VOOR EEN BETERE WERELD op historische grond elk i Na één jaar had Bram Appei „tabak van Lausanne en van Zwitserland Excellentie DE HAAN, minister van oorlog en voedselvoorziening De nieuwe Duitse troepen met m< meer mans Symbool van moed Voorbeeld en tekort van de Nederlandse katholieken Flitsen uit het verre Oosten 10 Bij de Pauselijke gebedsintentie Het cursuswerk van Pater Lombardi U had gelijk PACTOLAN Verontrustend Eigen zende^ Zoon van Gandhi door beroerte getroffen Tussen Andernach en Koblenz Sombere barakken s&Cf-" VAN REIMS, VIA LAUSANNE NAAR CELEEN Strijd tegen gekonkel en doping Fortuna '54 kwam als geroepen Mijn voetbalcarrière door BRAM APPEL midvoor Ned. elftal IX (slot) 11 Om het hart de massa DAGBLAD DE STEM VAN ZATERDAG 3 DECEMBER 1955 10 Het was op 10 Februari 1952, dat de Paus in een toespraak tot de gelovigen van Rome een oproep richtte, om op te trekken in een „kruistocht voor een betere wereld". Die oproep is later uitgebreid tot geheel Italië en later tot alle katholieken van de wereld. Het is een vernieuwingsbeweging, welke wel voorbereid werd door de predikingen van Pater Lombardi, maar die thans geheel en al van de Paus uitgaat, en Zijn voortdurende aandacht heeft, getuige ook de December-intentie van het Apostolaat des Gebeds: Hart van Jezus, moge de kruistocht voor een betere we reld steeds rijker vrucht dragen. Pater Lombardi kreeg opdracht, om voor de aanvoerders van deze kruistocht in Italië scholingscursus sen in te richten. In het Jezuieten-college ,,Mon Dra- gone" te Frascati, ongeveer 25 K.M. ten Z.O. van Rome, worden gesloten „cursus-retraiten" gehouden, die tien dagen duren. Ze zijn maatschappelijk georiënteerd en stellen iedere groep voor de vraag: Wat kan ik vanuit mijn eigen beroep of stand doen, om de wereld weer dichter bij God te brengen, om de geestelijke noden te lenigen? Er wordt in die cursussen ook druk gedebatteerd en tal van sug gesties komen naar voren. Reeds 153 aartsbisschoppen en bisschoppen, on geveer 4000 priesters en ongeveer 1000 leken namen er aan deel. Daarnaast zijn er ook ,,open retrai tes" in het palazzo Altieri, in het hartje van het oude Rome. Daar komt men telkens zes dagen lang ie dere dag een paar uur bijeen, om zich te bezinnen op plicht en taak in deze tijd. Het ligt in de bedoeling van pater Lombardi, om nie( alleen buiten Ro me, maar ook buiten Italië met de stichting dezer huizen te beginnen. Onlangs heeft de bisschop van Vo- ralberg-Tirol met honderd van zijn priesters een cursus van pater Lom bardi gevolgd in Innsbrück. Hij be paalde, dat datgene, wat daar behan deld was, het onderwerp moest wor den van de besprekingen der pries ters, op hun onderlinge maandelijkse conferenties. Het gaat er om tegenover de Men- do-evangeliën van het oud-liberalisme en het Marxisme het ware Evangelie te zetten als de enige redding uit een wereld vol angst en onzekerheid. Het gaat om de grote vraag: Is de Kerk tegen de situatie opgewassen? En dan moet het antwoord luiden: Ja en neen. Ja, als men denkt aan de goddelijke waarheden en heilsmidde len, welke Haar werden toevertrouwd, neen, als men denkt aan onze onvol komenheden, onze tekortkomingen. Alle arbeid tot wereldvernieuwing moet dan ook uitgaan van onze vol ledige bekering tot Christus ons ge wonnen geven aan de roep tot aposto laat, VERGELIJKING Hoe staan wij in Nederland ten opzichte van onze taak, deel te ne men aan deze beweging voor een be tere wereld? In het laatste nummer van ,,De Heraut van het Heilig Hart" heeft Professor Zeegers uiteengezet, dat de Kerk hier nog in een relatief gezonde positie verkeert, waarmee alleen de Kerk in Ierland te vergelijken is. Men treft in ons land nog hoge percentages van mensen, die hun Pasen houden en Zondags de H. Mis bijwonen aan en ook in de grote ste den en industriegebieden is ten deze het beeld nog altijd veel gunstiger dan in andere grote steden en in dustriegebieden van Europa, zoals o.a. uit de enkele volgende cijfers blijkt: Percentages practiserende katholie ken in enkele steden en industriege bieden in Europa: Amsterdam 45.8 Rotterdam 42.7 Brussel 24.2 Luik 27.8 Parijs 15 Marseille 14 Lyon 20.9 Toulouse 14.7 Rijssel 19.5 Keulen 29.4 Hamburg 22.7 München 26.5 Ned. Zuid-Limburg 64.1 Provincie Luik38.6 Provincie Henegouwen 21.7 Bisdom Keulen 41.6 Het communiegetal (het aantal communies per paschans per jaar) is in Nederland ééns zo hoog als in Duitsland. Negatief bezien is