PagWaD Veip Les Diaboliques": een nieuw meesterwerk van Clouzot WYBERT DE TUSSENPERSOON Cacao SPAANSE STUDENTEN WORDEN ONRUSTIG CLOSE-UP UIT DE FILMWERELD n Een knap schilderijwaarin men echter de son vergeten heeft AT EEN ONDERLIJKE ERELD Waarschuwing aan regering: RADIO TWEEDE BLAD DONDERDAG 26 JANUARI 1956 Meningen en Commentaren^ OP DE VLAKTE PRATEN ZONDER BATEN GEEN VRIJE GOUDHANDEL DE AUTOSTRADA iROSTE \ee«jstei Een verwijt en een vraag (Naar een roman van E. F. BENSON) TELEVISIEPROGRAMMA'S MINISTER. Beel heeft zich in zijn 1 memorie van antwoord aan de Eerste Kamer nogal op de vlakte gehouden wat betreft de rechtspo sitie van het overheidspersoneel met inbegrip van de befaamde kwestie der Kerstgratificatie. Heel het vraagstuk is nog weggestopt in de molen van commissies en advies instanties. Hard draaien doet die molen echter niet. Alleen komt er op 31 januari het rapport van de commissie-Berger uit tevoorschijn. Die is aan 't becijferen geweest of de ambtenaren terecht klagen over een achterstand, een becijfering, welke hoe ze ook uitvalt, toch wel weer nieuwe polemieken zal doen ont staan. Het feit ligt er, dat het par ticuliere bedrijf de beste krachten wegzuigt en dat waarachtig niet, omdat het gelijke salarissen zou ge ven. Op die manier verbetert men de sfeer niet, bereikt men geen vertrouwenwekkende verstandhou ding. Ook ten aanzien van de Kerst gratificatie is het antwoord zo for meel. We hopen, dat de minister straks in zijn uiteenzetting op vra gen van de heer v.d. Zanden meer bevrediging zal kunnen schenken. LfET socialistische lid van de Ne- derlandse delegatie bij de Ver. Naties, de heer J. de Kadt, heeft in „Socialisme en Democratie" ge schreven, dat „de enige manier om zich te doen respecteren in de Ver. Naties is zich niets aan te trekken van de Ver. Naties. Met het uit treden uit de Ver. Naties verliest men niets dan een hoeveelheid on nodige last. Dit is een merkwaardige uit spraak uit een deskundige socialis tische hoek. Men is van socialis tische zijde meestal niet zuinig met loftuitingen en aanbevelingen voor alle mogelijke internationale li chamen, waarin Nederland zijn nationale belangen mag verwikke len en eventueel nog vervreemd mag zien ook. De heer de Kadt stelt als me despeler in de Ver. Naties echter nuchter vast, dat dit college niet veel anders is dan een praatcollege waarvan hij lid moet blijven, als het ons tenminste niet aldoor las tig valt, en overigens zonder ver driet afscheid moeten kunnen ne men. Hiermee wordt dus praktisch de Franse houding tegenover de Ver. Naties aan Nederland aanbevolen. Er blijkt ook reden genoeg toe, als men het praten zonder baten in de Ver. Naties over de Indonesische kwestie in overweging neemt. JTR is andermaal een verschil aan de dag getreden tussen de po litiek van Nederland en België, thans op monetair gebied. België heeft de vrije goudhandel weer ingevoerd op een enkele res trictie na, terwijl de Nederlandse autoriteiten bij het overleg hierover hebben geweigerd dezelfde weg in te slaan. Goud mag in Nederland alleen voor industriële doeleinden worden verkocht en daarbij blijft het. Nu zou een vrije goudhandel nochtans nuttig kunnen zijn in de strijd tegen inflatie, maar nog af gezien hiervan maakt het toch een wonderlijke indruk, dat in Benelux op dit gebied niet één lijn getrok ken kan worden. Men zegt te streven naar het vrij verkeer van personen, goederen en kapitaal in Benelux en heeft zich het vorig jaar nog verblijd over vooruitgang op dit laatste terrein Maar voor goud gaat het nu weer niet zoals het