BABY-VOEDING. U is aan de beurt! PUBLIEKETRIBUNE OP DE WARE WEG hoofdpijn RHEUMIN AeéfitS Friesche ïlap^ winter mantels Teddybeer - MANTELS SCHOENEN Weet dat PEPERZAK U beter kleedt SCHOENEN OCTOBER maand DAGBLAD DE STEM VAN MAANDAG 4 OCTOBER 1954 Snelheidswaan komt met nieuwe ideën MEER VAART ACHTER BOOMPLANTACTIE Klachten over veer Zijpe- Knip uit! Knip uit! MARKT: Kwekerij M. H. DEKKER EEN MACHINIST. Groot Nationaal Solisten-concours 20 tabletten 65 cent N.V. NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN EXPRESGOEDEREN I de VEILIGE fiets voor het moderne verkeer In onze Afdeling Confectie ontvingen wij zojuist de n ie u w g t e collectie CATHARINASTRAAT 7 Afdeling Confectie BREDA Telefoon 8357 maand 27.90 U is aan de beurt, heren! October-maand Schoenen-maand. Het najaar staat voor de deur en het wordt nu tijd voor een paar mooie, stevige schoenen, waarmee U het slechte seizoen aan kunt. Swift- schoenen natuurlijk! Die moderne stoere Swift-schoenen buigen mee met iedere stap, want ze zijn spijker loos. Dus fantastisch makkelijk. Swift biedt een grote serie brede, sportieve modellen in prijzen van 19.90 tot 29.75. 26.90 maand Noordbrabante het acbtZrl$f van de befaamde „Zeven Piovii^en^ koestert sinds een P^rJf^nhit! niet te verwonderen |lus^'loftil terend centrum dei Ben AU men: der 'evincie opfleurt menK'Z1'Hk terrein des levens, kan op bijna eik ter he( van Quds men ze misschien sche(?f overheersende Hollana^j aant nnwilltó moeten toestemmen, dat er voor die zuidelijke verwachting wel wat te zeggen valt. Dezer dagen nu hoe een autoriteit aankijken, wat onwil dat er voor Dezer' d'agen&nkregen we te lezen, utoriteit daar had verzekerd, het autoverkeer er zulk een kt neemt dat de motorwagens, V nris enkele' jaren reeds verdubbeld, fn 1970 nog weer eens het dubbel 1,1 van thans zullen tellen. Met he? gevolg, dat de grote verkeerswe zen nu feitelijk reeds te smal, dan n f,»?keerschoas zullen oproepen, zodat en bondig, verklaard werd, dat de breedte der wegen moest verdub heid worden. Nu moet men eens even nadenken, dat Brabant van Oost naar West en van Zuid naar Noord doorsneden wordt door brede heirbanen, wel bekend als de oude Napoleonswegen door het Corsicaans genie ontwor pen en verder door de ook niet te misprijzen provinciale wegen, die een kwart eeuw geleden niet zonder mop peren van de belastingbetalers tot stand kwamen maar thans als voor beeld voor verscheidene andere pro vincies kunnen dienen. Doet men dat, dan beseft men eerst goed wat het moderne verkeer betekent. Men behoeft dan verder niet eens te becijferen, hoeveel ver keersongelukken er dagelijks uit de Pers zijn op te diepen, die toch veelal aan het snelverkeer te wijten zijn. Trouwens, wie geeft er nog asem zelfs op dodelijke ongelukken, sinds oorlogen, communistische ,,rechts"(?)- pleging, de gevaarlijkste trajecten op zoekende motor- en rijwieltours, dui zelingwekkende bergbestijgingen en nog zoveel andere ijzingwekkende sportmanifestaties de wereld gelukkig maken? We kunnen ons tegenwoordig wel afvragen, of men het er niet op toelegt, het lucht- met het landver- keer concurrentie aan te doen en ook te land degeluidsbarrière te door breken! Moesten we dezer dagen niet lezen, dat een Engelsman te Zandvoort het reeds bracht tot 160 km per uur ten prompt over de kop sloeg!)