DAM, DIJK OF TUNNEL POLITIEKE BRIEVEN Pleidooi voor de de Wester afdamming Schelde van „Het spel van verkennen' trok ook verschillende vaders aan Den Haag van provincie tot Ckefariite,4 AFGEZIEN VAN. Zo martelde de mens het weerloze dier Ieder jaar een „dropping" diploma van het iiecentrum opent vele deuren STUDIECENTRUM Waa r is man DAGBLAD DE STEM VAN WOENSDAG 5 OCTOBER 1955 Met vechtjas en pelopporpet de rimboe in Zij achten niet de pruthet schrikdraad en de tijd Beste Eduard, Op naar Een Hoe gaat 't met de Welter-parti] j het congres - onvolledig com muniqué - Pieter Amice Pieter Eduard Belangrijke vooruitgang bij bestrijding van pijnen! Gesclirokken van premieverhoging (Van een speciale medewerker) Er is reeds veel geschreven en gesproken over het Deltaplan, Dijkversterking en ver hoging. Dit alles ter beveiling van de bewo ners en hun gronden. Deze gronden zijn ten koste van vele en grote offers, gedurende reeds vele jaren zo moeizaam op de Zee bevochten De mens zocht steeds naar middelen om zich te weren tegen het monster De Zee. z Als onverwachts dit monster in vliegende storm zijn klauwen weer uitslaat naar dat gene wat hen door de mens ontnomen werd, vallen er steeds weer slachtoffers ten prooi aan zijn woest geweld en ontglipt het zo zwaar en moeizaam gewonnen land weer aan de Afgezien van internationale en politieke belangen: Wat zou het zijn met een afdamming van de Westerschelde? Het erachter liggende land zou veilig gesteld kunnen worden. De mens zou veiliger en rustiger kunnen werken, wonen en leven. Zeker, de scheepvaart kan nu ongehinderd heen en weer, van en naar zee. Maar juist dit „open" zijn brengt moeilijkheden mee, zowel voor de bestemmingshaven als voor de scheepvaart. Immers, met een peilstandverschil van 4 tot 5 m. tussen hoog en laag water, geeft dit ver traging, vooral voor schepen met grote diepgang, die op zogenaamde „droge" en ..smalle" plaatsen (en die zijn er) bij laag water niet of zeer moeilijk kunnen passeren en gevaar lopen aan de grond te komen zitten. De sluizen, die nu „per tij" moe- Dit laatste brengt grote kosten met zich mee, wanneer de schepen dan weer vlot getrokken moeten worden. Verschillende havens zijn bij laagst laagwater zeer moeilijk te bevaren en er zijn kleinere havens, die bij laag water geheel droog vallen. Havens zoals Antwerpen en Terneuzen met hun verschillende binnenvaartsluizen kunnen bij laag water geen schepen doorlaten, aangezien de drempels der sluizen niet diep genoeg liggen en om niet te veel bovenwater te verspe len. Voor Terneuzen vooral moet het schutten bij droge perioden beperkt worden. Normaal wordt hier slechts geschut van half vloed tot half eb. Tussen deze tijden moet zowel de Zeevaart als de Binnenvaart wach ten, aangezien er dan in het geheel niet geschut kan worden. De binnen vaart die te Antwerpen „op stroom" moet wachten, tot het schutten be gint, ligt zeer gevaarlijk en dikwijls hinderlijk voor de Zeevaart die daar ter plaatse zeer intensief zijn kan, dit heeft reeds meerdere malen tot ongelukken geleid. Het is ten zeerste in het belang van de handel en de scheepvaart, dat de vaart ongehinderd of zonder nodeloos oponthoud kan doorgaan. Vooral een havenstad als Antwerpen, waar de scheepvaart zo druk is, heeft er het meeste belang bij, dat alles normaal gaat. Het komt meer malen voor, dat door het tijdelijke schutten zoveel schepen tegelijk naar binnen gebracht worden, dat er op stoppingen ontstaan. Ook de service der havenboten, voor de sleepschepen, wordt bemoeilijkt, aangezien er bij het binnenkomen