de situatie in Ne derland op diverse punten gunstiger dan in andere landen van Europa o.a. op het punt van de gemengde huwe lijken en de echtscheidingen. In Duitsland en Zwitserland b.v., lan den met een soortgelijke gemengde bevolking als in ons land, komen mo menteel tweemaal zoveel gemengde huwelijken voor dan in ons land Ook op het punt van de echtscheidin gen slaat Nederland over het alge meen geen slecht figuur, zoals blijkt uit de volgende tabel: Echtscheidingen per 1000 echtparen: U.S.A10.4 Oostenrijk 6.7 België 3.0 Denemarken 6.8 Finland 4.6 Frankrijk 4.9 Duitsland 6.4 Noorwegen 3.2 Nederland 2.6 Tenslotte een goede graadmeter van de geestelijke regeneratiekrach ten binnen een volk zijn de priester- en kloosterroepingen, welke ook in Nederland relatief zeer hoog liggen, zoals de volgende cijfers laten zien: Priesters Zusters Nederland 20.4 70.3 Duitsland 10.0 35.7 België 18.9 54.9 Frankrijk 16.1 28.6 Engeland 18.9 55.2 Ierland 17.9 37.9 Zwitserland 22.7 50.5 Oostenrijk 10.6 23.4 Terwijl in Nederland slechts 2 pro cent na de Europese bevolking woont, levert het 16 procent van de Europese missionarissen. Al deze gunstige gegevens, die trou wens ook veelal maar relatief zijn denk bijvom heelt" aan de priesterroe pingen mogen natuurlijk niet lel den tot zeltv -Iri-v'iibeid en zelfgenoeg zaamheid. ONS TEKORT reel opzicht een zekere minderheids positie in. Zo is het wel een voldoende bekend verschijnsel, dat de katholie ken niet evenredig vertegenwoordigd zijn in de hogere inkomensklassen, in de hogere functies vooral bij het be stuurlijke en administratieve appa raat en onder de intellectuele groe pen; met name onder de academisch gegradueerden zijn de katholieken re latief zwak vertegenwoordigd. ,Het is du ui el ijk, dat tengevolge hiervan de mógelijkheden tot be ïnvloeding van het openbare leven in zijn diverse sectoren, zowel in Neder land zelf als daarbuiten, geringer zijn voor de katholieken dan voor de an deren, met name voor de groep on- kerkelijken, welke relatief juist veel sterker onder de hogere lagen van de bevolking vertegenwoordigd zijn. Aan ieder streven naar een betere wereld zal voor de Nederlandse katholieken inhaerent moeten zijn een zeker stre ven naar meer invloed en macht, als de noodzakelijke middelen om in ons eigen land en daarbuiten ons ideaal van wereldverbetering waarvan wij overtuigd zijn, dat het hét ideaal is door te kunnen zetten. „Tengevolge van het langdurige, isolement, waarin de Nederlandse katholieken lange tijd geleefd hebben, heeft de Katholieke Kerk in Neder land niet in die mate aan de algeme ne vormgeving van het maatschap pelijk en cultureel leven deelgenomen als eigenlijk had kunnen en moeten zijn. Nog teveel vormen onze katho lieken individueel en vormt het Ne derlandse Katholicisme als geheel als het ware het gist naast het deeg. Ons streven zal er meer op gericht dienen te worden In alle levensmilieus door te dringen, om voor alle aardse struc turen „het zout der aarde" te worden. „Dat verder het Nederlands katho licisme in een crisissituatie dreigt te komen of reeds gekomen is, blijkt o.a. uit de met de toenemende urba nisatie en industrialisering verder om zich heen grijpende geloofsvervlak- king en verzwakking van de religieu ze praktijken. Slechts een persoonlijk beleefd christendom kan creatief werkzaam zijn en kan een onkerkelijk of onchristelijk milieu omvormen en kerstenen. Dat geldt van de kleine gemeenschap van een parochie, het geldt ook van een heel land, ja van de gehele wereld. Het Nederlands ka tholicisme kan slechts din voor de wereld iets betekenen, als het inner lijk vitaal is. Er zijn echter tekenen, die er op wijzen, dat bet Nederlands katholicisme in sommige punten gaat gelijken op het „verschaalde zout" waarvan het Evangelie spreekt, dat het niet meer die creatieve kracht in zich draagt, voortvloeiend uit per soonlijke belevenis. De voornaamste (Advertentie) toen U zei: „Dat hoesten moet nu maar eens afgelopen aijn, ik pak PACTOLAN". Maar weten Uw hoestende vrienden en kennissen al van Uw wonderbaarlijke gene zing? Of moeten zij maar blijven doorsukkelen? Uw advies maakt meer indruk dan de aanbeveling van de fabrikant. Zeg het hun dan: koopt U by Uw ei aren apotheker of drogist. Frijïen 0.75 - 1.35 - J.25 band, welke velen met de Kerk bindt, is er een van louter traditionele aard; van een persoonlijk gegrepen zijn, is bij velen geen sprake. Dit blijkt, uit de