en
eieren
C
Q
era
tussen tropenzon en poolijs
CL II CC Cl Ct
cl,
%Axc
ÏSËÊ
'oonregcH
meriRtt
exico
itaertciiicl
pÉtlilP
JDA
len
gen
ndag
aandag
Houtzagen op kerstavond
Sledevaart en harddraverij
WBBSBÊÊBÊÈ
Kerstboom wint sympathie
„Toy Wonderlands"
Geknal van vuurwerk
„Santy" voor de jeugd
Martens met
kerstsfeer had-
pen, die ieder
lies der leer-
lest afgestemd,
Tde tekst, door
,d. Er was het
as; het Weih-
Bach en ook
It Hamer S.J.
■dienstig woord.
I BERING
lm de raad in
I bijeen. Een ver-
IVereniging ..Het
ld aangehouden.
I .en om subsidie
Ie salarissen van
li werden over-
lrichtlijnen ver-
Jtr leerling werd
I; voor het open-
ir het bijzonder
Iter J. van Liere
1gekend voor de
Ining. Aan B. en
Irediet van f. 500
■behandelen van
1 vervanging ton-
pn het uur sala-
tepersoneel voor
pnhulp had be-
fcrd door de raad
fcdrag te voteren,
■scholen zal een
ln-den gebouwd,
liervoor een cre-
evens besloot de
T van straten. De
pn klinkerbestra-
en de sloot aan
|)rden gerioleerd
van dhrn. op 't
[iels (CH) tegen
de heer Tramper
I verkopen in het
pr een kolenop-
|DE O.L.SCHOOL
ligt het in de
|~wde openbare la-
Imuari a.s. offici-
Inemen.
Ingeveer 70 ouden
In het verenigings-
(imeerd Kerstfeest
e nog maar kort
De algehele lei-
Js P. Kloosterman.
|himmelpenninck-v.
Ihtgenote woond«n
pagde middag bij.
luur: De heerser van
I schat der Caraïben,
lom 7.30 uur.
prijsschieten bij Jan
II 8 uur: Houdini.
1 Olympia B uui: Da-
|d.
Wor 8 uur; Gekruiste
|aamse Opera 8 uur:
van Ceylon, Het
8 uur.
schat der Caraïben,
om 3 en 7.30 uur.
parting bij L. Poppe,
liering bij J. Inghels-
|3 uur.
de Tankstelle, Bio-
5.15 en 8 uur. Grote
Dsc. Neefs, begin 3 u.
Prijskamp op het top-
I Chassee, begin v,m,
entoonstelling bij L.
van 9-2 uur. Kampen
bij P. Hageman, Wil-
uur. .T. de Weduwe 5
;kaarting.
Prijspiering bij J.
ur
ivententoonstelling bij
i. van 10-4 uur. TBC-
de Nijs om 3 uur.
el 4.30 en 8 uur: Hou-
de wal in de sloot,
jeon Haers 2.30 uur:
Olympia 2.30, 5 e*i
der vrijheid.
L,uxor 4.30 en 8 uur:
den. Concertgebouw 8
alen overal,
rijskaarting bij E. de
r.
yiaamse Opera 8 uur:
ana Paljas. 8 uur: De
Schout 6 uur: Prijs-
4.15 en 8 uur: Road
e slang van de Nijl,
ck om 3 en 7.30 uur.
ate prijskaarting bij J.
Pater Colsen om 5 u.
ed. Schouwburg: Een
Tobiki.
e wildschieting bij B.
n om 3 uur.
;piering bij J. Inghels-
3 uur. Aug. Bogaert:
pbiljart, 11 uur.
an de Tankstelle. Bio-
i 2.30 uur. Prijsbiljar-
en en hazen in de
int en Café Apollo, tot
rijven. Hoktentoonstel-
Baart van 10-2 uur.
naam, Bioscoopgebouw
uur. Prijskaarting bij
rt, Stationsweg 5, be-
Grote puntschieting
om 3 uur. Grote prijs-
Pluym om 3 uur: Gro-
bij P. de Cock, Wilhel-
uur. Duivententoonstel-
k, Heerstr. van 9-2 uur.
