c vrouwenspiegel7»F1
G
eneratie van
patiënten
Zenuw-
awuoflv
EEN BIJZONDERE KUNST
O
m
Ook Duitse ontwerpers volgen
de A- en H-lijn
4-+-t- 4-+4-++
W einig verandering
de schoenenmode
Wacht op de sleutelj
Franse scholieren te laat naar bed
Op de schoolbanken gekweekt
Geen tijd voor ontspanningJ
BOEKEN
DE VROUW
Dame ...- jet
wat is dat
Is er iets toe vandaag
„Proffin" naar
Griekenland
[KVK.
|;vr.
EgebT
|\'GEB.
{toren
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JUNI 1955
9
N!hL
var?
Watteauhak een
hak gezet
Fruit een waardig besluit
Nieuwe behandeling
van borstkanker
pmeen-
I West-
Ie dat
Imeen-
fcr 1954
par-
I.Berm-
I de Sta-
>oedge-
I 24 Mei
lafd., en
1 e olan
Jemeen-
|ge ligt,
Jan des
lot 12,30
f,s van
I, uitge-
■s alleen
19,00 uur
larg, 17
559-0
ïl!<
Staling)
1 0.80
bt. Voor
In deze
1 ct. Bij
gelijke
derde
^eld be-
of lees-
regel.
vraagd ia
|2rpen.
I Werkster
■Lchtingen:
Izoom.
Iiagd, o.a.
Iristal, ko-
lor werpen,
Itoelen en
en tafel-
I'. Jansen,
|36 Breda.
-1W motor
|jke prijs.
Dagblad
gesloten
lin prima
f-zoek toe-
no. 732,
list.
(op pekin-
>n dwerg-
60 Til-
6737
Ib.M., met
1 H. Jager,
j Geertrui-
(621.
li ledikant,
l:iken was-
marmeren
geschikt
shippers, 1
regulator
Ir. Axelse-
zee ben.-
Iiiten (bos)
J. J. v.d,
's Gra-
6717
113.000, ge
ding, grote
pr. Make-
Co„ Nw.
Ba. 6485
Engelse Li-
i groene le-
in gebruik
Ie p. fl. 1,90
lift 90, Mid-
p-anse land-
f 1,93. Fa.
■Wijnhandel,
1 Middelburg
(van onze Parijse correspondent)
alleen de Ne
derlandse scholie
ren zijn overbelast met
huiswerk. In Frankrijk
is het zo mogelijk nog
erger: al in de derde
klas van de lagere
scholen zeulen de jon
gens en meisjes met
zware boekentassen
omdat ze bergen huis
werk meekrijgen. Op
de middelbare scholen
is het zo erg, dat de
dagbladpers in het ge
weer is gekomen. Aan
gezien ook Marianne de
„kunst van de commis
sie" heeft ontdekt is er
zo'n college benoemd.
Verwacht wordt, dat 't
eollege verandering in
de onmogelijke toe
stand zal voorstellen.
Achter de wolken
schijnt dus de zon
7odra de kinderen op 't lyceum ko-
L- men is 't gedaan met hun vrije
tijd. Deze scholen beginnen gedeel
telijk reeds om acht uur en duren
voort tot half vijf. De meeste leer
lingen blijven dan tot zes uur, half
zeven en zeven uur op de huiswerk
cursus". Maar daarmee zijn ze nog
niet klaar. Een intelligente en se
rieuze leerling moet 's avonds thuis
ook zijn boeken en cahiers weer open
slaan. Het wordt van jaar tot jaar
erger. Al in de derde klas hebben
ze huiswerk tot tien uur, half elf
's avonds, een deel van de Zondag
moet worden opgeofferd en eveneens
een deel van hun vrije Donderdag.
Men kent hier niet het Nederlandse
systeem van de vrije Zaterdag- en
Woensdagmiddag. Daarentegen is
men iedere Donderdag de gehele dag
„vrij". Iets van die overbelasting
wordt goedgemaakt door een (te)
lange zomervacantie. Want begin
Juli krijgen de ouders hun kinderen
voor drie, lange maanden thuis.