levensgeschiedenis van de tallo zen, die bij migratie naar een ander milieu: een grote stad, een immigra tieland, onder de sociale pressie van het eigen milieu uit, hun godsdienst loslaten. Het blijkt ook uit de paro- chiekartotheken van parochies, gele gen in zich tot stad of industriegebied ontwikkelende dorpen: het cijfer der niet-practiserenden neemt er vaak op ontstellende wijze toe." VITALITEIT Onze geestelijke vitaliteit moet dus weer worden versterkt en gevoed. Wat mede kan geschieden door een apostolische verantwoordelijkheid voor de ledematen buiten de Kerk van ons vaderland, dus de katholieke gemeenschappen in de Noord-Europe- se diaspora: de vereenzaamde Kerk; de verscheurde en verdreven katho lieke gemeenschappen der midden- Europese vluchtelingen: de ontheem de Kerk, de missiegebieden: de ont luikende Kerk. Ziedaar enkele gedachten, welke vruchtbaar kunnen zijn bij het over wegen van de December-intentie: Hart van Jezus, moge de „Kruistocht voor een betere wereld" steeds rijker vrucht dragen. Verklaring van Sjigemitsoe 5» De Japanse minister van Buiten landse Zaken, Mamoroe Sjigemitsoe, heeft Vrijdag de Japanse Rijksdag onder meer gezegd dat de „agres sieve strategie" van de Sovjet-Unie de vrije landen alle aanleiding geeft op hun hoede te zijn. Hij noemde de internationale toestand „verontrus tend". Internationale Rode Kruis Het internationale comité van het Rode Kruis heeft in Genève een eigen studio ter beschikking gekregen. Het mag permanent de zender van radio- Genève gebruiken. Manilal Gandhi, de 64-jarige zoon van wijlen Mahatma Gandhi, is door een beroerte getroffen, waardoor zijn spraak en geheugen enigszins geleden hebben en de linkerzijde van het lichaam verlamd is. Hij is in een sanatorium opgenomen. Zijn toestand werd Donderdag „redelijk wel" ge noemd. De eerste compagnieën van de nieuwe Duitse strijdkrach ten zullen op beroemd terrein oefenen: niet ver van de plaats waar Julius Caesar tussen Andernach en Koblenz, 54 jaar v. Chr. over de Rijn trok. De 850 man, die op 2 Januari 1956 dit eerste Duitse opleidingskamp binnentrekken, zullen voor het ophalen van historische herinneringen echter geen tijd hebben. Zij zullen veel en hard moeten oefenen. Deze 850 soldaten van West-Duits- land zullen de kern van het nieuwe leger vormen. Zij worden verdeeld in groepen van dertig man, naar de ver schillende wapenen van het moderne leger. Uit deze opleidingsgroepen, die in vier opleidingscompagnieën zijn samengevat, zullen later opleidings bataljons en opleidingsregimenten ontstaan. Deze vier compagnieën worden ge huisvest in een omvangrijk barak- j kenkamp aan de Zuidrand van Ander- nach. In de motregen van een trieste herfstochtend zag dit barak kenkamp er zo ongezellig uit als alle barakkenkampen ter wereld. Deze zomer werd het kamp ontruimd door het Franse militaire hospitaal, dat er in gehuisvest was. De barakken staan al dertien jaar, zij hebben zieken gehuisvest, buiten landse arbeiders en krijgsgevangenen en nogmaals zieken. Zij zijn nu vol komen gerestaureerd en zomers mag het er hier met het groen en bloemen vriendelijk uitzien, nu liggen de dorre bladeren kniehoog. Het zal nog heel wat werk vergen voordat het terrein is opgeruimd. Soldaten zullen dit, bij de sergeant van de week zo geliefde soort werkzaamheden, niet behoeven te verrichten. Op deze opleidings groepen wachten lange bladzijden dichtbedrukt met opleidingsvoorschrif ten. Voorschriften, die niet alleen zullen worden toegepast, maar ook aangevuld, verbeterd of aan de hand van de in de praktijk opgedane er varingen helemaal herzien. Van de 850 man, die op 2 Januari a.s. door de kamppoort, alleen of in groepjes binnentrekken, droeg een derde deel nog nooit een uniform. Zij, die al hebben „gediend" worden wel iswaar in hun vroegere rang hersteld, maar ook zij moeten eerst in de op leiding. In Andernach zal de leiding bij een aantal kapiteins berusten. Zij zijn daar de hoogste officieren. Sinds een paar dagen worden in een paar barakken van dit voorlopig al leen door werklui en schoonmaaksters] bevolkte kamp, de „toelatings-exa-1 I mens" voor vrijwilligers gehouden, die tot dusver in het ministerie in Bonn zoveel geloop veroorzaakten. De toegang tot het kamp wordt voorals nog bewaakt door personeel van een nachtveiligheidsdienst en zjj zullen voorlopig dit baantje blijven vervul len. Ook voor de toekomstige militaire bureaux in Bonn zullen geen militaire