestigen, 't Is niet hoffelijk alles wat maar los en vast is uit me kaars kastjes te pieken. Waar ons pi- Bij de Nederlanders zeker nie, want otten da toch geleerd kunnen hebben, ik heb wel 'nne keer gehoord, dat pieken daar nie allenig onhoffelijk maar ook strafbaar is. Weet ge wat ze in Holland ook moesten doen! Wedstrijden houden in hoffelijkhe'd, sjuust lijk hier. Ge zoudt par exempel voor uwen sergeant 'n kistje füne sigaren mee moeten brengen als ge van long weckend thuis kwaamt. Of, zijt ge 'nnen boerenzoon, dan 'nne gerookten hesp of van dleje lekkere „kip-kap" die de boeren zo fijn kunnen maken. Is uwen sergeant-majör of uwên ad judant getrouwd dan zou 'n speen- verkske ook welkom zijn. Ik durf te pariëren, dat u dan de prix d'hon- neur in de hoffelijkheid zou toege kend worren. Ruwe uitdrukkingen maggen er ook nie mee gebezigd worden. Dad ies natuurlijk nie geschreven voor de korporaal en de sergeanten, want die gebruiken tóch nooit ruwe uitdruk kingen. Maar, ier dejen ze da wél. zulle. Ge had er maar 'nne keer bij motten staan as er 'nne recruut nie rap onder deur 't pinnekesdaad kou kruipen. Maar, da's nu allemaal ge daan. Nu gaat onze militaire hoffe lijkheid veul meer op de Nederlandse lijken. As nu de Luxemburgse piot ook nog 'n bietej gepolitoerd is, dan zitten we midden in de Benelux-hof- felijkheid en dat is veul waard In de informatiezalen, waar het hoffelijkheids-onderricht gegeve.n wordt hangen nou grote panelen met opschriften: Eerst gij dan ikke". „Steek nooit 'n cigaret op zonder uw wapenbroeder eerst een te offreren"... „Ga nooit met uws vriends „krotteke" uit, zonder hem vooraf töelatink te vragen"-... „Het eerste wat g' van uw soldij moet betalen, is uw schuld." Zeg, als ge 's avonds uw ogen sluit „Slaap lekker en droom zalig".... Zeg als ge 's morgens uw ogen opent: Goeden morgen, dierbare vrienden!" Nu zal dat allemaal in den be ginne wel nie vlot gaan, want mijne cosijn, die bij de Luchtmacht dient, vertelde me, dat, toen 'm voor d'n eerste keer: „Goeden morgen, dier bare vrienden" zegde, al de schoe nen van de hele chambrée op z'nne kop terecht kwamen. Maar, we verliezen de moed nie, er wordt zeljs al over geklapt, ook de Rus sen hoffelijk te gaan maken. Suske van Testelt. KEERSLUIS TF. BROUWERSHAVEN Thans zijn de cijfers bekend ge maakt van de aanbesteding voor de bouw van een keersluis in de haven van Brouwershaven. Er waren 16 in schrijvingen. Ingeschreven werd doir v. d. Dongen en van Hoven, Dordrecot f 828.000; Bataafse aannemingsmij, Den Haag f 835.000; Fa. Strijland, Uit hoorn f 837.000; fa. Bleylevens. Ooster hout f 838.395: fa. A. Dubbers, Malden f 839000; fa, Hillen en Rosen, Bergen op Zoom f 841.000; N.V. Betonbato, Den Haag f 843.000; fa. A. Verhagen, Breda f 848 000; Volkers' beton, Slie- drecht f 850 000; N.V. van Splunter, Ridderkerk, f 855.000; fa.Sanders, Zie- rikzee f 857.000: Gebr. Everaarts, Steenbergen-Tilburg f 898.000; H. Stouten. Brouwershaven f 919.000: fu. de Winter. Rotterdam f 928.500; G. de Rouw Kerkdriel f 943.000 en J. A. Leys,Kapell's f 990.000. De gunning werd aangehouden De begroting is niet bekend gemaakt. VERLOREN Een tas verloren op de weg vanaf het Hoekje naar Hulst. Ter. te bez. bij Dom. Saman, Vlasstraat 4, Heikant. 642 Verhuisd van Wilhelminastraat 25 nr. Oude Drydijck 5, St.-Jan steen, Rijwielhandel C. L. Vonck, •••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••••e* Voor het bijhouden der LOON-ADMINISTRATIE van een middelgroot bedrijf te HULST wordt voor en- -j kele dagen per maand een I GEVRAAGD. J Gegadigden dienen volledig op de hoogte te zijn van de sociale wetgeving. J Sollicitaties SCHRIFTELIJK in te dienen onder nummer 22497-0 aan het bureau van dit blad. I OPERA- EN TONEELBEZOEKERS VAN HULST EN OMSTREKEN. Op zondagavond 12 februari a.s. per touringcar naar ANTWERPEN. In Kon. Vlaamse Opera: Ook gelegenheid voor bezoek: AMERICAN CIRCUS SHOW of THEATER naar keuze. Prijs per persoon f 3,Opgave per omgaand bij: G. E. Janssens, KI. Bagijnestr. II, tel. 93, HULST,

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 6