ook nog niet gaat voor landbouwproducten en voor arbeidskrachten, waarvoor men nog pas aan een principiële overeen komst zonder uitzicht op toepas sing toe is. Het blijft zo wel sukkelen met Benelux en zijn voorbeeldigheid voor de Europese integratie dreigt telkens weer te verbleken. TAE Belgische minister van Open- bare Werken Vanaudenhove is te Bonn met zijn Westduitse col lega Seebohm gaan praten over de autosnelweg van Antwerpen oyer Luik en Aken naar het Ruhrgebied en, naar gemeld wordt, met sukses. Men gaat er in West-Duitsland naar streven het Duitse gedeelte van de weg tegelijk klaar te krij gen met de voltooiing van de Bel gische autosnelweg, d.w.z. tegen 1960. De Bondsregering wil het tra ject van de Belgische grens naar Aken bekostigen. Bezwaren van de Duitse havens Hamburg en Bre men moeten uit de weg zijn ge ruimd. De Brusselse „Standaard" is nu zo optimistisch dat hij zelfs de mo gelijkheid ziet van een sneller ge reedkomen van de verkeersverbin ding tussen Antwerpen en het Ruhrgebied dan van de autosnel weg, welke Rotterdam met het Ruhrbekken verbinden zal. Tot voor kort was men in België een en al zorg over een omgekeer de ontwikkeling, die intussen toch nog waarschijnlijk blijft, gezien de voortgang met de Nederlandse wer ken. Het ligt er maar aan, of West- Duitsland ook Nederland tegemoet komt. Overigens mocht men in België ook wel meer zorg aan de dag leg gen om de kortste verbindingen bij deze plannen te ontwerpen en uit te voeren. Deze lopen over Noord-Bra bant en Limburg en zouden tevens het Beneluxverkeer dienen. (Advertentie) Met VELPON jle je er geen barst van! (Advertentie) (Advertentie) In prijs verlaagd: - f - ALT IJ D WELKOM! G w (Van een bijzondere medewerker) Voordat in Amsterdam en Den Haag de Nederlandse première ging van „Les Diaboliques", verscheen op het scherm in reusachtige letters het verzoek om het geheim van de ontknoping te bewaren. En inder daad is „De Demonen"zoals de Nederlandse titel van deze thriller luidt, een product, dat het typisch van zijn slot moet hebben. Ruim anderhalf uur lang heeft de toeschouwer in een steeds opgevoerde spanning verkeerd, heeft hij de groeiende angst en wroeging van de hoofdpersoon en moordenares meebeleefd. De drie minuten, die de ontknoping met zijn razendsnelle beelden duurt, voelt hij, na al die emoties, dan ook als een bijna physieke opluchting aan. Sommige critici verwijten „Les Diaboliques" een gebrek aan positieve moraal. Maar is het niet zo, dat juist deze flitsende anti-climax, die als een moker op de schuldige (en even goed op de toeschouwer) neervalt, de meest positieve werking heeft, die men zich denken kan? heden. Het lijk komt niet boven. De radeloze vrouwen laten het bassin leegpompen: men vindt slechts een sigarettenaansteker... Enkele ogen blikken later wordt door een stomerij een kostuum bezorgd: het kostuum, dat Michel Delassalle bij zijn dood droeg... Er wordt een schoolfoto ge maakt: achter een raam schemert het gelaat van de dood-gewaande... Inmiddels is er een commissaris van politie ten tonele verschenen. Wat vermoedt hij? Wat weet hij? TE GRUWELIJK Rokershoest wordt voorkomen en bestreden met Christine Delassalle heeft haar man vermoord. Zij begin haar misdaad in samenwerking met Nicole Horner, een onderwijzeres aan haar kost school, die evenals zij de liefde van Michel Delassalle „genoten" en zijn harteloosheid verduurd heeft. Beide vrouwen, die rivalen hadden moeten zijn, worden bondgenoot, als het er om gaat, de bruut uit de weg te ruimen, die hun illusies eerst wekte, daarna