en eieren C Q era tussen tropenzon en poolijs CL II CC Cl Ct cl, %Axc ÏSËÊ 'oonregcH meriRtt exico itaertciiicl pÉtlilP JDA len gen ndag aandag Houtzagen op kerstavond Sledevaart en harddraverij WBBSBÊÊBÊÈ Kerstboom wint sympathie „Toy Wonderlands" Geknal van vuurwerk „Santy" voor de jeugd Martens met kerstsfeer had- pen, die ieder lies der leer- lest afgestemd, Tde tekst, door ,d. Er was het as; het Weih- Bach en ook It Hamer S.J. ■dienstig woord. I BERING lm de raad in I bijeen. Een ver- IVereniging ..Het ld aangehouden. I .en om subsidie Ie salarissen van li werden over- lrichtlijnen ver- Jtr leerling werd I; voor het open- ir het bijzonder Iter J. van Liere 1gekend voor de Ining. Aan B. en Irediet van f. 500 ■behandelen van 1 vervanging ton- pn het uur sala- tepersoneel voor pnhulp had be- fcrd door de raad fcdrag te voteren, ■scholen zal een ln-den gebouwd, liervoor een cre- evens besloot de T van straten. De pn klinkerbestra- en de sloot aan |)rden gerioleerd van dhrn. op 't [iels (CH) tegen de heer Tramper I verkopen in het pr een kolenop- |DE O.L.SCHOOL ligt het in de |~wde openbare la- Imuari a.s. offici- Inemen. Ingeveer 70 ouden In het verenigings- (imeerd Kerstfeest e nog maar kort De algehele lei- Js P. Kloosterman. |himmelpenninck-v. Ihtgenote woond«n pagde middag bij. luur: De heerser van I schat der Caraïben, lom 7.30 uur. prijsschieten bij Jan II 8 uur: Houdini. 1 Olympia B uui: Da- |d. Wor 8 uur; Gekruiste |aamse Opera 8 uur: van Ceylon, Het 8 uur. schat der Caraïben, om 3 en 7.30 uur. parting bij L. Poppe, liering bij J. Inghels- |3 uur. de Tankstelle, Bio- 5.15 en 8 uur. Grote Dsc. Neefs, begin 3 u. Prijskamp op het top- I Chassee, begin v,m, entoonstelling bij L. van 9-2 uur. Kampen bij P. Hageman, Wil- uur. .T. de Weduwe 5 ;kaarting. Prijspiering bij J. ur ivententoonstelling bij i. van 10-4 uur. TBC- de Nijs om 3 uur. el 4.30 en 8 uur: Hou- de wal in de sloot, jeon Haers 2.30 uur: Olympia 2.30, 5 e*i der vrijheid. L,uxor 4.30 en 8 uur: den. Concertgebouw 8 alen overal, rijskaarting bij E. de r. yiaamse Opera 8 uur: ana Paljas. 8 uur: De Schout 6 uur: Prijs- 4.15 en 8 uur: Road e slang van de Nijl, ck om 3 en 7.30 uur. ate prijskaarting bij J. Pater Colsen om 5 u. ed. Schouwburg: Een Tobiki. e wildschieting bij B. n om 3 uur. ;piering bij J. Inghels- 3 uur. Aug. Bogaert: pbiljart, 11 uur. an de Tankstelle. Bio- i 2.30 uur. Prijsbiljar- en en hazen in de int en Café Apollo, tot rijven. Hoktentoonstel- Baart van 10-2 uur. naam, Bioscoopgebouw uur. Prijskaarting bij rt, Stationsweg 5, be- Grote puntschieting om 3 uur. Grote prijs- Pluym om 3 uur: Gro- bij P. de Cock, Wilhel- uur. Duivententoonstel- k, Heerstr. van 9-2 uur. Prijskaarting bij Jan uur. Grote monsterprijskaar- ove en H. A. de Schep- uur. .Tos de Guchtenaire ng. Prijskamp op het de Vliegher om 6.30 u: ?del 2 en 8 uur: Houdini de wal in de sloot. Olympia 2.30 uur: mens 5 en 8 uur: Het voorpagina. v. HooffGrote prijs- Luxor 2 en 8 uur: Ge- »n. Concertgebouw 8 u: overal. Centrum: Road to Zan- >e slang van de Nijl. Ki- k om 7.30 uur. model erfgenaam, Bio- n 8 uur. ,edel 8 uur: Van de wai Olympia 8 uur: Het voorpagina. Luxor 8 uur: Het vierde tgebouw 8 uur: Ster ral. thlokh Bei VOOK de zeer verspreid levende houtvesters in de bossen van N.- Canada is het Kerstfeest meer dan de herdenking van Christus' ge boorte, het is tevens een gelegen heid om de ver van elkaar geleger de familieleden voor een paar da gen bij elkaar te brengen. Het is ook een feest voor jong en oud. Voor het eerst zal bij de kinderen in de Canadese bossen bij de grote meren dit jaar het kerstmannetje ver schijnen, die op een luisterrijk ver sierde arrestee wordt ingehaald door vrolijk versierde en gecostu- meerde kleintjes. In de bossen wor den grote vuren aangelegd, welke op de avond voor Kerstmis 'n mys terieuze gloed verspreiden. Als de houtvesters met hun