Bijna 120 millioen bracht de
accijns in 1954 in het laatje
Een Matig Mens is zijn Vrijheid waard
4
Huybregts (Zev. Hoek) heeft wonderbord
Record-inschrijving
Amerika wordt door de bondgenoten
beschuldigd van milddadigheid
V
t
Belgisch verkeer verstomt voor „auto NV
Waarom „droge
kamelen
Voedsel-overschotten in de Verenigde Staten
VROOM k DREESMANN
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 15 APRIL 1955
8
Uitzonderlijkheden
BOEKENPLANK
Katholieke
Encyclopaedic
24ste deel
Voor Turfschip-rif' te Breda
Boter wordt
5 in Azië als
5 geneesmiddel 5
verkocht
vier
modellen
vier
charmante
•b
(Van een speciale verslaggever).
Janus Huybregts uit Zevenbergschenhoek is een hoge Piet in
België. Als hij daar in zijn glanzende auto gaat rondrijden, valt
het overige verkeer in onmacht. Het komt pas weer tot leven als
Huybregts is gepasseerd. In heel België loopt nog geen man in het
politiepak, die dapper genoeg zou zijn om hem zonder hartklop
pingen een bekeuring te geven. Het geheim schuilt in een vier
kant bordje, vóór en achter op de auto. Het is de kleinste uitgave,
die van een nummerplaat mogelijk is. Er hoeft trouwens niet
veel op. Alleen maar: N 1.
In België worden de laagste nummers gevoerd door hoge diplomaten.
En aangezien de Belgen redeneren, dat dit nationaal gebruik ook goed
genoeg is voor het buitenland, zien ze Huybregts in zijn uitzonderlijk
laag becijferde wagen aan voor minstens een volle neef van drie of
vier ministers.
Zij vergissen zich, maar Huybregts heeft het nooit gezegd.
Het leven heeft deze man op een
vreemde weg gezet. Hij heeft
zijn jaren heel wat uitzonderlijkhe
den ontmoet, soms wreed, soms al
leen maar interessant.
Dat nummerbord is niet het eni
ge.
HU was de eerste, die in 1940
Duitsers krijgsgevangen maakte.
HU is misschien de enige, die
tweemaal de bevrijding kon meema
ken. Hij was de uitvinder van een
„ongelukkenboek". Vier keer op
Men bood duizenden guldens
voor dit nummerbord
een kort rijtje werd zijn garage te
gen de vlakte gebombardeerd of weg
gespoeld. Vier keer hielp hp zich
ook weer overeind.
Dat is de litanie van zijn beleve-
nissen.
Over dat nummerbord. Huybregts
breekt een sigaretje door midden
(aangezien een hele sigaret te veel
te gelijk is van het goede en zegt,
dat het door een toeval in zijn be
zit kwam. Hij verkocht in het be
gin van de oorlog een motorrijwiel
aan een mijnheer Visser in Breda.
Deze overleed en de motor ging zijn
vrouw in de weg staan. „Wil je hem
niet terug?" vroeg ze aan Huy
bregts. Vooruit, die wilde wel. Hij
ging het voertuig ophalen en vroeg
om het nationaliteitsbewijs. „Hier
hebt u alles", zei mevrouw Visser.
Alle papieren in een kleine porte
feuille. Ook het nummerbewijs. Huy
bregts vroeg of mevrouw wist, wat
ze weggaf. „Alles wat je meeneemt
ben ik kwijt", zei ze.
Hij liet het nummerbewijs
op zijn naam overschrijven en
voelde zich trots: op het bewijs
stond: N 1. Het toeval wierp
hem een exclusief bezit in de
handen. Voor één gulden en
vijftig centjes aan leges-geld
kreeg hij iets, waarvoor curi
ositeiten-jagers met dikke beur
zen later duizenden guldens
hebben geboden.
Maar het nummer bleef en
blijft in Zevenbergschenhoek. Want
Janus Huybregts hecht snel aan
vreemde dingen.
