wandelende garderobes
voor de film
SCHOUWTONEEL
3is
ts? I
Russische adel figureert in Parijs
REMPLACANT SPELEN
VRAAGT EEN APARTE
VAARDIGHEID
MAAND VAN
d'n DRUPPEL
Alle Schotten hebben de
Franse nationaliteit
weer
kop
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 JANUARI 1956
cm
II
Willemll
oil. Sport
Figurantenbeurs
op straat
Champs Elysées
92
no.
Volgens een oude wet
Geen paspoort nodig?
Jaarvergadering RKJB
BOEKENPLANK
Een Spaanse Odysseus
Marianne zucht
Kinderleed
Vredespijp
Goochelaar
Persvrijheid
fen NAC
n. De
bezig
al hun
moest
tweede
t
e eerste
gemaakt
ntotaal) J
i
i
:rk van
afdwong
In totaal
:en diep-
m II van
n brach-
ij Schev.
g bij het
27 44—18
l 25 57—33
i 25 42—23
14 44—26
1 23 29—26
20 41—32
5 20 39—31
3 20 42—39
7 19 37—33
7 18 31—22
i 17 35—29
9 16 40—37
7 16 27—36
15 34—49
9 14 29—40
1 11 17—39
7 17—50
3 23—65
;n de ploe
gt volgende
ag schot, dat
-2).
t hiermee de
Limburgia
ten.
icht een schot
anken tot cor-
rgia aan het
er moest wor-
het beoogde
n. Spanjer en
het midden-
Tas het woord
lorhoede. Nog
lub een kans
mburgia bleef
>edhart mocht
dat een vlie-
door de paal
an de andere
op de doellijn
espondent.)
twee invallers
st reeds een
hev. Holland
van lag vooral
>el van rechts-
ivaren v. Roes-
actief, terwijl
(stopper) stu-
i.
irtraging had-
i.id eerst om
ïving, konden
fensief komen,
speeld, toen de
(1-0). In de
_!-0 door Dik-
ombinatie tus-^
Jong. Midvoor
ie andere zijde
och zijn schot
In de 44e mi-
or v. Roessel,
nijders en een
Jong.
fel offensief
)ort, doch toen
liging ging was
;en doorkomen
de 17e minuut
samenspel met
et einde kende
n een penalty
ihoudbaar joeg
in de touwen
ïelden, dat de
lastig toonde
en. Er waren
van No. 1
gisteren de
ïag van deze
ir kwamen de
nania slechts
de prestaties
urrenten wa-
tag, dat ze er
sponnen. Op
por koploper
de laagst ge-
Verder nam
ïoeite om van,
te verliezen,
ees Vlissingen
ilaats, die on-
terrein is ge-
uwen.
14.
SSE
2 16
15
15
13
12
12
11
11
11
10
10
8
3
4
5
5
6
4
4
3 6
2 6
4 5
29-25
25-14
23-22
29-28
20-24
27-32
24-16
20-21
23-24
17-19
21-26
20-27
(Van onze Paryse correspondent).
„Monsieur, ik zou trraae willen figureren". Het kwam er wat
aarzelend uit, maar onmiddellijk had de assistent-regisseur
Lacoste gezien, dat Liesje blonde vlechten had en hoge juk
beenderen. Zonder te antwoorden draaide hij een nummer:
„Oui, ik geloof dat ik de dienstbode van generaal Ivanov heb
gevonden. Ik zal ze even bij je sturen, John."
Daarna wendde hij zich tot Liesje uit de Brabantse dreven,
die als gouvernante in Parijs fungeerde, veel vrije tijd had en
die renderend wilde maken als figurante bij de Franse film.
Tevens overhandigde hij haar een kaartje: Mademoiselle, gaat
U even naar Monsieur B. Derde étage corridor links, zevende
deur rechts".