der sleepschepen, die sleepbootassistentie verlangen, soms periodiek geen voldoende sleep boten ter beschikking zijn. Wanneer de binnenkomende schepen niet di rect door kunnen varen, geeft dit nodeloos oponthoud en verlet van tijd, ook mogelijk oponthoud aan de los- of laadplaats; en voor de Zeevaart is het duur om te moeten wachten op aan- of afvoer der goederen, te meer daar deze schepen veelal „op tij" moeten varen. De Zeevaart kan te Antwerp en steeds door de, voor hen bestemde, sluizen schutten, doch het is voor hen zeer ongerieflijk wan neer zij door oponthoud hun „tij" ver speeld hebben. Wanneer de Westerschelde met een Afsluitdam met sluizen van open zee werd afgesloten, zou dit moeilijk heden meebrengen van verschillende aard. Het zij in het midden gelaten, of er inderdaad mogelijkheid bestaat een dusdanige dam te bouwen die ten volle aan zijn doel beantwoordt, u uueen Hamming voordelen zou hebben en mogelijkheden zou bieden, moge in enkele punten uiteengezet worden. Het hoofddoel van de Afsluitdam zou kunnen zijn, zowel voor het Nederlandse als het Belgische gedeel te der Westerschelde: mens. En als de Woesteling zich dan einde lijk en uitgeraasd terugtrekt staat de mens, zielig en klein wezentje in de Natuur, met ge balde vuist bij de slachtoffers en het puin. Hij laat het er echter niet bij zitten, want zijn bezit, zijn bestaansmogelijkheid moet herwonnen en veiliger gesteld worden. En de mens werkt weer, hij brengt offers en vecht voor zijn bezit, zijn grond. Dijken worden hersteld en verbeterd, zonodig worden nieuwe dijken aangelegd. En de mens kijkt daarheen waarvandaan het gevaar dreigt; de Op enZee. Als dat monster eens door een dege lijke dam geweerd zou kunnen worden? Beveiliging Beveiliging van oevers, dijken en cleerachter liggende gronden. De oevers en dijken der Wester schelde zouden niet meer te lijden hebben van een springvloed. Zelfs bij stormweer zou een eventuele dijk- schade tot een minimum beperkt kun nen worden, omdat het peil onder controle en zonodig verlaagd zou kun nen worden, zodat de zware golfslag nooit hoog tegen de dijk zou kun nen slaan. De onderhoudskosten voor dijkreparaties zouden grotelijks kun nen gereduceerd worden. Ook zou de waterstand niet meer „boven peil" tioeyen te komen. Door dit „boven pen wordt de scheepvaart nu ten zeerste gehandicapt. Immers, bij een dergelijke waterstand kan er niet ge schut worden, zodat ook dit weer tekonfV 6t V00r scheepvaart be- r!"or, het in handen hebben van de sAfu j"? zou dijkdoorbraak der S*a,Jken als uitgesloten be- tki™ kunnen worden. Dientenge- diiif^ z?.u land dat achter deze ayken ligt, met zijn bewoners hun have en goed inderdaad „veilig" ge steld kunnen worden. II Vast tcaterstandspeil roiddel van de dam zou een tammS,ge waterstand gehandhaafd zÖu £l" en -?ls .gewenst en nodig land en He *5" m het belan® van zou in veel sc.h€jePvaart. Zoutwater waterkanafer.*? ere mate de zoet- De dam zou ^unnen binnendringen. d^mettertij^ooic ^Westerschel- komen tuinbouw ten goede zou ten schutten, zouden doorlopend be schikbaar kunnen zijn, indien er al thans geen beperkt schutten zou zijn door gebrek aan bovenwater. De scheepvaart zou veel minder verlette tijd hebben door regelmatig te kun nen schutten. De zeevaart naar Antwerpen zou voorspoediger kunnen zijn door ophef fing van de beruchte „droge" plek ken. Waar momenteel regelmatig ge baggerd of uitgediept moet worden, om de vaart „vlot" te houden, zou dan slechts één enkele maal bijge werkt hoeven te worden. Nu brengt ieder tij, op de rivier zowel