BABY-VOEDING.
U is aan de beurt!
PUBLIEKETRIBUNE
OP DE WARE WEG
hoofdpijn
RHEUMIN
AeéfitS
Friesche ïlap^
winter
mantels
Teddybeer - MANTELS
SCHOENEN
Weet dat PEPERZAK
U beter kleedt
SCHOENEN
OCTOBER
maand
DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 4 OCTOBER 1954
Snelheidswaan komt met nieuwe ideën
MEER VAART ACHTER
BOOMPLANTACTIE
Klachten over veer Zijpe-
Knip uit! Knip uit!
MARKT:
Kwekerij
M. H. DEKKER
EEN MACHINIST.
Groot Nationaal Solisten-concours
20 tabletten 65 cent
N.V. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN
EXPRESGOEDEREN
I de VEILIGE fiets
voor het moderne verkeer
In onze Afdeling Confectie ontvingen wij zojuist de
n
ie u w g t e collectie
CATHARINASTRAAT 7
Afdeling Confectie
BREDA
Telefoon 8357
maand
27.90
U is aan de beurt, heren! October-maand
Schoenen-maand. Het najaar staat voor
de deur en het wordt nu tijd voor een
paar mooie, stevige schoenen, waarmee
U het slechte seizoen aan kunt. Swift-
schoenen natuurlijk!
Die moderne stoere Swift-schoenen buigen
mee met iedere stap, want ze zijn spijker
loos. Dus fantastisch makkelijk.
Swift biedt een grote serie brede, sportieve
modellen in prijzen van 19.90 tot 29.75.
26.90
maand
Noordbrabante het acbtZrl$f
van de befaamde „Zeven Piovii^en^
koestert sinds een P^rJf^nhit!
niet te verwonderen |lus^'loftil
terend centrum dei Ben AU
men: der 'evincie opfleurt
menK'Z1'Hk terrein des levens, kan
op bijna eik ter he( van Quds
men ze misschien sche(?f
overheersende Hollana^j
aant nnwilltó moeten toestemmen,
dat er voor die zuidelijke verwachting
wel wat te zeggen valt.
Dezer dagen nu
hoe een autoriteit
aankijken,
wat onwil
dat er voor
Dezer' d'agen&nkregen we te lezen,
utoriteit daar had verzekerd,
het autoverkeer er zulk een
kt neemt dat de motorwagens,
V nris enkele' jaren reeds verdubbeld,
fn 1970 nog weer eens het dubbel
1,1 van thans zullen tellen. Met
he? gevolg, dat de grote verkeerswe
zen nu feitelijk reeds te smal, dan n
f,»?keerschoas zullen oproepen, zodat
en bondig, verklaard werd, dat
de breedte der wegen moest verdub
heid worden.
Nu moet men eens even nadenken,
dat Brabant van Oost naar West en
van Zuid naar Noord doorsneden
wordt door brede heirbanen, wel
bekend als de oude Napoleonswegen
door het Corsicaans genie ontwor
pen en verder door de ook niet te
misprijzen provinciale wegen, die een
kwart eeuw geleden niet zonder mop
peren van de belastingbetalers tot
stand kwamen maar thans als voor
beeld voor verscheidene andere pro
vincies kunnen dienen.
Doet men dat, dan beseft men
eerst goed wat het moderne verkeer
betekent. Men behoeft dan verder
niet eens te becijferen, hoeveel ver
keersongelukken er dagelijks uit de
Pers zijn op te diepen, die toch veelal
aan het snelverkeer te wijten zijn.
Trouwens, wie geeft er nog asem
zelfs op dodelijke ongelukken, sinds
oorlogen, communistische ,,rechts"(?)-
pleging, de gevaarlijkste trajecten op
zoekende motor- en rijwieltours, dui
zelingwekkende bergbestijgingen en
nog zoveel andere ijzingwekkende
sportmanifestaties de wereld gelukkig
maken? We kunnen ons tegenwoordig
wel afvragen, of men het er niet op
toelegt, het lucht- met het landver-
keer concurrentie aan te doen en ook
te land degeluidsbarrière te door
breken! Moesten we dezer dagen niet
lezen, dat een Engelsman te Zandvoort
het reeds bracht tot 160 km per uur
ten prompt over de kop sloeg!)?
