AT-21
E TUSSENPERSOON
vliegtuig
zonder
piloot
Li™*™,..
Een scheper
gevraagd
de landbouw in
benelux
afgelopen
PRINSES
MARGRIET
13 JAAR
AT EEN
ONDERLIJKE
ERELD
TWEEDE BLAD
WOENSDAG 18 JANUARI 1956
Meningen en Commentaren
ZUÏVELMISèRE
K Bij een zo straf streven in België
om de landbouwmarkt voor de
eigen bedrijven te reserveren moet
de gemengde commissie voor de
harmonisatie der landbouwpolitiek
in Benelux voor de tegenwind zor
gen. Men moet er echter voorshands
wel een zwaar hoofd in hebben, dat
zij die werkelijk zal doen waaien.
DE onderhandelingen met Indo
nesië zijn praktisch afgelopen.
Premier Harahap, die oprecht naar
een betere verstandhouding streef
de, zat op een al te wankele zetel,
om spijkers met koppen te kunnen
slaan. Degenen, die aanstonds heb
ben gewaarschuwd, dat in deze om
standigheden het aangaan van on
derhandelingen nutteloos zou zijn,
hebben gelijk gekregen. Zelfs onze
bereidwilligheid, om te gaan pra
ten, zal nu tegen ons uitgespeeld
worden. De kwestie-Nieuw-Guinea
is op gevaarlijke wijze weer in de
maalstroom der internationale dis
cussie gebracht. Bedenkelijk is
vooral, dat het ondermijnen van
Harahap's gezag voor een belang
rijk deel is toe te schrijven aan
Soekarno. Hij heeft openlijk ver
klaard, dat de communisten weer
deel moeten hebben in de Indone
sische regering. De verkiezingsuit
slagen geven steun aan dit verlan
gen van het staatshoofd. Indonesië
dreigt een belangrijk stuk te wor
den voor Moskou in zijn schaakspel
met het westen.
Veel
animo
ABPI|SIBOOP/*i»°o'
Hollcnaren waren
de TV te vlug af
Blafwedstrijd
voor honden
Insecten uit pre
historie
I belgische stem
J. B. MEENK'8
Een Meenk's poeder... en alle pijn is weg.1
(Naar een roman van E. F. BENSON)
RADIO
TELEVISIEPROGRAMMA'S
•|17
T~)E Brusselse „Standaard" meldde
de installatie van de Benelux-
lommissie voor de onderlinge aan
passing van de landbouwpolitiek in
Nederland, België en Luxemburg.
Deze commissie moet jaarlijks een
program opstellen, waardoor men
zeven jaar tot de landbouwinte-
gratie in Benelux zal moeten ko
pen.
Nu heeft de Belgische confedera
tie van de voedingsbedrijven zich
afgevraagd, of de ingestelde com-
lissie ook resultaten zal bereiken,
olgens haar moeten eerst de ver-
ichillende landbouwreglementerin-
en in de drie landen worden na-
egaan en vervolgens moet men
aar meer uniforme maatregelen
itreven, zowel op het gebied van
,onen en pachten als op dat van de
aarktorganisatie.
Wanneer men er niet in slaagt de
(landbouwpolitiek der drie landen
bldus tot harmonie te brengen, dan
pou men volgens de confederatie de
uidige douane-conventie moeten
andhaven met behoud van de
laatregelen ter bescherming van
e Belgische landbouw.
Het is duidelijk, dat dit laatste
et fiasco zou betekenen van de
pdraeht, welke aan de gemengde
ommissie voor de landbouwpoli-
iek is gesteld, en tenslotte zelfs
an het ideaal der Benelux-Unie.
Men moet dan ook met „De
tandaard" wensen, dat de commis
sie realistisch de voorwaarden voor
tie harmonisatie der landbouwpoli
tiek in Benelux zal uitstippelen en
anvaarden, ook als dat op velerlei
ebied ingrijpende aanpassings-
aatregelen met zich moet brengen.