als in de havens, slib aan; het wordt her en der verplaatst en verspreid, dan komt er slechts van de bovenkant enige stroom, zodat het „aanslibben" of „verplaatsen" van het slib niet noemenswaardig meer zal zijn. De kosten voor bagger- en uitdiep- pingswerkzaamheden kunnen hier door, ten voordele van alle belang hebbenden, ten zeerste gedrukt wor den. Bovendien zou de drinkwater voorziening, vooral voor Zeeuwsch- Vlaanderen, mettertijd minder van „droge" perioden te lijden hebben, zoals nu het geval geweest is. III Vlotter scheepvaart De zeevaart zou, bij constante wa terstand, veel voorspoediger de be stemmingshaven aan de Schelde kun nen bereiken, aangezien er dan min der weerstand zou zijn, door „val lend" water; daartegenover geen voordeel van „Wassend" water. Het oponthoud der zeevaart te Ter neuzen zou veel geringer kunnen zijn, aangezien er dan regelmatig geschut zou kunnen worden. Ook de grote binnenvaart, te Terneuzen, zou niet zo vaak meer hinder ondervinden van het tijdelijk schutten. De grote bin nenvaartschepen moeten verplicht langs de zeesluis schutten, doch de zeevaart gaat te allen tijde voor, zo dat de binnenvaart soms meer dan een dag verlet heeft, doordat er steeds zeeschepen voor moeten schut ten. De toegankelijkheid der verschillen de havens of zijarmen der Wester schelde zowel in Nederland ais in België zou veel kunnen verbeteren. Nu staan ze onder invloed van eb en vloed, doch dan zou het zo goed als „stil water" kunnen zijn. De bin nenvaart zou veel regelmatiger kun nen worden. De diverse „droge" ha vens zouden steeds bereikbaar ge maakt kunnen worden, een eventueel op diepte" baggeren zou dan ten volle verantwoord kunnen zijn. Het steeds bereikbaar zijn van de nu droge" havens is zeer belangrijk, vooral tijdens de bietencampagne, die steeds in het slechtste jaargetijde plaats heeft met storm en slecht weer. Trouwens de gehele handel en scheepvaart is er bij gebaat, als de vaart vlot en vlug gaan kan. Te Antwerpen zouden de binnen vaartsluizen ook regelmatiger kunnen schutten, wat minder verlet voor de scheepvaart zou betekenen Ook de vaart naar Brussel zou voorspoediger kunnen worden, doordat op de' toe- gangsstroom, tussen Schelde en Wint- ham, dan ook een constant peil met zo goed als stilstaand water zou ont staan. Eveneens voor de steengelagen zou regelmatig hoog water gemakkelijker werken. Nu moeten de schepen op de „zaat" wachten, tot er voldoende water is om op of af de zaat te kun nen. De binnenvaart, die nu te Ant werpen „op stroom" moet wachten om te schutten, zou minder onge lukken maken, doordat ze dan vlug ger naar binnen zouden kunnen, aan gezien er dan regelmatig geschut zou kunnen worden. terwijl de havens die vaart vo^de Tche'e^- vaart geen noemenswaardige moeilijk heden meer op hoeven te i?verem IV Het l aste landverbinding zou voor Zeeuwsch Vlaande- ren een uitkomst zijn, wanneer er een vaste oeververbinding kwam, welke £ewest uit zijn isolement verloste. De nu bestaande en varende veer boten kunnen momenteel amper het drukke verkeer aan. Reizigers die met het veer over willen moeten nu soms verschillende boottochten wach ten vooraleer zij aan de beurt zijn om overgebracht te worden Markt kooplieden hebben in de dagbladen bekendmakingen moeten plaatsen be treffende de onmogelijkheid de mark ten van Zeeuwsch Vlaanderen te be zoeken, omdat ze lang moeten wach ten bij de veerdiensten. En wanneer er dan nog door omstandigheden een boot uitvalt en er zodoende minder tochten gemaakt kunnen worden, is het oponthoud der reizigers helemaal hopeloos. De