Men zou echter liever deze zomer
vacantie een maand willen inkorten,
om zodoende minder huiswerk te
moeten geven.
Maar nog fiiet alle Instanties wil
len tot deze voor Frankrijk revolu-
iionnaire maatregel besluiten. Vrij
wel alle ouders moeten nu consta
teren, dat hun kinderen nagenoeg
niet meer over vrije tijd beschikken,
noch voor ontspanning, noch voor
godsdienstonderwijs, noch voor de zo
noodzakelijke rust.
LAAT SLAPEN
Het „laat gaan slapen" is voor
wat de kinderen betreft in Frankrijk
bijna een slechte gewoonte gewor
den, waaraan beslist niet alleen het
schoolprogramma schuldig is. Zowel
in Parijs als op het platteland is
het min of meer normaal als kleine
mannen van vijf en zes jaren pas
om tien uur en later) naar bed
gaan. Maar als de kinderen op een
middelbare school studeren is het
laat naar bed gaan noodzakelijk ge
worden. De federatie van Verenigin
gen van ouders is momenteel doende
hieromtrent betrouwbaar cijfermate
riaal te vergaren. Meer dan de helft
der kinderen moet ook 's Zondags
nog huiswerk maken en wel geduren
de twee tot drie uren.
De vraag „Hebben Uw kinderen
's avonds tijd om een beetje te le
zen of te spelen" werd door 55 pet.
der ondervraagde ouders ontkennend
beantwoord. Kinderen van acht jaar
bleken in de regel niet voor negen
uur naar bed te gaan; kinderen van
veertien kunnen niet voor tien uur
gaan slapen en de leerlingen van de
hoogste klassen van de middelbare
scholen zien geen kans om voor elf
uur in hun bed te komen. Opmer
kelijk is het, dat hierbij kwam vast
te staan, dat meisjes vrijwel steeds
een half uur later naar bed gaan
dan jongens.
Inmiddels zijn ook de Franse art
sen in het geweer gebracht: ze be
weren, dat de Franse kinderen slaap
te kort komen, omdat hun studiepro
gramma is overbelast en dat er een
generatie zenuwpatiënten dreigt op
te groeien.
KEERZIJDE
Over het Franse onderwijs is ove
rigens ook veel positiefs te vertel
len, want het is beter, moderner en
vooral veel goedkoper dan veelal
wordt aangenomen. De lagere scho
len met uitzondering der kerkelijke
scholen - zijn geheel gratis. Ook de
leermiddelen worden gratis verstrekt.
Misschien lopen wij in Nederland iets
voor op het gebied van rekenen en
aardrijkskunde, maar daar staat te
genover, dat het Franse leerpro
gramma veel meer aandacht be
steedt aan de cultuur in het alge
meen. Knapen van acht en negen
jaar citeren de grote, Franse dich
ters. Welke Nederlandse scholier van
acht jaar kan iets over Vondel of
Brederode vertellen?
Voor het eerst naar school
Zoals overal ter wereld, betekent
dit ook bij ons een avontuur
De Franse moeders hebben echter
gegronde redenen om haar spruiten
met bezorgdheid naar school te zien
gaan.
Bjj H. Nelissen, Bilthoven 't Groeit
Antwerpen is het boek van Hilda
Graef Edith Stein" in een Neder
landse bewerking verschenen, 't Be
treft hier de zakelijke, maar daarom
niet minder ontroerende biografie
van één der grootste vrouwen van
onze tijd.
Edith Stein, die- in de oorlog in
een concentratiekamp is omgekomen,
vond als bewust-levende vrouw haar
weg uit het Jodendom naar de Kerk
van Christus. Zij werd Carmelites
en uit deze tijd stammen de meeste
van haar wijsgerige overpeinzingen.
Doch behalve filosofie was zij ook
martelares. Het onmenselijke lijden
in het vernietigingskamp aanvaardde
zij als een noodzakelijk „aanvullend"
Jijden dat tot de uiterste consequen
ties wordt volgehouden. Het is een
Christelijke voltooiing van het Jo
dendom. Hilda Graef heeft voor dit
royaal uitgegeven boek het biogra
fisch materiaal verwerkt, dat zij
vond in een boek van de hand van
de vroegere novicenmeesteres van
Edith Stein.