vergruizelde. De misdaad wordt tot in de klein ste details voorbereid, tot in de per fectie uitgevoerd. Tenslotte werpen de vrouwen het lichaam in het zwem bassin van de kostschool. Wanneer het daar straks boven komt drijven, zal iedereen aan een normaal ver- drinkingsgeval denken... Maar dan beginnen de moeilijk- De rector-magnificus van de uni versiteit van Madrid, dr. Pedro Lain Entralgo, heeft de Spaanse regering gewaarschuwd voor de onrust en te leurstelling onder de Spaanse stu denten. „Zolang er geen stappen wor den genomen om verbetering te bren gen in de politieke, sociale en culture le situatie", zegt dr. Entralgo, ,,zal de ontevredenheid der studenten van Madrid en van de andere Spaanse universiteiten uitgroeien tot een wer kelijke afwijzing van het regiem." Hij dringt daarom in een open brief aan op grotere vrijheid, ook op het gebied van de pers, alsmede op be ter bestuur van het land. Kortgele den heeft het blad van de Spaanse Katholieke Actie „Ecclesia" de nood zaak van grotere persvrijheid na drukkelijk aangetoond. De situatie van dit ogenblik geeft volgens de rector-magnificus reden tot grote bezorgdheid, omdat „zoals de laatste 200 jaar steeds in Europa is gebeurd, de universiteitsstudenten snel de publieke opinie weerspiege len hetzij latent ln de universitaire gemeenschap hetzij in him persoon lijke gesprekken." Hij waarschuwt, dat de propaganda ter ondersteuning en rechtvaardiging van het tegenwoordige autoritaire re giem, weinig of geen indruk maakt op Spanjaarden onder 35 jaar, omdat die destijds te jong waren om de his torische ervaring van de burgeroor log van 1936/39 ten volle te beseffen. Op het ogenblik is 60 pet. van de 28 miljoen Spanjaarden jonger dan 35 jaar, D. Entralgo noemt met name het „onvoldoende gedrag" der Spaan se heersende klassen. Het hieruit voortkomende verlies aan prestige, de sociale ongelijkheid dezer klassen alsmede de sterke censuur zijn naar zijn mening enige van de oorzaken voor de onrust onder de studenten. Als reactie wordt de Spaanse jeugd steeds meer aangetrokken tot andere politieke systemen, vooral die, welke sociale rechtvaardigheid en werke lijke deelneming aan het openbare leven bieden. Op dit ogenblik zijn de mogelijkheden daartoe voor de mees te studenten zeer beperkt. Drie we ken geleden heeft dr. Entralgo een bezoek gebracht aan generaal Fran co. Men neemt aan, dat hij toen een copie van zijn open brief heeft over handigd. De kritiek van de rector- magnificus sluit aan bij de uitslag van een enquête, die kortgeleden on der Spaanse studenten is gehouden en waaruit bleek dat de meerderheid van hen tegen het tegenwoordige be wind is. Dr. Lain Entralgo is een bekende psycholoog en psychiater. Tijdens de burgeroorlog streed hij aan de zijde van generaal Franco. In beide produkten tast het alzien de cyclopen-oog van de camera er- barmeloos de zelfkant van het leven af. Clouzot huldigt daarbij de opvat ting, dat een flitsende close-up wel sprekender is dan een urenlang be toog. Zo wordt heel de sfeer van „Les Diaboliques" reeds getekend, wanneer in het begin een auto door een plas rijdt, waarin een papieren scheepje drijft, dat, bemodderd, ge kreukeld, zinkt. En de titels van de film verschijnen tegen de achtergrond van een vervuild zwembassin, waarin kroos en ongerechtigheden boven drij ven. De montages verraden een groot vakmanschap. Het beeld van de rie ten mand bijvoorbeeld, waarin straks het lijk van Michel Delassalle ver voerd zal worden, en die van de zoldertrap valt, wordt onmiddellijk gevolgd door het beeld van een groep