c vrouwenspiegel7»F1 G eneratie van patiënten Zenuw- awuoflv EEN BIJZONDERE KUNST O m Ook Duitse ontwerpers volgen de A- en H-lijn 4-+-t- 4-+4-++ W einig verandering de schoenenmode Wacht op de sleutelj Franse scholieren te laat naar bed Op de schoolbanken gekweekt Geen tijd voor ontspanningJ BOEKEN DE VROUW Dame ...- jet wat is dat Is er iets toe vandaag „Proffin" naar Griekenland [KVK. |;vr. EgebT |\'GEB. {toren DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 24 JUNI 1955 9 N!hL var? Watteauhak een hak gezet Fruit een waardig besluit Nieuwe behandeling van borstkanker pmeen- I West- Ie dat Imeen- fcr 1954 par- I.Berm- I de Sta- >oedge- I 24 Mei lafd., en 1 e olan Jemeen- |ge ligt, Jan des lot 12,30 f,s van I, uitge- ■s alleen 19,00 uur larg, 17 559-0 ïl!< Staling) 1 0.80 bt. Voor In deze 1 ct. Bij gelijke derde ^eld be- of lees- regel. vraagd ia |2rpen. I Werkster ■Lchtingen: Izoom. Iiagd, o.a. Iristal, ko- lor werpen, Itoelen en en tafel- I'. Jansen, |36 Breda. -1W motor |jke prijs. Dagblad gesloten lin prima f-zoek toe- no. 732, list. (op pekin- >n dwerg- 60 Til- 6737 Ib.M., met 1 H. Jager, j Geertrui- (621. li ledikant, l:iken was- marmeren geschikt shippers, 1 regulator Ir. Axelse- zee ben.- Iiiten (bos) J. J. v.d, 's Gra- 6717 113.000, ge ding, grote pr. Make- Co„ Nw. Ba. 6485 Engelse Li- i groene le- in gebruik Ie p. fl. 1,90 lift 90, Mid- p-anse land- f 1,93. Fa. ■Wijnhandel, 1 Middelburg (van onze Parijse correspondent) alleen de Ne derlandse scholie ren zijn overbelast met huiswerk. In Frankrijk is het zo mogelijk nog erger: al in de derde klas van de lagere scholen zeulen de jon gens en meisjes met zware boekentassen omdat ze bergen huis werk meekrijgen. Op de middelbare scholen is het zo erg, dat de dagbladpers in het ge weer is gekomen. Aan gezien ook Marianne de „kunst van de commis sie" heeft ontdekt is er zo'n college benoemd. Verwacht wordt, dat 't eollege verandering in de onmogelijke toe stand zal voorstellen. Achter de wolken schijnt dus de zon 7odra de kinderen op 't lyceum ko- L- men is 't gedaan met hun vrije tijd. Deze scholen beginnen gedeel telijk reeds om acht uur en duren voort tot half vijf. De meeste leer lingen blijven dan tot zes uur, half zeven en zeven uur op de huiswerk cursus". Maar daarmee zijn ze nog niet klaar. Een intelligente en se rieuze leerling moet 's avonds thuis ook zijn boeken en cahiers weer open slaan. Het wordt van jaar tot jaar erger. Al in de derde klas hebben ze huiswerk tot tien uur, half elf 's avonds, een deel van de Zondag moet worden opgeofferd en eveneens een deel van hun vrije Donderdag. Men kent hier niet het Nederlandse systeem van de vrije Zaterdag- en Woensdagmiddag. Daarentegen is men iedere Donderdag de gehele dag „vrij". Iets van die overbelasting wordt goedgemaakt door een (te) lange zomervacantie. Want begin Juli krijgen de ouders hun kinderen voor drie, lange maanden thuis. Men zou echter liever deze zomer vacantie een maand willen inkorten, om zodoende minder huiswerk te moeten geven. Maar nog fiiet alle Instanties wil len tot deze voor Frankrijk revolu- iionnaire maatregel besluiten. Vrij wel alle ouders moeten nu consta teren, dat hun kinderen nagenoeg niet meer over vrije tijd beschikken, noch voor ontspanning, noch voor godsdienstonderwijs, noch voor de zo noodzakelijke rust. LAAT SLAPEN Het „laat gaan slapen" is voor wat de kinderen betreft in Frankrijk bijna een slechte gewoonte gewor den, waaraan beslist niet alleen het schoolprogramma schuldig is. Zowel in Parijs als op het platteland is het min of meer normaal als kleine mannen van vijf en zes jaren pas om tien uur en later) naar bed gaan. Maar als de kinderen op een middelbare school studeren is het laat naar bed gaan noodzakelijk ge worden. De federatie van Verenigin gen