Het boek laat zich niet lezen als
een roman, hoewel men door de
strakke vormen heen, de levende
Edith Stein kan herkennen, doch voor
hen die zich in het leven en de denk
wijze van één der opmerkelijkste
vrouwen van onze tijd willen verdie
pen, zal dit geen bezwaar zijn.
ANITA.
Sheed en Ward in Antwerpen ver
rasten ons weer met een nieuwe ro
man voor vrouwen en opgroeiende
meisjes. Anita" is de titel van dit
rijk-geillustreerde boek van Carol
Beke. Twee zusters, een in zichzelf
gekeerd onderwijzeresje en 'n lucht
hartig jong dametje komen tot een
nieuw begrip en nieuwe liefde voor
elkaar, door toedoen van het doch
tertje van de oudste zuster. Dit is
vooral een eerlijk boek, eenvoudig
van intrige en bekoorlijk. Het is in
«en keurig kleedje gestoken.
afc**
Op de vierde interlederbeurs heeft
de lederbranche laten zien, waartoe
zjj In staat is. En dat is op het
ogenblik niet gering, want alleen de
schoenfabrieken al produceren op
het ogenblik niet minder dan 25.4
millioen paar per jaar. Dan is er
nog de tassen en lederwaren indus
trie, die ook een formidabele hoe
veelheid huiden weet te verwer
ken.
(Advertentie)
Mn het'sportl/ spionnetje
zagen wij een leuke „schouder
omhulling" bij een strapless „Co
quette" plastron. Een grote drie
hoek met afgeronde punten van
twee lagen organdie had rondom
een brede geplooide strook van
hetzelfde materiaal. Losjes om de
schouders geslagên en met een
aardige clip bij elkaar gehouden is
dit een heel aantrekkelijke schouder
bedekking voor de meestal wat
koelere avond. Leuk gekleed zijn
Baat echter nauw samen met een
uerzorgd figuur. Daarom raden wij
een Sportypanty of step-in
w°nt niet voor niets is
'in-- 'iet °frc van éléganie.
merk'1 met inaenaa^ „Sporty"
duidelijk dat de Nederlandse schoen
fabrikanten het durven opnemen te
gen hun buitenlandse collega's wat
betreft de kwaliteit, snit en model
van hun product.
In totaal waren er 153 exposanten
met 310 inzendingen afkomstig uit
11 landen.
Er is nauwelijks een probleem
dat zo moeilijk op te lossen is als
de vraag: wat een dame is. En wan
neer men wil trachten die vraag
te beantwoorden bevindt men zich
op behoorlijk glad ijs.
Een van de oude definities, dat
een dame geen dame meer is als
ze gaat werken, geldt al lang niet
meer. Als ze „lichamelijk" werk
gaat verrichten, zeggen sommigen
nu. Als ze geen mooie lange nagels
meer kan hebben. Maar dat gaat
niet op, want een niet-werkende
„geen-dame" wordt door lange na
gels, zelfs als ze rood gelakt zijn,
nog geen dame, maar integendeel
door die nagels nog meer „geen
dame". Een tegenstelling luidt zelfs,
dat een werkelijke dame zelfs licha
melijk werk kan verrichten zonder
op te houden, een dame te zijn.
Wanneer een dame dus geen dame
meer is als ze lichamelijk werk
verricht is ze er nooit een geweest.
Als we, omgekeerd, proberen te
verklaren wat „geen-dame" is,
staan we voor dezelfde complicaties.
Met een vrouw, waar tegen men
zegt dat ze geen dame is, valt niet
meer te praten. Maar een dame,
die er prat op gaat een dame te
zijn, is geen échte dame. Nog eer
der is een „geen-dame", die dat
zelf toegeeft dat ze geen dame is,
een soort dame. Het vleugje koket
terie, dat een dame er toe brengt
te zeggen dat ze geen dame is, doet
aan haar dame-zijn geen afbreuk.