Liesje heeft drie weken mogen figureren. Toen waren de
Russische opnamen voorbij. Misschien wordt ze straks nog wel
eens opgeroepen, want haar naam en adres staan in het re
gister der figuranten met de vermelding: blonde vlechten,
slank, Noors-Russisch type, geen gardtrobe. En dit laatste
werkt helaas erg remmend.
omdat de leden geen kans zien de
contributie op te brengen.
Er stond een erg onaristocratische
stok achter de deur: staking van de
hele brigade. Zowel de figuranten als
de „aanvullende artisten" verdienen
1866 frs. per dag of onderdelen van
een dag. Maar de wandelende garde
robe komt veel verder: indien de fi
gurant een middagcostuum moet dra
gen krijgt hij of zij 3100 frs. en in
avondkleding bedraagt het honora
rium al 3365 frs. Dan wordt er nog
extra betaald voor hoge hoeden, witte
handschoenen, badpakken, rijcos-
tuums. Een bontmantel brengt 700
frs. op; het dragen van behoorlijke
(eigen) koffer, toneelkijkers of foto
toestellen, alnaargelang wordt geëist,
brengt 410 frs. in de beurs. Een on
vrijwillig bad, hetzij in een kunst
matige regenbui of in een vijver of
rivier zijn 600 frs. waard. Een heer
figurant in avondkleding, ook nog
uitgerust met een hoge hoed,, een
koffer, een toneelkijker, witte hand
schoenen en... natte voeten verdient
zodoende per optreden 5605 frs.
De doolhof van voorschriften is de
figuranten vaak gunstig. Vaak komt
het voor, dat ze een tweede of een
derde paar schoenen moeten mee
brengen en voor ieder paar extra
schoenen wordt een hele dag gage
betaald.
BEROEPSFIGURANTEN
Centre National du Cinéma" staat
er in de hall van Champs Elysées nr.
92. Voor enkelen betekent dit: voorhof
van het paradijs, voor anderen: ka
rig, ongeregeld bestaan of aardige
bijverdienste maar voor de meerder
heid: wachten, wachten, altijd wach
ten. De figuranten wachten zelfs op
straat en zitten op de terrasjes als
ze centen hebben in de hoop één der
regisseurs te zien binnen treden. Dan
klampen ze hem aan. Lacoste zei
me: ,,Het is vaak storend. Al om
acht uur v.m. wordt je aangehouden
door wanhopigen. Soms trekken ze
de knopen van je jasje".
De wereld der Parijse filmfiguran
ten vormt een vreemd allegaartje
van veetrig nationaliteiten, 650 spe-
ciliteiten en 1200 los-vaste krachten.
Er "zijn vergeten acteurs bij, die in
de schaduw van het verleden nog een
grijpstuiver pogen te verdienen, zan
geressen zonder stem, mislukte tand
artsen, autentieke boksers, knappe
meisjes, die van een gemakkelijk
sukses dromen, hardwerkende studen
ten met heel veel hogner, legio kunst
schilders, beeldhouwers en toekom
stige advocaten, gepensioneerde offi
cieren van acht legers, moeders met
kinderen, vaders zonder werk en kin
deren zonder ouders. Een speciale
categorie is die der remplaganten, die
een klap in ontvangst nemen voor!
Martine Carol, een onvrijwillig bad -
nemen voor Lollobrigida of een ge
vaarlijke sprong maken voor Jean
Marais.
Velen zijn specialist. De regisseurs
beschikken over de adressen van de
figuranten die kunnen wandelen als
een minister, gebaren kunnen maken
als een volksvertegenwoordiger en
kunnen staan als een echte, Parijse
politie-agent.
Clochards, echte clochards hebben
we ook, maar... we moeten ze altijd
in de bistro's opzoeken. Uit zich zelf
komen ze nooit".
LA BRIGADE
De zware middenmoot van het le
ger der figuranten wordt gevormd
door de „Brigade", een keurcollectie
versleten aristocraten, veelal van
Russische huize, beschikkende over
aristocratische kledij, dito namaak-
juwelen, koffers met oude etiketten
van dure hotels, avondjurken uit 1900,
wandelstokken, regenschermen en
houding en gebaren, die niets te wen
sen over laten.
