wandelende garderobes voor de film SCHOUWTONEEL 3is ts? I Russische adel figureert in Parijs REMPLACANT SPELEN VRAAGT EEN APARTE VAARDIGHEID MAAND VAN d'n DRUPPEL Alle Schotten hebben de Franse nationaliteit weer kop DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 16 JANUARI 1956 cm II Willemll oil. Sport Figurantenbeurs op straat Champs Elysées 92 no. Volgens een oude wet Geen paspoort nodig? Jaarvergadering RKJB BOEKENPLANK Een Spaanse Odysseus Marianne zucht Kinderleed Vredespijp Goochelaar Persvrijheid fen NAC n. De bezig al hun moest tweede t e eerste gemaakt ntotaal) J i i :rk van afdwong In totaal :en diep- m II van n brach- ij Schev. g bij het 27 44—18 l 25 57—33 i 25 42—23 14 44—26 1 23 29—26 20 41—32 5 20 39—31 3 20 42—39 7 19 37—33 7 18 31—22 i 17 35—29 9 16 40—37 7 16 27—36 15 34—49 9 14 29—40 1 11 17—39 7 17—50 3 23—65 ;n de ploe gt volgende ag schot, dat -2). t hiermee de Limburgia ten. icht een schot anken tot cor- rgia aan het er moest wor- het beoogde n. Spanjer en het midden- Tas het woord lorhoede. Nog lub een kans mburgia bleef >edhart mocht dat een vlie- door de paal an de andere op de doellijn espondent.) twee invallers st reeds een hev. Holland van lag vooral >el van rechts- ivaren v. Roes- actief, terwijl (stopper) stu- i. irtraging had- i.id eerst om ïving, konden fensief komen, speeld, toen de (1-0). In de _!-0 door Dik- ombinatie tus-^ Jong. Midvoor ie andere zijde och zijn schot In de 44e mi- or v. Roessel, nijders en een Jong. fel offensief )ort, doch toen liging ging was ;en doorkomen de 17e minuut samenspel met et einde kende n een penalty ihoudbaar joeg in de touwen ïelden, dat de lastig toonde en. Er waren van No. 1 gisteren de ïag van deze ir kwamen de nania slechts de prestaties urrenten wa- tag, dat ze er sponnen. Op por koploper de laagst ge- Verder nam ïoeite om van, te verliezen, ees Vlissingen ilaats, die on- terrein is ge- uwen. 14. SSE 2 16 15 15 13 12 12 11 11 11 10 10 8 3 4 5 5 6 4 4 3 6 2 6 4 5 29-25 25-14 23-22 29-28 20-24 27-32 24-16 20-21 23-24 17-19 21-26 20-27 (Van onze Paryse correspondent). „Monsieur, ik zou trraae willen figureren". Het kwam er wat aarzelend uit, maar onmiddellijk had de assistent-regisseur Lacoste gezien, dat Liesje blonde vlechten had en hoge juk beenderen. Zonder te antwoorden draaide hij een nummer: „Oui, ik geloof dat ik de dienstbode van generaal Ivanov heb gevonden. Ik zal ze even bij je sturen, John." Daarna wendde hij zich tot Liesje uit de Brabantse dreven, die als gouvernante in Parijs fungeerde, veel vrije tijd had en die renderend wilde maken als figurante bij de Franse film. Tevens overhandigde hij haar een kaartje: Mademoiselle, gaat U even naar Monsieur B. Derde étage corridor links, zevende deur rechts". Liesje heeft drie weken mogen figureren. Toen waren de Russische opnamen voorbij. Misschien wordt ze straks nog wel eens opgeroepen, want haar naam en adres staan in het re gister der figuranten met de vermelding: blonde vlechten, slank, Noors-Russisch type, geen gardtrobe. En dit laatste werkt helaas erg remmend. omdat de leden geen kans zien de contributie op te brengen. Er stond een erg onaristocratische stok achter de deur: staking van de hele brigade. Zowel de figuranten als de „aanvullende artisten" verdienen 1866 frs. per dag of onderdelen van een dag. Maar de wandelende garde robe komt veel verder: indien de fi gurant een middagcostuum moet dra gen krijgt hij of zij 3100 frs. en in avondkleding bedraagt het honora rium al 3365 frs. Dan wordt er nog extra betaald voor hoge hoeden, witte handschoenen, badpakken, rijcos- tuums. Een bontmantel brengt 700 frs. op; het dragen van behoorlijke (eigen) koffer, toneelkijkers of foto toestellen, alnaargelang wordt geëist, brengt 410 frs. in de