an het Ülagblad NEDERLAND KWAM GISTEREN Imponerend herbegonnen TERUG! TWEE VLUCHTERS OP WEG TEMPERATUUR HOGER DAN IN BROEIKAST I Tourcijfers Tourcijfers „ZO GAAR ALS BOTERKOEK IN BAKBLIK....' Slimme Wout je wéér in groene trui NAC en Willem-II worden beste kanshebbers i V BINDA IS EEN ARISTOCRAA T ONDER DE PLOEGLEIDERS Als uitgehongerde leeuwen in wanhoop En toch blonken Nederlanders uit tweede blad maandag 18 juli 1955 IIZEREN WILLEM (le LANDGENOOT) OP DE ELFDE PLAATS n. a. c. 5 lillem ii 5 p. S. v. 5 eindhoven 5 Voor le keer militair nationaal kampioen schap op de weg M, aangeb. door FO- Markt, Goes. EL, aangeb. door MME, Paul Kruger- en. angeb. door J. RIJK, jk 24, 's Heerenhoek. een inzender uit O. ioor Bakkerij v. d. aat 18, Terneuzen. VLEESWAREN tot >n inzender uit O .Z. Levensmiddelenbe- AERT, Noordstraat, een inzender uit O. )or Bakkerij WISSE, Terneuzen. beschikbaar gesteld RAAL te Roosendaal N, van Restaurant KLEEF, Molenstraat )DERAK, van Café- lORENBEURS, Fen- ibosch. IR, aangeb. door Fa. •REN, Kledingmaga- L, voor een inzender t, aangeb. door Fa. traat 76, Smederij en tikelen. van Boekhandel J. NBURG, Grotestraat een inzender uit de :b. door Brood- en KUYKEN, Grote amsdonksveer. i langeb. door Rijwlel- VERMIJS, Zand- rhout. OTER, aangeb. door en IJSFABRIEK, een inzender uit O. Ioor Restaurant Bar rte Kerkstraat, Ter- ARENAANSTEKER, ENTMEESTER, par- artikelen, Molendijk IEN VAN f 1.50 voor van Schoenhandel Kerkstraat 24, Goes. 'OTLODEN in blik, roductiebedrijf Firma tcademiesingel 2, te TIC WATERSLANG, J. HOOSEMANS- elt en Zaadhandel, reda. NPLAAT naar keuze eb. door Muziekhan- Veemarktstraat 54, 6, Breda. NTENMIK, waarde een inzender uit het den en Altena plus ib. door A. v. DIJK, lolenstraat 25, Dus- BOEMERANGBAL, SREJAART, Afdeling Veemarktstraat 30, AART, aangeb. door B. Jansen, Ooster- Teteringen. IS of SOKKEN, van del en Ronde cor- MSE, Hoogerheide. IDE KOFFIEMELK uze tot f 3.-, voor een VI., aangeb. door N, Axelsestraat 94, JAARTJES 25 stuks, igarenmagazijn v. d. at, Bergen op Zoom. ADERIG PLASTIC door „BEHA" Elec- Ginnekenstraat 31, ■traat, Breda. aangeb. door Chr. nekenweg 79, Breda. IK, voor een Inzen- itraat, aangeb. door itbakkerij KUYKEN, 94, Raamsdonksveer. )N VAN f 2.50 voor eb. door POL DE Dreef 3, Breda. !N, aangeb. door W. NS, Café Sigarenma- ;k 6, Oosterhout. ENTENBROOD van .50 aangeb. door J. lorpsstraat B 68, te ER, voor een inzen- aangeb. door Le- ijf P. MAAS, Noord- EL met inzeepbakje, uit O. Z. VI., aan- v. DIXHOORN, 'erneuzen. [ER, voor een inzen- aangeb. door Le- "ijf E. MAAS, Axel- uzen. aangeb. door Fa. A. eer Hendrikskinde- DE COLOGNE, aan- MHEERE, Drogisterij Sinkel", 's Heeren - FINA MOTOROLIE, BR. DE BAAR, Ser- alweg, Middelburg. aangeb door Si- )E MUNCK, Lange ILETZEEP, aangeb. ,D v. EYSDEN, Kap- idsspecialist, Lange es aangeb. door C. v. traat 78, Breda. RETTEN (50 stuks). C. PENNING (J. jat 1, Breda. (Van onze speciale verslaggever) MARSEILLE, Zondagavond. Nederland was er vandaag weer bij! En hoe. In de voorste gelederen bij aankomst op de im mense wielerbaan hier, waar de vurige Mar seillanen als bezetenen te keer gingen, toen u- cien Lazarides bet sprintduel won van de Span jaard Francisco Alomar, geen