Deze figuranten zyn vooral leven
de garderobes. Achter hun naam
staan dan ook hun garderobe-spe
cialiteit enopgesomd. Ze luisteren
niet naar de aanduiding „figurant
Ze hebben voor zichzelf een nieuwe
naam uitgevonden: „artiste de
complément. Ze zijn er zowaar in
geslaagd een sydicaat te vormen,
dat dezer dagen genoodzaakt was
verhoging van de gages te eisen
Ge mot me goed verstaan. Vóór
ge verder gaat lezen mot ge weten
dat ik Bacchus, de Zorgenverdrljver!
niet op 'nnen Vlaamsen troon wil
plaatsen, as ik van d'n Druppel
schrijf. Ik wil alienig maar zeggen,
dat de ouwe Grieken stommelingen
waren, toen ze zegden, dat Bacchus
's winters in de grond kroop en daar
stierf. Ge mot, in deze kouwe janua-
ri-onaand 'nne keer tot ier komen en
in de stammenees gaan zien. Daar zit
diejen Bacchus overal achter de stoof.
Nie, dat 't ier allemaal zattekullen
zijnuwen Vlaamsen medewerker
doet niks bij de waarheid, maar hij
doet er ook niks af. Wij noemen ier
de januari-maand, de Bacchusmaand,
vermits ze hier op d'n eerste al',
zwaar aan Bacchus beginnen te offel
ren. Ik kan ze hier nie gelukkiger
maken, as wanneer ik 'n kruik „Vieux
Skiedam" uit Nederland voor ze mee
breng. Wij hebben ier 'n Debating
club (de meeste leden weten wel nie
wa „Diebeeten" betekent, maar da's
van geen belang, as ze d'rre mond
maar stijf dicht houen).
Debating en drinking-Club, da's ier
precies 't zelfste. Awel, 't ging over
Bacchusover wat ze hier wel es
noemen de Volkskanker. Is 't pakken
van 'nnen druppel goed of slecht?
Onzen Onderpaster is Eere-Voorzit-
ter en die oordeelde: ,,'Nnen druppel
is goedduuzend druppels da's
slecht".
'n Mens mot z'n eigen kunnen be
heersen en d'n alcohol is daarvoor
'nne schonen toetssteen!" Maar dan
kwamen de vragen los:
„As ik er drei gepakt heb, heb
ik me dan beheerst of heb ik me nie
beheerst?"
,,'t les de vraag, hoeveel ge er
verdragen kunt."
„Wanneer voel ik dat ik 't ver
draag en wanneer voel ik da'k 't nie
verdraag?"
„Kwestie van individuele morele
en fysieke kracht". Stilte...
Er zat er genen ene, die z'nne
mond open durfde doen.
Maar dan kwam daar in ene keer
onze voorzitter: „Ik eb er vijf gepakt,
te..veul ('t ics 'nnen rijken
trouwer, die liever 'nnen druppel
Ufft LZn CIgen bier)as ik nou
ri'n trrv,UA gaai' kaarsrecht over
d n trottoirband en ik stap er nie ne-
nie?" 1 dan ver(iragen of
- Kan cr van afhangen, brou
wer! As ge onderwijl in oe eieen
zattekullenpraat loopt te verkopen
zoudt ge beter gedaan hebben er maar
drei te pakken. Want, peist er goed
Pp' de jenever kan 'nne mens na aan
t hart leggen, maar de maag leet
daar ook dichtbij".
eenknm'2et ?e ^et5n' dat onze bij-
stamrrT .ln de huiskamer van de
kwarn^o 3 s Eehouen worden. Hij
ci natuurlyk bij zitten, vermits
Oost-Rozebeke.
deze discussie hem natuurlijk zeer
na aan 't hart lag:
„Awel", zegde hij, „ik heb 'n
vader van drei en negentig, die heeft,
vanaf z'n jongelingsjaren, vier drup
pels per dag gedronken. Hij is nou
'n bietje slecht ter been en z'n rech
terhand is 'n bietje lam, maar ik
verzeker u, dat 'm toch nog eiken dag
ier naar m'nnen buffet komt gelopen
en dat 'm mee z'n linkerhand z'n
druppels nog zonder bibberen naar
z'nnen mond kan brengen. Wat zegt
ge daar van?"