Van de andere kant houdt zulk
en commissie het gevaar in, dat zij
wordt gebruikt als kapstok om
llerlei problemen aan op te han
en, die men liefst uit de weg gaat
of op de lange baan wil schuiven.
Dat gevaar is niet denkbeeldig.
|E geschiedenis met de condens-
melk is een typisch staaltje van
en Benelux-impasse op landbouw
gebied.
Na de totstandkoming van het
landbouwprotocol voerde Neder
land het eerste jaar nog 20.000 ton
condensmelk in België in. Men stel
de in België toen ook geen mini
mumprijzen vast, maar in 1953 ging
men hiertoe toch over, omdat de
eigen Belgische condensindustrie
zïch begon te ontwikkelen.
Hierop nam de Nederlandse in
voer af tot 7000 ton. Maar tevens
werden de Nederlandse exporteurs
er van beticht beneden de mini
mumprijzen te verkopen. In ver
band hiermee werd de Belgische
grens voor condensmelk gesloten.
En nu wil men in België de invoer
van deze Nederlandse melk gaan
contingenteren. Over het contin
gent, dat België ook nog wil laten
aflopen van 3000 tot 1000 ton per
jaar, terwijl Nederland op een vast
j volume van 6000 ton rekent, kan
men het echter niet eens worden.
Dit is dan een van de wonderlijke
facetten der Benelux-landbouwpo-
litiek. Maar het is niet het enige,
.eker nog wonderlijker is, dat Ne
erland in België geen eieren be
leden 18 cent per stuk mag invoe-
'en, terwijl België zelf zijn eieren
a 13 cent exporteert, zoals de di
recteur der Roermondse eiermijn
dezer dagen aan de pers uiteen
zette.
een vroegere verklaring van de
Nederlandse minister, dat de Bel
gische landbouw niet achterlijk is.
Na het optreden van minister Mans-
holt in Heerenveen klinkt dit wel
enigszins humoristisch.
Het Vlaamse blad groeit intussen
in deze officiële Nederlandse erken
ning en vindt die niet anders dan
billijk ook. Daarvoor wordt verwe
zen naar de Belgische kwekersarbsid
op het gebied van gerst- en tarwe-
rassen en naar de bijzondere kwa
liteit van een Belgische duiven-
bonensoort.
De betekenis hiervan moge niet
gering, zijn, maar in Nederlandse
ogen zou zij sprekender wezen,
wanneer de concurrentiekracht van
de Belgische landbouw tot uiting
kwam in een vrije landbouwmarkt.
De „VEV-Berichten" onderlijnen
nu, dat de Belgische landbouw geen
bescherming vraagt, omdat de Bel
gische agrarische sector het peil
van de Nederlandse nog niet zou
hebben bereikt, maar omdat de
Belgische boer te maken heeft met
hogere lonen, zwaarder sociale las
ten, hogere pachten en hogere prij
zen voor grondstoffen en kunstmest.
Aan het geval met de eieren, die
België goedkoper van de hand doet
dan Nederland, zou men dit intus
sen niet zeggen. Maar in het alge
meen snijdt de opmerking van het
Vlaams orgaan toch wel enig hout.
Niet alleen Belgische weerstand sa
boteert de harmonisatie van de
landbouwpolitiek in Benelux. Ook
Nederlandse kunstmatigheden die
nen opgeruimd om haar de weg te
effenen.
Jacob Mouw, de scheper van dc
Ginkelse heide, gaat Ede op 1 april
a.s. verlaten; hij is op zoek naar rus
tiger oorden en denkt er over zich
in de omgeving van Kootwijk te ves
tigen.
Het bestuur van de stichting Edese
schaapskudde, dat nu per adverten
tie sollicitanten heeft opgeroepen
voor de vacerende betrekking, heeft
ondervonden, dat er- nog genoeg ani
mo voor het scheperen bestaat; er
kwamen ruim vijftig sollicitaties bin
nen.
Onder de gegadigden bevinden zich
schepers in actie, maar ook oude
herders in ruste en verder tientallen
personen, die nog nimmer de kluit-
schop hebben gehanteerd, maar ken
nelijk worden aangelokt door de vrij
heid van het aartsvaderlijke sche-
persberoep.