van ouders is momenteel doende hieromtrent betrouwbaar cijfermate riaal te vergaren. Meer dan de helft der kinderen moet ook 's Zondags nog huiswerk maken en wel geduren de twee tot drie uren. De vraag „Hebben Uw kinderen 's avonds tijd om een beetje te le zen of te spelen" werd door 55 pet. der ondervraagde ouders ontkennend beantwoord. Kinderen van acht jaar bleken in de regel niet voor negen uur naar bed te gaan; kinderen van veertien kunnen niet voor tien uur gaan slapen en de leerlingen van de hoogste klassen van de middelbare scholen zien geen kans om voor elf uur in hun bed te komen. Opmer kelijk is het, dat hierbij kwam vast te staan, dat meisjes vrijwel steeds een half uur later naar bed gaan dan jongens. Inmiddels zijn ook de Franse art sen in het geweer gebracht: ze be weren, dat de Franse kinderen slaap te kort komen, omdat hun studiepro gramma is overbelast en dat er een generatie zenuwpatiënten dreigt op te groeien. KEERZIJDE Over het Franse onderwijs is ove rigens ook veel positiefs te vertel len, want het is beter, moderner en vooral veel goedkoper dan veelal wordt aangenomen. De lagere scho len met uitzondering der kerkelijke scholen - zijn geheel gratis. Ook de leermiddelen worden gratis verstrekt. Misschien lopen wij in Nederland iets voor op het gebied van rekenen en aardrijkskunde, maar daar staat te genover, dat het Franse leerpro gramma veel meer aandacht be steedt aan de cultuur in het alge meen. Knapen van acht en negen jaar citeren de grote, Franse dich ters. Welke Nederlandse scholier van acht jaar kan iets over Vondel of Brederode vertellen? Voor het eerst naar school Zoals overal ter wereld, betekent dit ook bij ons een avontuur De Franse moeders hebben echter gegronde redenen om haar spruiten met bezorgdheid naar school te zien gaan. Bjj H. Nelissen, Bilthoven 't Groeit Antwerpen is het boek van Hilda Graef Edith Stein" in een Neder landse bewerking verschenen, 't Be treft hier de zakelijke, maar daarom niet minder ontroerende biografie van één der grootste vrouwen van onze tijd. Edith Stein, die- in de oorlog in een concentratiekamp is omgekomen, vond als bewust-levende vrouw haar weg uit het Jodendom naar de Kerk van Christus. Zij werd Carmelites en uit deze tijd stammen de meeste van haar wijsgerige overpeinzingen. Doch behalve filosofie was zij ook martelares. Het onmenselijke lijden in het vernietigingskamp aanvaardde zij als een noodzakelijk „aanvullend" Jijden dat tot de uiterste consequen ties wordt volgehouden. Het is een Christelijke voltooiing van het Jo dendom. Hilda Graef heeft voor dit royaal uitgegeven boek het biogra fisch materiaal verwerkt, dat zij vond in een boek van de hand van de vroegere novicenmeesteres van Edith Stein. Het boek laat zich niet lezen als een roman, hoewel men door de strakke vormen heen, de levende Edith Stein kan herkennen, doch voor hen die zich in het leven en de denk wijze van één der opmerkelijkste vrouwen van onze tijd willen verdie pen, zal dit geen bezwaar zijn. ANITA. Sheed en Ward in Antwerpen ver rasten ons weer met een nieuwe ro man voor vrouwen en opgroeiende meisjes. Anita" is de titel van dit rijk-geillustreerde boek van Carol Beke. Twee zusters, een in zichzelf gekeerd onderwijzeresje en 'n lucht hartig jong dametje komen tot een nieuw begrip en nieuwe liefde voor elkaar, door toedoen van het doch tertje van de oudste zuster. Dit is vooral een eerlijk boek, eenvoudig van intrige en bekoorlijk. Het is in «en keurig kleedje gestoken. afc** Op de vierde interlederbeurs heeft de lederbranche laten zien, waartoe zjj In staat is. En dat is op het ogenblik niet gering, want alleen de schoenfabrieken al produceren op het ogenblik niet minder dan 25.4 millioen paar per jaar. Dan is er nog de tassen en lederwaren indus trie, die ook