bevoorrading met levensmidde len, grond- en brandstoffen, ge bruiksvoorwerpen en alles wat maar nodig is in Zeeuwsch Vlaanderen zo wel als de afvoer van alles wat uit Zeeuwsch Vlaanderen gaat, zou, on geacht het jaargetijde niet enkel meer afhankelijk zijn van de scheepvaart; voor wat betreft datgene wat uit of naar overig Nederland gaat. De voedselvoorziening die per beurt schip uit Holland kwam, met als thuishaven Terneuzen, werd in de Winter van '53 op '54 zwaar gestag neerd door de onmogelijkheid voor de schepen om te varen. Het is dan ook aan de doortastendheid dier rederij te danken geweest, dat ongeacht de kos ten, speciaal vrachtwagens gechar terd en ingelegd werden, die, over Antwerpen rijdend, de bevoorrading v. Zeeuwsch Vlaanderen konden blij ven verzorgen, zij het dan met veel ongemak en oponthoud aan de gren zen. Ware er een vaste landverbin ding geweest, dan zou er, met min der tijd en kosten, een vlotte en re gelmatige bevoorrading geweest kun nen zijn. In zeer vele gevallen kent zelfs de doorsnee Nederlander amper het be staan van Zeeuwsch Vlaanderen als zijnde een deel van Nederland. Er wordt ook veelal niet gedacht aan het kennis maken met dit toch mooie, interessante en bedrijvig stukje Ne derland met zijn vele historische pun ten en zeer oude steden, en wel in hoofdzaak, omdat men dan het water over moet. Een vaart op zichzelf over de Westerschelde is interessant en mooi, maar de mogelijkheid en zeer grote waarschijnlijkheid uren te moeten wachten bij de veerboten lokt slechts weinigen aan. Het touristisch verkeer zou in Z. Vlaanderen zeer zeker op grote schaal toenemen, zowel vanuit het Noorden als uit het Zuiden, want bei de delen zouden via de vaste land verbinding (afsluitdam) hun tegen pool kunnen hereiken, zonder onge wenst oponthoud, en bij toiirisme is toch Iedereen gebaat. Wanneer momenteel statistieken ge maakt zouden worden van de uren die men wachten moet aan de veer boten en de kosten van verlet be rekend werden, zou men, periodiek, tot ongelooflijke getallen en cjjfers komen. De handel is allesbehalve gebaat bij gedwongen oponthoud. V Verdere mogelijkheden Het is trouwens niet enkel Zeeuwsch Vlaanderen, Walcheren of Zuid-Beve land die baat en voordeel zouden hebben bij een afdamming van de Wester-Schelde, ook, en vooral, Ant werpen en verscheidene plaatsen in België zouden er hun voordeel mee kunnen doen. De mogelijkheden voor Antwerpen zouden zeker gunstiger kunnen zijn bij een afdamming, im mers: gelijkmatige waterstand, recht trekken en verruimen der vaargeu len, regelmatiger schuttijden en nog meer mogelijkheden zijn voordelen, welke kunnen meetellen. Een andere mogelijkheid biedt de afdamming ook voor sport, ontspan ning en vermaak. Kijk maar naar het strand van St. Anneke, tegenover de stad Antwerpen. Daar staan zeer veel en mooie zomerhuisjes en zodra het weer zulks toelaat, is er volop drukte en vertier aan het strand. Verschillende van deze huisjes zijn zelfs het gehele jaar bewoond, de be woners zijn steeds nabij het strand. Maar bij laag water kan dit strand niet benut worden als zodanig, wel om er een modderbad te nemen. Ook hier zou men volop van de strandgenoegens kunnen profiteren, wanneer de waterstand een vast peil zou hebben, dusdanig dat er steeds een strand met zand is. Meerdere plaatsen zouden aan j de oever ontspanningsgelegenheden kun nen maken, die tot nu toe tot de onmogelijkheden behoren of te duur uit zouden komen. Verschillende plaatsen aan de stroomoevers zouden met hun latd- en loswallen vlugger en voordeliger