? Neen, waarlijk, het is niet zo te ver wonderen, dat menig krantenlezer, die het steeds toenemen van de snel heidswaan moet aanzien, tot de ver zuchting komt: „hadden we de vroe ger zo verketterde maximum-snelhe den nog maar." Of erger nog: „Waar om haalt men de, vooral door de erf- gooiers zo verfoeide tollen niet terug, die het te snelle verkeer zo prachtig stremden?" Alle gekheid op 'n stokje, maar er zit toch wel wat in de griezeligheid, waarmee tegenwoordig niet alleen be jaarde mensen bezield zijn, als ze zien, dat zelfs de wandelaars op de trottoirs niet meer veilig zijn. Het valt warempel niet te verwonderen, dat hier en daar zelfs de suggestie vernomen wordt, Isaias' bekende woord over de kromme wegen die recht gemaakt worden, om te keren en de rechtgemaakte w'egen weer in kromme te transformeren. Is het niet een feit, dat op de slechtste wegen de minste ongelukken gebeuren? Maar. we moeten vooruit! De we reld staat niet stil en dus.... vogue la gnlère! We konden dan ook onlangs lezen, dat er een plan is uitgebroed, dat een Europees wegennet ontwerpt van niet minder dan 45.000 km lengte en spectulaire breedte. Deze wegen zul len heel Europa doorsnijden en in een tiental landen de voornaamste steden verbinden met een 70-tal vertakkin gen. Natuurlijk is ook hier weer Isaias' woord van pas. datbergen en heuvelen zullen geslecht worden! Naar het schijnt moet vooral België er van profiteren, omdat daar de voornaamste racebanen zullen sa menkomen. Gelet op wat ik hierbo ven schreef en vooral ook gezien het feit, dat Nederland thans reeds zoveel grond te kort komt, mag het wel een geluk heten, dat niet ons land als het centrum is uitverkoren. Intussen vraag ik me toch wel af, of de ontwerpers van zulke reuze plannen niet een paar dingen verge ten hebben. Ik heb hierbij nog niet zozeer op het oog het feit. dat het hier om milliarden gaat. Financiële be zwaren gelden in onze tijd niet meer. Immers, sinds zekere Kronprinz in 't begin van de eerste grote „lustige Krieg" zo vrij en frank verkondigde: „Geld spielt keine Rolleê", is het hek van de financiële dam gegaan en werd de millioenendam omgezet in een milliarden-dito. Niet alleen de U.S.A. spuiden de milliarden over de we reld. maar ook in de kleinere landen werkten de Lieftincks met derge lijke astronomische cijfers. Ten bate van de schatkist en ten detrimente van „Symen betaal!" Als gezegd echter, ik laat die finan ciële aangelegenheden maar terzij, er zijn andere redenen, die tot de vraag nopen, of men hier wel op de goede weg is. Alle dingen hebben hun tijd maar raken op de duur er ook weer af. Her innert gij u, lezer, hoe de oude heer Ford. de autokoning, jaren geleden ons land bereisde en toen, bij het zien onze rechtlijnige brede kanalen uitriep: „Well, wat zou dat prachtig zijn, als jullie die grachtjes dicht gooiden en ze metamorfoseerde in de schitterendste auto-strada's!"