een formidabele hoe veelheid huiden weet te verwer ken. (Advertentie) Mn het'sportl/ spionnetje zagen wij een leuke „schouder omhulling" bij een strapless „Co quette" plastron. Een grote drie hoek met afgeronde punten van twee lagen organdie had rondom een brede geplooide strook van hetzelfde materiaal. Losjes om de schouders geslagên en met een aardige clip bij elkaar gehouden is dit een heel aantrekkelijke schouder bedekking voor de meestal wat koelere avond. Leuk gekleed zijn Baat echter nauw samen met een uerzorgd figuur. Daarom raden wij een Sportypanty of step-in w°nt niet voor niets is 'in-- 'iet °frc van éléganie. merk'1 met inaenaa^ „Sporty" duidelijk dat de Nederlandse schoen fabrikanten het durven opnemen te gen hun buitenlandse collega's wat betreft de kwaliteit, snit en model van hun product. In totaal waren er 153 exposanten met 310 inzendingen afkomstig uit 11 landen. Er is nauwelijks een probleem dat zo moeilijk op te lossen is als de vraag: wat een dame is. En wan neer men wil trachten die vraag te beantwoorden bevindt men zich op behoorlijk glad ijs. Een van de oude definities, dat een dame geen dame meer is als ze gaat werken, geldt al lang niet meer. Als ze „lichamelijk" werk gaat verrichten, zeggen sommigen nu. Als ze geen mooie lange nagels meer kan hebben. Maar dat gaat niet op, want een niet-werkende „geen-dame" wordt door lange na gels, zelfs als ze rood gelakt zijn, nog geen dame, maar integendeel door die nagels nog meer „geen dame". Een tegenstelling luidt zelfs, dat een werkelijke dame zelfs licha melijk werk kan verrichten zonder op te houden, een dame te zijn. Wanneer een dame dus geen dame meer is als ze lichamelijk werk verricht is ze er nooit een geweest. Als we, omgekeerd, proberen te verklaren wat „geen-dame" is, staan we voor dezelfde complicaties. Met een vrouw, waar tegen men zegt dat ze geen dame is, valt niet meer te praten. Maar een dame, die er prat op gaat een dame te zijn, is geen échte dame. Nog eer der is een „geen-dame", die dat zelf toegeeft dat ze geen dame is, een soort dame. Het vleugje koket terie, dat een dame er toe brengt te zeggen dat ze geen dame is, doet aan haar dame-zijn geen afbreuk. Hoe meer een vrouw een echte dame is, des te minder lijkt ze er op. Maar hoe meer een vrouw op een echte dame lijkt, des te hope lozer zal zij altijd geen-dame blij ven. En hoe minder een dame op een dame lijkt, des te zekerder ~al ze' altijd een echte dame blijven. We wissen ons het zweet van het voorhoofd. Hét begrip wankelt voor onze ogen en verdwijnt op het mo ment dat het te voorschijn komt. Stel u voor, dat een man een bekende dame tegenkomt. Nee een bekende dame is geen dame. Dus: stel u voor, dat een man een hem bekende dame tegenkomt en verzuimt te groeten. Dat kan ge beuren. De dame herkent de man, maar groet ook niet en is gekrenkt, want de heer hoort het eerst te groeten. Ze is gekrenkt en dat komt omdat ze een minderwaardigheids complex heeft.... en daardoor wordt ze tot „geen-dame" gestempeldDe echte dame groet onbevangen het eerst, als dat haar zo uitkomt. Een echte dame kan zich alles permit teren ze kan ook een heer als eerste groeten. De ps<wdo-dame klampt zich zo vast aan de gebrui ken, omdat ze anders uit haar rol zou vallen. Nog een laatste poging, het pro bleem toe te lichten. De stelling: een dame maakt geen lawaai. Dat is wel een negatieve stelling, maar er zit iets in. Het is natuurlijk overdreven om te zeggen, dat er altijd een dame in de buurt is als ergens geen lawaai wordt\gemaakt. Maar waar een dame is, wordt geen lawaai gemaakt. Als een vrouw la waai maakt, is ze geen dame. Dame zijn en lawaai sluiten elkaar uit. Dat staat vast. Ook als een dame een woest keffend schoothondje heeft, zonder dat dit haar stoort, is ze geen dame. Als ze haar