familieleden uit de verre landstreken van het koude noorden bijeen zijn, dan be gint de gezamenlijke aanpak van 't recreatiehuis, waar te middernacht een plechtige Hoogmis wordt opge dragen. De enorme kerstboom wordt versierd met Japanse lampi ons en tientallen kleurige lichtjes Overal bengelen verder aan de lange zwiepende takken de geschen ken in flonkerende feestverpakking. Om kwart voor twaalf gaan enkele houtvesters door de bossen met gro te klokken om de achtergeblevenen naar de nachtmis te roepen. In een minimum van tijd is het recreatie huis vol. Father Weddell van Ga- tineau die elk jaar en ook dit keer de nachtmis zal opdragen, geeft na de H: Mis een korte meditatie van het wondere gebeuren in het verre Bethlehem. Daarna wordt het klei ne altaar weer uit de zaal wegge dragen en helpen vlugge handen het recreatiehuis versieren tot een fees telijke ruimte, waarin hoge ijzeren kachels een aangename tempera tuur blazen: De houtvesters vertel* len elkaar de sterkste verhalen van het jaar, terwijl vrouwen en kin deren zich laten verwennen door het kerstmannetje, die gul zijn geschen ken uitdeelt. Om ongeveer drie uur begint de nachtelijke feestmaaltijd, welke zelfs voor Europese begrippen een enorme omvang heeft. De man- >0<XXXX>0<CXX>C>000000<0>0000< De goede feeks IN het schone Italië veert iedër- een. Kerstmis. Daar is niet de uitzondering dat alleen zij, die het kunnen betalen, feestvieren. Ook de armoedigste krotbewoners, en die zijn in Italië niet op de vingers van 'n hand te tellen, willen één dag van het jaar lot van alle kommernis het kerstfeest vieren. Heeft hij of zij geen geld, dan wordt het laatste stukje goed liever aan de lommerd verkocht, dan Kerstmis zonder kip petje of konijntje door te brengen. Het wemelt in de kerstdagen van lieden, die alles en iedereen een plezierig Kerstfeest toewensen. Het kan gebeuren, dat men tenminste tien van deze klanten aan de deur krijgt. Het hoogfeest verlangt uit drukkelijk, dat deze lieden wat geld krijgen, opdat immers het ganse volk van Italië prettig feest zal kunnen vieren. De festiviteiten be ginnen eigenlijk al in de nacht van 23 December. Dan is het vooral in Rome een spektakel van belang. Iedereen gaat dan naar de markt hallen in de buurt van de basiliek St. Paulus buiten de muren. Om drie uur 's nachts is hier het hoog tepunt. Dan komen de burgemees ter van Rome, vergezeld van dames en heren uit de hoogste aristocra tie van Rome naar de "cottio" om persoonlijk deel te nemen aan de enorme verkoop van vis, want het is immers vigilie-dag. De aristo cratie verloot manden vis onder 't arme volk. De volgende nacht is 't stil in Rome en in geheel Italië. Hoe vieren de twee milliard J bewoners van Moeder Aarde t hun kerstfeest? Dit is een J vraag, waarop het antwoord j slechts bij benadering gegeven kan ivorden. De veelheid en J verscheidenheid van de wereld- j bevolking heeft in de loop der t eeuwen honderden tradities J rondom Kerstmis geschapen, t Op deze pagina vindt de lezer een greep uit die verscheiden- heid. We zochten daarvoor de i kopij in het uiterste noorden,', waar de eeuwige sneeuw en j ijsvlakten de natuurlijke en- i tourage vormen voor een kerstfeest, waarvan de Euro- J peaan in deze gewijde dagen droomtHier en daar namen J we een steekproef, als we dat j zo noemen mogen, van Poolijs tot Evenaar. De kalkoen en J plumpudding in Engeland, de t Weihnachtsbaum in Duitsland de Mistletoe der Franse en kerstviering achten we vol- doende bekend om er nog eens uitvoerig de aandacht op te J vestigen. We hopen, dat de le- zers aan deze kerstflitsen uit de gehele wereld evenveel pie- J zier zullen beleven als wij, die i ze samenstelden. nen en vrouwen, die het gehele jaar door in bittere koude moeten wer ken, smullen van een kerstdiner, dat tot in de vroege morgenuren voortduurt. De ouderen trekken zich na de maaltijd terug om tot onge veer negen a tien