(Advertentie)
Zuiver Uw lucht
wegen snel en grondig
van vastzittend slijm
en ziektekiemen met
De gemeenteraad van Holten heeft
onlangs een verbod tot het houden
van speelautomaten uitgevaardigd.
Het heeft er even op geleken, dat
het verwijderen van deze automaten
in Nederland op de televisieschermen
te zien zou zijn. De Ned. Televisie
stichting had hiervoor belangstelling
getoond en haar maatregelen getrof
fen. De eigenaren der automaten
hadden echter lont geroken en de te
levisiemensen kwamen enkele uren
te laat. Juist tevoren waren de auto
maten per vrachtauto opgehaald.
In één van de zaken, waar het
apparaat nog aanwezig was, kregen
de televisie-operateurs geen gelegen
heid opnamen te maken.
Een nieuwe foto van H. K. H. Prinses Margriet, die
heden 13 jaar wordt.
In Berlijn hebben Maandag dui
zenden honden deelgenomen aan een
blafwedstrijd. De wedstrijd, die werd
gehouden op vier grote pleinen, was
georganiseerd door de twee Westber-
lijnse radiostations. De opzet was de
hond te vinden die het hardst kan
blaffen.
In Alaska zijn overblijfselen ge
vonden van insecten die ongeveer 60
miljoen jaar geleden geleefd moeten
hebben. De overblijfselen zijn be
waard gebleven doordat zij in barn
steen zaten. De insecten zijn vermoe
delijk levend in het barnsteen terecht
gekomen en hebben niet meer vrij
kunnen komen.
ff holt prompt antwoord op zijn
fboutade te Heerenveen inzake het
1 (gebrek aan ernst in België met be
trekking tot de landbouwharmoni-
satie in Benelux.
In het jongste nummer van „VEV-
Berichten", het tijdschrift van het
Vlaams Economisch Verbond, maakt
nen n.l. met vreugde gewag van
Op het ogenblik zijn bij „Aviolanda"
vijf exemplaren van het prototype
van de AT-21 in productie. De AT-
21 is een onbemand, electronisch
op afstand bestuurd verbindings-
vliegtuig, tevens radaroefen- en
doelvliegtuig. Het vliegtuig is ont
worpen door de ontwikkelingsafde-
litig van de N.V. Aviolanda, maat
schappij voor vliegtuigbouw te Pa-
pendrecht. Het is het eerste vlieg
tuig in deze categorie, dat in Ne
derland is ontwikkeld.
Men kan de AT-21 gebruiken als
oefendoel voor schietoefeningen
door jachtvliegers en luchtdoelartil
lerie; in dat geval heeft men de
mogelijkheid om de „treffers" via
een „hit-recorder" te laten regis
treren. Er zijn echter nog talrijke
andere militaire en civiele moge
lijkheden voor dit project en men
heeft derhalve het ontwerp zodanig
opgezet dat uit het basistype een
groot aantal versies voor verschei-
(Advertentie)
dene doeleinden kan worden ont
wikkeld.
Bij de constructie van de AT-21 ts
op grote schaal gebruik gemaakt
van kunststoffen. De vleugel en de
staartvlakken zijn geheel uit kunst
stof opgebouwd, met uitzondering
van de roeren, die uit lichtmetaal
zijn vervaardigd. Bij de romp zijn
het neusstuk en de staartpunt uit
kunststof gemaakt.
Koof ts, hoofdpijn, tiespijn
en periodieke pijnen
worden snel en radicaal
verdreven door Meenk's
poeders.
Verkrijgbaar bij apothekers
en drogisten.
Let op onderstaand han
delsmerk, Uw waarborg!
GENEESMIDDELEN
I
De motor van de AT-21 is een pul
serende stuwstraalbuis, speciaal
voor Aviolanda ontwikkeld uit een
ontwerp van de Franse SNECMA
fabriek. Deze motor is zeer eenvou
dig van constructie en heeft geen
bewegende delen; tal van soorten
brandstof kunnen toegepast worden
zodat men niet afhankelijk is van
hoogwaardige vliegtuigbenzine.