radio zo hard aanzet, dat haar buurman er gek van wordt, is ze er ook geen, want dan ontbreekt het haar aan zenuwen en tact. Inmiddels geloven we ineens, de oplossing per ongeluk gevonden te hebben, toen we schreven „dan ont breekt het haar aan zenuwen en tact". Zouden dat niet de kenmer ken van de échte dame zijn? Een fijnbesnaard zenuwgestel voor zichzelf en ten opzichte van ande ren en tact? Héél veel tact? Nog steeds is de invloed van Dior's H-lijn niet ver dwenen. Deze manifesteert zich in de vele box-coats box-suites en niet geaccentueerde tailles. Zijn A-lijn beinvloedt de mode zo mogelijk nóg sterker. D.w.z., hoofdzakelijk in de vorm van de „sweater-lijn". De H- lijn leent zich het best voor meisjes onder de twintig jaren, terwijl- de A-lijn wordt geprefereerd door dames bóven die leeftijd. Dit komt wel zeer goed tot uiting in de collectie van Hubert de Givenchy. Zijn collectie box-suites is speci aal bedoeld voor de zéér jonge meisjes, waar hij trou wens bij voorkeur voor ontwerpt en die voornamelijk Maar confectionnair of couturier, het doet er weinig toe: hoe verder verwijderd van Parijs, hoe groter de belangstelling voor de Parijse mo de. Eenieder heeft natuurlijk zijn ei gen opvatting over de nieuwe lij nen. Duitse ontwerpers zien deze an ders dan de Italiaanse, terwijl ook de Amerikaanse en de Nederlandse ontwerpers hun eigen mode-opvatting hebben. Welke opvatting men echter ook mag huldigen, zeker is, dat de nieuwe modelijnen zeer afhankelijk zijn van de stoffen, Het effect van de H.-, of A-lijn wordt bepaald dooi de kwaliteit van de verwerkte stof. Wollen stoffen in alle uitvoeringen, behoren ook in Duitsland tot de meest „elegante" materialen, hoe wel deze hier wat schaarser zijn, dan bijv. in Engeland of Italië, waar het a.h.w. vanzelf spreekt, dat een goed costuum, een elegante mantel, of een geklede namiddagjapon van een mooie wollen stof moet zijn ver vaardigd. In Engeland behoort de wol tot de nationale producten en ook Italië (speciaal Noord-Italië), heeft een belangrijke wolindustrie. Het is voor een mooie A-lijn be slist noodzakelijk een goede kwaliteit wol te gebruiken. Vooral de zeer dunne wollen materialen lenen zich bijzonder goed voor wijd-vallende rokken, en in het bijzonder voor plooien en plissées, die met een band of ceintuur rond de heupen worden bijeen gehouden. Bekijken we de tekeningen, dan zien we. dat de Duitse opvattingen inzake de A-lijn wel hemelsbreed verschillen met die van de Franse ontwerpers. Het model van Gehringer Glupp werd uitgevoerd in vederlichte tweed. Hier wordt de A-lijn gevormd door een zeer laaggeplaatste taille, waar onder de zakken werden geplaatst. Schwabe brengt de A-lijn door een dubbel rugpand, dat enigszins doet denken aan de voormalige pelleri- nes. Langharige wollen flausch is de stof van deze zeer modieuze mantel, Schwichtenberg en Staebe-Seger staan eigenlijk het dichst bij de op vattingen van Dior. Schwichtenberg gebruikt wollen fantasiestof voor een van stolpplooien voorziene rok en een jasje, dat een absolute A-lijn ver zijn clientèle vormen. Dior daarentegen, telt vooral de vrouw van de „arrivé" onder zijn clientèle. De vrouw, die meestal niet jong meer is, maar die véél geld aan haar garderobe kan besteden. Voor haar is de A-lijn bedoeld. De A-lijn, die door ingenieus gevonden plooi en, plissées, klokken, door een band of ceintuur rond de heupen, de breedte van deze heupen dikwijls kan verdoezelen. De niet-getailieerde sweaterlijn, die barm hartig de te brede taille maskeert, dat is de A-lijn voor de confectionnair, die zijn creaties tegen een redelijke prijs in de handel kan brengen. toont door de fantasie, die bij de zakken werd aangebracht. Wollen ottoman gebruikte Staebe- Seger voor zijn costuum, dat bestaat uit een mouwloze japon, welke