uur uit te rusten De jeugd weet echter niet van rus ten en zoekt haar bezigheid in sport, spel en wedstrijden. Traditio nele wedstrijden zijn de sneeuw- schoenen-race en het snelheidsza- gen. Voor deze laatste wedstrijd worden dikke bomen uitgezocht en omgekapt. Opgeschoten knapen, die bekend zijn met het harde hout vestersleven, nemen dan de zaag ter hand om eikaars krachten in zaagsnelheid te meten. Op derde kerstdag nemen de Kï 3 120 mijl binnen de Poolcirkel in het uiterste noorden van Canada, is vooral een feest van het weerzien. Het kleine stadje, dat normaal 900 inwoners heeft, ziet tijdens de kerst dagen meer dan 2000 mensen, die van heinde en verre naar hier ge komen zijn om gezamenlijk in de twee kerkjes, een Anglicaanse en 'n Rooms Katholieke, het kerstfeest te vieren. Het stadje is twee grote win kels rijk en in de dagen voorafgaand aan het kerstfeest is het in deze winkels overstelpend druk. De eige naars doen goede zaken, want elk van de aanwezige Eskimo's wil 'n geschenk aan zijn vriend of vrien din geven, die hij op deze hoogtijdag weer voor het eerst sedert de vo rige Kerstmis ziet. In de paar stra ten van Aklavic wemelt het van bont en warme windjacks, want 't vriest hier 50 graden Fahrenheit. De bereden Canadese politie sur veilleert voortdurend in de straten niet om de rust te handhaven, doch om toe te zien, dat er geen men sen.in de gure koude achterblijven, wat een zekere dood betekent. De Eskimo's van de noordpool-metro- polis Aklavic vormen een vroom volkje, dat het kerstfeest eerst en vooral in de kleine kerkjes viert, 't Anglicaanse kerkje is fraai versierd ooooooooooooooooooooooo De nachtmis neemt in het Italiaans kerstfeest de belangrijkste plaats in en het komt slechts zelden voor, dat de gelovige Italiaan niet bij de nachtmis aanwezig is. Bij alle ru moer rond het Italiaanse kerstfeest staat toch de kribbe in hoog aan zien. De kribbe is het werkelijke en devote centrum van de kerstviering. Aan die kribbe wordt weken van tevoren gewerkt. Niet alleen door de gewone man, doch ook de PTT- ambtenaar, de professor van de hogeschool en de geneesheer keren zich in de dagen voor Kerstmis in alle nederigheid tot de kribbe. De Italiaan maakt elk jaar opnieuw zijn kribbe, het landschap en de weelderige met sneeuw bedekte mos-vlakte. Een mooie en roman tische kribbe is een noodzakelijke voorwaarde voor het welslaèen van het feest. Wanneer men meent, dat met 26 December Kerstmis in Ita lië achter de rug is, heeft men het heel erg mis. Nog komt de dag van 6 Januari met het feest van Drie koningen. Op die dag verdienen vrouwen en kinderen een geschenk. Zij ontvangen dat uit handen van de "goede feeks", de Befana, die op een bezemsteel door de lucht giert. In de nacht van 5 op 6 Janu ari wordt ze met geweld door de jeugd verdreven zoals op het plein van Navona in Rome. De politie agenten komen dan handen tekort om het verkeer in goede banen te leiden. Toch slagen zij daarin door een overdaad aan gemoedelijkheid. Als op 7 Januari plotseling alles voorbij is, worden de politie-agèn- ten dan ook op een bijzondere wijze herdacht met geschenken, welke 'n stille wenk voor hen betekenen om ook zo'n voortreffelijke houding aan te nemen met de carnavalsdagen, die voor de deur staan...... met kerstvoorstellingen. Het R.K. kerkje heeft dergelijke versieringen niet. maar kan bogen op een fan tastisch mooi jongenskoor van hon derd zangertjes, die het gehele jaar door voor de nachtmis repeteren. Hun zang klinkt dan ook tijdens de kerstnacht in het eeuwige ijs van de Pool als een koor engelen. Na de hoogdagen nemen familieleden, vrienden en kennissen weer af scheid tot de volgende Kerstmis. Aklavic stroomt leeg. De Eskimo's gaan weer jagen op de poolvossen. De metropolis van de poolcirkel be gint een nieuw jaar Koud en guur is ook de entourage van het kerstfeest in Finland, waar een dikke vacht sneeuw de