wachtposten komen te staan. Op het ministerie van verdediging is men van mening, dat ,,de vrijwilligers wel iets beters te doen hebben". DE EERSTE DRIE GAR NIZOENSPLAATSEN. Dat Andernach, welks vroede va deren helemaal niet hebben aange drongen op militaire groei van het aantal inwoners, garnizoen van strijd krachten werd, vindt zijn oorzaak in het feit, dat kampterrein en barak ken eigendom zijn van de bondsrepu bliek. Bovendien stonden deze barak ken leeg. Met Andernach zullen Wil- helmshafen en Nörvenich bij Düren, een dorpje van nauwelijks 700 zielen, de eerste garnizoensplaatsen van de West-Duitse bondsrepubliek zijn. In Wilhelmshafen wordt momenteel een leegstaande kazerne voor de oplei dingscompagnieën van de marine in gericht. Op het vliegveld Nörvenich wordt het luchtwapen gelegerd. Bo vendien. worden op de vliegvelden van het Amerikaanse leger in Für- stenfeldbrück, Landsberg en Kauf- beuren door geallieerde officieren en onderofficieren nog personeel voor de Duitse luchtmacht opgeleid. Bij het garnizoen in Andernach be hoort ook een compagnie militaire politie-in-opleiding. En de tweede formatie, die tezamen met de vijf compagnieën het garnizoen in Ander nach vormt, is een muziekkorps. Wanneer uit de opleidingscompag nieën in Andernach bataljons en re gimenten ontstaan, staat evenmin vast als het tijdstip der eerste een heden. Met de opstelling daarvan wordt pas begonnen, wanneer de Bondsdag het laatste woord heeft ge sproken. Volgens de wet op de vrij willigers mogen geen eenheden wor den gevormd. (Advertentie) 1 /Tf\r\ /pjfflj \v\ m s ff A- fublieotle NecUrlond» Zuivelbureow, Grovanhoge NEEM PER MAN DRIEKWART KAN 42 Doordat Reims, zoals ik U reeds vertelde, vaak in het buitenland speelde en wy spelers ook daar een zekere vermaardheid kregen, lag het voor de hand, dat wjj niet eens maar vaak genoeg werden benaderd door andere clubs, die er naast de transfers om nog een handgeld voor over hadden om een van ons over te nemen. Aan het einde van het seizoen 1952-1953 werd ik door de Belgische club Verviers gepolst, of ik niet bereid was als trainer-speler naar haar toe te komen. Verviers deed mij een zeer aan trekkelijk aanbod, waar naar ik wel oren had. Niet alleen omdat mij een goed salaris werd geboden, maar ook omdat ik dan weer dichter bij „thuis" kwam wonen en men mij ook direct een woning kon garanderen. Het bestuur van Reims gooide echter roet in het eten. Reims wilde mij nog niet kwijt en herinnerde aan een clausule in het contract, waarbij ik evenals alle andere spelers in Frankrijk tot mijn 35e jaar aan Reims gebonden was, tenzij men mij op de transferlijst plaatste. Mijn teleurstelling over de weigering van Reims was groot. De directie begreep ook wel de draagwijdte van haar beslissing. In feite werd mij een positie-verbetering onthouden en daarom wilde zij van haar kant ook wel iets doen. Wij kwamen overeen, dat ik nog één jaar voor Reims zou spelen en dat ik dan het volgend seizoen, wanneer ik een nieuwe aanbieding uit het buiten land mocht ontvangen, het fiat van de directie zou krijgen. tt Deze belofte is Reims nagekomen, ofschoon de directie mij na dat sei zoen aanbood nog een jaar te blijven. Ik wees dit van de hand, omdrJ een aanbod van Lausanne, met welke vereniging ik in contact was getre den, voor mij zeer goede perspectie ven opende. NAAR LAUSANNE. Aanvankelijk luidde de voorwaar de van Reims, dat ik alleen als trai ner naar het buitenland mocht Baan> maar de directie nam er genoegen mee, dat ik als trainer-speler bij Lau sanne in dienst trad. Huisvesting le verde gelukkig geen moeilijkheden op, want direct na mijn aankomst werd mij een mooie flatwoning ter be schikking gesteld, waar mijn vrouw, de kleine Viviaine (intussen al flink gegroeid) en ik zich best op hun ge mak voelden. Lausanne is een aan trekkelijke stad, bij de Nederlandse toeristen genoegzaam bekend. De om geving is in één woord gezegd prach tig. Vol goede moed toog ik in Lau sanne aan het werk, niet vermoe dend, dat ik nog eens onaangename dingen zou gaan beleven. Mijn eerste doelstelling was om bij Lausanne het tempo np te voe ren. Gewend aan het snelle Franse spel viel me dat tempo in Zwitser land tegen. Ik moest met een zeker spel breken en toen kwamen de eerste moeilijkheden. In de directie van Lausanne za ten een paar bestuursleden, die be houdens als ze waren, een tactische sche verandering in het spel niet durfden riskeren. Het werd