? Ver beeldt u zulk een onderstelling in ons water- en schipperslandje.En dan te moeten denken, dat straks die mooie autobanen geknipt voor astronomisch snelverkeer weer op nieuw een metamorfose zouden moe ten ondergaan en verkeren in Sahara- achtige zandpaden! Want hier kom ik vanzelf tot de vraag, of de nieuwe ideeën in de snel heidssector al niet voor goed op gang zijn om héél het moderne vervoer op de weg wég te vagen. Dezer dagen had ik gelegenheid, een globetrotter te spreken, die van alle vervoermark ten thuis was en zwoer bij de lucht vaart (a propos van de uitspraak, dat „alle Zeppelins waarvan de schepper juist dezer dagen op hoge leeftijd stierf, maar enkele jaren geleden reeds moest erkennen, dat zijn grootse schepping glad uit de tijd was en ver drongen door de vliegmachine!). Wel nu. de genoemde wereldreiziger dorst gerust d.' stelling aan, dat over een paar decenniën ook de auto's de weg van alle vlees gegaan zullen zijn. Denk hier niet aan de autokerkhoven die langs de racebanen bij alle gro te stéden te begriezelen vallen, waar als het ware de Grote Zeisman waar schuwend de knokelige vinger op steekt. Neen, mijn deskundige zegs man meende, dat binnen enkele jaren de bewonderaars van de snelheids- waan zullen overschakelen van de wegsleeën naar de vliegmachines. Hij maakte zich sterk, dat over hoogstens 20 jaar allen, die het enigszins kun nen betalen, desnoods in termijnen! zullen overstappen naar de lucht vaart. De verkeersautoriteiten in Brabant en de plannenmakers inzake het ge weldige Europese wegennet hebben deze kant der affaire blijkbaar over het hoofd gezien en vergeten, dat m. m. Fords plan omtrent de kanalen wel eens zou kunnen onderworpen worden aan Breero's bekende leus: „Het kan verkeren." In plaats van rechtlijnige, over heuvelen en dalen slingerende autoracebanen zitten de nóg rechtlijniger luchtbanen in de lucht. En als we dagelijks kunnen waarnemen, dat de helicopters voort durend verbetering ondergaan, zodat ze op de duur op hun beurt zelfs de Anna Jacobapolder In de jongste vergadering van de Stichting Nieuw Schouwen Duiveland te Zierikzee werd door de voorzitter medegedeeld, dat de kwestie van de beplanting van het eiland in een ur gent stadium is gekomen. Na veel dis cussie werd besloten zich in verbin ding te stellen met het Staatsbosbe heer om op korte termijn tot een op lossing te komen. Een commissie zal op bezoek gaan bij het Staatsbosbe heer in Utrecht, teneinde de zaak te bespreken, 15000 Bomen zijn toege zegd en uit Gouda ontving de pen ningmeester een bedrag van ƒ5000. voor de boomplantactie. Ter vergadering werd wederom ge klaagd over de stagnatie van het veer ZijpeAnna Jacoba-polder, waar au to's soms uren moeten wachten om overgezet te worden. Het snelverkeer alsmede het vervoer van personen, neemt steeds toe. Wanneer het eiland weer in cultuur gebracht zal zijn, zal het snelverkeer zeker nog toenemen. De beslissing omtrent de te leggen dijk. dwars door de polder Schouwen, wat meer een verhoogde weg dan een dijk is, kan binnenkort worden tege moet gezien. Deze hoge, verharde weg, zal pl.m. 56 H.A. grond in beslag ne- gewone vliegmachines op dood spoor dreigen te rangeren, dan moeten we wel betwijfelen, of de grote verkeers autoriteiten wel op de ware weg ver keren, dan wel glad verkeerde actie voeren. De helicopters toch bieden, onder verschillende andere voorde - len, het gemak dat ze verticaal kun nen stijgen en dalen en dus niet de millioenen verslindende en onprac- tische startbanen van