jongens, die de trap afrennen. Het geluid is in beide gevallen gelijk, zo dat een zeer suggestieve eenheid ont staat. Elders past Clouzot een snelle beeldwisseling toe, die bijvoorbeeld het innemen van de slaapdrank door Michel Delassalle tot een zeer dra matische climax opjaagt. SFEER ONDERZOEK. De heer Robert Hawkes uit Melbourne is kwaad op een jonge politie-agent, die hem 3,onnodig voor schandaal heeft gezet". Wat deed de agent? Hij liep Hawkes achterna, toen deze zijn stamkroeg be trad. Onder honend gelach van zijn vrienden moest hij mun ten van de grond rapen om zo te bewijzen, dat hij niet te veel had gedronken. Zijn be wegingen bij het oprapen wa ren te onzeker. De agent nam Hawkes mee naar het bureau. Zijn auto, waarmee hij tot het café was gevorderd, werd in beslag genomen. Nicole Horner houdt het niet langer uit. Zij pakt haar koffers en vertrekt. Christine Delassalle blijft achter. Zij lijdt aan een hartkwaal. Zij is op van wroeging en angst. En zij is alleen. Alleen met de schim van haar man, die ronddoolt door het sombere in ternaat, lichten laat branden, op de schrijfmachine tikt... Ook haar wordt de spanning te machtig. Zij verlaat haar ziekbed en schuifelt de donkere gang over, waar zij juist voetstappen hoorde. Zij opent een deur. En dan... Dan volgt dus de ontknoping. Ge lukkig. De toeschouwer heeft al zo veel gegriezeld, dat het nu onderhand wel genoeg is. Want wanneer men Henri-George Clouzot, de regisseur van „Les Diaboliques" iets verwijten wil, dan zou het moeten zijn: dat hij zijn film TE griezelig heeft gemaakt. Hij heeft dit overigens zelf aange voeld. „Les Diaboliques" begint ten minste met een citaat uit Barbey d'Aurevilly, dat luidt: een schilderij is moreel altijd verantwoord, wan neer het tragisch is en wanneer het dezelfde afschuw inboezemt als de dingen, die het uitbeeldt". Maar dat is theorie en of die theorie opgaat, wanneer het een moord betreft, die niet alleen in zijn psychologische groei, maar ook in zijn brutale vol voering geschilderd wordt, blijft een open vraag. De KFC heeft dit overigens geen bezwaar geacht, om de film voor vol wassenen toelaatbaar te verklaren, waaraan dan dient toegevoegd, dat die volwassenen over ijzeren zenuwen dienen te beschikken. CLOSE-UPS Technisch is „Les Diaboliques" een meesterwerk. Zij verwierf als zodanig dan ook de Louis Delluc Prijs. Het recept, volgens hetwelk zij is samen gesteld, bevalt dezelfde ingrediënten als „Het loon van de angst", de film, waarmee Clouzot op het Festival te Cannes in 1950 de Grote Prijs won. (Advertentie) Een belangrijk element in de film kunst is de sfeertekening. Op dit punt heeft Clouzot in „De Demonen" op nieuw zijn meesterschap onderstreept. Alles in het instituut Delassalle, de met gebruiksvoorwerpen overladen stoelen, het bloemetjesbehang, de kra kende auto, de kale vloeren, ademt die benepen, kleinburgerlijke atmos feer, waarin het leven van twee vrou wen is vastgelopen. Alles, het piepen van de deuren, het druppen van de kraan, het sluipen van de schaduwen, het holle gelui van de bel, draagt bij tot het scheppen van die onheils zwangere omgeving, waarin eerst de haat, later de wroeging tot niet te dragen passies groeien. Resumerend kan men dus zeggen, dat „Les Diaboliques" een filmtech nisch juweel is: een zeer knap opge zet, zeer scherp uitgewerkt schilderij, waarin de schilder echter vergeten heeft, wat zon te verwerken. Per slot van rekening is zelfs het hardste dra ma menselijk. Welnu, het drama van Clouzot is net niet menselijk meer.... Een opname uit Les Diaboliques De