beurs. Een on vrijwillig bad, hetzij in een kunst matige regenbui of in een vijver of rivier zijn 600 frs. waard. Een heer figurant in avondkleding, ook nog uitgerust met een hoge hoed,, een koffer, een toneelkijker, witte hand schoenen en... natte voeten verdient zodoende per optreden 5605 frs. De doolhof van voorschriften is de figuranten vaak gunstig. Vaak komt het voor, dat ze een tweede of een derde paar schoenen moeten mee brengen en voor ieder paar extra schoenen wordt een hele dag gage betaald. BEROEPSFIGURANTEN Centre National du Cinéma" staat er in de hall van Champs Elysées nr. 92. Voor enkelen betekent dit: voorhof van het paradijs, voor anderen: ka rig, ongeregeld bestaan of aardige bijverdienste maar voor de meerder heid: wachten, wachten, altijd wach ten. De figuranten wachten zelfs op straat en zitten op de terrasjes als ze centen hebben in de hoop één der regisseurs te zien binnen treden. Dan klampen ze hem aan. Lacoste zei me: ,,Het is vaak storend. Al om acht uur v.m. wordt je aangehouden door wanhopigen. Soms trekken ze de knopen van je jasje". De wereld der Parijse filmfiguran ten vormt een vreemd allegaartje van veetrig nationaliteiten, 650 spe- ciliteiten en 1200 los-vaste krachten. Er "zijn vergeten acteurs bij, die in de schaduw van het verleden nog een grijpstuiver pogen te verdienen, zan geressen zonder stem, mislukte tand artsen, autentieke boksers, knappe meisjes, die van een gemakkelijk sukses dromen, hardwerkende studen ten met heel veel hogner, legio kunst schilders, beeldhouwers en toekom stige advocaten, gepensioneerde offi cieren van acht legers, moeders met kinderen, vaders zonder werk en kin deren zonder ouders. Een speciale categorie is die der remplaganten, die een klap in ontvangst nemen voor! Martine Carol, een onvrijwillig bad - nemen voor Lollobrigida of een ge vaarlijke sprong maken voor Jean Marais. Velen zijn specialist. De regisseurs beschikken over de adressen van de figuranten die kunnen wandelen als een minister, gebaren kunnen maken als een volksvertegenwoordiger en kunnen staan als een echte, Parijse politie-agent. Clochards, echte clochards hebben we ook, maar... we moeten ze altijd in de bistro's opzoeken. Uit zich zelf komen ze nooit". LA BRIGADE De zware middenmoot van het le ger der figuranten wordt gevormd door de „Brigade", een keurcollectie versleten aristocraten, veelal van Russische huize, beschikkende over aristocratische kledij, dito namaak- juwelen, koffers met oude etiketten van dure hotels, avondjurken uit 1900, wandelstokken, regenschermen en houding en gebaren, die niets te wen sen over laten. Deze figuranten zyn vooral leven de garderobes. Achter hun naam staan dan ook hun garderobe-spe cialiteit enopgesomd. Ze luisteren niet naar de aanduiding „figurant Ze hebben voor zichzelf een nieuwe naam uitgevonden: „artiste de complément. Ze zijn er zowaar in geslaagd een sydicaat te vormen, dat dezer dagen genoodzaakt was verhoging van de gages te eisen Ge mot me goed verstaan. Vóór ge verder gaat lezen mot ge weten dat ik Bacchus, de Zorgenverdrljver! niet op 'nnen Vlaamsen troon wil plaatsen, as ik van d'n Druppel schrijf. Ik wil alienig maar zeggen, dat de ouwe Grieken stommelingen waren, toen ze zegden, dat Bacchus 's winters in de grond kroop en daar stierf. Ge mot, in deze kouwe janua- ri-onaand 'nne keer tot ier komen en in de stammenees gaan zien. Daar zit diejen Bacchus overal achter de stoof. Nie, dat 't ier allemaal zattekullen zijnuwen Vlaamsen medewerker doet niks bij de waarheid, maar hij doet er ook niks af. Wij noemen ier de januari-maand, de Bacchusmaand, vermits ze hier op d'n eerste al', zwaar aan Bacchus beginnen te offel ren. Ik kan ze hier nie gelukkiger maken, as wanneer ik 'n kruik „Vieux Skiedam" uit Nederland voor ze mee breng. Wij hebben ier 'n Debating club (de meeste leden weten wel nie wa „Diebeeten" betekent, maar da's van geen belang, as ze d'rre mond maar stijf dicht houen). Debating en drinking-Club, da's ier precies 't zelfste. Awel, 't ging over Bacchusover wat ze hier wel es noemen de Volkskanker. Is 't pakken van 'nnen druppel goed of slecht? Onzen Onderpaster is Eere-Voorzit- ter en die oordeelde: ,,'Nnen druppel is goedduuzend druppels da's slecht". 