kunnen werken, want nu moeten de schepen wachten bij laag water 6m op of af de zaat te kunnen, hetzij leeg of geladen. De zaat heeft wel het risico dat de schepen, die er ko men te zitten, soms bodemschade clp- lopen. Het komt nu ook voor, dat in het „luie van de tijen" geen vol doende water komt, zodat de sche pen, die geladen zijn en op de zalat zitten, niet vlot kunnen komen ën dan weer een heel tij moeten wach ten om dan weer te trachten vlot te komen. Dit kan zo soms verschillen de dagen duren, en wachten kopt geld. Ook deze moeilijkheden zoudpn opgelost kunnen worden, wannéér er een dam zou zijn en de betref fende haven op passende diepte ge baggerd zou worden. De afwateringskanalen zouden wal moeilijkheden ondervinden bij het lo zen van eventueel overtollig landwa- ter, zo ook de rioleringen. Dit zou mogelijk ondervangen kunnen worden door deze te concentreren tot één ge heel, om dan door middel van een pompstation het overtollige water over te pompen. Of anders een lozing rechtstreeks naar open water. Dit waren niet de enige punten, die het overwegen waard zijn, er zullen er nog wel meer zijn. Maar bovenal: een AFDAMMING zou „BEVEILIGING" zijn. (Er worden in dit pleidooi voor een dam door de Wester Schelde tal van interessante vraagstukken opge worpen, welke zeker de belangstel ling verdienen. De belangrijkste ech ter zet de schrijver met een enkel tussenzinnetje buiten de discussie. „Afgezien van internationale en po litieke belangen", zegt hij. Het is echter onmogelijk daarvan af te zien. De Belgen beschouwen de Wester Schelde als de hartslagader voor hun voornaamste haven en ze zullen daar op zeker niet zo maar ingrijpende operaties laten uitvoeren. RED.) (Advertentie) Als zoonlief een spoortreintje heeft, dan wil het wel eens gebeuren, dat pa zich zonder blikken of blozen de rol van president—directeur ^der N.S. aanmeet en de miniatuur-baan ten eige bate gaat exploiteren. Zelf heb ik het beleefd dat mijn vader gezinderd door jeugdig vuur mijn verkennershoedje op de kale schedel plantte, als hij ging vissen. Het was zo lekker tegen de zon, zei hij, maar ik heb dat nooit geloofd. Het was omdat hjj zich met die hoed op, zelf weer jong ging voelen. H(j vergat (onder dat hoofddeksel) dat ze bij ons thuis kampten met onbetaalde rekeningen en de ellendeling van een directeur die hij had, werd dank zij het hoedje een onschadelijk klopgeestje. De psychologen zouden zeg gen: weest jong met de jeugd en vergeet. Nu speelde m(jn vader onder dit ene hoedje in een t(jd, dat iedere verkenner voor „rijke stinkerd" werd uitgescholden, net als degeen die de tennissport beoefende. lijk eens de drie Wijzen, maakten zij uit, dat de kompasrichting Oost was. Over sloten en door heggen, door slapende dorpen gingen de vader- patrouilles. Wie hen zag zou geloofd hebben in het bestaan van vliegende schotels. HELDHAFTIG Nu is dat allemaal anders. Het prachtigste bewijs is de „vader- troep", een schepping van de hopman van de Tarcisiusgroep uit Breda. Als mijn vader in deze stad van open gebroken straten en verkeerszon- daars zou wonen, zou hij zonder twij fel lid van die vadertroep worden. En het er misschien ver brengen. Het is begonnen met het idee, om ook de vaders van de Tarcisius-ver- kenners in te schakelen in dat boeien de bedrijf van verkennen. Ze moesten niet alleen benaderd worden als het ging om de levering van patates fri tes voor een avond-met-kampvuur, of het verschaffen van een autobus, wanneer de troep op „kamp" moest... nee, die pa's moesten in de troep geïntegreerd worden. Zo