van af de taille is doorgeknoopt en een jacket, waarvan de sluiting met de rok correspondeert. De uitlopende rok is bij dit geheel interessant. Eenvoudig, doch chic en de Franse opvattingen van de mode het meest nabijkomend. Het toetje vormt een waardig en gewaardeerd besluit van vele van on ze warme maaltijden. Met een beetje fan tasie en goede wil vindt U tal van verrassende variaties, vooral als U zich richt naar de voortbrengselen van het seizoen. Daarom zal in de zo mer in de eerste plaats vers fruit een belang rijke rol spelen. Vruchten al of niet in combinatie met een melkgerecht opgediend, geven door hun frisse smaak en vrolijke kleur een zomers tintje aan elke maaltijd. En hebt U wel eens nagedacht over de mo gelijkheden, die het ijs je als dessert biedt? Kersendessert. 250 g kersen, 3/4 1. wa ter, 50 g (4 eetlepels) griesmeel, ongeveer 75 g (5 eetlepels) suiker, citroensap of -schil, 1/2 theelepel kaneel, 1/4 1. melk, een eetlepel cus- tardpoeder, 10 g (1/2 eetlepel) suiker. De kersen schoonma ken, wassen en ontpit ten. Kersen en water aan de kook brengen met een weinig citroen sap of -schil. Griesmeel, suiker en kaneel door- eenroeren en onder roe ren bij de kersen strooi en. Het geheel nog vijf minuten zachtjes laten doorkoken. De eifroen- schil verwijderen. Het gerecht op smaak afma ken, overdoen in een schaal en laten afkoe len. Van melk, custard- poeder en suiker een vanillevla koken. De ze onder af en toe roe ren laten afkoelen en apart bij de kersenvla geven of deze er mee bedekken. Aardbeienmuesli met yoghurt. 30 g (4 eetlepels) ha vermout, 1 kopje water 250 g aardbeien, 1/2 1. melk-yoghurt, ongeveer 100 g (6 eetlepels) sui ker. In een grote kom de havermout een dag of nacht weken in het wa ter. De aardbeien schoonmaken, wassen en ongeveer een kwar tier voor het 'gebruik met suiker bestrooien De yoghurt door de ge weekte havermout roe ren en met suiker op smaak afmaken. De aardbeien voorzichtig er door mengen. Rabarberschuimvla 1/2 kg rabarber, een kopje water, 2 eieren, 20 g (2 eetlepels) mai- zena, ongeveer 150 g (9 eetlepels) suiker. De rabarber schoon maken in stukken snij den en in het water gaarkoken. Het groot ste deel van de suiker door de rabarber roe ren. Inmiddels de eieren splitsen in dooier en wit. Het eiwit zo stijf- kloppen, dat 't in pun ten blijft staan. Op het laasts een paar lepels suiker meekloppen. De dooiers met de maizena cn een lepel suiker tot een luchtig papje roe ren. Dit van 't vuur af door de rabarber men gen en weer een paar minuten verwarmen. De rabarbermassa voorzichtig bij kleine porties tegelijk door het eiwit mengen, tot dit er gelijkmatig door verdeeld is. Het geheel in de pan terugdoen en even zachtjes door en, door warm laten wor den. De vla overdoen in een schaal en laten afkoelen. Desgewenst gehalveerde geconfijte kersjes of verse vruch ten ter garnering er op leggen. In San Fransisco heeft men een nieuwe behandeling voor borstkan ker gevonden. Men heeft daar als volgt geëxperimenteerd. Na het ver wijderen van het kankergezwel in de borst is men overgegaan tot ova- riotomie, d.w.z. het verwijderen van de eierstok. Daarna heeft men de adrenaalklieren naar een andere plaats in de buikholte overgeënt. het geen uitstekende resultaten schijnt te hebben opgeleverd. Het ziet er naar uit, alsof de 11 patiënten bij wie men deze operatie heeft gedaan veel be tere levenskansen hebben. Men heeft hierbij als volgt gerede neerd: de lever elimineert kanker verwekkende hormonen uit het bloed De ovaria produceren nu juist der gelijke hormonen. De adrenaalklie ren eveneens. Deze laatste worden nu van hun normale positie boven de nieren verwijderd en zo geënt, dat ze zich in de buikholte komen te bevinden op een punt vanwaar ze hun afscheidingsproducten kunnen lozen