een half uur lengte en méér nodig hebben, die dus vanzelf ver van de bevolkingscentra getraceerd moeten worden en van de reizigers het tijdrovend overstappen op een ander verovermiddel eisen. (Zulk een overstapkaartje is toch heus wel uit de tijd!) Het komt mij voor, dat deze pré alles zegt voor niet zo ver verwijder de toekomst. En niet alleen regeren van 't land. maar ook studen op het land eist vooruitzien! Beek-Ubbergen. S. S. TEN BRUIJ Naschrift. Met de strekking van dit ingezonden schrijven zijn we het radicaal oneens We geloven, dat plannen voor modernisering van het wegennet in ons land en in West- Europa niet voortvarend genoeg ter hand genomen kunnen worden. We geloven er niets van, dat het vliegver keer het snelverkeer op de weg bin nen enige decennia zou vervangen on danks helicopters, vliegende ledikan ten en wat dies meer zij. Het is trou wens niet juist, dat de helicopter de gewone vliegmachine op dood spoor aan het rangeren zou zijn. Slechts voor betrekkelijk kleine afstanden is dit instrument rendabel te maken, wat het nu nog helemaal niet is. Maar ja. het is ook een mening, welke hier verkondigd wordt. Wat zeggen onze verkeersexperts ervan? FAMILIEBERICHTEN (uit andere bladen) Verloofd: Mia v. d. Berk en J. Tromp, arts, Eindhoven. Overleden: Pater M. Wijtenburg S.J., 33 jr., Maas tricht. Dr.. G. Keiner, oog arts, Zwolle. H. Ceurvorst- van Rompaey. 71 jaar, Ant werpen. Enige en algemene kennisgeving. •j. In de gezegendt ouder- dom van bijna 87 jaar overleed heden, zacht en kalm, na een langdurig geduldig gedragen ziekte, voorzien van de H. H. Sacramenten der Ster venden, onze lieve vader, behuwd- groot- en over grootvader JOSEPH PLUMET echtgenoot van wijlen Marie Ghislaine Lambert. Uit aller naam: C. Feijen. Breda, 3 October 1954, Strijenlaan 22. De gezongen H. Mis van Requiem, waartoe U wordt uitgenodigd, zal plaats hebben Woensdag 6 October a.s. om 9.30 uur in de parochiekerk van O. L. Vr. van Fatima, Fatimastr. alhier, waar na begrafenis op de R. K. Begraafplaats te Sas van Gent. 244-00 Geen bezoek. Gaarne Uw gebeden Dinsdag: Goes Woensdag: Oostburg Donderdag: voor stadhuis en Zaterdag: Middelburg. CYCLAMEN vol knop 45 ct - f 2.50, Gesneria 50 ct - 100 ct, Saint Paulia 60 ct - 85 ct, Varentjes v.a. 45 ct, Ster van Bethlehem 85 ct, Pri mula's, Hangplanten, Cac tus- en vetplanten enz. BLOEMBOLLEN Glashyacinten blauw 35 ct Grintnarcissen, Crocus, Tulpen enz, SNIJBLOEMEN Dahlia's 2 bos 55 ct, Cy- clame-bloemen 45 ct, per bos, Chrysanten enz. AARDBEIPLANTEN Sierpotten, Hang- en Wand-potten, Gazonzaad, Turfmolm, Rietmatten. BESTEL NU NOG. Dahlia's Knolbegonia's en Chrysanten, Nog in bloei te zien Beleefd aanbevelend, Lange Vielesingel MIDDELBURG. Telef. 2661. 38. 234-0 DE N.v. MIJ. TOT EXPLOITATIE DER VEREENIGDE OLIEFABRIEKEN ZWIJN- DRECHT te ZWIJNDRECHT, v r a a g t voor de bediening van de turbine- en ketelinstallatie van haar nieuw gebouwde tegendrukcentrale Opleiding: min. machinistendiploma A. Zij, die ervaring hebben in de bediening van soortgelijke installaties, genieten de voorkeur. Sollicitati ies te richten aan de Personeel-afd. PERSONEEL GEVR. klein gezin gevraagd be schaafd meisje, in staat zelfstan dig de huishouding te doen, of huishoudster. Hulp aanwezig, leen was. Mevr. de Glas, Goes 'iugaardstraat 21. 