Neen, waarlijk, het is niet zo te ver
wonderen, dat menig krantenlezer,
die het steeds toenemen van de snel
heidswaan moet aanzien, tot de ver
zuchting komt: „hadden we de vroe
ger zo verketterde maximum-snelhe
den nog maar." Of erger nog: „Waar
om haalt men de, vooral door de erf-
gooiers zo verfoeide tollen niet terug,
die het te snelle verkeer zo prachtig
stremden?"
Alle gekheid op 'n stokje, maar er
zit toch wel wat in de griezeligheid,
waarmee tegenwoordig niet alleen be
jaarde mensen bezield zijn, als ze
zien, dat zelfs de wandelaars op de
trottoirs niet meer veilig zijn. Het
valt warempel niet te verwonderen,
dat hier en daar zelfs de suggestie
vernomen wordt, Isaias' bekende
woord over de kromme wegen die
recht gemaakt worden, om te keren
en de rechtgemaakte w'egen weer in
kromme te transformeren. Is het niet
een feit, dat op de slechtste wegen de
minste ongelukken gebeuren?
Maar. we moeten vooruit! De we
reld staat niet stil en dus.... vogue
la gnlère!
We konden dan ook onlangs lezen,
dat er een plan is uitgebroed, dat
een Europees wegennet ontwerpt van
niet minder dan 45.000 km lengte en
spectulaire breedte. Deze wegen zul
len heel Europa doorsnijden en in een
tiental landen de voornaamste steden
verbinden met een 70-tal vertakkin
gen. Natuurlijk is ook hier weer
Isaias' woord van pas. datbergen
en heuvelen zullen geslecht worden!
Naar het schijnt moet vooral België
er van profiteren, omdat daar de
voornaamste racebanen zullen sa
menkomen. Gelet op wat ik hierbo
ven schreef en vooral ook gezien het
feit, dat Nederland thans reeds zoveel
grond te kort komt, mag het wel een
geluk heten, dat niet ons land als het
centrum is uitverkoren.
Intussen vraag ik me toch wel af,
of de ontwerpers van zulke reuze
plannen niet een paar dingen verge
ten hebben. Ik heb hierbij nog niet
zozeer op het oog het feit. dat het hier
om milliarden gaat. Financiële be
zwaren gelden in onze tijd niet meer.
Immers, sinds zekere Kronprinz in 't
begin van de eerste grote „lustige
Krieg" zo vrij en frank verkondigde:
„Geld spielt keine Rolleê", is het hek
van de financiële dam gegaan en werd
de millioenendam omgezet in een
milliarden-dito. Niet alleen de U.S.A.
spuiden de milliarden over de we
reld. maar ook in de kleinere landen
werkten de Lieftincks met derge
lijke astronomische cijfers. Ten bate
van de schatkist en ten detrimente
van „Symen betaal!"
Als gezegd echter, ik laat die finan
ciële aangelegenheden maar terzij, er
zijn andere redenen, die tot de vraag
nopen, of men hier wel op de goede
weg is.
Alle dingen hebben hun tijd maar
raken op de duur er ook weer af. Her
innert gij u, lezer, hoe de oude heer
Ford. de autokoning, jaren geleden
ons land bereisde en toen, bij het
zien onze rechtlijnige brede kanalen
uitriep: „Well, wat zou dat prachtig
zijn, als jullie die grachtjes dicht
gooiden en ze metamorfoseerde in de
schitterendste auto-strada's!"? Ver
beeldt u zulk een onderstelling in ons
water- en schipperslandje.En dan
te moeten denken, dat straks die
mooie autobanen geknipt voor
astronomisch snelverkeer weer op
nieuw een metamorfose zouden moe
ten ondergaan en verkeren in Sahara-
achtige zandpaden!