Prijskaarting bij Jan
uur.
Grote monsterprijskaar-
ove en H. A. de Schep-
uur. .Tos de Guchtenaire
ng. Prijskamp op het
de Vliegher om 6.30 u:
?del 2 en 8 uur: Houdini
de wal in de sloot.
Olympia 2.30 uur:
mens 5 en 8 uur: Het
voorpagina.
v. HooffGrote prijs-
Luxor 2 en 8 uur: Ge-
»n. Concertgebouw 8 u:
overal.
Centrum: Road to Zan-
>e slang van de Nijl. Ki-
k om 7.30 uur.
model erfgenaam, Bio-
n 8 uur.
,edel 8 uur: Van de wai
Olympia 8 uur: Het
voorpagina.
Luxor 8 uur: Het vierde
tgebouw 8 uur: Ster
ral.
thlokh
Bei
VOOK de zeer verspreid levende
houtvesters in de bossen van N.-
Canada is het Kerstfeest meer dan
de herdenking van Christus' ge
boorte, het is tevens een gelegen
heid om de ver van elkaar geleger
de familieleden voor een paar da
gen bij elkaar te brengen. Het is
ook een feest voor jong en oud. Voor
het eerst zal bij de kinderen in de
Canadese bossen bij de grote meren
dit jaar het kerstmannetje ver
schijnen, die op een luisterrijk ver
sierde arrestee wordt ingehaald
door vrolijk versierde en gecostu-
meerde kleintjes. In de bossen wor
den grote vuren aangelegd, welke
op de avond voor Kerstmis 'n mys
terieuze gloed verspreiden. Als de
houtvesters met hun familieleden
uit de verre landstreken van het
koude noorden bijeen zijn, dan be
gint de gezamenlijke aanpak van 't
recreatiehuis, waar te middernacht
een plechtige Hoogmis wordt opge
dragen. De enorme kerstboom
wordt versierd met Japanse lampi
ons en tientallen kleurige lichtjes
Overal bengelen verder aan de
lange zwiepende takken de geschen
ken in flonkerende feestverpakking.
Om kwart voor twaalf gaan enkele
houtvesters door de bossen met gro
te klokken om de achtergeblevenen
naar de nachtmis te roepen. In een
minimum van tijd is het recreatie
huis vol. Father Weddell van Ga-
tineau die elk jaar en ook dit keer
de nachtmis zal opdragen, geeft na
de H: Mis een korte meditatie van
het wondere gebeuren in het verre
Bethlehem. Daarna wordt het klei
ne altaar weer uit de zaal wegge
dragen en helpen vlugge handen het
recreatiehuis versieren tot een fees
telijke ruimte, waarin hoge ijzeren
kachels een aangename tempera
tuur blazen: De houtvesters vertel*
len elkaar de sterkste verhalen van
het jaar, terwijl vrouwen en kin
deren zich laten verwennen door het
kerstmannetje, die gul zijn geschen
ken uitdeelt. Om ongeveer drie uur
begint de nachtelijke feestmaaltijd,
welke zelfs voor Europese begrippen
een enorme omvang heeft. De man-
>0<XXXX>0<CXX>C>000000<0>0000<
De goede feeks
IN het schone Italië veert iedër-
een. Kerstmis. Daar is niet de
uitzondering dat alleen zij, die het
kunnen betalen, feestvieren. Ook de
armoedigste krotbewoners, en die
zijn in Italië niet op de vingers van
'n hand te tellen, willen één dag van
het jaar lot van alle kommernis het
kerstfeest vieren. Heeft hij of zij
geen geld, dan wordt het laatste
stukje goed liever aan de lommerd
verkocht, dan Kerstmis zonder kip
petje of konijntje door te brengen.
Het wemelt in de kerstdagen van
lieden, die alles en iedereen een
plezierig Kerstfeest toewensen. Het
kan gebeuren, dat men tenminste
tien van deze klanten aan de deur
krijgt. Het hoogfeest verlangt uit
drukkelijk, dat deze lieden wat geld
krijgen, opdat immers het ganse
volk van Italië prettig feest zal
kunnen vieren. De festiviteiten be
ginnen eigenlijk al in de nacht van
23 December. Dan is het vooral in
Rome een spektakel van belang.