onbekende meer sinds zijn prestaties in het begm van de lour, die hem tot ééndags-geletruidrager maakte. Een goede vier minuten later arriveerden Wouter Wagtmans, Darrigade en de Italiaan Barozzi. Te- Dwangarbeiders van de weg! Hoe ongelooflijk juist is deze type- ring Vooral vandaag: de warmste dag tot nu toe in deze Tour. Niet te harden gewoon! Terwijl de Cöte d'Azur. de verleidelijke diep blauwe Middellandse Zee lokte voor een verfrissend bad èn voort zetting van het Zaterdag genoten dolce far niènte, moesten de 92 overgebleven renners (33 pet. was dus reeds naar huis!) al die heerlijkheden aan de honderdduizenden vacantiegangers en week enders overlaten en de racefiets beklimmen in een temperatuur, die de 40 graden Celsius benaderde! Begin er maar aan!! j Staalblauw stond de hemel boven hun hoofden, plotseling weer vol zorg over wat nog te verhapstukken valt. Als een vurige bal hing daar de zon, onbarmhartig haar stralen zendend naar de tob- b.ers, weldra snakkend naar een beetje frisse lucht en smachtend van dorst. We waren begaan met het lot van die 92! Wij volgers in de karavaan, die nog altijd een streepje voor hebben, zeker wat de ravitaillering betreft. Tenslotte staan er langs dé weg genoeg aardige, in lommer weggedoken café'tjes om aan te leggen en even de als leer voelende tong te bevochtigen met Orangeade of een koel wijntje, flonkerend in de schaduw gen de Fransman met de snelle spurt moest onze landgenoot het afleggen, maar Barozzi kon hij van 't lijf houden, zodat een fraaie vijfde plaats zijn deel werd. Wim van Est, tegen het slot van de rit met Woutje uit het peleton weggevlucht, had Stablinsky (NOC) mee gekregen en het was aan de Franse Pool, dat IJzeren Willem de 7e plaats af moest staan; zelf werd hij achtste ge klasseerd. Met twee man onder de eerste tien waren we er dus weer goed bij! Een uitstekend herbegin, dat weer veel narigheid deed vergeten en beloften inhoudt voor de komende dagen. Neem daarnaast die arme kerels op de fiets. De groten staan er wat dat betreft nog het best voor. Zij beschik ken over knechtjes, die voor hun ba zen de nodige lafenis moeten aansle pen (inderdaad aanslepen!) daartoe herhaaldelijk hebben af te stappen (ruineus voor de cadans) en zich dan de ziel uit het lijf dienen te rijden om het „luierende" peleton weer te bereiken. We weten niet wie we het meest zullen bewonderen op een dag als vandaag: de baas, die met het hoofd en de benen de koers moet blij ven besturen, óf deze dienstknechten, die, als ze niet heel gauw zijn, nog ^■schrikkelijk op hun bast krijgen óók Nu werd er aanvankelijk kalm-aan gereden, zodat het allemaal nog al meeviel. Maar desondanks was het nóg zwaar genoeg, want ge moet niet den ken. dat de Tour-organisatoren de kustweg van Monaco naar Marseille hadden uitgekozen om in de beroemde Franse havenstad te komen! Men had voor de zoveelste keer de route via het Esterel-gebergte uitgezet! Het was dus ongelooflijk heet! De Jglinste inspanning kostte verbluffen de transpiratie en dus moést er wel ■ank en als het kon véél aan te pas komen. Maar onderweg stonden nogal wat fonteintjes en de goede bewoners werden barmhartige Samaritanen, toen zij niet scheutig bleken met sproeien