Het vliegtuig kan worden gestart:
a. door het met de hulp van ra
ketten bijna vertikaal omhoog te
schieten;
b. met de hulp van een katapult
installatie;
c. van een startbaan af met de
hulp van een starttrolley.
De landing geschiedt met de hulp
van twee parachutes, die achter in
de romp zijn opgeborgen.
Tijdens de vlucht wordt de AT-
21 bestuurd van een grondstuurhut
uit; hierin bevinden zich normale
vl egtuigstuurorganen, waarvan de
uitslagen via een zender-ontvanger
worden overgebracht op de roeren.
TONEELSTUK
Orson Welles, de man van
5 de aparte dingen, is na tien
jaar weer op de planken ver-
schenen. Tot dusver maakte
hij alleen beroemde films, zo- J
j als De Derde Man. Voor de l
aardigheid wilde hij nu ook
5 wel eens een keer gewoon to-
neel spelen. Hij huurde een
theater in New York af en 2
presenteerde daar onlangs zijn
versie van „King Lear". Het
l aparte was, dat de voorstel- S
ling precies 2,5 uur duurde en
dat er geen pauze was inge-
last. „De toeschouwers moe-
J ten in de sfeer blijven en dat i
kan niet als ze halfweg de
intrige een kopje koffie gaan
J drinken", aldus onze Orson. J
Val
Op ongeveer 1500 meter hoogte
bleek de Amerikaanse sergeant Cha.
ser, dat zijn parachute niet werkte.
Hij begon als een steen naar bene
den te vallen, een wisse dood tege
moet. Lessie Smith, een neger, die
iets eerder uit het vliegtuig was
gesprongen, had dat allemaal zien
gebeuren. Hij manoeuvreerde zó, dat
hij de vallende Chases bij zrijn been
kon grijpen. Hij slaagde erin de :er-
geant vast te houden. Het paar kwam
vrijwel niet gewond op de begane
grond neer. Onze Lessie heeft in
middels reeds een medaille gekre
gen. En een méér dan hartelijk be
dankje van Chaser.
Anders
In Florida, bekend om zijn heer
lijk klimaat, hebben de mensen met
aparte en onverwachte moeilijkhe
den te kampen. Er heerst daar name
lijk een strenge vorst, die alle va
kantiegangers kippevel bezorgd, ter
wijl door de koude reeds voor een
bedrag van 100 miljoen gulden scha
de aan de oogst is aangericht. Door
het harde stoken in de huizen zijn
tal van branden ontstaan.
Wolvin
Twee vliegers, Jack Burgess en
Richard Lilya hebben verteld, dat
een grote wolvin hun lichte vlieg
tuig heeft neergehaald, toen zij laag
over een bevroren en met sneeuw
bedekt meer ten noorden van Towe
in de staat Minnesota vlogen.
De wolvin sprong anderhalve me
ter omhoog en omklemde met haar
kaken een van de ski's van het toe
stel. Door haar gewicht trok zij het
toestel naar beneden. Het vliegtuigje
vloog nog 15 meter door en viel
toen neer. De wolvin werd hierbij
gedood.
Burgess en Lilya, die ongedeerd
waren, joegen de mannetjeswolf weg
met een bijl.
Straf
In Italië werkt men aan een
nieuw wetsvoorstel. Het zegt,
dat motorrijders voortaan voor
heel hun verdere leven hun rij
bewijs zullen verliezen, als ze
voor de twaalfde keer worden
veroordeeld wegens een ver
keersovertreding.
Grafschrift
In het Amerikaanse Cambridge
is onlangs de 85-jarige onderwij
zer Ross Va-rdonn overleden. In
zijn testament vond men de
vreemde bepaling, dat zijn graf
schrift als volgt moest luiden:
„Vandaag geen les. De meester is
naar huis gegaan".
