IDEALE BRANDSTOF Het bewijs is eri Slager Walvis HET NIEUWSTE f 39.75 f 59.75 f 74.75 Slager Walvis Slager Walvis N. V. J. Slager Walvis 11 os; altijd niet gevonden Het Broekenhuis Iet Broekenhuis PRIJSVRAAG Eindstraat 5 - BREDA - Lange Brugstraat 22 p Goedkoop, goed rendement en.... bestand tegen vorst 36. HET CENTRUM AXEL in het goedkopere genre. Meisjesmantels in doubel face alle maten van 104 t.m. 116 Doubelface damesmantels met osselot bontkraag, in groen, grijs, petrol en bordeaux Doubelface swagger met witte wollen voering, iets voor de koude dagen DAGBLAD DE STEM VAN VRIJDAG 22 OCTOBER 1954 Modern vliegtuig stelt bijzondere eisen PETROLEUMBOEREN speciale aanbieding in PRIMA REGENJASSEN 29.95 - 32. 39. DAMESMANTELS BREDA, Haagdijk 86 TILBURG, Heuvelstraat 24. DE ZOON VAN NIEMAND HET GOUDEN ZWAARD J. J. J. v. d. Griek Afwezig Dr van Lierop geen spreekuur. EMILE P. J. HOEKX Reclame Verspreidings Bureau SPIJKER Co, r~ een hoog boordje N._ vul da naam in en i verdien4 iedereen Ikan meedoen 1 Onze omzet stijgt iedere dag. Hoe kan het anders. Vooral onze modellen, verscheidenheid van stoffen en lagere prijzen doet de Dames besluiten hun mantels en mantelcostuums bij te kopen. Bij ieder Frans model een bewijs dat de mantel origineel is. Niet een bedrijf is in staat U zulke modellen tegen onze prijzen te leveren. WAT MEN OOK DOET GEEFT TOCH DE TOON AAN. Kijk in onze etalages en U ziet dat wij trots betere modellen, stoffen en lagere prijzen een Franse rhodia shawl, een hoed, blouse of kinderjurk, bij aankoop van een mantel of mantelcostuum naar evenredigheid CADEAU geven. beter genre - meer modellen - en toch veel goedkoper, ÉMBP DE STRAALMOTOR of gasturbine lijkt voor de meeste leken nog iets won- aerlijks. De normale cylindermotor heeft voor het grootste deel geen ge heimen meer voor de massa, maar :gen de gasturbine kijkt men nog wel een beetje onwennig aan. Men weet dat deze revolutionaire aandrijving het vlieg tuig in staat stelt om grotere snelheden te behalén en men weet, dat er geen cylinders aan te pas komen. Wanneer men met sommige mensen spreekt over dit onderwerp, dan be merkt men al spoedig, dat zij zich de raarste dingen er van voorstellen. Zo beweren sommigen, dat deze motoren op alcohol lopen, terwijl anderen bewe ren, dat het een of andere zeer dure vluchtige stof is, waarmede deze motoren worden gevoed. Zij zitten er allen naast. Tot voor kort bestond deze brandstof uit niets meer of minder dan petro leum. Momenteel wordt er voor mili taire vliegtuigen een andere brandstof gebruikt, maar in de burgerlucht vaart zoals bij de Cornets en Viscount- toestellen praat men met een mooie naam van kerosine, dat echter niets anders dan gewoon petroleum of lamp olie betekent. Plagerig worden onze straaljagerpiloten daarom wel „petro leumboeren" genoemd. Deze brandstof heeft enkele voorde len boven benzine. Ten eerste is ze goedkoop, bovendien ontbrandt deze stof minder snel dan benzine, zodat ze dus vooral bij de burgerluchtvaart aan te bevelen is. ONBEPERKTE BRANDSTOF In de militaire luchtvaart is men de laatste tijd tot een andere brandstof overgegaan. Dit gebeurde niet omdat kerosine niet volde-d, neen, de oor zaak lag op een geheel ander terrein. Men zocht een brandstof, die ook in oorlogstijd in onbeperkte hoeveelheid voorhanden zou zijn. Men verwacht, dat ongeveer een kwart van de olieproductie nodig zal zijn om de straalvliegtuigen in staat te stellen in actie te kunnen blijven. Be denken we, dat een zeer groot deel van de petroleumproductie nodig is voor industrie, landbouw en huishoudelijk gebruik, dan zou e~ voor een van beide categorieën een ernstig tekort komen, hetgeen onvermijdelijk de oorlogvoe ring ongunstig zou beïnvloeden. Er moest dus een andere oplossing komen en men heeft gezocht en gevonden. Het nieuwe product, dat wordt ver kregen uit destillaten met een groot kooktraject en dus in voldoende mate uit de ruwe olie gewonnen kan wor den, lijkt meer op benzine, al is het dit nog niet helemaal. Het is meer een tussenproduct. Het heeft het voordeel, dat het in tijden van nood practisch in onbeperkte hoeveelheden aanwezig zal kunnen zijn, doch het heeft ook nade len. Het is vluchtiger, hetgeen een ho ger verdampingspercentage met zich brengt eneen groter brandgevaar. Vooral de verdamping wordt als iets zeer onaangenaams beschouwd. Bij ho gere snelheden in de toekomst zal na melijk het verdampingspercentage nog hoger worden in verband met de gro tere wrijving. OP ZOEK NAAR HET IDEAAL Men zoekt dus nog naarstig naar de ideale brandstof voor deze motoren. Deze moet aan de volgende eisen vol doen. Bestand zijn tegen lage tempera turen, dat wil zeggen vloeibaar blijven bij temperaturen ver beneden nul. Zo min mogelijk verdampen bij hoge temperaturen en toch.een zo groot mogelijk