de waterslangen en.... het omkiepe- van emmers water boven de puf fende coureurs-meute, onherkenbaar _yaak vanwege het stof, dat spoedig een modder-masker-gezicht vormde. |g Het werd een hel, heus! Minder voor de mannen uit de streek dan bijvoor beeld voor onze landgenoten, die aan vankelijk geen hand uitstaken naar „werk", zoals die andere belusten in Ploegeiiklassemeiit 1. Zuid-Oost (Lazarides, Teisseire en Di Caro) 20.28.52; 2 Spanje (Aio- mar, Ruiz en Poblet) 20.29.40; 3 Noord Oost Centraal (Buchonnet, Sta- blinski en Cohen) 20.30.47; 4 Neder land (Wagtmans, Van Est en De Groot) 20.32.46; 5 Italië (Barozzi, Fantini en Benedetti) 20.33.03; 6 Frankrijk (Daarigade, Gauthier en L. Bobet) 20.34.53; 7 lie de France (Ba- rone, Siguenza en Dacquay) 20.37.52; 8 ex aequo; gemengde ploeg (Schnei der, Gau en Pankoke) 20.38.22; België (Van Genechten, Ockers en Adriaens- sens) z.t.Zwitserland (Huber, Kü- bler en Clerici) z.t.; 11 West (Ruby, Quentin en Colette) 20.41.05; 12 Zuid West (Bergaud, Dupré en Gay) 20. 46.26; 13 Engeland (Robinson, Hoar en Krebs) 20.8.23. Klassement voor de bergprijs 1 Gaul 51 p. 2 Gelabert 31. 3 Loui- son Bobet 29. 4 Brankart 19. 5 Sco- deller 18. 6 Foranara 17. 7 Coletto 14. 8/9 Astrua en Nolten 11 p. Algemeen ploegenklassemen 1 Frankrijk 190.43.10, 2 Italië 191, 11.14, 3 Noord Oost Centraal 191.31. 29, 4 België 191.59.28, 5 Spanje 192. 20.32, 6 West 192.36.09, 7 Zwitserland 192.39.47, 8 Nederland 192.51.59, 9 Zuid Oost 192.55.11, 10 Gemengde ploeg 193.15.38, 11 lie de France 194.15.58. 12 Zuidwest 194,25.03, 13 Engeland 195.56.57. Puntenklassement 1 Wagtmans 169 p. 2 Poblet 170 p. 3 Kübler 172 p. 4 Van Est 190 p. 5 Bauvin 192 p. 6 Ockers 202 p. 7 Rol land 218 p. 8 Schneider 263 p. 9 Monti 291 p. 10 Fantini 306 p. 11 De Bi-uyne 322 p. 12 Fornara 350 p. 13 Barnkart 353 p. 14 Vitetta 365 p. 15 Impanis 379 p. 16 Darrigade 382 p. 17 Van Ge nechten 386 p. 18 Lauredi 390 p. 19 Astrua 400 p. 20 Louison Bobet 431 p, De prijs voor de strijdlustige ren ner in de tiende etappe is toegekend aan de Spanjaard Alomar: hij kreeg 61 punten. Daarna volgden Lucien Lazarides met 30 punten en Buchon net met 10 punten. Best bericht over Gerrit Voorting MONTE CARLO, Zaterd.avond. (van een speciale verslaggever) Na de verslagenheid over het ongeval, dat Gerrit Voor ting overkwam en de teleurstel ling welke de etappe Briangon- Monaco veroorzaakte, was er op de rustdag in Monte Carlo weer een opgewekte toon te be luisteren in de gesprekken met de overgebleven Nederlandse renners. De grote verrassing was, dat verzorger Louis Guer- lache een dag eerder dan men verwachtte teruggekeerd was rut Albenville, waar Gerrit Voorting verpleegd wordt. Guerlache kwam 'met goed nieuws. Uit de verklaring van de behandelende geneesheer bleek, dat de breuk in het rech terdijbeen niet zo ernstig was als men aanvankelijk had ge meend. Gerrit is over de schrik heen; hij eet en slaapt goed en hij heeft geen koorts. Als alles goed gaat, mag hij waarschijn lijk over 8 dagen, ALLEENper trein naar Nederland reizen. Wel staat vast, dat er, zeker de eerste drie maanden, van fiet sen niets kan komen. Tijdens de Zaterdag gespeelde wedstrijden om het voetbalkampioenschap van Nederland