'n Mens mot z'n eigen kunnen be heersen en d'n alcohol is daarvoor 'nne schonen toetssteen!" Maar dan kwamen de vragen los: „As ik er drei gepakt heb, heb ik me dan beheerst of heb ik me nie beheerst?" ,,'t les de vraag, hoeveel ge er verdragen kunt." „Wanneer voel ik dat ik 't ver draag en wanneer voel ik da'k 't nie verdraag?" „Kwestie van individuele morele en fysieke kracht". Stilte... Er zat er genen ene, die z'nne mond open durfde doen. Maar dan kwam daar in ene keer onze voorzitter: „Ik eb er vijf gepakt, te..veul ('t ics 'nnen rijken trouwer, die liever 'nnen druppel Ufft LZn CIgen bier)as ik nou ri'n trrv,UA gaai' kaarsrecht over d n trottoirband en ik stap er nie ne- nie?" 1 dan ver(iragen of - Kan cr van afhangen, brou wer! As ge onderwijl in oe eieen zattekullenpraat loopt te verkopen zoudt ge beter gedaan hebben er maar drei te pakken. Want, peist er goed Pp' de jenever kan 'nne mens na aan t hart leggen, maar de maag leet daar ook dichtbij". eenknm'2et ?e ^et5n' dat onze bij- stamrrT .ln de huiskamer van de kwarn^o 3 s Eehouen worden. Hij ci natuurlyk bij zitten, vermits Oost-Rozebeke. deze discussie hem natuurlijk zeer na aan 't hart lag: „Awel", zegde hij, „ik heb 'n vader van drei en negentig, die heeft, vanaf z'n jongelingsjaren, vier drup pels per dag gedronken. Hij is nou 'n bietje slecht ter been en z'n rech terhand is 'n bietje lam, maar ik verzeker u, dat 'm toch nog eiken dag ier naar m'nnen buffet komt gelopen en dat 'm mee z'n linkerhand z'n druppels nog zonder bibberen naar z'nnen mond kan brengen. Wat zegt ge daar van?" „As 'm, van z'n jongelingsjaren al, maar drei druppels gepakt had, zou m nou lopen lijk 'nne kievit en uan zou 'm nou nie mee 'n lamme hand zitten." za' da* bewijzen?" ."hjke! Ge zult 't zien: hij wordt „S ,dar? laar mee z'n slappe bienen en z n lamme hand!" t e As 'm genen druppel gedron- ren!" Z°U m honderd en drei wor- „Bewijzen! Bewijzen!" nirit" ST°uwer hamerde met z'nne Sen m?ar ik ?acchus nog nie kun- nen, maar ik kan u verzekeren m bier in plaats van druppels gepakt had, zou 'm onsterfelijk zijn'" nte?" aar°m d°et ge d" dan zeU drinken! "randeriBg Van dra>* d°et En nu zult ge zeggen: is dat nu n discussie in 'n land dat droog leef Maar in 'n droog land worden nog veul meer druppels gepakt dan i n nat, lijkt -'t uwe. En wij houen er hier voor de automobilisten, 'n aDarte druppel-test op na. Vallen er acci denten en meent de politie dat ge dubbel achter uwen volant hebt zit- ten zien, dan gaat ge mee naar d' bureau en daar mot ge staande o„ een been uwen schoen los veteren en weer aantrekken. Blijft ge recht staan, dan kan er aangenomen wor den, dat ge nuchter zijt. Ze noemen dat de ooievaars-test. Met dit al heeft onze Debating club nog nie uitgemaakt of 't pakken van 'nnen druppel goed of slecht is. Onze schoolmeester wil radicale maatregelen zien toegepast: alle al cohol, behalve die in de apotheek, mot vernietigd worden, maar ik vind dat ge uwen druppel mot toespreken, zo rap as ze u die voor de neus zet ten: „wij zullen 'nne keer zien, wie de sterkste van ons getwiën is, gij of ikke." 