„As 'm, van z'n jongelingsjaren
al, maar drei druppels gepakt had,
zou m nou lopen lijk 'nne kievit en
uan zou 'm nou nie mee 'n lamme
hand zitten."
za' da* bewijzen?"
."hjke! Ge zult 't zien: hij wordt
„S ,dar? laar mee z'n slappe bienen
en z n lamme hand!"
t e As 'm genen druppel gedron-
ren!" Z°U m honderd en drei wor-
„Bewijzen! Bewijzen!"
nirit" ST°uwer hamerde met z'nne
Sen m?ar ik ?acchus nog nie kun-
nen, maar ik kan u verzekeren
m bier in plaats van druppels gepakt
had, zou 'm onsterfelijk zijn'"
nte?" aar°m d°et ge d" dan zeU
drinken! "randeriBg Van dra>* d°et
En nu zult ge zeggen: is dat nu
n discussie in 'n land dat droog leef
Maar in 'n droog land worden nog
veul meer druppels gepakt dan i
n nat, lijkt -'t uwe. En wij houen er
hier voor de automobilisten, 'n aDarte
druppel-test op na. Vallen er acci
denten en meent de politie dat ge
dubbel achter uwen volant hebt zit-
ten zien, dan gaat ge mee naar d'
bureau en daar mot ge staande o„
een been uwen schoen los veteren
en weer aantrekken. Blijft ge recht
staan, dan kan er aangenomen wor
den, dat ge nuchter zijt. Ze noemen
dat de ooievaars-test.
Met dit al heeft onze Debating
club nog nie uitgemaakt of 't pakken
van 'nnen druppel goed of slecht is.
Onze schoolmeester wil radicale
maatregelen zien toegepast: alle al
cohol, behalve die in de apotheek,
mot vernietigd worden, maar ik vind
dat ge uwen druppel mot toespreken,
zo rap as ze u die voor de neus zet
ten: „wij zullen 'nne keer zien, wie
de sterkste van ons getwiën is, gij of
ikke."
't Is dubbel nodig, dat ge zo rede
neert, want nu is er in België offi
ciéél bekend gemaakt, dat de grote
vacanties met veertien dagen ver
lengd motten worren. Ze zullen du
ren van 1 Juli tot 1 September.
Ziet ge de vaders van tien of twaalf
kinders al naar de stammenee stap
pen?
SUSKE VAN TESTELT
(Van onze Parijse correspondent).
„Uw paspoort s.v.p. 1" vroeg de
Franse douaneambtenaar in 1947 aan
een groep Schotse toeristen,
,,Wij hebben geen paspoort nodig",
was het antwoord van de reisleider.
WU z(jn burgers van de Franse Repu
bliek en genieten precies dezelfde
rechten als M".
Hoewel de reisleider zich in zijn
beste schoolfrans nauwelijks verstaan
baar kon maken, had hjj toch schoon
gelijk, maar niettemin eisten de
Franse grensautoriteiten paspoorten.
Sedertdien is het mode geworden,
dat de Schotten, die naar Frankrijk
reizen, in eerste instantie hun pas
poort niet willen vertonen, want ze
Ongeveer 1200 personen verdienen
in dit vreemde wereldje een geregeld
stuk brood met boter en ham. Ze
figureren in ontelbare films omdat
handig genoeg zijn nooit op te
vallen. De gouddelver van Alaska
kan na de middag een Zwitserse
minister zijn en de andere dag een
soldaat van Napoleon. De debutanten
proberen zich altijd op te stellen in
de directe nabijheid van de stars,
waardoor ze te veel aandacht trek
ken, te sterk de attentie eisen voor
hun gebrek aan talent en hun gelaat
te bekend wordt. Tenzij ze een relatie
kunnen aanknopen met star of regis
seur duurt hun loopbaan als artiste
de complément niet lang. Zodra de
figurant moet optreden in een groep
van 100 of meer wordt hij beschouwd
als een onderdeel van de massa,
waardoor zijn gage met 100 frs. per
eenheid vermindert. Het eerste gebod
voor allen is: zwijgen, hetgeen des
te betreurendswaardiger is, omdat
spreken geld op brengt: één tot tien
woorden doen 900 frs.; een hele zin
wordt gewaardeerd met 2350 frs.