ontstond de vadertroep, bestaande uit twee heu se patrouilles, met de vreemdsoor tige namen „Raven" en „Vlaamse Gaaien". Nu moet ge niet denken, dat de vadertroep zich bezighoudt met het gewone verkennersbedrijf. Nee, hop man Lijnzaad heeft iets heel aparts voor hen geschapen. En de pa's zelf hebben die schepping zo vervolmaakt, dat ze hun periodieke optreden-in- troepverband zijn gaan stellen boven de kegelavond. KOMPAS Ze hebben zichzelf een uniform aangemeten, de acht mannen van de vadertroep. Dat uniform bestaat uit een oude vechtjas, krijgshaftige laar zen en een pelopporpet. Ze beschik ken over modern materieel. Vader Andriessen bijvoorbeeld, die in Bre da een friteskraam heeft, loopt in- plaats van met een vleesvork, met een omvangrijk kompas onder de leden. Dat ding heeft hij nodig, want de vaders worden ééns per jaar in een geblindeerde auto naar een punt in de rimboe van het grensgebied vervoerd. Daar worden ze losgelaten en dan moeten ze maar zien hoe ze op het verzamelpunt terugkomen. „Dropping", noemt men zo'n opera tie. Dezer dagen zijn de pa's weer „gedropt" en ditmaal gebeurde het ergens bij Ulicoten. Dat gebied daar staat bekend om zijn douaniers en schrikdraad-versperringen. Midden in een bietenveld werden de twee patrouilles losgelaten en ge- Het instituut voor Katholiek Schriftelijk Onderwijs NEDERLANDS SCHRIFTELIJK Aanstaande Zaterdag hoop ik je te treffen op het KVP-congres in Utrecht. Er is mij een program toe geschoven en ik moet zeggen, dat lijkt me wel. Het is niet alleen, dat er gewichtige redevoeringen wor den gehouden, maar na de ope ningsspeech van Mr van Doorn krijgen we o.a. een kleppermars te horen, wat ons een applaus uit spaart, en de woorden van de heer Middelhuis krijgen in hun gevolg „Limburgse meisjes", die ook nog ,,vlug ter been" zijn. Het is me nog niet duidelijk, waarom de heer Kraayvangers zich na zijn rede „Verschmahte Liebe" krijgt toegezongen. In ieder geval wordt hij weer in de goede stemming ge bracht door „Pays de Sourire". En dan komt er heel ondeugend vlak voor de rede van Professor Romme een Manoeuvre-marsch. Ik moet zeggen, dat is vernuftig gere gisseerd en tk verheug me nu al op de moppen, die daarover getapt zullenworden evenals trouwens op zo'n éénpansmaaltijd, waardoor je nu niet (als in die dagen van de beruchte Winterhulp) gecompro mitteerd kunt worden. Maar nu de scherts terzijde: Dat congres kan zeker een goede inzet wordenvan de verkiezingscampag ne. Zo'n wapenschouw heeft zijn zeer bijzondere betekenis en er tre den sprekers van gezag op, aan wier woorden heel het land aandacht zal besteden. Eén ding vind ik wel jammer. Dat namelijk het gunstige resultaat van het eenheidsgesprek KVP-KNP nog niet ter sprake kan komen. Ik veronderstel tenminste, dat de Partijraad van de Welter- partij op 9 October zijn beslissing nog niet zal hebben genomen. Er kan dus ook nog geen welkom worden toegeroepen aan de men sen. die zeker niet zonder inner lijke worsteling zich hebben ge wonnen gegeven aan het naam woord van Kardinaal en Bisschop pen. Laten we hopen, dat dit spoe dig gebeuren kan. Was het overi gens wel tactisch juist in het gepu- bliceerde communiqué het voor behoud van goedkeuring door de Partijraad van de KNP te verzwij gen? Ik weet het: het program van deze partij was als het ware beli chaamd in de persoon van de heer Weiter. En nu hij zijn fiat aan het accoord had gegeven, kon men zich moeilijk ernstige oppositie voor stellen. Want een Welterpartij zon der Weiter, dat wordt iets heel an ders. Het ware niettemin juister en