Iedereen gaat dan naar de markt
hallen in de buurt van de basiliek
St. Paulus buiten de muren. Om
drie uur 's nachts is hier het hoog
tepunt. Dan komen de burgemees
ter van Rome, vergezeld van dames
en heren uit de hoogste aristocra
tie van Rome naar de "cottio" om
persoonlijk deel te nemen aan de
enorme verkoop van vis, want het
is immers vigilie-dag. De aristo
cratie verloot manden vis onder 't
arme volk. De volgende nacht is 't
stil in Rome en in geheel Italië.
Hoe vieren de twee milliard J
bewoners van Moeder Aarde t
hun kerstfeest? Dit is een J
vraag, waarop het antwoord j
slechts bij benadering gegeven
kan ivorden. De veelheid en J
verscheidenheid van de wereld- j
bevolking heeft in de loop der t
eeuwen honderden tradities J
rondom Kerstmis geschapen, t
Op deze pagina vindt de lezer
een greep uit die verscheiden-
heid. We zochten daarvoor de i
kopij in het uiterste noorden,',
waar de eeuwige sneeuw en j
ijsvlakten de natuurlijke en- i
tourage vormen voor een
kerstfeest, waarvan de Euro- J
peaan in deze gewijde dagen
droomtHier en daar namen J
we een steekproef, als we dat j
zo noemen mogen, van Poolijs
tot Evenaar. De kalkoen en J
plumpudding in Engeland, de t
Weihnachtsbaum in Duitsland
de Mistletoe der Franse
en
kerstviering achten we vol-
doende bekend om er nog eens
uitvoerig de aandacht op te J
vestigen. We hopen, dat de le-
zers aan deze kerstflitsen uit
de gehele wereld evenveel pie- J
zier zullen beleven als wij, die i
ze samenstelden.
nen en vrouwen, die het gehele jaar
door in bittere koude moeten wer
ken, smullen van een kerstdiner,
dat tot in de vroege morgenuren
voortduurt. De ouderen trekken zich
na de maaltijd terug om tot onge
veer negen a tien uur uit te rusten
De jeugd weet echter niet van rus
ten en zoekt haar bezigheid in
sport, spel en wedstrijden. Traditio
nele wedstrijden zijn de sneeuw-
schoenen-race en het snelheidsza-
gen. Voor deze laatste wedstrijd
worden dikke bomen uitgezocht en
omgekapt. Opgeschoten knapen,
die bekend zijn met het harde hout
vestersleven, nemen dan de zaag
ter hand om eikaars krachten in
zaagsnelheid te meten.
Op derde kerstdag nemen de
Kï
3
120 mijl binnen de Poolcirkel in
het uiterste noorden van Canada, is
vooral een feest van het weerzien.
Het kleine stadje, dat normaal 900
inwoners heeft, ziet tijdens de kerst
dagen meer dan 2000 mensen, die
van heinde en verre naar hier ge
komen zijn om gezamenlijk in de
twee kerkjes, een Anglicaanse en 'n
Rooms Katholieke, het kerstfeest te
vieren. Het stadje is twee grote win
kels rijk en in de dagen voorafgaand
aan het kerstfeest is het in deze
winkels overstelpend druk. De eige
naars doen goede zaken, want elk
van de aanwezige Eskimo's wil 'n
geschenk aan zijn vriend of vrien
din geven, die hij op deze hoogtijdag
weer voor het eerst sedert de vo
rige Kerstmis ziet. In de paar stra
ten van Aklavic wemelt het van
bont en warme windjacks, want 't
vriest hier 50 graden Fahrenheit.
De bereden Canadese politie sur
veilleert voortdurend in de straten
niet om de rust te handhaven, doch
om toe te zien, dat er geen men
sen.in de gure koude achterblijven,
wat een zekere dood betekent. De
Eskimo's van de noordpool-metro-
polis Aklavic vormen een vroom
volkje, dat het kerstfeest eerst en
vooral in de kleine kerkjes viert, 't
Anglicaanse kerkje is fraai versierd
ooooooooooooooooooooooo
De nachtmis neemt in het Italiaans
kerstfeest de belangrijkste plaats in
en het komt slechts zelden voor, dat
de gelovige Italiaan niet bij de
nachtmis aanwezig is. Bij alle ru
moer rond het Italiaanse kerstfeest
staat toch de kribbe in hoog aan
zien. De kribbe is het werkelijke en
devote centrum van de kerstviering.