Kinderen krijgen het volle loon. Ze
moeten begeleid worden door vol
wassenen. Indien men veel kinderen
nodig heeft probeert men de kosten
te drukken door ze uit grote gezinnen
te nemen, zodat moeder er vijf of
zes kan begeleiden, want....ook de
begeleidster wordt uitbetaald.
DE STAAT CONTROLEERT
Liesje had rechtstreeks contact ge
zocht met het „centre" en dank zij
wat stom geluk kon ze drie weken
aan de slag. De meeste figuranten
melden zich echter bij de „Pari
taire", een staatsinstelling, afdeling
van het ministerie van arbeidsbemid
deling, die een lelijk, grijs gebouw
bezet in de rue Taitbout. Indien de
regisseur binnen twee uren een circus
vol kijkers wil hebben of een park
vol wandelaars behoeft hij maar op
te bellen en de Paritaire levert de
candidaten bij duizenden tegelijk op
maat. De mensen, die bij deze in
stelling staan ingeschreven hebben op
deze wijze nu en dan een meevaller
tje. De staat is trouwens ook op an
dere wijze actief. Zo bestaan er voor
schriften voor de honorering der figu
ranten en de artisten. Iedere regis
seur is voorts verplicht voor een film
of een toneelspel tenminste tien per
cent van zijn artisten te kiezen uit
het officiële, ingeschreven korps en
een deel daarvan moeten oorlogs
slachtoffers zijn.
Het werk van de figurant is vre
selijk vervelend en eist in de meeste
gevallen een minimum aan intelligen
tie. Zijn taak bestaat uit wachten en
zijn mond dicht houden. En tenslotte
moet hij dan een bepaalde beweging
maken. Soms is hy twee hele dagen
aanwezig om twee meter te lopen
Maar heel zelden gebeurt het, dat
uit de figuranten een star naar boven
schiet. Vele beroepsfiguranten wei
geren zelfs kleine rolletjes, omdat ze
er niet genoeg mee verdienen.
De grote belangstelling voor de
figuratie is nochtans wel te verkla
ren. De beroepsmensen verdienen er
een boterham mee en voor duizenden
anderen vormt het een aardige bij
verdienste. Tot slot is er dan ook nog
de categorie nieuwsgierigen en star
vereerders, die desnoods graag gratis
figureren om maar een ogenblik in
de schaduw van Michèle Morgan te
mogen wandelen.
Liesje heeft geen verlangens star
te worden. Ze studeert nu weer ijve
rig piano en hoopt af en toe een
paar centen te verdienen via de
Champs Elysées nr. 92. Want het
leven in Parijs is duur, erg duur.
bezitten inderdaad de Franse nationa
liteit. En de nieuwe volksvertegen
woordiging zal een oude, vergeelde
wet moeten afstemmen of de Schotten
voortaan zonder papieren binnen la
ten, want deze kwestie, ais mop be
gonnen, loopt thans door de diploma
tieke kanalen naar haar beslissing.
De Franse regeringsmachine wil
wel eens iets over het hoofd zien. Zo
ontdekte men in 1951, dat er in Parijs
nog steeds een gezellig bureautje be
stond, waarop ambtenaren zaten met
lange baarden en zonder werk. Ze
waren benoemd in 1916 als coördina
tie-commissie tussen de Franse en de
Britse strijdkrachten en in 1919 had
men vergeten hun bureau op te hef
fen en de heren te ontslaan. Enige er
van waren tijdens de tweede wereld
oorlog overleden, maar anderen ge
noten salaris tot 1951 en de staat
moest hen daarna ook nog een volle
dig pensioen toekennen daar ze met
nietsdoen hun dienstjaren hadden vol
gemaakt.