Hoe meer een vrouw een echte
dame is, des te minder lijkt ze er
op. Maar hoe meer een vrouw op
een echte dame lijkt, des te hope
lozer zal zij altijd geen-dame blij
ven. En hoe minder een dame op
een dame lijkt, des te zekerder ~al
ze' altijd een echte dame blijven.
We wissen ons het zweet van het
voorhoofd. Hét begrip wankelt voor
onze ogen en verdwijnt op het mo
ment dat het te voorschijn komt.
Stel u voor, dat een man een
bekende dame tegenkomt. Nee
een bekende dame is geen dame.
Dus: stel u voor, dat een man een
hem bekende dame tegenkomt en
verzuimt te groeten. Dat kan ge
beuren. De dame herkent de man,
maar groet ook niet en is gekrenkt,
want de heer hoort het eerst te
groeten. Ze is gekrenkt en dat komt
omdat ze een minderwaardigheids
complex heeft.... en daardoor wordt
ze tot „geen-dame" gestempeldDe
echte dame groet onbevangen het
eerst, als dat haar zo uitkomt. Een
echte dame kan zich alles permit
teren ze kan ook een heer als
eerste groeten. De ps<wdo-dame
klampt zich zo vast aan de gebrui
ken, omdat ze anders uit haar rol
zou vallen.
Nog een laatste poging, het pro
bleem toe te lichten. De stelling:
een dame maakt geen lawaai. Dat
is wel een negatieve stelling, maar
er zit iets in. Het is natuurlijk
overdreven om te zeggen, dat er
altijd een dame in de buurt is als
ergens geen lawaai wordt\gemaakt.
Maar waar een dame is, wordt geen
lawaai gemaakt. Als een vrouw la
waai maakt, is ze geen dame. Dame
zijn en lawaai sluiten elkaar uit.
Dat staat vast. Ook als een dame
een woest keffend schoothondje
heeft, zonder dat dit haar stoort,
is ze geen dame. Als ze haar radio
zo hard aanzet, dat haar buurman
er gek van wordt, is ze er ook geen,
want dan ontbreekt het haar aan
zenuwen en tact.
Inmiddels geloven we ineens, de
oplossing per ongeluk gevonden te
hebben, toen we schreven „dan ont
breekt het haar aan zenuwen en
tact". Zouden dat niet de kenmer
ken van de échte dame zijn? Een
fijnbesnaard zenuwgestel voor
zichzelf en ten opzichte van ande
ren en tact? Héél veel tact?
Nog steeds is de invloed van Dior's H-lijn niet ver
dwenen. Deze manifesteert zich in de vele box-coats
box-suites en niet geaccentueerde tailles. Zijn A-lijn
beinvloedt de mode zo mogelijk nóg sterker. D.w.z.,
hoofdzakelijk in de vorm van de „sweater-lijn". De H-
lijn leent zich het best voor meisjes onder de twintig
jaren, terwijl- de A-lijn wordt geprefereerd door dames
bóven die leeftijd.
Dit komt wel zeer goed tot uiting in de collectie van
Hubert de Givenchy. Zijn collectie box-suites is speci
aal bedoeld voor de zéér jonge meisjes, waar hij trou
wens bij voorkeur voor ontwerpt en die voornamelijk
Maar confectionnair of couturier,
het doet er weinig toe: hoe verder
verwijderd van Parijs, hoe groter
de belangstelling voor de Parijse mo
de. Eenieder heeft natuurlijk zijn ei
gen opvatting over de nieuwe lij
nen. Duitse ontwerpers zien deze an
ders dan de Italiaanse, terwijl ook
de Amerikaanse en de Nederlandse
ontwerpers hun eigen mode-opvatting
hebben. Welke opvatting men echter
ook mag huldigen, zeker is, dat de
nieuwe modelijnen zeer afhankelijk
zijn van de stoffen, Het effect van
de H.-, of A-lijn wordt bepaald dooi
de kwaliteit van de verwerkte stof.