't Is dubbel nodig, dat ge zo rede neert, want nu is er in België offi ciéél bekend gemaakt, dat de grote vacanties met veertien dagen ver lengd motten worren. Ze zullen du ren van 1 Juli tot 1 September. Ziet ge de vaders van tien of twaalf kinders al naar de stammenee stap pen? SUSKE VAN TESTELT (Van onze Parijse correspondent). „Uw paspoort s.v.p. 1" vroeg de Franse douaneambtenaar in 1947 aan een groep Schotse toeristen, ,,Wij hebben geen paspoort nodig", was het antwoord van de reisleider. WU z(jn burgers van de Franse Repu bliek en genieten precies dezelfde rechten als M". Hoewel de reisleider zich in zijn beste schoolfrans nauwelijks verstaan baar kon maken, had hjj toch schoon gelijk, maar niettemin eisten de Franse grensautoriteiten paspoorten. Sedertdien is het mode geworden, dat de Schotten, die naar Frankrijk reizen, in eerste instantie hun pas poort niet willen vertonen, want ze Ongeveer 1200 personen verdienen in dit vreemde wereldje een geregeld stuk brood met boter en ham. Ze figureren in ontelbare films omdat handig genoeg zijn nooit op te vallen. De gouddelver van Alaska kan na de middag een Zwitserse minister zijn en de andere dag een soldaat van Napoleon. De debutanten proberen zich altijd op te stellen in de directe nabijheid van de stars, waardoor ze te veel aandacht trek ken, te sterk de attentie eisen voor hun gebrek aan talent en hun gelaat te bekend wordt. Tenzij ze een relatie kunnen aanknopen met star of regis seur duurt hun loopbaan als artiste de complément niet lang. Zodra de figurant moet optreden in een groep van 100 of meer wordt hij beschouwd als een onderdeel van de massa, waardoor zijn gage met 100 frs. per eenheid vermindert. Het eerste gebod voor allen is: zwijgen, hetgeen des te betreurendswaardiger is, omdat spreken geld op brengt: één tot tien woorden doen 900 frs.; een hele zin wordt gewaardeerd met 2350 frs. Kinderen krijgen het volle loon. Ze moeten begeleid worden door vol wassenen. Indien men veel kinderen nodig heeft probeert men de kosten te drukken door ze uit grote gezinnen te nemen, zodat moeder er vijf of zes kan begeleiden, want....ook de begeleidster wordt uitbetaald. DE STAAT CONTROLEERT Liesje had rechtstreeks contact ge zocht met het „centre" en dank zij wat stom geluk kon ze drie weken aan de slag. De meeste figuranten melden zich echter bij de „Pari taire", een staatsinstelling, afdeling van het ministerie van arbeidsbemid deling, die een lelijk, grijs gebouw bezet in de rue Taitbout. Indien de regisseur binnen twee uren een circus vol kijkers wil hebben of een park vol wandelaars behoeft hij maar op te bellen en de Paritaire levert de candidaten bij duizenden tegelijk op maat. De mensen, die bij deze in stelling staan ingeschreven hebben op deze wijze nu en dan een meevaller tje. De staat is trouwens ook op an dere wijze actief. Zo bestaan er voor schriften voor de honorering der figu ranten en de artisten. Iedere regis seur is voorts verplicht voor een film of een toneelspel tenminste tien per cent van zijn artisten te kiezen uit het officiële, ingeschreven korps en een deel daarvan moeten oorlogs slachtoffers zijn. Het werk van de figurant is vre selijk vervelend en eist in de meeste gevallen een minimum aan intelligen tie. Zijn taak bestaat uit wachten en zijn mond dicht houden. En tenslotte moet hij dan een bepaalde beweging maken. Soms is hy twee hele dagen aanwezig om twee meter te lopen Maar heel zelden gebeurt het, dat uit de figuranten een star naar boven schiet. Vele beroepsfiguranten wei geren zelfs kleine rolletjes, omdat ze er niet genoeg mee verdienen. De grote belangstelling voor de figuratie is nochtans wel te verkla ren. De beroepsmensen verdienen er een boterham mee en voor duizenden anderen vormt het een aardige bij verdienste. Tot slot is er dan ook nog de categorie nieuwsgierigen en star vereerders, die desnoods graag gratis figureren om maar een ogenblik in de schaduw van Michèle