De wet betreffende de Franse na
tionaliteit van de Schotten dateert uit
de dertiende eeuw. In die tijd be
krachtigde 't koninkrijk Schotland zijn
alliantie met Frankrijk tegen de erf
vijand Engeland en kende aan de
adel en de geestelijkheid een dubbele
nationaliteit toe. Toen einde 1513 de
Schotse legers naar het Zuiden trok
ken om de bondgenoot op het conti
nent te helpen deed Lodewijk XII,
kening van Frankrijk, er nog een
schepje op en stond hij alle inwoners
van Schotland de Franse nationaliteit
toe. Deze bepaling bleef ook bestaan
nadat Schotland en Engeland het Ver
enigde Koninkrijk hadden gesticht.
Schotland verleende op 29 november
1558 ook alle Franse burgers de Schot
se nationaliteit. In 1906 hield de Britse
regering echter grote schoonmaak.
Meer dan honderd verschimmelde
wetten wierp men overboo-rd. waar
ender de tekst betreffende de Schotse
nationaliteit der Fransen. Frankrijk,
dat minder belangstelling koestert
voor een schoonmaak heeft de wet
van Lodewijk XII nimmer nietig ver
klaard.
De Franse ambtenaren hebben
voorlopig een noodoplossing ge
vonden, want de teksten geven
duidelijk aan, dat de Schotse bur
ger pas Fransman wordt als hij
voet op Franse bodem zet. Zo
lang hij vaart over het Kanaal
is hij een volbloed Schot en om
bij aankomst in Frankrijk aan te
tonen, dat hij Schot is moet hü
dus zijn paspoort tonen.
Door twee recente voorvallen is
deze kwestie van de dubbele nationa
liteit opnieuw actueel geworden. Eni
ge dagen voor de verkiezingen pre
senteerde zich een groep Schotten,
woonachtig in Parijs bij de mairies
met het verzoek ingeschreven te
worden op de kiezerslijst. Ze konden
hierop rechten doen gelden, aldus hun
pleiter, omdat de wet van 1513 uit
drukkelijk vaststelde, dat de Schot
ten op Franse bodem automatisch de
Franse nationaliteit bezitten en de
zelfde rechten hebbên als de Fransen.
Zich eveneens baserend op deze
vergeelde wet zijn drie Schotten te
Parijs zonder een verblijfsvergunning
te bezitten of zonder „carte de com-
mercant" aan te vragen een bedrijf
begonnen in het hartje van de Licht
stad.
Op donderdag 26 januari zal de
R.K.J.B. zijn jaarvergadering houden
in de Metropole te Tilburg. De agen
da vermeldt o.m. een inleiding door
P. Koks, consulent R.K.J.B. met dis
cussie, en een lezing met lichtbeelden
door pater dr. ir. J. v. Doormaal SVD
over zijn ervaringen op Flores.
Bij de meeste Nederlandse histo
rieschrijvers komen de Spanjaarden
£ruulet *e ^est af en daardoor
nebben de meesten onzer geen al te
hoge dunk van de zeer bijzondere
den 8n Van °nze 80~jarige vijan-
Het Prisma boek van George Mil-
nnrtHoG?r .°rellana' die de Amazone
Bedacht1; Is ^el in staat een andere
J e te krijgen van deze manne-
in eet *irs uit de 16e eeuw' die klein
hï,n l een haU werelddeel voor
hun koning veroverden.
zii?ewl^e,ttocht van 0rellana met
lend van „U J 1 oerw°ud weme-
jd van vijanden en voor deze ee-
duchte krijger bijna te zwaar, vormt
een epos, een soort Spaanse Odys
see, even boeiend als aangrijpend.