Radio aangereden
Het gesprek gaat zwerven. Die
radio wilde hij ook niet kwijt. En
toch moest het toestel op een gege
ven moment tijdens de Duitse be
zetting worden ingeleverd. „Nee",
zei de garagehouder. Zijn radio
een fors bakbeest was van een
model, waarvan er practisch niet
één meer bestond. En dat gaf Huy
bregts niet af. Hij scharrelde een
Het leven zette Janus Huy
bregts op een vreemde weg....
oud toestelletje op, dat al in jaren
geen enkel geluid meer had prijs
gegeven en er verschrikkelijk uit
zag. Om de belabberde toestand
van het apparaat aanvaardbaar te
maken, liet Huybregts zich op weg
naar het inleverings-kantoor door
een goede vriend aanrijden. De ra
dio kwakte met opvallende vaart te
gen de grond en even later vertel
de Janus triest, dat een auto hem
te pakken had gehad en dat „dit"
alles was, wat van de radio was
overgebleven. „Dit" was een heel
klein beetje.
Twee maal bevrijd
De Duitsers hadden wat tegen
hem. Daar was reden voor. Hij was
de eerste in heel Zevenbergschen
hoek, die op een motor naar een
gevallen Duits vliegtuig raasde en
bij een van de bemanningsleden, die
juist uit het toestel aan het klaute
ren was, een revolver uit de broek
zak griste. Daarmee hield hij de he
le bende in toom. „Ik ben soldaat
geweest", verklaart hy, „en daar
leerden ze me, dat men bij de lan
ding van een vliegmachine van een
vreemde mogendheid handelend
moest optreden. In die zin, dat men
de bemanning moest ontwapenen en
gevangen nemen. Dat deed ik dus"
Later moest hij onderduiken. Van
wege een wapenarsenaal, dat men
in zijn kelder ontdekte.
HU kwam in Den Bosch terecht,
waar hij werd bevryd. Hij feestte
uitbundig mee, maar kreeg toen
heimwee naar zijn gezin, dat verla
ten en zonder zyn zorg in het nog
bezette Zevenbergschenhoek zat. Sa
men met een vriend reden zy op
een fiets-zonder-banden, rammelend
als een tank in volle opmars, dwars
door het front naar huis. Toen die
buurt ook door de geallieerden werd
ontzet, feestte Huybregts wéér mee.
ZUn bedrijf lag in de puin. Maar hij
durfde opnieuw te beginnen.
N ontmoet G l
Wij vinden het gesprek weer terug.
„Kan het nummerbewijs nog ver
lengd worden?", vragen wij. Nee,
dat kan niet. Tot voor kort werd
een nummerbewijs afgegeven op de
persoon. Maar nu heeft men kente
kenbewijzen en die worden afgege
ven op de wagens. „Als je een nieu
we auto koopt, is daar ook een
nieuw nummer bij en dan moet je
het oude inleveren." Als het aan
Janus Huybregts ligt, komt het niet
zo ver. „Ik rijd er zo lang mee,
als ik kan", zegt hij.
In Brussel heeft hij ooit iets geks
meegemaakt. Er begon een man te
claxonneren. Uit alle macht. „Mis
schien kan hij er niet langs", dacht
Huybregts. Hij zette zijn auto zo
pal mogelijk naast de kant. Maar
de kerel blééf toeteren. Ten slotte
kwam hij nader stormen.
„Dat heb ik nog nooit meege
maakt", riep hij uit de verte. En dat
kon mooi uitkomen, want op ZIJN
auto prijkte het nummer Gl. En
dat is er ook maar één op de hele
wereld.
Op straat herinnert Huybregts zich
zijn „ongelukken-album". Het stond
vol met zelf gemaakte foto's over
verkeersongelukken, die in de buurt
van de Moerdijk-brug gebeurden. De
Duitsers stalen het. Toen was de
liefhebberij er af. Hij jaagt nu.
Maar voor de verhalen, die hij daar
over vertelt, heeft de krant geen
ruimte genoeg....