Aan die kribbe wordt weken van
tevoren gewerkt. Niet alleen door de
gewone man, doch ook de PTT-
ambtenaar, de professor van de
hogeschool en de geneesheer keren
zich in de dagen voor Kerstmis in
alle nederigheid tot de kribbe. De
Italiaan maakt elk jaar opnieuw
zijn kribbe, het landschap en de
weelderige met sneeuw bedekte
mos-vlakte. Een mooie en roman
tische kribbe is een noodzakelijke
voorwaarde voor het welslaèen van
het feest. Wanneer men meent, dat
met 26 December Kerstmis in Ita
lië achter de rug is, heeft men het
heel erg mis. Nog komt de dag van
6 Januari met het feest van Drie
koningen. Op die dag verdienen
vrouwen en kinderen een geschenk.
Zij ontvangen dat uit handen van
de "goede feeks", de Befana, die
op een bezemsteel door de lucht
giert. In de nacht van 5 op 6 Janu
ari wordt ze met geweld door de
jeugd verdreven zoals op het plein
van Navona in Rome. De politie
agenten komen dan handen tekort
om het verkeer in goede banen te
leiden. Toch slagen zij daarin door
een overdaad aan gemoedelijkheid.
Als op 7 Januari plotseling alles
voorbij is, worden de politie-agèn-
ten dan ook op een bijzondere wijze
herdacht met geschenken, welke 'n
stille wenk voor hen betekenen om
ook zo'n voortreffelijke houding aan
te nemen met de carnavalsdagen,
die voor de deur staan......
met kerstvoorstellingen. Het R.K.
kerkje heeft dergelijke versieringen
niet. maar kan bogen op een fan
tastisch mooi jongenskoor van hon
derd zangertjes, die het gehele jaar
door voor de nachtmis repeteren.
Hun zang klinkt dan ook tijdens de
kerstnacht in het eeuwige ijs van
de Pool als een koor engelen. Na
de hoogdagen nemen familieleden,
vrienden en kennissen weer af
scheid tot de volgende Kerstmis.
Aklavic stroomt leeg. De Eskimo's
gaan weer jagen op de poolvossen.
De metropolis van de poolcirkel be
gint een nieuw jaar
Koud en guur is ook de entourage
van het kerstfeest in Finland, waar
een dikke vacht sneeuw de onmete
lijke bossen bedekt en de duizenden
meren zijn dichtgevroren. Maar zo
koud als het buiten is, zo warm en
weldadig ook is het kerstfeest in
de Finse landhuizen, dat 's middags
voor 25 December reeds begint met
het optuigen van de kerstboom. In
dien mogelijk komt de Kerstman
n
houtvesters met hun familieleden
weer afscheid van elkaarT Ieder
gaat zijns weegs, soms naar neder
zettingen, welke honderden mijlen
van het verzamelpunt verwijderd
liggen: Zij roepen elkaar een tot
weerziens toe in de Paasmis, als de
sneeuw in grote heldere druppels
door de zachte lentezon van de ho
ge dennen valt.
F*OE ongeloofwaardig 't ook moge
klinken: in Noorwegen kent
men de traditie van de kerstboom
nog slechts enkele tientallen jaren.