Wollen stoffen in alle uitvoeringen,
behoren ook in Duitsland tot de
meest „elegante" materialen, hoe
wel deze hier wat schaarser zijn,
dan bijv. in Engeland of Italië, waar
het a.h.w. vanzelf spreekt, dat een
goed costuum, een elegante mantel,
of een geklede namiddagjapon van
een mooie wollen stof moet zijn ver
vaardigd. In Engeland behoort de
wol tot de nationale producten en
ook Italië (speciaal Noord-Italië),
heeft een belangrijke wolindustrie.
Het is voor een mooie A-lijn be
slist noodzakelijk een goede kwaliteit
wol te gebruiken. Vooral de zeer
dunne wollen materialen lenen zich
bijzonder goed voor wijd-vallende
rokken, en in het bijzonder voor
plooien en plissées, die met een band
of ceintuur rond de heupen worden
bijeen gehouden.
Bekijken we de tekeningen, dan
zien we. dat de Duitse opvattingen
inzake de A-lijn wel hemelsbreed
verschillen met die van de Franse
ontwerpers.
Het model van Gehringer Glupp
werd uitgevoerd in vederlichte tweed.
Hier wordt de A-lijn gevormd door
een zeer laaggeplaatste taille, waar
onder de zakken werden geplaatst.
Schwabe brengt de A-lijn door een
dubbel rugpand, dat enigszins doet
denken aan de voormalige pelleri-
nes. Langharige wollen flausch is de
stof van deze zeer modieuze mantel,
Schwichtenberg en Staebe-Seger
staan eigenlijk het dichst bij de op
vattingen van Dior. Schwichtenberg
gebruikt wollen fantasiestof voor een
van stolpplooien voorziene rok en een
jasje, dat een absolute A-lijn ver
zijn clientèle vormen. Dior daarentegen, telt vooral de
vrouw van de „arrivé" onder zijn clientèle. De vrouw,
die meestal niet jong meer is, maar die véél geld aan
haar garderobe kan besteden. Voor haar is de A-lijn
bedoeld. De A-lijn, die door ingenieus gevonden plooi
en, plissées, klokken, door een band of ceintuur rond
de heupen, de breedte van deze heupen dikwijls kan
verdoezelen. De niet-getailieerde sweaterlijn, die barm
hartig de te brede taille maskeert, dat is de A-lijn voor
de confectionnair, die zijn creaties tegen een redelijke
prijs in de handel kan brengen.
toont door de fantasie, die bij de
zakken werd aangebracht.
Wollen ottoman gebruikte Staebe-
Seger voor zijn costuum, dat bestaat
uit een mouwloze japon, welke van
af de taille is doorgeknoopt en een
jacket, waarvan de sluiting met de
rok correspondeert. De uitlopende
rok is bij dit geheel interessant.
Eenvoudig, doch chic en de Franse
opvattingen van de mode het meest
nabijkomend.
Het toetje vormt een
waardig en gewaardeerd
besluit van vele van on
ze warme maaltijden.
Met een beetje fan
tasie en goede wil vindt
U tal van verrassende
variaties, vooral als U
zich richt naar de
voortbrengselen van
het seizoen.
Daarom zal in de zo
mer in de eerste plaats
vers fruit een belang
rijke rol spelen.
Vruchten al of niet
in combinatie met een
melkgerecht opgediend,
geven door hun frisse
smaak en vrolijke kleur
een zomers tintje aan
elke maaltijd.
En hebt U wel eens
nagedacht over de mo
gelijkheden, die het ijs
je als dessert biedt?
Kersendessert.
250 g kersen, 3/4 1. wa
ter, 50 g (4 eetlepels)
griesmeel, ongeveer 75
g (5 eetlepels) suiker,
citroensap of -schil, 1/2
theelepel kaneel, 1/4 1.
melk, een eetlepel cus-
tardpoeder, 10 g (1/2
eetlepel) suiker.
De kersen schoonma
ken, wassen en ontpit
ten. Kersen en water
aan de kook brengen
met een weinig citroen
sap of -schil. Griesmeel,
suiker en kaneel door-
eenroeren en onder roe
ren bij de kersen strooi
en. Het geheel nog vijf
minuten zachtjes laten
doorkoken. De eifroen-
schil verwijderen. Het
gerecht op smaak afma
ken, overdoen in een
schaal en laten afkoe
len.