onmete lijke bossen bedekt en de duizenden meren zijn dichtgevroren. Maar zo koud als het buiten is, zo warm en weldadig ook is het kerstfeest in de Finse landhuizen, dat 's middags voor 25 December reeds begint met het optuigen van de kerstboom. In dien mogelijk komt de Kerstman n houtvesters met hun familieleden weer afscheid van elkaarT Ieder gaat zijns weegs, soms naar neder zettingen, welke honderden mijlen van het verzamelpunt verwijderd liggen: Zij roepen elkaar een tot weerziens toe in de Paasmis, als de sneeuw in grote heldere druppels door de zachte lentezon van de ho ge dennen valt. F*OE ongeloofwaardig 't ook moge klinken: in Noorwegen kent men de traditie van de kerstboom nog slechts enkele tientallen jaren. Dit is te meer opvallend, omdat de Noorse houtvesters reeds vele maanden voor Kerstmis uit alle delen van de wereld orders krijgen voor zendingen kerstbomen, welke nergens schoner en hoger zijn dan juist in Noorwegen. Amerika bij voorbeeld is bepaald verzot op zeer hoge kerstbomen. Elders op deze pagina kan men lezen van een 60- meter hoge boom in Rockefeller- centre. Ook krijgt een dergelijke reus een plaatsje op Piccadilly- circus in Londen en om wat dich ter bij huis te blijven: dezer dagen is juist in Rotterdam uit Noorwe gen een geweldenaar gearriveerd, welke op de Coolsingel nabij het stadhuis wordt neergezet. Noorwe gen heeft dus kerstbomen in over vloed. Dat is vooral in de noorde lijke streken wel eens anders ge weest en dit tekort is een van de redenen, waarom de kerstboom in het Noorse huisgezin nog van zo recente datum is. Een andere re den is de vrees van de protestant se kerk, dat door het gebruik van de „heidense" kerstbomen de hei lige tradities in het gedrang zou den komen. Op het eind van de vo rige eeuw werd deze vrees min oi meer overwonnen en kwam de kerstboom van Duitsland uit naar Noorwegen. De Noorse kerstboom kent nog niet de luisterrijke ver siering, welke de Duitsers toepas sen. Tal van gezinnen beperken zich tot het versieren met witte kaarsen. Het geven van geschen ken komt ook hoe langer hoe meer in zwang. Ook de plattelandsbevol king is thans gewonnen voor de kerstboom, ofschoon het platte land hier zeer gehecht is aan de oude tradities. Heel vroeger wer den de landhuizen in de dagen van Kerstmis reeds met naaldhout-tak ken versierd. In sommige plaatsen was het de gewoonte om de naal den vai de takken te schudden en deze op de stoep rond het huis te strooien. Deze gebruiken waren evenwel reeds lang verdwenen, toen de kerstboom zijn intrede deed. Zoalf de Noorse plattelands bevolking zich vooral aan het eind van de vorige eeuw begon aan te passen aan de algemeen verbreide levensgewoonten van West-Europa, zo ook maakte zij zich spoedig meester van de kerstboom. De houtvesters hebben sedertdien een zeer practisch gebruik gemaakt van de ongekende mogelijkheden, welke de aanplant van naaldhout in de toekomst zou bieden. Van daag aan de dag is er dan ook geen gebrek meer aan naaldhout in Noorwegen. Ook de industrieën lieten zich niet lang daarna op de „kerstmarkt" gelden terzake versieringen en geschenken. De reclame-campagnes in de Noorse dag- en weekbladen blijven dan ook niet achter bij die van de overige Europese landen in deze dagen. Aanvankelijk werd deze uiterlijke viering danig geremd door de grote spaarzaamheid en de felle religieuze reacties der boeren die lange jaren voor deze kerst viering het woord heidendom en afgoderij in de mond namen. Van deze mentaliteit is thans geen spoor meer terug te vinden. ik persoonlijk, doch meestal worden de geschenken door de familieleden aan de voet van de kerstboom ge legd. Des avonds nemen de mensen een sauna-bad. Daarna zit de fami lie aan een rijk versierde en wel voorziene feesttafel aan. Dan is 't ook de enige keer in het jaar, dat de Fin der traditie getrouw stok vis eet. Op eerste kerstdag wordt het feest in de intieme