heeft geen der vier gegadigden zich beslissende winst kunnen veroveren. De meest serieuze gegadigden (NAC en Willem II) stonden elkaar slechts een 22 gelijkspel toe en stormen dus nog steeds naast elkaar voort. P.S.V. en Eindhoven brachten het evenmin verder dan een 11 gelijkspel. Zij zijn daardoor gevaarlijk ver achterop geraakt. De beslissing zal echter pas Woensdag vallen De stand luidt thans: EOBIC, Tourwinnaar in 1947, werd gisteren tot opg*ve gedwongen. Voor de kleine Breton, die aan alle ron den van Frankrijk na de oorlog heeft deelgenomen, negen in totaal, 1 was de Tour 1955 afgelopen. Hij was de laatste jaren minder gelukkig. Ook in 1953 en ook het vorig jaar heeft Robiv de wedstrijd niet uit gereden door ongelukkige valpar tijen, een keer in de Alpen, de an dere maal in de Fyreneen. LOUISON BOBET blijft voor mij de grote favoriet van deze Tour de France", verklaarde Fausto Coppi, die in Marseille in het wielerbaan-' programma reed, tegenover een on- I zer verslaggevers nadat hij Bobet I hartelijk had begroet. „Bobet ge- I bruikt zijn verstand", oordeelde de I Italiaan. I IN MONTE CARLO was het Zater- I dag nog nooit zo warm geweest, I zover de Monegasken zich kunnen I herinneren. Iedereen, die maar even I kon en natuurlijk óók de Neder landse renners, die van de rustdag I genoten, ontvluchtten de stad om I a_n 't strand verkoeling te vinden DE NEDERLANDSE renners moch I ten, bij wijze van uitzondering I even gaan zwemmen. Het was I een koddig gezicht, Hein van I Breenen, tussen talrijke badgas' I ten met hun fraai gebronsde Ri- I vièra-huidskleur in een zwem- I broek te zien rondstappen met I twee zeer donkerbruin gebrande armen en benen en verder blank als een lelie. GROOT heeft v- Breenen vS "f4 £ijn valpartijen op de I acht ion e£ e. Turbie- ..I" die spook- I rode rot uvan de Cians met de I telde nl h„alde h« miJ in", ver- F in grootse itreed wat noemt I tüe het vj.t en Yerwaardigde mij, mlt gdn hliv MrZlchtiger indeed, met geen blik. Maar 100 meter ver der, in een scherpe bocht, haalde ik hem weer in, want Heintje lag plat op zijn buik op de grond het begin van deze tiende étappe. La ter op de middag zou er nog zwaar werk genoeg te doen zijn en teveel van hun geestkracht en energie worden gevergd, want het was bepaald, dat alles in het werk zou worden gesteid om de teleurstellende resultaten dei twee voorgaande dagen trachten te doen vergeten zo mogelijk de posities van onze beste twee: Wagtmans en van Est in een schoner daglicht te stellfn. Zij bleven dus het oog onafgebro ken op die mogelijkheden gericht rustig tussen de wielen. Geen kracht verspilling meer, ook al niet met het oog op het uiteindelijke doel: trachten over veertien dagen Nederland met het overgebleven halve dozijn in Parijs binnen te rijden. Onder de gegeven omstandigheden reeds een opgave van jewelste. Na de beklimming van de Esterel („slechts" ruim 300 meter hoog, maar meetellend voor het bergklassement) bleef het peleton nog practisch geheel compact. Totdat Lucien Lazarides en Alomar er vantussen gingen, op zoek naar Buchonnet en Darrigade, die reeds eerder waren „gegaan". Toen dat gebeurd was en Wagtmans en van Est de kans schoon zagen, glipten zij op hun beurt