Van melk, custard-
poeder en suiker een
vanillevla koken. De
ze onder af en toe roe
ren laten afkoelen en
apart bij de kersenvla
geven of deze er mee
bedekken.
Aardbeienmuesli met
yoghurt.
30 g (4 eetlepels) ha
vermout, 1 kopje water
250 g aardbeien, 1/2 1.
melk-yoghurt, ongeveer
100 g (6 eetlepels) sui
ker.
In een grote kom de
havermout een dag of
nacht weken in het wa
ter. De aardbeien
schoonmaken, wassen
en ongeveer een kwar
tier voor het 'gebruik
met suiker bestrooien
De yoghurt door de ge
weekte havermout roe
ren en met suiker op
smaak afmaken. De
aardbeien voorzichtig
er door mengen.
Rabarberschuimvla
1/2 kg rabarber, een
kopje water, 2 eieren,
20 g (2 eetlepels) mai-
zena, ongeveer 150 g
(9 eetlepels) suiker.
De rabarber schoon
maken in stukken snij
den en in het water
gaarkoken. Het groot
ste deel van de suiker
door de rabarber roe
ren. Inmiddels de eieren
splitsen in dooier en
wit. Het eiwit zo stijf-
kloppen, dat 't in pun
ten blijft staan. Op het
laasts een paar lepels
suiker meekloppen. De
dooiers met de maizena
cn een lepel suiker tot
een luchtig papje roe
ren. Dit van 't vuur af
door de rabarber men
gen en weer een paar
minuten verwarmen.
De rabarbermassa
voorzichtig bij kleine
porties tegelijk door
het eiwit mengen, tot
dit er gelijkmatig door
verdeeld is. Het geheel
in de pan terugdoen en
even zachtjes door en,
door warm laten wor
den. De vla overdoen
in een schaal en laten
afkoelen. Desgewenst
gehalveerde geconfijte
kersjes of verse vruch
ten ter garnering er op
leggen.
In San Fransisco heeft men een
nieuwe behandeling voor borstkan
ker gevonden. Men heeft daar als
volgt geëxperimenteerd. Na het ver
wijderen van het kankergezwel in
de borst is men overgegaan tot ova-
riotomie, d.w.z. het verwijderen van
de eierstok. Daarna heeft men de
adrenaalklieren naar een andere
plaats in de buikholte overgeënt. het
geen uitstekende resultaten schijnt te
hebben opgeleverd. Het ziet er naar
uit, alsof de 11 patiënten bij wie men
deze operatie heeft gedaan veel be
tere levenskansen hebben.
Men heeft hierbij als volgt gerede
neerd: de lever elimineert kanker
verwekkende hormonen uit het bloed
De ovaria produceren nu juist der
gelijke hormonen. De adrenaalklie
ren eveneens. Deze laatste worden
nu van hun normale positie boven
de nieren verwijderd en zo geënt,
dat ze zich in de buikholte komen
te bevinden op een punt vanwaar
ze hun afscheidingsproducten kunnen
lozen in het bloed dat rechtstreeks
naar de lever vloeit.
Veel Nederlanders zullen liet be
treuren, dat prof. dr. Sophie An-
toniades binnenkort ons land, waar
zq 25 jaar woonde, zal verlaten.
Zij doceerde in Leiden Griekse
taal en letterkunde van de oud-
Christelijke, de Byzantijnse en, de
nieuwere tijd.
Op 25 Mei heeft Koning Paul van
Griekenland de benoeming van prof.
Antoniades tot directrice van het
Griekse Instituut voor Byzantijnse en
na-Byzantijnse studies in Venetië be
krachtigd.
Het instituut waarvan prof. Anto
niades directrice wordt, zal een zeer
bijzondere culturele taak gaan ver
vullen. Het dankt zijn ontstaan aan
een overeenkomst, die in het vre
desverdrag tussen Griekenland en
Italië is opgenomen.