huiselijke kring gevierd. Tweede kerstdag worden zo veel mogelijk familiele den, vrienden cn kennissen bezocht en bovendien zijn er deze dag hard draverijen op het ijs, sledevaarten enz. enz. Het Finse volk is zeer re ligieus. Wanneer de afstand geen belemmering vormt, wil de Fin, hoe dan ook, de godsdienstige plechtig heden bijwonen. Mét Kerstmis is 't kleine kerkje van Salla met zijn aparte torentje een volgepropte ver zamelplaats van de mensen uit de ze streek, waar sneeuw en ijs lutte le maanden van het jaar wegsmel ten. De veelheid en verscheidenheid van de bevolking der Verenigde Staten demonstreren zich ook in de wijze, waarop hier het Kerstfeest gevierd wordt. In een stad als New York kent men zelfs geen uniforme viering, zoals die bij ons in het ge hele land is afgestemd op de reli gieuze overtuiging Nog sterker: in de immense flats in Manhatten is het mogelijk op elke verclieping een andere wijze van vieren te ont dekken. Hoe groot het verschil in feestviering van Noord tot Zuid en Oost tot West hier moet zijn, laat zich gemakkelijk raden. Er zijn drie grote metropolen: New York, Los Angelos en Chicago. De uiterlijke viering van de eerste en laatste stad verschillen niet veel van elkaar. In Los Angelos verwerpt men echter elke gedachte aan sneeuw en ijs door de kostbare tropenzon. Op die gulle zon is dan ook de gehele feest viering afgestemd. Men ziet in de straten en op de pleinen van Los Angelos geen kerstbomen. Wel zijn de straten er versierd met serpen tines, guirlandes, vlammenwerpen- de fakkels enz. enz., doch men zal er vergeefs naar 'n kerstboom zoe ken, ofschoon de kerstkribbe ook in dit warme deel van de V.S. hoe langer hoe meer ingang vindt. Het meest spectaculaire moment van de kerstviering vindt in New York plaats met het oprichten van de enorme kerstboom in het Rockefel ler-centre. Deze kerstboom is ruim zestig meter lang; eens is ze zelfs tachtig meter lang geweest. Een dergelijke lengte is zelfs voor de Amerikanen niet gemakkelijk meer te hanteren, zodat zij het voorlopig in de komende jaren op ongeveer zestig meter houden. Voor het op richten van deze ontzagwekkende boom ligt het gehele verkeer ih Rockefellercentre enkele dagen stil. De boom moet goed vastgezet wor den, zodat hij eventuele stormen kan weerstaan. Bovendien komen er tientallen volwassen arbeidskrachten aan de versiering van de boom te pas, een versiering, welke geheel electrisch is. Aan de vooravond en tijdens de kerstdagen levert de aan blik van deze reuzenboom een on vergefelijk, fantastisch en indruk wekkend schouwspel, waaraan mil- lioenen New Yorkers zich urenlam vergapen. De Amerikanen zijn dagen van L voren reeds bezig geweest met hel doen van inkopen. Zelfs de feest maaltijd is in de meeste gezinnen klaar aan de vooravond van Kerst mis, dank zij 't feit, dat de meeste kostelijke ingrediënten langere tijd in de goed uitgeruste keukehs van de moderne huisvrouw kunnen wor den bewaard. Het kopen van ge schenken is een moeilijkheid apart. De Amerikaanse man en vrouw ko pen namelijk niet alleen geschen ken voor zich en hun kinderen, doch ook voor alle familieleden, ooms en tantes, neefjes en nichtjes. Kerst mis is dus in dat opzicht een wél zeer kostbaar feest. Het komt voor, dat gezinnen ettelijke honderden dol lars aan geschenken uitgeven. Dit is een traditie en men zou zijn fa milieleden niet voor tien dollar een teleurstelling willen bezorgen. Het is buiten kijf, dat de kerstviering in de V.S. sterk vermaterialiseerd is. Langzaamaan komt hierin enige kentering, welke ook tot de warme gebieden is doorgedrongen, waar de nachtmis verdreven werd door nachtbals en andere vrolijke, doch minder serene bezigheden. Het ka tholicisme beleeft in de V.S. een verheugende opbloei, niet alleen op het platteland, maar ook in de we reldsteden als Chicago en New York. In de St. Patrick van New York worden in de kerstnacht