55
Twee geleerden, Knut en Bodil
Schmidt-Nielsen, hebben te San Fran
cisco in een verslag aan de Bond
van Amerikaanse Verenigingen voor
Experimentele Biologie verklaard,
dat kamelen het lang zonder drinken
van water kunnen stellen, omdat de
ze dieren pas beginnen te transpire
ren bij een temperatuurverhoging
van twaalf graden.
De meeste dieren krijgen transpi
ratie na een verhoging van drie-en-
een-halve graad, terwijl de mens
reeds na een verhoging van een deel
van een graad begint te transpireren.
De watervoorraad van de kameel
bevindt zich in het bloed, aldus de
geleerden.
Daar is dan het vier en twintigste
deel van de Katholieke Encyclopaedie
en we zijn nog niet aan het eind. Wel
echter kunnen we nu alles tot aan de
„Wormen" te weten komen uit dit
machtig interessante standaardwerk.
Wat er verder nog in dit deel met een
kleine duizend kolommen tekst staat?
Laten we weer enkele wat grotere
verhandelingen noefen: Visserij, Vi
taminen, Vla; mse Beweging, Vlieg
tuig, Voetbal, Vogels, Volkenkunde,
Volksgezondheid, Vondel, Vrouwen
beweging, Vrijmetselarij, Wagner,
Wegenbouw, Wenen, Wereldoorlogen,
et, Weven, Wielrennen, Wonder,
Woning. Men kan in de voorlichting
over deze en duizenden andere on
derwerpen zowel de oetrouwbaarheid
als de duidelijkheid roemen. Er zijn
ook weer veel illustraties buiten de
tekst. Uitgevers zijn, zoals bekend,
Joost van den Vondel te Amsterdam,
en de Standaard-Boekhandel te Ant
werpen.
HET ziet er naar uit, dat de Zaterdag a.s. te verrijden
„Turfschip-rit", georganiseerd door „De Baronierijders"
te Breda, een record-aantal deelnemers aan de start zal zien
komen.
Van bestuurszijde deelde men ons gisteren mede, dat
het aantal inschrijvingen de 100 reeds was gepasseerd en
nog een groot aantal kan worden verwacht!
In verband met deze overweldigende belangstelling,
welke in zich houdt, dat zij alle ritten op dit gebied in ons
land georganiseerd, schijnt te zullen gaan overtreffen, be
sloot de Sportcommissie van „De Baronierijders" het ver-
trek-tijdstip te vervroegen.
Dit is nu bepaald op Zaterdagmiddag 12 uur, aan Ho
tel „Boschhek" te Breda.
„Pa, wat deed gij tij
dens de koud 3 oorlog?"
Indien, in 1965, de zoon
van een Amerikaans di
plomaat deze vraag aan
zijn vader zal stellen, zal
deze zonder twijfel ant
woorden: „Ik trachtte eie
ren en boter uit te de
len..." Op die manier stelt
het Amerikaanse week
blad „Time" zijn lezers
een van de meest parado
xale problemen voor, wel
ke de Amerikaanse admi
nistratie moet oplossen.
De regering van de Ver
enigde Staten van Ameri
ka wordt door de bond
genoten van te grote mild
dadigheid beschuldigd
De Amerikanen hebben
inderdaad besloten een
deel van de zeer grote
landbouw - overschotten,
welke in de VSA zijn op
geslagen. tegen een be
trekkelijk lage prijs aan
het buitenland te verko
pen, om de instorting van
de „markt" te voorko
men.
Deze lofwaardige inten
tie heeft echter bij dege
nen die van de Ameri
kaanse milddadigheid ge
nieten, een storm van pro
testen uitgelokt.
Birma en Thailand (Siam)
beschuldigen er de Ver
enigde Staten van dat zij
de koersen van de rijst op
Aziatische markten doen
dalen. Griekenland en Tur
kije protesteren tegen de
verkoop van Amerikaanse
droge krenten, waarvan
de prijzen lager zijn dan
die van de Griekse en
Turkse krenten.