Dit is te meer opvallend, omdat
de Noorse houtvesters reeds vele
maanden voor Kerstmis uit alle
delen van de wereld orders krijgen
voor zendingen kerstbomen, welke
nergens schoner en hoger zijn dan
juist in Noorwegen. Amerika bij
voorbeeld is bepaald verzot op zeer
hoge kerstbomen. Elders op deze
pagina kan men lezen van een 60-
meter hoge boom in Rockefeller-
centre. Ook krijgt een dergelijke
reus een plaatsje op Piccadilly-
circus in Londen en om wat dich
ter bij huis te blijven: dezer dagen
is juist in Rotterdam uit Noorwe
gen een geweldenaar gearriveerd,
welke op de Coolsingel nabij het
stadhuis wordt neergezet. Noorwe
gen heeft dus kerstbomen in over
vloed. Dat is vooral in de noorde
lijke streken wel eens anders ge
weest en dit tekort is een van de
redenen, waarom de kerstboom in
het Noorse huisgezin nog van zo
recente datum is. Een andere re
den is de vrees van de protestant
se kerk, dat door het gebruik van
de „heidense" kerstbomen de hei
lige tradities in het gedrang zou
den komen. Op het eind van de vo
rige eeuw werd deze vrees min oi
meer overwonnen en kwam de
kerstboom van Duitsland uit naar
Noorwegen. De Noorse kerstboom
kent nog niet de luisterrijke ver
siering, welke de Duitsers toepas
sen. Tal van gezinnen beperken
zich tot het versieren met witte
kaarsen. Het geven van geschen
ken komt ook hoe langer hoe meer
in zwang. Ook de plattelandsbevol
king is thans gewonnen voor de
kerstboom, ofschoon het platte
land hier zeer gehecht is aan de
oude tradities. Heel vroeger wer
den de landhuizen in de dagen van
Kerstmis reeds met naaldhout-tak
ken versierd. In sommige plaatsen
was het de gewoonte om de naal
den vai de takken te schudden en
deze op de stoep rond het huis te
strooien. Deze gebruiken waren
evenwel reeds lang verdwenen,
toen de kerstboom zijn intrede
deed. Zoalf de Noorse plattelands
bevolking zich vooral aan het eind
van de vorige eeuw begon aan te
passen aan de algemeen verbreide
levensgewoonten van West-Europa,
zo ook maakte zij zich spoedig
meester van de kerstboom. De
houtvesters hebben sedertdien een
zeer practisch gebruik gemaakt
van de ongekende mogelijkheden,
welke de aanplant van naaldhout
in de toekomst zou bieden. Van
daag aan de dag is er dan ook
geen gebrek meer aan naaldhout
in Noorwegen. Ook de industrieën
lieten zich niet lang daarna op
de „kerstmarkt" gelden terzake
versieringen en geschenken. De
reclame-campagnes in de Noorse
dag- en weekbladen blijven dan
ook niet achter bij die van de
overige Europese landen in deze
dagen. Aanvankelijk werd deze
uiterlijke viering danig geremd
door de grote spaarzaamheid en de
felle religieuze reacties der boeren
die lange jaren voor deze kerst
viering het woord heidendom en
afgoderij in de mond namen. Van
deze mentaliteit is thans geen
spoor meer terug te vinden.
ik
persoonlijk, doch meestal worden de
geschenken door de familieleden
aan de voet van de kerstboom ge
legd. Des avonds nemen de mensen
een sauna-bad. Daarna zit de fami
lie aan een rijk versierde en wel
voorziene feesttafel aan. Dan is 't
ook de enige keer in het jaar, dat
de Fin der traditie getrouw stok
vis eet. Op eerste kerstdag wordt
het feest in de intieme huiselijke
kring gevierd. Tweede kerstdag
worden zo veel mogelijk familiele
den, vrienden cn kennissen bezocht
en bovendien zijn er deze dag hard
draverijen op het ijs, sledevaarten
enz. enz. Het Finse volk is zeer re
ligieus. Wanneer de afstand geen
belemmering vormt, wil de Fin, hoe
dan ook, de godsdienstige plechtig
heden bijwonen. Mét Kerstmis is 't
kleine kerkje van Salla met zijn
aparte torentje een volgepropte ver
zamelplaats van de mensen uit de
ze streek, waar sneeuw en ijs lutte
le maanden van het jaar wegsmel
ten.