Gefinancierd zal het instituut wor
den uit het vermogen van de Griek
se gemeenschap in Venetië, die se
dert de 15e eeuw bestaat.
HET NESTELEN IS
70NDEJ TWIJFEL is het neste
llen een Kunst. Een vak is het
zeker niet te noemen, al zijn er
nest-architecten en nest-inrichters.
Maar welk duivenpaartje, welk
parkietenstei zal zich gelukkig voe
len als het tjoep neerstrijkt in
een nieuw r.est, waar het zeif niet
anders aan gebouwd heeft dan door
de vaklieden een zak duivenboon-
tjes te overhandigen Neen, neste
len is een Kunst. Geen kunst van
hier en daar te hooi en te gras wat
plukharen en een nest in elkaar
flansen om vooral gauw bij elkaar
te kruipen, want zo'n nest kan de
zuchtjes van de lente en de bries
van de volzomer niet eens weer
staan, laat staan de stormen van
het najaar. Neen, Kunst. Kunst,
waar Roeping aan te pas komt en
Liefde en Doorzettingsvermogen.
Hemel, wat een doorzettingsvermo
gen En wat een instanties en
ambtenaren en forirfulieren en ver-
lijk, voor het leven, zoals men toen
nog kocht. Een salon, een eetka
mer en een slaapkamer. Drie ameu
blementen nieuw en wat erfstukken
voor de rest van het huis. Zo kun
nen de parkieten van vandaag niet
meer gaan nestelen en zo willen ze
het ook niet. Maar hoe dan wel?
INSTINCT
gebrek aan kastruimte de helft ha-
rer uitzet voorlopig in de ouderlijke
magazijnen laten, tot nadere afroep?
SPAREN
In het stenen tijdperk moeten on
ze voorzaten nog een flinke rest
instinct gehad hebben voor hoog en
droog en warm nestelen, anders
was de keten van de voortplanting
reeds vrij zeker daar gebroken.
Wellicht was het toen ook iets een
voudiger. Men roofde een vrouw die
niet eens altijd tegenstribbelde; en
een knots of een bijl waren door
slaande argumenten om een hol te
veroveren, waar vorige generaties
het ook al in hadden uitgehouden.
De meubelen groeiden nog in het
Neen. tot de Kunst van het nes
telen behoort om n i e t s te doen
aleer men de sleutel in handen en
het maatnemen van de kolossale
duimstokken in de popperige ruim
te achter de rug heeft.
Niets? Dit is niet geheel waar.
We verwachten geen tegenspraak op
onze bewering, dat wie in het ge
heel niets doen nauwelijks neiging
tot nestelen zullen vertonen. Meer
in het bijzonder menen we, dat er,
primo, gespaard zal moeten worden
- om althans niet de gehéle inrich
ting achteraf in termijnen te moe
ten boeten - en, secundo - gestu
deerd zal moeten worden op de
grondbeginselen van de Nestbouw.
Want gelijk iedere Kunst vereist
ook deze een grondige kennis van
de materialen, waarmee ze bedre
ven wordt. Wat ware een musicus
zonder kennis van «de notenteelt;
wat een toneelkunstenaar zonder
het besef dat de souffleur er ook
nog is?
Gij die nestelplannen hebt, ver
diep U eens in de boeken en leer
wat wol is (onvervangbaar), lino
leum (onverslijtbaar), cocos (in de
ze vorm oneetbaar) en meubelstij
len (onverteerbaar). Duik in de ca-
De flat, die nog altijd een warme
belankstelling geniet.
Aan de schoenen is het grootste
deel van de beurs gewijd.
Gaan )ve de schoenenmode vergelij
ken met die van vorig jaar dan moe
ten we zeggen dat de modellen wei
nig verandering hebben ondergaan.
Volgens de fabrikanten zouden in
het komende seizoen de sportschoe
nen meer in de belangstelling komen
te staan. Het is dan echter te hopen,
dat deze veterschoenen wat minder
zwaar van uitvoering zullen zijn,
want de dikke schuimrubberzolen en
de brede leest is allerminst flatteus.