Morgan te mogen wandelen. Liesje heeft geen verlangens star te worden. Ze studeert nu weer ijve rig piano en hoopt af en toe een paar centen te verdienen via de Champs Elysées nr. 92. Want het leven in Parijs is duur, erg duur. bezitten inderdaad de Franse nationa liteit. En de nieuwe volksvertegen woordiging zal een oude, vergeelde wet moeten afstemmen of de Schotten voortaan zonder papieren binnen la ten, want deze kwestie, ais mop be gonnen, loopt thans door de diploma tieke kanalen naar haar beslissing. De Franse regeringsmachine wil wel eens iets over het hoofd zien. Zo ontdekte men in 1951, dat er in Parijs nog steeds een gezellig bureautje be stond, waarop ambtenaren zaten met lange baarden en zonder werk. Ze waren benoemd in 1916 als coördina tie-commissie tussen de Franse en de Britse strijdkrachten en in 1919 had men vergeten hun bureau op te hef fen en de heren te ontslaan. Enige er van waren tijdens de tweede wereld oorlog overleden, maar anderen ge noten salaris tot 1951 en de staat moest hen daarna ook nog een volle dig pensioen toekennen daar ze met nietsdoen hun dienstjaren hadden vol gemaakt. De wet betreffende de Franse na tionaliteit van de Schotten dateert uit de dertiende eeuw. In die tijd be krachtigde 't koninkrijk Schotland zijn alliantie met Frankrijk tegen de erf vijand Engeland en kende aan de adel en de geestelijkheid een dubbele nationaliteit toe. Toen einde 1513 de Schotse legers naar het Zuiden trok ken om de bondgenoot op het conti nent te helpen deed Lodewijk XII, kening van Frankrijk, er nog een schepje op en stond hij alle inwoners van Schotland de Franse nationaliteit toe. Deze bepaling bleef ook bestaan nadat Schotland en Engeland het Ver enigde Koninkrijk hadden gesticht. Schotland verleende op 29 november 1558 ook alle Franse burgers de Schot se nationaliteit. In 1906 hield de Britse regering echter grote schoonmaak. Meer dan honderd verschimmelde wetten wierp men overboo-rd. waar ender de tekst betreffende de Schotse nationaliteit der Fransen. Frankrijk, dat minder belangstelling koestert voor een schoonmaak heeft de wet van Lodewijk XII nimmer nietig ver klaard. De Franse ambtenaren hebben voorlopig een noodoplossing ge vonden, want de teksten geven duidelijk aan, dat de Schotse bur ger pas Fransman wordt als hij voet op Franse bodem zet. Zo lang hij vaart over het Kanaal is hij een volbloed Schot en om bij aankomst in Frankrijk aan te tonen, dat hij Schot is moet hü dus zijn paspoort tonen. Door twee recente voorvallen is deze kwestie van de dubbele nationa liteit opnieuw actueel geworden. Eni ge dagen voor de verkiezingen pre senteerde zich een groep Schotten, woonachtig in Parijs bij de mairies met het verzoek ingeschreven te worden op de kiezerslijst. Ze konden hierop rechten doen gelden, aldus hun pleiter, omdat de wet van 1513 uit drukkelijk vaststelde, dat de Schot ten op Franse bodem automatisch de Franse nationaliteit bezitten en de zelfde rechten hebbên als de Fransen. Zich eveneens baserend op deze vergeelde wet zijn drie Schotten te Parijs zonder een verblijfsvergunning te bezitten of zonder „carte de com- mercant" aan te vragen een bedrijf begonnen in het hartje van de Licht stad. Op donderdag 26 januari zal de R.K.J.B. zijn jaarvergadering houden in de Metropole te Tilburg. De agen da vermeldt o.m. een inleiding door P. Koks, consulent R.K.J.B. met dis cussie, en een lezing met lichtbeelden door pater dr. ir. J. v. Doormaal SVD over zijn ervaringen op Flores. Bij de meeste Nederlandse histo rieschrijvers komen de Spanjaarden £ruulet *e ^est af en daardoor nebben de meesten onzer geen al te hoge dunk van de zeer bijzondere den 8n Van °nze 80~jarige vijan- Het Prisma boek van George Mil- nnrtHoG?r .