De veelheid en verscheidenheid
van de bevolking der Verenigde
Staten demonstreren zich ook in de
wijze, waarop hier het Kerstfeest
gevierd wordt. In een stad als New
York kent men zelfs geen uniforme
viering, zoals die bij ons in het ge
hele land is afgestemd op de reli
gieuze overtuiging Nog sterker:
in de immense flats in Manhatten
is het mogelijk op elke verclieping
een andere wijze van vieren te ont
dekken. Hoe groot het verschil in
feestviering van Noord tot Zuid en
Oost tot West hier moet zijn, laat
zich gemakkelijk raden. Er zijn drie
grote metropolen: New York, Los
Angelos en Chicago. De uiterlijke
viering van de eerste en laatste stad
verschillen niet veel van elkaar. In
Los Angelos verwerpt men echter
elke gedachte aan sneeuw en ijs
door de kostbare tropenzon. Op die
gulle zon is dan ook de gehele feest
viering afgestemd. Men ziet in de
straten en op de pleinen van Los
Angelos geen kerstbomen. Wel zijn
de straten er versierd met serpen
tines, guirlandes, vlammenwerpen-
de fakkels enz. enz., doch men zal
er vergeefs naar 'n kerstboom zoe
ken, ofschoon de kerstkribbe ook in
dit warme deel van de V.S. hoe
langer hoe meer ingang vindt. Het
meest spectaculaire moment van de
kerstviering vindt in New York
plaats met het oprichten van de
enorme kerstboom in het Rockefel
ler-centre. Deze kerstboom is ruim
zestig meter lang; eens is ze zelfs
tachtig meter lang geweest. Een
dergelijke lengte is zelfs voor de
Amerikanen niet gemakkelijk meer
te hanteren, zodat zij het voorlopig
in de komende jaren op ongeveer
zestig meter houden. Voor het op
richten van deze ontzagwekkende
boom ligt het gehele verkeer ih
Rockefellercentre enkele dagen stil.
De boom moet goed vastgezet wor
den, zodat hij eventuele stormen kan
weerstaan. Bovendien komen er
tientallen volwassen arbeidskrachten
aan de versiering van de boom te
pas, een versiering, welke geheel
electrisch is. Aan de vooravond en
tijdens de kerstdagen levert de aan
blik van deze reuzenboom een on
vergefelijk, fantastisch en indruk
wekkend schouwspel, waaraan mil-
lioenen New Yorkers zich urenlam
vergapen.
De Amerikanen zijn dagen van L
voren reeds bezig geweest met hel
doen van inkopen. Zelfs de feest
maaltijd is in de meeste gezinnen
klaar aan de vooravond van Kerst
mis, dank zij 't feit, dat de meeste
kostelijke ingrediënten langere tijd
in de goed uitgeruste keukehs van
de moderne huisvrouw kunnen wor
den bewaard. Het kopen van ge
schenken is een moeilijkheid apart.
De Amerikaanse man en vrouw ko
pen namelijk niet alleen geschen
ken voor zich en hun kinderen, doch
ook voor alle familieleden, ooms en
tantes, neefjes en nichtjes. Kerst
mis is dus in dat opzicht een wél
zeer kostbaar feest. Het komt voor,
dat gezinnen ettelijke honderden dol
lars aan geschenken uitgeven. Dit
is een traditie en men zou zijn fa
milieleden niet voor tien dollar een
teleurstelling willen bezorgen. Het
is buiten kijf, dat de kerstviering
in de V.S. sterk vermaterialiseerd
is. Langzaamaan komt hierin enige
kentering, welke ook tot de warme
gebieden is doorgedrongen, waar de
nachtmis verdreven werd door
nachtbals en andere vrolijke, doch
minder serene bezigheden. Het ka
tholicisme beleeft in de V.S. een
verheugende opbloei, niet alleen op
het platteland, maar ook in de we
reldsteden als Chicago en New York.