Dat deze mannen, bij al de hard-
rian<LVah„hUn veuch^bestaan en on-
danks hun ruwheid en avonturiers
geest nog oog^ hadden voor hogere
waarden cn zich pionier van het
Christendom voelden, doet de bewon
dering voor hen nog meer stijgen
De uitslag van de verkiezingen in Frankrijk heeft in de wereld
grote opschudding verwekt. Geen wonder! En het is dan ook geen
wonder, dat de politieke tekenaars daarin aanleiding vonden spits
vondigheden ten beste te geven.
Zo b.v. Yardley in The Baltimore Sun (de tekening werd gerepro
duceerd in de New York Times). Yardley laat een onthutste Mari
anne een blik naar het parlementsgebouw werpen, waarvoor Faure
en Mendes France elkaar beledigingen naar het diplomatieke hoofd
staan te slingeren. En midderwijl maken diverse andere Kamer-
leden amok In .de tempel van vrijheid, gelijkheid en broederschap".
Dan maar nieuwe verkiezingen besluit Marianne, ihopenlijk houdt het
gekrakeel dan op. Maar na de verkiezingen zuchtte Marianne „Het
is toch erg!", want heel wat heren zijn nog even verbitterd en zijn
nog hartstochtelijker tegenstanders geworden. En om het tumult
tussen de statige tempelzuilen nog wat te vergroten, verschijnt Fou-
jade boven het „front" en knalt er lustig als een rasechte revolu
tionair op los. Inderdaad Marianne heeft gelijk: 't is toch erg!
Ook Ivey in The St.-Peterburg Times (ook deze spotprent kwam
in de New York Times) heeft Marianne ten tonele gevoerd. En arme,
verbijsterende Franse maagd, die als kindermeisje geen raad weet
met het stel schreeuwende, jammerende en brullende partij-kin-
deren. Marianne kan geen kant uit, de jengelende, ruzieachtige bent
laat zelfs haar schort niet met rust. Voor Poujade is er geen „hou
vast" meer. Daarom zet hij een der grootste monden van allen op.
Het verdrag van Bagdad. Het is deze week oorzaak geweest van
bloedige relletjes in het Midden-Oosten. Moskou en Egypte bleken
achter te zitten, doch of er van een gezamenlijke actie kan worden
gesproken is onwaarschijnlijk. De relletjes waren overduidelijk tegen
een westers-georiënteerd Midden-Oosten gericht. Hetgeen Londen en
Washington beslist onvriendelijk vinden (denk o.a. aan de olie!). En
toch had men gedacht via het verdrag van Bagdad een heerlijke
vredespijp te kunnen roken, zoals Burck in The Chicago Sun-Times
zo grappig uitbeeldt. Zie de verheerlijkste, resp. slimme, gezichten
der heren en het zal duidelijk zijn, dat het roken der „waterpijp" de
heren niet zo goed is bevallen als zij hadden gehoopt.
(tekening overgenomen uit The New York Times).
H-r
Molotof in een nieuwe functie, nu als
het grimmige ijscomannetje, dat in zijn
wagentje de koude-oorlog voortrolt. De
spotprent is een proeve van Mexicaanse
humor (Ultimas Noticias de la Ciudad de
Mexico.)
Een andere proeve van Mexicaanse humor
is dit prentje uit „El Universal", Mexico-
City. Uncle Sam treedt hier als gooche
laar op. Als een echte goochelaar tovert
hij duiven uit zijn hoge hoed. Vredesduiven.
Maar achter de schermen loert een boze
man uit Moskou, die op elke vredesduif
zijn revolver richt. Maar Uncle Sam gaat
onvermoeid door met toveren.
De vlam van de vrijheid brandt in Ar
gentinië, zo wil deze plaat uit The Dallas
Morning News, Texas, zeggen. Met het
verdwijnen van Peron kreeg Argentinië
weer persvrijheid, een groot goed en ken
teken van een democratisch bestuurd land.