onder de „bewaking" weg en kwamen spoedig onder stoom. Af wisselend volgden nog enkelen dit voorbeeld, o.m. drie Italianen: Baroz zi, Fantini en Benedetti (goed door Binda bekeken en vanwege het ploe- genklassement van gewicht). Velen in de karavaan meenden, dat Wilm van Est, nu tezamen met Wou ter, weer een opzienbarende „stunt" zou gaan uithalen. Het was o.i. ver standig te doen zoals nu is geschied. Zij hielden er een straf tempo in, maar forceerden zich niet. Tenslotte werd tóch bereikt wat in het voorne men had gelegen: zij eindigden in de voorste gelederen en gaven met hun 5e (Wagtmans) en 8e (van Est) plaats het vaderlandse wielerlegioen alweer reden genoeg om tevreden te zijn. Nolten, Hinsen en de Groot finishten in het peleton. Hein van Breenen werd even vóór Marseille door kettingpech achtervolgd en arriveerde ietwat later. Nee, de Dynamietploeg (de naam die Jacques Goddet de Nederlandse equi pe gegeven heeft) is niet dood. Om dat te bewijzen liaalde slimme Woutje de groene trui van Poblet's schouders en klom naar de 26ste plaats op in het algemeen klassement; en IJzeren Wil lem fs geweldig opgemarcheerd; hy staat nu alweer 11e gerangschikt! In Bretagne treurt men om het ver lies van „Hercule" Robic. Het „man netje" probeerde het vandaag nog even, maar het ging niet meer... Arme Robic! En zo gaat dat maar verder.... Etappeklassement 10e étappe 10e etappe: MonacoMarseille (241 km): 1 Lazarides (Z.O.) 6 uur 45 min. 12 sec., 2 Alomar (Spanje) z.t., 3 Buchonnet (NOC) 6.46.36, 4 Darrigade (Fr.) 6.49.55, 5 Wagtmans z.t., 6 Ba rozzi (It.) z.t., 7 Stablinski (NOC) 6.51.17, 8 Van Est z.t., 9 Fantini (It.) z.t. 10 Benedetti (It.) z.t., 11 Schnei der (Gem. pi.) z.t., 12 Teisseire (Z.O.) z.t., 13 Ruiz (Sp.) z.t. 14 Van Genechten (B.) z.t., 15 Barone (lie de Fr.) z.t., 16 De Groot z.t., 17 Gau thier (Fr.) z.t., 18 (Huber (Zw.) z.t. De uitslag van de 10e etappe luidt verder: 19 Siguenza (lie de Fr 6.52.54, 20 Cohen (NOC) z.t., 22 Po blet (Sp.) 6.53.24, 29 Hinsen z.t., 30 ex aequo grote groep renners waar- bij Louison Bobet, Dotto, Forestier Geminiani, Mallejac, Rolland (allen van de Frans-nationale ploeg) en on ze landgenoot Jan Nolten, allen in dezelfde tijd als Poblet 6.33.24. 68 ex aequo een groepje renners bij wie Hein van Breenen. Wout Wagtmans heroverde de eer. ste plaats in het puntenklassement en daarmede de groene trui. Bij het sluiten van de controle wa ren Lampre (Zuid West) en Morales (Spanje) nog niet binnen. Drie ren ners staakten in deze etappe de strijd. Forlini (lie de Fr.), Robic (West) en Botella (Spanje). Alfredo Binda is oud-wereld kampioen wielrennen. Hij is ploegleider van de Azurris. Hij heeft bovendien de zwaarste stem in tal van Italiaanse bedrij ven en fabrieken. Maar nie mand zou vreemd opkijken, als ze hem ook nog politicus gingen noemen. Op de eerste plaats is hij de enige man geweest, die genoeg orde in de meestentijds bijzonder roerige Itali aanse Tour-équipes wist te houden om er klinkende resultaten mee te be halen. Dat is een ongekende ver dienste, want in het hete Zuiden kijkt men niet op een vete meer of minder. Op de tweede plaats heeft hij zijn figuur mee voor het ambt van politicus: Een rijzige aristocraat met een koele blik en een hoog voor- Enkele kilometers voor de finish in Marseille waren Louice Lazari des en de Spanjaard Alomar reeds zeker van de triomf. Aangemoedigd door de mensen langs de weg kon den de vluchters hun voorsprong behouden. Algemeen klassement 1 Rolland 64.44.49, 2 Fornara 63 55.52, 3 Louison Bobet 63.56.22, 4 Gaul 63.56.45, 5 Vitetta 63.58.35, 6 Bran kart 64.00.54, 7 Astrua 64.02.13, 8 Ge miniani 64.03.49, 9 Mallejac 64.09.59. 