AT-21 E TUSSENPERSOON vliegtuig zonder piloot Li™*™,.. Een scheper gevraagd de landbouw in benelux afgelopen PRINSES MARGRIET 13 JAAR AT EEN ONDERLIJKE ERELD TWEEDE BLAD WOENSDAG 18 JANUARI 1956 Meningen en Commentaren ZUÏVELMISèRE K Bij een zo straf streven in België om de landbouwmarkt voor de eigen bedrijven te reserveren moet de gemengde commissie voor de harmonisatie der landbouwpolitiek in Benelux voor de tegenwind zor gen. Men moet er echter voorshands wel een zwaar hoofd in hebben, dat zij die werkelijk zal doen waaien. DE onderhandelingen met Indo nesië zijn praktisch afgelopen. Premier Harahap, die oprecht naar een betere verstandhouding streef de, zat op een al te wankele zetel, om spijkers met koppen te kunnen slaan. Degenen, die aanstonds heb ben gewaarschuwd, dat in deze om standigheden het aangaan van on derhandelingen nutteloos zou zijn, hebben gelijk gekregen. Zelfs onze bereidwilligheid, om te gaan pra ten, zal nu tegen ons uitgespeeld worden. De kwestie-Nieuw-Guinea is op gevaarlijke wijze weer in de maalstroom der internationale dis cussie gebracht. Bedenkelijk is vooral, dat het ondermijnen van Harahap's gezag voor een belang rijk deel is toe te schrijven aan Soekarno. Hij heeft openlijk ver klaard, dat de communisten weer deel moeten hebben in de Indone sische regering. De verkiezingsuit slagen geven steun aan dit verlan gen van het staatshoofd. Indonesië dreigt een belangrijk stuk te wor den voor Moskou in zijn schaakspel met het westen. Veel animo ABPI|SIBOOP/*i»°o' Hollcnaren waren de TV te vlug af Blafwedstrijd voor honden Insecten uit pre historie I belgische stem J. B. MEENK'8 Een Meenk's poeder... en alle pijn is weg.1 (Naar een roman van E. F. BENSON) RADIO TELEVISIEPROGRAMMA'S •|17 T~)E Brusselse „Standaard" meldde de installatie van de Benelux- lommissie voor de onderlinge aan passing van de landbouwpolitiek in Nederland, België en Luxemburg. Deze commissie moet jaarlijks een program opstellen, waardoor men zeven jaar tot de landbouwinte- gratie in Benelux zal moeten ko pen. Nu heeft de Belgische confedera tie van de voedingsbedrijven zich afgevraagd, of de ingestelde com- lissie ook resultaten zal bereiken, olgens haar moeten eerst de ver- ichillende landbouwreglementerin- en in de drie landen worden na- egaan en vervolgens moet men aar meer uniforme maatregelen itreven, zowel op het gebied van ,onen en pachten als op dat van de aarktorganisatie. Wanneer men er niet in slaagt de (landbouwpolitiek der drie landen bldus tot harmonie te brengen, dan pou men volgens de confederatie de uidige douane-conventie moeten andhaven met behoud van de laatregelen ter bescherming van e Belgische landbouw. Het is duidelijk, dat dit laatste et fiasco zou betekenen van de pdraeht, welke aan de gemengde ommissie voor de landbouwpoli- iek is gesteld, en tenslotte zelfs an het ideaal der Benelux-Unie. Men moet dan ook met „De tandaard" wensen, dat de commis sie realistisch de voorwaarden voor tie harmonisatie der landbouwpoli tiek in Benelux zal uitstippelen en anvaarden, ook als dat op velerlei ebied ingrijpende aanpassings- aatregelen met zich moet brengen. Van de andere kant houdt zulk en commissie het gevaar in, dat zij wordt gebruikt als kapstok om llerlei problemen aan op te han en, die men liefst uit de weg gaat of op de lange baan wil schuiven. Dat gevaar is niet denkbeeldig. |E geschiedenis met de condens- melk is een typisch staaltje van en Benelux-impasse op landbouw gebied. Na de totstandkoming van het landbouwprotocol voerde Neder land het eerste jaar nog 20.000 ton condensmelk in België in. Men stel de in België toen ook geen mini mumprijzen vast, maar in 1953 ging men hiertoe toch over, omdat de eigen Belgische condensindustrie zïch begon te ontwikkelen. Hierop nam de Nederlandse in voer af tot 7000 ton. Maar tevens werden de Nederlandse exporteurs er van beticht beneden de mini mumprijzen te verkopen. In ver band hiermee werd de Belgische grens voor condensmelk gesloten. En nu wil men in België de invoer van deze Nederlandse melk gaan contingenteren. Over het contin gent, dat België ook nog wil laten aflopen van 3000 tot 1000 ton per jaar, terwijl Nederland op een vast j volume van 6000 ton rekent, kan men het echter niet eens worden. Dit is dan een van de wonderlijke facetten der Benelux-landbouwpo- litiek. Maar het is niet het enige, .eker nog wonderlijker is, dat Ne erland in België geen eieren be leden 18 cent per stuk mag invoe- 'en, terwijl België zelf zijn eieren a 13 cent exporteert, zoals de di recteur der Roermondse eiermijn dezer dagen aan de pers uiteen zette. een vroegere verklaring van de Nederlandse minister, dat de Bel gische landbouw niet achterlijk is. Na het optreden van minister Mans- holt in Heerenveen klinkt dit wel enigszins humoristisch. Het Vlaamse blad groeit intussen in deze officiële Nederlandse erken ning en vindt die niet anders dan billijk ook. Daarvoor wordt verwe zen naar de Belgische kwekersarbsid op het gebied van gerst- en tarwe- rassen en naar de bijzondere kwa liteit van een Belgische duiven- bonensoort. De betekenis hiervan moge niet gering, zijn, maar in Nederlandse ogen zou zij sprekender wezen, wanneer de concurrentiekracht van de Belgische landbouw tot uiting kwam in een vrije landbouwmarkt. De „VEV-Berichten" onderlijnen nu, dat de Belgische landbouw geen bescherming vraagt, omdat de Bel gische agrarische sector het peil van de Nederlandse nog niet zou hebben bereikt, maar omdat de Belgische boer te maken heeft met hogere lonen, zwaarder sociale las ten, hogere pachten en hogere prij zen voor grondstoffen en kunstmest. Aan het geval met de eieren, die België goedkoper van de hand doet dan Nederland, zou men dit intus sen niet zeggen. Maar in het alge meen snijdt de opmerking van het Vlaams orgaan toch wel enig hout. Niet alleen Belgische weerstand sa boteert de harmonisatie van de landbouwpolitiek in Benelux. Ook Nederlandse kunstmatigheden die nen opgeruimd om haar de weg te effenen. Jacob Mouw, de scheper van dc Ginkelse heide, gaat Ede op 1 april a.s. verlaten; hij is op zoek naar rus tiger oorden en denkt er over zich in de omgeving van Kootwijk te ves tigen. Het bestuur van de stichting Edese schaapskudde, dat nu per adverten tie sollicitanten heeft opgeroepen voor de vacerende betrekking, heeft ondervonden, dat er- nog genoeg ani mo voor het scheperen bestaat; er kwamen ruim vijftig sollicitaties bin nen. Onder de gegadigden bevinden zich schepers in actie, maar ook oude herders in ruste en verder tientallen personen, die nog nimmer de kluit- schop hebben gehanteerd, maar ken nelijk worden aangelokt door de vrij heid van het aartsvaderlijke sche- persberoep. (Advertentie) Zuiver Uw lucht wegen snel en grondig van vastzittend slijm en ziektekiemen met De gemeenteraad van Holten heeft onlangs een verbod tot het houden van speelautomaten uitgevaardigd. Het heeft er even op geleken, dat het verwijderen van deze automaten in Nederland op de televisieschermen te zien zou zijn. De Ned. Televisie stichting had hiervoor belangstelling getoond en haar maatregelen getrof fen. De eigenaren der automaten hadden echter lont geroken en de te levisiemensen kwamen enkele uren te laat. Juist tevoren waren de auto maten per vrachtauto opgehaald. In één van de zaken, waar het apparaat nog aanwezig was, kregen de televisie-operateurs geen gelegen heid opnamen te maken. Een nieuwe foto van H. K. H. Prinses Margriet, die heden 13 jaar wordt. In Berlijn hebben Maandag dui zenden honden deelgenomen aan een blafwedstrijd. De wedstrijd, die werd gehouden op vier grote pleinen, was georganiseerd door de twee Westber- lijnse radiostations. De opzet was de hond te vinden die het hardst kan blaffen. In Alaska zijn overblijfselen ge vonden van insecten die ongeveer 60 miljoen jaar geleden geleefd moeten hebben. De overblijfselen zijn be waard gebleven doordat zij in barn steen zaten. De insecten zijn vermoe delijk levend in het barnsteen terecht gekomen en hebben niet meer vrij kunnen komen. ff holt prompt antwoord op zijn fboutade te Heerenveen inzake het 1 (gebrek aan ernst in België met be trekking tot de landbouwharmoni- satie in Benelux. In het jongste nummer van „VEV- Berichten", het tijdschrift van het Vlaams Economisch Verbond, maakt nen n.l. met vreugde gewag van Op het ogenblik zijn bij „Aviolanda" vijf exemplaren van het prototype van de AT-21 in productie. De AT- 21 is een onbemand, electronisch op afstand bestuurd verbindings- vliegtuig, tevens radaroefen- en doelvliegtuig. Het vliegtuig is ont worpen door de ontwikkelingsafde- litig van de N.V. Aviolanda, maat schappij voor vliegtuigbouw te Pa- pendrecht. Het is het eerste vlieg tuig in deze categorie, dat in Ne derland is ontwikkeld. Men kan de AT-21 gebruiken als oefendoel voor schietoefeningen door jachtvliegers en luchtdoelartil lerie; in dat geval heeft men de mogelijkheid om de „treffers" via een „hit-recorder" te laten regis treren. Er zijn echter nog talrijke andere militaire en civiele moge lijkheden voor dit project en men heeft derhalve het ontwerp zodanig opgezet dat uit het basistype een groot aantal versies voor verschei- (Advertentie) dene doeleinden kan worden ont wikkeld. Bij de constructie van de AT-21 ts op grote schaal gebruik gemaakt van kunststoffen. De vleugel en de staartvlakken zijn geheel uit kunst stof opgebouwd, met uitzondering van de roeren, die uit lichtmetaal zijn vervaardigd. Bij de romp zijn het neusstuk en de staartpunt uit kunststof gemaakt. Koof ts, hoofdpijn, tiespijn en periodieke pijnen worden snel en radicaal verdreven door Meenk's poeders. Verkrijgbaar bij apothekers en drogisten. Let op onderstaand han delsmerk, Uw waarborg! GENEESMIDDELEN I De motor van de AT-21 is een pul serende stuwstraalbuis, speciaal voor Aviolanda ontwikkeld uit een ontwerp van de Franse SNECMA fabriek. Deze motor is zeer eenvou dig van constructie en heeft geen bewegende delen; tal van soorten brandstof kunnen toegepast worden zodat men niet afhankelijk is van hoogwaardige vliegtuigbenzine. Het vliegtuig kan worden gestart: a. door het met de hulp van ra ketten bijna vertikaal omhoog te schieten; b. met de hulp van een katapult installatie; c. van een startbaan af met de hulp van een starttrolley. De landing geschiedt met de hulp van twee parachutes, die achter in de romp zijn opgeborgen. Tijdens de vlucht wordt de AT- 21 bestuurd van een grondstuurhut uit; hierin bevinden zich normale vl egtuigstuurorganen, waarvan de uitslagen via een zender-ontvanger worden overgebracht op de roeren. TONEELSTUK Orson Welles, de man van 5 de aparte dingen, is na tien jaar weer op de planken ver- schenen. Tot dusver maakte hij alleen beroemde films, zo- J j als De Derde Man. Voor de l aardigheid wilde hij nu ook 5 wel eens een keer gewoon to- neel spelen. Hij huurde een theater in New York af en 2 presenteerde daar onlangs zijn versie van „King Lear". Het l aparte was, dat de voorstel- S ling precies 2,5 uur duurde en dat er geen pauze was inge- last. „De toeschouwers moe- J ten in de sfeer blijven en dat i kan niet als ze halfweg de intrige een kopje koffie gaan J drinken", aldus onze Orson. J Val Op ongeveer 