in het bloed dat rechtstreeks naar de lever vloeit. Veel Nederlanders zullen liet be treuren, dat prof. dr. Sophie An- toniades binnenkort ons land, waar zq 25 jaar woonde, zal verlaten. Zij doceerde in Leiden Griekse taal en letterkunde van de oud- Christelijke, de Byzantijnse en, de nieuwere tijd. Op 25 Mei heeft Koning Paul van Griekenland de benoeming van prof. Antoniades tot directrice van het Griekse Instituut voor Byzantijnse en na-Byzantijnse studies in Venetië be krachtigd. Het instituut waarvan prof. Anto niades directrice wordt, zal een zeer bijzondere culturele taak gaan ver vullen. Het dankt zijn ontstaan aan een overeenkomst, die in het vre desverdrag tussen Griekenland en Italië is opgenomen. Gefinancierd zal het instituut wor den uit het vermogen van de Griek se gemeenschap in Venetië, die se dert de 15e eeuw bestaat. HET NESTELEN IS 70NDEJ TWIJFEL is het neste llen een Kunst. Een vak is het zeker niet te noemen, al zijn er nest-architecten en nest-inrichters. Maar welk duivenpaartje, welk parkietenstei zal zich gelukkig voe len als het tjoep neerstrijkt in een nieuw r.est, waar het zeif niet anders aan gebouwd heeft dan door de vaklieden een zak duivenboon- tjes te overhandigen Neen, neste len is een Kunst. Geen kunst van hier en daar te hooi en te gras wat plukharen en een nest in elkaar flansen om vooral gauw bij elkaar te kruipen, want zo'n nest kan de zuchtjes van de lente en de bries van de volzomer niet eens weer staan, laat staan de stormen van het najaar. Neen, Kunst. Kunst, waar Roeping aan te pas komt en Liefde en Doorzettingsvermogen. Hemel, wat een doorzettingsvermo gen En wat een instanties en ambtenaren en forirfulieren en ver- lijk, voor het leven, zoals men toen nog kocht. Een salon, een eetka mer en een slaapkamer. Drie ameu blementen nieuw en wat erfstukken voor de rest van het huis. Zo kun nen de parkieten van vandaag niet meer gaan nestelen en zo willen ze het ook niet. Maar hoe dan wel? INSTINCT gebrek aan kastruimte de helft ha- rer uitzet voorlopig in de ouderlijke magazijnen laten, tot nadere afroep? SPAREN In het stenen tijdperk moeten on ze voorzaten nog een flinke rest instinct gehad hebben voor hoog en droog en warm nestelen, anders was de keten van de voortplanting reeds vrij zeker daar gebroken. Wellicht was het toen ook iets een voudiger. Men roofde een vrouw die niet eens altijd tegenstribbelde; en een knots of een bijl waren door slaande argumenten om een hol te veroveren, waar vorige generaties het ook al in hadden uitgehouden. De meubelen groeiden nog in het Neen. tot de Kunst van het nes telen behoort om n i e t s te doen aleer men de sleutel in handen en het maatnemen van de kolossale duimstokken in de popperige ruim te achter de rug heeft. Niets? Dit is niet geheel waar. We verwachten geen tegenspraak op onze bewering, dat wie in het ge heel niets doen nauwelijks neiging tot nestelen zullen vertonen. Meer in het bijzonder menen we, dat er, primo, gespaard zal moeten worden - om althans niet de gehéle inrich ting achteraf in termijnen te moe ten boeten - en, secundo - gestu deerd zal moeten worden op de grondbeginselen van de Nestbouw. Want gelijk iedere Kunst vereist ook deze een grondige kennis van de materialen, waarmee ze bedre ven wordt. Wat ware een musicus zonder kennis van «de notenteelt; wat een toneelkunstenaar zonder het besef dat de souffleur er ook nog is? Gij die nestelplannen hebt, ver diep U eens in de boeken en leer wat wol is (onvervangbaar), lino leum (onverslijtbaar), cocos (in de ze vorm oneetbaar) en meubelstij len (onverteerbaar). Duik in de ca- De flat, die nog altijd een warme belankstelling geniet. Aan de schoenen is het grootste deel van de beurs gewijd. Gaan )ve de schoenenmode vergelij ken met die van vorig jaar dan moe ten we