tactischer geweest, meen ik, als men ook duidelijk vermeld had, dat bin nen de KNP de democratische spel regels ten einde toe zouden worden gevolgd. Dan hadden we Welter en de zijnen het thans ontstane rumoer wellicht bespaard. Ik ben benieuwd, wat je daarvan denkt. Tot ziens. Inderdaad, het gesprek tussen KVP en KNP kan, wat zijn offi ciële resultaat betreft, op het grote partijcongres der KVP nog niet aan de orde komen. Want pas einde Oc tober komt de partijraad van de KNP bijeen om de grote beslissing te nemen. Het wil nogal wat zeg gen: opheffing van de groepering, die ruim 7 jaar bestaan heeft. Het is dan ook niet te verwon deren, dat er in bepaalde kringen van de KNP enig rumoer is ont staan na de bekendmaking van het gezamenlijke communiqué van KVP en KNP. Behalve het partijbestuur der KNP waren er blijkbaar peen organen dier partij gekend in het verloop der onderhandelingen of in de beleidslijn, die de delegatie zou volgen. Daarom was het zoals jij ook stelt wellicht beter ge weest, als de KNP-delegatie met een had laten publiceren, dat de overeenkomst pas van kracht kon worden, als de partijraad der KNP zijn fiat had gegeven en tot ont binding der partij was overgegaan. Toen de KNP-leiding enige da gen na het gepubliceerde commu niqué dit bericht bekend maakte, waren de moeilijkheden al ontstaan. Ik ben wel erg nieuwsgierig hoe de KNP-partijraad zal reageren. Voor zover ik geïnformeerd ben en ik geloof dat ik de goede bron nen heb aangeboord steunt het gehele partijbestuur de heer Wei ter en zijn mede-delegatieleden. De positie van de heer Welter is bo vendien in zijn partij een heel bij zondere: hij is als het ware de partij. Hij is haar oprichter, hij is haar leider, hij bepaalt haar poli tiek. Men zou dus mogen aanne men, dat zijn woord in de partij raad een beslissende invloed zal hebben. Van de andere kant is het ook zo, dat de KNP een oppositiepartij is, dat zi.i veel elementen heeft aan getrokken die om welke reden dan ook in de contramine zijn, dat zij vele die-hards onder haar leden telt, aan wie elke redelijkheid verspild is. Zo bekeken zou men in die partijraadsvergadering nog wel eens felle discussies kunnen verwachten. En wat zal er gebeu ren als de oppositionele elementen het been stijf houden? Er behoeft maar een vierde deel van de par tijraad tegen te zijn en een voor stel tot opheffing der KNP is ge kelderd. Dit zou voor de heer Wei ter een bijzonder trieste zaak wor den. En het zou natuurlijk te gek zijn als hij dan nog de partij, die hij had willen opheffen „trouw" bleef. Ik blijf het er dus voorlopig maar op houden, dat het gezag van de heer Weiter zijn voorstel zal doen zegevieren. En jij? Voorlopig tot ziens bij de boerenkool met worst op het KVP-congres. t.t. Maar ze marcheerden door, steeds maar kijkend naar die ene ster (die zoveel leek op drie millioen andere), waaronder Baarle-Nassau, het ver zamelpunt diende te liggen. Nou, het lag er nog, toen de Raven-patrouille na twee uur zwoegen en sjouwen be- modderd arriveerde. En het lag er ook nog, toen een half uur daarna de Vlaamse Gaaien binnenfladderden onder het slaken van zegevierende kreten, die verstomden, toen ze de Raven al bezig zagen aan de koffie met koek. Toen kwamen de verhalen los. De één plukte een bosje wortelloof ach ter het oor weg en zei bedroefd, dat het met de BBA toch veel vlugger ging en de ander verweet het kom pas, dat het zich had laten om kopen, of dat er iets met die ster aan de hand was. Vooral vader Dujardin zag de din gen uiterst scherp in. Dat heeft hij geweten, want toen