IDEALE BRANDSTOF
Het bewijs is eri
Slager Walvis
HET NIEUWSTE
f 39.75
f 59.75
f 74.75
Slager Walvis
Slager Walvis
N. V. J. Slager Walvis
11 os; altijd niet gevonden
Het Broekenhuis
Iet Broekenhuis
PRIJSVRAAG
Eindstraat 5 - BREDA - Lange Brugstraat 22
p
Goedkoop, goed rendement en....
bestand tegen vorst
36.
HET CENTRUM AXEL
in het goedkopere genre.
Meisjesmantels in doubel face
alle maten van 104 t.m. 116
Doubelface damesmantels met osselot
bontkraag, in groen, grijs, petrol en bordeaux
Doubelface swagger met witte wollen
voering, iets voor de koude dagen
DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 OCTOBER 1954
Modern vliegtuig stelt bijzondere eisen
PETROLEUMBOEREN
speciale aanbieding in
PRIMA REGENJASSEN
29.95 -
32.
39.
DAMESMANTELS
BREDA, Haagdijk 86
TILBURG, Heuvelstraat 24.
DE ZOON VAN NIEMAND
HET GOUDEN ZWAARD
J. J. J. v. d. Griek
Afwezig
Dr van Lierop
geen spreekuur.
EMILE P. J. HOEKX
Reclame Verspreidings Bureau
SPIJKER Co,
r~
een hoog
boordje
N._
vul da naam in en
i verdien4
iedereen Ikan meedoen 1
Onze omzet stijgt iedere dag. Hoe kan het anders.
Vooral onze modellen, verscheidenheid van stoffen en lagere
prijzen doet de Dames besluiten hun mantels en mantelcostuums bij
te kopen.
Bij ieder Frans model een bewijs dat de mantel origineel is. Niet een
bedrijf is in staat U zulke modellen tegen onze prijzen te leveren.
WAT MEN OOK DOET
GEEFT TOCH DE TOON AAN.
Kijk in onze etalages en U ziet dat wij trots betere modellen, stoffen en lagere
prijzen een Franse rhodia shawl, een hoed, blouse of kinderjurk, bij aankoop
van een mantel of mantelcostuum naar evenredigheid CADEAU geven.
beter genre - meer modellen - en toch veel goedkoper,
ÉMBP
DE STRAALMOTOR of gasturbine lijkt voor de meeste leken nog iets won-
aerlijks. De normale cylindermotor heeft voor het grootste deel geen ge
heimen meer voor de massa, maar :gen de gasturbine kijkt men nog wel een
beetje onwennig aan. Men weet dat deze revolutionaire aandrijving het vlieg
tuig in staat stelt om grotere snelheden te behalén en men weet, dat er geen
cylinders aan te pas komen.
Wanneer men met sommige mensen spreekt over dit onderwerp, dan be
merkt men al spoedig, dat zij zich de raarste dingen er van voorstellen. Zo
beweren sommigen, dat deze motoren op alcohol lopen, terwijl anderen bewe
ren, dat het een of andere zeer dure vluchtige stof is, waarmede deze motoren
worden gevoed. Zij zitten er allen naast.
Tot voor kort bestond deze brandstof
uit niets meer of minder dan petro
leum. Momenteel wordt er voor mili
taire vliegtuigen een andere brandstof
gebruikt, maar in de burgerlucht
vaart zoals bij de Cornets en Viscount-
toestellen praat men met een mooie
naam van kerosine, dat echter niets
anders dan gewoon petroleum of lamp
olie betekent. Plagerig worden onze
straaljagerpiloten daarom wel „petro
leumboeren" genoemd.
Deze brandstof heeft enkele voorde
len boven benzine. Ten eerste is ze
goedkoop, bovendien ontbrandt deze
stof minder snel dan benzine, zodat ze
dus vooral bij de burgerluchtvaart aan
te bevelen is.
ONBEPERKTE BRANDSTOF
In de militaire luchtvaart is men de
laatste tijd tot een andere brandstof
overgegaan. Dit gebeurde niet omdat
kerosine niet volde-d, neen, de oor
zaak lag op een geheel ander terrein.