Want hier kom ik vanzelf tot de
vraag, of de nieuwe ideeën in de snel
heidssector al niet voor goed op gang
zijn om héél het moderne vervoer op
de weg wég te vagen. Dezer dagen
had ik gelegenheid, een globetrotter
te spreken, die van alle vervoermark
ten thuis was en zwoer bij de lucht
vaart (a propos van de uitspraak, dat
„alle Zeppelins waarvan de schepper
juist dezer dagen op hoge leeftijd
stierf, maar enkele jaren geleden
reeds moest erkennen, dat zijn grootse
schepping glad uit de tijd was en ver
drongen door de vliegmachine!). Wel
nu. de genoemde wereldreiziger dorst
gerust d.' stelling aan, dat over een
paar decenniën ook de auto's de weg
van alle vlees gegaan zullen zijn.
Denk hier niet aan de autokerkhoven
die langs de racebanen bij alle gro
te stéden te begriezelen vallen, waar
als het ware de Grote Zeisman waar
schuwend de knokelige vinger op
steekt. Neen, mijn deskundige zegs
man meende, dat binnen enkele jaren
de bewonderaars van de snelheids-
waan zullen overschakelen van de
wegsleeën naar de vliegmachines. Hij
maakte zich sterk, dat over hoogstens
20 jaar allen, die het enigszins kun
nen betalen, desnoods in termijnen!
zullen overstappen naar de lucht
vaart.
De verkeersautoriteiten in Brabant
en de plannenmakers inzake het ge
weldige Europese wegennet hebben
deze kant der affaire blijkbaar over
het hoofd gezien en vergeten, dat m.
m. Fords plan omtrent de kanalen
wel eens zou kunnen onderworpen
worden aan Breero's bekende leus:
„Het kan verkeren." In plaats van
rechtlijnige, over heuvelen en dalen
slingerende autoracebanen zitten de
nóg rechtlijniger luchtbanen in de
lucht. En als we dagelijks kunnen
waarnemen, dat de helicopters voort
durend verbetering ondergaan, zodat
ze op de duur op hun beurt zelfs de
Anna Jacobapolder
In de jongste vergadering van de
Stichting Nieuw Schouwen Duiveland
te Zierikzee werd door de voorzitter
medegedeeld, dat de kwestie van de
beplanting van het eiland in een ur
gent stadium is gekomen. Na veel dis
cussie werd besloten zich in verbin
ding te stellen met het Staatsbosbe
heer om op korte termijn tot een op
lossing te komen. Een commissie zal
op bezoek gaan bij het Staatsbosbe
heer in Utrecht, teneinde de zaak te
bespreken, 15000 Bomen zijn toege
zegd en uit Gouda ontving de pen
ningmeester een bedrag van ƒ5000.
voor de boomplantactie.
Ter vergadering werd wederom ge
klaagd over de stagnatie van het veer
ZijpeAnna Jacoba-polder, waar au
to's soms uren moeten wachten om
overgezet te worden. Het snelverkeer
alsmede het vervoer van personen,
neemt steeds toe. Wanneer het eiland
weer in cultuur gebracht zal zijn, zal
het snelverkeer zeker nog toenemen.
De beslissing omtrent de te leggen
dijk. dwars door de polder Schouwen,
wat meer een verhoogde weg dan een
dijk is, kan binnenkort worden tege
moet gezien. Deze hoge, verharde weg,
zal pl.m. 56 H.A. grond in beslag ne-
gewone vliegmachines op dood spoor
dreigen te rangeren, dan moeten we
wel betwijfelen, of de grote verkeers
autoriteiten wel op de ware weg ver
keren, dan wel glad verkeerde actie
voeren. De helicopters toch bieden,
onder verschillende andere voorde -
len, het gemak dat ze verticaal kun
nen stijgen en dalen en dus niet de
millioenen verslindende en onprac-
tische startbanen van een half uur
lengte en méér nodig hebben, die dus
vanzelf ver van de bevolkingscentra
getraceerd moeten worden en van de
reizigers het tijdrovend overstappen
op een ander verovermiddel eisen.
(Zulk een overstapkaartje is toch
heus wel uit de tijd!)
Het komt mij voor, dat deze pré
alles zegt voor niet zo ver verwijder
de toekomst. En niet alleen regeren
van 't land. maar ook studen op het
land eist vooruitzien!