Paarden
In de Italiaanse plaats Merano,
waar veel paardenrennen worden
gehoudfen, zal het volgende najaar
een tentoonstelling worden gehouden
van Italiaanse en buitenlandse schil
ders en beeldhouwers die paarden
hebben uitgebeeld. De beste werken
zullen in een speciale galerij worden
ondergebracht, die „Paarden in de
kunst' zal heten.
Handel
Een winkel in de Amerikaanse
stad New York heeft enkele maan
den geleden in Engeland oude afge
dankte barometers opgekocht. Re
firma repareerde de instrumenten
weer en verkocht ze voor 350 gulden
per stuk.
Ze is niet erg handig in het be
dienen. Tegen het einde van het
seizoen gaat dat veel beter!
(Advertentie)
'B Kwaliteitsproduct van de Wybert-Fabrielten. 70 en 30 et. alléén bij Apothekers en 0reBisten
DONDERDAG 19 JANUARI
HILVERSUM I 402 m AVRO: 7.00
Nws. 7.10 Gym. 7.20 Gram. VPRO: 7.50
Dagopening. AVRO: 8.00 Nws. 8.15 Gram.
9.00 Gym. v. d. vrouw 9.10 V. d. huisvr.
915 Gram. 9.35 Waterst. 9.40 Morgenwij
ding 10.00 Gram. 10.50 V. d. kleuters 11.00
V. d. huisvr. 11.15 Lichte muz. 11.40 Gr.
11.41 De gebrekkige mens, caus. 12.00
Zang en piano 12.25 In 't spionnetje, caus.
12.30 Land- en tuinb. meded. 12.35 Lichte
muz. 12.50 Uit het bedrijfsleven, caus.
13.00 Nws. 13.15 Het werk van het Prin
ses Margriet-l'onds. eaus. 13.20 Meded. of
gram. 13.25 Metropole ork. en soliste 13.55
Beursber. 14.00 Gram. 13.15 Mag ik mij
even voorstellen? Mijn naam is Cox.
hoorspel 14.45 Pianorecital 15.15 V. d.
zieken 16.00 Gram. 16.15 Voordr. 16.30
Hammondorgelspel 16.45 V. d. jeugd 17.30
Instr. trio 17.45 Regeringsuitz. Nederland
en de wereld: De omscholing in de land
bouw van adspirant-emigranten, door
mr. J. van Grevenstein 18.00 Nws. 18.15
Sportproblemen 18.25 Lichte muz. 18.55
Gesproken brief uit Londen 19.00 V. d.
kleuters 19.05 Cabaret 19.25 Lichte muz.
19.45 V. d. jeugd 20.00 Nws. 20.05 Radio
Philharm. ork. 21.10 Parijs, half vier
's morgens, caus. 21.25 Die lustige Witwe,
opere,tte (fragm.) 22.30 Pianorecital 22.25
Lichte muz. 22.40 Act. 22.50 Sportact. 23.00
Nws. 23.15 Sport 23.25-24.00 Jazzmuz.
HILVERSUM II 298 m KRO: 7.00
Nws. 7.10 Gram. 7.45 Morgengebed en
lit. kal. 8.00 Nws. en weerber. 8.15 Gram.
9.00 V. d. huisvr. 9.40 Schoolradio. NC
RV 10.00 Gram. 10.30 Morgendienst. KRO:
11.00 V. d. zieken 11.45 Vocaal dubbel-
kwartet 12.00 Angelus 12.03 Lichte muz.
(12 30-12.33 Land- en tuinb. meded. 12.33-
12.40 Wij van het land) 12.50 Rallye van
Monte Carlo 12.55 Zonnewijzer 13.00 Nws.
en kath. nws. 13.20 Tenor en piano 13.50
Gram. NCRV: 14.00 Salonork. 14.25 Gram.
14.45 V. d. vrouw 15.15 Amus muz. 15.40
Gram. 16.00 Biibellezing 16.30 Kamermuz.
17.00 V. d. jeugd 17.30 Gram. 17.40 Beurs
ber. 17.45 Gram. 18.10 Metropole ork.