Men zocht een brandstof, die ook in
oorlogstijd in onbeperkte hoeveelheid
voorhanden zou zijn.
Men verwacht, dat ongeveer een
kwart van de olieproductie nodig zal
zijn om de straalvliegtuigen in staat te
stellen in actie te kunnen blijven. Be
denken we, dat een zeer groot deel van
de petroleumproductie nodig is voor
industrie, landbouw en huishoudelijk
gebruik, dan zou e~ voor een van beide
categorieën een ernstig tekort komen,
hetgeen onvermijdelijk de oorlogvoe
ring ongunstig zou beïnvloeden. Er
moest dus een andere oplossing komen
en men heeft gezocht en gevonden.
Het nieuwe product, dat wordt ver
kregen uit destillaten met een groot
kooktraject en dus in voldoende mate
uit de ruwe olie gewonnen kan wor
den, lijkt meer op benzine, al is het dit
nog niet helemaal. Het is meer een
tussenproduct. Het heeft het voordeel,
dat het in tijden van nood practisch in
onbeperkte hoeveelheden aanwezig zal
kunnen zijn, doch het heeft ook nade
len. Het is vluchtiger, hetgeen een ho
ger verdampingspercentage met zich
brengt eneen groter brandgevaar.
Vooral de verdamping wordt als iets
zeer onaangenaams beschouwd. Bij ho
gere snelheden in de toekomst zal na
melijk het verdampingspercentage nog
hoger worden in verband met de gro
tere wrijving.
OP ZOEK NAAR HET IDEAAL
Men zoekt dus nog naarstig naar de
ideale brandstof voor deze motoren.
Deze moet aan de volgende eisen vol
doen. Bestand zijn tegen lage tempera
turen, dat wil zeggen vloeibaar blijven
bij temperaturen ver beneden nul. Zo
min mogelijk verdampen bij hoge
temperaturen en toch.een zo groot
mogelijk rendement bieden in het ge
bruik, terwijl tevens de prijs zo laag
mogelijk moet liggen. Vermoedelijk zal
aan al deze eisen niet kunnen worden
voldaan, maar men tracht deze idealen
toch zoveel mogelijk te benaderen en
zoekt en zoekt.
Op technische wijze weet men mo
menteel de nadelen onder de knie te
krijgen, door de tanks bij lage tempe
raturen te verwarmen, of bij hoge tem
peraturen af te koelen, terwijl men
verdamping tracht tegen te gaan door
de druk in de tanks te verhogen.
Al deze maatregelen vergen echter
een geweldige technische apparatuur
rond de tanks, die kapitalen kosten. De
oplossing zal derhalve, indien enigszins
mogelijk, moeten worden gevonden in
de brandstof zelf. Men kan deze tech
nische apparatuur dan overboord
gooien, hetgeen een enorme bespra-
ring betekent en een geweldige ver
eenvoudiging.
vraagt uw aandacht voor een
IN MODERNE KLEUREN
geheel dubbel
met warme watten
gevoerd
iets bijzonders - in
groen - met ronde
blauw
kraag
en
laatste
Zaterdag 23 October, aanvang 6.30 cn 9 uur. Zon
dag 24 OctoDer, aanvang 4.15 en Dinsdag 26 October
8 uur: Amadeo Nazzari en Yvonne Sanson in het
aangrijpende Italiaanse filmwerk:
Het verhaal van de liefde tussen een jonge graaf en
een eenvoudig meisje, gefnuikt door een trotse oude
moeder; van het offer van een jonge vrouw voor ne
toekomst van haar zoontje, dat zijn ouders niet mag
kennen en dat zijn leven eindigt in een groot moment
van zelfopofferende moed als de band des bloeds zich
laat gelden.
Een film waarvan reeds duizenden genoten; wij
raden U aan dit meesterwerk te komen zien.
Toegang 14 Jaar.