1500 meter hoogte bleek de Amerikaanse sergeant Cha. ser, dat zijn parachute niet werkte. Hij begon als een steen naar bene den te vallen, een wisse dood tege moet. Lessie Smith, een neger, die iets eerder uit het vliegtuig was gesprongen, had dat allemaal zien gebeuren. Hij manoeuvreerde zó, dat hij de vallende Chases bij zrijn been kon grijpen. Hij slaagde erin de :er- geant vast te houden. Het paar kwam vrijwel niet gewond op de begane grond neer. Onze Lessie heeft in middels reeds een medaille gekre gen. En een méér dan hartelijk be dankje van Chaser. Anders In Florida, bekend om zijn heer lijk klimaat, hebben de mensen met aparte en onverwachte moeilijkhe den te kampen. Er heerst daar name lijk een strenge vorst, die alle va kantiegangers kippevel bezorgd, ter wijl door de koude reeds voor een bedrag van 100 miljoen gulden scha de aan de oogst is aangericht. Door het harde stoken in de huizen zijn tal van branden ontstaan. Wolvin Twee vliegers, Jack Burgess en Richard Lilya hebben verteld, dat een grote wolvin hun lichte vlieg tuig heeft neergehaald, toen zij laag over een bevroren en met sneeuw bedekt meer ten noorden van Towe in de staat Minnesota vlogen. De wolvin sprong anderhalve me ter omhoog en omklemde met haar kaken een van de ski's van het toe stel. Door haar gewicht trok zij het toestel naar beneden. Het vliegtuigje vloog nog 15 meter door en viel toen neer. De wolvin werd hierbij gedood. Burgess en Lilya, die ongedeerd waren, joegen de mannetjeswolf weg met een bijl. Straf In Italië werkt men aan een nieuw wetsvoorstel. Het zegt, dat motorrijders voortaan voor heel hun verdere leven hun rij bewijs zullen verliezen, als ze voor de twaalfde keer worden veroordeeld wegens een ver keersovertreding. Grafschrift In het Amerikaanse Cambridge is onlangs de 85-jarige onderwij zer Ross Va-rdonn overleden. In zijn testament vond men de vreemde bepaling, dat zijn graf schrift als volgt moest luiden: „Vandaag geen les. De meester is naar huis gegaan". Paarden In de Italiaanse plaats Merano, waar veel paardenrennen worden gehoudfen, zal het volgende najaar een tentoonstelling worden gehouden van Italiaanse en buitenlandse schil ders en beeldhouwers die paarden hebben uitgebeeld. De beste werken zullen in een speciale galerij worden ondergebracht, die „Paarden in de kunst' zal heten. Handel Een winkel in de Amerikaanse stad New York heeft enkele maan den geleden in Engeland oude afge dankte barometers opgekocht. Re firma repareerde de instrumenten weer en verkocht ze voor 350 gulden per stuk. Ze is niet erg handig in het be dienen. Tegen het einde van het seizoen gaat dat veel beter! (Advertentie) 'B Kwaliteitsproduct van de Wybert-Fabrielten. 70 en 30 et. alléén bij Apothekers en 0reBisten DONDERDAG 19 JANUARI HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50 Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram. 9.00 Gym. v. d. vrouw 9.10 V. d. huisvr. 915 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij ding 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters 11.00 V. d. huisvr. 11.15 Lichte muz. 11.40 Gr. 11.41 De gebrekkige mens, caus. 12.00 Zang en piano 12.25 In 't spionnetje, caus. 12.30 Land- en tuinb. meded. 12.35 Lichte muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus. 13.00 Nws. 13.15 Het werk van het Prin ses Margriet-l'onds. eaus. 13.20 Meded. of gram. 13.25 Metropole ork. en soliste 13.55 Beursber. 14.00 Gram. 13.15 Mag ik mij even voorstellen? Mijn naam is Cox. hoorspel 14.45 Pianorecital 15.15 V. d. zieken 16.00 Gram. 16.15 Voordr. 