97 a amm t n lT~»n i^~»^ TE KOOP GEVR oeren kopstoelen - stuk geen Vinïaar te koop gevraagd. TprÜ' ^Xe,sestraat 10 Tel. 2165 ierneuzen. 340 TE KOOP AANGEB. Spn 0,10,1 pn gesloten bakfiet- van' £root en *lein moet u bij dppotln zi;,n- °ok bakfietson- deW en allG bakfietsonder- R7R9 ;^RoZenlaan 96, Breda. Tel. -~L 'Ginneken). 4135 rpr!marhme te koop, opnieuw DrimVSe?rd 'inruil mach., in en ÏÏn, alsook Lrres radio 191 S! L 0ranjeboomstraat l91, Bleda- Tel. 6940. 4038 Dressoir en theemeubel in old finish en eiken te koop, divans, voor minder dan de helft van de prijs. Vink, Axelsestraat 10. Tel. 2165, Terneuzen. 334 HUIZEN 2 in aanbouw zijnde woningen te koop te Sas van Gelit. Te be vragen bij Agent v. d. Stem Sas van Gent. g21 Nieuwbouw f 15.500.-; f 16.500.-; f 17.300 enz Vrije vestiging grote hyp. beschikbaar. Make laars Van den Berg en Co., Nw, Ginnekenstraat 43, Breda. 4154 HYPOTHEKEN in de „Korenbeurs" van de heer J. H. v. Coppenolle, georganiseerd door: HARMONIE „O R A A C O" te BERGEN OP ZOOM Staat onder auspiciën van de Algemene Nederlands-, Unie van Muziekverenigingen. - Alle inlichtingen hieromtrent bij de concours-secretaris, de heer A. Gorrens, Karei Doormanstraat 16, Bergen op Zoom. N.V, Kon. Pharmacautlsch* Fabrieken v/h brecadei-Stheeman Pharmacia Ingaande 3 October 1954 wordt het ver voer van met reizigerstreinen beperkt. Inlichtingen te verkrijgen aan de Stations en de Handelsagentschappen. ADVERTEREN DOET VERKOPEN Er is meer dan één reden, waarom Friesche Vlag Baby-voeding de voorkeur verdient. De voornaamste reden echter is deze: Uw kleine moet de beste baby-voeding krijgen die er bestaat! Hebt U ooit gehoord, dat er bétere melk ter wereld was dan de melk van het t.b.c.-vrije Friese vee? Wel, van deze bijzonder# melk hebben wij, volgens de voorschriften van onze medische adviseur op kindervoedinggebied, 16 ver* schillende soorten baby-voeding bereid. Zou daar de voeding voor Uw baby niet bij zijn? Vraag het eens aan Uw dokter, 't Is belangrijk 1 Hypotheken vanaf j 1/2 pet. Financiering auto's, landbouw werktuigen of andere objecten. Makelaarskantoor L. A. van Opstal Zoon Jac. v. Beieren- straat 1, Goes. Tel. 2584. 1 DIVERSEN Hulst. Soc. De Gouden Leeuw. Bij Aug. de Gucht grote ker- misschieting op Dinsdag 5 Oct. Vooruit f 40, hoge vogel f 8. zij- vogels f 6, 20 vogels verhoogd met f 1. Inleg f 2.50. Terug f 2. Begin 3.30 uur. 619 Karnemelk soorten 400 cc. f 0.40 200 cc. f 0.23 'f Volle melk soorten 400 cc. f 0.48 elegante modellen prima afwerking bijzonder mooie coupe Deze collectie biedt juist dat wat de moderne vrouw zoekt fraaie stoffen o.a, Subrine Mohair Tweed Sibeline Prijzen van 72. tot 110. Ook de nieuwste Korte jasjes van f 77.50f 156. Lange mantels van f 110.00f 198. tonen wij U gaarne. Voor mannen, die haast hebben, een nieuwe instapschoen. In de moderne Old-Finish-opmaak. Met oersterke Miami-zool Nijmegen Een nieuw model Na/aar 1954. Super Swift Spijkerloos. Dubbele leren zool. In fijn kalfsleer, bruin, lichtbruin en oxblood. vjw" - 7* r J d reec/ Amerikaans model, stoer afgewerkt. Dubbele leren zool. In alle gangbare 27.90 kleuren kalfsleer.

Krantenbank Zeeland

de Stem | 1954 | | pagina 5