zeggen dat de modellen wei nig verandering hebben ondergaan. Volgens de fabrikanten zouden in het komende seizoen de sportschoe nen meer in de belangstelling komen te staan. Het is dan echter te hopen, dat deze veterschoenen wat minder zwaar van uitvoering zullen zijn, want de dikke schuimrubberzolen en de brede leest is allerminst flatteus. Verder zijn er natuurlijk de pumps en de queenies. In het semi-sportie- ve genre zijn er de flat en de bal lerina. Of aan de pumps met de afgeplatte hak, de z.g. watteauhak, een lang leven is beschoren, is een grote vraag. Tijdens deze interlederbeurs bleek gunningen. En wat een geld Maar laat ons veronderstellen, dat een huwlustig paar alles te boven gekomen is, alles, van de kennis making, tot de koperenverloving, kortom alles, en nu een Huis krijgt. Althans een woning, althans een paar kamertjes en een kookknussig- heidje van- met één hand visbakken en met de tweede aan de overkant afwassen. Laat ons veronderstellen, dat de boom er is en het nestelen kan be ginnen. Dan is het toch eigenlijk wel een bezwaar, dat dit paartje nog nooit eerder genesteld heeft, of hoogstens in gedachten. Waar moe ten ze het geleerd hebben? Van wie hebben ze de Kunst kunnen afkij ken. Wie hebben zij als leermees ters? Hun ouders? Als regel kochten die hun nestel stro dertig jaar geleden. En dege- bos en de kleren liepen nog op vier poten, maar een bed was snel ge plukt en de formulieren moesten spijker voor spijker in steen ge houwen worden, zodat er bepaald minder door de brievenbus gleden dan in onze dagen. Waar is ons nestelinstinct geble ven? Het hamsteren van de uitzet is nog slechts het enige, zwakke ru diment. En voor de aankleding van het nest eer bedenkelijk dan bevor derlijk. Wat begint men met een olifant van een dressoir in een dui ventil van een kamertje, waar men alle stoelen op moet klappen om de kleur van het linoleum te kunnen laten zien? Hoe verlegen staat men tegenover een litsjumeaux, dat noch in de lengte, noch in de breedte plaats vindt in het nachthokje van het zeer aparte-ment? Hoevele bra ve bruiden moesten niet reeds bij talogi en in de catacomben der mu sea. Vlieg er eens uit - met een boek over moderne meubilerings kunst (pocket-editie) en bezoek ex posities en exhibities, waar Kunst en Kitsch, Pluche en Plastic U in reincultuur voor ogen worden ge steld als afschrikwekkende voor beelden in alle richtingen. Stel U op voor alle etalages van alle woninginrichters en loop binnen in alle toonzalen. Laat U voorlich ten door alle binnenhuisarchitecten van alle damesbladen en alle om roepverenigingen. Dring U in het milieu van de interieurdeskundigen en in hun vaktaal. Luister naar al le vertogen over alle voordelen van alle artikelen. Ga met dit alles door tot ge het gehele terrein kunt overzien - dan zijt ge intussen al hoog gestegen op de Kunstladder - en leer onder scheid maken tussen mooi en lelijk, nut en onnut, dom en vernuftig. EN DAN Is zo Uw eigen smaak gevormd. Uw eigen oordeel gekristalliseerd en Uw eigen feitenkennis volledig, dan pas zijt ge waarlijk voorbereid op het Goede Nestelen. Komt nu voor U de hemelse sleu tel, dan moge de ruimte daarach ter de wonderlijkste vormen heb ben, gij zult er een harmonisch nest je in weten te bouwen. Uw kunnen wordt tot Kunst. Toegepaste Kunst, compleet met Roeping, Liefde en Doorzettingsvermogen. Alweer, wat een resultaten De Kunst van het Nestelen is de enige, die ieder van zijn toegewijde beoefenaars zeer rijk beloont. Met geluk, dat nergens wordt gevonden, zo men het thuis niet vindt. A. DEPT. Aan de wand opgehangen boeken kast, om een raam heen gebouwd. Uitvoering: blank notenhout; in wendig lichtgrijs geschilderd. (foto: „De vrouw en haar huis")

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1955 | | pagina 7