rendement bieden in het ge bruik, terwijl tevens de prijs zo laag mogelijk moet liggen. Vermoedelijk zal aan al deze eisen niet kunnen worden voldaan, maar men tracht deze idealen toch zoveel mogelijk te benaderen en zoekt en zoekt. Op technische wijze weet men mo menteel de nadelen onder de knie te krijgen, door de tanks bij lage tempe raturen te verwarmen, of bij hoge tem peraturen af te koelen, terwijl men verdamping tracht tegen te gaan door de druk in de tanks te verhogen. Al deze maatregelen vergen echter een geweldige technische apparatuur rond de tanks, die kapitalen kosten. De oplossing zal derhalve, indien enigszins mogelijk, moeten worden gevonden in de brandstof zelf. Men kan deze tech nische apparatuur dan overboord gooien, hetgeen een enorme bespra- ring betekent en een geweldige ver eenvoudiging. vraagt uw aandacht voor een IN MODERNE KLEUREN geheel dubbel met warme watten gevoerd iets bijzonders - in groen - met ronde blauw kraag en laatste Zaterdag 23 October, aanvang 6.30 cn 9 uur. Zon dag 24 OctoDer, aanvang 4.15 en Dinsdag 26 October 8 uur: Amadeo Nazzari en Yvonne Sanson in het aangrijpende Italiaanse filmwerk: Het verhaal van de liefde tussen een jonge graaf en een eenvoudig meisje, gefnuikt door een trotse oude moeder; van het offer van een jonge vrouw voor ne toekomst van haar zoontje, dat zijn ouders niet mag kennen en dat zijn leven eindigt in een groot moment van zelfopofferende moed als de band des bloeds zich laat gelden. Een film waarvan reeds duizenden genoten; wij raden U aan dit meesterwerk te komen zien. Toegang 14 Jaar. Zondag 24 en Maandag 25 October, aanvang 8 uur: Rock Hudson en Piper Laurie in: De weergaloze sfeer van het mystieke Oosten der 1001 - Nacht in een film van woestijngevechten, rui- tertournooien. paleis-intriges en liefdesscènes in de harem. Het toverzwaard maakte hem onoverwinnelijk behalve voor één vrouw. Toegang 14 jaar. N.B. Dinsdagavond extra voorstelling van „De Zoon van Niemand". 428-0 ADVERTEREN DOET BEKEND BLIJVEN. FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen). Getrouwd: J. van Over- beek en J. Kruitwagen Til burg. De Heer en Mevrouw Van Dfjk-den Herder geven met blijdschap kennis van de geboorte van hun zoon MARINUS JACOB Goes, 21 October 1954. Albert Joachimikade 9. ARTS TERNEUZEN van 22 October (na 2 uur) tot en met Zondag 24 Oc tober. 387-0 Zaterdag 23 October -j- Hiermede vervullen wij de droeve plicht mede deling te doen van het plotseling overlijden van de Weledelgeboren Heer Commissaris van onze N.V. op de leeftijd van 40 jaar. Door zijn heengaan zullen wij een trouw en toege wijd lid van het College van Commissarissen onzer N.V. missen. 401-oo Het Bestuur der N.V. Kwatta. Agenten te Eindhoven - Haarlem - Helmond - Den Helder en Utrecht. Verspreid vlug en accuraat UW RECLAME DRUKWERK. Wij zenden U vrijblijvend inlichtingen en referenties BREDA, Baronielaan 170. Telefoon 6919 Deze japon leent zich er bij uitstek voor gemaakt te wor den van een soepele wollen stof. De mouwen zijn ingezet en de rok heeft enkele losse plooien. De mooie halslijn maakt dit model zeer flatteus. Voor een bovenw. van 102 cm. heeft men nodig ,2.85 m. stof van 140 cm. breed. Het patroon Is verkrijgbaar voor 96. 102 en 106 cm. bovenw. ad 0.75 bij Bella Patronen Service, Krom me Nieuwegracht 66. Utrecht. Vermeld op de briefkaart, waarop aan de adreszijde 75 et. extra aan postzegels is geplakt, duidelijk het nummer van het patroon en de verlangde boven wijdte. Deze japon is uit Het Nieuwe Modeblad Bella. «K 10505 De hieronder vermelde zaken hebben hun etalage thans gewijd aan dit voortreffelijke horloge.Bekjjk dus zo'n etalage en U weet de oplossing! Schrijf slechts de slagzin„Met Pi hebt U de ttjd mee" mét de merk naam volledig ingevuld - op een briefkaart. Voorzie die van Uw naam en adres en stuur uw oplossing in vó<5r 15 Nov. a.s. aan de importeur Adolf Dam N.V., Provenierssingel 42, Rotterdam. Voor de goede oplossing stellen wij een prijs beschikbaar van f 250.- en als met 2« en 3* prijs een horloge van het wereld vermaarde merk tilt de PIfabriek. Bij meer goede oplossingen beslist het lot. Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd. U kunt bovendien nog oen Pi.... horlogo verdienenI Wie in het tijdvak van 22 Oct. tot 15 Nov. '54 een Pihorloge koopt en in een zin van tenhoogst© 20 woorden vermeldt, op grond van welke bijzon dere eigenschappen hij (zij) aan het Pihorloge de voorkeur geeft, en die dit naar het oordeel vaji de jury het beste omschrijft, ontvangt de be taalde prijs van het gekochte horloge terug. Vraag uw horloger om nadere inlichtingen! Fa. J. van Sprang, Noordstraat 16, Terneuzen. Fa. P. Ouweneel, Burchtstraat 8, Oostburg. Fa. W. van Hilten, Stationstraat 1, Axel. 't:

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 4