10 Clerici 64.10.08, 11 Van Est 64.10J 12 Bauvin 64.12.24, 13 Kübler 64.12.38, 14 ex aequo: Gelabert en Quentin 64.13.37, 16 Impanis 64.15.40, 17 Close 64 19.07, 18 Huber 64.19.15, 19 Ockers 64.20.21. 20 Monti 64.21.55. 26 Wagt mans 64.30.43, 43 Van Breenen 65.00. 28, 47 Hinsen 65.05.34, 55 De Groot 65.21.07, 57 Nolten 65.22.08. 55 MARSEILLE, Zondagavond. (Van onze speciale verslaggever) Twee belangrijke feiten zijn uit de tiende étappe, van Monte Carlo naar Marseille, naar voren gesprongen. Jean Robic staakte de strijd en Wout Wagtmans heroverde de groene trui, die de lei der in het puntenklassement mag dragen. Het verschil met Poblet, die thans tweede staat, bedraagt weliswaar slechts één punt (Wagtmans 169 punten, Poblet 170, Kubler 172), maar het bezit van de groene trui gaf de Nederlandse zesmanploeg weer moed, dat viel duidelijk te constateren hier op de wielerbaan. Na het ongeluk met Gerrit Voorting en de zware nederlaag van de ploeg in de tweede Alpen-etappe, had de equipe van Pellenaars onge twijfeld een mentale opfrisser nodig. Men mag wel aannemen, dat deze gevonden is in de herovering van de groene trui. Toen Wagtmans op dertig km voor de finish uit het peleton ontsnapte, tezamen met de Ita liaan Barozzi, klom hij goed tegen het laatste lastige bergje op, de Col de l'Ange. Wim van Est lag vóór hem, maar al spoedig haalden Barozzi en Wagtmans het groepje, waarin Van Est zat, in. Wagtmans en de Italiaan gingen door, over de brede, goed geasfalteerde weg naar Marseille. f en van de broeihitte in de Esterel en het Maures-gebergte met hun wouden propvol kwetterende krekels. Deze etappe gaf uiteraard de arme knechten handenvol werk bij het wa ter halen aan bronnen en pompen, in bistro's en luxe bars en óók in armelijke boerenhuisjes. Pas geser veerde consumpties werden op ter- Pellenaars kwam even naast hem rijden, vertelde aan zijn pupil, dat de mogelijkheid van de verovering van de groene trui er in zat, omdat de (-oi de l'Ange het peleton geheel uit elkaar had gerukt en Poblet en Kü bler niet zo goed „zaten". Op de keien van Marseille „haalde" het tweetal de Frans-nationale Darriga de, die geruime tijd met Lucien La- zarides, Alomar en Buchonnet de lei- n'Jlnhuu i.gehad' °P. een gegeven ogenblik zelfs met méér dan elf mi nuten voorsprong op het door de' versufte peleton. In de sprint won Darrigade vóór Wagtmans en .f1; waarmede onze landgenoot op de vijfde plaats van deze etappe beslag legde precies voldoende naar trui1 Z°U voor de groene Erger dan een broeikast jf de, etappe geweest van de hitte Van de laaiende asfaltdampen der boulevards langs de Cote d'Azur WAGTMANS weer in groene trui rassen van de tafeltjes gerukt, pick nickende vacantie-gangers staarden weemoedig naar de bodem van hun