In de St. Patrick van New York
worden in de kerstnacht diverse
nachtmissen gelezen, "welke door
duizenden katholieken worden bijge
woond. Voor het overige blijft het
kerstfeest in de V.S. vooralsnog 'n
rumoerige aangelegenheid, welke
veelal in schrille tegenstelling tot
de "Stille, Heilige Nacht" staat.
m
De kerstviering in de landen van
Zuid-Amerika valt midden in
de zomer en nog wel als juist de
zomervacanties begonnen zijn. Hier
vindt men dan ook niets terug van
de Latijnse traditie. Soms bemerkt
men wel de invloed van Europa,
welke vooral in afbeeldingen en ver
sieringen te herkennen is. In Bra
zilië bijvoorbeeld worden rond deze
dagen grif kerstkaarten verstuurd,
waarop intieme huisjes, zwaar on
der de sneeuw, prijken. Brazilië
kent echter evenmin de sneeuw, als
wij de palmen. De kerststal is er
hoog in ere met meestal zwarte,
doch ook wel blanke beeldjes. In
Mexico gaan de kinderen met soort
gelijke beeldjes in processie langs
de huizen, kloppen op de deuren,
welke na verloop van tijd worden
geopend. Is de bewoner overtuigd
van de belangrijkheid van zijn gas
ten, dat mogen zij binnenkomen en
bidden alle aanwezigen knielend 'n
Ave Maria. Beide kerstdagen in
Mexico kenmerken zich door uit
bundige spelen, welke hun hoogte
punt vinden op kerstavond. Dan
verkleden de kinderen zich als her
ders; de kerkklokken beginnen te
luiden en precies te middernacht
breekt met veel geknal een vuur
werk los. Dit vuurwerk, dat voor de
nachtmis uit elkaar spat, is nog 'n
oud heidens gebruik van de India
nen om de boze geesten te verja
gen. Het gaat gepaard met langdu
rige, emotionele dansen van de toe
schouwers. Geschenken worden er
in Mexico eerst op 6 Januari en al
leen aan de kinderen gegeven. De
jeugd zet haar schoentjes op de
balcons, zodat de Drie Wijzen uit
het Oosten daarin gemakkelijk hun
goede gaven kunnen deponeren.
Santa Claus en het klatergoud
van de kerstboom beheersen in
Zwitserland meer dan in enig an
der land op het Continent de kerst
viering. Enkele tientallen jaren ge
leden, had Santa Claus wat concur
rentie van St. Nicolaas, speciaal bij
het katholieke volksdeel, dat hoe
langer hoe meer sympathie kreeg
voor de heilige bisschop van Myra.
In Kussnacht bij Luzern bijvoor
beeld gaat de viering van het St.
Nicolaasfeesi nu nog gepaard met
optochten van gecostumeerde kin
deren, die met kleurige lampions en
vlaggetjes zwaaien. Voor 't overi
ge is Santa Claus met zijn rode
cape en muls in Zwitserland op 25
December heer en meester van hel
surprise-terrein gebleven. Het "be
roep" van Santa Claus is in Zwit
serland dan ook voor vele honder
den mannen een goed betaalde
baan in de weken voorafgaand aan
Kerstmis. Tal van advertenties ver
schijnen er in de dagbladen, waarin
witgebaarde kerstmannen zich aan
bieden, soms in gezelschap van een
engel of een zwarte dienaar,
Schmutzli genaamd, die alles weg
heeft van onze "Zwarte Piet". De
katholieke bevolking en vooral de
jeugd houdt zich in de kerstweken
bezig met het vervaardigen van de
kerstkribbe. Deze wordt niet van
hout gemaakt en "evenmin verschij
nen er in de kribbe beeldjes, welke
jaarlijks uit de pakkisten gehaald
worden. De jeugd maakt elk jaar
opnieuw haar stalletje van stevig
karton, en ze kiest daarbij kleurige
plastic of houten beeldjes. Op de
vooravond van Kerstmis moet al
les gereed zijn. Dan komt de fami
lie samen rond de kribbe en d«
kerstboom om zich zo in een gewij
de sfeer op het grote kerstgebeurei
voor te bereiden. In de provincie
steden doen groepen zangers en zan
geressen de ronde. Zij zijn geklee-
als Maria, Joseph en de herder:
zingen kerstliederen en daar waa
de vensters van de woningen woi
den opengegooid, blijven zij st.
staan om de bewoners veel heil e
zegen toe te wensen. Ook dit jaa
vindt Kerstmis de Zwitserse farm
lies verenigd in hun huizen, wa?
rust en vrede heersen. In liederc
en gebeden danken zij God voor r
regen van de voorbije dagen.