beklemming is haast voelbaar... Bord. In Lebanon viel een ver keersbord omlaag, dat be vestigd .was op de muur van een fabriek. Het bord ver wondde een man aan het hoofd. Het opschrift luidde: „Altijd voorzichtig zijn". Zangeres. De sopraan Rise Stevens heeft last van een merkwaardige aandoe ning als ze de rol van Cfermen zingt. Tijdens opvoeringen in de Metro politan Opera te New York is het al twee keer gebeurd, dat ze haar rechterschouder ontwrichtte, telkens als ze een bijzonder hoge toon moest zingen. Onze Rise wil nu onderhand wel eens een toontje lager zingen. Ztvemmer. De Amerikaanse lange-afstand- zwemmer Bill Klein heeft zyn over tocht van Bahams naar Florida na dik drie uur gestaakt. Onze Bill was niet moe. Lang niet. Maar krabben deden niets anders dan in zij benen bijten en daar kon de zwemmer op de duur niet meer tegenop. Invloed. Een hoofdonderwijzer uit Lincoln heeft de Engelse televisie een groot plezier gedaan door te zeggen, dat het huiswerk niet noemenswaardig lijdt van overdadig t.v.-kijken. „In tegendeel", zegt de hoofdonderwij zer, „afgezien van de twee, drie weken nadat het toestel is geplaatst en dus nog een nieuwtje is, waar van ze niks willen missen, gaan de kinderen alleen aandachtig zitten kijken naar programma's, die hen interesseren. En bijna steeds zijn dat uitzendingen, waarvan ze kun nen leren". Het hoofd meent ver der, dat kinderen, die regelmatig naar het witte scherm turen een veel bredere algemene ontwikkeling hebben dan andere leerlingen. De Britse televisie-maatschappijen heb ben gehuild van vreugde. Oudje. De Britse Lancasterbommenwer per R 5868, die in de laatste oorlog 137 vluchten boven vijandelijk ge bied heeft gemaakt en daarbij slechts geringe schade heeft opge lopen, zal als historisch stuk be waard worden. Order Japanse houtsnijders zijn druk be zig aan een Amerikaanse order voor vijftigduizend olifantjes ten dienste van de verkiezingscampagne der republikeinse partij, wier embleem de olifant is. Zij hopen nu ook nog op een order voor een dergelijk aantal... houten ezels, het embleem van de democraten. Nakomelingen. Toen mevrouw Betty Haley op 94_jarig;e leeftijd overleed bleek, dat haar rechtstreekse, nog: levende na komelingen het record-aantal van 256 bedroeg. Dat wil zeggen: zeven zoons, vijf dochters, 68 kleinkinde ren, 165 achterkleinkinderen, negen achter-achterkleinkinderen en twee achter-achter-achterkleinkinderen. Nee! Je krijgt géén twaalf aƒ- drukken om naar je familie en kennissen te sturen. VRIJDAG, 27 JANUARI 1956 HILVERSUM I. 402 m. VARA: 7,00 Nws. 7,10 Gym. 7,20 Gram. 8,00 Nws. 8,18 Gram. 8,45 V.d. huisvr. 9,00 Gym. v.d. vrouw 9,10 Gram. 9,35 Waterst. 9,40 Schoolradio VPRO: 10,00 Thuis, caus. 10 05 Morgenwijding VARA: 10.20 V.d. kleuters 10,40 Orgelspel 11,10 Voordr. 11,30 24 Maar de arme Buz had deze da gen geen plezierig leven en de oude hond werd hoe langer hoe zieker. Hij lag nu voortdurend op de sofa, waar hij zich die eerste morgen van Char les aanwezigheid had neergelegd, en als hij er niet was, wanneer Char les s morgens daarkwam, wat zelden gebeurde duurde het nooit lang voor nij aan de deur om toelating krab- ptda,g zwakker en meer aar zelend. Charles moest hem nu op de 0 Pf*n' w?nt hiJ was te zwak e, Himmen, maar al tijd vond hij toch nog de kracht om even met zijn staart te kwispelen om zijn dankbaarheid te tonov en orde zun dankbaarheid te tonen voor de hulp. Hij keek hem aan met lange wanhopige blikken uit zijn doffe topa- ze ogen, die zijn stomme verbijste ring uitdrukten over zijn eigen lijden en over het