De Italiaanse en Noord-
afrikaanse fabrikanten te
kenen protest aan tegen
de grote leveringen van
Amerikaanse sinaasappe
len.
Maar het is zoals ge
meld vooral in Spanje dat
de Amerikanen het meest
bevreemdend schouwspel
hebben gezien: de Spaan
se melkproducenten heb
ben heftig geprotesteerd
tegen de gratis uitdeling
van Amerikaanse melk
aan de arme kinderen.
OPLOSSINGEN
Indien zij haar land
bouwoverschotten bewaart
of ze vernietigt, schermt
de vijandelijke propaganda
met het beeld van de on
dervoede bevolkingen van
Azië en Europa.
Indien de Amerikaanse
administratie die produc
ten gratis bedeelt of tegen
een zeer lage prijs ver
koopt, beschuldigen de
producenten van de be
trokken landen er de VSA
van dat deze laatste hun
bankroet in de hand wer
ken.
De Amerikanen zijn der
halve op zoek gegaan naar
andere oplossingen. Daar
is het geval van de boter.
De Amerikanen hebben
veel boter te veel. Om zich
te ontdoen van de 132
millioen kilo boter heeft
de Amerikaanse regering
besloten een deel ervan
aan Rusland te verkopen
(de overige boter-voort-
brengers, Denemarken,
Nederland, Nieuw-Zeeland
en Australië, trekken de
wacht op de Europese
markten op!)
„GHI"
Ekele bijdehandse amb
tenaren van het Ameri
kaanse Staatsdepartement
vonden een andere oplos
sing: de boter zal in de
vorm van „ghi" aan de
Aziaten worden verkocht.
Het „ghi' wordt zeer op
prijs gesteld ioor de Azia
ten, die het tegelijkertijd
gebruiken als vet, genees
middel, cosmetisch mid
del en als offerande. Daar
de plaatselijke productie
onvoldoende is, kan het
Amerikaanse boter-over-
schot op een markt van
600 millioen mensen wor
den geworpen van India
en Indonesië tot Syrië en
Egypte.
Het „ghi" kan gemakke
lijk worden bereid; men
laat de boter smelten en
men neemt, wanneer zij
afkoelt, het meest vloei
bare en olieachtige ge
deelte. Het „ghi" kan zeer
goed zonder koelkast wor
den bewaard, hetgeen er
het vervoer van verge
makkelijkt.
Een ganse ploeg specia
listen bestudeert thans de
mogelijkheid om de voor
raden boter tot „ghi" om
te vormen. Inmiddels is
een deskundige in zuivel
producten onderweg van
Ohio naar India, om al
daar na te gaan welke
soorten „ghi" het aange
naamste het gehemelte
van de Aziaten strelen....
prachtige
zijden
Swagger Is nieuw
zowel van stof als
van model en wordt
gebracht in de
nieuwste mode-
Een aantrekkelijk en modem
Toppertje van flausch arra-
che. 80 cm. lang en voorradig
in 6 mooie /in75
pasteltinten TTj/
BREDA - BERGEN OP ZOOM
53-0
«w
l
In het laatje van de fiscus wel te verstaan. Niet omdat er in Nederland
zoveel gedronken wordt. Het tegendeel is het geval. In Nederland -
een der matigste landen van de wereld - wordt per hoofd der bevolking
minder alcohol gebruikt dan in enig ander Westers land. Maar bijna
50 van wat U voor Uw gedistilleerd betaalt, gaat naar de belasting;
daarom is die opbrengst zo hoog.
Dit alles is tot daaraantoe. Maar nu wil men de accijns opnieuw gaan
verhogen, waardoor een borrel een onbereikbare luxe zou worden.
Waarom? Misschien hoopt men wel dat U vergeten zult naar de
redenen dier verhoging te vragen!
PUBLICATIE VAN HET CENTRAAL GEDIST1LLEERDBUREAU - SCHIEDAM
«b
I
9