18.45 Gram. 19.00 Nws. en weerber. 19.10
Gram. 19.20 Sociaal perspectief 19.30 Gr.
20.00 Radiokrant 20.20 Gevar. progr. 21.45
Gram. 22.00 Periodiekenparade 22.10 Or-
gelconc. 22.35 Gram. 22.45 Avondoverden
king 23.00 Nws. 23.15 Sportuitsl. 23.20-
24.00 Gram.
BRUSSEL 324 m: 11.45 Gram. 12.30
Weerber. 12.34 Gram. 13.00 Nws. 13.15
Orgelspel 14.00 Engelse les 14.15 Gram.
14.30 Franse les 14.45 Gram. 15.00 Kamer-
ork. 16.30 Gram. 17.00 Nws. 17.10 Gram.
1715 V. d. kind. 18.15 Zang en piano 18.30
V. d. sold. 19.00 Nws. 19.40 Ork. conc.
19.50 Pol. caus. 20.00 Verz. progr. 21.30
Jazzmuz. 22.00 Nws. 22.15 Gezongen mis
22.55-23.00 Nws.
BRUSSEL 484 m: 12.00 en 12.30 Gram.
13.00 Nws. 13.15 Gram. 14.15 Idem 15.00
Ork. conc. 15.45 Gram. 16.05 Lichte muz.
17.00 Nws. 17.15 Gram. 19.30 Nws. 20.00
Hoorsp. 22.00 Nws. daarna operamuz.
22.55 Nws.
NTS: 20.00 Journ. en weeroverz.
VARA: 20.15 Spiegel der kunsten 20.35
Volleybalwedstrijd 21.00 U en uw rege
ring 21.25 Pauze. 21.30 De nieuwe huur
der, een-acter.
Dit alles duurde maar een
I twintig minuten en toen ging hij een
builtje op een afstand staan en deed
■zijn ogen halfdicht en bleef lange tijd
staan kijken om te zien of de kleuren
pvan figuur en achtergrond harmo-
eerden zoals hij dat wenste. Hij wilde
niet dat het figuur op het doek veel
vooruitkwam, want zelfs op het ogen-
Bw.1 k opstond om haar zoon
Jtc begroeten met al haar liefde in
■laar ogen, bleef haar linkerhand nog
met uitgespreide vingers boven haar
machine zweven. Het moest duidelijk
blijken, dat zij weer dadelijk door
z-"i gaan met haar werk. zodra de
b< greeting voorbij was. Ze zou het
(een ogenblik in de steek laten al
bleek de vreugde van haar hart 'nog
zo uit de stralende ogen en de glim
lachende mond. Op het ogenblik was
het figuur nog een beetje te dicht
bit de toeschouwer »n een beetje te
Ver van de achtergrond, en terwijl hij
O ar nog over stond na te denken,
intdekte hij plotseling de oplossing
«l hij een beetje meer kleur gaf
r,an.i waarvan ze de leuning
vasthield, kwam alles in orde; zij
hoorde bij de stoel en die hield haar
vast aan haar plaats.
Charles gooide plotseling zijn hoofd
achterover en lachte.
„O, 't is verduiveld goed!" riep
hij uit, ,,en het kan me niet sche
len, al is niemand het met mij eens.
Moeder, laat asjeblief dat stomme
geraamte in de steek en ga terug
naar uw plaats. U snag gaan zitten,
maar keer uw gezicht naar me toe
en denk eraan dat Reggie juist bin
nenkomt en dat U dacht dat hij ziek
was en
Hij zweeg plotseling en staarde
naar zijn moeder, terwijl zij zijn in
structies opvolgde. Heel langzaam
stak hij zijn hand uit naar het pen
seel dat hij neergelegd had, heel
langzaam en stilletjes, alsof hij bang
was het visioen te verjagen dat hij
zag, mengde hij zijn verf, en legde
met die grote, flinke streken op de
juiste plaats. Na iedere streek wacht
te hij een tijdje, maar de streek
zelf was maar 't werk van een ogen
blik. Maar juist onder dat wachten,
els hij daar stond met halfopen mond
en vooruitgestoken hoofd en ogen die
schenen te branden op 't gezicht van
zijn moeder, werd het eigenlijke werk
gedaan. Weer te geven wat hij zag
was heel wat minder moeilijk, dan
het zien zelf. Het was juist het die
pere inzicht dat al het vuur en de
kracht en de verbeelding, die hij be
zat, eiste. Hij had zich zelf tot taak
gesteld te zien en te tonen wat het
moederschap was.