voorraad-mandjes, toen de karavaan voorbij was. Men trachtte de dwangarbeiders van de weg nog wat extra verkoe ling te brengen met fris water uit de tuinslangen, met natte sponzen, met citroenen, met stukken ijs en met alles wat maar koel en dorst- lessend was. Dit was de etappe, waarvan de meer dan 70-jarige verslaggever Gas ton Benac (die op het ogenblik aan zijn 31ste Tour bezig is) na afloop zei: ,,Ik voel mij zo gaar als een boterkoek in een bakblik". Rit-ontwikkeliug simpel WIM VAN EST taaie achtervolging De geschiedenis van deze tiende rit (241 km) is vrij simpel. Bij deze hitte en met de bergetappes van Don derdag en Vrijdag nog in de benen, voelde het gros van de 92 overgeble ven renners er niet veel voor, zich buitengewoon in te spannen. De eer ste die daartoe wel bereid bleek, was Roger Buchonnet, van de Noord Oost Centrale ploeg. Hij ontsnapte kort vóór de beklimming van de Esterel, een col van de derde categorie. Kort nadat hij als eerste de top was ge passeerd, werd hij ingehaald door een „controleur" van Bobet, dit keer Darrigade en voorts de ervaren re gionaal Lucien Lazarides. Het drietal had to eneen voorsprong van ruim een minuut op Bobet, Wout Wagtmans en Daan de Groot cn een kleine twee minuten op een groepje, waarin zich Van Est, Hinsen en Nol ten bevonden. Vele, in vorige ritten afgetobde renners hadden een grotere achter stand en men kon de wanhoop van hun gezichten aflezen. Het was dan ook geen wonder, dat te Marseille bij de finish bleek» dat wederom zes renners de strijd hadden gestaakt! Kort voor de ravitaillering in Les Issambres, op 99 km van de start, won Darrigade de premie ter nage dachtenis van Henri Desgrange, de stichter van de Tour vóór Buchon net en Lazarides. Het trio lag toen 1 1/2 minuut voor de spurtende Span jaard Alomar en bijna drie minuten voor het peleton. Met Alomar samen noteerden zij, gevieren dus, na 133 km, in La Mole, een winst van zeven minuten, welke successievelijk werd vergroot tot ruim 11 minuten. Tussen de ravitaillering in het gloeiend hete Toulon en de Col de l'Ange op 217 km van de start, moest het viertal vluch telingen enig terrein afstaan. Mis schien kwam dat wel een beetje door de duizenden over-enthousiaste wie- lerlieïhebbers, die de renners alle maal tegelijk water, limonade of bier wilden aanreiken en daardoor vrijwel de weg versperden. Inmiddels waren Van Genechten, Ruiz en Barozzi uit het peleton weggelopen, gevolgd door Wout Wagtmans, in een poging om de groene trui te heroveren op Po blet, op wie hij zesten punten achter stond. Met Barozzi samen nam hij tenslotte de leiding van de jacht op de vier weglopers. Darrigade was gelost op de laatste heuvel en Bu chonnet op de keiweg, die naar Mar seille voerde. In het vrij druk bezochte stadion van de wereldhaven en fabrieksstad, won de geroutineerde Lazarides het sprintduel van Alomar. Buchonnet kwam alleen binnen met 1 minuut en 20 sec. achterstand en met 4 1/2 minuut achterstand het drietal Darri gade, Wagtmans, Barozzi, dat in deze volgorde over de streep ging. De vijf de plaats dus voor Wout in deze rit en daardoor één punt minder dan Po blet in het totaal klassement. Een punt, voldoende voor de herovering van de groene trui. hoofd. Een