een van de wrijvingspunten, die op de duur tot een conflict leidden. CONTROVERSE. De controverse tussen hen en mij trad niet onmiddellijk aan het licht. Men verklaarde zich accoord met mijn zienswijze, om voor het ingaan van de competitie een viertal vriend schappelijke wedstrijden tegen niet sterke teams te spelen. Dat had het voordeel dat de spelers en ik zich beter op elkaar konden inspelen, zon der dat zij zich tot het uitersten be hoefden in te spannen. In deze vier oefenwedstrijden raakten wij aardig op elkaar ingespeeld en wij zetten de competitie 1954-1955 met veel goe de moed en vertrouwen in. Ik mocht werkelijk niet klagen over i de gang van zaken, het ging steeds beter en toen het einde van de com petitie in zicht kwam maakte Lau sanne nog een zeer reële kans op het kampioenschap. Intussen waren de moeilijkheden voor mij als trai ner-speler niet verminderd. Van een tactische wijziging wilde men steeds minder weten, ofschoon de resulta ten mij in het gelijk stelden. De toe stand werd voor mij op de duur niet houdbaar, omdat dezelfde bestuurs leden van wie ik boven sprak enkele spelers tegen mij begon op te zet ten. Ik hield het been strak, werkte zo hard mogelijk, maar moest een en ander wel slikken, om niet in een permanente oorlog te geraken. STRIJD TEGEN DOPING. De oorzaak van de geschillen moet in feite gezocht worden in een wel zeer beschamende geschiedenis. Het was mij gebleken, dat spelers achter mijn rug doping gebruikten en daar BRAM APPEL biy dat Ik weer terug ben in Nederland! FORTUNA KWAM AL' GEROEPEI Het aanbod van Fortuna '54 kwam als geroepen, maar nog meer aanbiedingen uit Nederland hadden mij intussen bereikt. Hol land Sport, Feyenoord, DFC en Wilhelmina hadden ook interesse voor mij. Het aanbod van Fortuna '54 was voor mij het aanlokke- lijkst, temeer daar ik dan weer in een oude vertrouwde omge ving zou terugkeren en dicht bij mijn oude vrienden zou komen te wonen. Ik nam het derhalve met graagte aan. In Geleen zag ik weer mijn oude strijdmakkers, Cor v.d. Hart en Frans de Munck terug, met wie ik mooie herin neringen aan de wedstrijd in Pa rijs deel. OOK PRETTIGE HERINNERINGEN. verzette ik mij met hand en tand te gen. Door meer genoemde bestuurs leden werd het als gevaarloos voorge steld en niet schadelijk voor de ge zondheid. Dat het goedje niet zo on gevaarlijk was, moge wel blijken uit het feit, dat Matisse, de bekende Zwitserse internationaal en Volanten 's Zondags voor een wedstrijd onge steld werden, over pijn klaagden en braken moesten. Volanten liep zelfs na het gebruik van doping geelzucht op. Het werd mij meer en meer dui delijk, dat ik me op de duur toch niet in Lausanne tegenover een onwil- lend bestuur althans enige heren zou kunnen handhaven en ik dacht er hard over mijn verbintenis met Lausanne, zo het kon na een jaar reeds te verbreken. Nog steeds, aldu; Piof. Zeegers. ne men de katholieken binnen Nederland zelf in sociaal-economisch en cultu- Voordat de haantjes wor den opgediend, zon ik eerst graag een dronk wijden aan U, Lezers en Lezeressen, als medeleden van die grote mensenfamilie, die het ko ningschap draagt der gehele zichtbare schepping. Inder daad bezit ieder onzer een grootheid en boven alles uit gaande macht, die wij onbe- ivust uitdragen naar buiten en daarvan bet stempel druk ken op ons doen en laten. Een volk beeldt die grootheid en macht uit in allerlei variërende sym bolen, die het put uit eigen historie, planten- ol dierenleven. Spanje voelt zijn kracht dramatisch geschilderd in de woedende wraak van de stier in de arena. Paardenrennen symboli seren de machtige aspiraties van an dere volken. China drukt zijn stempel af in dc fantastische draak, terwijl Duitsland zijn grootheid uitzingt tn de alles overtreffende vlucht van dc adelaar. Het Belgische bloed vloeit sneller bij het lied: „Zij zullen hem niet temmen, de fiere Vlaamse leeuw" en wij, Nederlanders, voelen ons dapper en zegevierend in gezel schap van dezelfde briesende leeuw, die we afbeelden op bankbiljetten en officiële documenten, terwijl we on bevreesd dat ontembare dier passe ren in onze wandelparken, waar hij in brons onze veiligheid bewaakt. Vechtjas En nu is het gewichtige ogenblik aangebroken om de symbolische grootheid en de kracht van het Oosten aan u voor te stellen. Ik vermoed een schampere glimlach van achter uw krant, maar Ik noem toch vol trots zijn naam: Generalissimo de Haan! Zonder vrees voor een