Een half uur lang werkte hij zo
door; hij te verdiept in zijn werk
om te praten, zij was wijs genoeg om
hem niet te onderbreken. Toen voel
de hij de kracht van zijn visie ver
dwijnen door de vermoeidheid van
zijn verstand en zijn ogen en hij legde
zijn palet neer.
..Kom maar kijken," zei hij tegen
zijn moeder.
Het gezicht was nog maar ruw
ainuitgeVen' maar t'e S,cest sprak er
n„"^5larles'" zei ze- -Zo houd ik
heb^e déri kunnen" raderT^^'0' H°C
den1JennakusteahaargeZiCht Zij" han'
„Raden? Ik raadde helemaal niet,"
zei ui r het mij verteld. Uw
gezicht heeft het mij verteld
Charles was er niet toe over te
halen om zijn schilderij in de steek
te laten, zolang er licht was. maar
hij zette het tegen de muur vóór
hij 's avonds zijn atelier sloot. Hij
was het er met zich zelf niet over
eens of hij wel graag had dat Crad-
dock het zag, zoals het nu was: hij
had een gevoel, alsof hij het geheim
moest houden totdat het om zo te
zeggen, goed in de verf zat. Hij voel
de zich ook wat verlegen om iets zo
intiems ten toon te stellen, voor het
af was, hoewel hij wist dat dat toch
eigenlijk maar dwaasheid was... En
terwijl hij daar de volgende morgen
nog over stond te delibereren, hoorde
hij de stappen van Craddock op de
kale, krakende trappen. De laatste
trap was, zoals hij uit ondervinding
wist, een soort val voor dengene die
hem niet kende, zo donker was hij
en met zoveel hoeken, en daarom zet
te hij de deur open om zijn bezoeker
wat licht te geven. En op dat ogen
blik, vlak voor Craddock binnen
kwam, vond hij het toch belachelijk
zich te verbeelden dat er iets geheims
was in een portret en hij verzette de
ezel, zodat hij juist tegenover de
deur stond.
Craddock, groot en blank en bleek
en lichtelijk transpirerend, maakte
zijn entree met uitgestoken hand.
Goede morgen, mijn beste kerel",
zei hij. ,,Het is heel aardig voor de
kunst om zichzelf op te sluiten, en
alleen te leven, maar vier van zulke
halsbrekende trappen zijn werkelijk
een wel wat overdreven verdediging
tegen overvallen. Maar enfin, hier
ben ik."
Plotseling zag hij het portret en hij
liet de hand van Charles los zonder
nog iets te zeggen en hij bleef staan
staren. De stille seconden groeiden
tot een minuut, en meer dan een mi
nuut ging voorbij zonder geluid. Al
was Craddock nog zo hard en ver
lekkerd op geld en zelfzuchtig, hij
had toch de deugd van oprechte eer
bied voor het genie en hij aarzelde
geen ogenblik om het werk dat voor
hem stond, een meesterstuk te noe
men. Het was niet nodig te vragen,
wie deze vermoeide mooie vrouw was
want niemand dan een zoon kon een
vrouw zo schilderen en zo de enige
onvergelijkelijke liefde aanvoelen, die
een vrouw alleen maar kan hebben
voor hen die uit haar geboren zijn,
een liefde die ze zelfs niet kan voe
len voor een echtgenoot of een min
naar. En die tederheid en liefde, en
geen andere, had Charles gezien, en
voor niemand dan voor een zoon
kon zij gestraald hebben in dat ver
moeide lieve gezicht.