°rellana' die de Amazone Bedacht1; Is ^el in staat een andere J e te krijgen van deze manne- in eet *irs uit de 16e eeuw' die klein hï,n l een haU werelddeel voor hun koning veroverden. zii?ewl^e,ttocht van 0rellana met lend van „U J 1 oerw°ud weme- jd van vijanden en voor deze ee- duchte krijger bijna te zwaar, vormt een epos, een soort Spaanse Odys see, even boeiend als aangrijpend. Dat deze mannen, bij al de hard- rian<LVah„hUn veuch^bestaan en on- danks hun ruwheid en avonturiers geest nog oog^ hadden voor hogere waarden cn zich pionier van het Christendom voelden, doet de bewon dering voor hen nog meer stijgen De uitslag van de verkiezingen in Frankrijk heeft in de wereld grote opschudding verwekt. Geen wonder! En het is dan ook geen wonder, dat de politieke tekenaars daarin aanleiding vonden spits vondigheden ten beste te geven. Zo b.v. Yardley in The Baltimore Sun (de tekening werd gerepro duceerd in de New York Times). Yardley laat een onthutste Mari anne een blik naar het parlementsgebouw werpen, waarvoor Faure en Mendes France elkaar beledigingen naar het diplomatieke hoofd staan te slingeren. En midderwijl maken diverse andere Kamer- leden amok In .de tempel van vrijheid, gelijkheid en broederschap". Dan maar nieuwe verkiezingen besluit Marianne, ihopenlijk houdt het gekrakeel dan op. Maar na de verkiezingen zuchtte Marianne „Het is toch erg!", want heel wat heren zijn nog even verbitterd en zijn nog hartstochtelijker tegenstanders geworden. En om het tumult tussen de statige tempelzuilen nog wat te vergroten, verschijnt Fou- jade boven het „front" en knalt er lustig als een rasechte revolu tionair op los. Inderdaad Marianne heeft gelijk: 't is toch erg! Ook Ivey in The St.-Peterburg Times (ook deze spotprent kwam in de New York Times) heeft Marianne ten tonele gevoerd. En arme, verbijsterende Franse maagd, die als kindermeisje geen raad weet met het stel schreeuwende, jammerende en brullende partij-kin- deren. Marianne kan geen kant uit, de jengelende, ruzieachtige bent laat zelfs haar schort niet met rust. Voor Poujade is er geen „hou vast" meer. Daarom zet hij een der grootste monden van allen op. Het verdrag van Bagdad. Het is deze week oorzaak geweest van bloedige relletjes in het Midden-Oosten. Moskou en Egypte bleken achter te zitten, doch of er van een gezamenlijke actie kan worden gesproken is onwaarschijnlijk. De relletjes waren overduidelijk tegen een westers-georiënteerd Midden-Oosten gericht. Hetgeen Londen en Washington beslist onvriendelijk vinden (denk o.a. aan de olie!). En toch had men gedacht via het verdrag van Bagdad een heerlijke vredespijp te kunnen roken, zoals Burck in The Chicago Sun-Times zo grappig uitbeeldt. Zie de verheerlijkste, resp. slimme, gezichten der heren en het zal duidelijk zijn, dat het roken der „waterpijp" de heren niet zo goed is bevallen als zij hadden gehoopt. (tekening overgenomen uit The New York Times). H-r Molotof in een nieuwe functie, nu als het grimmige ijscomannetje, dat in zijn wagentje de koude-oorlog voortrolt. De spotprent is een proeve van Mexicaanse humor (Ultimas Noticias de la Ciudad de Mexico.) Een andere proeve van Mexicaanse humor is dit prentje uit „El Universal", Mexico- City. Uncle Sam treedt hier als gooche laar op. Als een echte goochelaar tovert hij duiven uit zijn hoge hoed. Vredesduiven. Maar achter de schermen loert een boze man uit Moskou, die op elke vredesduif zijn revolver richt. Maar Uncle Sam gaat onvermoeid door met toveren. De vlam van de vrijheid brandt in Ar gentinië, zo wil deze plaat uit The Dallas Morning News, Texas, zeggen. Met het verdwijnen van Peron kreeg Argentinië weer persvrijheid, een groot goed en ken teken van een democratisch bestuurd land.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1956 | | pagina 7