tegen spraak is deze vogel de vechtjas bij uitnemendheid. Men zou in het verre Oosten geen redelijke mededinger kunnen vinden voor een symbool van dapperheid. Want in geen geval laat de haan zich ooit de kaas... ik bedoel de worm uit het graan pikken! Leeu wen en adelaars kent men daar niet. Onder de Oosterse huisdieren is de koe noch het varken het ideaal van grootheid en moed, afgezien nog, dat de koe voor de Hindoe een heilig beest is en het varken door de Mo- hamedanen met de diepste minach ting wordt aangezien. Honden vor men in Azië de Pariahklasse en kat ten missen elke titel voor grootheid vanwege hun uitgesproken minder waardigheid. Daarom: Leve de dap pere, doodsverachtende haan!" Ie dere jongen met enig zelfrespect cn menige eerzame huisvader bezit één of meer lievelingshanen. Deze adspi- rantvechters worden gehuisvest in sierlijk gevlochten rieten kooien, vol strekt afgesloten van hun alledaagse soortgenoten. Reeds vroegtijdig wor den hun waggelende kammen tot op 1 centimeter geamputeerd om een vlugge actie te verzekeren. Naarmate dc grote dag der krijgsverrichtingen nadert, treft men meer directe maat regelen en ondergaan de oorlogshel den een heel speciale behandeling. Olie der onsterfelijkheid Iedere eigenaar van vechthanen kent een bijzonder mengsel van krul den, dat strikt geheim blijft en welke preparaten h(j bijtijds met welrieken de oliën mengt, om zijn haan „kebal" te maken, dat is „Onsterfelijk in de vuurlinie". Veren en poten van zijn held worden rijkelijk gebalsemd om de gratie en moed van zijn held te doen uitkomen. Ook de spoormesjes worden besmeerd met deze olie der onsterfelijkheid. Spoormesjes zijn ijzeren, vlijm scherpe mesjes, een halve decimeter lang, met een lemetbreedte van een halve centimeter. Aan de ene kant zijn ze scherp gepunt, terwijl het an dere einde een ringvormig sluitstuk vormt, dat om de sporen past en aan elke poot zorgvuldig wordt vastge bonden. Voorts wordt het voedsel van de krijgsman gemengd met vijlsel van magneetijzer, om de dapperheid tot een ongekende hoogte op te voe ren. En hieruit proeft u de typische kinderlijke fantasie van deze bijge lovige natuurkinderen. Magneet n.l. is in Maleis: „Besi Branie", letterlijk vertaald: „ijzer, dat „branie, flink of moedig" is. Het bezit immers een geheimzinnig vermogen om af te sto ten of aan te trekken. Tenslotte oefent de eigenaar zich in de kabalistische toverrijmpjes, die hij bij het gevecht in een vlug tempo opdreunt, om zijn haan aan te moedigen tot taaie vol harding. Men kan deze toverrijmpjes het best vergelijken met de niets inhoudende versjes van de simpele spelletjes onzer kinderen, b.v. „Ine mine mutten. tien pond grutten, tien pond kaas, Mijn haan blijft beslist de baas!" Hanengevechten hebben een godsdienstige inslag. Daarom vangt ieder volksfeest aan met dit voornaam gebeuren. Het gevecht Op een ruim plateau verzamelen zich de eigenaars, omringd door hon derden toeschouwers van heinde en ver. De meesten hunner hebben een wan meegebracht, d.i. een gevlochte mat met opstaande randen, waar mee de inlanders de rijst wannen in de wind om het kaf van het graan te scheiden. Ze houden deze matjes voor zich op de grond om hun blote benen te beschermen tegen de vlijm scherpe mesjes van wegvluchtende hanen. Temidden van het feestgejoel en hanengekraai rangschikken de autoriteiten met kennersblik de vechtjassen in uitblinkers, profs of „vallende sterren". Men maakt over eenkomsten voor duels en daar staan reeds de eerst helden in gebogen houding met de snavels tegenover elkaar. De koppen trillen, poten trip pelen van ongeduld en de vlammende ogen storten een vloed van woede en wraak uit op de tegenstander. Ze peilen elkanders kracht en berekenen het juiste moment voor de aanval De sprong wordt ingezet en ze stui ven a's twee „Kenau's" op elkaar in. De spanning is intens, en het vlij mende zwaard doorbobrt de vijand die vol doodsverachting neerstort op het slagveld, om spoedig bijgezet te worden in het pantheon der „onster felijke hanen". Zo vallen er tientallen slachtoffers. Kip, Toean Terwijl de overwinnaars triomfan telijk worden rondgedragen, kraaien de gesneuvelde helden fluisterend het bekende lied: „Old soldiers never die". De oude veteranen sterven niet, maar verplaatsen hun actie naar het Departement van Voedsel voorziening. Inlandse jongens pluk ken hun militaire pluimage, hangen ze enige ogenblikken boven een braadspit en weldra