hij in het holst van de nacht zijn logeerbed wilde gaan opzoeken, bleek dit met matras en al door de concurrerende patrouil le te zijn ontvreemd. Het duurde die nacht nogal lang, eer de stilte weer keerde. Maar eindelijk vertrokken de vaders toch ook naar dromenland, met koude voeten en al. Ze roken wel erg naar tabak, aldus moest men constateren, maar het waren verder toch net kinderen. En leuke! De vaders in de geblindeerde auto op weg naar 't punt van „dropping'' mm Een greep gruwelen en overtredin gen jegens dieren, begaan door men sen, over de maanden Juli, Augustus en September 1955. Processen-verbaal werden uiteraard opgemaakt door Dierenbescherming, Rijks- en Ge meentepolitie en Kon. Marechaus see. Katwoude: Half lamgeslagen poes in een sloot geworpen. Steenderen: Tienjarige jongen bond kalkoenkui- kens de vleugels en poten bijeen en wierp de diertjes in een kolk. Hil versum: Poes doodgeslagen. Oude water: Bok onoordèelkundig gecas treerd. Amsterdam: Stok stukgeslagen op een kat en het dier daarna in het water gegooid. Haarlem: Hond doodgeschopt. Meppel: Jonge katten te vondeling gelegd. Maassluis: Schaap op wrede wijze gedood. Mep pel: Broedse kip opgehangen aan een boom. Everdingen: Metselaar liet kraaien in een schoorsteen verhon geren. Tegelen: Vermoeid paard met een riek geslagen. Hilversum: Jonge bok met een stuk koperdraad mis handeld. Weesp: Kat ingesmeerd met terpentijn. Enschede: Levende dieren met huisvuil weggegooid. Voorburg: Paard laten verkommeren in de wei. Baarle-Nassau: Kat met een stuk hout doodgeslagen. Rhenen: Hond aan een boom in een park vastgebonden om ervan af te komen. Amsterdam: Kat mishandeld. Hen gelo: Landbouwer schoot kostbare duiven neer. Tilburg: Paard met een hooivork gestoken. Zandvoort: Hond doodgeschopt. Leidschendam: Konij nen laten verhongeren. (Advertentie) (Advertentie) 4 geneesmiddelen helpen elkaar en... doen dan ook wonderen I De kennis van pijnbestrijding is in de loop der jaren regelmatig groter geworden. Ge leerden hebben vastgesteld waar en hoe pijn ontstaat en zij hebben geleerd pijn te metent Daarna hebben zij kans gezien de werking van één der oudste pijnbestrijders belangrijk te versterken door toevoeging van nieuw ontdekte mid delen. Deze combinatie werkt bij pijnen - en ook bij griep beter dan elk middel afzonderlijk. ff TEGEN PIJNEN EN GRIEP 20 TABLETTEN 85 et. Het bestuur van de Nederlandse bond van kleine zelfstandigen heeft aan de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid een brief gezon den waarin het zegt met schrik kennis te hebben genomen van de berichten, waaruit blijkt dat de zie kenfondsen een nieuwe premieverho ging voor de vrijwillig verzekerden willen doorvoeren. Duizenden kleine zelfstandigen, aldus het bestuur in zijn brief, zullen deze premiever hoging niet kunnen dragen en ge dwongen worden de verzekering op te zeggen. Het bestuur doet een drin gend beroep op de minister om deze premieverhoging te voorkomen. Een organisatie als de B.B. is in tijden van nood, wanneer snel en doeltreffend moet wor den geholpen, onmisbaar. De B.B. is berekend voor haar taak. Uitstekend materiaal is overal in het land aanwezig. Meer dan 160.000 B.B.-ers oefenen geregeld in een stukje van hun vrije tijd. En toch er zijn nog open plaatsen. Op elke twee man is er nog écn nodig Weest U die derde' Vraagt U eens aan het Hoofd Bescherming Bevolking in Uw woonplaats, aan Uw wijk- of blokhoofd wat de B.B. voor U zal doen en wat U in de B.B kunt doen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1955 | | pagina 5