16.30 Hammondorgelspel 16.45 V. d. jeugd 17.30 Instr. trio 17.45 Regeringsuitz. Nederland en de wereld: De omscholing in de land bouw van adspirant-emigranten, door mr. J. van Grevenstein 18.00 Nws. 18.15 Sportproblemen 18.25 Lichte muz. 18.55 Gesproken brief uit Londen 19.00 V. d. kleuters 19.05 Cabaret 19.25 Lichte muz. 19.45 V. d. jeugd 20.00 Nws. 20.05 Radio Philharm. ork. 21.10 Parijs, half vier 's morgens, caus. 21.25 Die lustige Witwe, opere,tte (fragm.) 22.30 Pianorecital 22.25 Lichte muz. 22.40 Act. 22.50 Sportact. 23.00 Nws. 23.15 Sport 23.25-24.00 Jazzmuz. HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00 Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram. 9.00 V. d. huisvr. 9.40 Schoolradio. NC RV 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO: 11.00 V. d. zieken 11.45 Vocaal dubbel- kwartet 12.00 Angelus 12.03 Lichte muz. (12 30-12.33 Land- en tuinb. meded. 12.33- 12.40 Wij van het land) 12.50 Rallye van Monte Carlo 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nws. en kath. nws. 13.20 Tenor en piano 13.50 Gram. NCRV: 14.00 Salonork. 14.25 Gram. 14.45 V. d. vrouw 15.15 Amus muz. 15.40 Gram. 16.00 Biibellezing 16.30 Kamermuz. 17.00 V. d. jeugd 17.30 Gram. 17.40 Beurs ber. 17.45 Gram. 18.10 Metropole ork. 18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10 Gram. 19.20 Sociaal perspectief 19.30 Gr. 20.00 Radiokrant 20.20 Gevar. progr. 21.45 Gram. 22.00 Periodiekenparade 22.10 Or- gelconc. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverden king 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.20- 24.00 Gram. BRUSSEL 324 m: 11.45 Gram. 12.30 Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Orgelspel 14.00 Engelse les 14.15 Gram. 14.30 Franse les 14.45 Gram. 15.00 Kamer- ork. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Gram. 1715 V. d. kind. 18.15 Zang en piano 18.30 V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Ork. conc. 19.50 Pol. caus. 20.00 Verz. progr. 21.30 Jazzmuz. 22.00 Nws. 22.15 Gezongen mis 22.55-23.00 Nws. BRUSSEL 484 m: 12.00 en 12.30 Gram. 13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.15 Idem 15.00 Ork. conc. 15.45 Gram. 16.05 Lichte muz. 17.00 Nws. 17.15 Gram. 19.30 Nws. 20.00 Hoorsp. 22.00 Nws. daarna operamuz. 22.55 Nws. NTS: 20.00 Journ. en weeroverz. VARA: 20.15 Spiegel der kunsten 20.35 Volleybalwedstrijd 21.00 U en uw rege ring 21.25 Pauze. 21.30 De nieuwe huur der, een-acter. Dit alles duurde maar een I twintig minuten en toen ging hij een builtje op een afstand staan en deed ■zijn ogen halfdicht en bleef lange tijd staan kijken om te zien of de kleuren pvan figuur en achtergrond harmo- eerden zoals hij dat wenste. Hij wilde niet dat het figuur op het doek veel vooruitkwam, want zelfs op het ogen- Bw.1 k opstond om haar zoon Jtc begroeten met al haar liefde in ■laar ogen, bleef haar linkerhand nog met uitgespreide vingers boven haar machine zweven. Het moest duidelijk blijken, dat zij weer dadelijk door z-"i gaan met haar werk. zodra de b< greeting voorbij was. Ze zou het (een ogenblik in de steek laten al bleek de vreugde van haar hart 'nog zo uit de stralende ogen en de glim lachende mond. Op het ogenblik was het figuur nog een beetje te dicht bit de toeschouwer »n een beetje te Ver van de achtergrond, en terwijl hij O ar nog over stond na te denken, intdekte hij plotseling de oplossing «l hij een beetje meer kleur gaf r,an.i waarvan ze de leuning vasthield, kwam alles in orde; zij hoorde bij de stoel en die hield haar vast aan haar plaats. Charles gooide plotseling zijn hoofd achterover en lachte. „O, 't is verduiveld goed!" riep hij uit, ,,en het kan me niet sche len, al is niemand het met mij eens. Moeder, laat asjeblief dat stomme geraamte in de steek en ga terug naar uw plaats. U snag gaan zitten, maar keer uw gezicht naar me toe en denk eraan dat Reggie juist bin nenkomt en dat U dacht dat hij