prijken ze op de feestschotels als „gespierde Ouwe Taaien" vol zelfopoffering voor de mensheid! In deze tweede functie van minister voor voedsel beschikt de haan over een ontelbaar leger van kippen, die op zijn bevel edelmoedig zich aan de Oosterse mensheid offe ren. Vraagt men aan „kokkie": „Makan apa?" Wat eten we vandaag? dan luidt steeds het antwoord: „Kip, Toean!" De Oosterse klok slaat alle uren: „Kip". De tropische warmte maakt voedsel spoedig aan bederf onderhevig. Vandaar dat een kleiner dier ook meer voor een normaal ge zin geschikt is, vooral ten platte lan de, waar slagers veelal ontbreken. En vergeet verder ook niet de grote stapel eieren, die in allerlei vormen worden voortgezet. Pikzwarte eieren vormen vaak een hoogtepunt van een welvoorziene Chinese feestdis! Ook de eend wordt bij maaltijden hogelijk gewaardeerd, vooral door de Chinezen. Dit verklaart ook gedeel telijk het ietwat vreemdklinkende be richt. dat kort geleden per vliegtuig 60.000 eendeneieren uit Nederland naar Korea werden verzonden. Maai er is meer. De eenden leggen wel eieren, doch, althans in de tropen, broedt de gewone eend de eieren nooit uit. Voor het nageslacht en de smakelijke gerechten van deze water vogel is dus voor een groot deel onze kip aansprakelijk, die zich onbaat zuchtig over de eendenwereld ont fermt. Na deze beknopte verhandeling, lezers, ben ik overtuigd, dat wij naast de leeuw ook de haan zullen huldigen als symbool van dapperheid en hem alle eer aandoen in zijn tweede func tie als hij op onze feestdis verschijnt. TOENG SIENG foe Na een jaar verdween ik dus uit Lausanne waar ik zo hoopvol gestart was. Ik zou er om liegen, als ik vertelde, dat ik niet ook prettige din gen in Lausanne beleefde. Lausan ne eindigde op de tweede plaats in de competitie en drong tot de kwart finale door van de strijd om de Zwitserse beker. Lausanne 2 werd kampioen van de Zwitserse reserve klasse. Bij 't publiek was ik even popu lair als bij Reims. Uit brieven, die ik nu nog geregeld uit Lausanne, van vrienden en kennissen ontvang verneem ik dat het publiek nu nog vaak om „Appel" roept. Want met mijn heengaan is de stootkracht van Lausanne hard teruggelopen. Ik bewaar de herinnering nog aan een paar prachtige wedstrijden, die wij tegen buitenlandse elftallen van reputatie hebben gespeeld. Wij speel den tegen de Dynamo's uit Moskou, Lusanne boekte met een 1-1 gelijk spel een prachtig resultaat. Wij speel den na de competitie ook nog tegen de Braziliaanse club Flumineze, die in dezelfde klasse speelt als het we reldberoemde Sao Paolo. Het werd een der boeiendst» en spannendste wedstrijden, die ik ooit in mijn carrière gespeeld heb. Wij gaven de Braziliaanse grootmeesters prachtig partij. Twee maal namen wij de leiding en evenveel keren liepen de Bra- zialianen de achterstand ln. Toen dreigde 'n penalty aanleiding tot 'n revolte van de kant van Flu mineze te worden. Het zou dood zonde zijn geweest, indien die pen alty de Braziliaanse gemoederen op een kookpunt zou hebben ge bracht. Wie weet wat wij dan nog beleefd zouden hebben. Ik advi seerde de scheidsrechter een cor ner te geven. De arbiter begreep deze wenk en de Brazilianen wa ren tevreden gesteld. Zij wonnen met 4-2, maar Lausanne legde met deze nederlaag alle eer in. NOG MEER AANBIEDINGEN. Na afloop van deze wedstrijd werd ik door een Zuid-Amerikaan bena derd, die mij in het Frans toesprak en mij polste of ik geen lust had om naar Zuid Amerika te komen. Ik moest hem teleur stellen. Ik was reeds met Fortuna '54 in contact ge treden en de zaak was zo goed als in kannen en kruiken. In dezelfde tijd, toen ik op het punt stond om naar het vaderland terug te keren, kreeg ik nog aanbiedingen van liefst acht Zwitserse clubs, maar ik legde ze al le naast mij neer. In Lausanne had men mij teleurgesteld, Zwitserland stond mij niet meer aan en ik wild» niets liever dan naar mijn eigen va derland terug te keren. Het buiten land was voor mij een goede leer school en dat ik de kansen daar heh gehad en gebruikt, wel dat dankte ik weer aan mijn eigen land, mijn eigen stad, waar ik het voetballen leerde. Tenslotte is er maar één Neder land en op de duur trekt je geboor teland je onweerstaanbaar aan. Ik heb vooral in Frankrijk een mooie onvergetelijke tijd doorgebracht, maar ben blij, dat ik weer tussen Nederlandse makkers en sportkame- raden speel. Derken-v. Est in Kopenhagen Bij internationale baanwedstrijden te Kopenhagen