feit dat niemand hem kon helpen. Eens, toen hij binnen kwam, vond Charles Joyce geknield bij de sofa, terwijl ze zachtjes huilde Ze stond op, toen hij binnenkwam en' schaamde zich niet haar tranen af te vegen. „Ik ben zo blij dat u me niet dwaas vindt," zei ze, „want ik weet zeker dat u dat niet doet; andere mensen zouden zeggen, zoals groot mama: 't is maar een hond". Maar een hond!" Charles legde een troostende hand op de kop van Buz en aaide zijn oren. „Ik zou ook bijna kunnen huilen," zei hij, „omdat we niet kunnen hel pen en omdat we hem niet kunnen laten begrijpen dat we hem wel zou den helpen, als we maar konden. Wat zei de veearts gisteren?" Joyce schudde haar hoofd. „Er is geen hoop," zei ze. „Hij zou geopereerd moeten worden en hij zou waarschijnlijk sterven onder de operatie. In elk geval zou hij nooit meer helemaal beter worden. Hij is te oud. Meneer Gray zei me dat het beter was hem af te laten maken, maar dat kan ik niet. Ik weet dat het het beste zou zijn, maar ik ben zo verschrikkelijk laf. Hij stuurde me vanmorgen een fles en een spuitje. Het staat daar op de schoorsteenman tel. Maar ik zou niet kunnen hebben dat de koetsier het zou doen of de veearts. En zelf kan ik het ook niet doen, hoewel het het enige is wat ik voor de arme hond nog doen kan." Charles keerde zich naar haar toe. „Laat mij het doen, juffrouw Wroughton," zei hij. „Ik weet wat u bedoelt. U kunt niet velen dat een vreemdeling, zoals de koetsier, het zu doen. Maar Buz heeft mij altijd graag mogen lijden, weet u, mij ver trouwt hij. Dat bedoelt u immers?" Joyce liet een zware zucht. „Ja, dat is het", zei de. „Wat be grijpt u me goed. Maar zou u het werkelijk voor me willen doen?" Charles ging naar de schoorsteen en keek naar wat de veearts gestuurd had. „Ja, het is buitengewoon eenvou dig," zei hij. „Ik zie wat het is. Ik heb het eens gedaan voor mijn eigen hond. Het werkt ogenblikkelijk; hij zal niets voelen." „En wanneer?" zei Joyce droevig, alsof zij om uitstel vroeg. „Ik vind van nu," zei Charles. „Hij is aan het sterven; hij zal niets weten." Joyce beet op haar lip, maar knik te. Toen boog ze zich nog eens over de sofa en kuste Buz op zijn neus en boven op zijn kop. En zonder nog naar Charles te kijken, verliet ze de kamer. Daardoor werd Buz wakker, maar na korte tijd sluimerde hij weer in. Toen vulde Charles het spuitje en veegde het af, zodat de bittere smaak hem niet zou doen schrikken en nadat hij zachtjes het losse vel aan de hoek van de lip opzij had ge trokken, stak hij er de punt van het spuitje in en ledigde het. Er ging een trilling door de hond en hij strekte zijn poten uit en bewoog niet meer. Charles ging naar de deur en zag Joyce op de gang staan. „Het is voorbij", zei hij. „Buz voelde helemaal niets." Joyce was niet in staat om iets te zeggen, maar ze nam zijn hand en drukte die tussen allebei de hare. VIJFDE HOOFDSTUK. Een donkere oktoberdag, met strie mende regenbuien die kletterden op het grote noorderraam van Charles' nieuwe atelier, ging naar zijn kil en vroeg einde en het licht werd snel te slecht om te schilderen. Zijn moeder, aan wier portret hij de hele dag ge werkt had, zat voor de eenvoudige vurehouten tafel van zijn oud atelier hard te werken aan haar schrijfma chine, en Charles had zijn ezel op het platform van de modellen gezet, en werkte vanaf die verhoging, omdat de ogen van het portret naar boven keken. Het was bijna klaar en de laatste streken, die hem zoveel moei te kostten dat hij geregeld op zijn houten penselen beet en die zo'n die pe rimpel op zijn voorhoofd gelegd