ziek was en Hij zweeg plotseling en staarde naar zijn moeder, terwijl zij zijn in structies opvolgde. Heel langzaam stak hij zijn hand uit naar het pen seel dat hij neergelegd had, heel langzaam en stilletjes, alsof hij bang was het visioen te verjagen dat hij zag, mengde hij zijn verf, en legde met die grote, flinke streken op de juiste plaats. Na iedere streek wacht te hij een tijdje, maar de streek zelf was maar 't werk van een ogen blik. Maar juist onder dat wachten, els hij daar stond met halfopen mond en vooruitgestoken hoofd en ogen die schenen te branden op 't gezicht van zijn moeder, werd het eigenlijke werk gedaan. Weer te geven wat hij zag was heel wat minder moeilijk, dan het zien zelf. Het was juist het die pere inzicht dat al het vuur en de kracht en de verbeelding, die hij be zat, eiste. Hij had zich zelf tot taak gesteld te zien en te tonen wat het moederschap was. Een half uur lang werkte hij zo door; hij te verdiept in zijn werk om te praten, zij was wijs genoeg om hem niet te onderbreken. Toen voel de hij de kracht van zijn visie ver dwijnen door de vermoeidheid van zijn verstand en zijn ogen en hij legde zijn palet neer. ..Kom maar kijken," zei hij tegen zijn moeder. Het gezicht was nog maar ruw ainuitgeVen' maar t'e S,cest sprak er n„"^5larles'" zei ze- -Zo houd ik heb^e déri kunnen" raderT^^'0' H°C den1JennakusteahaargeZiCht Zij" han' „Raden? Ik raadde helemaal niet," zei ui r het mij verteld. Uw gezicht heeft het mij verteld Charles was er niet toe over te halen om zijn schilderij in de steek te laten, zolang er licht was. maar hij zette het tegen de muur vóór hij 's avonds zijn atelier sloot. Hij was het er met zich zelf niet over eens of hij wel graag had dat Crad- dock het zag, zoals het nu was: hij had een gevoel, alsof hij het geheim moest houden totdat het om zo te zeggen, goed in de verf zat. Hij voel de zich ook wat verlegen om iets zo intiems ten toon te stellen, voor het af was, hoewel hij wist dat dat toch eigenlijk maar dwaasheid was... En terwijl hij daar de volgende morgen nog over stond te delibereren, hoorde hij de stappen van Craddock op de kale, krakende trappen. De laatste trap was, zoals hij uit ondervinding wist, een soort val voor dengene die hem niet kende, zo donker was hij en met zoveel hoeken, en daarom zet te hij de deur open om zijn bezoeker wat licht te geven. En op dat ogen blik, vlak voor Craddock binnen kwam, vond hij het toch belachelijk zich te verbeelden dat er iets geheims was in een portret en hij verzette de ezel, zodat hij juist tegenover de deur stond. Craddock, groot en blank en bleek en lichtelijk transpirerend, maakte zijn entree met uitgestoken hand. Goede morgen, mijn beste kerel", zei hij. ,,Het is heel aardig voor de kunst om zichzelf op te sluiten, en alleen te leven, maar vier van zulke halsbrekende trappen zijn werkelijk een wel wat overdreven verdediging tegen overvallen. Maar enfin, hier ben ik." Plotseling zag hij het portret en hij liet de hand van Charles los zonder nog iets te zeggen en hij bleef staan staren. De stille seconden groeiden tot een minuut, en meer dan een mi nuut ging voorbij zonder geluid. Al was Craddock nog zo hard en ver lekkerd op geld en zelfzuchtig, hij had toch de deugd van oprechte eer bied voor het genie en hij aarzelde geen ogenblik om het werk dat voor hem stond, een meesterstuk te noe men. Het was niet nodig te vragen, wie deze vermoeide mooie vrouw was want niemand dan een zoon kon een vrouw zo schilderen en zo de enige onvergelijkelijke liefde aanvoelen, die een vrouw alleen maar kan hebben voor hen die uit haar geboren zijn, een liefde die ze zelfs niet kan voe len voor een echtgenoot of een min naar. En die tederheid en liefde, en geen