Beek-Ubbergen. S. S. TEN BRUIJ
Naschrift. Met de strekking van
dit ingezonden schrijven zijn we het
radicaal oneens We geloven, dat
plannen voor modernisering van het
wegennet in ons land en in West-
Europa niet voortvarend genoeg ter
hand genomen kunnen worden. We
geloven er niets van, dat het vliegver
keer het snelverkeer op de weg bin
nen enige decennia zou vervangen on
danks helicopters, vliegende ledikan
ten en wat dies meer zij. Het is trou
wens niet juist, dat de helicopter de
gewone vliegmachine op dood spoor
aan het rangeren zou zijn. Slechts
voor betrekkelijk kleine afstanden is
dit instrument rendabel te maken,
wat het nu nog helemaal niet is.
Maar ja. het is ook een mening,
welke hier verkondigd wordt. Wat
zeggen onze verkeersexperts ervan?
FAMILIEBERICHTEN
(uit andere bladen)
Verloofd: Mia v. d. Berk
en J. Tromp, arts, Eindhoven.
Overleden: Pater M.
Wijtenburg S.J., 33 jr., Maas
tricht. Dr.. G. Keiner, oog
arts, Zwolle. H. Ceurvorst-
van Rompaey. 71 jaar, Ant
werpen.
Enige en algemene
kennisgeving.
•j. In de gezegendt ouder-
dom van bijna 87 jaar
overleed heden, zacht en
kalm, na een langdurig
geduldig gedragen ziekte,
voorzien van de H. H.
Sacramenten der Ster
venden, onze lieve vader,
behuwd- groot- en over
grootvader
JOSEPH PLUMET
echtgenoot van wijlen
Marie Ghislaine Lambert.
Uit aller naam:
C. Feijen.
Breda, 3 October 1954,
Strijenlaan 22.
De gezongen H. Mis van
Requiem, waartoe U
wordt uitgenodigd, zal
plaats hebben Woensdag
6 October a.s. om 9.30 uur
in de parochiekerk van
O. L. Vr. van Fatima,
Fatimastr. alhier, waar
na begrafenis op de R.
K. Begraafplaats te Sas
van Gent. 244-00
Geen bezoek.
Gaarne Uw gebeden
Dinsdag: Goes
Woensdag: Oostburg
Donderdag: voor stadhuis
en Zaterdag: Middelburg.
CYCLAMEN
vol knop 45 ct - f 2.50,
Gesneria 50 ct - 100 ct,
Saint Paulia 60 ct - 85 ct,
Varentjes v.a. 45 ct, Ster
van Bethlehem 85 ct, Pri
mula's, Hangplanten, Cac
tus- en vetplanten enz.
BLOEMBOLLEN
Glashyacinten blauw 35 ct
Grintnarcissen, Crocus,
Tulpen enz,
SNIJBLOEMEN
Dahlia's 2 bos 55 ct, Cy-
clame-bloemen 45 ct, per
bos, Chrysanten enz.
AARDBEIPLANTEN
Sierpotten, Hang- en
Wand-potten, Gazonzaad,
Turfmolm, Rietmatten.
BESTEL NU NOG.
Dahlia's Knolbegonia's en
Chrysanten, Nog in bloei
te zien
Beleefd aanbevelend,
Lange Vielesingel
MIDDELBURG.
Telef. 2661.
38.
234-0
DE N.v. MIJ. TOT EXPLOITATIE DER
VEREENIGDE OLIEFABRIEKEN ZWIJN-
DRECHT te ZWIJNDRECHT,
v r a a g t voor de bediening van de
turbine- en ketelinstallatie van haar nieuw
gebouwde tegendrukcentrale
Opleiding: min. machinistendiploma A.
Zij, die ervaring hebben in de bediening
van soortgelijke installaties, genieten de
voorkeur.
Sollicitati
ies te richten aan de Personeel-afd.
PERSONEEL GEVR.
klein gezin gevraagd be
schaafd meisje, in staat zelfstan
dig de huishouding te doen, of
huishoudster. Hulp aanwezig,
leen was. Mevr. de Glas, Goes
'iugaardstraat 21. 97
a amm t n lT~»n i^~»^
TE KOOP GEVR
oeren kopstoelen - stuk geen
Vinïaar te koop gevraagd.
TprÜ' ^Xe,sestraat 10 Tel. 2165
ierneuzen. 340
TE KOOP AANGEB.