hadden, dat het twijfelachtig scheen of hij nog wel ooit zou verdwijnen, zouden gauw gedaan zijn. De weer gave van de liefdevolle verwelko ming in de uitdrukking van haar ge zicht was bewonderenswaardig; maar hoeveel bewondering Craddock er ook voor had, toch wist Charles nu dat hij niet geheel had weergege ven, wat hij zag. Heel de dag had hij er aan gewerkt, onophoudelijk had hij zijn geduldig model op laten staan en naar hem laten kijken, en niet alleen was hij onvoldaan over het onvoel- doende van de uitdrukking, maar hij wist ook dat de eenvoud en'de schoon heid van zijn eerste opzet te loor ging. Daarvandaan de rimpel in zijn voorhoofd en de indrukken van zijn tanden op het hout der penselen. „Moeder," zei hij, „sta nu nog eens op, wilt u, en dan is het gedaan. Nu!" Door de onophoudelijke herhaling vergiste zij zich nooit meer in haar pose en zij duwde haar stoel achter uit en stond op, met haar gezicht naar hem gekeerd. Hij keek naar haar en dan weer naar zijn doek en dan weer naar haar, en de rimpel werd dieper. Het was niet zo goed als het kon zijn, maar het kon niet beter worden door er nog aan te wer ken. Een ogenblik aarzelde hij; het volgend ogenblik had hij zijn palet mes genomen en in een paar halen veegde hij het hele hoofd uit. Toen liet hij een diepe zucht van verlich ting. „Goddank, dat is gebeurd," zei hij; morgen begin ik opnieuw. Ik was bang dat ik het niet zou durven doen." „Jongen, wat heb je gedaan?" vroeg ze. Ze verliet haar plaats en kwam kijken. „O, Charles, je hebt het helemaal uitgekrabd." „Ja, Goddank!" „Maar toen meneer Craddock het vanmiddag zag, zei hij dat het zo goed was." „Wel, kwaad was het niet. Maar als Craddock denkt dat ik me tevre den zal stellen met dingen die niet kwaad zijn, dan heeft hij het mis," zei Charles. „Het zal tijd genoeg zijn om te zeggen „het kan er mee door" over een jaar of twintig. Voorlopig ben ik niet van plan tevreden te zijn met iets dat niet zo goed is, als ik het maken kan en dit was niet zo goed en daarom zit nu al die verf op mijn paletmes en zit er geen hoofd meer op uw schouders." Mevrouw Lathom was er nog niet tevreden mee. „Maar hij had het besteld, jon gen," zei ze, „hij had het gekozen als het schilderij dat hij dit jaar van je zou kopen." Charles draaide het elektrisch licht aan. „Het kan me geen cent schelen," zei hij. „Niemand zal schilderijen van me krijgen die minder goed zijn dan ik ze kan maken. Ik zie nu meer dan ik zag, toen ik er aan be gon te schilderen en dat kon ik er niet inkrijgen. Uw gezicht is geen lappenwerk. Nee, we beginnen op nieuw. Nu zal ik de plaats waar uw hoofd gestaan heeft eens netjes af wassen met terpentijn, zodat er geen plekje kleur meer op blijft. Reggie komt dadelijk en zodra we getheed hebben, gaan we in de queue staan voor het theater. We zullen vroeg moeten gaan. „Paaseieren" is een ge weldig sukses en het parterre is al tijd propvol." Een paar minuten stond Charles zwijgend over zijn doek te wrijven, stralend van voldoening over het uit wissen van het hoofd. Altviool .en piano AVRO: 12.00 Dans- muz. 12,30 Meded. v. land- en tuinb. 12,34 Sport en prognose 12,50 Gram. 13,00 Nws. 13,15 Meded. of gram. 13,20 Lichte muz. 13,55 Beursber. 14,00 Kamermuz. 14,15 Voordr. en litt.caus. 14,35 Kamermuz. 15,00 Gevar.progr. VARA: 16,00 Mu zikale caus. 16.30 V.d. jeugd 17,00 Mu zikale caus. 17,40 Lichte muz. 18,00 Nws. 18,15 Act. 18,20 Dansmuz. 18,45 Tot nieuw bestel verbonden, caus. 19,00 V.d. kind. 19,10 Klankb. over het na-oorlogs herstel v.d. Nederl. vliegtuigbouw VPRO: 19,30 Zondagmorgen, caus. 19,50 Nws. v.d. VPRO 19,55 Streeknws. 