heeft het Deense kop pel Nielsen-Klamer een drie uurs wedstrijd gewonnen, waarvoor zij "8 punten kregen. Op de tweede plaats eindigden de Australiërs Strom-Ar nold met 15 punten. Derksen-Van Est bezetten de derde plaats, m<' een ronde achterstand en 15 punten. De overige koppels hadden twee meer ronden achterstand. Te Stalingrad hebben interessante mensen ontm meester Tsjapoeroe, een g man met een uilenspieg lach, en architect Siembirt felijk man, die 'n kluifj< hand heeft gevonden, aa een nieuwe stad voor eei lioen bewoners mag bouwe cept is klaar, en de uitvc een eindweegs opgeschotei grote maquette van 5x3 hij ons zijn opvatting Aan alles heeft hij gedac aan een kerk. eenhI Per auto hebben we 'n door de nieuwe stad gem: avonds ben ik nog twe een paar collega's de sta ken. De stad vertoont e( trische en evenwichtige a volgens een zeer streng ee Fe massale witte huizenbk de brede lanen wekken ont: de herhaling van één ei bouwstijl eentonig aandoet woningen zou men zegger voorgevels zijn toch rijkelij De openbare gebouwen, aan de pleinen en langs I oever gelegen zijn, brengi eel afwisseling in de e| ln schier alle steden van land maken de architected buitensporig gebruik van frontons, capitelen en klas achtige motieven. Dat is g van de nieuwe architect) overgenomen uit de tsaris trant, die vooral te Leninf drukking is gekomen. Het i heeft op de Russische weinig of geen vat gehad Corbusier en ik meen gische architect Van de Moskou hebben gewerkt. MASSALE Men mag zeggen dat een eigen Russische archit ben nagestreefd, die in oudheid inspiratie zoekt, d niet kan ontdoen van h< van een overvloed aan de de behoefte aan zware kc geweldige bogen. Ze voel en menen, dat ze de S moeten uitdrukken in gew meer dan gewone afmet Ik herinner mij dat Ki Sovjet-architecten kort ge vingers getikt heeft. Hij dat ze geen maat houden, te luxueuze plannen makel niet genoeg rekening houd- tigheidsoverwegingen. St. economisch gezien heeft onbetwist gelijk. ARCHITECT SLE( Toch zijn de Sovjet-arch niet voor 100 procent verji lijk voor die afwijking naai kundige gewichtigdoenerijl regime van Staatsalmaehf chitect ook maar een pion den van de leiding. Men I bouwkundigen aangemoedil bepaalde richting, men hel prijzen verleend aan diegel grootst en het meest gedufj piëerden en die de macl meest indrukwekkende plai legden. Hen thans beschuld zelfdertijd de staf breken nen, die hun plannen goed) die de geldmiddelen voor ring uittrokken. Het blijkt wel, dat de nie van het regime ook een si kundig moderato voorscl zich in de komende jaren z voelen. De beperkte credie overheid zullen een nieuw heid opleggen, waarbij architectuur slechts kan Tijdens de 13 voorbije schikte architect Siemb jaar over gemiddeld een liard roebel, (roebel is de heropbouw gemiddeld per man en per jaar. Hij baar alles gezet op het sta Dit boek is een besch het leven van Charles d en zijn fraterniteiten. dat Charles de Foucauld schreeuwen, niet door Predikatie, maar door ht ven. In het eerste hoofo pater Voillaume een sche leven en werken van zij: de volgende hoofdstukken kens een bepaald aspect vangelie belicht en hoe di ven der fraterniteiten tot komt. Het ideaal van Broedi was een zo volkomen moj passing aan de levenswi. armen. Om deze armoede mogelijk te beleven, vond ven in een trappistenkl voldoende, hij wilde da onder de mensen leven, zoals zij, in eigen onder zien, zoals zij en... zoals Nazareth. Charles de Foucauld vj volgelingen broeders en de armen zijn, niet slech hef te hebben, maar ook schappelijk tot de klasse men te behoren. „Volgelingen" dit was wens van Broeder de Fo zo wens werd niet vervuld hem het offer van alle zijn leven, ook van zij een volgeling. „Welk een mislukking' reiziger-Journalist uit, tc nabij met dit leven ken: „Hoeveel morele rijkdom komen nutteloos verkwist „Als de graankorrel nie ue valt en sterft, draa vrucht." In 1916 werd C cauid door een bende gedood. Op dit ogenblik, 1955 zijn er 33 fraternitei samen 400 leden, broeders verdeeld over Frankr Afrika, Zuid-Amerika, 't ten. Zij werken als m etst merman, huiss.childer, der, monteur, straatveg kameelhoeder. Zij Willen o Wezig" zijn, door gemee teven en lijden „tot hen b Het is 't apostolaat van c bever gezegd, van het lei ken onder de armen, t aan hen. Dit harde leve Kleine Broeder als een U aan Christus en als een Zijn verlossend Offer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1955 | | pagina 10