Verder zijn er natuurlijk de pumps
en de queenies. In het semi-sportie-
ve genre zijn er de flat en de bal
lerina. Of aan de pumps met de
afgeplatte hak, de z.g. watteauhak,
een lang leven is beschoren, is een
grote vraag.
Tijdens deze interlederbeurs bleek
gunningen. En wat een geld
Maar laat ons veronderstellen, dat
een huwlustig paar alles te boven
gekomen is, alles, van de kennis
making, tot de koperenverloving,
kortom alles, en nu een Huis krijgt.
Althans een woning, althans een
paar kamertjes en een kookknussig-
heidje van- met één hand visbakken
en met de tweede aan de overkant
afwassen.
Laat ons veronderstellen, dat de
boom er is en het nestelen kan be
ginnen. Dan is het toch eigenlijk
wel een bezwaar, dat dit paartje
nog nooit eerder genesteld heeft, of
hoogstens in gedachten. Waar moe
ten ze het geleerd hebben? Van wie
hebben ze de Kunst kunnen afkij
ken. Wie hebben zij als leermees
ters? Hun ouders?
Als regel kochten die hun nestel
stro dertig jaar geleden. En dege-
bos en de kleren liepen nog op vier
poten, maar een bed was snel ge
plukt en de formulieren moesten
spijker voor spijker in steen ge
houwen worden, zodat er bepaald
minder door de brievenbus gleden
dan in onze dagen.
Waar is ons nestelinstinct geble
ven? Het hamsteren van de uitzet
is nog slechts het enige, zwakke ru
diment. En voor de aankleding van
het nest eer bedenkelijk dan bevor
derlijk. Wat begint men met een
olifant van een dressoir in een dui
ventil van een kamertje, waar men
alle stoelen op moet klappen om de
kleur van het linoleum te kunnen
laten zien? Hoe verlegen staat men
tegenover een litsjumeaux, dat noch
in de lengte, noch in de breedte
plaats vindt in het nachthokje van
het zeer aparte-ment? Hoevele bra
ve bruiden moesten niet reeds bij
talogi en in de catacomben der mu
sea. Vlieg er eens uit - met een
boek over moderne meubilerings
kunst (pocket-editie) en bezoek ex
posities en exhibities, waar Kunst
en Kitsch, Pluche en Plastic U in
reincultuur voor ogen worden ge
steld als afschrikwekkende voor
beelden in alle richtingen.
Stel U op voor alle etalages van
alle woninginrichters en loop binnen
in alle toonzalen. Laat U voorlich
ten door alle binnenhuisarchitecten
van alle damesbladen en alle om
roepverenigingen. Dring U in het
milieu van de interieurdeskundigen
en in hun vaktaal. Luister naar al
le vertogen over alle voordelen van
alle artikelen.
Ga met dit alles door tot ge het
gehele terrein kunt overzien - dan
zijt ge intussen al hoog gestegen
op de Kunstladder - en leer onder
scheid maken tussen mooi en lelijk,
nut en onnut, dom en vernuftig.
EN DAN
Is zo Uw eigen smaak gevormd.
Uw eigen oordeel gekristalliseerd
en Uw eigen feitenkennis volledig,
dan pas zijt ge waarlijk voorbereid
op het Goede Nestelen.
Komt nu voor U de hemelse sleu
tel, dan moge de ruimte daarach
ter de wonderlijkste vormen heb
ben, gij zult er een harmonisch nest
je in weten te bouwen. Uw kunnen
wordt tot Kunst. Toegepaste Kunst,
compleet met Roeping, Liefde en
Doorzettingsvermogen. Alweer, wat
een resultaten
De Kunst van het Nestelen is de
enige, die ieder van zijn toegewijde
beoefenaars zeer rijk beloont. Met
geluk, dat nergens wordt gevonden,
zo men het thuis niet vindt.
A. DEPT.
Aan de wand opgehangen boeken
kast, om een raam heen gebouwd.
Uitvoering: blank notenhout; in
wendig lichtgrijs geschilderd.
(foto: „De vrouw en haar huis")