diverse nachtmissen gelezen, "welke door duizenden katholieken worden bijge woond. Voor het overige blijft het kerstfeest in de V.S. vooralsnog 'n rumoerige aangelegenheid, welke veelal in schrille tegenstelling tot de "Stille, Heilige Nacht" staat. m De kerstviering in de landen van Zuid-Amerika valt midden in de zomer en nog wel als juist de zomervacanties begonnen zijn. Hier vindt men dan ook niets terug van de Latijnse traditie. Soms bemerkt men wel de invloed van Europa, welke vooral in afbeeldingen en ver sieringen te herkennen is. In Bra zilië bijvoorbeeld worden rond deze dagen grif kerstkaarten verstuurd, waarop intieme huisjes, zwaar on der de sneeuw, prijken. Brazilië kent echter evenmin de sneeuw, als wij de palmen. De kerststal is er hoog in ere met meestal zwarte, doch ook wel blanke beeldjes. In Mexico gaan de kinderen met soort gelijke beeldjes in processie langs de huizen, kloppen op de deuren, welke na verloop van tijd worden geopend. Is de bewoner overtuigd van de belangrijkheid van zijn gas ten, dat mogen zij binnenkomen en bidden alle aanwezigen knielend 'n Ave Maria. Beide kerstdagen in Mexico kenmerken zich door uit bundige spelen, welke hun hoogte punt vinden op kerstavond. Dan verkleden de kinderen zich als her ders; de kerkklokken beginnen te luiden en precies te middernacht breekt met veel geknal een vuur werk los. Dit vuurwerk, dat voor de nachtmis uit elkaar spat, is nog 'n oud heidens gebruik van de India nen om de boze geesten te verja gen. Het gaat gepaard met langdu rige, emotionele dansen van de toe schouwers. Geschenken worden er in Mexico eerst op 6 Januari en al leen aan de kinderen gegeven. De jeugd zet haar schoentjes op de balcons, zodat de Drie Wijzen uit het Oosten daarin gemakkelijk hun goede gaven kunnen deponeren. Santa Claus en het klatergoud van de kerstboom beheersen in Zwitserland meer dan in enig an der land op het Continent de kerst viering. Enkele tientallen jaren ge leden, had Santa Claus wat concur rentie van St. Nicolaas, speciaal bij het katholieke volksdeel, dat hoe langer hoe meer sympathie kreeg voor de heilige bisschop van Myra. In Kussnacht bij Luzern bijvoor beeld gaat de viering van het St. Nicolaasfeesi nu nog gepaard met optochten van gecostumeerde kin deren, die met kleurige lampions en vlaggetjes zwaaien. Voor 't overi ge is Santa Claus met zijn rode cape en muls in Zwitserland op 25 December heer en meester van hel surprise-terrein gebleven. Het "be roep" van Santa Claus is in Zwit serland dan ook voor vele honder den mannen een goed betaalde baan in de weken voorafgaand aan Kerstmis. Tal van advertenties ver schijnen er in de dagbladen, waarin witgebaarde kerstmannen zich aan bieden, soms in gezelschap van een engel of een zwarte dienaar, Schmutzli genaamd, die alles weg heeft van onze "Zwarte Piet". De katholieke bevolking en vooral de jeugd houdt zich in de kerstweken bezig met het vervaardigen van de kerstkribbe. Deze wordt niet van hout gemaakt en "evenmin verschij nen er in de kribbe beeldjes, welke jaarlijks uit de pakkisten gehaald worden. De jeugd maakt elk jaar opnieuw haar stalletje van stevig karton, en ze kiest daarbij kleurige plastic of houten beeldjes. Op de vooravond van Kerstmis moet al les gereed zijn. Dan komt de fami lie samen rond de kribbe en d« kerstboom om zich zo in een gewij de sfeer op het grote kerstgebeurei voor te bereiden. In de provincie steden doen groepen zangers en zan geressen de ronde. Zij zijn geklee- als Maria, Joseph en de herder: zingen kerstliederen en daar waa de vensters van de woningen woi den opengegooid, blijven zij st. staan om de bewoners veel heil e zegen toe te wensen. Ook dit jaa vindt Kerstmis de Zwitserse farm lies verenigd in hun huizen, wa? rust en vrede heersen. In liederc en gebeden danken zij God voor r regen van de voorbije dagen.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 3