Craddock was buitengewoon aan
gedaan. Hij had heel wat verwacht
van zijn bezoek aan Charles atelier,
maar hij had nooit gedroomd van
zo'n edele en eenvoudige triomf als
die straalde uit dat rudimentaire
portret. En toen hij zich eindelijk
tot Charles wendde, waren zijn ogen
vochtig en sprak hij met een een
voud die voor hem heel ongewoon
was.
,,Het is heel waar en mooi," zei
hij. ,.U bent gelukkig dat U een moe
der hebt die zo van U houdt."
Charles liet een jubelende lach' ho
ren.
,,Dus, dat zit er toch in?" vroeg
hij; en zijn verlegenheid verdween
totaal voor deze man, die zoveel in
zicht had. Waar was het goed voor
verlegen te zijn. als iemand je zo
begreep?
..Dat doet het zeker," zei Crad
dock. „En U hebt het zeer teer en
waar getoond. Alleen een zoon kan
het zo laten zien."
Hij keek weer naar h» gelukkige
verwelkomende gezicht op het doek
en dan weer naar het gezicht van
de jongen neven hem en hij vroeg
zichzelf ongeduldig af, waar toch dat
geheimzinnige inzicht schuilde dat al
le techniek te boven ging. Hier was 'n
portret, waar misschien twee dagen
aan gewerkt was (toevallig was het
minder dan dat) en zelfs nu had het
al een peil bereikt, waartoe techniek
het nooit kon verheffen. Het was lief
de en de inspiratie die uit liefde
geboren wordt, die dit bereikt had...
Maar hoe, waarom? Er waren hon
derd en honderden kunstenaar, die,
wat de techniek betreft, konden schil
deren met dezelfde zuiverheid en teer
heid: waarom kon geen van hen de
verf precies aangebracht hebben? En
toch was er zelfs in het beroemdste
van alle portretten van moeders van
kunstenaars niet zo'n gloed van moe
derschap.
Toen keerde hij zich plotseling af.
Hij was hier niet alleen gekomen om
te bewonderen, hoewel hij gehoopt
had dat hij dat zou kunnen doen.
Hij was gekomen met een zakelijk
voorstel, dat zowel hem tevreden zou
stellen als dc jonge man aan wie
het gedaan werd, en hij begon de
kleinere doeken te bekijken, die Char
les en zijn moeder aan de muren
hadden gehangen. Hier waren een
paar studies van de waterkering van
Thorley, daar een half dozijn schet
sen van Reggie op het punt van te
duiken, met details, een opgeheven
arm, een gebogen knie, de tenen van
een voet die stevig drukten op het
ogenblik van de sprong. Er waren
copieën naar gipsen, er waren por
tretten en talrijke schetsen van been
deren, van ribben met spieren en zon
der spieren en alle legden getuigenis
af van hetzelfde onbedwingbaar be
sluit om te tekenen. Daar waren co
pieën of gedeeltelijke copieën van
meesterstukken uit de National Gal
lery: een half dozijn hoofden van La
dy Hamilton als Bacchante, en vooral
Philips IV van Spanje; massa's stu
dies van Philips IV, soms zijn hoofd,
soms tien keer zijn linker wenkbrauw
met het oog eronder; zijn rechter
hand, een vinger van zijn rechter
hand, de duim van zijn rechterhand;
als al die studies samengevoegd kon
den worden als de droge beenderen
in het visioen van Ezechiël, dan zou
er een heel leger van Philipsen de
Vierdes zijn. En nergens was er een
spoor van ongeduld: en al die ogen
waren getekend met een doel; en het
was duidelijk dat de kunstenaar be
reid was door te gaan met het co-
piëeren van ogen tot zijn eigen ogen
niet meer konden zien, zolang dat
doel niet bereikt was. Bewonderens
waardig was ook het vas' besluit
om het resultaat van de meester te
bereiken op dezelfde manier, als de
meester dat gedaan had: de kunste
naar was klaarblijkelijk niet tevre
den geweest met het bereiken van
hetzelfde effect alleen, anders zou hij
niet zo dikwijls hetzelfde gerepeteerd
hebben.
(Wordt vervolgd)