20,00 Nws. 20,05 Philharm.sext. 20,30 Benelux, caus. 20,40 Na tien jaar, caus. VARA: 21,00 Strijk- ork. en soliste 21,30 Aetherforum 22.10 Buitenl.weekoverz. 22,25 Gram. VPRO: 22,40 Vandaag, caus. 22,45 Avondwijding VARA: 23.00 Nws. 23,15-24,00 Gram. HILVERSUM II. 298 m. KRO: 7,00 Nws. 7,10 Gram. 7,45 Morgengebed en lit. kal. 8,00 Nws. en weerber. 8,15 Gram. 9,00 V.d. huisvr. 9,40 Schoolradio 10,05 Gram. 10,25 Idem 11,00 V.d. zieken 11,40 Man nenkoor en symf.-ork. m.m.v. solist 12,00 Angelus 12,03 Pianoduo 12,30 Land- en tuinb.meded. 12,33 Wij vrouwen van het land 12,4o Franse chansons 12,55 Zonne wijzer 13,00 Nws. en kath. nws. 13,20 Dansmuz. 13,45 V.d. vrouw 14,00 Radio Philharm.ork. 14,45 Gram. 15,00 School radio 15,30 Vocaal ens., ork. en sol. 16,00 V.d. zieken 17,00 V.d. jeugd 17,15 Kin derkoor 17,40 Beursber. 17,45 Pianovoor- dr. 18,05 Lichte muz. 18,30 Vragenbeantw. 18,45 Gram. 18,55 Prof. Romme spreekt 19,00 Nws. 19,10 Regeringsuitz.: Rubriek Verklaring en toelichting. Het statuut van het Koninkrijk der Nederlanden en de grondwet, door Mr. W. H. van Helsdingen 19,20 Emigratierubr.: Het emigratiepraat je van H. A. van Luyk. 19,30 Verz.progr. v.d. mil. 20,20 Act. 20,35 De gewone man 20,40 Lichte muz. 21,00 Politiek forum 21,30 Amus.muz. 21,55 De overheidsdienaar in de Nederlandse samenleving, ofus. 22,05 Promenade-ork. en sol. 22,45 Avondgebed en lit. kal. 23,00 Nws. 23,15 Franse chans. BRUSSEL 324 m. 11,45 Gram. 12,30 Weerber. 12,34 Gram. 13,00 Nws. 13,15 Gram. 14,00 Schoolradio 15,45, 16,10 en 16,35 Gram. 17,00 Nws. 17,10 Lichte muz. 17,45 Voordracht 17,55 Gram. 18,00 Ido- meneo, opera (Om 19.00 Nws. Om 21,30 Caus.) 22,00 Nws. 22.15 Int. Radio-Uni versiteit en luitrec. 22,55-23,00 Nws. BRUSSEL 484 m. 12,00 Gram. 13,00 Nws. 13,30 Ork.conc. 14,00 Gram. 15,00 Ork.conc. 15,45 Gram. 16,05 Lichte muz. 17,00 Nws. 17,15 Gram. 17,35 Zang en piano 17,45 Gram. 19.30 Nws. 20,00 Ork. conc. 21.15 Gram. 21,25 Hoorsp. 21,55 Gram. 22,00'Nws. 22,15 Vrije tijd 22,55 Nieuws. NTS: 11,45-13,00 Eurovisie: Herdenking geboortedag v. Mozart 20,45-22,55 Die Entführung aus dem Serail, opera 23,10- 23,30 en 23,30-23,40 Olymp. winterspelen. ,,Ik vertik het om in de queue te gaan staan," zei hij. „Als een dank offer aan mijn eigen eerlijkheid zal ik de drie beste plaatsen nemen die te krijgen zijn. Spreek me nu niet tegen. Ik krijg deze week de vijftig pond nog voor de kopie, en daarom mevrouw, verkies ik stalles te gaan zitten. Morgen begin ik weer met een periode van spaarzaamheid, die we ken en weken zal duren. Hallo, daar is het kind. Reggie, kom eens kijken naar mijn schilderij van ma. Heb ik de lege uitdrukking van haar gezicht niet schitterend gepakt? Ik denk dat ik het aan Craddock zal geven, zoals het is en dan kan hij het geguilloti neerd noemen." „Charles, je bent de vervelendste" begon zijn moeder. „Ik weet het; ik leg beslag op 'al uw geduld. Maar ik ben blij dat ik uw gezicht heb uitgeveegd. Morgen ochtend om tien uur heb ik u weer nodig. Goden, wat regent het! Ik ben blij dat ik geen paar uur in de queue behoef te gaan staan." Reggie had zich in een grote stoel laten vallen en roosterde zijn voeten aan het vuur. „Moeder is somber," zei hij, „juist nu ik van plan was mij te amuse ren. Moederlief, u moest niet toege ven aan uw melancholieke buien; denk er aan dat u een volwassen meisje bent. Denk aan alles, wat u wilt, maar rooster mijn brood met veel boter. Charles, l'histoire se ré- pete. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5