andere, had Charles gezien, en voor niemand dan voor een zoon kon zij gestraald hebben in dat ver moeide lieve gezicht. Craddock was buitengewoon aan gedaan. Hij had heel wat verwacht van zijn bezoek aan Charles atelier, maar hij had nooit gedroomd van zo'n edele en eenvoudige triomf als die straalde uit dat rudimentaire portret. En toen hij zich eindelijk tot Charles wendde, waren zijn ogen vochtig en sprak hij met een een voud die voor hem heel ongewoon was. ,,Het is heel waar en mooi," zei hij. ,.U bent gelukkig dat U een moe der hebt die zo van U houdt." Charles liet een jubelende lach' ho ren. ,,Dus, dat zit er toch in?" vroeg hij; en zijn verlegenheid verdween totaal voor deze man, die zoveel in zicht had. Waar was het goed voor verlegen te zijn. als iemand je zo begreep? ..Dat doet het zeker," zei Crad dock. „En U hebt het zeer teer en waar getoond. Alleen een zoon kan het zo laten zien." Hij keek weer naar h» gelukkige verwelkomende gezicht op het doek en dan weer naar het gezicht van de jongen neven hem en hij vroeg zichzelf ongeduldig af, waar toch dat geheimzinnige inzicht schuilde dat al le techniek te boven ging. Hier was 'n portret, waar misschien twee dagen aan gewerkt was (toevallig was het minder dan dat) en zelfs nu had het al een peil bereikt, waartoe techniek het nooit kon verheffen. Het was lief de en de inspiratie die uit liefde geboren wordt, die dit bereikt had... Maar hoe, waarom? Er waren hon derd en honderden kunstenaar, die, wat de techniek betreft, konden schil deren met dezelfde zuiverheid en teer heid: waarom kon geen van hen de verf precies aangebracht hebben? En toch was er zelfs in het beroemdste van alle portretten van moeders van kunstenaars niet zo'n gloed van moe derschap. Toen keerde hij zich plotseling af. Hij was hier niet alleen gekomen om te bewonderen, hoewel hij gehoopt had dat hij dat zou kunnen doen. Hij was gekomen met een zakelijk voorstel, dat zowel hem tevreden zou stellen als dc jonge man aan wie het gedaan werd, en hij begon de kleinere doeken te bekijken, die Char les en zijn moeder aan de muren hadden gehangen. Hier waren een paar studies van de waterkering van Thorley, daar een half dozijn schet sen van Reggie op het punt van te duiken, met details, een opgeheven arm, een gebogen knie, de tenen van een voet die stevig drukten op het ogenblik van de sprong. Er waren copieën naar gipsen, er waren por tretten en talrijke schetsen van been deren, van ribben met spieren en zon der spieren en alle legden getuigenis af van hetzelfde onbedwingbaar be sluit om te tekenen. Daar waren co pieën of gedeeltelijke copieën van meesterstukken uit de National Gal lery: een half dozijn hoofden van La dy Hamilton als Bacchante, en vooral Philips IV van Spanje; massa's stu dies van Philips IV, soms zijn hoofd, soms tien keer zijn linker wenkbrauw met het oog eronder; zijn rechter hand, een vinger van zijn rechter hand, de duim van zijn rechterhand; als al die studies samengevoegd kon den worden als de droge beenderen in het visioen van Ezechiël, dan zou er een heel leger van Philipsen de Vierdes zijn. En nergens was er een spoor van ongeduld: en al die ogen waren getekend met een doel; en het was duidelijk dat de kunstenaar be reid was door te gaan met het co- piëeren van ogen tot zijn eigen ogen niet meer konden zien, zolang dat doel niet bereikt was. Bewonderens waardig was ook het vas' besluit om het resultaat van de meester te bereiken op dezelfde manier, als de meester dat gedaan had: de kunste naar was klaarblijkelijk niet tevre den geweest met het bereiken van hetzelfde effect alleen, anders zou hij niet zo dikwijls hetzelfde gerepeteerd hebben. (Wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 5