man, die nimmer t>zijn emoties verraadt. Een „seigneur" in de ware zin van het woord. APARTE VERSCHIJNING Als zodanig is de heer Binda een aparte verschijning. De ploegleiders in de Tour wensen er in de regel niet om te liegen en ze spuien hun instructies dan ook als werkende vul kanen. Maar juist de man van wie men het heftigste vuur kan verwach ten - is hij Italiaan of niet - zit waardig en kalm ïn zijn auto. Zijn bevelen klinken zacht. De glimlach wijkt niet van zijn gezicht als zijn coureurs openlijk revolteren, of als de pech hard toeslaat. Binda weet, dat al deze dingen tot het wielervak behoren. Hij aanvaardt ze dus op precies de zelfde manier als successen. Het heeft er alle schijn van, dat Alfredo Binda, de groot-zakenman, het leiden van Azurris beschouwt als een buitenissige liefhebberij. Andere rijken verzamelen dure postzegels of gaan op groot wild jagen. Binda leidt de Tour-ploeg. Hij betaalt voor dat genoegen uit eigen zak. Alle reis- en verblijfkosten, die hij in de Tour maakt, kunnen worden afgeschreven van zijn bankrekening, een uitgebreid bedrag met veel cijfers. Hij rijdt zelfs in een eigen auto. GROOT VERLEDEN DAAN DE GROOT derde Nederlander Men fluistert, dat Alfredo Binda de meest imposante figuur uit de hele wielergeschiedenis is. Hij gaarde rijk dommen als formaat-coureur in de jaren 1926-1933, investeerde die in verschillende fabrieken en gebruikte zijn hersens zo goed, dat hij hoe langer hoe rijker werd. Men be schouwt hem zelfs als een groter man dan Henri Desgrange, die toch de Tour „maakte". Als coureur was deze Henri veel kleiner, al staat zijn naam wel op de erelijst van het uur record. Binda is thans weer met zijn ex-" clusief pleziertje bezig. Hij leidt zijn ploeg met vaste hand, nog zonder overdadig vertoon, maar bij de eerste kans gereed om toe te slaan. Dan zal zijn zachte stem klinken en de Italiaanse Tour-renners zullen atta queren met alle toewijding, die ze voor hun vreemde meester voelen. Zaterdag 23 Juli a.s. zal op een par cours van 51 kilometer Woerden - Noorden Nieuwkoop Bodegra ven, dat driemaal gereden moet wor den zodat de totale afstand 153 kilo meter bedraagt, het officieus militair kampioenschap van Nederland op de weg worden gereden. De wedstrijd wordt georganiseerd door de Woerdense Wielerclub „Arie van Vliet", onder de auspiciën van de K.N.W.U. en in samenwerking met de militaire instanties. Het geldt hier een proef. Indien deze slaagt, zal in de volgende jaren een officiële titel aan de wedstrijd worden verbonden. DE BESTUREN van Feyenoord en Emma zijn tot overeenstemming ge komen in zake de overgang van Cor van der Gijp naar Feyenoord. Het contract zal dezer dagen worden getekend. NEDERLAND heeft de landenwed- strijd te Parijs tegen Frankrijk met 33-54 punten verloren. Ons polo- zeveqtal boekte een 40 zege. DE HAGENAAR Hordijk heeft giste ren in Amsterdam de titel van Ne derlands degenkampioen behaald. Van Kregten, eveneens Den Haag werd tweede. DE GROTE PRIJS van Engeland is gewonnen door Stirling Moss GB met Mercedes. De twee andere leden van het Mercedesteam, Fangio en Kling, bezetten resp. de tweede en derde plaats.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1955 | | pagina 5