Spn 0,10,1 pn gesloten bakfiet-
van' £root en *lein moet u bij
dppotln zi;,n- °ok bakfietson-
deW en allG bakfietsonder-
R7R9 ;^RoZenlaan 96, Breda. Tel.
-~L 'Ginneken). 4135
rpr!marhme te koop, opnieuw
DrimVSe?rd 'inruil mach., in
en ÏÏn, alsook Lrres radio
191 S! L 0ranjeboomstraat
l91, Bleda- Tel. 6940. 4038
Dressoir en theemeubel in old
finish en eiken te koop, divans,
voor minder dan de helft van
de prijs. Vink, Axelsestraat 10.
Tel. 2165, Terneuzen. 334
HUIZEN
2 in aanbouw zijnde woningen
te koop te Sas van Gelit. Te be
vragen bij Agent v. d. Stem
Sas van Gent. g21
Nieuwbouw f 15.500.-; f 16.500.-;
f 17.300 enz Vrije vestiging
grote hyp. beschikbaar. Make
laars Van den Berg en Co., Nw,
Ginnekenstraat 43, Breda. 4154
HYPOTHEKEN
in de „Korenbeurs" van de heer J. H. v. Coppenolle,
georganiseerd door:
HARMONIE „O R A A C O" te BERGEN OP ZOOM
Staat onder auspiciën van de Algemene Nederlands-,
Unie van Muziekverenigingen. - Alle inlichtingen
hieromtrent bij de concours-secretaris, de heer A.
Gorrens, Karei Doormanstraat 16, Bergen op Zoom.
N.V, Kon. Pharmacautlsch* Fabrieken v/h brecadei-Stheeman Pharmacia
Ingaande 3 October 1954 wordt het ver
voer van
met reizigerstreinen beperkt.
Inlichtingen te verkrijgen aan de Stations en
de Handelsagentschappen.
ADVERTEREN DOET VERKOPEN
Er is meer dan één reden, waarom Friesche Vlag Baby-voeding de voorkeur verdient. De voornaamste
reden echter is deze: Uw kleine moet de beste baby-voeding krijgen die er bestaat! Hebt U ooit gehoord,
dat er bétere melk ter wereld was dan de melk van het t.b.c.-vrije Friese vee? Wel, van deze bijzonder#
melk hebben wij, volgens de voorschriften van onze medische adviseur op kindervoedinggebied, 16 ver*
schillende soorten baby-voeding bereid. Zou daar de voeding voor Uw baby niet bij zijn? Vraag het
eens aan Uw dokter, 't Is belangrijk 1
Hypotheken vanaf j 1/2 pet.
Financiering auto's, landbouw
werktuigen of andere objecten.
Makelaarskantoor L. A. van
Opstal Zoon Jac. v. Beieren-
straat 1, Goes. Tel. 2584. 1
DIVERSEN
Hulst. Soc. De Gouden Leeuw.
Bij Aug. de Gucht grote ker-
misschieting op Dinsdag 5 Oct.
Vooruit f 40, hoge vogel f 8. zij-
vogels f 6, 20 vogels verhoogd
met f 1. Inleg f 2.50. Terug f 2.
Begin 3.30 uur. 619
Karnemelk
soorten
400 cc. f 0.40
200 cc. f 0.23
'f
Volle melk
soorten
400 cc. f 0.48
elegante modellen
prima afwerking
bijzonder mooie coupe
Deze collectie biedt juist dat
wat de moderne vrouw zoekt
fraaie stoffen
o.a, Subrine
Mohair
Tweed
Sibeline
Prijzen
van 72.
tot 110.
Ook de nieuwste
Korte jasjes van f 77.50f 156.
Lange mantels van f 110.00f 198.
tonen wij U gaarne.
Voor mannen, die haast hebben,
een nieuwe instapschoen.
In de moderne
Old-Finish-opmaak.
Met oersterke
Miami-zool
Nijmegen
Een nieuw model Na/aar 1954.
Super Swift Spijkerloos.
Dubbele leren zool.
In fijn kalfsleer, bruin,
lichtbruin en
oxblood.
vjw"
- 7*
r J
d reec/
Amerikaans model,
stoer afgewerkt.
Dubbele leren zool.
In alle gangbare
27.90 kleuren kalfsleer.