Zondag 24 en Maandag 25 October, aanvang 8 uur:
Rock Hudson en Piper Laurie in:
De weergaloze sfeer van het mystieke Oosten der
1001 - Nacht in een film van woestijngevechten, rui-
tertournooien. paleis-intriges en liefdesscènes in de
harem. Het toverzwaard maakte hem onoverwinnelijk
behalve voor één vrouw. Toegang 14 jaar.
N.B. Dinsdagavond extra voorstelling van „De Zoon
van Niemand". 428-0
ADVERTEREN DOET BEKEND BLIJVEN.
FAMILIEBERICHTEN
(uit andere bladen).
Getrouwd: J. van Over-
beek en J. Kruitwagen Til
burg.
De Heer en Mevrouw
Van Dfjk-den Herder
geven met blijdschap kennis
van de geboorte van hun
zoon
MARINUS JACOB
Goes, 21 October 1954.
Albert Joachimikade 9.
ARTS TERNEUZEN
van 22 October (na 2 uur)
tot en met Zondag 24 Oc
tober. 387-0
Zaterdag 23 October
-j- Hiermede vervullen wij de droeve plicht mede
deling te doen van het plotseling overlijden van
de Weledelgeboren Heer
Commissaris van onze N.V.
op de leeftijd van 40 jaar.
Door zijn heengaan zullen wij een trouw en toege
wijd lid van het College van Commissarissen onzer
N.V. missen. 401-oo
Het Bestuur der N.V. Kwatta.
Agenten te Eindhoven - Haarlem - Helmond -
Den Helder en Utrecht. Verspreid vlug en accuraat
UW RECLAME DRUKWERK.
Wij zenden U vrijblijvend inlichtingen en referenties
BREDA, Baronielaan 170. Telefoon 6919
Deze japon leent zich er bij
uitstek voor gemaakt te wor
den van een soepele wollen
stof. De mouwen zijn ingezet
en de rok heeft enkele losse
plooien.
De mooie halslijn maakt dit
model zeer flatteus.
Voor een bovenw. van 102 cm.
heeft men nodig ,2.85 m. stof
van 140 cm. breed. Het patroon
Is verkrijgbaar voor 96. 102 en
106 cm. bovenw. ad 0.75 bij
Bella Patronen Service, Krom
me Nieuwegracht 66. Utrecht.
Vermeld op de briefkaart,
waarop aan de adreszijde 75 et.
extra aan postzegels is geplakt,
duidelijk het nummer van het
patroon en de verlangde boven
wijdte.
Deze japon is uit Het Nieuwe
Modeblad Bella.
«K 10505
De hieronder vermelde zaken hebben
hun etalage thans gewijd aan dit
voortreffelijke horloge.Bekjjk dus zo'n
etalage en U weet de oplossing!
Schrijf slechts de slagzin„Met Pi
hebt U de ttjd mee" mét de merk
naam volledig ingevuld - op een
briefkaart. Voorzie die van Uw naam
en adres en stuur uw oplossing in
vó<5r 15 Nov. a.s. aan de importeur
Adolf Dam N.V., Provenierssingel 42,
Rotterdam.
Voor de goede oplossing stellen wij
een prijs beschikbaar van f 250.- en als
met
2« en 3* prijs een horloge van het wereld
vermaarde merk tilt de PIfabriek.
Bij meer goede oplossingen beslist het
lot. Over de uitslag kan niet worden
gecorrespondeerd.
U kunt bovendien nog oen Pi.... horlogo verdienenI
Wie in het tijdvak van 22 Oct. tot 15 Nov. '54 een
Pihorloge koopt en in een zin van tenhoogst©
20 woorden vermeldt, op grond van welke bijzon
dere eigenschappen hij (zij) aan het Pihorloge
de voorkeur geeft, en die dit naar het oordeel
vaji de jury het beste omschrijft, ontvangt de be
taalde prijs van het gekochte horloge terug. Vraag
uw horloger om nadere inlichtingen!
Fa. J. van Sprang, Noordstraat 16, Terneuzen.
Fa. P. Ouweneel, Burchtstraat 8, Oostburg.
Fa. W. van Hilten, Stationstraat 1, Axel.
't: